[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 42 Laatste
Acties:

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:46
gilla013 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 11:22:
[Afbeelding]
Dit is mijn score, met mijn stabiele gaming profiel. Zeer lage RPM (onhoorbaar) en lage temps.
Flinke undervolt toegepast en het geheugen overclocked + fast timings.
Nette score, helaas wat minder vergelijkbaar voor stoomkoker of mij daar je een andere resolutie draait.
Verder mag ik je settings ook weten ?

Thx.

Always bet on Huub

• gilla013
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-10 18:31
Klok: 2400 min, 2500 max
Memory: 2060 + fast timings
Voltage: 985
Kaart 6800 XT Nitro + SE

• lexkalin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 31-10 18:31
Speelt iemand nog Fallout 4? ik heb probleem met Vsync en fps in dit game. Zit vast op 55 of minder afhankelijk van Radeon software Vsync optie, en als ik ipresentInterval verander naar 0, dan loopt fps erg hoog en fps chill beperkt hem niet tijdens Lockpicking en Hacking. Ik heb RTSS geprobeerd (zonder Afterburner), maar die doet eigenlijk niks desondanks dat ik heb daar ook 60 fps limit foor fallout 4 ingesteld. Had nooit zo'n probleem met nvidia gehad.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 19:32
huubhuub schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 11:03:
[...]

Mijn 6800xt, welke licht undervolted is, scoort 700 punten minder dan die van stoomkoker (totaal score echter 1000 meer dankzij cpu). Ik denk dat als die van jou 2k minder scoort dat hij veels te warm wordt ? Naar je airflow kijken ?

Mijn settings:

Core Min 500
Core Max 2450
1105 mV
Mem 2100 + FT
+5% power limit

Temps rond de 74 graden max, trekt 265 watt en is muisstil.

Score:

[Afbeelding]

Verder zie ik de boost van stoomkoker op ~2500 staan dus ja (en hij geeft dit ook aan) hij heeft andere settings dan origineel :P . Die van mij boost nu continue op 2340+ met bovenstaande settings.
Als ik de minimale core setting hoger dan 500 zet (op 2300 bv) dan is de boost meer constant in timespy (met een iets hogere score, geluid en temps tot gevolg). Nu met 500 zie je soms dipjes als de GPU minder hoeft te doen. Ik heb geen moeite met een iets lagere E-peen timespy score daar ik met deze settings 24/7 kan draaien zonder problemen, geluid of een hoog stroomverbruik.

Ik heb de kaart ook even op 2550 gehad om te kijken wat ie kan, maar 300watt+ en een hoorbaar systeem zorgen er voor dat ik liever een paar FPS minder heb.
Mijn kaart is stock, dus ook geen UV of iets. Temperatuur komt niet boven de 72 graden, denk dus niet dat het daar aan ligt maar puur aan de stock instellingen.
Lees namelijk wel meer dat mensen met een lichte UV aanzienlijk betere prestaties hebben.

Even kijken wanneer ik tijd heb om een vergelijking te doen met de 6800XT Black Shroud (ja, dat is de benaming die AMD intern geeft aan de Midnight Black editie).

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:46
Postman schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:10:
[...]

Mijn kaart is stock, dus ook geen UV of iets. Temperatuur komt niet boven de 72 graden, denk dus niet dat het daar aan ligt maar puur aan de stock instellingen.
Lees namelijk wel meer dat mensen met een lichte UV aanzienlijk betere prestaties hebben.

Even kijken wanneer ik tijd heb om een vergelijking te doen met de 6800XT Black Shroud (ja, dat is de benaming die AMD intern geeft aan de Midnight Black editie).
Refkaart hier. Wat zijn je hotspot temps, hier stuurt je kaart namelijk op.

Always bet on Huub

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-10 17:59
Ik heb het gevoel dat ik nog steeds te maken heb met driver issues. Het is erg buggy naar mijn mening.

[ Voor 3% gewijzigd door kyrillajax op 18-04-2021 12:08 ]

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

CMT

Voor degenen die vage problemen met games hebben waaronder FPS drops en (v-)sync uitvallers. Controleer even of je de cumulatieve Windows 10 updates KB5001330 en KB5001337 van 13 April op het systeem staan.

Er wordt gerapporteerd dat deze updates voor vele problemen zorgen, tot crashes en bluescreens aan toe.
Wat mogelijk een lapmiddel kan zijn is om het energieprofiel van Windows 10 op hoge prestaties te zetten/max prestaties.
Het komt voor op systemen met allerlei hardware combinaties van zowel Intel als Amd cpu's en Nvidia & Amd videokaarten.

Nivdia erkent de bovenstaande updates ook als een probleem en vermoed dat daarnaast de Windows update van eind maart (KB5000842) ook te wijten is voor de slechte gameprestaties en sync problemen.

Een knipsel uit het bericht op Computerbase:
Nvidia sieht kumulatives Update als Problem

Anwender, denen die Installation der Updates zum Teil mit älteren Versionen der Grafiktreiber gelingt, berichten von Fehlern bei der vertikalen Synchronisation sowie teils signifikanten Leistungseinbrüchen.

Nvidia sieht hierfür wiederum das kumulative Update KB5000842 vom 29. März als Ursache und empfiehlt daher dementsprechend eine Deinstallation des Updates
Mogelijk is het dus een diepgaand probleem dat beide kampen treft.
Ik kan zelf geen updates meer inzien helaas . Het lijkt wel of microsoft de functie uit 'nazorg' heeft uitgezet. Bij het openen van Windows Update in de tab Bijwerken en beveiliging zie ik de volgende melding verschijnen; "er is iets misgegaan. Probeer Instellingen later opnieuw te openen".

• kyrillajax
CMT schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:26:
Voor degenen die vage problemen met games hebben waaronder FPS drops en (v-)sync uitvallers. Controleer even of je de cumulatieve Windows 10 updates KB5001330 en KB5001337 van 13 April op het systeem staan.

Er wordt gerapporteerd dat deze updates voor vele problemen zorgen, tot crashes en bluescreens aan toe.
Wat mogelijk een lapmiddel kan zijn is om het energieprofiel van Windows 10 op hoge prestaties te zetten/max prestaties.
Het komt voor op systemen met allerlei hardware combinaties van zowel Intel als Amd cpu's en Nvidia & Amd videokaarten.

Nivdia erkent de bovenstaande updates ook als een probleem en vermoed dat daarnaast de Windows update van eind maart (KB5000842) ook te wijten is voor de slechte gameprestaties en sync problemen.

[...]

Ik kan zelf geen updates meer inzien helaas . Het lijkt wel of microsoft de functie uit 'nazorg' heeft uitgezet. Bij het openen van Windows Update in de tab Bijwerken en beveiliging zie ik de volgende melding verschijnen; "er is iets misgegaan. Probeer Instellingen later opnieuw te openen".
Ik heb de power plan sinds gisteren gewijzigd, wat mij ook erg hielp is free-sync in amd drivers disabelen en alleen radeon chill enabelen. Dit heeft mijn tearing en fps drops issues verholpen.

