Een jaar bij Tweakers: update van de communitymanager

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 19.091 views

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-05 19:10

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Beste tweakers,

Morgen (3 februari) is mijn éénjarig jubileum bij Tweakers! Ik wil graag van het moment gebruik maken om een bericht te schrijven met een kleine recap van 2020 en het te hebben over een aantal zaken die spelen. Lange tekst incoming, maar er is dan ook een hoop te vertellen. :)

De afgelopen tijd heb ik via dm’s en in verschillende topics feedback gekregen over mijn zichtbaarheid binnen onze community en de invulling van mijn rol als communitymanager (ik noem het hierna voor het gemak even “cm”) van Tweakers. Het leek me daarom goed om hier allereerst wat over te schrijven zodat ik het de aandacht kan geven die het verdient. Ik heb gemerkt dat er binnen een deel van de community verwachtingen zijn over de rol en taken van de cm. Dat is heel begrijpelijk, want deze rol bestaat al lange tijd binnen Tweakers en is over de jaren grotendeels hetzelfde gebleven. Ik kan me goed voorstellen dat het daarom wennen is als mijn aanpak verschilt van wat jullie al langere tijd gewend zijn.

Het verschil is onder andere te merken omdat ik (vergeleken met mijn voorgangers) niet uit de community afkomstig ben en meedoen op het forum dus (nog) niet in mijn dagelijkse routine zit ingebakken. Ik heb het afgelopen jaar de bewuste keuze gemaakt om minder intensief als gebruiker mee te draaien op het forum zodat er meer tijd en ruimte was om de crew en medewerkers op HQ goed te leren kennen, en op strategisch vlak aan de slag te gaan. Het reilen en zeilen van Tweakers onder de knie krijgen is niet niks!

Ik heb in het begin dan ook veel tijd doorgebracht in de besloten crewfora om hen vragen te stellen, zaken te documenteren en genoeg ervaring op te doen om inhoudelijk voor de community aan de slag te kunnen. Het heeft mij geholpen om me snel thuis te laten voelen binnen Tweakers en de verbinding te kunnen maken tussen mijn algemene communitymanagement-kennis en de uitdagingen die op mijn pad kwamen als medewerker die oorspronkelijk niet uit de community komt. Er gaat vrijwel geen dag voorbij dat ik geen contact heb met de admins, die altijd bereid zijn mijn vragen te beantwoorden of te helpen bij het afhandelen van lastige situaties. Het is fijn dat ik steeds meer voor hen terug kan doen naarmate mijn ervaring met Tweakers groeit. Dit alles betekent dat ik veel achter de schermen bezig ben geweest en ik begrijp dat het voor jullie daarom lastig is geweest een goed beeld van mij en mijn werk te krijgen. Een van mijn doelen voor dit jaar is om daar verandering in te gaan brengen, en mij meer op de voorgrond te gaan begeven.

Daarbij vind ik het ook belangrijk dat jullie begrijpen hoe ik deze functie invul. Een belangrijke taak voor de cm is om ervoor te zorgen dat de communicatie tussen HQ, crew en de community zo goed mogelijk verloopt. Deze taak is bij Tweakers in het verleden ingevuld op een manier waarbij de cm in het middelpunt stond en vaak het grootste deel van de communicatie op zich nam. Het voordeel hiervan is dat de cm een enorme zichtbaarheid heeft en het bedrijf veel aan deze persoon kan overlaten. Het nadeel is dat dit veel druk op de cm zet, het veel tijd kost om als ‘doorgeefluik’ van het bedrijf te fungeren en er weinig tijd overblijft om op strategisch vlak aan de slag te gaan. Daarnaast concentreer je een boel kennis en ervaring bij één persoon, met het risico dat je dat kwijt raakt als de cm opstapt.

Daarom hebben we op HQ de ambitie en plannen om Tweakers meer community-minded te maken. Als elke afdeling de info en handvatten heeft om de interactie met de community aan te gaan, kunnen we gerichter, efficiënter en hechter met jullie in verbinding staan. De cm heeft hier de rol om aan het roer te staan van deze werkzaamheden, ervoor te zorgen dat alles goed verloopt en iedereen de benodigdheden heeft om dit goed te kunnen doen.

Daarnaast neem ik jullie graag mee langs enkele andere zaken waar het afgelopen jaar (deels achter de schermen) voor de community veel tijd en moeite in is gestoken!

Aan het begin van het jaar hebben we ons gericht op dringende problemen binnen V&A. In overleg met de FPA’s hebben wij toen @Bor als admin binnen hun team aangesteld zodat we wat efficiënter konden gaan werken. Het kan heel goed zijn dat je mij rond die tijd ook bent tegengekomen in de topics rondom de vraagstukken bij particuliere en zakelijke verkopers. Dit was uiteindelijk een samenspel tussen mij, de FPA’s, HQ en ook nog eens de juridische afdeling bij DPG media. Dit was het begin wat nu heeft geleid tot plannen om V&A beter op de kaart te gaan zetten. Deze maand is onze nieuwe collega @jelle. begonnen die onder andere ook verder zal gaan bouwen aan de toekomst van V&A!

Daarna zorgden nieuwe grootse plannen voor een drukke zomer. De koers om onze focus terug te brengen naar de échte techliefhebber, de samensmelting van Tweakers met HWI en de eerste stappen richting Premium. Het is geen geheim dat de aankondiging van het laatste een hoop teweeg heeft gebracht en deels heeft geleid tot o.a. de feedback over zichtbaarheid.

Tegelijkertijd werd de basis gelegd voor de langetermijnplannen waar ik eerder naar verwees. We zijn met een diverse groep mensen van HQ en de admins gaan kijken naar de huidige staat van de community, hebben onze krachten en zwakke punten geïdentificeerd en hebben besproken wat onze dromen voor de toekomst zijn. Ook hebben er interviews met verschillende gebruikers plaatsgevonden om meer te weten te komen over hoe zij Tweakers gebruiken en wat hun wensen zijn. Door deze kennis naast de doelen van het bedrijf te leggen hebben we een eerste concept voor de strategie kunnen ontwikkelen.

Het jaar 2020 was er dus vooral een van inventariseren en een basis neerleggen, en dat ging zoals gezegd deels achter de schermen. In 2021 gaan we hier verder op bouwen en ik heb veel zin om de komende maanden inhoudelijk in gesprek te gaan en meer naar buiten te treden. Ik hoop dat dit topic wat helpt om iets meer een idee te krijgen van de huidige visie op de rol als cm, het afgelopen jaar en waar we naartoe willen.

Ik wil in 2021 meer in de verschillende topics duiken en ben aan het kijken naar mogelijkheden voor een terugkerend moment om een .plan te schrijven wat zich op de community richt. Ik hoop op die manier een formule te vinden om jullie blijvend op de hoogte te houden van wat er speelt. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jullie suggesties om onze band te versterken. To be continued dus!

[ Voor 98% gewijzigd door RobIII op 02-02-2021 15:03 ]

Has wares if you have coin 💰

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik wil in 2021 meer in de verschillende topics duiken
Dat is fijn om te horen. Wat mij betreft is een community manager diep betrokken bij wat er in de community omgaat en ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik je aanwezigheid het afgelopen jaar niet gemist heb in de community die je managet. Dat laatste is niet per se benodigd om het eerste te doen maar het helpt wel echt enorm.

[ Voor 42% gewijzigd door RobIII op 02-02-2021 15:04 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Leuk om weer eens wat van je te horen en bedankt voor de toelichting naar de gedane werkzaamheden achter de schermen.

Vol verwachting wacht ik af wat Tweakers ons in 2021 gaat brengen. Ook voor dit jaar veel succes.

Aangezien vorig jaar een schrikkeljaar was is het eigenlijk vandaag dat je je 1e jubileumjaar viert en daar mag best op gedronken worden. Ik zeg pr00st! :9B Op de toekomst

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
NMe schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:52:
[...]

Dat is fijn om te horen. Wat mij betreft is een community manager diep betrokken bij wat er in de community omgaat en ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik je aanwezigheid het afgelopen jaar niet gemist heb in de community die je managet. Dat laatste is niet per se benodigd om het eerste te doen maar het helpt wel echt enorm.
Dat ben ik helemaal met je eens. Het is zoals je zelf zegt niet essentieel maar het helpt ontzettend bij het maken van de juiste keuzes en om meer feeling te hebben met de mensen die deze community vormen. Je mag echt weten dat ik er zelf ook best van heb gebaald om er zo weinig tijd voor te kunnen vrijmaken, het is absoluut geen desinteresse want ik vind het ontzettend leuk om in fora rond te hangen. Ik heb er oprecht heel veel zin in om dit meer te gaan doen.
Technomania schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:44:
Leuk om weer eens wat van je te horen en bedankt voor de toelichting naar de gedane werkzaamheden achter de schermen.

Vol verwachting wacht ik af wat Tweakers ons in 2021 gaat brengen. Ook voor dit jaar veel succes.

Aangezien vorig jaar een schrikkeljaar was is het eigenlijk vandaag dat je je 1e jubileumjaar viert en daar mag best op gedronken worden. Ik zeg pr00st! :9B Op de toekomst
Dankjewel! Fijn om te horen ook. :)

Als het aan mij ligt wordt 2021 een heel goed jaar voor Tweakers. Ik verheug me erop om hechter met de community te werken nu ik de basis onder de knie heb zodat we samen coole dingen kunnen gaan neerzetten. En ik ga morgen zeer zeker een glaasje inschenken! Dus een virtuele proost terug. :9B

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Moonsugar schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Dankjewel! Fijn om te horen ook. :)

Als het aan mij ligt wordt 2021 een heel goed jaar voor Tweakers. Ik verheug me erop om hechter met de community te werken nu ik de basis onder de knie heb zodat we samen coole dingen kunnen gaan neerzetten. En ik ga morgen zeer zeker een glaasje inschenken! Dus een virtuele proost terug. :9B
Een echte Tweakers bierpul zou het compleet maken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-05 09:00

pino85

Im just a Bird in the Sky

Hoi Saskia,

Bedankt aller eerst voor je post, en een blik waar je mee bezig bent gegaan binnen Tweakers en ook waarom. Daar kan ik alleen maar begrip voor hebben, natuurlijk hoop ik zoals je zelf ook aangeeft je in 2021 op het forum wat vaker te gaan zien, maar de basis om Tweakers als bedrijf eerst te gaan leren kennen begrijp ik zeer goed.
Mensen vergeten wel eens dat het een enorm bedrijf is geworden en om jou taak goed te kunnen vervullen dien je wel de mensen die er werken te leren kennen en wat er allemaal speelt binnen in het bedrijf om zo nog gerichter en beter de link te zijn tussen community/crew/Tweakers. Zeker als je van "buiten" komt.

Heel veel succes in 2021 , heb er alle vertrouwen in dat je deze rol ook voor de meer sceptische tweakers met verve gaat invullen.😉

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Dankjewel @pino85! Dat is het doel. Ik ga er stap voor stap mijn uiterste best voor doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Ik denk dat het heel positief is dat je je niet 100% in de community embed. Wat je toch wel zag bij Ginz is dat hij het trechtertje werd in een zandloper die constant tussen crew en community heen en weer rende met boodschappenlijstjes. Druk druk druk hollen hollen hollen.

Hij werd overal bijgetrokken en de crew verstopte zich met liefde achter zijn posts. Dat mag van mij wel anders.

Dan heb ik liever 100 crew die beter wordt in het managen van hun community.

Maar je kan overal bij en je bent van harte welkom! *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1302638 op 03-02-2021 09:11 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Die dringende problemen met V&A zijn er nog steeds. Ik weet niet of je het doorhebt maar ondertussen komen er steeds meer handelaren bij en staan er duizenden advertenties van handelaren bij.
Die dragen letterlijk niets bij aan de community.
Gemiste kans om die handelaren een betaald plekje in de pricewatch te geven. Dat kan t.net wel gebruiken gezien het debacle met premium/plus en en de wegrennende betalende tweakers die zich, terecht, genaaid voelen.

Als je dan ziet hoe het een en ander door jou en je crew word opgepakt kan ik alleen maar zeggen dat het tijd word voor een ommezwaai en de grenzeloze arrogantie te laten varen. Maak schoon schip.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:08:
Die dringende problemen met V&A zijn er nog steeds. Ik weet niet of je het doorhebt maar ondertussen komen er steeds meer handelaren bij en staan er duizenden advertenties van handelaren bij.
Gemiste kans om die handelaren een betaald plekje in de pricewatch te geven. Dat kan t.net wel gebruiken gezien het debacle met premium/plus en en de wegrennende betalende tweakers die zich, terecht, genaaid voelen.

Als je dan ziet hoe het een en ander door jou en je crew word opgepakt kan ik alleen maar zeggen dat het tijd word voor een ommezwaai en de grenzeloze arrogantie te laten varen. Maak schoon schip.
Inderdaad, eerder was het nog wel leuk om eens iets te koop te zetten op Tweakers, maar als je er nu iets op zet krijg je direct een berg marktplaats biedingen via de mail waar je niks aan heb. Ik ben er dan ook maar mee gestopt.

Eerder was Tweakers echt een leuke hechte groep met gelijkgestemden, sinds enkele jaren is het een stuk groter en commerciëler geworden en persoonlijk vind ik dat erg jammer.
Ook erg jammer dat als iemand bovenstaande regel ergens in een topic post het afgedaan wordt als onzin en dat er niks aan gedaan kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 03-02-2021 10:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:13

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Zonder het topic te veel offtopic te willen laten gaan wil ik hier even op aanhaken. Handelaren zijn, mits zij zich netjes aan de regels houden, gewoon toegestaan binnen V&A. Naast de klachten die jij hier uit hoor ik ook positieve reacties . Verder wil ik je verzoeken feedback netjes en opbouwend te houden. Termen als 'genaaid voelen' of onterechte beschuldigingen van arrogantie dragen niet bij aan een gezonde discussie.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Bor schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Zonder het topic te veel offtopic te willen laten gaan wil ik hier even op aanhaken. Handelaren zijn, mits zij zich netjes aan de regels houden, gewoon toegestaan binnen V&A. Naast de klachten die jij hier uit hoor ik ook positieve reacties . Verder wil ik je verzoeken feedback netjes en opbouwend te houden. Termen als 'genaaid voelen' of onterechte beschuldigingen van arrogantie dragen niet bij aan een gezonde discussie.
En dit is dus een perfect voorbeeld van de genoemde arrogantie...

Meneer Bor hoort ook wel positieve reacties, oftewel de geuitte klachten hoeven niet meer besproken te worden en zijn bij deze afgehandeld.
Tegenover concrete klachten worden gewoon vaagheden gezet en dan is het maar klaar.

En tegelijk naast het verzieken van de discussie door vaagheden te introduceren wordt er ook nog eens een veeg uit de pan gegeven richting de user dat die niet bijdraagt aan een gezonde discussie.

Maar gelukkig heeft @Moonsugar dagelijks contact met de admins lees ik hierboven, dus dit zal voor morgen opgelost zijn vermoed ik dan toch...

En qua update, tja wmb is het too little too late. Dit had @Moonsugar of crew een jaar geleden neer kunnen zetten over hoe zij de functie anders zouden gaan proberen in te vullen, maar nu is het eerst afwezigheid en dan na een jaar een verhaaltje "oh kijk wat ik wel gedaan heb"

En als ik ook naar de huidige splijtzwam tussen rood en zwart kijk genaamd premium/plus, dan had je juist hier heel goed kunnen laten zien dat je van alles achter de schermen deed door rood te vragen te reageren.
Maar of dat is je niet gelukt, of je hebt het simpelweg niet gevraagd en zie ik gewoon een grote splijting tussen rood en zwart op dat gebied en de positie van de cm is daarin alleen te zien aan de kant van rood.

Ik zou zeggen klaarblijkelijk is er een crew-manager nodig, verander je functie-titel dan daarnaartoe.

