Het grote Tweakers Plus-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 63 Laatste
Acties:
  • 355.124 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
WoutF schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:50:
[...]

Voor zaterdag staat er weer eentje op de planning :) Als het goed is hebben we nergens beloften gedaan over aantallen tot nu toe, met reden. How-to's is niet een format waar we een enorme ervaring mee hebben, dus voor ons is een doel van de bèta ook om te ontdekken hoeveel tijd en moeite er in een goede how-to gaat zitten, zodat we een goede inschatting kunnen maken van hoe vaak we ze kunnen brengen.
Klopt maar als je zegt enkele plus-artikelen per dag en 'Plus blijft niet beperkt tot nieuws; we willen jullie ook beter informeren over tech met technische achtergronden, how-to's, columns en interviews'. Dan vind ik 1 how-to (x2) wel erg karig in twee maanden tijd. Juist om te ontdekken wat een goede how-to is had je er toch meer moeten maken, het is immers nu de beta omdat te gaan uitvinden en hoe dat ontvangen wordt. Maar goed ik zal wel raar zijn om wat meer dan éen how-to in de beta te verwachten die al meer dan 2 maanden loopt. Want volgens mij moet het juist een van de onderdelen zijn die meer mensen over de streep moeten gaan trekken. En dat met maar 1 voorbeeld onderwerp?

[ Voor 13% gewijzigd door CyberMania op 04-02-2021 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maffie500
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-07 08:50
Danny schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:24:
Ik zie dat we nu al van 1 naar 2 premium berichten per dag gaan. Nog even en zonder plus abonnement is de fp gewoon op slot
Ben er maar zeker van dat dat uiteindelijk wel gaat gebeuren.
Tweakers blijft voor mij een leuke site, maar ik besef wel dat ik minder info zal krijgen in de toekomst.
Het is jammer dat het zo moet lopen maar uiteindelijk nemen zij de beslissingen en hebben wij als klant te kiezen of je hier akkoord mee gaat.
Voor mij persoonlijk staat de adblocker al aan en zal ik zeker geen abonnement nemen.
Ik blijf hier wel komen voor het forum, zolang dat dat nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09 13:54
Maffie500 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 00:06:
[...]

Tweakers blijft voor mij een leuke site, maar ik besef wel dat ik minder info zal krijgen in de toekomst.
Het is jammer dat het zo moet lopen maar uiteindelijk nemen zij de beslissingen en hebben wij als klant te kiezen of je hier akkoord mee gaat.
Voor mij persoonlijk staat de adblocker al aan en zal ik zeker geen abonnement nemen.
Adblocker gaat hier uit want ik betaal niet meer en ik ga niet lopen parasiteren. Eveneens uit principe overigens.

verzamelt -1's en -2's in hoog tempo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Gonadan schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:52:
De vraag is dan wel of één artikel wat gelijkaardige voorgangers gehad heeft genoeg aanleiding is om aan te nemen dat de redactie dus niet eerlijk is over het voornemen om extra content te bieden in plaats van bestaande content achter de muur schuiven.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Laat het maar eens zien. Je kunt moeilijk verwachten dat mensen nu meer gaan betalen voor misschien betere content in de toekomst.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny
Maffie500 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 00:06:
[...]

Ik heb het artikel van de vliegende drone overigens niet gelezen, maar staat daar nou echt veel meer info in dan in deze video van de brandweer zelf?
YouTube: Dronevideo

edit:
item maar even geopend. Lijkt erop dat de info uit de video in tekst is omgezet. Vervolgens staat deze video er ook bij. En dat is dan al 'premium'? Want dit lijkt me een stukje dat je in tien minuten in elkaar kunt draaien, of je plaatst gewoon alleen de video met een korte uitleg natuurlijk. Of mis ik een stuk waar jullie achter de schermen naar de locatie zijn gegaan, mensen hebben gesproken (ja, dat mag als verslaggever zijnde), achter de schermen hebben meegekeken en eigen materiaal hebben geschoten? Want dat zie ik er dan niet echt in terug.

[ Voor 25% gewijzigd door Danny op 04-02-2021 07:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Danny schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:19:
[...]

Ik heb het artikel van de vliegende drone overigens niet gelezen, maar staat daar nou echt veel meer info in dan in deze video van de brandweer zelf?
Ja, alleen waarom doe je dit dan op deze manier? Nu ros je algemeen nieuws achter een betaalmuur ("we blijven het nieuws brengen zoals je gewend bent hoor"), diept het een klein beetje uit en zorg je nu gelijk dat een gedeelte algemeen nieuws voor een groep niet meer te benaderen is.

100% een voorbeeld waarom ik zo'n moeite heb met "extra" en waar ik min of meer al bang voor was, gaat nu gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny
Mja, zoals gezegd zie ik nou niet direct een boel extra informatie. Stel ik zou op tweakers komen en vanwege dit bericht een plus abonnement afsluiten, dan zou ik me behoorlijk genaaid voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Nou ik ben wel over de streep getrokken hoor. Al die extra's (custom-css ed) boeien me niet zo, maar voor 2 euro p/maand wil ik graag de Plus-artikelen blijven lezen. Hopelijk kan er toch nog eens naar de prijs gekeken worden met bijv. een voordelig proefabonnement. 6 euro bij een maandelijks abonnement vind ik echt te veel als ik alleen voor de Plus-artikelen ga en ik wacht de komende how-to nog even af.

@WoutF Is er ook naar gekeken mensen hun eigen prijs te laten bepalen voor Plus met een slider tussen bijv. de 2 en 5 euro?

[ Voor 31% gewijzigd door CyberMania op 04-02-2021 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny
CyberMania schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:28:
Nou ik ben wel over de streep getrokken hoor. Al die extra's (custom-css ed) boeien me niet zo, maar voor 2 euro p/maand wil ik graag de Plus-artikelen blijven lezen. Hopelijk kan er toch nog eens naar de prijs gekeken worden met bijv. een voordelig proefabonnement.
2 euro per maand?
Waar zie jij 2 euro per maand? Plus wordt 6 euro per maand (72 euro per jaar).
Tenzij je heel veel vertrouwen hebt in de kwaliteit van de 'plus' berichten en meteen een jaar (60 euro per jaar) of zelfs twee jaar (48 euro per jaar) afsluit.
2 euro per maand betekent niks voor ze natuurlijk. Als 45 euro per jaar voor Hero al onvoldoende was om die stukjes te lezen gaan ze dat zeker niet voor 24 euro doen. Dan hebben ze liever niets, lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Danny schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:32:
[...]

2 euro per maand?
Waar zie jij 2 euro per maand? Plus wordt 6 euro per maand (72 euro per jaar).
Tenzij je heel veel vertrouwen hebt in de kwaliteit van de 'plus' berichten en meteen een jaar (60 euro per jaar) of zelfs twee jaar (48 euro per jaar) afsluit.
2 euro per maand betekent niks voor ze natuurlijk. Als 45 euro per jaar voor Hero al onvoldoende was om die stukjes te lezen gaan ze dat zeker niet voor 24 euro doen. Dan hebben ze liever niets, lijkt het.
Nee dat is voor mij de sweetspot. 2 euro p/maand voor de Plus-artikelen, zonder al die extra's (custom-css ed) en ad's mogen aan blijven voor mij. Dat moet wel haalbaar zijn toch? Anders dan bij de grotere nieuwssites, zoals Nrc, gaat het hier maar om betalen voor toegang tot enkele artikelen per dag extra he. Vandaar dat 2 euro p/maand (maandelijks opzegbaar) voor mij de sweetspot voelt om Plusmember te worden.

[ Voor 13% gewijzigd door CyberMania op 04-02-2021 07:40 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 18:00
Big Brain-time; hoe had Tweakers deze, pardon my french, shitstorm kunnen voorkomen? We gaan er even vanuit dat Plus niet invoeren nooit een optie is geweest (want even realistisch; dat is wel pijnlijk duidelijk geworden.)

Naamswijziging
Andere namen voor de abonnementen. Je "middelste" abonnement verplaatsen naar het "goedkoopste" slot is een dick-move voor iedereen die dat abonnement heeft. Hero kan je puur om die reden al niet handhaven. Gelukkig zijn er andere opties. Persoonlijk had ik het zo gedaan;

Supporter > Plus > Elite

Wat doe je met bestaande Hero-abonnementen?
Alle bestaande Hero-abonnementen krijgen o.b.v. de lengte dat ze Hero zijn een tijdelijke upgrade naar Plus. Denk aan; elk jaar Hero is 3 maanden Plus. Teruggekeken vanaf maart 2021 bijvoorbeeld.

Wat doe je met bestaande Supporter-abonnementen?
Ook een mooie uitleg erbij over waarom Supporter duurder gaat worden want kosten-batenanalyse, oude versie niet houdbaar. Dus is duurder geworden met extra optie van Hero, etc. etc. Gooi er desnoods nog een leuke andere extra in, IDK.

Extra (geheime) optie
Daarnaast zou ik een vierde optie bieden; Tweakers Donateur. Geen flair, geen bannertje naast naam, geen extra CSS, geen andere meuk. Alleen de optie om reclame uit te zetten, desnoods zelfs alleen bepaalde reclame (denk aan de page-fillers op de frontpage). Deze optie hoef je niet eens echt te marketen, zorg gewoon dat hij ergens te vinden is in een FAQ of in kleine lettertjes. De mensen die dit willen, vinden dit vanzelf namelijk.

Dit "abonnement" maak je maandelijks opzegbaar en kost €2. Perfect voor de Tweakers die uBlock Origin, PrivacyBadger, NoScript, Disconnect, Ghostery, PiHole en/of een VPN gebruiken en toch een extra steuntje aan Tweakers willen bieden.

Maar hey. Dit zijn "just my 2-cents".

Edits; spelling en duidelijkheid hier en daar.

Edit2: Ohja, bijna vergeten Tweakers, kleine pro-tip extra nog. Helemaal gratis.
Als je dit soort wijzigingen gaat doen in je abonnementen, waar je eigenlijk al van weet dat het gezeur gaat opleveren (want Nederlands = moeilijk volkje), zorg dat je alle details hebt uitgewerkt en absoluut duidelijk hebt hoe je belangrijke details gaat aanpakken (lees: aanbod aan bestaande Tweakers-abonnees)

[ Voor 18% gewijzigd door Genos op 04-02-2021 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirRosencrantz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-03 09:07

SirRosencrantz

Steam Deck-user

Danny schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:19:
[...]

edit:
item maar even geopend. Lijkt erop dat de info uit de video in tekst is omgezet. Vervolgens staat deze video er ook bij. En dat is dan al 'premium'? Want dit lijkt me een stukje dat je in tien minuten in elkaar kunt draaien, of je plaatst gewoon alleen de video met een korte uitleg natuurlijk. Of mis ik een stuk waar jullie achter de schermen naar de locatie zijn gegaan, mensen hebben gesproken (ja, dat mag als verslaggever zijnde), achter de schermen hebben meegekeken en eigen materiaal hebben geschoten? Want dat zie ik er dan niet echt in terug.
Ik heb voor dit artikel uitgebreid aan de telefoon gehangen met de brandweer en met mapture.ai. Beiden een half uur gesproken. Omdat het een nieuwsbericht is moet ik uiteindelijk keuzes maken wat ik op papier zet. Ik kan niet overal een groot achtergrondverhaal over schrijven. Maar als je geïnteresseerd bent in drones, hou dan vooral de plus-artikelen in de gaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
SirRosencrantz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:22:
[...]

Ik heb voor dit artikel uitgebreid aan de telefoon gehangen met de brandweer en met mapture.ai. Beiden een half uur gesproken. Omdat het een nieuwsbericht is moet ik uiteindelijk keuzes maken wat ik op papier zet. Ik kan niet overal een groot achtergrondverhaal over schrijven. Maar als je geïnteresseerd bent in drones, hou dan vooral de plus-artikelen in de gaten.
Nu ben ik even in de war. Was er niet gezegd dat nieuws niet echter de paywal ging komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danny
[...]

Hmm ok. Dat komt wmb niet helemaal uit de verf in het artikel zelf, wat dan weer jammer is. Ik zie niet echt veel info die anders of veel uitgebreider of informatiever is dan wat al in de video verteld wordt.
Verder is het voor mij binnenkort over met de plus-artikelen, want heb m'n abo opgezegd vanwege dit hele plus-gebeuren, zoals in de rest van dit topic ook wel te lezen valt. Alle respect maar ik heb - inclusief dit artikel - nog geen enkel plus-artikel gezien dat voor mij een verhoging van de prijs van mijn hero abonnement rechtvaardigt. En eerlijk gezegd heb ik nog geen enkel plus-artikel gezien dat sowieso een prijskaartje rechtvaardigt.

Zou toch zonde zijn als je straks zoveel werk in je artikelen steekt, (uur bellen + uur schrijven?) en vrijwel niemand leest het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danny
Mschamp schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:28:
[...]

Nu ben ik even in de war. Was er niet gezegd dat nieuws niet echter de paywal ging komen?
glijdende schaal al ingezet in de betafase :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danny
Genos schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:20:
Big Brain-time; hoe had Tweakers deze, pardon my french, shitstorm kunnen voorkomen?

Naamswijziging
Andere namen voor de abonnementen. Je "middelste" abonnement verplaatsen naar het "goedkoopste" slot is een dick-move voor iedereen die dat abonnement heeft. Hero kan je puur om die reden al niet handhaven. Gelukkig zijn er andere opties. Persoonlijk had ik het zo gedaan;

Supporter > Plus > Elite

Wat doe je met bestaande Hero-abonnementen?
Alle bestaande Hero-abonnementen krijgen o.b.v. de lengte dat ze Hero zijn een tijdelijke upgrade naar Plus. Denk aan; elk jaar Hero is 3 maanden Plus. Teruggekeken vanaf maart 2021 bijvoorbeeld.

Wat doe je met bestaande Supporter-abonnementen?
Ook een mooie uitleg erbij over waarom Supporter duurder gaat worden want kosten-batenanalyse, oude versie niet houdbaar. Dus is duurder geworden met extra optie van Hero, etc. etc. Gooi er desnoods nog een leuke andere extra in, IDK.

Extra (geheime) optie
Daarnaast zou ik een vierde optie bieden; Tweakers Donateur. Geen flair, geen bannertje naast naam, geen extra CSS, geen andere meuk. Alleen de optie om reclame uit te zetten, desnoods zelfs alleen bepaalde reclame (denk aan de page-fillers op de frontpage). Deze optie hoef je niet eens echt te marketen, zorg gewoon dat hij ergens te vinden is in een FAQ of in kleine lettertjes. De mensen die dit willen, vinden dit vanzelf namelijk.

Dit "abonnement" maak je maandelijks opzegbaar en kost €2. Perfect voor de Tweakers die uBlock Origin, PrivacyBadger, NoScript, Disconnect, Ghostery, PiHole en/of een VPN gebruiken en toch een extra steuntje aan Tweakers willen bieden.

