[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 19:05
Santee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:45:
Thanks @kyrillajax, ik heb daar ook even een key gescoord :D

Hierbij een stock 6900XT score ter referentie. Wat doet 'include demo' (stond uit)?
Zo'n 500 punten onder gemiddeld blijkbaar, heb ik dan geen gouden sample? :+

[Afbeelding]

Fast timings:
[Afbeelding]
Demo is wat het zegt: je krijgt dan een demo te zien. Kan je gebruiken om de kaart alvast op te warmen. En sommige van die demo's zijn gewoon mooi om te zien.

En zoals @Astennu al zegt zijn die scores inclusief de OC. Zou daar dus niet teveel op staren. Mijn 6800XT scoort stock net boven de 9000, voor een stock 6900XT dus zeer nette score.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:23
Astennu schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:06:
Ja inderdaad valt me niet tegen voor een 6700XT ben best wel onder de indruk eigenlijk. Wat doet een 6800 in PR? iets van 7500-8000?
Mijn stock Nitro+ doet 7711, bijna precies er tussenin dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-05 10:15
Is er een incompatibiliteit tussen radeon software en msi afterburner? Ik gebruik afterburner te monitoren, maar als ik hem aanzet, dan zie ik bvb rdr2 crashen op start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:21
@lexkalin

Ik heb sowieso veel crashes met RDR2. Al mijn spellen draaien stabiel en vlot, maar RDR2 is bij mij echt een drama. Ik moet ergens wat concessies doen. Zo heb ik nu SAM uitgezet om eens te testen wat dat doet. (Re-size bar) Ik kan een boek schrijven ondertussen met wat ik geprobeerd heb om dit spel stabiel te krijgen.

Op dit moment draait mijn 5600x stock. Geen undervolt of overclock or what so ever.
Mijn 6900XT draait wel met undervolt.

MV: 1115
Min clock: 2300
Max clock: 2400
Power: -10
Mem: default
Fan profile: Defaullt.

Dit is Port Royal and Time Spy stabiel. (Zonder SAM) Mijn kaart trekt max 230 watt. In games schommelt het tussen de 210 en 230. Echt positief verbaasd over hoeveel FPS de kaart eruit perst met dit vermogen. (max 230 watt) en hoe stil de kaart dan is. Love it!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kBP-j8p5JWdqz8vraRUjurcYqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ie4K7S4tRAYLi0FxNps2wIRY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R6fabqG2BLwZ-rGWhIHb-4Ocjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q31iQN9bta34NOfTAwSBiQxy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door CarJunkyXL op 23-04-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
CarJunkyXL schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:32:
@lexkalin

Ik heb sowieso veel crashes met RDR2. Al mijn spellen draaien stabiel en vlot, maar RDR2 is bij mij echt een drama. Ik moet ergens wat concessies doen. Zo heb ik nu SAM uitgezet om eens te testen wat dat doet. (Re-size bar) Ik kan een boek schrijven ondertussen met wat ik geprobeerd heb om dit spel stabiel te krijgen.

Op dit moment draait mijn 5600x stock. Geen undervolt of overclock or what so ever.
Mijn 6900XT draait wel met undervolt.

MV: 1115
Min clock: 2300
Max clock: 2400
Power: -10
Mem: default
Fan profile: Defaullt.

Dit is Port Royal and Time Spy stabiel. (Zonder SAM) Mijn kaart trekt max 230 watt. In games schommelt het tussen de 210 en 230. Echt positief verbaasd over hoeveel FPS de kaart eruit perst met dit vermogen. (max 230 watt) en hoe stil de kaart dan is. Love it!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, ik heb niet zo veel andere games gespeeld, maar rdr2 is een echte crash test tot nu toe. Met afterburner crasht, moest ook op dit moment 2250-2350 met 1075 zetten om even te undervolten, anders wordt het te heet in mijn Ncase m1, maar ik denk toch ook lager te gaan proberen draaien. Ik kom nergens in de burt van wat men hier als 2500-2600 op 1000 of lager soms vermeldt.

Ik heb 11400f en met resizable bar is geen probleem. Blijkbaar geeft dat ook behoorlijk fps winst ten opzichte resizable bar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Snowdog schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:06:
[...]

Mijn stock Nitro+ doet 7711, bijna precies er tussenin dus :P
Dan had ik de range goed gegokt :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
lexkalin schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:01:
[...]

Ja, ik heb niet zo veel andere games gespeeld, maar rdr2 is een echte crash test tot nu toe. Met afterburner crasht, moest ook op dit moment 2250-2350 met 1075 zetten om even te undervolten, anders wordt het te heet in mijn Ncase m1, maar ik denk toch ook lager te gaan proberen draaien. Ik kom nergens in de burt van wat men hier als 2500-2600 op 1000 of lager soms vermeldt.

Ik heb 11400f en met resizable bar is geen probleem. Blijkbaar geeft dat ook behoorlijk fps winst ten opzichte resizable bar uit.
Mooi case die M1! Ja, met Afterburner was het bij mij helemaal crash naar crash. Wattman geeft mij mij betere en stabielere resultaten. Ik heb nu de WHQL driver van maart geinstalleerd. (21.3.1) Die laatste update van AMD gaf bij mij crashes en volgens het logboek RadeonSoftware.exe die crashte. Gelijk weer DDU gedraaid en terug naar 21.3.1

Heb nu even snel uit mijn hoofd:
- API veranderd van Vulkan naar DX12. (Gaf bij mij een stabiele game, maar met micro stutters. Best irritant dus)
- Het aantal HZ van mijn display verlaagd van 160 naar 60.
- Bios update
- Directory's uitgesloten van Defender
- Als admin gedraaid
- Driver only geinstalleerd zonder softare van AMD.
- Alle andere instellingen die ik op internet gevonden.

Ik krijg trouwens crash codes:
0xc0000005 en 0x80000003

Heb er ook een draadje op reddit geopend. Maar weinig respons.

Nu dus mijn Bios compleet gereset. Geen XMP, geen rare fratsen met CPU en SAM uit.
Dit ga ik vandaag eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellie112
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Is er eigenlijk een manier om de temperatuur van het geheugen van een AMD referentie RX6800(XT) model uit te lezen? Of hebben deze kaarten geen temperatuur sensor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreameR86
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:25
Hellie112 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:21:
Is er eigenlijk een manier om de temperatuur van het geheugen van een AMD referentie RX6800(XT) model uit te lezen? Of hebben deze kaarten geen temperatuur sensor?
Dat kan via HwInfo64. Al is het wel de hoogst gemeten temperatuur van alle modules (Memory Junction)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 14:13

Cidious

The Bloody Gent

Mijn daily 6800XT settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qzd2apfzpJlIDJ7bsGKlIwEbtzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/59WAL7wlb78iYN6I5pZglkDr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uifYkWXdNk7uQ0Tp6JeOv-v9NGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wW6NfvoEFYFJd8w6eZ4KW7wP.png?f=fotoalbum_large

Ben het helemaal met Astennu eens. TimeSpy stabiel +15mv

Hogere frequentie werkt niet altijd uit in betere performance. Als je mijn profiel goed bekijkt zijn er een paar dingen aan de gang hier. De undervolt, 2500Mhz met een beetje meer ruimte naar beneden en 5% extra power limit. Dit samen is goed voor een totaal verbruik van 200-220W tijdens gamen.

Zonder de extra power limit krijg ik dips en als ik de frequentie hoger gooi dan krijg ik ook dips door de power vraag spikes in bepaalde scenes. De undervolt is belangrijk om binnen dat power budget te blijven maar kan je frequentie vraag instabiel maken vandaar net even wat meer ruimte bij de minimale frequentie. Etc etc etc etc.

Het gaat om de balans. Domweg frequentie verhogen geeft niet het beste resultaat. Mensen hier met een 6900XT met een score onder de 19.000 punten kunnen er meer uithalen door een betere balans te vinden. Ik zou persoonlijk voor dagelijks gebruik 2500+ afraden aangezien je buiten de efficientie piek van de chip gaat zoeken en je aanzienlijk meer voltage nodig hebt en dus automatisch het power budget zal gaan overschrijden wat dus weer resulteert in effectief lagere frequentie en dus minder prestaties.

[ Voor 42% gewijzigd door Cidious op 23-04-2021 10:34 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
CarJunkyXL schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:12:
[...]

Mooi case die M1! Ja, met Afterburner was het bij mij helemaal crash naar crash. Wattman geeft mij mij betere en stabielere resultaten. Ik heb nu de WHQL driver van maart geinstalleerd. (21.3.1) Die laatste update van AMD gaf bij mij crashes en volgens het logboek RadeonSoftware.exe die crashte. Gelijk weer DDU gedraaid en terug naar 21.3.1

- API veranderd van Vulkan naar DX12. (Gaf bij mij een stabiele game, maar met micro stutters. Best irritant dus)
- Bios update
- Als admin gedraaid

0xc0000005 en 0x80000003

Nu dus mijn Bios compleet gereset. Geen XMP, geen rare fratsen met CPU en SAM uit.
Ik had ook problemen met Vulkan. Laag fps in gebieden waar dx12 prima draait. Maar heb ook opgemerkt dat op dx12 laadt het speel zones niet zo soepel en krijg je kortstondige stutters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wodan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 18:49
Ik heb met de nieuwste driver (21.4.1) flink lagere performance in 3D mark dan met 21.3.2Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxO2LzRCBU8lnMu1nL-FB-FVfoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4B71umgmKY5skoe4LaLwI1rp.png?f=fotoalbum_large

Heb het niet in games getest maar de boel lijkt wat meer geknepen dan met de vorige driver.

