LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Maar dan moet je eigenlijk ook met Sam aan dingen gaan testen. Zou zo maar kunnen dat je werkgeheugen dan niet meer stabiel is. Anders eens testen met diezelfde voltages en timings maar lagere clocksnelheden kijken of het dan wel zonder crashes kan.CarJunkyXL schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:01:
[...]
@lexkalin
Na heel wat testwerk ben ik er wel achter wat het probleem was met RDR2 en de crashes.
Nouja... eigenlijk twee.
Mijn geheugen op XMP settings geeft crashes met Red Dead Redemption 2. (het enige spel trouwens die crasht) Daar heb ik het voltage van moeten opschroeven om hem RDR2 stabiel te krijgen.
Toen was die weer stabiel na vele speel uurtjes. Toen dacht ik; Laat ik SAM weer eens aanzetten.
Ik de bios weer in en SAM enabled. En klets.... na een uur weer een crash in RDR2.
Dus het nu maar weer uitgezet. Jammer de bammer. Maargoed. Nu kan ik wel weer mijn videokaart iets minder MV geven en boost die weer wat beter. Pateto patato verlies ik weinig op qua raster performance. (Spy time scores)
Dan maar zo. Al moet ik eerlijk bekennen dat het spel met SAM enabled wat vloeiender aanvoelde en heb ik geen last van micro stotters die ik af nu af en toe ervaar.
Maar als ik moet kiezen tussen Micro stotters en crashes. Dan maar micro stotters zo nu en dan.
En heb je een cpu of gpu oc? Want anders kan het ook nog daar aan liggen.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Thanks! dan betekent dat mijn fps nog wel goed zitAstennu schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:15:
[...]
Op 3440x1440 had ik tussen de 120-143fps. Heb de fps capped op max 143. Meestal zit ik wel hoger maar soms zakt hij heel even richting de 120. Dit was nog wel op de vorige map.
Ik heb mijn 6900xt verkocht omdat ik totaal niet tevreden was over de prestaties.Remth2 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:25:
Is er iemand die Warzone speelt en een 6900xt heeft? Zoja, hoeveel FPS op welke resolutie haal je? (en welke settings evt?)
Ik speelde op 1440p, ultra settings en raytracing aan en alles op ultra. Volgens mij rond de 60-70 fps. Met mijn huidige rtx 3080 zet ik ook nog dlss aan en haal ik 120-144 fps (met vsync on).
"Ook nog dlss" ? Dlss is is upscaling van een lagere resolutie. Technisch gesproken rendert hij dan niet op 1440p. Neem niet weg dat het mooie techniek is natuurlijk.turkeyhakan schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:59:
[...]
Ik heb mijn 6900xt verkocht omdat ik totaal niet tevreden was over de prestaties.
Ik speelde op 1440p, ultra settings en raytracing aan en alles op ultra. Volgens mij rond de 60-70 fps. Met mijn huidige rtx 3080 zet ik ook nog dlss aan en haal ik 120-144 fps (met vsync on).
Sinterklaas wil bier !
Ja, op quality is specifiek voor 2k gaming.ParaWM schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:14:
[...]
"Ook nog dlss" ? Dlss is is upscaling van een lagere resolutie. Technisch gesproken rendert hij dan niet op 1440p. Neem niet weg dat het mooie techniek is natuurlijk.
Raytracing is ook niet echt weggelegd voor de AMD kaarten tot nu toe. Volgensmij zie je trouwens daarvan niet zo veel terug (hoorde ik tenminste van een kennis die een 3080 heeft). Daarnaast heb ik gehoord dat dlss de game blurry maakt? Klopt dat?turkeyhakan schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:59:
[...]
Ik heb mijn 6900xt verkocht omdat ik totaal niet tevreden was over de prestaties.
Nee dat was bij DLSS 1.0 wel het gevaal bij DLSS 2.0 is het echt vele malen beter en kan het de game zelfs beter als native maken en ook nog eens meer fps geven.Remth2 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:58:
[...]
Daarnaast heb ik gehoord dat dlss de game blurry maakt? Klopt dat?
Het is iets minder scherp inderdaad!Remth2 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:58:
[...]
Raytracing is ook niet echt weggelegd voor de AMD kaarten tot nu toe. Volgensmij zie je trouwens daarvan niet zo veel terug (hoorde ik tenminste van een kennis die een 3080 heeft). Daarnaast heb ik gehoord dat dlss de game blurry maakt? Klopt dat?
Het lijkt er ook op dat de mate van optimalisatie meewegen. Zo zie je dat AMD optimised games als WoW en Dirt AMD's raytracing performance op orde is, terwijl in Nvidia optimised titels Nvidia het beter doet.Remth2 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:58:
[...]
Raytracing is ook niet echt weggelegd voor de AMD kaarten tot nu toe. Volgensmij zie je trouwens daarvan niet zo veel terug (hoorde ik tenminste van een kennis die een 3080 heeft). Daarnaast heb ik gehoord dat dlss de game blurry maakt? Klopt dat?
Hangt van de implementatie af. In Cyberpunk vond ik quality dlss beter dan native, haalt bepaalde randen eruit. Ik denk dat de techniek zeker goed is en hoop dat AMD een waardige tegenhanger maakt
Dan was er iets anders fout ik zit echt veel hoger.turkeyhakan schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:59:
[...]
Heb RT niet aan staan. Ik vind dat het 0,0 toe voegt in cod vond het zelfs lelijker worden.
Maar ik draai op een veel hogere resolutie 3440x1440 gewoon rond de 130-140 fps.
En als die giga drop door RT komt zet je het toch gewoon uit? Zo veel doet het niet in dat spel. Ik de k dat je het verschil niet eens ziet als je gewoon aan het spelen bent. Misschien als je stilstaande beelden gaat vergelijken. Maar in cod stelt het maar weinig voor.
[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 02-05-2021 10:50 ]
Enige spel waat ik RT tot nu toe echt wat vind toevoegen is minecraft maar daar wordt alles volgens mij path traced. En dan nog heb je dlss nodig om op een super lage resolutie te renderen en te upscalen om een beetje ok performance te hebben.Remth2 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:58:
[...]
Dus voor dat zwaardere games zo'n implementatie krijgen duurt nog even vrees ik en zijn we 2 generaties aan hardware verder.
Ik ben ook wel benieuwd naar de de prestaties in nieuwere games die vanaf dag 1 ook voor amd optimized worden want dirt 5 en wow doen het veel beter dan alle nVidia RT titels.
En amd moet een beetje opschieten met FSR. Begint nu echt wel belangrijk te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door ParaWM op 02-05-2021 11:00 ]
Sinterklaas wil bier !
Ik heb het zelf niet gespeeld maar wel filmpjes van GN gezien met en zonder RT naast elkaar en stond er niet bij wat wat was. En moet zeggen dat ik soms zonder RT mooier vond andere keer weer met. Dus voor mij was het niet echt een game changer vond het lang niet zo indrukwekkend als het verschil bij Minecraft daar vind ik het wel echt een verschil maken.ParaWM schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:59:
Ja, het blijft een interessant topic. Ik vond alleen in Cyberpunk de RT wel echt een gamechanger. Ziet er gewoon als een ander spel uit zonder RT. Maar de 6800XT, en zeker de 6900XT maken toch echt wel gehakt van de 3080 in sommige titels hoor (andersom natuurlijk ook wel). Had onderstaande niet-representatieve en erg beperkte vergelijking met oudere (DIRT en F1 2019) spellen en wat benches al eerder gepost. Maar toch spreken de getallen voor zich. Alles ten opzicht van stock (EVGA FTW3) 3080 = 100.
[Afbeelding]
2077 op een AMD kaart is volgens mij niet te doen door het ontbreken van FSR. Misschien als je 80% ressolution scale gebruikt dat het dan nog een beetje wil presteren.