Edits; spelling en duidelijkheid hier en daar.
Op de tijdelijke 'upgrade' naar plus na zou dit prima zijn. Maar Hero zou natuurlijk gewoon volledig toegang moeten hebben. Nu is het alsof je jarenlang je huis aan huisblad vrijwillig financieel hebt gesteund en ze dan opeens een paar items zwartstrepen omdat ze willen dat je méér betaalt.
Het voelt gewoon verkeerd en om die reden zal ik never nooit zo'n abo afsluiten. Dan lees ik die artikelen gewoonweg niet en poets ik ze weg met stylish of een userscript zodat ik ze ook niet voorgeschoteld krijg.
Ik vind de manier waarop Hero abohouders worden weggezet de grootste dick-move die ik in jaren ben tegengekomen. Had nog even het idee dat die wel vanuit DPG moest zijn gekomen omdat ik niet wilde geloven dat dit werkelijk door de tweakers-crew bedacht was, maar er is inmiddels verzekerd dat dit absoluut NIET vanuit DPG komt. Dat heeft het beeld dat ik had van tweakers en de mensen erachter compleet omgegooid. Van liefhebbers die dit met passie doen naar keiharde zakenlui die gewoon meer poen willen. Dat draagt ook niet bij aan mijn bereidheid geld te lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 18:00
Danny schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:35:
[...]

Op de tijdelijke 'upgrade' naar plus na zou dit prima zijn. Maar Hero zou natuurlijk gewoon volledig toegang moeten hebben. Nu is het alsof je jarenlang je huis aan huisblad vrijwillig financieel hebt gesteund en ze dan opeens een paar items zwartstrepen omdat ze willen dat je méér betaalt.
Het voelt gewoon verkeerd en om die reden zal ik never nooit zo'n abo afsluiten. Dan lees ik die artikelen gewoonweg niet en poets ik ze weg met stylish of een userscript zodat ik ze ook niet voorgeschoteld krijg.
Ik vind de manier waarop Hero abohouders worden weggezet de grootste dick-move die ik in jaren ben tegengekomen. Had nog even het idee dat die wel vanuit DPG moest zijn gekomen omdat ik niet wilde geloven dat dit werkelijk door de tweakers-crew bedacht was, maar er is inmiddels verzekerd dat dit absoluut NIET vanuit DPG komt. Dat heeft het beeld dat ik had van tweakers en de mensen erachter compleet omgegooid. Van liefhebbers die dit met passie doen naar keiharde zakenlui die gewoon meer poen willen. Dat draagt ook niet bij aan mijn bereidheid geld te lappen.
Persoonlijk compleet met je eens; maar realistisch gezien, kijkend naar hoe ze dit soort dingen over het algemeen aanpakken is dit het minimale aanbod wat Tweakers zou moeten kunnen maken.

Dit is echt weer puur gekeken vanaf de laatste .plan aankondiging. Alles daarvoor qua fouten heb ik maar even losgelaten, heeft toch geen nut meer om daar over te bakkeleijen.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
[...]

Maar dit staat toch haaks op wat Olaf eerder aangaf?
Olaf schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:08:

Niet alleen is iedereen hier zich er van bewust dat we dan de site de nek zouden omdraaien, het is ook om andere redenen niet realistisch. Het nieuws zoals we dat standaard brengen, is niet uniek genoeg. We proberen nieuws zo goed mogelijk te brengen, maar het is vooral om jullie dagelijks op de hoogte te brengen van wat er speelt op techgebied. We willen een flinke hoeveelheid nieuws publiceren, dat uitgebreid en foutloos te doen en gelukkig komen daar ook uitgebreide en goede reacties op. Nieuws is in die zin ook een middel om het samen over de gebeurtenissen rond tech te hebben en dat willen we met zoveel mogelijk mensen doen. Er is geen enkele reden dat achter een paywall te zetten want dan gaan jullie dat nieuws wel ergens anders halen.
Nu vermeng je dagelijks nieuws met wat diepgang en hup, gooi het maar achter die muur.
Ik ben er niet eens meer verbaasd over.

[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 04-02-2021 08:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

ed1703 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:38:
[...]

[...]

Nu vermeng je dagelijks nieuws met wat diepgang en hup, gooi het maar achter die muur.
Ik ben er niet eens meer verbaasd over.
En dit is dus de reden dat je niet allemaal verschillende poppetjes zelf de communicatie moet laten doen. Daar hebben bedrijven een persvoorlichter of woordvoerder voor Of doe eens heel gek, een communitymanager.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Het brandweer drone verhaal wil dus zeggen dat bij alles wat niet premium is...

- Er geen hoor en wederhoor is gedaan.
- er alleen maar overtyp werk wordt gedaan.

Als even een telefoongesprek voeren (wat normaal is voor een journalist) waar vrijwel geen nieuwe informatie uit komt al genoeg is om achter een paywall te komen, dan zijn aanbieders zoals NU.nl net zo goed als Tweakers. Zij nemen ook stukjes van anderen over en de laatste tijd komt het best veel voor dat ze sneller zijn.

Of je het leuk vind of niet de meeste mensen willen absoluut niet betalen voor welke nieuws site dan ook.
Mainstream Tweakers bied niet meer dan andere aanbieders sterker nog, een deel deel van het nieuws gaan ze ook nog achter een paywall zetten.

Zal mij benieuwen of Tweakers over 5 jaar nog bestaat, of dat het een schim is van vroeger. Je weet wel "voor dat we xxxx ontdekten zaten we bij tweakers. Snap niet waarom, ik kan me een wereld zonder xxxx niet meer voorstellen.

Price watch is afhankelijk van een grote community, want het gaat niet alleen om de laagste prijs, maar om de reviews van producten en winkels. Als er elders een grotere community is dan hier, dan is het wiedes dat de opbrengsten van een pricewatch die kant op gaan.

mischien heb ik het mis hoor, en zeggen we over 5 jaar dat we ons helemaal niet meer voor kunnen stellen dat we niet betaalden voor tech nieuws.

Dit is een Nederlandse tech site, maar de meeste Nederlanders kunnen wel een goed woordje Engels, zeker in de IT. Als een buitenlandse aanbieder de Nederlandse markt gaat bestormen met bijvoorbeeld een voorstel van meer en betere content voor 3 euro, zijn jullie dan zeker van dat alleen het Nederlandse woord genoeg gaat zijn?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2021 09:06 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:59
Danny schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:35:
[...]

Echt 100% dit. Dick-move, beste omschrijving die ik kan bedenken.

Ik ben er ook wel klaar mee, ik zeg mijn abonnement nu op. Het waren 19 leuke jaren jongens. Mocht Tweakers.net met het enige aanbod komen dat in mijn optiek fair is ("jongens, we hebben een gigantische inschattingsfout gemaakt, we gaan tóch alle Hero abonnees volledige toegang geven") dan ga ik misschien overwegen om weer mee te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvFjrfRVpbILtP6BQ2RbGn6JoDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9SDrhqGOEKuL1m8647yrq528.png?f=fotoalbum_large

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
CyberMania schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:28:
@WoutF Is er ook naar gekeken mensen hun eigen prijs te laten bepalen voor Plus met een slider tussen bijv. de 2 en 5 euro?
Ik zal deze even beantwoorden :) Interessant idee. Vanwege de praktische uitvoerbaarheid en de stabiliteit van deze inkomstenstroom, focussen we voor nu op vaste abonnementsprijzen. Je zou de karmakorting trouwens ook kunnen zien als een "eigen prijs", want dat zal voor veel gebruikers een interessante korting zijn.
Genos schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:20:
Dank voor het meedenken. Wat we voor bestaande Hero-abonnees kunnen doen zijn we aan het uitwerken, ik neem deze suggesties mee.
Edit2: Ohja, bijna vergeten Tweakers, kleine pro-tip extra nog. Helemaal gratis.
Het was absoluut beter geweest als we alle details al bekend hadden kunnen maken in dit .Plan. Zoals eerder aangegeven was echter ook de behoefte aan een tussentijdse update groot. Omdat er zoveel te melden was, hebben we ervoor gekozen dit nu alvast naar buiten te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wanneer komt precies die nieuwe vorm van abbo's? Mijne loopt met een 2 weken af, en zoals in .plan lees zou er een aanbieding komen voor reeds bestaande abo's (ik heb hero).
Huidige Tweakers-abonnees krijgen een speciale aanbieding voor de nieuwe abonnementen. Ook Hardware Info-abonnees ontvangen een speciale aanbieding als ze hun account gekoppeld hebben.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
SinergyX schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:47:
Wanneer komt precies die nieuwe vorm van abbo's? Mijne loopt met een 2 weken af, en zoals in .plan lees zou er een aanbieding komen voor reeds bestaande abo's (ik heb hero).

[...]
Het aanbod geldt ook voor mensen die hun abonnees nu opzeggen is er al gezegd. Dus bij twijfel kun je hetzelfde doen als ik ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:46

ManiacsHouse

Scheisse!

[...]

Vooral of alleen maar? Jawel, ik ben geïnteresseerd in drones. Maar zoals ik je woorden nu lees staan straks alle drone-items achter de fijne paywall?..
En dat voor een YouTube-filmpje met overgenomen tekst en een uurtje aan de telefoon, waar als ik het item zo bekijk niet veel meer spannends uit is gekomen dan in het filmpje als is gezegd :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
ed1703 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:38:
[...]

Ik heb het daar over het nieuws zoals we dat standaard brengen en brachten. En zoals je de afgelopen maanden hopelijk hebt gezien is daar niets veranderd. We zijn aan het testen met nieuws waarmee we wat extra's willen bieden, door er dieper op in te duiken, mensen te spreken, enzovoorts. Daar was in het verleden weinig ruimte voor en dat proberen we nu meer te doen. Het uiteindelijke besluit om nieuws van het Plus-label te voorzien is een redactionele afweging. Er zijn in de afgelopen maanden op de redactie discussies geweest op artikelbasis of die berichten genoeg meerwaarde bieden. Ook als er de nodige tijd in is gestoken en er mensen zijn gesproken, kan het zijn dat onze conclusie is dat het geen Plus moet zijn.

Overigens stond dit al in de eerste aankondiging:
Met Premium-artikelen willen we jullie dagelijks beter op de hoogte brengen, met nieuws dat meer brengt, door dieper in onderwerpen te duiken, experts te spreken en duiding toe te voegen. Premium blijft niet beperkt tot nieuws

[ Voor 14% gewijzigd door Olaf op 04-02-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

posttoast schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:48:
[...]

Het aanbod geldt ook voor mensen die hun abonnees nu opzeggen is er al gezegd. Dus bij twijfel kun je hetzelfde doen als ik ;)
Maar leid dat niet tot mogelijk verlies van bv opgeslagen CSS? Of dat gaat gewoon 'uit' en weer aan als je heractiveert?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
SinergyX schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:00:
[...]

Maar leid dat niet tot mogelijk verlies van bv opgeslagen CSS? Of dat gaat gewoon 'uit' en weer aan als je heractiveert?
Sterker: die doet het bij mij gewoon nog. Volgens mij is dat sowieso een feature die werkt als je genoeg karma hebt toch?

Het enige verschil bij mij is dat ik nu een paar banners zie op de frontpage. Kan ik prima mee leven.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Jouw karmafeatures zijn allemaal geactiveerd vanwege de 'Veteraan'-status. Dat was destijds de oplossing voor het verdwijnen van het Full-abonnement. De oude Full-abonnees hoefden dan niet met karma-punten die dingen te kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door EDIT op 04-02-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Olaf schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Ik heb het daar over het nieuws zoals we dat standaard brengen en brachten. En zoals je de afgelopen maanden hopelijk hebt gezien is daar niets veranderd.
Klopt als een bus, maar ondertussen sloop je hiermee iets wat ook een normaal artikel zou kunnen zijn.
Het is bijzonder jammer dat deze weg gekozen is en doet naar mijn idee afbreuk aan het rijtje met dagelijks nieuws, want een flink gedeelte van dit artikel kan ik dus ook bij de nos of rtvoost lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
EDIT schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:06:
Jouw karmafeatures zijn allemaal geactiveerd vanwege de 'Veteraan'-status. Dat was destijds de oplossing voor het verdwijnen van het Full-abonnement. De oude Full-abonnees hoefden dan niet met karma-punten die dingen te kopen.
Oh ja, da's waar. Ik zie dat @SinergyX ook veteraan is, dus problem solved :)

omniscale.nl

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik vind het toch bizar dat er bij Tweakers soms zo geklungeld wordt in de manier van communiceren.

Eerst al met de introductie van "Premium" en de belabberde kwaliteit (serieus, een column van een redacteur aanmerken als premium?).
Nu weer met de onaangekondigde A/B test wat de frontpage echt een stuk onduidelijker maakt en als klap op de vuurpijl de introductie van de nieuwe abonnementen, waarin de bestaande Hero-abonnees er zeer bekaaid vanaf komen.
Het beloven "van te gave features" in de toekomst klinkt als een zwaktebod en ook het nog niet bekend hebben van de "geste" naar de bestaande abonnees is gewoon een stomme fout.
Jullie zijn al maanden bezig met dit idee en hadden dit ook kunnen én moeten uitwerken, voordat jullie dit gingen communiceren.
Nu zorg je weer voor onvrede bij de betalende bezoekers, dat lijkt mij juist niet de bedoeling.

Ik merk gewoon dat Tweakers niet professioneel genoeg is op bepaalde vlakken, je abonnees zijn je klanten, behandel ze dan ook zo.
Een stukje zelfreflectie is wel op zijn plaats.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie de komende weken hiermee omgaan en anders is het een mooi moment om na 15 betalende jaren mijn geld ergens anders aan uit te geven :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jelle. schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:31:
Het was absoluut beter geweest als we alle details al bekend hadden kunnen maken in dit .Plan. Zoals eerder aangegeven was echter ook de behoefte aan een tussentijdse update groot. Omdat er zoveel te melden was, hebben we ervoor gekozen dit nu alvast naar buiten te brengen.
Jelle, volgens mij was de behoefte aan een update niet groot, de behoefte aan informatie en duidelijke communicatie was is groot. Omdat jullie, ik zeg het maar even direct, nu komen met halve informatie is het volstrekt logisch dat velen hier zich hier niet in kunnen vinden. Daarnaast reageren er nu pak en beet zo'n 7 à 10 mensen uit de crew (redactie, medewerkers en mods/admins) op een semi-officiële manier, dit terwijl wij (de lezers c.q. huidige abonnees) juist verwachten dat er zonder veel problemen een duidelijk statement afgegeven kan worden en men inhoudelijk op feedback in kan gaan.

Om het maar even zacht uit te drukken:
Verwijderd schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:46:
En dit is dus de reden dat je niet allemaal verschillende poppetjes zelf de communicatie moet laten doen. Daar hebben bedrijven een persvoorlichter of woordvoerder voor Of doe eens heel gek, een communitymanager.
Ik heb sinds @Ginz geen communitymanager meer gezien op GoT én dat is niet de oorzaak van dit brede probleem, maar meer een symptoom van het gebrek aan inzicht vanuit Tweakers naar de community.

p.s. laat ik vooropstellen dat niemand dit zodanig als persoonlijk moet opvatten, maar dat het wel heel verstandig is dat er eenduidig antwoord komt om twijfel weg te nemen en te voorkomen dat veel huidige abonnees nu weglopen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

True schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:49:
[...]