• CMT
  • Nu online

CMT

Ik heb gelukkig (tot nu toe) nog geen problemen ondervonden en ook werkt Freesync hier vlekkeloos op de LG 35WN65C monitor (3440x1440@100Hz). Getest met o.a. de pendulum & windmill demo (en dan met name de testbalk die van links naar rechts over het scherm beweegt).

Op dit moment staat het scherm op 85Hz ingesteld en gebruik ik in de Radeon driver een cap van 84Hz (framesnelheidsdoelcontrole) om niet buiten de range te gaan. V-sync staat verder helemaal uit en daarnaast maak ik geen gebruik van Radeon chill of een overklok.

Op welke Windows versie zit je en heb je ook in de OSD van de monitor Freesync aangezet?
Wat je omschrijft is eigenlijk dat tearing wordt voorkomen door v-sync aan te zetten en mogelijk een temperatuur probleem wordt voorkomen door radeon chill te gebruiken?
Om welke monitor gaat het trouwens?

• kyrillajax
CMT schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:54:
Ik heb gelukkig (tot nu toe) nog geen problemen ondervonden en ook werkt Freesync hier vlekkeloos op de LG 35WN65C monitor (3440x1440@100Hz). Getest met o.a. de pendulum & windmill demo (en dan met name de testbalk die van links naar rechts over het scherm beweegt).

Op dit moment staat het scherm op 85Hz ingesteld en gebruik ik in de Radeon driver een cap van 84Hz (framesnelheidsdoelcontrole) om niet buiten de range te gaan. V-sync staat verder helemaal uit en daarnaast maak ik geen gebruik van Radeon chill of een overklok.

Op welke Windows versie zit je en heb je ook in de OSD van de monitor Freesync aangezet?
Wat je omschrijft is eigenlijk dat tearing wordt voorkomen door v-sync aan te zetten en mogelijk een temperatuur probleem wordt voorkomen door radeon chill te gebruiken?
Om welke monitor gaat het trouwens?
OSD free-sync is wel enabled. Het gaat om de AOC Agon AG273QCX, de kaart heeft geen temperatuur problemen of dergelijke. De kaart is wel overclocked en undervolted. Windows is opnieuw geïnstalleerd en heb ik handmatig hier en daar opgeschoond en bestanden verwijderd, met DDU ben ik ook aan de gang geweest. Zoals het er nu uitziet, gaat het vlekkeloos. Ik hoor wel van mensen hier en daar dat AMD adrenaline buggy is.

• kyrillajax
gilla013 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:04:
Klok: 2400 min, 2500 max
Memory: 2060 + fast timings
Voltage: 985
Kaart 6800 XT Nitro + SE
Hoe heb je zulke lage voltage met een hoge core clock?

• gilla013
kyrillajax schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:22:
[...]

Een goede chip misschien? Ik had eerder nog zon zelfde kaart en die haalde die snelheden met nog lagere voltages. Kennis van me haalt dit bij lange na niet met zn 6800 xt MN B

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
gilla013 schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:24:
[...]

Een goede chip misschien? Ik had eerder nog zon zelfde kaart en die haalde die snelheden met nog lagere voltages. Kennis van me haalt dit bij lange na niet met zn 6800 xt MN B
Toch lijkt me het onwaarschijnlijk dat dit stabiel is buiten een korte benchmark om. Dat zijn wel echt uitersten qua performance/watt.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-10 11:44
kyrillajax schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:22:
[...]

Ligt er helemaal aan wat het daadwerkelijk voltage is. Want het target voltage zegt erg weinig over het daadwerkelijke voltage. Dus je moet altijd beide noemen wil je het met een andere kaart kunnen vergelijken.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• gilla013
zzzzz schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:22:
[...]

Toch lijkt me het onwaarschijnlijk dat dit stabiel is buiten een korte benchmark om. Dat zijn wel echt uitersten qua performance/watt.
Ik game hier al 2 maanden op. Zonder enige issues.

• kyrillajax
Astennu schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:34:
[...]

Ligt er helemaal aan wat het daadwerkelijk voltage is. Want het target voltage zegt erg weinig over het daadwerkelijke voltage. Dus je moet altijd beide noemen wil je het met een andere kaart kunnen vergelijken.
Dat is zeker waar, ik kom van MSI Afterburner af. Dus met name wattman is het een wereld van verschil.

• gilla013
Astennu schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:34:
[...]

Klopt, wat je opgeeft probeert de kaart aan de houden icm met de opgegeven kloksnelheid. In de meeste games blijft hij bij 981, maar in andere games stelt hij zichzelf bij tot max 1035mV in enkele piekmomenten om de kloksnelheid te kunnen leveren.
Indien je kaart de kloksnelheid echt niet kan halen ook bij het automatisch bijstellen van het voltage(waaraan grenzen liggen) dan crasht de kaart.
Bij mij is de kaart met de gegeven instellingen 100% game en benchmark stable. Ik gebruik gewoon het standaard fan profiel.

• Astennu
gilla013 schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:44:
[...]

Klopt, wat je opgeeft probeert de kaart aan de houden icm met de opgegeven kloksnelheid. In de meeste games blijft hij bij 981, maar in andere games stelt hij zichzelf bij tot max 1035mV in enkele piekmomenten om de kloksnelheid te kunnen leveren.
Indien je kaart de kloksnelheid echt niet kan halen ook bij het automatisch bijstellen van het voltage(waaraan grenzen liggen) dan crasht de kaart.
Bij mij is de kaart met de gegeven instellingen 100% game en benchmark stable. Ik gebruik gewoon het standaard fan profiel.
Heb je 3DMark? anders moet je voor de grap eens Port Royal draaien. Dat is wel een hele goede stabiliy test. Ik had eerst ook een game stable profiel met mijn games nooit issues gehad maar Port Royal kwam hij niet door moest toen toch nog 15-20mv extra bij. En soms maakt hij de run wel af maar zag je artifacts bij 5mv meer waren die weer weg.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• CMT
  • Nu online

CMT

@kyrillajax
Okee, de monitor die je noemt heeft een behoorlijke freesync range en bovendien LFC.
Toch lijkt het bij jou niet aan te staan dan om de een of andere reden.
Heb je ook gekeken of dat zo is met een kleinere freesync range?
Dus zeg maar 48-100Hz? En dan de kaart ook verder op stock laten.

Er wordt nogal snel naar de driver verwezen, maar dan moet je je ook afvragen waarom het bij anderen wel goed werkt. Dat het nooit 100% is geloof ik best, maar dat is bij Nvidia niet anders.
Ik had bijvoorbeeld tijdens de launch van Borderlands 3 veel crashes met een 1080TI..

• gilla013
Astennu schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:48:
[...]

Heb je 3DMark? anders moet je voor de grap eens Port Royal draaien. Dat is wel een hele goede stabiliy test. Ik had eerst ook een game stable profiel met mijn games nooit issues gehad maar Port Royal kwam hij niet door moest toen toch nog 15-20mv extra bij. En soms maakt hij de run wel af maar zag je artifacts bij 5mv meer waren die weer weg.
Ik neem Port Royal altijd mee in mn stabiliteitscontroles. Ik heb advanced edition van 3dmark, dus ik doe altijd een dubbel rondje van alle stabiliteitstest en enkele Port Royal runs. Daarna ga ik er pas mee gamen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qv5JmiRYbj4_4Gkmvl5vcHvkb4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/37ySZrTD3liaeEuDvGJjftJ9.png?f=fotoalbum_large

• Astennu
gilla013 schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:51:
[...]

