Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

AMD Navi 2x (RX6000) Ervaringen Topic

Pagina: 1 ... 14 ... 17 Laatste
Acties:

• ScreameR86
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22:05
ricjuh schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:27:
[...]

Zo vreemd dat jouw fanspeed op stock hoger is dan die van mij :?
Raar inderdaad.
Misschien dat ie niet netjes naar stock gaat...
Ik had alle opties gewoon uitgezet behalve de powerlimit en geapplied.

Ik maak gebruik van 21.3.1 WHQL driver.

[Voor 6% gewijzigd door ScreameR86 op 26-03-2021 10:15]

• Astennu
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:37
ricjuh schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:27:
[...]

Zo vreemd dat jouw fanspeed op stock hoger is dan die van mij :?
Dat is wel. Apart ja misschien alles even resetten want 1600 is normaal als hij goed heet wordt.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• ricjuh
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:47

ricjuh

PSN: ricjuhNL

Net nog een TimeSpy geprobeerd:

Je ziet altijd vlak voor de crash zo'n random piek met onrealistische waardes voor CPU of GPU clocks in de grafiek van 3d mark.

Battle.net: ricjuh#2827

• Astennu
ricjuh schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 01:59:
Net nog een TimeSpy geprobeerd:

[Afbeelding]

Je ziet altijd vlak voor de crash zo'n random piek met onrealistische waardes voor CPU of GPU clocks in de grafiek van 3d mark.
Rond de 1 min crashed hij zo te zien ook al

Wat het hoort er zo uit te zien:

Dus ik denk dat je hem toch wat meer voltage moet geven.

[Voor 20% gewijzigd door Astennu op 27-03-2021 08:50]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Astennu
Ik heb de nieuwe cooler getest deze keer met MX5 er tussen maar helaas nog een graad de verkeerde kant op ^^
Dus het zit hem waarschijnlijk niet in de base van de cooler maar toch meer in de druk / afstand tussen de heatsink en de core. Lappen gaat extreem lastig worden want de onderkant is niet vlak en er steken ook stukken uit voor de geheugen module cooling die hoger zijn als de verhoging voor de core.

Het wordt dus toch op zoek gaan naar een nieuwe Hitachi pad.

• ScreameR86
Astennu schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:36:
Ik heb de nieuwe cooler getest deze keer met MX5 er tussen maar helaas nog een graad de verkeerde kant op ^^
Dus het zit hem waarschijnlijk niet in de base van de cooler maar toch meer in de druk / afstand tussen de heatsink en de core. Lappen gaat extreem lastig worden want de onderkant is niet vlak en er steken ook stukken uit voor de geheugen module cooling die hoger zijn als de verhoging voor de core.

Het wordt dus toch op zoek gaan naar een nieuwe Hitachi pad.
Is een dikkere paste geen optie?

• Astennu
ScreameR86 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:38:
[...]

Is een dikkere paste geen optie?
Dat is denk ik niet veel beter. Misschien 1-2c maar niet zo goed als de Hitachi Pad.

• Astennu
Ik heb de XT cooler nog wat verder uit elkaar gehaald ben toch wel onder de indruk van de build quality.
De fan's hebben volgens mij kogellagers en zijn Brushless. Model:AUB0812VD-00 en wederom van Delta. Dus high quality stuff!
Er zitten ook dempende pads op de fans zodat waar ze de heatsink raken de boel niet gaat trillen en rate bijgeluiden maakt.

Het geheugen voor de kleuren LED zit op de cooler zelf en niet op het pcb van de kaart. Dat was ook bij de Wraith Prism maar dat vind ik echt top. Corsair's dure RGB Systeem heeft dat nog niet eens :/

• Mr Mike
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 18:43
Nou heb ik weer. Koop je hier een Tweedehandse PC en kom je laat pas achter dat de AMD 6800XT stuk is. ARTIFACS.

Maak je een RMA aan bij AMD.com kunnen ze je niet verder helpen omdat de garantie niet overgezet kan worden van de originele koper.

Helaas reageert de originele koper ook niet meer. Dit omdat deze Videokaart in 5 maanden 5 verschillende tweakernaren heeft mee gemaakt.

Dus mensen koop je een AMD.COM kaart hou wel rekening mee dat je wel met de originele Tweakernaar praat die de kaart ook gekocht heeft. En dat hij ook garantstaat.

Voor mij zit er niks op via Alternate een nieuwe kaart te kopen. Daarbij doet deze 6800Xt het nog zeker wel. Alleen Anno 1800 en Ark kan ik niet op DirectX12 spelen.

• ScreameR86
Dat is wel enorm balen.

Ik was vanuit de veronderstelling dat de garantie binnen de EU altijd overdraagbaar is. Een jurist zal dat wel beter weten.

Je had wel de oorspronkelijk aankoopbewijs aangeleverd? (of is deze ook ergens verloren gegaan)

• CMT
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:35
Heej luitjes, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een aantal vragen over de stock AMD 6900XT.
Ik las in dit topic verhalen over coilwhine daarmee, maar dat is zo'n algemene term dat het moeilijk is om in te schatten hoe erg het probleem is.

Ik ben zelf in het bezit van een MSI 1080Ti Gaming X en deze kaart heeft ook last van coilwhine, maar dat veranderd erg afhankelijk van de belasting en situatie.
Het is vooral merkbaar bij zéér hoge FPS (lichte 3D belasting dus) waarbij er naast wat gepruttel een hoge onderbroken toon ontstaat, naar schatting bij 1kHz.
Dat is zeer storend, maar zodra de FPS beperkt is naar zegmaar 120Hz dan is het probleem zo goed als weg en blijft alleen nog wat gezoem en gepruttel over (licht krassend geluid, maar dat is haast niet merkbaar met een dichte kast).

Mijn vraag is dus of dat ook voor de 6900 XT geldt, of is de genoemde coilwhine echt een hoog gepiep/gekras dat zich in de 10-20kHz bereik zit? Als er alleen sprake is van FPS coilwhine, dan kan ik de kaart overwegen. Anders kan ik mij de stress van het proberen een exemplaar te bemachtigen besparen ^^.

• Astennu
ScreameR86 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:50:
Dat is wel enorm balen.

Ik was vanuit de veronderstelling dat de garantie binnen de EU altijd overdraagbaar is. Een jurist zal dat wel beter weten.

Je had wel de oorspronkelijk aankoopbewijs aangeleverd? (of is deze ook ergens verloren gegaan)
Inderdaad je zou denken dat als je het aankoopbewijs hebt dat geen probleem moet zijn.
Alleen moeten ze hem dan na reparatie / vervanging wel even naar een ander adres terug sturen.

• Astennu
CMT schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:55:
Heej luitjes, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een aantal vragen over de stock AMD 6900XT.
Ik las in dit topic verhalen over coilwhine daarmee, maar dat is zo'n algemene term dat het moeilijk is om in te schatten hoe erg het probleem is.

Ik ben zelf in het bezit van een MSI 1080Ti Gaming X en deze kaart heeft ook last van coilwhine, maar dat veranderd erg afhankelijk van de belasting en situatie.
Het is vooral merkbaar bij zéér hoge FPS (lichte 3D belasting dus) waarbij er naast wat gepruttel een hoge onderbroken toon ontstaat, naar schatting bij 1kHz.
Dat is zeer storend, maar zodra de FPS beperkt is naar zegmaar 120Hz dan is het probleem zo goed als weg en blijft alleen nog wat gezoem en gepruttel over (licht krassend geluid, maar dat is haast niet merkbaar met een dichte kast).

Mijn vraag is dus of dat ook voor de 6900 XT geldt, of is de genoemde coilwhine echt een hoog gepiep/gekras dat zich in de 10-20kHz bereik zit? Als er alleen sprake is van FPS coilwhine, dan kan ik de kaart overwegen. Anders kan ik mij de stress van het proberen een exemplaar te bemachtigen besparen ^^.
De geluiden die je omschrijft zijn inderdaad typische coilwhine geluiden. Het verschilt wel een beetje hoe het klinkt afhankelijk van de gebruikte componenten en de kast en zo. Buiten een kast klinkt het minder duidelijk dan dat het bord en de kaart in de kast ingebouwd zijn is mijn ervaring. (vergeleken met een open test bensh).

Het zou kunnen dat de MSI custom PCB versies er meer of minder last van hebben afhankelijk van de gebruikte componenten.

