Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

AMD Navi 2x (RX6000) Ervaringen Topic

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste
Acties:

• Astennu
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:37
Musho schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:20:
Nou, mijn plezier met mijn nieuwe 6900xt is helaas van korte duur geweest. Vandaag begin van de middag binnen gekregen, en rond 6 uur na het werk geïnstalleerd. Ik heb kort wat proef runs gedaan in RDR2 en Tomb Raider benchmarks. Daarna ben ik een uurtje of 3-4 zonder problemen Amnesia: Rebirth gespeeld.

Daarna ben ik geswitched naar World of Warcraft, en hier begon het euvel. Er begonnen artifacts te verschijnen die steeds erger en erger werden. Op een gegeven moment hard freezede de computer die een harde reset nodig had om weer aan de gang te komen. Elk 3D spel wat ik probeer te starten insta freezed nu de computer, en zelfs op de desktop zie ik nu artifacts. Ik denk dat dit een gevalletje RMA wordt. Benieuwd hoe dat gaat voor zo´n moeilijk leverbaar product :(

Heb de kaart volledig stock gedraaid.
Heb je er toevallig foto's van?
Neem aan dat je psu goed genoeg is?

Heb wel positieve dingen over de rma van amd gehoord qua snelheid. Mijn ervaring met een beschadigde doos waren ook goed.

Er is wel hoop dat het relatief snel moet kunnen gezien ze wekelijks kaarten uitleveren.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Astennu
randomice schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:37:
[...]

Mijn reference 6700xt snelt naar 82 graden maar komt nooit hoger , hoe erg ik hem ook belast via games of benchmarks. Tevens is hij daarbij ook stil qua fan maar de coilwhine is best heftig. Gelukkig werkt een headset zodanig dat ik er niets meer van hoor.
Coil whine hebben de duurdere kaarten en nVidia kaarten ook. Het gaat meer om het geluid van de fans.
Die reference blowers waren dusdanig luid dat je de coil whine eigenlijk niet meer hoort.

Maar goed dat is we een constanter geluid dus mogelijk minder storend.

[Voor 6% gewijzigd door Astennu op 07-04-2021 00:30]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Postman
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:54
randomice schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:37:
[...]

Mijn reference 6700xt snelt naar 82 graden maar komt nooit hoger , hoe erg ik hem ook belast via games of benchmarks. Tevens is hij daarbij ook stil qua fan maar de coilwhine is best heftig. Gelukkig werkt een headset zodanig dat ik er niets meer van hoor.
Heb en/of gebruik je ook iets als FreeSync of G-Sync? Want dit was voor mijn 6800XT wel de oplossing, dat of handmatig de FPS vastzetten in een spel (1440p 144Hz scherm, maar 120 FPS was al voldoende om coilwhine compleet weg te krijgen).

Moet nog steeds een keer de perfecte guide van @Astennu proberen voor een UV, mijn huidige build blijft een beetje hangen rond de 16900 in Timespy (5900x en 6800XT).

• MrDucky
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21:46
@Astennu hoe is het eigenlijk afgelopen met jouw cooler onderzoek?

AMD Ryzen 9 5900X, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, MSI B550M Mortar WiFi, EVGA GTX 1080Ti SC2, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 2x WD Black Caviar 640GB Raid 0, 1x WD 2.5 Inch 1TB, Fractal Design Define Mini C, Corsair TX-750

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazztriz
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 11-04 14:03
Sinds 2 dagen een 6900XT in bezit en er nu alweer klaar mee, blijf steeds een dll foutmelding krijgen ondanks dat ik de software al opnieuw heb geïnstalleerd, zodra ik cold war op start begint er een best wel luide coil whine te komen, de game kan nog niet in het hoofdmenu raken of m'n hele pc gooit ineens de spanning eraf om daarna weer rustig op te starten dit gebeurt ook zodra ik user benchmarks draai, echter kan ik furmark zonder problemen doen net zoals modern warfare de hele avond.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:29
Ik kan mij hier eindelijk melden als gelukkig eigenaar van een 6900XT met binnenkort ook wat meer gebruiks-/tweakervaring. Na 2 decenia, eindelijk weer eens een volledig AMD systeem :).

De 1e indrukken zijn zeer goed.
Ik had al vernomen dat de bouwkwaliteit best goed is voor een referentiekaart, maar als je het eenmaal in handen hebt is het alsnog bovenverwachting!
Zo was het bijvoorbeeld een verrassing dat het gehele frame van de koeler uit aluminium bestaat.
Meestal zitten er plastic onderdelen tussen, maar dit is echt een massief geheel.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat custom kaarten te bieden hebben afgezien van een grotere luchtkoeler.

In vergelijking met de MSI 1080TI Gaming X is de 6900XT referentiekaart een stuk kleiner.
De hoogte is vrijwel gelijk, maar de breedte is een goede 2cm minder en de lengte ca 1cm korter.
Dat is cruciaal voor goede koeling in 'smalle' behuizingen (i.v.m. verstikking) en in een brede behuizing ala Fractal kast zal het nog beter de warmte weg kunnen blazen.

Ik heb beide kaarten ook op de weegschaal gezet en de 6900XT is letterlijk en figuurlijk een zwaargewicht :P .
MSI 1080TI Gaming X: 1264g v.s. AMD 6900XT: 1492g.
Ik wordt niet snel enthousiast van een product, maar AMD heeft wat mij betreft toch wel een schot in de roos gedaan, zo ver de 1e indrukken. Niets op aan te merken.

Maar nu komt het allermooiste, Freesync werkt eindelijk goed op een ultrawide VA monitor!
Sinds september 2020 ben ik al bezig met het proces van het uitzoeken van een goede UW monitor met 3440x1440 resolutie.
Een van de vereisten was daarbij een goede freesync werking (en wat later blijkt een groot frustratiepunt).
Van alle monitoren die ik getest heb met de MSI 1080TI deed alleen de LG 34GN850 (met een IPS paneel dus) het zonder problemen.
De andere (VA) monitoren, namelijk: Lenovo P44W-10, Lenovo G34W-10, Iiyama GB3466WQSU, Monoprice darkmatter 34, LG 35WN75C, LG 35WN65C en Asus VG34VQL1B gaven allemaal helderheidsflikkeringen tijdens het spelen met o.a. WoW.
De Lenovo P44W-10 en IIyama GB3466WQSU waren daarnaast ook zonder succes met een geleende Sapphire 5700XT pulse getest.

Uiteindelijk had ik mij er zo goed als wat bij neergelegd en de LG 35WN65C 100Hz monitor genomen. Aangezien het qua vormgeving & kalibratie een zeer mooi scherm is en 100Hz nog wel met bruut force v-sync te doen is op 3440x1440 en de nieuwe generatie kaarten.
De enige twijfel was of de freesync problemen toch niet aan de videokaart kon liggen omdat er zoveel tegenstrijdige ervaringen te lezen zijn.
In de laatste paar maanden is ook het vermoeden erbij gekomen dat het wellicht per merk ook kan verschillen.

Dus afgelopen week als laatste 'hail mary' besloten om een echte AMD kaart proberen aan te schaffen.
Misschien dat nu wat beter te begrijpen is waarom ik zo in spanning zat in het andere AMD levertijd & prijs topic. Het was een probleem dat mij al meer dan een half jaar dwars zat en ik kan zoiets moeilijk loslaten totdat het opgelost is.

Wat betreft nog mijn andere zorg over de coilwhine:
Het valt mij erg mee! Met superposition op 1080P medium is het inderdaad erg goed te horen.
Het meeste daarvan uit zich echter in een soort ratel met gesis en licht gekras (piek bevindt zich in het 10kHz-20kHz bereik) en was wel iets wat ik verwachte.
Met een FPS cap is de ratel snel weg en met een undervolt daarbij verminderd het 'gekras & gesis'.
De MSI 1080TI Gaming X maakt meer 'coilwhine' geluid.
De voeding is een Seasonic Prime TX-650 trouwens.

Voorlopig ga ik dus even lekker genieten op stock settings en zal later tegen de zomer kijken naar een overstap op een mooi waterblokje 8)
Astennu schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:42:
Ik heb de XT cooler nog wat verder uit elkaar gehaald ben toch wel onder de indruk van de build quality.
De fan's hebben volgens mij kogellagers en zijn Brushless. Model:AUB0812VD-00 en wederom van Delta. Dus high quality stuff!
Er zitten ook dempende pads op de fans zodat waar ze de heatsink raken de boel niet gaat trillen en rate bijgeluiden maakt.

Het geheugen voor de kleuren LED zit op de cooler zelf en niet op het pcb van de kaart. Dat was ook bij de Wraith Prism maar dat vind ik echt top. Corsair's dure RGB Systeem heeft dat nog niet eens :/
Ik heb er naar gekeken en de fan's blijken een superflo lager te hebben: https://www.delta-fan.com/technology/superflo-bearing.html
Het is schijnbaar een soort verbeterde versie van een sleeve lager.
MTBF: 50000h vs 30000h voor de sleeve lager versie.

Liever had ik een FDB lager gezien, maar vanuit een kostenperspectief bekeken is dit een prima keuze van AMD.
Sleeve fan's zijn over het algemeen zeer stil en deze lagers gaan dus ca. 1.66 x langer meer.
Hoe lang dat in de praktijk is hangt van het gebruik af. Ik verwacht niet dat deze binnen 5 jaar vervangen hoeven te worden.
En als je om de paar jaar onderhoud pleegt/opnieuw smeert (voor smeervet kan je bij de modelbouw wel iets vinden) dan gaat het véél langer mee.
Sleeve lager fan's gaan vaak stuk doordat ze lange tijd droog hebben gelopen.

