[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 42 Laatste
Acties:

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:32
@WinterMute2025 denk inderdaad dat je bij AMD beter de Radeon Software kunt gebruiken dan die van MSI. De koppeling tussen MSI Afterburners en de Nvidia drivers is perfect, met AMD is het niet zo geweldig.
Sowieso waarom iets anders gebruiken als AMD het zelf al perfect aanbied.

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-10 11:23
Postman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:03:
[...]

Referentie kaarten kunnen heus wel verticaal. Probleem is dat er niet veel PCIe 4.0 risers zijn. Dus je mist die extra bandbreedte die je toch (nog) niet gebruikt.

Los van dat elke reviewer en YouTuber ze allemaal verticaal laten draaien. Dus denk niet dat het probleem daar zit.
En toch als je wat verder terug in het topic zou lezen had je wss anders gereageerd, er zijn wel degelijk problemen gemeld met verticaal gemounte reference kaarten, in dit topic en bijvoorbeeld op reddit: https://www.reddit.com/r/...atement_on_rx6000_series/

Twitch Kanaal

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:59
Ik pakte MSI afterburner gewoon omdat ik het al geïnstalleerd had staan en ik het fijn vind hoe het een hoop statistieken tegelijk kan weergeven. Ik gebruik het niet voor de overclocking van mijn 6700XT ofzo. Ik merk inderdaad wel dat het een stuk minder goed integreerd met mijn nieuwe kaart dan mijn RX 580, want een hoop van de overclock sliders weten niet welke waardes momenteel ingesteld staan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9_JinVx5kBGWCAWuAEN-_iqAnE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pvw9Uo0WubuOqNs5ePEj8oqf.png?f=fotoalbum_large

• Postman
WeirCo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:48:
[...]

En toch als je wat verder terug in het topic zou lezen had je wss anders gereageerd, er zijn wel degelijk problemen gemeld met verticaal gemounte reference kaarten, in dit topic en bijvoorbeeld op reddit: https://www.reddit.com/r/...atement_on_rx6000_series/
I stand corrected.

Goed punt dat je hier maakt en verbazingwekkend dat het zo werkt. Hoewel me het wel meteen bij die Reddit post opvalt dat het een open air case is. Wat de invloed daar van is weet ik ook niet precies.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:48
Heb alweer een RTX 3080 kunnen kopen. De 6900XT maar verkopen.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:26
Postman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:53:
[...]

I stand corrected.

Goed punt dat je hier maakt en verbazingwekkend dat het zo werkt. Hoewel me het wel meteen bij die Reddit post opvalt dat het een open air case is. Wat de invloed daar van is weet ik ook niet precies.
Ik heb nu net m'n vertical mount eruit gehaald ivm pci-e 3 en problemen met resizeable bar (weet nog niet of het er iets mee te maken had) en had prima temps. Ook O11 XL met veel ruimte tot het glas en 10 casefans met goede airflow. Hotspot kwam tot 96C geloof ik met 1150RPM.

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-10 11:23
Postman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:53:
[...]

I stand corrected.

Van wat ik heb begrepen zit er een vapor chamber in het reference koelblok die in het geval van een 90 graden opstelling sub-optimaal werkt. Of de open air case invloed heeft krijg ik ook niet meteen helder. Wat mij iig wel verbaast is dat ik dit verhaal bij een ander type GPU nog nooit eerder gehoord heb, wat me wel een soort van miskleun lijkt van AMD in dat geval. ;)

Twitch Kanaal

• mudbiker
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-10 23:40
Santee schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:25:
[...]

Ik heb nu net m'n vertical mount eruit gehaald ivm pci-e 3 en problemen met resizeable bar (weet nog niet of het er iets mee te maken had) en had prima temps. Ook O11 XL met veel ruimte tot het glas en 10 casefans met goede airflow. Hotspot kwam tot 96C geloof ik met 1150RPM.
Ahhumm laat ik nu ook een een zelfde kast met een vertical mount van Lian Li gekocht hebben maar ik kreeg hem niet geinstalleerd zonder veel kracht te hoeven uitoefenen. Daarom maar horizontaal geinstaleerd en dik tevreden over de temps onder load, max 90 op junction T.

Twijfel nog wel of ik binnenkort als ik meer tijd heb weer aan het stoeien ga met de vertical mount met de daarbijbehorende mindere koeling van de GPU.

Ga eerst nog verder handmatig tweaken en undervolten. Machtig fun.

• Santee
mudbiker schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:33:
[...]

Ahhumm laat ik nu ook een een zelfde kast met een vertical mount van Lian Li gekocht hebben maar ik kreeg hem niet geinstalleerd zonder veel kracht te hoeven uitoefenen. Daarom maar horizontaal geinstaleerd en dik tevreden over de temps onder load, max 90 op junction T.

Twijfel nog wel of ik binnenkort als ik meer tijd heb weer aan het stoeien ga met de vertical mount met de daarbijbehorende mindere koeling van de GPU.

Ga eerst nog verder handmatig tweaken en undervolten. Machtig fun.
Ik heb de vertical mount van cablemod, die van Lian li schijnt idd een beetje gaar te zijn.

• mudbiker
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-10 23:40
https://www.amazon.nl/ASU...d=pla-1057352728512&psc=1

Kijk een goede upgrade voor jou een echte 4.0 cable. Maar wees gerust, zodra ik meer tijd heb ga ik die ellendige Lian Li mount TWEAKEN.

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

CMT

WeirCo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:27:
[...]

Van wat ik heb begrepen zit er een vapor chamber in het reference koelblok die in het geval van een 90 graden opstelling sub-optimaal werkt. Of de open air case invloed heeft krijg ik ook niet meteen helder. Wat mij iig wel verbaast is dat ik dit verhaal bij een ander type GPU nog nooit eerder gehoord heb, wat me wel een soort van miskleun lijkt van AMD in dat geval. ;)
Er zit inderdaad een vapor chamber in en het is mogelijk dat deze gevoelig is voor oriëntatie.
Qua werking kan je het beschouwen als een platgeslagen heatpipe dat warmte 2-dimensionaal kan transporteren. Een heatpipe kan dat slechts in 1 dimensie.
Beide typen zijn gevoelig voor oriëntatie wat prestaties betreft, maar met een speciale wick is het mogelijk om het in bepaalde hoeken toch te laten werken (tegen de zwaartekracht in).

Waar bij heatpipes er nog 2 vrijheidsgraden zijn (draaien om de as en in het horizontale vlak) is dat bij een vapor chamber slechts 1 vrijheidsgraad (draaien in het horizontale vlak).
M.a.w. bij een heatpipe dat zich in de lengte van de videokaart bevindt, zal het een worst zijn als de buis 90 graden geroteerd is om zijn as.

Ik vind het geen miskleun van AMD verder.
De vapor chamber werkt echt héél goed, waardoor de kaart ondanks het grote vermogen vrij compact kan blijven. Het is wel iets om op te letten en het was netjes geweest als er bijv. een waarschuwingskaart in de doos was gedaan over suboptimale de schadelijke oriëntatie.
Dat er mensen zijn die de kaart in een abnormale stand willen gebruiken kan je AMD imho niet aanrekenen.

Vanmiddag zal ik eens kijken of het echt zo erg is. Een post op reddit zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel.

