Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ultimateharry
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13:38

ultimateharry

Team Slayer:-)

Holk schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:26:
AZ zegt “de magische formule” te hebben gevonden (for whatever that means) en voldoende vertrouwen te hebben voor deze aanvraag. Dan hebben ze de aantallen om dat te meten en dingen zoals batch-verschillen ook bepaald.
Dus waarschijnlijk extra data uit de verschillende arms van de initiële fase 3 studies dan: meer cases / events?

• Holk
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 11:48
ultimateharry schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:29:
[...]

Dus waarschijnlijk extra data uit de verschillende arms van de initiële fase 3 studies dan: meer cases / events?
Denk het wel; meer datapunten maakt betrouwbaardere data.

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13:24
Holk schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:26:
AZ zegt “de magische formule” te hebben gevonden (for whatever that means) en voldoende vertrouwen te hebben voor deze aanvraag. Dan hebben ze de aantallen om dat te meten en dingen zoals batch-verschillen ook bepaald.
Zoals ik het begreep uit de goedkeuring in de UK claimde AZ vooral dat niemand uit de testen dusdanig ziek werd dat een ziekenhuisopname nodig was. Dat is natuurlijk al heel wat. Ik ben wel benieuwd wat de nieuwe data laat zien.
During this phase, EMA assessed data from laboratory studies (non-clinical data), data on the vaccine’s quality (on its ingredients and the way it is manufactured) and some evidence on safety and efficacy from a pooled analysis of interim clinical data from four ongoing clinical trials in the United Kingdom, Brazil and South Africa. Additional scientific information on issues related to quality, safety and efficacy of the vaccine was also provided by the company at the request of CHMP and is currently being assessed.
Er is dus op alle fronten nieuwe data aangeleverd bij de aanvraag tot goedkeuring.

Wel fijn dat eind januari haalbaar lijkt te zijn. Dan kan de strategie van de overheid stand houden, al moeten ze m.i. wel beter gaan controleren wie de afspraak wil maken... (maar dit gaat meer over beleid ipv ontwikkeling).
Benieuwd of AZ zich kunnen gaan houden aan alle leveringen !

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Holk schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:35:
[...]

Denk het wel; meer datapunten maakt betrouwbaardere data.
Als het allemaal dezelfde richting op wijst wel ja ;)

Maar goed nieuws, laat maar komen die handel! Prikken met die zooi!

Overigens, als dit klopt liggen er al 400k vaccins te wachten :X

[Voor 32% gewijzigd door MikeyMan op 12-01-2021 09:47]

• Holk
Een van de struikelblokken was de 'batch to batch' variatie. Omdat je met een biologisch product te maken hebt, kan het zijn dat deze afwijkt tussen batches. Dit is een van de meer lastige punten om goed te krijgen. Als ze die data ook aangeleverd hebben (wat een beetje blijkt uit de quote van de post van @Plenkske dan zie ik het wel rooskleurig in.

• Holk
MikeyMan schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:45:
[...]

[Embed]
Tussen 11 en 18 januari gaat het pas echt 'starten' dus die aantallen gaan wel snel omhoog. En als je de 2 dosissen van het vaccin meetelt voor 1 persoon maar vervolgens maar 1 persoon telt kom je altijd scheef uit he ;)

• Plenkske
[...]

[Embed]
Die 400k zijn natuurlijk deels al gebruikt en voor de rest gereserveerd voor alle ingeplande afspraken komende tijd.

edit: die Moderna lijn in de grafiek is wel verwarrend. Is namelijk optelsom van Pfizer en Moderna ipv apart. Zal wel work in progress zijn nog :)

[Voor 12% gewijzigd door Plenkske op 12-01-2021 09:54]

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:06

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Plenkske schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Zoals ik het begreep uit de goedkeuring in de UK claimde AZ vooral dat niemand uit de testen dusdanig ziek werd dat een ziekenhuisopname nodig was. Dat is natuurlijk al heel wat. Ik ben wel benieuwd wat de nieuwe data laat zien.
Zeker mooi, alleen moet niet iedereen in de testgroep jonger dan 30 jaar geweest zijn. Als er ook ouderen in die groepen zitten, die toch ziek zijn geworden maar slechts mild, dan zegt dat al meer.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Plenkske
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Zeker mooi, alleen moet niet iedereen in de testgroep jonger dan 30 jaar geweest zijn. Als er ook ouderen in die groepen zitten, die toch ziek zijn geworden maar slechts mild, dan zegt dat al meer.
Dat klopt.
Ik kan me niet herinneren dat er een vaccin fase 3 studie is die alleen maar mensen hebben die jonger dan 30 zijn. Lijkt me sterk dus.
Er wordt in de data presentatie vaak wel onderscheidt gemaakt in jonger dan 55 en ouder dan 55.

• Holk
Plenkske schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:16:
[...]

Dat klopt.
Ik kan me niet herinneren dat er een vaccin fase 3 studie is die alleen maar mensen hebben die jonger dan 30 zijn. Lijkt me sterk dus.
Er wordt in de data presentatie vaak wel onderscheidt gemaakt in jonger dan 55 en ouder dan 55.
Totale studie (full-full) = 18-55 en 55-oud (geen idee, 85?) jaar
F.U.-studie (half-full) 18-55 jaar

Laatste gingen ze herhalen, maar kan best zijn dat in de full-full studie nu voldoende patienten in de placebo arm zitten tov de vaccin arm dat deze ook 95% heeft

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Plenkske schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:51:
[...]

Die 400k zijn natuurlijk deels al gebruikt en voor de rest gereserveerd voor alle ingeplande afspraken komende tijd.

edit: die Moderna lijn in de grafiek is wel verwarrend. Is namelijk optelsom van Pfizer en Moderna ipv apart. Zal wel work in progress zijn nog :)
Als je wat er gegevens is maal 2 doet en van de hudige voorraad afhaalt heb je echt een shitload over. Als ik snel kijk zo’n 300k hier hadden we dus al 150k mensen mee kunnen inenten

[Voor 7% gewijzigd door TrailBlazer op 12-01-2021 13:53]

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• Plenkske
TrailBlazer schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:51:
[...]

Als je wat er gegevens is maal 2 doet en van de hudige voorraad afhaalt heb je echt een shitload over. Als ik snel kijk zo’n 300k hier hadden we dus al 150k mensen mee kunnen inenten
Ik snap je eerste zin niet helemaal ?
De grafiek toont totale voorraad in doses, uit gegevens van de overheid.
Nu dus zo'n 423k
Waarvan deel al is gebruikt en rest is gereserveerd met afspraken bij GGD.
Dat ze al gebruikt hadden kunnen worden ben ik het mee eens, het is nu nog erg traag. Zou vanaf volgende week allemaal sneller moeten gaan.

Tenminste zo begrijp ik hem. De grafiek zou wel wat duidelijker mogen...

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Holk schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:23:
[...]

Totale studie (full-full) = 18-55 en 55-oud (geen idee, 85?) jaar
F.U.-studie (half-full) 18-55 jaar
Met als kanttekening dat die half-full uit een fase 2 komt waarbij dit niet eens de bedoeling was. Vandaar ook de beperking qua leeftijd, men was daar nog van alles aan het uitzoeken in een vrij rommelig protocol.
Laatste gingen ze herhalen, maar kan best zijn dat in de full-full studie nu voldoende patienten in de placebo arm zitten tov de vaccin arm dat deze ook 95% heeft
Dat kan, maar ik betwijfel het. Zo'n scherpe stijging na een interim zou bijzonder onverwacht zijn.

Het vervelende is dat AZ zo'n rookgordijn aan het optrekken is dat het nu vooral speculeren is wat ze precies aan data hebben. Ik zou graag met de EMA meekijken....

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Plenkske schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:59:
[...]

Ik snap je eerste zin niet helemaal ?
De grafiek toont totale voorraad in doses, uit gegevens van de overheid.
Nu dus zo'n 423k
Waarvan deel al is gebruikt en rest is gereserveerd met afspraken bij GGD.
Dat ze al gebruikt hadden kunnen worden ben ik het mee eens, het is nu nog erg traag. Zou vanaf volgende week allemaal sneller moeten gaan.

Tenminste zo begrijp ik hem. De grafiek zou wel wat duidelijker mogen...
Ik bedoel wat er nu al geprikt is moet je maal 2 doen. We willen exact in voorraad houden wat er al geprikt is maar dan hebben we dus over voorraad - 2 x geprikt

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• Plenkske
TrailBlazer schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:13:
[...]

Ik bedoel wat er nu al geprikt is moet je maal 2 doen. We willen exact in voorraad houden wat er al geprikt is maar dan hebben we dus over voorraad - 2 x geprikt
Ah zo, ja klopt inderdaad. De tweede dosering wordt gereserveerd.
En zoals je al zei, er liggen dan nog een hele hoop te wachten om gebruikt te worden. Al die afspraken staan al...

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:58
[...]

[Embed]
Dit grafiekje laat al wat meer zien. :) Jammer dat hij de aantallen onoverzichtelijk samenvoegt.
Voor aantal ingeënte mensen had ik de bron al gevonden. Voor het totaal beschikbare en verwachte vaccinaties geen bron gevonden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DoeEensGek schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:24:
[...]

