Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:19
Laten we het woord “verplichten” hier niet plaatsen en discussiëren. Dat is in andere topic al veelvuldig besproken, niet alleen in de context van een vaccin. Ervaring is dat het dan niet meer over de inhoud gaat maar over het woord verplicht en de afkeer die dat woord opwekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51

de Peer

under peer review

The Legend schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:56:
Past hier ook discussie over de vaccinatiebereidheid? Wat ik tamelijk bizar vond om te horen was dat kennelijk meer dan 75% van het zorgpersoneel ernstig twijfelt of ze zich wel laten vaccineren. Ik ben tegen verplichten; maar hoe gaan we in hemelsnaam een fatsoenlijke vaccinatiegraad halen als zelfs het zorgpersoneel niet wil want ‘lange termijneffecten zijn nog onbekend’. Zouden die mensen dan echt bewust accepteren dat we dan nog 5 of 10 jaar doorgaan op deze manier :? Want ik neem aan dat ze met ‘lange termijn’ niet eind 2021 bedoelen..

Ik ben ook voor kritisch nadenken, en als het niet perse hoeft misschien niet inenten, maar dit is toch een situatie waar het juist heel erg perse wel moet als we ‘terug naar normaal’ willen? Ik accepteer nu gewoon het risico van mogelijk onbekende lange termijn effecten. En ik heb voor mezelf maar gewoon vastgesteld dat het risico op ernstige lange termijn effecten kleiner is dan het risico op een ernstig ziekteverloop :p
37% van verpleegkundigen twijfelt
37% van verpleegkundigen wil het vaccin wél nemen
25% van verpleegkundigen wil het niet.
https://www.nrc.nl/nieuws...ch-laten-inenten-a4021027

En de oplossing: informeren. Zorgpersoneel goed uitleggen hoe het zit en dat de risico's minimaal zijn. Dan draaien ze echt wel bij.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 28-11-2020 17:14 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:48

The Legend

*Plop*

Dat was ook niet mijn intentie hoor. Mij verbaasde het gewoon zeer dat ontzettend veel mensen in de zorg, de branche die rechtstreeks het zwaarst wordt geraakt, kennelijk toch niet voldoende snakt naar een eind aan die ellende. Als die groep al niet bereid is om zich te laten vaccineren, verwachten we dan werkelijk dat we tegen de zomer volgend jaar een voldoende hoge vaccinatiegraad hebben opgebouwd?

Ik begrijp de terughoudendheid op zich wel, maar niet in dit specifieke geval in deze situatie. Dat je je niet jaarlijks laat vaccineren tegen de griep kan ik nog inkomen. Het persoonlijk voordeel daarbij is gewoon laag, je beschermd je patiënten en je baas tegen uitval van medewerkers. Maar nu is het persoonlijk voordeel, terug naar normaal, juist ontzettend hoog.

[edit]

Ik snap die grote groep twijfelaars dus echt niet. Eerst zien dan geloven.. hoe dan? Pas over 10 jaar het prikje halen en ondertussen van lock down naar lock down leven? Of zou het echt zo opportunistisch zijn dat men ervan uitgaat dat de benodigde groepsimmuniteit wel wordt gehaald zonder hun, wel de lusten niet de lasten.

Dit is overigens geen rant tegen zorgpersoneel. Gewoon oprechte verbazing tegenover iedereen die in deze situatie zegt ‘te twijfelen’.

[ Voor 23% gewijzigd door The Legend op 28-11-2020 17:18 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 15:41
The Legend schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:14:
Dat was ook niet mijn intentie hoor. Mij verbaasde het gewoon zeer dat ontzettend veel mensen in de zorg, de branche die rechtstreeks het zwaarst wordt geraakt, kennelijk toch niet voldoende snakt naar een eind aan die ellende. Als die groep al niet bereid is om zich te laten vaccineren, verwachten we dan werkelijk dat we tegen de zomer volgend jaar een voldoende hoge vaccinatiegraad hebben opgebouwd?

Ik begrijp de terughoudendheid op zich wel, maar niet in dit specifieke geval in deze situatie. Dat je je niet jaarlijks laat vaccineren tegen de griep kan ik nog inkomen. Het persoonlijk voordeel daarbij is gewoon laag, je beschermd je patiënten en je baas tegen uitval van medewerkers. Maar nu is het persoonlijk voordeel, terug naar normaal, juist ontzettend hoog.

[edit]

Ik snap die grote groep twijfelaars dus echt niet. Eerst zien dan geloven.. hoe dan? Pas over 10 jaar het prikje halen en ondertussen van lock down naar lock down leven? Of zou het echt zo opportunistisch zijn dat men ervan uitgaat dat de benodigde groepsimmuniteit wel wordt gehaald zonder hun, wel de lusten niet de lasten.

Dit is overigens geen rant tegen zorgpersoneel. Gewoon oprechte verbazing tegenover iedereen die in deze situatie zegt ‘te twijfelen’.
toon volledige bericht
Of de meeste die 3 maanden willen wachten voor de lange termijn effecten. Dat zal helpen. Voordeel is wel dat die mogelijk toch al zo lang moet wachten met de schaarste. Ik voorzie dat als het er is , de meeste toch wel willen. Nu is er niets en is willen wachten makkelijk.

Als iemand vraagt of ik chips wil, zeg ik vaak nee, beetje aan de calorieën denken. Als ze er staan, eet ik toch.

Ik hoop dat ik door de weigeraars eerder aan de beurt ben, want mijn persoonlijke voordeel is hoog.een tastbaar einde en de oproep op de mat zal veel doen voor de twijfelaars, als je dan niet gaat weet je niet wanneer je wel kan. En wat zal je dan ineens moeten laten... Fear of missen out zal helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-04 18:04
@The Legend als de de discussies in de zorg over het griepvaccin ziet, verbaast de twijfel me niet, eerlijk gezegd. Er is ook verder weinig campagne gevoerd, ik vermoed dat wij hier aanzienlijk beter op de hoogte zijn dan de gemiddelde zorgmedewerker.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
The Legend schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:56:

Ik ben ook voor kritisch nadenken, en als het niet perse hoeft misschien niet inenten, maar dit is toch een situatie waar het juist heel erg perse wel moet als we ‘terug naar normaal’ willen? Ik accepteer nu gewoon het risico van mogelijk onbekende lange termijn effecten. En ik heb voor mezelf maar gewoon vastgesteld dat het risico op ernstige lange termijn effecten kleiner is dan het risico op een ernstig ziekteverloop :p
Ik heb juist precies het tegenovergestelde :)

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

En kun je dat ook toelichten? Ben je dan werkelijk bereid om nog jaren op deze manier te leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:51
Is de intentingsbereidheid niet statistisch te linken aan persoonlijk risico? Jonge mensen ervaren weinig klachten (even generiek gezien), terwijl risicogroepen gecombineerd met een hoge leeftijd veel klachten ervaren.
En nadat de meest kwetsbare groepen beschermd zijn, draait Nederland snel weer naar normaal, aangezien de zorg weer normaal kan draaien. Dat is de kritische beschermfactor geweest voor (meer dan) een jaar. Ik vermoed dat dat de inentingsbereid nog verder laat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
The Legend schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:05:
En kun je dat ook toelichten? Ben je dan werkelijk bereid om nog jaren op deze manier te leven?
Ik acht de kans groter in dat ik bijwerkingen zou kunnen krijgen van de vaccin dan dat ik schade ondervind van Corona, zeker met de kennis van nu dat Corona helemaal niet zo ernstig is als eerst werd voorgespiegeld voor mijn leeftijd categorie.

Ik ben niet in zijn geheel tegen op de vaccin maar ik wacht het wel eerst af hoe het bij de rest verloopt en wat de bijwerkingen zijn.
Tot nu toe heeft als ik het goed heb alle vaccins of medicijnen bijwerkingen en staat dat ook beschreven in de bijsluiter.
De Corona vaccin is nog zo nieuw en ook nog maar beperkt getest dat er nog helemaal geen enkele zekerheid is wat de bijwerkingen kunnen zijn.
Daarbij zijn de vaccins tot nu toe dacht ik alleen maar op personen getest tot 60 jaar (?) waardoor we dacht ik niet eens zeker weten hoe het bij de ouderen gaat verlopen of bij personen met een verzwakt immuun systeem, maar heb me hier nog niet specifiek op ingelezen dus zou dit mis kunnen hebben.