Ik heb sinds @Ginz geen communitymanager meer gezien op GoT én dat is niet de oorzaak van dit brede probleem, maar meer een symptoom van het gebrek aan inzicht vanuit Tweakers naar de community.
Een jaar bij Tweakers: update van de communitymanager

Ik vind het overigens heel jammer dat de mogelijkheid om advertenties netjes uit te kunnen zetten, minimaal 2.5x zo duur wordt. De badges boeien mij niet zo, maar ik vind het fijn om de banners niet te kunnen zien.
Ik ben benieuwd wat jullie de Supporter abo's gaan aanbieden.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danny
ed1703 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:11:
[...]

Klopt als een bus, maar ondertussen sloop je hiermee iets wat ook een normaal artikel zou kunnen zijn.
Het is bijzonder jammer dat deze weg gekozen is en doet naar mijn idee afbreuk aan het rijtje met dagelijks nieuws, want een flink gedeelte van dit artikel kan ik dus ook bij de nos of rtvoost lezen.
ja, bij rtv-oost staat het bericht van de drones ook en ik kan nou niet zeggen dat het artikel op tweakers veel toevoegt aan dat verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Dat jij er veel tijd ingestoken hebt, is wat anders dan of het artikel ook geld waard is natuurlijk. Nu.nl schrijft ook ANP berichten over, die gaan niet zelf alsnog dezelfde vragen stellen. Of het voor een abbonee waard is om een Plus abonnement te nemen gaat puur alleen maar om het verschil tussen de inhoud die jij schrijft t.o.v. van wat gratis online te lezen is. En dat heeft weinig te maken met of je bent gaan bellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Hydra schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:16:
[...]

Dat jij er veel tijd ingestoken hebt, is wat anders dan of het artikel ook geld waard is natuurlijk. Nu.nl schrijft ook ANP berichten over, die gaan niet zelf alsnog dezelfde vragen stellen. Of het voor een abbonee waard is om een Plus abonnement te nemen gaat puur alleen maar om het verschil tussen de inhoud die jij schrijft t.o.v. van wat gratis online te lezen is. En dat heeft weinig te maken met of je bent gaan bellen.
Klopt en in die zin is dit een veel eerlijker relatie tussen redactie en lezer dan via advertenties. Als je het bagger vindt wat wij schrijven stem je met je portemonnee en zeg je je abo op of neemt er gewoon nooit een. Elke maand kun je opnieuw bij een aantal Plus-artikelen controleren dat het nog steeds waardeloos is en dan kun je zelfs op dit platform luidkeels verkondigen dat het copy-paste is, elders gratis en beter is en dat het je nog geen stuiver waard is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Olaf schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:47:
Klopt en in die zin is dit een veel eerlijker relatie tussen redactie en lezer dan via advertenties. Als je het bagger vindt wat wij schrijven stem je met je portemonnee en zeg je je abo op of neemt er gewoon nooit een. Elke maand kun je opnieuw bij een aantal Plus-artikelen controleren dat het nog steeds waardeloos is en dan kun je zelfs op dit platform luidkeels verkondigen dat het copy-paste is, elders gratis en beter is en dat het je nog geen stuiver waard is.
Is dat laatste stuk nodig? Want het lijkt er op deze manier sterk op dat je het geklaag hier allemaal maar een hoop geklaag vindt. Je begon sterk namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:03

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
CyberMania schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 00:05:
[...]

Klopt maar als je zegt enkele plus-artikelen per dag en 'Plus blijft niet beperkt tot nieuws; we willen jullie ook beter informeren over tech met technische achtergronden, how-to's, columns en interviews'. Dan vind ik 1 how-to (x2) wel erg karig in twee maanden tijd. Juist om te ontdekken wat een goede how-to is had je er toch meer moeten maken, het is immers nu de beta omdat te gaan uitvinden en hoe dat ontvangen wordt. Maar goed ik zal wel raar zijn om wat meer dan éen how-to in de beta te verwachten die al meer dan 2 maanden loopt. Want volgens mij moet het juist een van de onderdelen zijn die meer mensen over de streep moeten gaan trekken. En dat met maar 1 voorbeeld onderwerp?
Fair point. Ik had er liever ook al meer gehad op dit moment. Maar de bèta is nog niet voorbij en er staan er meer op de rol.
Helgie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:26:
[...]

Is het punt niet meer dat je, voordat je iets verkoopt, ervoor moet zorgen dat het al goed is? Zeg maar, je kan moeilijk de belofte gaan verkopen dat iets goed gaat worden. Misschien zijn er trainingen oid voor? ( NOFI, trouwens. )
Grvy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:28:
[...]

Sorry.. maar als ik hiermee aan kom bij een klant (en dat is wel de relatie die je nu aan het maken bent..) "ja, ik heb het verkocht maar ik ben ook geen expert" njah.. let's just say.. dat zal niet lang mijn klant zijn. :/
Volgens wordt het feit dat we in het verleden niet veel met how-to's gedaan hebben verward dat we niet zouden weten hoe we een goede how-to moeten maken. Zo zwart-wit is het niet. Wel is het zo dat waar we voor een gemiddelde review redelijk goed kunnen zeggen hoeveel tijd erin gaat zitten (want we maken er honderden per jaar), we dat voor een format als how-to nog niet zo duidelijk hebben. Vandaar dat we nog niks gezegd hebben over beoogde aantallen, dat was het punt dat ik wilde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Mschamp schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:28:
[...]

Tuurlijk wel dat was meteen al duidelijk.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Olaf schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Ik heb het daar over het nieuws zoals we dat standaard brengen en brachten. En zoals je de afgelopen maanden hopelijk hebt gezien is daar niets veranderd. We zijn aan het testen met nieuws waarmee we wat extra's willen bieden, door er dieper op in te duiken, mensen te spreken, enzovoorts. Daar was in het verleden weinig ruimte voor en dat proberen we nu meer te doen. Het uiteindelijke besluit om nieuws van het Plus-label te voorzien is een redactionele afweging. Er zijn in de afgelopen maanden op de redactie discussies geweest op artikelbasis of die berichten genoeg meerwaarde bieden. Ook als er de nodige tijd in is gestoken en er mensen zijn gesproken, kan het zijn dat onze conclusie is dat het geen Plus moet zijn.

Overigens stond dit al in de eerste aankondiging:

[...]
Ik kan hier gewoon mijn reactie uit December integraal posten. We gaan gewoon de AD kant op zowel qua vorm als kwaliteitsniveau voor premium.
Dat geeft een mooi kijkje in het voorland idd, zelfde marketingpraat ook. Wat toevallig _/-\o_ .
2. Waarom brengt AD.nl sommige verhalen Premium?
,,De verhalen die we op Premium zetten, zijn alleen bij ons te lezen. Dat zijn exclusieve verhalen waarvoor bijvoorbeeld onderzoeksjournalistiek is gedaan en waar duiding wordt gegeven aan het nieuws. De artikelen waar we trots op zijn”, vertelt Sanne Riepema. Ze is ‘contentplanner’, wat inhoudt dat ze alle artikelen zo goed mogelijk op de site presenteert en zorgt dat lezers ‘waar voor hun geld’ krijgen. Bovendien, zo zegt ze, betaal je óók voor een krant. ,,Voor deze achtergrondverhalen, reportages en interviews is serieus werk verricht. Dat kan online ook niet gratis blijven.” Het snelle nieuws, dat ook op andere nieuwssites beschikbaar is, komt niet achter de betaalmuur.
Tweakers:
Daar investeren we in. Met een uitbreiding van de redactie met nieuwe redacteuren en freelancers en aanpassingen in onze werkwijze. Met Premium-artikelen willen we jullie dagelijks beter op de hoogte brengen, met nieuws dat meer brengt, door dieper in onderwerpen te duiken, experts te spreken, duiding toe te voegen. Premium blijft niet beperkt tot nieuws, we willen jullie ook beter informeren over tech met technische achtergronden, how to's, columns en interviews.
En qua niveau overstijgt het ook niet de lat die Tweakers zelf geeft aan premium artikelen:
https://www.ad.nl/binnenl...epaal-de-regels~a4a4fd7b/

Mooi uitzicht :9~ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 21:05
icecreamfarmer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:18:
[...]

Ik kan hier gewoon mijn reactie uit December integraal posten. We gaan gewoon de AD kant op zowel qua vorm als kwaliteitsniveau voor premium.

[...]

Dat geeft een mooi kijkje in het voorland idd, zelfde marketingpraat ook. Wat toevallig _/-\o_ .

[...]

[...]

En qua niveau overstijgt het ook niet de lat die Tweakers zelf geeft aan premium artikelen:
https://www.ad.nl/binnenl...epaal-de-regels~a4a4fd7b/

Mooi uitzicht :9~ .
Ik was met opzet al ver weg gebleven van andere Premium DPG sites omdat ik bang was zoiets tegen te komen. Het zat er natuurlijk aan te komen dat het hier ergens gepost werd.

Staat natuurlijk haaks op de post die iemand van de crew (Sorry even geen zin om op te zoeken) waarin staat dat dit allemaal een nieuw concept is voor hen.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
AtlAntA schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:30:
[...]

Ik was met opzet al ver weg gebleven van andere Premium DPG sites omdat ik bang was zoiets tegen te komen. Het zat er natuurlijk aan te komen dat het hier ergens gepost werd.

Staat natuurlijk haaks op de post die iemand van de crew (Sorry even geen zin om op te zoeken) waarin staat dat dit allemaal een nieuw concept is voor hen.
Ik zie eigenlijk niet wat daar een probleem in is?

Olaf geeft ook aan dat er contact is met DPG media:
Olaf schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:58:
[...]

Ik ga de inhoud en de vorm van de columns mede naar aanleiding van opmerkingen in dit topic evalueren met deskundige van DPG Media. Ik snap dat het niet ieders cup of tea is maar ik vind de visits en reacties op dit moment aanleiding genoeg om er verder mee te gaan en te kijken hoe we de columns kunnen verbeteren.
Als die kennis niet in huis is, ga je met onderdelen praten binnen het DPG-concern. Wat is hier mis mee?
Dus in die zin is het toch nieuw voor ze?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Danny

Klopt en in die zin is dit een veel eerlijker relatie tussen redactie en lezer dan via advertenties. Als je het bagger vindt wat wij schrijven stem je met je portemonnee en zeg je je abo op of neemt er gewoon nooit een.
Daarmee lijk je volledig over veel kritieken heen te hebben gelezen en voor jezelf te hebben bedacht dat mensen nu hun abo opzeggen vanwege de kwaliteit van de berichten (of het gebrek daaraan). Jammer dat je blijkbaar totaal niet leest wat er zoal gezegd wordt.

Ik had geen abonnement vanwege artikelen waar ik voor diende te betalen, maar om tweakers te supporten. Een Hero abonnement. Je weet wel, waar je gezien werd als held door de tweakers crew.

Nu opeens ben je als 'hero' minderwaardig. Je mag als 'hero' toch echt die bijzondere content niet meer lezen. Dat is voorbehouden aan de mensen die WEL bereid zijn in de buidel te tasten. Want 45 euro per jaar is gewoon te weinig om tweakers in al z'n glorie te mogen lezen. Als je 'maar' een hero-abo hebt ben je een pauper en de tweakers content niet waardig.

Het gaat niet om wel of niet die premium items, maar om het principe. Om het signaal dat je afgeeft naar de mensen die je site al jaren financieel ondersteunen (waar je dat als groot mediabedrijf eigenlijk nauwelijks nodig hebt). De mensen die je nu een dikke 'fuck you' middelvinger geeft en waar je tegen zegt 'leuk dat je al die jaren betaald hebt, maar nu is het mooi geweest. OF je betaalt méér, OF je kunt de pleuris krijgen met je kut-wisselgeld.'
Dát is een beetje het gevoel dat je de hero-abohouders, of op zijn minst MIJ, geeft. En niet alleen met het invoeren van het plus abonnement en het blokkeren van de toegang van de hero-sloebers, maar misschien nog wel meer door te totale desinteresse en manier van reageren die je hier krijgt als je daar vervolgens je ei over kwijt wil. Echt. Ga je schamen. (niet jij persoonlijk, maar iedereen die dit systeem mede-bedacht heeft en iedereen die het nu met hand en tand verdedigt)

[ Voor 3% gewijzigd door Danny op 04-02-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:46

ManiacsHouse

Scheisse!

[...]

Maar als je geïnteresseerd bent in drones, hou dan vooral de plus-artikelen in de gaten.
ManiacsHouse schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Vooral of alleen maar? Jawel, ik ben geïnteresseerd in drones. Maar zoals ik je woorden nu lees staan straks alle drone-items achter de fijne paywall?..
....
Juist... Goh wat een toeval...
reviews: Drones in de landbouw - 'We zijn de hype voorbij'
Apart ook de titel. Reviews???

Weet je, ik dacht eind vorig jaar misschien toch weer eens Tweakers op een manier supporten (financieel weer wat ruimte alhier en kunnen ze weer op de whitelist) maar de ingestoken weg en prompt 1 van mijn interesse achter de paywall, plus de abo's die nergens over gaan en nogal dwingend zijn met wat je wel niet krijgt heeft me doen besluiten om het er maar bij te laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirRosencrantz

SirRosencrantz

Steam Deck-user

Ja dat is een beetje gek maar dat ligt in de backend van de site en hoe deze opgebouwd is. Volgens mij is het daar al vaker over gegaan.
Weet je, ik dacht eind vorig jaar misschien toch weer eens Tweakers op een manier supporten (financieel weer wat ruimte alhier en kunnen ze weer op de whitelist) maar de ingestoken weg en prompt 1 van mijn interesse achter de paywall, plus de abo's die nergens over gaan en nogal dwingend zijn met wat je wel niet krijgt heeft me doen besluiten om het er maar bij te laten...
Dat is je goed recht en de beste manier om te laten weten wat je van het Plusmodel vindt, zoals Olaf al zei, met je portemonnee. Ik probeer gewoon artikelen te schrijven die interessant zijn voor de lezers en die iets toevoegen. Ik heb veel tijd en moeite in dit verhaal gestoken. Ik ben blij dat ik die kans en tijd krijg als redacteur met het nieuwe verdienmodel (wat dus nog in beta is, dus voorlopig niks kost). Voorheen was die tijd er alleen sporadisch, volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Danny schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:46:
[...]

Daarmee lijk je volledig over veel kritieken heen te hebben gelezen en voor jezelf te hebben bedacht dat mensen nu hun abo opzeggen vanwege de kwaliteit van de berichten (of het gebrek daaraan). Jammer dat je blijkbaar totaal niet leest wat er zoal gezegd wordt.

Ik had geen abonnement vanwege artikelen waar ik voor diende te betalen, maar om tweakers te supporten. Een Hero abonnement. Je weet wel, waar je gezien werd als held door de tweakers crew.

Nu opeens ben je als 'hero' minderwaardig. Je mag als 'hero' toch echt die bijzondere content niet meer lezen. Dat is voorbehouden aan de mensen die WEL bereid zijn in de buidel te tasten. Want 45 euro per jaar is gewoon te weinig om tweakers in al z'n glorie te mogen lezen. Als je 'maar' een hero-abo hebt ben je een pauper en de tweakers content niet waardig.