Dit grafiekje laat al wat meer zien. :) Jammer dat hij de aantallen onoverzichtelijk samenvoegt.
Voor aantal ingeënte mensen had ik de bron al gevonden. Voor het totaal beschikbare en verwachte vaccinaties geen bron gevonden.
Vind het helemaal niet onoverzichtelijk eerlijk gezegd. Geeft goed weer hoeveel de totaal aantal beschikbare vaccins er liggen. Zeker als er nog een derde bij komt.

Die onderste lijn moet alleen zsm omhoog.

• Plenkske
DoeEensGek schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:24:
[...]

Zover ik weet haalt hij de informatie van (verwachte) leveringen uit kamerbrieven en andere informatie op de website van rijksoverheid.
Het aantal gevaccineerde mensen wordt bijgehouden aan de hand van nieuwsberichten. Dat doet die "ourworldindata" site ook.

Voor beide is nog geen openbare bron vanuit bv. het RIVM.
Wat niet is kan nog komen ;) Aantallen noemen is wat mij betreft totaal geen privacy issue, maar dat is volgens mij wel het eerste excuus dat ze dit nog niet doen.

@MikeyMan de grafiek is een mooie start, maar het kan beter vind ik. Zo lijkt het nu alsof er 423k Moderna vaccins zijn, maar het is optelsom Moderna+Pfizer
Heb het op Twitter aan hem doorgegeven, wellicht doet hij er iets mee.

edit: ik zie nu dat we eigenlijk in het verkeerde topic zitten, misschien kan een mod wat berichten verplaatsen?

[Voor 15% gewijzigd door Plenkske op 12-01-2021 15:33]

• autje
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:41
RoD schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:03:
[...]

Met als kanttekening dat die half-full uit een fase 2 komt waarbij dit niet eens de bedoeling was. Vandaar ook de beperking qua leeftijd, men was daar nog van alles aan het uitzoeken in een vrij rommelig protocol.

[...]

Dat kan, maar ik betwijfel het. Zo'n scherpe stijging na een interim zou bijzonder onverwacht zijn.

Het vervelende is dat AZ zo'n rookgordijn aan het optrekken is dat het nu vooral speculeren is wat ze precies aan data hebben. Ik zou graag met de EMA meekijken....
Ik vraag me nog steeds af waarom ze dat optrekken. Het vaccin werkt, anders zouden ze deze aanvraag niet doen.

• RoD
  • Niet online

RoD

autje schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:27:
[...]

Ik vraag me nog steeds af waarom ze dat optrekken. Het vaccin werkt, anders zouden ze deze aanvraag niet doen.
Dat klopt, dus ik verwacht ook wel goedkeuring. Ik snap ook heel weinig van deze manier van communiceren. Ik vermoed dat ze niet willen achterblijven bij de >90% effectiviteit van de concurrentie, maar de manier waarop ze daar mee omgaan, is dubieus.

Hoe dan ook ligt er dus nu een aanvraag van de EMA, dus over een week of twee zouden we meer moeten weten over welke cijfers we mogen gebruiken.

• TutanRamon
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21-01 13:12
Ik zag net op LinkedIn weer een heuse thread voorbij komen over de "gevaren" van het mRNA vaccin. Ik word er zo langzamerhand wel een beetje moedeloos van. De collectieve domheid (lees: onwetendheid) lijkt met de dag groter te worden.

Die informatie 'ontleent' men uit dit rapport:
https://www.ema.europa.eu...sk-management-plan_en.pdf

Kan iemand met verstand van zaken dit duiden? Waar het volgens mij om draait, is dat er voor sommige groepen nog onvoldoende data is om uitspraken te doen. Ook voor 'fragiele mensen met onderliggend lijden zoals diabetes en copd'. Deze groep zal denk ik wel het vaccin gaan krijgen.

Ik neem aan dat voor bijvoorbeeld een nieuwe zalf voor je kleine teen ook dit soort rapporten ingediend en gepubliceerd worden?

[Voor 9% gewijzigd door TutanRamon op 12-01-2021 16:55]

We see things as we are, not as they are

• RoD
  • Niet online

RoD

TutanRamon schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:54:
Ik zag net op LinkedIn weer een heuse thread voorbij komen over de "gevaren" van het mRNA vaccin. Ik word er zo langzamerhand wel een beetje moedeloos van. De collectieve domheid (lees: onwetendheid) lijkt met de dag groter te worden.

Die informatie 'ontleent' men uit dit rapport:
https://www.ema.europa.eu...sk-management-plan_en.pdf

Kan iemand met verstand van zaken dit duiden? Waar het volgens mij om draait, is dat er voor sommige groepen nog onvoldoende data is om uitspraken te doen. Ook voor 'fragiele mensen met onderliggend lijden zoals diabetes en copd'. Deze groep zal denk ik wel het vaccin gaan krijgen.

Ik neem aan dat voor bijvoorbeeld een nieuwe zalf voor je kleine teen ook dit soort rapporten ingediend en gepubliceerd worden?
Ik weet niet precies wat je wilt weten, maar farmaceuten moeten altijd een risk management plan indienen. En zeker voor conditional approvals (zoals hier het geval is) is het logisch dat er om studies wordt gevraagd om aanvullende data te vergaren.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:01

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RoD schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:30:
[...]

Dat klopt, dus ik verwacht ook wel goedkeuring. Ik snap ook heel weinig van deze manier van communiceren. Ik vermoed dat ze niet willen achterblijven bij de >90% effectiviteit van de concurrentie, maar de manier waarop ze daar mee omgaan, is dubieus.

Hoe dan ook ligt er dus nu een aanvraag van de EMA, dus over een week of twee zouden we meer moeten weten over welke cijfers we mogen gebruiken.
Heeft de EMA al ergens een indicatie afgegeven wanneer ze iets over het AZ vaccin kunnen melden?

Kon dit nog niet terugvinden in de media/berichten.
https://www.ema.europa.eu...id-19-vaccine-astrazeneca

[Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 13-01-2021 11:06]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Plenkske
YakuzA schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Heeft de EMA al ergens een indicatie afgegeven wanneer ze iets over het AZ vaccin kunnen melden?

Kon dit nog niet terugvinden in de media/berichten.

29 januari

• YakuzA

YakuzA

Tnx, had dat artikel wel gevonden, maar over de datum heen gelezen.

PSN

• Rzaan
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 13:31
Is er nu ook al iets meer bekend over het percentage van AZ?
Las eerder dat dit beduidend lager is dan bij Pfizer en Morderna.

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• Wom
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:34

In de Israelische media verschijnen de eerste positieve berichten.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• RoD
  • Niet online

RoD

Wom schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:17:
[Twitter]

[Twitter]

Met natuurlijk de gebruikelijke disclaimer over causaliteit vs. correlatie. Maar een positief signaal is het, inderdaad.
Rzaan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:13:
Is er nu ook al iets meer bekend over het percentage van AZ?
Las eerder dat dit beduidend lager is dan bij Pfizer en Morderna.
Nee, helaas is er geen nieuwe informatie.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
RoD schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:39:
Nee, helaas is er geen nieuwe informatie.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje bijzonder vind, hebben ze wel een tijdlijn uitgesproken?
Het komt allemaal wat amateuristisch over. Eerst hoog opgeven en daarna terug moeten krabbelen en dan blijft het wel angstvallig stil. Je zou bijna denken dat de effectiviteit tegen valt en ze bang zijn dat overheden gaan afhaken als dat te groot nieuw wordt. Maar dat is zuiver speculatie.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:12
Gonadan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:19:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje bijzonder vind, hebben ze wel een tijdlijn uitgesproken?
Het komt allemaal wat amateuristisch over. Eerst hoog opgeven en daarna terug moeten krabbelen en dan blijft het wel angstvallig stil. Je zou bijna denken dat de effectiviteit tegen valt en ze bang zijn dat overheden gaan afhaken als dat te groot nieuw wordt. Maar dat is zuiver speculatie.
Mijn speculaas zou zijn: De enige nog enigszins logische verklaring in mijn ogen zou zijn, hoog opgeven om tijd te winnen.
In de hoop dat anderen (nog) niet bij zouden gaan bestellen bij de concurrenten, maar een redelijk deel van hun hoop blijven houden op AZ als vaccin voor de massa. En dan in de tussen tijd hopen dat ze met studies en het nodige proberen nog een konijn uit de hoge hoed kunnen toveren.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
gekkie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:24:
Mijn speculaas zou zijn: De enige nog enigszins logische verklaring in mijn ogen zou zijn, hoog opgeven om tijd te winnen.
In de hoop dat anderen (nog) niet bij zouden gaan bestellen bij de concurrenten, maar een redelijk deel van hun hoop blijven houden op AZ als vaccin voor de massa. En dan in de tussen tijd hopen dat ze met studies en het nodige proberen nog een konijn uit de hoge hoed kunnen toveren.
Wil je dan beweren dat ze het vooraf geweten hebben en het een bewuste fout is geweest?

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Plenkske
Gonadan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:19:
[...]

Heb je dit nieuws van gister gemist ?

29 januari mikt EMA op, voor de goedkeuring.

Geen idee of ze dan ook data vrijgeven.

• YakuzA

YakuzA

Wom schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:17:
[Twitter]

[Twitter]

Binnenkort verkiezingen, dus ik denk dat ze heel graag correlatie/causatie incorrect interpreteren.
Dat 2e bericht met de meer specifieke informatie is idd goed nieuws voor de ouderen die het oplopen.