En nee ik ben zeker niet bereid om zo verder te leven, ik ben voor andere strategieën die ik hier niet ga bediscussiëren omdat het oftopic is en al elders uitvoerig is besproken.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

assasinbats schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:13:
Is de intentingsbereidheid niet statistisch te linken aan persoonlijk risico?
Het is te linken aan perceptie van persoonlijk risico. En mensen zijn slecht in risico inschatten en maken zich zorgen om langetermijn effecten, terwijl vaccins juist geen langetermijn effecten hebben (biologische moleculen, eenmalig of tweemalig toegediend, die afgebroken worden door je lijf, die een immuunrespons opwekken). Ernstige bijwerkingen die bekend zijn van eerdere vaccins treedden altijd binnen een paar weken op. En vaak bij een zeer klein percentage.De verwachting is dat deze vaccins geen ernstige bijwerkingen zullen laten zien. Of dat de kans erop extreem klein is.

Jonge mensen maken zich vaak geen zorgen om corona zelf, terwijl daarvan juist aanwijzingen zijn dat er langetermijn schadelijk (mogelijk neurologisch) zijn, ook bij een percentage van de jonge zieke mensen. Zie ook de reactie hierboven. Een leek schat iets in en dat is het dan. Zo zullen er heel veel zijn.

En als laatste kijken mensen in die risico inschatting alleen naar zichzelf en niet naar de maatschappij. Wat op zich wel goed verklaarbaar is (het gaat tenslotte om een vaccin dat in jou gezet wordt). Maar de risico inschatting van wel of niet doen is dan nog vele malen onoverzichtellijker (niet vaccineren betekent meer kans op zelf door gaan aan kanker door te late behandeling door overbezetting van zorg ofzo). Allemaaal moeilijke inschattingen, die je beter op populatieniveau kunt doen (daar is het RIVM en de EMA en co voor om veiliheid en voordelen van vaccineren in te schatten :))

Risico inschatten is ook iets heel lastig. Iets 'kunstmatigs' wordt altijd meer gewantrouwd dan iets 'natuurlijks' (insert plaatje van een banaan met 40 E nummers erin ofzo :P). Experts vertrouwen is in deze 'post truth' tijd niet helemaal meer iets wat veel mensen doen.

Maar ik schat in dat het wel goed komt. 2021 is het jaar van de tekorten (zeker de eerste 6 maanden) en de mensen die niet willen, hoeven ook helemaal niet. En als dan 30% gevaccineerd is, komt dat vertrouwen er vanzelf wel. Dat was met het HPV vaccin ook zo(tegen baarmoederhalskanker tgv een HPV infectie door oa onveilige seks) , dat was bij introductie het ergste wat er was (want je vaccineerde tegen iets dat alleen domme mensen zou overkomen en wee al die bijwerkingen). En inmiddels zit het gewoon in het pakket en hoor je er niets meer van....

[ Voor 42% gewijzigd door JvS op 30-11-2020 08:22 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

michael3 schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:07:
[...]

Ik acht de kans groter in dat ik bijwerkingen zou kunnen krijgen van de vaccin dan dat ik schade ondervind van Corona, zeker met de kennis van nu dat Corona helemaal niet zo ernstig is als eerst werd voorgespiegeld voor mijn leeftijd categorie.

Ik ben niet in zijn geheel tegen op de vaccin maar ik wacht het wel eerst af hoe het bij de rest verloopt en wat de bijwerkingen zijn.
Tot nu toe heeft als ik het goed heb alle vaccins of medicijnen bijwerkingen en staat dat ook beschreven in de bijsluiter.
De Corona vaccin is nog zo nieuw en ook nog maar beperkt getest dat er nog helemaal geen enkele zekerheid is wat de bijwerkingen kunnen zijn.
Daarbij zijn de vaccins tot nu toe dacht ik alleen maar op personen getest tot 60 jaar (?) waardoor we dacht ik niet eens zeker weten hoe het bij de ouderen gaat verlopen of bij personen met een verzwakt immuun systeem, maar heb me hier nog niet specifiek op ingelezen dus zou dit mis kunnen hebben.

En nee ik ben zeker niet bereid om zo verder te leven, ik ben voor andere strategieën die ik hier niet ga bediscussiëren omdat het oftopic is en al elders uitvoerig is besproken.
Maar als je zegt “ik wacht wel eerst af” en je hebt het over bijwerkingen op lange termijn, hoe lang denk je dan af te gaan wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:24
The Legend schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:14:
Dat was ook niet mijn intentie hoor. Mij verbaasde het gewoon zeer dat ontzettend veel mensen in de zorg, de branche die rechtstreeks het zwaarst wordt geraakt, kennelijk toch niet voldoende snakt naar een eind aan die ellende.
Veel is gewoon terug te voeren op onwetendheid. De zorg is heel breed. De zorg houdt zich in bredere zin dan ook helemaal niet bezig met hoe bijvoorbeeld zaken als mRNA vaccins werken. Dat geldt niet alleen voor verpleegkundigen, maar ook artsen.

Het klinkt al snel dus allemaal nieuw, eng, onbegrepen. Maar zodra je met collega's die minder in deze materie spreekt, zijn ze al best te porren voor toch vaccineren.

Campagnevoering binnen de zorg, gericht op educatie van het personeel zal dan ook belangrijk zijn. En ieder ziekenhuis heeft een afdeling infectiepreventie die hier bovenop kan gaan duiken.

Als men dat goed aan pakt dan moet de bereidwillendheid echt significant op te voeren zijn.

De techniek is namelijk reeds uitgebreid onderzocht binnen vele diersoorten, sinds de eerste soortgelijke experimenten inmiddels zo'n 30 jaar geleden. Het concept heeft zich gewoonweg veilig bewezen.

Daarnaast is de expressie die binnen het lichaam bij mRNA vaccins gaat plaatsvinden van tijdelijke aard.

En het enige nieuwe waar sprake van is, dat is de blootstelling aan het in dit geval door ons lichaam gemaakte product. Het spike protein zoals deze voorkomt op SARS-CoV-2. En of je nu blootgesteld wordt aan dit spike protein via SARS-CoV-2 met de rest er in dat geval bij, of enkel dit spike protein... Tsja, dan kies ik toch voor enkel dat laatste ;).

Daarnaast ben ik natuurlijk wel enigszins biased, ik zie op de beeldvorming de effecten van dit virus voorbij komen bij zelfs op dit moment beperkte klachten waarbij ziekenhuis opname niet noodzakelijk is. Het volgende is op dit moment onzeker, maar ik heb mijn twijfels of dit restloos geneest. Follow up studies gaan dit aan moeten tonen. Maar ik ben toch wel sterk geneigd om te zeggen dat als het even kan ik daarvoor pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DaTimMan schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:46:
[...]

Of de meeste die 3 maanden willen wachten voor de lange termijn effecten. Dat zal helpen.
Lange termijn effect? Drie maanden?

Bij lange termijn denk ik eerder aan 10 jaar of meer. Zeker niet aan maar drie maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

downtime schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:52:
[...]

Bij lange termijn denk ik eerder aan 10 jaar of meer. Zeker niet aan maar drie maanden.
Dat ga je nooit weten als je het bij mensen pas een half jaar hebt ingespoten. Maar bij alle bekende vaccins openbare eventuele lange termijn effecten zich ook heel kort na de injectie. Ik zal je niet ongerust maken, maar andere vaccins die je wel eens gehad hebt zijn ook ingebracht zonder dat men wist/weet dat er geen 10-jarige effecten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 15:41
downtime schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:52:
[...]

dat bedoelde ik wat sarcastisch, 3 maanden wachten op lange termijn effecten is natuurlijk echt nooit voldoende. Daarom snap ik mensen die dat zeggen ook niet.

iedereen die zegt te willen wachten zou inderdaad in 10 jaar moeten denken.

Ik kon echt heel weinig vaccins vinden die langetermijn effecten hadden. Bij medicijnen kom je dat dan wel weer vaak tegen. Ik heb liever een snel ontworpen vaccin, doen ze immers met griep ook, dan een nieuw soort medicijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Holk
DaTimMan schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:26:
[...]

dat bedoelde ik wat sarcastisch, 3 maanden wachten op lange termijn effecten is natuurlijk echt nooit voldoende. Daarom snap ik mensen die dat zeggen ook niet.

iedereen die zegt te willen wachten zou inderdaad in 10 jaar moeten denken.