Maar gezien de vermogens die door deze kaarten heen gaan is het opzich niet raar dat ze iets wat hoorbaar zijn.
FPS caps werken inderdaad het beste en anders helpt een UV ook nog met lagere voltages wordt het geluid iets prettiger qua toon hoogte. (minder hoog)

• Mr Mike
ScreameR86 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:50:
Dat is wel enorm balen.

Klopt helaas is het zo. Daarbij word de kaart na reparatie terug gestuurd naar de orginele koper. Vandaar. Ik baal ook enorm.

• Mr Mike
Astennu schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:07:
[...]

De geluiden die je omschrijft zijn inderdaad typische coilwhine geluiden. Het verschilt wel een beetje hoe het klinkt afhankelijk van de gebruikte componenten en de kast en zo. Buiten een kast klinkt het minder duidelijk dan dat het bord en de kaart in de kast ingebouwd zijn is mijn ervaring. (vergeleken met een open test bensh).

Het zou kunnen dat de MSI custom PCB versies er meer of minder last van hebben afhankelijk van de gebruikte componenten.

Maar gezien de vermogens die door deze kaarten heen gaan is het opzich niet raar dat ze iets wat hoorbaar zijn.
FPS caps werken inderdaad het beste en anders helpt een UV ook nog met lagere voltages wordt het geluid iets prettiger qua toon hoogte. (minder hoog)
En door coilwhine ben ik achter gekomen dat ik last had van ARTIFACTS (Defecte kaart) Dus je zult dit moeten testen via Benchmark tools

• Astennu
Mr Mike schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:11:
[...]

Klopt helaas is het zo. Daarbij word de kaart na reparatie terug gestuurd naar de orginele koper. Vandaar. Ik baal ook enorm.
Dat is inderdaad wel extreem rot :(

• Astennu
Mr Mike schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:20:
[...]

En door coilwhine ben ik achter gekomen dat ik last had van ARTIFACTS (Defecte kaart) Dus je zult dit moeten testen via Benchmark tools
Wat voor een artifacts zie je?
heb je het met een andere RDNA2 kaart al kunnen uitsluiten dat het niet een driver issue is?

• ScreameR86
Mr Mike schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Je zou eventueel ook het geheugen wat terug kunnen clocken. Dat heb ik in de Radeon 9800 tijdperk gedaan, waardoor de kaart weer bruikbaar werd (ook artefacts).

• Astennu
ScreameR86 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:30:
[...]

Je zou eventueel ook het geheugen wat terug kunnen clocken. Dat heb ik in de Radeon 9800 tijdperk gedaan, waardoor de kaart weer bruikbaar werd (ook artefacts).
Dat kan helaas niet meer. Je kan tegenwoordig het geheugen niet underclocken 2000 is het laagste wat je zelf kan instellen maar artifacts hoeven niet door het geheugen te komen het kan ook een shader zijn die niet goed werkt of een ander component in de GPU.

[Voor 14% gewijzigd door Astennu op 29-03-2021 12:44]

• CMT
Phoe dat is een erg nare situatie. Ik dacht altijd dat de garantie gekoppeld was aan de factuur en niet aan een persoon. Normaal gesproken is het enige wat aangetoond hoeft te worden een aanschafbewijs.
Oftewel een bonnetje met daarop de prijs, product (eventueel serienummer) en aanschaflocatie.
Adres en persoonsgegevens zijn irrelevant.

AMD staat niet boven de wet en het kan best zijn dat de voorwaarden die ze stellen ongeldig zijn.
Maar daarvoor zou je het wetboek moeten raadplegen of nog liever advies vragen aan een Jurist.

• Astennu
CMT schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:43:
Phoe dat is een erg nare situatie. Ik dacht altijd dat de garantie gekoppeld was aan de factuur en niet aan een persoon. Normaal gesproken is het enige wat aangetoond hoeft te worden een aanschafbewijs.
Oftewel een bonnetje met daarop de prijs, product (eventueel serienummer) en aanschaflocatie.
Adres en persoonsgegevens zijn irrelevant.

AMD staat niet boven de wet en het kan best zijn dat de voorwaarden die ze stellen ongeldig zijn.
Maar daarvoor zou je het wetboek moeten raadplegen of nog liever advies vragen aan een Jurist.
Het is volgens mij ook niet dat ze geen garantie willen geven alleen dat ze hem dan terug sturen naar het factuur adres.

• JohnnyV76
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:49
CMT schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:55:

Coilwhine is er volgens mij in 2 smaken (of wellicht nog meer). De ene is bij extreem hoge FPS, bijvoorbeeld in de lobby of startscherm van een game oid. Dat kun je vaak verhelpen door ingame de lobby FPS te beperken naar 60 of whatever nodig is om het niet meer te horen. De andere is simpel bij zware belasting en deze vorm is veel moeilijker te verhelpen. Een andere voeding kan helpen of wat aanpassingen aan de kaart zelf met thermal pads oid zoals eerder in dit topic besproken.

Ik heb mijn 6900 XT nu ruim een maand en ik heb absoluut niks gemerkt van coilwhine. Mijn pc kast (Fractal Design Define R6) staat naast me op de grond. Ik speel vooral veel Warzone maar heb ook flink wat benchmarks en stress testjes gedraaid maar ik hoor geen geluid vanaf mijn 6900 XT komen. Wellicht moet ik nog eens wat benchmarks draaien met de kast open en mijn hoofd naast de kaart te houden om wat te horen maar ik hoor m niet. Mijn voeding is een Gigabyte Aorus P850W. Nu zou t kunnen zijn dat mijn gehoor deze frequentie niet oppikt en ik t daardoor niet hoor maar de pc van mijn oudste zoon heeft wel regelmatig coilwhine die ik ook heel duidelijk hoor.

Hij heeft een XFX 750W voeding die al wat ouder is (kwam volgens mij destijds goed uit de reviews) en ik denk dat de coilwhine bij hem echt vanuit de voeding komt. GPU is van een GTX 1070 Ti naar een 2070S gegaan en er is niks veranderd qua coilwhine. Als hij (een paar meter naast me) aan t gamen is hoor ik bij diverse spellen echt dat flinke gekras en gekrijs wat ik onder coilwhine versta.

Omdat ik pas geleden een beetje in een opwelling een 5600x gekocht heb ga ik binnenkort zijn PC wat upgraden (nu een B350 bord met AMD 1600X). De proc en mobo krijgt ie van mij maar heb m wel gezegd dat ie zelf een andere voeding moet kopen omdat ik er redelijk zeker van ben dat de coilwhine in al die games uit z'n huidige voeding komt.

Toch denk ik niet dat je echt bang moet zijn voor verschrikkelijke coilwhine bij de 6900 XT. Ik ben ook benieuwd of de mensen die zeggen dat hun 6900 XT coilwhine heeft dat ook echt horen bij een dichte kast of alleen in een stille kamer met hun oor naast de kaart. Wellicht zorgt mijn voeding wel voor de (voor mijn gehoor) afwezige coilwhine. Straks na het werk zal ik eens mijn oor te luisteren leggen bij een benchmark. Voor de mensen die coilwhine hebben... is er nog een benchmark waar de coilwhine t duidelijkste hoorbaar is?

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

• Sicco92
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:50
JohnnyV76 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:59:
Straks na het werk zal ik eens mijn oor te luisteren leggen bij een benchmark. Voor de mensen die coilwhine hebben... is er nog een benchmark waar de coilwhine t duidelijkste hoorbaar is?
De 3DMark Night Raid benchmark is een goede. Ik heb met mijn 6900XT ook geen last van coil whine bij normaal gebruik (plus cap op 144 fps waar dat kan), maar bij deze benchmark kan ik het toch wel horen. Niet heel hard, want mijn kast staat vrij ver weg van waar ik zit, maar ik kan het hiermee wel horen.

• CMT
Hartelijk dank voor het delen van de ervaring, dat stelt mij erg gerust :).

Ik ben bewust dat sommige combinaties van hardware juist coilwhine kunnen veroorzaken.
Volgens mij heeft dat te maken met interferentie van de componenten en/of vervuiling van de 'ground'.
Ooit had ik een draadloze toetsenbord met bluetooth usb ontvanger.
Zodra dat aan de achterkant van de moederbord geplaatst werd, ontstond er coilwhine in het voedingsgedeelte van de CPU (vrms + spoelen). Een erg naar gesis en gekras.

Maar als er dus ook AMD reference 6900XT gevallen zijn waarbij geen coilwhine wordt waargenomen dan zal het eerder een combinatie zijn van hardware dan dat de kaart zelf de veroorzaker is.