Maar iig goed nieuws dat ze met de combi vaccinatie en nieuwe lockdown erbij toch de aantallen zieken omlaag krijgen.

[Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 13-01-2021 12:31]

PSN

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:27:
Heb je dit nieuws van gister gemist ?

29 januari mikt EMA op, voor de goedkeuring.

Geen idee of ze dan ook data vrijgeven.
Zeker niet gemist, maar die laatste zin van je is precies waar ik mee zit. Wel de goedkeuring en levering gaan starten, maar geen resultaten van de effectiviteit.
Nu zou het kunnen dat er gewoon nog geen resultaten zijn omdat het onderzoek nog loopt, vandaar dat ik benieuwd ben of er een tijdslijn genoemd is. Als er namelijk al wel resultaten zijn dan hadden we die al lang en breed gehoord als ze goed waren.

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:12
Gonadan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:26:
[...]
Wil je dan beweren dat ze het vooraf geweten hebben en het een bewuste fout is geweest?
Nee, maar als de resultaten tegen vallen dan moet je iets. En ik heb de indruk dat dit project voor AZ best belangrijk is/was. Waar onder reputatie opvijzelen. Dan kun je vroegtijdig toegeven, of je kunt "een leugentje om bestwil" doen, in de misschien wat opportunistische hoop dat in de tijd die je daar mee koopt, je het als nog voor elkaar weet te krijgen om aardige cijfers neer te zetten. Als je het vroegtijdig toegeeft krijg je die tijd waarschijnlijk niet omdat overheden dan massaal de andere vaccins bij bestellen (wat nu eigenlijk alsnog gebeurd is, dus geholpen heeft het niet echt).
Maar goed zoals gezegd het is speculaas, maar ik kan weinig anders verzinnen om het optreden, uitlatingen en timing daarvan van AZ en haar CEO (je hoort trouwens ook weinig uit Oxford, of ligt dat aan mij ?) aan elkaar te puzzelen.
Maar goed aan het einde van de maand zullen we het wel weten, voor het EMA zullen ze toch wel geheel met de billen bloot moeten over het uiteindelijke behaalde resultaat.

[Voor 7% gewijzigd door gekkie op 13-01-2021 12:35]

• Plenkske
Gonadan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:32:
[...]

Zeker niet gemist, maar die laatste zin van je is precies waar ik mee zit. Wel de goedkeuring en levering gaan starten, maar geen resultaten van de effectiviteit.
Nu zou het kunnen dat er gewoon nog geen resultaten zijn omdat het onderzoek nog loopt, vandaar dat ik benieuwd ben of er een tijdslijn genoemd is. Als er namelijk al wel resultaten zijn dan hadden we die al lang en breed gehoord als ze goed waren.
De EMA zal het alleen goedkeuren als het voldoende effectief is (naast veiligheid etc). Dus de EMA zal alle benodigde data moeten hebben voor er een goedkeuring plaats vind.

Ik weet niet wat gebruikelijk is, of data altijd beschikbaar moet komen voor het grote publiek...

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:39:
De EMA zal het alleen goedkeuren als het voldoende effectief is (naast veiligheid etc). Dus de EMA zal alle benodigde data moeten hebben voor er een goedkeuring plaats vind.

Ik weet niet wat gebruikelijk is, of data altijd beschikbaar moet komen voor het grote publiek...
De vraag is dan wel of de lat van de EMA representatief is voor de lat die overheden en bevolking verwachten. Ik kan mij voorstellen dat de EMA een bewijs van effectiviteit vereist en niet zozeer een bepaalde mate.
Stel dat de EMA een effectiviteit van maximaal 60% prima vindt kan ik mij voorstellen dat het voor een hoop teleurstelling gaat zorgen.

• autje
Gonadan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:32:
[...]

Die goedkeuring komt er volgens mij niet zonder data. Misschien dat die niet publiek gemaakt worden, maar dat zal me een zorg zijn. Als de EMA het goedkeurt is dat voor mij genoeg.

• Osxy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 13:35

Osxy

Holy crap on a cracker

Gonadan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:43:
[...]

De vraag is dan wel of de lat van de EMA representatief is voor de lat die overheden en bevolking verwachten. Ik kan mij voorstellen dat de EMA een bewijs van effectiviteit vereist en niet zozeer een bepaalde mate.
Stel dat de EMA een effectiviteit van maximaal 60% prima vindt kan ik mij voorstellen dat het voor een hoop teleurstelling gaat zorgen.
Het minimum was zelfs maar 50% meen ik me te herinneren.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Plenkske
[...]

Nog voor er enig studie resultaat bekend was heeft de EMA volgens mij ingezet op minimaal 50%, maar dat is allemaal op hun site terug te vinden.
Het belangrijkste m.i. is dat iemand die gevaccineerd wordt niet meer ernstig ziek wordt. Waarschijnlijk kunnen ze dat in de data, naast het feit dat iemand nog covid krijgt, ook terugzien.

• Rzaan
autje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:44:
Die goedkeuring komt er volgens mij niet zonder data. Misschien dat die niet publiek gemaakt worden, maar dat zal me een zorg zijn. Als de EMA het goedkeurt is dat voor mij genoeg.
De goedkeuring is voor mij ook van het allergrootste belang.
Maar als ik de keuze heb (die ik niet heb) tussen een vaccin met een effectiviteit van 95% en eentje van 60%, heb ik liever die eerste.
Of is dat wetenschappelijk gezien niet een juiste gedachte?

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:46:
Het belangrijkste m.i. is dat iemand die gevaccineerd wordt niet meer ernstig ziek wordt. Waarschijnlijk kunnen ze dat in de data, naast het feit dat iemand nog covid krijgt, ook terugzien.
Dat is inderdaad waar, gevolgen beperken is de grootste stap. Volledig immuun is niet noodzakelijk. Maar ook dan wil je cijfers hebben. Ik ga wel eens op zoek of daar ergens nog iets over gezegd wordt.

• autje
Rzaan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:51:
[...]

De goedkeuring is voor mij ook van het allergrootste belang.
Maar als ik de keuze heb (die ik niet heb) tussen een vaccin met een effectiviteit van 95% en eentje van 60%, heb ik liever die eerste.
Of is dat wetenschappelijk gezien niet een juiste gedachte?
Het is een logische gedachte. Maar zoals je al zegt, die keuze heb je toch niet, dus waarom je er dan nog druk over maken. Er is een reden dat je de 'mindere' krijgt, nl. het feit dat de kans dat je ernstig ziek wordt van COVID-19 bij jou een stuk kleiner is dan bij de mensen die wel het 'betere' vaccin krijgen.

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Dit klopt. De EMA gaat niet over inzetbaarheid, dat is een HTA-vraagstuk. Daarom verwacht ik ook niet zozeer grote problemen mbt een EMA-goedkeuring.

Het vervelende alleen is dat AZ een PR-rookgordijn heeft opgetrokken met als dieptepunt een interview van hun CEO dat ze "de werkende formule" hebben gevonden voor 95% effectiviteit zonder verder enige onderbouwing. Sindsdien is het stil, los van de melding dat ze de aanvraag bij de EMA hebben ingediend.

Aangezien ik verder geen zinnige informatie verwacht van AZ in de tussentijd, is het wachten op de beoordeling van de EMA. Zij zullen ook een samenvatting geven van de data en de benefit-risk. Dus, nog twee weken geduld, denk ik zo.

• YakuzA

YakuzA

[...]

Ik ben wel benieuwd naar de Beta-test resultaten van AZ uit Engeland, weet alleen niet of dat representatief gaat zijn met hun afwijkende 1 shot strategie.

PSN

• Rzaan
autje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:54:
[...]
Het is een logische gedachte. Maar zoals je al zegt, die keuze heb je toch niet, dus waarom je er dan nog druk over maken. Er is een reden dat je de 'mindere' krijgt, nl. het feit dat de kans dat je ernstig ziek wordt van COVID-19 bij jou een stuk kleiner is dan bij de mensen die wel het 'betere' vaccin krijgen.
Ik zie in de grafiek staan dat mensen van 18-60 met een medische indicatie AZ krijgen. En mobiele mensen van 60+ Pfizer.
Dan zou je toch kunnen zeggen dat je als 55 jarige met een medische indicatie juist meer kans hebt om ziek te worden dan menig 'gezonde' 65-jarige.
Nu weet ik wel dat men ergens een grens moet trekken, en het geen maatwerk kan zijn met 17 miljoen inwoners.
Maar ik mis toch de onderbouwing van de toekenning.
Als ik namelijk in de media lees dat er ook jongere mensen (dus onder de 60) in het ziekenhuis liggen, dan lees je daar veelal bij dat dit mensen zijn met ook andere aandoeningen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Rzaan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:05:
[...]