Ik bedoel misschien zie ik het fout, maar ik zie je voornamelijk verwachtingen wekken. En dat is nu net een gebied waar t.net uitblinkt in het fout doen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Moonsugar schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:19:

Het verschil is onder andere te merken omdat ik (vergeleken met mijn voorgangers) niet uit de community afkomstig ben en meedoen op het forum dus (nog) niet in mijn dagelijkse routine zit ingebakken. Ik heb het afgelopen jaar de bewuste keuze gemaakt om minder intensief als gebruiker mee te draaien op het forum zodat er meer tijd en ruimte was om de crew en medewerkers op HQ goed te leren kennen, en op strategisch vlak aan de slag te gaan. Het reilen en zeilen van Tweakers onder de knie krijgen is niet niks!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze overweging op zijn zachtst gezegd nogal bijzonder vind. Omdat je die routine niet hebt, stel je actievere deelname aan de community bewust met een jaar uit om ingewerkt te geraken. Een veel voor de hand liggender keuze zou naast het onderdompelen op HQ je juist ook te begeven tussen de gebruikers wiens community je managed. Zoals ik al zei, heel bijzonder en wat mij betreft een totaal verkeerde keus.
Ik heb in het begin dan ook veel tijd doorgebracht in de besloten crewfora om hen vragen te stellen, zaken te documenteren en genoeg ervaring op te doen om inhoudelijk voor de community aan de slag te kunnen. Het heeft mij geholpen om me snel thuis te laten voelen binnen Tweakers en de verbinding te kunnen maken tussen mijn algemene communitymanagement-kennis en de uitdagingen die op mijn pad kwamen als medewerker die oorspronkelijk niet uit de community komt. Er gaat vrijwel geen dag voorbij dat ik geen contact heb met de admins, die altijd bereid zijn mijn vragen te beantwoorden of te helpen bij het afhandelen van lastige situaties. Het is fijn dat ik steeds meer voor hen terug kan doen naarmate mijn ervaring met Tweakers groeit. Dit alles betekent dat ik veel achter de schermen bezig ben geweest en ik begrijp dat het voor jullie daarom lastig is geweest een goed beeld van mij en mijn werk te krijgen. Een van mijn doelen voor dit jaar is om daar verandering in te gaan brengen, en mij meer op de voorgrond te gaan begeven.
Ik hoop dat het lukt, maar door het een jaar uit te stellen heb je ook een flinke achterstand opgelopen. Die is niet 1-2-3 in te halen.
Daarbij vind ik het ook belangrijk dat jullie begrijpen hoe ik deze functie invul. Een belangrijke taak voor de cm is om ervoor te zorgen dat de communicatie tussen HQ, crew en de community zo goed mogelijk verloopt.
Daar heb ik een paar keer wat over geroepen op het forum, maar dat werd met gezwinde spoed afgeblaft door enkele moderators. Ik ben blij dat je er hetzelfde over denkt.
Deze taak is bij Tweakers in het verleden ingevuld op een manier waarbij de cm in het middelpunt stond en vaak het grootste deel van de communicatie op zich nam. Het voordeel hiervan is dat de cm een enorme zichtbaarheid heeft en het bedrijf veel aan deze persoon kan overlaten. Het nadeel is dat dit veel druk op de cm zet, het veel tijd kost om als ‘doorgeefluik’ van het bedrijf te fungeren en er weinig tijd overblijft om op strategisch vlak aan de slag te gaan. Daarnaast concentreer je een boel kennis en ervaring bij één persoon, met het risico dat je dat kwijt raakt als de cm opstapt.
Ik begrijp dat je de rol anders wil invullen, maar hoe dan wel? Dat wordt niet bepaald duidelijk.
Daarom hebben we op HQ de ambitie en plannen om Tweakers meer community-minded te maken. Als elke afdeling de info en handvatten heeft om de interactie met de community aan te gaan, kunnen we gerichter, efficiënter en hechter met jullie in verbinding staan. De cm heeft hier de rol om aan het roer te staan van deze werkzaamheden, ervoor te zorgen dat alles goed verloopt en iedereen de benodigdheden heeft om dit goed te kunnen doen.
Ik heb werkelijk geen idee wat je hier probeert te zeggen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

FirePuma142 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:45:
Ik heb werkelijk geen idee wat je hier probeert te zeggen.
Ik begrijp er ook helemaal niets van. Als er ambities zijn om 'meer community minded te worden;.... Deze site is er vooral *door* de community. Dat kan dus twee dingen betekenen; of dat is de afgelopen tijd niet zo geweest of de redactie begrijpt niet dat er zonder community ook er geen tweakers is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Gomez12 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:37:
En dit is dus een perfect voorbeeld van de genoemde arrogantie...

Meneer Bor hoort ook wel positieve reacties, oftewel de geuitte klachten hoeven niet meer besproken te worden en zijn bij deze afgehandeld.
Tegenover concrete klachten worden gewoon vaagheden gezet en dan is het maar klaar.

En tegelijk naast het verzieken van de discussie door vaagheden te introduceren wordt er ook nog eens een veeg uit de pan gegeven richting de user dat die niet bijdraagt aan een gezonde discussie.

Maar gelukkig heeft @Moonsugar dagelijks contact met de admins lees ik hierboven, dus dit zal voor morgen opgelost zijn vermoed ik dan toch...
Waarom zoek je toch steeds overal het meest negatieve scenario achter en gebruik je bewust steeds van die passief agressieve formuleringen? Heb je zelf niet door hoe arrogant je zelf over komt op deze manier?

Achter alle nicknames zitten mensen, zou je die in het echt ook op die wijze aan spreken?
De wijze waarop inhoudelijke kritiek verwoord wordt verschuift onderhand naar het onfatsoenlijke, dat is gewoon niet meer constructief.
Kan de toon niet gewoon wat normaler? Op deze manier gaat niemand er beter van worden en uiteindelijk wordt er dan vast gemodereerd en hebben de poppen weer aan het dansen.

En nu reageer ik specifiek op jou omdat het opvalt, maar je bent niet de enige. Kritiek is nooit een probleem, maar de manier van verwoorden wordt echt steeds minder acceptabel.
En qua update, tja wmb is het too little too late. Dit had @Moonsugar of crew een jaar geleden neer kunnen zetten over hoe zij de functie anders zouden gaan proberen in te vullen, maar nu is het eerst afwezigheid en dan na een jaar een verhaaltje "oh kijk wat ik wel gedaan heb"
Ik vind dit nogal flauw. Er was grote roep om een update, ook vanuit jou, nu is hij er en is het weer niet goed.
Kijk eens realistisch in de spiegel, is er überhaupt een manier waarop het wel goed gedaan kan worden? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +16 Henk 'm!

Gonadan schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:27:
[...]

Waarom zoek je toch steeds overal het meest negatieve scenario achter en gebruik je bewust steeds van die passief agressieve formuleringen? Heb je zelf niet door hoe arrogant je zelf over komt op deze manier?

Achter alle nicknames zitten mensen, zou je die in het echt ook op die wijze aan spreken?
De wijze waarop inhoudelijke kritiek verwoord wordt verschuift onderhand naar het onfatsoenlijke, dat is gewoon niet meer constructief.
Kan de toon niet gewoon wat normaler? Op deze manier gaat niemand er beter van worden en uiteindelijk wordt er dan vast gemodereerd en hebben de poppen weer aan het dansen.

En nu reageer ik specifiek op jou omdat het opvalt, maar je bent niet de enige. Kritiek is nooit een probleem, maar de manier van verwoorden wordt echt steeds minder acceptabel.

[...]

Ik vind dit nogal flauw. Er was grote roep om een update, ook vanuit jou, nu is hij er en is het weer niet goed.
Kijk eens realistisch in de spiegel, is er überhaupt een manier waarop het wel goed gedaan kan worden? :)
Grappig, als ik iemand van arrogantie beschuldig word dat gewoon verwijderd.

Anywayz, er word precies niks gezegd in die "update". Staat bol van vage beloftes en marketingpraat. Exact waar het iedere fout gaat voor wat betreft communicatie vanuit t.net. En dat is nu al zo vaak aangekaart dat men er wel een keer klaar mee is.

Ik ben dan ook echt verbaasd dat jullie verbaasd zijn over de toon van de kritiek en discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Anoniem: 93986 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Grappig, als ik iemand van arrogantie beschuldig word dat gewoon verwijderd.

Anywayz, er word precies niks gezegd in die "update". Staat bol van vage beloftes en marketingpraat. Exact waar het iedere fout gaat voor wat betreft communicatie vanuit t.net. En dat is nu al zo vaak aangekaart dat men er wel een keer klaar mee is.

Ik ben dan ook echt verbaasd dat jullie verbaasd zijn over de toon van de kritiek en discussie.
Formuleer haar update dan eens op een manier die jij zou willen lezen dan?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]

Dus ik schrijf de balk in Bor zijn oog uit en jij gaat er wederom overheen met een splinter...oog...balk?

Laat ik de vraag eens omdraaien, als jij concrete kritiek verwoordt in een discussie, zou jij het acceptabel vinden als de ander dan enkel maar komt met dat hij ook andere dingen hoort?
Nee, die discussie is op dat moment al verstoord. En het is gewoon een steek onder water om dan tegen de user te zeggen dat die niet bijdraagt aan een gezonde discussie.
Kritiek is nooit een probleem, maar de manier van verwoorden wordt echt steeds minder acceptabel.
Kritiek is klaarblijkelijk wel een groot probleem aangezien de roden er gewoon niet mee om kunnen gaan of normaal op kunnen reageren.
En o wee de user die een rode daarop wijst, want die is niet constructief bezig...
[...]
Zelfreflectie, zelfkritiek. Dat had wmb heel mooi geweest, maar dat schijn je te moeten verliezen als je rood wordt ofzo.
Of gewoon een eerlijk verhaal. Maar dit is gewoon een nietszeggend pr-stukje. Wat zelfs op dat gedeelte nog faalt aangezien er nu al 2 users in dit topic zijn die vragen wat er nu eigenlijk bedoelt wordt...

Er was een vraag voor een eerlijk verhaal, niet voor een pr-verhaal.
Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:50:
[...]

Formuleer haar update dan eens op een manier die jij zou willen lezen dan?
Sorry, maar dat gaat niet. De vragen en kritieke punten worden niet benoemd.
Simpele vraag is bijv : Waarom vult zij de functie anders in dan haar voorgangers / de sollicitatie aangaf?

Of bijv hoe ze zelf denkt over :
Een belangrijke taak voor de cm is om ervoor te zorgen dat de communicatie tussen HQ, crew en de community zo goed mogelijk verloopt.
Want dat heeft het afgelopen jaar gefaald, dat faalt in dit bericht. En met het geven van verwachtingen voldoet ze precies aan waarin t.net faalt : Verwachtingsmanagement.

Als ik tegen mijn collega's of anderen moet gaan uitleggen dat ik een belangrijke taak een jaar niet gedaan heb, dan kom ik in mijn werk niet weg met te gaan zeggen wat ik wel gedaan heb en wat ik wil gaan doen. Ik zal ergens het boetekleed moeten aantrekken en zeggen waarom ik dat toch niet zo belangrijk vond.

Wmb was een "het spijt me en ik ga proberen het beter te doen vanaf nu" nog beter dan dit.

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Ik zie weinig concrete plannen en een hoop leuk PR geblaat wat erg vaag blijft.

Ook nogal apart om als community manager je bewust niet in de community te mengen. Wat ben je dan aan het managen? Een community manager zonder community, beetje vreemd.

Zoals ik het lees is het geen community manager, maar gewoon een account manager. Je account zijn de schapen van t.net die over de brug moeten komen.

Ook mooi dat er gewoon concrete vragen komen en kritiek en deze meteen door mdos wordt weg gezet als arrogant en de gebruiker nog een veeg uit de pan. Kritiek wordt totaal niet op ingegaan, ook op de vele premium feedback topics. Nee de gebruikers zijn arrogant en vervelend....

Ik denk dat er heel hard behoefte is aan goede community manager die weet hoe je normaal communiceert met de community op tweakers want zowel gebruikers als mods hebben hier grote moeite mee. Zoals door de roodjes vakkundig gedemonstreerd is in dit topic.

Ook kunnen dit soort updates iets minder in leuke manager PR taal, daar hebben de meeste hier een broertje dood aan (als je in de community enigzins actief was zou je dit weten). Management taal waar je jeuk van krijgt en weinig concrete punten, dat is wat ik uit het hele verhaal haal.

Iets meer inhoud, iets minder blahblah en wat korter en bondiger. Dit leest als een leuke update voor je DPG KPI manager, niet een bericht aan je community die je moet managen.

[ Voor 22% gewijzigd door Postius op 03-02-2021 13:08 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Ik heb er ook een handje van om er met gestrekt been in te gaan. Nu is dat voor mij vrij eenvoudig te verklaren: enige kritiek die niet omkleed is met complimenten of en extreme vorm opbouwend wordt geschreven, of simpelweg niet fijn landt bij de ontvanger wordt dankbaar aangenomen maar over het algemeen gevoeglijk genegeerd. Tel daar bij op dat er dan vaak nog de nodige rode nicks over elkaar heen buitelen om op strenge schoolmeestertoon "gebruikertjes" terecht te wijzen of hele reacties weg te modereren als zijnde offtopic, of een heksenjacht of een hetze.

Tweakers heeft echt een belabberde reputatie als het gaat om omgaan met feedback, omgaan met kritiek en de communicatie daar over. Kritiek op één wordt ervaren als een aanval op allen. Dus ja, het kan op een normale manier maar helaas sorteert dat geen enkel effect. Het gestrekte been is wel enigszins effectief, jammer genoeg zijn die verbeteringen mondjesmaat en wordt er nooit en te nimmer direct over gecommuniceerd, maar het heeft tenminste effect.

En of ik zo met anderen ook communiceer? Jazeker, communicatie is situationeel afhankelijk. Het lijkt me duidelijk waarom het er hier zo aan toe gaat. En over arrogant communiceren gesproken, ehm, laat ik het gestrekt been ietwat intrekken, dat heeft Tweakers-crew zo ongeveer uitgevonden naar mijn ervaring.

[ Voor 5% gewijzigd door FirePuma142 op 03-02-2021 13:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Anoniem: 93986 @Gomez12 @FirePuma142 ik geloof best dat er genoeg aanleiding is om gefrustreerd te zijn, maar dat is nooit een argument om dan maar bot te gaan posten.
Ik kijk nu puur naar de vorm en die is gewoon niet oké. Was dit bij gebruikers onderling dan was er allang veel harder inbegrepen.

Wellicht leeft de illusie dat het meer effect heeft, maar het werkt eerder negatieve reacties in de hand en andere gebruikers zijn dan alweer uit het zoveelste topic weggejaagd. Dat kan ook weer niet de bedoeling zijn. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik snap niet dat je een jaar lang nodig hebt om HQ goed te leren kennen. Dat mensen je missen is niet van de laatste weken. Zo groot is T.net ook weer niet. Dat had makkelijk in een half jaar gekund. Daarnaast had je ook wel een halve dag in de week kunnen reserveren om echt met de voeten in de community te gaan staan. Dat elke CM een eigen manier heeft spreekt voor zich natuurlijk. En ik ben het eens met @Gomez12 dat een aantal , maar zeker niet iedereen (denk aan Arnoudwokke, WoutF die daar altijd geduldig mee weten om te gaan en met stijl etc), direct in de aanval schieten op kritiek. Dat is na een jaar nog steeds niet verbeterd.

In het afgelopen jaar wbt community o.a.:

- Tweakblogs nog altijd niet responsive;
- Geo-blocking nog steeds geen juridisch antwoord op;
- Een illegale Cookiemuur gebruiken in strijd met de regels door T.net nog steeds niet opgelost;
- Een nachtmodus voor T.net nog steeds niet opgelost.

Je ziet gewoon dat -ondanks dat je een jaar bezig bent- de wensen uit de community niet goed gehoord worden. Dat levert gedoe op. Die uiteenlopende prioriteiten. En dat zijn niet dingen die pas een paar weken lopen. En daar bestaat niet een magische oplossing voor dat het in één knip in de volgende ochtend opgelost is, en dat verwachten we ook niet van jou of de rest, maar volgens mij wel jouw taak dat in goede banen te leiden bijv. via een roadmap.

En heel goed dat achter de schermen veel gebeurt, waarvoor uiteraard dank! Maar mensen willen niet met 10+ verschillende medewerkers in gesprek telkens. Die willen een vast aanspreekpunt op het forum.

[ Voor 82% gewijzigd door CyberMania op 03-02-2021 14:30 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Beste tweakers,

Morgen (3 februari) is mijn éénjarig jubileum bij Tweakers! Ik wil graag van het moment gebruik maken om een bericht te schrijven met een kleine recap van 2020 en het te hebben over een aantal zaken die spelen. Lange tekst incoming, maar er is dan ook een hoop te vertellen. :)

De afgelopen tijd heb ik via dm’s en in verschillende topics feedback gekregen over mijn zichtbaarheid binnen onze community en de invulling van mijn rol als communitymanager (ik noem het hierna voor het gemak even “cm”) van Tweakers. Het leek me daarom goed om hier allereerst wat over te schrijven zodat ik het de aandacht kan geven die het verdient. Ik heb gemerkt dat er binnen een deel van de community verwachtingen zijn over de rol en taken van de cm. Dat is heel begrijpelijk, want deze rol bestaat al lange tijd binnen Tweakers en is over de jaren grotendeels hetzelfde gebleven. Ik kan me goed voorstellen dat het daarom wennen is als mijn aanpak verschilt van wat jullie al langere tijd gewend zijn.

Daarnaast neem ik jullie graag mee langs enkele andere zaken waar het afgelopen jaar (deels achter de schermen) voor de community veel tijd en moeite in is gestoken!

Ik wil in 2021 meer in de verschillende topics duiken en ben aan het kijken naar mogelijkheden voor een terugkerend moment om een .plan te schrijven wat zich op de community richt. Ik hoop op die manier een formule te vinden om jullie blijvend op de hoogte te houden van wat er speelt. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jullie suggesties om onze band te versterken. To be continued dus!
Welom bij tweakers! Leuk dat je je een keertje voorstelt en wat van je laat horen. Tweakers zit al lange tijd zonder community manager, zoals je snel zult merken door de vele posts/fora (en emoties!) door. Fijn dat ze nu per 1 feb 2021 iemand hebben weten te vinden, hopelijk kun je snel het roer omgooien van het afgelopen jaar. Met Corona kan men goed wat meer activiteit gebruiken op dat vlak.
offtopic:
Wist letterlijk niet van jouw bestaan of functie af, totdat ik toevallig men jou massaal zag noemen/quoten in het premium feedback topic - in zeer negatieve zin. Wat interesse aanwakkerde eens op je profiel te klikken hoe iemand dat lukte, want weinig mensen slaan de plank zo mis in communicatieve zin... Daarna ben je ook nergens meer te zien geweest geloof ik. Zit letterlijk elke dag op dit forum van alles te volgen op vlakken als games, hardware, financiën, woningen/klussen, nieuws...maar nergens in de community 'cm' te bekennen.
Nu kom ik je hier tegen, en het topic staat alweer vol met negativiteit en het is pas Page1. Geen ander tweakers.net lid krijgt zo eensgezind de community over zich heen. Dat je zoiets voor elkaar krijgt is bijna bijzonder.