*Update*
Ik kon de nieuwsgierigheid niet meer bedwingen en heb vanochtend al een klein onderzoek gedaan.
Om de omstandigheden gelijk te houden is de 6900XT op stock gelaten (255W) en de ventilatorsnelheid op 2000 rpm vastgezet (70%). Daarna (met een open kastdeur) OCCT voor een half uur laten draaien tijdens elke meting.

De resultaten:

OriëntatieKlok (mHz)Vcore (Vdc)T edge (°C)T hotspot (°C)Kamertemperatuur (°C)
horizontaal (normaal)20250.892638321
vertikaal (op de lange zijkant)20250.895638421
horizontaal (ondersteboven)20300.895668721

Goed nieuws dus voor degene die het leuk vinden om tegen een videokaart aan te kijken ;).
Ik denk dat de betreffende persoon op reddit eens naar zijn (koeler)montage en/of airflow moet kijken.
Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand de videokaart/koeler verstikt door het bijna tegen de kastwand te plaatsen.

In ieder geval blijft de delta tussen de algemene temperatuur en hotspot temperatuur nagenoeg gelijk.
Ondersteboven wordt het iets warmer, maar dat kan mogelijk verklaart worden doordat de cpu & vrm sectie zich dan onder de videokaart bevindt (op de 3800X zit een luchtkoeler). Tijdens de benchmark gaat daar ca. 45W doorheen.

*Update 2*
Nieuwe meting gedaan, dit maal met de kaart letterlijk vertikaal.
Dus met de aansluitingen kant naar boven gericht.
Helaas moet ik mededelen dat ik hetzelfde probleem tegenkom..
Naja probleem, het is een gevolg van de kaart in een oriëntatie gebruiken waardoor de vapor chamber niet goed kan werken.
Bij 255W schiet de hotspot temperatuur direct omhoog tot over 100 graden, terwijl de edge temperatuur pas net de 50 graden had bereikt. Om geen schade om te lopen heb ik de test meteen afgebroken.

Nieuwsgierig als ik ben heb ik wél onderzocht wat er gebeurt bij lagere vermogens. En dat is te zien in onderstaande tabel:

TGP (W)ΔT(edge-hotspot) (°C)
255>50!! (vapor chamber werkt niet meer)
175>35! en langzaam oplopend
17234
15030
14128
13124
12121

Het ziet er naar uit dat de capaciteit van de vapor chamber/koeling in deze abnormale oriëntatie snel bereikt wordt. Pas bij 121W boardpower zit de delta tussen de edge en hotspot temperatuur op het niveau van de andere oriëntaties met 255W TGP.
Helaas pindakaas, maar het is dus echt schadelijk/gevaarlijk om de kaart zo te gebruiken.
Voor de andere 'vertikale' oriëntatie met de videokaart op de lange zijkant, maakt het gelukkig niets uit. Dus gedeeltelijk toch goed nieuws ^^.

@Flamesz
Als het alleen om de statistieken gaat dan kan ik rivatuner i.c.m. HWinfo van harte aanbevelen. Daarmee is echt alles naar wens te monitoren in een overlay en de weergave daarvan aan te passen (het opzetten / customizen kost alleen even tijd).
MSI afterburner maakt ook gebruik van rivatuner voor de overlay weergave.

[ Voor 51% gewijzigd door CMT op 15-04-2021 12:41 ]

• Postman
@CMT wat mij opviel bij de Reddit post is dat het een open air kast is. De airflow daarin is mijn inziens altijd slecht omdat je een hele open stuk hebt en puur afhankelijk bent van de airflow van de GPU fans. Die zullen inderdaad vanwege het vapor chamber ontwerp niet de capaciteit hebben om de warme lucht naar buiten de transporteren, sterker nog de fans zijn dusdanig ingericht dat de warmte bij verticale montage de kast ingeduwd wordt (dus naar achter de GPU).
Bij een open air kast zal juist de warmte achter de GPU zichzelf snel opbouwen en dit gaat geheid tot VRAM throttling leiden. Nogmaals dit is mijn idee van hoe een open air kast werkt.

• Santee
Thanks @CMT , gelijk weer een fabeltje de wereld uit :)

• CMT
  • Nu online

CMT

Sorry, ik moet bekennen dat ik de reddit post verkeerd heb begrepen :F.
In de reacties op dat draadje wordt duidelijk dat het om letterlijk vertikaal gaat. Dus niet gekanteld op de zijkant zoals ik dacht.

Ik ben nu bezig om die positie te testen en zal mijn post daarna nog bijwerken met de bevinding.
Stay tuned.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:44
CMT schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:17:
Sorry, ik moet bekennen dat ik de reddit post verkeerd heb begrepen :F.
In de reacties op dat draadje wordt duidelijk dat het om letterlijk vertikaal gaat. Dus niet gekanteld op de zijkant zoals ik dacht.

Ik ben nu bezig om die positie te testen en zal mijn post daarna nog bijwerken met de bevinding.
Stay tuned.
Eigenlijk zou je ook nog fan speed aan je tabel moeten toevoegen. Of had je die een vaste waarde gegeven?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Pazztriz
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-09 07:01
Postman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:32:
[...]

Nee klopt, coil whine is sowieso niet fijn.
Sommige mensen hebben het ook minder horen worden na de kaart flink op zijn staart te trappen. Dus even een aantal benchmarks achter elkaar draaien is wellicht ook nog een optie.
Nog tips voor welke benchmark ik het beste een aantal keer achter elkaar kan draaien?

• Postman
Pazztriz schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:08:
[...]

Nog tips voor welke benchmark ik het beste een aantal keer achter elkaar kan draaien?
3D Mark heeft ook een stresstest functie. Maar eigenlijk is elke GPU benchmark wel te gebruiken daarvoor (dus bijv. Cinebench, alleen weet niet of die ook zelf meerdere achter elkaar doet).

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-10 08:33
Pazztriz schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:08:
[...]

Nightraid will make all gpu's sing.

• Astennu
Postman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:32:
[...]

Nee klopt, coil whine is sowieso niet fijn.
Sommige mensen hebben het ook minder horen worden na de kaart flink op zijn staart te trappen. Dus even een aantal benchmarks achter elkaar draaien is wellicht ook nog een optie.
Ik heb zelf nog geen kaart gehad waar dit minder werd over tijd. (misschien dat je meer aan het geluid went en het dan minder opvalt?) .En anders zou het duiden op vrij snelle slijtage aan onderdelen als dat zo makkelijk zou gaan lijkt me dat niet goed. Als je leest wat coil whine veroorzaakt:

YouTube: Bei dir fiepts wohl? Nerviges Spulenfiepen - Ursachen und Linderung ...

De dingen die het beste werken zijn FPS caps en lagere voltages draaien.
En je zou de spoelen aan beide kanten kunnen inpakken niets wat dik is om die geluiden tegen te houden maar dat is vaak lastig omdat er niet zo veel ruimte is tussen de componenten en de base plate.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 11-04-2021 11:39 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• ScreameR86
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-10 11:08
4mm thermal pad op de caps onder de connectoren werkt ook aardig. Het haalt de coilwhine niet helemaal weg, maar maakt het wel merkbaar beter.

Hiervoor zal je echter wel de koeler moeten verwijderen, met tot gevolg dat waarschijnlijk de thermal pad het niet overleeft. Dat valt met een wat dikkere thermal paste op te lossen. Welke daarvoor het beste is staat nog ter discussie. Ik heb Arctic Silver 5 gebruikt.