Ik neem Port Royal altijd mee in mn stabiliteitscontroles. Ik heb advanced edition van 3dmark, dus ik doe altijd een dubbel rondje van alle stabiliteitstest en enkele Port Royal runs. Daarna ga ik er pas mee gamen.
[Afbeelding]
Erg netjes. Dan heb je denk ik een goede chip of misschien helpt het PCB/De Cooling van Sapphire. Maar zou ook kunnen dat ze de chips een beetje binnen voor de Nitro+ tov de Pulse. Het is in ieder geval een goed resultaat :)

• kyrillajax
CMT schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:49:
@kyrillajax
Okee, de monitor die je noemt heeft een behoorlijke freesync range en bovendien LFC.
Toch lijkt het bij jou niet aan te staan dan om de een of andere reden.
Heb je ook gekeken of dat zo is met een kleinere freesync range?
Dus zeg maar 48-100Hz? En dan de kaart ook verder op stock laten.

Er wordt nogal snel naar de driver verwezen, maar dan moet je je ook afvragen waarom het bij anderen wel goed werkt. Dat het nooit 100% is geloof ik best, maar dat is bij Nvidia niet anders.
Ik had bijvoorbeeld tijdens de launch van Borderlands 3 veel crashes met een 1080TI..
Ik heb er nu geen last van, maar met mijn vorige kaart, de 1660 ti, had ik er geen last van. Enige idee hoe ik het op een kleinere freen-sync range instel? Volgens de fps counter zie ik alleen maar 144 fps tijdens potjes modern warfare (al weet ik niet in hoeverre dat betrouwbaar is).

[ Voor 7% gewijzigd door kyrillajax op 18-04-2021 18:32 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-10 11:27

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

CMT schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:26:

[...]

Goed om te weten, ik heb de meeste Windows updates al de nek om gedraaid omdat geen beta tester wil zijn voor een product waar ik voor heb betaald. Eens in het half jaar als iedereen het voor mij heeft getest dan doe ik wel weer een update :+. Security updates doe ik nog wel, maar alle features en "bugfixes" kunnen wat mij betreft wachten.

• CMT
  • Nu online

CMT

kyrillajax schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:01:
[...]

Ik heb er nu geen last van, maar met mijn vorige kaart, de 1660 ti, had ik er geen last van. Enige idee hoe ik het op een kleinere freen-sync range instel?
De bovengrens is makkelijk te begrenzen door het instellen van de monitor verversingssnelheid.
Om de ondergrens ook aan te passen, zal je een tooltje nodig hebben genaamd CRU (custom resolution utility).

Wanneer je CRU opent zal bovenaan het monitortype staan en rechts daarvan een edit knop.
Als op edit gedrukt wordt, moet er een scherm tevoorschijn komen genaamd 'Display Properties'.
Onder V-rate staat een range aangeven en meestal is dat ook het freesync bereik van de monitor.
Maar soms is de freesync range in de EDID opgenomen en zal je moeten kijken of het daar ook aangepast moet worden (zoek daarbij de gebruikte resolutie en verversingssnelheid).

Het is een zeer krachtig tooltje. Dus als je niet zeker weet wat je aan het doen bent is het aan te raden om even een herstelpunt te maken. Met een verkeerde instelling kan het zo zijn dat er geen beeld meer zichtbaar is met de OS en dat is nogal knudde als je geen 2e scherm hebt ;).
Verder doet het geen hardware aanpassingen dus je hoeft je geen zorgen te maken om iets te beschadigen.

Weet je wel zeker dat de freesync met Nvidia ook aangestaan heeft? Je moet 3 opties aanvinken om dat aan te zetten in de driver..'enable g-sync, g-sync compatible' + 'Enable for windowed and full screen mode' + Enable settings for the selected display model' 8)7

@Sp3ci3s8472
Ik heb precies dezelfde instelling ;).
Misschien is dat de reden waarom ik geen problemen ondervind, wat 'updates' betreft ben ik zeer terughoudend.

[ Voor 16% gewijzigd door CMT op 18-04-2021 19:10 ]

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-10 01:28
Heeft iemand ervaringen met RMA via AMD.com? Hoe lang het ongeveer duurt enzo? AMD laat al een week niks horen na eerste reply binnen 1 dag op de ticket. Ook de doorlooptijd alsie eenmaal bij hun is?

(Helaas is mn 6800 met een gare fan geleverd)

• kyrillajax
@CMT Dat gaat erg spannend worden denk ik zo.. Het is natuurlijk heel nieuw voor mij en verwacht ik wel dat ik niet weet wat ik aan het doen ben haha. Ik had inderdaad free-sync enabled via de drivers van Nvidia, zoals je net die 3 stappen hebt genoemd.

@junneh Je kan sowieso rekenen op 3 weken, vermoedelijk nog langer.

• Pedje-san
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10 18:54
Mijn 6800xt MB lijkt het ook aardig te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38MkIAS-Sizrve3Znw0uu-UM9EA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x7kyun63PlaoWpRLwfrMhDJw.png?f=fotoalbum_large

- 2475 min en 2575 max
- 2100 + fast timings
- Voltage 1025

[ Voor 22% gewijzigd door Pedje-san op 18-04-2021 20:48 ]

• Postman
huubhuub schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:28:
[...]

Refkaart hier. Wat zijn je hotspot temps, hier stuurt je kaart namelijk op.
Zal ik moeten testen, kom ik nog op terug.

• Postman
Mijn stock 6800XT ref. kaart in Port Royal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWOGKr6LzwRDTEDwzYi7plG-n9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htMrrPdU0fB039e9us9139Rg.jpg?f=fotoalbum_large

Weet niet of dat een acceptabele score is voor 6800XT zonder aanpassingen?

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
is standaard

• Erraa
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-03 15:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQp6Lw1zrE7JWmG1nkWcMHBh3iQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2Z8cT8Mq2INo0JiGzOutI79.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYiUtkK4OojmzKuu988VfXcwcxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyNDAkvwGfCWwTt2DGA2LGjt.jpg?f=fotoalbum_large

• Erraa
En nu testen maar :)

Ps: wat een gedoe met de thermal pads bij die reference amd ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/795uJtjR4c4gRsv85msbfWqDdzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddLLN2FYhoDL57K5PJVZEffS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8gQ3eB1D4M7DdFcKSGPzBrAnqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDoo22S3iJ7t9wADBnOBNO68.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25O-BqJBu43OlC8l-1M7RIGnmmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wYaq7awh7lKK2H3zMnJUjkK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIiTDVagMlu6hgdK_qGzn2Po_uI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q92oeFgJYUaspOd4r32KCxqq.jpg?f=fotoalbum_large

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-10 21:35
Ben enorm blij met mijn RX 6800 XT Midnight (al zit die in de pc van mijn vriendin). Vandaag nog even Time Spy gedraaid, nette score denk ik zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y1pQZ7niYuT_2yPXn_neo2abHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoJcW4ntYLayVyGdXtPisTEM.jpg?f=fotoalbum_large

• kyrillajax
Zeer nette score, dat mag je wel van een water gekoelde kaart ver wachten :+

• colorsone
kyrillajax schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:03:
Zeer nette score, dat mag je wel van een water gekoelde kaart ver wachten :+
Die van mij is niet watercooled 🤪

• CMT
  • Nu online

CMT

@Erraa
Veel testplezier 8) !
Het zal voor mij nog even wachten tot de zomer zijn.
Het lijstje met plannen dat eerst afgerond moeten worden is nog wat te groot..