Asus ROG Strix X-570E, 5800X, 2x16GB Gskill, Vega 56, Seasonic Focus GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

[...]

- Bios update
- Als admin gedraaid

0xc0000005 en 0x80000003

Toevallig al de laatste Win10 update draaien? Deze geeft bij veel mensen problemen.
Uit mijn hoofd KB5001330 en/of KB5001337

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 08:45
Hier ook nog een port royal gedaan.
min 2200
max 2400
Voltage 1075
mem 2100 fast timings

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5hDD7XFx2VooXnZz1lW_JozNhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BqSMf37zkaKEpFSIJT7sX9zD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
cavanta schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:05:
Hier ook nog een port royal gedaan.
min 2200
max 2400
Voltage 1075
mem 2100 fast timings

[Afbeelding]
Nice, ik ga dit weekend ook even tijd maken om ermee te stoeien :)
@Astennu Wellicht leuk om de openingspost ergens mee te nemen? Ik denk wel dat je behalve de instellingen ook de daadwerkelijke steady state clock van de core nodig hebt? Volgens mij is die af te lezen in de 3Dmark link van je benchmark run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Santee schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:12:
[...]

Nice, ik ga dit weekend ook even tijd maken om ermee te stoeien :)
@Astennu Wellicht leuk om de openingspost ergens mee te nemen? Ik denk wel dat je behalve de instellingen ook de daadwerkelijke steady state clock van de core nodig hebt? Volgens mij is die af te lezen in de 3Dmark link van je benchmark run.
Je bedoeld als je doel is je kaart zo te tweaken dat je geen power limits raakt en je zo'n stabiel mogelijke clocks hebt?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:25

CMT

Als ik de resultaten zo bekijk dan lijkt het wel alsof de 6800XT een steengoede overklok kaart is.
Het komt zo dicht bij de 6900XT af en toe. :o.
Maar ik heb geen moment spijt van de aanschaf, mijn doel is om voor performance/watt te gaan en dan is 6900XT weer een stuk beter.

Ik zie dat velen ook het geheugen overklokken, maar bedenk dat het daarbij ook een kwestie van balans is en mogelijk zelfs averechts kan werken naar gelang de belasting.

RDNA2 doet het namelijk waanzinnig goed wat geheugen latencies betreft (zie: https://chipsandcheese.co...uring-gpu-memory-latency/ en dat zie je terug in de benchmarks.
Op lage resolutie 1080/1440p (=hoge fps) is het sterker dan Ampere.
De rollen worden echter omgedraaid wanneer de GPU zwaar belast wordt op 3840x2160, 3840x1600 en 3440x1440 in de meeste gevallen ook.
Dan schalen de prestaties vooral met het aantal parallelberekeningen = GPU klok.
Zie: https://www.computerbase....080-resizable-bar-test/2/
Aangezien de core en het geheugen het powerbudget moeten delen, zal je dat dus in overweging moeten nemen en niet zomaar verhogen.

Ik vind het trouwens erg jammer dat je bij RDNA2 niet gewoon aan de V/F curve kan sleutelen, al deze target instellingen maken het nogal lastig om een optimum te vinden.

Het zou ook goed zijn als iedereen de echte temperaturen (edge, hotspot), voltages en kloksnelheden (gpu + geheugen) neerzet (gemiddelden gemeten met HWinfo bijvoorbeeld). Pas dan kan je iets zeggen over de chipmogelijkheden van een serie. En of de kaart watergekoeld is of niet.
Het rottige met de 'slimme boost' is dat het gedrag daarvan temperatuur afhankelijk is en dat zal bij iedereen wel verschillen vanwege de verschillende behuizingen en/of airflow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
CMT schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:03:
Als ik de resultaten zo bekijk dan lijkt het wel alsof de 6800XT een steengoede overklok kaart is.
Het komt zo dicht bij de 6900XT af en toe. :o.
Maar ik heb geen moment spijt van de aanschaf, mijn doel is om voor performance/watt te gaan en dan is 6900XT weer een stuk beter.

Ik zie dat velen ook het geheugen overklokken, maar bedenk dat het daarbij ook een kwestie van balans is en mogelijk zelfs averechts kan werken naar gelang de belasting.
Is opzich logisch ze hebben beide hetzelfde max verbruik. Dus dan ben je gewoon power limited en bij de 6900XT in verhouding nog wat meer. Dus als je het op die manier bekijkt is een 6900XT een stuk efficienter want sneller bij hetzelfde verbruik (logisch gezien de echte shaders en texture units) maar dat zorgt er ook voor dat de clocks wat lager zullen zijn.

De echte OC king in verhouding is de 6800. Vanaf stock haal je daar denk ik het meeste winst qua clocks en qua performance per watt is die ook erg goed met zijn max 1025mv. Dan zit je veel dichter bij de sweetspot. met 1100+ is dat niet meer het geval.
Ik vind het trouwens erg jammer dat je bij RDNA2 niet gewoon aan de V/F curve kan sleutelen, al deze target instellingen maken het nogal lastig om een optimum te vinden.

Het zou ook goed zijn als iedereen de echte temperaturen (edge, hotspot), voltages en kloksnelheden (gpu + geheugen) neerzet (gemiddelden gemeten met HWinfo bijvoorbeeld). Pas dan kan je iets zeggen over de chipmogelijkheden van een serie. En of de kaart watergekoeld is of niet.
Het rottige met de 'slimme boost' is dat het gedrag daarvan temperatuur afhankelijk is en dat zal bij iedereen wel verschillen vanwege de verschillende behuizingen en/of airflow.
Dat kan je dus wel alleen zie je niet duidelijk wat die curve is maar die is er wel tegelijk met die twee sliders kan je er alles van maken alleen is het minder transparant en moet je zelf tests draaien logs verzamelen om te zien welk resultaat je hebt.

Ja klopt daarom vraag ik ook altijd naar de Edge en Hotspot temp want alleen edge zegt niets. Misschien moet ik toch maar weer eens een google sheet maken waar mensen die waardes kunnen posten dan kunnen wat meer onderling vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiii
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:02
Na een tijdje lurken ook maar eens een Port Royal run gedaan met mijn RX 6800.

Dit is ook mijn eerste keer dat ik met de sliders werk in de radeon software, na een half uur uitgekomen op het volgende
Frequency : Min 2225 Max 2400
Voltage: 925mV
Fan speed: Default (Max 56%)
Power Limit: +15%
VRAM : Fast Timing en 104%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-Njt6OhlQJGlzlZjU-EBaBOPPM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eyKZpR4SyDFhdnhwV1TjvQ6N.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellie112
  • Niet online
Met mijn RX 6800XT heb ik denk ik wel de silicone loterij verloren, met ik vermoed een lager dan gemiddeld model. 2500 Mhz @1150mV is de max van deze kaart, daarboven beginnen langzaam de artifacts te verschijnen. Het geheugen schaalt wel tot 2150Mhz.

Mijn beste Timespy graphic score is 19 705, dit is dus 2400/2500mhz dan verbruikt mijn pc (gemeten aan het stopcontact) tussen de 532 ~ 573W bij test 2. 19 705

Mijn dagelijkse instelling is 2300/2400mhz @ 1050mV, 18 974 graphic score, tussen de 470 ~ 507W tijdens test 2 18 974

Overigens lijkt het erop dat ik de kaart niet verder kan ondervolten, onder de 1050mv begint de kaart onstabiel te worden in de desktop (ook als ik de core clock flink naar beneden instel). Maar sowieso snap ik nog niet helemaal hoe de voltage en kloksnelheden samenhangen, krijg soms hele rare resultaten. Het is maar wat uitproberen, kijken of die zuiniger of/en sneller is en of er geen artifacts verschijnen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
Hellie112 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:02:
Met mijn RX 6800XT heb ik denk ik wel de silicone loterij verloren, met ik vermoed een lager dan gemiddeld model. 2500 Mhz @1150mV is de max van deze kaart, daarboven beginnen langzaam de artifacts te verschijnen. Het geheugen schaalt wel tot 2150Mhz.

Mijn beste Timespy graphic score is 19 705, dit is dus 2400/2500mhz dan verbruikt mijn pc (gemeten aan het stopcontact) tussen de 532 ~ 573W bij test 2. 19 705

Mijn dagelijkse instelling is 2300/2400mhz @ 1050mV, 18 974 graphic score, tussen de 470 ~ 507W tijdens test 2 18 974

Overigens lijkt het erop dat ik de kaart niet verder kan ondervolten, onder de 1050mv begint de kaart onstabiel te worden in de desktop (ook als ik de core clock flink naar beneden instel). Maar sowieso snap ik nog niet helemaal hoe de voltage en kloksnelheden samenhangen, krijg soms hele rare resultaten. Het is maar wat uitproberen, kijken of die zuiniger of/en sneller is en of er geen artifacts verschijnen…
Nee hoor, jouw kaart is niet slecht. Ik kan niet 2300-2400 op 1050 draaien. Daarvoor moet ik tenminste 1075 instellen of wellicht 1070. Maar verbruikt de kaart dan meer dan 200w en is voor mijn itx setup warmer dan ik wil. Met 2250-2350 kan ik niet veel dan 200w handhaven, maar ga eens ook proberen de laagste voltage met 2200-2300 te vinden. Dan denk ik zou ik het beste resultaat qua prestatie/verbruik voor mijn setup vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Robbiii schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:42:
Na een tijdje lurken ook maar eens een Port Royal run gedaan met mijn RX 6800.