• randomice
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:02
Postman schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:36:
[...]

Heb en/of gebruik je ook iets als FreeSync of G-Sync? Want dit was voor mijn 6800XT wel de oplossing, dat of handmatig de FPS vastzetten in een spel (1440p 144Hz scherm, maar 120 FPS was al voldoende om coilwhine compleet weg te krijgen).

Moet nog steeds een keer de perfecte guide van @Astennu proberen voor een UV, mijn huidige build blijft een beetje hangen rond de 16900 in Timespy (5900x en 6800XT).
Ik heb een 3466 free sync scherm en dat staat ook aan. In diablo3 zit de fps flink boven de 144 dus dat kan ik eens proberen terug te schroeven naar max 144

Diablo 3 Profiel

• Santee
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:41
CMT schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:30:
Ik kan mij hier eindelijk melden als gelukkig eigenaar van een 6900XT met binnenkort ook wat meer gebruiks-/tweakervaring. Na 2 decenia, eindelijk weer eens een volledig AMD systeem :).

De 1e indrukken zijn zeer goed.
Ik had al vernomen dat de bouwkwaliteit best goed is voor een referentiekaart, maar als je het eenmaal in handen hebt is het alsnog bovenverwachting!
Zo was het bijvoorbeeld een verrassing dat het gehele frame van de koeler uit aluminium bestaat.
Meestal zitten er plastic onderdelen tussen, maar dit is echt een massief geheel.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat custom kaarten te bieden hebben afgezien van een grotere luchtkoeler.

In vergelijking met de MSI 1080TI Gaming X is de 6900XT referentiekaart een stuk kleiner.
De lengte en hoogte is vrijwel gelijk, maar de breedte is een goede 1.5cm minder.
Dat is cruciaal voor goede koeling in 'smalle' behuizingen (i.v.m. verstikking) en in een brede behuizing ala Fractal kast zal het nog beter de warmte weg kunnen blazen.

Ik heb beide kaarten ook op de weegschaal gezet en de 6900XT is letterlijk en figuurlijk een zwaargewicht :P .
MSI 1080TI Gaming X: 1264g v.s. AMD 6900XT: 1492g.
Ik wordt niet snel enthousiast van een product, maar AMD heeft wat mij betreft toch wel een schot in de roos gedaan, zo ver de 1e indrukken. Niets op aan te merken.

Maar nu komt het allermooiste, Freesync werkt eindelijk goed op een ultrawide VA monitor!
Sinds september 2020 ben ik al bezig met het proces van het uitzoeken van een goede UW monitor met 3440x1440 resolutie.
Een van de vereisten was daarbij een goede freesync werking (en wat later blijkt een groot frustratiepunt).
Van alle monitoren die ik getest heb met de MSI 1080TI deed alleen de LG 34GN850 (met een IPS paneel dus) het zonder problemen.
De andere (VA) monitoren, namelijk: Lenovo P44W-10, Lenovo G34W-10, Iiyama GB3466WQSU, Monoprice darkmatter 34, LG 35WN75C, LG 35WN65C en Asus VG34VQL1B gaven allemaal helderheidsflikkeringen tijdens het spelen met o.a. WoW.
De Lenovo P44W-10 en IIyama GB3466WQSU waren daarnaast ook zonder succes met een geleende Sapphire 5700XT pulse getest.

Uiteindelijk had ik mij er zo goed als wat bij neergelegd en de LG 35WN65C 100Hz monitor genomen. Aangezien het qua vormgeving & kalibratie een zeer mooi scherm is en 100Hz nog wel met bruut force v-sync te doen is op 3440x1440 en de nieuwe generatie kaarten.
De enige twijfel was of de freesync problemen toch niet aan de videokaart kon liggen omdat er zoveel tegenstrijdige ervaringen te lezen zijn.
In de laatste paar maanden is ook het vermoeden erbij gekomen dat het wellicht per merk ook kan verschillen.

Dus afgelopen week als laatste 'hail mary' besloten om een echte AMD kaart proberen aan te schaffen.
Misschien dat nu wat beter te begrijpen is waarom ik zo in spanning zat in het andere AMD levertijd & prijs topic. Het was een probleem dat mij al meer dan een half jaar dwars zat en ik kan zoiets moeilijk loslaten totdat het opgelost is.

Wat betreft nog mijn andere zorg over de coilwhine:
Het valt mij erg mee! Met superposition op 1080P medium is het inderdaad erg goed te horen.
Het meeste daarvan uit zich echter in een soort ratel met gesis en licht gekras (piek bevindt zich in het 10kHz-20kHz bereik) en was wel iets wat ik verwachte.
Met een FPS cap is de ratel snel weg en met een undervolt daarbij verminderd het 'gekras & gesis'.
De MSI 1080TI Gaming X maakt meer 'coilwhine' geluid.
De voeding is een Seasonic Prime TX-650 trouwens.

Voorlopig ga ik dus even lekker genieten op stock settings en zal later tegen de zomer kijken naar een overstap op een mooi waterblokje 8)

[...]

Ik heb er naar gekeken en de fan's blijken een superflo lager te hebben: https://www.delta-fan.com/technology/superflo-bearing.html

Liever had ik een FDB lager gezien, maar vanuit een kostenperspectief bekeken is dit een prima keuze van AMD.
Sleeve fan's zijn over het algemeen zeer stil en deze lagers gaan dus ca. 1.66 x langer meer.
Hoe lang dat in de praktijk is hangt van het gebruik af.
Ik verwacht niet dat deze binnen 5 jaar vervangen hoeven te worden.
En als je om de paar jaar onderhoud pleegt/opnieuw smeert (voor smeervet kan je bij de modelbouw wel iets vinden) dan gaat het véél langer mee.
Hier ook geen problemen met de LG 34GN850 tot dusver. Mooi dat het bij jou opgelost is nu. Goede tip ook van de modelbouw. Ik ben wel van plan dit kaartje lang te houden, dus wellicht goed idee om de fans te smeren na ~3 jaar.

Iemand enig idee of die Hitachi thermal pad lang goed blijft? Het kan na jaren van gebruik wel handig zin de thermal pads te vervangen dacht ik, of kan je zonder problemen alles 5-10 jaar laten zitten? Thermal pads drogen niet zo erg uit als thermal paste?

• Paladin
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:20

Paladin

Play Ball!

Pazztriz schreef op woensdag 7 april 2021 @ 06:37:
Sinds 2 dagen een 6900XT in bezit en er nu alweer klaar mee, blijf steeds een dll foutmelding krijgen ondanks dat ik de software al opnieuw heb geïnstalleerd, zodra ik cold war op start begint er een best wel luide coil whine te komen, de game kan nog niet in het hoofdmenu raken of m'n hele pc gooit ineens de spanning eraf om daarna weer rustig op te starten dit gebeurt ook zodra ik user benchmarks draai, echter kan ik furmark zonder problemen doen net zoals modern warfare de hele avond.
Als je zegt PC gooit spanning eraf, is het dan dat je beeld op zwart gaat, tijdje niets en je pc daarna reboot om weer gewoon in windows uit te komen zonder verdere error meldingen?

Ik had namelijk zoiets in voornamelijk games, bij mij bleek het probleem in Adranaline te zitten, die selecteerd automatisch het automatic overclock profiel, nadat ik de AMD default profiel had gekozen (balance/insane) waren al mijn problemen opgelost.

ik zie nog steeds niet helemaal in waarom auto overclock default geselecteerd staat.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• Pazztriz
Paladin schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:02:
[...]

Als je zegt PC gooit spanning eraf, is het dan dat je beeld op zwart gaat, tijdje niets en je pc daarna reboot om weer gewoon in windows uit te komen zonder verdere error meldingen?

Ik had namelijk zoiets in voornamelijk games, bij mij bleek het probleem in Adranaline te zitten, die selecteerd automatisch het automatic overclock profiel, nadat ik de AMD default profiel had gekozen (balance/insane) waren al mijn problemen opgelost.

ik zie nog steeds niet helemaal in waarom auto overclock default geselecteerd staat.
Beeld gaat inderdaad op zwart voor een paar seconden en start daarna opnieuw op, als ik in het call of duty hoofdmenu zit is er niks aan de hand druk ik dan op modern warfare niks aan de hand maar ga ik terug naar het hoofdmenu naar cold war ga knalt de pc uit, ik zal vandaag eens kijken naar de standaard overclock, in welk profiel moet ik deze dan zetten?

• Paladin
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:20

Paladin

Play Ball!

Pazztriz schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:11:
[...]

Beeld gaat inderdaad op zwart voor een paar seconden en start daarna opnieuw op, als ik in het call of duty hoofdmenu zit is er niks aan de hand druk ik dan op modern warfare niks aan de hand maar ga ik terug naar het hoofdmenu naar cold war ga knalt de pc uit, ik zal vandaag eens kijken naar de standaard overclock, in welk profiel moet ik deze dan zetten?
Ik zit even op mijn werk PC dus kan je niet geheel door heen klikken, maar ik ben begonnen met balanced setting, zal straks even kijken of ik screenshot toe kan voegen (maar het gedrag wat jij geeft lijkt wel heel erg op wat ik had)

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• Postman
[...]

Wat voor voeding heb je trouwens?
Edit: zie dat het waarschijnlijk een Corsair RM750i (uit 2015) is, mits de inventaris nog actueel is.

[Voor 9% gewijzigd door Postman op 07-04-2021 11:38]

• ricjuh
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:47

ricjuh

PSN: ricjuhNL

[...]