Het gaat niet om wel of niet die premium items, maar om het principe. Om het signaal dat je afgeeft naar de mensen die je site al jaren financieel ondersteunen (waar je dat als groot mediabedrijf eigenlijk nauwelijks nodig hebt). De mensen die je nu een dikke 'fuck you' middelvinger geeft en waar je tegen zegt 'leuk dat je al die jaren betaald hebt, maar nu is het mooi geweest. OF je betaalt méér, OF je kunt de pleuris krijgen met je kut-wisselgeld.'
Dát is een beetje het gevoel dat je de hero-abohouders, of op zijn minst MIJ, geeft. En niet alleen met het invoeren van het plus abonnement en het blokkeren van de toegang van de hero-sloebers, maar misschien nog wel meer door te totale desinteresse en manier van reageren die je hier krijgt als je daar vervolgens je ei over kwijt wil. Echt. Ga je schamen. (niet jij persoonlijk, maar iedereen die dit systeem mede-bedacht heeft en iedereen die het nu met hand en tand verdedigt)
Maar dat is hier toch al veel langer aan de hand.
Voor mijn gevoel al zeker 5 jaar is de sfeer een heel stuk minder en naar gebruikers wordt nooit ECHT geluisterd. Dat zie je echt heel mooi in de reacties van de crew in dit topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Danny
SirRosencrantz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:03:
[...]

Ja dat is een beetje gek maar dat ligt in de backend van de site en hoe deze opgebouwd is. Volgens mij is het daar al vaker over gegaan.

[...]

Dat is je goed recht en de beste manier om te laten weten wat je van het Plusmodel vindt, zoals Olaf al zei, met je portemonnee. Ik probeer gewoon artikelen te schrijven die interessant zijn voor de lezers en die iets toevoegen. Ik heb veel tijd en moeite in dit verhaal gestoken. Ik ben blij dat ik die kans en tijd krijg als redacteur met het nieuwe verdienmodel (wat dus nog in beta is, dus voorlopig niks kost). Voorheen was die tijd er alleen sporadisch, volgens mij.
Iets zegt me dat de volgende stap het achter de betaalmuur zetten van reviews gaat zijn. Dat zijn immers (als het reviewen goed gedaan wordt) ook zaken die heel veel tijd in beslag nemen (meer nog dan een stukje schrijven en twee mensen bellen zelfs). Ik ben wel benieuwd hoe tweakers er over een jaar uit zal zien. En over drie jaar. Want dat dit een zeer rap afglijdende schaal zal worden kan iedereen nu al wel redelijk eenvoudig voorspellen natuurlijk.

Verder; zie mijn post hierboven want er lijkt een behoorlijk geval van tunnelvisie te zijn mbt de feedback over de plus-abonnementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny
icecreamfarmer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:09:
[...]

Maar dat is hier toch al veel langer aan de hand.
Voor mijn gevoel al zeker 5 jaar is de sfeer een heel stuk minder en naar gebruikers wordt nooit ECHT geluisterd. Dat zie je echt heel mooi in de reacties van de crew in dit topic.
Mja, ik had niet echt veel reden tot klagen. Ik kon gewoon de site bezoeken en alles lezen wat ik hier wilde lezen. Dat had natuurlijk ook ZONDER hero-abonnement gekund, maar ik koos ervoor de site hiermee mijn waardering te tonen. Ik kon natuurlijk niet voorzien dat die waardering volledig eenzijdig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirRosencrantz

SirRosencrantz

Steam Deck-user

Danny schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:10:
[...]

Iets zegt me dat de volgende stap het achter de betaalmuur zetten van reviews gaat zijn.
Er is meerdere keren gezegd dat dat absoluut niet het plan is en we dat ook niet willen. Het is eerder zo dat de backend nog niet geoptimaliseerd is voor achtergrondverhalen omdat we die nooit konden maken en nu wel vanwege Plus, maar dat de backend daar nog niet op gebouwd is dus je genoodzaakt bent 'm in te voeren als review.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 12_0_13
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-09 10:45
[...]

Dit is precies waar het bij mij ook steekt. Ik weet alleen niet meer hoe ik dat nog beter duidelijk kan maken.

Ik ben er al wel klaar mee, ik heb helaas niet het idee dat het gaat veranderen, noch dat het de luitjes van tweakers echt interesseert wat mensen die al >10 jaar bijdragen vinden. Dat zie ik in ieder geval niet terug in de comments, reacties en bejegening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 21:05
ed1703 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:42:
[...]

Ik zie eigenlijk niet wat daar een probleem in is?

Olaf geeft ook aan dat er contact is met DPG media:

[...]

Als die kennis niet in huis is, ga je met onderdelen praten binnen het DPG-concern. Wat is hier mis mee?
Dus in die zin is het toch nieuw voor ze?
Dat er contact is met andere DPG outlets over wat de beste manier is om premium/Plus te integreren is ook gewoon goed. Maar dat betekent niet dat je zo goed als alles 1 op 1 moet kopiëren. Nu komt het over dat er een algemeen DPG "hoe premium in te voeren en uit te werken" draaiboek ligt die afgewerkt wordt. En dat is niet alleen de geqoute tekst maar ook dat er toch 'standaard plus een een klein beetje' nieuws achter de paywall gaat. En dat waren artikels die gewoon normaliter hier te lezen waren.

Sorry hoor maar ik begin me er toch echt over op te winden. Zo het nu op mij over komt doet men hetzelfde als al die andere DPG outlets alleen wordt er geprobeerd het in een ietwat ander jasje te verpakken zodat het niet opvalt.

Excuses voor de mensen die misschien hard werken aan dit gehele gebeuren maar zo komt het echt over. En eerlijk gezegd kan er door Tweakers niks gezegd worden om mij anders te laten denken. Laat het maar eens zien. Maar ik durf er nu al bijna geld op te zetten Tweakers over 1-2 jaar net zo'n Premium Plus portaal is geworden als de rest.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danny
SirRosencrantz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:13:

Er is meerdere keren gezegd dat dat absoluut niet het plan is en we dat ook niet willen.
Dat is ook altijd gezegd over moeten betalen voor het lezen van de items. Dat iets NU niet het plan is en iets is wat je NU niet wilt zegt - zo is met de invoer van plus-items aangetoond - niets over de toekomst.
Het is eerder zo dat de backend nog niet geoptimaliseerd is voor achtergrondverhalen omdat we die nooit konden maken en nu wel vanwege Plus, maar dat de backend daar nog niet op gebouwd is dus je genoodzaakt bent 'm in te voeren als review.
Ja, dat deel snap ik. Maar als al gesteld wordt dat de plus-items de items zijn waar meer tijd en werk in zit dan zijn reviews natuurlijk bij uitstek de items waar dat voor geldt. Die kosten vele malen meer tijd dan een column (heb ze zelf jaren geschreven en dat kostte 20 minuten ofzo. Soms 30 als er even geen inspiratie was) of een nieuwsberichtje en wat mensen bellen.

Maar zoals gezegd; we zullen zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emperor3s
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:49
icecreamfarmer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:09:
...naar gebruikers wordt nooit ECHT geluisterd. Dat zie je echt heel mooi in de reacties van de crew in dit topic.
Dat punt van niet meer willen luisteren naar de (soms, toegegeven, wat ongezouten) feedback hebben we in dit topic inderdaad nu wel bereikt:
Als je het bagger vindt wat wij schrijven stem je met je portemonnee en zeg je je abo op of neemt er gewoon nooit een.
Dat is je goed recht en de beste manier om te laten weten wat je van het Plusmodel vindt, zoals Olaf al zei, met je portemonnee.
Prima. Ik zal jullie advies ter harte nemen en alleen nog feedback geven in de vorm van een gesloten portemonnee. Ik heb met custom CSS de Plus-artikelen verborgen, dus van mij heb je vanaf nu geen last meer in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danny
12_0_13 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Dit is precies waar het bij mij ook steekt. Ik weet alleen niet meer hoe ik dat nog beter duidelijk kan maken.

Ik ben er al wel klaar mee, ik heb helaas niet het idee dat het gaat veranderen, noch dat het de luitjes van tweakers echt interesseert wat mensen die al >10 jaar bijdragen vinden. Dat zie ik in ieder geval niet terug in de comments, reacties en bejegening.
Klopt. Natuurlijk gaat dit niet veranderen. Als je bij het AD kijkt melden die daar al dat uiteindelijk de premiumabonnementen toenamen en die ervaring dat mensen uiteindelijk toch wel gaan dokken heeft DPG natuurlijk ook gewoon met haar andere bedrijven, waaronder tweakers, gedeeld. Tweakers weet dus al dondersgoed dat het in eerste instantie wellicht even wat trouwe users kost, maar dat die rap vervangen worden door mensen die bereid zijn veel dieper in de buidel te tasten dat de oude generatie paupers.
Dus nee, dit gaat niet meer worden teruggedraaid. Het aanbod dat Hero abohouders krijgen zal tijdelijk van aard zijn, met als doel natuurlijk zorgen dat je later alsnog dieper in de buidel gaat tasten. Een zoethoudertje. Een sigaar uit eigen doos, zo je wilt.
Dan de kortingen als je 'veel bijdraagt'. Je moet dan alsnog betalen, maar daarnaast moet je ook nog eens zorgen voor heel wat meer views (en dus meer inkomsten), waardoor je eigenlijk natuurlijk nog steeds wordt uitgemolken, maar dan op een andere manier. Ook dat zal als 'gunst' of 'kadootje' worden gebracht, maar het is nog steeds diezelfde sigaar uit eigen doos natuurlijk, ongeacht hoe ze gaan proberen dat te verpakken.
Stront in een gouden doosje is nog steeds stront natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 17:10
Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
…verreweg de belangrijkste reden waarom mensen een abonnementen op Tweakers nemen is om ons (financieel) te steunen (waarvoor dank!). Men ziet over het algemeen weinig waarde in wat de abonnementen daadwerkelijk te bieden hebben.
Deze realisatie staat voor mij centraal, maar er is een belangrijk detail dat niet uiteengezet wordt: refereert ons naar de Tweakers.net organisatie, of naar de Tweakers.net community?

Ik heb nu al bijna 15 jaar een abonnement, nét voor de overname door VNU. Destijds was het verschil tussen de organisatie en de community niet echt significant. Sinds de commercialisering is dat gaan veranderen, zeker als de abonnementinkomsten tegenwoordig voor slechts een procent meehelpen. Dat is logisch.

Met de nieuwe abonnementsvormen en Tweakers Plus worden de inkomsten gebruikt om artikelen van redactionele hogere kwaliteit te kunnen publiceren. Fantastisch, maar mijn voornaamste reden om een abonnement aan te houden blijft om de community te steunen: ik zou het juist tof vinden als iedereen daar profijt van kan hebben, abonnement of niet.

Ik begrijp dat een groep mensen hier anders in zal staan, maar de enquête geeft duidelijk aan dat dit de primaire motivatie voor huidige abonnementhouders is. Het creëren van een direct verband tussen abonnementinkomsten en toegevoegde waarde voor de community kan een alternatieve aanpak zijn om te overwegen.

[ Voor 0% gewijzigd door Peter op 04-02-2021 14:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
SirRosencrantz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:13:
Er is meerdere keren gezegd dat dat absoluut niet het plan is en we dat ook niet willen.
Tuurlijk willen jullie dat niet. Dat zou letterlijk de doodsteek zijn voor Tweakers (user generated content is niet van jullie). Maar dat betekent niet dat een moederorganisatie als DPG jullie daar niet toe gaat dwingen. Ik kan me ook niet voorstellen dat de huidige veranderingen in de abonnementenstructuur iets is wat jullie willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danny
Hydra schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Tuurlijk willen jullie dat niet. Dat zou letterlijk de doodsteek zijn voor Tweakers (user generated content is niet van jullie). Maar dat betekent niet dat een moederorganisatie als DPG jullie daar niet toe gaat dwingen. Ik kan me ook niet voorstellen dat de huidige veranderingen in de abonnementenstructuur iets is wat jullie willen.
Ja, dat willen ze wel. Inmiddels is de keiharde melding gekomen dat dit absoluut NIET vanuit DPG kwam. Ze willen dit dus wel degelijk ZELF.
zie hier:
Olaf in "Het grote Tweakers Plus topic"

[ Voor 6% gewijzigd door Danny op 04-02-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Danny schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:26:
Ja, dat willen ze wel. Inmiddels is de keiharde melding gekomen dat dit absoluut NIET vanuit DPG kwam. Ze willen dit dus wel degelijk ZELF.
zie hier:
Olaf in "Het grote Tweakers Plus topic"
Ik bedoel vooral dat ze niet zelf wijzigingen willen uitvoeren om meer geld aan bezoekers te verdienen. In die gelinkte post zeggen ze ook zelf dat het vanuit DPG kwam, de opdracht om meer omzet te genereren.

Het klopt dat het de keuze van Tweakers is om de abonnementen duurder te maken ja, maar dat is natuurlijk sowieso de enige kortetermijnoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Danny schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:17:
[...]

Dat is ook altijd gezegd over moeten betalen voor het lezen van de items. Dat iets NU niet het plan is en iets is wat je NU niet wilt zegt - zo is met de invoer van plus-items aangetoond - niets over de toekomst.
Wacht maar tot de inkomsten van extra tegenvallen. you'll be surprised. Of eigenlijk niet dus ;)

En dat moet ook, want het MOET lukken hé ;)

arnoudwokke in 'reviews: Wi-Fi 6E komt eraan - Meer ruimte voor wifi met toev...

Als namelijk echt "Het tijdperk dat je gratis journalistiek op het web kon bekostigen met advertenties, snel ten einde loopt" berg je dan maar voor abonnementen van vele euro's per maand. Meer dan nu in de plannen iig.

[ Voor 40% gewijzigd door ed1703 op 04-02-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny
Hydra schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:30:
[...]

Ik bedoel vooral dat ze niet zelf wijzigingen willen uitvoeren om meer geld aan bezoekers te verdienen. In die gelinkte post zeggen ze ook zelf dat het vanuit DPG kwam, de opdracht om meer omzet te genereren.

Het klopt dat het de keuze van Tweakers is om de abonnementen duurder te maken ja, maar dat is natuurlijk sowieso de enige kortetermijnoplossing.
Aangenomen dat mensen daadwerkelijk meer gaan betalen (zal wel hoor, dat is echt al wel uitgezocht). Maar goed, alsnog is het een eigen vrije keuze waar ze - zeker gezien de soms absurde reacties van ze hier - zelf compleet achter staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny
ed1703 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:38:
[...]