• Santee
ScreameR86 schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:50:
4mm thermal pad op de caps onder de connectoren werkt ook aardig. Het haalt de coilwhine niet helemaal weg, maar maakt het wel merkbaar beter.

Hiervoor zal je echter wel de koeler moeten verwijderen, met tot gevolg dat waarschijnlijk de thermal pad het niet overleeft. Dat valt met een wat dikkere thermal paste op te lossen. Welke daarvoor het beste is staat nog ter discussie. Ik heb Arctic Silver 5 gebruikt.
Vervalt je garantie niet? Ik weet dat die warranty stickers in de VS niet van toepassing zijn, maar in NL toch nog wel? De EU werkt wel aan een wetsvoorstel geloof ik waardoor de garantie stickers ook hier gaan vervallen.

• CMT
  • Nu online

CMT

Astennu schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:04:
[...]

Eigenlijk zou je ook nog fan speed aan je tabel moeten toevoegen. Of had je die een vaste waarde gegeven?
De ventilator had ik inderdaad vastgezet op 2000 rpm. Het staat ook in de tekst genoemd ;).

• Astennu
ScreameR86 schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:50:

Probleem is dat ik nog geen pasta heb gevonden die de prestaties van de originele pad haalt en dat is bij nieuwe pasta over tijd wordt die temperatuur alleen maar hoger waar de Hitachi pads niet zo achteruit zal gaan.
Als je geen h2o gaat monteren zou ik de cooler er niet meer af halen tot er een goed alternatief gevonden is wat gelijkwaardig is.

Of je moet zo iets hebben van 3-6c meer op de hotspot maakt me niet echt uit heb liever geen coilwhine. Dat is een beetje de overweging.

• Astennu
Santee schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:59:
[...]

Vervalt je garantie niet? Ik weet dat die warranty stickers in de VS niet van toepassing zijn, maar in NL toch nog wel? De EU werkt wel aan een wetsvoorstel geloof ik waardoor de garantie stickers ook hier gaan vervallen.
Klopt maar met ene föhn en een scherp mesje krijg je hem er netjes van af als je dan voorzichtig bent met de schroeven is er achteraf niets aan te zien.

• Astennu
CMT schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:03:
[...]

De ventilator had ik inderdaad vastgezet op 2000 rpm. Het staat ook in de tekst genoemd ;).
Daar heb ik dan overheen gelezen excuses :)

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Santee schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:59:
[...]

Ik heb op mijn 6900XT kaart een waterblock gezet, en met het verwijderen van de koeler kon ik de warranty remove sticker en heel afkrijgen, dus zo best was deze niet. Ik heb deze dus op de doos geplakt en mocht er ooit wat zijn dan kan ik deze er zo weer op doen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• WinterMute2025
  • Laatst online: 30-10 04:38
Als ik via de AMD Adrenalin software mijn RX6800 overclock (geheugen of GPU snelheid automatisch), heb ik dan nog wel garantie bij AMD ?

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
WinterMute2025 schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:03:
Als ik via de AMD Adrenalin software mijn RX6800 overclock (geheugen of GPU snelheid automatisch), heb ik dan nog wel garantie bij AMD ?
Officieel niet, maar dit is voor zover ik niet te weet te controleren.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
rikadoo schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:09:
[...]

Officieel niet, maar dit is voor zover ik niet te weet te controleren.
Als ik op het tabje afstemmen klik moet je akkoord gaan (Doen we natuurlijk niet, vind hem stock prima)
maar krijg ik al een melding dat er een ping is naar de AMD servers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNWexD7arifTBS_CQgxgQi-nfZY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Wn8j7RzDWYaJnZBrpXNVKvx.jpg?f=user_large

**

• Astennu
Dan moet je dat schempje doorlezen wat je te zien krijgt als je er voor de eerste keer op klikt daar staat het beschreven. Volgens mij niet maar goed kunnen ze niet zien.

Met wattman kan je ook geen dingen doen die de kaart kapot maken. Hooguit de fans uit zetten maar ook dan zal hij zichzelf beschermen zodra hij 115graden wordt en terug clocken.

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-10 20:02
PatRamon schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:46:
Als ik op het tabje afstemmen klik moet je akkoord gaan (Doen we natuurlijk niet, vind hem stock prima)
maar krijg ik al een melding dat er een ping is naar de AMD servers

[Afbeelding]
Die ping gaat juist naar systemrequirementslab.com, een website waar je specs voor games kunt vergelijken met je eigen systeem. AMD Radeon Software maakt daar gebruik van bij de upgrade advisor en game compatibility als je op een individuele game klikt.

Het lijkt me heel erg onwaarschijnlijk dat AMD een signaal over garantie doorstuurt via die link die door ESET geblokkeerd wordt. Ik zou niet weten waarom de partij achter systemrequirementslab.com daar aan mee zou werken.

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik heb nog eens een vraag; ik heb de afgelopen dagen toch likkebaardend naar 4K schermen zitten kijken, en dan met name de aansturing via USB-C. Ik meen dat de RX6000 kaarten daar in het verleden problemen mee hadden; is dit al opgelost in de drivers of is dit nog steeds een issue?
Ik hoor graag of er iemand is die zijn scherm zo aanstuurt icm een RX6000 kaart. Thanks!

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• ScreameR86
zzzzz schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:14:
Ik heb nog eens een vraag; ik heb de afgelopen dagen toch likkebaardend naar 4K schermen zitten kijken, en dan met name de aansturing via USB-C. Ik meen dat de RX6000 kaarten daar in het verleden problemen mee hadden; is dit al opgelost in de drivers of is dit nog steeds een issue?
Ik hoor graag of er iemand is die zijn scherm zo aanstuurt icm een RX6000 kaart. Thanks!
Hoewel ik geen 4k USB-C Scherm heb, heb ik wel een 1080p USB-C PD scherm (el cheapo via Ali Express met touch). Deze werkte perfect zonder iets te hoeven aanpassen.

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:08

Apoca

Array Technology Industry

Na uiteindelijk toch een reference AMD RX 6900 XT op de kop kunnen tikken :)

Moet zeggen het valt me niet tegen als opvolger van mijn VEGA 56, moet wel nog even met de settings gaan prutsen :) Coil whine is niet aanwezig hier in de games die ik heb getest, PSU betreft een Corsair HX750i.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKdJo6a_REjVgSvidlBxWN4wx-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVbIFo2FDTvDR2eEkJ05onXl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkL7lODQB1BJzMX39_9BSy1VtAI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OYBxBPhEOJYSIBky5KeQzEVw.jpg?f=user_large

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-10 15:41
Zijn er hier toevallig ook satisfactory spelers?

Performance is echt dramatisch. Na het verhogen van de minumim frequentie naar 2400 iets beter. Maar het lijkt erop dat mijn usage van de gpu en cpu niet boven de 50% uitkomt. Vooral de 5950x lijkt niks aan het doen te zijn.

Het spel liep vele malen beter met mijn vorige i7 4770k en een 1080 te zijn. Andere games lopen wel allemaal vlekkeloos.

• Postman
cavanta schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:04:
Zijn er hier toevallig ook satisfactory spelers?

Performance is echt dramatisch. Na het verhogen van de minumim frequentie naar 2400 iets beter. Maar het lijkt erop dat mijn usage van de gpu en cpu niet boven de 50% uitkomt. Vooral de 5950x lijkt niks aan het doen te zijn.