Ik zie in de grafiek staan dat mensen van 18-60 met een medische indicatie AZ krijgen. En mobiele mensen van 60+ Pfizer.
Dan zou je toch kunnen zeggen dat je als 55 jarige met een medische indicatie juist meer kans hebt om ziek te worden dan menig 'gezonde' 65-jarige.
Nu weet ik wel dat men ergens een grens moet trekken, en het geen maatwerk kan zijn met 17 miljoen inwoners.
Maar ik mis toch de onderbouwing van de toekenning.
Als ik namelijk in de media lees dat er ook jongere mensen (dus onder de 60) in het ziekenhuis liggen, dan lees je daar veelal bij dat dit mensen zijn met ook andere aandoeningen.
Ik denk niet dat ze per se naar de mate van effectiviteit kijken bij het bepalen van de toekenning maar met name naar beschikbaarheid en hoe makkelijk het te distribueren en gebruiken is. AZ kan je in principe in een koffertje doen en langs de deuren, met Pfizer is dat lastig.

• Rzaan
Gonadan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:57:
Ik denk niet dat ze per se naar de mate van effectiviteit kijken bij het bepalen van de toekenning maar met name naar beschikbaarheid en hoe makkelijk het te distribueren en gebruiken is. AZ kan je in principe in een koffertje doen en langs de deuren, met Pfizer is dat lastig.
De beschikbaarheid snap ik. Als je niet van alles veel hebt moet je keuzes maken.
18-60 jarigen met een medische indicatie zijn in beginsel niet minder mobiel dan de de groep 60+.
Uitzonderingen daargelaten.
Daarnaast krijgen niet mobiele 60+'ers Moderna.
Dus het lijkt me dat distributie-gemak geen rol lijken te spelen waarom de ene groep het wel krijgt en de andere niet.

Dan blijft beschikbaarheid over. Keuzes dienen dan gemaakt te worden.
Begrijp ik nog steeds niet helemaal waarom 18-60 met een medische indicatie een vaccin krijgen met een lagere effectiviteit.
Het is niet dat ik er tegen ben, maar ik probeer het oprecht te begrijpen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Rzaan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:10:
[...]

De beschikbaarheid snap ik. Als je niet van alles veel hebt moet je keuzes maken.
18-60 jarigen met een medische indicatie zijn in beginsel niet minder mobiel dan de de groep 60+.
Dus het lijkt me dat distributie-gemak geen rol lijken te spelen waarom de ene groep het wel krijgt en de andere niet.

Begrijp ik nog steeds niet helemaal waarom 18-60 met een medische indicatie een vaccin krijgen met een lagere effectiviteit.
Enerzijds omdat de lagere effectiviteit vooralsnog speculatief is, anderzijds omdat een lagere effectiviteit niet betekent dat het überhaupt niets doet. Als AZ niet bij iedereen kan voorkomen dat ze corona krijgen, maar in de meeste gevallen wel voorkomt dat men ernstig ziek wordt omdat het virus toch niet meer helemaal nieuw is dan bereik je effectief hetzelfde voor die individuen.

Aangezien we het hier hebben over de werking van vaccins ben ik dan ook wel benieuwd hoe die cijfers zijn voor de verschillende vaccins.

[Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 13-01-2021 14:23]

• Rzaan
Gonadan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:22:
Enerzijds omdat de lagere effectiviteit vooralsnog speculatief is,
Als we ze nog niet precies weten... ok. Maar de cijfers van 60% en 95% zijn vooralsnog de enige aannemelijke. Los van de persconferentie van de directeur van AZ die ineens een hoger getal uit zijn hoed toverde.
Gonadan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:22:
anderzijds omdat een lagere effectiviteit niet betekent dat het überhaupt niets doet. Als AZ niet bij iedereen kan voorkomen dat ze corona krijgen, maar in de meeste gevallen wel voorkomt dat men ernstig ziek wordt omdat het virus toch niet meer helemaal nieuw is dan bereik je effectief hetzelfde voor die individuen.
Als dit een argument zou zijn, geef dan iedereen AZ. Is een stuk goedkoper en een stuk eenvoudiger qua distributie en opslag? Dat het wat later komt, zou een reden kunnen zijn. Maar in de grafiek van de overheid begint de inenting van 60+'ers (mobiel en niet mobiel) gelijktijd met die van de 18-60 jarigen met medische indicatie.

Dus blijkbaar is er een reden dat 18-60 jarigen met medische indicatie een vaccin krijgen met een lagere effectiviteit, terwijl volgens mij (maar dat weet ik niet) zij een hogere kans op ernstig ziek worden hebben bij een besmetting dan een groot deel van de groep 60+ers.

• eamelink
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

eamelink

Droptikkels

Rzaan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:47:
Dus blijkbaar is er een reden dat 18-60 jarigen met medische indicatie een vaccin krijgen met een lagere effectiviteit, terwijl volgens mij (maar dat weet ik niet) zij een hogere kans op ernstig ziek worden hebben bij een besmetting dan een groot deel van de groep 60+ers.
De reden is dat specifiek de Moderna en Pfizer vaccins zeer goed werken voor ouderen. De gezondheidsraad (emphasis mine):
Mensen van 60 jaar en ouder hebben het grootste risico op ernstige ziekte en sterfte door COVID-19. Het vaccin van Moderna werkt zeer goed bij deze groep. Daarom adviseert de Gezondheidsraad het primair en zo snel mogelijk in te zetten voor ouderen vanaf 60 jaar, te beginnen bij de oudsten, ongeacht of zij tot een medische risicogroep horen of niet.

...

Van het vaccin van Moderna en het vaccin van BioNTech/Pfizer zou minimaal 90% gereserveerd moeten worden voor vaccinatie van ouderen, vindt de Gezondheidsraad. De raad adviseert rekening te houden met scenario’s waarin vaccins later of in kleinere hoeveelheden beschikbaar komen dan gedacht en het vaccinatieprogramma zo in te richten dat het mogelijk is de gekozen vaccinatiestrategie te blijven volgen.

[Voor 25% gewijzigd door eamelink op 13-01-2021 14:55]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
terwijl volgens mij (maar dat weet ik niet) zij een hogere kans op ernstig ziek worden hebben bij een besmetting dan een groot deel van de groep 60+ers.
Dit is wel een beetje de kern denk ik. Je doet nu zelf een aanname en gaat op zoek naar onderbouwing, misschien klopt het startpunt al niet.

• TutanRamon
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21-01 13:12
Rzaan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:10:
[...]

18-60 jarigen met medische indicatie krijgen niet per definitie AZ. Volgens https://www.rijksoverheid...estrategie+Tijdschema.pdf krijgen ze AstraZeneca, CureVac, Janssen of Sanof.

We see things as we are, not as they are

• YakuzA

YakuzA

[...]
Als je het aantal doden/IC onder de 60 vergelijkt met het aantal doden/IC boven de 60 lijken de argumenten voor die beslissing mij wel duidelijk.

PSN

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Interessant als achtergrondfeit; de grootste vaccin producent ter wereld zit in India!

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-52363791

One of them is Serum Institute of India, the world's largest vaccine maker by number of doses produced and sold globally. The 53-year-old company makes 1.5 billion doses every year, mainly from its two facilities in the western city of Pune. (It has two other small plants in the Netherlands and the Czech Republic.) Around 7,000 people work for the firm.

https://www.gavi.org/covax-facility

https://orf.at/stories/3196859/

Die Fabrik des „Impfstoffprinzen“

Während in einigen Ländern bereits Menschen gegen Covid-19 geimpft werden, steht Indien derzeit in den Startlöchern. Am Samstag soll die Impfkampagne im Land mit mehr als einer Milliarde Einwohnern und Einwohnerinnen starten. Unterstützung wird vom größten Impfstoffhersteller der Welt erwartet – der soll aber auch andere Länder beliefern.

https://www.boerse-online...hre-geschichte-1029764921

Produktion läuft bereits auf Hochtouren

Die Corona-Krise rückt das Serum Institute nun ins Rampenlicht der Welt. Die Poonawallas gehen schon seit Monaten finanziell ins Risiko und lassen Hunderte Millionen Einheiten Covid-Impfstoff produzieren - also lange vor den erforderlichen Genehmigungen der verschiedenen Gesundheitsbehörden, etwa der European Medicines Agency (EMA) oder der Food and Drug Administration (FDA) in den USA. So produziert SII bis Ende des Jahres voraussichtlich 400 Millionen Einheiten des inzwischen fast marktfähigen Impfstoffs, den das Jenner Institute der Universität Oxford zusammen mit dem britischen Pharmagiganten AstraZeneca entwickelt und aufwendig klinisch testet. Anfangs dürfte diese Vakzine, wie Adar Poonawalla signalisierte, um drei US-Dollar je Injektion kosten, später dann rund 1000 indische Rupien (um 13 Dollar) - so wenig also, dass auch das indische Gesundheitswesen und seine Pendants in ärmeren Ländern es stemmen können.

Das Oxford-Präparat ist nicht der einzige Corona-Impfstoff, der von SII-Bändern läuft. Die Poonawallas sind auch beim Hoffnungsträger des US-Anbieters Novavax sowie beim Impfspray von Codagenix eingebunden. Sie haben inzwischen Hunderte Millionen Euro aus ihrer Privatschatulle in die Corona-Forschung und Impfstoffproduktion gesteckt. Ob dieses Investment sich jemals rentieren wird, ist offen - einer der Gründe, warum die Bill & Melinda Gates Foundation, die finanzstärkste Stiftung weltweit, einen neunstelligen Dollar-Betrag beigetragen hat. "Ich bin sehr zuversichtlich, dass Indien eine große Rolle spielen kann, sobald wir im Laufe der nächsten vier Monate eine Impfstoffzulassung haben", sagte Microsoft-Mitbegründer Bill Gates der indischen Tageszeitung "Economic Times".