Iets minder sarcasme en meer serieus:

Wat ik wel gelijk merk, is dat je een hele lange, toch erg lege, post hebt (PR-afdeling heeft je te grazen genomen?) maar er inhoudelijk niks staat.
Veel gepraat met 'deze partijen + ik' om jezelf vooral een rol toe te eigenen/bedienen is erg bedenkelijk. Als community manager zou elk stukje in je post waar je naar jezelf of je werk refereert eigenlijk gewoon moeten schrappen. Immers is je werk overduidelijk zichtbaar voor de community die je managed dat het geen verder aanstippen behoeft van wat je hebt bereikt.

Voor de grap heb ik alle zelf-credit weg gehaald in mijn quote, en alleen de community-inclusive zaken laten staan. Hoe weinig ervan over blijft kan zo in 1 oogopslag opgenomen worden; dat je misschien een .plan wilt starten om af en toe nieuws te delen. Dat is alles uit 2020 én vooruitzicht voor 2021.

De tweakers community zelf dan, vraag je? Het hart van de community manager, dat waar alles om draait - zit zelfs in de titel! Dat is toch meer dan 1 hele alinea waard uit zo'n artikel?
...Helaas. Die wordt vrijwel niet genoemd in de recap. Niks, nopes, nada. Wat is er in de community gebeurt/plaatsgevonden in 2020? Wat waren in de community de grote happenings afgelopen jaar? Waarom zou een community manager zich bezig houden met zaken uit de community..?

Ik zou juist dingen verwachten in een '2020 recap post' rondom het starten van themaforum:Coronavirus, hoe het hele premium een flinke tegenvaller bleek in ontvangst binnen de community, hoe jij als community manager corona-proof de community activiteiten van de grond hebt gekregen (bv coronaproof houden van de tweakers awards en weer opstarten van test-events op het HQ rond hebt gekregen) tevens sneak peak cq vooruitzicht wat je allemaal aan community-inclusive activiteiten gepland hebt voor dit jaar (corona-proof).
En wat is het resultaat van alle activiteiten die je hebt georganiseerd rondom 'voor tweakers door tweakers' - waarbij binnen de community door tweakers hulp wordt geregeld&aangeboden aan tweakers die vanuit Corona echt in de fysieke/mentale/financiele problemen zijn gekomen?

Zelfs simpelweg Top3 van wat de drukste/rustigste draadjes en subfora zijn geweest (de interesse aanstippen danwel interesse aanwakkeren - typisch community manager werk), top-reviewers, meest actieve product wat betreft #reviews of ander community aspect ontbreekt. Niet eentje, zelfs niet per ongeluk, wordt genoemd.

Dat ik absoluut niks lees, in de post van een community manager, dat daadwerkelijk over de community gaat. Wel veel management termen en leegte tussen de regels. Dat zou men bijzonder noemen denk ik?
Beetje als iemand die wordt ingehuurd als developer die trots verteld hoe die in 1 jaar tijd een promotie website voor een game heeft gebouwd. Dat is niet je werk, niet je functie, we maken niet eens games, en hoe kan dat je ooit 1 jaar kosten? AKA: Bijzonder.

Ik begrijp dan ook de vele kritieken en (negatieve) feedback en emoties maar al te goed. Als er reeds negativiteit heerst rondom een persoon/functie, en er komt zo'n post uit voort die aan alle kanten laat zien totaal het vak niet te verstaan.
Dat is vragen om de minder leuke reacties, in plaats van opbouwende kritiek of steun vanuit... jawel, hier komt ie: de community.

[ Voor 43% gewijzigd door Xanaroth op 03-02-2021 15:31 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gonadan schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:10:
@Anoniem: 93986 @Gomez12 @FirePuma142 ik geloof best dat er genoeg aanleiding is om gefrustreerd te zijn, maar dat is nooit een argument om dan maar bot te gaan posten.
Zo bot vind ik het eerlijk gezegd niet.
Ik kijk nu puur naar de vorm en die is gewoon niet oké. Was dit bij gebruikers onderling dan was er allang veel harder inbegrepen.
Ik raad een dikkere huid aan.
Wellicht leeft de illusie dat het meer effect heeft, maar het werkt eerder negatieve reacties in de hand en andere gebruikers zijn dan alweer uit het zoveelste topic weggejaagd. Dat kan ook weer niet de bedoeling zijn. :)
Helaas, geen illusie maar ervaring.

Jammer dat je wat mij betreft zeer terechte kritiek diskwalificeert onder de noemers bot en illusie. Dat lijkt me precies waar de schoen wringt. Overigens schrijf je het heel keurig op, maar is de boodschap niet zo keurig. Dan heb ik liever dat we keurig gewoon achterwege laten en zeggen waar het op staat.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Ik vind het echt heel jammer dat dit topic volstroomt met extreme negativiteit en reacties die alles behalve constructief zijn. Ik ga in elk geval mijn best doen om wat vragen te beantwoorden die zijn gesteld.
Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:11:
Ik denk dat het heel positief is dat je je niet 100% in de community embed. Wat je toch wel zag bij Ginz is dat hij het trechtertje werd in een zandloper die constant tussen crew en community heen en weer rende met boodschappenlijstjes. Druk druk druk hollen hollen hollen.

Hij werd overal bijgetrokken en de crew verstopte zich met liefde achter zijn posts. Dat mag van mij wel anders.

Dan heb ik liever 100 crew die beter wordt in het managen van hun community.

Maar je kan overal bij en je bent van harte welkom! *O*
Het is absoluut geen makkelijke taak om alle verzoeken in je eentje te managen. Het is ongelofelijk hoeveel er per dag op je bord terecht komt in deze functie, dat mag in mijn optiek in elk geval wat efficienter. Gelukkig zijn we bezig met de veranderingen om dit te verhelpen en begint er meer tijd vrij te komen voor andere zaken. :)

We hebben bewust gekozen om handelaren een plekje te geven binnen V&A en de mogelijkheid toegevoegd om deze weg te kunnen filteren als je daar geen behoefte aan hebt. Het is je goed recht om het daarmee oneens te zijn, maar het is off-topic om die discussie hier op te starten.
FirePuma142 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze overweging op zijn zachtst gezegd nogal bijzonder vind. Omdat je die routine niet hebt, stel je actievere deelname aan de community bewust met een jaar uit om ingewerkt te geraken. Een veel voor de hand liggender keuze zou naast het onderdompelen op HQ je juist ook te begeven tussen de gebruikers wiens community je managed. Zoals ik al zei, heel bijzonder en wat mij betreft een totaal verkeerde keus.
Het is denk ik inmiddels wel duidelijk dat wij erg van mening/visie verschillen. Al lees ik vaak ook dingen in je reacties waar ik me wel goed in kan vinden. Wel vind ik de harde toon waarop het wordt gebracht lastig omdat dat mij niet uitnodigt om rustig het gesprek met je te voeren. Het komt vooral over dat het moet gaan zoals jij het ziet en er geen ruimte is voor een andere invalshoek. Misschien heeft het tijd nodig om meer van mij te zien of misschien zul je mij blijven afkeuren omdat je zelf een idee hebt van hoe het moet. Ik ga in elk geval mijn best doen om je vragen te beantwoorden zodat ik wellicht wat van de onduidelijkheid kan wegnemen.
Ik begrijp dat je de rol anders wil invullen, maar hoe dan wel? Dat wordt niet bepaald duidelijk.
Er zijn meerdere dingen, maar de belangrijkste voor mij is deze: Binnen de oude formule is de cm vaak de persoon geweest die de wensen van de community inventariseert en communicatie verzorgt. Ik zou graag willen bereiken dat de afdelingen zelfstandiger met de community aan de slag gaan. Dit zorgt ervoor dat de cm van die 'doorgeefluikrol' afkomt, de medewerkers van Tweakers dichterbij de community kunnen gaan staan en collega's die ergens aan werken of verstand van hebben aanwezig zijn op de juiste plekken. Zaken die ons allemaal ten goede komen.
Gunner schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:59:
[...]

Ik begrijp er ook helemaal niets van. Als er ambities zijn om 'meer community minded te worden;.... Deze site is er vooral *door* de community. Dat kan dus twee dingen betekenen; of dat is de afgelopen tijd niet zo geweest of de redactie begrijpt niet dat er zonder community ook er geen tweakers is.
Zie mijn antwoord hierboven. Met community-minded worden doel ik erop dat we alle afdelingen binnen Tweakers aansporen zich meer met de community bezig te houden in hun dagelijks werk. (uiteraard relevant aan hun functie)
CyberMania schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:17:
Ik snap niet dat je een jaar lang nodig hebt om HQ goed te leren kennen. Dat mensen je missen is niet van de laatste weken. Zo groot is T.net ook weer niet. Dat had makkelijk in een half jaar gekund. Daarnaast had je ook wel een halve dag in de week kunnen reserveren om echt met de voeten in de community te gaan staan. Dat elke CM een eigen manier heeft spreekt voor zich natuurlijk. En ik ben het eens met @Gomez12 dat een aantal , maar zeker niet iedereen (denk aan Arnoudwokke, WoutF die daar altijd geduldig mee weten om te gaan en met stijl etc), direct in de aanval schieten op kritiek. Dat is na een jaar nog steeds niet verbeterd.

In het afgelopen jaar wbt community o.a.:

- Tweakblogs nog altijd niet responsive;
- Geo-blocking nog steeds geen juridisch antwoord op;
- Een illegale Cookiemuur gebruiken in strijd met de regels door T.net nog steeds niet opgelost;
- Een nachtmodus voor T.net nog steeds niet opgelost.

Je ziet gewoon dat -ondanks dat je een jaar bezig bent- de wensen uit de community niet goed gehoord worden. Dat levert gedoe op. Die uiteenlopende prioriteiten. En dat zijn niet dingen die pas een paar weken lopen. En daar bestaat niet een magische oplossing voor dat het in één knip in de volgende ochtend opgelost is, en dat verwachten we ook niet van jou of de rest, maar volgens mij wel jouw taak dat in goede banen te leiden bijv. via een roadmap.
Je pakt hier gigantisch veel verschillende zaken bijelkaar die allemaal op verschillende timelines zitten, uiteenlopende redenen hebben waarom de status is zoals die is en ook echt niet alleen in de handen van de cm liggen. Luisteren naar de community is een taak die wij als bedrijf gezamenlijk dragen en niet alles is à la minute mogelijk i.v.m. onze capaciteit, prioriteiten en de uitdagingen die erbij komen kijken. Als ik je eens een kijkje zou mogen geven hoe het aan deze kant gaat zou je beter begrijpen hoe het zit en wellicht iets meer begrip hebben, en misschien zit daar dan ook precies de uitdaging, dat zou ik heel graag willen oplossen.
En heel goed dat achter de schermen veel gebeurt, waarvoor uiteraard dank! Maar mensen willen niet met 10+ verschillende medewerkers in gesprek telkens. Die willen een vast aanspreekpunt op het forum.
Er is een groot deel van de community die daar een hele andere mening over hebben en juist met behulp van een goed overzicht van HQ'ers veel liever gelijk de persoon te pakken krijgen die hen inhoudelijk kan helpen met hun vraag/discussie. In tegenstelling tot een overvolle DM-box van de cm waar lang op een reactie gewacht moet worden omdat deze eerst alle antwoorden moet verzamelen. Tenzij het een community-gerelateerde vraag is uiteraard, maar daarvoor weten mensen mij prima te vinden!

(Ik ga proberen nog meer reacties te geven maar er komt nogal wat binnen) :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyberMania
@Anoniem: 93986 Ik start geen discussie. Ik reageer op je stukje tekst. Jij brengt het nu als een succes wat er in V&A is gebeurt en ik durf dat te betwijfelen.
Wat had je nu precies gewild dan? Dat we na aanleiding van dat stukje tekst halleluja en hosanna beginnen te roepen?
@Moonsugar k vind het echt heel jammer dat dit topic volstroomt met extreme negativiteit en reacties die alles behalve constructief zijn.
Om zo te beginnen, dan denk ik - en ik ben altijd heel eerlijk, wat voor reacties verwacht je daarna dan om gelijk al zo negatief ("extreme!") te beginnen met je post? en hoe komt dat: ligt dat bij de community (lekker makkelijk) of misschien ergens anders waar die negativiteit dan uit ontstaan is?

Ik denk juist dat heel veel mensen (ook hier in het topic) Tweakers enorm waarderen wat ze elke dag in en dag uit presteren. Zo negatief is het allemaal niet, maar het begint alweer met een negatieve steek richting de community ('niet constructief etc'). De community is echt de vijand niet en niet meer luisteren maar meer mee doen (bijv een nachtmodus, een responsive tweakblogs, geen illegale activiteiten meer voortzetten door T.net met de cookiewall enz). Dan komt het allemaal van zelf (ook het aantal plus-abbo's) goed.

[ Voor 188% gewijzigd door CyberMania op 03-02-2021 15:37 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Moonsugar schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:07:

[...]

We hebben bewust gekozen om handelaren een plekje te geven binnen V&A en de mogelijkheid toegevoegd om deze weg te kunnen filteren als je daar geen behoefte aan hebt. Het is je goed recht om het daarmee oneens te zijn, maar het is off-topic om die discussie hier op te starten.

[...]
Ik start geen discussie. Ik reageer op je stukje tekst. Jij brengt het nu als een succes wat er in V&A is gebeurt en ik durf dat te betwijfelen.
Wat had je nu precies gewild dan? Dat we na aanleiding van dat stukje tekst halleluja en hosanna beginnen te roepen?
Ik vind het verder weer bijzonder om uit mijn reactie precies op dat ene stukje te reageren en de rest te negeren.

Het zal. Succes ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 11:10

mutsje

Certified Prutser

* mutsje koopt in vr/ab bij handelaren voordeel je krijgt garantie :+ en ook bij particulieren mits heul veul sterren.

Leuk dat er een community manager is gelukkig ren je niet van hot naar her maar doe je het zeker scrum en dat soort popiejopie termen oppakken. Short sprints long sprints etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-04 10:00

Kiswum

Gadget reviewer

[Voor 98% gewijzigd door RobIII op 02-02-2021 15:03]
Ik weet niet wat er hiervoor heeft gestaan, maar er is een hoop aangepast :D

2020 was natuurlijk een bijzonder jaar. Er was nauwelijks kans om mensen op meetings te ontmoeten, laat staan offline te organiseren. Het inwerken van collega's is anders dan normaal (bij de meeste bedrijven). Volgens mij is het voor de eerste keer sinds de introductie geen MoaM meer geweest (wellicht digitaal, maar dat is denk ik toch echt anders).

Ik ben benieuwd wat 2021 gaat brengen. Ik hoop dat het dan wel in klare taal wordt uitgesproken, zonder superlatieven of marketingtaal. Als iets kan, dan kan het. Als iets niet kan, dan kan het niet. Zolang het maar duidelijk wordt doorgegeven.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
/edit: zie net de post van geo-blocking van 15.13 en de community had dus gelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 03-02-2021 15:40 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het is denk ik inmiddels wel duidelijk dat wij erg van mening/visie verschillen. Al lees ik vaak ook dingen in je reacties waar ik me wel goed in kan vinden. Wel vind ik de harde toon waarop het wordt gebracht lastig omdat dat mij niet uitnodigt om rustig het gesprek met je te voeren. Het komt vooral over dat het moet gaan zoals jij het ziet en er geen ruimte is voor een andere invalshoek. Misschien heeft het tijd nodig om meer van mij te zien of misschien zul je mij blijven afkeuren omdat je zelf een idee hebt van hoe het moet. Ik ga in elk geval mijn best doen om je vragen te beantwoorden zodat ik wellicht wat van de onduidelijkheid kan wegnemen.
Laat ik vooropstellen dat het er op lijkt dat je kritiek op je rol persoonlijk opvat, dat is niet de insteek van hetgeen wat ik probeer te zeggen. Het is prima dat we van mening verschillen en ik ben blij dat dat kan hier, maar ik zie dit als een, simpel gezegd, zakelijk gesprek. Dan ben ik liever direct en duidelijk dan dat ik zeer omfloerst mijn zegje moet doen om de persoon in de rol niet te kwetsen. Dat moet je echt los van elkaar zien. Ik keur jou niet af, ik ken je niet, maar de manier waarop je de rol van cm vervult, daar heb ik best wel wat op aan te merken.