Ik zie veel problemen met Cold war crashes overal op internet. Dus hoeft niet kaart specifiek te zijn in dit geval.
Ik zelf speel alleen warzone en heb tot nu toe pas 2 random crashes gehad.

Battle.net: ricjuh#2827

• Postman
ricjuh schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:30:
[...]

Ik zie veel problemen met Cold war crashes overal op internet. Dus hoeft niet kaart specifiek te zijn in dit geval.
Ik zelf speel alleen warzone en heb tot nu toe pas 2 random crashes gehad.
Ik vind een crash iets anders dan een systeem wat compleet uitgaat.
naar cold war ga knalt de pc uit
Mijn vraag hierboven al beantwoord als de inventaris actueel is: het betreft een Corsair RM750i, dus een 750W voeding uit 2015. Dit kan wel eens de boosdoener zijn, LTT had al problemen met een Seasonic 850W voeding en de spikes van de ref. 6900XT.

• Pazztriz
Postman schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:38:
[...]

Ik vind een crash iets anders dan een systeem wat compleet uitgaat.

[...]

Mijn vraag hierboven al beantwoord als de inventaris actueel is: het betreft een Corsair RM750i, dus een 750W voeding uit 2015. Dit kan wel eens de boosdoener zijn, LTT had al problemen met een Seasonic 850W voeding en de spikes van de ref. 6900XT.
Mijn inventaris is actueel, ik dacht ook al aan mijn voeding alleen vind ik het vreemd dat het bijvoorbeeld bij cold war al gebeurd in het intro filmpje en zodra ik furmark voor een kwartier laat lopen er niks aan de hand is

• Postman
Pazztriz schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:49:
[...]

Mijn inventaris is actueel, ik dacht ook al aan mijn voeding alleen vind ik het vreemd dat het bijvoorbeeld bij cold war al gebeurd in het intro filmpje en zodra ik furmark voor een kwartier laat lopen er niks aan de hand is
Het zijn de spikes die je de das om doen. Als je de 6900XT video van Linus kijkt zie je ook dat hij het vreemde spikes vind, ze komen niet op plaatsen waar je ze zou verwachten.

Wellicht dat een UV je kan helpen? Hoewel ik niet weet of dat iets doet tegen die hoge spikes.

• ricjuh
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:47

ricjuh

PSN: ricjuhNL

Postman schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:56:
[...]

Het zijn de spikes die je de das om doen. Als je de 6900XT video van Linus kijkt zie je ook dat hij het vreemde spikes vind, ze komen niet op plaatsen waar je ze zou verwachten.

Wellicht dat een UV je kan helpen? Hoewel ik niet weet of dat iets doet tegen die hoge spikes.
Die rare spikes zie ik bij TimeSpy ook inderdaad:

Het vreemde is dat mijn CPU clock ook mee spiked en dan crasht alles :X

Battle.net: ricjuh#2827

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Astennu
MrDucky schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:37:
@Astennu hoe is het eigenlijk afgelopen met jouw cooler onderzoek?
Had ik dat hier niet meer gepost?
Temps waren met de 2e cooler helaas niet beter de core is dus blijkbaar niet echt vlak.

Dus tip aan iedereen blijf er van af die hitachi pads zijn echt the bomb en niet los te bestellen.
Ik was hier al bang voor voor ik er aan begon maar was toch the nieuwschierig ^^

• Astennu
CMT schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:30:

Hoe lang dat in de praktijk is hangt van het gebruik af.
Ik verwacht niet dat deze binnen 5 jaar vervangen hoeven te worden.
Gezien de fan's uit gaan als de kaart idle is zal de slijtage ook wel erg mee vallen. Vroeger draaide die dingen natuurlijk non stop en vooral met mining waren ze dan binnen twee jaar beschadigd en liepen ze niet meer zo mooi.

• Santee
Astennu schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:38:
[...]

Gezien de fan's uit gaan als de kaart idle is zal de slijtage ook wel erg mee vallen. Vroeger draaide die dingen natuurlijk non stop en vooral met mining waren ze dan binnen twee jaar beschadigd en liepen ze niet meer zo mooi.
Die toename van 30k naar 50k uren is idd vrij onzinnig. 30k uur is al 3,5 jaar non stop draaien. Hangt natuurlijk wel beetje van aantal rpm en de omgeving af, maar nog steeds. Ook miners kunnen vaak gewoon met 10 dezelfde kaarten even 20-30 fans kopen voor een appel en een ei of met een tie rip een nieuwe fan erop plakken.

Lopen fans niet vaker vast omdat er gewoon te veel stof in de lagers terecht komen overigens?

• Musho
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 19-04 14:11
Astennu schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:29:
[...]

Heb je er toevallig foto's van?
Neem aan dat je psu goed genoeg is?

Heb wel positieve dingen over de rma van amd gehoord qua snelheid. Mijn ervaring met een beschadigde doos waren ook goed.

Er is wel hoop dat het relatief snel moet kunnen gezien ze wekelijks kaarten uitleveren.
PSU is een Corsair HX850, dus die zou ruim voldoende moeten zijn. Heb de kaart nog getest in een andere PC, en ook daar geeft die dezelfde artifacts. Hier een filmpje van hoe het eruit ziet:
https://photos.app.goo.gl/SESeHDvPEeXCDTx19

• Astennu
Santee schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:48:
[...]

Die toename van 30k naar 50k uren is idd vrij onzinnig. 30k uur is al 3,5 jaar non stop draaien. Hangt natuurlijk wel beetje van aantal rpm en de omgeving af, maar nog steeds. Ook miners kunnen vaak gewoon met 10 dezelfde kaarten even 20-30 fans kopen voor een appel en een ei of met een tie rip een nieuwe fan erop plakken.

Lopen fans niet vaker vast omdat er gewoon te veel stof in de lagers terecht komen overigens?
Dat haalde ze in het verleden echt niet. die mining kaarten hadden al veel eerder fan lagers die niet goed liepen. Heb toen genoeg van die 290X TriX kaarten gezien die niet meer goed werkte en die hadden maar op 50% fan in een gekoelde ruimte gedraaid.

Maar je kan ze idd ook vervangen als het nodig is.

• Astennu
Musho schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:03:
[...]

PSU is een Corsair HX850, dus die zou ruim voldoende moeten zijn. Heb de kaart nog getest in een andere PC, en ook daar geeft die dezelfde artifacts. Hier een filmpje van hoe het eruit ziet:
https://photos.app.goo.gl/SESeHDvPEeXCDTx19
Die PSU is inderdaad helemaal prima.

Die artifacts zijn idd niet goed. Lijkt er dan toch een beetje op dat er soms binning fouten gemaakt worden en er toch SM's zijn die niet goed werken. :-(

• kyrillajax
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 20:46
Astennu schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:27:
[...]

Dat ziet er inderdaad niet best uit :'(
Vrees dat dit een rma gevalletje is.
Ik heb hem als retour aangemeld bij alternate. Ik merk verder ook geen problemen meer sinds de 1660ti weer terug in mijn pc zit (wel DDU eerst gedaan).

• Astennu
kyrillajax schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:41:
[...]

Ik heb hem als retour aangemeld bij alternate. Ik merk verder ook geen problemen meer sinds de 1660ti weer terug in mijn pc zit (wel DDU eerst gedaan).
Nu hopen dat Alternate een beetje snel is :'( in het verleden niet hele beste ervaringen mee gehad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17:50

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De laatste driver heeft eindelijk de freeze opgelost die ik kreeg als ik een resolutie veranderde of een monitor/receiver aan/uit deed! Nu is het de standaard kleine lag ipv 30 seconden geen beeld.

Battle.net tag

• Beavbusi
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16:12
wat voor aansluiting zit op de 6800 xt? Op plaatjes sie ik een 2x 6+2?

Deze kaart verbruikt nauwelijks meer dan mijn 1080ti dus een rm550x moet ook kunnen dan? of heeft iemand slechte ervaringen met deze kaart icm deze PSU

• Postman
Beavbusi schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:21:
wat voor aansluiting zit op de 6800 xt? Op plaatjes sie ik een 2x 6+2?

Deze kaart verbruikt nauwelijks meer dan mijn 1080ti dus een rm550x moet ook kunnen dan? of heeft iemand slechte ervaringen met deze kaart icm deze PSU
Aansluiting klopt.

Ik zou toch voor meer gaan. AMD adviseert zelf een 750W en met vooral de spikes kan een 550W echt te weinig zijn.

• Beavbusi
  • Laatst online: 16:12
Postman schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:28:
[...]

Aansluiting klopt.

Ik zou toch voor meer gaan. AMD adviseert zelf een 750W en met vooral de spikes kan een 550W echt te weinig zijn.
Er staat maximaal 300w en mijn 1080TI was max 280.

Mijn verstand zegt dat dat dus gaat. Maar iedereen zegt toch haal gewoon een rm750x.

Kost wel weer knaken natuurlijk :p

• Postman
Er staat bij de 6900XT ook 300W, echter piekt die soms toch tot zeker 460W. Hoewel ook maar een fractie van een seconde, dat is toch al genoeg om je voeding en systeem onderuit te halen.

Dat iemand een 6900XT draait op een 650W PSU hoeft niet te zeggen dat het jou ook lukt. Ik zou echt voor een nieuwe voeding gaan, je maakt meer kapot dan je lief is als je voeding niet genoeg kan leveren.

Maar je bent vrij om het met je huidige voeding te proberen, niet mijn GPU ;)

• hidde212
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19:09

hidde212

Free your mind...

