vanaalten schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:55:
[...]
...dus je noemt over bijwerkingen "
zoals door een medicijn 60 jaar geleden", maar ik krijg van die post van JvS de indruk dat medicijnen en vaccins onvergelijkbaar zijn als het op bijwerkingen aankomt.
Weet niet of JvS dit alles nog wat meer kan onderbouwen of aangeven waar hij z'n kennis vandaan heeft, maar dit alles geeft mij de indruk dat ik mij geen zorgen hoef te maken over bijwerkingen. Eerder zorgen maken over niet-gevaccineert doorgaan.
Voor de duidelijkheid, ik werk in
productie van vaccins en ben biomedisch HLO geschoold met master in wetenschapscommunicatie, dus geen echte kennisdrager, maar here goes effe uit de losse pols:
- Deze vaccins zijn biologische moleculen (mRNA, ongevaarlijke virussen, of Stukjes eiwit) die van nature niet zo stabiel zijn als een chemisch molecule
- De biologische moleculen worden snel en actief door processen die in je hele lijf zitten afgebroken. Je bent er dus snel weer vanaf. (tov chemische moleculen, die een halfwaardetijd hebben door uitscheiden door urineren en niet actief worden afgebroken behalve misschien in je lever)
- Het wordt zeer lokaal ingespoten in een zeer lage dosering (want het hoeft niet echt iets te doen of ergens te komen) en verspreidt zich niet actief door je lichaam. Klassieke medicatie werkt juist omdat het zich door je hele lichaam verspreid en
ook op de plek komt waar het iets moet doen. het daarom overal in je lijf aanwezig, er is veel meer dan eigenlijk nodig is, maar targetten is heel lastig
- Een vaccin wordt maar een vooraf vastaand beperkt aantal keer ingespoten, terwijl je sommige medicatie maar blijft nemen en nemen (denk paracetamol, maar ook bij chronische ziekten)
- De moleculen van "Normale" medicatie grijpen in in een proces in je cellen, maar kunnen dat ook doen op onverwachte plekken, of dat ingrijpen heeft onverwachte bij-effecten
- De moleculen van een vaccin doen niet, behalve een immuunresponse opwekken. Dat is op zich al een "bijwerking" (want niet chill, zie bijsluiters vaccins), maar het eiwitje doet verder niet zo veel
- Als het een mRNA of virusvector vaccin is, doet het iets meer: Het komt in je cel en je cel doet twee dingen: mRNA afbreken (mRNAse maakt mRNA stuk en zit overal, vraag het elke onderzoeker die iets met mRNA doet, mRNA is de hel

), maar ook een eiwitje van dat mRNA maken en dat eiwitje wordt gewoon afgebroken als de immuunrepsons klaar is.
- In een vaccin zitten trouwens ook weleens chemische stabilisatoren en allerlei middelen die de respons versterken, die heben niet alle bovengenomende voordelen, maar de biologische vaccins met mRNA en virusvectoren hebben dat niet, die zijn ingevroren of van zichzelf al erg stabiel
- Bijwerkingen van vaccins zijn bijna in alle gevallen tot uitting in de eerste paar maanden na prikken. Echt gekke langetermijn effecten zijn helemaal niet verwacht.
Samenvattend komt het neer op: Lage dosering, lokale toediening, beperkt aantal malen toedienen, geen actieve moleculen die ergens ingrijpen, bioligische moleculen worden snel door je lijf afgebroken
Maar hier is vast een geleerde die dat beter kan toelichten