Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

AMD Navi 2x (RX6000) Ervaringen Topic

Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste
Acties:

• deSenna24
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 20-04 14:55
Ik heb precies iets eigenaardigs aan de hand. Sinds ik een BIOS update van mijn moederbord heb gedaan is mijn systeem zeer instabiel, Ik heb de 6800 XT sinds release en nog nooit een crash gehad tot nu. In BlueScreenView zie ik mooi allemaal crashes verschijnen, allemaal wanneer ik F@H draai. Het crasht niet meteen maar vaak na enkele minuten of uren. Gisterenavond F@H gestart en rond 4u 's nachts een crash. Opgestaan om 6u om te gaan werken en terug gestart, kwartiertje later weer een crash. De pc hangt een paar seconden vast, toetsenbord en muis vallen uit en krijg een zwart scherm waarna die weer opstart. Radeon drivers ook bijgewerkt van 21.2.1 naar 21.2.3 maar nog zelfde issue. Iemand nog crashes ervaren?
EDIT: de maximum frequentie in Radeon settings op bv 90% zetten en voltage/memory/power limit laten staan levert nog steeds crashes op.

Systeem specs:
-Ryzen 9 3900 stock
-MSI X570 Tomahawk Wifi (eerst BIOS 7C84v15, 10/03 bijgewerkt naar 7C84v161(Beta version))
-AMD reference RX 6800 XT
-CM MWE Gold 750W V2

[Voor 5% gewijzigd door deSenna24 op 11-03-2021 10:35]

• Astennu
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:17
ParaWM schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:30:
[...]

Dan moet je dat wel vergelijken met ook een directe fan er op zonder koelblokjes :) Scheelt misschien ook al?
Ja en met en zonder backplate.
Want dichte backplates zoals deze willen ook wel eens warmte vast houden. Tenzij je pads hebt die de warmte goed kunnen geleiden maar dan moet je er meer op plakken dan ik nu heb ik heb nu alleen het geheugen gedaan en dat scheelde maar 2c voor het geheugen bij langdurige belasting.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Skyline GT-R
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:27
Ondertussen ook een Alphacool block besteld voor mijn kaart. Ik ben benieuwd wanneer ik deze ga geleverd krijgen. Er staat 2-3 weken op hun site...
https://www.alphacool.com...19-with-backplate?c=20539

Ryzen 9 5900X // Asus X570 Dark Hero // Crucial 32GB-3600 // AMD RX6900XT // Samsung 1TB 970 Evo Plus // Corsair 5000D AF // RM750x // EK AIO 360

• CarJunkyXL
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:23
deSenna24 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:34:
Ik heb precies iets eigenaardigs aan de hand. Sinds ik een BIOS update van mijn moederbord heb gedaan is mijn systeem zeer instabiel, Ik heb de 6800 XT sinds release en nog nooit een crash gehad tot nu. In BlueScreenView zie ik mooi allemaal crashes verschijnen, allemaal wanneer ik F@H draai. Het crasht niet meteen maar vaak na enkele minuten of uren. Gisterenavond F@H gestart en rond 4u 's nachts een crash. Opgestaan om 6u om te gaan werken en terug gestart, kwartiertje later weer een crash. De pc hangt een paar seconden vast, toetsenbord en muis vallen uit en krijg een zwart scherm waarna die weer opstart. Radeon drivers ook bijgewerkt van 21.2.1 naar 21.2.3 maar nog zelfde issue. Iemand nog crashes ervaren?
EDIT: de maximum frequentie in Radeon settings op bv 90% zetten en voltage/memory/power limit laten staan levert nog steeds crashes op.

Systeem specs:
-Ryzen 9 3900 stock
-MSI X570 Tomahawk Wifi (eerst BIOS 7C84v15, 10/03 bijgewerkt naar 7C84v161(Beta version))
-CM MWE Gold 750W V2

[Afbeelding]
Ah, vervelend om te horen! Mag ik vragen waarom je de bios update als je systeem stabiel is? Kan je de bios versie terug draaien?

• Astennu

Systeem specs:
-Ryzen 9 3900 stock
-CM MWE Gold 750W V2

[Afbeelding]
Heb je verder nog iets van een pc draaien of zo?
Als het sinds de bios is waarom dan niet terug naar de oude?

Heb met een 1201 bios voor de b550 gaming edge wifi ook veel moeite moeten doen om het geheugen weer stabiel te krijgen op een b450 ac carbon ging dat makkelijker maar dat was volgens mij een oude agesa 1100 bios.

Heb de 151 (1.2.0.0 official voor dat bord niet met die geheugen modules getest).

Ik zou eens memtest enz draaien kijken of alles error free is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• deSenna24
CarJunkyXL schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:37:
[...]

Ah, vervelend om te horen! Mag ik vragen waarom je de bios update als je systeem stabiel is? Kan je de bios versie terug draaien?
Astennu schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:40:
[...]

Heb je verder nog iets van een pc draaien of zo?
Als het sinds de bios is waarom dan niet terug naar de oude?

Heb met een 1201 bios voor de b550 gaming edge wifi ook veel moeite moeten doen om het geheugen weer stabiel te krijgen op een b450 ac carbon ging dat makkelijker maar dat was volgens mij een oude agesa 1100 bios.

Heb de 151 (1.2.0.0 official voor dat bord niet met die geheugen modules getest).

Ik zou eens memtest enz draaien kijken of alles error free is.
Heb het teruggedraaid gezien ik nu thuis ben, daar had ik vanmorgen geen tijd voor. Voorlopig lijkt het weer stabiel. De BIOS update gaf betere prestaties voor de cpu, ook getest met Cinebench R23 van 18111 gemiddeld op 3 runs naar 18458 gemiddeld op 3 runs.

[Voor 12% gewijzigd door deSenna24 op 11-03-2021 12:45]

• CarJunkyXL
deSenna24 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:43:
[...]

[...]

Heb het teruggedraaid gezien ik nu thuis ben, daar had ik vanmorgen geen tijd voor. Voorlopig lijkt het weer stabiel. De BIOS update gaf betere prestaties voor de cpu, ook getest met Cinebench R23 van 18111 gemiddeld op 3 runs naar 18458 gemiddeld op 3 runs.
Goed om te horen dat de stabiliteit weer terug is. Toch belangrijker aan het eind van de dag dan een extra punten in een benchmark. Misschien nog eens proberen als de definitieve versie er is.

Over stabiliteit gesproken...
Mijn ervaringen met betrekking tot de nieuwe 6900XT zijn erg goed.

Out of the box deed mijn 6900XT in TimeSpy 18400 ish punten. Dit komt overeen met de Tweakers Review.
Wel vond ik de kaart wat luid en warm. (Veel rond de 1500 RPM en 100 graden hotspot tikte die wel aan)
Er van uitgaande dat die 1175 mv mocht pakken en 255w gebruikt in TimeSpy dacht ik... dat moet stiller kunnen met minder verbuik, maar wel dezelfde performance.

Ik ben niet iemand die de laatst FPS er uit moet persen en liever een stil en minder warm systeem heb. Uiteraard heb ik de slider in Wattman voor de energie helemaal naar rechts gegooid, maar dan gaat het gebruik naar 290 watt en slaat de fan aan met meer dan 1700 toeren per minuut wat helemaal niet wenselijk voor mij is. Met nog wat tweaken en doen kom ik dan wel op 19200 ish punten uit in Time Spy.

Goed... op zoek dus naar rond de 18500 punten met een zo weinig mogelijk verbruik, koelere hotspot tempratuur en minder fan noise.

Na flink wat settings proberen zijn voor mijn kaart dit de optimale settings:
min frequentie: 2300
max frequentie:2400
voltage: 1110 (daaronder sowieso niet stabiel, geen goede run in TimeSpy en CTD met games)
energie afstemmen: -5

Daar haal ik 18600 ish punten mee in TimeSpy. Na een gamesessie in Cyberpunk 2077 en RDR2 haal ik de volgende resultaten:

2400 mhz flatlined zowat.
cpu temp: 70-75
hotspot: 92-93 met korte pieken naar 95
fan: 1000 - 1250 rpm.
verbruik: max 242 watt. Meestal schommelt tussen de 230 en de 242

Om te kijken wat dit nu doet met FPS in games heb ik de benchmark in Tomb Raider erbij gepakt.
Out of the box: 129 FPS
Custom settings: 133 FPS
Max OC: 137 fps
Dit op highest settings en 3440 x1440 resolutie.

Zeer tevreden over de performance die het nu levert tegen de gecreëerde warmte, verbruik en geluidsniveau en dit zal mijn daily driver instellingen zijn. ;)

• Paladin
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:54

Paladin

Play Ball!

Ik heb afgelopen dinsdag mijn 6900xt mogen ontvangen en vandaag tesamen met een fractal disign ion 760 watt in mijn Intel 170z Asus mobo gezet.

Nu post het bios netjes tot code A0 maar wat ik ook probeer ik krijg geen beeld.

Heb al een cmos reset gedaan hdmi en display port geprobeerd maar niets lijkt te helpen.

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen of ben ik gewoon gezegend met een DOA?

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• ParaWM
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 23:06

ParaWM

Pro Prutser

Paladin schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:03:
Ik heb afgelopen dinsdag mijn 6900xt mogen ontvangen en vandaag tesamen met een fractal disign ion 760 watt in mijn Intel 170z Asus mobo gezet.

Nu post het bios netjes tot code A0 maar wat ik ook probeer ik krijg geen beeld.

Heb al een cmos reset gedaan hdmi en display port geprobeerd maar niets lijkt te helpen.

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen of ben ik gewoon gezegend met een DOA?
Geen hoogdravende tip, maar twee losse kabels aangesloten en gechecked of ze aan beide kanten goed vast zitten?

En je hebt waarschijnlijk nog een 2e pcie slot, probeer die eens.

[Voor 5% gewijzigd door ParaWM op 13-03-2021 10:10]

Sinterklaas wil bier !

• Paladin

Paladin

Play Ball!

ParaWM schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:09:
[...]

Geen hoogdravende tip, maar twee losse kabels aangesloten en gechecked of ze aan beide kanten goed vast zitten?

En je hebt waarschijnlijk nog een 2e pcie slot, probeer die eens.
2 losse kabels als in 2 aparte pci 8 pins?
Ik had eerst 2 losse nu 1 met 2 aansluitingen,.

Maar ik ben iets verder ik heb een dual monitor setup 2x dell 27 Inc 4k ik heb nu op 1 monitor beeld de ander vertikt het, zelfs bij wisselen van poorten accepteerd deze geen input op mijn laptop etc is het verder geen probleem met die monitor dus ben nu helemaal flabbergasted.

Maar advies is dus wel 2 aparte 8 pins kabels naar de kaart te sturen en slechts 1 met 2 aansluitingen, want dan ga ik dat sowieso even doen.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• Astennu
Paladin schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:03:

Heb je toevallig resize bar aan staan maar de bios in cms mode?
Bij mijn msi krijg ik Dan geen beeld meer ik moet uefi hebben.

Ik zou de bios eens resetten dan staat hij als het goed is of op uefi or resize bar staat dan uit.

En over de power kabels 2 losse is met een 6800XT of 6900XT wel aan te raden ja. De max voor een kabel is officieel 150 watt.
Seasonic kabels morgen tot 225.