• ParaWM
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22:18

ParaWM

Pro Prutser

Ik heb het laatste half jaar een aantal 3080s en 6x00XTs in de computer gehad en ze hadden allemaal wel wat coilwhine. Toevallig heb ik ook 3 verschillende voedingen van hetzelfde type (fractal ion 860w) er in gehad, en bij één daarvan was voor zowel een 3080 als een 6900xt de coilwhine duidelijk veel minder. Trouwens in alle gevallen maakt zowel de kaart als de voeding geluid; nu alleen veel minder.

Sinterklaas wil bier !

• Astennu
Sicco92 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:00:
[...]

De 3DMark Night Raid benchmark is een goede. Ik heb met mijn 6900XT ook geen last van coil whine bij normaal gebruik (plus cap op 144 fps waar dat kan), maar bij deze benchmark kan ik het toch wel horen. Niet heel hard, want mijn kast staat vrij ver weg van waar ik zit, maar ik kan het hiermee wel horen.
Als je coilwhine wilt testen moet je superposition op 1080p Medium of zo gebruiken :P wel 100% GPU load maar niet CPU limited wel een hoger FPS (met een Ryzen 5000 cpu tenminste met een 3000 ben je wel limited)
Maar dan hoor je ze wel gillen ^^

• Astennu
ParaWM schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:39:
Ik heb het laatste half jaar een aantal 3080s en 6x00XTs in de computer gehad en ze hadden allemaal wel wat coilwhine. Toevallig heb ik ook 3 verschillende voedingen van hetzelfde type (fractal ion 860w) er in gehad, en bij één daarvan was voor zowel een 3080 als een 6900xt de coilwhine duidelijk veel minder. Trouwens in alle gevallen maakt zowel de kaart als de voeding geluid; nu alleen veel minder.
Voeding die geluid maakt heb ik geen last van gehad met Seasonic. De Corsair RM850x ook niet (oudere Corsairs wel eens).
Bij de Seasonic Prime 750 Titanium vs de Corsair RM850x was het geluid van coilwhine vergelijkbaar. Was niet helemaal een 1:1 compare want bij de Seasonic zat alles in de kast en bij de corsair een open bensh.
In de kast had je duidelijk meer galm en werd het wat versterkt. (deurtje natuurlijk wel open).

Maar beide hadden coilwhine het was zeker niet weg. Maar goed dit was wel een soort van worst case test met volle CPU load en echte hele hoge framerates. Maar als je een High FPS gamer bent die 240 of zelfs 360FPS wilt heb je daar natuurlijk wel mee te maken.

• JohnnyV76
Astennu schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:53:
[...]
Maar als je een High FPS gamer bent die 240 of zelfs 360FPS wilt heb je daar natuurlijk wel mee te maken.
Ik heb een 240hz scherm (Odyssey 7) maar haal geen 240 FPS in Warzone. Zit gemiddeld zo rond de 150/160. Vraag me af of dat ook een beetje aan mijn 9700K ligt. Echter, collega heeft een 5600X en die haalt bijvoorbeeld in Timespy een CPU score van 7.4k waar ik zo rond de 8.3k zit. Zou dit met een 5600X of 5900X + 6900 XT nu hoger zijn? 240 of 360 FPS in recente spellen haal je niet zomaar als je een beetje eye candy wil nog.

Trouwens... waar blijven al die ervaringen met de 6700 XT? Zijn nu toch wel wat meer mensen die ze al hebben? Ben toch wel benieuwd hoe die kaart draait en of ik wel echt mijn best moet gaan doen om de 5700 van mn jongste zoon moet vervangen.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

• CarJunkyXL
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:23
Coikwhine? Hier heb ik echt geen last van, of ik hoor het niet. Heb een 6900XT en een Corsair SF750 en game op een LG 34GN850 ultrawide. De monitor gaat tot 160hz. Zelf game ik dan ook niet op 200+ fps. Het hoogste wat ik red is 130 - 170 in Cold War multi player. In rdr2, cyberpunk red ik die hoge frames toch niet met alles op ultra en dus in mijn use case geen last van vreemde geluiden in ieder geval. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Astennu
CarJunkyXL schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:35:
Coikwhine? Hier heb ik echt geen last van, of ik hoor het niet. Heb een 6900XT en een Corsair SF750 en game op een LG 34GN850 ultrawide. De monitor gaat tot 160hz. Zelf game ik dan ook niet op 200+ fps. Het hoogste wat ik red is 130 - 170 in Cold War multi player. In rdr2, cyberpunk red ik die hoge frames toch niet met alles op ultra en dus in mijn use case geen last van vreemde geluiden in ieder geval. :)
Daar maar eens Super Position 1080p Medium zonder FPS limiter.
In games heb ik er gelukkig ook geen last met 3440x1440 @ 144FPS en een UV.

• Swizzler24
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:56
Of night raid. Die maakt elke kaart aan het krijsen. Ben weer terug in het forum. Heb m'n red devil 6900 XT een paar maanden geleden verkocht. Werd gek van de coil whine en wou hem niet zelf open maken. Een tijdje een 3090 die er mee op hield en heb sinds vorige week dus een MSI gaming x trio 6900XT. Wat een heerlijke kaart. Coilwhine alleen te horen tijdens nightraid of super position. Heb nog niet met wattman instellingen gespeeld want hij draait out of the box als een zonnetje.

• JohnnyV76
Gistermiddag m'n kast open, superposition op 1080 medium en luisteren maar. Inderdaad als ik met mijn gezicht voor de 6900 XT hang dan hoor ik wel wat constante maar lichte coilwhine. Op afstand met de kast open hoor ik het niet maar dichtbij wel. Met de kast dicht hoor ik t niet meer dus het valt echt reuze mee.

Wat me wel opviel toen ik zo met mijn gezicht naast de 6900 XT zat... wat een warmte komt er uit dat ding! Het leek wel alsof ik met mijn gezicht in een fohn zat. Heb eigenlijk nooit goed gekeken hoe de kaart werkt qua warmte afvoer maar eigenlijk is het best gek dat die kaart de warme lucht vol mijn kast in blaast. De fans zitten aan de onderkant en als je van de zijkant naar de kaart kijkt dan kijk je dus eigenlijk de uitlaat van de kaart in en alle warme lucht wordt tegen 't (glazen) side panel geblazen. Eigenlijk is dat best onhandig omdat alle warmte dus in je kast blijft en je echt van je airflow afhankelijk bent om die warmte van de GPU eruit te krijgen. Heel anders dus dan de ouderwetse blower koelers die de warmte aan de achterkant eruit blazen.

Er zit 1 exhaust fan aan de achterkant van mijn kast (Define R6) en 2 bovenin maar die blazen tegen het afneembare top paneel van de kast aan. Eigenlijk is dat een beetje onhandig gemaakt van de kast. Kan me voorstellen dat de warmte niet echt makkelijk weggeblazen wordt met 2 fans die tegen een dichte bovenplaat aan blazen. Ik snap nu wel heel goed waarom mijn kat het heerlijk vind om op mijn kast te liggen :)

Toch heb ik wel sterk t idee dat de warmteafvoer veel beter kan. Dacht dat iemand uit dit topic een airduct gemaakt had. Een side panel met een een gat in het midden met 1 of 2 fans zou ook de warmte direct van de kaart naar buiten blazen maar een dicht glazen paneel houdt het allemaal lekker binnen :(

• zzzzz
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:46
JohnnyV76 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:08:
wat een warmte komt er uit dat ding!
Mijn PC heeft momenteel alleen 1 exhaust fan en verder niks. De bovenkant van mijn kast heeft normaal plek voor 3x120mm, maar die zitten er nu niet in. Alle warmte van mijn kaart stijgt nu gewoon netjes op en verlaat de kast op de natuurlijke manier. Mijn 6800XT komt niet boven de 69C uit.
Voelt de kaart warm aan? Ja! Maak ik me zorgen? Nee totaal niet. De PC staat sinds een maand of wat ook vrijwel 24/7 aan voor mining en ook daarbij zie ik dat temperatuur eigenlijk niet voor problemen zorgt.