Ik kon echt heel weinig vaccins vinden die langetermijn effecten hadden. Bij medicijnen kom je dat dan wel weer vaak tegen. Ik heb liever een snel ontworpen vaccin, doen ze immers met griep ook, dan een nieuw soort medicijn.
Het enige lange termijn effect van een vaccin is immunologische bescherming tegen een ziekteverwekker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:58
Holk schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:57:
[...]

Het enige lange termijn effect van een vaccin is immunologische bescherming tegen een ziekteverwekker ;)
Nou, dat hopen we maar. Als het tegen zit mogen we elk jaar een prik halen.

[ Voor 9% gewijzigd door hcQd op 30-11-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 06:52

Standeman

Prutser 1e klasse

hcQd schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:00:
[...]

Nou, dat hopen we maar. Als het tegen zit mogen we elk jaar een prik halen.
Ik heb het (onderbuik) vermoeden dat het uiteindelijk wel op zoiets gaat uitlopen. Mogelijk een beleid a la griepprik waarbij je direct ook een vaccinatie krijgt tegen SARS-COVID-19.
Op een gegeven moment komt er natuurlijke enige resistentie/immuniteit onder de bevolking en zal het niet meer nodig zijn iedereen in te enten omdat de R zodanig flink onder de 1 blijft. Dan hou je alleen nog risicogroepen over die je jaarlijks wil inenten.

Maar misschien een beetje wishfull denken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:27
De beoordeling bij de EMA is begonnen. Voor Pfizer/BioNTech en Moderna. Voor de eerste is een uitspraak op 29 december gepland, voor de tweede op 12 januari. Rond de jaarwisseling zouden dus in theorie de eerste mensen gevaccineerd kunnen worden.

https://nos.nl/artikel/23...-mogelijk-deze-maand.html

Er is volgens mij nog niks bekend hoe het Oxford vaccin nu verder gaat ?
Ik ben wel benieuwd, aangezien op de rijksoverheid site bv. de verwachting op Q4 2020 stond (bron)
Moderna haalt ze dus in. En misschien Janssen ook nog wel ?

Al met al zullen toch hopelijk veel mensen in het eerste half jaar van 2021 al gevaccineerd kunnen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Plenkske schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:44:
De beoordeling bij de EMA is begonnen. Voor Pfizer/BioNTech en Moderna. Voor de eerste is een uitspraak op 29 december gepland, voor de tweede op 12 januari. Rond de jaarwisseling zouden dus in theorie de eerste mensen gevaccineerd kunnen worden.
Dat is een stuk later dan de door de UK verwachte 7 december om te starten met vaccinaties.
(of zou de UK het EMA niet meer vertrouwen ivm de brexit verhuizing)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
YakuzA schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:49:
[...]

Dat is een stuk later dan de door de UK verwachte 7 december om te starten met vaccinaties.
(of zou de UK het EMA niet meer vertrouwen ivm de brexit verhuizing)
Ik las laatst ergens dat de UK inderdaad zelf gaat beoordelen.

https://www.bbc.com/news/uk-54882091

Het MHRA gaat het beoordelen in de UK blijkbaar.
The Medicines and Healthcare products Regulatory Agency (MHRA) is an executive agency of the Department of Health and Social Care in the United Kingdom.

[ Voor 26% gewijzigd door Plenkske op 01-12-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:40

ultimateharry

Team Slayer:-)

Plenkske schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:44:

https://nos.nl/artikel/23...-mogelijk-deze-maand.html

Er is volgens mij nog niks bekend hoe het Oxford vaccin nu verder gaat ?
Ik ben wel benieuwd, aangezien op de rijksoverheid site bv. de verwachting op Q4 2020 stond (bron)
Moderna haalt ze dus in. En misschien Janssen ook nog wel ?
Astra Zeneca (Oxford) gaat hoogstwaarschijnlijk een nieuwe phase 3 opstarten:

https://techcrunch.com/20...se-shows-higher-efficacy/

Het is volgens mij onduidelijk of ze al een goedkeuring gaan vragen op de dubbele dosering geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 22:32

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gek dat UK eerder denkt te kunnen beginnen. Waar zit die drie weken dan in?

Uiteindelijk zal het weinig verschil maken. De eerste maanden zal het aantal beschikbare vaccins nog een druppel op de gloeiende plaat zijn. We kunnen veel sneller enten dan dat de vaccins deze kant op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

TrailBlazer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:11:
Als ik de EMA press release lees hebben ze het over een goedkeuring bij een speciale bijeenkomst uiterlijk op 29 december en mogelijk eerder.
If the data submitted are robust enough to conclude on the quality, safety and effectiveness of the vaccine, EMA’s scientific committee for human medicines (CHMP) will conclude its assessment during an extraordinary meeting scheduled for 29 December at the latest. These timelines are based on the type of data assessed so far in the context of the rolling review and may be subject to change as evaluation proceeds. EMA will communicate on the outcome of its assessment accordingly.
Ik hoop dat ze bij de EMA duidelijk laten zien wat ze allemaal doen. Gezien de urgentie van de hele zaak is de indruk snel gewekt dat de bureaucraten nu 4 weken gaan zitten vergaderen over of de juiste procedures voor de aanbestedingen wel zijn gevolgd terwijl elke dag vertraging letterlijk levens kost.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Plenkske schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:50:
[...]

Ik las laatst ergens dat de UK inderdaad zelf gaat beoordelen.

https://www.bbc.com/news/uk-54882091

Het MHRA gaat het beoordelen in de UK blijkbaar.
The Medicines and Healthcare products Regulatory Agency (MHRA) is an executive agency of the Department of Health and Social Care in the United Kingdom.
De MHRA is de nationale autoriteit in de UK. Speelde toen de UK nog in de EU zat een grote rol in de EMA, maar dat is dus verleden tijd en nu staan ze op eigen benen. Dat geeft overigens meer ruimte voor de Nederlandse autoriteit (CBG). De EMA zelf beoordeelt eigenlijk niets, dat doen de landen zelf. Je hebt altijd een land dat is aangewezen als rapporteur, en er is ook een corapporteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

TrailBlazer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:11:

Uiteindelijk zal het weinig verschil maken. De eerste maanden zal het aantal beschikbare vaccins nog een druppel op de gloeiende plaat zijn. We kunnen veel sneller enten dan dat de vaccins deze kant op komen.
Eerdere indiening wellicht. Of snellere beoordeling. De EMA is een veel grotere en logge organisatie, ondanks dat iedereen erop gebrand is om dit zo snel mogelijk te beoordelen. Gokje trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:55

Agent47

I always close my contracts.

Laat dit het licht zijn uit de donkere tunnel zoals Diederik Gommers aangaf. Laten we hopen dat de vaccins goed zijn en mensen snel ingeënt kunnen worden.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:40

ultimateharry

Team Slayer:-)

De Jonge zet in ieder geval 4 januari vast met potlood in z'n agenda: https://www.rijksoverheid...ie-mogelijk-begin-januari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 14:28
In Q1 verwacht:

2.6 miljoen doses Pfizer/BioNTech
400K doses Moderna

Goed voor maximaal 1.5 miljoen mensen.

Dat is behoorlijk wat minder dan de 3,5 miljoen wat ze tien dagen geleden verwachtten.
Wellicht hadden ze teveel gerekend op Oxford.
Janssen zie ik nog niet klaar zijn in Q1, maar hopelijk wel begin Q2.
CureVac en Sanofi zijn nog niet in phase 3.

[ Voor 33% gewijzigd door Sphere- op 01-12-2020 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Aan de hand van de postwisseling met @DaTimMan in het normale topic was ik wel benieuwd naar de hoeveelheid bescherming die een van de 2-prik vaccins geeft tussen die 2 prikken in:

Op basis van de post daarover:
psychodude in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"

en andere bronnen die het hebben over iets van 40% effectieviteit na de 1e prik (heb hier niet direct een linkje bij, is wat meer hearsay :) ) is het wel duidelijk dat er iig na de 1e prik al een soort bescherming aanwezig is bij de gevaccineerde.

Ik was ook wel benieuwd naar hoeveel dat dan is en in hoeverre dat al enige invloed kan hebben op de hoeveelheid zieke mensen die naar het ziekenhuis moeten in NL.