Dit is ook mijn eerste keer dat ik met de sliders werk in de radeon software, na een half uur uitgekomen op het volgende
Frequency : Min 2225 Max 2400
Voltage: 925mV
Fan speed: Default (Max 56%)
Power Limit: +15%
VRAM : Fast Timing en 104%

[Afbeelding]
Nette score. Waarschijnlijk draait hij dan nog steeds wel rond de 1000-1025mv wellicht kan je met de clocks nog wel ietsje hoger maar ik weet niet of er veel meer in zit dan 2450 voor die kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hellie112 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:02:

2400 @ 1050mv is volgens mij helemaal niet verkeerd. Als je dat op 1100mv doet heb je de loterij imo pas verloren. dat hogere clocks moeilijk gaan zou kunnen dat verschilt ook een beetje per kaart maar 2400 @ 1050mv is in ieder geval niet verkeerd. (mits het gemeten mv's zijn want ingesteld en gemeten is nog al eens een verschil al zal je rond de 2400 met een 6800XT wel in de dicht in de buurt zitten van het target voltage.)

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 23-04-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellie112
  • Niet online
Ik heb het eens wat beter bekeken. Wanneer ik 2300mhz min en 2400mhz max @ 1050mv instel. Zit de kloksnelheid gemiddeld rond 2345mhz en het voltage rond de 1030mv.

Dus om effectief 2400mhz te bereiken zou ik dus min 2350mhz en max 2450mhz in moeten stellen. Binnenkort maar eens wat meer testen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hellie112 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 01:17:
Ik heb het eens wat beter bekeken. Wanneer ik 2300mhz min en 2400mhz max @ 1050mv instel. Zit de kloksnelheid gemiddeld rond 2345mhz en het voltage rond de 1030mv.

Dus om effectief 2400mhz te bereiken zou ik dus min 2350mhz en max 2450mhz in moeten stellen. Binnenkort maar eens wat meer testen,
Ja hij zit 50-60 lager afhankelijk van hoe ver je de kaart pushed. Met hogere power en temps fan het verschil meer richting de 60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik heb hier toch maar een 4K scherm besteld (43" Dell 4320Q)... gezien de positieve resultaten van mijn 6800XT en de thuiswerksituatie kon ik een mooi scherm met picture-in-picture eigenlijk niet laten :)

[ Voor 9% gewijzigd door zzzzz op 24-04-2021 11:15 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellie112
  • Niet online
Astennu schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:30:
[...]

Ja hij zit 50-60 lager afhankelijk van hoe ver je de kaart pushed. Met hogere power en temps fan het verschil meer richting de 60
Heb de kaart al via morepowertool meer vermogen gegeven, heb ook de temperatuur target wat lager ingesteld. Maar zoals ik al eerder zei kunnen al paar mhz of mV wijzigen al grotere verschillen veroorzaken. Hoe het boost algoritme precies werkt probeer ik nog te ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
DrumandBass schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:09:
[...]

Toevallig al de laatste Win10 update draaien? Deze geeft bij veel mensen problemen.
Uit mijn hoofd KB5001330 en/of KB5001337
Thanks voor de tip, kom er net achter dat Microsoft bezig is met de fix;

https://www.windowslatest...x-for-performance-issues/

Ik ga morgen deze twee KB’s eens verwijderen van het systeem... als dat mag van MS ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Hellie112 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:24:
[...]

Heb de kaart al via morepowertool meer vermogen gegeven, heb ook de temperatuur target wat lager ingesteld. Maar zoals ik al eerder zei kunnen al paar mhz of mV wijzigen al grotere verschillen veroorzaken. Hoe het boost algoritme precies werkt probeer ik nog te ontdekken.
Hij boost zo hoog mogelijk afhankelijk van power en temp. Elke 10c gaat er weer 5mhz van af en 5mv bij als ik me niet vergis.

Het target vs effectieve voltage wordt uitgelegd in de oc guide is te veel om nu even te typen.

Maar de exacte target clock haal je past 1:1 effectief bij hele lage temperaturen dan moet je met ln2 aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
Ik heb een nieuwe bijzonderheid gevonden met mijn 6800xt. Blijkbaar houdt zijn niet van lage clocks. Opvallend genoeg als ik 2300-2400 of 2275-2375 met 1070 zet (eerste verbruikt iets boven 200w meestal en tweede houdt zich meer rond 200w of onder) dan kan ik urenlang prima rdr2 spelen (want ik niet zo veel tijd heb om alles te uitproberen gebruik ik dit speel als test). Maar als ik lager snelheid zet, desondanks dezelfde voltage, bvb 2200-2300, dan crash ik binnen enkele minuten en als nog lager (ook met zelfs 1070 voltage) dan bijna onmiddellijk na het in game te hebben geladen. Zeer opvallend. Gelukkig is 2275-2375 voor mij qua verbruik, temperatuur (fan speed niet boven 50%, Junction hooguit midden 80 in en nooit boven 90) en dus geluid is geschikt, maar toch snap ik niet waarom dat vreemde gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
lexkalin schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:01:
Ik heb een nieuwe bijzonderheid gevonden met mijn 6800xt. Blijkbaar houdt zijn niet van lage clocks. Opvallend genoeg als ik 2300-2400 of 2275-2375 met 1070 zet (eerste verbruikt iets boven 200w meestal en tweede houdt zich meer rond 200w of onder) dan kan ik urenlang prima rdr2 spelen (want ik niet zo veel tijd heb om alles te uitproberen gebruik ik dit speel als test). Maar als ik lager snelheid zet, desondanks dezelfde voltage, bvb 2200-2300, dan crash ik binnen enkele minuten en als nog lager (ook met zelfs 1070 voltage) dan bijna onmiddellijk na het in game te hebben geladen. Zeer opvallend. Gelukkig is 2275-2375 voor mij qua verbruik, temperatuur (fan speed niet boven 50%, Junction hooguit midden 80 in en nooit boven 90) en dus geluid is geschikt, maar toch snap ik niet waarom dat vreemde gedrag.
Dat is logisch want het Target voltage is niet je daad werkelijke voltage. bij 2400 Target zal je inderdaad +-1070mv hebben maar met 2200 Target gaat dat veel lager zijn ondanks je 1070 ingesteld hebt.
De guide in de 2e post van het topic legt wat beter uit hoe dat precies werkt dat heeft namelijk alles te maken wat je out of the box target is. En bij de ene kaart is dat 2375 de andere heeft 2429MHz.

Het is heel normaal dat als je naar 2200MHz gaat je er soms 10-20mv bij moet doen. Het is geen liniare voltage curve en die het target voltage wordt gehaald bij de out of the box Clock targets ook al pas je je clock target aan is het target voltage nog wel aan die stock waarde gelinkt. Door je clocks naar 2200 te laten zakken zegt de kaart dan ik heb niet zo veel nodig dus ik kan wel naar 980mv gaan (980mv is nu even een voorbeeld waarde) Zie ook mijn clock scaling tests in de eerste post. Wordt daar ook heel duidelijk weergegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 25-04-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb voor de lol nog maar even een gooi gegaan naar een hoge Port Royal score:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UC0bAvBbOrgBsIdlyAVwDnwOE1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XRsY1agsKd15lD9BFOQSJinR.png?f=fotoalbum_large

Veel meer dan dit zit er niet in met lucht cooling dit is al met 354watt GPU power vs stock 255 (en 293 met +15%)
Even wat meer info over de run:

RX6900XT_MaxPerf_354Watt
2570-2670T - min,avg,max= 2493-2516-2619
GPU Temp: 75,75-105,3 (max 112 hotspot)
Fanspeed max 2956RPM
Power GPU draw 354Watt
CPU voltage: min,avg,max = 1,112-1,128-1,175v

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91-JDIKvTI0YoVoq1R3le4HGUD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/46UeL7JhhKklxrlbvDClCSJv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TDMJwYix076pCGzSVx6Re8wxY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ApGZOAcZHwIs0n0rohqLFfeg.png?f=fotoalbum_large

Dit is de max OC run (Rood) vs Mijn snelste Game profiel in het groen. De Groene heeft een 2460MHz clock target. Ik game zelf het meest met een 2265MHz profiel welke effectief rond de 950mv zit die is lekker zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hier nog even een compare van al mijn profielen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyGh3mk__5S80UDUsb5mncKYePs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7WJWv5H8QbcuJspKe7JAZRXo.png?f=fotoalbum_large

Stock doet de kaart overigens 9736. Dus mijn 2200MHz-950mv profiel is al sneller. Boven de 2300 begint de efficiëntie hard achteruit te gaan het 2400 MHz profiel loopt al tegen power beperkingen aan. Dit zijn overigens wel game stabiele profielen dus met marge ingebouwd er kan 10-15mv vanaf en dan draait PR nog stabiel.