Het spel liep vele malen beter met mijn vorige i7 4770k en een 1080 te zijn. Andere games lopen wel allemaal vlekkeloos.
Satisfactory is ook wel notoire qua niet optimalisatie. Dat weten de devs ook wel en wordt waarschijnlijk ergens tussen update 4 en 1.0 nog opgelost.

• cavanta
Postman schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:18:
[...]

Satisfactory is ook wel notoire qua niet optimalisatie. Dat weten de devs ook wel en wordt waarschijnlijk ergens tussen update 4 en 1.0 nog opgelost.
Dat klopt, maar toch wel gek dat met zo'n enorme performance upgrades de daadwerkelijke performance zo naar beneden is gegaan.

Kan er verder ook weinig van vinden van mede 5950X/6900XT eigenaren :(

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:23
Iemand die een 6000 serie gebruikt incl een oled met vrr? Ik heb last van micro stutters tijdens het spelen van rdr2 op 4k. Iemand hier ook ervaringen mee?

• WinterMute2025
  • Laatst online: 30-10 04:38
stutter kan komen door de Shader Cache (die van schijf geladen word)... Ikzelf heb met mijn Quest ook een tijd last gehad van stutter bij The Forest en bij wat andere games. Het viel me tijdens het testen op , dat als ik opnieuw weer in dezelfde regio/zone kwam, dat alles soepel liep. na 4 dagen zoeken op google, kwam ik er dus achter dat het met de Shader Cache te maken heeft. Mijn PC heeft een AMD 3600 cpu en een RX6800.

soms helpt het om AMD Adrenalin global settings even Reset Shader Cache te doen via Global Settings / Graphics. Je moet dan wel telkens bij gewistte shader cache opnieuw je area/level doen.....

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:43
Smeldor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:28:
Iemand die een 6000 serie gebruikt incl een oled met vrr? Ik heb last van micro stutters tijdens het spelen van rdr2 op 4k. Iemand hier ook ervaringen mee?
Ik heb last van micro stutter als ik de api op dx 12 zet. Op vulkan geen last van. Maar op vulkan krijg ik CTD na een klein uurtje. Dus heb hem toch maar op dx12 en neem het maar voor lief 😔

• Beavbusi
  • Laatst online: 16:18
iemand ervaring met artefacten met de 6800 xt? Ik lijk artefacten te hebben in It Takes Two. Die had ik met een 1080ti niet. Wel DDU gedaan en nieuwe drivers geinstallerd. Moet ik verder nog wat andere instellingen aanpassen om mijn 6800 xt goed te laten werken?

• Astennu
Beavbusi schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:01:
iemand ervaring met artefacten met de 6800 xt? Ik lijk artefacten te hebben in It Takes Two. Die had ik met een 1080ti niet. Wel DDU gedaan en nieuwe drivers geinstallerd. Moet ik verder nog wat andere instellingen aanpassen om mijn 6800 xt goed te laten werken?
De kaart zou out of the box gewoon goed moeten werken misschien kan je wat andere games of stress tests draaien om te kijken of je het daar ook ziet. Als het alleen dat spel is en de rest is helemaal goed kan je kijken of een Underclock helpt zo ja dan is de kaart waarschijnlijk defect.

• Beavbusi
Hmm, stresstest furmark was prima. Welke stresstest raad jij aan en voor hoe lang?

• Astennu
Beavbusi schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:15:
Hmm, stresstest furmark was prima. Welke stresstest raad jij aan en voor hoe lang?
Ik zou dan ook eens naar 3Dmark kijken Time Spy en Port Royal.
of Super Position die kan je makkelijk draaien en kijken of je artifacts ziet.

Port Royal is het zwaarste atm en daar na Time Spy.

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 14-04-2021 12:17 ]

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Beavbusi schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:01:
Het is inderdaad lastig vast te stellen of het dan gelijk de kaart is of het spel (of driver). Ik lees dit bijvoorbeeld ook in het Nvidia topic.
In principe zou een spel gewoon goed moeten draaien met een nieuwe kaart, maar er zijn altijd wat uitzonderingen. Als de problemen zich op meer games voordoen en in diverse benchmarks dan zou ik toch aan de bel trekken bij de verkopende partij van de kaart.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Beavbusi
Nu zijn de amd drivers altijd wel ruk natuurlijk. Wil mijn Midnight niet terug sturen echt vette kaart :D

• Notenkraker20
  • Registratie: Februari 2021
  • Niet online
cavanta schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:13:
[...]

Dat klopt, maar toch wel gek dat met zo'n enorme performance upgrades de daadwerkelijke performance zo naar beneden is gegaan.

Kan er verder ook weinig van vinden van mede 5950X/6900XT eigenaren :(
Check met Radeon overlay of hij zijn boostklok vasthoudt. Ik heb daarom mijn 6900 weggedaan - ging, ondanks alle aanpassingen, veel te agressief downclocken als de GPU load niet 100% was en dat zorgde voor flinke stuttering.

• Astennu
Beavbusi schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:20:
Nu zijn de amd drivers altijd wel ruk natuurlijk. Wil mijn Midnight niet terug sturen echt vette kaart :D
Dat is helemaal niet waar. Ik heb persoonlijk betere ervaring met AMD drivers dan nVidia vooral qua gebruik.
Qua driver issues heb ik zelf ook geen last heb nooit black screen issues gehad die andere mensen dan weer wel hadden.

nVidia heeft net zo goed driver issues maar daar hoor je mensen minder over terwijl sommige net zo erg of erger waren met kaarten die er door kapot gingen omdat de fans niet draaide. (is al wat langer geleden maar toch)

• cavanta
Astennu schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:37:
[...]

Dat is helemaal niet waar. Ik heb persoonlijk betere ervaring met AMD drivers dan nVidia vooral qua gebruik.
Qua driver issues heb ik zelf ook geen last heb nooit black screen issues gehad die andere mensen dan weer wel hadden.

nVidia heeft net zo goed driver issues maar daar hoor je mensen minder over terwijl sommige net zo erg of erger waren met kaarten die er door kapot gingen omdat de fans niet draaide. (is al wat langer geleden maar toch)
Ik ben nu van 10 jaar Intel / Nvidia overgestapt naar volledig AMD.
Nu ben ik zeer content met het spul, maar...
Ik vind de drivers/firmware wel echt een groot nadeel bij AMD.

Afgelopen maanden al meerdere keren DDU moeten gebruiken, rare fratsen bij spellen en switchen van schermen. Dit ook bij de CPU. Het breekt op dit moment nog niet echt af aan de ervaring, maar ik heb tegenwoordig helemaal geen zin meer om de hele avond te gaan troubleshooten. Het moet gewoon werken, daar heeft AMD wel nog een lange weg in te gaan vind ik!

• CMT
  • Nu online

CMT

Het draait hier als een zonnetje.
Tot nu toe geen crashes of stutters gehad die anderen gerapporteerd hebben.
Alleen wel een aantal bugs /eigenaardigheden in de software tegengekomen.
Ik speel o.a. WoW, CoD MW, Borderlands 3. Driver versie 21.3.1

Ik vraag mij ook wel eens af hoe velen met problemen gecontroleerd hebben of hun systeem 100% stabiel is. Niet dat ik AMD een hand boven het hoofd wil houden hoor, maar er kunnen tal van andere factoren zijn.