Misschien dat hier iemand wat meer kennis daarover heeft? :)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 01-12-2020 17:17 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:23
Ik kom nog even terug op de discussie over de veiligheid van de vaccins. Heeft er iemand een goede uitleg en/of website over de veiligheid van de vaccins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@YakuzA 40 procent bescherming bij de risico groepen is samen met de huidige regels ruim voldoende om het virus geen kans te geven daar. Met een Reff van 1,5 heb je namelijk genoeg aan een bescherming van 33 % (1-(1/1,5))

[ Voor 23% gewijzigd door TrailBlazer op 01-12-2020 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

FreeShooter schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:27:
Ik kom nog even terug op de discussie over de veiligheid van de vaccins. Heeft er iemand een goede uitleg en/of website over de veiligheid van de vaccins?
Wat wil je precies weten? Van de vaccins in ontwikkeling zijn de fase 3-papers nog niet gepubliceerd. Fase 2-onderzoeken zijn al wel te vinden.

Als het over het goedkeuringsproces gaat heeft het CBG een handige pagina online gezet: https://www.cbg-meb.nl/on...onamedicijnen-en--vaccins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:27:
@YakuzA 40 procent bescherming bij de risico groepen is samen met de huidige regels ruim voldoende om het virus geen kans te geven daar. Met een Reff van 1,5 heb je namelijk genoeg aan een bescherming van 33 % (1-(1/1,5))
Volgens mij gooi je nu iets te makkelijk alles op de grote hoop. Als er onder risico groepen (5 miljoen mensen) 40% bescherming is, zijn er nog 3 miljoen mensen over met een flink risico. Kan je r laag genoeg zijn, maar vraag is of je opnames dan omlaag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MikeyMan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:37:
[...]

Volgens mij gooi je nu iets te makkelijk alles op de grote hoop. Als er onder risico groepen (5 miljoen mensen) 40% bescherming is, zijn er nog 3 miljoen mensen over met een flink risico. Kan je r laag genoeg zijn, maar vraag is of je opnames dan omlaag gaan.
De eerste groep die ze willen vaccineren is maar 150000 man groot. Die zou dan safe moeten zijn Ook binnen risico groepen zijn er gradaties natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:43:
[...]

De eerste groep die ze willen vaccineren is maar 150000 man groot. Die zou dan safe moeten zijn Ook binnen risico groepen zijn er gradaties natuurlijk.
Uiteraard, maar vraag blijft natuurlijk wel of je dan maatregelen kunt laten varen. Ik betwijfel dat op die korte termijn met degelijke aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het zal voornamelijk schelen in opnames. Van die 150000 zouden er toch een flink aantal in het ziekenhuis belanden indien ze besmet worden. Besmettingen zijn niet erg opnames in het ziekenhuis zijn erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Voormalig hoofdinspecteur Gezondheidszorg is nog behoorlijk sceptisch wat betreft het vaccinatieplan vanaf 4 januari.

https://www.trouw.nl/binn...gaan-vaccineren~bb9ccbc0/

[ Voor 27% gewijzigd door Imperium op 01-12-2020 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 17:27

On_E

Housemusic

FreeShooter schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:27:
https://edwardnirenberg.m...u-be-worried-c3c3a547b565

Vond dit wel een goede, met overal bronvermeldingen.

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Imperium schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:49:
Voormalig hoofdinspecteur Gezondheidszorg is nog behoorlijk sceptisch wat betreft het vaccinatieplan vanaf 4 januari.

https://www.trouw.nl/binn...gaan-vaccineren~bb9ccbc0/
Pffft dit klinkt weer als iemand die zich gepasseerd voelt en nog zijn 5 minutes of fame wil krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-04 08:37
TrailBlazer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:02:
[...]

Pffft dit klinkt weer als iemand die zich gepasseerd voelt en nog zijn 5 minutes of fame wil krijgen.
Anderzijds klinkt het ook als Hugo de Jonge die andermaal te vroeg iets roept. Laten we deze keer hopen van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Soccer98 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:39:
[...]

Anderzijds klinkt het ook als Hugo de Jonge die andermaal te vroeg iets roept. Laten we deze keer hopen van niet.
Ik denk eigenlijk van wel. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er zo vlot na de verwachte goedkeuring al wordt begonnen. Er is nogal wat voor nodig, en al is bekend dat er voorbereidingen zijn getroffen, zie ik ze niet kort na kerst en oud en nieuw al beginnen met vaccineren. Ik denk dat eind januari realistischer is en ambitieus genoeg is.

Maargoed, dat is ook maar mijn gevoel dat ik verder niet hard kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De eerste batch zal niet eens miljoenen zijn maar maximaal 450000. Jaarlijks vaccineren huisartsen 3,2 miljoen mensen met de griepprik. Dit in een periode van 3 maanden denk ik. Dus standaard 1 miljoen per maand. We hebben al enorme teststraten band door de ggd hier zijn we in staat om 250000 mensen een wattenstaafje in hun neus te duwen. Het lijkt mij niet heel ingewikkeld om je daar te laten prikken. Raam naar benedet mouw opstropen naald er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:45:
[...]

Ik denk eigenlijk van wel. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er zo vlot na de verwachte goedkeuring al wordt begonnen. Er is nogal wat voor nodig, en al is bekend dat er voorbereidingen zijn getroffen, zie ik ze niet kort na kerst en oud en nieuw al beginnen met vaccineren. Ik denk dat eind januari realistischer is en ambitieus genoeg is.

Maargoed, dat is ook maar mijn gevoel dat ik verder niet hard kan maken.
Niet om mezelf nou gelijk te geven (nouja, misschien een beetje), maar Nieuwsuur heeft ook een kritische rapportage over de voorbereiding in Nederland op de vaccinatiecampagne: https://nos.nl/nieuwsuur/...et-nog-niks-geregeld.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-04 08:37
RoD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:37:
[...]

Niet om mezelf nou gelijk te geven (nouja, misschien een beetje), maar Nieuwsuur heeft ook een kritische rapportage over de voorbereiding in Nederland op de vaccinatiecampagne: https://nos.nl/nieuwsuur/...et-nog-niks-geregeld.html
Uiteraard gaat ook dit weer niet goed. Om moe van te worden, al moet het nog maar blijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:37:
[...]

Vind het wel een raar artikel, 2 mensen die niks binnen de overheid doen en niet met de distributie te maken hebben melden dat ze ‘het gevoel’ en ‘het idee’ hebben dat er niks gebeurt.

Is er ook nog een echte reportage waar de mensen die het nu aan het regelen zijn aan het woord komen? :)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 01-12-2020 22:22 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:18:
[...]

Vind het wel een raar artikel, 2 mensen die niks binnen de overheid doen en niet met de distributie te maken hebben melden dat ze ‘het gevoel’ en ‘het idee’ hebben dat er niks gebeurt.

Is er ook nog een echte reportage waar de mensen die het nu aan het regelen zijn aan het woord komen? :)
Nou, ik zou het wel graag willen horen, ja. Je maakt een goed punt, maar als er wel goede voorbereiding zou zijn, dan zouden we dat toch ook moeten "zien"? En dan zouden we toch al meer concrete informatie moeten hebben?

Misschien komt het nog, maar dan moeten ze wel heel erg opschieten. Het gedoe met het testen geeft mij in ieder geval geen goed gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Laatst online: 20:04
In het begin zullen er toch maar mondjesmaat vaccins beschikbaar zijn, dus het lijkt me sowieso niet nodig om al vanaf dag 1 de hele operatie op poten te hebben. Dan kunnen ze gaandeweg opschalen.

En de regering wil ook wat goed nieuws kunnen brengen, dus zullen (indien goedgekeurd) in de eerste week wel wat mensen vaccineren. Al is het maar een handjevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 11:45

Stoney3K

Flatsehats!

Arrne schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:44:
En de regering wil ook wat goed nieuws kunnen brengen, dus zullen (indien goedgekeurd) in de eerste week wel wat mensen vaccineren. Al is het maar een handjevol.
Misschien laten zelfs Rutte en De Jonge zichzelf heel demonstratief vaccineren op televisie? ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TrailBlazer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:18:

We hebben al enorme teststraten band door de ggd hier zijn we in staat om 250000 mensen een wattenstaafje in hun neus te duwen. Het lijkt mij niet heel ingewikkeld om je daar te laten prikken. Raam naar benedet mouw opstropen naald er in.
Het gebruik van een wattenstaafje kun je een uitzendkracht in een uurtje leren. Dan een paar keer uitvoeren onder supervisie en je bent er. Maar een spuit zetten is een voorbehouden handeling die niet iedereen mag uitvoeren. Ben dus erg benieuwd of dat qua capaciteit nog een probleem gaat geven.

https://www.rijksoverheid...uden-medische-handelingen
Bij injecties krijgt een patiënt met een holle naald een middel ingespoten. Dit kan in lichaamsweefsel of een bloedvat. Een middel kan een medicijnen zijn, maar bijvoorbeeld ook een filler of zoutoplossing.
Artsen, tandartsen, verloskundigen, physician assistants en verpleegkundig specialisten mogen injecteren.