[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 02-05-2021 12:11 ]
Ik speel weer geen MinecraftAstennu schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:08:
[...]
Ik heb het zelf niet gespeeld maar wel filmpjes van GN gezien met en zonder RT naast elkaar en stond er niet bij wat wat was. En moet zeggen dat ik soms zonder RT mooier vond andere keer weer met. Dus voor mij was het niet echt een game changer vond het lang niet zo indrukwekkend als het verschil bij Minecraft daar vind ik het wel echt een verschil maken.
2077 op een AMD kaart is volgens mij niet te doen door het ontbreken van FSR. Misschien als je 80% ressolution scale gebruikt dat het dan nog een beetje wil presteren.
Sinterklaas wil bier !
Nja dat was het ding dus dit was een side by side video een met RT een Zonder er stond niet bij welke welke was en toen vond ik de non RT versie soms gewoon mooier. En de RT versie zeker niet zo veel mooier dat ik dat de performance hit waard vind.ParaWM schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:20:
[...]
Ik speel weer geen MinecraftMaar ik zat een tijd terug midden-in Cyberpunk en had hem uitgespeeld met mijn 3080 op 3440x1440 en alles op max/ultra. Neem maar van mij aan dat toen ik tijdelijk even een 6900XT er in had, dat het totaal anders aanvoelde zonder RT, erg flets. De implementatie van RT in Cyberpunk is volgens mij één van de meest intense. Het is echt wel prachtig. Het scheelt wel of je in de stad bent, met allemaal reflecties in ramen en waterpoeltjes, of dat je in een buitengebied bent. Op de AMD kaart moest ik inderdaad met resolution scale naar zo'n 80% om het met RT speelbaar te maken.
Heb met de 6900XT RT eens aangezet om te zien of het er dan wel voor je gevoel weer mooi uit ziet? Misschien stond er een ander kleur filter of iets in de nVidia driver aan.
Jazeker, zie mijn laatste zin; op 80% res scale (of hoe dat ookweer heet met AMD). Dat zag er weer goed uit dan. Anyway, dit was mijn impressie, persoonlijk natuurlijkAstennu schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:38:
[...]
Heb met de 6900XT RT eens aangezet om te zien of het er dan wel voor je gevoel weer mooi uit ziet? Misschien stond er een ander kleur filter of iets in de nVidia driver aan.

Sinterklaas wil bier !
Zou idd zo zijn. Vriend van mij heeft een 3060 maar als die DLSS gebruikt heeft hij nauwelijks fps meer en ietsa minder zicht (in Warzone op Quality settings, want anders schijnt het er helemaal niet uit te zien)computerjunky schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:28:
[...]
Nee dat was bij DLSS 1.0 wel het gevaal bij DLSS 2.0 is het echt vele malen beter en kan het de game zelfs beter als native maken en ook nog eens meer fps geven.
Ik heb wisselende gevoelens over RT. Voor mijn gevoel is alles veel te spiegelend en is verstrooiing van licht door bepaalde oppervlaktes compleet genegeerd met als gevolg dat alles een vlakke spiegel lijkt. Ik vond de implementatie in Cyberpunk erg vet, vooral op auto’s, maar vaak ook niet realistisch. Kijk maar eens naar buiten als de weg een keer goed nat is, het is niet ineens een perfecte spiegel terwijl raytracing je dit wel laat geloven.ParaWM schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:20:
[...]
Ik speel weer geen MinecraftMaar ik zat een tijd terug midden-in Cyberpunk en had hem uitgespeeld met mijn 3080 op 3440x1440 en alles op max/ultra. Neem maar van mij aan dat toen ik tijdelijk even een 6900XT er in had, dat het totaal anders aanvoelde zonder RT, erg flets. De implementatie van RT in Cyberpunk is volgens mij één van de meest intense. Het is echt wel prachtig. Het scheelt wel of je in de stad bent, met allemaal reflecties in ramen en waterpoeltjes, of dat je in een buitengebied bent. Op de AMD kaart moest ik inderdaad met resolution scale naar zo'n 80% om het met RT speelbaar te maken.
Wat voor resolutie is zijn scherm dan. Het is algemeen bekend dat je het voor een resolutie onder 1440p eigenlijk niet moet gebruiken. Als je 720 upscaled naar 1080 is er gewoonweg niet gent data om mee te werken. Als je 1080p naar 1440p of 1440p naar 4k upscaled heeft het algoritme veel meer data om mee te werken.Remth2 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:32:
[...]
Zou idd zo zijn. Vriend van mij heeft een 3060 maar als die DLSS gebruikt heeft hij nauwelijks fps meer en ietsa minder zicht (in Warzone op Quality settings, want anders schijnt het er helemaal niet uit te zien)
Blur komt door gebrek aan data.
Nvidia kaarten presteren overigens over het algemeen al slechter op 1080p dus ook dat helpt niet.
Een warzone streamer die ik volg (socalove) heeft op mijn advies dlss aangezet op balanced en die ging van 40-55 fps naar 65-85 FPS zonder merkbaar verschil.
[ Voor 15% gewijzigd door computerjunky op 02-05-2021 18:36 ]
Hij heeft een 1440 monitor met 144hz. Maar het gekke is dat als hij borderless speelt, hij nog iets hoger zit dan 1440p, haha geen idee hoe dat kan. Maar zijn resolutie is minimaal 1440Pcomputerjunky schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:14:
[...]
Wat voor resolutie is zijn scherm dan. Het is algemeen bekend dat je het voor een resolutie onder 1440p eigenlijk niet moet gebruiken. Als je 720 upscaled naar 1080 is er gewoonweg niet gent data om mee te werken. Als je 1080p naar 1440p of 1440p naar 4k upscaled heeft het algoritme veel meer data om mee te werken.
Blur komt door gebrek aan data.
Nvidia kaarten presteren overigens over het algemeen al slechter op 1080p dus ook dat helpt niet.
Een warzone streamer die ik volg (socalove) heeft op mijn advies dlss aangezet op balanced en die ging van 40-55 fps naar 65-85 FPS zonder merkbaar verschil.
Bedankt voor de uitleg, dat was mij niet duidelijk.Astennu schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:18:
[...]
Ik snap dat het voor het overclocken minder handig is maar wat AMD doet met target voltages en clocks is juist super goed. Als je kaart in een goed gekoelde kast zit is hij sneller en haal je er alles uit. En als die in slechte omstandigheden moet draaien is hij nog steeds stabiel. Voorheen moest er dan veel meer marge ingebouwd worden om toch stabiel te draaien in dat soort slecht gekoelde kasten nu lost boost dat op.
Ik ben er zelf al helemaal aan gewend en heb er totaal geen issues meer mee maar heb ook al vele tientallen uren aan OC tests gedraaid.
Ik heb het in Mijn OC Guide al eens uitgelegd.
Maar het target voltage is pas effectief het voltage rond de out of the box Target clock voor een 6800XT is dat rondom de 2375-2429 de ene kaart zit wat hoger de andere wat lager. Dan zit hij in ieder geval dicht bij zijn target mits je geen power limit of temp limit hebt. Dus stel je dan 1050mv in. Krijg je tussen de 1040-1060mv.
Ga je dan met 1050 je clocks verhogen naar 2529MHz komt er al snel 50mv bij en zit je dus rond de 1100mv. Andersom geld hetzelfde ga je voor 2329MHz zit je eerder rond de 1000mv.
Ik zal wel eens een testje doen hoeveel mv het scheelt en dat in de FAQ zetten. Dit is iets wat je even moet doorhebben als je wilt undervolten en toch hoger wilt clocken. Je target moet dan veel lager zijn om nog een UV te hebben anders draai je vaak nog steeds 1150mv terwijl je denkt 1050 te krijgen omdat dat je target is maar zo werkt het niet.