Die Universität Oxford, die heute ganz vorn bei der Entwicklung des Corona-Impfstoffs mitmischt, hat Cyrus Poonawalla übrigens längst das akademische Krönchen aufgesetzt. Das war im Juni 2019, als die Elite-Hochschule dem Firmengründer und Lebensretter den Ehrendoktortitel verlieh. Also lange vor der Pandemie, als die meisten beim Stichwort "Corona" noch an Sterne und mexikanisches Bier dachten.

Mooie Plaatjes   

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
D.deJong schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:19:
Daniel tuijnman fileert dhr Schetters op vakkundige wijze.
https://twitter.com/Danie...atus/1347462410119114752/

thnx, even de link er bij quoten :)

specs

• RoD
  • Niet online

RoD

ehtweak schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:45:
Interessant als achtergrondfeit; de grootste vaccin producent ter wereld zit in India!

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-52363791

One of them is Serum Institute of India, the world's largest vaccine maker by number of doses produced and sold globally. The 53-year-old company makes 1.5 billion doses every year, mainly from its two facilities in the western city of Pune. (It has two other small plants in the Netherlands and the Czech Republic.) Around 7,000 people work for the firm.

https://www.gavi.org/covax-facility

https://orf.at/stories/3196859/

Die Fabrik des „Impfstoffprinzen“

Während in einigen Ländern bereits Menschen gegen Covid-19 geimpft werden, steht Indien derzeit in den Startlöchern. Am Samstag soll die Impfkampagne im Land mit mehr als einer Milliarde Einwohnern und Einwohnerinnen starten. Unterstützung wird vom größten Impfstoffhersteller der Welt erwartet – der soll aber auch andere Länder beliefern.

https://www.boerse-online...hre-geschichte-1029764921

Produktion läuft bereits auf Hochtouren

Die Corona-Krise rückt das Serum Institute nun ins Rampenlicht der Welt. Die Poonawallas gehen schon seit Monaten finanziell ins Risiko und lassen Hunderte Millionen Einheiten Covid-Impfstoff produzieren - also lange vor den erforderlichen Genehmigungen der verschiedenen Gesundheitsbehörden, etwa der European Medicines Agency (EMA) oder der Food and Drug Administration (FDA) in den USA. So produziert SII bis Ende des Jahres voraussichtlich 400 Millionen Einheiten des inzwischen fast marktfähigen Impfstoffs, den das Jenner Institute der Universität Oxford zusammen mit dem britischen Pharmagiganten AstraZeneca entwickelt und aufwendig klinisch testet. Anfangs dürfte diese Vakzine, wie Adar Poonawalla signalisierte, um drei US-Dollar je Injektion kosten, später dann rund 1000 indische Rupien (um 13 Dollar) - so wenig also, dass auch das indische Gesundheitswesen und seine Pendants in ärmeren Ländern es stemmen können.

Das Oxford-Präparat ist nicht der einzige Corona-Impfstoff, der von SII-Bändern läuft. Die Poonawallas sind auch beim Hoffnungsträger des US-Anbieters Novavax sowie beim Impfspray von Codagenix eingebunden. Sie haben inzwischen Hunderte Millionen Euro aus ihrer Privatschatulle in die Corona-Forschung und Impfstoffproduktion gesteckt. Ob dieses Investment sich jemals rentieren wird, ist offen - einer der Gründe, warum die Bill & Melinda Gates Foundation, die finanzstärkste Stiftung weltweit, einen neunstelligen Dollar-Betrag beigetragen hat. "Ich bin sehr zuversichtlich, dass Indien eine große Rolle spielen kann, sobald wir im Laufe der nächsten vier Monate eine Impfstoffzulassung haben", sagte Microsoft-Mitbegründer Bill Gates der indischen Tageszeitung "Economic Times".

Die Universität Oxford, die heute ganz vorn bei der Entwicklung des Corona-Impfstoffs mitmischt, hat Cyrus Poonawalla übrigens längst das akademische Krönchen aufgesetzt. Das war im Juni 2019, als die Elite-Hochschule dem Firmengründer und Lebensretter den Ehrendoktortitel verlieh. Also lange vor der Pandemie, als die meisten beim Stichwort "Corona" noch an Sterne und mexikanisches Bier dachten.
Er zit veel productiecapaciteit in India inderdaad, niet alleen voor vaccins. India en China zijn zo'n beetje de koplopers als het om productiefaciliteiten gaat.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoD schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:40:
[...]

Er zit veel productiecapaciteit in India inderdaad, niet alleen voor vaccins. India en China zijn zo'n beetje de koplopers als het om productiefaciliteiten gaat.
En niet alleen voor eindproducten, maar -misschien nog veel belangrijker- ook voor grondstoffen.

• Holk
https://www-cnbc-com.cdn....ates-immune-response.html

Beetje PR maar als je tussen de regels door leest;

Vaccin van JNJ is werkzaam in beide leeftijdsgroepen (18-55 en ouder) en enkele dosis is voldoende. Caveat; niet iedereen heeft bij de 28 dagen meting antilichamen maar bij 57 dagen wel

Data fase 3 studie wordt verwacht eind januari. Dat zou mooi zijn voor de filing

• Rzaan
Holk schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:58:
Vaccin van JNJ is werkzaam in beide leeftijdsgroepen (18-55 en ouder) en enkele dosis is voldoende. Caveat; niet iedereen heeft bij de 28 dagen meting antilichamen maar bij 57 dagen wel
Zegt dit iets over het percentage van effectiviteit?

Soms moet je ook effe bedenken dat er sufferds zoals ik meelezen. Dus iets meer duiding en uitleg, aub. :)

• Holk
Rzaan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:21:
[...]

Zegt dit iets over het percentage van effectiviteit?

Soms moet je ook effe bedenken dat er sufferds zoals ik meelezen. Dus iets meer duiding en uitleg, aub. :)
De effectiviteit wordt gemeten door het aantal mensen dat COVID ontwikkeld na infectie in de twee verschillende groepen (vaccin vs. placebo). Als je puur naar de aanmaak van specifieke antilichamen zie je dat Pfizer, Moderna en JNJ laten zien dat alle deelnemers die het vaccin hebben ontvangen deze aanmaken (de eerste twee fabrikanten na 2 shots, JNJ met 1 shot maar wel op een later tijdspunt). De grafiek van COVID positief hebben we alleen van Pfizer en Moderna, AZ heeft er 1 maar die was ‘interim’; incompleet dus. JNJ heeft dat (nog) niet

Kijkend naar antilichaam aanmaak, beetje door de wimpers kijken, verwacht ik dezelfde mate van effectiviteit (wat ik ook voor de AZ verwacht)

• Rzaan
Holk schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:37:
[...]
Kijkend naar antilichaam aanmaak, beetje door de wimpers kijken, verwacht ik dezelfde mate van effectiviteit (wat ik ook voor de AZ verwacht)
Bedoel je hiermee dezelfde effectiviteit als Moderna en Pfizer?

• Holk
Rzaan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:03:
[...]

Bedoel je hiermee dezelfde effectiviteit als Moderna en Pfizer?
Ja

• Rzaan
Holk in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"Holk schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:06:
[...]
Ja
Dat klinkt goed.

Ik mis in de berichtgeving in de media net dat stukje extra uitleg. Nu begrijp ik dat zij het zeer begrijpelijk willen houden, en niet alle ruimte hebben. Maar net die paar extra vragen door de journalist beantwoord zien of een stukje verdieping, zou mooi zijn.

[Voor 20% gewijzigd door Rzaan op 16-01-2021 12:13]

• Holk
Rzaan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:11:
[...]

Dat klinkt goed.

Ik mis in de berichtgeving in de media net dat stukje extra uitleg. Nu begrijp ik dat zij het zeer begrijpelijk willen houden, en niet alle ruimte hebben. Maar net die paar extra vragen door de journalist beantwoord zien of een stukje verdieping, zou mooi zijn.
Media bericht wat de fabrikant meldt. Na het opbieden van Pfizer en Moderna en de screwup van AZ in deze race is er wat meer terughoudendheid ontstaan (wat goed is als je het mij vraagt). JNJ heeft nooit echt vooraan gestaan met die competitie ver-pissen.

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Dat klinkt goed.

offtopic:
Heel veel media hebben geen wetenschapsredacturen (want te duur en niet spannend genoeg), dus zie je zelden gedegen artikelen met duiding.

Blijkbaar stonden de resultaten van JnJ al sinds woensdag in de NEJM, helemaal gemist. Hier de link: https://www.nejm.org/doi/...34201?query=featured_home Met onze Hanneke Schuitenmaker als laatste auteur :P

Wat interessant is, is dat ze twee dosissen testen, en nog bezig zijn met een 1-dose vs. 2-dose regimen te onderzoeken. Maar het blijkt dus al met 1 dosering een goede immuunresponse te geven. Wat belangrijke data:

*90% van de deelnemers had na 29 dagen een robuuste hoeveelheid antilichamen, en na 57 dagen was dat 100%.
*Alhoewel een single dose een goede titer gaf, bleek een tweede dosering deze nog véél verder op te hogen (factor ~3)
*T-cellen (CD4+, die immuunresponse ondersteunen en ook na de infectie worden omgetoverd tot geheugencellen) waren meer prominent aanwezig in de jongere groep (18-55) dan in de oudere groep. Maar nog altijd een 60-67 procent van de ouderen had detecteerbare T-cellen. Dit is overigens gemeten na dag 14, dus wellicht dat het nog verder is opgehoogd.
*Nadelen: slechts ~800 vrijwilligers geïncludeerd, maar wel met een groot aantal onderzochte parameters (single vs. two dose, low vs. high dose, jong vs. oud). We hebben dus echt de fase 3-resultaten nodig.
*bijwerkingen: meer in de hogere dose groep, en meer in de jongere groep. Type bijwerkingen vergelijkbaar met andere vaccins (hoofdpijn, injection site reaction, misselijkheid, koorts).