Postman schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:37:
Er staat bij de 6900XT ook 300W, echter piekt die soms toch tot zeker 460W. Hoewel ook maar een fractie van een seconde, dat is toch al genoeg om je voeding en systeem onderuit te halen.
Bron? Ik zie bijv. bij techpowerup dat beide de 6900XT en 6800XT een piek hebben bij ~325W. De 6800XT bij tomshardware 366W als absolute piek.
Dat iemand een 6900XT draait op een 650W PSU hoeft niet te zeggen dat het jou ook lukt. Ik zou echt voor een nieuwe voeding gaan, je maakt meer kapot dan je lief is als je voeding niet genoeg kan leveren.

Maar je bent vrij om het met je huidige voeding te proberen, niet mijn GPU ;)
Ik heb gister de 6800XT BE weten te bemachtigen, wilde het misschien ook met een Corsair RM550 proberen (i.c.m. een 2700X en een HD7850), wel met undervolt natuurlijk. Vrees toch dat dat te krap wordt :X

...and your ass will follow

• Astennu
hidde212 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:45:
[...]

Bron? Ik zie bijv. bij techpowerup dat beide de 6900XT en 6800XT een piek hebben bij ~325W. De 6800XT bij tomshardware 366W als absolute piek.

[...]

Ik heb gister de 6800XT BE weten te bemachtigen, wilde het misschien ook met een Corsair RM550 proberen (i.c.m. een 2700X en een HD7850), wel met undervolt natuurlijk. Vrees toch dat dat te krap wordt :X
Ik zou dat rustig durven te doen met een undervolt er op. tenzij de rest van je PC heel zwaar is. 2700X vraagt wel wat meer. (die kan je eventueel ook afknijpen in de bios misschien niet handig om PBO te gebruiken of je moet PBO gebruiken met een power cap er op dat doe ik bij mijn 5900X ook). Maar meten is weten :)
Vooral de piek spanningen die de kaart @ 1150mv kan vragen kunnen je PSU in OCP laten schieten maar als je het max voltage naar bv 1050mv zet heb je daar geen last van dan zijn die pieken aanzienlijk lager.

[Voor 8% gewijzigd door Astennu op 08-04-2021 16:55]

• ParaWM
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 21:35

ParaWM

Pro Prutser

Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen met GPU's van 1k of meer zo moeilijk doen over 5 tientjes op een voeding. Stel nou dat die 460w klopt (heb zelf een 3080 met 450w bios), en je hebt een ryzen7 of 9, die als je de ppt/edc eens los laat ook 200w pakt. Dan zit je al tegen de 700w potentieel voor de hele PC. Heb zelf een 860W fractal, maar als ik nu de keuze moest maken ging ik lekker voor een 1000w. Waarom moeilijk doen.

Sinterklaas wil bier !

• hidde212
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19:09

hidde212

Free your mind...

Astennu schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:53:
[...]

Ik zou dat rustig durven te doen met een undervolt er op. tenzij de rest van je PC heel zwaar is. 2700X vraagt wel wat meer. (die kan je eventueel ook afknijpen in de bios misschien niet handig om PBO te gebruiken of je moet PBO gebruiken met een power cap er op dat doe ik bij mijn 5900X ook). Maar meten is weten :)
Vooral de piek spanningen die de kaart @ 1150mv kan vragen kunnen je PSU in OCP laten schieten maar als je het max voltage naar bv 1050mv zet heb je daar geen last van dan zijn die pieken aanzienlijk lager.
Mijn vrees dat het te krap is vooral vanwege de HD7850 die als host GPU dient (de 6800XT wordt gebruikt als client GPU voor een windows VM). Als die tijdens het gamen spikes heeft van >100W komt het sommetje voor piekvermogen als snel boven de 500W:

2700X130W
HD7850100W
6800XT300W
Rest systeem30W?
Totaal560W?
ParaWM schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:59:
Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen met GPU's van 1k of meer zo moeilijk doen over 5 tientjes op een voeding. Stel nou dat die 460w klopt (heb zelf een 3080 met 450w bios), en je hebt een ryzen7 of 9, die als je de ppt/edc eens los laat ook 200w pakt. Dan zit je al tegen de 700w potentieel voor de hele PC. Heb zelf een 860W fractal, maar als ik nu de keuze moest maken ging ik lekker voor een 1000w. Waarom moeilijk doen.
Dit dus. Als ik net €670 heb neergelegd voor een GPU (ipv >1300 8)7) zou iets extra's voor een ~700W voeding ook geen probleem moeten zijn.
Aan de andere kant, als het lukt met een undervolt op een 550W (die prima af en toe een hoger piekvermogen aan kan), waarom investeren in onnodige headroom?

...and your ass will follow

• Astennu
ParaWM schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:59:
Haha een goede PSU kost toch snel 150-250 euro. Die van mij was 230 (Seasonic Prime Titanium 750w). Dus als je hem dan niet hoeft te vervangen doe ik dat niet.
Qua efficientie wil je niet te hoog maar ook niet te laag gaan zitten.

• Astennu
hidde212 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:07:
[...]

Mijn vrees dat het te krap is vooral vanwege de HD7850 die als host GPU dient (de 6800XT wordt gebruikt als client GPU voor een windows VM). Als die tijdens het gamen spikes heeft van >100W komt het sommetje voor piekvermogen als snel boven de 500W:

2700X130W
HD7850100W
6800XT300W
Rest systeem30W?
Totaal560W?

[...]

Dit dus. Als ik net €670 heb neergelegd voor een GPU (ipv >1300 8)7) zou iets extra's voor een ~700W voeding ook geen probleem moeten zijn.
Aan de andere kant, als het lukt met een undervolt op een 550W (die prima af en toe een hoger piekvermogen aan kan), waarom investeren in onnodige headroom?
2 GPU's zou ik niet doen met die PSU dat is vragen om problemen. Ookal draait hij idle dan verbruikt hij toch aardig wat. En als hij dan meer moet doen en de 6800XT is games aan het draaien gaat het al snel mis.
En met meten is weten bedoel ik meten met een stoom meter @ stopcontact en log tools zoals HWI64.

[Voor 5% gewijzigd door Astennu op 08-04-2021 17:44]

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Astennu schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:41:
[...]

Haha een goede PSU kost toch snel 150-250 euro. Die van mij was 230 (Seasonic Prime Titanium 750w). Dus als je hem dan niet hoeft te vervangen doe ik dat niet.
Qua efficientie wil je niet te hoog maar ook niet te laag gaan zitten.
Bedoel ook als je toch al een nieuwe moet kopen; 550-650w versus een 850w ofzo, das misschien 5 tientjes meer.

Sinterklaas wil bier !

• Astennu
ParaWM schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:19:
[...]

Bedoel ook als je toch al een nieuwe moet kopen; 550-650w versus een 850w ofzo, das misschien 5 tientjes meer.
Ja oke als je toch al iets nieuws moet kopen moet je gewoon 750-850 pakken met de huidige kaarten 850. Ik was juist gaan downgraden van 1000 naar 850 naar 750 omdat ik toch een single GPU had IPV dual maar single GPU kaarten zijn zo in verbruik gestegen dat je nu weer omhoog zou moeten.

Al draait mijn 750 watt een 6900XT max oc prima (ook met verhoogde power settings waardoor de kaart 450 watt continu kon trekken) heb echt 0 issues gehad.

• CMT
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:29
De power pieken bij de 6900XT kunnen inderdaad behoorlijk fors zijn.
Maar het gaat daarbij wel om zeer smalle pieken, ook wel transients genoemd.

Wat ik zelf een hele fijne website vind en waardevolle reviewer is Igor's lab.
Ik zou hem als echte tweaker/techneut willen bestempelen want hij heeft naast de kennis ook professionele meetapparatuur. Vooral in de sectie waterkoeling zijn zeer interessante artikelen te vinden.

De 6900Xt heeft hij ook in handen gehad en in de review daarvan is te zien dat met een boardpower van 350W tot wel 476W kan voorkomen: https://www.igorslab.de/e...a-technology-analysis/15/
De 6900XT is dan wel overgeklokt, maar vast staat dat het piekvermogen ca. 1/3 boven de boardmax kan liggen.

Nu is <1ms wel heel erg kort en niet waarschijnlijk dat deze een stroombegrenzing in de PC voeding activeren.
Dus als je tussen het vermogen van de 1-5 ms pieken en <1ms pieken blijft, zit je in de groen zone.
Voor 350W boardpower dus ongeveer 430W. Voor stock moet in de regel 400W 375W gereserveerd worden (+24%).
Een goedkopere voeding met minder goede/snelle stroombeveiliging kan hierbij in het voordeel zijn.

Ik het zelf al een rekensommetje gedaan met mijn Seasonic Prime TX-650 650W voeding, maar ook daarmee kom ik tot de conclusie dat het wel erg krap is (wat de fabrikant als continue opgeeft, houd ik als piek aan omdat er geen specificatie te vinden is over het kortstondig vermogen).
Een 3800X of 5800X met PBO kan ca. 140W continue opnemen.
De voedingssectie op het moederbord zal daarbij wel een rendement hebben van rond de 80%. Dus 175W aan de voedingszijde gezien.
Ook hier is het verstandig om wat reserve aan te houden voor de transients.
Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoeveel echt nodig is, maar 20% lijkt mij een redelijk marge.
Dus 210W voor enkel de overgeklokte CPU.

Dan nog een lijstje van de andere componenten:
  • moederbord: ca. 15W? (verbruik van de kaarten die in de pcie sloten zitten moeten daarbij nog opgeteld worden)
  • 4-5x ventilatoren: ca. 2.5-5W
  • 2x hardeschijven: ca. 20W piek (met ssd's is het maar een paar watt)
  • usb randapparatuur: ca. 25W piek
  • evt. waterpomp: 1-15W
In totaal: 210W + 400W 375W + 15W + 5W + 20W + 25W = 650W
Mijn systeem heeft gelukkig alleen een paar ssd's en ik gebruik geen PBO, dus ik kom in mijn geval uit op ca. 160W + 400W 375W + 15W + 3W + 6W (3x ssd) + 25W + 3W (waterpomp) = 587W.

