WeirCo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:27:
[...]
Van wat ik heb begrepen zit er een vapor chamber in het reference koelblok die in het geval van een 90 graden opstelling sub-optimaal werkt. Of de open air case invloed heeft krijg ik ook niet meteen helder. Wat mij iig wel verbaast is dat ik dit verhaal bij een ander type GPU nog nooit eerder gehoord heb, wat me wel een soort van miskleun lijkt van AMD in dat geval. 

Er zit inderdaad een vapor chamber in en het is mogelijk dat deze gevoelig is voor oriëntatie.
Qua werking kan je het beschouwen als een platgeslagen heatpipe dat warmte 2-dimensionaal kan transporteren. Een heatpipe kan dat slechts in 1 dimensie.
Beide typen zijn gevoelig voor oriëntatie wat prestaties betreft, maar met een speciale wick is het mogelijk om het in bepaalde hoeken toch te laten werken (tegen de zwaartekracht in).
Waar bij heatpipes er nog 2 vrijheidsgraden zijn (draaien om de as en in het horizontale vlak) is dat bij een vapor chamber slechts 1 vrijheidsgraad (draaien in het horizontale vlak).
M.a.w. bij een heatpipe dat zich in de lengte van de videokaart bevindt, zal het een worst zijn als de buis 90 graden geroteerd is om zijn as.
Ik vind het geen miskleun van AMD verder.
De vapor chamber werkt echt héél goed, waardoor de kaart ondanks het grote vermogen vrij compact kan blijven. Het is wel iets om op te letten en het was netjes geweest als er bijv. een waarschuwingskaart in de doos was gedaan over 
suboptimale de schadelijke oriëntatie.
Dat er mensen zijn die de kaart in een abnormale stand willen gebruiken kan je AMD imho niet aanrekenen.
Vanmiddag zal ik eens kijken of het echt zo erg is. Een post op reddit zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel.
*Update*
Ik kon de nieuwsgierigheid niet meer bedwingen en heb vanochtend al een klein onderzoek gedaan.
Om de omstandigheden gelijk te houden is de 6900XT op stock gelaten (255W) en de ventilatorsnelheid op 2000 rpm vastgezet (70%). Daarna (met een open kastdeur) OCCT voor een half uur laten draaien tijdens elke meting.
De resultaten:
| Oriëntatie | Klok (mHz) | Vcore (Vdc) | T edge (°C) | T hotspot (°C) | Kamertemperatuur (°C) | 
| horizontaal (normaal) | 2025 | 0.892 | 63 | 83 | 21 | 
| vertikaal (op de lange zijkant) | 2025 | 0.895 | 63 | 84 | 21 | 
| horizontaal (ondersteboven) | 2030 | 0.895 | 66 | 87 | 21 | 
Goed nieuws dus voor degene die het leuk vinden om tegen een videokaart aan te kijken  .
.
Ik denk dat de betreffende persoon op reddit eens naar zijn (koeler)montage en/of airflow moet kijken.
Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand de videokaart/koeler verstikt door het bijna tegen de kastwand te plaatsen.
In ieder geval blijft de delta tussen de algemene temperatuur en hotspot temperatuur nagenoeg gelijk.
Ondersteboven wordt het iets warmer, maar dat kan mogelijk verklaart worden doordat de cpu & vrm sectie zich dan onder de videokaart bevindt (op de 3800X zit een luchtkoeler). Tijdens de benchmark gaat daar ca. 45W doorheen.
*Update 2*
Nieuwe meting gedaan, dit maal met de kaart letterlijk vertikaal.
Dus met de aansluitingen kant naar boven gericht.
Helaas moet ik mededelen dat ik hetzelfde probleem tegenkom..
Naja probleem, het is een gevolg van de kaart in een oriëntatie gebruiken waardoor de vapor chamber niet goed kan werken.
Bij 255W schiet de hotspot temperatuur direct omhoog tot over 100 graden, terwijl de edge temperatuur pas net de 50 graden had bereikt. Om geen schade om te lopen heb ik de test meteen afgebroken.
Nieuwsgierig als ik ben heb ik wél onderzocht wat er gebeurt bij lagere vermogens. En dat is te zien in onderstaande tabel:
| TGP (W) | ΔT(edge-hotspot) (°C) | 
| 255 | >50!! (vapor chamber werkt niet meer) | 
| 175 | >35! en langzaam oplopend | 
| 172 | 34 | 
| 150 | 30 | 
| 141 | 28 | 
| 131 | 24 | 
| 121 | 21 | 
Het ziet er naar uit dat de capaciteit van de vapor chamber/koeling in deze abnormale oriëntatie snel bereikt wordt. Pas bij 121W boardpower zit de delta tussen de edge en hotspot temperatuur op het niveau van de andere oriëntaties met 255W TGP.
Helaas pindakaas, maar het is dus echt schadelijk/gevaarlijk om de kaart zo te gebruiken.
Voor de andere 'vertikale' oriëntatie met de videokaart 
op de lange zijkant, maakt het gelukkig niets uit. Dus gedeeltelijk toch goed nieuws ^^.
@
Flamesz 
Als het alleen om de statistieken gaat dan kan ik rivatuner i.c.m. HWinfo van harte aanbevelen. Daarmee is echt alles naar wens te monitoren in een overlay en de weergave daarvan aan te passen (het opzetten / customizen kost alleen even tijd).
MSI afterburner maakt ook gebruik van rivatuner voor de overlay weergave.

[
                        Voor 51% gewijzigd door
                                                     CMT                                                 op 15-04-2021 12:41
                                            ]