Meer gaat waarschijnlijk wel goed maar als het mis gaat is het wel je eigen schuld omdat het buiten apex is. Met overclocken zijn twee losse helemaal aan te raden.

Ik zal eens een faq aan de first post toevoegen aangezien de vraag vaker voorbij komt. En dan kan er meteen wat meer uitleg bij wat het verschil is.

[Voor 23% gewijzigd door Astennu op 13-03-2021 10:44]

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Korte update na een hoop gehannes met uitzetten van monitoren en in en uitpluggen van DP kabels lijkt het nu allemaal te werken eerste benchmark draait en lijkt goed te gaan qua stabiliteit.

Thanks iig over het advies qua kabels want dat wist ik niet namelijk.

• JohnnyV76
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:49
CarJunkyXL schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:23:
[...]
Na flink wat settings proberen zijn voor mijn kaart dit de optimale settings:
min frequentie: 2300
max frequentie:2400
voltage: 1110 (daaronder sowieso niet stabiel, geen goede run in TimeSpy en CTD met games)
energie afstemmen: -5

Daar haal ik 18600 ish punten mee in TimeSpy. Na een gamesessie in Cyberpunk 2077 en RDR2 haal ik de volgende resultaten:

2400 mhz flatlined zowat.
cpu temp: 70-75
hotspot: 92-93 met korte pieken naar 95
fan: 1000 - 1250 rpm.
verbruik: max 242 watt. Meestal schommelt tussen de 230 en de 242
Na t lezen van jouw settings ook weer wat omgegooid bij mijn 6900 XT. Had tot nu toe nooit de power limit omlaag gezet maar nu ook eens op -5% gezet met vCore op 1110.

Instellingen van Wattman zijn:
min freq: 2150mhz
Max freq: 2350mhz

Memory settings ongemoeid gelaten dus ook niet op fast timings.

Dit zijn mijn resultaten na een timespy run:

Was die 18.600 punten van jouw totaal of GPU score?
Mijn 9700K haalt de score wel wat omlaag denk ik al draait ie vast op 5Ghz.

Blijft wel een stuk koeler met 1110mv en -5% power. Zie dat de vCore niet boven de 1079mv is geweest.
Nu nog kijken of t game stable is. Zit nog te dubben of ik de min frequentie nog hoger zou moeten doen.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

• huubhuub
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20-04 22:50

huubhuub

Always bet on Huub

JohnnyV76 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:09:
[...]

Na t lezen van jouw settings ook weer wat omgegooid bij mijn 6900 XT. Had tot nu toe nooit de power limit omlaag gezet maar nu ook eens op -5% gezet met vCore op 1110.

[Afbeelding]

Blijft wel een stuk koeler met 1110mv en -5% power. Zie dat de vCore niet boven de 1079mv is geweest.
Nu nog kijken of t game stable is. Zit nog te dubben of ik de min frequentie nog hoger zou moeten doen.
Ik draai nu de volgende settings op mijn 6800 xt:

Min 500
Max 2400
power +5 %
vCore 1100 mv
mem 2100 +fasttimings

en met een 5800x op 4.925 ghz haal ik de volgende timespy:

Dus ik denk idd dat je 9700k de score omlaag trekt. Gebruik deze settings als mijn dagelijkse game settings. Stabiel als een huis en temps + wattage lekker laag.

[Voor 3% gewijzigd door huubhuub op 13-03-2021 15:37]

• PatRamon
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 12:16
huubhuub schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:33:
[...]
[Afbeelding]

Dus ik denk idd dat je 9700k de score omlaag trekt. Gebruik deze settings als mijn dagelijkse game settings. Stabiel als een huis en temps + wattage lekker laag.

Mja hier nog met een 3700x en een 6900XT (Ref)

**

• CarJunkyXL
JohnnyV76 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:09:
[...]

[Afbeelding]

1110mv heb ik nodig om game stable te draaien. Als ik hem lager zet, heb ik CTD. Dit kan na een half uur zijn of twee uur, maar dan crasht de game.

Die 18600 is trouwens graphics.

Mijn totaal score is helemaal niet zo hoog: 15800 en een beetje. Dit komt omdat ik een 5600X op 4400 MHz op 1.2V heb draaien. Hotspot komt niet boven de 60 graden uit met een AIO. *O*

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik geen verschil in mijn games zie met PBO ingeschakeld en dat de cpu dan bijvoorbeeld naar 4750 boost. Ook niet in mijn benchmark met tomb raider. Voor mij dus geen reden om meer warmte te verstoken dan nodig.

Heb het idee dat timespy wel meer cores kan waarderen als ik de andere cpu scores zie van een 5800x en een 3700x

[Voor 16% gewijzigd door CarJunkyXL op 13-03-2021 21:43]

• Astennu
CarJunkyXL schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:29:
[...]

1110mv heb ik nodig om game stable te draaien. Als ik hem lager zet, heb ik CTD. Dit kan na een half uur zijn of twee uur, maar dan crasht de game.

Die 18600 is trouwens graphics.

Mijn totaal score is helemaal niet zo hoog: 15800 en een beetje. Dit komt omdat ik een 5600X op 4400 MHz op 1.2V heb draaien. Hotspot komt niet boven de 60 graden uit met een AIO. *O*

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik geen verschil in mijn games zie met PBO ingeschakeld en dat de cpu dan bijvoorbeeld naar 4750 boost. Ook niet in mijn benchmark met tomb raider. Voor mij dus geen reden om meer warmte te verstoken dan nodig.

Heb het idee dat timespy wel meer cores kan waarderen als ik de andere cpu scores zie van een 5800x en een 3700x
Ligt erg aan de games die je speelt. Bij SCII, Stellaris en MWO heb ik wel verschil in FPS als ik PBO gebruik met 4850MHz vs all core OC van 4400. Maar moderne games die multithreaded zijn hebben er niet zo veel baat bij.

• CarJunkyXL
Astennu schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:09:
[...]

Ligt erg aan de games die je speelt. Bij SCII, Stellaris en MWO heb ik wel verschil in FPS als ik PBO gebruik met 4850MHz vs all core OC van 4400. Maar moderne games die multithreaded zijn hebben er niet zo veel baat bij.
Ah, ja. Dat kan natuurlijk inderdaad. Speel vooral RDR2, cyberpunk, CoD Cold War en af en toe een potje battlefield V sinds ik de 5600x heb. Volgens mij zijn dit wel redelijke moderne games, toch?

• Astennu
CarJunkyXL schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:25:
[...]

Ah, ja. Dat kan natuurlijk inderdaad. Speel vooral RDR2, cyberpunk, CoD Cold War en af en toe een potje battlefield V sinds ik de 5600x heb. Volgens mij zijn dit wel redelijke moderne games, toch?
Ja die kunnen wel gebruik maken van de extra cores en dan spelen hoge clockspeeds een minder grote rol. Al merk je met COD Warzone wel verschil tussen een 3600 en een 5600X met 2560x1440 @ 144Hz met een 6800XT heb je met de 3600 veel meer dips richting de 100. Waar de 5600X veel meer op de 143 cap blijft en als hij dipt ook minder laag.

[Voor 21% gewijzigd door Astennu op 13-03-2021 22:37]

• CarJunkyXL
Astennu schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:35:
[...]

Ja die kunnen wel gebruik maken van de extra cores en dan spelen hoge clockspeeds een minder grote rol. Al merk je met COD Warzone wel verschil tussen een 3600 en een 5600X met 2560x1440 @ 144Hz met een 6800XT heb je met de 3600 veel meer dips richting de 100. Waar de 5600X veel meer op de 143 cap blijft en als hij dipt ook minder laag.
Wat een verschil! Hoe lager de resolutie, hoe meer profijt je hebt van een last gen cpu en hoge clock speeds. Kom zelf ook van een 3600 af, maar ik game op ultrawide en vind de performance winst maar lafjes.

• Astennu
CarJunkyXL schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:03:
[...]

Wat een verschil! Hoe lager de resolutie, hoe meer profijt je hebt van een last gen cpu en hoge clock speeds. Kom zelf ook van een 3600 af, maar ik game op ultrawide en vind de performance winst maar lafjes.
Dan wordt het verschil weer kleiner. Maar ook daar merkte ik verschil heb zelf namelijk ook uw.

Maar je kan je af vragen of je daar dan zo veel extra geld voor over hebt als je al een Ryzen 3000 cpu hebt. Qua prijs prestatie verhouding kan je natuurlijk beter niet upgraden.

Maar het ligt er ook een beetje aan wat het doel is. In mijn geval en dat van mijn broer was het doel achter de upgrade om zo veel mogelijk 143 fps te halen. Vandaar ook de 6800XT en in mijn geval een 6900XT.

En dat lukt nu heel goed bij hem helemaal. Ben echt heel blij met hoe smooth alles is tov de 3600 en 5700XT de ik had.

Maar zoals ik al aan gaf is de 3600 of hoger is helemaal prima voor moderne games. Dat zie je ook duidelijk bij hardware unboxed zijn cpu scaling tests.

• Astennu
Ik heb de 6700XT info toegevoegd aan de FP.
Ik ga kijken of ik er een te pakken kan krijgen om weer wat tests mee te doen.

Ik heb overigens ook de tests met de Corsair RM850x uitgevoegd en zoals verwacht gewoon coilwhine te horen pitch was iets anders en voor mijn gevoel iets minder luid maar dat kan er ook aan liggen dat bij de Seasonic de kaart in mijn kast zat en bij de Corsair PSU de kaart buiten de kast zat. Ik heb wel een identiek moederbord gebruikt. Maar ook bij de Corsair PSU was het geluid duidelijk hoorbaar bij de test waar het bij mij heel erg opviel namelijk Superposition Medium quality. Dus helaas een andere PSU gaat het probleem niet oplossen maar ik had dat ook niet verwacht.

Het kan wel het geluid veranderen met een slechtere PSU met hogere ripples kan je er wel veel meer last van hebben.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• 13582
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
in m’n compleet witte build, zat dat rode randje me toch niet lekker.. ff geëxperimenteerd met tamiya afplaktape, nog niet perfect, maar gaat de goede kant op😀

• Cidious
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 14:45

Cidious

The Bloody Gent

Zoals sommigen van jullie weten woon momenteel in China met rete lage energiekosten en relatief goede prijzen voor hardware etc..

Nu ben ik fundamenteel tegen cryptocurrency vanuit energy verspillings perspectief en dat de currency veelal gebruikt wordt voor illigale activiteiten... Maar de hype is real..

Nu voordat iedereen me hier afbrandt, hear me out haha.

Ik heb de hardware al in huis en gekocht voor gamen wat ik dagelijks doe. Maar omdat ik toch nieuwsgierig ben waar deze gekte nou om gaat me even een beetje verdiept in het fenomeen en 2 systemen opgezet voor 2 dagen mijnen...

Hier het resultaat:

No wonder dat wij als gamers geen kaarten kunnen krijgen... Dit is te zot om op straat te laten liggen.. Ben nog steeds geen fan van de crypto bubbel, maar dit zet wel dingen in perspectief.

Even betreft het technische gedeelte:

6800XT 153W 880mv - Eth 63MH/s en effectief 59MH/s earnings.
2070 S 121W 725mv - Eth 42MH/s en effectief 40MH/s earnings

Op deze wattages met maximaal haalbare hashrates zullen de kaarten nooit oud worden en stroomverbruik relatief laag vergeleken met gamen bijvoorbeeld... Dit samen is goed voor zo'n €9-11 euro per dag..

