Nox schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:45:
[...]
Waren die cijfers van AZ niet juist redelijk onnauwkeurig en wordt de studie herhaald om de juiste dosis af te stemmen? Er stond tussen 60 en 90 procent of iets in die richting, maar de groepen waren net te klein waardoor een enkel geval enkele procenten invloed kan hebben.
Het was niet onnauwkeurig. Je zag zo ongeveer het volgende:
* In de fase 3 was de effectiviteit met de gekozen dosis 62%
* Per toeval kwamen ze erachter dat in de fase 2 in een subgroep waarmee werd begonnen met een halve dosering, de effectiviteit 90% was.
* In deze subgroep zaten geen ouderen.
Het punt is dat een fase 2 niet geschikt is om je effectiviteit goed mee aan te tonen. Dus alhoewel er een "redelijke" fase 3 ligt (62%), wil je eigenlijk de data van de fase 2 (90%). Dus dat gaat AZ nu opnieuw uitzoeken. Overigens, en dat heb ik al vaker in dit topic gezegd, denk ik wel dat ze goedkeuring gaan krijgen op basis van wat er nu ligt, omdat het "goed genoeg" is. De praktijk moet dan uitwijzen welk vaccin zal worden ingezet, en op welk moment, en dan zien we in de komende maanden of we met AZ daadwerkelijk tot die 90% kunnen komen.
Overigens zou zo'n vaccin prima zijn in landen waar geen vriezers staan, het vaccin helpt met 70% bescherming wel degelijk in grote getalen in ontwikkelingslanden. Daar is een plicht wat makkelijker in te stellen ook door de regeringsleiders die wat minder moeite hebben met zoiets

Ja, en het is in die zin dan ook gewoon beter dan niets.
Wat mij wel verbaasde is dat het pfizer vaccin een vrij hoog percentage bijwerkingen had, van het NOS journaal: 8% heeft koorts, ~30% ontwikkelt klachten als vermoeidheid of hoofdpijn. Wat dan weer mist:
- welke groep krijgt die klachten
- hoe lang houden ze aan
En hier erger ik me zo enorm aan af en toe op het nieuws, als je met cijfers komt, geef het gehele plaatje en niet het halve plaatje. Geen wonder dat sommige mensen nog twijfelen als je nog niet de helft vermeld. En als je inderdaad een week ziek kan zijn (30% kans) dan snap ik wel dat je twijfelt. Als die vermoeidheid een dag aanhoudt dan is de impact veel minder en zijn mensen snel over de streep te trekken. En als je die info niet hebt, meldt dat dan gewoon.
Het belangrijkste nog: welke percentage van de placebo-groep had vergelijkbare klachten? Het is logisch dat je pijn rondom de injectieplek krijgt, dat krijg je met een naald in je arm. Wat interessanter is, is het verschil tussen de groepen. Ook zaken zoals hoofdpijn komen veel voor in placebogroepen.
Overigens gaan de klachten vrij snel weer weg. De informatiebrochure (summary of product characteristics) die door de EMA is vrijgegeven, verschaft ook de nodige inzicht:
https://www.ema.europa.eu...uropean-commission_en.pdf