Verpleegkundigen mogen binnen hun deskundigheidsgebied functioneel zelfstandig injecties in aders, in spierweefsel en onderhuids geven. Mondhygiënisten mogen binnen hun deskundigheidsgebied functioneel zelfstandig lokaal verdoven door het geven van een injectie.
Een injectie zetten is helemaal nog niet zo gemakkelijk als je perse in een ader moet prikken. Ik weet niet hoe nauw dat steekt met een vaccin of dat elke prik onder de huid dan goed is.

[ Voor 6% gewijzigd door downtime op 02-12-2020 00:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:58:
Een injectie zetten is helemaal nog niet zo gemakkelijk als je perse in een ader moet prikken. Ik weet niet hoe nauw dat steekt met een vaccin of dat elke prik onder de huid dan goed is.
Ik ken geen enkel vaccin dat in een ader gezet moet worden :?

Alles wat ik ooit gehoord heb is bovenarm/bovenbeen/bil? (In een spier)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 02-12-2020 00:24 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gaan inderdaad gewoon in spierweefsel. Niks bijzonders aan. Het aantal beschikbare dosissen is aan het begin erg weinig. Transport/logistiek, maar vooral beslissen wie is het lastigste. De spuiten zetten zal het probleem echt niet zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• On_E
  • Laatst online: 03-05 17:27

On_E

Housemusic

De UK heeft het eerste vaccin (Pfizer) goedgekeurd.

https://www.bbc.com/news/health-55145696

[ Voor 4% gewijzigd door On_E op 02-12-2020 08:16 ]

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 03-05 18:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
TrailBlazer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:28:
Het zal voornamelijk schelen in opnames. Van die 150000 zouden er toch een flink aantal in het ziekenhuis belanden indien ze besmet worden. Besmettingen zijn niet erg opnames in het ziekenhuis zijn erg.
Ik vind het lastig om de cijfers helemaal panklaar te vinden, maar volgens mij is ca 2/3 van de ziekenhuis opnames iemand van 65+. Die groep neemt misschien 15% van de besmettingen voor hun rekening.

Dus, als 10k besmettingen 1000 opnames betekent (die verhouding lijkt me redelijk, toch), dan zijn er zo’n 650 opnames vanuit 1500 besmette 65+ en 350 uit 8500 onder de 65+. Andersom, zonder zieke 65+ kan je dus drie keer zoveel besmettingen hebben, met dezelfde zorg druk (en dat is dan nog los van ligduur, overlevingskans ed).

Daarmee kan je volgens mij dus best wel grote stappen maken door de besmettingen (of gevolgen) in die groep terug te dringen.

Misschien maak ik een denkfout, let me know if so, maar volgens mij kan je dus vrij snel best veel profijt van relatief weinig vaccins zien. Als je maar de juiste mensen vaccineert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@ZieMaar! geen idee of de cijfers kloppen maar dat is wel de gedachte achter deze strategie. Alle gezonde mensen onder de 40 kunnen zonder al te veel risico ziek worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ongelofelijk, zo snel had ik het toch niet verwacht. Ik vraag me af hoeveel dagen al met al die beoordeling nu heeft geduurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En belangrijker, vanaf volgende week prikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Ergo; Engeland gaat de "lange termijn" studie voor de wereld doen (in een maand of 2)...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Holk
Misschien een goede aanvulling op het vaccin:

Er zijn nu grofweg 4 vaccins die bijna goedkeuring hebben of in sommige landen al een goedkeuring hebben gekregen (BioNTech in Engeland). Daarmee zullen de eerste batches geleverd kunnen worden en 'gezet' worden in mensen die het nodig hebben, dat zijn dan de ouderen, zorgmedewerkers, risicogroepen.

Maar, wat een misvatting is, is dat je op het moment van zetten beschermt bent tegen SARS-Cov2. Helaas is dit nog bij lange na niet zo. 3 van de 4 hebben 2 shots nodig (prime en boost) en JNJ wil graag een 1-shot wonder maken, maar ik neem aan dat in hun fase 3 ook een arm zit met 2 shots. Desalniettemin, dit is wel belangrijk om te weten voor de timing.

Tussen de eerste injectie en tweede zit grofweg een maand (28 dagen, 24 dagen, noem het een maand). Je prime zal je immuunsysteem prikkelen, de boost zal het afmaken; de initiële respons zal traag zijn, misschien mild en misschien niet alle juiste immuun-cellen, de boost zal je immuunsysteem aanzetten tot een volledige immuunreactie. Dus tussen de eerste shot en 'we mogen naar buiten knuffelen' (chargeren) zit 2 maanden...

Kans is groot dat je na de eerste shot al wel bescherming hebt opgebouwd (zie de discussie hierboven), maar dit kan nog niet volledig zijn. De data van fase 2 lijkt aan te geven dat de mRNA vaccins wat trager zijn in deze volledige vaccinatie, de vectoren juist wat beter hoewel we niet veel kunnen halen uit de AZ studie, helaas.

Dit gaat in de samenleving ook nog wel een dingetje worden; mensen die na de shot uit de dokterpost lopen en gelijk weer 'normaal' willen terwijl er legio mensen zijn die nog niets hebben ontvangen of binnen die 2 maanden zitten. Ben erg benieuwd hoe dit opgevangen gaat worden, ook qua gedrag. Het vaccin zet de deur op een kier, maar er zullen zat mensen zijn die er gelijk doorheen willen beuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het voordeel is denk ik dat de eerste batches de risicogroepen zijn in de verpleeghuizen. Het is niet zo dat dat de grote verspreiders zijn. Zolang de medewerkers zich aan de regels houden zal dat wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RoD schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:14:
[...]

Ongelofelijk, zo snel had ik het toch niet verwacht. Ik vraag me af hoeveel dagen al met al die beoordeling nu heeft geduurd...
Natuurlijk ook om een duidelijk politiek statement te brengen. Kijk wij Engeland kunnen dit een maand eerder dan de "logge kostenverslindende" kantoortijgers van de EU. Ik sluit niet uit dat de EMA nu ook nog sneller doorpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Anoniem: 1271350 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:50:
[...]

Natuurlijk ook om een duidelijk politiek statement te brengen. Kijk wij Engeland kunnen dit een maand eerder dan de "logge kostenverslindende" kantoortijgers van de EU. Ik sluit niet uit dat de EMA nu ook nog sneller doorpakt.
Zo werken medicijnautoriteiten niet. Er zal natuurlijk druk zijn om door te pakken, maar het zijn gewoon wetenschappers en artsen die de beoordeling doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
RoD schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:55:
[...]

Zo werken medicijnautoriteiten niet. Er zal natuurlijk druk zijn om door te pakken, maar het zijn gewoon wetenschappers en artsen die de beoordeling doen.
Klopt, maar als je die wetenschappers alles laat vallen en direct met dit dossier aan de gang laat, of dat je ze eerst hun werk af laat maken en dan pas aan het vaccin dossier laat werken zit wel een verschil. Ik verwacht dat EMA ook sneller kan zijn dan normaal met de beoordeling door deze tijdswinst (en de winst die ze al hadden omdat de pre-klinische data al verzonden was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-04 18:04
Mag het VK dat al? Of vallen ze nog onder de EU daarvoor? :D

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RoD schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:55:
[...]

En dat zullen ze ook wel doen.. Maar ik denk dat er vanuit de top toch alle recourses op het snel beoordelen staat. De EMA weet ook door wie ze betaald worden. :).

btw.. Je kan de vraag natuurlijk wel hardop stellen.. waarom duurt het de EMA een maand langer om het te beoordelen. is de Britse check niet grondig genoeg... of is de EMA te traag en burocratisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-05 08:26
Vind het persoonlijk wel prettig dat er meerdere verschillende instanties de beoordeling doen.

quote]Schildpadje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:05:
[...]