Ik had verwacht wel een steviger hand van de community manager te hebben gezien in het afgelopen jaar. De aanloopperiode (zo noem ik het dan maar even) is wat mij betreft echt veel en veel te lang. Ik vind het niet noodzakelijkerwijs een slecht idee om de rol van cm anders in te vullen dan voorheen, maar op welke manier je hem ook invult: zichtbaarheid is een groot goed. Zonder die zichtbaarheid, en dat hoeft echt niet alleen maar als doorgeefluik te zijn, geef je jezelf niet de kans om je rol naar volle te benutten.
Er zijn meerdere dingen, maar de belangrijkste voor mij is deze: Binnen de oude formule is de cm vaak de persoon geweest die de wensen van de community inventariseert en communicatie verzorgt. Ik zou graag willen bereiken dat de afdelingen zelfstandiger met de community aan de slag gaan. Dit zorgt ervoor dat de cm van die 'doorgeefluikrol' afkomt, de medewerkers van Tweakers dichterbij de community kunnen gaan staan en collega's die ergens aan werken of verstand van hebben aanwezig zijn op de juiste plekken. Zaken die ons allemaal ten goede komen.
Dat vind ik op het eerste gezicht geen onlogische keuze. Ik vraag me dan wel af of er niet te zwaar geleund gaat worden op vrijwillige krachten als het om de forumcommunity gaat. Ook maak ik me dan nogal zorgen over de crew en de manier waarop er wordt gemodereerd en gecommuniceerd. Laat ik het voorzichtig zeggen, als crew en als inner circle kun je je op GoT een stuk meer permitteren dan een willekeurige gebruiker. Ook is er dan een significante verbetering nodig als het gaat om feedbackloops, die zijn nu eigenlijk niet bestaand. Er is een vergaarbak zoals een feedbacktopic, maar met die vergaarbak wordt nu niet bijzonder transparant omgesprongen. Er wordt zeer, zeer selectief gereageerd, er wordt niet samengevat of geïnventariseerd, er wordt geschermd met andere feedbackmechanismen waarvan de resultaten onbekend blijven en zo kan ik nog wel even door gaan.

Het lijkt er overigens wel op dat er in het Tweakers Plus-topic nu eindelijk eens niet meer lukraak door iedereen met een rood jasje wordt gereageerd, maar alleen door een aantal aangewezen personen. Dat geeft al heel veel meer rust en regelmaat, hoewel de interactie nog enigszins beperkt is.

Tot slot, wat ook nog wel eens vergeten wordt. Ongeacht de toon zijn hier wel veel mensen aanwezig die een flinke hoeveelheid van hun eigen tijd investeren om hier een verbetering te weeg te brengen. Dat wordt als de toon niet bevalt nogal eens gevoeglijk onder het tapijt geschoven (tezamen met de argumentatie) zoals eerder treffend geïllustreerd door @Gonadan bijvoorbeeld. Als er een verbetering te halen valt in de community is het in dit soort interacties. Je slaat er een half topic mee dood door als moderator ietwat omfloerst aan te kondigen dat wanneer de toon niet juist is, je feedback op de stapel met label prullenbak beland.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gefeliciteerd! Misschien omdat ik een Hero abonnement heb, dat ik je wat vaker in (een select deel) van de community tegen ben gekomen dan anderen in dit topic; de prijzenpuzzel voor abonnees. het toesturen van een gewonnen prijs :9 en de corona-proof abonneedag.

Ik sta achter je ambitie om Tweakers-medewerkers dichter bij de community te krijgen, in plaats van dat een community manager als tussenpersoon fungeert. Ook omdat de Tweakers website enorm veel verschillende onderdelen kent die, naar ik verwacht, lang niet allemaal door de gehele community worden gebruikt.

Ik denk wel dat tot die tijd, jouw zichtbaarheid in de community belangrijk is. In dit opzicht ligt de lat voor je erg hoog. Ik durf wel te stellen dat we als community met Freek/Zeef als CM erg verwend zijn en daarmee hoge eisen stellen aan een CM.

Ik zou je wel mee willen geven om scherper te communiceren (of in management termen: SMART formuleren). Een klein voorbeeldje:
Het woordje 'als' is een voorbehoud, beter is 'wanneer', of liever gewoon 'we gaan x of y doen'. Het doet de ambitie te vrijblijvend voorkomen en dat komt niet goed over. Daarnaast, wat voor info en handvatten verwacht je de afdelingen te gaan geven? En als je aan 'het roer' staat, wat betekent dat dan voor jouw verantwoordelijkheden. Waar mogen we je volgend jaar mee feliciteren (of op afrekenen). Ik hoop hier zeker meer over te lezen in je .plan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 16:59
Lastige rol, je staat tussen de wensen van de community en de wensen van je werkgever. Tweakers kent een aardig fanatieke community, waardoor je vaak te maken gaat krijgen met zeer emotioneel gedreven reacties. Ik hoop altijd dat het laten zien van de mens achter de titel helpt bij het relativeren.
Sowieso is jaar 1 altijd nodig om je goed in te kunnen werken, en nu tijd om door te pakken. Succes!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik vind het echt heel jammer dat dit topic volstroomt met extreme negativiteit en reacties die alles behalve constructief zijn. Ik ga in elk geval mijn best doen om wat vragen te beantwoorden die zijn gesteld.
Ik vind het jammer dat het op de toon moet die gebruikt wordt maar ik begrijp het sentiment wel heel erg. Tweakers is een hechte community en jezelf een jaar lang eigenlijk bijna niet laten zien als community manager gaat mensen opvallen. Het is erg moeilijk om de community ervan te overtuigen dat jij voor hen vecht als sommige mensen letterlijk niet eens weten dat je bestaat. :)

Zeef en Ginz gaven natuurlijk op hun eigen manier invulling aan de functie en het is je goed recht als CM om het helemaal op jouw manier te doen, maar door de geschapen verwachtingen van je voorgangers is het denk ik niet meer dan normaal dat het gebruikers opvalt dat je "niet aanwezig bent." Ik weet als ex-crew dat het achter de schermen een heel ander verhaal kan zijn, maar ik neem aan dat je begrijpt dat wij dat niet kunnen zien. Wij zien alleen een CM die zich een jaar lang heeft gekenmerkt door afwezigheid en daarna hier een bericht plaatst met vooral veel beloftes en (nog?) weinig om te laten zien van het afgelopen jaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:17

SomerenV

It's something!

Ik hoop op die manier een formule te vinden om jullie blijvend op de hoogte te houden van wat er speelt. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jullie suggesties om onze band te versterken. To be continued dus!
Dit is goed, maar... een jaar te laat. Dat je moet wennen aan een nieuwe omgeving snap ik, maar om daar nou een jaar voor nodig te hebben? Een community leer je niet kennen door vanaf de zijlijn mee te kijken en vragen te stellen achter de schermen. Een community leer je kennen door actief deel te nemen. Nu zeg jij al dat je niet vanuit de community in de rol als CM bent gerold wat het wat lastiger maakt, maar des te meer reden om gewoon actief deel te nemen.

Stel binnen een bedrijf komt er een nieuwe manager. Die stelt zich netjes voor, geeft aan wat ie komt doen en wat ie wil betekenen voor het team en iedereen heeft er zin in. Vervolgens gaat er een jaar voorbij. Het werk gaat door, niks aan het handje. Vervolgens komt de manger binnenvallen met een heel verhaal over hoe er achter de schermen vragen zijn gesteld, er mee gekeken is en noem maar op, maar dat dit jaar het jaar wordt dat er meer 'hands on' gehandeld gaat worden. Ik denk dat het team die manager heel raar aan zal kijken :+ (lees: "Oh verrek ja, die kwam een jaar geleden aanwaaien. Was 'm alweer vergeten.")

1 - Alles loopt vrolijk door, ook zonder bemoeienis van de manager, dus waarom is er een manager nodig?
2 - Als je komt om te managen, en je hebt dat een jaar niet gedaan (althans, niet zichtbaar), wat heb je dan wél gedaan?

Dus ja... minder lange teksten die weinig zeggen, meer boots on de ground en gewoon deelnemen aan de community die je wilt/moet gaan managen. Meer daadwerkelijk doen, minder zeggen dat je iets gaat doen. Zoiets :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:44
Alleen de community bestaat ook uit de admins, mods, hero-abonnees ed waarmee wel contact is geweest. Dus dat wij het niet zien betekend niet dat er geen contact is. Ik denk dat wij teveel verwend zijn geweest met manier van werken van Zeef en dat dus nu ook verwachten, terwijl dit vanuit Tweakers volgens mij niet meer de insteek was

In de vacature stond namelijk:
Jij
  • bent het eerste aanspreekpunt voor de community’s en waarborgt dat feedback en vragen bij de juiste mensen terechtkomen;
  • stuurt de vrijwilligers aan, zorgt dat zij betrokken worden en blijven bij relevante ontwikkelingen en vraagstukken, en waarborgt dat zij zich gewaardeerd voelen;
  • ontwikkelt een communitystrategie, vertaalt deze in concrete en meetbare plannen, en waarborgt de implementatie;
  • stimuleert communicatie tussen de verschillende afdelingen op het HQ met de vrijwilligers en community’s;
  • bent op evenementen gastheer of -vrouw en aanspreekpunt voor de community’s;
  • verzorgt up-to-date rapportage, communicatie en voorstellen naar aanleiding van feedback, problemen of uitdagingen;
  • deelt ervaringen en kennis met en van andere communitymanagers over best practices, standaarden en innovaties;
  • bent flexibel in het indelen van je werktijd, want een community is niet enkel tussen 09.00 en 17.00 uur actief.
Ook de rest van de vacature gaat over de rol van de CM en de samenwerking met vrijwilligers en HQ. Dit wijkt al flink af van de vacature toen Zeef weg ging plan: Vacature: communitymanager Tweakers

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Saskia, je word inderdaad stevig aangepakt in dit topic maar je hebt de bal ook wel voor een heel open doel gelegd. Dit was je dertiende forum post (in een jaar) en dat maakt duidelijk dat je wellicht wel betrokken bent maar dan wel op een zeer afstandelijk wijze.

Ik heb geen idee wat er precies verwacht word van je, zoals vrijwel iedereen zegt, hebben we niet veel verbetering gezien in het structureel matige community management in het laatste jaar. Wat ik wel weet dat ik drie full time community managers betaal en dat ik absoluut verwacht dat die actief zijn in de community. Alleen dan snap je wat er gaande is en zie je hoe mensen reageren op een bepaalde toon. Jouw post laat zien dat je niet in hebt gezien hoe de reacties zouden zijn.

Ik zou gewoon het hoofd omlaag doen en aan het werk gaan op een manier die voor de gebruikers zichtbaar is. Minder geneuzel, minder off topic (kijk bijvoorbeeld hoe een topic als over de AIVD verslonst naar een 'Rutte is kut' topic waar de buik platitudes weer hoogtij vieren), meer de mensen die zeer toepasselijke en kundige reacties geven ondersteunen etc. Soms is het verschil tussen GeenStijl en Tweakers niet makkelijk te zien en dat is absoluut niet waar Tweakers zou moeten willen zijn.

En zeker actief deelnemen. Dertien posts in een jaar is zonder meer het grootste probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Anoniem: 310408 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:05:
Saskia, je word inderdaad stevig aangepakt in dit topic maar je hebt de bal ook wel voor een heel open doel gelegd. Dit was je dertiende forum post (in een jaar) en dat maakt duidelijk dat je wellicht wel betrokken bent maar dan wel op een zeer afstandelijk wijze.
Je verwart frontpagereacties (inderdaad 13) met forumposts, dat zijn er 581.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Migrator schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:09:
[...]

Je verwart frontpagereacties (inderdaad 13) met forumposts, dat zijn er 581.
...waarvan het merendeel in afgesloten fora, want als je de berichten zelf bekijkt zijn het op 50 posts per pagina nog geen 3 pagina's vol. :) Maar het zijn er absoluut meer dan 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

FirePuma142 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:42:
Tot slot, wat ook nog wel eens vergeten wordt. Ongeacht de toon zijn hier wel veel mensen aanwezig die een flinke hoeveelheid van hun eigen tijd investeren om hier een verbetering te weeg te brengen. Dat wordt als de toon niet bevalt nogal eens gevoeglijk onder het tapijt geschoven (tezamen met de argumentatie) zoals eerder treffend geïllustreerd door @Gonadan bijvoorbeeld. Als er een verbetering te halen valt in de community is het in dit soort interacties. Je slaat er een half topic mee dood door als moderator ietwat omfloerst aan te kondigen dat wanneer de toon niet juist is, je feedback op de stapel met label prullenbak beland.
Erg jammer dat je dat er uit haalt, want dat is natuurlijk niet de essentie die ik probeer over te brengen. Ik stel simpelweg dat een zeer directe toon wellicht sneller een reactie geeft, maar dat het niet per definitie betekent dat het ook meer effect heeft.

Op tweakers verwachten we nu eenmaal een bepaald niveau van communiceren: vriendelijk en hulpvaardig. In de feedbackdelen is het vaak wat scherper dan de rest van het forum, maar dat is niet erg want dat is niet vreemd als je frustratie komt uiten.
Dan kan je voorkeursstijl zijn om zo direct mogelijk te zijn, als het in onze ogen een grens over gaat zal daar gewoon wat van gezegd worden. Dat moet je dan ook volledig los van de inhoud zien, dat gaat puur over de vorm.

Scherp op de inhoud is hartstikke prima, maar het moet wel gezellig blijven. :)

En ja, in dit topic is er vrij snel wat van gezegd. Bewust, om te voorkomen dat veel vragen weer onder sneeuwen zoals in andere topic veel gebeurd is. Want dan krijg je weer het effect dat mensen zich niet gehoord voelen omdat er geen reactie komt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Kiswum schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:39:
Hetzelfde, maar wanneer je met topics loopt te husselen gaat het hard met de percentages. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:12

Wokschotel

Op 6 wielen

Als oudgediende wil ik nog even tegen @Moonsugar zeggen: goed dat je even reflecteert, en jammer dat wederom een nogal kritisch deel van onze community zich hier weer aan het verzamelen is, om weer allerlei oude stokpaarden uit de sloot te berijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 03-02-2021 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 16:04

Blokker_1999

Full steam ahead

Alweer een jaar verder ... wat vliegt de tijd. :9B

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:59

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

offtopic:
Totaal irrelevant en offtopic maar, if you must know - we hadden dit topic in LA, een alias in MED en dat bleek achteraf niet heel handig omdat bij elke reactie het topic in MED weer 'actief' werd. Omdat Moonsugar op dat moment bezig was heb ik een andere post van haar (uit een besloten forum) "gerecycled" en gebruikt om de nieuwe topicstart te maken hier in LA en de oude topicstart naar MED geschoven. Waarom zo? Omdat als ze een nieuwe post zou maken die onderaan de inmiddels gepostte reacties terecht zouden komen. Lang verhaal, veel details, weinig interessants. Maar als je denkt dat er iets super interessants stond: nee dus ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 03-02-2021 20:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31

[...]

Zie mijn antwoord hierboven. Met community-minded worden doel ik erop dat we alle afdelingen binnen Tweakers aansporen zich meer met de community bezig te houden in hun dagelijks werk. (uiteraard relevant aan hun functie)

[...]

[...]
Allereerst van harte met je eerste jaar als cm! Lijkt mij persoonlijk een droombaan alleen ik had/heb de kwalificaties en kennis bij lange na niet dus heb het solliciteren maar gelaten toen. :)

Ik heb bovenstaande even apart gequote als je het niet erg vindt. Als ik het dus goed begrijp probeer je de crew zelf in directer contact te brengen met de community. Maar wat houdt dat in de praktijk in? Stel er is een heet hangijzer topic ergens wat de community diep raakt en de onvrede over het wegblijven van inhoudelijke crew reacties groeit. Ga jij dan tegen de crew leden die bij dat item betrokken zijn zeggen: "Hey er ontstaat een brandje daar. Daar moet even wat inhoudelijks gezegd worden, Het liefst bevredigend."?

Komt misschien wat raar over hoor maar ik snap niet precies hoe je zoiets nou in wilt vullen. In mijn (zeer) beperkte ervaringen met CM's op fora en community driven site's is het eigenlijk altijd de bedoeling dat de CM de wensen/klachten etcetera doorvertaald naar iets bruikbaars voor de crew. En andersom. En dat betekent dus ook dat de CM 'veel shit' moet eten van beide kanten om het maar even bot te zeggen. ;)

Aan de ene kant veel hulde dat je aan deze van oudsher moeilijke functie een andere draai wilt geven maar zoals je het hierboven beschrijft zie ik dat niet echt werken. Als men hier ergens op het forum een directe reactie wenst van een crew lid zoals bijvoorbeeld Wout of Koen dan wordt diegene toch gewoon getagged? Misschien mis ik iets hoor. Ik laat me graag onderwijzen. :*)

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Skyaero schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:48:
[...]

Ik zou je wel mee willen geven om scherper te communiceren (of in management termen: SMART formuleren).

[...]
Dit is misschien nog wel het beste stukje feedback tussen alle posts. Wanneer een tweaker communiceert met de community manager, het noodzakelijk vindt om de tekst te vertalen naar management termen. Dat in de hoop dat het zo wel aan komt bij degene juist die sterk moet zijn in communicatie.

Zegt een hoop over de opzet van de OP en hoe de community manager in woord&gedrag geobserveerd wordt door buitenstaanders, in slechts 1 zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Wokschotel schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:18:
Als oudgediende wil ik nog even tegen @Moonsugar zeggen: goed dat je even reflecteert, en jammer dat wederom een nogal kritisch deel van onze community zich hier weer aan het verzamelen is, om weer allerlei oude stokpaarden uit de sloot te berijden.
Geen oudgediende hier maar je zet neer wat ik ongeveer wou typen.

