RoD schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:41:
[...]
Het AZ-vaccin is er helemaal nog niet. Daarnaast is het getal van 70% misleidend. Dat is een soort van gemiddelde van iets waar je eigenlijk geen gemiddelde van mag nemen. Er is echt nog gewoon meer onderzoek nodig om te bepalen hoe effectief het is, en daar wordt nu een nieuwe studie voor gedaan.
Daarnaast gaat het inderdaad om beschikbaarheid. Beter een lagere (maar wel veiligere) effectiviteit dan helemaal geen bescherming. Mocht het AZ-vaccin maar 62% beschermen zoals in de fase 3 gezien vermoed ik dat we het blijven gebruiken tot er voldoende is van de Pfizer/Moderna-vaccins, want het is voor niemand zinvol om een minder effectieve variant te gebruiken als je iets beters hebt liggen.
Waren die cijfers van AZ niet juist redelijk onnauwkeurig en wordt de studie herhaald om de juiste dosis af te stemmen? Er stond tussen 60 en 90 procent of iets in die richting, maar de groepen waren net te klein waardoor een enkel geval enkele procenten invloed kan hebben.
Overigens zou zo'n vaccin prima zijn in landen waar geen vriezers staan, het vaccin helpt met 70% bescherming wel degelijk in grote getalen in ontwikkelingslanden. Daar is een plicht wat makkelijker in te stellen ook door de regeringsleiders die wat minder moeite hebben met zoiets
Wat mij wel verbaasde is dat het pfizer vaccin een vrij hoog percentage bijwerkingen had, van het NOS journaal: 8% heeft koorts, ~30% ontwikkelt klachten als vermoeidheid of hoofdpijn. Wat dan weer mist:
- welke groep krijgt die klachten
- hoe lang houden ze aan
En hier erger ik me zo enorm aan af en toe op het nieuws, als je met cijfers komt, geef het gehele plaatje en niet het halve plaatje. Geen wonder dat sommige mensen nog twijfelen als je nog niet de helft vermeld. En als je inderdaad een week ziek kan zijn (30% kans) dan snap ik wel dat je twijfelt. Als die vermoeidheid een dag aanhoudt dan is de impact veel minder en zijn mensen snel over de streep te trekken. En als je die info niet hebt, meldt dat dan gewoon.
[
Voor 35% gewijzigd door
Nox op 23-12-2020 13:48
]