[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 25-04-2021 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Vandaag even wat zitten tweaken nog niet het maximale denk ik.

Freq: 2450-2580
V: 1000mv
Ram: Fast 2100
Power:+15

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxdyNT4AwgRwEuYgWVdRZ_D2lm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p2s3qtx3ez2RVw1iilWBuhhB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door DrumandBass op 25-04-2021 21:51 ]

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Wat ik vandaag gemerkt hebt is ook bijzonder. Zonder SAM heb ik met succes rondjes timespy kunnen draaien met de volgende settings:

Min:2200
Max:2400
MV: 1085
Fan: default
Men:
Default.

Ik kom dan op een timespy score van 18.700 (gpu) uit.

Met SAM enabled heb ik 1115mv nodig om time spy succes af te kunnen ronden met dezelfde score.

Meer mensen geconstateerd dat je met SAM enabled meer MV nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
CarJunkyXL schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:31:
Wat ik vandaag gemerkt hebt is ook bijzonder. Zonder SAM heb ik met succes rondjes timespy kunnen draaien met de volgende settings:

Min:2200
Max:2400
MV: 1085
Fan: default
Men:
Default.

Ik kom dan op een timespy score van 18.700 (gpu) uit.

Met SAM enabled heb ik 1115mv nodig om time spy succes af te kunnen ronden met dezelfde score.

Meer mensen geconstateerd dat je met SAM enabled meer MV nodig hebt?
Ben ook wel benieuwd hoe anderen dit ervaren.
Ergens lijkt het namelijk wel logisch dat de GPU meer voltage nodig heeft, het VRAM is immers nu ook rechtstreeks benaderbaar door de CPU met SAM aan. En gok dat de CPU geen controle heeft over de geheugen controller van de CPU, dus moet het VRAM altijd 'vol' aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Laatst online: 17:21

HellBeast

Oh My GoT!

Iemand dit verhaal al gelezen?
https://nl.hardware.info/...s-in-cpu-intensieve-games

Ik merk het zelf met mijn 6900XT in Battlefield 5. Flinke drops naar soms 75fps op 3440x1440 op ultra. Ik heb wel een oudere processor (I7 8700). Wel fijn dat AMD dit erkent en een oplossing zoekt.

[ Voor 3% gewijzigd door HellBeast op 26-04-2021 07:30 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
HellBeast schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:30:

Ik merk het zelf met mijn 6900XT in Battlefield 5. Flinke drops naar soms 75fps op 3440x1440 op ultra. Ik heb wel een oudere processor (I7 8700). Wel fijn dat AMD dit erkent en een oplossing zoekt.
Heb je toevallig ook Windows Update KB5001330 geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu

Misschien helpt het om de minimale clocksnelheid ook te verhogen. (100mhz onder de max target clock zetten) in ieder geval tot ze dit opgelost hebben. Al gebruik ik het al sinds week 1.idle Clockt hij toch wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 14:13

Cidious

The Bloody Gent

Radeon Enhanced Sync crashed mijn hele systeem (GPU freeze) na zo rond 10-15 minuten ARK Survival Evolved. Anderen problemen met Radeon Enhanced Sync?

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin

Weet niet of dit hiermee direct in verband staat, maar RDR2 op vulkan lijdt onder flinke drops die niet voorkomen als je naar DX12 schakelt. Makkelijk te reproduceren in Rhodes dichtbij sheriffs huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellie112
  • Niet online
Heb zelf gelukkig geen last van dit probleem. maar in het Reddit topic waar hw.info naar linkt staat een reactie dat iemand het heeft kunnen oplossen door via de MorePowerTool de deep sleep functionaliteit uit te zetten (dus bij feature control de functies beginnen met DS uitvinken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Ik herken mij hier persoonlijk niet in, maar ik speel over het algemeen geen high-fps titles. De games die ik speel zijn heel constant en ik klok vaak terug in plaats van over. Als ik de reacties hier en daar lees zou dat het alleen maar erger maken maar dat is niet wat ik ervaar. :X

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:37
Eindelijk mijn Red Devil 6900XT binnen. Wat een kaart! Ik had hiervoor kort de ROG 3090 OC. En ik vind dit persoonlijk toch wel een flinke verbetering.

Ik ben geen die-hard OC'er. Ik gebruik eigenlijk maar een enkele benchmark om een snelle vergelijking te maken, namelijk Timespy 2016.

Out of the box behaalde ik met de 3090 18230 punten. En met de 6900XT 18120. Min of meer gelijk dus. Met wat OC kwam ik met de 3090 op 21420 punten terwijl ik met de 6900XT blijf steken op 19745.

Mijn grootste probleem met de 3090, waar de 6900XT gewoon geen last van heeft, is lawaai en hitte. Zelfs op stock settings maakte mijn 3090 echt gigantisch veel geluid tijdens load en trok ruim 350 watt. En met OC tikte de 3090 ruim boven de 400 watt aan en veranderde mijn PC'tje in een echte helikopter en sauna tegelijk.

Kortom, ik weet niet waar het aan ligt, maar de 6900XT valt wat mij betreft precies in de sweet spot als het gaat om hitte/lawaai versus (rasterization) performance. En dat voor de helft van de (huidige markt) prijs.

Top kaart!

[ Voor 4% gewijzigd door DiscoNootje op 26-04-2021 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
DiscoNootje schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:42:
Eindelijk mijn Red Devil 6900XT binnen. Wat een kaart! Ik had hiervoor kort de ROG 3090 OC. En ik vind dit persoonlijk toch wel een flinke verbetering.

Ik ben geen die-hard OC'er. Ik gebruik eigenlijk maar een enkele benchmark om een snelle vergelijking te maken, namelijk Timespy 2016.

Out of the box behaalde ik met de 3090 18230 punten. En met de 6900XT 18120. Min of meer gelijk dus. Met wat OC kwam ik met de 3090 op 21420 punten terwijl ik met de 6900XT blijf steken op 19745.

Mijn grootste probleem met de 3090, waar de 6900XT gewoon geen last van heeft, is lawaai en hitte. Zelfs op stock settings maakte mijn 3090 echt gigantisch veel geluid tijdens load en en trok ruim 350 watt. En met OC tikte de 3090 ruim boven de 400 watt aan en veranderde mijn PC'tje in een echte helikopter.

Kortom, ik weet niet waar het aan ligt, maar de 6900XT valt wat mij betreft precies in de sweet spot als het gaat om hitte/lawaai versus (rasterization) performance. En dat voor de helft van de (huidige markt) prijs.

Top kaart!
Je moet wel voorzichting zijn, bepaalde benchmarks kunnen best veel AMD of Nvidia favored zijn. Firestrike is bijvoorbeeld gigantisch AMD favored, daar loopt de 6900XT rondjes op de 3090, maar dat is niet representatief voor games.

Het 8nm Samsung procedé is inderdaad niet efficient. Je kan een 3080/3090 ook beter undervolten en 100MHz core speed opgeven. Een UV 3080 kan volgens mij prima 220-250W halen als je hem een beetje undervolt, een 6900XT verstookt stock 300W (red devil denk ik wat hoger?).

De Strix van Asus valt mij qua koelvermogen ook een beetje tegen. Ik heb zelf de kleinere TUF (3060ti) koeler gehad welke echt uitstekend koelde. De Strix kaarten hebben echt 1,5x-2x meer materiaal maar koelen niet beter dan de TUF (hoe dan), de pcb is wel veel hogere kwaliteit en ook de looks zijn een stuk beter imo dan de TUF/Red Devil.

Welkom in het rode kamp! :D Hoeveel heb je neer mogen leggen voor deze baby? De meeste third party die ik kon vinden waren minimaal €1500 en dat vond ik het niet waard tegenover de reference kaart qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DiscoNootje schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:42:

Mijn grootste probleem met de 3090, waar de 6900XT gewoon geen last van heeft, is lawaai en hitte. Zelfs op stock settings maakte mijn 3090 echt gigantisch veel geluid tijdens load en trok ruim 350 watt. En met OC tikte de 3090 ruim boven de 400 watt aan en veranderde mijn PC'tje in een echte helikopter en sauna tegelijk.

Top kaart!
Mooie kaartjes! Zelf ben ik van een 6900XT Reference overgestapt naar een 6900XT Red Devil en daarna naar een Strix 3090 OC. Qua warmte en lawaai ervaar ik geen significante verschillen (is natuurlijk ook erg afhankelijk van omgevingstemperatuur, case, airflow). Voor mijn gevoel geeft gSync mij wel een prettigere game-ervaring dan Freesync, maar ik kan dat niet onderbouwen.

Bij de 6900XT had ik wel weer hetzelfde goede gevoel als dat ik destijds bij mijn Hercules Prophet 9700 Pro had.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2021 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiscoNootje
Santee schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:54:
[...]

Je moet wel voorzichting zijn, bepaalde benchmarks kunnen best veel AMD of Nvidia favored zijn. Firestrike is bijvoorbeeld gigantisch AMD favored, daar loopt de 6900XT rondjes op de 3090, maar dat is niet representatief voor games.