[ Voor 2% gewijzigd door Gonadan op 03-02-2021 21:28 . Reden: citaat gewijzigd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 19:49
Ik vind de toon van een aantal reacties hier ook erg jammer. Eens: erg zichtbaar was je het afgelopen jaar niet. De afwezigheid van fysieke evenementen maakten het ook niet makkelijker voor je om te "integreren". De Tweakers community kan nou eenmaal erg kritisch en fel zijn, dat komt voort uit liefde voor diezelfde hechte community.

Maar wat ik vooral lees in je post is een CM met goede voornemens. Iemand die niet de woordvoerder wil zijn van beide kanten, maar de lijm ertussen. En deze dingen kan ik alleen maar toejuichen. Laat je niet ontmoedigen door de negatieve reacties, maar zet het om in iets positiefs en bewijs hen het tegendeel. Succes het komende jaar, ik hoop dat je je doelen behaald en we je hier nog vaak mogen zien! d:)b

[ Voor 18% gewijzigd door P1nGu1n op 03-02-2021 20:50 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gonadan schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:12:
[...]

Erg jammer dat je dat er uit haalt, want dat is natuurlijk niet de essentie die ik probeer over te brengen. Ik stel simpelweg dat een zeer directe toon wellicht sneller een reactie geeft, maar dat het niet per definitie betekent dat het ook meer effect heeft.
Dat is wel het gesorteerd effect.
Op tweakers verwachten we nu eenmaal een bepaald niveau van communiceren: vriendelijk en hulpvaardig.
Hulpvaardig is het gros van de posts hier. Vriendelijk niet altijd, maar dat vind ik ook geen issue. Het is hier geen stamkroeg, het is in dit deel gewoon business.
Scherp op de inhoud is hartstikke prima, maar het moet wel gezellig blijven. :)
Eerlijk gezegd wordt scherp op de inhoud hier heel vaak verward met scherp op de man.
En ja, in dit topic is er vrij snel wat van gezegd. Bewust, om te voorkomen dat veel vragen weer onder sneeuwen zoals in andere topic veel gebeurd is. Want dan krijg je weer het effect dat mensen zich niet gehoord voelen omdat er geen reactie komt.
Dat komt echt niet alleen door onder sneeuwen, maar juist ook door gebrekkige communicatie, niet nagekomen beloftes, feedback aan dovemansoren gericht, etcetera. Juist door een opmerking als deze lijkt het net alsof de schuld daarvan in de schoenen van de community wordt geschoven terwijl juist ook de crew daar voor een heel flink deel debet aan is.

Zie alleen al het Plus-topic dat door een moderator volledig in de fik wordt gestoken vandaag. Als daar wat van gezegd wordt gaat er een bezem door heen, krijgen users een standje en komt er van dezelfde moderator een modbreak want het is allemaal uit de hand gelopen. Daar zakt mij echt de broek van af, klassenjustitie van de bovenste plank. Ook al honderd keer geroepen door mij en anderen, maar ook die feedback, je raadt het al, linea recta de prullenbak in. Er zit naar mijn idee geen zichtbare zelfkritiek en geen zelfcorrigerend vermogen in de crew. En dat vind ik een groot gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:21
AtlAntA schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:09:
[...]

Allereerst van harte met je eerste jaar als cm! Lijkt mij persoonlijk een droombaan alleen ik had/heb de kwalificaties en kennis bij lange na niet dus heb het solliciteren maar gelaten toen. :)
Met al die tweakers die in paniek raken als iets niet gaat hoe zij het willen/verwachten/gewend zijn? ;)

Anyway, @Moonsugar gefeliciteerd met je 1 jarig jubileum, op naar de volgende 25! *O*

[ Voor 1% gewijzigd door Gonadan op 03-02-2021 21:30 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
iamerwin schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:12:
[...]

Met al die tweakers die in paniek raken als iets niet gaat hoe zij het willen/verwachten/gewend zijn? ;)

Anyway, @Moonsugar gefeliciteerd met je 1 jarig jubileum, op naar de volgende 25! *O*
Ik kan best goed met stevige kritiek omgaan hoor. En als er wat pittige bewoordingen gebruikt worden uit emotie dan heb ik daar ook geen enkele moeite mee.

Wordt er iets gezegd wat in mijn optiek buiten de fatsoensnormen valt dan maak ik wel een TR aan en ga ik er niet op reageren. ;)

Maar zullen we in dit topic elkander niet voor van alles en nog wat uitmaken? Het motiveert @Moonsugar niet echt om nog inhoudelijk te reageren op vragen waar ik nog wel graag wat antwoorden op zie.

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 03-02-2021 21:40 . Reden: citaat gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

FirePuma142 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:59:
Hulpvaardig is het gros van de posts hier. Vriendelijk niet altijd, maar dat vind ik ook geen issue. Het is hier geen stamkroeg, het is in dit deel gewoon business.
Dat mag jij vinden, maar wat wij vinden staat duidelijk in het beleid en geldt ook gewoon voor dit deel. :)
Dat komt echt niet alleen door onder sneeuwen, maar juist ook door gebrekkige communicatie, niet nagekomen beloftes, feedback aan dovemansoren gericht, etcetera. Juist door een opmerking als deze lijkt het net alsof de schuld daarvan in de schoenen van de community wordt geschoven terwijl juist ook de crew daar voor een heel flink deel debet aan is.
Dat is de invulling die je zelf aan de opmerking geeft, dat heb ik niet geschreven. Je kunt echter niet ontkennen dat ook de continue stroom van herhaling daarin mee speelt. Zo dreigt ook dit topic weer gekaapt te worden door de stokpaardjes die al veelvuldig in andere topics langs komen.

Het lijkt mij dan ook goed om het hierbij te houden en gewoon inhoudelijk bij de update en vragen aan de communitymanager te blijven. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-05 19:31
Maar gaan we hier ooit uitkomen? Aan de ene kant heb je hier Tweakers dat een bedrijf wil zijn met omzet, efficiëntie en nieuwe producten en aan de andere kant de langjarige bezoekers die het zien als een community. Die twee dingen bijten elkaar continu en dat zal niet zo maar anders worden zolang er een winstoogmerk is.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

AtlAntA schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:25:
Maar zullen we in dit topic elkander niet voor van alles en nog wat uitmaken? Het motiveert @Moonsugar niet echt om nog inhoudelijk te reageren op vragen waar ik nog wel graag wat antwoorden op zie.
Dit inderdaad. Laten we geen prikkelende termen naar elkaar gaan gebruiken, de discussies zijn al scherp genoeg zonder.

Maak gewoon een TR als je iets ziet wat niet door de beugel kan en reageer niet, dan treden wij wel op en blijft het topic schoon. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:19
@Moonsugar Lastig verhaal om te brengen, gezien de reacties hier. Blijkbaar is de wens van een aantal hier dat ze actief gemanaged worden, ook al heb je vanaf het begin aangegeven dat je dat minder, of toch in ieder geval op een andere manier, dan je voorgangers zou gaan doen. Mij lijkt jouw insteek een stukje gezonder, voor jezelf maar ook vooral de community (directere communicatie met de crew). Wellicht was je afgelopen jaar van weinig zichtbaarheid een perfect begin, laat de kritiek meteen maar op tafel komen op de nieuwe insteek. Over de vorm van die kritiek valt genoeg aan te merken (serieus, hoeveel superlatieven kent men om site, crew en de CM af te branden, heb het woord "klassenjustitie" zelfs voorbij zien komen meen ik.. :s), in de kern komt die erop neer dat er een ander verwachtingspatroon van je rol was, en dat veel meerwaarde zien in een community manager meer op de voorgrond. Tussen, en niet naast/boven, de community.

Wij kunnen alleen acties op de voorgrond beoordelen, en er zullen ongetwijfeld momenten genoeg komen dat een community manager op dat terrein meerwaarde heeft (of zelfs nodig is). Maar als je voor de rest achter de schermen de werkzaamheden doet die nodig zijn en door HQ op waarde geschat worden lijkt het mij aan HQ zelf om die inzet te beoordelen.

Ik wens je hoe dan ook succes in je komende jaren!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-05 16:14
Hoewel ik zelf niet uiterst actief ben op tweakers ben ik toch zeker vele uurtjes per dag aan het lurken in alle hoekjes van het forum. Zo ook dat ik dit topic tegenkwam.
De vorige community managers kwam ik niet vaak tegen en zo heb ik @Moonsugar ook nog niet zozeer gemist.

Graag laat ik ook een positief geluid horen net zoals @JohnnieWbl . De insteek om eerst achter de schermen van alles op orde te krijgen heb ik alle begrip voor! Wanneer één persoon zich alles aan zou moeten trekken wordt je inderdaad het voorgenoemde doorgeefluikje.

Natuurlijk hoort betrokkenheid op fora er een beetje bij, maar fora struinen moet niet teveel "moeten"/werk worden. Zelf ooit als techie binnen gestroomd maar tegenwoordig veel meer op de "lifestyle" achtige fora te vinden. Wat ik waardeer aan de community is vooral de "tweaker-mindset", ook buiten computers e.d. Mijn tip (ookwel ongevraagde advies haha ;) ) is dan ook: begin eens in de topic die bij je bestaande hobbies horen, zo kun je lekker "mee-nerden" op iets wat je al kent :)

Keep up the good work, times are changing en mensen moeten soms nou eenmaal wennen aan verandering (ook wanneer het hun beeld van een community betreft waarbij verandering inherent is aan vertrekkende en komende leden). Proficiat met je eerste jaar en veel succes met de vele die volgen! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gonadan schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:26:
[...]

Dat mag jij vinden, maar wat wij vinden staat duidelijk in het beleid en geldt ook gewoon voor dit deel. :)
Helemaal prima.
[...]

Dat is de invulling die je zelf aan de opmerking geeft, dat heb ik niet geschreven. Je kunt echter niet ontkennen dat ook de continue stroom van herhaling daarin mee speelt. Zo dreigt ook dit topic weer gekaapt te worden door de stokpaardjes die al veelvuldig in andere topics langs komen.
Vraag je je dan niet af waarom er vaak herhaald wordt en waarom die stokpaardjes bestaan? Omdat er op sommige feedback niet of nauwelijks response komt, hoe (on)welgevallig je het ook opschrijft. Echt gewoon helemaal niets. Ik zou verwachten dat er dan daar ook eens iets in beweging zou komen, maar dat gebeurt niet terwijl je uit sommige discussies dan prima de angel kunt halen.

Tel daarbij op, en ja, dat noem ik klassenjustitie, dat gebruikers en crew langs een totaal andere meetlat worden gehouden in mijn ervaring, zeker in feedbacktopics, en dan heb je wel een flinke broedplaats voor recht voor zijn raap kritiek gecreëerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
Himalaya schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:26:
Maar gaan we hier ooit uitkomen? Aan de ene kant heb je hier Tweakers dat een bedrijf wil zijn met omzet, efficiëntie en nieuwe producten en aan de andere kant de langjarige bezoekers die het zien als een community. Die twee dingen bijten elkaar continu en dat zal niet zo maar anders worden zolang er een winstoogmerk is.
Als je vraag is: gaat het ooit perfect worden voor beide kanten? Dan is het antwoord een hele simpele: nee, nooit.

Als je vraag is: gaat het ooit beter worden? Dan kan het antwoord een stuk veelbelovender zijn. Het feit alleen al dat Moonsugar dit topic opent en letterlijk om feedback vraagt geeft aan dat er in ieder geval iets geprobeerd wordt. Dat zal voor sommigen veel te laat en veel te weinig zijn, maar het is iets.

En volgens mij bijten die 2 'kanten' die jij noemt elkaar ook niet per se, want zonder die die-hard community zouden er veel minder mensen naar Tweakers komen. Dus Tweakers heeft er baat bij om die community te behouden, en dus te luisteren naar die community. (Doen ze dat genoeg? Nee, dat vind ik niet, maar dat is even besides the point :+)

Om concreet feedback te geven: Community Manager vergelijk ik zelf een beetje met een buurtvertegenwoordiger, maar de aanpak die Moonsugar gekozen heeft voelt wel een beetje als een buurtvertegenwoordiger die zich weinig in de buurt laat zien. En dan wordt het lastig om als 'buurt' je vertegenwoordigd te voelen :P

Wat vaker je neus om de hoek steken zou denk ik al wonderen doen. Het gros van je werk zou alsnog achter de schermen kunnen zijn, maar bijvoorbeeld elke dag of elke paar dagen even (een kwartier, half uur, wat je wilt) uittrekken om wat te laten horen zou al een heel ander beeld scheppen dan de radiostiltes van soms weken of zelfs maanden die er nu zijn.

En dat hoeven geen reacties te zijn waarin je alles oplost en iedereen te woord staat, maar een '[A] zal hierop terugkomen' of 'ik zal het eens polsen bij [B]' kweekt ook al een boel good will door alleen al gehoord te worden als gebruiker, zonder dat je het zelf allemaal hoeft te vertellen en doen :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb, de reacties in dit topic zo lezende, sterk het gevoel dat de Community Manager vooral achter de schermen in besloten omgevingen contact heeft gehad met de tweakers-organisatie, en vooral daar zichtbaar is geweest.

Op het forum zelf wat voor de gewone gebruikers toegankelijk is, is de zichtbaarheid en deelname echter beperkt en de reacties die daar dan wel zijn zijn veelal weinig concreet. Het gevoel van meerwaarde en vertegenwoordigd voelen ontbreekt dus.

Een mooi voorbeeld van deze tegenstelling is dat ik crewleden in dit topic voorbij zie komen die de inzet en acties van de CM met de spreekwoordelijke hand en tand verdedigen, terwijl het grootste deel van de non-crew aangeeft dat deze onzichtbaar is. Ik denk zo dat daar nog wel wat te winnen valt.

Los daarvan mag de toon inderdaad wel iets minder scherp. Frustraties kun je hebben, maar laten we de feedback constructief houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:03
@Moonsugar
Ik ben toch vooral benieuwd hoe en of je nieuwe ideeën over het community managen zich heeft vertaald in het premium/plus topic. Dat is momenteel toch wel een heet hangijzer met behoorlijk wat onvrede en frustraties. Waarin vooralsnog één van de grote kritiekpunten is dat in dat topic beperkte feedback komt en vooral selectief wordt gereageerd. En de modjes/crew vooral de kant kiezen van tweakers en niet blijk geven dat ze er ook zijn voor de community. Althans, zo ervaar ik het niet. Ik krijg toch vooral daar het idee dat mod/crew vind dat de beta fase prima verloopt en het huidige voorstel voor nieuwe abonnementen prima te verdedigen zijn.
Moeten wij als iets terug zien in dit topic over hoe de vernieuwde werkwijze is in het communiceren met de community en laten zien dat iemand het opneemt voor hen? En vind je ook dat dit momenteel een hoge prio heeft als het gaat om het managen van de community?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

segil schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:38:
Moeten wij als iets terug zien in dit topic over hoe de vernieuwde werkwijze is in het communiceren met de community en laten zien dat iemand het opneemt voor hen?
Een van de veranderingen die je daar juist ziet is dat de mensen van HQ die daadwerkelijk betrokken zijn bij een bepaald thema zich laten zien en zelf tekst en uitleg komen geven en reageren op feedback. In plaats van de situatie die we vroeger vaak hadden waar de CM zelf de boodschapper was en beslissingen van anderen moest uitleggen, de kritiek aanhoorde en dan weer terug moest naar HQ om dat over te proberen te brengen.

Dat het wellicht niet strookt met hoe het vroeger ging en daarmee met de verwachtingen die bij sommigen leven omtrent de rol van de CM is wel duidelijk geworden en denk ik ook mede reden om dat in dit topic nog eens nader toe te lichten.

Wat mij persoonlijk betreft is het een stap vooruit, want dit is de enige manier waarop al die HQ afdelingen zelf meer community minded worden. Wat zeker voor afdelingen die wat verder van de content/community af staan niet altijd even natuurlijk is. Natuurlijk is het mooi als de CM zelf ook echt onderdeel van de community is en daar zichtbaar is. Maar in mijn ogen is het belangrijker dat de CM er voor zorgt dat alle mensen op HQ de community op hun netvlies hebben staan en waar nodig zelf met die community samenwerken / overleggen etc. dan dat die CM continue zelf in de spotlight bezig is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
Orion84 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:54:
[...]

Een van de veranderingen die je daar juist ziet is dat de mensen van HQ die daadwerkelijk betrokken zijn bij een bepaald thema zich laten zien en zelf tekst en uitleg komen geven en reageren op feedback. In plaats van de situatie die we vroeger vaak hadden waar de CM zelf de boodschapper was en beslissingen van anderen moest uitleggen, de kritiek aanhoorde en dan weer terug moest naar HQ om dat over te proberen te brengen.

Dat het wellicht niet strookt met hoe het vroeger ging en daarmee met de verwachtingen die bij sommigen leven omtrent de rol van de CM is wel duidelijk geworden en denk ik ook mede reden om dat in dit topic nog eens nader toe te lichten.