Wacht maar tot de inkomsten van extra tegenvallen. you'll be surprised. Of eigenlijk niet dus ;)
Nee, verrast zal ik nu niet snel meer zijn. Ik was verrast door het plan de betalende users te schofferen (direct danwel indirect). Ik was nog verraster toen bleek dat dit hun eigen keuze was en dat het niet vanuit DPG kwam. En met die beide gegevens weet ik inmiddels prima waar ik als user sta en betaal ik daar inmiddels ook evenredig voor, namelijk NIET meer.
Maar verrast? Nee, het is nu duidelijk waartoe ze in staat en bereid zijn en het is pijnlijk duidelijk dat het niet langer draait om de users, de userbase, de community en de liefde voor tech, maar voor de volle 100% om geld.
Ads snap ik, en snapt iedereen (mag ik hopen). Daarnaast zijn er de inkomsten van de bedrijven die in de pricewatch staan (die zelf betalen én daar bovenop nog de affillliateinkomsten die niet mager zullen zijn). De inkomsten van de meetups, van de vacaturebanken etc en uiteindelijk waren daar de welwillende users die vrijwillig geld overmaakten om bv geen ads te zien en op die manier de site verder te ondersteunen.
Dat laatste bleek niet wenselijk. We betaalden kennelijk dusdanig weinig dat we een kostenpost werden. Users die ze liever kwijt dan rijk zijn, zou ik bijna denken. En dat is precies de groep die van dit hele nieuwe systeem en beleid helemaal niets snapt.
Content wegstoppen en je eigen community laten betalen om deel uit te mogen maken van die community? Nee, dat snap ik niet. En ik snap niet hoe wie dan ook dat WEL kan snappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Danny schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:50:
[...]

Nee, dat snap ik niet. En ik snap niet hoe wie dan ook dat WEL kan snappen.
Misschien door eens echt serieus met je community om te gaan:

In plaats van:

FAQ:
Hoe gaat het werken met de reacties werken onder Premium-artikelen?
Dit is één van de zaken waar we gedurende deze bèta nog aan werken en waarvan we merken dat er veel feedback op komt. We gaan hier graag met jullie het gesprek over aan.
Er staan gewoon 0 reacties van de redactie in. 0! nog eens: 0!
Er is geen enkele discussie gevoerd. Zelfs de TS (product-owner) heeft niet eens de moeite genomen om inhoudelijk hier verder op in te gaan door de discussie meerdere malen aan te zwengelen (wat je bij zoiets belangrijks toch wel zou verwachten):
ikloon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:26:
Daarom willen we graag met jullie kijken hoe we hier het beste op kunnen schakelen.
Met jullie... Ja, dat zien we. Wat is dit voor manier van communiceren?

"We hebben het uitgevraagd hoor, kijk maar" 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door ed1703 op 04-02-2021 15:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het afsplitsen van vragen naar andere topics zodat je door de bomen het bos niet meer kan zien is wat mij betreft dan ook niks anders dan een verdeel-en-heers tactiek die bedoeld is om de community te ondermijnen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Ik begrijp dat het vervelend is dat voor huidige abonnees nog niet exact bekend is wat de nieuwe abonnementen gaan betekenen. Zoals eerder aangegeven zijn we nog niet zo ver met de technische en juridische uitwerking, maar wilden we niet langer wachten met een tussentijdse update. Bij het introduceren van de nieuwe abonnementen letten we erop wat dit voor huidige Hero-abonnees betekent. Door middel van een introductiekorting én karmakorting willen we het Plus-abonnement als een aantrekkelijk alternatief aanbieden voor bestaande Hero-abonnees. Nogmaals: de precieze uitwerking en prijs hiervan volgt, maar weet dat we de feedback in dit topic absoluut serieus nemen.
AtlAntA schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:17:
Dat er contact is met andere DPG outlets over wat de beste manier is om premium/Plus te integreren is ook gewoon goed. Maar dat betekent niet dat je zo goed als alles 1 op 1 moet kopiëren. Nu komt het over dat er een algemeen DPG "hoe premium in te voeren en uit te werken" draaiboek ligt die afgewerkt wordt. En dat is niet alleen de geqoute tekst maar ook dat er toch 'standaard plus een een klein beetje' nieuws achter de paywall gaat. En dat waren artikels die gewoon normaliter hier te lezen waren.
Er is juist geen sprake van 1-op-1 kopiëren, omdat we hebben gezien dat sommige zaken die bij andere DPG-titels goed werken, niet van toepassing zijn op Tweakers. Natuurlijk zijn er bepaalde overeenkomsten want zoals je zelf al aangeeft, zou het zonde zijn om van bepaalde learnings geen gebruik te maken. Wat er specifiek wel en niet werkt voor Tweakers, zijn we aan het achterhalen in deze bèta. In het laatste .plan staat vrij uitvoerig beschreven wat we tot nu toe hebben geleerd en welke feedback verwerkt is of wordt in het product.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Danny
jelle. schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:25:

Door middel van een introductiekorting én karmakorting willen we het Plus-abonnement als een aantrekkelijk alternatief aanbieden voor bestaande Hero-abonnees
Introductiekorting = 'je betaalde altijd te weinig, je mag nu nog éven te weinig betalen, maar later moet je gewoon wel fatsoenlijk bijdragen, jij pauper'
Karmakorting = 'je betaalde altijd al te weinig en omdat je pauper bent en te weinig wilt BLIJVEN betalen zul je moeten zorgen dat je voldoende meepost om het door jou veroorzaakte verlies in inkomsten een beetje recht te trekken'
Maar dat het hele concept van de plus-items onacceptabel is en al zeker dat het beperken van het zien ervan alleen is voorbehouden aan de grootbetalers en de rest dus als minderwaardig wordt weggezet (geen introductiekorting doet daar iets aan af) is iets dat er maar niet in wil.
Als je 2 jaar plus kunt leveren voor 4 euro per maand dan is duidelijk dat 4 euro per maand kennelijk voldoende is. En laat dat nou net zijn wat Hero per maand kost. En ja, natuurlijk wil je liever voor 2 jaar mensen aan je koppelen, zodat ze vooruit betalen en niet meer terug kunnen, maar iedereen die volledig bij z'n gezond verstand is gaat dat natuurlijk niet snel meer doen met alle 'je kunt maandelijks/je kunt elk moment opzeggen' abonnementen van nu. Prima als je betaalt om de site te steunen, maar als je afhankelijk bent van de grillen van de redactie en het altijd de vraag zal blijven of de onderwerpen van de plus-items je aanspreken moet je niet voor 1 of 2 jaar vooruit willen betalen. Niet voor de items in ieder geval. Om de site te steunen is dat veel logischer.
In het laatste .plan staat vrij uitvoerig beschreven wat we tot nu toe hebben geleerd en welke feedback verwerkt is of wordt in het product.
Ja, de term premium is gewijzigd inderdaad.

[ Voor 9% gewijzigd door Danny op 04-02-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Danny schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:37:
[...]

Als je 2 jaar plus kunt leveren voor 4 euro per maand dan is duidelijk dat 4 euro per maand kennelijk voldoende is. En laat dat nou net zijn wat Hero per maand kost. En ja, natuurlijk wil je liever voor 2 jaar mensen aan je koppelen, zodat ze vooruit betalen en niet meer terug kunnen, maar iedereen die volledig bij z'n gezond verstand is gaat dat natuurlijk niet snel meer doen met alle 'je kunt maandelijks/je kunt elk moment opzeggen' abonnementen van nu. .
Ik vind wel dat Danny hier een heel goed punt aanhaalt.
Hero is minder waard (geen extra-artikelen) als deze per maand 4 euro neerlegt, terwijl een extra-abonnee die voor 2 jaar ook 4 euro neerlegt dit wel krijgt. Waar is dan nog het argument dat "wij" te weinig opleveren?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Danny schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:37:
[...]
Introductiekorting = 'je betaalde altijd te weinig, je mag nu nog éven te weinig betalen, maar later moet je gewoon wel fatsoenlijk bijdragen, jij pauper'
Karmakorting = 'je betaalde altijd al te weinig en omdat je pauper bent en te weinig wilt BLIJVEN betalen zul je moeten zorgen dat je voldoende meepost om het door jou veroorzaakte verlies in inkomsten een beetje recht te trekken'
[...]
offtopic:
Ik wil graag even inhaken op bovenstaand stukje als (sinds deze week) ex-abonnee (Hero) en tevens neutrale Tweaker. Op deze manier kunnen we niet een discussie voeren. Jouw punten afgelopen dagen waren veelal scherp en terecht. Ook hier maak je zeker een punt, vele van je punten kan ik beamen en ben ik het ook zeker met je eens. Enkel is de manier waarop je nu deze zaken brengt niet vruchtbaar voor de discussie. Als iemand met autoriteit binnen Tweakers (lees crew/mod/admin) hierop kritisch reageert gaan we weer helemaal los, en dit is op geen manier een gezonde discussie te noemen. Maar dit is onnodig belerend.

Ik denk dat voor velen in dit topic geldt, of het nu crew of 'Tweakers' zijn, het handig is even een klein stapje terug te doen en voor het posten na te denken of de input nu helpt met deze discussie.
Normaliter maak ik altijd netjes een TR aan, maar ik denk dat we met z'n allen er nu (zeker gezien de felle discussies heen en weer) er ook wat aan hebben om elkaar als gelijke even met beide benen op de grond te zetten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Danny
True schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:52:
[...]

offtopic:
Ik wil graag even inhaken op bovenstaand stukje als (sinds deze week) ex-abonnee (Hero) en tevens neutrale Tweaker. Op deze manier kunnen we niet een discussie voeren. Jouw punten afgelopen dagen waren veelal scherp en terecht. Ook hier maak je zeker een punt, vele van je punten kan ik beamen en ben ik het ook zeker met je eens. Enkel is de manier waarop je nu deze zaken brengt niet vruchtbaar voor de discussie. Als iemand met autoriteit binnen Tweakers (lees crew/mod/admin) hierop kritisch reageert gaan we weer helemaal los, en dit is op geen manier een gezonde discussie te noemen. Maar dit is onnodig belerend.

Ik denk dat voor velen in dit topic geldt, of het nu crew of 'Tweakers' zijn, het handig is even een klein stapje terug te doen en voor het posten na te denken of de input nu helpt met deze discussie.
Normaliter maak ik altijd netjes een TR aan, maar ik denk dat we met z'n allen er nu (zeker gezien de felle discussies heen en weer) er ook wat aan hebben om elkaar als gelijke even met beide benen op de grond te zetten.
Ok, hier heb je wel een punt. Ik ga er te hard in (overigens mede omdat twee crewleden hierboven al duidelijk maken dat ze alleen oog hebben voor het 'de plus items zijn slecht' en dus roepen 'dan betaal je toch lekker niet'. Ik laat me daardoor wel iets provoceren.
Het punt dat ik in je quote maak staat en daar sta ik achter, alleen zou ik de bewoording zorgvuldiger kunnen kiezen. Dat zou dan wel mijn gevoel bij dit nieuwe systeem en de behandeling vanuit de crew afzwakken, waardoor het risico ontstaat dat men denkt dat het wel meevalt, om maar iets te noemen.
Ik zal echter alsnog trachten me zorgvuldiger uit te drukken, waar ik me nog uit zal drukken.

Het nut me hier uit te drukken wordt met de minuut kleiner omdat er toch om de argumenten heen wordt gelezen. Er is al invulling gegeven: 'mensen die nu opzeggen doen dat omdat ze de plus-items niet goed vinden en om niets anders'. Dat dat niet klopt en er veel belangrijker factoren en redenen zijn - die inmiddels meermaals zijn genoemd - negeert men stoïcijns. Dat maakt verdere discussie eigenlijk volkomen zinloos.

Maar mocht ik hier crewleden onheus bejegend hebben of mochten zij aanstoot nemen aan wat ik heb gezegd dan bied ik daarvoor mijn excuses aan. Ik wilde jullie beslist niet hetzelfde gevoel geven als ik heb gekregen bij dit systeem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Peter schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Ik heb nu al bijna 15 jaar een abonnement,

Met de nieuwe abonnementsvormen en Tweakers Plus worden de inkomsten gebruikt om artikelen van redactionele hogere kwaliteit te kunnen publiceren. Fantastisch, maar mijn voornaamste reden om een abonnement aan te houden blijft om de community te steunen: ik zou het juist tof vinden als iedereen daar profijt van kan hebben, abonnement of niet.
Ik had 14 jaar een abo. Ik vond geld ook niet het probleem (ik zou zelfs het dubbele betaald hebben als jullie om hulp hadden gevraagd). Maar alleen maar omdat het als steun was bedoeld omdat ik een wij-gevoel had en iedereen z.g.a. hetzelfde was en kon.

Nu voel ik me een klant en heb ik weinig zin om iets te MOETEN kopen als ik alles wil lezen (en tussen de regels door krijg ik ook het gevoel dat die 14 jaar weinig betekende aangezien te weinig betaalde om de premium te mogen lezen).

Als jullie me terug willen als betalende klant hoeven jullie alleen maar het Premuim/Plus af te schaffen. Dan ga ik graag het dubbele van her Hero abo betalen. (het deed echt pijn aan mijn hart om mijn abo te cancellen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

[...]

Ik begrijp dat het vervelend is dat voor huidige abonnees nog niet exact bekend is wat de nieuwe abonnementen gaan betekenen. Zoals eerder aangegeven zijn we nog niet zo ver met de technische en juridische uitwerking, maar wilden we niet langer wachten met een tussentijdse update. Bij het introduceren van de nieuwe abonnementen letten we erop wat dit voor huidige Hero-abonnees betekent. Door middel van een introductiekorting én karmakorting willen we het Plus-abonnement als een aantrekkelijk alternatief aanbieden voor bestaande Hero-abonnees. Nogmaals: de precieze uitwerking en prijs hiervan volgt, maar weet dat we de feedback in dit topic absoluut serieus nemen.

[...]
Nee je begrijpt het niet dat is net het hele punt. Dit is weer marketingpraat.
Het is klip en klaar hoe jullie over de huidige abbo houders denken.
Niemand vroeg om een half bakken update waar nog een keer het smoesje beta wordt gebruikt om terechte kritiek niet serieus te nemen. Ik snap werkelijk waar niet waarom zo'n halfbakken plan/update gepresenteerd wordt.

Het is allemaal zo amateuristisch en zeker de reacties op de kritieken.
Er is juist geen sprake van 1-op-1 kopiëren, omdat we hebben gezien dat sommige zaken die bij andere DPG-titels goed werken, niet van toepassing zijn op Tweakers. Natuurlijk zijn er bepaalde overeenkomsten want zoals je zelf al aangeeft, zou het zonde zijn om van bepaalde learnings geen gebruik te maken. Wat er specifiek wel en niet werkt voor Tweakers, zijn we aan het achterhalen in deze bèta. In het laatste .plan staat vrij uitvoerig beschreven wat we tot nu toe hebben geleerd en welke feedback verwerkt is of wordt in het product.
Betaal jij mij €100 wanneer het straks wel zo is? Want iedereen ziet die trend er aan komen.
Want jullie halen bijlange na niet het niveau van een NRC of De Correspondent. Ook niet op tech gebied, de comments zijn vaak veel informatiever. Terwijl je wel bijna hetzelfde per maand gaat vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 04-02-2021 17:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Danny schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:55:
[...]

Ok, hier heb je wel een punt. Ik ga er te hard in (overigens mede omdat twee crewleden hierboven al duidelijk maken dat ze alleen oog hebben voor het 'de plus items zijn slecht' en dus roepen 'dan betaal je toch lekker niet'. Ik laat me daardoor wel iets provoceren.
Het punt dat ik in je quote maak staat en daar sta ik achter, alleen zou ik de bewoording zorgvuldiger kunnen kiezen. Dat zou dan wel mijn gevoel bij dit nieuwe systeem en de behandeling vanuit de crew afzwakken, waardoor het risico ontstaat dat men denkt dat het wel meevalt, om maar iets te noemen.
Ik zal echter alsnog trachten me zorgvuldiger uit te drukken, waar ik me nog uit zal drukken.