Qua vermogens budget is het dus wel in orde, maar nog geen garantie voor stabiliteit.
De voeding moet ook snel genoeg kunnen reageren op de stroomvraag.
Ik zal mijn systeem nog aan stresstesten moeten onderwerpen om daar achter te komen.

Overigens zag ik wel dat je een vermogenbegrenzing kan instellen in de radeon adrenaline software *O*
Samen met een CPU PPT limiet & evt. undervolt kan je dan toch wel met een 'te' lichte voeding wegkomen.

Edit:
Klein rekenfoutje verbeterd

[Voor 3% gewijzigd door CMT op 08-04-2021 23:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Astennu
CMT schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:04:
De power pieken bij de 6900XT kunnen inderdaad behoorlijk fors zijn.
Maar het gaat daarbij wel om zeer smalle pieken, ook wel transients genoemd.

Wat ik zelf een hele fijne website vind en waardevolle reviewer is Igor's lab.
Ik zou hem als echte tweaker/techneut willen bestempelen want hij heeft naast de kennis ook professionele meetapparatuur. Vooral in de sectie waterkoeling zijn zeer interessante artikelen te vinden.

De 6900Xt heeft hij ook in handen gehad en in de review daarvan is te zien dat met een boardpower van 350W tot wel 476W kan voorkomen: https://www.igorslab.de/e...a-technology-analysis/15/
De 6900XT is dan wel overgeklokt, maar vast staat dat het piekvermogen ca. 1/3 boven de boardmax kan liggen.

Nu is <1ms wel heel erg kort en niet waarschijnlijk dat deze een stroombegrenzing in de PC voeding activeren.
Dus als je tussen het vermogen van de 1-5 ms pieken en <1ms pieken blijft, zit je in de groen zone.
Voor 350W boardpower dus ongeveer 430W. Voor stock moet in de regel 400W 375W gereserveerd worden (+24%).
Een goedkopere voeding met minder goede/snelle stroombeveiliging kan hierbij in het voordeel zijn.

Ik het zelf al een rekensommetje gedaan met mijn Seasonic Prime TX-650 650W voeding, maar ook daarmee kom ik tot de conclusie dat het wel erg krap is (wat de fabrikant als continue opgeeft, houd ik als piek aan omdat er geen specificatie te vinden is over het kortstondig vermogen).
Een 3800X of 5800X met PBO kan ca. 140W continue opnemen.
De voedingssectie op het moederbord zal daarbij wel een rendement hebben van rond de 80%. Dus 175W aan de voedingszijde gezien.
Ook hier is het verstandig om wat reserve aan te houden voor de transients.
Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoeveel echt nodig is, maar 20% lijkt mij een redelijk marge.
Dus 210W voor enkel de overgeklokte CPU.

Dan nog een lijstje van de andere componenten:
  • moederbord: ca. 15W? (verbruik van de kaarten die in de pcie sloten zitten moeten daarbij nog opgeteld worden)
  • 4-5x ventilatoren: ca. 2.5-5W
  • 2x hardeschijven: ca. 20W piek (met ssd's is het maar een paar watt)
  • usb randapparatuur: ca. 25W piek
  • evt. waterpomp: 1-15W
In totaal: 210W + 400W 375W + 15W + 5W + 20W + 25W = 650W
Mijn systeem heeft gelukkig alleen een paar ssd's en ik gebruik geen PBO, dus ik kom in mijn geval uit op ca. 160W + 400W 375W + 15W + 3W + 6W (3x ssd) + 25W + 3W (waterpomp) = 587W.

Qua vermogens budget is het dus wel in orde, maar nog geen garantie voor stabiliteit.
De voeding moet ook snel genoeg kunnen reageren op de stroomvraag.
Ik zal mijn systeem nog aan stresstesten moeten onderwerpen om daar achter te komen.

Overigens zag ik wel dat je een vermogenbegrenzing kan instellen in de radeon adrenaline software *O*
Samen met een CPU PPT limiet & evt. undervolt kan je dan toch wel met een 'te' lichte voeding wegkomen.

Edit:
Klein rekenfoutje verbeterd
De oplossing is een kleine undervolt naar Bv 1100mv tov de stock 1175mv scheelt dat al behoorlijk aangezien het verbruik exponentieel toeneemt met hogere voltages. Zie ook de 6800 met max 1025mv en hoeveel lager de pieken daar zijn tov de 6800XT die tot 1150mv gaat.

En je hoeft dan niets in te leveren tov de stock prestaties in tegendeel de clocksnelheden worden vaak constanter.

• turkeyhakan
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20:06
Iemand enig idee waarom de 6900xt veel hiccups heeft tijdens het gamen? De gpu clock valt regelmatig terug naar 500mhz. Vooral met cold war.

Modbreak:Vraag verplaatst naar het ervaringentopic.

[Voor 17% gewijzigd door br00ky op 09-04-2021 05:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arjo0o
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21:40
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 03:17:
Iemand enig idee waarom de 6900xt veel hiccups heeft tijdens het gamen? De gpu clock valt regelmatig terug naar 500mhz. Vooral met cold war.
Dit is niet de juiste plek, maar als ik je ermee kan helpen.
Dit is een bekend probleem bij de 6900xt. Het heeft te maken met de drivers. Mijne had er ook last van. Dat kan je handmatig oplossen door aan de settings te sleutelen of door te wachten op betere drivers. Met de maart drivers ervaarden meerdere gebruikers ook een probleem met hele lage performance in veel spellen (niet alle spellen) en maar 50-80 wattage energiegebruik en een clock van onder de 500mhz. De 6800 presteerde hierdoor voor mij vele malen beter dan de 6900xt tot ik de settings aanpaste. Ik gebruik momenteel de december drivers en hoop op een vervanger voor de 29 maart drivers.

• turkeyhakan
Arjo0o schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 04:58:
[...]

Dit is niet de juiste plek, maar als ik je ermee kan helpen.
Dit is een bekend probleem bij de 6900xt. Het heeft te maken met de drivers. Mijne had er ook last van. Dat kan je handmatig oplossen door aan de settings te sleutelen of door te wachten op betere drivers. Met de maart drivers ervaarden meerdere gebruikers ook een probleem met hele lage performance in veel spellen (niet alle spellen) en maar 50-80 wattage energiegebruik en een clock van onder de 500mhz. De 6800 presteerde hierdoor voor mij vele malen beter dan de 6900xt tot ik de settings aanpaste. Ik gebruik momenteel de december drivers en hoop op een vervanger voor de 29 maart drivers.
Mijn gpu clock daalt inderdaad ook tot onder de 500MHz. Waarom gebruik je drivers van een aantal maanden terug, als dit te maken heeft met de maart drivers?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16:46
Over coil whine gesproken: ik heb daar geen last van. Ga het van het weekend nog eens nader beluisteren, maar stock AMD 6900XT, welke benchmark ook, heeft maar heel weinig coil whine hier. Kan sowieso gelukstreffer zijn, maar vaak heeft een voeding ook effect op de coilwhine. Had een 600W voeding en durfde dat niet meer aan. Dus gelijk een Gigabyte P850 van 110eu erbij gekocht. Uiteraard alles volledig stabiel maar ik denk dat dat ook zeker bijdraagt aan lagere coil whine. De mensen die ik er hier over zie 'klagen' hebben toch wat minder ruim bemeten voedingen en deze voldoet in elk geval aan de eis van AMD qua vermogen. Heeft hoge efficiëntie en komt goed uit tests. Leuk om ook de extra condensator aan het eind van elke connector te zien, om nog net dat beetje meer de spanning uit te vlakken (alhoewel de parallelle kabels zelf ook capacitatief zijn. Tis denk ik vooral een gimmick). Moet je alleen niet een 'design PC' hebben, dan staan die pukkels op elke connector wat minder flateus denk ik :P.

Maareh de discussie over het geld wel of niet erin steken: ja je koopt een dure GPU. Dat verdient een goede voeding. Maar juist nu iedereen (te) veel voor een GPU betaalt, is het logisch dat je bij jezelf te rade gaat of een nieuwe voeding wel echt nodig is. Als je stabiliteitsissues ervaart kan het zeker lonen. Maar een goede kwaliteit voeding van wat minder vermogen eerst proberen snap ik ook heel goed. Ik 'moest' wel (dacht 650W te hebben, maar bleek een nog oudere 600W te zijn) maar heb hier ook wel veel gezocht of het écht wel nodig was.

• Santee
Hey mensen, nu ik een 3700X + 6900XT + Asus x570-e met nieuwste bios (voor SAM support) heb probeer ik SAM te enablen. CSM staat uit. Als ik de stap zoals hier volg (YouTube: RX 6800 - How to Enable Smart Access Memory and Overclock) door simpelweg 'above 4G decoding' aan te zetten boot mijn PC niet meer, sterker nog ik krijg niet eens de uefi van mijn bios meer in. Enige wat ik kan doen is cmos clearen.

Ik had een pci-e 3.0 riser, die heb ik gisteren weggehaald waardoor ik nu pci-e 4.0 run, maar nog steeds hetzelfde probleem. Iemand toevallig de gouden tip?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:39

HellBeast

Oh My GoT!