[Voor 12% gewijzigd door zzzzz op 30-03-2021 09:12]

Flickr PC: Ryzen 5600X | Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Gigabyte RX 6800 XT Aorus Master | G.Skill 32GB Aegis 3200

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohnnyV76
Ik kijk net eens op de site van Fractal Design en zie dat dat het top paneel van mijn kast uit 2 delen bestaat. Een rooster en nog een dichte bovenkant. Nu schaam ik me dus rot dat ik daar nooit naar gekeken heb. Ik heb destijds wel 2 exhaust fans bovenin geplaatst maar t altijd een beetje dom gevonden dat die dan tegen een dicht paneel aan blazen. Nu was het dus klik, klik en het dichte paneel is los van het rooster. Dat ga ik nu als bovenkant gebruiken zodat die 2 fans natuurlijk veel meer warmte kunnen uitblazen. Stom dat ik daar nooit naar gekeken heb. Hopelijk scheelt het weer wat voor de kaart.

• aminam
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:37
Gistermiddag m'n kast open, superposition op 1080 medium en luisteren maar. Inderdaad als ik met mijn gezicht voor de 6900 XT hang dan hoor ik wel wat constante maar lichte coilwhine. Op afstand met de kast open hoor ik het niet maar dichtbij wel. Met de kast dicht hoor ik t niet meer dus het valt echt reuze mee.

Wat me wel opviel toen ik zo met mijn gezicht naast de 6900 XT zat... wat een warmte komt er uit dat ding! Het leek wel alsof ik met mijn gezicht in een fohn zat. Heb eigenlijk nooit goed gekeken hoe de kaart werkt qua warmte afvoer maar eigenlijk is het best gek dat die kaart de warme lucht vol mijn kast in blaast. De fans zitten aan de onderkant en als je van de zijkant naar de kaart kijkt dan kijk je dus eigenlijk de uitlaat van de kaart in en alle warme lucht wordt tegen 't (glazen) side panel geblazen. Eigenlijk is dat best onhandig omdat alle warmte dus in je kast blijft en je echt van je airflow afhankelijk bent om die warmte van de GPU eruit te krijgen. Heel anders dus dan de ouderwetse blower koelers die de warmte aan de achterkant eruit blazen.

Er zit 1 exhaust fan aan de achterkant van mijn kast (Define R6) en 2 bovenin maar die blazen tegen het afneembare top paneel van de kast aan. Eigenlijk is dat een beetje onhandig gemaakt van de kast. Kan me voorstellen dat de warmte niet echt makkelijk weggeblazen wordt met 2 fans die tegen een dichte bovenplaat aan blazen. Ik snap nu wel heel goed waarom mijn kat het heerlijk vind om op mijn kast te liggen :)

Toch heb ik wel sterk t idee dat de warmteafvoer veel beter kan. Dacht dat iemand uit dit topic een airduct gemaakt had. Een side panel met een een gat in het midden met 1 of 2 fans zou ook de warmte direct van de kaart naar buiten blazen maar een dicht glazen paneel houdt het allemaal lekker binnen :(
Zelf baalde ik stiekem wel een beetje dat er geen fancy blower style kaarten meer uitgebracht werden, die hebben dit probleem niet omdat ze alle hete lucht meteen de kast uit werken. Iets wat voor ITX kasten vaak erg wenselijk is. Maar 300w ga je niet meer fatsoenlijk met zon ontwerp kunnen koelen, daar hebben we echt een ander koelerontwerp voor nodig, dus niet blower en ook niet open lucht zoals deze kaarten.

x370 Taichi | R5 3600 | Vega 64 Liquid| Phanteks Evolv atx

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:27
aminam schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:34:
[...]

Zelf baalde ik stiekem wel een beetje dat er geen fancy blower style kaarten meer uitgebracht werden, die hebben dit probleem niet omdat ze alle hete lucht meteen de kast uit werken. Iets wat voor ITX kasten vaak erg wenselijk is. Maar 300w ga je niet meer fatsoenlijk met zon ontwerp kunnen koelen, daar hebben we echt een ander koelerontwerp voor nodig, dus niet blower en ook niet open lucht zoals deze kaarten.
Voor de nvidia RTX30xx kaarten zijn er wel nog blower kaarten uitgebracht hoor. Voor AMD RX6000 kaarten heb je enkel Asus hun STRIX RX6800 XT en RX6900 XT met LC waar je een blower op de kaart hebt naast de AIO op de gpu chip.

Ryzen 9 5900X // Asus X570 Dark Hero // Crucial 32GB-3600 // AMD RX6900XT // Samsung 1TB 970 Evo Plus // Corsair 5000D AF // RM750x // EK AIO 360

• Skyline GT-R
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:27
zzzzz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:06:
[...]

Mijn PC heeft momenteel alleen 1 exhaust fan en verder niks. De bovenkant van mijn kast heeft normaal plek voor 3x120mm, maar die zitten er nu niet in. Alle warmte van mijn kaart stijgt nu gewoon netjes op en verlaat de kast op de natuurlijke manier. Mijn 6800XT komt niet boven de 69C uit.
Voelt de kaart warm aan? Ja! Maak ik me zorgen? Nee totaal niet. De PC staat sinds een maand of wat ook vrijwel 24/7 aan voor mining en ook daarbij zie ik dat temperatuur eigenlijk niet voor problemen zorgt.
Maar met 24/7 mining belast je de GPU ook niet. Die kan je best zelfs een stuk downclocken en ondervolten om je verbruik te reduceren. De echte belasting van mining is op je geheugen. Daar kan je best wel de T junc van in de gaten houden. Gelukkig wordt GDDR6 niet zo extreem warm vergeleken met GDDR6X (RTX3080/3090) maar toch..

Beste mining settings voor een RX6800 XT zijn:
  • Core: 1250-1400MHz
  • vcore: 900mV
  • Mem: 2100-2150MHz + Fast Timings
  • Fans: 70-75%
Hiermee moet je hashrate tussen de 62 en 64MH/s komen en je verbruik niet boven de 160W. Online kan je vinden dat een RX6800 XT tot 145W valt te downklokken em ondervolten maar dat lukt me niet zonder dat mijn hashrate daalt.

Ryzen 9 5900X // Asus X570 Dark Hero // Crucial 32GB-3600 // AMD RX6900XT // Samsung 1TB 970 Evo Plus // Corsair 5000D AF // RM750x // EK AIO 360

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CarJunkyXL
Astennu schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:47:
[...]

Daar maar eens Super Position 1080p Medium zonder FPS limiter.
In games heb ik er gelukkig ook geen last met 3440x1440 @ 144FPS en een UV.
Zal eens kijken naar Super Position. Maar benchen op 1080p op een ultrawide monitor is wel een beetje vreemd denk ik. :)
Swizzler24 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:36:
Of night raid. Die maakt elke kaart aan het krijsen. Ben weer terug in het forum. Heb m'n red devil 6900 XT een paar maanden geleden verkocht. Werd gek van de coil whine en wou hem niet zelf open maken. Een tijdje een 3090 die er mee op hield en heb sinds vorige week dus een MSI gaming x trio 6900XT. Wat een heerlijke kaart. Coilwhine alleen te horen tijdens nightraid of super position. Heb nog niet met wattman instellingen gespeeld want hij draait out of the box als een zonnetje.
Zal ook eens kijken naar Night Raid. Zowel Super Posistion als Night Raid ken ik zelf (nog) niet.

• zzzzz
Skyline GT-R schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:18:
Hiermee moet je hashrate tussen de 62 en 64MH/s komen en je verbruik niet boven de 160W. Online kan je vinden dat een RX6800 XT tot 145W valt te downklokken em ondervolten maar dat lukt me niet zonder dat mijn hashrate daalt.
Ik heb daar inderdaad ook een beetje mee zitten pielen. Ik zit op ca. 1900 core en 2075 mem met een verbruik van 164W met een hashrate van 61.25MH/s.
Ik zal het vast nog verder kunnen optimaliseren, maar daar is nog niet van gekomen.

Flickr PC: Ryzen 5600X | Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Gigabyte RX 6800 XT Aorus Master | G.Skill 32GB Aegis 3200

• Astennu
zzzzz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:20:
[...]

Ik heb daar inderdaad ook een beetje mee zitten pielen. Ik zit op ca. 1900 core en 2075 mem met een verbruik van 164W met een hashrate van 61.25MH/s.
Ik zal het vast nog verder kunnen optimaliseren, maar daar is nog niet van gekomen.
Ik kan dat met mijn 6900XT wel halen maar de 6800XT had voorheen een hoger minimum voltage en dan heb je dus ook een hoger verbruik.
De 6800 kan het laagste komen zie ook de tabel in de firstpost daar zijn de minimum voltages ook te zien.

Qua efficientie kan een 5700XT veel efficienter minen. Zelfs de Vega kaart haalt vergelijkbare efficienties.
RDNA2 is gelukkig niet optimaal voor mining.

