Er is toch ook best wel een scenario te bedenken dat je met het vaccineren van de kwetsbare groep er feitelijk al wel bent, mbt 'terug naar normaal'? Misschien is de kans voor die middengroep (van 6,5 mio mensen) 0,1% om echt ziek te worden van Corona en 0,0001% om iets van een bijwerking van het vaccin te merken. Daarvoor hoef je toch geen andere maatregelen dan een goed testbeleid, bco etc te hebben?
Het is te bedenken, inderdaadZieMaar! schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:53:
Er is toch ook best wel een scenario te bedenken dat je met het vaccineren van de kwetsbare groep er feitelijk al wel bent, mbt 'terug naar normaal'? Misschien is de kans voor die middengroep (van 6,5 mio mensen) 0,1% om echt ziek te worden van Corona en 0,0001% om iets van een bijwerking van het vaccin te merken. Daarvoor hoef je toch geen andere maatregelen dan een goed testbeleid, bco etc te hebben?
Je zult verder wel "iedereen" moeten inenten, want het virus moet uitgeband worden. Als het onder ons blijft, kan het ook keihard terugkomen. En daarbij komt: "de kwetsbaren" is niet een statische groep, daar komen elke dag mensen bij, in feite.
De groepsimmuniteit is nodig om de verspreiding te stoppen.
De huisartsen zeggen al af voor het Pfizer vaccin, laat een ander dat maar doen.Plenkske schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:34:
Het moeilijkste zit hem volgens mij in de logistiek. Hoe krijg je de vaccins zsm op de juiste plek.
NOS plaatst dit plaatje:
[Afbeelding]
Volgens mij is de prioriteit van boven naar beneden.
De eerste prio die via "instellingsarts" gezet gaan worden zijn al heel veel locaties, ook al is de groep best klein.
De groepen via huisarts zijn er veel: zo'n 5,2 miljoen mensen in totaal.
https://nos.nl/liveblog/2...baar-voor-huisartsen.html
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ja precies. Dus van een samenleving met veel beperkingen (1) ga je terug naar een relatief normale samenleving met Corona (2) en eindig je (hopelijk) met een samenleving zonder Corona (3). Voor dat eind scenario heb je dus groepsimmuniteit nodig maar om van 1 naar 2 te gaan kan misschien vrij vlot.RoD schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:55:
[...]
Het is te bedenken, inderdaadIk vraag mij ook wel af wat precies de impact gaat zijn van de vaccinatiestrategie van de meest kwetsbaren eerst. Gaan we ook snel het aantal ziekenhuisopnames terug zien lopen? Dat zou betekenen dat de strategie werkt.
Je zult verder wel "iedereen" moeten inenten, want het virus moet uitgeband worden. Als het onder ons blijft, kan het ook keihard terugkomen. En daarbij komt: "de kwetsbaren" is niet een statische groep, daar komen elke dag mensen bij, in feite.
De groepsimmuniteit is nodig om de verspreiding te stoppen.
Inderdaad, wellicht kunnen we na de eerste ronde vaccinaties van kwetsbaren de teugels iets meer laten vieren. Paar pas bij groepsimmuniteit kunnen we oa stoppen met de 1.5 meter.ZieMaar! schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:07:
[...]
Ja precies. Dus van een samenleving met veel beperkingen (1) ga je terug naar een relatief normale samenleving met Corona (2) en eindig je (hopelijk) met een samenleving zonder Corona (3). Voor dat eind scenario heb je dus groepsimmuniteit nodig maar om van 1 naar 2 te gaan kan misschien vrij vlot.
Vreemd standpunt vind ik dat.IJzerlijm schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:07:
[...]
De huisartsen zeggen al af voor het Pfizer vaccin, laat een ander dat maar doen.
https://nos.nl/liveblog/2...baar-voor-huisartsen.html
"Volgens Kalsbeek is het een complex vaccin dat diepgevroren moet worden bewaard. "
Voor een langere periode klopt dat, maar waarom zou een huisarts de vaccins lang moeten bewaren ?
En in het onfortuinlijke scenario dat die groepsimmuniteit nooit komt? Omdat de vaccins bijvoorbeeld niet genoeg de besmettelijkheid verhinderen of de bescherming niet lang genoeg duurt?RoD schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:17:
[...]
Inderdaad, wellicht kunnen we na de eerste ronde vaccinaties van kwetsbaren de teugels iets meer laten vieren. Paar pas bij groepsimmuniteit kunnen we oa stoppen met de 1.5 meter.
Dat een vaccin een goed middel is ben ik het mee eens, maar dat blind gestaar op het idee van groepsimmuniteit, terwijl daar nu nog helemaal geen aanwijzing voor is dát het mogelijk is, vind ik een beetje zorgwekkend.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik verwacht eerlijk gezegd niet op korte termijn echte versoepelingen gaan zien door het vaccin; ik verwacht eigenlijk een beetje een verloop zoals afgelopen voorjaar. Afname en langzame versoepeling. De grote uitdaging gaat zijn in de latere fase de vaccinatiegraad hoog te houden; ik denk dat (in)directe verplichting noodzakelijk gaat zijn om de zaak echt vrij te kunnen gaag geven.
@Stoney3K Duidelijk, dan gaan we en vaccineren en houden we nog 3 jaar maatregelen. Win-win. Wat was het punt van je 'ja maar...' in deze?
@Stoney3K Duidelijk, dan gaan we en vaccineren en houden we nog 3 jaar maatregelen. Win-win. Wat was het punt van je 'ja maar...' in deze?
[ Voor 15% gewijzigd door ijdod op 02-12-2020 14:24 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
3 jaar? 5 jaar? Voor onbepaalde tijd tot het virus is verdwenen? Wat als dat nooit gebeurt?ijdod schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:21:
Want de maatregelen die we nu hebben zijn voor 3 jaar niet houdbaar. Voor 5 jaar al helemaal niet. Als blijkt dat vaccins er niet voor zorgen dat de maatregelen op korte termijn worden opgeheven, dan ga je echt chaos krijgen en dan moet je zelfs uitkijken dat binnen nu en een paar jaar niet WO3 uitbreekt door de anarchie die dan kan ontstaan.
Ik weet niet of we echt veel andere keus hebben? Wellicht kan het ook zonder groepsimmuniteit voldoende worden ingeperkt dat de zorg niet overstroomt, maar dan zouden we dus het virus blijvend onder ons hebben, met blijvend X aantal doden per week. Maargoed, dat is nu nog niet te voorspellen. Het positieve is dat de vaccins heel erg werkzaam lijken en er geen reden is om nu aan te nemen dat dit in de toekomst anders zou zijn.Stoney3K schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:21:
[...]
En in het onfortuinlijke scenario dat die groepsimmuniteit nooit komt? Omdat de vaccins bijvoorbeeld niet genoeg de besmettelijkheid verhinderen of de bescherming niet lang genoeg duurt?
Dat een vaccin een goed middel is ben ik het mee eens, maar dat blind gestaar op het idee van groepsimmuniteit, terwijl daar nu nog helemaal geen aanwijzing voor is dát het mogelijk is, vind ik een beetje zorgwekkend.
Maar het is natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen...
Ah, de NOS was weer eens te snel en heeft wat teksten aangepast.Plenkske schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:20:
[...]
Vreemd standpunt vind ik dat.
"Volgens Kalsbeek is het een complex vaccin dat diepgevroren moet worden bewaard. "
Voor een langere periode klopt dat, maar waarom zou een huisarts de vaccins lang moeten bewaren ?
Nu ook een eigen artikel: https://nos.nl/artikel/23...-voor-hen-te-complex.html
Waarbij dus ook staat: "Volgens Pfizer kan het vaccin vijf dagen in de koelkast worden bewaard."
Moet toch prima kunnen dan ? Als het grootschalig in de vriezers bewaard wordt en vlak voor vaccineren pas naar de huisartsen gaat is er toch geen probleem...
Dus een ziekenhuis en zorginstelling kan het wel prima bewaren en huisartsen niet ?Kalsbeek denkt dat dit vaccin, dat naar verwachting begin januari beschikbaar komt, beter geschikt is voor toediening in verpleeg- en verzorgingshuizen. Het zou betekenen dat de ouderen die thuis wonen later aan de beurt komen en zorgmedewerkers juist eerder, omdat die in ziekenhuizen en zorginstellingen kunnen worden ingeënt.

Geloof er niks van dat deze namelijk wel allemaal de geschikte vriezers hebben...
@Stoney3K Ik herhaal de vraag: wat is het punt van dit soort doemdenkerij? "Alle oplossingen werken niet". Prima. Wat stel je dan voor? En mag ik je er daarbij ook op wijzen dat je in je negatievere posts effectief alle mogelijke oplossingen al eens afgeschreven hebt? Dus wat gaat het zijn?
Ik verwacht toch ook dat ze mobiele units kunnen maken die ze in kunnen zetten voor het geval een lokatie geen eigen opslag heeft?Plenkske schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:36:
[...]
Dus een ziekenhuis en zorginstelling kan het wel prima bewaren en huisartsen niet ?![]()
Geloof er niks van dat deze namelijk wel allemaal de geschikte vriezers hebben...
