Evaluatie van de huidige stand van zaken
Uit de Update over tweakers.net abonnementen:
Ten eerste de naam: Premium wordt Plus. We kregen veel opmerkingen dat Premium te veel (negatieve) associaties oproept met grote commerciële nieuwsmerken. De term Plus sluit beter aan op wat we met de abonnementen willen bieden. Het nieuws en de reviews zoals jullie die gewend zijn, blijven gratis. Plus-artikelen zijn extra voor de abonnees.
Van Premium naar Plus, meer dan een naamsverandering
De verandering van Premium naar Plus is niet slechts een verandering van de naam. Het is een fundamentele verandering van het product.
Natuurlijk is de connotatie die mensen hebben bij het woord 'Premium' niet alleen wat de Telegraaf of het AD doet: waarbij 50+% van de content achter een pay-wall zit, met alle negatieve associaties van dien.
Vanaf dag één was een veel gehoorde reactie op de artikelen: er is niets 'Premium' aan. Ik denk dat dit een veel groter probleem is/was, maar dat wordt wijselijk niet benoemd.
Er verscheen vrijwel dagelijks een 'Premium' artikel maar - laten we oprecht zijn - je kunt niet dagelijks premium content leveren, zeker niet zonder een batterij aan extra mensen in te huren.
De keuze voor het woord 'Premium' heeft denk ik heel veel schade veroorzaakt in de beeldvorming en dat is denk ik ook heel ernstig. Want het beïnvloed het sentiment enorm. Een eerste indruk doe je maar één keer op. Maar ook tweakers.net verdient een 2e kans.
Opeens ligt de lat veel lager. Niet langer verwachten wij NRC-level artikelen iedere paar dagen. Dagelijks een wat langer artikel en misschien 1x à 2x per maand een lang zaterdag-ochtend stuk is goed genoeg. En ook dat uitgebreidere stuk hoeft niet meteen voor een Pulitzer prijs te gaan. Want die verwachting wordt niet meer geschapen.
Ik realiseer me dat al mijn persoonlijke emotie als sneeuw voor de zon zou verdwijnen als Tweakers.net vanaf dag één het product om deze reden 'Plus' had genoemd. 'Plus' insinueert niet een soort hoogdravend ideaal van duiding en diepgang bieden.
Als ik met een Plus-bril

kijk naar de proef-artikelen, dan ben ik zoveel milder gestemd. Want ik beoordeel deze artikelen dan volgens een hele andere meetlat. En om een somme brug te slaan: die lat ligt een stuk lager, ik ben een stuk sneller tevreden. Een wat beter uitgediept artikel voldoet al aan dit criterium.
In de context van 'dag-één Plus', hadden mensen dan gekozen om gewoon een plus-abonnement te kiezen en misschien 50% van die plus-artikelen niet eens te lezen (niet alles zal ook aanspreken), maar gewoon als oprechte 'steun' voor Tweakers.net. Een beetje zoals het oude Hero abonnement. Met de wetenschap dat tweakers.net wel hun best doet om wat terug te geven.
Emotie en goodwill is alles.
En emotie is niet altijd
rationeel. Korte terzijde: het meest
onverstandige wat je kunt doen is om met emotie in discussie te gaan. Wat voort komt uit irrationaliteit kun je niet bestrijden met ratio. En
zeker niet met antwoorden als 'daar wordt nog aan gewerkt'. Dat is olie op het vuur, het is dan het mindere van twee kwaden om dan maar niet te reageren.
Laten we wel wezen: het is natuurlijk enorm gek dat mijn emotie totaal verandert doordat een naampje van het product wijzigt. Ik spreek alleen voor mijzelf uiteraard, maar ik denk dat emotie het gros van die 4k+ posts in dit topic vertegenwoordigen.
Omdat discussie met emotie geen zin heeft, zou het beter zijn om er alles aan te doen om te voorkomen dat die emotie ontstaat. Met name de emotie van frustratie over het gebrek aan (heldere) antwoorden op
vanzelfsprekende vragen.