Heel mooi, nu op naar de fase 3 :Y

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Dat klinkt goed.

Het is wel grappig dat je diepgang vraagt, maar eigenlijk wilt horen "het is even effectief" :P.

• Rzaan
Natuurlijk wil ik dat het liefste horen. :)
Maar alleen als het ook daadwerkelijk zo is.

Met diepgang bedoel ik dat journalisten wel iets vaker de vragen zouden kunnen stellen die ook bij bij een kleiner deel van hun publiek leven. Niet alleen de grootste groep bedienen en in algemeenheden berichten, maar ook info voor de lezers/kijkers die zich wat meer in de periferie van de bepaalde groepen bevinden.

• Rzaan
Dit vind ik wel interessant (gekopieerd uit Eindhovens Dagblad)
Om nieuwe gevaarlijke mutaties van het coronavirus zo snel mogelijk op te sporen, moeten Nederland en andere Europese landen op veel grotere schaal de erfelijke code in kaart brengen van verzameld virusmateriaal. Dat stelt onder anderen celbioloog Eelco van Anken van het San Raffaele wetenschappelijk instituut in Milaan in De Telegraaf.

Hij doelt op het zogenaamde sequencing waarbij de RNA-keten van het virus wordt uitgelezen. "Door te weten met welke variant mensen besmet zijn geraakt en vervolgens te bepalen welk ziekteverloop erop volgt, kunnen we vaststellen hoe mild of hoe gevaarlijk de verschillende mutaties zijn."

Het punt is dat deze techniek wereldwijd slechts in beperkte mate wordt gebruikt. Denemarken en Engeland zijn uitzonderingen; beide landen zijn goed voor 52 procent van alle uitgelezen Covid-genomen die vrijwillig in de mondiale database GISAID worden gedeeld. De rest van Europa volgt op afstand.

Moleculair bioloog Pieter Borger doet het bericht op Twitter af als 'bangmakerij'.

https://twitter.com/BorgerPieter/status/1350700046833082368

Nu heeft Pieter Borger heel veel op zijn Twitter Account staan, en ik kan niet beoordelen of hij het steeds bij het rechte eind heeft.

@Holk Lat jij je licht hier eens op schijnen aub.

• YakuzA

YakuzA

Rzaan schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:56:
Dit vind ik wel interessant (gekopieerd uit Eindhovens Dagblad)
Om nieuwe gevaarlijke mutaties van het coronavirus zo snel mogelijk op te sporen, moeten Nederland en andere Europese landen op veel grotere schaal de erfelijke code in kaart brengen van verzameld virusmateriaal. Dat stelt onder anderen celbioloog Eelco van Anken van het San Raffaele wetenschappelijk instituut in Milaan in De Telegraaf.

Hij doelt op het zogenaamde sequencing waarbij de RNA-keten van het virus wordt uitgelezen. "Door te weten met welke variant mensen besmet zijn geraakt en vervolgens te bepalen welk ziekteverloop erop volgt, kunnen we vaststellen hoe mild of hoe gevaarlijk de verschillende mutaties zijn."

Het punt is dat deze techniek wereldwijd slechts in beperkte mate wordt gebruikt. Denemarken en Engeland zijn uitzonderingen; beide landen zijn goed voor 52 procent van alle uitgelezen Covid-genomen die vrijwillig in de mondiale database GISAID worden gedeeld. De rest van Europa volgt op afstand.

Moleculair bioloog Pieter Borger doet het bericht op Twitter af als 'bangmakerij'.

https://twitter.com/BorgerPieter/status/1350700046833082368

Nu heeft Pieter Borger heel veel op zijn Twitter Account staan, en ik kan niet beoordelen of hij het steeds bij het rechte eind heeft.

@Holk Lat jij je licht hier eens op schijnen aub.
Nederland deed tot aan de UK variant in december idd maar 500 tot 1000 samples per week sequencen.
Ben idd wel benieuwd waarnaar ze nu opgeschaald zijn.
(Zou ook niet weten welke landen aan gisaid data aanleveren)

PSN

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 13:05
De vraag is of veel meer ook echt nodig is, als er een serieuze besmettelijkere mutatie is valt dat met 1.000 per week ook op, t nadeel is dat je iets later weet hoeveel besmettelijker t is en dat je regionale uitbraken later detecteert

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Borger is een ramp. Hij is degene die met allerlei aluhoedjes en numpties op hoge poten is gaan eisen dat de originele publicatie over de Covid-19 PCR ingetrokken moet worden. Hij heeft ooit wat PCRs gedaan en denkt nu een expert te zijn. Alhoewel hij natuurlijk een kapotte klok is en dus soms per ongeluk gelijk kan hebben, is dat de uitzondering. Het is ironisch dat een figuur als Borger klaagt dat een ander onvoldoende expertise heeft.

Sequencing is inderdaad de beste optie; de Britse variant zou anders niet zo snel opgepikt zijn, net zoals de Braziliaanse variant etc. Nederland loopt achter en mag echt wel meer moeite doen.

[Voor 7% gewijzigd door gambieter op 17-01-2021 13:06]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Mr.Joker
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Is het niet mogelijk om een specifiek gen uit de Britse variant te pakken die de 'Nederlandse' variant niet heeft en daar de PCR op in te stellen? Of is dat niet mogelijk? @Holk

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Er is geen "Nederlandse" variant. Er zijn allerlei varianten die de omloop doen.

De Britse variant is een uitzondering omdat die epidemisch is, dwz heel snel de overhand krijgt boven de rest van de varianten.

• Mr.Joker
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
gambieter schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:15:
Er is geen "Nederlandse" variant. Er zijn allerlei varianten die de omloop doen.

De Britse variant is een uitzondering omdat die epidemisch is, dwz heel snel de overhand krijgt boven de rest van de varianten.
Laat ik het zo stellen, de variant die in Nederland al een tijdje dominant is. Er zitten verschillen in het genoom van deze twee types.

• RoD
  • Niet online

RoD

Mr.Joker schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:04:
Is het niet mogelijk om een specifiek gen uit de Britse variant te pakken die de 'Nederlandse' variant niet heeft en daar de PCR op in te stellen? Of is dat niet mogelijk? @Holk
Ik weet niet hoe gemakkelijk je daar je primers voor de PCR op kan afstellen maar ik vind het eigenlijk ook niet zo'n interessante vraag. Sequencen is tegenwoordig echt niet zo'n probleem meer en het lijkt mij niet teveel gevraagd om virusvarianten in grotere mate genetisch en functioneel te karakteriseren. Ook om mogelijke ontwikkelingen zoals vaccinresistentie tegen te gaan (lees: snel te ontdekken dat er mogelijk problematische varianten rondgaan en de vaccins bijstellen nog voordat de pleuris uitbreekt).

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Mr.Joker schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:19:
Laat ik het zo stellen, de variant die in Nederland al een tijdje dominant is. Er zitten verschillen in het genoom van deze twee types.
Goedkoop is duurkoop. Met de Britse variant viel het op doordat 1 van de 3 PCRs negatief was, dwz de mutatie die specifieke PCR deed falen. Masr je weet dan niet welke andere mutaties er mogelijk zijn.

Door te sequencen weet je dat wel, en kun je de PCR zelfs in silico nabootsen. We doen dit ook allang voor bacterien, die veel meer kosten om te sequencen.

Je kunt niet zomaar een diagnostische PCR aanpassen, daar je een traject in moet van optomalisatie, validatie, accreditatie etc.

[Voor 9% gewijzigd door gambieter op 17-01-2021 13:31]

• Holk
Zullen we eerst even de benchmark nemen dat wat Pieter Borger zegt per definitie met een grote korrel zout genomen moet worden? Die man schuift alle gangbare wetenschappelijke consensus naast zich neer om een verhaal te vertellen wat alleen als doel heeft de anti-COVID clan te ondersteunen. Met wetenschap heeft het weinig te maken

Mbt de PCR; de Britse variant viel op omdat er 1 van de 3 PCRs een negatief signaal gaf terwijl de andere 2 het wel deden (ook in samples waar het signaal al bij een Ct van 14 op kwam). Zagen ze in Engeland maar ook wel elders. Engeland sequenced heel veel van de positieve samples; daar hebben ze heel veel geld voor gekregen en doen dan ook. Meende dat ze 25% van de samples door de sequencer haalden. De rest van Europa een handje vol. Daardoor kwamen ze er achter dat de S-negatieve PCR samples bijna altijd die B117 versie was met de mutaties.

