Ik kan mij hier eindelijk melden als gelukkig eigenaar van een 6900XT met binnenkort ook wat meer gebruiks-/tweakervaring. Na 2 decenia, eindelijk weer eens een volledig AMD systeem

.
De 1e indrukken zijn zeer goed.
Ik had al vernomen dat de bouwkwaliteit best goed is voor een referentiekaart, maar als je het eenmaal in handen hebt is het alsnog bovenverwachting!
Zo was het bijvoorbeeld een verrassing dat het gehele frame van de koeler uit aluminium bestaat.
Meestal zitten er plastic onderdelen tussen, maar dit is echt een massief geheel.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat custom kaarten te bieden hebben afgezien van een grotere luchtkoeler.
In vergelijking met de MSI 1080TI Gaming X is de 6900XT referentiekaart een stuk kleiner.
De hoogte is vrijwel gelijk, maar de breedte is een goede 2cm minder en de lengte ca 1cm korter.
Dat is cruciaal voor goede koeling in 'smalle' behuizingen (i.v.m. verstikking) en in een brede behuizing ala Fractal kast zal het nog beter de warmte weg kunnen blazen.
Ik heb beide kaarten ook op de weegschaal gezet en de 6900XT is letterlijk en figuurlijk een zwaargewicht

.
MSI 1080TI Gaming X: 1264g v.s. AMD 6900XT: 1492g.
Ik wordt niet snel enthousiast van een product, maar AMD heeft wat mij betreft toch wel een schot in de roos gedaan, zo ver de 1e indrukken. Niets op aan te merken.
Maar nu komt het allermooiste,
Freesync werkt eindelijk goed op een ultrawide VA monitor!
Sinds september 2020 ben ik al bezig met het proces van het uitzoeken van een goede UW monitor met 3440x1440 resolutie.
Een van de vereisten was daarbij een goede freesync werking (en wat later blijkt een groot frustratiepunt).
Van alle monitoren die ik getest heb met de MSI 1080TI deed alleen de LG 34GN850 (met een IPS paneel dus) het zonder problemen.
De andere (VA) monitoren, namelijk: Lenovo P44W-10, Lenovo G34W-10, Iiyama GB3466WQSU, Monoprice darkmatter 34, LG 35WN75C, LG 35WN65C en Asus VG34VQL1B gaven allemaal helderheidsflikkeringen tijdens het spelen met o.a. WoW.
De Lenovo P44W-10 en IIyama GB3466WQSU waren daarnaast ook zonder succes met een geleende Sapphire 5700XT pulse getest.
Uiteindelijk had ik mij er zo goed als wat bij neergelegd en de LG 35WN65C 100Hz monitor genomen. Aangezien het qua vormgeving & kalibratie een zeer mooi scherm is en 100Hz nog wel met bruut force v-sync te doen is op 3440x1440 en de nieuwe generatie kaarten.
De enige twijfel was of de freesync problemen toch niet aan de videokaart kon liggen omdat er zoveel tegenstrijdige ervaringen te lezen zijn.
In de laatste paar maanden is ook het vermoeden erbij gekomen dat het wellicht per merk ook kan verschillen.
Dus afgelopen week als laatste 'hail mary' besloten om een echte AMD kaart proberen aan te schaffen.
Misschien dat nu wat beter te begrijpen is waarom ik zo in spanning zat in het andere AMD levertijd & prijs topic. Het was een probleem dat mij al meer dan een half jaar dwars zat en ik kan zoiets moeilijk loslaten totdat het opgelost is.
Wat betreft nog mijn andere zorg over de coilwhine:
Het valt mij erg mee! Met superposition op 1080P medium is het inderdaad erg goed te horen.
Het meeste daarvan uit zich echter in een soort ratel met gesis en licht gekras (piek bevindt zich in het 10kHz-20kHz bereik) en was wel iets wat ik verwachte.
Met een FPS cap is de ratel snel weg en met een undervolt daarbij verminderd het 'gekras & gesis'.
De MSI 1080TI Gaming X maakt meer 'coilwhine' geluid.
De voeding is een Seasonic Prime TX-650 trouwens.
Voorlopig ga ik dus even lekker genieten op stock settings en zal later tegen de zomer kijken naar een overstap op een mooi waterblokje

Astennu schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:42:
Ik heb de XT cooler nog wat verder uit elkaar gehaald ben toch wel onder de indruk van de build quality.
De fan's hebben volgens mij kogellagers en zijn Brushless. Model:AUB0812VD-00 en wederom van Delta. Dus high quality stuff!
Er zitten ook dempende pads op de fans zodat waar ze de heatsink raken de boel niet gaat trillen en rate bijgeluiden maakt.
Het geheugen voor de kleuren LED zit op de cooler zelf en niet op het pcb van de kaart. Dat was ook bij de Wraith Prism maar dat vind ik echt top. Corsair's dure RGB Systeem heeft dat nog niet eens

Ik heb er naar gekeken en de fan's blijken een superflo lager te hebben:
https://www.delta-fan.com/technology/superflo-bearing.html
Het is schijnbaar een soort verbeterde versie van een sleeve lager.
MTBF: 50000h vs 30000h voor de sleeve lager versie.
Liever had ik een FDB lager gezien, maar vanuit een kostenperspectief bekeken is dit een prima keuze van AMD.
Sleeve fan's zijn over het algemeen zeer stil en deze lagers gaan dus ca. 1.66 x langer meer.
Hoe lang dat in de praktijk is hangt van het gebruik af. Ik verwacht niet dat deze binnen 5 jaar vervangen hoeven te worden.
En als je om de paar jaar onderhoud pleegt/opnieuw smeert (voor smeervet kan je bij de modelbouw wel iets vinden) dan gaat het véél langer mee.
Sleeve lager fan's gaan vaak stuk doordat ze lange tijd droog hebben gelopen.