Wanneer je alleen een 6900XT hebt is dit ook erg verwarrend, want de 'out of the box' doel klok en c.q. doelvoltage wordt dus nooit gehaald vanwege de powerlimiet, ook niet met 350W.
Alle andere doelwaarden zullen dus ook vér van de werkelijke waarden zijn.
Waarom stelt AMD dit zo raar in voor de 6900XT, vraag ik mij dan af.
Wat heb je nou aan een targetklok en bijhorende voltage dat ver buiten de mogelijkheid ligt.
Gebruik dan een zinnig (start)punt op de U/F curve denk ik dan (bijvoorbeeld 2200MHz rond 0.95V) en niet 2479MHz met 1.175V.
Het heeft mij wel nieuwsgierig gemaakt naar hoe de V/F curves eruit zien onder bepaalde omstandigheden.
Of o.a. bij hogere/lagere bedrijfstemperatuur de hele curve schaalt bijvoorbeeld.
Ik heb aankomende weken helaas geen tijd om dit verder uit te zoeken (V/F curves maken doe ik het liefst achtereenvolgend). Maar misschien vind je het leuk als ik daar later nog wat over post.
Al is het maar vergelijkingsmateriaal.
Is jouw 6900XT stock 2479 bij 1.175V?CMT schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:23:
Gebruik dan een zinnig (start)punt op de U/F curve denk ik dan (bijvoorbeeld 2200MHz rond 0.95V) en niet 2479MHz met 1.175V.
De mijne is stock 2524 bij 1.175V
Het zal wel een indicatie zijn voor de binning ^^.
Ik heb n.a.v. je antwoord even terug lopen denken aan mijn testmethodiek en wist even niet meer of ik alles default had en SAM enabled. Dit heb ik dus gisteren gedaan.Astennu schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:19:
[...]
Maar dan moet je eigenlijk ook met Sam aan dingen gaan testen. Zou zo maar kunnen dat je werkgeheugen dan niet meer stabiel is. Anders eens testen met diezelfde voltages en timings maar lagere clocksnelheden kijken of het dan wel zonder crashes kan.
En heb je een cpu of gpu oc? Want anders kan het ook nog daar aan liggen.
- Bios default settings geladen
- Geen CPU overclock\undervolt
- Geen memory overclock\undervolt
- Geen GPU overclock\undervolt
- Enige optie die ik aangezet heb: SAM enabled.
En had binnen een uur een crash in RDR2.
Ja, maar default zou mijn pc naar mij inziens gewoon niet mogen crashen. (wat die bij mij doet) Ik wil hem liever undervolten dan overklokken net als jijlexkalin schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:11:
[...]
Als ik 2275-2375@1070 met 15 power limit inzet, dan heb ik geen crashes. Enkel als ik afterburner aanzet wegens een conflict tussen radeon software en afterburner. Maar als ik lager voltage zet ongeacht van lager clocks, dan crash ik weer. Dus blijkbaar houdt mijn kaart niet van lagere voltage überhaupt. Game bar is aan en xmp ook (met 11700 op b560-i geen behoefte heb om te sleutelen). Ik wou slechts omstreeks 200w kaart te houden en met die instellingen het is mij vrijwel gelukt. Ik zal nu proberen met 10% power limit in plaats van 15% te spelen om te zien of ik nog beetje kan omlaag qua verbruik en dus temperatuur.
[ Voor 35% gewijzigd door CarJunkyXL op 03-05-2021 10:39 ]
Dan moet je elders jouw oorzaak zoeken. Niet nirmaal dat alles op stock crasht. Gebruik je DX12? Bij mij RDR2 is echt een proefkonijn geworden en instability komt voor echt snel als ik mijn instellingen heb verknoeid. Denk ga het nu ophouden en op 2275-2375@1070 met 15% power limit laten draaien en wellicht ook met andere games nu testen. Hitman 3 of Troy even spelen om te zien hoe deze undervolt zal daar zich gedragen.CarJunkyXL schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:14:
[...]
Ik heb n.a.v. je antwoord even terug lopen denken aan mijn testmethodiek en wist even niet meer of ik alles default had en SAM enabled. Dit heb ik dus gisteren gedaan.
[...]
Ja, maar default zou mijn pc naar mij inziens gewoon niet mogen crashen. (wat die bij mij doet) Ik wil hem liever undervolten dan overklokken net als jij
Mijne doet ook 2509 stock op 1175, misschien verschil tussen vroege en latere exempolaren?CMT schreef op maandag 3 mei 2021 @ 01:12:
Ja, Astennu heeft een 6900XT die 2509Mhz heeft meegekregen als boostklok.
AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750
Klopt en daarom heeft amd het ook over gameclock van 2015 en boost clock van 2250. En hij boost stock tot iets van 2150-2200 in games.CMT schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:23:
[...]
Bedankt voor de uitleg, dat was mij niet duidelijk.
Wanneer je alleen een 6900XT hebt is dit ook erg verwarrend, want de 'out of the box' doel klok en c.q. doelvoltage wordt dus nooit gehaald vanwege de powerlimiet, ook niet met 350W.
Alle andere doelwaarden zullen dus ook vér van de werkelijke waarden zijn.
Waarom stelt AMD dit zo raar in voor de 6900XT, vraag ik mij dan af.
Wat heb je nou aan een targetklok en bijhorende voltage dat ver buiten de mogelijkheid ligt.
Het heeft mij wel nieuwsgierig gemaakt naar hoe de V/F curves eruit zien onder bepaalde omstandigheden.
Of o.a. bij hogere/lagere bedrijfstemperatuur de hele curve schaalt bijvoorbeeld.
Ik heb aankomende weken helaas geen tijd om dit verder uit te zoeken (V/F curves maken doe ik het liefst achtereenvolgend). Maar misschien vind je het leuk als ik daar later nog wat over post.
Al is het maar vergelijkingsmateriaal.
Heeft waarschijnlijk met applicaties te maken die de gpu minder belasten of alleen een deel. Dan kan je die clocks wel weer halen. En met een verhoogd power target kom je wel een heel eind bij een 6800XT en de 6800 kan dan zijn clocks helemaal halen.
Zo ver ik weet verhoogt hij het voltage met +-5mv per 10c (misschien dat het 5c was) temperatuur verhoging.
Als je dan ineens 20c koeler draait zie je ook dat je voltage wat lager is.
Ik vraag me ook af of dit een vaste curve is. Hij is dnek ik vast als de temperatuur constant is. Maar dat is hij in praktijk niet.
Daarnaast heb je de curve aan de hand van de core clocks bij de 5700XT kon je die zelf een beetje bepalen door min Avg en high clock voltages in te kunnen stellen. En dan kreeg je de curve die je dan kreeg er boven ook te zien. Maar zo werkt dat niet meer voor RDNA2.
Het is natuurlijk altijd interessant om te lezen als je resultaten hebt
Klopt kan inderdaad verschillen heb ook 6800XT's gezien met 2375 en ook met 2429.Dennism schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:32:
[...]
Is jouw 6900XT stock 2479 bij 1.175V?
De mijne is stock 2524 bij 1.175V
Als alles stock draait zou je geen crash moeten hebben nee. De vraag is nu alleen waar het mis gaat. Andere games werken dus wel goed. Hebben meer mensen dit issue met dat spel of lunged die het wel stabiel draaien.CarJunkyXL schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:14:
[...]
Ik heb n.a.v. je antwoord even terug lopen denken aan mijn testmethodiek en wist even niet meer of ik alles default had en SAM enabled. Dit heb ik dus gisteren gedaan.
[...]
Ja, maar default zou mijn pc naar mij inziens gewoon niet mogen crashen. (wat die bij mij doet) Ik wil hem liever undervolten dan overklokken net als jij
En memory stock is dan 2133mhz of zo? Want xmp is niet altijd stabiel. Dan kan je met bepaalde moederborden. Al tegen limieten aan lopen als dat bord slechte memory support heeft.