Het 8nm Samsung procedé is inderdaad niet efficient. Je kan een 3080/3090 ook beter undervolten en 100MHz core speed opgeven. Een UV 3080 kan volgens mij prima 220-250W halen als je hem een beetje undervolt, een 6900XT verstookt stock 300W (red devil denk ik wat hoger?).

De Strix van Asus valt mij qua koelvermogen ook een beetje tegen. Ik heb zelf de kleinere TUF (3060ti) koeler gehad welke echt uitstekend koelde. De Strix kaarten hebben echt 1,5x-2x meer materiaal maar koelen niet beter dan de TUF (hoe dan), de pcb is wel veel hogere kwaliteit en ook de looks zijn een stuk beter imo dan de TUF/Red Devil.

Welkom in het rode kamp! :D Hoeveel heb je neer mogen leggen voor deze baby? De meeste third party die ik kon vinden waren minimaal €1500 en dat vond ik het niet waard tegenover de reference kaart qua prijs.
Valide punten. Ik draai overigens de standaard Timespy DX12 uit 2016 (dus niet firestrike) geldt daar ook dat deze AMD favored is?

Ik koos de ROG 3090 omdat deze vrijwel met kop boven alle andere kaarten uitstak. En de reden daarvoor was al snel duidelijk, fors stroomverbruik out of the box t.o.v. de concurrentie en daarbij dus ook een vrij agressief luide fan curve. Teleurstellend.

Qua looks. Tja. Ik vind de ROG 3090 zeker een mooie kaart. De Red Devil daarentegen heeft sterkere/grotere RGB leds en is wat dikker, zo'n 0.5 slot voor mijn gevoel. Je moet er van houden. Ik vind het super ;)

Ik heb niet veel lopen OC'en met mijn Red Devil. Hij piekt op 323 watt. Undervolten lijkt wat effect te hebben maar werd al snel onstabiel. Meer aandacht / finetuning is dus vereist maar ik geloof het wel, stil is hij in ieder geval wel!

Ik heb ~1500 betaald voor de kaart. Veel te veel dus. Maar ik heb ook mijn 3090 met een forse 'winst' verkocht. Dus zo rechtvaardig ik het naar mijzelf O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:12:
[...]

Mooie kaartjes! Zelf ben ik van een 6900XT Reference overgestapt naar een 6900XT Red Devil en daarna naar een Strix 3090 OC. Qua warmte en lawaai ervaar ik geen significante verschillen (is natuurlijk ook erg afhankelijk van omgevingstemperatuur, case, airflow). Voor mijn gevoel geeft gSync mij wel een prettigere game-ervaring dan Freesync, maar ik kan dat niet onderbouwen.

Bij de 6900XT had ik wel weer hetzelfde goede gevoel als dat ik destijds bij mijn Hercules Prophet 9700 Pro had.
Interessant! Ik heb een G-sync Ultimate monitor (met de g-sync 2.0 revisie die ook freesync ondersteund) en ik merk geen verschil in performance (geen stutters oid). Maar dit is een beetje subjectief natuurlijk.

Het kan ook goed zijn dat ik gewoon 'bad silicon' had met mijn 3090 en meer stroom slurpte dan gemiddeld. Who knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Laatst online: 17:21

HellBeast

Oh My GoT!

Postman schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:48:
[...]

Heb je toevallig ook Windows Update KB5001330 geïnstalleerd?
Nee, die had ik er al afgegooid.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erraa
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-03 15:45
Erraa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:48:
Uit nieuwsgierigheid ook nog een run gedaan met een agressiever fan profile:

Max temp: 56
Max hotspot: 74

De OC settings voor alle runs:
Mhz min: 2500
Mhz max: 2700
Voltage: 1125
Vram: 2150
Power limit: +15%

Gezien ik dit zelf niet getest heb; wat zijn de stock 6900 xt temperaturen met de originele koeler?

Net geen 20K op de graphics helaas... :D
Als ik richting de 21K wil pushen zal ik MPT moeten gaan gebruiken.

[Afbeelding]
Mijn EK Predator dat de 6900 koelt maakte vaak nogal herrie, er zat nog wat lucht/bubbels in de rad. Na dit vandaag gefixed te hebben toch een duidelijk verschil. Wat een aantal bubbels al niet kunnen teweeg brengen...

OC settings ook lichtjes verder geoptimized. Veel verder ga ik niet komen denk ik:
Mhz min: 2530
Mhz max: 2730
Voltage: 1120
Vram: 2150
Power limit: +15%

Max temp: 52
Max hotspot: 66

Edit:
Met een zeer silent fan profile wordt dit:
Max temp: 58
Max hotspot: 74

Eindelijk 20K op de graphics voorbij. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHTFSHrZrmHN0d3_T_nJUQgXSQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6AWd6nsUFCLNHdQNJpHnXwL7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Erraa op 26-04-2021 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:31
Ben nu de trotse bezitter van een 6700XT.

Gisteren veel problemen gehad, blijkt achteraf aan andere hardware te liggen.
De Bluetooth USB stik bleek een conflict met de kaart te hebben.

Na het Bluetooth probleem bleek de SSD ook voor random freezes te zorgen. een ADATA SP 550(waar windows op staat. Heb dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=2HqYxVC_aoU gevolgd en de SSD loopt niet meer vast, tijdens gamen of andere bezigheden.

Kom van een GTX 1060, maar wat is de 6700XT een frisse verademing.

Uiteindelijk boven verwachting goed _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Je merkte wel dat gamen op 4K meer vraagt van de kaart! Ik heb de mem OC er maar vanaf gehaald om de temperaturen op peil te houden. Het is wel echt prachtig om zo veel detail te kunnen hebben in beeld!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdXGbfdZgcjvJhxo6PLiSsa1HCU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A9nUUvLEW22YCnVIle3dY0wl.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 08:43

Skyline GT-R

RB26DETT

Een stock RX 6900 XT run vergelijken met een tuned RX 6800 XT run. Ik ben benieuwd hoe ver ik mijn 6900 XT krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFmTEotKj9u44E0fFEjz-dQ38oE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ntgrDlkWngXbNlRvuDOjvlUL.png?f=fotoalbum_large

De EKWB waterblokken zijn al toegekomen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELKJrl7d3F7csIZJlSWpc_rjga8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjA0ZGyH23VuhaAEkibIXDGj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-08 21:13
Hey allen, sinds gister heb ik een 6900XT. Maar ik heb een probleem, mijn systeem is het volgende:

GIgabyte x570 Elite.
Ryzen 7 3700x
AMD 6900XT
32gb corsair ram 3200mhz
850watt Corsair gold voeding.

Nu is het probleem, sinds ik deze nieuwe GPU er in heb zitten heb ik een keer mijn pc uitgezet maar ging het niet uit gek genoeg. Ook met de Aan/Uit knop inhoudend gaat de pc niet uit. Oplossing, voeding uitzetten/stroomkabel van de pc eruit halen. Super vaag. Vervolgens heb ik de pc weer aangezet maar ik krijg geen beeld, wel draaien alle fans en branden de lichten in de PC zelf. Keyboard en mouse werken niet en ook de PC uitzetten werkt weer niet... Als ik dan een paar keer probeer of een keer wat kabels er opnieuw inplug dan start de pc weer een keer. Ga ik vervolgens de pc weer uit zetten, heb ik weer exact het zelfde probleem. Ik heb alle drivers geupdate: chipset en amd nieuwste drivers, oude van nvidia er af, bios geupdate. Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb de PC ook gestresstest om te kijken of het aan mijn PSU ligt, maar ik kan CPU en GPU stresstest laten doen waarbij de pc niet uitvalt of iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
Ik zie trouwens dat de RX 6800 XT 2,5 slots in beslag neemt in plaats van 2. Kan dit een probleem zijn op een GIGABYTE AORUS X570 bord? Qua afmetingen moet het passen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreameR86
Remth2 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:39:
Hey allen, sinds gister heb ik een 6900XT. Maar ik heb een probleem, mijn systeem is het volgende:

GIgabyte x570 Elite.
Ryzen 7 3700x
AMD 6900XT
32gb corsair ram 3200mhz

Nu is het probleem, sinds ik deze nieuwe GPU er in heb zitten heb ik een keer mijn pc uitgezet maar ging het niet uit gek genoeg. Ook met de Aan/Uit knop inhoudend gaat de pc niet uit. Oplossing, voeding uitzetten/stroomkabel van de pc eruit halen. Super vaag. Vervolgens heb ik de pc weer aangezet maar ik krijg geen beeld, wel draaien alle fans en branden de lichten in de PC zelf. Keyboard en mouse werken niet en ook de PC uitzetten werkt weer niet... Als ik dan een paar keer probeer of een keer wat kabels er opnieuw inplug dan start de pc weer een keer. Ga ik vervolgens de pc weer uit zetten, heb ik weer exact het zelfde probleem. Ik heb alle drivers geupdate: chipset en amd nieuwste drivers, oude van nvidia er af, bios geupdate. Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb de PC ook gestresstest om te kijken of het aan mijn PSU ligt, maar ik kan CPU en GPU stresstest laten doen waarbij de pc niet uitvalt of iets...
Misschien een stom idee, maar zou je je scherm eens met HDMI aan willen sluiten en nogmaals willen testen? (wel even pc volledig van het stroom halen)

Ik heb recentelijke iets vergelijkbaars meegemaakt, waarbij het bleek te komen door een DP kabel (was 100% reproduceerbaar, maar kan er geen technische verklaring voor geven :/ )(Speelde bij een RX580 en RX6900XT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreameR86
CryptoNL schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:45:
Ik zie trouwens dat de RX 6800 XT 2,5 slots in beslag neemt in plaats van 2. Kan dit een probleem zijn op een GIGABYTE AORUS X570 bord? Qua afmetingen moet het passen.
Waarom zou het niet moeten passen? Zo op het oog zie ik geen connectoren die in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
ScreameR86 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:46:
[...]