In Nederland gaan we nu naar de situatie dat we de gevalideerde PCR protocollen blijven doen, maar dat we de positieve samples her-analyseren op dit S-gen. De pool wordt nog steeds niet gesequenced (is veel duurder) maar met deze extra PCR stap kun je wel de conclusie trekken over wat de incidentie is van de Britse mutant

Kunnen we dan een nieuw PCR protocol opzetten voor deze specifieke versie; kan wel maar dan mis je de gangbare versie, je moet alles opnieuw valideren (protocol maar ook elk lab) en als er dan een B128 komt (noem even wat) begin je van voren af aan.

Veel labs doen die S-gen PCR ook helemaal niet; dit is een sterk muterende regio waardoor je vals-negatieve waarden kan krijgen

[Voor 69% gewijzigd door Holk op 17-01-2021 14:01]

• LightPhoenix
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:36

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

Mr.Joker schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:19:
[...]

Het is niet zo dat er bij de een een compleet gen mist tov de andere variant. Letters in de genen zijn wat verschillend. Enige wat je met een PCR tegen die Engelse variant zou vinden is dat het of wel die is, of niet. Niet welke dan wel. Dan moet je of weer een PCR doen met andere primers tegen een andere variant of gewoon dus sequencen.
Je wil voor de PCR een test die juist alle varianten herkent, juist omdat je de aanwezigheid van het virus wil aantonen. Voor de rest is sequencen echt een beter idee.

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• TheRicolaa10
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 13:30
Dit ziet er al goed uit!

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• RoD
  • Niet online

RoD

Zie: RoD in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"

Dit was fase 2, het is nu echt wachten op de fase 3, want we hebben nu nog geen effectiviteitsdata. Wel ziet dit er gewoon goed uit, natuurlijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• RoD
  • Niet online

RoD

https://nos.nl/l/2364988

Geen oorzakelijk verband aangetoond tussen het vaccin en de Noorse doden. Het is echter ook niet uitgesloten. Ik zou wel graag wat meer onderbouwing lezen, maar hoe dan ook is het goed nieuws. Het lijkt erop dat er een vergelijking is gemaakt met de "achtergrondsterfte" binnen deze groep, maar het wordt niet helemaal duidelijk.

Desondanks, een afweging maken of broze ouderen gebaat zijn bij de stress die een vaccinatie veroorzaakt, lijkt wel aan te bevelen.

[Voor 16% gewijzigd door RoD op 18-01-2021 21:56]

• codex
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10:08
Ik vraag mij af, aangezien long covid mogelijk is bij een asymptomische besmetting, biedt het virus bescherming tegen long covid? Een gevaccineerde kan uiteraard wel besmet raken, het lichaam zou het virus opruimen. Welk reactie long covid veroorzaakt, geen idee. Vanuit dat perspectief ben ik benieuwd of er iets uit de trails valt op te maken.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:36

Yucon

*broem*

RoD schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:54:

Geen oorzakelijk verband aangetoond tussen het vaccin en de Noorse doden. Het is echter ook niet uitgesloten. Ik zou wel graag wat meer onderbouwing lezen, maar hoe dan ook is het goed nieuws. Het lijkt erop dat er een vergelijking is gemaakt met de "achtergrondsterfte" binnen deze groep, maar het wordt niet helemaal duidelijk.

Desondanks, een afweging maken of broze ouderen gebaat zijn bij de stress die een vaccinatie veroorzaakt, lijkt wel aan te bevelen.
De indruk die ik uit andere nieuwsitems kreeg was dat zo'n vaccin bijwerkingen veroorzaakte die leken op een lichte verkoudheid/griep. En dat dit genoemde aantal ging om aanwijsbare personen die als gevolg van wat je winterse ongemakken kunt noemen het laatste duwtje gekregen hadden.

edit: -knip-

wat hier stond klopt niet. Het aantal mensen van die leeftijd dat ook nog eens in verpleeghuizen woont is veel kleiner dan die leeftijdsgroep in het algemeen

[Voor 19% gewijzigd door Yucon op 19-01-2021 07:51]

• Holk
reemprive schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 05:16:
Ik vraag mij af, aangezien long covid mogelijk is bij een asymptomische besmetting, biedt het virus bescherming tegen long covid? Een gevaccineerde kan uiteraard wel besmet raken, het lichaam zou het virus opruimen. Welk reactie long covid veroorzaakt, geen idee. Vanuit dat perspectief ben ik benieuwd of er iets uit de trails valt op te maken.
Long-COVID wordt vooral waargenomen in de groep die ziek genoeg is geweest om opgenomen te zijn in het ziekenhuis zonder IC verpleging of net niet ziekenhuis. Dus dit zijn de symptomatische patiënten. asymptomatische mensen zijn in principe niet getest (want geen symptomen dus geen noodzaak) dus die correlatie is vaak niet te leggen.

De vaccins zorgen voor minder mensen die klachten hebben en daardoor gaan testen, minder opnames etc. Dus extrapoleren kun je zeggen dat een vaccin niet per definitie alle ziektes tegen gaat maar wel de mate en de ernst. Dan zou je ook kunnen concluderen dat de kans dat mensen long-COVID oplopen ook veel kleiner is

• Holk
RoD schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:54:

Dit geeft overigens heel goed weer hoe lastig iets te bewijzen is. De aantallen zouden voldoende moeten zijn om een link te kunnen leggen, maar als er naast de mensen die dood gingen met een vaccin net zoveel mensen dood gingen zonder (in dezelfde leeftijd, met hetzelfde chronische ziektebeeld) is dat enorm lastig. Ik ben het met het laatste deel overigens erg eens; je moet dan de afweging gaan maken (in samenspraak) wat de baat is. Een paar uur koorts kan voor sommige ouderen al een laatste duw zijn, maar dan hebben we het over hele kwetsbare mensen

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 13:17
Even een vraagje als leek zijnde:

Ik zag in eerste instantie eind vorig jaar alles wat rooskleuriger in omdat de eerste vaccins zijn goedgekeurd, maar nu blijkt dat de leveringen van vaccins niet zo soepel verloopt en er ook wereldwijd mutaties van het virus opduiken.

Hoe groot is de kans dat de huidige goedgekeurde vaccins en de nog goed te keuren vaccins geen bescherming bieden tegen al die opkomende varianten?

Als blijkt dat het virus zich sneller muteert dan er vaccins op kunnen worden aangepast dan blijf je altijd achter de feiten aanlopen en dat zou een zwart scenario zijn...

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:39

Standeman

Moderator Witgoed / General Chat

Prutser 1e klasse

Vlassie1980 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:28:
Even een vraagje als leek zijnde:

Ik zag in eerste instantie eind vorig jaar alles wat rooskleuriger in omdat de eerste vaccins zijn goedgekeurd, maar nu blijkt dat de leveringen van vaccins niet zo soepel verloopt en er ook wereldwijd mutaties van het virus opduiken.

Hoe groot is de kans dat de huidige goedgekeurde vaccins en de nog goed te keuren vaccins geen bescherming bieden tegen al die opkomende varianten?

Als blijkt dat het virus zich sneller muteert dan er vaccins op kunnen worden aangepast dan blijf je altijd achter de feiten aanlopen en dat zou een zwart scenario zijn...
Ik denk dat je dan een soort kat en muisspel krijgt zoals bij het griepvaccin. Elk jaar krijgt dan de risico-groep een cocktail in gespoten.

Maar zover ik weet moet een virus behoorlijk muteren voordat vaccin's niet meer werken. Waarschijnlijk gaan we dat pas zien wanneer de meerderheid al lang en breed gevaccineerd is en krijgt een nieuwe variant pas de kans door selectiedruk.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Nu online
Ga er maar vanuit dat 2021 net als 2020 een verloren jaar is.

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 13:17
Lensent schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:34:
Ga er maar vanuit dat 2021 net als 2020 een verloren jaar is.
Kan je dat wat meer toelichten?

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Nu online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:06:
[...]

Kan je dat wat meer toelichten?
We gaan van lockdown naar lockdown (begrijpelijk), en het hele vaccineren schiet niet op.

Mensen worden onrustig, mkb valt om, economische schade zal enorm zijn, veel werkenden met langslepende post Corona klachten die moeten revalideren.

De klimaatomstandigheden voor Corona worden pas in maart of april misschien een beetje beter.

Tegen de tijd dat de rust misschien is teruggekeerd is het jaar alweer half voorbij en dan hopen dat er niet weer een piek gaat ontstaan door achterstallige vaccinaties icm mutaties.

Nee, in 2021 is echt nog niet veel licht aan het einde van de tunnel naar mijn mening.

• RoD
  • Niet online

RoD

Holk schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:58:
[...]

Dit geeft overigens heel goed weer hoe lastig iets te bewijzen is. De aantallen zouden voldoende moeten zijn om een link te kunnen leggen, maar als er naast de mensen die dood gingen met een vaccin net zoveel mensen dood gingen zonder (in dezelfde leeftijd, met hetzelfde chronische ziektebeeld) is dat enorm lastig. Ik ben het met het laatste deel overigens erg eens; je moet dan de afweging gaan maken (in samenspraak) wat de baat is. Een paar uur koorts kan voor sommige ouderen al een laatste duw zijn, maar dan hebben we het over hele kwetsbare mensen
Inderdaad. Het is semantisch, maar in dat geval is er natuurlijk wel een link tussen sterfte en het vaccin: het geeft het laatste duwtje, of dat nou komt door de stress van het proces zelf, of door het ontwikkelen van koorts. Maar praktisch gezien zouden die mensen dan toch al binnenkort komen te overlijden, waardoor er eigenlijk juist weer geen link is.