Ik zou ook eens kijken of meer mensen dat probleem hebben. Of dat er toch iets binnen de pc of windows installatie roet in het eten gooit.
De mijne heeft 2535 (MSI gaming x trio). Heb alles gewoon op stock laten staan want hij draait op stock al naar verwachting.CMT schreef op maandag 3 mei 2021 @ 01:12:
Ja, Astennu heeft een 6900XT die 2509Mhz heeft meegekregen als boostklok.
[ Voor 13% gewijzigd door Swizzler24 op 03-05-2021 12:42 ]
Maar die hebben out of the box al een oc dus dat is dan geen eerlijke vergelijking.Swizzler24 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:42:
[...]
De mijne heeft 2535 (MSI gaming x trio). Heb alles gewoon op stock laten staan want hij draait op stock al naar verwachting.
Je kan het wel vegelijken met andere MSI Gaming X trio kaarten
Daar heb je gelijk in. Mi scusi.Astennu schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:56:
[...]
Maar die hebben out of the box al een oc dus dat is dan geen eerlijke vergelijking.
Je kan het wel vegelijken met andere MSI Gaming X trio kaarten
Mijn stock 6800xt heeft 2439 stock te staan. Doet er niks toe betreffend undervolting want want zoals vroeger vermeld kan tot nu toe geen settings lager dan 1070 vinden 🙂Astennu schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:10:
[...]
Klopt kan inderdaad verschillen heb ook 6800XT's gezien met 2375 en ook met 2429.
Momenteel haal ik tussen de 140 en 160 fps in Warzone op 3440x1440p met alles op max (inclusief RT aan)Remth2 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:25:
Is er iemand die Warzone speelt en een 6900xt heeft? Zoja, hoeveel FPS op welke resolutie haal je? (en welke settings evt?)
Heb je de kaart overclockt?Jojyn schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:58:
[...]
Momenteel haal ik tussen de 140 en 160 fps in Warzone op 3440x1440p met alles op max (inclusief RT aan)
Ja, heb hem stabiel draaien op de volgende settings:
GPU:
min 2500 mhz
max 2650 mhz
1050mv
Memory:
2150 mhz
15% power limit
Draait naar mijn idee ook een stuk koeler en stiller, bijkomend voordeel is dat de coil-whine een heel stuk minder is.
[ Voor 21% gewijzigd door Jojyn op 04-05-2021 14:22 ]
Mijn vraag is dus eigenlijk, hebben meerdere er last van in andere games? Naast BFV is het mij niet 123 opgevallen in Grid (2019) of Horizon Zero Dawn. Overige games heb ik nog niet getest.
[ Voor 15% gewijzigd door m.z op 04-05-2021 15:07 ]
Mijn vraag is; zijn er anderen die op de 21.4.1 driver zitten en hetzelfde ervaren? Ik wordt er helemaal gek van. Hetzelfde issue doet zich namelijk ook voor in ARMA 3 op het moment dat ik een dedicated server en client op dezelfde PC draai.

@Rickkamminga Hierzo! Ik heb zelf geen last van crashes met de game. Driver 21.4.1
[ Voor 6% gewijzigd door RobinNL op 04-05-2021 15:56 ]
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Ja hoor, ik denk wel dat ik de komende dagen een sessie ga doen. Moet je me even snel zeggen waar ik precies moet kijken. Ik heb het venster Logboeken (deze toch?, geplukt van Google) openstaan.Rickkamminga schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:56:
Zou je dat eens willen doen na een sessie in Star Citizen? Ik ben echt teneinde raad. Ik kan namelijk ook niet terug in driverversie omdat de oudere driver nog geen fix heeft voor het belichting-/schaduwartifact in SC.
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
[ Voor 20% gewijzigd door Rickkamminga op 04-05-2021 18:41 ]
Ik heb ook met more power tool lopen klooien en het min voltage naar 600mv gezet maar dat heb ik ook weer terug gezet. Ik dacht eerst dat het daar aan lag.
Anders toch maar eens ddu draaien kijken wat ik dan te zien krijg.
Edit: DDU gedraait en toen zowel 21.3.2 als 21.4.1 getest en nu zijn de voltages weer normaal.
Ook na mogelijk maken van 600mv als minimum voltage werken de profielen nog steeds goed. Dus iets anders heeft de boel denk ik om zeep geholpen.
[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 04-05-2021 20:04 ]
PC is vastgelopen in idle toestand, hard shutdown nodig om hem weer op te starten.
Nadat de pc is opgestart crasht de driver en staat de 6900XT uitgeschakeld in apparaatbeheer.
Ik moet dan het volgende doen:
Apparaat inschakelen, geeft meestal foutmelding.
Apparaat weer uitschakelen, geeft driverfout van amd software.
Apparaat inschakelen, nu start de amd software weer en werkt alles weer.
Iemand meer gehad toevallig?
Tot tweemaal toe zelfs een totale hardlock. Met bluescreenview bleek dan IRQL NOT LESS OR EQUAL de oorzaak te zijn. Ik heb niet in apparaatbeheer gekeken.
[toevoeging]
Ik krijg nu net via Windows Update het volgende binnen:
AMD - System - 20.50.0.0. Dit is een chipsetdriver, wat misschien de IRQL (meestal PCI gerelateerd) crashes gaat verhelpen.
Nadat ik terug kwam van het avondeten stond mijn scherm tsjokvol met JavaScript Errors betreffende mijn Logitech G HUB drivers, Dropbox die OpenGL errors spuugt en een vreemde melding 'Aan dit bestand is geen app gekoppeld (...) voor standaard apps'
Binnen de AMD community vond ik het volgende thread betreffende de 21.4.1 drivers, waarin meerdere mensen hetzelfde gedrag beschrijven als @cavanta en ik hebben.
https://community.amd.com...shing-problem/td-p/466553
[ Voor 53% gewijzigd door Rickkamminga op 04-05-2021 20:14 ]
Heb ik persoonlijk nog helemaal geen last van gehad met de nieuwe drivers.cavanta schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:10:
Ik heb de laaste dagen wel een paar keer last geha van het volgende:
PC is vastgelopen in idle toestand, hard shutdown nodig om hem weer op te starten.
Nadat de pc is opgestart crasht de driver en staat de 6900XT uitgeschakeld in apparaatbeheer.
Ik moet dan het volgende doen:
Apparaat inschakelen, geeft meestal foutmelding.
Apparaat weer uitschakelen, geeft driverfout van amd software.
Apparaat inschakelen, nu start de amd software weer en werkt alles weer.
Iemand meer gehad toevallig?
Owh ja inderdaad ik heb die er wel afgegooid en de auto updates tot eind mei maar even uitgeschakeld want anders downloade hij ze gewoon weer.Postman schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:20:
@cavanta & @Rickkamminga: toevallig de laatste Windows (Security) Update ook geïnstalleerd staan? Want die kan ook voor problemen zorgen
- bij mijn dual monitor setup is het idle verbruik 42ish Watt. Dit was bij voorgaande versies 15ish. Dit komt doordat het geheugen niet (meer) terug wilt clocken (beide schermen zijn ingesteld op 1440p 144hz).
- Het controlpanel wil soms niet openen. Je krijgt dan een soort placeholder venster.
Verder nog geen crashes gehad.
(Gecombineerd met Ryzen 5 5600X, Aorus B550I Pro AX, 16gb DDR 3200(FlareX CL14) met SAM actief)
Random crashes, soms zelfs corrupte Windows installatie.Rickkamminga schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:37:
@Postman Ja die heb ik inderdaad geinstalleerd. Wat voor problemen veroorzaakt die?