Wat mij persoonlijk betreft is het een stap vooruit, want dit is de enige manier waarop al die HQ afdelingen zelf meer community minded worden. Wat zeker voor afdelingen die wat verder van de content/community af staan niet altijd even natuurlijk is. Natuurlijk is het mooi als de CM zelf ook echt onderdeel van de community is en daar zichtbaar is. Maar in mijn ogen is het belangrijker dat de CM er voor zorgt dat alle mensen op HQ de community op hun netvlies hebben staan en waar nodig zelf met die community samenwerken / overleggen etc. dan dat die CM continue zelf in de spotlight bezig is.
Ja dat snap ik en dat is heel fijn. Maar het is niet of-of het kan allebei: én achter de schermen actief zijn én in de community. Zoals iemand hierboven al zei je kan daar best wel wat tijd voor reserveren, en een jaar lang is wel erg lang. Wat ik bovendien mis: juist als belangen uit elkaar drijven, zoals in sommige topics, verwacht ik van een community-manager een intermediaire rol te spelen (dat is iets anders dan een doorgeefluik). Denk aan partijen die in een vechtscheiding liggen of werknemers-werkgevers die een arbeidsconflict hebben. Mensen op elkaar drukken werkt dan juist averechts zonder een goede gespreksleider.
Er is een groot deel van de community die daar een hele andere mening over hebben en juist met behulp van een goed overzicht van HQ'ers veel liever gelijk de persoon te pakken krijgen die hen inhoudelijk kan helpen met hun vraag/discussie.
Ja dit klopt, ik had moeten zeggen voor sommigen. Maar als er frustraties over en weer ontstaan, en dat zag je duidelijk ook aan sommige reacties van rode poppetjes hier dan moet je vind ik juist op de voorgrond treden als intermediair. Je laat het nu eigenlijk over aan twee partijen die op bepaalde punten niet door één deur kunnen het op te lossen. Juist hier kan een CM waarde toevoegen.

En nee ik begrijp de nieuwe aanpak helemaal: dit is niet op een gameforum waar users allerlei bugs rapporteren of vertraagde leveringen en de CM dit oppakt en doorgeeft. Dit verwacht ik ook allemaal niet (vandaar dat ik al vreesde voor je post - dat je door uit te leggen hoe je werkt denkt nou als ik het uitleg dan begrijpen ze me en is het oké). Maar je insteek mensen vooral in contact met elkaar te brengen werkt goed als de sfeer goed is. Maar je merkt aan beide kanten (medewerkers en users) op sommige punten behoorlijke frustraties. Zeker gezien hoe sommige modjes reageren (en voor anderen gaan spreken, terwijl die persoon prima zichzelf kan 'verdedigen') of users afkraken maar andersom direct een edit oplevert. Mensen op elkaar drukken werkt niet in zo'n context en daar ligt een rol vind ik om e.e.a. meer in goede banen te gaan leiden (uiteraard zonder de baas of dominant te worden). Dat is mijn kritische noot.

[ Voor 26% gewijzigd door CyberMania op 04-02-2021 00:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:30

Grvy

Bot

Orion84 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:54:
[...]

Een van de veranderingen die je daar juist ziet is dat de mensen van HQ die daadwerkelijk betrokken zijn bij een bepaald thema zich laten zien en zelf tekst en uitleg komen geven en reageren op feedback.
Selectief reageren op feedback is niet communicatief vaardig bezig zijn. Dat is gewoon kiezen waar je wel en niet op antwoord.

Desondanks, wens ik @Moonsugar veel succes want de keuze om een betaalmuur neer te zetten gaat de community duidelijk niet helemaal lekker in. Daarnaast zijn de updates voorspelbaar, teveel marketing PR en veel maar dan ook veel te weinig community gevoel. Wat in mijn ogen toch echt een taak voor haar is. :)

Dit is een account.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:39
Eén van de lastige onderdelen van de rol van schakel tussen hq, vrijwilligers en community lijkt me dat je voor elke groep een andere wijze van communiceren nodig hebt.

Ik heb het gevoel dat Moonsugar het nog lastig vindt om aan te voelen welke stijl en welk taalgebruik passen bij de community. En wellicht ook daarom terughoudend is met actief deelnemen, uit zorg het misschien verkeerd te doen. Dat er altijd meteen een legertje klaarstaat om je onvriendelijk af te fakkelen wanneer je iets niet handig opschrijft zal daar niet bij helpen.

Ook in dit topic denk ik vooral onhandigheid te zien qua communicatie van Moonsugar, ondanks de duidelijk goede bedoelingen erachter. Vage terminologie, management-bewoordingen, zonder ergens concreet te worden. Een stijl van communiceren die ik ken uit strategisch overleg, waar Moonsugar zich waarschijnlijk als een vis in het water voelt. Maar een stijl die ook weerstand kan oproepen als je die gebruikt richting een community waarvan het vocalere deel gemiddeld genomen (gechargeerd) bestaat uit soms wat autistische mannen die zelf in sommige gevallen ook minder dan gemiddeld communicatief vaardig zijn (maar dat zelf heel anders zien). Deels ook mensen die zich toch al niet erg gehoord voelen, en die hier opnieuw bij voelen dat hun taal niet gesproken of zelfs begrepen wordt door iemand die voor hun gevoel juist aangesteld was om naar hen te luisteren.

Ik zou Moonsugar denk ik aanraden om lekker anoniem met een ander account flink actief te worden binnen enkele topics die haar liggen, om zo beter te begrijpen welke stijl van communiceren misschien beter valt, zonder de druk van het rode jasje wat zorgt dat elk woord op een goudschaaltje gewogen wordt.

En daarna zegt ze dan misschien een volgende keer dat ze achter de schermen druk probeert te zorgen dat Tweakers-medewerkers eens wat vaker zelf in gesprek gaan met forumleden, in plaats van dat lekker makkelijk af te schuiven op de CM. En dat je het resultaat daarvan misschien hebt gezien in thread X of bij onderwerp Y. En dat dat soms nog niet helemaal goed gaat qua coördinatie of toon, maar dat ze die medewerkers dan helpt dat de volgende keer beter te doen.

Dat klinkt een stuk sympathieker en concreter dan een zin als "plannen om Tweakers meer community-minded te maken. Als elke afdeling de info en handvatten heeft om de interactie met de community aan te gaan, kunnen we gerichter, efficiënter en hechter met jullie in verbinding staan."

Bewaar zulke zinnen voor het strategisch management-overleg, daar horen ze thuis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:30
Anakha schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:56:
Ook in dit topic denk ik vooral onhandigheid te zien qua communicatie van Moonsugar, ondanks de duidelijk goede bedoelingen erachter. Vage terminologie, management-bewoordingen, zonder ergens concreet te worden.
Je hele reactie slaat de spijker op de kop, maar vooral dit. Iemand die zowat exclusief met management praat gebruikt veel managementtaal, quelle surprise...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Morgen (3 februari) is mijn éénjarig jubileum bij Tweakers!
Gefeliciteerd en wat leuk om weer eens iets van onze communitymanager te horen :)
Ik kan me goed voorstellen dat het daarom wennen is als mijn aanpak verschilt van wat jullie al langere tijd gewend zijn.
(...)
Een van mijn doelen voor dit jaar is om daar verandering in te gaan brengen, en mij meer op de voorgrond te gaan begeven.
Ah, iemand heeft een POP gesprekje gehad ;) Alle gekheid op een stokje, maar er zit in mijn optiek een verschil tussen ‘iets anders aanpakken’ en ‘een andere functie uitvoeren’. Dat laatste is wat er het afgelopen jaar gebeurd is. Ik lees alleen maar zaken over ‘op de achtergrond’, ‘bezig met plannen’, ‘aantekeningen maken’ etc... Een community manager hoort naar mijn idee juist zichtbaar te zijn binnen de community. Gelukkig heb je dat zelf ook ingezien, anders zie ik niet in waarom je je aanpak nu na een jaar drastisch gaat aanpassen door nu opeens wél zichtbaar te worden met bijv. inmenging op GoT.
Ik laat me graag verassen. Met de opkomende wijzigingen in de abonnementen kunnen we een goede community manager hard gebruiken. Succes!
Ik zou Moonsugar denk ik aanraden om lekker anoniem met een ander account flink actief te worden binnen enkele topics die haar liggen, om zo beter te begrijpen welke stijl van communiceren misschien beter valt, zonder de druk van het rode jasje wat zorgt dat elk woord op een goudschaaltje gewogen wordt.
Meer dan één account hebben op GoT mag niet zover ik weet :+

[ Voor 14% gewijzigd door Freekers op 04-02-2021 01:12 ]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:04
Een communitymanager die zich bewust een jaar lang niet met de community bezig gehouden heeft vind ik ook heel bijzonder. Dan kan er achter de schermen wel een hoop gepraat zijn, dat is niet echt de community.
Natuurlijk zijn mods enz ook een deel van de community, maar die zien dingen toch vaak heel anders als gebruikers.

Vind het ook jammer om te merken dat er nu heel vriendelijk gereageerd moet worden, anders word er gewoon niet naar de kritiek geluisterd. Als je het niet naar de zin van de mods opschrijft, word de complete reactie genegeerd. Lees die reacties nou nog eens een keer, kunnen jullie nou echt met een strak gezicht zeggen dat er geen valide punten in staan?
De plusjes zeggen toch ook wel een hoop?

Dit topic is een perfect voorbeeld van het probleem. Als je het niet naar de zin van de mods verwoord, is het geen serieuze reactie en word er niet op gereageerd.
Mensen vragen dingen over V&A, een onderwerp wat je zelf in je TS hebt gezet, maar daar is dit topic niet voor bedoeld. Hoe is iets off topic, terwijl het in de TS aangekaart word? (En ik snap het aan een kant ook wel, maar waar dan wel? In andere topics word er ook niet serieus op ingegaan, het is zo bepaald, en daar hebben we het dan maar mee te doen? Niet echt community gericht als je het mij vraagt.)
Daarom hebben we op HQ de ambitie en plannen om Tweakers meer community-minded te maken.
Zoals het eigenlijk ooit was? Dan moeten jullie misschien mensen met serieuze reacties niet afbranden, puur omdat de toon jullie niet aanstaat.
Ik weet dat dit een beetje een dooddoener is, en een reactie die altijd terugkomt, maar vroeger was dit wel anders. Dan werd er gezegd dat de toon anders kan/moet, maar werd er wel op de punten gereageerd.

En dit is wel wat off topic, maar ik geloof er eigenlijk weinig van dat De Persgroep community belangrijk vind, of ook maar enigszins begrijpt hoe belangrijk een forum, en de community is.
Dat is wel te zien aan HWI, waar het forum gewoon compleet gesloten is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CyberMania
Freekers schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 01:09:
[...]

Gefeliciteerd en wat leuk om weer eens iets van onze communitymanager te horen :)

[...]

... Een community manager hoort naar mijn idee juist zichtbaar te zijn binnen de community.
Ja ik begrijp niet dat je niet eerst een half jaar met de voeten in de community (en dan bedoel ik de hele community niet alleen beperkte fora) bent gaan staan, om juist daarna met al je opgedane kennis en ervaring achter de scherm flink aan de slag te gaan om HQ nog meer community-minded te maken.

[ Voor 41% gewijzigd door CyberMania op 04-02-2021 08:05 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

CyberMania schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:55:
[...]

Ja ik begrijp niet dat je niet eerst een half jaar met de voeten in de community (en dan bedoel ik de hele community niet alleen beperkte fora) bent gaan staan, om juist daarna met al je opgedane kennis en ervaring achter de scherm flink aan de slag te gaan om HQ nog meer community-minded te maken.
Precies, hoe wil je als CM Tweakers weer op de community laten focussen als je niet eens weet wat er in de community speelt?

Toen ik las dat de nieuwe CM niet uit de community zelf kwam, maar wel ervaring had bij andere communities, werd ik al erg cynisch. En jammer genoeg bleek die cynisme echt wel terecht.

Dat je eerst eventjes met alle crew babbelt, sure, je eventjes inwerken is volstrekt normaal. Maar volgens mij is het minder normaal dat het een jaar duurt, dat inwerken.

Wat ik ook enorm mis in dit verhaal is: Wat is er nou concreet gebeurt? Ik lees eigenlijk alleen maar vage management-speak, over langetermijnplannen [welke?], inventariseren [wat?], een basis neerleggen [waarvoor?].

Het draait uiteindelijk om verwachtingen waarmaken. En bij dit verhaal, en eerdere uitleggen over hoe de CM werkt, bekruipt mij het idee dat er naar de community gezegd wordt "Jullie hebben gewoon verkeerde verwachtingen", terwijl die verwachtingen gewoon ergens vandaan komen, want zo ging het eerder. Natuurlijk, sommige dingen moeten veranderen, iedereen geeft zijn eigen draai aan een taak, maar dit voelt voor mij nogal alsof we gevraagd hebben om een tafel, maar je levert een stoel. Het zijn allebei meubels, je kan ook dingen op een stoel zetten, en op een tafel zitten, maar ze hebben toch echt een andere functie.

Natuurlijk is het belangrijk dat de crew "communityminded" [again, wat is dat precies?] is, al schrik ik er wel van dat er blijkbaar zoveel tijd voor nodig is om ze dat duidelijk te maken. Ik weet dus niet wat er nou precies bedoelt wordt met dat "community-minded" maar gezien Tweakers, volgens de Crew, ook enorm draait om die community, had ik verwacht dat zie al "minden".

Ik merk er iig nog weinig van, ja, in het Premium-topic liepen wat Tweakers mensen rond die ik nooit eerder zag, echter, om nou te zeggen dat het voorruitgang was.... Er werd en wordt vrij selectief gereageerd, waardoor een deel van de community alsnog het idee heeft dat er niet naar hen wordt geluisterd. En in vroegere tijden zou een Zeef of Ginz daarop inspringen.

Dus, ja, de tips in het kort: Stop met wollige managementspeak, laat je zien in de community, en wees wat meer een tafel.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:55

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

WEBGAMING schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 02:07:
Een communitymanager die zich bewust een jaar lang niet met de community bezig gehouden heeft vind ik ook heel bijzonder. Dan kan er achter de schermen wel een hoop gepraat zijn, dat is niet echt de community.
Natuurlijk zijn mods enz ook een deel van de community, maar die zien dingen toch vaak heel anders als gebruikers.
Dit zie je echt verkeerd. De mods zijn gewoon gebruikers die met beide benen midden in de community staan, met als enige verschil dat ze voor een bepaalde periode extra verantwoordelijkheden op zich nemen. Daarbij hoort ook dat we alle problemen die in ons forumdeel spelen bespreken, continu naar oplossingen zoeken en daar actief aan werken. Dat gaat veel verder dan af en toe een PM sturen of een topic sluiten.

Als moderators iets anders zien, dan is het omdat het onderwerp uitgebreid besproken is, van alle kanten benaderd, input van mensen met vele jaren ervaring is meegenomen, we in gesprek zijn gegaan met gebruikers, we dingen geprobeerd hebben, etc. Stellen dat de CM zich niet met de community bezig houdt omdat ze met name met crew gesproken heeft vind ik eerlijk gezegd schofferend, zowel naar Saskia als naar de crew.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Eén van de lastige onderdelen van de rol van schakel tussen hq, vrijwilligers en community lijkt me dat je voor elke groep een andere wijze van communiceren nodig hebt.