Het is een lastige nuance. Maar inderdaad, met zulke grote aantallen overleden ouderen, zou je een duidelijkere relatie tussen vaccin en sterfte verwachten als er daadwerkelijk een sterk verband is. En blijkbaar is dat er niet. Dus dat is een goed teken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Holk schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:54:
Long-COVID wordt vooral waargenomen in de groep die ziek genoeg is geweest om opgenomen te zijn in het ziekenhuis zonder IC verpleging of net niet ziekenhuis. Dus dit zijn de symptomatische patiënten. asymptomatische mensen zijn in principe niet getest (want geen symptomen dus geen noodzaak) dus die correlatie is vaak niet te leggen.

De vaccins zorgen voor minder mensen die klachten hebben en daardoor gaan testen, minder opnames etc. Dus extrapoleren kun je zeggen dat een vaccin niet per definitie alle ziektes tegen gaat maar wel de mate en de ernst. Dan zou je ook kunnen concluderen dat de kans dat mensen long-COVID oplopen ook veel kleiner is
Ik had dit al in gambieter in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4" gepost, maar hier ook nuttig:

VK-analyse: Almost a third of recovered Covid patients return to hospital in five months and one in eight die
Almost a third of recovered Covid patients will end up back in hospital within five months and one in eight will die, alarming new figures have shown. Research by Leicester University and the Office for National Statistics (ONS) found there is a devastating long-term toll on survivors of severe coronavirus, with many people developing heart problems, diabetes and chronic liver and kidney conditions.

Out of 47,780 people who were discharged from hospital in the first wave, 29.4 per cent were readmitted to hospital within 140 days, and 12.3 per cent of the total died. The current cut-off point for recording Covid deaths is 28 days after a positive test, so it may mean thousands more people should be included in the coronavirus death statistics.
Oftewel: veel van de mensen die in het ziekenhuis hebben gelegen maar niet overleden binnen 28 dagen na hun positieve test, zijn niet geteld als Covid-doden. Maar meer dan een kwart komt snel weer terug in het ziekenhuis, en meer dan 10% van het totaal overlijd dan alsnog.

En dit zijn gegevens uit de eerste golf in het VK. De tweede golf (derde golf?) gaat waarschijnlijk erger zijn, omdat we nu beter zijn in het laten overleven van de opgenomen patienten en ze daardoor mogelijk voorbij de 28-dagen grens gaan.

Of vaccinatie helpt tegen Long Covid is moeilijk te zeggen; vaak zal de schade al aangericht zijn en is de aanwezigheid van het virus niet meer noodzakelijk. Dit zie je in post-infectieuze aandoeningen, zoals Guillain-Barre syndroom, waar je de ziekteverwekker niet meer aantoont maar de anti-zelf (myeline epitopen op zenuwbanen) antilichamen er wel zijn en de schade aanrichten.

• RoD
  • Niet online

RoD

gambieter schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:52:
[...]

Ik had dit al in gambieter in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4" gepost, maar hier ook nuttig:

VK-analyse: Almost a third of recovered Covid patients return to hospital in five months and one in eight die

[...]

Oftewel: veel van de mensen die in het ziekenhuis hebben gelegen maar niet overleden binnen 28 dagen na hun positieve test, zijn niet geteld als Covid-doden. Maar meer dan een kwart komt snel weer terug in het ziekenhuis, en meer dan 10% van het totaal overlijd dan alsnog.

En dit zijn gegevens uit de eerste golf in het VK. De tweede golf (derde golf?) gaat waarschijnlijk erger zijn, omdat we nu beter zijn in het laten overleven van de opgenomen patienten en ze daardoor mogelijk voorbij de 28-dagen grens gaan.

Of vaccinatie helpt tegen Long Covid is moeilijk te zeggen; vaak zal de schade al aangericht zijn en is de aanwezigheid van het virus niet meer noodzakelijk. Dit zie je in post-infectieuze aandoeningen, zoals Guillain-Barre syndroom, waar je de ziekteverwekker niet meer aantoont maar de anti-zelf (myeline epitopen op zenuwbanen) antilichamen er wel zijn en de schade aanrichten.
Dit gaat om een periode van maanden. Ik ben wel benieuwd wat de achtergrondsterfte is in deze populatie, aangezien vooral mensen die al zwak zijn en onderliggend lijden hebben, in het ziekenhuis terechtkomen. Dus, wat is het verschil tussen deze groep mensen met Covid en een niet-Covid-controlegroep?

Overigens wil ik met die vraag niet zeggen dat er geen verschil is, we weten natuurlijk al dat er behoorlijk wat lange-termijngevolgen zijn van Covid, zeker als je in het ziekenhuis hebt gelegen.

[Voor 5% gewijzigd door RoD op 19-01-2021 12:58]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

RoD schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:56:
Dit gaat om een periode van maanden. Ik ben wel benieuwd wat de achtergrondsterfte is in deze populatie, aangezien vooral mensen die al zwak zijn en onderliggend lijden hebben, in het ziekenhuis terechtkomen. Dus, wat is het verschil tussen deze groep mensen met Covid en een niet-Covid-controlegroep?

Overigens wil ik met die vraag niet zeggen dat er geen verschil is, we weten natuurlijk al dat er behoorlijk wat lange-termijngevolgen zijn van Covid, zeker als je in het ziekenhuis hebt gelegen.
Tja, je kunt maar maximaal een maand of 10 kijken aangezien er voor die tijd geen gegevens zijn ;)

Er zit ook een definitieprobleem in, door de keuze van "overlijden binnen 28 dagen na positieve test". Ook daar zit mogelijk een stuk achtergrondsterfte in. Maar dat is niet anders met een Salmonella voedselvergiftiging, het zullen ook daar de co-morbiditeiten zijn die de doorslag geven. Was het dan een overlijden door Salmonella?

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• Holk
Dit klinkt als goed nieuws

De B117 variant wordt geneutraliseerd door samples verkregen van gevaccineerde mensen
The variant, known as B.1.1.7, has a high number of mutations, which has led to concerns that could bypass the immune defences built up by vaccines being rolled out worldwide, a large proportion of which have been made by BioNTech and Pfizer.

However, researchers at BioNTech’s headquarters in Mainz found that a test-tube version of the virus carrying all the new strain’s mutations was neutralised by antibodies in the blood of 16 patients who had received the vaccine in previous trials, half of whom were over 55 years old.

[Voor 98% gewijzigd door Holk op 20-01-2021 11:52]

• ultimateharry
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13:38

ultimateharry

Team Slayer:-)

Holk schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:49:
Dit klinkt als goed nieuws

[Twitter]

De B117 variant wordt geneutraliseerd door samples verkregen van gevaccineerde mensen

[...]
Zeker goed nieuws!

Is er iets te zeggen over of de mate van effectiviteit (hoog in de 90 voor Pfizer toch?) wellicht wel terugloopt bij deze varianten (B117 nu getest, maar ook de andere varianten?).
Of moeten we dat dan gewoon afwachten, en is dit een eerste indicatie van werkzaamheid?

• Holk
ultimateharry schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Zeker goed nieuws!

Is er iets te zeggen over of de mate van effectiviteit (hoog in de 90 voor Pfizer toch?) wellicht wel terugloopt bij deze varianten (B117 nu getest, maar ook de andere varianten?).
Of moeten we dat dan gewoon afwachten, en is dit een eerste indicatie van werkzaamheid?
Ligt er aan of de affiniteit en aviditeit gelijk is voor het epitope...

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
De Jonge kondigt nu ook aan dat de tweede prik van Pfizer na zes weken in plaats van drie weken plaatsvindt.

Dat is opmerkelijk, want het uitstellen van een tweede prik werd eerder afgeraden door zowel Pfizer als de Nederlandse medicijnwaakhond. De werking van het vaccin is niet getest met langere periodes tussen de eerste en de tweede prik.

Door meer tijd tussen de twee prikken aan te houden, kunnen sneller meer mensen een eerste keer worden ingeënt. Ook helpt de aanpassing volgens De Jonge verspilling tegen te gaan en hoeft er minder voorraad van het vaccin te worden aangehouden. Door deze maatregel kunnen zestigplussers sneller worden ingeënt.
Dus we gaan in Nederland liever snel vaccineren op een manier waarvan niet bekend is of het überhaupt werkt dan wat langzamer waar de werking wel van bekend is? :?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• RoD
  • Niet online

RoD

ultimateharry schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Zeker goed nieuws!

Dit is inderdaad een eerste indicatie, maar wel een hele positieve. We verwachten overigens sowieso dat in de praktijk de effectiviteit van de vaccins wat terug gaat lopen door onder andere veranderingen aan het virus, waardoor het virus bijvoorbeeld net wat gemakkelijker zou kunnen ontsnappen aan de antilichamen.

Sowieso zal het vermoedelijk een race tegen de mutanten worden waarbij het vaccin net even een beetje minder effectief wordt door wijzigingen in het virus, waardoor het vaccin moet worden aangepast. Net als bij het griepvirus.
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True