Nvidia heeft al gezegd dat die niet meer geïnstalleerd mag zijn want dan werkt hun driver ook niet en dus geen ondersteuning. Zal niet anders zijn bij AMD denk ik.
21.4.1 zou juist wat idle verbruik opgelost moeten hebben.ScreameR86 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:37:
Voor wat betreft versie 21.4.1 heb ik tot dusver maar 2 problemen (RX6900XT):
- bij mijn dual monitor setup is het idle verbruik 42ish Watt. Dit was bij voorgaande versies 15ish. Dit komt doordat het geheugen niet (meer) terug wilt clocken (beide schermen zijn ingesteld op 1440p 144hz).
- Het controlpanel wil soms niet openen. Je krijgt dan een soort placeholder venster.
Verder nog geen crashes gehad.
(Gecombineerd met Ryzen 5 5600X, Aorus B550I Pro AX, 16gb DDR 3200(FlareX CL14) met SAM actief)
Dual monitor en high refresh is altijd al een ding geweest helaas
1 scherm is max 165hz, de ander 144. Ik had ergens gehoord/gelezen dat het probleem juist speelde bij 2 schermen met een verschillende refresh rates (vandaar 2x 144 ingesteld). Kan altijd even proberen ze beiden op hun max te zetten of juist op 120..Astennu schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:50:
[...]
21.4.1 zou juist wat idle verbruik opgelost moeten hebben.
Dual monitor en high refresh is altijd al een ding geweest helaas. Weet je trouwens zeker dat je schermen toen wel op de max refresh rate stonden? want als die lager is clockt het geheugen wel terug. Alleen geen idee hoe dat voor dual monitor is.
Heb je al een keer geprobeerd de min clock te verhogen naar 100MHz onder de max clocks?Remth2 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:52:
Nou ik moet zeggen dat ik nogsteeds wel fps drops heb in warzone hoor. Met mijn 6900XT en 3700x cpu. Gek genoeg haal ik soms tot 140-150 maar vaak zakt het weg tot 120-100. Zojuist had ik nog een paar potjes drops tot 80 en 1x tot 60 FPS. En dat op max settings en 2K render resolutie. Weet iemand raad? Gebruik de laatste drivers. Heb de driver ook al gedeinstalleerd met DDU en opnieuw er opgezet maar lijkt geen verschil te geven.
Anders moet je ook wat meer info over de CPU enz gaan loggen.
Wat voor een snelheid heeft je werkgeheugen? draait dat toevallig nog op 2133MHz met hoge timings? dat kan ook veel impact hebben op de prestaties.
Het liefst wil je 3600CL16 met optimised timings (kan je met dram calculator berekenen)
Ik zal dat is proberen, ik heb zelf geen OC aan staan dus misschien dat toch heel iets doen, of althans de minimum naar 100mhz zetten?Astennu schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:56:
[...]
Heb je al een keer geprobeerd de min clock te verhogen naar 100MHz onder de max clocks?
Anders moet je ook wat meer info over de CPU enz gaan loggen.
Wat voor een snelheid heeft je werkgeheugen? draait dat toevallig nog op 2133MHz met hoge timings? dat kan ook veel impact hebben op de prestaties.
Het liefst wil je 3600CL16 met optimised timings (kan je met dram calculator berekenen)
Ik heb verder 3200mhz geheugen cl16 dat er in zit en draait op XMP profiel.
CPU is ook niet overclockt
Min clock moet 100MHz onder de max clock. Dus bij een 6900XT is dat iets van 2375-2400MHz. als je max 2475-2500 is.Remth2 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:11:
[...]
Ik zal dat is proberen, ik heb zelf geen OC aan staan dus misschien dat toch heel iets doen, of althans de minimum naar 100mhz zetten?
Ik heb verder 3200mhz geheugen cl16 dat er in zit en draait op XMP profiel.
CPU is ook niet overclockt
3200CL16 voor het werkgeheugen is niet verkeerd maar zou je nog iets kunnen optimaliseren afhankelijk van wat voor een geheugen je hebt. Sub timings tweaken is altijd de moeite kost wel wat werk.
CPU OC kan maar dan is het het makkelijkste om Clock Tunner For Ryzen te gebruiken. (CTR) en dan de nieuwe RC5 die heeft Hybrid OC die ook hoge single core clocks kan draaien en ook hoge all core OC tegelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 04-05-2021 22:24 ]
Oke! Als ik voor de game op handmatig GPU afstemmen zet heb ik nu bij (was al zo) Max frequentie 2469 staan. Als ik 2369 bij minimum zet zou dit moeten helpen?Astennu schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:24:
[...]
Min clock moet 100MHz onder de max clock. Dus bij een 6900XT is dat iets van 2375-2400MHz. als je max 2475-2500 is.
3200CL16 voor het werkgeheugen is niet verkeerd maar zou je nog iets kunnen optimaliseren afhankelijk van wat voor een geheugen je hebt. Sub timings tweaken is altijd de moeite kost wel wat werk.
CPU OC kan maar dan is het het makkelijkste om Clock Tunner For Ryzen te gebruiken. (CTR) en dan de nieuwe RC5 die heeft Hybrid OC die ook hoge single core clocks kan draaien en ook hoge all core OC tegelijk.
Zelf ben ik niet zo van het overclocken omdat ik altijd bang ben dat de levensduur verminderd wordt dus houd ik mijn CPU liever standaard. Qua temps zou mijn CPU wel wat kunnen hebben met een dark rock pro 4.
dat zou kunnen helpen als het aan de GPU ligt.Remth2 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:28:
[...]
Oke! Als ik voor de game op handmatig GPU afstemmen zet heb ik nu bij (was al zo) Max frequentie 2469 staan. Als ik 2369 bij minimum zet zou dit moeten helpen?
Zelf ben ik niet zo van het overclocken omdat ik altijd bang ben dat de levensduur verminderd wordt dus houd ik mijn CPU liever standaard. Qua temps zou mijn CPU wel wat kunnen hebben met een dark rock pro 4.
Dit is geen overclock dit zorgt er alleen voor dat hij de clocks ook als het even minder zwaar is wat hoger houd. Normaal clockt de kaart terug om net wat zuiniger te zijn maar als je dan prestaties nodig hebt kan het soms een hele kleine vertraging hebben. (al zou dit eigenlijk niet merkbaar moeten zijn).
Een overdreven vergelijking: Je zit op de snelweg in de 6 en geeft gas dan trek je niet echt snel op beter kan je eerst terug naar de 3 en dan gas geven.
Dit zorgt er eigenlijk voor dat je al continu in de 3 rijdt en dus snel kan versnellen.
De vergelijking klopt niet helemaal want de maximale prestaties zijn bij een auto in de 3 wel lager en dat is bij de videokaart niet het geval je hebt juist wel alle maximale prestaties beschikbaar.
Het verschil in verbruik vond ik erg mee vallen. Was maar iets van 7 watt tijdens games. Idle is hij net zo zuinig want dan clockt hij wel terug.
En levens duur met overclocken is niet zo'n ding in het geval van AMD videokaarten.
Wat de levens duur verlaagd zijn hoge voltages en hoge temperaturen.
1: Voltages kan je bij AMD niet verhogen die zijn standaard afgeknepen.
2: de kaarten clocken zichzelf terug als ze te heet worden.
Ander voorbeeld mijn 290X draait al jaren perfect op 95c en doet het nog net zo goed als 3 jaar terug.
Misschien gaat de levensduur van 10 naar 8 jaar maar daar heb je niet zo'n last van iets anders gaat mogelijk eerder stuk (zoals de fans).
Als je bij CPU's hogere voltages instelt dan stock is het wel een ding. Maar bij een AMD videokaart kan je met wattman eigenlijk weinig verkeerd doen.