En dat zullen ze ook wel doen.. Maar ik denk dat er vanuit de top toch alle recourses op het snel beoordelen staat. De EMA weet ook door wie ze betaald worden. :).

btw.. Je kan de vraag natuurlijk wel hardop stellen.. waarom duurt het de EMA een maand langer om het te beoordelen. is de Britse check niet grondig genoeg... of is de EMA te traag en burocratisch.
[/quote]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Holk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:00:
[...]

Klopt, maar als je die wetenschappers alles laat vallen en direct met dit dossier aan de gang laat, of dat je ze eerst hun werk af laat maken en dan pas aan het vaccin dossier laat werken zit wel een verschil. Ik verwacht dat EMA ook sneller kan zijn dan normaal met de beoordeling door deze tijdswinst (en de winst die ze al hadden omdat de pre-klinische data al verzonden was)
Dit is inderdaad het punt waarom het sneller kan.

Maar nog eens even over wat de MHRA nu heeft gedaan: ze hebben geen volledige goedkeuring gegeven. Het is een soort emergency use, vergelijkbaar met wat de FDA ook doet. De volledige goedkeuring zal nog wel even op zich laten wachten. Dus eigenlijk moet je het zien als de teugels die net even een klein beetje meer zijn losgelaten. Natuurlijk wel helemaal in lijn met de lifecycle approach voor medicatie die steeds populairder wordt, ook bij regulators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Anoniem: 1271350 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:05:
[...]

Natuurlijk wordt het snel beoordeeld, maar dat wordt zoals @Holk aangeeft gedaan door mensen vrij te plannen en efficiënt te beoordelen (rolling review).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Anoniem: 1271350 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:05:
[...]

De Britse MHRA heeft tot 31 januari 2020 zo'n belangrijke toelating niet gedaan sinds de oprichting van het EMA in EU verband?

Het zal er vanaf hangen hoeveel kennis en mensen er bij de MHRA terecht zijn gekomen sinds 31 januari.
Zo op afstand is dat moeilijk in te schatten.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:45:
[...]

De Britse MHRA heeft tot 31 januari 2020 zo'n belangrijke toelating niet gedaan sinds de oprichting van het EMA in EU verband?

Het zal er vanaf hangen hoeveel kennis en mensen er bij de MHRA terecht zijn gekomen sinds 31 januari.
Zo op afstand is dat moeilijk in te schatten.
De MHRA was al de instantie met de meeste kennis aan boord en een van de meest toonaangevende autoriteiten. Ook een veelgebruikte autoriteit voor scientific advice. Over de MHRA hoef je je dus geen zorgen te maken, al zouden ze natuurlijk veel sterker zijn in EMA-verband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:47:
[...]

De MHRA was al de instantie met de meeste kennis aan boord en een van de meest toonaangevende autoriteiten. Ook een veelgebruikte autoriteit voor scientific advice. Over de MHRA hoef je je dus geen zorgen te maken, al zouden ze natuurlijk veel sterker zijn in EMA-verband.
Bedankt voor de achtergrond info.
Dan zullen ze inderdaad wel de kennis in huis hebben voor een correcte/grondige beoordeling en het uitvaardigen van een emergency use approval.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Wel weer grappig om te zien dat zodra er vaccin nieuws is vanuit de overheid, de media heel snel een soort tegengeluid klaar heeft met de strekking "het gaat de overheid niet lukken zo snel".
Ik begrijp dat ze sceptisch zijn, maar het is vooral veel geroep zonder dat ze écht weten hoe het ervoor staat op dit moment. Ook wordt vooral veel gekeken naar berichten uit het buitenland.

Het is wel goed dat de media hier een podium voor geeft, dan zit de druk er tenminste op.
Ze hebben nog iets meer dan een maand (als het goed is) :)

[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 02-12-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Holk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:30:
Dit gaat in de samenleving ook nog wel een dingetje worden; mensen die na de shot uit de dokterpost lopen en gelijk weer 'normaal' willen terwijl er legio mensen zijn die nog niets hebben ontvangen of binnen die 2 maanden zitten. Ben erg benieuwd hoe dit opgevangen gaat worden, ook qua gedrag. Het vaccin zet de deur op een kier, maar er zullen zat mensen zijn die er gelijk doorheen willen beuken.
Is er überhaupt een meetbare manier om te bepalen of iemand wel of niet weer naar 'normaal' kan? Of is het gewoon gokken dat iedereen die gevaccineerd is, na 2 maanden beschermd is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Plenkske schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:54:
Wel weer grappig om te zien dat zodra er vaccin nieuws is vanuit de overheid, de media heel snel een soort tegengeluid klaar heeft met de strekking "het gaat de overheid niet lukken zo snel".
Ik begrijp dat ze sceptisch zijn, maar het is vooral veel geroep zonder dat ze écht weten hoe het ervoor staat op dit moment. Ook wordt vooral veel gekeken naar berichten uit het buitenland.

Het is wel goed dat de media hier een podium voor geeft, dan zit de druk er tenminste op.
Er is nauwelijks goede wetenschapsjournalistiek of regulatoire kennis bij de meeste media.

Maar laten we wel wezen, die goedkeuring is er in feite nog niet, alleen een emergency use.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02:13

steveman

Comfortabel ten onder

Hopelijk zien we snel de positieve effecten in de UK.

Maar ... Hebben ze de excel sheet wel klaar om bij te houden wie de eerste prik al gehad heeft? ;)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Stoney3K schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:56:
[...]

Is er überhaupt een meetbare manier om te bepalen of iemand wel of niet weer naar 'normaal' kan? Of is het gewoon gokken dat iedereen die gevaccineerd is, na 2 maanden beschermd is?
Mensen zullen zich nog wel een tijdje moeten laten testen bij klachten dat is de enige manier lijkt me. Halverwege januari weer voorzichtig versoepelen met restaurants zou moeten kunnen als we 1 januari gaan inenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk ook dat wanneer de vaccins grootschalig beschikbaar zijn het niet al te moeilijk moet zijn om de teststraten om te bouwen tot vaccinatiestraten. Dan kan het ineens hard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:55

Agent47

I always close my contracts.

Stoney3K schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:29:
Ik denk ook dat wanneer de vaccins grootschalig beschikbaar zijn het niet al te moeilijk moet zijn om de teststraten om te bouwen tot vaccinatiestraten. Dan kan het ineens hard gaan.
We zijn het niet altijd met elkaar eens geweest maar hier heb je wel een handig punt. Ik denk ook dat de dagcijfers dan naar beneden zullen gaan omdat jongeren er over het algemeen geen last van hebben en niet testen. Als de risico groepen het vaccin hebben gehad en het werkt, zullen minder mensen gaan testen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgens mij, voor zover ik het kan vinden, is ook nog lang niet duidelijk, wat voor een werkingstermijn het vaccin gaat hebben...

https://www.cdc.gov/coron...ccine-benefits/facts.html
...We won’t know how long immunity produced by vaccination lasts until we have a vaccine and more data on how well it works....

https://www.bbc.com/news/health-54902908
...We still do not know how long immunity will last as volunteers will have to be followed for much longer before that can be answered....

https://www.nature.com/articles/d41586-020-03166-8
...Lasting immunity?
One key unanswered question is how long the vaccine’s effectiveness will last.

...?

Kortom; behoorlijk onduidelijk. En wat met varianten/mutaties, zoals met het jaarlijkse griep-vaccin?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

ehtweak schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:39:
Volgens mij, voor zover ik het kan vinden, is ook nog lang niet duidelijk, wat voor een werkingstermijn het vaccin gaat hebben...

https://www.cdc.gov/coron...ccine-benefits/facts.html
...We won’t know how long immunity produced by vaccination lasts until we have a vaccine and more data on how well it works....

https://www.bbc.com/news/health-54902908
...We still do not know how long immunity will last as volunteers will have to be followed for much longer before that can be answered....

https://www.nature.com/articles/d41586-020-03166-8
...Lasting immunity?
One key unanswered question is how long the vaccine’s effectiveness will last.

...?

Kortom; behoorlijk onduidelijk. En wat met varianten/mutaties, zoals met het jaarlijkse griep-vaccin?
Dit klopt. We denken dat een jaar bescherming mogelijk moet zijn, en dat varianten/mutaties vooralsnog weinig impact gaan hebben, maar dit zal in de praktijk moeten blijken. Sowieso is heel veel hieraan een praktijktest omdat we geen ervaring hebben met het uitbannen van een bestaande pandemie met een vaccin. Tijdens de Spaanse griep hadden we dit nog niet, natuurlijk.