Waarom zou het niet moeten passen? Zo op het oog zie ik geen connectoren die in de weg zitten.
Ik heb een kleine kast H210i met dat kleine moederbord die 2 sloten heeft en de kaart pakt er 2.5 vandaar de vraag ;)

Dit bord: pricewatch: Gigabyte Aorus X570 I PRO WIFI

[ Voor 18% gewijzigd door CryptoNL op 29-04-2021 10:48 ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
ScreameR86 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:45:
[...]

Misschien een stom idee, maar zou je je scherm eens met HDMI aan willen sluiten en nogmaals willen testen? (wel even pc volledig van het stroom halen)

Ik heb recentelijke iets vergelijkbaars meegemaakt, waarbij het bleek te komen door een DP kabel (was 100% reproduceerbaar, maar kan er geen technische verklaring voor geven :/ ).
Dit heb ik geprobeerd idd, maar ook dit werkt niet gek genoeg. Ik heb namelijk 2 schermen waarvan 1 op DP (die heb ik het afgekoppeld) en 1 HDMI, maar het zelfde probleem is ook bij HDMI helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreameR86
CryptoNL schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:47:
[...]

Ik heb een kleine kast H210i met dat kleine moederbord die 2 sloten heeft en de kaart pakt er 2.5 vandaar de vraag ;)
Ik denk niet dat het gaat passen. Tenminste dat er ook nog lucht aangezogen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
ScreameR86 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:49:
[...]

Ik denk niet dat het gaat passen. Tenminste dat er ook nog lucht aangezogen kan worden.
Nu zit er deze kaart in:

pricewatch: ASUS Turbo GeForce RTX 2070 Super 8GB Evo

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreameR86
Ik heb het even voor je opgezocht:
- Case support 44 mm
- 6800XT 49.75mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
ScreameR86 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:55:
[...]

Ik heb het even voor je opgezocht:
- Case support 44 mm
- 6800XT 49.75mm
Thanks dus dan de 6800 neem ik aan (ook prima). @ScreameR86 6800 moet wel passen toch?

[ Voor 6% gewijzigd door CryptoNL op 29-04-2021 11:02 ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:50
Remth2 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:39:

GIgabyte x570 Elite.
Ryzen 7 3700x
AMD 6900XT
32gb corsair ram 3200mhz

BIOS reset al geprobeerd? Was bij mij ook nodig vreemd genoeg, daarna alles weer ingesteld als vanouds en werkte alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
The__Virus schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:10:
[...]

BIOS reset al geprobeerd? Was bij mij ook nodig vreemd genoeg, daarna alles weer ingesteld als vanouds en werkte alles weer.
Ja heb ik geprobeerd want bij de bios update reset hij de bios al en door de stroom er af te halen geeft hij ook de bios reset ofzo want ik kwam in de bios en gaf hij aan: CMOS information: The bios has been reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Een BIOS hoort zich niet te resetten als de stroom eraf is. Dat doet ie alleen als er iets mis gaat: dan zou het door het moederbord zelf gedaan kunnen worden (fail safe) of als er echt iets mis is met mobo.

Probeer eens zo kaal mogelijk op te starten: 1 reepje geheugen, hardeschijven op je bootdisk na afkoppelen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remth2
The__Virus schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:14:
Een BIOS hoort zich niet te resetten als de stroom eraf is. Dat doet ie alleen als er iets mis gaat: dan zou het door het moederbord zelf gedaan kunnen worden (fail safe) of als er echt iets mis is met mobo.

Probeer eens zo kaal mogelijk op te starten: 1 reepje geheugen, hardeschijven op je bootdisk na afkoppelen, etc.
Mss dan toch is proberen de batterij uit het moederbord er uit te halen en de stroom voor 10 minuten er af te halen? Ik wou sowieso windows even reinstallen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreameR86
CryptoNL schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:56:
[...]

Thanks dus dan de 6800 neem ik aan (ook prima). @ScreameR86 6800 moet wel passen toch?
Dat zou geen probleem mogen zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Ik ben nog even aan het spelen geweest met een 6800XT MNB:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnHT0Hx8ADIcXwqN7Tcyo-vEDdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aAZfzLsjYkSVRa2kBs7Mc4dE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDNsF_kA8MXQ60InPSqBhLWbeJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j1Swj6v73p1JbTgCu4D7IbP4.png?f=fotoalbum_large

Dit is wel vol uit met 400watt power limit waarvan hij tot 380 gebruikte maar meestal rond de 330-355 zat.
+-2600MHz clocks met 2126Fast Timings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nog wat meer info
ook een getest met het afknijpen van een OC profiel wat gebeurt er dan als je power limited bent. Nou dan zakt je performance helemaal in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0X-tw9XKVVBxtuFHOLoUM-LTIxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yAvkWvrg7XK4fVFoENYyPflO.png?f=fotoalbum_large

Van links naar rechts 255-293-400watt en daar naast 255-293 met een 2429MHzTarget 1000mv profiel met 2100FT geoptimaliseerd profiel. Die laatste met 293 watt gebruikt piek maar 265watt piek meestal rond de 250watt effectieve voltage was 987mv met dat profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Astennu schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:43:
Nog wat meer info
Daar naast 255-293 met een 2429MHz Target 1000mv profiel met 2100FT geoptimaliseerd profiel. Die laatste met 293 watt gebruikt piek maar 265watt piek meestal rond de 250watt effectieve voltage was 987mv met dat profiel.
Dat is ook ongeveer wat mijn kaart haalt! Dat lijkt dan toch een redelijke middle ground qua performance/watt? (mijn score was geloof ik 93??, maar dat was met het geheugen op 2000Mhz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
zzzzz schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:12:
[...]

Dat is ook ongeveer wat mijn kaart haalt! Dat lijkt dan toch een redelijke middle ground qua performance/watt? (mijn score was geloof ik 93??, maar dat was met het geheugen op 2000Mhz).
Met het geheugen stock haalt hij 9420. Een memory oc en vooral fast timings maakt best wat verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik merk dat deze kaart bijna een 30mv verschil heeft tussen TimeSpy Stabiel vs Port Royal stabiel waar het bij mijn andere kaart (wel met oudere drivers) maar 5mv was. In dit geval moet ik bij TS echt veel hoger. Hebben meer mensen dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[MAUS] schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:32:
Ben in ieder geval erg blij met deze kaart voor mijn SFF build ook al is het nog even spannend tot ie er echt is als ik de eerdere verhalen hoor. Maar de eerste horde is genomen :)
Ik heb de 6800 XT in mijn SSF build van de Node 202 weten te krijgen. Moest daarvoor wel de achterkant van de case met een dremel bewerken om de oorspronkelijke 2 slots 2.5 slots ruimte te geven B) Dus tja ik heb de case zo lopen tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Joosie200 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:37:
[...]

Ik heb de 6800 XT in mijn SSF build van de Node 202 weten te krijgen. Moest daarvoor wel de achterkant van de case met een dremel bewerken om de oorspronkelijke 2 slots 2.5 slots ruimte te geven B) Dus tja ik heb de case zo lopen tweaken.
Dat past dan echt maar net of niet? kan je eens een foto posten? ben nu wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
Astennu schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:26:
Ik merk dat deze kaart bijna een 30mv verschil heeft tussen TimeSpy Stabiel vs Port Royal stabiel waar het bij mijn andere kaart (wel met oudere drivers) maar 5mv was. In dit geval moet ik bij TS echt veel hoger. Hebben meer mensen dat?
Ik kan niet lager dan 1070. Kan 2300-2400 makkelijk op 1075 voor de zekeheid draaien, maar alle andere settings op lagere voltage ongeacht frequentie crashen binnen enkele minuten. 2275-2375@1070 kan urenlang zonder slag of stoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
lexkalin schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:25:
[...]

Ik kan niet lager dan 1070. Kan 2300-2400 makkelijk op 1075 voor de zekeheid draaien, maar alle andere settings op lagere voltage ongeacht frequentie crashen binnen enkele minuten. 2275-2375@1070 kan urenlang zonder slag of stoot.
Maar zie je verschil tussen PortRoyal en TimeSpy? Want daar zie ik dus hele grote verschillen en met een andere kaart niet. (moet die wel opnieuw testen met de nieuwe drivers just to be sure)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Ik probeerde net een potje Overwatch te spelen maar compleet onspeelbaar, om de 5-10 seconden een grote lag spike, volgens de AMD timer zo'n 600 ms voor 1 frame. Geen 100% usage op cpu, gpu of vram, system mem. Wat kan dit zijn? Driver related? :s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Santee schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:01:
Ik probeerde net een potje Overwatch te spelen maar compleet onspeelbaar, om de 5-10 seconden een grote lag spike, volgens de AMD timer zo'n 600 ms voor 1 frame. Geen 100% usage op cpu, gpu of vram, system mem. Wat kan dit zijn? Driver related? :s
Probeer bij running je min clocks een 100mhz lager te maken dan je max clocks kijken of dat helpt.
Er zijn wat issues atm. En bepaalde windows opdates gooien ook roet in het eten.