Ik heb het gevoel dat Moonsugar het nog lastig vindt om aan te voelen welke stijl en welk taalgebruik passen bij de community. En wellicht ook daarom terughoudend is met actief deelnemen, uit zorg het misschien verkeerd te doen. Dat er altijd meteen een legertje klaarstaat om je onvriendelijk af te fakkelen wanneer je iets niet handig opschrijft zal daar niet bij helpen.
Dat valt wel mee, ik voel me in de topics waar ik heb deelgenomen eigenlijk heel erg welkom en heb niet het idee dat mijn taalgebruik daar als verkeerd gezien wordt. :)
[...]
Ik ben benieuwd wat 2021 gaat brengen. Ik hoop dat het dan wel in klare taal wordt uitgesproken, zonder superlatieven of marketingtaal. Als iets kan, dan kan het. Als iets niet kan, dan kan het niet. Zolang het maar duidelijk wordt doorgegeven.
Ook in dit topic denk ik vooral onhandigheid te zien qua communicatie van Moonsugar, ondanks de duidelijk goede bedoelingen erachter. Vage terminologie, management-bewoordingen, zonder ergens concreet te worden. Een stijl van communiceren die ik ken uit strategisch overleg, waar Moonsugar zich waarschijnlijk als een vis in het water voelt.
Ik vond dit wel een grappige observatie, niets is namelijk minder waar. Ik voel me over het algemeen totaal niet thuis in ‘marketing-speak’ of strategische overleggen. Van mij mag het soms allemaal wel wat relaxter. Ik heb de manier waarop het in de huidige vorm overkomt wellicht onderschat in de poging het zo goed mogelijk te verwoorden. Ga ik de volgende keer anders aanpakken!
Stel je nou voor dat de cm een clone aanmaakt? Dat kan niet hoor! :+
FirePuma142 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:42:
[...]
Laat ik vooropstellen dat het er op lijkt dat je kritiek op je rol persoonlijk opvat, dat is niet de insteek van hetgeen wat ik probeer te zeggen. Het is prima dat we van mening verschillen en ik ben blij dat dat kan hier, maar ik zie dit als een, simpel gezegd, zakelijk gesprek. Dan ben ik liever direct en duidelijk dan dat ik zeer omfloerst mijn zegje moet doen om de persoon in de rol niet te kwetsen. Dat moet je echt los van elkaar zien. Ik keur jou niet af, ik ken je niet, maar de manier waarop je de rol van cm vervult, daar heb ik best wel wat op aan te merken.
Het is niet de bedoeling geweest dat dat zo overkwam, maar laat ik in elk geval aangeven dat ik de manier waarop je nu schrijft echt veel prettiger vind om te lezen. Je komt voor mij (en anderen) soms wat hard uit de hoek, maar (zoals ik eerder aangaf) vind ik een groot deel van je feedback vaak heel sterk. De iets mildere toon zorgt er voor mij in elk geval voor dat ik me veel meer uitgenodigd voel om het gesprek met je aan te gaan.
Ik had verwacht wel een steviger hand van de community manager te hebben gezien in het afgelopen jaar. De aanloopperiode (zo noem ik het dan maar even) is wat mij betreft echt veel en veel te lang. Ik vind het niet noodzakelijkerwijs een slecht idee om de rol van cm anders in te vullen dan voorheen, maar op welke manier je hem ook invult: zichtbaarheid is een groot goed. Zonder die zichtbaarheid, en dat hoeft echt niet alleen maar als doorgeefluik te zijn, geef je jezelf niet de kans om je rol naar volle te benutten.
Ik ben zelf ook van mening dat de aanlooptijd vrij lang is geweest. Het feit dat ik die keuze heb gemaakt betekent niet dat die perfect was, maar voor mij goed heeft gewerkt. Het is nu aan mij de taak om mijn tekortkomingen op dat vlak aan te gaan pakken. En als hier ideeën over zijn hoor ik dat uiteraard graag.
Dat vind ik op het eerste gezicht geen onlogische keuze. Ik vraag me dan wel af of er niet te zwaar geleund gaat worden op vrijwillige krachten als het om de forumcommunity gaat.
Zou je kunnen toelichten waarom er meer druk op de vrijwillige krachten zou komen als onze medewerkers zelf meer interactie met de community aangaan? Ik zie nu het verband eventjes niet tussen die twee en ben wel benieuwd wat je daarmee bedoelt.
Ook maak ik me dan nogal zorgen over de crew en de manier waarop er wordt gemodereerd en gecommuniceerd. Laat ik het voorzichtig zeggen, als crew en als inner circle kun je je op GoT een stuk meer permitteren dan een willekeurige gebruiker.
Dit is een wat complexer vraagstuk wat niet alleen van nu is. Al jaren is er vanuit een deel van de community kritiek op de moderatie van Tweakers, en op HQ ontstaan er discussies over wat we wel en niet moeten toelaten op ons platform. Ik ben van mening dat wij regelmatig in de spiegel moeten blijven kijken zodat we onszelf en elkaar kunnen blijven verbeteren. Daarnaast schrik ik er regelmatig van als ik zie wat onze collega’s en crew op dagelijkse basis naar hun hoofd geslingerd krijgen en we dat allemaal maar moeten slikken. Het is een vraagstuk waar alle (online) communities mee dealen en waar niet per se een panklare oplossing voor bestaat. Het is aan ons de taak om er zo goed mogelijk mee om te gaan en hier gesprekken over te blijven voeren.
Ook is er dan een significante verbetering nodig als het gaat om feedbackloops, die zijn nu eigenlijk niet bestaand. Er is een vergaarbak zoals een feedbacktopic, maar met die vergaarbak wordt nu niet bijzonder transparant omgesprongen. Er wordt zeer, zeer selectief gereageerd, er wordt niet samengevat of geïnventariseerd, er wordt geschermd met andere feedbackmechanismen waarvan de resultaten onbekend blijven en zo kan ik nog wel even door gaan.
We gebruiken momenteel een aantal tools die goed werken voor gebruikerstests op de site maar voor sommige vraagstukken komen we nog niet veel verder dan het openen van een topic. De resultaten daarvan zijn niet altijd representatief voor de gehele community omdat we vaak een vocale meerderheid krijgen die daar actief is. Hierdoor blijft de input van de gehele groep onzichtbaar. We zijn ons hier zeer bewust van en delen de mening dat hier verbetering nodig is.
Het lijkt er overigens wel op dat er in het Tweakers Plus-topic nu eindelijk eens niet meer lukraak door iedereen met een rood jasje wordt gereageerd, maar alleen door een aantal aangewezen personen. Dat geeft al heel veel meer rust en regelmaat, hoewel de interactie nog enigszins beperkt is.
Fijn dat je die verbetering opmerkt. Nu is Plus een uitzonderlijk voorbeeld als het gaat om communicatie, we hebben dit zeker niet perfect aangepakt en kunnen nog veel leren. Fijn is wel dat de mensen die daadwerkelijk op het project zitten en verantwoordelijk zijn voor de gemaakte keuzes ook antwoord geven op de vragen die uit de community komen.
Skyaero schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:48:
Gefeliciteerd! Misschien omdat ik een Hero abonnement heb, dat ik je wat vaker in (een select deel) van de community tegen ben gekomen dan anderen in dit topic; de prijzenpuzzel voor abonnees. het toesturen van een gewonnen prijs :9 en de corona-proof abonneedag.
De corona-proof abonneedag was erg geslaagd! Ik vond het super leuk. We kregen hele goede feedback over het feit dat het op deze manier makkelijk was om erbij te zijn als je normaal niet naar Amsterdam wilt afreizen en het in de smaak viel om op een laagdrempelige manier een kijkje in de keuken te nemen bij andere tweakers. Een formule als deze zullen we er op wat voor manier dan ook wel inhouden, ook na corona. :)
Ik sta achter je ambitie om Tweakers-medewerkers dichter bij de community te krijgen, in plaats van dat een community manager als tussenpersoon fungeert. Ook omdat de Tweakers website enorm veel verschillende onderdelen kent die, naar ik verwacht, lang niet allemaal door de gehele community worden gebruikt.

Ik denk wel dat tot die tijd, jouw zichtbaarheid in de community belangrijk is. In dit opzicht ligt de lat voor je erg hoog. Ik durf wel te stellen dat we als community met Freek/Zeef als CM erg verwend zijn en daarmee hoge eisen stellen aan een CM.
Dat is zeker merkbaar en vormt van tijd tot tijd een flinke uitdaging. De manier waarop het hier altijd is ingevuld komt niet altijd overeen met het vakgebied van community management wat soms voor een disconnect kan zorgen omdat er zoveel verwachtingen zijn. Ik hoop deze wel bij elkaar te gaan brengen zodat we een manier vinden die voor Tweakers werkt.
Ik zou je wel mee willen geven om scherper te communiceren (of in management termen: SMART formuleren). Een klein voorbeeldje:

Het woordje 'als' is een voorbehoud, beter is 'wanneer', of liever gewoon 'we gaan x of y doen'. Het doet de ambitie te vrijblijvend voorkomen en dat komt niet goed over. Daarnaast, wat voor info en handvatten verwacht je de afdelingen te gaan geven? En als je aan 'het roer' staat, wat betekent dat dan voor jouw verantwoordelijkheden. Waar mogen we je volgend jaar mee feliciteren (of op afrekenen). Ik hoop hier zeker meer over te lezen in je .plan.
Bedankt voor je feedback. Er is niet de intentie om die vrijblijvendheid uit te stralen, ik wil vooral voorzichtig zijn met het doen van beloftes omdat dat ons in het verleden niet in dank is afgenomen als de zaken toch anders lopen. De rest van de vragen die je stelt zijn inderdaad meer bedoeld voor een vervolg op dit stuk wat meer de diepte ingaat, bijvoorbeeld binnen het genoemde .plan of eventueel een ander topic. Ik ben nog zoekende naar de beste vorm en frequentie van zoiets, input daarover is zeer welkom.
Zebby schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:52:
Lastige rol, je staat tussen de wensen van de community en de wensen van je werkgever. Tweakers kent een aardig fanatieke community, waardoor je vaak te maken gaat krijgen met zeer emotioneel gedreven reacties. Ik hoop altijd dat het laten zien van de mens achter de titel helpt bij het relativeren.
Sowieso is jaar 1 altijd nodig om je goed in te kunnen werken, en nu tijd om door te pakken. Succes!
Het is een rol waarbij je constant tussen twee fronten staat. Dat is niet gemakkelijk, maar wel een waar je veel voldoening uithaalt als het goed gaat. Ik hoop met dit topic inderdaad iets meer de mens achter de titel te laten zien en zo transparant mogelijk te zijn over mijn keuzes en de zaken die ik wil verbeteren zoals de zichtbaarheid. Bedankt voor je reactie!
NMe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:24:
[...]
Ik vind het jammer dat het op de toon moet die gebruikt wordt maar ik begrijp het sentiment wel heel erg. Tweakers is een hechte community en jezelf een jaar lang eigenlijk bijna niet laten zien als community manager gaat mensen opvallen. Het is erg moeilijk om de community ervan te overtuigen dat jij voor hen vecht als sommige mensen letterlijk niet eens weten dat je bestaat. :)

Zeef en Ginz gaven natuurlijk op hun eigen manier invulling aan de functie en het is je goed recht als CM om het helemaal op jouw manier te doen, maar door de geschapen verwachtingen van je voorgangers is het denk ik niet meer dan normaal dat het gebruikers opvalt dat je "niet aanwezig bent." Ik weet als ex-crew dat het achter de schermen een heel ander verhaal kan zijn, maar ik neem aan dat je begrijpt dat wij dat niet kunnen zien. Wij zien alleen een CM die zich een jaar lang heeft gekenmerkt door afwezigheid en daarna hier een bericht plaatst met vooral veel beloftes en (nog?) weinig om te laten zien van het afgelopen jaar.
Dat is zeker waar, en ook de reden dat ik heb besloten om dit topic te openen. Ik had zeker niet verwacht dat het hier een feestje zou worden en vond het ook best spannend. Het is frustrerend om negatieve reacties te krijgen als je al een jaar keihard hebt gewerkt aan een fundatie voor de community, maar ik begrijp de scepsis als je er letterlijk niets tot weinig van hebt kunnen meekrijgen. Die verbetering moet en gaat er komen.
AtlAntA schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:09:
[...]

Dankjewel! Ik krijg soms nog weleens de vraag of ik het allemaal nog wel leuk vind hier, en het antwoord is volmondig JA. :)
Ik heb bovenstaande even apart gequote als je het niet erg vindt. Als ik het dus goed begrijp probeer je de crew zelf in directer contact te brengen met de community. Maar wat houdt dat in de praktijk in? Stel er is een heet hangijzer topic ergens wat de community diep raakt en de onvrede over het wegblijven van inhoudelijke crew reacties groeit. Ga jij dan tegen de crew leden die bij dat item betrokken zijn zeggen: "Hey er ontstaat een brandje daar. Daar moet even wat inhoudelijks gezegd worden, Het liefst bevredigend."?

Komt misschien wat raar over hoor maar ik snap niet precies hoe je zoiets nou in wilt vullen. In mijn (zeer) beperkte ervaringen met CM's op fora en community driven site's is het eigenlijk altijd de bedoeling dat de CM de wensen/klachten etcetera doorvertaald naar iets bruikbaars voor de crew. En andersom. En dat betekent dus ook dat de CM 'veel shit' moet eten van beide kanten om het maar even bot te zeggen. ;)

Aan de ene kant veel hulde dat je aan deze van oudsher moeilijke functie een andere draai wilt geven maar zoals je het hierboven beschrijft zie ik dat niet echt werken. Als men hier ergens op het forum een directe reactie wenst van een crew lid zoals bijvoorbeeld Wout of Koen dan wordt diegene toch gewoon getagged? Misschien mis ik iets hoor. Ik laat me graag onderwijzen. :*)
Ik wil even checken wie je hier bedoeld met ‘’crew’’ om verwarring te voorkomen. Wij gebruiken die term namelijk voor onze admins/mods maar ik denk dat je hier wellicht de medewerkers van Tweakers bedoelt omdat je Koen en Wout noemt? Als je me dat even kan laten weten beantwoord ik graag je vraag!
P1nGu1n schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:45:
Ik vind de toon van een aantal reacties hier ook erg jammer. Eens: erg zichtbaar was je het afgelopen jaar niet. De afwezigheid van fysieke evenementen maakten het ook niet makkelijker voor je om te "integreren". De Tweakers community kan nou eenmaal erg kritisch en fel zijn, dat komt voort uit liefde voor diezelfde hechte community.
Die liefde zie en erken ik, en dat maakt het ook makkelijker om tussen de regels door te lezen. De fysieke evenementen versus aanwezigheid op het forum zijn in mijn optiek twee hele verschillende dingen. Ik denk dat het qua zichtbaarheid niet veel verbeterd was als deze in 2020 wel hadden plaatsgevonden. Uiteindelijk is het op een platform zoals Tweakers belangrijker is om online aanwezig te zijn dan afhankelijk te zijn van offline. Wel kunnen zulke evenementen helpen om mensen eens face to face te spreken, wat vooral gewoon erg leuk is. Ik heb 1x iets gezegd over dat ik het jammer vond dat er dit jaar geen evenementen konden plaatsvinden waardoor ik gelijk werd omgedoopt tot een Event Manager. Dat is zeer zeker niet de bedoeling en hebben we overigens al een prachtig team voor. ;)
Maar wat ik vooral lees in je post is een CM met goede voornemens. Iemand die niet de woordvoerder wil zijn van beide kanten, maar de lijm ertussen. En deze dingen kan ik alleen maar toejuichen. Laat je niet ontmoedigen door de negatieve reacties, maar zet het om in iets positiefs en bewijs hen het tegendeel. Succes het komende jaar, ik hoop dat je je doelen behaald en we je hier nog vaak mogen zien! d:)b
Je neemt me de woorden uit mijn mond hier. :)
Himalaya schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:26:
We zullen altijd onze uitdagingen hebben, want de schoorsteen moet roken. Maar uiteindelijk gaat het om dat speciale gevoel van het vinden en verbinden van gelijkgezinden en het delen van dezelfde passies. Als het aan mij ligt zal dat altijd voorop blijven staan in het dagelijks werk wat ik hier doe. En misschien lijkt het niet altijd zo aan de buitenkant en moeten we soms keuzes maken die ons niet in dank worden afgenomen, maar ik kan je verzekeren dat Tweakers dit als bedrijf ook wilt zijn en blijven.
Cranzai schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:58:
Natuurlijk hoort betrokkenheid op fora er een beetje bij, maar fora struinen moet niet teveel "moeten"/werk worden. Zelf ooit als techie binnen gestroomd maar tegenwoordig veel meer op de "lifestyle" achtige fora te vinden. Wat ik waardeer aan de community is vooral de "tweaker-mindset", ook buiten computers e.d. Mijn tip (ookwel ongevraagde advies haha ;) ) is dan ook: begin eens in de topic die bij je bestaande hobbies horen, zo kun je lekker "mee-nerden" op iets wat je al kent :)
Ik heb afgelopen jaar al wel een aantal pogingen gedaan om dit te doen. Ik moet je eerlijk zeggen dat het nog best lastig is om jezelf in een topic te wurmen! Ik heb wel een fijn plekje gevonden in het boardgames topic, begeef me soms in de huiskamer (al is dat een heel andere ervaring dan de rest van het forum ;)) en speel soms galgje. Ik probeer me vaker aan te sluiten bij onderwerpen die mij interesseren. Ik heb nog niet dat moment gevonden waar ik echt een topic wordt ingezogen en constant in het gesprek blijf. Misschien ligt dat aan de soorten topics die ik uitkies of heb ik gewoon nog niet de leukste plekjes gevonden. Tips zijn ook hier meer dan welkom want ik laat graag mijn gezicht zien.
Keep up the good work, times are changing en mensen moeten soms nou eenmaal wennen aan verandering (ook wanneer het hun beeld van een community betreft waarbij verandering inherent is aan vertrekkende en komende leden). Proficiat met je eerste jaar en veel succes met de vele die volgen! d:)b
Zeg dat wel! Dankjewel voor je bericht! :)
Hahn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:13:
[...]
Om concreet feedback te geven: Community Manager vergelijk ik zelf een beetje met een buurtvertegenwoordiger, maar de aanpak die Moonsugar gekozen heeft voelt wel een beetje als een buurtvertegenwoordiger die zich weinig in de buurt laat zien. En dan wordt het lastig om als 'buurt' je vertegenwoordigd te voelen :P

Wat vaker je neus om de hoek steken zou denk ik al wonderen doen. Het gros van je werk zou alsnog achter de schermen kunnen zijn, maar bijvoorbeeld elke dag of elke paar dagen even (een kwartier, half uur, wat je wilt) uittrekken om wat te laten horen zou al een heel ander beeld scheppen dan de radiostiltes van soms weken of zelfs maanden die er nu zijn.

En dat hoeven geen reacties te zijn waarin je alles oplost en iedereen te woord staat, maar een '[A] zal hierop terugkomen' of 'ik zal het eens polsen bij [B]' kweekt ook al een boel good will door alleen al gehoord te worden als gebruiker, zonder dat je het zelf allemaal hoeft te vertellen en doen :)
Ik vind dat een goede vergelijking en daar sluit ik me bij aan. :)
segil schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:38:
@Moonsugar
Ik ben toch vooral benieuwd hoe en of je nieuwe ideeën over het community managen zich heeft vertaald in het premium/plus topic. Dat is momenteel toch wel een heet hangijzer met behoorlijk wat onvrede en frustraties. Waarin vooralsnog één van de grote kritiekpunten is dat in dat topic beperkte feedback komt en vooral selectief wordt gereageerd. En de modjes/crew vooral de kant kiezen van tweakers en niet blijk geven dat ze er ook zijn voor de community. Althans, zo ervaar ik het niet. Ik krijg toch vooral daar het idee dat mod/crew vind dat de beta fase prima verloopt en het huidige voorstel voor nieuwe abonnementen prima te verdedigen zijn.