[Voor 11% gewijzigd door Astennu op 30-03-2021 11:32]

• Astennu
aminam schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:34:
[...]

Ja ik snap het ben ook fan van blowers echter was de kaart dan never nooit niet zo stil geweest als hij nu is. Nu is hij zelfs met 350 watt gewoon stil en met een blower had je dan echt veel herrie gehad. Tot max 190 watt is de 5700XT nog wel stil te houden maar stock echt niet. Natuurlijk kunnen de heatsinks nog wel wat beter dan wat de 5700XT had zie ook de nVidia kaarten maar ook hun beste blowers zijn lang niet zo stil als de dual Axial designs van de Turing generatie.

Voor kleine kasten scheelt het wel heel erg veel qua hitte management.

• zzzzz
Astennu schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:31:
[...]
RDNA2 is gelukkig niet optimaal voor mining.
Och het gaat mij ook helemaal niet om het minen, daar is de kaart ook zeker niet voor gekocht. Het is meer nu ik thuis werk of naar de zaak ga dat de machine net zo goed aan kan staan om geld te printen. Het is ook meer hobbyen natuurlijk.
Ik vond het bijvoorbeeld wel grappig dat ik tijdens het spelen van Witcher de mining nog kon laten doorgaan. Twee vliegen in 1 klap. Met Witcher 2 en 3 zal dat wel niet meer kunnen :X

[Voor 4% gewijzigd door zzzzz op 30-03-2021 11:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Astennu
zzzzz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:37:
[...]

Och het gaat mij ook helemaal niet om het minen, daar is de kaart ook zeker niet voor gekocht. Het is meer nu ik thuis werk of naar de zaak ga dat de machine net zo goed aan kan staan om geld te printen. Het is ook meer hobbyen natuurlijk.
Ik vond het bijvoorbeeld wel grappig dat ik tijdens het spelen van Witcher de mining nog kon laten doorgaan. Twee vliegen in 1 klap. Met Witcher 2 en 3 zal dat wel niet meer kunnen :X
Als ik dat hier deed ging zelfs desktop werk niet meer lekker. regelmatig staat het beeld dan even stil. Wellicht was dat dan iets in een oudere driver.
Maar ben toch niet van plan om te minen. Vind dat het geheugen veel te heet wordt voor langdurig mining gebruik. Is echt zonde als de kaart daardoor kapot gaat en zie hem dan maar eens vervangen te krijgen.

• Astennu

Dat gaat bij al die Axial coolers zo. Je moet het dan gewoon van de airflow hebben.
Maar die kaart wordt niet te heet hoor. Zelfs in een 60C kast zal hij prima werken. Hij gaat dan gewoon terug clocken om de temps goed te houden maar dat kost je dan wel prestaties.

Je kast moet wel hele slechte airflow hebben willen deze kaarten prestaties inleveren.

Een blower is in dat opzicht zeker mooier maar maakt ook veel meer lawaai zeker als je vermogens van 300 watt moet koelen 200 en lager gaat nog wel alles daar boven is lastig om stil te doen.

• Mr Mike
Ok speel ik Anno 1800 heb ik last van Artifacs en ook Benchmark. Maar als ik Far Cry 5 of Fallout76 of Ark speel helemaal geen artifacts.

Echt ik zit met mijn handen in de haren. Is mijn kaart nu defect of niet.!!!!!!!!

Gaat om de 6800XT en heb de laatste drivers en alles opnieuw geïnstalleerd.

[Voor 18% gewijzigd door Mr Mike op 01-04-2021 16:05]

• Astennu
Mr Mike schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:57:
Ok speel ik Anno 1800 heb ik last van Artifacs en ook Benchmark. Maar als ik Far Cry 5 of Fallout76 of Ark speel helemaal geen artifacts.

Echt ik zit met mijn handen in de haren. Is mijn kaart nu defect of niet.!!!!!!!!

Gaat om de 6800XT en heb de laatste drivers en alles opnieuw geïnstalleerd.
Kan je een foto of filmpje van die artifacts maken?
En zie je ze ook bij 3DMark Timespy of Port Royal?

Of alleen in Anno1800?

• Mr Mike
Astennu schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:06:
[...]

Kan je een foto of filmpje van die artifacts maken?
En zie je ze ook bij 3DMark Timespy of Port Royal?

Of alleen in Anno1800?

Afbeelding zie je weinig vandaar Video

En heb dit in 3dMark zie je dan geen vuurwerk artifact maar blokjes.

[Voor 9% gewijzigd door Mr Mike op 01-04-2021 16:11]

• Astennu
Mr Mike schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:09:
[...]

[Afbeelding]
[YouTube: Artfacts 6800Xt Anno1800]

Lijkt inderdaad een beetje op checkerboards.
Wat gebeurd er als je de max clocks naar 1800 zet? wordt het dan minder?

Lijkt er toch een beetje op dat een SM cluster niet helemaal lekker is en die foutjes maakt.

• Mr Mike
Astennu schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:17:
[...]

Lijkt inderdaad een beetje op checkerboards.
Wat gebeurd er als je de max clocks naar 1800 zet? wordt het dan minder?

Lijkt er toch een beetje op dat een SM cluster niet helemaal lekker is en die foutjes maakt.
WWat bedoel je met 1800

Dit is wat ik nu heb ingesteld

• Mr Mike
Heb namelijk nu de MaX Frequentie op 2015 gezet en heb er bijna geen last meer van

• Astennu
Mr Mike schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:20:
[...]

WWat bedoel je met 1800

Dit is wat ik nu heb ingesteld

[Afbeelding]
Dat bedoelde ik inderdaad max clock naar 1800.
Maar het wordt dus minder lijkt dan wel op een defect.
Het vervelende is dat hij het voltage ook laat zakken ondanks die wel max blijft staan. Er zou een kans zijn dat als je op 2000 MHz wel 1175mv kan geven dat het dan wel goed werkt.

Maar ik vrees dat je contact op moet gaan nemen om garantie te claimen. Ik gok dat een andere kaart wel goed zou werken in jou systeem gezien de klachten en dat lagere clocks wel lijken te helpen.

[Voor 3% gewijzigd door Astennu op 01-04-2021 16:26]

• Mr Mike
Astennu schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:26:
[...]

Dat bedoelde ik inderdaad max clock naar 1800.
Maar het wordt dus minder lijkt dan wel op een defect.
Het vervelende is dat hij het voltage ook laat zakken ondanks die wel max blijft staan. Er zou een kans zijn dat als je op 2000 MHz wel 1175mv kan geven dat het dan wel goed werkt.

Maar ik vrees dat je contact op moet gaan nemen om garantie te claimen. Ik gok dat een andere kaart wel goed zou werken in jou systeem gezien de klachten en dat lagere clocks wel lijken te helpen.
Dan word dit frees ik leven met wat ik heb> Deze kaart is bij 5 tweakers geweest en de originele koper laat niks van zich horen. Dus Jammer dan. En als ik eerlijk moet zijn Het is alleen bij anno 1800 en met de lage clocks heb ik nog steeds op 2K 110 FPS in Far Cry 6

• rikadoo
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online
Mr Mike schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:33:
[...]

Dan word dit frees ik leven met wat ik heb> Deze kaart is bij 5 tweakers geweest en de originele koper laat niks van zich horen. Dus Jammer dan. En als ik eerlijk moet zijn Het is alleen bij anno 1800 en met de lage clocks heb ik nog steeds op 2K 110 FPS in Far Cry 6
via amd? Wellicht doen ze niet zo moeilijk, aangezien het product nog geen half jaar oud is...

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• Mr Mike
rikadoo schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:05:
[...]

via amd? Wellicht doen ze niet zo moeilijk, aangezien het product nog geen half jaar oud is...
Die zegen gewoon Keihard.

Thank you for your email

please be informed that laws applicable to the original buyer of the product.

Further we are not authorized to overwrite original customer's information and any refund/replacement transaction will correspond through original customer himself.

I request you to please seek assistance from supplier (i.e. product's original buyer)

Thanks for contacting AMD

• ScreameR86
Astennu schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Dat is denk ik niet veel beter. Misschien 1-2c maar niet zo goed als de Hitachi Pad.
Heb je nog de Hitachi pad ergens kunnen vinden?

• rikadoo
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online
ScreameR86 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:48:
[...]

Dit toevallig?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• ScreameR86
Deze heb ik ook voorbij zien komen tijdens het zoeken, maar ik heb nog geen ervaringen ggehoord/gelezenover het gebruik ervan bij de rx6xxx kaarten.