Ik heb in dit topic gelezen dat een FPS cap tot 1 FPS onder je native resolutie het beste zou werken om een zo smooth mogelijke ervaring te krijgen. Ik heb dat advies uitgetest met mijn 6900XT via FRTC en ik moet zeggen dat het echt als boter aanvoelt nu. Lekker alle settings ultra en Freesync de tearing laten rechttrekken. Ik kan het iedereen aanraden.

Ja, het is leuk om een +160FPS te zien, maar mijn CPU (I7 8700) kan het niet helemaal bijbenen en ik constateer dan soms even wat stutters. Echt een hele vette tip @Astennu .

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -jacQues-
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20:28
Santee schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:02:
Hey mensen, nu ik een 3700X + 6900XT + Asus x570-e met nieuwste bios (voor SAM support) heb probeer ik SAM te enablen. CSM staat uit. Als ik de stap zoals hier volg (YouTube: RX 6800 - How to Enable Smart Access Memory and Overclock) door simpelweg 'above 4G decoding' aan te zetten boot mijn PC niet meer, sterker nog ik krijg niet eens de uefi van mijn bios meer in. Enige wat ik kan doen is cmos clearen.

Ik had een pci-e 3.0 riser, die heb ik gisteren weggehaald waardoor ik nu pci-e 4.0 run, maar nog steeds hetzelfde probleem. Iemand toevallig de gouden tip?
SAM aan werkt niet samen met de traditionele partitionering. Dus GUID/GPT gebruiken en dan werkt het wel. Als je HDD nu MBR gepartitioneerd is, dan zul je deze moeten omzetten. Ik weet niet of dit gemakkelijk kan. Anders zul je (met SAM uit) een backup moeten maken en dan opnieuw formatteren.

Fast boot uitzetten helpt om met DEL in de BIOS/UEFI te geraken.

• Santee
-jacQues- schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:45:
[...]

SAM aan werkt niet samen met de traditionele partitionering. Dus GUID/GPT gebruiken en dan werkt het wel. Als je HDD nu MBR gepartitioneerd is, dan zul je deze moeten omzetten. Ik weet niet of dit gemakkelijk kan. Anders zul je (met SAM uit) een backup moeten maken en dan opnieuw formatteren.

Fast boot uitzetten helpt om met DEL in de BIOS/UEFI te geraken.
Vergeten te vermelden: Windows staat op een GPT SSD (Samsung 970 evo). Dit is het probleem dus ook niet. Ik heb wel andere schijven die MBR gepartitioneerd zijn, maar hier staat windows niet op.

Dat omzetten heeft Microsoft overigens een tool voor: https://docs.microsoft.co...ows/deployment/mbr-to-gpt

Ik zal inderdaad fast boot uitzetten de volgende keer dat ik het probeer, thanks.

• -jacQues-
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20:28
Santee schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:49:
[...]
Vergeten te vermelden: Windows staat op een GPT SSD (Samsung 970 evo). Dit is het probleem dus ook niet. Ik heb wel andere schijven die MBR gepartitioneerd zijn, maar hier staat windows niet op.

Dat omzetten heeft Microsoft overigens een tool voor: https://docs.microsoft.co...ows/deployment/mbr-to-gpt

Ik zal inderdaad fast boot uitzetten de volgende keer dat ik het probeer, thanks.
Bedoel je dat je helemaal geen beeld krijgt? Dan zou een power-cycle kunnen helpen. Stroom eraf en de aan/uit-knop 30 seconden ingedrukt houden. Doe maar voor de zekerheid zowel de computer als het scherm. Dit kan namelijk geen kwaad. Daarna weer aansluiten en aanzetten.

Of zie je een foutmelding? Welke dan?

• WinterMute2025
  • Laatst online: 16:32
Santee schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:02:

Ik had hetzelfde probleem met mijn 3600 en 6800. Nadat ik mijn Windows 10 PC in sleepmode had gezet en de volgende morgen de PC weer wilde laten ontwaken... bleef het scherm zwart. na 1.5 uur google-Fu las ik dat het probleem lag aan de BIOS setting voor PCI express. Na het veranderen van PCI 4 naar PCI 3 geen problemen. Dit schijnt een vaker voor te komen (ook bij RTX 3000 serie kaarten). Je kan dit eens proberen, Santee. Misschien werkt je computer dan wel weer.

• Santee
WinterMute2025 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:57:
[...]

Ik had hetzelfde probleem met mijn 3600 en 6800. Nadat ik mijn Windows 10 PC in sleepmode had gezet en de volgende morgen de PC weer wilde laten ontwaken... bleef het scherm zwart. na 1.5 uur google-Fu las ik dat het probleem lag aan de BIOS setting voor PCI express. Na het veranderen van PCI 4 naar PCI 3 geen problemen. Dit schijnt een vaker voor te komen (ook bij RTX 3000 serie kaarten). Je kan dit eens proberen, Santee. Misschien werkt je computer dan wel weer.
Hij werkt dus wel met 'Auto' GEN4 PCI-e, zo lang ik de 'above 4g' optie uit laat staan. Dan werkt SAM echter uiteraard niet want die kan ik niet aanzetten zonder 'above 4g' ook aan te zetten.

Het heeft weinig nut om op GEN3 te draaien eerlijk gezegd, dan pak ik 1-8% winst met SAM, en vervolgens verlies ik weer 1-3% door op GEN3 te draaien. :9
-jacQues- schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:57:
[...]

Bedoel je dat je helemaal geen beeld krijgt? Dan zou een power-cycle kunnen helpen. Stroom eraf en de aan/uit-knop 30 seconden ingedrukt houden. Doe maar voor de zekerheid zowel de computer als het scherm. Dit kan namelijk geen kwaad. Daarna weer aansluiten en aanzetten.

Of zie je een foutmelding? Welke dan?
Echt helemaal geen beeld. Moederbord geeft een oranje lampje (memory) en een '60' error code: "DXE core is started". Ik heb wel een overclock op mijn memory lopen met strakkere timings. Wellicht dat 'above 4g' mijn memory instabiel maakt?

[Voor 26% gewijzigd door Santee op 09-04-2021 11:07]

• The__Virus
Voor de 6900XT-gebruikers onder ons: wat zijn voor jullie de effectieve clocksnelheden die je (langdurig) haalt? Hier na enige tuning zo rond de 2400MHz continu met redelijk beperkte airflow in de kast (2 in, 1 out en goeddeels mesh kast (Carbide 200R).

• Santee
The__Virus schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:59:
Voor de 6900XT-gebruikers onder ons: wat zijn voor jullie de effectieve clocksnelheden die je (langdurig) haalt? Hier na enige tuning zo rond de 2400MHz continu met redelijk beperkte airflow in de kast (2 in, 1 out en goeddeels mesh kast (Carbide 200R).
Stock loopt de mijne op 2320MHz minimum in Cyberpunk op 3440x1440. Zitten wel 7 casefans + 3x120mm AIO in. Overclockresultaten volgen in het weekend.

edit: ik zal dit nog even verifiëren in een iets langere sessie. Ik heb wel gemerkte dat de clocks lager zijn als de kaart helemaal opgewarmd is, en soms duurt dat een paar minuten.

[Voor 15% gewijzigd door Santee op 09-04-2021 13:25]

• turkeyhakan
Mijn 6900XT werkt niet naar behoren. Ik heb te veel clock drops. Ik zou er toch niet zo veel op achteruit moeten gaan in vergelijking met de RTX 3080?

• ScreameR86
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:47:
Mijn 6900XT werkt niet naar behoren. Ik heb te veel clock drops. Ik zou er toch niet zo veel op achteruit moeten gaan in vergelijking met de RTX 3080?
Bij welke spellen doe hij dat?

• The__Virus
Wat is je TimeSpy 3DMark score? Blijft ie dan wel constant (3DMark monitort dit)?

• Santee
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:47:
Je had niet toevallig DLSS aan staan met Nvidia?

• turkeyhakan
Santee schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:55:
[...]

Je had niet toevallig DLSS aan staan met Nvidia?
In Cold War en in FS 2020? Nee.

Ik heb alle drivers al verwijderd met DDU.

• turkeyhakan
ScreameR86 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:51:
[...]

Bij welke spellen doe hij dat?
Bijna alle spellen. Vooral FS2020 prestaties zijn een stuk minder dan bij de RTX 3080. Zou toch niet mogen?

Bij Cold War heb ik zelfs Ray Tracing uitgezet. Ik haal dan wel 100+ fps, maar bij de RTX 3080 speelde ik met Ray Tracing aan en haalde ik zelfs beter fps dan nu.

• cavanta
  • Laatst online: 19:23
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:09:
[...]

Bijna alle spellen. Vooral FS2020 prestaties zijn een stuk minder dan bij de RTX 3080. Zou toch niet mogen?

Bij Cold War heb ik zelfs Ray Tracing uitgezet. Ik haal dan wel 100+ fps, maar bij de RTX 3080 speelde ik met Ray Tracing aan en haalde ik zelfs beter fps dan nu.
Wat doet je stroomverbruik en frequenties tijdens gamen?

• Astennu
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:09:
[...]

Zou je reviews moeten opzoeken hoe de 6900XT het vs de 3089 in dat spel doet.

Wat betreft RT bijna alle games zijn nVidia optimized en totaal niet voor AMD. Enige uitzondering is Dirt5.

Daarnaast is RT in COD echt niet indrukwekkend en zelfs lelijker dan de baked lighting dus heb het uitgezet. Maar dat is mijn mening over RT in COD vind het daar niets toevoegen.

• turkeyhakan
cavanta schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:20:
[...]

Wat doet je stroomverbruik en frequenties tijdens gamen?
Max 250 watt. Maar als de clock speeds droppen, dropt het stroomverbruik ook.

