Q schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:15:
[...]
In het kader van
die lap tekst die ik hier boven schreef denk ik
juist dat het een
hele goede beslissing is van Tweakers.net
om zo'n expert in te huren.
Vanuit de positie van Tweakers.net snap ik je reactie niet helemaal: op deze manier van redeneren kan Tweakers.net het nooit goed doen. Geen expert inhuren of wel inhuren, het is altijd fout. Dat is wat mij betreft unfair. Dan denk ik: misschien moet je even goed nadenken wat jouw punt nu werkelijk is. (Ik bedoel dit niet kwaad).
Ik zou alleen verwachten dat de mensen die hier in dit topic reageren met een rode naam of de communicatie op de frontage en andere plekken verzorgen worden getraind. Ik zie al weer communicatie waarvan ik denk, tja. Zou ik niet doen.
Andere opmerking: korting op basis van karmapunten is prima, maar gaat denk ik weinig doen aan het sentiment. Maar ik ben geen communicatie-expert

Alhoewel ik het met je eens ben dat er aan de communicatie gewerkt moet worden zit er wel een risico aan het binnenhalen van een 'expert'.
Even plat gezegd krijg je dan natuurlijk gewoon een cursus luchtfietsen. Hoe zeg ik zoveel mogelijk zonder dat mijn woorden mij later in de kont kunnen bijten. Dan krijg je echt stukken tekst te lezen waar niks in staat eigenlijk. Dan zit er een dikke saus corporate/management speak overheen. Een recent voorbeeld in
Een jaar bij Tweakers: update van de communitymanagerDaarom hebben we op HQ de ambitie en plannen om Tweakers meer community-minded te maken. Als elke afdeling de info en handvatten heeft om de interactie met de community aan te gaan, kunnen we gerichter, efficiënter en hechter met jullie in verbinding staan. De cm heeft hier de rol om aan het roer te staan van deze werkzaamheden, ervoor te zorgen dat alles goed verloopt en iedereen de benodigdheden heeft om dit goed te kunnen doen.
Leuk maar nietszeggends. Persoonlijk heb ik liever dat de medewerkers gewoon zo rechtdoorzee mogelijk zijn. Geen geluchtfiets, geen fluf, gewoon eerlijk en concreet. Dat er dan wat tere zieltjes gekrenkt worden on the way is dan even niet anders maar je krijgt er gigantisch veel respect voor terug.
Dat gezegd hebbende wil ik wel een klein voorbeeldje geven van hoe het
achteraf misschien beter had gekund. De eerste berichtgeving over Premium had al in een veel eerdere fase op de FP moeten staan. Ik schat dat de eerste vergaderingen hierover al voor de zomer 2020 zijn geweest dus zeker in die periode. Met grofweg de volgende bewoordingen:
Hallo Tweakers,
Al jaren lang lopen de inkomsten terug vanuit de advertenties. Nu spelen we met het idee om Tweakers Premium in te voeren. Dit kan grofweg gaan lijken op het premium wat je ook op andere DPG sites zoals AD.nl ziet. Vooralsnog bestaan de plannen uit nog niet meer dan dit.
Natuurlijk willen we graag zoveel mogelijk constructieve feedback van jullie zien in het daarvoor bestemde topic. Nog niks staat vast dus nieuwe betere ideeën dit zijn ook zeker welkom.
Dan natuurlijk in wat netter Nederlands en met wat meer context maar in ieder geval zonder luchtfietsen erbij.

Bestaat de kans dat je na veel feedback verwerven en alle voors en tegens af te wegen nog steeds op hetzelfde model was uitgekomen? Ja. En die kans is best groot zelfs maar het had je wel een topic van 160 pagina's met geklaag bespaart. Ook had de tussentijdse update van olaf eerder deze week geen 300+ negatieve reacties gehad waarin wel erg veel mensen zeggen dat ze hun abbo opzeggen gehad.
Wat er dan vanaf het begin in dit topic had moeten gebeuren is dat alle feedback door Tweakers erkent wordt door bijvoorbeeld(!) een community manager. En dat er eens per week een update in dit topic zou komen of er wat met welke feedback kan worden gedaan door iemand die ook echt een lepel in de pap heeft. Dan heb je inmenging en terugkoppeling in een ietwat vast patroon wat het gehele topic constructiever zou houden.
Nogmaals, grote kans dat je bij hetzelfde premium model als nu zou uitkomen maar dat je geen grote groep users hebt weg geduwd en dat de acceptatie veel groter zou zijn.
Mijn 2 duppies
Wie goed doet, die goed ontmoet.