[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 04-05-2021 22:37 ]
Bedankt voor het nemen van de tijd voor deze uitleg, helder! Misschien zorgt dat ervoor dat de dips in fps niet zo groot zijn en wordt de fps wat stabieler! Zelf heb ik wel een custom fan curve ingesteld omdat ik wil dat de kaart niet super warm wordt, dus dat had ik al. Ik ga morgen is testen met 100mhz onder de max en dan is kijken wat het doet, zo niet meld ik me!Astennu schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:33:
[...]
dat zou kunnen helpen als het aan de GPU ligt.
Dit is geen overclock dit zorgt er alleen voor dat hij de clocks ook als het even minder zwaar is wat hoger houd. Normaal clockt de kaart terug om net wat zuiniger te zijn maar als je dan prestaties nodig hebt kan het soms een hele kleine vertraging hebben. (al zou dit eigenlijk niet merkbaar moeten zijn).
Een overdreven vergelijking: Je zit op de snelweg in de 6 en geeft gas dan trek je niet echt snel op beter kan je eerst terug naar de 3 en dan gas geven.
Dit zorgt er eigenlijk voor dat je al continu in de 3 rijdt en dus snel kan versnellen.
De vergelijking klopt niet helemaal want de maximale prestaties zijn bij een auto in de 3 wel lager en dat is bij de videokaart niet het geval je hebt juist wel alle maximale prestaties beschikbaar.
Het verschil in verbruik vond ik erg mee vallen. Was maar iets van 7 watt tijdens games. Idle is hij net zo zuinig want dan clockt hij wel terug.
En levens duur met overclocken is niet zo'n ding in het geval van AMD videokaarten.
Wat de levens duur verlaagd zijn hoge voltages en hoge temperaturen.
1: Voltages kan je bij AMD niet verhogen die zijn standaard afgeknepen.
2: de kaarten clocken zichzelf terug als ze te heet worden.
Ander voorbeeld mijn 290X draait al jaren perfect op 95c en doet het nog net zo goed als 3 jaar terug.
Misschien gaat de levensduur van 10 naar 8 jaar maar daar heb je niet zo'n last van iets anders gaat mogelijk eerder stuk (zoals de fans).
Als je bij CPU's hogere voltages instelt dan stock is het wel een ding. Maar bij een AMD videokaart kan je met wattman eigenlijk weinig verkeerd doen.
Laat sowieso maar even weten of het geholpen heeftRemth2 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:43:
[...]
Bedankt voor het nemen van de tijd voor deze uitleg, helder! Misschien zorgt dat ervoor dat de dips in fps niet zo groot zijn en wordt de fps wat stabieler! Zelf heb ik wel een custom fan curve ingesteld omdat ik wil dat de kaart niet super warm wordt, dus dat had ik al. Ik ga morgen is testen met 100mhz onder de max en dan is kijken wat het doet, zo niet meld ik me!
Zal ik zeker doen!Astennu schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:44:
[...]
Laat sowieso maar even weten of het geholpen heeft
Geprobeerd, maar helaas geen oplossingPostman schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:20:
@cavanta & @Rickkamminga: toevallig de laatste Windows (Security) Update ook geïnstalleerd staan? Want die kan ook voor problemen zorgen
Wat wel lijkt te helpen is de pagefile absurd groot maken. Windows reserveert zelf al 36GB, maar als ik 'm 50GB groot maak lijkt alles goed te werken. Ik heb zelf 64GB DDR4, waarvan maar 15GB gebruikt wordt als ik spelletjes speel, dus ik dacht dat een grote pagefile dan eigenlijk niet nodig zou zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Rickkamminga op 04-05-2021 23:50 ]
Misschien een stomme vraag, maar alt-tab jij veel tijdens Warzone? Merk hier dat dat een boosdoener kan zijn.Remth2 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:52:
Nou ik moet zeggen dat ik nogsteeds wel fps drops heb in warzone hoor. Met mijn 6900XT en 3700x cpu. Gek genoeg haal ik soms tot 140-150 maar vaak zakt het weg tot 120-100. Zojuist had ik nog een paar potjes drops tot 80 en 1x tot 60 FPS. En dat op max settings en 2K render resolutie. Weet iemand raad? Gebruik de laatste drivers. Heb de driver ook al gedeinstalleerd met DDU en opnieuw er opgezet maar lijkt geen verschil te geven.
Mee eens! Alt tab is inderdaad een blijvende fps “killer”. Dit probleem heb ik trouwens niet meer met mijn nieuwe nvidia gpu. De 6900xt en 3080 hadden hier last van, waarvan de 6900xt het meeste.Jojyn schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 00:12:
[...]
Misschien een stomme vraag, maar alt-tab jij veel tijdens Warzone? Merk hier dat dat een boosdoener kan zijn.
Geen gekke vraag hoor! Ik alt-tab wel vaak want heb de game op borderless draaien, juist om makkelijk te switchen maar borderless moet het probleem niet zijn, want de fps wordt er niet hoger of lager van volgens mij (zover ik is heb geprobeerd)Jojyn schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 00:12:
[...]
Misschien een stomme vraag, maar alt-tab jij veel tijdens Warzone? Merk hier dat dat een boosdoener kan zijn.
Wat voor kaart heb je nu? Want ik dacht dat je een 3080 had gekocht?turkeyhakan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:12:
[...]
Mee eens! Alt tab is inderdaad een blijvende fps “killer”. Dit probleem heb ik trouwens niet meer met mijn nieuwe nvidia gpu. De 6900xt en 3080 hadden hier last van, waarvan de 6900xt het meeste.
Klopt, ik was niet tevreden over de 6900XT. Ik denk dat door het snellere geheugen van de 3080 je minder last hebt van fps drops.Remth2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:19:
[...]
Wat voor kaart heb je nu? Want ik dacht dat je een 3080 had gekocht?
[ Voor 15% gewijzigd door turkeyhakan op 05-05-2021 08:55 ]
Dat zou ook niet moeten helpen. Hij maakt als het goed is amper gebruik van die file.Rickkamminga schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:49:
[...]
Geprobeerd, maar helaas geen oplossing![]()
Wat wel lijkt te helpen is de pagefile absurd groot maken. Windows reserveert zelf al 36GB, maar als ik 'm 50GB groot maak lijkt alles goed te werken. Ik heb zelf 64GB DDR4, waarvan maar 15GB gebruikt wordt als ik spelletjes speel, dus ik dacht dat een grote pagefile dan eigenlijk niet nodig zou zijn.
Die zou je normaal op auto moeten kunnen laten staan.
Dan zou dit je probleem kunnen zijn, vooral in Warzone merk ik dit gedrag.Remth2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:18:
[...]
Geen gekke vraag hoor! Ik alt-tab wel vaak want heb de game op borderless draaien, juist om makkelijk te switchen maar borderless moet het probleem niet zijn, want de fps wordt er niet hoger of lager van volgens mij (zover ik is heb geprobeerd)
Zelf ben ik juist van een 3080 af gekomen en merk dat de 6900XT juist stabieler aan voelt.
Dat maakt bij mij inderdaad niet uit dat doe ik ook continu.Remth2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:18:
[...]
Geen gekke vraag hoor! Ik alt-tab wel vaak want heb de game op borderless draaien, juist om makkelijk te switchen maar borderless moet het probleem niet zijn, want de fps wordt er niet hoger of lager van volgens mij (zover ik is heb geprobeerd)
Same, met mijn 6900xt haalde ik stabielere/hogere framerates dan met mijn 3080 (Suprim X).Jojyn schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:59:
[...]
Zelf ben ik juist van een 3080 af gekomen en merk dat de 6900XT juist stabieler aan voelt.
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ik had juist het tegenovergestelde. Op welke settings gamen jullie?watercoolertje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:05:
[...]
Same, met mijn 6900xt haalde ik stabielere/hogere framerates dan met mijn 3080 (Suprim X).