Het nut me hier uit te drukken wordt met de minuut kleiner omdat er toch om de argumenten heen wordt gelezen. Er is al invulling gegeven: 'mensen die nu opzeggen doen dat omdat ze de plus-items niet goed vinden en om niets anders'. Dat dat niet klopt en er veel belangrijker factoren en redenen zijn - die inmiddels meermaals zijn genoemd - negeert men stoïcijns. Dat maakt verdere discussie eigenlijk volkomen zinloos.

Maar mocht ik hier crewleden onheus bejegend hebben of mochten zij aanstoot nemen aan wat ik heb gezegd dan bied ik daarvoor mijn excuses aan. Ik wilde jullie beslist niet hetzelfde gevoel geven als ik heb gekregen bij dit systeem.
Ik lurk dit topic mee, en het viel me ook op dat je eerste post netjes was, maar daarna steeds meer ging afglijden naar frustratie.
Begrijpelijk overigens. Zelf heeft Tweakers bij mij ook alle goodwill verspeeld met deze actie. Van een gezamenlijke (community) site naar een zakelijke situatie.
Ik kan me nu niet voorstellen dat veel gebruikers nog de behoefte hebben om de site (en community) financieel te willen ondersteunen nu de keuze gemaakt is dat de community minder belangrijk is dan de inkomsten.
Het is een keuze die gemaakt is, en ik ben benieuwd hoe dit gaat werken voor ze.
Nieuwsberichten op de site waren één ding, maar de meerwaarde was de discussie die daar onder gevoerd werd.
Wellicht laten ze daarom ook de optie open om enkele Plus berichten per maand gratis te kunnen lezen.
Het zal anders best een stille boel worden qua reacties onder die berichten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:22:
[...]

Nee je begrijpt het niet dat is net het hele punt. Dit is weer marketingpraat.
Het is klip en klaar hoe jullie over de huidige abbo houders denken.
Niemand vroeg om een half bakken update waar nog een keer het smoesje beta wordt gebruikt om terechte kritiek niet serieus te nemen. Ik snap werkelijk waar niet waarom zo'n halfbakken plan/update gepresenteerd wordt.

Het is allemaal zo amateuristisch en zeker de reacties op de kritieken.

[...]

Betaal jij mij €100 wanneer het straks wel zo is? Want iedereen ziet die trend er aan komen.
Ze luisteren wel naar feedback hoor. Neem bijvoorbeeld de naamgeving. Eerst wilde men het abonnement premium noemen. Nu is dat veranderd n.a.v. feedback, dat staat zelfs in het .plan artikel:
Ten eerste de naam: Premium wordt Plus. We kregen veel opmerkingen dat Premium te veel (negatieve) associaties oproept met grote commerciële nieuwsmerken. De term Plus sluit beter aan op wat we met de abonnementen willen bieden. Het nieuws en de reviews zoals jullie die gewend zijn, blijven gratis. Plus-artikelen zijn extra voor de abonnees. Voorlopig zien jullie nog even de oude naam, maar we zijn bezig de badges en andere uitingen aan te passen naar 'Plus'.
plan: Update Tweakers-abonnementen - Van Premium naar Plus en de maandprijzen
Ja, dat is inderdaad puur een cosmetische verandering.

Inhoudelijk is er natuurlijk niet veel speelruimte, het doel is en blijft het opzetten van een geldstroom van klanten naar het bedrijf. In principe is daar ook niets mis mee, als Tweakers een product heeft waar mensen voor willen betalen dan is het cirkeltje rond. Wat andere bezoekers die het product niet aantrekkelijk genoeg vinden (mijzelf meegerekend) daar verder van vinden doet er niet zoveel toe. Als het je nu allemaal nog niet aanstaat ben je (en ik) waarschijnlijk gewoon de doelgroep niet. Dat is natuurlijk ook prima, er zijn zoveel diensten en winkels waarvan je niet in de doelgroep valt. Zo lang de daadwerkelijke doelgroep maar groot genoeg is dat er genoeg afgenomen wordt (zodat het voor het bedrijf meer oplevert dan het ze kost) is het prima wat ze doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Retrospect schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:37:
[...]

Fok forum heeft behoorlijk veel actieve fora.
Het is gratis, het blijft gratis, er is vrijheid van meningsuiting en het is onafhankelijk. Tweakers ziet er dan gelikter uit het is uiteindelijk gewoon een onderdeel van DPG Media. We weten wat er met Hardware.info is gebeurd.
Niets toch :?. Dat hadden ze beloofd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
trigger808 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Ik had 14 jaar een abo. Ik vond geld ook niet het probleem (ik zou zelfs het dubbele betaald hebben als jullie om hulp hadden gevraagd). Maar alleen maar omdat het als steun was bedoeld omdat ik een wij-gevoel had en iedereen z.g.a. hetzelfde was en kon.

Nu voel ik me een klant en heb ik weinig zin om iets te MOETEN kopen als ik alles wil lezen (en tussen de regels door krijg ik ook het gevoel dat die 14 jaar weinig betekende aangezien te weinig betaalde om de premium te mogen lezen).

Als jullie me terug willen als betalende klant hoeven jullie alleen maar het Premuim/Plus af te schaffen. Dan ga ik graag het dubbele van her Hero abo betalen. (het deed echt pijn aan mijn hart om mijn abo te cancellen)
Ik had er veel minder moeite mee gehad als tweakers mij gewoon een mail had gestuurd dat ipv 45 euro, gaat het wat duurder worden, maar je krijgt er dan wel extra bij. Daar is niet voor gekozen. Ik vind vooral die keuze zo bijzonder icm een zeer actieve community. Dan kun je toch op je vingers natellen wat voor reacties dit teweeg brengt? Zeker als je nog helemaal niet weet welke aanbieding je krijgt en wat de karmakorting gaat inhouden. Waarom dan niet een simpele verhoging van Hero en hernoem dat abonnement. Desnoods kun je dan supporter nog voortzetten met een wat hogere prijs.
Nu jaag je menig Hero-abonnee de kast op met een maand-abonnement, die als minderwaardig wordt behandeld, terwijl iemand met een 2-jarig extra-abonnement the whole package krijgt, maar ze dragen wel hetzelfde af.

Als je nog geen klanten hebt begrijp ik dat, maar met een bestaande klantenbase zoiets introduceren, is dat spelen met vuur.
Verwijderd1 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:32:
Inhoudelijk is er natuurlijk niet veel speelruimte, het doel is en blijft het opzetten van een geldstroom van klanten naar het bedrijf. In principe is daar ook niets mis mee, als Tweakers een product heeft waar mensen voor willen betalen dan is het cirkeltje rond.
Ik denk dat er ook helemaal geen discussie is dat dit gaat gebeuren, ik werk ook graag mee aan het in stand houden van dit bedrijf, want ik maak daar gebruik van. Maar dan wel graag op een normale manier zoiets introduceren. Als je dan vragen stelt aan de community, zorg dan ook dat die daar weet van hebben en ga daar dan ook serieus mee om. Ga ook niet zeer selectief reageren op een bepaalde groep gebruikers. En zo is de communicatie over de prijzen er ook zo 1...

Het is allemaal niet zo geweldig verlopen.

[ Voor 21% gewijzigd door ed1703 op 04-02-2021 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 12_0_13
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-09 10:45
[...]

14 jaar haalde ik niet, maar dit is precies wat ik ook vind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 19-09 17:04
Verwijderd1 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:32:
[...]

Ze luisteren wel naar feedback hoor. Neem bijvoorbeeld de naamgeving. Eerst wilde men het abonnement premium noemen. Nu is dat veranderd n.a.v. feedback, dat staat zelfs in het .plan artikel:
Jeetje mieneetje, poe hee, dat hebben we na maanden onderhandelen toch maar mooi ff eruit gesleept! ;) :P

*segil mompelt iets over een voorspelling die hij een paar weken geleden deed over een naamsverandering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cogency
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 14:03

Cogency

Ginnunga

Frontpage op de PC vind ik iig een drama, een hoop vlakken/plaatjes en zie nog net 4 regels van het nieuwsoverzicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
ed1703 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:50:
[...]

Ik denk dat er ook helemaal geen discussie is dat dit gaat gebeuren, ik werk ook graag mee aan het in stand houden van dit bedrijf, want ik maak daar gebruik van. Maar dan wel graag op een normale manier zoiets introduceren. Als je dan vragen stelt aan de community, zorg dan ook dat die daar weet van hebben en ga daar dan ook serieus mee om. Ga ook niet zeer selectief reageren op een bepaalde groep gebruikers. En zo is de communicatie over de prijzen er ook zo 1...

Het is allemaal niet zo geweldig verlopen.
En daar zit volgens mij het pijnpunt. Aan de ene kant kun je Tweakers ziet als gezellig clubje waar iedereen gelijk is. Aan zo'n clubje willen veel gebruikers met wat nostalgische gedachten best meebetalen. Aan de andere kant is het een kleine publicatie in het grote DPG portfolio.

Als je het aanbod als DPG unit benadert kom je waarschijnlijk op een monetaire afweging uit. Biedt premium genoeg meerwaarde dat je er zoveel voor wil betalen? Maar bij velen speelt ook de nostalgische gedachte dat een groep nerds op hun zolderkamer onze steun nodig hebben omdat er toch echte kosten zijn bij het runnen van zo'n site. Die twee perspectieven zijn soms in conflict denk ik.

Zelf heb ik die nostalgische gedachte (voor Tweakers) niet echt. Ik kijk puur naar de extra's die zo'n abonnement bieden en die spreken mij niet echt aan. Het is niet dat ik ze slecht vind, maar ik doe er gewoon niet genoeg mee om er meerwaarde in te zien. Deels uit emotionele redenen heb ik een tijdje terug een abonnement op de NYT genomen. Dat is natuurlijk ook gewoon een grote publicatie, maar daarbij heb ik toch het idee dat er een wat nobelere drijfkracht is. Ja ze willen ook geld verdienen, maar ze maken wel echt nieuws en de kwaliteit is goed. Na een aantal maanden moet ik eigenlijk toegeven dat ik ook daar niet genoeg van lees om het abonnement op puur economische gronden (hoeveel haal ik eruit en hoeveel is me dat waard) kan verantwoorden.

Zo blijft het denk ik toch een dingetje met abonnementen. Aan de ene kant is het leuk om een sterk product te hebben, maar om echt te verkopen helpt een mooi verhaal. Tweakers is dat verhaal volgens mij een beetje kwijt. Ik vermoed ook dat zo'n verhaal bij de andere DPG publicaties geheel afwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 17:10
[...]

Ik kan me goed vinden in dit gevoel: het steunen van de community is verloren in de veranderingen, ondanks dat dit verreweg de belangrijkste motivatie van abonnementhouders was, en vervangen met het betalen voor toegevoegde waarde, waar men over het algemeen weinig waarde in zag.

Ondanks dat de focus ligt op het uitbreiden van de toegevoegde waarde lijkt het me wijs om het eerstgenoemde aspect niet te vergeten. Betalen voor het beschikbaar maken van Plus artikelen voor iedereen zou mij persoonlijk een stuk beter motiveren dan het krijgen van exclusieve toegang tot zulke artikelen—zeker omdat ik door de diversiteit bij voorbaat niet kan voorspellen of de investering waard is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
Tja afgezien van het supporter-verhaal zie ik het allemaal niet zo negatief meer. De start was slecht, maar ze hebben zeker wel stappen gezet. De kwaliteit is hoger, er is een update komen, enz. Ik ben nu wel over de streep, alleen die prijs vind ik nog te hoog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• posttoast
[...]
Ik begrijp dat het vervelend is dat voor huidige abonnees nog niet exact bekend is wat de nieuwe abonnementen gaan betekenen.
Nee hoor Jelle, je begrijpt er blijkbaar helemaal niets van. Want de frustratie die Danny, ik en anderen hier uiten wordt 0 op gereageerd. We zijn allemaal al heel lang loyaal aan Tweakers.net en nu kunnen we het zuur krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt, het gaat niet om “een passend aanbod” brengen. Het feit dat jullie dit niet (lijken) te snappen én blijkbaar niet aan zagen komen maakt jullie in mijn optiek óf ontzettend naïef óf behoorlijk onsympathiek. Ik hoop stiekem nog steeds op het eerste, maar dan wordt het nu wel tijd dat er op een gepaste manier gereageerd gaat worden vanuit tweakers.net. Dat is nog steeds niet gebeurd.

omniscale.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd1 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:23:
En daar zit volgens mij het pijnpunt. Aan de ene kant kun je Tweakers ziet als gezellig clubje waar iedereen gelijk is.
Nooit een mod tegen in je in 't harnas gejaagd? "Iedereen gelijk"? Nou... :D

Tweakers is gewoon een commercieel onderdeel van een commercieel bedrijf, net zoals ad.nl en nu.nl dat zijn. En bij dit onderdeel moet er meer geld uitkomen dan er ingestopt wordt. Ik denk niet dat je er meer achter moet zoeken dan dat, en vooral niet te naief moet zijn over wat je als abonnee bent voor DPG.

Als er echt een 'wij' was geweest, dan was er wel een gemeend "sorry" gekomen over tenminste de manier van communiceren. Ik snap het ook gewoon echt niet. Ook als commercieel bedrijf kom je een heel eind door gewoon even door 't stof te gaan als je iets doms doet. Doet een Bol.com of andere grote toko net zo goed.
Als je het aanbod als DPG unit benadert kom je waarschijnlijk op een monetaire afweging uit. Biedt premium genoeg meerwaarde dat je er zoveel voor wil betalen? Maar bij velen speelt ook de nostalgische gedachte dat een groep nerds op hun zolderkamer onze steun nodig hebben omdat er toch echte kosten zijn bij het runnen van zo'n site. Die twee perspectieven zijn soms in conflict denk ik.
Idd. En ik snap dat eerlijk gezegd niet. Ik vind er best wat voor te zeggen dat je de kosten eruit moet kunnen halen. Maar aan de andere kant; ik vind 24 euro per jaar echt al veel voor puur het niet hoeven tonen van advertenties op een, tja, forum. Dat die advertenties zelf 40 euro per jaar opleveren, en het dus niet "rendabel" is. Hoezo niet rendabel? Kost de hele hosting en maintenance per user 24 per jaar? Tuurlijk niet. Er zitten een hoop personeelskosten aan. Maar daar valt in de snijden.

Maar dat er teveel personeel is, dat is niet het probleem van abonnees. En dat proberen ze het nu wel te maken. Het enige wat er voor een abonnee toe doet, is of het geld dat 'ie afstaat het waard is. En 19 euro per maand voor een Elite abonnement? WTF, daar kun je gewoon 2 netflixen voor betalen. Waarvoor? Een paar meetings face to face met een club ITers? Dat doe ik elke dag al :D
Zelf heb ik die nostalgische gedachte (voor Tweakers) niet echt.
Die had ik vroeger wel, maar na een paar aanvaringen met mods hier, en het gedoe over adblockers (op een techforum als profiteur bestempeld worden omdat je een adblocker aan hebt staan bijv.), was dat wel klaar. En ik vind eerlijk gezegd uberhaupt het betalen uit 'goodwill' enorm naief.