Als ze de kwetsbare groepen nou het vaccine geven dan kunnen we toch ook bijna weer terug naar normaal? wij gezonde mensen worden toch amper ziek door corona dus what gives?
Precies, de huisartsen hebben al eerder 'geklaagd' over het Pfizer vaccin dat het onhandelbaar was. Met alle respect voor deze beroepsgroep, maar als je met minimaal 9 jaar uni nog steeds niet weet hoe je een vriezer open doet, potje er uit haalt, kijkt of het vloeibaar is en dat inspuit, vraag ik me af wat je wel kunt.Plenkske schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:36:
[...]
Ah, de NOS was weer eens te snel en heeft wat teksten aangepast.
Nu ook een eigen artikel: https://nos.nl/artikel/23...-voor-hen-te-complex.html
Waarbij dus ook staat: "Volgens Pfizer kan het vaccin vijf dagen in de koelkast worden bewaard."
Moet toch prima kunnen dan ? Als het grootschalig in de vriezers bewaard wordt en vlak voor vaccineren pas naar de huisartsen gaat is er toch geen probleem...
[...]
Dus een ziekenhuis en zorginstelling kan het wel prima bewaren en huisartsen niet ?![]()
Dan is er gewoon maar één oplossing, en dat is de maatregelen opheffen en damage control blijven plegen.ijdod schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:39:
@Stoney3K Ik herhaal de vraag: wat is het punt van dit soort doemdenkerij? "Alle oplossingen werken niet". Prima. Wat stel je dan voor? En mag ik je er daarbij ook op wijzen dat je in je negatievere posts effectief alle mogelijke oplossingen al eens afgeschreven hebt? Dus wat gaat het zijn?
Jij niet alleen, dus vat het niet persoonlijk op.mugenmarco schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:39:
Als ze de kwetsbare groepen nou het vaccine geven dan kunnen we toch ook bijna weer terug naar normaal? wij gezonde mensen worden toch amper ziek door corona dus what gives?
Maar wie heeft de poort open laten staan voor de 'het is maar een griepje' mensen? Het is nog steeds mogelijk dodelijk voor mensen die niet 80 zijn met hartklachten, het kan ook de 30 jarige sportieve man/vrouw ernstig schaden.
@mugenmarco Omdat vaccinatie doorgaans niet op die manier werkt. Niet iedereen kan gevaccineerd worden; die groep bescherm je door het vaccin breed te verspreiden.
En dan gaan we er even vanuit dan 'wij gezonden mensen' er inderdaad maar amper ziek van worden. Die wedstrijd is nog niet gelopen.
@Stoney3K Damage control klinkt mij als... maatregelen.
En dan gaan we er even vanuit dan 'wij gezonden mensen' er inderdaad maar amper ziek van worden. Die wedstrijd is nog niet gelopen.
[ Voor 9% gewijzigd door ijdod op 02-12-2020 14:42 ]
Nee, de huidige maatregelen zijn preventie van verspreiding, niet het verkleinen van de impact (schade).ijdod schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:41:
We zullen dus mét het virus moeten leven en niet meer krampachtig moeten proberen om dat besmettingstellertje naar nul te krijgen. Want dat krijg je alleen óf met groepsimmuniteit óf door zulke langdurige en strenge maatregelen in te stellen dat je daarmee de hele samenleving opoffert.
Nogmaals, geen persoonlijke rant of aanval. Maar dit is in de zicht van de haven denken dat we er al zijn. Vaccineren zelf gaat tot diep in 2021 plaatsvinden, maar daarmee kun je niet in februari al los gaan (ook zoals de horeca nu 'dreigt'). Ja, de risicogroepen en ouderen ga je als eerste vaccineren, dat duurt een maand of 2. Wacht je dan weer 2 maanden, dan kun je gaan nadenken over versoepelen, ook als dat samenvalt met lagere aantallen besmettelijke mensen. Maar dan heb je nog niet de 18-65 jarigen, waarvan zeker boven de 45 relatief veel mensen in het ziekenhuis kunnen belanden. De haven is waarschijnlijk begin Q3 2021, mits alles goedgekeurd is, we de teststraten als vaccinatie straten kunnen inrichten etc etc. Maar nu aan de ene kant zeggen 'gezonde mensen worden amper ziek' terwijl de eerste en tweede golf laat zien dat dit niet zo is en die haven echt in beeld is, is echt zonde.
Ja, komt door het kabinet zelf dat roept dat alles draait om die vaccins. Hadden ze maar ten alle tijden duidelijk moeten maken dat ook de vaccinaties een project van de lange adem is. Ik denk dat ze dat slechte nieuws best hadden kunnen communiceren in combinatie dat vanzelf regels permanent versoepeld gaan worden in die periode (gezien de angel eruit wordt gehaald als de risicogroep beschermd is)Holk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:51:
Nogmaals, geen persoonlijke rant of aanval. Maar dit is in de zicht van de haven denken dat we er al zijn. Vaccineren zelf gaat tot diep in 2021 plaatsvinden, maar daarmee kun je niet in februari al los gaan (ook zoals de horeca nu 'dreigt'). Ja, de risicogroepen en ouderen ga je als eerste vaccineren, dat duurt een maand of 2. Wacht je dan weer 2 maanden, dan kun je gaan nadenken over versoepelen, ook als dat samenvalt met lagere aantallen besmettelijke mensen. Maar dan heb je nog niet de 18-65 jarigen, waarvan zeker boven de 45 relatief veel mensen in het ziekenhuis kunnen belanden. De haven is waarschijnlijk begin Q3 2021, mits alles goedgekeurd is, we de teststraten als vaccinatie straten kunnen inrichten etc etc. Maar nu aan de ene kant zeggen 'gezonde mensen worden amper ziek' terwijl de eerste en tweede golf laat zien dat dit niet zo is en die haven echt in beeld is, is echt zonde.
Maar als de kans dat gezonde en/of jongere mensen ernstig ziek worden 10x zo klein is, kan je al 10x zo veel besmettingen aan; En ik vermoed dat op basis van wat we nu weten die kans nog een stuk kleiner is.Holk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:51:
Op het moment dat je door inenten het aantal ernstig zieken in de kwetsbare groepen met 90% af laat nemen dan wordt de druk op de zorg snel verlicht;
Dan is een R van 1,2/ 1,3 veel minder ernstig. Het blijft problematisch, want exponentieel, maar i.c.m. een steeds grotere groep die gevaccineerd wordt is dat een afweging tussen economie/volksgezondheid die zal kunnen leiden tot versoepelen van maatregelen.
De grote vraag is hoe snel en wie er ingeënt worden. Als we inderdaad 1 miljoen dosissen nog dit jaar geleverd worden, kunnen we er 500k in januari en februari hun 1e en 2e inenting geven; Dat ga je in de getallen vast al merken na de eerste inenting, dus ik verwacht dat ziekenhuisopnames vanaf begin februari sterk gaan dalen - mits we begin januari beginnen met inenten.
En het inenten van de zorg, zorgt ook voor verlichting in de zorg, want een lager verzuim.
Grootste onzekerheid is wat mij betreft wie er hoe snel ingeënt kunnen worden en of we een kerstpiek gaan krijgen met besmettingen.
Verschil is de Champions League finale halen deze spelen of na 90 minuten met de beker staan. We zijn heel blij dat we de finale hebben gehaald, maar die beker hebben we nog lang niet in handen. Of je daar de politiek voor moet aankijken, media of wij mensen...
Vergeet niet dat de lockdowns de zorg ontlast hebben, maar we niet weten hoe zwaar die belast gaan worden als we allemaal weer vrij doen. Kan best zijn dat die bedden dan vol liggen met de 40-65 groep...rik86 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:22:
[...]
Maar als de kans dat gezonde en/of jongere mensen ernstig ziek worden 10x zo klein is, kan je al 10x zo veel besmettingen aan; En ik vermoed dat op basis van wat we nu weten die kans nog een stuk kleiner is.
Op het moment dat je door inenten het aantal ernstig zieken in de kwetsbare groepen met 90% af laat nemen dan wordt de druk op de zorg snel verlicht;
Dan is een R van 1,2/ 1,3 veel minder ernstig. Het blijft problematisch, want exponentieel, maar i.c.m. een steeds grotere groep die gevaccineerd wordt is dat een afweging tussen economie/volksgezondheid die zal kunnen leiden tot versoepelen van maatregelen.
De grote vraag is hoe snel en wie er ingeënt worden. Als we inderdaad 1 miljoen dosissen nog dit jaar geleverd worden, kunnen we er 500k in januari en februari hun 1e en 2e inenting geven; Dat ga je in de getallen vast al merken na de eerste inenting, dus ik verwacht dat ziekenhuisopnames vanaf begin februari sterk gaan dalen - mits we begin januari beginnen met inenten.
En het inenten van de zorg, zorgt ook voor verlichting in de zorg, want een lager verzuim.
Grootste onzekerheid is wat mij betreft wie er hoe snel ingeënt kunnen worden en of we een kerstpiek gaan krijgen met besmettingen.
"Wij mensen" kunnen er weinig aan doen om de vaccins effectiever te maken of te zorgen dat ze sneller worden uitgerold, toch?Holk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:22:
Verschil is de Champions League finale halen deze spelen of na 90 minuten met de beker staan. We zijn heel blij dat we de finale hebben gehaald, maar die beker hebben we nog lang niet in handen. Of je daar de politiek voor moet aankijken, media of wij mensen...