Maar met artefacten denk ik veel eerder aan een hardware probleem dan driver/game probleem. VRM's die doodgaan zijn berucht om dat te veroorzaken. Dus wellicht dat en & of PC voeding?

Driver 21.3.2 schijnt trouwens een behoorlijk boost te geven voor sommigen spellen en over de hele linie een verbetering te zijn.
CoD BOCW krijgt tot wel 10% erbij: https://www.computerbase....ck-ops-cold-war-2560-1440

• Astennu
cavanta schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:02:
[...]

Ik ben nu van 10 jaar Intel / Nvidia overgestapt naar volledig AMD.
Nu ben ik zeer content met het spul, maar...
Ik vind de drivers/firmware wel echt een groot nadeel bij AMD.

Afgelopen maanden al meerdere keren DDU moeten gebruiken, rare fratsen bij spellen en switchen van schermen. Dit ook bij de CPU. Het breekt op dit moment nog niet echt af aan de ervaring, maar ik heb tegenwoordig helemaal geen zin meer om de hele avond te gaan troubleshooten. Het moet gewoon werken, daar heeft AMD wel nog een lange weg in te gaan vind ik!
Heel apart. Ik draai al jaren AMD. En heb ook Intel gehad. Maar bij beide was het hier alles er in drivers er op en klaar. Geen DDU nodig of iets kon gewoon van mijn 5700 XT over naar de nieuwe zonder DDU.

Heb met deze nieuwe kaarten nog nooit DDU nodig gehad.

• Astennu
CMT schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:11:
Het draait hier als een zonnetje.
Tot nu toe geen crashes of stutters gehad die anderen gerapporteerd hebben.
Alleen wel een aantal bugs /eigenaardigheden in de software tegengekomen.
Ik speel o.a. WoW, CoD MW, Borderlands 3. Driver versie 21.3.1

Ik vraag mij ook wel eens af hoe velen met problemen gecontroleerd hebben of hun systeem 100% stabiel is. Niet dat ik AMD een hand boven het hoofd wil houden hoor, maar er kunnen tal van andere factoren zijn.

Maar met artefacten denk ik veel eerder aan een hardware probleem dan driver/game probleem. VRM's die doodgaan zijn berucht om dat te veroorzaken. Dus wellicht dat en & of PC voeding?

Driver 21.3.2 schijnt trouwens een behoorlijk boost te geven voor sommigen spellen en over de hele linie een verbetering te zijn.
CoD BOCW krijgt tot wel 10% erbij: https://www.computerbase....ck-ops-cold-war-2560-1440
Moet toch maar eens de moeite gaan nemen om windows opnieuw te installeren om SAM aan te zetten. Ik zit nog op CMS mode en dan kan je SAM niet aan zetten moet UEFI zijn. Maar heb geen zin om windows opnieuw te installeren ^^

• lexkalin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:31
Lieve mensen, heb een vreemd verschijnsel in RDR2 met nieuwe 6800xt. De fps gaat niet boven 120 met Vsync on, desondanks dat refresh rate is op 144 of 165 zet (S2721DGF) allebei in game en Windows Display settings. Als ik Vsync uitschakel - dan springt hij op boven 120 zoals verwacht.

Nou ik moet zeggen dan toen ik mijn gtx gebruikte, stond mijn monitor altijd op 120 en binnen game settings ook. Maar ik heb voor het installeren van Adrenaline alles door DDU verwijderd. Snap toch niet waarom de game met Vsync aan 120 vast klampt desondanks de settings.

• Astennu
lexkalin schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:58:
Lieve mensen, heb een vreemd verschijnsel in RDR2 met nieuwe 6800xt. De fps gaat niet boven 120 met Vsync on, desondanks dat refresh rate is op 144 of 165 zet (S2721DGF) allebei in game en Windows Display settings. Als ik Vsync uitschakel - dan springt hij op boven 120 zoals verwacht.

Nou ik moet zeggen dan toen ik mijn gtx gebruikte, stond mijn monitor altijd op 120 en binnen game settings ook. Maar ik heb voor het installeren van Adrenaline alles door DDU verwijderd. Snap toch niet waarom de game met Vsync aan 120 vast klampt desondanks de settings.
Ik denk dat het spel het dan toch vast zet op 120Hz.
Als het bij andere games wel goed werkt zou ik de settings van het spel eens goed na kijken of in de config files van het spel of je daar ziet dat hij op 120 staat.

• lexkalin
Astennu schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:24:
[...]

Ik denk dat het spel het dan toch vast zet op 120Hz.
Als het bij andere games wel goed werkt zou ik de settings van het spel eens goed na kijken of in de config files van het spel of je daar ziet dat hij op 120 staat.
Het zit vast op 120 alleen met vsync. Als vsync is off dan kan ik hem hoger draaien. Maar vsync moet toch hoger gesteld zijn als ik 144 of 165 in game en display settings zet.

• Astennu
lexkalin schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:27:
[...]

Het zit vast op 120 alleen met vsync. Als vsync is off dan kan ik hem hoger draaien. Maar vsync moet toch hoger gesteld zijn als ik 144 of 165 in game en display settings zet.
Ja dat is logisch. Zonder sync draait je kaart gewoon vol uit dat is altijd zo geweest.
Maar het spel kan de display settings forceren en dus zeggen dat vsync 120 moet zijn

zo heb je ook games zoals oks must die die dan 60 forceren ook al staat je scherm op 144Hz. Met wat gekloot kan je die nog wel richting de 100-120 krijgen geloof ik maar 144Hz gaat in dat spel niet met sync.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:36
lexkalin schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:58:

Je scherm heeft Freesync dus Vsync voegt in dit geval niet zoveel toe.

• lexkalin
Astennu schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:40:
[...]

Ja dat is logisch. Zonder sync draait je kaart gewoon vol uit dat is altijd zo geweest.
Maar het spel kan de display settings forceren en dus zeggen dat vsync 120 moet zijn

zo heb je ook games zoals oks must die die dan 60 forceren ook al staat je scherm op 144Hz. Met wat gekloot kan je die nog wel richting de 100-120 krijgen geloof ik maar 144Hz gaat in dat spel niet met sync.
Je hebt mij verkeerd begrepen hoor. Ik zei dat mijn scherm stond op 165 en binnen rdr2 stond 165 ook, maar met ingame vsync bovendien On kwam fps niet boven 120, alsof mijn scherm op 120 was gezet. Terwijl hij moest lekker binnen 120 en 165 nog zwennken. Als ik vsync uitschakelde, dan kreeg ik 130 en 140 afhankelijk van scene.

Maar blijkbaar is mijn probleem nu opgelost na te hebben nog een paar settings in radeon software reset. Laatste keer was fps zeker tussen 130 en 150 met ingame en display refresrate op 165 en ingame vsync On gezet. Radeon software staat op off, unless blah blah. Ik heb niks veranderd. Gewoon een paar setting op default en weer zoals nodig ingesteld.

• cavanta
lexkalin schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:54:
[...]

Je hebt mij verkeerd begrepen hoor. Ik zei dat mijn scherm stond op 165 en binnen rdr2 stond 165 ook, maar met ingame vsync bovendien On kwam fps niet boven 120, alsof mijn scherm op 120 was gezet. Terwijl hij moest lekker binnen 120 en 165 nog zwennken. Als ik vsync uitschakelde, dan kreeg ik 130 en 140 afhankelijk van scene.