3440*1440 vrijwel alles maxed out icm een AMD 5950X en 32GB (3600mhz) ramturkeyhakan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:13:
[...]
Ik had juist het tegenovergestelde. Op welke settings gamen jullie?
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ik heb het idee dat er ergens iets heel erg fout gaat in de 21.4.1 driver.
Ik heb wel t idee dat vooral de processor een grote rol speelt bij Warzone.watercoolertje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:21:
[...]
3440*1440 vrijwel alles maxed out icm een AMD 5950X en 32GB (3600mhz) ram
Mijn 9700K heeft ondanks de OC @5Ghz toch wat meer moeite om de 6900 XT bij te benen dan een 5900X of 5950X verwacht ik. Het draait op zich prima hoor maar ik had graag wat meer constante FPS willen zien. Moet zeggen dat ik ook vaak Alt-TAB tijdens Warzone.... tja als je dood bent en je team nog niet dan ga je al snel even op tweakers lezen oid
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something
Ik heb even de 100 mhz onder de max geprobeerd. Weet niet of het veel veranderd, lijkt voor nu wel even te helpen maar zou dit even op een avond moeten testen waarop ik iets meer tijd heb. Wel valt me op de dat de ingestelde minimum frequentie niet gehaald wordt. Ik zie bijvoorbeedl 2340-2350 mhz terwijl ik het minimum heb ingesteld op 2369. Weet niet of dat een ding kan zijn?Astennu schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:44:
[...]
Laat sowieso maar even weten of het geholpen heeft
Mijn 6700XT/Ryzen 7 3700x ( op 2K) gaat van 120 naar minimaal 80 en had een stutter om de 10 seconden. Heb het onderstaande gedaan en geen stutter meer. Verder Vsync aangezet wat het spel een stuk vloeiender maakt.Remth2 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:52:
I solved my problem changing the property named "VideoMemoryScale" to 0.55 in the file located at {USER}\Documents\Call of Duty Modern Warfare\players\adv_options.ini . No more stuttering or lag since o/
I'm using a RX 5700 XT and 3700x with 32GB of Ram. My friend has a GTX 1080 TI and this solved the problem for him too o/
Ik heb dat bij het indrukken van de numlock, capslock en scrolllock 'soms' een USB disconnect sound geven. Met een USB tracking tool gevonden dat er op dat moment een disconnect/connect plaatsvindt van een keyboard device van AMD. Dit lijkt te herleiden naar de RGB lighting op de kaart (6800XT reference). Nu heb ik al veel geprobeerd,
- Ander toetsenbord -> Geen verschil
- PCIE4 slot op PCIE3 draaien -> Lijkt hierdoor opgelost, maar is niet wenselijk ivm AMD Smart Access Memory support op mn cpu/gpu combinatie
- LED van de kaart uitzetten via software -> Geen verschil
- BIOS update n.a.v. de USB fixes die AMD aangeleverd heeft bij moederbord fabrikanten. -> Dit heeft mijn huidige mobo fabrikant nog in beta, maar tot dusver geen verschil.
Ik denk dat de meest rigoreuze, maar inmiddels beste, oplossing is om de RGB header van de videokaart los te koppelen. In mijn beleving is het zo simpel als 'geen rgb header aansturing, geen geluidje'.
Heeft iemand hier ervaring mee en is dit goed te doen, of bevind ik me dan in een territorium waarmee ik meer schade aan de kaart kan doen dan me lief is?
Heb ik nu er ook in gezet. Ik had al 0.65 wat de game al een stuk smoother maakt. Misschien maakt dit juist net het verschil, worth a try! ThanksBintzak schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:18:
[...]
Mijn 6700XT/Ryzen 7 3700x ( op 2K) gaat van 120 naar minimaal 80 en had een stutter om de 10 seconden. Heb het onderstaande gedaan en geen stutter meer. Verder Vsync aangezet wat het spel een stuk vloeiender maakt.
I solved my problem changing the property named "VideoMemoryScale" to 0.55 in the file located at {USER}\Documents\Call of Duty Modern Warfare\players\adv_options.ini . No more stuttering or lag since o/
I'm using a RX 5700 XT and 3700x with 32GB of Ram. My friend has a GTX 1080 TI and this solved the problem for him too o/
Dat disconnect geluid heb ik ook wel eens sinds deze kaart. Geen idee waar dat aan licht. Ik dacht dat dat aan mijn usb stekkers lag maar dit zou idd vanuit de kaart kunnen komen. Ik heb (gelukkig) geen ervaring van het drukken op een speciale knop en dan het geluid te horen krijgen. Bij mij hoor ik het geluid wel maar alles lijkt het wel gewoon te doen nog.Koeckie schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:25:
Heb hier al eens eerder wat over gepost en dacht van het fenomeen af te zijn, maar helaas. Toch nog maar eens een post aan wagen...
Ik heb dat bij het indrukken van de numlock, capslock en scrolllock 'soms' een USB disconnect sound geven. Met een USB tracking tool gevonden dat er op dat moment een disconnect/connect plaatsvindt van een keyboard device van AMD. Dit lijkt te herleiden naar de RGB lighting op de kaart (6800XT reference). Nu heb ik al veel geprobeerd,Het is tijdens gamen behoorlijk immersion breaking en gewoonweg irritant. Nu wil ik nog de final bios update daarvan afwachten maar heb weinig hoop.
- PCIE4 slot op PCIE3 draaien -> Lijkt hierdoor opgelost, maar is niet wenselijk ivm AMD Smart Access Memory support op mn cpu/gpu combinatie
- BIOS update n.a.v. de USB fixes die AMD aangeleverd heeft bij moederbord fabrikanten. -> Dit heeft mijn huidige mobo fabrikant nog in beta, maar tot dusver geen verschil.
Ik denk dat de meest rigoreuze, maar inmiddels beste, oplossing is om de RGB header van de videokaart los te koppelen. In mijn beleving is het zo simpel als 'geen rgb header aansturing, geen geluidje'.
Heeft iemand hier ervaring mee en is dit goed te doen, of bevind ik me dan in een territorium waarmee ik meer schade aan de kaart kan doen dan me lief is?
Net getest maar de 0.55 lijkt niet echt het verschil te maken. Vsync maakt het wel meer steady 144 maar dropt nog wel is terug naar 100. Weet niet of anderen dat ook ervaren?Bintzak schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:18:
[...]
Mijn 6700XT/Ryzen 7 3700x ( op 2K) gaat van 120 naar minimaal 80 en had een stutter om de 10 seconden. Heb het onderstaande gedaan en geen stutter meer. Verder Vsync aangezet wat het spel een stuk vloeiender maakt.
Dan is er duidelijk iets anders aan de hand.Rickkamminga schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:29:
@Astennu Ik vind het ook raar. De pagefile staat automatisch op 5GB, maar als ik via perfmon.exe kijk is hij daadwerkelijk 36 GB. Deze loopt ook bijna helemaal vol terwijl het werkgeheugen nauwelijks toeneemt als ik een game start.
Ik heb het idee dat er ergens iets heel erg fout gaat in de 21.4.1 driver.
Geen idee of het de driver is die dat veroorzaakt. Pagefile is voor werkgeheugen bedoeld.
Heb je Sam aan staan? Anders zou ik die eens proberen uit te zetten.
En eens kijken of je er achter kan komen welke applicatie zo veel naar de Pagefile schrijft.
Want normaal gesproken als je werkgeheugen over hebt gebruikt hij die file zo goed als niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 05-05-2021 10:47 ]
Dat is normaal gezien de kaart power limited is out of the box.Remth2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:04:
[...]