Vaccin niet effectief genoeg -> game over.
Nope, maar wij mensen kunnen wel iets meer geduld hebben. Denk ik danStoney3K schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:25:
[...]
"Wij mensen" kunnen er weinig aan doen om de vaccins effectiever te maken of te zorgen dat ze sneller worden uitgerold, toch?
Vaccin niet effectief genoeg -> game over.
@Holk Huh? De beker hebben we toch altijd al in handen als we beginnen met de eerste wedstrijd? /s
"Wij mensen" hebben al bijna een jaar geduld, er lopen nu al aardig wat mensen (met name in de categorie 18-45) op hun tandvlees.Holk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:27:
[...]
Nope, maar wij mensen kunnen wel iets meer geduld hebben. Denk ik dan
Dat kun je echt niet heel veel langer meer rekken.
Jawel. Zal wel moetenStoney3K schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:30:
[...]
"Wij mensen" hebben al bijna een jaar geduld, er lopen nu al aardig wat mensen (met name in de categorie 18-45) op hun tandvlees.
Je komt weer met maatregelen opheffen en damage control. Maar wat wil je dan?Stoney3K schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:30:
[...]
"Wij mensen" hebben al bijna een jaar geduld, er lopen nu al aardig wat mensen (met name in de categorie 18-45) op hun tandvlees.
Damage control houdt in dit geval in 'sterfhuizen' inrichten voor mensen met covid ofzo? Bak koffie en een paracetamolletje en wachten tot ze dood zijn?
Of hoe zie je dit realistisch?
Er zijn er genoeg die met dezelfde opleiding ineens op de viruswaanzin bandwagon springen en schijnbaar het fundament onder hun eigen bestaan vandaan weten te slaan. Je zou soms haast denken dat de beroepsgroep nogal veel last heeft van schitzofrenie.Holk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:40:
[...]
Precies, de huisartsen hebben al eerder 'geklaagd' over het Pfizer vaccin dat het onhandelbaar was. Met alle respect voor deze beroepsgroep, maar als je met minimaal 9 jaar uni nog steeds niet weet hoe je een vriezer open doet, potje er uit haalt, kijkt of het vloeibaar is en dat inspuit, vraag ik me af wat je wel kunt.
[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 02-12-2020 15:34 ]
Hoezo alleen mensen in die categorie? Iedereen loopt op zijn of haar tandvlees maar helaas dit klote virus is nog niet klaar met oms dus zullen we door moeten hoe klote en naar en vervelend het ook is.Stoney3K schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:30:
[...]
Ja er komt een vaccin, ja dat duurt nog wel 3 kwart jaar minimaal tot we er zijn maar wat is het alternatief? Meer doden en zieke? Ziekenhuizen die mensen met ernstige aandoeningen niet kunnen behandelen? Bevolkingsonderzoeken die vertraging op lopen waar door er nog meer mensen sterven?
Sorry maar ik ben het egoïsme van sommige echt spuug en spuug zat en nee ik zeg niet dat jij dat bent.
En ja dat klinkt hard met bedrijven die omvallen, zaken die kapot gaan helemaal eens maar er is geen andere optie dan door de zure appel heen bijten hoe graag we ook willen.
[ Voor 8% gewijzigd door Dracula op 02-12-2020 15:36 ]
Even heel bot gezegd: Ja, als het magische vaccin niet genoeg is om de impact laag genoeg te houden dan zullen we moeten accepteren dat er meer mensen dood gaan. Tot er misschien betere medicatie wordt ontwikkeld. Dan krijgen de COVID-patiënten maar lagere prioriteit in het ziekenhuis.MikeyMan schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:32:
[...]
Damage control houdt in dit geval in 'sterfhuizen' inrichten voor mensen met covid ofzo? Bak koffie en een paracetamolletje en wachten tot ze dood zijn?
Het alternatief is om de maatregelen die we nu hebben, jarenlang aan te gaan houden, maar dat betekent dat je misschien wel het virus onder de duim houdt, maar intussen wel je hele land sociaal en psychisch failiet verklaart.
"We moeten gewoon stil zitten, onze mond houden en het uitzingen" hoe lang het ook maar mag duren, is ook geen realistisch scenario namelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 02-12-2020 15:36 ]
Nee das lekker? Dus omdat je voorzichtig bent maar een of andere nono dat niet is en vol in je gezicht hoest en je covid krijgt moet je als je pech hebt en erg ziek wordt maar gewoon dood gaan?Stoney3K schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:35:
[...]
Even heel bot gezegd: Ja, als het magische vaccin niet genoeg is om de impact laag genoeg te houden dan zullen we moeten accepteren dat er meer mensen dood gaan. Tot er misschien betere medicatie wordt ontwikkeld. Dan krijgen de COVID-patiënten maar lagere prioriteit in het ziekenhuis.
Het alternatief is om de maatregelen die we nu hebben, jarenlang aan te gaan houden, maar dat betekent dat je misschien wel het virus onder de duim houdt, maar intussen wel je hele land sociaal en psychisch failiet verklaart.
"We moeten gewoon stil zitten, onze mond houden en het uitzingen" hoe lang het ook maar mag duren, is ook geen realistisch scenario namelijk.
Lekkere medemens.... pff ,mag er dan vanuit gaan dat als jij ziek wordt en erg je niet naar ziekenhuis gaat maar thuis blijft?
[ Voor 6% gewijzigd door Dracula op 02-12-2020 15:40 ]
Je kan ook 4 keer uitkijken met oversteken en dan nog steeds geschept worden door een te hard rijdende dronken automobilist.Dracula schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:38:
[...]
Nee das lekker? Dus omdat je voorzichtig bent maar een of andere nono dat niet is en vol in je gezicht hoest en je covid krijgt moet je als je pech hebt en erg ziek wordt maar gewoon dood gaan?
Lekkere medemens.... pff ,mag er dan vanuit gaan dat als jij ziek wordt en erg je niet naar ziekenhuis gaat maar thuis blijft?
Heel bot gezegd: That's life. Je kan nu eenmaal niet elk individu beschermen tegen pech.
Laten we het omdraaien. Even de aanname doen dat dat vaccin niet het beloofde resultaat biedt: Wat dan wel? Geloof je serieus dat er veel mensen het 'nieuwe normaal' gaan accepteren, als je bekijkt hoe daar nu al mee wordt omgegaan? De enige manier waarop je dat 'nieuwe normaal' dan nog voor elkaar krijgt is door blinde gehoorzaamheid af te dwingen.
[ Voor 24% gewijzigd door Stoney3K op 02-12-2020 15:55 ]
Kan al het offtopic gemier misschien in de andere topics blijven?
Het zou wel fijn zijn als het hier over het vaccin ging ipv over te hard rijdende dronken automobilisten
Het zou wel fijn zijn als het hier over het vaccin ging ipv over te hard rijdende dronken automobilisten
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ondanks dat ik jouw gevoel helemaal begrijp - en het ook om mij heen zie gebeuren dat mensen er schijt aan hebben inmiddels - is dit topic misschien niet helemaal de juiste plaats om het daarover te hebben?Stoney3K schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:30:
[...]
"Wij mensen" hebben al bijna een jaar geduld, er lopen nu al aardig wat mensen (met name in de categorie 18-45) op hun tandvlees. Dat kun je echt niet heel veel langer meer rekken.
Ik ga dit topic eens rustig doorlezen trouwens en daarna misschien met een reactie komen over de risico's. Hoewel het grootste risico eigenlijk los van de techniek lijkt te staan en meer met het virus te maken heeft (ADE, antibody dependent enhancement, zijn ze bij onderzoeken naar een SARS vaccin tegen gekomen bij meerdere soorten vaccins, waarbij de proefdieren dus bij een blootstelling aan het virus zieker werden dan wanneer ze het vaccin niet hadden gekregen).
https://www.nature.com/articles/s41564-020-00789-5
[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 02-12-2020 20:10 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Lol, half januari heeft zelfs nog niemand de tweede booster shot gehadTrailBlazer schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:27:
[...]
Mensen zullen zich nog wel een tijdje moeten laten testen bij klachten dat is de enige manier lijkt me. Halverwege januari weer voorzichtig versoepelen met restaurants zou moeten kunnen als we 1 januari gaan inenten.
Het zou best kunnen dat de horeca dan open kan, maar dat zal niet te maken hebben met vaccinatie maar met een lager aantal infecties. Sterker nog, ik denk zelf dat heel Q1 en mogelijk ook nog deel van Q2 de vaccinaties geen enkele invloed zal hebben op het versoepelingsbeleid.
Moet je die vaccine elk jaar inspuiten of blijft het levens lang beschermen?