En dat is verder ook niet erg. Zolang het vaccin maar veilig is, en werkzaam is. En daar staan de seinen nu in ieder geval van op groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ehtweak schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:39:

Voorlopig is het vaccin wel de enige oplossing voor de lange termijn die we hebben, want effectieve medicijnen zijn er ook (nog) niet.

Het alternatief is namelijk voor altijd blijven doorsukkelen met lockdowns, of alles op zijn beloop laten. Beide situaties zijn niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@RoD
Maar "maar dit zal in de praktijk moeten blijken. Sowieso is heel veel hieraan een praktijktest omdat we geen ervaring hebben met het uitbannen van een bestaande pandemie met een vaccin"
en dit
" Zolang het vaccin maar veilig is"
vind ik nogal conflicterende uitspraken.

Zeggen dat we nog geen praktijkervaring hebben op de lange termijn, is natuurlijk correct. Want dat kan ook helemaal nog niet.
Maar vervolgens er aan toevoegen dat de seinen op groen staan qua veiligheid is dan toch ook een fragiele aanname? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
ehtweak schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:57:
@RoD
Maar "maar dit zal in de praktijk moeten blijken. Sowieso is heel veel hieraan een praktijktest omdat we geen ervaring hebben met het uitbannen van een bestaande pandemie met een vaccin"
en dit

Zeggen dat we nog geen praktijkervaring hebben op de lange termijn, is natuurlijk correct. Want dat kan ook helemaal nog niet.
Maar vervolgens er aan toevoegen dat de seinen op groen staan qua veiligheid is dan toch ook een fragiele aanname? :?
"Zolang het vaccin maar veilig is, en werkzaam is."
Je vergeet het woordje werkzaam te quoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Plenkske Nee hoor, dat ben ik niet vergeten... ;)
Het ging me om het veilig zijn.

Een beproefd medicijn tegen hoofdpijn is je kop afhakken. Dat is heel effectief/werkzaam.
Maar niet echt veilig... :+ Onder het mom van operatie geslaagd, patiënt overleden

[ Voor 54% gewijzigd door ehtweak op 02-12-2020 12:02 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
ehtweak schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:00:
Ah , je bedoelt dat volgens jou het vaccin pas veilig kan zijn als er praktijkervaring op lange termijn is ?
Tja, hoe lang ga je wachten... wat is "lange termijn"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ehtweak schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:00:

Een beproefd medicijn tegen hoofdpijn is je kop afhakken. Dat is heel effectief/werkzaam.
Maar niet echt veilig... :+ Onder het mom van operatie geslaagd, patiënt overleden
Daarom doen ze nu de analyse van de testfases.
Als daar dus geen ernstige bijwerkingen zijn geconstateerd en de werking bevestigd wordt, dan gaat men vaccineren.

Tenzij je nog 10 jaar in een lockdown wil zitten totdat we zeker weten dat de mensen uit de fase 3 test geen bijwerkingen hebben gekregen, lijkt dat me ook de enige zinnig optie.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
YakuzA schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:12:
[...]

Daarom doen ze nu de analyse van de testfases.
Als daar dus geen ernstige bijwerkingen zijn geconstateerd en de werking bevestigd wordt, dan gaat men vaccineren.

Tenzij je nog 10 jaar in een lockdown wil zitten totdat we zeker weten dat de mensen uit de fase 3 test geen bijwerkingen hebben gekregen, lijkt dat me ook de enige zinnig optie.
Het is natuurlijk onmogelijk te voorspellen hoelang een virus het zou volhouden zonder vaccin. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst... (ook compleet andere omstandigheden)

Dus ja, ik denk ook dat vaccineren de enige zinnige optie is. Als de instanties het veilig en werkzaam genoeg achten uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:54:

Ik snap het aan de ene kant wel, dat er met argusogen naar de overheid wordt gekeken. Het is namelijk niet zo dat de NL overheid voorop liep tov de omringende landen als het gaat om beschikbare ic plekken, beschikbare testen en beschikbaarheid van mankracht voor een daadkrachtig BCO. Om het solide implementeren van regelgeving en een duidelijke route-kaart nog maar achterwege te laten.
Daarom kijk ik zelf bijvoorbeeld ook met enige scepsis naar hoe dit vaccinatieprogramma gaat lopen.
Hoe dit scepsis, bij mij in iedergeval, zou kunnen worden weggenomen is door de procedures die gaan lopen bij goedkeurig nu al duidelijk te communiceren.

Bijvoorbeeld:
1. Wij hebben alle huisartsen van Nederland gevraagd om een inventarisatie te maken van patienten die volgens hen binnen de risicogroepen vallen en dit door te geven aan het RIVM.
2. Wij hebben de ziekenhuizen/politie-brandweer-ambukorpsen/ gevraagd een inventarisatie te maken van medewerkers die volgens hen essentieel zijn en dit door te geven aan het RIVM.
3. De overheid zelf heeft ook geinventariseerd welke ambtenaren een uitnodiging tot vaccineren moeten krijgen en dit doorgegeven aan het RIVM.
4. Er is een call center ingericht voor mensen die volgens hen recht hebben op vaccinatie en niet gecontacteerd zijn door het RIVM op basis van bovenstaande inventarisaties.
5. Het RIVM heeft in samenwerking met de gemeentelijke autoriteiten de volgende locaties benoemd tot vaccinatie-locaties: blablabla
6. Zodra de goedkeuring binnen is krijgen de mensen op de lijst een uitnodiging en kunnen zij op https://blabla een datum prikken (jaja) op een voor hen geschikte locatie.

Daarnaast zou er mijns inziens wel gecommuniceerd mogen worden:
- Op dit moment hebben we x aantal dosis in Nederland van x vaccin.
- transport is geregeld, er zijn x aantal vriezers, koudijs, etc.
- op basis van de aantallen mensen die onder punt 1t/m4 geinventariseerd zijn wordt er iedere x dagen uitgeleverd.

Dit is maar een voorbeeld, en misschien is deze info al bekend, maar bij het grote publiek zeker niet.
Het is niet zo dat dit soort info nou van groot belang is voor de meeste mensen en misschien ben ik wel een procedure-fetisjist, maar ik denk wel dat dit soort info mensen het gevoel kan geven dat de overheid er bovenop zit, en dat is ook wat waard lijkt me.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Apache4u schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:57:
[...]

Dit is maar een voorbeeld, en misschien is deze info al bekend, maar bij het grote publiek zeker niet.
Het is niet zo dat dit soort info nou van groot belang is voor de meeste mensen en misschien ben ik wel een procedure-fetisjist, maar ik denk wel dat dit soort info mensen het gevoel kan geven dat de overheid er bovenop zit, en dat is ook wat waard lijkt me.
Veel van die info is inderdaad al bekend:
- welke groepen eerst halen ze uit het advies van de gezondheidsraad. Welke mensen in die groepen horen weten ze via instellingen en huisartsen. Ongeveer hetzelfde als bij het jaarlijkse griepvaccin.
- Hoeveel doses er binnenkort gaan zijn hebben ze gisteren bekend gemaakt.
- Er is eerder al bekend gemaakt dat er aan transport en vriezers etc. gewerkt wordt.
- En ook is al bekend gemaakt dat er overleg plaats vind of gaat vinden met de instanties die gaan prikken.

Ik denk dat ze nooit detail informatie gaan geven over transport, exacte aantallen, locaties enzo. Dat is te gevoelige informatie mijns inziens.