Maar blijkbaar is mijn probleem nu opgelost na te hebben nog een paar settings in radeon software reset. Laatste keer was fps zeker tussen 130 en 150 met ingame en display refresrate op 165 en ingame vsync On gezet. Radeon software staat op off, unless blah blah. Ik heb niks veranderd. Gewoon een paar setting op default en weer zoals nodig ingesteld.
Er zit wel een instelling op global graphics settings die die kan veroorzaken.
Onder Advanced zit de instelling Frame rate target control, die overruled weer alles.
Maar inderdaad alles resetten zou ook nog kunnen helpen.

Ik heb overigens ook vaak dat mijn manual overlock settings die opgeslagen zijn worden gereset.
Geen idee wanneer het gebeurd, en kan ook zo de setting file terugzetten. De overclockprofielen per game werken ook niet helemaal constant, die heb ik weer uitgeschakeld.

• Astennu
cavanta schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:45:
[...]

Onder Advanced zit de instelling Frame rate target control, die overruled weer alles.

Ik heb overigens ook vaak dat mijn manual overlock settings die opgeslagen zijn worden gereset.
Geen idee wanneer het gebeurd, en kan ook zo de setting file terugzetten. De overclockprofielen per game werken ook niet helemaal constant, die heb ik weer uitgeschakeld.
TFC en Radeon Chill kunnen dat beide doen. Dus die moet je dan goed instellen.
Ik gebruik ze beide op 143FPS. Waarbij ik bij chill dan de min fps ook op 143 zet anders gaat hij de kaart terug clocken want dat is eigenlijk het idee van Chill dat als je maar minimaal 60FPS haalt als het beeld niet beweegt clockt hij terug als je de muis dan beweegt gaat hij voor de max waarde streven.

• lexkalin
cavanta schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:45:
[...]

Daarom was het vreemd want alles stond op default instellingen van standard profiel. Wie weet, gelukkig snel opgelost.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:02
Gister de 6900XT geïnstalleerd, nu zie ik in HWinfo64 dat de GPU PPT Limit 255W is, ik had daar 300W verwacht, gezien het TBP van 300W voor deze Sku.

Weet iemand hoe dit zo zit?

• ScreameR86
Volgens mijn is het 300W TBP(Total board power). die 255 is alleen van de gpu zelf.

In HwInfo staat eronder wat individuele componenten verbruiken, zoals het geheugen.

• -jacQues-
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-08 19:46
Dennism schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:10:
Gister de 6900XT geïnstalleerd, nu zie ik in HWinfo64 dat de GPU PPT Limit 255W is, ik had daar 300W verwacht, gezien het TBP van 300W voor deze Sku.

Ik ben niet zeker, maar kan het zijn dat de PCI expres voeding daar niet in meegerekend wordt? De AMD Radeon software geeft de totale belasting weer.

• Santee
ScreameR86 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:14:
Volgens mijn is het 300W TBP(Total board power). die 255 is alleen van de gpu zelf.

In HwInfo staat eronder wat individuele componenten verbruiken, zoals het geheugen.
Correct, Techpowerup confirmed dit.

• Astennu
Dennism schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:10:

Dat is inderdaad een beetje verwarrend ik zal deze in een FAQ gaan opnemen want de vraag is vaker voorbij gekomen.

Jays2Cents maakte de fout door te zeggen dat zijn kaart te weinig verbruikte en gaf AMD de schuld terwijl het zijn eigen gebrek aan kennis was en hij het niet bij AMD na gevraagd heeft hoe het zat maar gaat vervolgens meteen roepen dat het niet goed is. Voor een gewone gebruiker is het logisch dat dit niet meteen duidelijk is. Maar hij zou beter moeten weten. RDNA1 werkt op exact die manier en volgens mij geeft Vega daar ook alleen GPU power weer en niet Total board power.

• Dennism
Aha, dat is inderdaad een logische uitleg, anders dan Nvidia volgens mij in ieder geval, waar HWinfo64 wel 'gewoon' een TBP sensor heeft en niet alleen per onderdeel.

• Astennu
Dennism schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:40:
Aha, dat is inderdaad een logische uitleg, anders dan Nvidia volgens mij in ieder geval, waar HWinfo64 wel 'gewoon' een TBP sensor heeft en niet alleen per onderdeel.
Ja voor wattman was dat denk ik wel prettiger geweest. Maar het is wel mooi dat je met HWI alle losse onderdelen kan zien. GPU power is wel het meest bepalend voor de temperatuur van de kaart wellicht dat dat de rede is dat ze die melden. En dat is ook het geen wat je bij stelt als je de power slider verhoogd. Dan verhoog je de headroom voor de GPU.

• Astennu
Even voor de FAQ ik heb nu de volgende onderwerpen even snel genoteerd:

-PCI-E Power stekkers naar PSU
-Coilwhine - En trucs om het te verminderen
-Power in wattman
-Edge vs Junction temp en wat is een normaal verschil.
-GPu vs Total Board power in wattman
-Pasta vervangen
-PCI-E 3.0 vs 4.0
-SAM aanzetten uefi vs CMS
-Andere handige driver dingen zoals TFC, Chill en Radeon Image sharpning
-Wattman basics?
-Koeling bij andere mounting posities
-Thermal pads tussen PCB en Backplate

Ik zal er vast wat vergeten zijn maar dit kon ik mij zo bedenken. Hebben jullie nog meer dingen die ik zou kunnen toevoegen?

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 15-04-2021 12:29 ]

• Dennism
@Astennu had jij ook niet ergens en uitgebreide post over undervolten met 6000 serie kaarten? Zo ja, zou jij die eens kunnen linken, ik wil daar van het weekend als ik uit kom met mijn tijd een naar gaan kijken, en als ik het wiel geen 2de keer hoef uit te vinden zou dat prettig zijn :)

• Astennu
Dennism schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:23:
@Astennu had jij ook niet ergens en uitgebreide post over undervolten met 6000 serie kaarten? Zo ja, zou jij die eens kunnen linken, ik wil daar van het weekend als ik uit kom met mijn tijd een naar gaan kijken, en als ik het wiel geen 2de keer hoef uit te vinden zou dat prettig zijn :)
Klopt dat staat in de 2e post van dit topic. En ook in de firstpost staat er als het goed is een verwijzing naar die 2e post.

• Beavbusi
Gister trok mn kaart 280 watt in een game, ging gelukkig goed met een 6800 xt in een 550 watt systeem. Ook timespy ging prima. Toch lekker eigenwijs :D

• Astennu
Beavbusi schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:39:
Gister trok mn kaart 280 watt in een game, ging gelukkig goed met een 6800 xt in een 550 watt systeem. Ook timespy ging prima. Toch lekker eigenwijs :D
Een goede PSU trekt dat ook wel.
De uitdaging zit hem vooral in de pieken als je geen UV gebruikt. Dan kan je pieken van 450 watt voor alleen de GPU hebben van een paar MS en dan kan de PSU in OVP schieten.

Dat is inderdaad ook een goede voor de FAQ PSU requirements.