Over een jaar weet je dat.raro007 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:11:
PSN
op nu.nl een kort stukje over hoe lang een vaccin mogelijk in je lichaam blijft en hoe lang het je immuun systeem zou kunnen blijven triggeren.
https://www.nu.nl/uitleg-...vaccin-in-je-lichaam.html
https://www.nu.nl/uitleg-...vaccin-in-je-lichaam.html
PSN
Verwijderd
Nog onbekend. Pfizer denkt dat het wel meerjarige bescherming geeft. Maar dat zal vooral gebaseerd zijn op nog aanwezige antistoffen in het bloed van (de eerste) testgroep en dan in vergelijking met influenza/andere vaccins.raro007 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:11:
Er zijn ook huisartsen positief, ook al moeten ze de opdracht en details nog krijgen:
https://www.ed.nl/eindhov...-er-klaar-voor~a04951844/
(even incognito openen want premium)
https://www.ed.nl/eindhov...-er-klaar-voor~a04951844/
(even incognito openen want premium)
Houd toch eens op met dat paniekzaaien. We hebben hoogstwaarschijnlijk begin januari 2 vaccins met een werkzaamheid hoger dan we hadden mogen hopen. Met nog een aantal in de pijplijn.Stoney3K schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:41:
[...]
Je kan ook 4 keer uitkijken met oversteken en dan nog steeds geschept worden door een te hard rijdende dronken automobilist.
Heel bot gezegd: That's life. Je kan nu eenmaal niet elk individu beschermen tegen pech.
Laten we het omdraaien. Even de aanname doen dat dat vaccin niet het beloofde resultaat biedt: Wat dan wel? Geloof je serieus dat er veel mensen het 'nieuwe normaal' gaan accepteren, als je bekijkt hoe daar nu al mee wordt omgegaan? De enige manier waarop je dat 'nieuwe normaal' dan nog voor elkaar krijgt is door blinde gehoorzaamheid af te dwingen.
In combinatie met o.a. sneltesten zitten we nu in een gunstig scenario richting de uitgang van deze crisis.
Het is wel veel goedkoper dan de mRNA vaccins van Pfizer en Moderna. Daar zit per dosis echt een enorm verschil tussen.Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:30:
[...]
Eerlijk gezegd heb ik het Oxford vaccin al ver afgeschreven. Het lijkt echt tientallen % minder effectief.. dat is echt niet een beetje minder.
En het is niet uit te sluiten dat ze met hun nieuwe phase 3 de half/full dose combinatie goed neer kunnen zetten. Dat gecombineerd met de praktische aspecten en forse productie, zou het nog steeds een belangrijke rol kunnen spelen.Lethalis schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:26:
[...]
Het is wel veel goedkoper dan de mRNA vaccins van Pfizer en Moderna. Daar zit per dosis echt een enorm verschil tussen.
Maar wel wat “if’s”.
Verwijderd
Leuk voor de derde wereld.. Maar de kosten voor nl zitten hem niet in het vaccin zelf. Het prikken zelf kost dezelfde orde van grootte. Een pcr test is nog duurder. Als het echt 20-30% minder effectief is wint toch pfizer/Moderna. Het enige waarop ze dan nog nut kunnen zijn is omdat de andere vaccins niet genoeg voorradig zijn...Lethalis schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:26:
[...]
Het is wel veel goedkoper dan de mRNA vaccins van Pfizer en Moderna. Daar zit per dosis echt een enorm verschil tussen.
Achja .. heb je bijna een jaar gesappeld, om dan net voor de finish het als nog te gaan verkloten, het is een kunst.MikeyMan schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:32:
Je komt weer met maatregelen opheffen en damage control. Maar wat wil je dan?
Er is een verschil tussen 'verkloten' en een plan B klaar hebben voor het geval de heilige groepsimmuniteit niet bereikt wordt. Want dat is op dit moment de enige, permanente exit-strategie. Voorlopig heb ik over dat hele 'groepsimmuniteit' verhaal namelijk enorme twijfels, er zijn nog geen aanwijzingen dat daar sprake van gaat zijn.gekkie schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:59:
[...]
Achja .. heb je bijna een jaar gesappeld, om dan net voor de finish het als nog te gaan verkloten, het is een kunst.
Het alternatief wordt dan, eeuwig blijven sappelen.
[ Voor 12% gewijzigd door Stoney3K op 02-12-2020 20:02 ]
Laten we de nieuwe phase 3 trials afwachten he, ze zullen wat later op de markt komen, maar ze zijn niet de enige, er zijn nog veel kandidaten die nog met hun phase 3 trials moeten beginnen zoals CureVac en Sanofi GSK.Verwijderd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:55:
[...]
Leuk voor de derde wereld.. Maar de kosten voor nl zitten hem niet in het vaccin zelf. Het prikken zelf kost dezelfde orde van grootte. Een pcr test is nog duurder. Als het echt 20-30% minder effectief is wint toch pfizer/Moderna. Het enige waarop ze dan nog nut kunnen zijn is omdat de andere vaccins niet genoeg voorradig zijn...
Maar ik denk wel dat Janssen eerder op de markt komt en mogelijk succesvoller gaat zijn.
Als ze in april/mei op de markt komen, zijn ze nog niet te laat.. dan hebben we net 9% van onze bevolking gevaccineerd
[ Voor 7% gewijzigd door Sphere- op 02-12-2020 20:29 ]
Volgens mij verwacht Janssen in februari de eerste resultaten te kunnen presenteren. Voordeel is dat er maar 1 doses nodig is, dan zou het wel eens hard kunnen gaan met vaccineren.Sphere- schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:21:
[...]
Laten we de nieuwe phase 3 trials afwachten he, ze zullen wat later op de markt komen, maar ze zijn niet de enige, er zijn nog veel kandidaten die nog met hun phase 3 trials moeten beginnen zoals CureVac en Sanofi GSK.
Maar ik denk wel dat Janssen eerder op de markt komt en mogelijk succesvoller gaat zijn.
Als ze in april/mei op de markt komen, zijn ze nog niet te laat..
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Je verschuift nu voor het gemak even de doelpalen van je eerste post, wat volgens mij ging over opheffen maatregelen aan het begin van vaccinatie periode (want het duurt allemaal al zoooo lang), naar in deze post een vaccinatie die uiteindelijk totaal niet werkt en als dat zou blijken dan moeten we iets nieuws verzinnen ?Stoney3K schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:02:
Er is een verschil tussen 'verkloten' en een plan B klaar hebben voor het geval de heilige groepsimmuniteit niet bereikt wordt. Want dat is op dit moment de enige, permanente exit-strategie. Voorlopig heb ik over dat hele 'groepsimmuniteit' verhaal namelijk enorme twijfels, er zijn nog geen aanwijzingen dat daar sprake van gaat zijn.
Het alternatief wordt dan, eeuwig blijven sappelen.
Met alle respect--> minus 100 respect bedoel je natuurlijk, maar gefeliciteerd met de mooie stijlfiguur.Holk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:40:
[...]
Precies, de huisartsen hebben al eerder 'geklaagd' over het Pfizer vaccin dat het onhandelbaar was. Met alle respect voor deze beroepsgroep, maar als je met minimaal 9 jaar uni nog steeds niet weet hoe je een vriezer open doet, potje er uit haalt, kijkt of het vloeibaar is en dat inspuit, vraag ik me af wat je wel kunt.
Je kunt je duidelijk niet zo goed inleven in de dagelijkse praktijk van dingen en de praktische impact van zo'n vaccin bewaren en toedienen.
Als huisartsen zoiets aangeven zou het ook zomaar kunnen dat ze goede redenen hebben. Als je het beter weet dan kun je natuurlijk een suggestie doen hoe het wel moet.
Of je kunt en beroepsgroep proberen voor lul te zetten ...
Ik had het nergens over opheffen van maatregelen in het begin van de vaccinatieperiode. Dan zijn die maatregelen nog gewoon hard nodig en moeten we aan de hand van de cijfers kijken wat er misschien versoepeld kan worden.gekkie schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:33:
[...]
Je verschuift nu voor het gemak even de doelpalen van je eerste post, wat volgens mij ging over opheffen maatregelen aan het begin van vaccinatie periode (want het duurt allemaal al zoooo lang), naar in deze post een vaccinatie die uiteindelijk totaal niet werkt en als dat zou blijken dan moeten we iets nieuws verzinnen ?
Waar ik me wel zorgen om maak is dat er heilig in de groepsimmuniteit en het vaccin wordt geloofd en dat gezien wordt als de enige permanente oplossing, en er dus geen duidelijk plan is wat we moeten doen als dat tegen blijkt te vallen. Omdat de maatregelen die we nu hebben, in 2021 hun houdbaarheidsdatum voorbij zijn en je ze keihard af moet gaan dwingen wil iedereen zich er dan nog aan gaan houden.
Ik meende dat het voortkwam uit:Stoney3K schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:36:
Ik had het nergens over opheffen van maatregelen in het begin van de vaccinatieperiode. Dan zijn die maatregelen nog gewoon hard nodig en moeten we aan de hand van de cijfers kijken wat er misschien versoepeld kan worden.
Stoney3K schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:30:
Tsja ik vind ook dat je er kennelijk nogal heilig in lijkt te geloven dat dat überhaupt een probleem is, maar we natuurlijk ook gewoon voor die tijd opgeblazen kunnen worden voor een intergalactische snelweg.Waar ik me wel zorgen om maak is dat er heilig in de groepsimmuniteit en het vaccin wordt geloofd en dat gezien wordt als de enige permanente oplossing, en er dus geen duidelijk plan is wat we moeten doen als dat tegen blijkt te vallen. Omdat de maatregelen die we nu hebben, in 2021 hun houdbaarheidsdatum voorbij zijn en je ze keihard af moet gaan dwingen wil iedereen zich er dan nog aan gaan houden.