Ik ben benieuwd of de thermalpads op de spoelen de coilwhine behelpen?
Zou je dat eventueel met de telefoon en een android app genaamd Spectroid kunnen meten?
De stock 6900XT van mij laat een aardige verhoging zien tussen 10-20kHz wanneer ik de microfooningang ca. 4 cm van de voedingsstekkers houdt en de kaart belast.
Het zijn niet alleen de filter spoelen bij de voedingstekkers die 'zingen', maar ook de rijen spoelen achter de vrm's.
Als de pads geen verschil maken, dan twijfel ik wel erg over de overstap op waterkoeling i.v.m. de (op dit moment niet vervangbare) Hitachi pad.

• kyrillajax
colorsone schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:12:
[...]

Die van mij is niet watercooled 🤪
Oh my bad, dat was iemand boven je 8)7

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-10 21:52
Erraa schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:47:
En nu testen maar :)

Ps: wat een gedoe met de thermal pads bij die reference amd ....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En wat zijn je temps nu en heb je de Hitachi pad hergebuikt of pasta/liquid metal?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Tirinium
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-10 02:15
Eens een vraag, heef iemand hier zijn RX 6800 XT al tot 100% load gepushed, wat waren de FAN speeds dan?
Probeer te achterhalen of de nieuwe kaarten dan veel stiller zijn dan mijn huidige, welke onder full load zit op 2700-2800 RPM

• Erraa
MrDucky schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:26:
[...]

En wat zijn je temps nu en heb je de Hitachi pad hergebuikt of pasta/liquid metal?
50-55 onder full load (fan profile silent). Pad niet hergebruikt, was gescheurd bij het demonteren van de cooler. Zit nu thermal grizzly conductonaut op. :)

• Erraa
CMT schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:24:
@Erraa
Veel testplezier 8) !
Het zal voor mij nog even wachten tot de zomer zijn.
Het lijstje met plannen dat eerst afgerond moeten worden is nog wat te groot..

Ik ben benieuwd of de thermalpads op de spoelen de coilwhine behelpen?
Zou je dat eventueel met de telefoon en een android app genaamd Spectroid kunnen meten?
De stock 6900XT van mij laat een aardige verhoging zien tussen 10-20kHz wanneer ik de microfooningang ca. 4 cm van de voedingsstekkers houdt en de kaart belast.
Het zijn niet alleen de filter spoelen bij de voedingstekkers die 'zingen', maar ook de rijen spoelen achter de vrm's.
Als de pads geen verschil maken, dan twijfel ik wel erg over de overstap op waterkoeling i.v.m. de (op dit moment niet vervangbare) Hitachi pad.
Als ik dé test draai (superposition, medium) dan blijven ze toch wel schreeuwen. Ik hoor weinig verschil na de mod.

In games had ik al weinig last van coil whine, maar daar waar het toch nog voorkwam lijkt het me nu beter te zijn. :)

• Erraa
Cidious schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Coil whine komt van de twee coils onder de PCIE psu connectors op de kaart. Met een dikke thermal pad tussen de koeler en de coils worden ze aanzienlijk stiller. Maar daar moet je de kaart wel voor durven te openen. En de referenfe koeler grafiet pad voor de core zal dat hoogstwaarschijnlijk niet overleven en zal je moeten vervangen door een dikke thermal paste. Kryonaut Extreme is lekker dik.

[Afbeelding]

Ik weet overigens niet wat voor model je hebt.

Als dat het je allemaal waard is.
Trouwens bedankt @Cidious voor de 4mm thermal pad tip :)

• Erraa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRB8HJvIuL3--ZU26TszKKIzv9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/186TZKqiQRU6dV8yt5b7QdFY.png?f=fotoalbum_large

Na wat initieel spelen gisteren, net geen 20K gehaald. Kan nog wat bij, maar daarvoor zal ik de custom power tool moeten installeren denk ik. :)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:57
Iemand trouwens een idee voor het volgende:

Sinds vorige week woensdag heb ik de 6900XT in mijn systeem zitten. Deze draait tot op heden perfect op een dingetje na.

Als ik Timespy run krijg ik zeer regelmatig tijdens Test 2 de volgende error (niet mijn screenshot).

Afbeeldingslocatie: https://forums.flightsimulator.com/uploads/default/original/3X/8/3/83778c90454ecfde5f50a9c24cf6b8cc134cab13.jpeg

Dit gebeurt alleen bij Timespy Test 2, Test 1 kan ik prima continue in een loop draaien, andere testen, bijvoorbeeld Port Royale of Superposition zijn ook geen probleem. Net als MSI Kombustor + artifact scanner.

Games lopen ook prima en andere crashes heb ik ook verder niet gehad. Weet iemand wat dit probleem zou kunnen veroorzaken?

• Astennu
Dennism schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:38:

Sinds vorige week woensdag heb ik de 6900XT in mijn systeem zitten. Deze draait tot op heden perfect op een dingetje na.

Als ik Timespy run krijg ik zeer regelmatig tijdens Test 2 de volgende error (niet mijn screenshot).

[Afbeelding]

Dit gebeurt alleen bij Timespy Test 2, Test 1 kan ik prima continue in een loop draaien, andere testen, bijvoorbeeld Port Royale of Superposition zijn ook geen probleem. Net als MSI Kombustor + artifact scanner.

Games lopen ook prima en andere crashes heb ik ook verder niet gehad. Weet iemand wat dit probleem zou kunnen veroorzaken?
Als ik het mij goed herinner is GT2 zwaar voor het geheugen van een GPU. Draait de kaart helemaal stock?
Hoe zijn je temperaturen?

• Dennism
Astennu schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:51:
[...]

Als ik het mij goed herinner is GT2 zwaar voor het geheugen van een GPU. Draait de kaart helemaal stock?
Hoe zijn je temperaturen?
Helemaal stock op dat moment ja.
Volgens mij ook geen vreemde zaken qua temperaturen, ik meen iets van 75c en dan hotspot wat hoger volgens mij. Maar dat kan ik nog wel eens testen.

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-10 16:21
Mss te maken met de recente Windows 10 patch of heb je die niet / niet meer geinstalleerd staan?
Stock zou dat niet moeten gebeuren natuurlijk.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10 05:08
Dennism schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:38:

[Afbeelding]

Dat probleem heb ik ook gehad. Een van deze acties heeft het voor mij opgelost (allemaal tegelijk gedaan dus welke het was weet ik niet):

- Bios updaten en behalve de XMP geheugen instellingen alles standaard laten. (Ik had wat aanpassingen voor de cpu gedaan ivm ClockTuner)
- HWinfo gedeinstalleerd.
- Laatste moederbord en videokaart drivers.
- Register schoonmaken.