• edward2
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 15-04 15:01

edward2

Schieten op de beesten

Meer mensen problemen met The Medium dx12? Ik krijg nou al een tijd een CTD na het voorbijkomen van het UE4 logoscreen.
Skyrim enb is ook vernaggeld vanaf driver 21.3.1.

Niet op voorraad.

• ScreameR86
edward2 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:47:
Meer mensen problemen met The Medium dx12? Ik krijg nou al een tijd een CTD na het voorbijkomen van het UE4 logoscreen.
Skyrim enb is ook vernaggeld vanaf driver 21.3.1.
Heb je toevallig een overclock ingesteld? Anders zou je deze eens uit kunnen zetten.

• edward2
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 15-04 15:01

edward2

Schieten op de beesten

GPU OC? Heb nu ook even op default getest en helaas hetzelfde verhaal.
UE4 is hier ook altijd zo aan het rommelen met resolutie switchen. Ik begrijp daar geen bout van.
Het start op met native res, switched bij het splashscreen over naar vooroorlogse 1920x1200 i.o.d. en dan meestal naar de ingestelde res. Bij veel UE4-games moet ik ook iedere keer weer opnieuw mijn res. confirmen.
Het zal de prijs wel zijn voor een MST 5K monitor, dat blijft maar een gekloot met die UE4 :(

Niet op voorraad.

• ScreameR86
Dat is raar inderdaad. Klinkt wel als een niche (5K monitor).

Ik heb Medium niet, maar heb wel genoeg UE4 games gespeeld (op 2560x1440). Daar heb ik geen problemen bij opgemerkt. Enkel Deep Rock Galactic zonder DX12 doet raar (FPS issues).

Ik heb een 6900xt i.c.m. 21.3.1 WHQL.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18:05
Hebben meer mensen een probleem hier waarbij de Radeon software er zomaar mee kapt? Krijg verder geen foutmelding ofzo, maar als ik over het pictogram in de systray ga verdwijnt het en kan de software ook niet meer opstarten. Ik heb dit probleem nu al een tijdje, zowel met mijn oude gfx card (rx580) als mijn nieuwe (rx6800).

Heb DDU al gerund en al verschillende versies van de driver/software geprobeerd maar het blijft gebeuren. De driver crasht verder niet ofzo en de kaart werkt nog altijd prima, maar ik krijg de software niet opnieuw gestart en kan dan ook geen gebruik meer maken van de tuning-opties.

Vrij irritant en ik heb geen zin om heel Windows opnieuw te installeren (wat waarschijnlijk ook niet werkt aangezien dit nog een vrij verse install is, hoewel ik wel in eerste instantie nog altijd de RX580 heb gebruikt).

• CarJunkyXL
Mr Mike schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:09:
[...]

[Afbeelding]
[YouTube: Artfacts 6800Xt Anno1800]

Heb dit probleem als ik mijn kaart te ver undervolted. Lijkt wel alsof die soms te weinig mv krijgt. Misschien een idee om de bios te flash en en volgens mij kan je dan de max op 1175 mv zetten. Maar misschien dat @Astennu dit kan zeggen.

[Voor 10% gewijzigd door CarJunkyXL op 02-04-2021 20:22]

• Mr Mike
CarJunkyXL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:18:
[...]

Heb dit probleem als ik mijn kaart te ver undervolted. Lijkt wel alsof die soms te weinig mv krijgt. Misschien een idee om de bios te flash en en volgens mij kan je dan de max op 1175 mv zetten. Maar misschien dat @Astennu dit kan zeggen.
Bios flashen weet niet hoe dat werkt en waar ik die kan vinden. Daarbij kan ik in de AMD tool niet hoger dan 1150

• Snowdog
Mr Mike schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:24:
[...]

Bios flashen weet niet hoe dat werkt en waar ik die kan vinden. Daarbij kan ik in de AMD tool niet hoger dan 1150
Waar ik dan ook wel aan zou denken is, wat voor voeding heb je? Kan dat het probleem niet zijn? Indien niet, zou ik persoonlijk sneller terugklokken als dat het verhelpt dan de spanning verhogen. Uiteindelijk zou garantie echter de beste oplossing zijn.

• Mr Mike
Snowdog schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:30:
[...]

Waar ik dan ook wel aan zou denken is, wat voor voeding heb je? Kan dat het probleem niet zijn? Indien niet, zou ik persoonlijk sneller terugklokken als dat het verhelpt dan de spanning verhogen. Uiteindelijk zou garantie echter de beste oplossing zijn.
Klopt garantie zou echt de perfecte oplossing zijn. Maar zoals ik al zij originele koper laat niks meer van zich horen. En voeding kan het niet zijn is al vervangen met Cooler Master V850 SFX Gold.

Maar aan de ene heb ik geen artifacts meer met de volgende instellingen. De kaart is ook stukke koeler en totaal mis ik -10FPS op mijn totale game score.

[Voor 3% gewijzigd door Mr Mike op 02-04-2021 21:45]

• Astennu
ScreameR86 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:48:
[...]

Nee helaas is niet te koop :'(
Nee die Hitachi pad's zijn veel beter dan TG.

• Astennu
Snowdog schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:56:
Hebben meer mensen een probleem hier waarbij de Radeon software er zomaar mee kapt? Krijg verder geen foutmelding ofzo, maar als ik over het pictogram in de systray ga verdwijnt het en kan de software ook niet meer opstarten. Ik heb dit probleem nu al een tijdje, zowel met mijn oude gfx card (rx580) als mijn nieuwe (rx6800).

Heb DDU al gerund en al verschillende versies van de driver/software geprobeerd maar het blijft gebeuren. De driver crasht verder niet ofzo en de kaart werkt nog altijd prima, maar ik krijg de software niet opnieuw gestart en kan dan ook geen gebruik meer maken van de tuning-opties.

Vrij irritant en ik heb geen zin om heel Windows opnieuw te installeren (wat waarschijnlijk ook niet werkt aangezien dit nog een vrij verse install is, hoewel ik wel in eerste instantie nog altijd de RX580 heb gebruikt).
Ik heb hier geen problemen alleen als mijn OC niet stabiel is en de driver een recover moet doen maar stock heb ik dat nooit.

• Astennu
CarJunkyXL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:18:
[...]

Ik heb niets over een andere bios flashen gehoord bij deze kaarten.
En aangezien voltages dynamisch en er nog geen andere OC tools zijn dan wattman en MPT niet werkt kan je hem helaas nog niet vast zetten op 1150.

• Astennu
Mr Mike schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:45:
[...]

Klopt garantie zou echt de perfecte oplossing zijn. Maar zoals ik al zij originele koper laat niks meer van zich horen. En voeding kan het niet zijn is al vervangen met Cooler Master V850 SFX Gold.

Maar aan de ene heb ik geen artifacts meer met de volgende instellingen. De kaart is ook stukke koeler en totaal mis ik -10FPS op mijn totale game score.

[Afbeelding]
Krijg je met hogere clocks artifacts te zien in die kombustor test?
op de settings die ik artifact free kan draaien crashed 3Dmark TS en vooral met de nieuwe drivers Port Royal al wel. Die runs kan ik dan niet af maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Swizzler24
Snowdog schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:56:

Yup. Hier tevens last van. Ik download dan de driver opnieuw en installeer hem dan opnieuw. Dan is de control panel weer toegankelijk.

• cavanta
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19:23
HHhmm heeft er ook iemand toevallig last gehad van het volgende:
De muis lijkt om de 5 seconden heel even te haperen en een soort van fps drop te hebben. Dat terwijl de frames wel gewoon steady blijven.

Her installeren van de driver en updaten daarvan deed niks. Alleen wanneer er met DDU in safe mode alles afgegooid is is het weg.

• Astennu
cavanta schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:58:
HHhmm heeft er ook iemand toevallig last gehad van het volgende:
De muis lijkt om de 5 seconden heel even te haperen en een soort van fps drop te hebben. Dat terwijl de frames wel gewoon steady blijven.

Her installeren van de driver en updaten daarvan deed niks. Alleen wanneer er met DDU in safe mode alles afgegooid is is het weg.
Ja lag aan de USB poort die ik gebruikte als je dan de USB 3.0 poorten pakte werkte het wel goed.
Er is wel iets van een USB bug bij de 4xx en 5xx borden wordt met agesa 1.2.0.2 opgelost.

• Snowdog
Swizzler24 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:20:
[...]