Anywho; ik hoop in ieder geval dat Tweakers z'n business plan op orde krijgt. Ik denk dat in ieder geval eens goed gekeken moet worden naar het huidige leiderschap want zonder kapitein aan 't roer loopt de hele bende aan de grond op deze manier. En dat zou zonde zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:13

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd1 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:23:
Zo blijft het denk ik toch een dingetje met abonnementen. Aan de ene kant is het leuk om een sterk product te hebben, maar om echt te verkopen helpt een mooi verhaal. Tweakers is dat verhaal volgens mij een beetje kwijt. Ik vermoed ook dat zo'n verhaal bij de andere DPG publicaties geheel afwezig is.
Het fundamentele verschil met andere publicaties is het feit dat hun content niet elders te vinden is. Het 'snacknieuws' van de Telegraaf en AD is vaak exclusief.

Conclusie: deze partijen hoeven niet eens een verhaal te hebben bij hun paywall, iedereen snapt de propositie.

Dat is zo anders bij tweakers.net, voor mijn gevoel en ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat: je moet een goed verhaal hebben. Dat je dan misschien niet alle betaalde content benut is niet erg, er is ook een stukje goodwill.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 04-02-2021 19:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Arloid schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:56:
@Q persoonlijk herinnerd de officiële antwoorden van tweakers als ze iets over premium plus te melden hebben mij heel erg aan politici die om het probleem heen praten.

Dat er dan een mod met zwaailicht op sleeptouw komt, vaak om dan zowel gegronde als ongegronde kritiek om zeep te helpen is dan ook niet zo best voor de beeldvorming.
(Zie dat je weer opdreef bent RoD)
Echt ik kan bijna letterlijk al mijn berichten en voorspellingen nu weer posten.
Het is zo voorspelbaar allemaal.
Freekers schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:35:
[...]

DPG vereist zelfs dat jullie een cookiewall hebben, ondanks dat jullie zelf erkennen dat deze in strijd is met de cookie wetgeving. Maar blijkbaar pusht DPG dus niet voor Premium artikelen op T.net, ondanks dat álle andere nieuwsmedia die onder DPG vallen, uitgezonderd Nu.nl, wél voorzien zijn van Premium artikelen? Hmm, interesting :X
Ja dat steekt mij vaak nog het meeste. Ze doen net of de klanten/gebruikers gek zijn en het niet door hebben.

Komt op mij over zoals de Rabobank altijd slecht nieuws verpakt:
"Om de dienstverlening te verbeteren, sluiten we alle bankkantoren in een straal van 10km. Ook met de tussenoplossing van een geldautomaat in de bibliotheek stoppen we en omdat we weten dat u van internetbankieren houdt verhogen we ook de prijzen met 16%.

Totale newspeak waar iedereen zo doorheen kijkt. Ik gebruik het soms zelf ook als ik een hekel heb aan een bepaalde klant. Wij betreuren het dat u zich zo voelt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandrilletje
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-01-2024
CyberMania schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:40:
Tja afgezien van het supporter-verhaal zie ik het allemaal niet zo negatief meer. De start was slecht, maar ze hebben zeker wel stappen gezet. De kwaliteit is hoger, er is een update komen, enz. Ik ben nu wel over de streep, alleen die prijs vind ik nog te hoog.
Zo sta ik er ook in. De eerste beta-week was even schrikken, toen was er een gigantische kloof tussen mijn verwachtingen bij Premium/Plus en het beeld dat de redactie erbij had.

Inmiddels zie ik de meerwaarde er wel van in, maar nu is het wel van belang om de Plus-drempel zo laag mogelijk te maken. Daarom hoop ik dat men alsnog een abonnementsvorm kan introduceren met Plus-toegang, maar zonder advertentie-blocking, voor een aantrekkelijke prijs. Met name erop gericht om een grote horde "lurkers" zoals ik vroeger was over de streep te trekken.

En ik hoop ook dat die karma-korting waar nog aan getimmerd wordt hele agressieve vormen gaat aannemen. Dat de top 100 trouwste en actiefste community-leden op basis van hun gemiddelde jaarlijkse karma gewoon ieder jaar op 60-80% korting kunnen rekenen. Hun actieve inmenging in Plus-artikelen voegt namelijk een enorme waarde toe voor alle andere abonnementshouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:16:
[...]

Nooit een mod tegen in je in 't harnas gejaagd? "Iedereen gelijk"? Nou... :D
[...]
Die had ik vroeger wel, maar na een paar aanvaringen met mods hier, en het gedoe over adblockers (op een techforum als profiteur bestempeld worden omdat je een adblocker aan hebt staan bijv.), was dat wel klaar. En ik vind eerlijk gezegd uberhaupt het betalen uit 'goodwill' enorm naief.
Haha, dat is wel een mooie inderdaad. Een discussie over adblocken is inderdaad de enige keer dat m'n interactie met de mods hier wat vurig werd (hier als je het terug wil lezen). Dat gaf ook meteen een tweedeling in de discussie en ik stel(de) voor dat ze er dan maar een paywall op moesten gooien.

Nee, heel vriendelijk was dat niet, maar ik heb toen ook geprobeerd uit te leggen dat je dus niet van twee walletjes kunt eten. Ofwel ben je de gezellige club waarbij alles koek en ei is, ofwel ben je een commerciële partij waarbij je content op eigen kracht geld in het laatje moet brengen. Zoals in mijn vorige post duidelijk wordt is er wel een middenweg, maar die is erg moeilijk te bewandelen (wel commercieel maar toch zoveel mogelijk sympathiek opstellen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:16:
[...]

ik vind 24 euro per jaar echt al veel voor puur het niet hoeven tonen van advertenties op een, tja, forum. Dat die advertenties zelf 40 euro per jaar opleveren, en het dus niet "rendabel" is. Hoezo niet rendabel? Kost de hele hosting en maintenance per user 24 per jaar? Tuurlijk niet. Er zitten een hoop personeelskosten aan. Maar daar valt in de snijden.
Tweakers is inmiddels wel wat meer dan "een forum" Nieuws/Reviews/PriceWatch/V&A/Vacatures Dat je hier niet allemaal gebruik van maakt is niet zo heel erg relevant, daarvoor stel je een bezoekersprofiel samen van een gemiddelde bezoeker en daar gaat een prijskaartje aan. Dat tweakers dit jarenlang heeft laten aanmodderen omdat ze met een supporter-abonnement blijkbaar niet uit de kosten kunnen komen, kun je de aansturende managers van het bedrijf tweakers natuurlijk wel verwijten. Nu dan gelijk een keiharde stap van 1,25 naar 4 euro is vragen om flinke reacties en geeft blijk dat je de afgelopen jaren niet heel goed hebt nagedacht ofwel teveel de hand boven het hoofd hebt gehouden van de community. Niets anders dan dat.

edit: geen 3.50 euro, maar 4 euro als we per maand eerlijk gaan vergelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 04-02-2021 19:48 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Q schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:25:
[...]

Het fundamentele verschil met andere publicaties is het feit dat hun content niet elders te vinden is. Het 'snacknieuws' van de Telegraaf en AD is vaak exclusief.

Conclusie: deze partijen hoeven niet eens een verhaal te hebben bij hun paywall, iedereen snapt de propositie.
Dat lijken ze hier nu ook wel te proberen. Interviewtje met een of andere startup erbij en er kan weer een premium labeltje op. Voor mij werkt dat in ieder geval niet. Als ik al geen tijd vrij kan maken om fatsoenlijk nieuws van de NYT te lezen (met korting overigens nog goedkoper dan de abonnementen hier, zonder jaarcontract) dan ga ik natuurlijk niet betalen om hier halve advertorials te lezen. En ja, zo kwamen een aantal van die startups die hier voorbij kwamen wel op mij over.

Maar goed, als er anderen zijn die dat lokale (want dat is het natuurlijk wel) technieuws leuk vinden dan kan ik wel zien waarom dit een mooi alternatief of aanvulling kan zijn op iets als het AD. Persoonlijk denk ik dat charity (gunfactor) beter bij Tweakers past dan meritocracy (concurreren op aanbod), maar het is uiteindelijk een bedrijfskeuze. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Verwijderd1 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:42:
[...]

Dat lijken ze hier nu ook wel te proberen. Interviewtje met een of andere startup erbij en er kan weer een premium labeltje op. Voor mij werkt dat in ieder geval niet. Als ik al geen tijd vrij kan maken om fatsoenlijk nieuws van de NYT te lezen (met korting overigens nog goedkoper dan de abonnementen hier, zonder jaarcontract) dan ga ik natuurlijk niet betalen om hier halve advertorials te lezen. En ja, zo kwamen een aantal van die startups die hier voorbij kwamen wel op mij over.

Maar goed, als er anderen zijn die dat lokale (want dat is het natuurlijk wel) technieuws leuk vinden dan kan ik wel zien waarom dit een mooi alternatief of aanvulling kan zijn op iets als het AD. Persoonlijk denk ik dat charity (gunfactor) beter bij Tweakers past dan meritocracy (concurreren op aanbod), maar het is uiteindelijk een bedrijfskeuze. :P
Even grof gezegd: als Tweakers.net zou kiezen voor betere content en niet gevoelsmatig verkapte reclame, dan zou jij eerder geneigd zijn om toch Plus af te nemen, ondanks dat je misschien net als NYT niet(s) (alles) zal lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ed1703 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:42:
[...]

Tweakers is inmiddels wel wat meer dan "een forum"
Tuurlijk. Heb in eerdere posts ook al opgemerkt dat de USPs van Tweakers ook niet het nieuws is, maar vooral de Pricewatch en Banen. Maar voor die twee ga je natuurlijk geen abonnementen afsluiten, dat zou nogal gaar zijn. En aan het nieuws gaan ze gewoon geen geld verdienen. Dus ze zitten klem. Want voor de user generated content (forum, reviews en nieuwsreacties) kunnen ze geen geld gaan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:04:
[...]

Tuurlijk. Heb in eerdere posts ook al opgemerkt dat de USPs van Tweakers ook niet het nieuws is, maar vooral de Pricewatch en Banen. Maar voor die twee ga je natuurlijk geen abonnementen afsluiten, dat zou nogal gaar zijn. En aan het nieuws gaan ze gewoon geen geld verdienen. Dus ze zitten klem. Want voor de user generated content (forum, reviews en nieuwsreacties) kunnen ze geen geld gaan vragen.
Het nare van dit alles is alleen dat alles aan elkaar vast zit. Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat als je 'slechts' een forum-bezoeker bent, er geen kosten gemaakt worden binnen de andere onderdelen. Want je maakt gebruik van dezelfde hardware of deels? Hoe dan ook, als tweakers jaren geleden wat meer met de tijd was meegegaan en correcties had toegepast op de abonnementen en dit al redelijk gelijk had getrokken met wat nu extra is, dan was al dit gezeik niet eens nodig geweest en had men het als feature kunnen toevoegen.

Hier hebben meerdere personen zitten slapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Q schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:02:
[...]

Even grof gezegd: als Tweakers.net zou kiezen voor betere content en niet gevoelsmatig verkapte reclame, dan zou jij eerder geneigd zijn om toch Plus af te nemen, ondanks dat je misschien net als NYT niet(s) (alles) zal lezen?
Nee, ik denk dat ik sowieso al niet in de markt ben voor zo'n plus abonnement hier. Uiteindelijk ben ik toch vaak op zoek specifieke informatie en dan kom ik gewoon uit wat ik (bijvoorbeeld via Google) uitkom.

Als ik wel echt in de markt zou zijn voor betaald tech nieuws, dan moet het inderdaad wel meerwaarde hebben boven andere publicaties. Op het huidige niveau denk ik dat de NYT mij beter in technieuws kan voorzien dan Tweakers. Dat zegt natuurlijk wel wat, de NYT is gewoon een krant met een techsectie, het is geen techsite die ook nog wat maatschappelijk nieuws erbij doet. En de NYT heeft ook gewoon comments, niet zo mooi gesorteerd als hier, maar wel een ''reader's picks' en soms volgens mij ook editor's picks (in de commentsectie dus).

Daarbij heeft de NYT natuurlijk wat schaalvoordeel, waar bedrijven Tweakers prima kunnen negeren heeft de NYT genoeg invloed dat bedrijven aan damage control moeten doen. Zoals Tweakers schreef:
De creditcardmaatschappijen zijn niet de eerste die actie ondernemen. Eerder deed betaaldienst PayPal dat ook al. De creditcardmaatschappijen begonnen met het onderzoek naar aanleiding van een artikel in de The New York Times eerder deze week. Naar aanleiding daarvan heeft MindGeek beloofd om maatregelen te nemen om zo het aantal video's van kindermisbruik en verkrachting te verminderen.
nieuws: Visa en Mastercard stoppen betalingen aan het moederbedrijf van Pornhub

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
ed1703 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:12:
[...]

Het nare van dit alles is alleen dat alles aan elkaar vast zit. Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat als je 'slechts' een forum-bezoeker bent, er geen kosten gemaakt worden binnen de andere onderdelen. Want je maakt gebruik van dezelfde hardware of deels? Hoe dan ook, als tweakers jaren geleden wat meer met de tijd was meegegaan en correcties had toegepast op de abonnementen en dit al redelijk gelijk had getrokken met wat nu extra is, dan was al dit gezeik niet eens nodig geweest en had men het als feature kunnen toevoegen.

Hier hebben meerdere personen zitten slapen.
Hoeveel denk je dat hosting kost in het totaalplaatje? Volgens mij is dit eerder ook al aan bod gekomen, maar de grootste kostenpost zal wel bij het personeel zitten. Het grootste deel daarvan is de redactie, en die dragen alleen bij aan het nieuwsdeel van de site. Als je daar geen interesse in hebt heeft het wat mij betreft ook niet veel zin om daarvoor te betalen. Eventuele investeringen lijken ook vooral daar gedaan te worden, bijvoorbeeld door een nieuwe redacteur aan te nemen. Aan het forum valt natuurlijk ook niet veel te ontwikkelen, daar zit de toegevoegde waarde bij de gebruikers zelf.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Q

Q

Evaluatie van de huidige stand van zaken

Uit de Update over tweakers.net abonnementen:
Ten eerste de naam: Premium wordt Plus. We kregen veel opmerkingen dat Premium te veel (negatieve) associaties oproept met grote commerciële nieuwsmerken. De term Plus sluit beter aan op wat we met de abonnementen willen bieden. Het nieuws en de reviews zoals jullie die gewend zijn, blijven gratis. Plus-artikelen zijn extra voor de abonnees.
Van Premium naar Plus, meer dan een naamsverandering

De verandering van Premium naar Plus is niet slechts een verandering van de naam. Het is een fundamentele verandering van het product.

Natuurlijk is de connotatie die mensen hebben bij het woord 'Premium' niet alleen wat de Telegraaf of het AD doet: waarbij 50+% van de content achter een pay-wall zit, met alle negatieve associaties van dien.

Vanaf dag één was een veel gehoorde reactie op de artikelen: er is niets 'Premium' aan. Ik denk dat dit een veel groter probleem is/was, maar dat wordt wijselijk niet benoemd.

Er verscheen vrijwel dagelijks een 'Premium' artikel maar - laten we oprecht zijn - je kunt niet dagelijks premium content leveren, zeker niet zonder een batterij aan extra mensen in te huren.