Ik gebruik zelf altijd hoge min clocks qua verbruik scheelt dat maar iets van 0-7 watt heb zelf nooit fps/frametime issues gehad. Idle is hij wel gewoon zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:25

CMT

Astennu schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:26:
Ik heb even wat gespeeld met een undervolt en powerlimiet om te kijken wat er mogelijk was met mijn 6900XT.
Maar daar ben ik mee gestopt omdat ik zéér rare dingen tegen kom zoals Timespy dat constant ermee kapt (ook op stock settings !) en doelvoltages die totaal niet lijken op wat de kaart zelf instelt.
Zo kon ik bijvoorbeeld de doelvoltage op 950mV instellen om de GPU klok op 1800MHz te laten draaien en een stabiele Port Royal run te doen.
Boven 1800mHz moest het doelvoltage verhoogd worden naar 1100mV en dan kan de klok zonder problemen verder verhoogt worden naar 2450mHz *zucht*.

Driverversie: 21.4.1.
GPU bios: 020.001.000.043.015929

Ik vind het totaal niets deze aanpak van AMD, geef mij maar volledige controle over de V/F curve en schaal dat op de achtergrond met een temperatuurcorrectie. Dan weet ik tenminste of het aan de software ligt of de UV/OC.
Veel beter dan het lopen prutsen met vage knoppen die toch genegeerd worden |:( .

Edit:
Ik heb maar even een tweetal benchmarks (Port Royal) gedraaid met alleen verschillende doelvoltages.
De TGP of GPU powerlimiet is in beide gevallen niet bereikt.
Dit is dus is puur wat het boost algoritme doet van de 6900XT.

GPU: 2300-500Mhz, MEM: 2150MHz fast, doelvoltage: 1100mV & 1115mV, Powerrrrr: +15%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1cpehKLudr2Wbr7etkniHD4nKY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/liHeybm4DRg5PW1oWY5lUfd7.png?f=fotoalbum_medium

Werkelijke kern voltage zit in beide gevallen op 0.9V.
Het GPU kern verbruik is ook vrijwel gelijk: ca. 166W voor 1100mV target en ca. 170W voor 1175mV target
De GPU klok verschilt wel duidelijk: ca. 2235MHz voor 1100mV target en ca. 2120MHz voor 1175mV target.
De GPU kern stroomsterkte volgt een gelijke tendens met de vermogensmeting, daar zit het kleine verschil in verbruik.

Met andere worden, de kaart boost naar beneden met meer powerbudget en doelvoltage :?
Is er iemand die met dezelfde instellingen dit wil verifiëren?

[ Voor 32% gewijzigd door CMT op 30-04-2021 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
Astennu schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:45:
[...]

Probeer bij running je min clocks een 100mhz lager te maken dan je max clocks kijken of dat helpt.
Er zijn wat issues atm. En bepaalde windows opdates gooien ook roet in het eten.

Ik gebruik zelf altijd hoge min clocks qua verbruik scheelt dat maar iets van 0-7 watt heb zelf nooit fps/frametime issues gehad. Idle is hij wel gewoon zuinig.
Er is inmiddels een nieuwe driver die dit op moet lossen, versie 21.4.1. Zelf geïnstalleerd en lijkt bij mij zeker te hebben geholpen!
De release notes: https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-21-4-1
Hier staat o.a. onder Fixed Issues: Lower than expected performance may be experienced in some CPU intensive workloads or games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The__Virus schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:40:
[...]

Er is inmiddels een nieuwe driver die dit op moet lossen, versie 21.4.1. Zelf geïnstalleerd en lijkt bij mij zeker te hebben geholpen!
De release notes: https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-21-4-1
Hier staat o.a. onder Fixed Issues: Lower than expected performance may be experienced in some CPU intensive workloads or games.
Ik heb er sowieso nooit last van gehad. Maar voor mensen die dat wel hebben en toch 21.4.1 draaien kunnen de min clock aanpassing proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Astennu schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:45:
[...]

Thanks, kaart runt op dit moment nog helemaal stock. Ik zal er eens mee gaan fiddlen dit weekend. Ik heb er trouwens nog nergens last van gehad behalve bij Overwatch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
CMT schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:38:
[...]

Ik heb even wat gespeeld met een undervolt en powerlimiet om te kijken wat er mogelijk was met mijn 6900XT.
Maar daar ben ik mee gestopt omdat ik zéér rare dingen tegen kom zoals Timespy dat constant ermee kapt (ook op stock settings !) en doelvoltages die totaal niet lijken op wat de kaart zelf instelt.
Zo kon ik bijvoorbeeld de doelvoltage op 950mV instellen om de GPU klok op 1800MHz te laten draaien en een stabiele Port Royal run te doen.
Boven 1800mHz moest het doelvoltage verhoogd worden naar 1100mV en dan kan de klok zonder problemen verder verhoogt worden naar 2450mHz *zucht*.

Driverversie: 24.4.1.
GPU bios: 020.001.000.043.015929

Ik vind het totaal niets deze aanpak van AMD, geef mij maar volledige controle over de V/F curve en schaal dat op de achtergrond met een temperatuurcorrectie. Dan weet ik tenminste of het aan de software ligt of de UV/OC.
Veel beter dan het lopen prutsen met vage knoppen die toch genegeerd worden |:( .

Edit:
Ik heb maar even een tweetal benchmarks (Port Royal) gedraaid met alleen verschillende doelvoltages.
De TGP of GPU powerlimiet is in beide gevallen niet bereikt.
Dit is dus is puur wat het boost algoritme doet van de 6900XT.

GPU: 2300-500Mhz, MEM: 2150MHz fast, doelvoltage: 1100mV & 1115mV, Powerrrrr: +15%
[Afbeelding]

Werkelijke kern voltage zit in beide gevallen op 0.9V.
Het GPU kern verbruik is ook vrijwel gelijk: ca. 166W voor 1100mV target en ca. 170W voor 1175mV target
De GPU klok verschilt wel duidelijk: ca. 2235MHz voor 1100mV target en ca. 2120MHz voor 1175mV target.
De GPU kern stroomsterkte volgt een gelijke tendens met de vermogensmeting, daar zit het kleine verschil in verbruik.

Met andere worden, de kaart boost naar beneden met meer powerbudget en doelvoltage :?
Is er iemand die met dezelfde instellingen dit wil verifiëren?
Ik snap dat het voor het overclocken minder handig is maar wat AMD doet met target voltages en clocks is juist super goed. Als je kaart in een goed gekoelde kast zit is hij sneller en haal je er alles uit. En als die in slechte omstandigheden moet draaien is hij nog steeds stabiel. Voorheen moest er dan veel meer marge ingebouwd worden om toch stabiel te draaien in dat soort slecht gekoelde kasten nu lost boost dat op.

Ik ben er zelf al helemaal aan gewend en heb er totaal geen issues meer mee maar heb ook al vele tientallen uren aan OC tests gedraaid.

Ik heb het in Mijn OC Guide al eens uitgelegd.
Maar het target voltage is pas effectief het voltage rond de out of the box Target clock voor een 6800XT is dat rondom de 2375-2429 de ene kaart zit wat hoger de andere wat lager. Dan zit hij in ieder geval dicht bij zijn target mits je geen power limit of temp limit hebt. Dus stel je dan 1050mv in. Krijg je tussen de 1040-1060mv.
Ga je dan met 1050 je clocks verhogen naar 2529MHz komt er al snel 50mv bij en zit je dus rond de 1100mv. Andersom geld hetzelfde ga je voor 2329MHz zit je eerder rond de 1000mv.

Ik zal wel eens een testje doen hoeveel mv het scheelt en dat in de FAQ zetten. Dit is iets wat je even moet doorhebben als je wilt undervolten en toch hoger wilt clocken. Je target moet dan veel lager zijn om nog een UV te hebben anders draai je vaak nog steeds 1150mv terwijl je denkt 1050 te krijgen omdat dat je target is maar zo werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb mijn 6900XT net trouwens even met PortRoyal vs TimeSpy getest maar daar is het verschil slechts 15mv dus blijkbaar verschilt het een beetje van kaart tot kaart. Zal het ook nog even met een RX6800 testen. Heb het idee dat met de nieuwere drivers het verschil groter geworden is voorheen was PR net zo zwaar als TS. Nu heb je voor PR minder hoge voltages nodig. TS is volgens mij wel hetzelfde gebleven.

[ Voor 31% gewijzigd door Astennu op 30-04-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Even snel een testje gedaan met voltage scaling:

(Stock Target = 2509MHz)
2509MHz 1100mvT = 1087mv = -13mv
2409MHz 1100mvT = 1017mv = -83mv
2609MHz 1025mvT = 1118mv = + 93mv

(Every 5c = +5-6mv)
De temp verklaart ook wel waarom de OC nog wat hoger zit want door het hoge verbruik was de temp ook hoger.