Yup. Hier tevens last van. Ik download dan de driver opnieuw en installeer hem dan opnieuw. Dan is de control panel weer toegankelijk.
Ah, een reboot verhelpt het probleem bij mij ook wel, maar vaak is die control panel dan na een tijdje weer foetsie tot de volgende reboot.

• Swizzler24
Snowdog schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:16:
[...]

Ah, een reboot verhelpt het probleem bij mij ook wel, maar vaak is die control panel dan na een tijdje weer foetsie tot de volgende reboot.
Heb hier met elke update weer last van. Dan gaat het een tijdje weer goed en dan is ie weer eens niet toegankelijk.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:41
Sinds vandaag de trotse eigenaar van een 6900XT :)

Na 15 jaar pc’s bouwen mijn 1e echte high end grafische kaart (980ti gehad maar toen was de 1080 net uit). Ik had begin december een 3060ti kunnen scoren als vervanging van mijn 980ti en wegens de flinke overwaarde kon ik er vrij makkelijk 1 mee kopen, wel van V&A geplukt voor meerprijs maar goed.

Later dit weekend maar eens gaan kijken naar fan profielen, undervolts etc. Momenteel in Cyberpunk getest (op mn 34GN850 scherm) en de hotspot gaat wel naar 95gr (maar dat is redelijk normaal) en kaart boost naar 2250-2320 meestal ingame met boost pieken naar 2450MHz aan het begin. Ik ben benieuwd wat er uit te halen valt!

[Voor 3% gewijzigd door Santee op 04-04-2021 01:42]

• kyrillajax
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 20:46
Ik heb een paar dagen geleden mijn 6700 XT ontvangen. Vandaag in mijn computer geïnstalleerd en ik merk tijdens potje Modern Warfare er glitches (artifacts?) ontstaan zegmaar, ik kan gewoon niet spelen. Ik zie witte/zwarte vlekken, ik kan überhaupt niets zien in een potje CoD of in de lobby.

Edit: Bij minecraft gaat de game direct crashen zodra ik de menu in ga om wat (video)instellingen te veranderen.

[Voor 24% gewijzigd door kyrillajax op 06-04-2021 08:36]

• Santee
kyrillajax schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:30:
Ik heb een paar dagen geleden mijn 6700 XT ontvangen. Vandaag in mijn computer geïnstalleerd en ik merk tijdens potje Modern Warfare er glitches (artifacts?) ontstaan zegmaar, ik kan gewoon niet spelen. Ik zie witten vlekken, ik kan überhaupt niets zien in een potje CoD of in de lobby.

Edit: Bij minecraft gaat de game direct crashen zodra ik de menu in ga om wat (video)instellingen te veranderen.
1e (standaard) vraag: DDU gebruikt om oude (Nvidia) drivers te verwijderen? 1x DDU draaien (bij voorkeur in safe mode zonder internet), restarten, nog 1x DDU + restarten en dan nieuwe drivers installeren.

Als dit niet werkt: Test hem in een 2e pc/pc van een vriend die ook AMD heeft (als van toepassing).

Geen resultaat = RMA.

• kyrillajax
Santee schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:00:
[...]

1e (standaard) vraag: DDU gebruikt om oude (Nvidia) drivers te verwijderen? 1x DDU draaien (bij voorkeur in safe mode zonder internet), restarten, nog 1x DDU + restarten en dan nieuwe drivers installeren.

Als dit niet werkt: Test hem in een 2e pc/pc van een vriend die ook AMD heeft (als van toepassing).

Geen resultaat = RMA.
Ik heb DDU gebruikt in safe mode en alle drivers verwijderd, dus nvidia, amd en intel (voordat ik de driver voor mijn 6700 xt installeerde). Echt alles verwijderd. Ik heb wel 1 potje modern warfare kunnen spelen en toen ik het opnieuw startte, begon het pas raar te doen.

[Voor 3% gewijzigd door kyrillajax op 05-04-2021 21:39]

• Astennu
kyrillajax schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:25:
[...]

Ik heb DDU gebruikt in safe mode en alle driver verwijderd, dus nvidia, amd en intel (voordat ik de driver voor mijn 6700 xt installeerde). Echt alles verwijderd. Ik heb wel 1 potje modern warfare kunnen spelen en toen ik het opnieuw startte, begon het pas raar te doen.
Je kan eens kijken wat er gebeurd als je de clocks wat lager zet in wattman of de fans even max als test.
Anders even kijken met HWI64 of er iets raars te zien is qua temperatuur of zo.

• kyrillajax
Astennu schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:32:
[...]

Je kan eens kijken wat er gebeurd als je de clocks wat lager zet in wattman of de fans even max als test.
Tijdens het gamen niet boven de 70 graden gezien. Dus aan de temperaturen is er niks mis mee, net wat benchmarks gedraaid, 1080p extreme en zag maximaal 67 graden (2500 - 2600 Mhz, 1100mv).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Astennu
kyrillajax schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:39:
[...]

Tijdens het gamen niet boven de 70 graden gezien. Dus aan de temperaturen is er niks mis mee, net wat benchmarks gedraaid, 1080p extreme en zag maximaal 67 graden (2500 - 2600 Mhz, 1100mv).
En wat zijn je hotspot en GDDR temperaturen?

• kyrillajax
Astennu schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:50:
[...]

En wat zijn je hotspot en GDDR temperaturen?
De hoogste junk temperatuur die ik heb gezien lag rond de 85 graden. GDDR temperatuur moet ik nog naar kijken als ik thuis ben.

• Mr Mike
Let op nieuwe gebruikers die AMD kaarten komen hier op Tweakers van gebruikers die net een account hebben.

AMD hanteert garantie kan niet overgezet worden naar andere gebruiker. Daarbij als je een kaart koopt hier die afstamt van AMD.COM. Dan heb je geen garantie meer.

Als je een kaart koopt zorg er dan voor dat je zijn mail hebt zijn 06 hebt en dat je de kaart opgehaald hebt bij de gene thuis.

Als er een RMA aangemaakt moet worden kan je door deze 3 punten de gene nog contacteren> Dit is niet een garantie aangezien dit mij ook over is gekomen en ik kon fluiten naar mijn centjes.

En ik zeg altijd een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• IT-Gaming
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 15-04 21:49
Heb de RX 6700XT Nitro + van Sapphire.
Kaart werkt perfect, klokt hoog tot 2650mhz in games en blijft netjes onder de 60c( met custom fancurve...)
Ben overgestapt van een Ryzen 3600 icm een RTX3060 naar een Ryzen 3700X icm deze RX 6700XT.
Hoop voorlopig even klaar te zijn met upgraden, het heeft wat gekost allemaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Santee
IT-Gaming schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:02:
Kaart werkt perfect, klokt hoog tot 2650mhz in games en blijft netjes onder de 60c( met custom fancurve...)
Ben overgestapt van een Ryzen 3600 icm een RTX3060 naar een Ryzen 3700X icm deze RX 6700XT.
Hoop voorlopig even klaar te zijn met upgraden, het heeft wat gekost allemaal.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie kaart! Mag ik vragen hoezo van een 3600 naar 3700x? Was de extra ipc van een 5600x niet aantrekkelijker of doe je veel multicore dingen?

• IT-Gaming
Dat is idd een goeie vraag en heb de 3700X te snel aangeschaft bij nader inzien....
Waar ik de pc voor gebruik is video editing, streamen en gamen.
Qua performance is het dik in orde evengoed met 3700X.
Heb in ieder geval 8c/16t vs 6c/12t tov de 5600X maar mis wat snelheid met games.

• Astennu
IT-Gaming schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:47:
Dat is idd een goeie vraag en heb de 3700X te snel aangeschaft bij nader inzien....
Waar ik de pc voor gebruik is video editing, streamen en gamen.
Qua performance is het dik in orde evengoed met 3700X.
Heb in ieder geval 8c/16t vs 6c/12t tov de 5600X maar mis wat snelheid met games.
Als je video editing tool 16 threads kan gebruiken is de 3700X daar wel sneller.
Maar als je wat oudere games speelt zoals ik ook doe heb je wel veel baat bij de snellere 5000 cpu's. Bij moderne games maakt minder uit. En als je een 60FP gamer bent heb je er ook geen last van maar voor 120+ is Ryzen 5000 toch wel erg fijn.

• kyrillajax
IT-Gaming schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:02:
Hoop voorlopig even klaar te zijn met upgraden, het heeft wat gekost allemaal.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit! Voor hoeveel heb je de kaart kunnen bemachtigen?

• kyrillajax
Astennu schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:32:
[...]