Verwachtingsmanagement en communicatie
Helaas is dit niet goed gegaan, wat mij betreft.
Een deel van de pogingen tot communicatie is goed bedoeld, maar het lijkt soms alsof de tekst niet wordt gelezen vanuit het perspectief van de toehoorder, zeker met het sentiment in het achterhoofd en de antwoorden schieten dan vaak in het verkeerde keelgat.
Niet eens om de inhoud, maar de toehoorder geeft je geen
voordeel van de twijfel meer en ieder woord, ieder signaal ligt onder het vergrootglas. Je komt niet weg met juristen-antwoorden. Je publiek prikt daar doorheen en wordt alleen maar meer wantrouwend.
Een veelgehoorde frustratie is dat mensen vrezen dat een deel van de gratis content in de toekomst straks ook achter Plus verdwijnt. Tweakers.net reageert daar niet stellig op.
Dat is niet het plan. Nee, maar zoals Arnout Wokke schrijft:
En vergis je niet: Premium móet werken. Het tijdperk dat je gratis journalistiek op het web kon bekostigen met advertenties, loopt snel ten einde. Het aanbod in Nederland is ernstig verschraald afgelopen jaren. Ik heb een hoop van mijn concullega's op telecomgebied hun activiteiten zien terugschroeven of helemaal verdwijnen.
Bron:
arnoudwokke in 'reviews: Wi-Fi 6E komt eraan - Meer ruimte voor wifi met toev... (nadruk door mij)
Als Plus hoe dan ook
moet slagen, dan kan het dus gebeuren dat een deel van de gratis content in de toekomst ook achter Plus 'verdwijnt'. De implicatie is natuurlijk dat als Plus onvoldoende omzet genereert, dit het gevolg kan zijn om die omzet te stimuleren.
Tweakers.net snapt duidelijk wel dat dit natuurlijk erg gevoelig ligt, gezien de officiële motivatie om Premium te hernoemen. Dat is precies waar heel veel mensen zo bang voor zijn. Maar ik denk dat openheid en eerlijkheid initieel misschien heftige emoties oplevert, maar op de lange termijn voor meer acceptatie zorgt zodra die emotie een beetje bekoeld is.
En dat deze eerlijkheid, om ruiterlijk toe te geven dat dit een mogelijk scenario kan zijn afhankelijk van de omzet, achteraf
wel wordt gewaardeerd.
Want je weet dat als Tweakers.net straks inderdaad 'gedwongen' wordt om ook een deel van de gratis content achter Plus te plaatsen, de emotie zonder deze heldere, eerlijke openheid van zaken helemaal gaat ontploffen.
Tweakers.net is transparant en open over de makkelijke zaken, maar niet zo over de moeilijke zaken waar het écht om gaat.
Van wat ik er allemaal van begrijp horen mensen liever slecht nieuws dat later
gelukkig niet tot wasdom komt, dan dat tweakers.net ontwijkende vage antwoorden geeft, om dan alsnog 'gratis' content betaald te maken.
Het is heel goed dat tweakers.net heel transparant is geweest voor haar motivaties. Maar ze loopt vervolgens op eieren in haar communicatie als het gaat om het product en bepaalde gevolgen en aspecten hiervan.
Veel legitieme vragen worden beantwoordt met:
daar werken we nog aan, dat onderzoeken we nog. Daar hebben we geen duidelijk antwoord op. Dat is mogelijk eerlijk, maar dit kan niet, wat mij betreft.
Het resultaat is een half-bakken beeld, een niet-af product. Dat schept geen goed gevoel natuurlijk. Helaas bevinden wij ons nu hier.
Een duidelijke visie op het product
Een visie op je product moet je
van te voren formuleren, dat kun je niet bij elkaar 'butsen' op basis van onderzoek, polls en enquetes. En zeker niet gedurende een Béta. Daarbij hoort ook vanaf dag één een 100% uitgewerkt, helder verhaal, inclusief de mogelijk 'pijnlijke of gevoelige' aspecten.
Als je notabene wordt gedwongen om de
productnaam te wijzigen, dan moet ergens toch het besef zijn dat er iets mis is gegaan op dit vlak.