Begrijp me niet verkeerd. Ik hoop dat dit fenomeen heel snel uitsterft, omdat ik persoonlijk denk dat dit niks goeds voor de wereld doet op lange termijn zoals het nu geimplementeerd is. Maar ik moet toch toegeven dat het erg verleidelijk is als het zo simpel is om even wat te graaien... Ik heb de hardware al in huis.. hoef ze alleen te laten draaien als ik ze niet gebruik.. energie kost hier een pepernoot... Gaat puur tegen mijn princiepes in maar het duiveltje op mijn schouder is behoorlijk luidruchtig..

Laat me weten hoe jullie hierover denken.

[Voor 6% gewijzigd door Cidious op 20-03-2021 15:50]

R9 5900X + MEG X570 Unify + RX 6800XT + 32GB Crucial 3800cl16

• -jacQues-
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20:28
Cidious schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:47:
Op deze wattages met maximaal haalbare hashrates zullen de kaarten nooit oud worden en stroomverbruik relatief laag vergeleken met gamen bijvoorbeeld...
Valt mee hoor. Kwestie van undervolten. Mijn 6900XT doet 63,5 MH/s met 150 Watt verbruik. Dat houdt de temperatuur ook in toom (61 graden en hotspot 69 graden).

• Astennu
Cidious schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:47:
Zoals sommigen van jullie weten woon momenteel in China met rete lage energiekosten en relatief goede prijzen voor hardware etc..

Nu ben ik fundamenteel tegen cryptocurrency vanuit energy verspillings perspectief en dat de currency veelal gebruikt wordt voor illigale activiteiten... Maar de hype is real..

Nu voordat iedereen me hier afbrandt, hear me out haha.

Ik heb de hardware al in huis en gekocht voor gamen wat ik dagelijks doe. Maar omdat ik toch nieuwsgierig ben waar deze gekte nou om gaat me even een beetje verdiept in het fenomeen en 2 systemen opgezet voor 2 dagen mijnen...

Hier het resultaat:

[Afbeelding]

No wonder dat wij als gamers geen kaarten kunnen krijgen... Dit is te zot om op straat te laten liggen.. Ben nog steeds geen fan van de crypto bubbel, maar dit zet wel dingen in perspectief.

Even betreft het technische gedeelte:

6800XT 153W 880mv - Eth 63MH/s en effectief 59MH/s earnings.
2070 S 121W 725mv - Eth 42MH/s en effectief 40MH/s earnings

Op deze wattages met maximaal haalbare hashrates zullen de kaarten nooit oud worden en stroomverbruik relatief laag vergeleken met gamen bijvoorbeeld... Dit samen is goed voor zo'n €9-11 euro per dag..

Begrijp me niet verkeerd. Ik hoop dat dit fenomeen heel snel uitsterft, omdat ik persoonlijk denk dat dit niks goeds voor de wereld doet op lange termijn zoals het nu geimplementeerd is. Maar ik moet toch toegeven dat het erg verleidelijk is als het zo simpel is om even wat te graaien... Ik heb de hardware al in huis.. hoef ze alleen te laten draaien als ik ze niet gebruik.. energie kost hier een pepernoot... Gaat puur tegen mijn princiepes in maar het duiveltje op mijn schouder is behoorlijk luidruchtig..

Laat me weten hoe jullie hierover denken.
Ik vind dat de 6800 en 6900XT's gevaarlijk heet worden met de stock cooler. DRam wordt 94c en soms hoger. Dan moet je de fans weer harder laten draaien en dan slijten de fans weer harder.

Gezien de opbrengst van 4-5 euro per dag na aftrek van stroom kosten vraag ik me af of het de moeite is om je kaart dat aan te doen.

Daarnaast heb je je het verbuik van stroom.
Als de stroom groen is is het minder erg.

Ik mine zelf met een vega 56 en 5700XT uit mijn verzameling. Dat zijn kaarten die ik toch niet weg ga doen en op de 5700XT wordt nog wel eens gegamed die zit in mijn 2e game pc. (deze draaien ook niet heet en gebruiken maar 100-110 watt beide zijn blower kaarten)

Ik doet dit omdat ik de stroom groen opwek en nu dus geen airco of cv ketel hoef te gebruiken voor de verwarming dus alle warmte gebruik ik nuttig. Rn ds cpu doet rosetta dus medisch onderzoek.

Zodra het warmer weer wordt en ik zou moeten koelen stop ik er meteen mee. Normaal had ik de airco aangedaan om mijn huiskamer te verwarmen (dan gebruik ik tenminste geen gas) maar nu red ik dst bijna helemaal zonder door die pc die 450 watt aan hitte geeft en laat mijn main pc ook rosetta doen de 6900XT mined niet vind dat te zonde ik wil dat die nog lang mee kan en in goede staat blijft.

Op dese manier is mining niet te erg in mijn ogen. Maar als je stroom uit fossiele brandstoffen gebruikt, de warmte niet kan benutten en moet afvoeren en er extrs kaarten koopt die je normaal niet voor iets anders gebruikt / verzamelt dan ben ik er geen voorstander van.

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

-jacQues- schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:58:
[...]

Valt mee hoor. Kwestie van undervolten. Mijn 6900XT doet 63,5 MH/s met 150 Watt verbruik. Dat houdt de temperatuur ook in toom (61 graden en hotspot 69 graden).
Dat bedoel ik dus. Ben onder water...

Gamen vraagt veel meer van de kaart... Enige dat relatief hoger is, is het geheugen. Hier gaat het allemaal om natuurlijk.

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:10:
[...]

Ik vind dat de 6800 en 6900XT's gevaarlijk heet worden met de stock cooler. DRam wordt 94c en soms hoger. Dan moet je de fans weer harder laten draaien en dan slijten de fans weer harder.

Gezien de opbrengst van 4-5 euro per dag na aftrek van stroom kosten vraag ik me af of het de moeite is om je kaart dat aan te doen.

Ik mine zelf met een vega 56 en 5700XT uit mijn verzameling. Dat zijn kaarten die ik toch niet weg ga doen en op de 5700XT wordt nog wel eens gegamed die zit in mijn 2e game pc. (deze draaien ook niet heet en gebruiken maar 100-110 watt beide zijn blower kaarten)

Ik doet dit omdat ik de stroom groen opwek en nu dus geen airco of cv ketel hoef te gebruiken voor de verwarming dus alle warmte gebruik ik nuttig. Rn ds cpu doet rosetta dus medisch onderzoek.

Zodra het warmer weer wordt en ik zou moeten koelen stop ik er meteen mee. Normaal had ik de airco aangedaan om mijn huiskamer te verwarmen (dan gebruik ik tenminste geen gas) maar nu red ik dst bijna helemaal zonder door die pc die 450 watt aan hitte geeft en laat mijn main pc ook rosetta doen de 6900XT mined niet vind dat te zonde ik wil dat die nog lang mee kan en in goede staat blijft.

Op dese manier is mining niet te erg in mijn ogen. Maar als je stroom uit fossiele brandstoffen gebruikt, de warmte niet kan benutten en moet afvoeren en er extrs kaarten koopt die je normaal niet voor iets anders gebruikt / verzamelt dan ben ik er geen voorstander van.
Ben het met je eens. Wij hebben hier geen centrale verwarming. Gebruiken AC voor verwarming. Dat is rete inefficient. Heb de afgelopen 2 dagen de AC niet aan gehad maar de computers... Net zo lekker warm in huis.... Linus had een vid gemaakt dat een computer net zo efficient je huis kan verwarmen als conventionele hittebronnen.. Dat is toch winst lijkt me.

• -jacQues-
Cidious schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:17:
[...]
Ben het met je eens. Wij hebben hier geen centrale verwarming. Gebruiken AC voor verwarming. Dat is rete inefficient. Heb de afgelopen 2 dagen de AC niet aan gehad maar de computers... Net zo lekker warm in huis.... Linus had een vid gemaakt dat een computer net zo efficient je huis kan verwarmen als conventionele hittebronnen.. Dat is toch winst lijkt me.
Alleen al aan je partner: Schat, ik moet echt gamen hoor. Anders nemen we gas af terwijl de zonnepanelen terugleveren zonder dat dat iets opbrengt. Dit is echt veel groener en vannacht is er nachtvorst, dus zet ik vanavond wel een miner aan. <Overdenkt welke games te kopen van de coins...> "Maar 's nachts schijnt de zon toch niet?" Jawel, aan de andere kant van de Aarde. Ik zal wel een Japanse pool gebruiken.... pompompom.... :+

• Astennu
Cidious schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:17:
[...]

Eén goede AC is best wel efficient in het verwarmen van een ruimte. Kan veel efficiënter zijn dan een CV. En is zeker efficiënter dan een pc. Een warmte pomp kan veel meer warmte het huis in brengen bij hetzelfde verbruik.
Pc is dan eel nuttiger dan een straalkachel of zo. Maar die zijn totaal niet efficient.

• Excessed
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 20-04 08:48
Dus ik heb sinds een week de 6900xt. Nu heb ik wat instabiliteit, bijvoorbeeld AoE2: DE bevriest om de minuut een seconde of 2, de GPU wordt zéér onregelmatig belast tijdens gamen (wisselt enorm tussen 0-100%), tijdens WoW had ik ineens last van artifacts (dit was wrs door een te hoge OC), Cyberpunk gebruikt de ene keer de hele GPU de andere keer max 60%.
Warzone heeft soms behoorlijke framedrops.
Ik speel op 4k. En ik heb een 3600x, 16gb ram, b450, 650w PSU (Ik ga hier beginnen met vervangen).

De score in Timespy was maar liefst 5000 (grafisch alleen) en bevroor de volgende keren telkens op dezelfde scene..

Ik kreeg tijdens het installeren van de software een error, en deze blijf ik krijgen wat ik ook probeer.

Is dit te verhelpen met wat software of zou het echt mijn mobo / psu zijn?

[Voor 3% gewijzigd door Excessed op 20-03-2021 20:10]

• PatRamon
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 12:16
Excessed schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:55:
Ik kreeg tijdens het installeren van de software een error, en deze blijf ik krijgen wat ik ook probeer.

Reinstal win 10 kan wellicht helpen.

**

• Astennu
Excessed schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:55:
Dus ik heb sinds een week de 6900xt. Nu heb ik wat instabiliteit, bijvoorbeeld AoE2: DE bevriest om de minuut een seconde of 2, de GPU wordt zéér onregelmatig belast tijdens gamen (wisselt enorm tussen 0-100%), tijdens WoW had ik ineens last van artifacts (dit was wrs door een te hoge OC), Cyberpunk gebruikt de ene keer de hele GPU de andere keer max 60%.
Warzone heeft soms behoorlijke framedrops.
Ik speel op 4k. En ik heb een 3600x, 16gb ram, b450, 650w PSU (Ik ga hier beginnen met vervangen).

De score in Timespy was maar liefst 5000 (grafisch alleen) en bevroor de volgende keren telkens op dezelfde scene..

Ik zou dsn eerst met ddu even eennkeer een goede clean doen. Is een stuk sneller dan window's helemaal.