Waar zou ik de GDDR temperaturen kunnen aflezen in HWinfo64?

Edit: ik merk nu dat de kaart ook in idle crasht (had toen Modern Warfare startpagina). Als ik me correct herinner, kon ik in het begin een potje CoD spelen met een (target) coreclock van 2700 - 2800 Mhz met een target mv van 1100 (draaide geen 1100 mv) en geen crashes whatsoever. Net crashte de kaart in idle met 2500 - 2600 Mhz als target clock en 1125 mv als target voltage. Ik krijg nu het vermoedde dat de kaart als RMA gestuurd moet worden :-(

[Voor 37% gewijzigd door kyrillajax op 06-04-2021 18:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IT-Gaming
Kwam de kaart vorige week tegen op Alternate voor €853,95 incl. verzending.
Heb besloten de koop maar meteen te maken, en ja hoor 2 uur later niet meer beschikbaar.
Ik zie wel weer wat reference kaarten op MP staan voor €850,- as we speak.....

• Astennu
kyrillajax schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:05:
[...]

Waar zou ik de GDDR temperaturen kunnen aflezen in HWinfo64?

Edit: ik merk nu dat de kaart ook in idle crasht (had toen Modern Warfare startpagina). Als ik me correct herinner, kon ik in het begin een potje CoD spelen met een (target) coreclock van 2700 - 2800 Mhz met een target mv van 1100 (draaide geen 1100 mv) en geen crashes whatsoever. Net crashte de kaart in idle met 2500 - 2600 Mhz als target clock en 1125 mv als target voltage. Ik krijg nu het vermoedde dat de kaart als RMA gestuurd moet worden :-(
Bij HWI kan je dat zien maar in 7.00 werkt het volgens mij niet de beta weer wel maar moest je een menu open klappen. Bij 6.xx werkt het in ieder geval goed.

• Astennu
IT-Gaming schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:37:
Kwam de kaart vorige week tegen op Alternate voor €853,95 incl. verzending.
Heb besloten de koop maar meteen te maken, en ja hoor 2 uur later niet meer beschikbaar.
Ik zie wel weer wat reference kaarten op MP staan voor €850,- as we speak.....
een 6700XT? ik zou nooit dat soort bedragen aan een 6700XT uitgeven voor dat geld hoor je een 6800XT te hebben. Dan maar geduld hebben. Ik zou rustig 2 jaar door gamen op mijn 5700XT.
800 voor een 6800 is al veel maar dat zou dan nog een overweging kunnen zijn. Maar die zitten inmiddels op 1000 :'(

Ik zou dan toch gewoon de AMD website in de gaten blijven houden en hopen op een 6900XT veel betere deal dan een 6700XT voor 850.

[Voor 9% gewijzigd door Astennu op 06-04-2021 19:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kyrillajax
Astennu schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:58:
[...]

een 6700XT? ik zou nooit dat soort bedragen aan een 6700XT uitgeven voor dat geld hoor je een 6800XT te hebben. Dan maar geduld hebben. Ik zou rustig 2 jaar door gamen op mijn 5700XT.
800 voor een 6800 is al veel maar dat zou dan nog een overweging kunnen zijn. Maar die zitten inmiddels op 1000 :'(

Ik zou dan toch gewoon de AMD website in de gaten blijven houden en hopen op een 6900XT veel betere deal dan een 6700XT voor 850.
Dat klopt, maar volgens gamers nexus is de reference design bij de 6700XT tenminste echt om te huilen. Sapphire daarentegen is echt een top kwaliteit product. Ik heb hem ook voor 850 kunnen krijgen en toch de knoop door gehakt. Het voordeel is dat ik mijn 1660ti met garantie voor rond de 400 of 450 kan verkopen.

• Astennu
kyrillajax schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:05:
[...]

Dat klopt, maar volgens gamers nexus is de reference design bij de 6700XT tenminste echt om te huilen. Sapphire daarentegen is echt een top kwaliteit product. Ik heb hem ook voor 850 kunnen krijgen en toch de knoop door gehakt. Het voordeel is dat ik mijn 1660ti met garantie voor rond de 400 of 450 kan verkopen.
Tja ik vond hem eerst echt goed maar nu loopt hij af en toe wel erg te zeuren hoor.
Die pads op de backplate doen niet veel. Scheelt maar 2c nou jippy snap best dat AMD dat niet doet.

Connectie tussen de heatpipes en de heatspreader voor de VRM en memory oke misschien. Maar zou ook voor hogere temps kunnen zorgen als de core dan de hitte in die base plate dumpt dan kunnen je mem en VRM temps omhoog gaan.

Dus zonder het te testen zeggen dat het slecht is vind ik te kort door de bocht.
Het is geen uitzonderlijk design. Maar denk dat hij altijd nog stiller is dan de 5700XT blower coolers. En als je hem amper hoort en hij houd de boel goed koel is het toch prima?

Ik snap dat je voor een 480 euro kaart misschien op meer hoopt maar in dit klimaat zou ik in mijn handen klappen om die kaart voor die prijs via de AMD site te kopen. En zeker geen 850 betalen voor een AIB versie.

Maar dat is mijn mening :)

450 voor ene 1660Ti is echt insane :/ Dan snap ik je overweging nog wel.

[Voor 3% gewijzigd door Astennu op 06-04-2021 20:09]

• kyrillajax
Maar ja de huidige markt prijzen maken het ook een beetje moeilijk, inderdaad zou ik die 6800xt voor 850 willen hebben.

Edit: ik heb een screenshot van mijn HWinfo versie gemaakt ->

Re edit: Ik heb furmark opgestart en kort daarna crashte ie. Nou ben ik wel bang dat de kaart RMA moet :'(

[Voor 62% gewijzigd door kyrillajax op 06-04-2021 20:27]

• kyrillajax

Hier nog even de foto's van Modern Warfare ingame.

• Musho
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 19-04 14:11
Nou, mijn plezier met mijn nieuwe 6900xt is helaas van korte duur geweest. Vandaag begin van de middag binnen gekregen, en rond 6 uur na het werk geïnstalleerd. Ik heb kort wat proef runs gedaan in RDR2 en Tomb Raider benchmarks. Daarna ben ik een uurtje of 3-4 zonder problemen Amnesia: Rebirth gespeeld.

Daarna ben ik geswitched naar World of Warcraft, en hier begon het euvel. Er begonnen artifacts te verschijnen die steeds erger en erger werden. Op een gegeven moment hard freezede de computer die een harde reset nodig had om weer aan de gang te komen. Elk 3D spel wat ik probeer te starten insta freezed nu de computer, en zelfs op de desktop zie ik nu artifacts. Ik denk dat dit een gevalletje RMA wordt. Benieuwd hoe dat gaat voor zo´n moeilijk leverbaar product :(

Heb de kaart volledig stock gedraaid.

• randomice
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:02
Astennu schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:08:
[...]

Tja ik vond hem eerst echt goed maar nu loopt hij af en toe wel erg te zeuren hoor.
Die pads op de backplate doen niet veel. Scheelt maar 2c nou jippy snap best dat AMD dat niet doet.

Connectie tussen de heatpipes en de heatspreader voor de VRM en memory oke misschien. Maar zou ook voor hogere temps kunnen zorgen als de core dan de hitte in die base plate dumpt dan kunnen je mem en VRM temps omhoog gaan.

Dus zonder het te testen zeggen dat het slecht is vind ik te kort door de bocht.
Het is geen uitzonderlijk design. Maar denk dat hij altijd nog stiller is dan de 5700XT blower coolers. En als je hem amper hoort en hij houd de boel goed koel is het toch prima?

Ik snap dat je voor een 480 euro kaart misschien op meer hoopt maar in dit klimaat zou ik in mijn handen klappen om die kaart voor die prijs via de AMD site te kopen. En zeker geen 850 betalen voor een AIB versie.

Maar dat is mijn mening :)

450 voor ene 1660Ti is echt insane :/ Dan snap ik je overweging nog wel.
Mijn reference 6700xt snelt naar 82 graden maar komt nooit hoger , hoe erg ik hem ook belast via games of benchmarks. Tevens is hij daarbij ook stil qua fan maar de coilwhine is best heftig. Gelukkig werkt een headset zodanig dat ik er niets meer van hoor.

Diablo 3 Profiel

• Astennu
kyrillajax schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:40:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier nog even de foto's van Modern Warfare ingame.
Dat ziet er inderdaad niet best uit :'(
Vrees dat dit een rma gevalletje is.

Pagina: 1 ... 14 ... 17 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True