• Dennism
Theebag schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:13:
[...]

Dat probleem heb ik ook gehad. Een van deze acties heeft het voor mij opgelost (allemaal tegelijk gedaan dus welke het was weet ik niet):

- Bios updaten en behalve de XMP geheugen instellingen alles standaard laten. (Ik had wat aanpassingen voor de cpu gedaan ivm ClockTuner)
- HWinfo gedeinstalleerd.
- Laatste moederbord en videokaart drivers.
- Register schoonmaken.
Dank voor je reactie, en de anderen uiteraard bedankt!

Als ik goed is ga ik komende week overstappen op een nieuwe PCIE4.0, mooi moment voor een versie installatie om dit te testen op een vers systeem!

• MrDucky
Erraa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:18:
[...]

50-55 onder full load (fan profile silent). Pad niet hergebruikt, was gescheurd bij het demonteren van de cooler. Zit nu thermal grizzly conductonaut op. :)
Nette temperaturen! @Astennu lijkt er op dat die pad niet altijd benodigd is...

@Erraa heb jij enig idee wat je temps van te voren waren? ook je hotspot?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Astennu
MrDucky schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:16:
[...]

Tja dit is liquid metal.... dat heeft ook z'n voor en nadelen.
Enige wat ik zei is dat de Pad beter werkt dan pasta met de stock cooler ik heb geen LM getest. En ben dat eigenlijk ook niet van plan gezien de nadelen die daar aan kunnen zitten.
Daarnaast gebruikt hij een waterblok ipv van de stock cooler. Kan zijn dat die ook al een stuk beter contact maakt dan stock coolers. Dus dan zou je LM moeten testen vs een pad en vs pasta maar gezien zijn temp zal alles daar een stuk beter werken dan de stock cooler. En dat moet ook wel gezien de kosten van een custom loop anders zou je er natuurlijk nooit aan beginnen :)

• Erraa
MrDucky schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:16:
[...]

Zelfde bench hing rond de 75-80. Hotspots helaas niet gerecord met de originele koeler.

FYI na wat meer testen: de thermal pads hebben zeker invloed gehad op verschillende games. Daar waar het hiervoor aanwezig was (niet extreem storend, maar zeker waarneembaar), kan ik het nu nauwelijks, tot zelfs niet meer horen. _/-\o_

• Astennu
Erraa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:40:
[...]

Zelfde bench hing rond de 75-80. Hotspots helaas niet gerecord met de originele koeler.

FYI na wat meer testen: de thermal pads hebben zeker invloed gehad op verschillende games. Daar waar het hiervoor aanwezig was (niet extreem storend, maar zeker waarneembaar), kan ik het nu nauwelijks, tot zelfs niet meer horen. _/-\o_
Wat zijn je Edge en Hotspot en Dram temps nu eigenlijk als je bv time spy stresstest doet. (een run is denk ik te kort om de temp goed te zien daarom gebruik ik zelf altijd de stresstest dan gaat hij gewoon continu door.)

• MrDucky
Astennu schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:34:
[...]

Tja dit is liquid metal.... dat heeft ook z'n voor en nadelen.
Enige wat ik zei is dat de Pad beter werkt dan pasta met de stock cooler ik heb geen LM getest. En ben dat eigenlijk ook niet van plan gezien de nadelen die daar aan kunnen zitten.
Daarnaast gebruikt hij een waterblok ipv van de stock cooler. Kan zijn dat die ook al een stuk beter contact maakt dan stock coolers. Dus dan zou je LM moeten testen vs een pad en vs pasta maar gezien zijn temp zal alles daar een stuk beter werken dan de stock cooler. En dat moet ook wel gezien de kosten van een custom loop anders zou je er natuurlijk nooit aan beginnen :)
Mogelijk dat dan de stock koelers dus het probleem zijn qua vlakheid en niet de chips :|

• Erraa
Astennu schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:44:
[...]

Wat zijn je Edge en Hotspot en Dram temps nu eigenlijk als je bv time spy stresstest doet. (een run is denk ik te kort om de temp goed te zien daarom gebruik ik zelf altijd de stresstest dan gaat hij gewoon continu door.)
Ik zal vanavond of later deze week nog wat testjes runnen :)

• Postman
nieuws: AMD geeft nieuwe Radeon Software optie voor minimale installatie

Nieuwe installatie opties, waaronder mogelijkheid om alleen drivers te installeren. Ook een AV1 decoder voor RX 6000 kaarten en nog meer leuks. Straks meteen even installeren, al een tijdje de releases overgeslagen omdat het niets toevoegde en zelfs alleen maar minder performance leek te geven.

• Astennu
MrDucky schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:50:
[...]

Mogelijk dat dan de stock koelers dus het probleem zijn qua vlakheid en niet de chips :|
Of een combinatie van beide. Ik heb twee coolers op een dezelfde GPU getest beide hadden dezelfde hoge temps. Maar als bv het stuk wat de core raakt net 0,1mm hoger is heb je al veel meer druk en daar kan het verschil ook zitten. Want de stock koelers krijg je er niet echt strakker op. Ik had er al washers tussen zitten maar die helpen dus niet genoeg.

• Astennu
Erraa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:50:
[...]

Ik zal vanavond of later deze week nog wat testjes runnen :)
Thanks! ik ben heel benieuwd.

• Astennu
Postman schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:01:

Nieuwe installatie opties, waaronder mogelijkheid om alleen drivers te installeren. Ook een AV1 decoder voor RX 6000 kaarten en nog meer leuks. Straks meteen even installeren, al een tijdje de releases overgeslagen omdat het niets toevoegde en zelfs alleen maar minder performance leek te geven.
Grote update inderdaad. Radeon Boost VRS, AMD Link 4.0 en de nieuwe CPU monitoring in de UI zijn erg welkom! Ga hem zo snel mogelijk even installeren en testen en Boost VRS even testen met COD Warzone daar zou het moeten werken.

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:14
N.a.v. @Postman zijn Anti GPU sag bracket heb ik dezelfde gekocht voor mijn 6900XT.
Ik gebruik een Lian Li o11 Dynamic mini case en die heeft een achterkant die je zelf in kan delen. Dit houdt in dat het wat flexibel is en de bracket geen nut heeft. De GPU duwt genoeg op het bracket om de indeelbare achterkant wat naar achter te duwen. Ik heb hem dus weer terug in de doos gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rv1snfvYpeB4grFP0s1qaw0u03A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ma0V13ZTzEq9LD7dgmbZ3n6s.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de rest nog super tevreden met het systeem en de case on sich. Echter zou een 6900XT midnight black niet misstaan. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGAUJv0A1yAwQiEoGTIvIE3z1no=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZtHoo0r1k37MUwHIbt05R7N.jpg?f=fotoalbum_large

• CMT
  • Nu online

CMT

Erraa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:20:
[...]