Nogmaals, ik begrijp dat men sceptisch is en men mag gerust de druk erop houden. Maar dat er nog niks gedaan is, is ook niet waar.
Het is niet hetzelfde als het grootschalig testen. Dat is veel ingewikkelder dan vaccineren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:57:
[...]
Daarnaast zou er mijns inziens wel gecommuniceerd mogen worden:
- Op dit moment hebben we x aantal dosis in Nederland van x vaccin.
Dat zijn er momenteel 0 vziw.
De aantallen die in Q1 verwacht worden zijn idd al gemeld.
De verwachtte totalen kun je hier zo voor naar boven scrollen en die zijn al meerdere keren bijv bij de NOS langs geweest.
- transport is geregeld, er zijn x aantal vriezers, koudijs, etc.
Niet super relevant, de koelkasten van de griepvaccins staan er vast nog wel.
De vriezers voor wat langere opslag waren besteld bij de concurrent van degene die op tv moest verkondigen dat NL echt geen vriezers had besteld.
Maar ik verwacht dat de meeste vaccins die in NL binnenkomen wel binnen 5 dagen gebruikt zijn, dus als alles vloeiend loopt zouden de vriezers niet eens heel noodzakelijk zijn.
(wel leuk dat half NL nu ineens vriezer expert is geworden)
- op basis van de aantallen mensen die onder punt 1t/m4 geinventariseerd zijn wordt er iedere x dagen uitgeleverd.
Iedere x dagen komt er ?3,9% van de Europees geleverde voorraad hierheen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:14:
[...]

De verwachtte totalen kun je hier zo voor naar boven scrollen en die zijn al meerdere keren bijv bij de NOS langs geweest.
Ik denk dat de hamvraag gewoon gaat zijn: In welk weeknummer worden de eerste spuiten gezet voor wie?

Zo'n 'roadmap' betekent dus vooral: In week X wordt bevolkingsgroep Y opgeroepen en na $datum wordt een bepaalde vaccinatiegraad verwacht.

Doelstellingen dus, niet de precieze faktuurtjes van de leveranciers van vriezers. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 02-12-2020 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

ehtweak schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:57:
@RoD
en dit

Nee, heel simpel gezegd: het vaccin is effectief en veilig, in een trial-setting. We verwachten geen safety-issues omdat we die niet in de trials hebben gezien. We verwachten ook dat het effectief zal zijn, alsin: wie gevaccineerd wordt heeft aanzienlijk minder kans om geïnfecteerd te worden met SARS-CoV-2.

Dat zegt echter dan weer weinig over de praktijksituatie. Vragen als: hoe snel zien we de infection rate dalen? Hoeveel ziekenhuisopnames voorkomen we hiermee? Hoe snel gaan we weer naar "normaal"... zijn allemaal zaken die we nu nog niet kunnen beantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Het moeilijkste zit hem volgens mij in de logistiek. Hoe krijg je de vaccins zsm op de juiste plek.

NOS plaatst dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2020/12/01/696101/1920x1080a.jpg

Volgens mij is de prioriteit van boven naar beneden.
De eerste prio die via "instellingsarts" gezet gaan worden zijn al heel veel locaties, ook al is de groep best klein.

De groepen via huisarts zijn er veel: zo'n 5,2 miljoen mensen in totaal.
Uiteraard zijn er ook veel huisartsen, maar daarmee dus ook weer heel veel locaties.
Ik gok dat ze dit op dezelfde manier willen aanpakken als de jaarlijkse griepvaccins. Hopelijk wel wat sneller in de zin van: als we weten dat er een vaccin beschikbaar is op dag X , dan zorgen we op dag X-Y dagen (bv 14 dagen vantevoren) al voor de oproep bij de juiste persoon.

Daarna dus het zorgpersoneel wat via bedrijfsartsen gaat, wederom veel locaties.

En als laatste de rest van 18+ via de GGD. Die zijn waarschijnlijk als laatste aan de beurt, maar zeggen wel dat ze snel kunnen schakelen als het nodig is:
https://nos.nl/artikel/23...jnlijk-geen-probleem.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:14:
[...]

[...]

Niet super relevant, de koelkasten van de griepvaccins staan er vast nog wel.
De vriezers voor wat langere opslag waren besteld bij de concurrent van degene die op tv moest verkondigen dat NL echt geen vriezers had besteld.
Maar ik verwacht dat de meeste vaccins die in NL binnenkomen wel binnen 5 dagen gebruikt zijn, dus als alles vloeiend loopt zouden de vriezers niet eens heel noodzakelijk zijn.
(wel leuk dat half NL nu ineens vriezer expert is geworden)

[...]

Iedere x dagen komt er ?3,9% van de Europees geleverde voorraad hierheen.
toon volledige bericht
Ik snap dat veel niet relevant is en wat ik noemde waren maar voorbeelden. Het ging mij er om dat als er op die wekelijkse persco wat meer wordt ingegaan op de procedures die nu al worden gevolgd en gevolgd gaan worden, inclusief tastbare voorbeelden, er misschien wat scepsis bij mensen wordt weggenomen tov de overheid en in het verlengde misschien wel het vaccineren ansich.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-05 17:22
Plenkske schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:34:

En als laatste de rest van 18+ via de GGD. Die zijn waarschijnlijk als laatste aan de beurt, maar zeggen wel dat ze snel kunnen schakelen als het nodig is:
https://nos.nl/artikel/23...jnlijk-geen-probleem.html
Ze hebben het over augustus(!!). Dat betekend weer een zomer in Tuinesie... Mag toch hopen dat we wat eerder aan de beurt zijn.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk ook dat ze de groep van 18-60 'vrijwillig' oproepen en pas maatregelen van wel of niet gevaccineerd af laten hangen als blijkt dat alleen de rode groep vaccineren niet genoeg is om de ziekenhuizen voldoende te ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@RoD en anderen die in de medische wereld werkzaam zijn:
Zouden jullie zonder aarzelen het zometeen beschikbare COVID-19 vaccin laten toedienen?
En/of heb je dan nog een voorkeur voor een specifiek vaccin? Van een specifieke leverancier? (als dat al überhaupt mogelijk is)

Want ook met het jaarlijkse griepvaccin is de bereidheid bij de medewerkers in de zorgsector nou ook niet bepaald 100% te noemen... :N

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 02-12-2020 13:38 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
TheRicolaa10 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:36:
[...]

Ze hebben het over augustus(!!). Dat betekend weer een zomer in Tuinesie... Mag toch hopen dat we wat eerder aan de beurt zijn.
Dat is ook maar een schatting op basis van huidige gegevens. Ik denk dat nog niemand het precies zal weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

ehtweak schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:37:
@RoD en anderen die in de medische wereld werkzaam zijn:
Zouden jullie zonder aarzelen het zometeen beschikbare COVID-19 vaccin laten toedienen?

Want ook met het jaarlijkse griepvaccin is de bereidheid bij de medewerkers in de zorgsector nou ook niet bepaald 100% te noemen...
Ik zou wel aarzelen. Maar dat is voornamelijk omdat ik een lichte naaldenfobie heb :+ :X

Verder heb ik geen enkele twijfels. Ik hoef voor mezelf niet per se het vaccin, maar om een steentje bij te dragen aan de groepsimmuniteit, zou ik het wel doen. Bovendien sta ik niet vooraan in de rij met mensen die met prio een vaccin krijgen, dus alle tijd om het nog eens aan te kijken, om eventuele hele zeldzame bijwerkingen uit te sluiten. Maar dat is voornamelijk een emotionele overweging, geen rationele (ik ben ook maar eens mens).

Wij zeggen altijd bij mensen die twijfelen over veiligheid bij oa medicijnonderzoeken: de kans dat je iets ernstigs overkomt is groter in de reis naar de kliniek, dan de periode waar je in de kliniek ligt. Zelfde met de vaccins zometeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
ehtweak schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:37:

Want ook met het jaarlijkse griepvaccin is de bereidheid bij de medewerkers in de zorgsector nou ook niet bepaald 100% te noemen... :N
Voor het jaarlijkse griepvaccin wordt niet iedereen opgeroepen. Zover ik weet vanaf een bepaalde leeftijd en voor mensen met een medische indicatie.
En van het griepvaccin is gewoon bekend dat die niet mega effectief is.
De gewone griep is ook niet zo ingrijpend voor de hele samenleving en zeker ook voor de zorgmedewerkers, dan dat covid-19 dat is.

Al met al moeilijk te vergelijken dus.
Pagina: 1 2 ... 30 Laatste

Let op:
Heb je vragen over de coronavaccins, lees dan eerst dit:
De 9 meest gestelde vragen over coronamedicijnen & -vaccins
Informatie over de werking van de beschikbare coronavaccins

In dit topic gaat het dus over de (wetenschappelijke) achtergronden van de coronavaccins: hoe werken ze, welke trials lopen er, hoe staat het met de goedkeuring ed.

We verwachten in dit topic dat je je enigszins ingelezen hebt, om zo het niveau hoog te houden. Met name de posts van @Holk en @RoD zijn erg zinvol en informatief.

Voor de uitrol, inclusief beleid en strategie: Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).