En als er iets tegenvalt dan is het nogal onwaarschijnlijk dat het effect 0,0 is. En elk beetje substantieel effect maakt het behapbaar voor de zorg. Hou je over de groep die niet ingeent kan of wil worden, maar vervolgens ook de ziekte niet blijkt te kunnen overwinnen met de beschikbare hulp, die zullen overlijden, maar dat zal maar een zeer beperkt aantal zijn, waarbij het voor de niet kunners zeer spijtig is en voor de niet willers de door hun zelf gekozen uitkomst is.
Heb je verder nog een zinnige bijdrage?Fr33z schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:35:
[...]
Met alle respect--> minus 100 respect bedoel je natuurlijk, maar gefeliciteerd met de mooie stijlfiguur.
Je kunt je duidelijk niet zo goed inleven in de dagelijkse praktijk van dingen en de praktische impact van zo'n vaccin bewaren en toedienen.
Als huisartsen zoiets aangeven zou het ook zomaar kunnen dat ze goede redenen hebben. Als je het beter weet dan kun je natuurlijk een suggestie doen hoe het wel moet.
Of je kunt en beroepsgroep proberen voor lul te zetten ...
Ik respecteer huisartsen voor hun kunde en kennis, maar bij voorbaat iets afwijzen omdat het bij -80 bewaard moet worden is vrij kansloos.
En ik kan je uit langdurige ervaring zeggen dat -80, -150, droogijs etc gemeengoed is voor nagenoeg iedereen die een keer op een lab is geweest. Handschoentjes aan en gaan, daar heb je 0 opleiding voor nodig.
Ik kreeg eerst de indruk dat huisartsen absoluut niet gepasseerd wilden worden en een grote rol konden en wilden spelen (hoor ik omzet van consultjes om het jaar weer een beetje goed te maken, of ben ik dan cynisch?) en nu lijken er vooral opeens vooral beren op de weg ?Holk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:48:
[...]
Heb je verder nog een zinnige bijdrage?
Ik respecteer huisartsen voor hun kunde en kennis, maar bij voorbaat iets afwijzen omdat het bij -80 bewaard moet worden is vrij kansloos.
En ik kan je uit langdurige ervaring zeggen dat -80, -150, droogijs etc gemeengoed is voor nagenoeg iedereen die een keer op een lab is geweest. Handschoentjes aan en gaan, daar heb je 0 opleiding voor nodig.
Het probleem is alleen dat je dan de verspreiding niet tegen gaat en je dus uiteindelijk een situatie moet accepteren dat mensen besmet raken mét versoepelingen. Dan is het een afweging van de schade van corona -- de mensen die milde symptomen hebben maar langdurig last krijgen, daarvan is het dan heel jammer, maar met andere ziektes heb je dat effect nu eenmaal ook.gekkie schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:46:
[...]
Ik meende dat het voortkwam uit:
[...]
[...]
En als er iets tegenvalt dan is het nogal onwaarschijnlijk dat het effect 0,0 is. En elk beetje substantieel effect maakt het behapbaar voor de zorg.
Het doel 'het virus onder controle krijgen' ga je dan niet meer halen, dan moet je sturen op effecten. en de rest van de samenleving terug zetten naar het 'oude' normaal. Dat is wat ik bedoel met damage control: De groepen die het meeste risico lopen op heftige effecten krijgen dan voorrang, terwijl je van de rest de afweging maakt dat het niet erg is dat ze besmet raken.
Als ik als gezonde dertiger besmet raak dan is het niet leuk, maar ik ben niet iemand die dan ineens een IC-bed bezet gaat houden. Tenzij ik verborgen, onderliggend lijden heb, maar die groep is maar een klein aandeel.
Maar wat voor plannen had je dan geventileerd willen hebben voor je nogal pessimistische scenario (en waarom zou het relevant zijn die plannen dan nu al te ventileren ?). Er is niks mis met ventileren in het algemeen, maar met plannen en politieke luchtballonnen is het toch altijd even oppassen.Stoney3K schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:53:
Het probleem is alleen dat je dan de verspreiding niet tegen gaat en je dus uiteindelijk een situatie moet accepteren dat mensen besmet raken mét versoepelingen. Dan is het een afweging van de schade van corona -- de mensen die milde symptomen hebben maar langdurig last krijgen, daarvan is het dan heel jammer, maar met andere ziektes heb je dat effect nu eenmaal ook.
Het doel 'het virus onder controle krijgen' ga je dan niet meer halen, dan moet je sturen op effecten. en de rest van de samenleving terug zetten naar het 'oude' normaal. Dat is wat ik bedoel met damage control: De groepen die het meeste risico lopen op heftige effecten krijgen dan voorrang, terwijl je van de rest de afweging maakt dat het niet erg is dat ze besmet raken.
Als ik als gezonde dertiger besmet raak dan is het niet leuk, maar ik ben niet iemand die dan ineens een IC-bed bezet gaat houden. Tenzij ik verborgen, onderliggend lijden heb, maar die groep is maar een klein aandeel.
Ik vermoed juist andersom. Dat ze de eerste lijn zijn tussen mens en vaccin en daarmee ook de negatieve gevolgen zouden kunnen ervaren, zoals de mensen die er op tegen zijn, antivaxxers etc. ook elke keer uitleg etc. Maar ook extra werkdruk, ze hebben echt niet stil gezeten, zeker niet bij de eerste golf, onderschat dat ook niet. Of ze geld te kort komen lijkt me niet echtgekkie schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:53:
[...]
Ik kreeg eerst de indruk dat huisartsen absoluut niet gepasseerd wilden worden en een grote rol konden en wilden spelen (hoor ik omzet van consultjes om het jaar weer een beetje goed te maken, of ben ik dan cynisch?) en nu lijken er vooral opeens vooral beren op de weg ?
Het begint al met een ‘slavenmars’ als protest tegen de huidige coronamaatregelen.
Verslagje in het AD :
https://www.ad.nl/rotterd...ronamaatregelen~ac2aac8c/
Verslagje in het AD :
https://www.ad.nl/rotterd...ronamaatregelen~ac2aac8c/
Kan me zowel voorstellen dat ze minder als meer overige consulten hebben gedraaid (of dat het niet heel veel uitgemaakt heeft).Holk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:03:
[...]
Ik vermoed juist andersom. Dat ze de eerste lijn zijn tussen mens en vaccin en daarmee ook de negatieve gevolgen zouden kunnen ervaren, zoals de mensen die er op tegen zijn, antivaxxers etc. Maar ook elke keer uitleg etc. Maar ook extra werkdruk, ze hebben echt niet stil gezeten, zeker niet bij de eerste golf, onderschat dat ook niet. Of ze geld te kort komen lijkt me niet echt
Ik neem aan dat ze door hun administratie wel een rol spelen bij de selectie van vaccinatie-kandidaten. En die negatieve gevolgen, tsja als mensen niet willen dan willen ze toch niet ?
Lijkt me voor huisartsen minder een probleem dan voor instellingsartsen waarbij misschien de familie er zich tegen aan gaat bemoeien, dat zul je bij individuele cliënten van een huisartsenpraktijk toch minder hebben als je je oproep gewoon vanuit thuis kunt weigeren.
Lijkt me dat daar vrij snel prima voorlichting over te geven is en dat dat betekend dat als je niet op je oproep reageert, je daarna weer achteraan kunt sluiten. Kortom denk even goed na.
Zijn wel allemaal dingetjes die je moet gaan regelen maar ik zie nog niet echt waarom dat niet zou lukken (behalve dat de huisarts vast ook aan z'n kerstdis wil zitten ipv z'n administratie omploegen voor vaccinatie kandidaten). Echt moeilijk lijkt het me niet, maar ons organisatie-talent lijken we wel een beetje verloren.
Mwa, uit je post volgt niet per se respect. Dat kan en mag, maar je weet heus wel dat alles dat begint met "ik respecteer ... , maar" of "met alle respect" juist niet over respect gaat.Holk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:48:
[...]
Heb je verder nog een zinnige bijdrage?
Ik weet niet inhoudelijk of huisartsen wel of niet goed die vaccins kunnen toedienen.
Jij hebt er blijkbaar ervaring mee in een lab-omgeving, dat klinkt handig. Lijkt mij dat het meer gaat om de logistiek en alle extra dingen die je in de gaten moet houden dan om het feit dat het om een koud goedje gaat.
Het gedoe over consulten en extra omzet van mede-tweakers vind ik ook wel echt een dieptepunt van cynisme. De meeste huisartsen hebben vanzelfsprekend echt hun best gedaan in deze ongekende crisis en staan ook echt klaar om in de vaccinaties bij te dragen waar ze kunnen. Om dan met gedoe over extra omzet enzo te komen is echt om verdrietig van te worden zeg.
Dit is nou typisch zo'n voorbeeld dat top-down geregeld moet worden. Niet aan de huisartsen vragen hoe het precies moet, maar zélf met een plan komen. Voor bewaren van vaccins op -80 is prima een infrastructuur op te zetten in een land als Nederland, ook als je de vaccins vanuit de huisarts wilt toedienen. Daar hebben huisartsen geen ervaring mee, en dat is prima, daarom vertel je de huisartsen hoe het in z'n werk moet gaan, en je checkt of dat haalbaar is.