Al het onderzoek met polls ten spijt is mijn gevoel dat er onvoldoende oog is geweest voor emotie en dat er teveel gericht is geweest op polls en data, vertaald naar een business case. Het bood tweakers.net ook een safe-haven tegen kritiek uit dit topic. De data is een schild tegen de emotie. Voor mijn gevoel is dit mogelijk een reden dat dit topic - afgezien van de naamswijziging - vrijwel is genegeerd.
Tweakers.net heef in mijn ogen teveel naar haar eigen behoeftes gekeken, wat zij nodig heeft voor de lange termijn. Terwijl er toch onvoldoende begrip is geweest voor de emotionele kant van het verhaal. Die emotie is wel geanticipeerd, maar ik denk dat een duidelijke
visie en strategie ontbrak om specifiek die emotie te temmen.
Misschien zou het beter zijn om in een extra artikel alle pijnpunten gewoon open en bloot te adresseren en duidelijke antwoorden te geven op de open vragen. échte antwoorden, dus niet 'we zijn er nog mee bezig'. Ik denk dat als Tweakers.net zich op die manier kwetsbaar opstelt dat zit sentiment kan verbeteren.
Mijn indruk is dat tweakers.net niet
alle schade die zij - in mijn ogen - zelf heeft veroorzaakt door de zwakke communicatie kan herstellen, maar dat er wel reparatie mogelijk is. Nee heb je, ja kun je krijgen...
Het community aspect
De nieuws-artikelen zijn vaak informatief, het is fijn om één bron te hebben in je moerstaal die je over de dag een overzicht geeft. Voor mij is 90% vaak irrelevant, maar dat maakt niet uit. Ik kom hier nog steeds dagelijks.
Als ik een persoonlijke visie mag proberen te formuleren - die misschien een open deur is: de essentie van alle social media is dat mensen gehoord willen worden en interactie zoeken op basis van hun mening, waarbij mensen vaak ook een stukje validatie zoeken. Daarin voorziet het moderatiesysteem perfect. Het gaat niet om modereren, maar om ergens bij te horen, om waardering, en validatie.
Zoals door heel veel mensen opgemerkt zorgt de betaalmuur nu voor een tweedeling. Mensen kunnen niet meer deelnemen aan bepaalde discussies. Ze
voelen zich buitengesloten. Ik denk dat mensen helemaal vrede hebben met de gedachte dat ze niet alle content kunnen lezen.
Maar dat ze dus ook sociaal worden buitengesloten van de clique betalende gebruikers, dat steekt op een emotioneel niveau. Dit is niet zo rationeel, hoe erg is het om niet op alle artikelen te kunnen reageren?
Het spijt me, maar ik denk dat dit nog steeds toch een heet hangijzer is en ik zie geen goed antwoord. Persoonlijk vind ik het geen probleem, maar in dit topic is dit wel een veel gehoorde klacht.
Maar misschien is dit wel een mogelijk antwoord:
Niet alles hoeft te worden opgelost. Maar misschien is het goed genoeg als tweakers.net dit probleem erkent en dat zij dit gewoon niet kan oplossen en dat dit het gevolg zal zijn. De emotie / frustratie erkennen en op een oprechte manier benoemen is soms een groot deel van de pijn wegnemen.
Wie pakt het stuur?
Ik denk dat Tweaker.net hard behoefte heeft aan intern leiderschap die het product fundamenteel begrijpt, inclusief het perspectief van de community.
En ik denk dat stap één is om de communicatie op de frontpage, in de artikelen en ook in dit topic aan te pakken.
Niet meer 20 rode namen die allemaal iets anders schrijven. Een kleine groep woordvoeders die een eenduidig verhaal vertellen en ook conrete antwoorden geven en als die er niet zijn, vertel dan maar wanneer je wel antwoord hebt. En als je dat goed aanpakt dan groeit het aantal post van dit topic niet meer zo hard.
[
Voor 100% gewijzigd door
Q op 04-02-2021 21:25
]