Ik moest 2609 even met 1025mvT testen want ik had een 293watt power limit waar ik anders de hele tijd tegen aan zat en dan gaat hij knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin44
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-05 12:05
Kaart net binnen, in m'n pc gestopt en geen display. Een snelle zoekopdracht op Google vertelt mij dat dit vaker voorkomt. Iemand hier inmiddels een expert mee en weet wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Melvin44 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:40:
Kaart net binnen, in m'n pc gestopt en geen display. Een snelle zoekopdracht op Google vertelt mij dat dit vaker voorkomt. Iemand hier inmiddels een expert mee en weet wat er aan de hand kan zijn?
Pci3 riser toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin44
Nee, gewoon op mijn B450 Tomahawk MAX mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
Melvin44 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:40:
Kabels vanuit de voeding goed aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin44
turkeyhakan schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:50:
[...]

Kabels vanuit de voeding goed aangesloten?
Hij doet het! *O*

Was al meerdere dingen aan het proberen en SAM uitzetten lijkt het voor nu gefixed te hebben. Bedankt voor de hulp iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:16
CMT schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:38:
[...]

Ik heb ook nog steeds, ook na een reinstall, dat Timespy er inderdaad uit knalt, inderdaad ook op stock.
Ben toch wel benieuwd wat dat kan zijn. Verder nog geen problemen tegen gekomen, echt alleen timespy lijkt er uit te knallen. Ook vrij willekeurig, soms gaat gaat het wel goed, en krijg je wel een score. Soms gaat het ook meerdere runs achter elkaar niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:03

tismij

???

mooie nieuwe RX 6700 xt kunnen scoren via amd maar wordt niet herkend door moederbord :(

In andere PC wordt de kaart wel herkend, in dezelfde pc wordt een andere gpu ook netjes herkend, alleen als ik de 6700XT plaats dan ziet hij hem gewoon niet.
Stroom extra gecontroleerd (850 voeding net nieuw, moederbord asrock B560 pro4 met intel 11400 ook vrij nieuw)
Baal flink, begin te vermoeden dat de kaart net niet diep genoeg in het pcie slot valt maar hoe ik dat nu weer oplos.
Kan ook aan het moederbord liggen, ga nog maar wat instellingen proberen maar zelf bios update deed niks.
Begin spijt te krijgen dat ik te gehaast dat moederbord heb gekocht, normaliter altijd een iets duurder Gigabyte moederbord maar oude 3600 mb en proc waren stuk dus moest snel iets hebben.

Als iemand nog tips heeft om naar te kijken graag, ben nog wel ff zoet met proberen.

nvm eigen stomme fout, bij toevoegen 2e pcie kabel is de 1e pcie kabel losgekomen en gewoon niet gezien (de eerste 3 keer dat ik psu heb gecontroleerd).
Originele gpu (1060) wordt blijkbaar ook zonder pcie kabel nog herkend door bios dus gewoon niet goed genoeg gekeken.

Tip van de dag niet kloten met een PC als je moe bent.

[ Voor 16% gewijzigd door tismij op 30-04-2021 20:08 ]

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
Melvin44 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:55:
[...]

Hij doet het! *O*

Was al meerdere dingen aan het proberen en SAM uitzetten lijkt het voor nu gefixed te hebben. Bedankt voor de hulp iig!
Dan heb je je bios in cms mode staan dan doet SAM het niet. Je moet Uefi mode draaien voor SAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
tismij schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:06:
mooie nieuwe RX 6700 xt kunnen scoren via amd maar wordt niet herkend door moederbord :(

In andere PC wordt de kaart wel herkend, in dezelfde pc wordt een andere gpu ook netjes herkend, alleen als ik de 6700XT plaats dan ziet hij hem gewoon niet.
Stroom extra gecontroleerd (850 voeding net nieuw, moederbord asrock B560 pro4 met intel 11400 ook vrij nieuw)
Baal flink, begin te vermoeden dat de kaart net niet diep genoeg in het pcie slot valt maar hoe ik dat nu weer oplos.
Kan ook aan het moederbord liggen, ga nog maar wat instellingen proberen maar zelf bios update deed niks.
Begin spijt te krijgen dat ik te gehaast dat moederbord heb gekocht, normaliter altijd een iets duurder Gigabyte moederbord maar oude 3600 mb en proc waren stuk dus moest snel iets hebben.

Als iemand nog tips heeft om naar te kijken graag, ben nog wel ff zoet met proberen.
Heb je toevallig een tweede PCIe slot? Gok dat je die al wel geprobeerd hebt.

Moet eens kijken hoe dat mobo eruit ziet. Wellicht dat er inderdaad te overdadige bescherming is rond het PCIe slot en daarom de kaart niet goed meer past.

Edit: zit inderdaad een steel reinforced PCIe slot op. En ze lijken ook iets gedaan te hebben met de sluiting, wellicht dat dit een probleem geeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Postman op 30-04-2021 18:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remth2
Een paar dagen terug had ik een probleem met mn pc sinds ik de 6900XT heb geïnstalleerd. Mijn corsair 850W Gold was kennelijk niet helemaal lekker meer waardoor de pc niet normaal afsloot en aanging. Dat probleem is opgelost met een nieuwe 1000W gold corsair voeding. Nu draait alles als een zonnetje! #helemaalblij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
Is er iemand die Warzone speelt en een 6900xt heeft? Zoja, hoeveel FPS op welke resolutie haal je? (en welke settings evt?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:59
Remth2 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:25:
Is er iemand die Warzone speelt en een 6900xt heeft? Zoja, hoeveel FPS op welke resolutie haal je? (en welke settings evt?)
Gelukkig werkt t goed met de andere voeding!
Ik speel zelf ook Warzone met een 6900 XT. FPS gaat een beetje alle kanten op. Gemiddeld denk ik ergens tussen de 130 en 150. Valt een beetje tegen maar wellicht is mijn 9700K ook niet meer helemaal in staat om de 6900 bij te benen. Warzone is nu ook niet de meest optimale engine volgens mij dus 200+ zul je niet zo snel halen (mijn scherm is een 240hz)

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
[...]

- Bios update
- Als admin gedraaid

0xc0000005 en 0x80000003

@lexkalin

Na heel wat testwerk ben ik er wel achter wat het probleem was met RDR2 en de crashes.
Nouja... eigenlijk twee.
Mijn geheugen op XMP settings geeft crashes met Red Dead Redemption 2. (het enige spel trouwens die crasht) Daar heb ik het voltage van moeten opschroeven om hem RDR2 stabiel te krijgen.

Toen was die weer stabiel na vele speel uurtjes. Toen dacht ik; Laat ik SAM weer eens aanzetten.
Ik de bios weer in en SAM enabled. En klets.... na een uur weer een crash in RDR2.
Dus het nu maar weer uitgezet. Jammer de bammer. Maargoed. Nu kan ik wel weer mijn videokaart iets minder MV geven en boost die weer wat beter. Pateto patato verlies ik weinig op qua raster performance. (Spy time scores)

Dan maar zo. Al moet ik eerlijk bekennen dat het spel met SAM enabled wat vloeiender aanvoelde en heb ik geen last van micro stotters die ik af nu af en toe ervaar.
Maar als ik moet kiezen tussen Micro stotters en crashes. Dan maar micro stotters zo nu en dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
CarJunkyXL schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:01:
[...]

@lexkalin

Na heel wat testwerk ben ik er wel achter wat het probleem was met RDR2 en de crashes.
Nouja... eigenlijk twee.
Mijn geheugen op XMP settings geeft crashes met Red Dead Redemption 2. (het enige spel trouwens die crasht) Daar heb ik het voltage van moeten opschroeven om hem RDR2 stabiel te krijgen.

Toen was die weer stabiel na vele speel uurtjes. Toen dacht ik; Laat ik SAM weer eens aanzetten.
Ik de bios weer in en SAM enabled. En klets.... na een uur weer een crash in RDR2.
Dus het nu maar weer uitgezet. Jammer de bammer. Maargoed. Nu kan ik wel weer mijn videokaart iets minder MV geven en boost die weer wat beter. Pateto patato verlies ik weinig op qua raster performance. (Spy time scores)

Dan maar zo. Al moet ik eerlijk bekennen dat het spel met SAM enabled wat vloeiender aanvoelde en heb ik geen last van micro stotters die ik af nu af en toe ervaar.
Maar als ik moet kiezen tussen Micro stotters en crashes. Dan maar micro stotters zo nu en dan.
Als ik 2275-2375@1070 met 15 power limit inzet, dan heb ik geen crashes. Enkel als ik afterburner aanzet wegens een conflict tussen radeon software en afterburner. Maar als ik lager voltage zet ongeacht van lager clocks, dan crash ik weer. Dus blijkbaar houdt mijn kaart niet van lagere voltage überhaupt. Game bar is aan en xmp ook (met 11700 op b560-i geen behoefte heb om te sleutelen). Ik wou slechts omstreeks 200w kaart te houden en met die instellingen het is mij vrijwel gelukt. Ik zal nu proberen met 10% power limit in plaats van 15% te spelen om te zien of ik nog beetje kan omlaag qua verbruik en dus temperatuur.
Pagina: 1 ... 18 ... 42 Laatste