Het gebrek aan een duidelijk omkaderd plan zorgt ervoor dat je dit soort, in feite, zinloze discussies krijgt. Er moet een heel land gevaccineerd worden, laten we niet de logistiek laten aan mensen die daar niet voor opgeleid zijn. Laten we de huisartsen laten doen waar ze goed in zijn: namelijk in gesprek gaat met hun patiënten, ze vaccineren, en eventuele nazorg verlenen. Zorg gewoon dat het voor de rest geregeld is.
Verder heeft @Holk helemaal gelijk: -80 is geen rocket science en als je daar geen ervaring mee hebt kun je dat heel snel leren. Elke halfgare student kan dat namelijk ook
Het gebrek aan een duidelijk omkaderd plan zorgt ervoor dat je dit soort, in feite, zinloze discussies krijgt. Er moet een heel land gevaccineerd worden, laten we niet de logistiek laten aan mensen die daar niet voor opgeleid zijn. Laten we de huisartsen laten doen waar ze goed in zijn: namelijk in gesprek gaat met hun patiënten, ze vaccineren, en eventuele nazorg verlenen. Zorg gewoon dat het voor de rest geregeld is.
Verder heeft @Holk helemaal gelijk: -80 is geen rocket science en als je daar geen ervaring mee hebt kun je dat heel snel leren. Elke halfgare student kan dat namelijk ook
Ik snap niet zo goed waarom de huisartsen hiervoor worden ingeschakeld. Bij de Mexicaanse griep hebben ze hier gewoon een grote tent gebouwd. Briefje mee, even in de rij en klaar.
Natuurlijk zijn er patiënten die niet zelf een prikje kunnen halen, maar voor het gros is dat geen probleem.
Lijkt me veel efficiënter en makkelijker te registreren. Geen grote verdeel-operatie richting huisartsen en geen last van het achteraf verzamelen van de overzichten van ingeënte personen uit honderden, zo niet duizenden bronnen.
Natuurlijk zijn er patiënten die niet zelf een prikje kunnen halen, maar voor het gros is dat geen probleem.
Lijkt me veel efficiënter en makkelijker te registreren. Geen grote verdeel-operatie richting huisartsen en geen last van het achteraf verzamelen van de overzichten van ingeënte personen uit honderden, zo niet duizenden bronnen.
[ Voor 28% gewijzigd door blissard op 02-12-2020 22:59 ]
Oudere mensen een vertrouwde omgeving bieden en een luisterend oor bij twijfels/vragen?
Hij wil.
Artikel in het NRC:
En weer is de vraag: kan VWS het aan?
Moet een vaccinatiecampagne van ongekende omvang toch op de normale manier georganiseerd worden? Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, CDA) denkt van wel: hij vertrouwt op de bestaande vaccinatiestructuren om komend jaar massaal te gaan inenten tegen het coronavirus. Huisartsen die jaarlijks de griepprik toedienen, moeten nu de kwetsbare ouderen gaan vaccineren. Verpleeghuisartsen hun kwetsbare bewoners. En uiteindelijk de GGD’s miljoenen Nederlanders.
Maar nog voor de eerste vaccins goedgekeurd zijn, kraken die vertrouwde structuren al. Dinsdag kondigde De Jonge aan dat „als alles meezit” de eerste vaccins al in de week van 4 januari toegediend kunnen worden. Maar het vaccin waarop De Jonge vertrouwt, van Pfizer, is ongeschikt voor huisartsen
En de GGD’s? Die houden er rekening mee dat ze pas vanaf augustus massaal hoeven te vaccineren, zei een woordvoerder tegen de NOS. Een ict-systeem om te registreren wie welke prik heeft gehad, is er nog niet. Voldoende personeel om snel en grootschalig te vaccineren evenmin – de GGD vindt werven en opleiden voorlopig niet nodig. Die afwachtende houding roept herinneringen op aan de moeizame uitbreiding van testcapaciteit en bron- en contactonderzoek. Dat zou goed komen, zei de GGD, totdat er toch problemen opdoken.
Het kabinet leunt sinds het begin van de crisis op het bestaande, gedecentraliseerde zorgstelsel. Maar het ontbreekt daardoor aan „mogelijkheden centrale regie te voeren”, zei De Jonge zaterdag in NRC. Daarom „hebben we de hele crisis geïmproviseerd”. Woensdag zei hij steeds een „puzzelstukje” te kunnen leggen – het past bij de stapsgewijze aanpak die zijn ministerie steeds kiest, zonder al te ver vooruit te kijken.
Het corona beleid van het kabinet lijkt door het beperkte leereffect zo langzamerhand wel op ideologie gebaseerd, d.w.z. een sterke nadruk op gecentraliseerde aanpak met een beperkte rol voor de centrale overheid. Blijkbaar is het belangrijker dat dat ideologie in stand wordt gehouden, dan dat met een centrale aanpak wordt bewezen dat decentralisatie, zeker in crisis situaties, toch soms geen goed idee is.Die ervaringen, samen met het toenemende maatschappelijke ongeduld over zowel de duur van de crisis als de komst van vaccins, leiden ook in het kabinet tot zorgen of VWS wel voldoende voorbereid is.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Even off topic: Als de Jonge zo doorgaat is dit het vroegtijdig einde van een veelbelovend politicus.
Wat meer on topic: als de GGD denkt in de zomer massaal te gaan inenten, dan is het enthousiasme waarschijnlijk tot het nulpunt gedaald en komt er niemand meer die prik halen. Want: door de inenting van de zwakkere is de druk op de zorg dan al sterk verminderd en het is zomer, dus goede kans dat, net als vorig jaar, het aantal infecties sterk afneemt. Daarnaast zal er ook een zekere mate van groeps immuniteit zijn.
Wat meer on topic: als de GGD denkt in de zomer massaal te gaan inenten, dan is het enthousiasme waarschijnlijk tot het nulpunt gedaald en komt er niemand meer die prik halen. Want: door de inenting van de zwakkere is de druk op de zorg dan al sterk verminderd en het is zomer, dus goede kans dat, net als vorig jaar, het aantal infecties sterk afneemt. Daarnaast zal er ook een zekere mate van groeps immuniteit zijn.
Ja, een serieuze crisis als deze vraagt om top-down, gecentraliseerde crisis-beheersing. Maar wij zijn van oudsher natuurlijk al een polderland, en de laatste decennia is er alsmaar verder gedecentraliseerd. Blijkbaar is het zelfs in crisis-tijd amper mogelijk om dit tijdelijk te overrulen.defiant schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:10:
Artikel in het NRC:
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
Het corona beleid van het kabinet lijkt door het beperkte leereffect zo langzamerhand wel op ideologie gebaseerd, d.w.z. een sterke nadruk op gecentraliseerde aanpak met een beperkte rol voor de centrale overheid. Blijkbaar is het belangrijker dat dat ideologie in stand wordt gehouden, dan dat met een centrale aanpak wordt bewezen dat decentralisatie, zeker in crisis situaties, toch soms geen goed idee is.
Zie ook: https://www.trouw.nl/opin...e-covid-19-niet~bf7bddc4/
En dat krijgen we met de vaccinatie-fase dus weer. Terwijl het in andere landen wel kan: https://www.nrc.nl/nieuws...oortvarend-aan-2-a4021301
[ Voor 8% gewijzigd door ultimateharry op 03-12-2020 07:34 ]
[ Voor 70% gewijzigd door ultimateharry op 03-12-2020 07:33 ]
Wat ik mis in de hele vaccinatie discussie, is alleen in het begin even genoemd in de politiek, is de verantwoordelijkheid van eventuele (ernstige) bijwerkingen.
Wat als blijkt dat x% ernstige bijwerkingen krijgen. Of vrouwen die kinderen krijgen met een afwijking (zoals door een medicijn 60 jaar geleden).
Er moet vooraf duidelijk zijn dat de overheid en farmaceut automatisch een schadevergoeding moeten geven. Vooral omdat dit vaccin indirect verplicht wordt. Bewijs dat dit niet door het vaccin komt moet door farmaceut bewezen worden en niet andersom.
Ik ben zeker geen anti-vaccinatie persoon alleen de snelheid waarmee dit wordt doorgedrukt baat mij zorgen.
Wat als blijkt dat x% ernstige bijwerkingen krijgen. Of vrouwen die kinderen krijgen met een afwijking (zoals door een medicijn 60 jaar geleden).
Er moet vooraf duidelijk zijn dat de overheid en farmaceut automatisch een schadevergoeding moeten geven. Vooral omdat dit vaccin indirect verplicht wordt. Bewijs dat dit niet door het vaccin komt moet door farmaceut bewezen worden en niet andersom.
Ik ben zeker geen anti-vaccinatie persoon alleen de snelheid waarmee dit wordt doorgedrukt baat mij zorgen.
You only live once, so enjoy the ride.
Het komt bij mijn enorm over alsof ze niet in staat zijn om out of the box te denken. Wederom aanrommelen, net zoals met alles in deze klote crisis, en onderaan de streep heeft iedereen daar last van. Dat vaccin is de sleutel, doe er dan alles aan om zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen in te enten in plaats van vast te houden aan ‘bestaande vaccinatieprogramma’s.