• Santee
Astennu schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:55:
Even voor de FAQ ik heb nu de volgende onderwerpen even snel genoteerd:

-PCI-E Power stekkers naar PSU
-Coilwhine - En trucs om het te verminderen
-Power in wattman
-Edge vs Junction temp en wat is een normaal verschil.
-GPu vs Total Board power in wattman
-Pasta vervangen
-PCI-E 3.0 vs 4.0
-SAM aanzetten uefi vs CMS
-Andere handige driver dingen zoals TFC, Chill en Radeon Image sharpning
-Wattman basics?
-Koeling bij andere mounting posities
-Thermal pads tussen PCB en Backplate

Ik zal er vast wat vergeten zijn maar dit kon ik mij zo bedenken. Hebben jullie nog meer dingen die ik zou kunnen toevoegen?
-Bij het verhaal van thermal pads wellicht advies qua thermal pad dikte (3mm geloof ik voor memory en 1mm voor power components?)
-Heb je bij het overclockverhaal een disclaimer dat je per game moet kijken of je OC stabiel is? Blijkbaar kan een kaart stabiel testen in benchmarks maar je ingame toch FPS verliezen omdat je OC stiekem toch niet stabiel is. Dit kan je niet anders testen dan gewoon een benchmark voor die specifieke game draaien.

• Astennu
Santee schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:12:
[...]

-Bij het verhaal van thermal pads wellicht advies qua thermal pad dikte (3mm geloof ik voor memory en 1mm voor power components?)
-Heb je bij het overclockverhaal een disclaimer dat je per game moet kijken of je OC stabiel is? Blijkbaar kan een kaart stabiel testen in benchmarks maar je ingame toch FPS verliezen omdat je OC stiekem toch niet stabiel is. Dit kan je niet anders testen dan gewoon een benchmark voor die specifieke game draaien.
Als je de marges aanhoud die ik aangeef zit je wel goed. Maar als je de max zoekt en geen marge inbouwt kan het mis gaan.
Ik zal ook de aanbeveleing aanpassen van Super Position naar 3DMark stresstest en Port Royal voor de snelle runs. Echter had ik SP gekozen omdat deze gratis is. Ik zal in het geval van SP de marge wat verhogen al heb ik zelf geen problemen gehad als ik die +25mv aanhoud dan is 3dmark ook solid.

Edit: Guide even gecotroleerd er zat een 50MHz lagere clock samen met +25mv voltage als advies aan het einde. Dat is voldoende.
Ik heb hem wel iets aangepast naar 35-40mv voor super Position en voor 3DMark +10-15. Al kan het zijn dat je dan bij sommige kaarten die niet zo goed willen overclocken je je OC headroom al weer bijna kwijt bent.

Zelf zoek ik de max clocks en pak dan +20mv met 3Dmark en geen lagere clocks. 50MHz is ongeveer gelijk aan 25-35mv voltage afhankelijk van hoe goed je chip is.

[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 15-04-2021 15:41 ]

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:30
Iemand met een 6900Xt die pubg speelt? De FPS valt mij stiekem een beetje tegen. Vooral de lows zijn soms erg “laag”. Het fluctueert enorm tussen 70-180 FPS afhankelijk van de situatie. Ik speel op 2k en had een stuk stabielere frames met een 3070. Ik heb een ryzen 7 5800x als cpu.

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:59
Nu ik eindelijk een goed werkende 6700 xt heb, merk ik dat ik een beetje last heb van screen tearing. Ben momenteel in bezit van een 1440p 144hz monitor. Fps schommelt tussen de 120 - 150, free-sync is enabled.

Iemand ideeën?

[ Voor 4% gewijzigd door kyrillajax op 15-04-2021 20:54 ]

• Astennu
kyrillajax schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:54:
Nu ik eindelijk een goed werkende 6700 xt heb, merk ik dat ik een beetje last heb van screen tearing. Ben momenteel in bezit van een 1440p 144hz monitor. Fps schommelt tussen de 120 - 150, free-sync is enabled.

Iemand ideeën?
Dat kan kloppen boven de 144Hz gaat freesync uit en kan je weer tearing krijgen.
Ik gebruik zelf Target Frame rate control en Radeon Chill en dan zet ik die allemaal op 143 (met 144 krijg je soms ook 145FPS en dan krijg je weer tearing) en dan blijft hij altijd binnen de range qua max FPS.

• CMT
  • Nu online

CMT

Is er een manier om dat handmatig in te vullen trouwens? De schuif werkt nogal grof af en toe :S.

• Astennu
CMT schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:20:
Is er een manier om dat handmatig in te vullen trouwens? De schuif werkt nogal grof af en toe :S.
Je kan de pijltjes toetsen gebruiken. Dus dan redelijk de goede kant op schuiven en de rest met de pijltjes doen.

• CMT
  • Nu online

CMT

Oh wow, ik had dat eerst geprobeerd, maar dacht dat het niet werkte..thanks! Dat was een behoorlijk irritatiepuntje.

• Stoomkoker
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-10 16:27
Ik weet dat dit niet het topic er voor is, maar alle andere draadjes lijken wel dood. Na uurtje beetje fiddlen met de settings krijg ik deze graphics score. Wat krijgen andere 6800 xt met timespy?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98XCdzoyl_I2Noa9SOqrmEL_FII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zdxQn9xeYT69cIrUkPtH2mqv.png?f=fotoalbum_large

• Postman
Stoomkoker schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 00:08:
Ik weet dat dit niet het topic er voor is, maar alle andere draadjes lijken wel dood. Na uurtje beetje fiddlen met de settings krijg ik deze graphics score. Wat krijgen andere 6800 xt met timespy?

[Afbeelding]
Is toch echt niet dood hoor dat ervaringen topic: AMD Navi 2x (RX6000) Ervaringen Topic

En je scoort aanzienlijk beter dan mijn 6800XT, ongeveer 1,5-2k meer punten bij de GPU.

Edit: sterker nog dat is een score die eigenlijk bij een 6900XT hoort, heb je niets aan instellingen gedaan? Want dit is dan echt een golden sample.

[ Voor 10% gewijzigd door Postman op 16-04-2021 14:49 ]

• kyrillajax
Astennu schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:44:
[...]

Dat kan kloppen boven de 144Hz gaat freesync uit en kan je weer tearing krijgen.
Ik gebruik zelf Target Frame rate control en Radeon Chill en dan zet ik die allemaal op 143 (met 144 krijg je soms ook 145FPS en dan krijg je weer tearing) en dan blijft hij altijd binnen de range qua max FPS.
Het aparte is wel dat ik ingame de maximum fps op 141 of 143 heb ingesteld en als nog tearing heb.

• Astennu
kyrillajax schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 07:16:
[...]

Het aparte is wel dat ik ingame de maximum fps op 141 of 143 heb ingesteld en als nog tearing heb.
Dan is je Display denk ik niet synced.
Heb je freesync zowel in de driver als monitor aan staan?

En kijk even of je in de monitor een Hz counter hebt de meeste schermen hebben die wel ergens en die zou dan gelijk moeten zijn aan je fps andere gaat er ergens iets niet goed.

• kyrillajax
Astennu schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:51:
[...]

En kijk even of je in de monitor een Hz counter hebt de meeste schermen hebben die wel ergens en die zou dan gelijk moeten zijn aan je fps andere gaat er ergens iets niet goed.
Ik de drivers staat hij wel enabled, in windows weet ik niet zeker. Ik zal er naar kijken als ik thuis ben.

• Astennu
kyrillajax schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:08:
[...]