Ik heb even de 100 mhz onder de max geprobeerd. Weet niet of het veel veranderd, lijkt voor nu wel even te helpen maar zou dit even op een avond moeten testen waarop ik iets meer tijd heb. Wel valt me op de dat de ingestelde minimum frequentie niet gehaald wordt. Ik zie bijvoorbeedl 2340-2350 mhz terwijl ik het minimum heb ingesteld op 2369. Weet niet of dat een ding kan zijn?
Maar hij zakt nu in ieder geval niet richting de 500 als de load even wat lager is en daar gaat het on dit geval om.
Apart ik heb dat probleem helemaal niet. Maar ik gebruik die toetsen ook er weinig tijdens het gamen.Koeckie schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:25:
Heb hier al eens eerder wat over gepost en dacht van het fenomeen af te zijn, maar helaas. Toch nog maar eens een post aan wagen...
Ik heb dat bij het indrukken van de numlock, capslock en scrolllock 'soms' een USB disconnect sound geven. Met een USB tracking tool gevonden dat er op dat moment een disconnect/connect plaatsvindt van een keyboard device van AMD. Dit lijkt te herleiden naar de RGB lighting op de kaart (6800XT reference). Nu heb ik al veel geprobeerd,Het is tijdens gamen behoorlijk immersion breaking en gewoonweg irritant. Nu wil ik nog de final bios update daarvan afwachten maar heb weinig hoop.
Ik vraag me af of je het probleem na een Windows reinstall ook nog zou hebben. Want ik heb 4 systemen met die kaarten gezien twee bij mijzelf twee bij mijn broers geen van die systemen heeft dit probleem.
Je zou ook in windows die USB devices kunnen uitschakelen.
Kabeltje van de kaart kan je zo los maken als je hem er uit haalt een is van de fan de ander van de rgb aansturing wel even controleren dat je de goede hebt en dat je fans daar na nog kunnen draaien. Moet je de temp wel boven de 65c laten komen anders zijn de fans sowieso uit.
Ik dacht dat Sam met pcie3 ook prima werkte en qua prestaties niet onder deed voor pcie4.
Wel apart dat naar 3.0 switchen het oplost.
Vsync wil. Je eigenlijk niet want dat zorgt voor latency. Het beste kan je freesync gebruiken met een fps cap op 143 zodat hij in de range blijft.Remth2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:43:
[...]
Net getest maar de 0.55 lijkt niet echt het verschil te maken. Vsync maakt het wel meer steady 144 maar dropt nog wel is terug naar 100. Weet niet of anderen dat ook ervaren?
Dit kan je doen door Radeon chill te misbruiken en op 143-143 te zetten of target framerate control op 143 te zetten.
Mijn monitoren ondersteunen geen freesync dus dat schiet niet op. radeon chill zou misschien een mogelijkheid zijn maar goed. Het spel draait wel soepel mits hij niet onder de 100 komt. Misschien is alt-tab toch een ding wat de game niet zo waardeerd.Astennu schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:56:
[...]
Vsync wil. Je eigenlijk niet want dat zorgt voor latency. Het beste kan je freesync gebruiken met een fps cap op 143 zodat hij in de range blijft.
Dit kan je doen door Radeon chill te misbruiken en op 143-143 te zetten of target framerate control op 143 te zetten.
Doe niet anders en mijn teammates ook.Remth2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:08:
[...]
Misschien is alt-tab toch een ding wat de game niet zo waardeerd.
Maar ik merk wel dat elk seizoen heeft een ander wel ergens last van, 2 collega's bijna identieke AMD cpu (3700x) met Nvidia videokaart (2070s) en ik eerst ook (eerst 2080ti en daarna de 3080) maar nu over naar volledig AMD (6900xt). Om de beurt (na de grote update) is iemand van zijn issues af en het gezeik begint bij een ander.
Ik ben nu aan de beurt, hoewel de game super soepel is is het 2de warzone potje ALTIJD laggy, gewoon elke 10 sec blijft alles even 0.5 sec stil staan, zie ook altijd die 3 vierkantjes (connectie issues), terwijl ik super stabiel 500/500mbit run hier en reguliere MP kan ik eindeloos lang doorspelen zonder issues. Herstart van warzone na elk potje lost het probleem 'op'...
[ Voor 7% gewijzigd door watercoolertje op 05-05-2021 16:43 ]
Heb net zelf ook nog even de render resolutie naar 1080P gezet (native resolutie van mn monitor right now) en dat levert niet meer maar ook niet veel minder fps op dan op 2K. Ik denk dat dit misschien wel aan de game zelf ligt.watercoolertje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:41:
[...]
Doe niet anders en mijn teammates ook.
Maar ik merk wel dat elk seizoen heeft een ander wel ergens last van, 2 collega's bijna identieke AMD cpu (3700x) met Nvidia videokaart (2070s) en ik eerst ook (eerst 2080ti en daarna de 3080) maar nu over naar volledig AMD (6900xt). Om de beurt (na de grote update) is iemand van zijn issues af en het gezeik begint bij een ander.
Ik ben nu aan de beurt, hoewel de game super soepel is is het 2de warzone potje ALTIJD laggy, gewoon elke 10 sec blijft alles even 0.5 sec stil staan, zie ook altijd die 3 vierkantjes (connectie issues), terwijl ik super stabiel 500/500mbit run hier en reguliere MP kan ik eindeloos lang doorspelen zonder issues. Herstart van warzone na elk potje lost het probleem 'op'...
Dat is niet zo, die 250W is volgens mij je core+memory power usage die door gpu-z wordt gerapporteerd. Totale board power is wel 300W standaard.Remth2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:53:
Ik las net dat amd standaard de powerlimit verlaagt. Heeft iemand hier ervaring mee? Je zou 300W moeten trekken maar out of the box haal je maar 250W. Dat klopt toch? Want dan ga ik t mss verhogen gezien t wel zou horen
Wordt via de wattman van amd 253 gerapporteerd onder volle belasting. Ik dacht dus dat dit 300 moest zijnSantee schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:57:
[...]
Dat is niet zo, die 250W is volgens mij je core+memory power usage die door gpu-z wordt gerapporteerd. Totale board power is wel 300W standaard.
Warzone is wel een extreem buggy spel. Ik hoor al. Mijn vrienden er over klagen ook met nVidia hardware of Intel. Er gebeuren gewoon wel eens rare dingen. Vind het spel bizar slecht presteren gezien het een van de grootste AAA titels is. Ook die shader cache elke keer laden en zo. Extreem veel disk space nodig. Lijkt niet echt een geweldig optimized spel.watercoolertje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:41:
[...]
Doe niet anders en mijn teammates ook.
Jay2cents zeker die snapt er gewoon helemaal niets van. Voor technische know how moet je helaas niet bij hem zijn. Maar ongetwijfeld zullen meer mensen dit idee hebben en niet helemaal snappen hoe het precies werkt.Remth2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:53:
Ik las net dat amd standaard de powerlimit verlaagd. Heeft iemand hier ervaring mee? Je zou 300W moeten trekken maar out of the box haal je maar 250W. Dat klopt toch? Want dan ga ik t mss verhogen gezien t wel zou horen
Wat je in wattman ziet is gpu power. (255 watt)
Het tdp van de kaart is 300 watt en dat is gpu + memory + vrm enz. Dus dat is die overige 45 watt.
[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 05-05-2021 23:37 ]
Nou nee niet perse hij, ik lees er meer mensen over. En naar aanleiding van wat je zei over een lichte overclock waar amd goed tegen kan wil ik mss wel zo iets proberen, powerlimiet +15%Astennu schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:36:
[...]
Jay2cents zeker die snapt er gewoon helemaal niets van. Wat je in wattman ziet is gpu power. (255 watt)
Het tdp van de kaart is 300 watt en dat is gpu + memory + vrm enz. Dus dat is die overige 45 watt.
[ Voor 196% gewijzigd door Jabadabadoe1 op 06-05-2021 00:04 ]