@blissard Bij een eventueel vertrek van De Jonge gaat hier de vlag uit. De man is gewoon niet geschikt en laat mijn irritatiemeter constant overslaan als ik hem zie op tv. Ook die uitspraak over 4 januari is hij alweer over teruggefloten, alweer, alweer.
@blissard Bij een eventueel vertrek van De Jonge gaat hier de vlag uit. De man is gewoon niet geschikt en laat mijn irritatiemeter constant overslaan als ik hem zie op tv. Ook die uitspraak over 4 januari is hij alweer over teruggefloten, alweer, alweer.
Vandaar dat er nu pas goedkeuring komt en met niet in April al meteen is gaan inenten. hoeveel levens daarmee ook zouden zijn gered. De x% ernstige bijwerkingen moet een enorm klein percentage zijn als van de tienduizenden testpersonen er geen enkele die heeft gehad.worldfastest schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:08:
Wat ik mis in de hele vaccinatie discussie, is alleen in het begin even genoemd in de politiek, is de verantwoordelijkheid van eventuele (ernstige) bijwerkingen.
We weten dat x% van degenen die de ziekte krijgen ernstige bijwerkingen hebben en dat we niet in staat zijn de verspreiding te stoppen. Dan is een vaccin waarbij 50% minder bijwerkingen zijn al een verbetering, laat staan een waar de ratio van bijwerkingen nog veel gunstiger is.
Dan blijft alleen nog het moreel ethisch aspect over waarbij iets doen dat 1 mensenleven kost altijd slechter is dan dat niet te doen dat dan 10 miljoen levens kost.
Ik las op NOS dat het Pfizer vaccin per 1000 ontdooit moet worden en dan binnen 5 dagen gebruikt moet worden. Dat is voor een huisarts wel een heel grote hoeveelheid. Dat krijgt hij er nooit doorheen in een week. Sterker nog er zullen geen duizend risicopatienten in zijn praktijk zitten.
Over hoe het zo snel kan kwam ik deze reeks tweets tegen:worldfastest schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:08:
https://twitter.com/P_Bruijning/status/1329843846088454146
Ofwel: het was relatief makkelijk, voorwerk gedaan door MERS/SARS, betere technieken en vooral: praktisch geen financieele belemmeringen. Waar je normaal op safe zou spelen (eerst fase 1 doen, resultaten beoordelen en dan bekijken of het qua geld & risico verantwoord is om door te gaan), ga je nu zoveel mogelijk parallel doen, want geld speelt geen rol.
Ergens anders hier kwam ik al deze post tegen van @JvS:
...dus je noemt over bijwerkingen "zoals door een medicijn 60 jaar geleden", maar ik krijg van die post van JvS de indruk dat medicijnen en vaccins onvergelijkbaar zijn als het op bijwerkingen aankomt....terwijl vaccins juist geen langetermijn effecten hebben (biologische moleculen, eenmalig of tweemalig toegediend, die afgebroken worden door je lijf, die een immuunrespons opwekken). Ernstige bijwerkingen die bekend zijn van eerdere vaccins treedden altijd binnen een paar weken op. En vaak bij een zeer klein percentage.De verwachting is dat deze vaccins geen ernstige bijwerkingen zullen laten zien. Of dat de kans erop extreem klein is.
Weet niet of JvS dit alles nog wat meer kan onderbouwen of aangeven waar hij z'n kennis vandaan heeft, maar dit alles geeft mij de indruk dat ik mij geen zorgen hoef te maken over bijwerkingen. Eerder zorgen maken over niet-gevaccineert doorgaan.
Dan ontdooi & verdeel je het in het distributiecentrum en stuur je batches van ~50 naar verschillende huisartsposten?TrailBlazer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:53:
Ik las op NOS dat het Pfizer vaccin per 1000 ontdooit moet worden en dan binnen 5 dagen gebruikt moet worden. Dat is voor een huisarts wel een heel grote hoeveelheid. Dat krijgt hij er nooit doorheen in een week. Sterker nog er zullen geen duizend risicopatienten in zijn praktijk zitten.
Dat lijkt mij nou echt een goed oplosbaar praktisch probleem. In het ergste geval kost het je een paar uurtjes van die 5 dagen.
Lijkt mij dat dit vooral een goed doordacht plan van aanpak nodig heeft, maar zou in een westers land als NL toch echt wel op te lossen moeten zijn.
Doos open, -80 vriezer er naast, overpakken. Dan de juiste (afgemeten) dosi (is dat meervoud van dosis?) er uit halen en in een koelbox naar de huisarts of vaccinatie locatie.
Zeg, zou je je pragmatische oplossingen even voor je willen houden? Daar is niemand mee geholpen.Holk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:07:
Doos open, -80 vriezer er naast, overpakken. Dan de juiste (afgemeten) dosi (is dat meervoud van dosis?) er uit halen en in een koelbox naar de huisarts of vaccinatie locatie.
We gaan nu eerst een maand klagen dat elke prikker moet een persoonlijke vriezer hebben, anders wordt het hangen voor De Jonge met z'n schoenen!!!!111!1!!
MaAr DaT hOoR jE dAn wEeR nIeT iN dE mSm...MikeyMan schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:15:
[...]
Zeg, zou je je pragmatische oplossingen even voor je willen houden? Daar is niemand mee geholpen.
We gaan nu eerst een maand klagen dat elke prikker moet een persoonlijke vriezer hebben, anders wordt het hangen voor De Jonge met z'n schoenen!!!!111!1!!
desondanks; dit is voor elke oplossing een probleem zoeken en afschuiven.
Doses is het meervoudHolk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:07:
Dat is dan weer niet wat ik toch (al een week of twee weken geleden) ergens in onze verschrikkele media heb opgepikt. Daar was het niet dat het ontdooit moest worden, maar dat het 5 dagen in iets minder diepgevroren toestand dan -80 te bewaren was.TrailBlazer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:53:
Het lijkt me ook sterk dat je soep krijgt die je eerst moet gaan ontdooien voordat je de ballen er uit kan vissen.
Maar goed kennelijk kan een club als de LHV, ondanks een ex-staatssecretatirs die er zit voor de connecties, met niemand rechtstreeks contact krijgen om dat even te verifiëren en is de enige mogelijkheid om te gaan krakelen in de media. Sociaal of niet het lijkt onderhand het communicatiemiddel bij uitstek.
Holk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:24:
[...]
MaAr DaT hOoR jE dAn wEeR nIeT iN dE mSm...
desondanks; dit is voor elke oplossing een probleem zoeken en afschuiven.
“Het eerste kwartaal is er voor 1,4 miljoen mensen vaccin, het duurt nog even voor we van de maatregelen af zijn”, zegt Ella Kalsbeek (Landelijke Huisartsen Vereniging). “We praten elke dag met het ministerie en het RIVM om de vaccins zo goed en snel mogelijk te doen.” #Nieuwsuur pic.twitter.com/LnpCojsKGE
— Nieuwsuur (@Nieuwsuur) 2 december 2020
Tsjah, als je als boegbeeld van de beroepsgroep zo in de wedstrijd zit..

Hmmm op zich als ik het gesprek bekijk valt het wel weer mee (ik hoor nu niks over problemen met temperaturenMikeyMan schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:17:
[...]
[Twitter]
Tsjah, als je als boegbeeld van de beroepsgroep zo in de wedstrijd zit..
Aan de andere kant zou Kalsbeek toch ook wel moeten kunnen inschatten dat de Jonge ook nog geen lange termijn precieze leveringszekerheid en dus data kan bieden.
Ben zelf wel benieuwd of de fabrikant/EU het gaan verdelen in hele grote batches met langere tussenpauzes, of dat het een meer continue levering met kleinere batches gaat worden.
[ Voor 23% gewijzigd door gekkie op 03-12-2020 10:30 ]
Voor mensen die het interessant vinden, de bijsluiter voor het Pfizer vaccin:
https://assets.publishing...Tech_COVID-19_vaccine.pdf
Onder andere over zwangerschap:
Pregnancy
There are no or limited amount of data from the use of COVID-19 mRNA Vaccine BNT162b2.
Animal reproductive toxicity studies have not been completed. COVID-19 mRNA Vaccine
BNT162b2 is not recommended during pregnancy.
For women of childbearing age, pregnancy should be excluded before vaccination. In addition, women
of childbearing age should be advised to avoid pregnancy for at least 2 months after their second dose.
Bijwerkingen:
The most frequent adverse reactions in participants 16 years of age and older were pain at the injection
site (> 80%), fatigue (> 60%), headache (> 50%), myalgia (> 30%), chills (> 30%), arthralgia (> 20%)
and pyrexia (> 10%) and were usually mild or moderate in intensity and resolved within a few days
after vaccination.
Meestal staat er bij een medicijn dat het in minder ipv meer procent voorkomt
Very common: Headache
Very common: Arthralgia; myalgia
Very common: Injection-site pain; fatigue; chills; pyrexia
Common: Redness at injection site; injection site swelling
Uncommon: Malaise
Common Nausea
Pregnancy
There are no or limited amount of data from the use of COVID-19 mRNA Vaccine BNT162b2.