En als er dan nog issues zijn even met hwi64 loggen kijken wat de cpu en de kaart doet.

Een 650 watt psu zegt trouwens weinig. Je kan er hebben die max 550watt continu kunnen en ook die 750 zonder problemen doen. Willen we dssr iets over kunnen zeggen moeten we ook het merk en typenr weten

Voeding is ook uit te sluiten door een underclock+ undervolt te doen bv target clock naar 1800-2000mhz zetten. De kaart undervolt zichzelf dan ook meteen en het verbruik zou dan veel lager moeten zijn.

[Voor 7% gewijzigd door Astennu op 20-03-2021 21:10]

• Excessed
Astennu schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:07:
[...]

Ik zou dsn eerst met ddu even eennkeer een goede clean doen. Is een stuk sneller dan window's helemaal.

En als er dan nog issues zijn even met hwi64 loggen kijken wat de cpu en de kaart doet.

Een 650 watt psu zegt trouwens weinig. Je kan er hebben die max 550watt continu kunnen en ook die 750 zonder problemen doen. Willen we dssr iets over kunnen zeggen moeten we ook het merk en typenr weten

Voeding is ook uit te sluiten door een underclock+ undervolt te doen bv target clock naar 1800-2000mhz zetten. De kaart undervolt zichzelf dan ook meteen en het verbruik zou dan veel lager moeten zijn.
Zal nog eens met DDU proberen. Al geprobeerd, maar dan krijg ik een error tijdens install..

Psu is een Cooler Master MWE Gold 650 Full Modular trouwens

[Voor 3% gewijzigd door Excessed op 20-03-2021 21:51]

• relramackers
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 09-04 15:34
Ik heb precies iets eigenaardigs aan de hand. Sinds ik een BIOS update van mijn moederbord heb gedaan is mijn systeem zeer instabiel (...)

Systeem specs:
-Ryzen 9 3900 stock
-CM MWE Gold 750W V2
Uhm, je hebt sinds de BIOS update problemen die een Beta version blijkt te zijn? Als je weer terug zet naar de vorige versie?

Ik ben deze Beta versie van MSI ook tegengekomen, maar ik wacht dus nog wel eventjes

• Aristodeimos
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 09:30
Excessed schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:49:
[...]

Zal nog eens met DDU proberen. Al geprobeerd, maar dan krijg ik een error tijdens install..

Dat zou in principe ruim voldoende moeten zijn met jouw setup en zo'n 650 watt voeding levert ook daadwerkelijk 650 watt op de 12V.

Ik las wel wat over een overclock en dat zijn wel van die dingen waarbij stroomverbruik exponentieel toeneemt dus dat zou ik sterk afraden; erg veel headroom heb je niet en het liefst heb je je voeding < 75% belast, zodat ie op z'n optimale efficiëntie werkt.

Een versie W10 install is tegenwoordig ook binnen no-time gepiept en is het meest grondig. Zelf meermaals dankbaar gebruik gemaakt in troubleshooting gevallen met weinig tot geen aanknopingspunten.

• Astennu
Excessed schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:49:
[...]

Niet de beste psu maar ook niet slecht. Je kan altijd even een underclock vanndr gpu testen.
En als je een oc op je cpu / ram hebt haal die er eerst af en kijk dan of het goed draait.

• M-spec
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Astennu schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:10:
[...]

Ik deel je mening als computers nog nuttig gebruikt kunnen worden voor warmte in huis. Zelfs nieuwbouwwoningen met een warmtepomp/airco (die een groot deel van de warmte/energie uit de buitenlucht halen) hebben op de bovenverdieping soms alsnog elektrische straalkachels en kan je net zo goed computers gebruiken voor het goede doel icm wat mining als je de hardware al hebt. Beide geven niet meer dan 100% warmte uit 1KWh. CPU load is puur voor het goede doel en wat GPU opbrengsten betreft kijk ik zelf niet per maand, eerder een factor X over een paar jaar en dat blijkt nog altijd de betere optie dan alles uitbetalen. Een vroegtijdig einde is inderdaad weer niet wat je wilt met een prijzige videokaart. Het blijft allemaal op eigen risico.

R9 3950X | RTX 3090 | C6H X370 | 32GB FlareX | Evolv customloop | 34" 144Hz MPG341CQR | Hi-Fi: Arya headphone & Essence III mod.

• Excessed
Inmiddels heb ik met DDU de software nogmaals verwijderd en wederom een clean install gedaan. Ditmaal gelukkig zonder errors.
Meteen Timespy gedaan en nu een score van 18486 op Grafisch gebied.

Dus dat probleem is verholpen, age of empires draait nog steeds slecht. Maar dat is dan denk ik de game.

Bedankt voor de hulp zo ver :)

• Astennu
M-spec schreef op zondag 21 maart 2021 @ 00:35:
[...]

Ik deel je mening als computers nog nuttig gebruikt kunnen worden voor warmte in huis. Zelfs nieuwbouwwoningen met een warmtepomp/airco (die een groot deel van de warmte/energie uit de buitenlucht halen) hebben op de bovenverdieping soms alsnog elektrische straalkachels en kan je net zo goed computers gebruiken voor het goede doel icm wat mining als je de hardware al hebt. Beide geven niet meer dan 100% warmte uit 1KWh. CPU load is puur voor het goede doel en wat GPU opbrengsten betreft kijk ik zelf niet per maand, eerder een factor X over een paar jaar en dat blijkt nog altijd de betere optie dan alles uitbetalen. Een vroegtijdig einde is inderdaad weer niet wat je wilt met een prijzige videokaart. Het blijft allemaal op eigen risico.
Inderdaad en met watercooling kan je weer hebben dat je blok veel eerder verstopt raakt met zooi als je hem 24/7 laat lopen en moet je eerder onderhoud gaan doen. De GPU wordt dan wel goed genoeg gekoeld zodat hij weinig schade oploopt.
Al heb je daar met een custom loop wellicht minder snel last van dan met AIO's? ik heb al te lang niet met H2O gedaan om dat precies te weten.

[Voor 3% gewijzigd door Astennu op 21-03-2021 09:19]

• Astennu
Excessed schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:23:
Inmiddels heb ik met DDU de software nogmaals verwijderd en wederom een clean install gedaan. Ditmaal gelukkig zonder errors.

Dus dat probleem is verholpen, age of empires draait nog steeds slecht. Maar dat is dan denk ik de game.

Ik speel zelf geen AoE dus kan daar niets over zeggen maar zou eens online kijken wat mensen daar over zeggen.
Vaak zijn die RTS games erg CPU limited en zit het probleem eerder aan die kant.

[Voor 3% gewijzigd door Astennu op 21-03-2021 09:20]

• Excessed
Astennu schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:20:
[...]

Ik speel zelf geen AoE dus kan daar niets over zeggen maar zou eens online kijken wat mensen daar over zeggen.
Vaak zijn die RTS games erg CPU limited en zit het probleem eerder aan die kant.
Ik lees op internet zeer veel mensen met problemen met Age of Empires. Veel lag, crashes, en freezes. Dus we wachten netjes op AoE4.

Maar de rest van de games draaien perfect tot nu. Hopelijk blijven ze dat doen!

• deSenna24
relramackers schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:59:
[...]

Uhm, je hebt sinds de BIOS update problemen die een Beta version blijkt te zijn? Als je weer terug zet naar de vorige versie?

Ik ben deze Beta versie van MSI ook tegengekomen, maar ik wacht dus nog wel eventjes
Zoals ik na de post al reageerde, ik heb het BIOS teruggedraaid naar de vorige versie en de problemen waren weg. Ik ga bij MSI dus niet nog eens naar een beta versie, bij de Radeon drivers doe ik dat vaak wel. Bij BIOS updates ook altijd die fan profiles terugzetten is bij MSI niet zo aangenaam. Ik heb liever geeoon een preset als silent, standard, turbo/high ipv de curve manueel aan te passen.

• Astennu
deSenna24 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:21:
[...]

Zoals ik na de post al reageerde, ik heb het BIOS teruggedraaid naar de vorige versie en de problemen waren weg. Ik ga bij MSI dus niet nog eens naar een beta versie, bij de Radeon drivers doe ik dat vaak wel. Bij BIOS updates ook altijd die fan profiles terugzetten is bij MSI niet zo aangenaam. Ik heb liever geeoon een preset als silent, standard, turbo/high ipv de curve manueel aan te passen.
Ik heb tot nu toe geen issues met MSI beta biossen gehad of in ieder geval niet veel meer dan bij de normale.
Maar het is en blijft idd een beta.

Ik zit zelf nu op een AGESA 1.2.0.1 beta bios. Echter gebruik ik nog geen SAM. Moet nog een keer een reinstall doen draai nog CMS mode ipv UEFI.

• Astennu
Ik heb hem ook al in V&A gepost maar ik post mijn vraag ook hier even:
Ik ben op zoek naar iemand die zijn 6800XT/6900XT kaart waterkoeler of een andere cooler gebruikt en zijn stock reference cooler niet gebruikt.

Ik heb namelijk het idee dat de cooler van mijn 6900XT niet helemaal lekker is. Ik heb hele hoge hotspot temperaturen waar andere mensen dat niet hebben. Ik heb ook andere pasta geprobeerd maar toen werd het verschil alleen maar groter. Dus ik heb het idee dat de base niet netjes vlak is of dat er iets met de vaporchamber aan de hand is.

Het verschil tussen de GPU en hotspot was 17c is nu 23c.
Ik heb ook andere 6800XT en 6900XT kaarten getest en die hadden vele kleinere verschillen. Of sowieso lagere temperaturen bij gelijke wattages.
Maar de enige manier om dat uit te kunnen sluiten dat er iets met de cooler is is een andere cooler monteren.

Dus ik ben op zoek naar iemand die zijn cooler niet gebruikt en die zou willen uitlenen (Eventueel met borg mocht je het niet vertrouwen dat je hem terug krijgt) of zou willen verkopen.

Hopelijk is er iemand die mij hier mee zou kunnen helpen
MX4 heeft alles helaas erger gemaakt. Dus er is echt iets niet goed met mijn koeler. Want anders had je juist verbetering verwacht:

(Rood = Stock - Groen = MX4)

Maar een ding is duidelijk de Stock Graphitte pad doet zijn werk goed. Echter kan je die er niet heel van af krijgen. Dus ik zal een nieuwe moeten gaan bestellen want het is er nu duidelijk niet beter op geworden.

• M-spec
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Astennu schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:19:
[...]

Inderdaad en met watercooling kan je weer hebben dat je blok veel eerder verstopt raakt met zooi als je hem 24/7 laat lopen en moet je eerder onderhoud gaan doen. De GPU wordt dan wel goed genoeg gekoeld zodat hij weinig schade oploopt.
Al heb je daar met een custom loop wellicht minder snel last van dan met AIO's? ik heb al te lang niet met H2O gedaan om dat precies te weten.
Luchtkoelers zijn met de tijd natuurlijk ook steeds efficiënter geworden met heatpipes en vaporchambers. Alleen met het beschikbare koeloppervlak en toenemende power is er geen magische oplossing om goed en stil te kunnen koelen zonder het oppervlak te gaan vergroten (Peltier of phase change koeling verbruikt zoals je weet weer veel energie). Dat hardware relatief veel koeler blijft is wel gunstig ja. Ik zeg relatief want de Delta T's met de koeling neemt wel verder toe vanwege de schaalverkleining in de laatste jaren. Spanningen gaan dan wel omlaag en de chips worden groter. Moet ook wel.