[Voor 14% gewijzigd door turkeyhakan op 09-04-2021 14:26]

• Santee
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:26:
[...]

Kan je kijken of je bij een oudere driver (van 2 maanden terug ofzo) dezelfde problemen hebt?

• cavanta
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:26:
[...]

En als je een benchmark aanzet, dropt die dan ook?

• turkeyhakan
Santee schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:33:
[...]

Kan je kijken of je bij een oudere driver (van 2 maanden terug ofzo) dezelfde problemen hebt?
Ik zat dit zsm uitproberen!

• turkeyhakan
cavanta schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:43:
[...]

En als je een benchmark aanzet, dropt die dan ook?
Welke benchmark?

• ScreameR86
  • Nu online
Heb je ook al geprobeerd in de controlpanel de minimale clock frequentie in te stellen. Deze staat standaard op 500mhz, maar deze kan je gerust verhogen.

Zelf heb ik ook een 6900XT, maar heb geen last van FPS drops tot dusver. Alleen met UE4 op DX11 merk ik under-utilization, maar dat kan evengoed aan het spel liggen (Deep Rock Galactic)

• turkeyhakan
ScreameR86 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:54:
Heb je ook al geprobeerd in de controlpanel de minimale clock frequentie in te stellen. Deze staat standaard op 500mhz, maar deze kan je gerust verhogen.

Zelf heb ik ook een 6900XT, maar heb geen last van FPS drops tot dusver. Alleen met UE4 op DX11 merk ik under-utilization, maar dat kan evengoed aan het spel liggen (Deep Rock Galactic)
Ik wil liever niet aan de sliders zitten. Een kaart van 1000 euro hoort gewoon out-of-the-box goed te presteren.

• Astennu
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:02:
[...]

Ik wil liever niet aan de sliders zitten. Een kaart van 1000 euro hoort gewoon out-of-the-box goed te presteren.
Die min clock value maakt niet zo veel uit je kan kijken of dat wat scheelt.
Ik snap je punt opzich wel. Maar het is voor het uitsluiten wel handig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The__Virus
The__Virus schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:53:
Wat is je TimeSpy 3DMark score? Blijft ie dan wel constant (3DMark monitort dit)?
En draai HWInfo64 op de achtergrond om te zien of er limieten worden bereikt.

[Voor 10% gewijzigd door The__Virus op 09-04-2021 15:15]

• Polster
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:11
Nu een weekje met de 6900XT gedraaid. Coil Whine is behoorlijk goed te horen tijdens benchmarken. Vooral SuperPosition en Night Raid en ook met gesloten kast. Als voeding gebruik ik een 750 W pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W dus misschien heeft die het ook zwaar. Gelukkig tijdens normaal gebruik geen last van coil whine.

Wat wel storender is is dat de VRAM niet terug klokt van 2000 Mhz waardoor het idle verbruik rond de 35W blijft. Dit gebeurt met een 165 Hz monitor (pricewatch: Dell S2721DGFA Zwart). Schakel ik het scherm van 165 Hz naar 144 Hz dan klokt VRAM wel gewoon terug. Ik heb mijn scherm dus nu maar in 144 Hz mode en in games kun je blijkbaar alsnog 165 Hz forceren. Dit is een redelijk goede work around maar hoop dat dit in drivers nog wel wordt opgelost.

• Astennu
Polster schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:50:
Nu een weekje met de 6900XT gedraaid. Coil Whine is behoorlijk goed te horen tijdens benchmarken. Vooral SuperPosition en Night Raid en ook met gesloten kast. Als voeding gebruik ik een 750 W pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W dus misschien heeft die het ook zwaar. Gelukkig tijdens normaal gebruik geen last van coil whine.

Wat wel storender is is dat de VRAM niet terug klokt van 2000 Mhz waardoor het idle verbruik rond de 35W blijft. Dit gebeurt met een 165 Hz monitor (pricewatch: Dell S2721DGFA Zwart). Schakel ik het scherm van 165 Hz naar 144 Hz dan klokt VRAM wel gewoon terug. Ik heb mijn scherm dus nu maar in 144 Hz mode en in games kun je blijkbaar alsnog 165 Hz forceren. Dit is een redelijk goede work around maar hoop dat dit in drivers nog wel wordt opgelost.
Als je in games 165 instelt draait het scherm dan wel echt 165? Of dan nog steeds 144hz?bij sommige schermen kan je het uitlezen.

• Polster
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:11
Astennu schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:54:
[...]

Als je in games 165 instelt draait het scherm dan wel echt 165? Of dan nog steeds 144hz?bij sommige schermen kan je het uitlezen.
De monitor OSD geeft dan echt 165 Hz aan dus dat lijkt echt te werken (wist ook niet dat dat kon).

• Pikkemans
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 15:48
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:54:
[...]

Ik zat dit zsm uitproberen!
Ik zit met mijn 6800XT nog steeds op 21.2.3 driver versie. Deze is voor mij stabiel in de games die ik veel speel. Ik heb in de 21.3.x drivers performance problemen in Overwatch en Freesync issues in Rocket League.

Performance problemen Overwatch: Ik heb een in-game FPS limit van 138. Die word met de 21.2.x driver makkelijk gehaald. Maar met de 21.3.x drivers draait Overwatch maar tot max 100 fps en zeer lage GPU utilisatie. Erg vreemd probleem (bug report gedaan bij AMD).

• ScreameR86
  • Nu online

Als je je scherm op 144hz zet is dit probleem weg. (Heb hetzelfde scherm en hetzelfde probleem op 165hz)

• Astennu
Polster schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:00:
[...]

De monitor OSD geeft dan echt 165 Hz aan dus dat lijkt echt te werken (wist ook niet dat dat kon).
Dat is wel interessant. Ik zal daar ook eens naar gaan kijken. Bedankt voor de tip.

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 21:50
Astennu schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:24:

Wat betreft RT bijna alle games zijn nVidia optimized en totaal niet voor AMD. Enige uitzondering is Dirt5.
WoW is ook een AMD optimized RT titel.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Astennu
Dennism schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:33:
[...]

WoW is ook een AMD optimized RT titel.
Owh ja dat is waar ook die presteerd inderdaad ook goed.

• turkeyhakan

Mijn 6900XT heeft ook als van "Coil Whine". Maar ik vind het niet storend. Tijdens het gamen let je daar niet echt op. Ik ga maar weer op zoek naar een RTX 3080.. ben niet tevreden over deze kaart. Call of Duty hapert, zelfs zonder ray tracing.

• cmegens
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14:51
turkeyhakan schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:45:
[...]

Mijn 6900XT heeft ook als van "Coil Whine". Maar ik vind het niet storend. Tijdens het gamen let je daar niet echt op. Ik ga maar weer op zoek naar een RTX 3080.. ben niet tevreden over deze kaart. Call of Duty hapert, zelfs zonder ray tracing.
Als call of duty hapert met een 6900xt dan gaat een 3080 geen oplossing zijn denk ik hoor. Klinkt alsof er iets anders aan de hand is? Zelfs op 4K zou een 6900xt uit de voeten moeten kunnen. Weet je zeker dat je gpu wel de bottleneck is? Welke cpu en ram heb je? Juiste XMP profiel?

• turkeyhakan
cmegens schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:55:
[...]

Als call of duty hapert met een 6900xt dan gaat een 3080 geen oplossing zijn denk ik hoor. Klinkt alsof er iets anders aan de hand is? Zelfs op 4K zou een 6900xt uit de voeten moeten kunnen. Weet je zeker dat je gpu wel de bottleneck is? Welke cpu en ram heb je? Juiste XMP profiel?
Want? Ik kom van een RTX 3080 af.

De 6900XT draait niet stabiel, maar fluctueert enorm in MHz. Waarschijnlijk drivers.

[Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 10-04-2021 13:03]

• Astennu
turkeyhakan schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:03:
[...]

Want? Ik kom van een RTX 3080 af.

De 6900XT draait niet stabiel, maar fluctueert enorm in MHz. Waarschijnlijk drivers.
Dan moet je op de Tunning tab de min frequency eens op 2000-2300 zetten. Dan is het waarschijnlijk weg. Geen idee waarom maar COD is daar gevoelig voor.

• turkeyhakan
Astennu schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:08:
[...]

Dan moet je op de Tunning tab de min frequency eens op 2000-2300 zetten. Dan is het waarschijnlijk weg. Geen idee waarom maar COD is daar gevoelig voor.
Ja, die tip heb ik vaker gekregen. Maar wil liever niets in het "overclock" gedeelte aanpassen. Zo'n kaart zou m.i. out-of-the-box de prestaties waar moeten maken.

• cavanta
turkeyhakan schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:16:
[...]

Ja, die tip heb ik vaker gekregen. Maar wil liever niets in het "overclock" gedeelte aanpassen. Zo'n kaart zou m.i. out-of-the-box de prestaties waar moeten maken.
Maar als je al een 3080 had, en je wilt zelf niks doen, waarom ben je dan geswitched naar een 6900?
Qua performance zijn ze zowat hetzelfde.

Bij mij draait ie overigens perfect, ook zonder aanpassingen.

[Voor 6% gewijzigd door cavanta op 10-04-2021 13:19]

• Pazztriz
Postman schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:56:
[...]

Ik heb via de adrenalin software de kaart in undervolt gezet en sindsdien is het probleem verholpen, alleen de coil whine blijft helaas wel zeer aanwezig

• Postman
Pazztriz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:20:
[...]

Ik heb via de adrenalin software de kaart in undervolt gezet en sindsdien is het probleem verholpen, alleen de coil whine blijft helaas wel zeer aanwezig
Mooi, fijn dat in ieder geval de kaart stabiel draait.