Als ik dé test draai (superposition, medium) dan blijven ze toch wel schreeuwen. Ik hoor weinig verschil na de mod.

In games had ik al weinig last van coil whine, maar daar waar het toch nog voorkwam lijkt het me nu beter te zijn. :)
Bedankt. Superposition 1080P medium is ook wel worst-case. In games heb ik het nog niet zo erg meegemaakt. Ik denk dat ik het gewoon maar probeer en wat metingen doe om het voor en na te vergelijken. De kans om een andere kaart te bemachtigen (helemaal de 3090 van Nivida) is zo goed als nihil.

Het is toch wel jammer dat er zo weinig focus op ligt van de fabrikanten.
Een kaart die wel stil schijnt te zijn is de inno3d rtx 3090 ichill frostbite, maar daarvan is het ontwerp volgepropt met buffer condensators en een ander type spoel (zo ver ik het kan zien een volledig gesloten type i.p.v. een sandwhich).

Het is ook mogelijk dat de hele PCB meetrilt en dan is het erg lastig om zoiets stil te krijgen.
Een idee waar ik nog mee speel is om evt. de spoelen apart in te gieten met een speciaal zachte PU hars (electrolube 5044) en/of de loze ruimte tussen de backplate & PCB daarmee te vullen.
Dan fungeert dat ook als een koellichaam.

Ik heb vandaag verder een bestelling gedaan voor een Enermax D.F. 850W voeding.
De hoofdreden is omdat de Seasonic TX-650 aardig blijkt te zingen op 16kHz, wat erger wordt met een belasting. Als nevenreden ben ook wel benieuwd of het wat uitmaakt met de 6900XT.
Postman schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:01:

Bedankt voor de tip, dit is een aardige verrassing van AMD :).
Ik heb net de minimal install geprobeerd, maar jammer genoeg verdwijnt daar ook de overklok opties en monitoring mee.
De toevoeging van een correctiemogelijkheid voor mensen met kleurenblindheid lijkt mij verder zeer waardevol!

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 20-04-2021 19:20 ]

• Erraa
Astennu schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:02:
[...]

Thanks! ik ben heel benieuwd.
Na een gamesessie van een uurtje, meteen gevolgd door een Timespy run:

Max temp: 65
Max hotspot: 82
Memory: spot ik niet meteen in gpu-z, welke tool gebruik je hiervoor? Heeft de gpu hier geen additionele sensors voor nodig?

Meteen erna nog een Timespy stress test:
Max temp: 76
Max hotspot: 93

Ter info, dit is met een zeer silent fan profile, pc is vrijwel geruisloos. :)

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik ben zelf wel te spreken over de extra opties in het Metrics tab. Ik gebruik dat eigenlijk best wel regelmatig en nu er meer info beschikbaar is via de overlay is dat eigenlijk alleen maar goed! AMD heeft gewoon echt fijne software. Dat mag ook wel eens gezegt worden!
Ik vind het zeer prettig dat ik eigenlijk ingame nu kan kiezen hoe snel de kaart moet zijn, voor veel wat oudere spellen gaat de kaart dus gewoon een tandje lager :D

[ Voor 5% gewijzigd door zzzzz op 20-04-2021 19:49 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Erraa
Uit nieuwsgierigheid ook nog een run gedaan met een agressiever fan profile:

Max temp: 56
Max hotspot: 74

De OC settings voor alle runs:
Mhz min: 2500
Mhz max: 2700
Voltage: 1125
Vram: 2150
Power limit: +15%

Gezien ik dit zelf niet getest heb; wat zijn de stock 6900 xt temperaturen met de originele koeler?

Net geen 20K op de graphics helaas... :D
Als ik richting de 21K wil pushen zal ik MPT moeten gaan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AShJwz5b_Mrt4b75tq9oD2_G5og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lh4w2HajDpMZzTbHB3jXfgOQ.png?f=fotoalbum_large

• Erraa
Tot slot nog een aantal sfeerfoto's van men "matte black stealth build". Hier kunnen we ruime tijd mee verder. :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxmQnAnm0f6ZPNWjbqNqWp9kaZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8yUe9KTwR9qAI3WFppX722a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arK-kJULb2bXIzgiyD-0bJNFBWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgdF9mA1IdiKxlEkhWh3wOFb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRTXKIzZJ1_7L_f0pdWRb8C9WyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZlmBal2KRl3ZSQ2ivlid5Pn.jpg?f=fotoalbum_large

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:41
Erraa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:48:

Gezien ik dit zelf niet getest heb; wat zijn de stock 6900 xt temperaturen met de originele koeler?

[Afbeelding]
Oh wauw _/-\o_ Hoe krijg je die kabels op je graka zo netjes? Ik heb een cablemod setje maar die wil toch echt gaan krullen :+

Heb je ergens een overzichtje van je waterkoeling spul? Ik ben wel benieuwd wat zo'n set je ongeveer kost.. :9~

[ Voor 6% gewijzigd door Santee op 20-04-2021 20:08 ]

• Astennu
Erraa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:48:

[Afbeelding]
Dat lijkt er meer op qua temps. 93c was niet hoog maar wel veel voor H2O.
Maar nettje build ziet er erg strak uit!

• Erraa
Santee schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:06:
[...]

Oh wauw _/-\o_ Hoe krijg je die kabels op je graka zo netjes? Ik heb een cablemod setje maar die wil toch echt gaan krullen :+

Heb je ergens een overzichtje van je waterkoeling spul? Ik ben wel benieuwd wat zo'n set je ongeveer kost.. :9~
De kabels zijn ezdiy-fab cables van Amazon, setje: https://www.amazon.de/-/n...n_image_s00?ie=UTF8&psc=1
Deze zijn eveneens voorzien van wat cable combs. Voor de gpu heb ik een 24pin comb aanpast naar een 16 comb, gewoon 4 rijtjes van de 12 weggeknipt, zo blijven ze steeds mooi samen hangen. ;)

Qua waterkoeling: dit zijn 2 predator units van EKWB (360mm op de cpu en 280mm op de gpu). Hier zit de pomp geintegreerd in de radiator, zeer handig. Belangrijk detail en wat ze uniek maakt is dat ze volledig modulair zijn. Ze zijn helaas wel al even end of life, spijtige zaak. Ik heb ze de voorbije jaren nogal intensief zitten zoeken. Ik heb er 2 gevonden via Tweakers en eentje lang de EK Facebook group.

Daarnaast heb ik de standaard fittings/tubing vervangen door 16mm OD fittings/tubing, alsook een 'beter' cpu blok geinstalleerd. :)

Rad: https://www.ekwb.com/shop/ek-xlc-predator-360-incl-qdc
CPU block: https://www.ekwb.com/shop/ek-supremacy-evo-acetal
GPU block: https://www.ekwb.com/shop...x-6800-6900-copper-acetal

Alles bij elkaar schat ik een nieuwwaarde van om en bij de 700-800? Beetje moeilijk te zeggen gezien de Predator units beide tweedehands zijn aangekocht gezien ze al jaren niet meer gemaakt worden.

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-09 13:11

ricjuh

Make each day your masterpiece

Erraa schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:59:
[...]