AIO's kan je weer niet onderhouden nee of bijvullen wanneer nodig en wat de gemiddelde levensduur is weet ik ook niet. Blijft veel massaproductie. Neemt niet weg dat er goede AIO's zijn en ook crappy customloop materiaal te koop is.

Verstoppingen heb ik zelf nooit last van gehad maar is wel een dingetje met de huidige microfin koelblokken als men voor montage niet goed spoelt. Demiwater met een goede koelvloeistof combineren of een premix blijft ook belangrijk. Liefst zonder fancy cloudy/fog toevoegingen. Nikkel met zilver(bullet) of alu met koper combineren is een recept om een loop mee te slopen. Je wilt je premium vernikkelde koelblok niet langzaam in geoxideerd koper zien veranderen door galvanische corrosie :P. Een ander probleem zit m vaak in slangen met teveel weekmakers die na verloop van tijd een loop kunnen vervuilen, vooral met lelijk witte aanslag. Dan is hardtubing een uitkomst als je tenminste niet regelmatig componenten verwisseld. Het meeste ouderhoud bij 24/7 gebruik is en blijft simpelweg stof vooral met hoge FPI(fins per inch) rads. En stoffilters doen de temps weer geen goed. ;) Persoonlijk vind ik het expirimenteren en optimaliseren van koeling van tijd tot tijd gewoon een leuke bezigheid, anders is een customloop ook niet aan te raden.

R9 3950X | RTX 3090 | C6H X370 | 32GB FlareX | Evolv customloop | 34" 144Hz MPG341CQR | Hi-Fi: Arya headphone & Essence III mod.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ScreameR86
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23:10
Hallo iedereen,

Leuk dat er een ervaringen topic voor de Rx6xxx kaarten is.
Gelukkig is het mij een tijd geleden ook gelukt om een RX6900XT te scoren via de AMD store.

Graag zou ik mijn ervaringen ook met jullie willen delen.

Mijn kaart heeft helaas een aardige coilwhine, zoals bij de meeste eigenaren (van wat ik heb gelezen). Om deze reden heb ik het advies/idee van Cidious gevolgt om de coils onder de powerconnectoren af te dempen met een thermal pad. Dit lijkt inderdaad aardig te helpen (het geluid is minder prominent aanwezig). Mogelijk dat met een nog dikkere pad beter resultaat te boeken is (heb gebruik gemaakt van 3MM TermalRight pad(Aliexpress)).

Om deze mod uit te voeren heb ik de gehele koeler moeten verwijderen, wat ertoe heeft geleidt dat de hitachi pad is gesneuveld (iets dat blijkbaar bij veel mensen voorkomt). Tijdens het monteren van de koeler heb ik daarom gebruik gemaakt van Arctic Silver 5 pasta. Dit lijkt tot dusver goed te werken (heb de actie een week geleden uitgevoerd). Ook is uiteraard de thermalpad gebruikt om de backplate als heatspreader in te zetten.

De kaart is als volgt ingesteld (via de AMD software):
- core min/max freq: 2300-2400
- voltage 1100mV
- max fanspeed 40% (+- 1300RPM)
- geheugen is standaard

Dit levert in Furmark een 2350mhz core, 78C, 39% fan op na 15 minuten draaien. Helaas weet ik niet hoe het was zonder de aanpassing, maar het lijkt mij geen slecht resultaat.

Verder uiteraard verschillende spellen gespeeld en geen rare dingen gezien.

Bevindingen zijn gedaan i.c.m. met de volgende specs:
- Ryzen 5 3600 (geen OC) (i.c.m. Arctic Freezer || 240 AIO).
- 16 GB GSkill FlareX 3200CL14
- B450 I AORUS PRO WIFI
- 600W Corsair SF600 Platinum
- Coolermaster NR200P (vented)
- 2x Noctua NF-A12x15 bottom intake.

• Astennu
ScreameR86 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:30:
Hallo iedereen,

Leuk dat er een ervaringen topic voor de Rx6xxx kaarten is.
Gelukkig is het mij een tijd geleden ook gelukt om een RX6900XT te scoren via de AMD store.

Graag zou ik mijn ervaringen ook met jullie willen delen.

Mijn kaart heeft helaas een aardige coilwhine, zoals bij de meeste eigenaren (van wat ik heb gelezen). Om deze reden heb ik het advies/idee van Cidious gevolgt om de coils onder de powerconnectoren af te dempen met een thermal pad. Dit lijkt inderdaad aardig te helpen (het geluid is minder prominent aanwezig). Mogelijk dat met een nog dikkere pad beter resultaat te boeken is (heb gebruik gemaakt van 3MM TermalRight pad(Aliexpress)).

Om deze mod uit te voeren heb ik de gehele koeler moeten verwijderen, wat ertoe heeft geleidt dat de hitachi pad is gesneuveld (iets dat blijkbaar bij veel mensen voorkomt). Tijdens het monteren van de koeler heb ik daarom gebruik gemaakt van Arctic Silver 5 pasta. Dit lijkt tot dusver goed te werken (heb de actie een week geleden uitgevoerd). Ook is uiteraard de thermalpad gebruikt om de backplate als heatspreader in te zetten.

De kaart is als volgt ingesteld (via de AMD software):
- core min/max freq: 2300-2400
- voltage 1100mV
- max fanspeed 40% (+- 1300RPM)
- geheugen is standaard

Dit levert in Furmark een 2350mhz core, 78C, 39% fan op na 15 minuten draaien. Helaas weet ik niet hoe het was zonder de aanpassing, maar het lijkt mij geen slecht resultaat.

Verder uiteraard verschillende spellen gespeeld en geen rare dingen gezien.

Bevindingen zijn gedaan i.c.m. met de volgende specs:
- Ryzen 5 3600 (geen OC) (i.c.m. Arctic Freezer || 240 AIO).
- 16 GB GSkill FlareX 3200CL14
- B450 I AORUS PRO WIFI
- 600W Corsair SF600 Platinum
- Coolermaster NR200P (vented)
- 2x Noctua NF-A12x15 bottom intake.
Heb je ook temps waardes van voor de aanpassingen en nu van na de aanpassingen?
En dan GPU, Hotspot, memory en VRM?

Want alleen de GPU Edge temp zegt helaas weinig.

Ik ben zelf vergeten pad's op die coils te doen had dat wel willen testen. Ik had toen zelf het idee dat het meeste geluid nog steeds van de VRM's rondom de GPU kwam maar goed als de cooler er af is is het een kleine moeite om dat even uit te proberen. Wellicht dat ik komende week nog even een poging waag als de nieuwe cooler voor de 6900XT binnen is.

• ScreameR86
Astennu schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:27:
[...]

Heb je ook temps waardes van voor de aanpassingen en nu van na de aanpassingen?
En dan GPU, Hotspot, memory en VRM?

Want alleen de GPU Edge temp zegt helaas weinig.

Ik ben zelf vergeten pad's op die coils te doen had dat wel willen testen. Ik had toen zelf het idee dat het meeste geluid nog steeds van de VRM's rondom de GPU kwam maar goed als de cooler er af is is het een kleine moeite om dat even uit te proberen. Wellicht dat ik komende week nog even een poging waag als de nieuwe cooler voor de 6900XT binnen is.
Ik heb helaas geen metingen gedaan voor de operatie, aangezien de coilwhine iets te prominent aanwezig was naar mijn smaak.

Tijdens het minen krijg ik de volgende waarden:

Tijdens Furmark:

Uiteraard kan er nog wel wat getweaked worden (hogere clock e.d.), maar gezien hoe snel de kaart al is vond ik dat niet nodig 8)

[Voor 37% gewijzigd door ScreameR86 op 23-03-2021 19:43. Reden: Op verzoek nog wat stats toegevoegd.]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online
Nog even wezen spelen met mijn 6900XT, Timespy score van 18992 en Graphics score van 20209.

500MHz min
2600MHz max
1125mV

Mem of Fast Timing 2100MHz

https://www.3dmark.com/3dm/59889007?

[Voor 5% gewijzigd door rikadoo op 23-03-2021 20:37]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• MrDucky
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23:12
ScreameR86 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:53:
[...]

Ik heb helaas geen metingen gedaan voor de operatie, aangezien de coilwhine iets te prominent aanwezig was naar mijn smaak.

Tijdens het minen krijg ik de volgende waarden:
[Afbeelding]

Tijdens Furmark:
[Afbeelding]

Uiteraard kan er nog wel wat getweaked worden (hogere clock e.d.), maar gezien hoe snel de kaart al is vond ik dat niet nodig 8)
Mooie temps in furmark mijne word aanzienlijk warmer! mijn hotspot raakt de 95-100C wel....

[Voor 9% gewijzigd door MrDucky op 23-03-2021 21:56]

AMD Ryzen 9 5900X, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, MSI B550M Mortar WiFi, EVGA GTX 1080Ti SC2, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 2x WD Black Caviar 640GB Raid 0, 1x WD 2.5 Inch 1TB, Fractal Design Define Mini C, Corsair TX-750

• Astennu
MrDucky schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:47:
[...]

Mooie temps in furmark mijne word aanzienlijk warmer! mijn hotspot raakt de 95-100C wel....

[Afbeelding]
Ik heb dus een beetje hetzelfde issue.
Maar zo te zien draai jij hem ook niet stock maar op +15% power. Als je dat niet doet scheelt het aanzienlijk.

• MrDucky
Maakt weinig uit mijn hotspot gaat altijd richting 102. Heb de power limit er meer afgehaald voor constantere clocks. maar op stock haal ik alleen lagere gpu temp maar zelfde hotspot. vermoed dus dat ergens mijn chip niet vlak is...

Tijdens warzone zit ik op 95c hotspot en 75-80 gpu....

AMD Ryzen 9 5900X, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, MSI B550M Mortar WiFi, EVGA GTX 1080Ti SC2, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 2x WD Black Caviar 640GB Raid 0, 1x WD 2.5 Inch 1TB, Fractal Design Define Mini C, Corsair TX-750

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20-04 14:08

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Iemand hier die de HDMI audio van een RX6000 kaart gebruikt?

Ik heb een 6900XT in mijn steam box zitten, maar het geluid gaat na een kwartiertje gamen kraken en klinken als een robot. De enige remedie is de game opnieuw starten of wisselen tussen 2.0 en 5.1.

Bij nVidia kaarten heb ik die issues nooit gehad bijzonder genoeg. Iemand een verlossende tip?

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• Astennu
MrDucky schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:05:
Maakt weinig uit mijn hotspot gaat altijd richting 102. Heb de power limit er meer afgehaald voor constantere clocks. maar op stock haal ik alleen lagere gpu temp maar zelfde hotspot. vermoed dus dat ergens mijn chip niet vlak is...

De chip is waarschijnlijk wel vlak maar de baseplate van je koeler niet.
Ik wil ergens deze week mijn 2e cooler gaan monteren eens kijken wat voor een verschil dat geeft.

• JohnnyV76
rikadoo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:37:
Nog even wezen spelen met mijn 6900XT, Timespy score van 18992 en Graphics score van 20209.

