Een jaar bij Tweakers: update van de communitymanager

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:11

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Beste tweakers,

Morgen (3 februari) is mijn éénjarig jubileum bij Tweakers! Ik wil graag van het moment gebruik maken om een bericht te schrijven met een kleine recap van 2020 en het te hebben over een aantal zaken die spelen. Lange tekst incoming, maar er is dan ook een hoop te vertellen. :)

De afgelopen tijd heb ik via dm’s en in verschillende topics feedback gekregen over mijn zichtbaarheid binnen onze community en de invulling van mijn rol als communitymanager (ik noem het hierna voor het gemak even “cm”) van Tweakers. Het leek me daarom goed om hier allereerst wat over te schrijven zodat ik het de aandacht kan geven die het verdient. Ik heb gemerkt dat er binnen een deel van de community verwachtingen zijn over de rol en taken van de cm. Dat is heel begrijpelijk, want deze rol bestaat al lange tijd binnen Tweakers en is over de jaren grotendeels hetzelfde gebleven. Ik kan me goed voorstellen dat het daarom wennen is als mijn aanpak verschilt van wat jullie al langere tijd gewend zijn.

Het verschil is onder andere te merken omdat ik (vergeleken met mijn voorgangers) niet uit de community afkomstig ben en meedoen op het forum dus (nog) niet in mijn dagelijkse routine zit ingebakken. Ik heb het afgelopen jaar de bewuste keuze gemaakt om minder intensief als gebruiker mee te draaien op het forum zodat er meer tijd en ruimte was om de crew en medewerkers op HQ goed te leren kennen, en op strategisch vlak aan de slag te gaan. Het reilen en zeilen van Tweakers onder de knie krijgen is niet niks!

Ik heb in het begin dan ook veel tijd doorgebracht in de besloten crewfora om hen vragen te stellen, zaken te documenteren en genoeg ervaring op te doen om inhoudelijk voor de community aan de slag te kunnen. Het heeft mij geholpen om me snel thuis te laten voelen binnen Tweakers en de verbinding te kunnen maken tussen mijn algemene communitymanagement-kennis en de uitdagingen die op mijn pad kwamen als medewerker die oorspronkelijk niet uit de community komt. Er gaat vrijwel geen dag voorbij dat ik geen contact heb met de admins, die altijd bereid zijn mijn vragen te beantwoorden of te helpen bij het afhandelen van lastige situaties. Het is fijn dat ik steeds meer voor hen terug kan doen naarmate mijn ervaring met Tweakers groeit. Dit alles betekent dat ik veel achter de schermen bezig ben geweest en ik begrijp dat het voor jullie daarom lastig is geweest een goed beeld van mij en mijn werk te krijgen. Een van mijn doelen voor dit jaar is om daar verandering in te gaan brengen, en mij meer op de voorgrond te gaan begeven.

Daarbij vind ik het ook belangrijk dat jullie begrijpen hoe ik deze functie invul. Een belangrijke taak voor de cm is om ervoor te zorgen dat de communicatie tussen HQ, crew en de community zo goed mogelijk verloopt. Deze taak is bij Tweakers in het verleden ingevuld op een manier waarbij de cm in het middelpunt stond en vaak het grootste deel van de communicatie op zich nam. Het voordeel hiervan is dat de cm een enorme zichtbaarheid heeft en het bedrijf veel aan deze persoon kan overlaten. Het nadeel is dat dit veel druk op de cm zet, het veel tijd kost om als ‘doorgeefluik’ van het bedrijf te fungeren en er weinig tijd overblijft om op strategisch vlak aan de slag te gaan. Daarnaast concentreer je een boel kennis en ervaring bij één persoon, met het risico dat je dat kwijt raakt als de cm opstapt.

Daarom hebben we op HQ de ambitie en plannen om Tweakers meer community-minded te maken. Als elke afdeling de info en handvatten heeft om de interactie met de community aan te gaan, kunnen we gerichter, efficiënter en hechter met jullie in verbinding staan. De cm heeft hier de rol om aan het roer te staan van deze werkzaamheden, ervoor te zorgen dat alles goed verloopt en iedereen de benodigdheden heeft om dit goed te kunnen doen.

Daarnaast neem ik jullie graag mee langs enkele andere zaken waar het afgelopen jaar (deels achter de schermen) voor de community veel tijd en moeite in is gestoken!

Aan het begin van het jaar hebben we ons gericht op dringende problemen binnen V&A. In overleg met de FPA’s hebben wij toen @Bor als admin binnen hun team aangesteld zodat we wat efficiënter konden gaan werken. Het kan heel goed zijn dat je mij rond die tijd ook bent tegengekomen in de topics rondom de vraagstukken bij particuliere en zakelijke verkopers. Dit was uiteindelijk een samenspel tussen mij, de FPA’s, HQ en ook nog eens de juridische afdeling bij DPG media. Dit was het begin wat nu heeft geleid tot plannen om V&A beter op de kaart te gaan zetten. Deze maand is onze nieuwe collega @jelle. begonnen die onder andere ook verder zal gaan bouwen aan de toekomst van V&A!

Daarna zorgden nieuwe grootse plannen voor een drukke zomer. De koers om onze focus terug te brengen naar de échte techliefhebber, de samensmelting van Tweakers met HWI en de eerste stappen richting Premium. Het is geen geheim dat de aankondiging van het laatste een hoop teweeg heeft gebracht en deels heeft geleid tot o.a. de feedback over zichtbaarheid.

Tegelijkertijd werd de basis gelegd voor de langetermijnplannen waar ik eerder naar verwees. We zijn met een diverse groep mensen van HQ en de admins gaan kijken naar de huidige staat van de community, hebben onze krachten en zwakke punten geïdentificeerd en hebben besproken wat onze dromen voor de toekomst zijn. Ook hebben er interviews met verschillende gebruikers plaatsgevonden om meer te weten te komen over hoe zij Tweakers gebruiken en wat hun wensen zijn. Door deze kennis naast de doelen van het bedrijf te leggen hebben we een eerste concept voor de strategie kunnen ontwikkelen.

Het jaar 2020 was er dus vooral een van inventariseren en een basis neerleggen, en dat ging zoals gezegd deels achter de schermen. In 2021 gaan we hier verder op bouwen en ik heb veel zin om de komende maanden inhoudelijk in gesprek te gaan en meer naar buiten te treden. Ik hoop dat dit topic wat helpt om iets meer een idee te krijgen van de huidige visie op de rol als cm, het afgelopen jaar en waar we naartoe willen.

Ik wil in 2021 meer in de verschillende topics duiken en ben aan het kijken naar mogelijkheden voor een terugkerend moment om een .plan te schrijven wat zich op de community richt. Ik hoop op die manier een formule te vinden om jullie blijvend op de hoogte te houden van wat er speelt. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jullie suggesties om onze band te versterken. To be continued dus!

Reageren kan hier d:)b

[ Voor 0% gewijzigd door RobIII op 02-02-2021 15:04 ]

Has wares if you have coin 💰