Ik de drivers staat hij wel enabled, in windows weet ik niet zeker. Ik zal er naar kijken als ik thuis ben.
In windows kan je verder niets aan zetten het is Puur de driver en het scherm waar je het aan moet zetten.
Maar je moet in de OSD van het scherm dan even op zoek naar een Hz counter om te zien of hij wel verandert of dat hij fixed op 144 blijft hangen.

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-10 21:35
upgrade gemaakt van de RX 5700 XT naar de RX 6800 XT. Top upgrade!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xz9z-zrhyq2HalWGJbSKo_x61VI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UodKispmIb5J2PLcsLBKII8P.jpg?f=user_large

• Astennu
colorsone schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:02:
upgrade gemaakt van de RX 5700 XT naar de RX 6800 XT. Top upgrade!

[Afbeelding]
Mooie build! Ik gebruik de prism fan zelf ook nog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfdXuO0Qd6hiQr-eoE9CIT9eYWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yq1WbVme83zFqPoSoCHwSIsf.jpg?f=fotoalbum_large
Op deze foto niet te zien maar normaal als de pc vol belast is lijkt het alsof de fan heel langzaam rond draait door het mirage effect. Vind dat echt heel gaaf gedaan. Zou willen dat ze case fans uitbrengen die dat kunnen.

Ik heb toen ook die stap gemaakt echt heerlijk de performance van de 6800XT vs de 5700XT.
Was echt precies wat ik zocht voor 3440x1440 144hz.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 16-04-2021 15:08 ]

• kyrillajax
Astennu schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:51:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEuq2usWxxHvseH9JJ6iCPpPfCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/09MkDx7uot9Zh6QH7zFNpHR7.png?f=user_large
Is dit wat je bedoeld?

Edit: Ik heb Radeon chill aangezet en het lijkt erop dat de tearing nu weg is. Heel soms even tearing.

[ Voor 11% gewijzigd door kyrillajax op 16-04-2021 20:23 ]

• Astennu
kyrillajax schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:05:
[...]

[Afbeelding]
Is dit wat je bedoeld?

Edit: Ik heb Radeon chill aangezet en het lijkt erop dat de tearing nu weg is. Heel soms even tearing.
Nee dit is weer in windows. Ik bedoel letterlijk fysiek op de monitor zelf dus met de knoppen onder/aan de zijkant van de monitor. Soms staat freesync in het menu van de monitor zelf af fabriek uit.

• kyrillajax
Astennu schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:31:
[...]

Nee dit is weer in windows. Ik bedoel letterlijk fysiek op de monitor zelf dus met de knoppen onder/aan de zijkant van de monitor. Soms staat freesync in het menu van de monitor zelf af fabriek uit.
Sorry verkeerd begrepen, volgens mijn monitor staat free-sync aan. Zoals ik hierboven al zei, ik merk van die vervelende fps drops van ~140 fps naar 70 en soms wel low/mid 60's.

[ Voor 12% gewijzigd door kyrillajax op 16-04-2021 20:55 ]

• Dennism
Astennu schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:27:
[...]

Klopt dat staat in de 2e post van dit topic. En ook in de firstpost staat er als het goed is een verwijzing naar die 2e post.
Dank! Misschien nog een tip voor het aanvullen van deze post, Misschien per stap wat screenshots toevoegen. Ik heb bijv. bijna 8 jaar geen AMD kaart gehad, de laatste was een HD7950 :)

Ik zie bijvoorbeeld verwijzingen naar "Wattman", maar dat kom ik in mijn settings tab dan weer nergens tegen :)

• Astennu
Dennism schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 09:45:
[...]

Dank! Misschien nog een tip voor het aanvullen van deze post, Misschien per stap wat screenshots toevoegen. Ik heb bijv. bijna 8 jaar geen AMD kaart gehad, de laatste was een HD7950 :)

Ik zie bijvoorbeeld verwijzingen naar "Wattman", maar dat kom ik in mijn settings tab dan weer nergens tegen :)
Ah ja dat is misschien dan wel een goede voor de FAQ. Dan maak ik daar gewoon een verwijzing naar.

• Dennism
Astennu schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 09:57:
[...]

Ah ja dat is misschien dan wel een goede voor de FAQ. Dan maak ik daar gewoon een verwijzing naar.
Klinkt goed,

Nog even een vraagje, met Tvolt en Tclock bedoel je wat je instelt op de tuning tab in de AMD software toch?

En dan Rvolt en Rclock is wat je ziet in HWinfo?

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-10 20:20
Postman schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 06:24:
[...]

Is toch echt niet dood hoor dat ervaringen topic: AMD Navi 2x (RX6000) Ervaringen Topic

En je scoort aanzienlijk beter dan mijn 6800XT, ongeveer 1,5-2k meer punten bij de GPU.

Edit: sterker nog dat is een score die eigenlijk bij een 6900XT hoort, heb je niets aan instellingen gedaan? Want dit is dan echt een golden sample.
Mijn 6800xt, welke licht undervolted is, scoort 700 punten minder dan die van stoomkoker (totaal score echter 1000 meer dankzij cpu). Ik denk dat als die van jou 2k minder scoort dat hij veels te warm wordt ? Naar je airflow kijken ?

Mijn settings:

Core Min 500
Core Max 2450
1105 mV
Mem 2100 + FT
+5% power limit

Temps rond de 74 graden max, trekt 265 watt en is muisstil.

Score:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5WmOSlJZFpySyIWwHe15IYHc90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Pe32MfbqiRrhtUPTryufjnC.jpg?f=fotoalbum_large

Verder zie ik de boost van stoomkoker op ~2500 staan dus ja (en hij geeft dit ook aan) hij heeft andere settings dan origineel :P . Die van mij boost nu continue op 2340+ met bovenstaande settings.
Als ik de minimale core setting hoger dan 500 zet (op 2300 bv) dan is de boost meer constant in timespy (met een iets hogere score, geluid en temps tot gevolg). Nu met 500 zie je soms dipjes als de GPU minder hoeft te doen. Ik heb geen moeite met een iets lagere E-peen timespy score daar ik met deze settings 24/7 kan draaien zonder problemen, geluid of een hoog stroomverbruik.

Ik heb de kaart ook even op 2550 gehad om te kijken wat ie kan, maar 300watt+ en een hoorbaar systeem zorgen er voor dat ik liever een paar FPS minder heb.

[ Voor 37% gewijzigd door huubhuub op 17-04-2021 11:16 ]

Always bet on Huub

• gilla013
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-10 18:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LcA7nRx20z8zV_B9kQ9B5U3x3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j8bqJCodvkjhSXfuJp25f7FW.png?f=fotoalbum_large
Dit is mijn score, met mijn stabiele gaming profiel. Zeer lage RPM (onhoorbaar) en lage temps.
Flinke undervolt toegepast en het geheugen overclocked + fast timings.

• Beavbusi
Kun jij je settings delen? Ben zeer geinteresseerd :)

• Astennu
Dennism schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:00:
[...]

Klinkt goed,

Nog even een vraagje, met Tvolt en Tclock bedoel je wat je instelt op de tuning tab in de AMD software toch?

En dan Rvolt en Rclock is wat je ziet in HWinfo?
Klopt ja in wattman kan je alleen targets instellen. De kaart bepaald zelf afhankelijk van temp en stroom verbruik wat hij echt doet.

• gilla013
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-10 18:31
Beavbusi schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 11:33:
Kun jij je settings delen? Ben zeer geinteresseerd :)
check dm
Pagina: 1 ... 16 ... 42 Laatste