500MHz min
2600MHz max
1125mV

Mem of Fast Timing 2100MHz

https://www.3dmark.com/3dm/59889007?
Nette score!
Is dat ook game stable of alleen bench stable? Ik merkte zelf dat de hogere overclocks wel werkten in de benchmarks maar in games had ik toch een crash op random momenten. Soms na 5 minuten, soms na 15 minuten maar t was in ieder geval niet stabiel genoeg. Uiteindelijk is het een kwestie van zoeken naar de sweetspot.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

• ScreameR86
Astennu schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:08:
[...]

Ik wil ergens deze week mijn 2e cooler gaan monteren eens kijken wat voor een verschil dat geeft.
Volgens IgorsLab zijn zowel de chip als de koeler (baseplate) niet vlak, waardoor de traditionele wijze van monteren niet (goed) werkt. Hij geeft wel een nette uitleg hoe het wel kan. Deze stappen heb ik ook gevolgd.

Misschien dat dat nog wat verschil maakt.

https://www.igorslab.de/e...ct-installation-sequence/

• rikadoo
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online
JohnnyV76 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:19:
[...]

Nette score!
Is dat ook game stable of alleen bench stable? Ik merkte zelf dat de hogere overclocks wel werkten in de benchmarks maar in games had ik toch een crash op random momenten. Soms na 5 minuten, soms na 15 minuten maar t was in ieder geval niet stabiel genoeg. Uiteindelijk is het een kwestie van zoeken naar de sweetspot.
Ik heb er gister een half uurtje Rainbow Six Siege mee gespeeld en dat was stable, wellicht niet het meest zware spel (kan Cyberpunk eens proberen) maar daar in ieder geval geen problemen mee gehad. Hoewel een half uurtje ook niet zoveel is natuurlijk, moet nog even wat langer testen!

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• ScreameR86
Gezien de gemelde hoge junction temperaturen tijdens furmark, was ik benieuwd hoe erg dat bij mijn kaart zou zijn. Dus heb Furmark met 115% PL + 2300-2500 core, 2100mem getest.

• Astennu
ScreameR86 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:01:
[...]

Volgens IgorsLab zijn zowel de chip als de koeler (baseplate) niet vlak, waardoor de traditionele wijze van monteren niet (goed) werkt. Hij geeft wel een nette uitleg hoe het wel kan. Deze stappen heb ik ook gevolgd.

Misschien dat dat nog wat verschil maakt.

https://www.igorslab.de/e...ct-installation-sequence/
Wel apart dat de chip niet mooi recht is. Al heb ik inderdaad wel extreme overclockers gezien die hun chip ook vlak maakte voor ze met LN2 aan de slag gingen.

Igor legt het allemaal wel goed uit.
Wel apart dat MX4 volgens hem minder goed is dan Gelid Xtreme want die laatste is volgens mij dunner dan MX4. Maar ik heb nog een beetje van die pasta liggen dus zal het eens proberen.Aan de andere kant om de coolers onderling te vergelijken is is het beter weer MX4 te pakken zodat daar geen verschil zit.

Maar eens kijken hoeveel tijd ik dit weekend heb.

Edit:
Net even gekeken MX4 is 870 poise en Gelid Xtreme zit op 850 dus die laatste is ietsjes dunner. Maar zouden dus vergelijkbaar moeten zijn qua pumpout effect.

Edit2:
Alphacool Subzero zit ook op 850. Maar er zijn wel Density verschillen. MX4 is 2,5 g/cm3 AC is 2,7 maar GX zit op 3,73.

Dus dan zou je eigenlijk zeggen dat de GX beter zou moeten zijn dan de AC. Al zou de conductivity van GX volgens de specs lager zijn. Nu kan je die alleen niet 1:1 vergelijken want ze willen die dingen nog wel eens anders meten. En GX is wel erg goede pasta volgens alle tests.

[Voor 20% gewijzigd door Astennu op 24-03-2021 10:40]

• MrDucky
Astennu schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:08:
[...]

Dit is met 2300 Core op 1075Mv en 2150 Mem met fast timings. 17c verschil tussen hotspot en gpu. En dit is dus met een undervolt....

• Astennu
MrDucky schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:28:
[...]

Dit is met 2300 Core op 1075Mv en 2150 Mem met fast timings. 17c verschil tussen hotspot en gpu. En dit is dus met een undervolt....

[Afbeelding]
Je bent grappig genoeg nog steeds capped of is dit wel met +15% power? want anders zit je wel op de 255watt limit. Jammer dat je voltage hier niet bij staat ben wel benieuwd wat daar staat.

[Voor 6% gewijzigd door Astennu op 24-03-2021 10:30]

• MrDucky
Astennu schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:29:
[...]

Je bent grappig genoeg nog steeds capped of is dit wel met +15% power? want anders zit je wel op de 255watt limit. Jammer dat je voltage hier niet bij staat ben wel benieuwd wat daar staat.
Voltage staat er wel bij 1075Mv. power limit op +0% dus je ziet bij max ook 255W staan :)
ScreameR86 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:17:
Gezien de gemelde hoge junction temperaturen tijdens furmark, was ik benieuwd hoe erg dat bij mijn kaart zou zijn. Dus heb Furmark met 115% PL + 2300-2500 core, 2100mem getest.

[Afbeelding]
Is dit met stock cooler?

[Voor 39% gewijzigd door MrDucky op 24-03-2021 10:43]

• ScreameR86
MrDucky schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:42:
[...]

Voltage staat er wel bij 1075Mv. power limit op +0% dus je ziet bij max ook 255W staan :)

[...]

Is dit met stock cooler?
Dit is met een opnieuw gemounte stockkoeler i.c.m. Arctic Silver 5 paste en thermal pads achter de backplate.

• Astennu
MrDucky schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:42:
[...]

[...]

Is dit met stock cooler?
Ik bedoel in HWI64 zie ik het voltage niet.
Wat je in de drivers als target opgeeft is niet het daadwerkelijke voltage. Het is een doel maar niet een vast gegeven.

Je ziet ook dat je clockspeeds throttelen want die zijn maar 2130 MHz als je geen power of temp limiet zou hebben en je clockspeed target is 2300MHz zou je 2240 ish verwachten.

[Voor 22% gewijzigd door Astennu op 24-03-2021 11:42]

• VendenHill
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 04-04 08:31
Sinds gisteren eigenaar van een RX6700XT. Erg blij mee maar hij werkt niet naar behoren.

Zie dit topic:
Lage FPS Warzone

Iemand anders ook dit probleem met de RX6700XT?

• JohnnyV76
VendenHill schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:04:
Sinds gisteren eigenaar van een RX6700XT. Erg blij mee maar hij werkt niet naar behoren.

Zie dit topic:
Lage FPS Warzone

Wel erg aan de lage kant allebei. Kende de benchmark niet maar heb m hier ook eens gedraaid (6900 XT) en kwam op een FPS van 154.7 met een score van 6475. Dat is met DX11 en 2560x1440 met 8xAA fullscreen en quality stond op high.

Iets anders....
Memory OC doet eigenlijk heel erg weinig. Nog eens Timespy gedraaid op stock memory settings waarbij ik op een graphics score van 18.934 uitkwam en toen t geheugen op fast timings met 2100mhz en toen kwam de score op 19.128.

• Astennu
VendenHill schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:04:

Zie dit topic:
Lage FPS Warzone

VendenHill schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:26:
Op dit moment staan mijn Radeon settings als volgt:

[Afbeelding]

Wat bedoel je precies met “die sliders”
Daar klopt iets helemaal niet. Normaal kan je min freq niet boven je Max frequency uit komen die kan maximaal 100MHz lager zijn dan de Maximale clocksnelheid.

Je max zou op 2600 of zo moeten staan min staat normaal op 500MHz out of the box.

Heb je aan die waardes gezetten? want zo te zien draait hij nu maximaal 500MHz en dat verklaart je framerate.

Voor logging zou ik trouwens GPU-Z of HWI64 gebruiken.

Het kan ook dat afterburner roet in het eten gooit dat zal niet de eerste keer zijn. Ik zou die er even helemaal af gooien DDU draaien drivers opnieuw en kijken of het dan wel goed werkt.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Blaat schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:08:
Iemand hier die de HDMI audio van een RX6000 kaart gebruikt?

Ik heb een 6900XT in mijn steam box zitten, maar het geluid gaat na een kwartiertje gamen kraken en klinken als een robot. De enige remedie is de game opnieuw starten of wisselen tussen 2.0 en 5.1.

Bij nVidia kaarten heb ik die issues nooit gehad bijzonder genoeg. Iemand een verlossende tip?
Update hier op, een UEFI update lijkt het probleem verholpen te hebben. Ik snap er niks van want ik draaide al de op-een-na nieuwste UEFI, maar het geluid blijft nu gewoon normaal klinken.

Ook geen stutters meer als ik resizable bar aan zet in de UEFI. Wellicht dat er daar een compatibility issuetje is verholpen.

Voor de volledigheid gaat het om dit ensemble met componenten:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 I PRO WIFI€ 205,95€ 205,95
1VideokaartenAMD Radeon RX 6900 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 96,-€ 96,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 52,54€ 52,54
2VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 27,-€ 54,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master V650 SFX Gold€ 120,50€ 120,50
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Totaal€ 982,99

• Astennu
Blaat schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Update hier op, een UEFI update lijkt het probleem verholpen te hebben. Ik snap er niks van want ik draaide al de op-een-na nieuwste UEFI, maar het geluid blijft nu gewoon normaal klinken.

Ook geen stutters meer als ik resizable bar aan zet in de UEFI. Wellicht dat er daar een compatibility issuetje is verholpen.

Voor de volledigheid gaat het om dit ensemble met componenten:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 I PRO WIFI€ 205,95€ 205,95
1VideokaartenAMD Radeon RX 6900 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 96,-€ 96,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 52,54€ 52,54
2VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 27,-€ 54,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master V650 SFX Gold€ 120,50€ 120,50
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Totaal€ 982,99
Heel apart maar hey als het nu werkt alleen maar mooi. Hopelijk blijft het nu bij toekomsite updates ook weg.

• Tricolores
  • Laatst online: 19-04 22:56
Even vragen hier aan de "kenners" die mij een inzicht kunnen geven.

Zoals velen, ben ik op zoek naar een RX 6800 XT, wat dus niet gaat gebeuren.
Een mens kijkt dan naar alternatieven en dat zijn de RX 6700 XT of de RX 6900 XT.

De RX 6900 XT is bij de drops, mits je snel genoeg bent, af en toe te krijgen maar is een héél pak duurder dan de RX 6800 XT terwijl ik die extra performance (die op zich al relatief beperkt is voor gaming) eigenlijk niet nodig heb.
Aan de andere kant van het spectrum heb je dus de RX 6700 XT die ook af en toe te kopen valt via een drop, maar die stelt dan in veel reviews weer teleur omdat deze met moeite meekan met een RTX 3070. Voordeel hier is de prijs die bijzonder zacht te noemen valt.

Ik game 1080p op hoge refresh rates (240Hz) en wil liever vroeger dan later ook met VR-gaming beginnen. Ik heb een PC gebouwd ergens vorig jaar met een X570 Aorus Elite moederbord en een R7 3700X processor, heb de VEGA56 van oude PC als enige onderdeel meegenomen omdat ik op deze generatie wou wachten.

