Plenkske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:10:
[...]
Heb je door dat je in dit topic nu al een aantal keer herhaalt hebt dat je het oxford vaccin nog niet geweldig vind ?
Het is intussen wel duidelijk dat er meer data nodig is om dit vaccin te doen slagen. Tot die tijd is het gewoon afwachten wat het gaat worden. Dat is met elk vaccin wat nog volop in de ontwikkeling / testfase zit.
@
Drardollan meld zojuist in het andere topic dat er weer wat nieuws is over beschikbaarheid.
[
Afbeelding]
bron:
https://www.ad.nl/dossier...-half-jaar-2021~a7b3d726/
Verder nog een kamerbrief:
https://www.rijksoverheid...ste-fase-coronavaccinatie
Nu gaat toch de GGD de eerste groepen vaccineren met Pfizer en Moderna gaat dan naar bewoners verpleeghuizen en mensen met een verstandelijke beperking in een instelling.
edit:
Als bovenstaand plaatje klopt dan hoop ik eigenlijk dat het oxford vaccin snel betere resultaten laat zien.
Janssen zou ook prettig zijn aangezien die nu inzetten op 1 dosis dus dan heb je er in Q2 meteen 3 miljoen extra.
Met die twee erbij dan kan je het eerste half jaar al ruim 11 miljoen mensen vaccineren.
Ik heb zeer weinig vertrouwen in die tabel. Het is hetzelfde kabinet dat zich vorige week liet verrassen dat Pfizer dit jaar maar de helft levert (en zelfs een weekje later), terwijl het al sinds begin november bekend was dat Pfizer maar de helft van de productie output heeft dit jaar. Hetzelfde kabinet dat twee weken geleden aankondigde dat maar 1,4 miljoen mensen gevaccineerd kon worden (Pfizer en Moderna) in Q1. Hetzelfde kabinet dat drie weken geleden dacht dat er 3,5 miljoen mensen konden worden gevaccineerd in Q1. En nu is het weer 3,85 miljoen?
https://www.curevac.com/w..._APA_COVID-19_E_final.pdf
Curevac start met de phase 3 trials aan het einde van het jaar.
Ik acht de kans dat ze goedkeuring krijgen nog in Q1 op 0%.
Verder vind ik ze ook veel te optimistisch over Oxford.
De media zou er goed aan doen om eens een keer aan bronvermelding te doen ipv "er is ergens een kamerbrief". Het gaat om deze kamerbrief:
https://www.tweedekamer.n...2020Z24312&did=2020D51019 (let op: MS Word)
En het relevante stuk:
9. Vaccinatiestrategie COVID-19
Op 20 november jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd over de vaccinatiestrategie van het kabinet. Zoals ik in deze brief heb aangegeven, heeft het kabinet een hoofdroute geformuleerd, waarbij we op basis van het advies van de Gezondheidsraad allereerst kiezen voor het beschermen van de mensen die het meest kwetsbaar zijn. Het gaat daarbij om de bewoners van verpleeghuizen en mensen met een verstandelijke beperking die in een instelling wonen. Ook de mensen die met deze kwetsbare groepen werken, komen met prioriteit in aanmerking.
Hoewel de strategie van het kabinet en het advies van de Gezondheidsraad richting geven aan de prioritering van doelgroepen, kent dit traject verschillende afhankelijkheden. Zoals ik eerder in mijn brieven van 20 november jl. en 3 december jl. heb aangegeven dienen we bij de uitwerking en uitvoering van de strategie rekening te houden met:
1. De geschiktheid van vaccins voor specifieke groepen;
2. Het moment van beschikbaarheid van vaccins, en de aantallen waarin ze worden geleverd; en,
3. De wijze waarop een vaccin wordt geleverd. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de bewaartemperatuur, maar ook over het aantal vaccins dat per eenheid verpakt zit.
De onbekendheden en onzekerheden maken dat de implementatie van de vaccinatiestrategie een ingewikkelde puzzel is om te leggen. Op basis van de berichtgeving van het EMA, waar ik uw Kamer op 1 december jl. over heb geïnformeerd, ga ik ervan uit dat BioNTech/Pfizer, indien goedgekeurd, het eerste vaccin zal zijn dat aan de Europese lidstaten geleverd kan worden. De Europese Commissie heeft aangegeven dat bij uitlevering het gelijkheidsprincipe moet gelden, dat wil zeggen dat de lidstaten zoveel mogelijk gelijktijdig leveringen zullen ontvangen, conform de eerder afgesproken verdeelsleutel. BioNTech/Pfizer heeft ons op 8 december laten weten dat het in de komende maanden hoogstwaarschijnlijk zal gaan om de volgende leveringen:
• 507.000 vaccins na EMA goedkeuring eind december (waarbij levering in de eerste week van januari wordt voorzien)
• 52.000 vaccins in januari 2021
• 768.000 vaccins in februari 2021
• 876.000 vaccins in maart 2021
Ook wordt op korte termijn, mogelijk al in januari 2021, een eerste levering van de vaccins van Moderna voorzien (zie tabel 1). Uiteraard geldt ook hier dat het vaccin eerst moet worden goedgekeurd. Ook voor de overige vaccins waarover Europese afspraken zijn gemaakt zijn eerste leveringsinschattingen afgegeven. Ik merk hierbij op dat dit leveringsafspraken zijn die nog kunnen veranderen, omdat ze afhankelijk zijn van daadwerkelijke realisatie en levering door de producent, en goedkeuring door het EMA.
De aantallen zoals in deze tabel genoemd, liggen hoger dan de aantallen zoals eerder met uw Kamer gedeeld. Het gaat dan met name om de aantallen BioNTech/Pfizer, Moderna en Janssen. Zoals u weet werkt de EU met een pro-rata-systematiek, gebaseerd op het inwoneraantal, om te komen tot een verdeling van de gecontracteerde volumes. Echter, niet altijd willen alle lidstaten hun gehele pro-rata deel afnemen. In geval van BioNTech/Pfizer en Janssen gaf dit ons de mogelijkheid om hogere aantallen te bestellen dan waar we op basis van ons pro-rata deel recht op hadden. Van BioNTech/Pfizer nemen wij nu 600.000 vaccins meer af, en van het vaccin van Janssen 3,4 miljoen extra. In aanvulling daarop kennen alle contracten ook een optie om meer vaccins af te nemen. In de meeste gevallen ligt het besluit, omtrent het al dan niet inroepen van die opties, later in 2021. In het geval van Moderna ligt die vraag nu al op tafel. Het totale optie-volume voor Moderna bedraagt 80.000.000. Nederland heeft ook hiervan aangegeven haar pro-rata-deel af te willen nemen. Dit maakt dat we van het Moderna-vaccin nog eens 3,1 miljoen doses kunnen afnemen. Met deze handelswijze bouwen we sneller de door ons gewenste vaccinportfolio op. De hiermee gemoeide uitgaven passen binnen het hiervoor eerder toegewezen budget van €700 miljoen.