Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Draadloos laden

Pagina: 1
Acties:

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:32
@arnoudwokke
Met de al actieve bedrijven, het onderzoek en de historie van draadloos laden lijkt het een kwestie van tijd voordat draadloos laden via radiofrequenties in plaats van spoelen in populaire producten belandt.
Aangezien QI op frequenties tussen de 80 en 300 kHz werkt, is het logisch dat de antennes wat groter uitvallen. Die krijgen dan meestal de vorm van een spoel omdat die lange golflengtes nogal moeilijk hanteerbaar zijn (golflengte bij 200 kHz: 1500 meter). Maar goed: bij een middengolfzender kan het menselijk lichaam ook een prima antenne zijn: hou maar eens een TL-balk in de lucht.

Door met hele gerichte antennepatronen te werken op hogere frequenties kun je effectief meer vermogen laten aankomen bij het apparaat dat opgeladen worden moet, en met de huidige electronica is het ook relatief eenvoudig om veel vermogen op hogere frequenties te stoken.

Dat doet echter niets af aan het principe dat beide vormen van opladen via radiofrequenties gaat, en dat een spoel in dit geval niets anders is dan een antenne. En ook bij QI moet van wisselstroom gelijkspanning worden gemaakt, het door jou aangehaalde artikel gaat m.i. wat meer over de effici├źntie dan over de innovatie in de gelijkrichter.

Nog een link naar de desbetreffende pagina.

[Voor 5% gewijzigd door Siask op 05-02-2021 14:07. Reden: Toevoegen link]

• arnoudwokke
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16:03

arnoudwokke

Redacteur
Dank, ik heb er even een edit bijgezet. Het was iets dat ik uiteraard wel wist (ik schreef er nog over in oktober), maar bij het schrijven hiervan was me dat kennelijk even ontschoten :)

Thx iig, het staat erbij!

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True