Welke Hz draait je scherm?
Ik heb met mijn 6800XT ook mega coil whine als de FPS compleet uit de pas loopt met de Hz. Met G-Sync, Free-Sync of wat dan ook of handmatig 144/120 FPS/Hz instellen is het helemaal weg.

• Astennu
turkeyhakan schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:16:
[...]

Tja dan zal je er mee moeten dealen.
Die min clocks verhogen is geen OC. De kaart gaat alleen hoger als de temp en power limits dat toe laten. Zorgt er alleen voor dat hij minder terug clockt om stoom te besparen.

Op de desktop clockt hij wel terug maar tijdens het spelen van games blijft hij op hogere clocks draaien waardoor de clockspeeds tijdens het gamen minder heen en weer springen.

• Astennu
cavanta schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:18:
[...]

Maar als je al een 3080 had, en je wilt zelf niks doen, waarom ben je dan geswitched naar een 6900?
Qua performance zijn ze zowat hetzelfde.

Bij mij draait ie overigens perfect, ook zonder aanpassingen.
3080's leveren extreem veel op vanwege de mining performance je kan voor minder een 6900XT terug kopen dus dan heb je en iets betere prestaties en een leuk geldbedrag :)

• cavanta
Heb je overigens wel genoeg airflow in je kast?
Anders wordt ie misschien wel te warm, ik heb ook al is gelezen dat je de AMD kaart niet rechtop moet zetten.

• turkeyhakan
Ik wilde zelf alles van AMD en de reviews beloven game prestaties op ongeveer rtx 3090 niveau. Vandaar de switch. Ik game er alleen mee.

• Flamesz
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16:04
Ik heb sinds afgelopen dinsdag een reference 6700XT en ik merkte dat als ik aan het gamen was de fan nooit aanging. Met Doom Eternal alles maxed zat ik continu op 200 fps 1440p en de GPU rond de 88 graden, dus het speelde prima en ik had geen performance issues, maar toch vond ik het raar.

Dus ik zit net wat rond te zoeken naar fan curve opties in Radeon Settings, en opeens gaan de fans wel draaien volgens MSI afterburner, terwijl er niet eens een spel draait. Als ik nu Furmark of Doom start gaan de fans wel aan tot 50% speed, en gaan ze pas rond de 50 graden weer naar 0%.

Was het normaal dat de fans niet gaan draaien op zulke hoge temperaturen? Of was het gewoon een foute weergave van MSI afterburner? Ik heb geen idee

• babhunt
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 18-04 17:44
Flamesz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:32:
Ik heb sinds afgelopen dinsdag een 6700XT en ik merkte dat als ik aan het gamen was de fan nooit aanging. Met Doom Eternal alles maxed zat ik continu op 200 fps 1440p en de GPU rond de 88 graden, dus het speelde prima en ik had geen performance issues, maar toch vond ik het raar.

Dus ik zit net wat rond te zoeken naar fan curve opties in Radeon Settings, en opeens gaan de fans wel draaien volgens MSI afterburner, terwijl er niet eens een spel draait. Als ik nu Furmark of Doom start gaan de fans wel aan tot 50% speed, en gaan ze pas rond de 50 graden weer naar 0%.

Was het normaal dat de fans niet gaan draaien op zulke hoge temperaturen? Of was het gewoon een foute weergave van MSI afterburner? Ik heb geen idee
Heb ook een rx6700xt van MSI. Ik heb in ieder geval steeds werkende ventilatoren wanneer ik een game start. Wanneer enkel het bureaublad of internet op staat dan blijven ze uit. Moet zeggen dat ik toch aangenaam verrast ben want was een NVIDIA lover... Kom van een GTX 1080 en merk toch een enorm verschil. Ik game op 1440 p met een 144 mhz scherm

• Postman
Flamesz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:32:
Ik heb sinds afgelopen dinsdag een reference 6700XT en ik merkte dat als ik aan het gamen was de fan nooit aanging. Met Doom Eternal alles maxed zat ik continu op 200 fps 1440p en de GPU rond de 88 graden, dus het speelde prima en ik had geen performance issues, maar toch vond ik het raar.

Lijkt mij dat fans wel aan moeten gaan bij 88 graden, eigenlijk wil je de kaart niet eens zo warm laten worden constant.
Wellicht ook even een visuele controle doen of de fans gaan draaien en niet alleen de software vertrouwen?

Denk ook dat er iets niet goed gaat momenteel.

• Flamesz
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16:04
Postman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:03:
[...]

Lijkt mij dat fans wel aan moeten gaan bij 88 graden, eigenlijk wil je de kaart niet eens zo warm laten worden constant.
Wellicht ook even een visuele controle doen of de fans gaan draaien en niet alleen de software vertrouwen?

Denk ook dat er iets niet goed gaat momenteel.
Ja toen ik dus een visuele controle deed draaiden ze wel, en toen ik in MSI afterburner keek zag ik dat ze waarschijnlijk zijn gaan draaien nadat ik met wat settings heb gekloot in Radeon software. Ik heb daar overigens alleen even naar de fan curve gekeken, en daarna weer alles op automatic gezet zoals het van te voren al stond.

• Pazztriz
cavanta schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:45:
Heb je overigens wel genoeg airflow in je kast?
Anders wordt ie misschien wel te warm, ik heb ook al is gelezen dat je de AMD kaart niet rechtop moet zetten.
Als je het over mijn kaart had mijn airflow is optimaal aangezien ik een Thermaltake P3 snow heb en het glas er niet voor heb zitten, al staat de kaart wel verticaal want ja het oog wil natuurlijk ook wat en ik vond de kaart best veel doorhangen door zijn gewicht horizontaal

• Pazztriz
Postman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:31:
[...]

Mooi, fijn dat in ieder geval de kaart stabiel draait.

Welke Hz draait je scherm?
Ik heb met mijn 6800XT ook mega coil whine als de FPS compleet uit de pas loopt met de Hz. Met G-Sync, Free-Sync of wat dan ook of handmatig 144/120 FPS/Hz instellen is het helemaal weg.
Heb een 120hz scherm met G-Sync dus zal eens kijken of ik daar nog iets kan aanpassen maar in het laadscherm van bijvoorbeeld cold war heb ik al coil whine en best hard ook, nou zit ik eigenlijk altijd wel met een headset op maar goed coil whine wil je natuurlijk niet voor evt als ik de kaart later wil verkopen.

• Postman
Pazztriz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:19:
[...]

Heb een 120hz scherm met G-Sync dus zal eens kijken of ik daar nog iets kan aanpassen maar in het laadscherm van bijvoorbeeld cold war heb ik al coil whine en best hard ook, nou zit ik eigenlijk altijd wel met een headset op maar goed coil whine wil je natuurlijk niet voor evt als ik de kaart later wil verkopen.
Nee klopt, coil whine is sowieso niet fijn.
Sommige mensen hebben het ook minder horen worden na de kaart flink op zijn staart te trappen. Dus even een aantal benchmarks achter elkaar draaien is wellicht ook nog een optie.

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Pazztriz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:17:
[...]

Als je het over mijn kaart had mijn airflow is optimaal aangezien ik een Thermaltake P3 snow heb en het glas er niet voor heb zitten, al staat de kaart wel verticaal want ja het oog wil natuurlijk ook wat en ik vond de kaart best veel doorhangen door zijn gewicht horizontaal
Je hebt een aib kaart of ref? Las volgens mij in dit topic dat founders kaarten echt niet verticaal kunnen.

Sinterklaas wil bier !

• Postman
ParaWM schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:52:
[...]

Je hebt een aib kaart of ref? Las volgens mij in dit topic dat founders kaarten echt niet verticaal kunnen.
Referentie kaarten kunnen heus wel verticaal. Probleem is dat er niet veel PCIe 4.0 risers zijn. Dus je mist die extra bandbreedte die je toch (nog) niet gebruikt.

Los van dat elke reviewer en YouTuber ze allemaal verticaal laten draaien. Dus denk niet dat het probleem daar zit.

• WinterMute2025
  • Laatst online: 16:32
Ik wil niet vervelend overkomen maar AMD Adrenalin en Afterburner werken niet zo goed samen.. tenminste als je Afterburner ook voor overclockijng gebruikt. Ikzelf ben overgestapt van de best RTX 3070 (Asus Stric oc) naar een originele AMD 6800. scheelde me 300 euros. Ben tevreden met mijn RX6800.
Ik speel voornamelijk Virtual Reality games met mijn Oculus Quest. Ik had het geluk om tegelijk de RTX 3070 én de RX6800 tegelijk in huis te hebben. Ben 3 dagen bezig gewqeest met benchmarking....

Result in VR met Virtual Desktop streaming. framerates bijna hetzelfde. Gebruikte videogeheugen met mods op Skyrim en Fallout 4, meer dan op de RTX 3070. Tevens ook fpsVR of hoe die app op steam ook heet... 8 gigabyte is de achilleshiel van de RTX3070. Ik heb mijn Asus Strix terug gestuurd naar de webshop en houd mijn RX6800. 16 gigabyte is nu op dit moment ook handig. Dat zag ik met mijn benchmarks in het videomem gebruik. Ook bij Half-life alyx etc.

Ik heb de volgende spellen vergeleken in FPS en latency:
Half Life:Alyx, Fallout 4 VR, Skyrim VR, No Mans Sky, The Forest, Obduction, The Talos PRinciple en Dead effect 2. (PS : Mag ik dit bericht van tweakers ook in de VR topic plaatsen ?)

[Voor 11% gewijzigd door WinterMute2025 op 10-04-2021 18:31]

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True