Qua waterkoeling: dit zijn 2 predator units van EKWB (360mm op de cpu en 280mm op de gpu). Hier zit de pomp geintegreerd in de radiator, zeer handig. Belangrijk detail en wat ze uniek maakt is dat ze volledig modulair zijn. Ze zijn helaas wel al even end of life, spijtige zaak. Ik heb ze de voorbije jaren nogal intensief zitten zoeken. Ik heb er 2 gevonden via Tweakers en eentje lang de EK Facebook group.
Ik was je foto's aan het bekijken en dacht al huh?! 2 losse loops zonder een pomp/res in beeld 8)7
Wist niet van het bestaan van deze rads af, wel mooie oplossing voor clean minimal builds.

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

• kyrillajax
Is er een goede overclock software alternatief voor amd graphics cards?

• Postman
kyrillajax schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:47:
MSI Afterburner is zover ik weet het enige echte alternatief, hoewel de ervaringen met de AMD Radeon software zelf over het algemeen beter zijn.

• Astennu
kyrillajax schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:47:
Ik gebruik zelf al jaren wattman vanaf vrij wel het begin moet zeggen dat ik niets anders meer nodig heb gehad die tool doet alles wat ik wil je moet alleen even weten hoe het werkt en verschilt een beetje per GPU architectuur.

Maar geen idee of Afterburner en Trixx goed werken. Afterburner zorgt ook nog wel eens voor rare issues.

• Astennu
Postman schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:54:
[...]

MSI Afterburner is zover ik weet het enige echte alternatief, hoewel de ervaringen met de AMD Radeon software zelf over het algemeen beter zijn.
Is Asus GPUTweak misschien te gebruiken? DOCers gebruiken die. Maar geen idee of gewone consumenten die ook met een niet Asus kaart kunnen gebruiken.

• Astennu
YouTube: We Broke the GPU Clock World Record (with AMD!)

DerBauer heeft 3200MHz gehaald met de Speciale Powercolor kaart die geen limits heeft. Het is duidelijk dat AMD de boel te ver heeft afgeknepen voor LN2.

Dit is ook nog zonder Voltmod en op slechts 1200mv dus kan nog leuk worden als ze flink aan het modden gaan.

• Erraa
Gezien mijn reference AMD nu aan een waterblok hangt, idee om er een custom bios op te zetten? https://www.techpowerup.c...r-rx6900xt-16384-201214-1

• kyrillajax
Astennu schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:55:
[...]

Ik gebruik zelf al jaren wattman vanaf vrij wel het begin moet zeggen dat ik niets anders meer nodig heb gehad die tool doet alles wat ik wil je moet alleen even weten hoe het werkt en verschilt een beetje per GPU architectuur.

Maar geen idee of Afterburner en Trixx goed werken. Afterburner zorgt ook nog wel eens voor rare issues.
Is het aan te raden om de sapphire drivers te downloaden icm Trixx?

• Astennu
kyrillajax schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:09:
[...]

Is het aan te raden om de sapphire drivers te downloaden icm Trixx?
Sapphire heeft volgens mij geen eigen drivers of aanpassingen op die van AMD. Heb nooit over specifieke sapphire drivers gehoord.

• kyrillajax
Astennu schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:14:
[...]

Sapphire heeft volgens mij geen eigen drivers of aanpassingen op die van AMD. Heb nooit over specifieke sapphire drivers gehoord.
Ah okay, ik zag namelijk iets met drivers op de website van sapphire.

• Astennu
kyrillajax schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:33:
[...]

Ah okay, ik zag namelijk iets met drivers op de website van sapphire.
Dat zou kunnen maar dat zijn waarschijnlijk de AMD drivers. Maar sommige klanten zoeken dan op de site van de fabrikant en dan zorgen ze dat er in ieder geval iets te downloaden is. Vraag me af of daar de 21.4 versie al te vinden is.

• caramba6667
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-10 12:35
Ik ben nog niet in het bezit van zoiets moois, hoop er wel eentje te kunnen scoren, liefst een 6800XT (MB geen Pre, zou wel mooi zijn) en draai nu met een AMD Ryzen 5 - 2600. Draai met een Asrock B450 Steel Legend, en beschik over 4 x 8 GB Corsair RGB Pro @ 3200Hz. Waarschijnlijk wil ik er een leuke processor bij kopen in de nabije toekomst, maar twijfel tussen een 5600X en een 5800X. Qua FPS doet de 5600X niet veel onder in benchmarks zie ik, maar gevoelsmatig ga ik er niet heel veel op vooruit. Iemand die mij zou kunnen uitleggen waarom ik voor A: of voor B: zou moeten gaan?

• Astennu
caramba6667 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:03:
Ik ben nog niet in het bezit van zoiets moois, hoop er wel eentje te kunnen scoren, liefst een 6800XT (MB geen Pre, zou wel mooi zijn) en draai nu met een AMD Ryzen 5 - 2600. Draai met een Asrock B450 Steel Legend, en beschik over 4 x 8 GB Corsair RGB Pro @ 3200Hz. Waarschijnlijk wil ik er een leuke processor bij kopen in de nabije toekomst, maar twijfel tussen een 5600X en een 5800X. Qua FPS doet de 5600X niet veel onder in benchmarks zie ik, maar gevoelsmatig ga ik er niet heel veel op vooruit. Iemand die mij zou kunnen uitleggen waarom ik voor A: of voor B: zou moeten gaan?
Beide zijn prima en ligt er aan hoe vaak je gaat upgraden.
Als je een beperkt budget hebt zou ik een 5600X pakken en dan wachten of Warhol nog op AM4 uit komt en dan een 5800X/6900X CPU kopen en dan 2 jaar langer uit zitten tot de 2e of zelfs 3e generatie DDR5 uit is.

Ga je op 4K of hoger gamen dan heeft de CPU minder impact tenzij je weer weer RTS games speelt die hebben veel baat bij Zen3.

• caramba6667
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-10 12:35
hartelijk dank voor het antwoord Astennu.
Ik speel met een 32"inch 1440P monitor die 144 / 165 hz kan draaien.
Heb nu nog een 580, en loop daar toch wel enkel tegen bepaalde beperkingen aan, de videokaart heb ik al meerdere generaties overgeslagen in de hoop dat ze zouden zakken qua prijs, mis poes.
Heb het gamen dan ook weer sinds een kortere periode opgepakt, en vind wel wijs wat er nu allemaal mogelijk is moet ik zeggen. Dus misschien maar wijs zijn, een 5600X pakken, en de rest misschien investeren in eventueel andere voeding - extra fans

• kyrillajax
@Astennu Wat zijn zo'n beetje redelijke overclock en/of undervolt settings? Mijn kaart draait momenteel op 2550Mhz - 2650Mhz, 1150mv.

• Astennu
kyrillajax schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:50:
@Astennu Wat zijn zo'n beetje redelijke overclock en/of undervolt settings? Mijn kaart draait momenteel op 2550Mhz - 2650Mhz, 1150mv.
Dat kan je in de Firstpost een beetje zien.
Al zijn dat maar een paar kaarten.
Eigenlijk zouden we dan weer een sheet moeten aanmaken waar mensen hun resultaten kunnen posten.
Ik heb zo iets toen ook voor Vega gemaakt. Misschien wel leuk om dat nu ook weer te doen dan krijg je een beetje een idee van wat andere halen.