Animal reproductive toxicity studies have not been completed. COVID-19 mRNA Vaccine
For women of childbearing age, pregnancy should be excluded before vaccination. In addition, women
of childbearing age should be advised to avoid pregnancy for at least 2 months after their second dose.
Bijwerkingen:
The most frequent adverse reactions in participants 16 years of age and older were pain at the injection
site (> 80%), fatigue (> 60%), headache (> 50%), myalgia (> 30%), chills (> 30%), arthralgia (> 20%)
and pyrexia (> 10%) and were usually mild or moderate in intensity and resolved within a few days
after vaccination.
Common Nausea
Ik heb zojuist de Nieuwsuur uitzending bekeken maar mevr. Kalsbeek kwam niet heel sterk en overtuigend over. Ik snap goed dat ze met allerlei vragen zit maar ik snap niet dat zij het publieke debat opzoekt, zeker niet als ze dagelijks contact heeft met het rivm. Daarbij is zij niet eens verantwoordelijk voor de distributie van de vaccins.
Met dat betreft ben ik benieuwd wanneer we een vaccin voor onnodig klagen kunnen verwachten
Met dat betreft ben ik benieuwd wanneer we een vaccin voor onnodig klagen kunnen verwachten

Tsjah, bijsluiters... Pak die van paracetamol er eens bij en je schrikt je gek.Lethalis schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:39:
Voor mensen die het interessant vinden, de bijsluiter voor het Pfizer vaccin:
Pregnancy
Bijwerkingen:
after vaccination.
Common Nausea
Dit telt ongeveer op tot een kater
Overigens; voor influenza:
Inactivated Influenza Vaccine (IIV)
Studies support the safety of annual IIV vaccination in children and adults. IIV is administered as an injection and may cause pain, redness, and swelling at the injection site, and may also cause fever, malaise and myalgias, which are usually mild and go away on their own. IIV contains inactivated virus and cannot cause influenza.
Pain and other injection site reactionsexternal icon are frequently reported after IIV vaccination in both children and adults. In IIV clinical trialsexternal icon, up to 65% of people vaccinated with IIV experience pain at the injection site during the first week after vaccination which usually did not interfere with activity.
Fever, malaise, myalgia, and other systemic symptoms can occur after vaccination with IIV, most often affecting individuals who have had no previous exposure to the influenza virus antigens in the vaccine (e.g., young children). In adults, the rate of having these symptoms is similar after IIV and after a placebo injection.
Vaccine components can on rare occasions cause allergic reactions (immediate hypersensitivity). Manifestations of immediate hypersensitivity range from mild urticaria (hives) and angioedema (swelling beneath the skin) to anaphylaxis.
In some seasons, IIV has been associated with febrile seizures in young children, particularly when given together with 13-valent pneumococcal conjugate vaccine (PCV13) and diphtheria, tetanus and pertussis (DTaP) vaccines. Flu vaccine composition often changes year-to-year, and CDC and FDA will continue to closely monitor the safety of influenza vaccines each season.
Guillain–Barré Syndrome (GBS) following IIV occurs rarely. The cause of GBS, a serious neurological condition that can cause paralysis, is unknown, however, gastrointestinal and upper respiratory infections are known risk factors.
Safety monitoring of seasonal IIV over the course of many years has not detected a clear link to GBS. However, if there is a risk of GBS from IIV, it would be no more than 1 or 2 cases per million people vaccinated.
Each year, about 3,000 to 6,000 people in the United States develop GBS whether or not they received a vaccination —1 to 2 people per 100,000.
Even though GBS following influenza illness is rare, studiesexternal icon suggest that the risk of developing GBS after having influenza is higher than the potential risk of developing GBS after vaccination.
IIV, like other injections, can also cause syncope (fainting).
Die bijsluiters zijn dan ook vooral voor medicijnfabrikanten om zich in te dekken tegen claims van klachten over bijwerkingen. Als er in de bijsluiter staat dat er 0,00001% kans is dat je aan een medicijn dood gaat en er valt iemand om, dan kunnen de advocaten gewoon zeggen "Tja, stond in de bijsluiter, je was gewaarschuwd."MikeyMan schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:43:
[...]
Tsjah, bijsluiters... Pak die van paracetamol er eens bij en je schrikt je gek.
Dit telt ongeveer op tot een kater
Overigens; voor influenza:
[...]
Mmmm, 1 potje bevat 5 doses. humor trouwens
Om vervolgens 0.9% sodiumchloride mix toe te voegenThis vaccine contains less than 1 mmol sodium (23 mg) per dose, i.e. essentially ‘sodium‑free’.
Sodiumchloride? So... Da's gewoon een zoutoplossing. Is zo'n beetje de standaard infuusvloeistof.
Daar is toch niks mis mee? En dan die aangegeven bijwerking zoals een rode plek op je arm... goh, wat errrug... En wat koppijn; kun je daar weer een ander pilletje voor nemen (met ook de nodige bijwerkingen)
Daar is toch niks mis mee? En dan die aangegeven bijwerking zoals een rode plek op je arm... goh, wat errrug... En wat koppijn; kun je daar weer een ander pilletje voor nemen (met ook de nodige bijwerkingen)
Nee, maar tijdens de productie van de synthetische RNA streng is een natrium atoom de 'counterion'. Deze komen gratis mee, maar tijdens de fabricage van de nanodeeltjes verdunnen ze deze waarschijnlijk zo ver door dat het geen invloed heeft. en inderdaad, 0.9% sodiumchloride is 'fysiologisch zout'ehtweak schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:00:
Sodiumchloride? So... Da's gewoon een zoutoplossing. Is zo'n beetje de standaard infuusvloeistof.
ha ha als ik bij mijn medicijnen alle bijsluiters lees, kan ik beter stil in een hoekje gaan zitten wachten op de magere heijn.....
Verwijderd
De mix bevat niet zoveel natrium.. je krijgt per shot. 0.3 mL* 9 mg/L = +/- 3 mg Natriumchloride, dus ~1mg Natrium. het meeste zit dus nog steeds als counterion van het M-rna zelf. Voor de rest niet zo spannend..Holk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:51:
Mmmm, 1 potje bevat 5 doses. humor trouwens
[...]
Om vervolgens 0.9% sodiumchloride mix toe te voegen
Ik heb zelf vaak last van migraine, ik heb van die smelttabletten die je op je tong moet laten smelten als je een beginnende aanval hebt. Bijwerking is spierpijn na een tijdje alsof je de dag ervoor vet je best hebt gedaan in de fitness.ehtweak schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:00:
Die bijsluiter van die medicatie wordt je ook niet vrolijk van
even tussendoor, werken die? En welke zijn dat? 
Vlassie1980 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:07:
[...]
Ik heb zelf vaak last van migraine, ik heb van die smelttabletten die je op je tong moet laten smelten als je een beginnende aanval hebt. Bijwerking is spierpijn na een tijdje alsof je de dag ervoor vet je best hebt gedaan in de fitness.
Die bijsluiter van die medicatie wordt je ook niet vrolijk van
Is het ondenkbaar dat een aantal huisartsen in een gemeente samenwerken om die 1000 prikken in een week te geven? Ik snap werkelijk waar niet dat elke huisarts ineens 1000 dosissen moet krijgen. Dat kun je toch verdelen zodra je een lading ontdooit?TrailBlazer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:53:
Hoi.
Zolmitriptan, werkt meestal wel mits ik er tijdig bij ben.joppe113 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:09:
even tussendoor, werken die? En welke zijn dat?![]()
[...]
Inderdaad, dacht ik ook al. Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn....
basdej schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:11:
[...]
Is het ondenkbaar dat een aantal huisartsen in een gemeente samenwerken om die 1000 prikken in een week te geven? Ik snap werkelijk waar niet dat elke huisarts ineens 1000 dosissen moet krijgen. Dat kun je toch verdelen zodra je een lading ontdooit?
Ik dacht ook dat transport/beweging ook een negatief effect had maar ik kan daar niks meer over vinden
Tot je 1000 regels moet gaan opvolgen omdat het gaat om medische gegevens.joppe113 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:13:
Inderdaad, dacht ik ook al. Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn....
[...]
Let op:
Heb je vragen over de coronavaccins, lees dan eerst dit:
De 9 meest gestelde vragen over coronamedicijnen & -vaccins
Informatie over de werking van de beschikbare coronavaccins
In dit topic gaat het dus over de (wetenschappelijke) achtergronden van de coronavaccins: hoe werken ze, welke trials lopen er, hoe staat het met de goedkeuring ed.
We verwachten in dit topic dat je je enigszins ingelezen hebt, om zo het niveau hoog te houden. Met name de posts van @Holk en @RoD zijn erg zinvol en informatief.
Voor de uitrol, inclusief beleid en strategie: Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Heb je vragen over de coronavaccins, lees dan eerst dit:
De 9 meest gestelde vragen over coronamedicijnen & -vaccins
Informatie over de werking van de beschikbare coronavaccins
In dit topic gaat het dus over de (wetenschappelijke) achtergronden van de coronavaccins: hoe werken ze, welke trials lopen er, hoe staat het met de goedkeuring ed.
We verwachten in dit topic dat je je enigszins ingelezen hebt, om zo het niveau hoog te houden. Met name de posts van @Holk en @RoD zijn erg zinvol en informatief.
Voor de uitrol, inclusief beleid en strategie: Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).