Volgens mij is het 0,3ml per dosis en zit er meer dan 1,5ml in een flesje. Degene die vaccineert haalt er per patient met een spuit 0,3ml uit, dus dan zou je denken: 1,8ml is 6 doses. Want je kan er rekenkundig wel 6 doses uithalen. In de praktijk is 0,3ml op een spuit afgelezen echter niet gegarandeerd exact 0,3000000 ml, maar kan ook 0,31 of misschien wel iets meer zijn. Dus om ervoor te zorgen dat alle
5 de doseringen
tenminste die 0,3ml kunnen krijgen (incl de 5e, de beoogd laatste), doet de fabrikant er iets meer in.
In productie heb je ook altijd wat variatie (mogelijk ook in vulvolume, heb ik geen kennis van). Ze zullen dan mogelijk die 1,8ml als harde ondergrens aanhouden. Ze mikken dan bijvoorbeeld op 1,95ml omdat ze weten dat er max 0,15ml spreiding is in het vulvolume. Zo krijgen alle flesjes minstens 1,8ml (minimum "6 doses") maar heb je er af en toe eentje met 2,1ml (Maximum "7 doses") ofzo.
Ik weet niet wat voor effect dit heeft als mensen er 6 of 7 doses uit gaan proberen te halen. Voelen de mensen die de flesjes gebruiken dan druk om zuinig te zijn? Is het doel van die overmaat om dat soort gedrag te voorkomen? Liever 0,35ml dan 0,25ml ofzo? Geen idee.
Ik vind het wel spannend als de maker zegt "dit kan je zo doen, 5 doses" en dat een gebruiker dan zegt "yoo, we kunnen ook 6-7 doses uithalen hoor!", maar misschien ben ik daarin wat biassed (ik werk bij een van die makers

).
Het zou me ook niet verbazen dat de gevallen waarin er 7 dosis uit een flesje gehaald zijn, er 7x 0,27ml uit het flesje gehaald is (1,9ml). En wat daar het effect van is? Geen idee. Ik zou zelf gewoon het medicijn gebruiken zoals het beoogd is. Liever gegarandeerde werking dan misschien wat meer eruit persen maar minder zekerheid dat je genoeg krijgt toegedient...
[
Voor 24% gewijzigd door
JvS op 17-12-2020 08:14
]