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:18

ParaWM

Pro Prutser

Ik heb drie AMD kaarten langs gehad de laatste maanden, dit waren de resultaten ervan. Volgens Astennu methode, met marges aangehouden. De Gigabyte kaart was nog met de 5800X CPU, de twee AMD kaarten met 5900X. De genoemde Mhz is de instelling bovenste limiet. Hij boost dan zo'n 40mhz daaronder meestal. De onderste limiet liet ik meestal rond de 2000 mhz staan, dat doet niet veel voor zover ik begreep. Na de slash (/) is de geheugen snelheid en timing (fast). Soms ging het geheugen wel verder, maar de resultaten niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XpYumjOl.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door ParaWM op 22-04-2021 20:04 ]

Sinterklaas wil bier !

• Santee
ParaWM schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:59:
Ik heb drie AMD kaarten langs gehad de laatste maanden, dit waren de resultaten ervan. Volgens Astennu methode, met marges aangehouden. De Gigabyte kaart was nog met de 5800X CPU, de twee AMD kaarten met 5900X. De genoemde Mhz is de instelling bovenste limiet. Hij boost dan zo'n 40mhz daaronder meestal. De onderste limiet liet ik meestal rond de 2000 mhz staan, dat doet niet veel voor zover ik begreep. Na de slash (/) is de geheugen snelheid en timing (fast). Soms ging het geheugen wel verder, maar de resultaten niet.

[Afbeelding]
Wow de Gigabyte was ver onder te clocken zeg, scheelt dat veel in je temps en loopt de kaart dan nog tegen de power limit aan of heeft dat niks te maken met je ingestelde voltage?

• kyrillajax
Ik heb zelf helaas geen 3DMARK, Time Spy, Fire Strike en Port royal. Welke wordt het meest aangeraden volgens jullie?

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Santee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:07:
[...]

Wow de Gigabyte was ver onder te clocken zeg, scheelt dat veel in je temps en loopt de kaart dan nog tegen de power limit aan of heeft dat niks te maken met je ingestelde voltage?
Ik heb de kaart niet meer, dus het moet uit geheugen, misschien weet @Astennu het beter.... Maar volgens mij scheelde het niet veel in temps; het is het ingestelde voltage en de kaart trekt daadwerkelijk meer voltage.

Power limit was vooral bij de 6900XT een probleem. Bij de 6800XT's kon ik met max target voltage instelling rustig eerst de maximale clocks opzoeken waar de kaarten crashten of aritfacts gaven in Kombustor. Daarna dan met steeds lagere target voltage de clocks in Port Royal zien stijgen bij die maximale klok instelling tot de kaart freezde of eruit klapte. Steeds tussen de 250-270W

De 6900XT moest ik het target voltage in kombustor al terug pakken om hem uberhaupt omhoog te krijgen in clocks. Zat steeds tegen de 289W max aan.

Sinterklaas wil bier !

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

kyrillajax schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:16:
Ik heb zelf helaas geen 3DMARK, Time Spy, Fire Strike en Port royal. Welke wordt het meest aangeraden volgens jullie?
https://www.kinguin.net/category/4711/3dmark-steam-key
3,89 ,- :P Heb je ze allemaal.

Sinterklaas wil bier !

• Astennu
kyrillajax schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:16:
Van de 3 bedoel je?
Je kan op het net van die key's voor +-4 euro krijgen dan kan je alles draaien. Heb die gewoon aan steam toegevoegd.

En anders kan je bv super position gebruiken maar dat is een minder zware test dan moet je ongeveer 25mv extra marge inbouwen. Superposition stable + 25mv = Port Royal stable. Je zou ook nog even 20mv kunnen proberen.

Als PortRoyal en Timespy stress test stabiel zijn doe ik er dan nog 10-15mv bij en wordt dat mijn game profiel.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 22-04-2021 20:34 ]

• kyrillajax
@Astennu @ParaWM Bedankt heren, ik heb het via instant gaming gekocht.

• kyrillajax
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pgateu3yqkp2r6ljkhuNLMPk68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4JPfaFW8Qwi0VjWJ9T56IiFF.png?f=fotoalbum_large
Dit is mijn eerste port royal run.

• Postman
Nette score!

• Astennu
Ja inderdaad valt me niet tegen voor een 6700XT ben best wel onder de indruk eigenlijk. Wat doet een 6800 in PR? iets van 7500-8000?

• colorsone
Astennu schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:06:
Ja inderdaad valt me niet tegen voor een 6700XT ben best wel onder de indruk eigenlijk. Wat doet een 6800 in PR? iets van 7500-8000?
Die van mij (RX 6800 XT Midnight) deed 9100+

• Astennu
colorsone schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:16:
[...]

Die van mij (RX 6800 XT Midnight) deed 9100+
6900XT zit rond de 9900 geloof ik. Ik heb een OC score van 10513 staan.
En een Voltage tweaked 6800XT score van 9488 dat is stock Clock target (bij deze kaart 2430) maar wel een UV waardoor hij rond de 2378MHz uit komt.

• Santee
Thanks @kyrillajax, ik heb daar ook even een key gescoord :D

Hierbij een stock 6900XT score ter referentie. Wat doet 'include demo' (stond uit)?
Zo'n 500 punten onder gemiddeld blijkbaar, heb ik dan geen gouden sample? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmZqT2fwvVPxJkv5xYxvXuBR7Gc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZOIQmRekMADsB2f1yku1FBen.png?f=fotoalbum_large

Fast timings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fimZ8RuEH1Sm54CXLGo9IFm_wl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rLI0UQUQn7bHfyMtApLzcQWT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 105% gewijzigd door Santee op 23-04-2021 00:03 ]

• Astennu
Santee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:45:
Thanks @kyrillajax, ik heb daar ook even een key gescoord :D

Hierbij een stock 6900XT score ter referentie. Zo'n 500 punten onder gemiddeld blijkbaar, heb ik dan geen gouden sample? :+

[Afbeelding]
Volgens mij tellen ze dan ook OC scores mee dus zal wel mee vallen.

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-10 16:22
Astennu schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:19:
[...]

6900XT zit rond de 9900 geloof ik. Ik heb een OC score van 10513 staan.
En een Voltage tweaked 6800XT score van 9488 dat is stock Clock target (bij deze kaart 2430) maar wel een UV waardoor hij rond de 2378MHz uit komt.
Ik heb zojuist even getest met:

min 2350
max 2660
Voltage 1060
mem 2150 fast timings

Resultaat in port royal:

10724

Dit lijkt me een redelijk normale score toch?

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

• Astennu
bjvdven schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 00:21:
[...]

Ik heb zojuist even getest met:

min 2350
max 2660
Voltage 1060
mem 2150 fast timings

Resultaat in port royal:

10724

Dit lijkt me een redelijk normale score toch?
Lijkt mij inderdaad helemaal prima.

Pagina: 1 ... 17 ... 42 Laatste