De keuze voor het woord 'Premium' heeft denk ik heel veel schade veroorzaakt in de beeldvorming en dat is denk ik ook heel ernstig. Want het beïnvloed het sentiment enorm. Een eerste indruk doe je maar één keer op. Maar ook tweakers.net verdient een 2e kans.

Opeens ligt de lat veel lager. Niet langer verwachten wij NRC-level artikelen iedere paar dagen. Dagelijks een wat langer artikel en misschien 1x à 2x per maand een lang zaterdag-ochtend stuk is goed genoeg. En ook dat uitgebreidere stuk hoeft niet meteen voor een Pulitzer prijs te gaan. Want die verwachting wordt niet meer geschapen.

Ik realiseer me dat al mijn persoonlijke emotie als sneeuw voor de zon zou verdwijnen als Tweakers.net vanaf dag één het product om deze reden 'Plus' had genoemd. 'Plus' insinueert niet een soort hoogdravend ideaal van duiding en diepgang bieden.

Als ik met een Plus-bril ;) kijk naar de proef-artikelen, dan ben ik zoveel milder gestemd. Want ik beoordeel deze artikelen dan volgens een hele andere meetlat. En om een somme brug te slaan: die lat ligt een stuk lager, ik ben een stuk sneller tevreden. Een wat beter uitgediept artikel voldoet al aan dit criterium.

In de context van 'dag-één Plus', hadden mensen dan gekozen om gewoon een plus-abonnement te kiezen en misschien 50% van die plus-artikelen niet eens te lezen (niet alles zal ook aanspreken), maar gewoon als oprechte 'steun' voor Tweakers.net. Een beetje zoals het oude Hero abonnement. Met de wetenschap dat tweakers.net wel hun best doet om wat terug te geven.

Emotie en goodwill is alles.

En emotie is niet altijd rationeel. Korte terzijde: het meest onverstandige wat je kunt doen is om met emotie in discussie te gaan. Wat voort komt uit irrationaliteit kun je niet bestrijden met ratio. En zeker niet met antwoorden als 'daar wordt nog aan gewerkt'. Dat is olie op het vuur, het is dan het mindere van twee kwaden om dan maar niet te reageren.

Laten we wel wezen: het is natuurlijk enorm gek dat mijn emotie totaal verandert doordat een naampje van het product wijzigt. Ik spreek alleen voor mijzelf uiteraard, maar ik denk dat emotie het gros van die 4k+ posts in dit topic vertegenwoordigen.

Omdat discussie met emotie geen zin heeft, zou het beter zijn om er alles aan te doen om te voorkomen dat die emotie ontstaat. Met name de emotie van frustratie over het gebrek aan (heldere) antwoorden op vanzelfsprekende vragen.

Verwachtingsmanagement en communicatie

Helaas is dit niet goed gegaan, wat mij betreft.

Een deel van de pogingen tot communicatie is goed bedoeld, maar het lijkt soms alsof de tekst niet wordt gelezen vanuit het perspectief van de toehoorder, zeker met het sentiment in het achterhoofd en de antwoorden schieten dan vaak in het verkeerde keelgat.

Niet eens om de inhoud, maar de toehoorder geeft je geen voordeel van de twijfel meer en ieder woord, ieder signaal ligt onder het vergrootglas. Je komt niet weg met juristen-antwoorden. Je publiek prikt daar doorheen en wordt alleen maar meer wantrouwend.

Een veelgehoorde frustratie is dat mensen vrezen dat een deel van de gratis content in de toekomst straks ook achter Plus verdwijnt. Tweakers.net reageert daar niet stellig op. Dat is niet het plan. Nee, maar zoals Arnout Wokke schrijft:
En vergis je niet: Premium móet werken. Het tijdperk dat je gratis journalistiek op het web kon bekostigen met advertenties, loopt snel ten einde. Het aanbod in Nederland is ernstig verschraald afgelopen jaren. Ik heb een hoop van mijn concullega's op telecomgebied hun activiteiten zien terugschroeven of helemaal verdwijnen.
Bron: arnoudwokke in 'reviews: Wi-Fi 6E komt eraan - Meer ruimte voor wifi met toev... (nadruk door mij)

Als Plus hoe dan ook moet slagen, dan kan het dus gebeuren dat een deel van de gratis content in de toekomst ook achter Plus 'verdwijnt'. De implicatie is natuurlijk dat als Plus onvoldoende omzet genereert, dit het gevolg kan zijn om die omzet te stimuleren.

Tweakers.net snapt duidelijk wel dat dit natuurlijk erg gevoelig ligt, gezien de officiële motivatie om Premium te hernoemen. Dat is precies waar heel veel mensen zo bang voor zijn. Maar ik denk dat openheid en eerlijkheid initieel misschien heftige emoties oplevert, maar op de lange termijn voor meer acceptatie zorgt zodra die emotie een beetje bekoeld is.

En dat deze eerlijkheid, om ruiterlijk toe te geven dat dit een mogelijk scenario kan zijn afhankelijk van de omzet, achteraf wel wordt gewaardeerd.

Want je weet dat als Tweakers.net straks inderdaad 'gedwongen' wordt om ook een deel van de gratis content achter Plus te plaatsen, de emotie zonder deze heldere, eerlijke openheid van zaken helemaal gaat ontploffen.

Tweakers.net is transparant en open over de makkelijke zaken, maar niet zo over de moeilijke zaken waar het écht om gaat.

Van wat ik er allemaal van begrijp horen mensen liever slecht nieuws dat later gelukkig niet tot wasdom komt, dan dat tweakers.net ontwijkende vage antwoorden geeft, om dan alsnog 'gratis' content betaald te maken.

Het is heel goed dat tweakers.net heel transparant is geweest voor haar motivaties. Maar ze loopt vervolgens op eieren in haar communicatie als het gaat om het product en bepaalde gevolgen en aspecten hiervan.

Veel legitieme vragen worden beantwoordt met: daar werken we nog aan, dat onderzoeken we nog. Daar hebben we geen duidelijk antwoord op. Dat is mogelijk eerlijk, maar dit kan niet, wat mij betreft.

Het resultaat is een half-bakken beeld, een niet-af product. Dat schept geen goed gevoel natuurlijk. Helaas bevinden wij ons nu hier.

Een duidelijke visie op het product

Een visie op je product moet je van te voren formuleren, dat kun je niet bij elkaar 'butsen' op basis van onderzoek, polls en enquetes. En zeker niet gedurende een Béta. Daarbij hoort ook vanaf dag één een 100% uitgewerkt, helder verhaal, inclusief de mogelijk 'pijnlijke of gevoelige' aspecten.

Als je notabene wordt gedwongen om de productnaam te wijzigen, dan moet ergens toch het besef zijn dat er iets mis is gegaan op dit vlak.

Al het onderzoek met polls ten spijt is mijn gevoel dat er onvoldoende oog is geweest voor emotie en dat er teveel gericht is geweest op polls en data, vertaald naar een business case. Het bood tweakers.net ook een safe-haven tegen kritiek uit dit topic. De data is een schild tegen de emotie. Voor mijn gevoel is dit mogelijk een reden dat dit topic - afgezien van de naamswijziging - vrijwel is genegeerd.

Tweakers.net heef in mijn ogen teveel naar haar eigen behoeftes gekeken, wat zij nodig heeft voor de lange termijn. Terwijl er toch onvoldoende begrip is geweest voor de emotionele kant van het verhaal. Die emotie is wel geanticipeerd, maar ik denk dat een duidelijke visie en strategie ontbrak om specifiek die emotie te temmen.

Misschien zou het beter zijn om in een extra artikel alle pijnpunten gewoon open en bloot te adresseren en duidelijke antwoorden te geven op de open vragen. échte antwoorden, dus niet 'we zijn er nog mee bezig'. Ik denk dat als Tweakers.net zich op die manier kwetsbaar opstelt dat zit sentiment kan verbeteren.

Mijn indruk is dat tweakers.net niet alle schade die zij - in mijn ogen - zelf heeft veroorzaakt door de zwakke communicatie kan herstellen, maar dat er wel reparatie mogelijk is. Nee heb je, ja kun je krijgen...

Het community aspect

De nieuws-artikelen zijn vaak informatief, het is fijn om één bron te hebben in je moerstaal die je over de dag een overzicht geeft. Voor mij is 90% vaak irrelevant, maar dat maakt niet uit. Ik kom hier nog steeds dagelijks.

Als ik een persoonlijke visie mag proberen te formuleren - die misschien een open deur is: de essentie van alle social media is dat mensen gehoord willen worden en interactie zoeken op basis van hun mening, waarbij mensen vaak ook een stukje validatie zoeken. Daarin voorziet het moderatiesysteem perfect. Het gaat niet om modereren, maar om ergens bij te horen, om waardering, en validatie.

Zoals door heel veel mensen opgemerkt zorgt de betaalmuur nu voor een tweedeling. Mensen kunnen niet meer deelnemen aan bepaalde discussies. Ze voelen zich buitengesloten. Ik denk dat mensen helemaal vrede hebben met de gedachte dat ze niet alle content kunnen lezen.

Maar dat ze dus ook sociaal worden buitengesloten van de clique betalende gebruikers, dat steekt op een emotioneel niveau. Dit is niet zo rationeel, hoe erg is het om niet op alle artikelen te kunnen reageren?

Het spijt me, maar ik denk dat dit nog steeds toch een heet hangijzer is en ik zie geen goed antwoord. Persoonlijk vind ik het geen probleem, maar in dit topic is dit wel een veel gehoorde klacht.

Maar misschien is dit wel een mogelijk antwoord:

Niet alles hoeft te worden opgelost. Maar misschien is het goed genoeg als tweakers.net dit probleem erkent en dat zij dit gewoon niet kan oplossen en dat dit het gevolg zal zijn. De emotie / frustratie erkennen en op een oprechte manier benoemen is soms een groot deel van de pijn wegnemen.

Wie pakt het stuur?

Ik denk dat Tweaker.net hard behoefte heeft aan intern leiderschap die het product fundamenteel begrijpt, inclusief het perspectief van de community.

En ik denk dat stap één is om de communicatie op de frontpage, in de artikelen en ook in dit topic aan te pakken.

Niet meer 20 rode namen die allemaal iets anders schrijven. Een kleine groep woordvoeders die een eenduidig verhaal vertellen en ook conrete antwoorden geven en als die er niet zijn, vertel dan maar wanneer je wel antwoord hebt. En als je dat goed aanpakt dan groeit het aantal post van dit topic niet meer zo hard.

[ Voor 100% gewijzigd door Q op 04-02-2021 21:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:28:
[...]

Hoeveel denk je dat hosting kost in het totaalplaatje? Volgens mij is dit eerder ook al aan bod gekomen, maar de grootste kostenpost zal wel bij het personeel zitten. Het grootste deel daarvan is de redactie, en die dragen alleen bij aan het nieuwsdeel van de site. Als je daar geen interesse in hebt heeft het wat mij betreft ook niet veel zin om daarvoor te betalen. Eventuele investeringen lijken ook vooral daar gedaan te worden, bijvoorbeeld door een nieuwe redacteur aan te nemen. Aan het forum valt natuurlijk ook niet veel te ontwikkelen, daar zit de toegevoegde waarde bij de gebruikers zelf.
Ik heb getallen gehoord van 100 man personeel die afhankelijk zijn van de inkomsten van Tweakers...
Geen idee vanaf wanneer het over deze aantallen gaat, maar ik zie weinig extra kwaliteit in verhouding met de begindagen.
Het is natuurlijk helemaal aan Tweakers zelf om hun bedrijf te runnen zoals ze dat willen. Maar het lijkt erop dat de gevolgen van die keuzes nu bij de gebruikers neergelegd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:28:
[...]

Hosting kost ook niets tov personeel. Het idee dat sommigen echter hebben dat je deze gehele website draaiende kunt houden door wat personeel de deur te wijzen, betwijfel ik echter ook, want de producten erachter gaan niet zomaar weg. Als je een paar redacteuren naar huis stuurt kan dat ook zorgen voor minder bezoek op de overige onderdelen, zou het forum minder bezoek krijgen, dan heeft dat ook weer gevolgen voor de FP.
Dan heb je ook nog iets met een advertentiemarkt en adblockers.

Je punt over het forum klopt misschien, maar je hebt ook te maken met technisch beheer en een community manager die graag betaald wil krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door ed1703 op 04-02-2021 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
ed1703 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:56:
[...]

Hosting kost ook niets tov personeel. Het idee dat sommigen hebben dat je deze gehele website draaiende kunt houden door wat personeel de deur te wijzen, betwijfel ik dan ook ten zeerste.

Je punt over het forum klopt misschien, maar je hebt ook te maken met technisch beheer en een community manager die graag betaald wil krijgen.
Er zal inderdaad een balans moeten zijn. Het hele systeem overhoop gooien zal inderdaad niet handig zijn, maar het is ook niet handig om je personeelsbestand alsmaar te laten groeien zonder dat dat ten goede komt aan groei in bezoekersaantallen of winst. Nu hebben we als bezoekers denk ik niet genoeg inzicht om hier iets zinnigs over te zeggen, maar het ondermijnt wel de uitspraken dat iedereen maar een abonnement zou moeten nemen en dat je hier met een adblocker een parasiet zou zijn die hier (ook op het forum) niets te zoeken heeft. Als dat de boodschap is dan zijn er zat gratis platforms die een stuk minder veeleisend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
[...]

[...]

Deels wel, deels niet:
Hardware Info zal zeker niet de deuren sluiten, maar gaat verder in een andere vorm, waarover je hier meer kunt lezen. De nieuwe, grotere redactie zal zich compleet richten op deze site. Zo kunnen we jullie nog meer en nog betere content bieden, in de vorm van artikelen, video's en podcasts
@Q mooi verwoord man _/-\o_ echt klasse.
Ik ben het niet met alles eens, bijv dat het topic is genegeerd maar met het stukje over data wel weer helemaal. Volgens mij sla je daarmee de spijker op z'n kop.
Al het onderzoek met polls ten spijt is mijn gevoel dat er onvoldoende oog is geweest voor emotie en dat er teveel gericht is geweest op polls en data, vertaald naar een business case. Het bood tweakers.net ook een safe-haven tegen kritiek uit dit topic. De data is een schild tegen de emotie. Voor mijn gevoel is dit mogelijk een reden dat dit topic - afgezien van de naamswijziging - vrijwel is genegeerd.

[ Voor 21% gewijzigd door CyberMania op 04-02-2021 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

CyberMania schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:12:

@Q mooi verwoord man _/-\o_ echt klasse.
Ik ben het niet met alles eens, bijv dat het topic is genegeerd maar met het stukje over data wel weer helemaal. Volgens mij sla je daarmee de spijker op z'n kop.
Bedankt, ik denk dat ik over het ‘negeren’ van dit topic inderdaad genuanceerder over mag zijn: want er is hier wel veel interactie geweest met Tweakers.net prominenten!

Mijn punt is meer dat dit niet snel tot actie heeft geleid, terwijl de flexibiliteit van een beta dat bij uitstek mogelijk zou moeten maken. Maar dat is meer een indruk die ik heb.
Pagina: 1 ... 42 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.

Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------

We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.

Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)

Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.