De concrete vraag is dus, wat doe ik hier in godsnaam mee? Ik zit compleet vast in dubio. Het ziet er niet naar uit dat een RX 6800 XT de komende maanden of zelfs dit jaar (afhankelijk van de bron) nog deftig beschikbaar komt, dus wat is het beste alternatief dan?

Aorus Elite X570 - Ryzen 7 3700X - 16 GB DDR4 @ 3200 MHz - AMD RX6700XT

• Astennu
Tricolores schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:49:
Even vragen hier aan de "kenners" die mij een inzicht kunnen geven.

Zoals velen, ben ik op zoek naar een RX 6800 XT, wat dus niet gaat gebeuren.
Een mens kijkt dan naar alternatieven en dat zijn de RX 6700 XT of de RX 6900 XT.

De RX 6900 XT is bij de drops, mits je snel genoeg bent, af en toe te krijgen maar is een héél pak duurder dan de RX 6800 XT terwijl ik die extra performance (die op zich al relatief beperkt is voor gaming) eigenlijk niet nodig heb.
Aan de andere kant van het spectrum heb je dus de RX 6700 XT die ook af en toe te kopen valt via een drop, maar die stelt dan in veel reviews weer teleur omdat deze met moeite meekan met een RTX 3070. Voordeel hier is de prijs die bijzonder zacht te noemen valt.

Ik game 1080p op hoge refresh rates (240Hz) en wil liever vroeger dan later ook met VR-gaming beginnen. Ik heb een PC gebouwd ergens vorig jaar met een X570 Aorus Elite moederbord en een R7 3700X processor, heb de VEGA56 van oude PC als enige onderdeel meegenomen omdat ik op deze generatie wou wachten.

De concrete vraag is dus, wat doe ik hier in godsnaam mee? Ik zit compleet vast in dubio. Het ziet er niet naar uit dat een RX 6800 XT de komende maanden of zelfs dit jaar (afhankelijk van de bron) nog deftig beschikbaar komt, dus wat is het beste alternatief dan?
Ligt er een beetje aan wat je doel is. Ik vraag me af of een 6700XT snel genoeg is voor 240FPS op max details. Maar goed op dit moment is de videokaart die je kan krijgen de beste kaart die je kan hebben. Een 6700XT is natuurlijk wel een stukje sneller dan een Vega 56 maar het is ook geen 2x of zo.

Een RX6800 zou ook mooi zijn kans om die te krijgen is wat groter dan dan bij de 6800XT maar denk dat je meer kans hebt op een 6900XT.

Daarnaast heb je dus 1080p met 240Hz. Maar om die 240Hz te halen in veel games kan de 3700X ook een bottelnek vormen en haal je het misschien met een 5800X nog niet eens. Games zoals CS Go zal wel lukken maar of bv COD warzone altijd 240FPS zal halen met de 3700X vraag ik mij af.

Nu ben ik zelf geen 240FPS gamer dus ik kan daar weinig over zeggen.
Ik speel zelf op 3440x1440 @ 144Hz dus ik ben om die rede wel voor de 6900XT gegaan.

Dus mijn vraag is eerst wat is je doel? wat voor een FPS wil je halen en in welke games? en wat haalt je Vega 56 daar nu?

• Mr Mike
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 18:43
..............................

Sorry verkeerde topic. Mijn oprechte excusses.

[Voor 88% gewijzigd door Mr Mike op 25-03-2021 07:57]

• JohnnyV76
Mr Mike schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:16:
Vandaag is het weer zover. Zit er weer lekker voor klaar en hoop dat ik een 6800Xt kan scoren. Hopelijk gaat het nu wat makkelijker door de 6700 XT. See you all on the battle ground. hahaha
Eigenlijk verkeerde topic maareh... ik moest gelijk aan dit nummer denken toen ik je bericht las ;)

Ach ja, t is net de loterij... er zijn mensen die m winnen.

• Tricolores
  • Laatst online: 19-04 22:56
Astennu schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 23:07:
[...]

Ligt er een beetje aan wat je doel is. Ik vraag me af of een 6700XT snel genoeg is voor 240FPS op max details. Maar goed op dit moment is de videokaart die je kan krijgen de beste kaart die je kan hebben. Een 6700XT is natuurlijk wel een stukje sneller dan een Vega 56 maar het is ook geen 2x of zo.

Een RX6800 zou ook mooi zijn kans om die te krijgen is wat groter dan dan bij de 6800XT maar denk dat je meer kans hebt op een 6900XT.

Daarnaast heb je dus 1080p met 240Hz. Maar om die 240Hz te halen in veel games kan de 3700X ook een bottelnek vormen en haal je het misschien met een 5800X nog niet eens. Games zoals CS Go zal wel lukken maar of bv COD warzone altijd 240FPS zal halen met de 3700X vraag ik mij af.

Nu ben ik zelf geen 240FPS gamer dus ik kan daar weinig over zeggen.
Ik speel zelf op 3440x1440 @ 144Hz dus ik ben om die rede wel voor de 6900XT gegaan.

Dus mijn vraag is eerst wat is je doel? wat voor een FPS wil je halen en in welke games? en wat haalt je Vega 56 daar nu?
Voorlopig speel ik vooral CSGO, daarvoor is alles zowat overkill. Wil echter goed zitten voor de komende jaren en zonder zorgen richting VR kunnen kijken. Vandaar ook de twijfels.

Aorus Elite X570 - Ryzen 7 3700X - 16 GB DDR4 @ 3200 MHz - AMD RX6700XT

• Astennu
Tricolores schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:35:
[...]

Voorlopig speel ik vooral CSGO, daarvoor is alles zowat overkill. Wil echter goed zitten voor de komende jaren en zonder zorgen richting VR kunnen kijken. Vandaar ook de twijfels.
Voorbereiden op de toekomst zou ik nooit doen. Als je pc nu alles doet wat jij wilt waarom dan upgraden? Als je niet weet wat je straks nodig hebt koop je misschien nu iets wat dan niet optimaal is op achterhaald. Volgend jaar krijgen we van zowel AMD als nVidia weer een nieuwe generatie gpus die een stuk sneller zijn.

Zonder zorgen richting vr tja zelfs een 3090 en 6900 XT kunnen het met vr nog erg zwaar hebben afhankelijk van de resolutie van je headset maar met vr wil je juist een zo hoog mogelijke resolutie hebben. Dan heb je dus een dure headset en dure kaart nodig.

Daarnaast is dit alles behalve een ideale tijd om nieuwe hardware te kopen.

Dus als je er nu niets mee gaat doen vooral niet doen. Wacht dan op een eventuele Mining crash waarbij de 2e hands markt overspoeld wordt met goedkope kaartjes. Of dat de huidige markt weer wat stabieler is.

Zoals je zegt cs go draait met je huidige hardware ook wel 240fps. Dus om daar nu voor te upgraden zou zonde zijn.

Op mijn resolutie heb ik extreem veel baat gehad bij de upgrade maar mijn 5700XT haalde op 3440x1440 bij veel games ook maar 70-80 fps en nu zit ik wel op 143. Maar met 1080p heb je dat issue niet tenzij je games zoals cyberpunk gaat spelen.

• MrDucky
Astennu schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:41:
[...]

Ik bedoel in HWI64 zie ik het voltage niet.
Wat je in de drivers als target opgeeft is niet het daadwerkelijke voltage. Het is een doel maar niet een vast gegeven.

Je ziet ook dat je clockspeeds throttelen want die zijn maar 2130 MHz als je geen power of temp limiet zou hebben en je clockspeed target is 2300MHz zou je 2240 ish verwachten.

Dit is 2300MHz target op 1075Mv met stock power limit....

Dit is tijdens warzone niet furmark

• Astennu
MrDucky schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:41:
[...]

[Afbeelding]

Dit is 2300MHz target op 1075Mv met stock power limit....

Dit is tijdens warzone niet furmark
Is nog een beetje lastig te zien omdat je geen graph over tijd hebt.
Dan zou je het moeten loggen.

Hij haalt ieder geval wel even een keer 2260MHz gezien de max maar meer dan dat weet je ook niet.
Als ik dat soort dingen doe log ik het altijd en gebruik ik Generic log Viewer om het leesbaar te maken. Bv:

Op die manier zie je pas echt goed wat de voltages,clocks en temperatuur tijdens het gamen gedaan heeft.

[Voor 4% gewijzigd door Astennu op 25-03-2021 12:50]

• MrDucky
Astennu schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:49:
[...]

Is nog een beetje lastig te zien omdat je geen graph over tijd hebt.
Dan zou je het moeten loggen.

Hij haalt ieder geval wel even een keer 2260MHz gezien de max maar meer dan dat weet je ook niet.
Als ik dat soort dingen doe log ik het altijd en gebruik ik Generic log Viewer om het leesbaar te maken. Bv:

[Afbeelding]

Op die manier zie je pas echt goed wat de voltages,clocks en temperatuur tijdens het gamen gedaan heeft.
Wat mij opvalt is dat hij bij lange na niet aan het target voltage komt. en dus op veel lager voltage die 2260MHz haalt. dit verklaart ook wel waarom ik een OC niet echt voor elkaar kreeg.

• Astennu
MrDucky schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:57:
[...]

Wat mij opvalt is dat hij bij lange na niet aan het target voltage komt. en dus op veel lager voltage die 2260MHz haalt. dit verklaart ook wel waarom ik een OC niet echt voor elkaar kreeg.
Dat is logisch zie ook mijn OC guide in de 2e post van het topic.
Maar kort gezegd hij haalt het target voltage netjes als je de Stock target clocks draait voor een 6900XT is dat rond de 2500MHz.

Verlaag je de clocks boven dat punt krijg je een lager effectief voltage. Want de chip weet dan als ik 2500 op 1175mv stabiel doe hoef ik voor 2300 geen 1175 effectief toe te passen en pakt hij wellicht maar 1075 (ik noem maar even wat)

Andersom hetzelfde als je een Target van 1050MV zet gaat hij uit van 1050MV @ 2500MHz
ga je de clocks dan verhogen naar 2600 zegt hij oke 1050 was voor 2500MHz dus voor 2600 moet ik dan 1100mv gebruiken (ook hier noem ik maar even een getal.

Ik moet denk ik maar eens tijd gaan vinden om een FAQ stukje te schrijven om dit stuk even beter uit te schrijven. Want de vraag komt veel voorbij.
Tweakers.net zelf ging met hun review ook al de fout in waardoor de Sapphire kaart onderaan eindigde. Ik heb ze toen informatie gegeven hoe dit werkt en dat ze het eigenlijk anders moeten testen. Daarna hebben ze het opnieuw gedaan stond de sapphire kaart ineens boven aan.
Dus je moet wel goed weten wat je doet. Mensen krijgen vaak een ander resultaat dan ze verwachten omdat ze niet weten hoe het werkt.

Door veel te testen en te meten ben ik er achter gekomen wat de kaarten doen want het is nergens beschreven.

[Voor 3% gewijzigd door Astennu op 25-03-2021 13:03]

• ricjuh
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:47

ricjuh

PSN: ricjuhNL

MrDucky schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:05:

Hetzelfde hier, mijn kaart gaat ook direct naar 93+ hotspot zodra ik iets opstart..
Beetje OC in Radeon software en TimeSpy crasht..

Dus nu voorlopig maar op balanced plan en binnenkort over op een waterblok :X

Battle.net: ricjuh#2827

• ScreameR86
Is er ook voldoende airflow in jullie situaties?

In mijn geval zitten er 2 120xx15mm fans onder die koude lucht aanzuigen en daarmee effectief de warme lucht wegduwt. Hierdoor kan de kaart geen warme lucht hergebruiken.

Zonder modificaties aan de fanprofile, oc, e.d. krijg je sowieso een wat hogere hotspot dan je lief is, aangezien de fancurve standaard behoorlijk relaxed is ingesteld. Dit schijnt bij de 6800XT minder het geval te zijn.

Je zou daarom ook de fans eens op 50% kunnen zetten (even los van of dat te veel herrie geeft), om te controleren hoeveel dat helpt.

• MrDucky
Ik heb 2x 140MM intakes op voorkant en 2x 120MM out (1 achter, 1 top). Niet top maar ook niet denderend slecht...

Mijn oude 1080 Ti van EVGA die maar 2 slots was en net zoveel verstookte met OC om en nabij (300W) bleef aanzienlijk koeler.

[Voor 36% gewijzigd door MrDucky op 25-03-2021 13:57]

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Ik zal misschien iets gemist hebben, maar wat is er precies mis met een hoge hot spot temperatuur als de kaart gewoon stabiel draait?

• MrDucky
@Blaat Geloof dat de kaart rond de 100C hotspot al begint met throttlen, daar loop ik dus tegenaan als ik normaal game. Het verschil van +- 20C tussen GPU en GPU Hotspot vind ik erg groot zou voor mijn gevoel kleiner moeten zijn. Als ik naar anderen kijk zit hier veel verschil tussen. sommige hebben 5c andere 20+...

@Astennu is hopelijk binnenkort wat wijzer of dit door de cooler of de chip komt.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

MrDucky schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:58:
@Blaat Geloof dat de kaart rond de 100C hotspot al begint met throttlen, daar loop ik dus tegenaan als ik normaal game. Het verschil van +- 20C tussen GPU en GPU Hotspot vind ik erg groot zou voor mijn gevoel kleiner moeten zijn. Als ik naar anderen kijk zit hier veel verschil tussen. sommige hebben 5c andere 20+...

@Astennu is hopelijk binnenkort wat wijzer of dit door de cooler of de chip komt.
Op die fiets!

Moet zeggen dat ik het bij die van mij nooit bekeken heb. De performance is zoals ik zou willen; gewoon goed.

Maar meestal is een hoge delta te wijten aan een net-niet egaal vapor chamber oppervlak. AMD probeert dat op te vangen door een thermal pad te gebruiken ipv paste, maar dit kan niet alles fixen.

In mijn ervaring is de makkelijkste fix liquid metal ertussen doen en wat washers onder de x-clamp doen. Moet je wel durven, maar de resultaten zijn vaak erg goed.

• Astennu
Blaat schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:57:
Ik zal misschien iets gemist hebben, maar wat is er precies mis met een hoge hot spot temperatuur als de kaart gewoon stabiel draait?
Dat is ook geen probleem zeker niet voor stock gebruik.
Maar bij mij is het gewoon een twaekers ding :P proberen het beter te maken verder te komen.
Mijn kaart clockt best leuk ondanks de hoge temps. Dus als ik die hotspot temps lager kan krijgen kan ik waarschijnlijk net wat verder komen. is dat de moeite? nee tuurlijk niet ^^ is dat leuk ja dat zeker!
Ik bedoel met het tweaken heb je max 10% prestatie winst vandaag de dag. Die dingen presteren out of the box al zo goed. De tijden van vroeger dat je een penitum 4 een 100% OC kon geven zijn echt wel voorbij :P

• Astennu
MrDucky schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:58:

Nee hij begint bij 115C pas met throttelen.
Maar bij elke 5-10c hoger verhoogt hij wel het voltage met 5mv. het is een curve. En soms verlaagd hij de clocks ook met 5MHz. Als je de chip tot 20c zou coolen boost hij net wat hoger is je afwijking geen 60MHz tov target maar bv 40.
Maar dat noem ik niet throttelen dat is boost gedrag. Bij 115 gaat hij echt hard knijpen en dan zie je hem makkelijk 100-150MHz zakken.
Dat gebeurd bij mij als ik 1175mv gebruik en max power via more power tool vraag. Ondanks 100% fan speed zit hij bij mij dan op 115-116c hotspot bij de zware stukken van de 3Dmark run.
Een kaart van een maat van mij zit dan nog netjes in de 100-108c range ondanks gelijke voltages en verbruik maar slechts 50MHz lagere clocks omdat die core wat minder is.

Ik moet zeggen dat ik 5c out of the box nog niet heb gezien. Maar wel 10c en misschien een keer 8. Maar ik had zelf 17 wat wel aan de hogere kant is.

[Voor 5% gewijzigd door Astennu op 25-03-2021 14:33]

• Astennu
Blaat schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:04:
[...]

Op die fiets!

Moet zeggen dat ik het bij die van mij nooit bekeken heb. De performance is zoals ik zou willen; gewoon goed.

Maar meestal is een hoge delta te wijten aan een net-niet egaal vapor chamber oppervlak. AMD probeert dat op te vangen door een thermal pad te gebruiken ipv paste, maar dit kan niet alles fixen.

In mijn ervaring is de makkelijkste fix liquid metal ertussen doen en wat washers onder de x-clamp doen. Moet je wel durven, maar de resultaten zijn vaak erg goed.
Ja klopt daarom heb ik nu dus een 2e cooler gekocht om te kijken hoe die het doet. En zodat ik er een kan proberen te lappen zonder downtime.
is LM wel dik genoeg?
Ik heb al washers onder de Xclamp maar dat heeft niet echt geholpen. zag geen verschil in temps. Dus ben heel benieuwd wat die nieuwe cooler laat zien.

• CarJunkyXL
Excessed schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:23:

Ik heb dat probleem ook met AoE: DE.
niet vooruit te fikken. Lage frames en 0% GPU gebruik. Verpest het spel voor mij helemaal, terwijl ik er zo van kon genieten. Mijn 5700XT en 6800 hebben er toen ook last van gehad.

• Excessed
CarJunkyXL schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:19:
[...]

Ik heb dat probleem ook met AoE: DE.
niet vooruit te fikken. Lage frames en 0% GPU gebruik. Verpest het spel voor mij helemaal, terwijl ik er zo van kon genieten. Mijn 5700XT en 6800 hebben er toen ook last van gehad.
Thanks voor je ervaring! Ben er inmiddels achter dat er een heleboel mensen last van hebben. Met pc's verschillend van aardappel tot ruimteschip.
Het is dus gewoon de game helaas.
AOE3 en Halo Wars 2 draaien als een zonnetje (op de lag na als er veel gebeurd). Eigenlijk draait iedere game nu als een zonnetje.
Behalve AoE2 en Valheim.

• CarJunkyXL
Excessed schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:32:
[...]

Thanks voor je ervaring! Ben er inmiddels achter dat er een heleboel mensen last van hebben. Met pc's verschillend van aardappel tot ruimteschip.
Het is dus gewoon de game helaas.
AOE3 en Halo Wars 2 draaien als een zonnetje (op de lag na als er veel gebeurd). Eigenlijk draait iedere game nu als een zonnetje.
Behalve AoE2 en Valheim.
Ja, en AoE2 doe ik dan met een maatje om even het hoofd leeg te krijgen. Lekker simpel en gewoon een legertje bouwen. Ik had gehoopt dat MS dit ooit nog eens echt serieus na gaat kijken waar dit nu aan ligt.

[Voor 4% gewijzigd door CarJunkyXL op 25-03-2021 17:34]

• -jacQues-
Excessed schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:32:
[...]
Eigenlijk draait iedere game nu als een zonnetje. Behalve AoE2 en Valheim.
Vreemd. AoE2 draait hier vlekkeloos op een 6900XT met Samsung Odyssey G9. Als ik iets voor je kan testen, laat maar weten.

• CarJunkyXL
-jacQues- schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:36:
[...]

Vreemd. AoE2 draait hier vlekkeloos op een 6900XT met Samsung Odyssey G9. Als ik iets voor je kan testen, laat maar weten.
Ik ping je even, want dit heeft niet zozeer met RX6000 ervaringen te maken. Als ik het probleem getackeld heb dan stuur ik ook even een berichtje naar @Excessed

• Excessed
-jacQues- schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:36:
[...]

Ik vermoed dat het een CPU dingetje is, gezien AoE2 single core werkt ipv multi.
En ik heb een 3600x waarvan de single thread performance niet heel erg goed is.
Maar een maat van me heeft die ook, en draait vlekkeloos. Ook als ik de resolutie en kwaliteit omlaag zet veranderd er niks.

• ricjuh

ricjuh

Hier een voorbeeld met de ingebouwde stress test:

Power limit: +5
Zero RPM fan: uit
Max fan speed: 100

GPU en VRAM disabled

Trekt 266w, maar de clock MHz komt niet boven de 2150 uit :'(

• Astennu
ricjuh schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:06:

[Afbeelding]

GPU en VRAM disabled

En wat zie je als je hem op +15% zet?

Edit die test is knap waardeloos. Ik kan makkelijk 25mv lager stabiel testen met die test terwijl 3Dmark Port Royal meteen op z'n gat gaat. Dus het is geen goede test voor game stable settings.

Hij is wel handig om te testen of je power limted bent of niet want hij zorgt wel voor een heel hoog verbruik. Dus daar is het wel handig voor om een grove afstelling te krijgen van je clocks vs power zodat hij niet gaat power throttelen en dan kan je daar na gaan tweaken voor stability met bv 3DMark.

[Voor 31% gewijzigd door Astennu op 25-03-2021 23:31]

• ricjuh

ricjuh

Astennu schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:38:
[...]

En wat zie je als je hem op +15% zet?

Edit die test is knap waardeloos. Ik kan makkelijk 25mv lager stabiel testen met die test terwijl 3Dmark Port Royal meteen op z'n gat gaat. Dus het is geen goede test voor game stable settings.

Hij is wel handig om te testen of je power limted bent of niet want hij zorgt wel voor een heel hoog verbruik. Dus daar is het wel handig voor om een grove afstelling te krijgen van je clocks vs power zodat hij niet gaat power throttelen en dan kan je daar na gaan tweaken voor stability met bv 3DMark.
Ja 3D mark moet ik eens mee spelen, Time Spy en Time Spy Extreme crashen alle pogingen als ik ook maar iets aanpas in Radeon. Port Royal was wel succes maar met vrij lage score:

https://www.3dmark.com/pr/931157

• ScreameR86
ricjuh schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:06:

[Afbeelding]

GPU en VRAM disabled

Ik heb deze ook maar eens geprobeerd (ook al zegt het niet zoveel).

Alles stock met alleen een +5% PL

• ricjuh

ricjuh

ScreameR86 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:18:
[...]

Ik heb deze ook maar eens geprobeerd (ook al zegt het niet zoveel).

Alles stock met alleen een +5% PL

[Afbeelding]
Zo vreemd dat jouw fanspeed op stock hoger is dan die van mij :?

Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True