Moeten wij als iets terug zien in dit topic over hoe de vernieuwde werkwijze is in het communiceren met de community en laten zien dat iemand het opneemt voor hen? En vind je ook dat dit momenteel een hoge prio heeft als het gaat om het managen van de community?
De huidige situatie met Plus is echt een hele uitzonderlijke. Dit is voor jullie én voor ons een compleet nieuwe (en moeilijke) situatie en zou ik niet als voorbeeld willen nemen voor de normale gang van zaken. Ik kan me goed voorstellen dat een hoop van jullie mij als aanspreekpunt zien als het gaat om hoe de communicatie rondom dit project verloopt. In de praktijk is het echter het werk van een heel multidisciplinair team en maken we gezamenlijk de keuzes over hoe we het aanpakken. Je ziet me daar minder omdat de mensen die daar aanwezig zijn de daadwerkelijke keuzes maken over Plus en dus veel meer informatie kunnen geven dan ik. Ik kan daar als cm best gaan reageren op feedback over een artikel, maar je hebt veel meer aan het antwoord van de redacteur die daarover gaat.

We hebben het écht niet perfect gedaan, maar proberen er nu wel het beste van te maken. Er is inmiddels bijvoorbeeld een communicatie-expert aangehaakt om ons bij te staan en we proberen oplossingen te verzinnen om de community tegemoet te komen (door bijvoorbeeld karmakorting in te voeren). Niemand had echter de illusie dat we met het aankondigen van een paywall alleen maar lovende reacties zouden krijgen.

De rol van cm bestaat om ervoor te zorgen dat de wensen van de community bij het bedrijf bekend zijn en vertegenwoordigd worden zodat er op basis daarvan keuzes kunnen worden gemaakt. Dat betekent helaas niet dat er altijd wordt gekozen voor een aanpak waar de community om heeft gevraagd (vaak om verschillende redenen waar een cm helaas weinig invloed op kan uitoefenen). Er zijn genoeg situaties waarbij ik iets heb afgeraden binnen HQ maar ik het antwoord krijg dat het helaas niet anders kan. Dit soort situaties krijgen jullie niet altijd mee, maar dat komt vaker voor dan je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 21:29

Herman

FP ProMod
[Knip]

@Moonsugar Dank voor de heads-up en succes het komende jaar met het uitwerken van de plannen! :)

[ Voor 67% gewijzigd door Herman op 04-02-2021 13:23 . Reden: Mijn eerdere reactie is overbodig geworden na de reactie van Moonsugar ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohnnieWbl
RobinHood schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:59:
Het draait uiteindelijk om verwachtingen waarmaken. En bij dit verhaal, en eerdere uitleggen over hoe de CM werkt, bekruipt mij het idee dat er naar de community gezegd wordt "Jullie hebben gewoon verkeerde verwachtingen", terwijl die verwachtingen gewoon ergens vandaan komen, want zo ging het eerder. Natuurlijk, sommige dingen moeten veranderen, iedereen geeft zijn eigen draai aan een taak, maar dit voelt voor mij nogal alsof we gevraagd hebben om een tafel, maar je levert een stoel. Het zijn allebei meubels, je kan ook dingen op een stoel zetten, en op een tafel zitten, maar ze hebben toch echt een andere functie.

Dus, ja, de tips in het kort: Stop met wollige managementspeak, laat je zien in de community, en wees wat meer een tafel.
Even kort omdat ik vergelijking en beeldspraak vaak leuk, en in dit geval ook wel passend, vind: ik denk dat het probleem hier is dat er velen denken dat ze om een tafel vroegen. En dan is het inderdaad wat vreemd om vervolgens een stoel te zien.

In dit geval kun je het beter zo bekijken: de community zou graag iets willen zien om aan te kunnen eten, de afgelopen jaren heeft HQ de community daarom verschillende tafels gegeven. Nu de tafel weer weg is en vervangen moet worden wordt er een keer een bar neergezet. In plaats van erop te wijzen "dat is geen tafel!" kunnen we ook even de tijd nemen of het eten an sich nu zo gigantisch anders gaat.

M.a.w., het veranderen van de vorm verandert de functie niet altijd. Natuurlijk prima om aan te geven welke tafeleigenschappen nou zo goed waren dat de bar niet volstaat, maar dat kan op een heel andere toon dan in dit topic soms gebeurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 11:03
Moonsugar schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:18:

.....

De rol van cm bestaat om ervoor te zorgen dat de wensen van de community bij het bedrijf bekend zijn en vertegenwoordigd worden zodat er op basis daarvan keuzes kunnen worden gemaakt. Dat betekent helaas niet dat er altijd wordt gekozen voor een aanpak waar de community om heeft gevraagd (vaak om verschillende redenen waar een cm helaas weinig invloed op kan uitoefenen). Er zijn genoeg situaties waarbij ik iets heb afgeraden binnen HQ maar ik het antwoord krijg dat het helaas niet anders kan. Dit soort situaties krijgen jullie niet altijd mee, maar dat komt vaker voor dan je denkt.
Dat zou het wellicht ook helpen om dergelijke afwegingen te delen met ons? Zo van: jongens, ik heb me hard gemaakt voor jullie om idee/product/dienst X voor elkaar te krijgen, maar hogerhand beslist nu anders. Dat geeft dan een gevoel dat je voor ons (de community) er bent.
Er is niets zo fijn dan om te weten dat je teamleider/afdelingshoofd aan jouw kant staat en zich hard maakt voor jouw afdeling. Dan voel je je gehoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gefeliciteerd met je jubileum :).

Verder bestaat "de community" niet , ieder subforum heeft weer zijn eigen clubje en binnen de clubjes zijn ook weer altijd meerdere kampen die vaak ook nog eens een tegenstrijdige mening hebben.
Maw je kunt het toch nooit (voor iedereen) goed doen en het slechtse wat je dan kunt doen is naar de hardste schreeuwers luisteren.. :P. (Of er teveel aandacht aan besteden).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 04-02-2021 13:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA

Dankjewel! Ik krijg soms nog weleens de vraag of ik het allemaal nog wel leuk vind hier, en het antwoord is volmondig JA. :)

[...]

Ik wil even checken wie je hier bedoeld met ‘’crew’’ om verwarring te voorkomen. Wij gebruiken die term namelijk voor onze admins/mods maar ik denk dat je hier wellicht de medewerkers van Tweakers bedoelt omdat je Koen en Wout noemt? Als je me dat even kan laten weten beantwoord ik graag je vraag!
Ja ik bedoel inderdaad meer de medewerkers.
[...]
Stel je nou voor dat de cm een clone aanmaakt? Dat kan niet hoor! :+
Ik hoop dat jullie beiden gekscherend bezig zijn want als je dit als CM gaat doen dan ben je in 1x al je geloofwaardigheid kwijt. :)
JohnnieWbl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:23:
[...]

Even kort omdat ik vergelijking en beeldspraak vaak leuk, en in dit geval ook wel passend, vind: ik denk dat het probleem hier is dat er velen denken dat ze om een tafel vroegen. En dan is het inderdaad wat vreemd om vervolgens een stoel te zien.

In dit geval kun je het beter zo bekijken: de community zou graag iets willen zien om aan te kunnen eten, de afgelopen jaren heeft HQ de community daarom verschillende tafels gegeven. Nu de tafel weer weg is en vervangen moet worden wordt er een keer een bar neergezet. In plaats van erop te wijzen "dat is geen tafel!" kunnen we ook even de tijd nemen of het eten an sich nu zo gigantisch anders gaat.

M.a.w., het veranderen van de vorm verandert de functie niet altijd. Natuurlijk prima om aan te geven welke tafeleigenschappen nou zo goed waren dat de bar niet volstaat, maar dat kan op een heel andere toon dan in dit topic soms gebeurt.
Lol volgens mij heb jij nog nooit geprobeerd een fatsoenlijk 3 gangen maaltijd aan een bar in de kroeg te eten. Dat eet voor geen meter en je hebt binnen de kortste keren last van je rug. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door AtlAntA op 04-02-2021 13:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-05 22:48
Brinkiewestland schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:59:

In de vacature stond namelijk:
Jij
  • bent het eerste aanspreekpunt voor de community’s en waarborgt dat feedback en vragen bij de juiste mensen terechtkomen;
Nou wat mij betreft is dat dan redelijk gefaald. Het gros van de community kent moonsugar waarschijnlijk niet eens. Dus aanspreekpunt? Nou, nee.

Verder snap ik niet waarom je een jaar nodig hebt om het team te leren kennen, maar dat zal wel aan mij liggen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnnieWbl
AtlAntA schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:53:
Lol volgens mij heb jij nog nooit geprobeerd een fatsoenlijk 3 gangen maaltijd aan een bar in de kroeg te eten. Dat eet voor geen meter en je hebt binnen de kortste keren last van je rug. ;)
Touché, al had ik het niet over 3 gangen. Steak en pilsen is perfect te doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

JohnnieWbl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:23:
[...]

Zeker, en als ik zo eens inschat wat er bedoeld wordt met "community-minded-denken" dan is dat ook wel (weer) een beetje nodig en is het tof dat er iemand is die de mods, admins en mensen op Tweakers HQ mee helpt.

In dat opzicht is een bar een prima idee.

Echter, ik heb persoonlijk het idee dat er eigenlijk ook nog wel een tafel nodig is. Want inderdaad, een driegangenmenu eet je niet aan een bar, boardgames kun je ook niet spelen op een bar, en zo heeft een tafel wel meer dingen die een bar gewoon niet echt kan doen.

Om het eens te vertalen: Ik denk dat een meer klassieke CM ook zeker zijn voordelen heeft, en misschien is het zelfs wel iets wat naast de bar moet bestaan.

Dus: Iemand zoals Moonsugar nu doet: Intern, gericht op dat Tweakers als bedrijf de community beter in het ook heeft. En iemand zoals Zeef was: Extern, direct de belangen van de community behartigen zodra er plannen op tafel komen.

Zie het als de ondernemersraad waar ook gewoon mensen van de werkvloer [de community] iemand naar voren schuiven om voor hen te spreken.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Voor het eerst heb ik het gevoel dat je nu meeveert, dankjewel en top _/-\o_

-snip- ik ga dit een keer op aan andere manier verwoorden. Het komt anders misschien te hard aan terwijl dát niet mijn bedoeling is.

Ik denk dat het belangrijk is ook bij jezelf na te gaan: wat heeft de community op dit moment het meeste nodig? Ipv dit is mijn aanpak en passen jullie je verwachtingen maar aan.

[ Voor 81% gewijzigd door CyberMania op 05-02-2021 07:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:59
Het werd eerder al gesuggereerd dat de functietitel wellicht onhandig gekozen is. Het is de strategische keuze om de medewerkers en crew dichter bij de community te krijgen. Het is een intern gerichte functie i.p.v een extern gerichte functie.De afstand is nu te groot en daardoor onstaat er frustratie in de community.

Pas de functie aan naar: praat-met-de-klant improvement manager en het is voor iedereen duidelijk.

Desalniettemin. Je krijgt nu veel negatieve feedback en ik hoop dat dat je het van je af kunt zetten. Veel succes de komende periode!

Stack Sats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Modbreak:Ik heb zojuist een aantal offtopic reacties over moderaties in het algemeen afgesplitst naar Klachten over moderatie.

Houdt het hier ontopic alsjeblieft.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 23:06

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jullie suggesties om onze band te versterken.
Welkom op je 1e werkdag, want als je had verteld dat dit ook echt zo was dan had ik het zo geloofd, ik heb je werkelijk nog nooit eerder gezien ergens :P
Je bent totaal onzichtbaar in de community, ik zie iets van 50 posts in 2020, dus daar moet je keihard aan gaan werken. Leuk dat je de achterkant nu kent, nu hard werken aan de voorkant.

En alsjeblieft, post nooit meer van dit soort vage-pseudo-marketing praat:
Daar zit niemand op te wachten. Gewoon helder en vooral concreet communiceren, niet er omheen draaien met vage termen.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Als je het afscheidstopic van de vorige CM napluist was ik al tot de conclusie gekomen dat het vertrek van Ginz niet geheel vrijwillig was. De reactie op een suggestie van mij in die richting deed al duidelijk vermoeden dat DPG een andere kant op wilde met de functie. (anders reageert iemand van DPG natuurlijk niet zo).

Helaas moet ik concluderen dat het eerste jaar niet zo uit de verf is gekomen afgaande op de vacaturetekst.

Een communitymanager die een jaar nodig heeft om de community te leren kennen? Dat doe je niet door alleen te praten met mensen op het hoofdkantoor lijkt me en door een heel beperkt aantal (voor ons) zichtbare posts te plaatsen, wat juist nu net de community is.

Ik sluit me bij @Angeloonie aan; ga posten. Laat je zien! Deze community is een kritische, dat had je misschien gemerkt in het Tweakers Plus-topic ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 17:33

icecreamfarmer

en het is

Gunner schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:59:
[...]

Het is ook marketing praat.
Er staat feitelijk niets. En het valt mij dat het hele verhaal nogal vaag is. De opmerking hierboven over Crew manager raakt de juiste snaar.

Ik kan hier mijn reactie in het plustopic deels weer neerzetten:
Ja dat steekt mij vaak nog het meeste. Ze doen net of de klanten/gebruikers gek zijn en het niet door hebben.

Komt op mij over zoals de Rabobank altijd slecht nieuws verpakt:
"Om de dienstverlening te verbeteren, sluiten we alle bankkantoren in een straal van 10km. Ook met de tussenoplossing van een geldautomaat in de bibliotheek stoppen we en omdat we weten dat u van internetbankieren houdt verhogen we ook de prijzen met 16%.

Totale newspeak waar iedereen zo doorheen kijkt. Ik gebruik het soms zelf ook als ik een hekel heb aan een bepaalde klant. Wij betreuren het dat u zich zo voelt. |:(
De toon lijkt heel netjes maar de boodschap is dat allesbehalve. En dat strijkt veel mensen terecht tegen de haren.

Dat plus men kan niet tegen kritiek.

[ Voor 41% gewijzigd door icecreamfarmer op 05-02-2021 12:44 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 17:33

icecreamfarmer

en het is

Gonadan schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:10:

Maar ze posten helemaal niet bot.
In een beetje vergadering als je met deze onzin aan komt zetten wordt er ook zo gereageerd.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Ik blijf het ook frappant vinden dat een communitymanager een jaar onzichtbaar is voor het overgrote deel van de community.

Nu, nadat er een tsunami van kritiek is over het premiumplus gebeuren wat slecht valt bij de community, is er ineens weer communicatie in de vorm van allerlei marketingtermen. Mijn inziens is dat wel een beetje too little too late. Dit had veel eerder moeten worden opgepakt vanuit Tweakers.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het is niet de bedoeling geweest dat dat zo overkwam, maar laat ik in elk geval aangeven dat ik de manier waarop je nu schrijft echt veel prettiger vind om te lezen. Je komt voor mij (en anderen) soms wat hard uit de hoek, maar (zoals ik eerder aangaf) vind ik een groot deel van je feedback vaak heel sterk. De iets mildere toon zorgt er voor mij in elk geval voor dat ik me veel meer uitgenodigd voel om het gesprek met je aan te gaan.
Point wat betreft vorm taken. Ik heb al eerder uitgelegd dat het een bewuste keuze is die naar mijn idee effectief is geweest. Ik denk dat je ook kunt begrijpen dat wanneer je voor de zoveelste keer dezelfde fouten gemaakt ziet worden, waar je de dienstdoende partijen al heel vaak op hebt gewezen, je op een gegeven moment het lood finaal door de schoenen zakt. Dat noem ik dan, naar mijn idee heel terecht, bijvoorbeeld amateurisme, broddelwerk, gerommel, flut in de marge of iets in die richting. En dat meen ik ook oprecht.

Tweakers blaast vaak hoog van de toren als het gaat om de Agile-cultuur en gefaseerde implementaties. Als het er echter alle schijn van heeft dat de retro's niet alleen blameless maar ook gespeend van non-IT improvements blijven dan vraag ik me af of je de business impact van Agile opereren wel goed hebt ingebed. Om maar op hetzelfde stokpaardje te blijven zitten, dat vind ik echt onbestaanbaar. Zo run je de tent niet.
Ik ben zelf ook van mening dat de aanlooptijd vrij lang is geweest. Het feit dat ik die keuze heb gemaakt betekent niet dat die perfect was, maar voor mij goed heeft gewerkt. Het is nu aan mij de taak om mijn tekortkomingen op dat vlak aan te gaan pakken. En als hier ideeën over zijn hoor ik dat uiteraard graag.
Ik snap de overweging om de organisatie minder afhankelijk te maken van de persoon die de rol van cm vervult en ik denk dat dat een goede keus is. Dat laat niet onverlet dat je aan de ene kant het proces zo kunt inrichten, maar ook het gezicht van de community kunt zijn. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat jij bij beslissingen met community-impact het leeuwendeel van de communicatie verzorgt en hun belangen vertegenwoordigt. Dus niet zoals hier ten tijde van zeef gebruikelijk was iemand die continu zijn kop boven het maaiveld uitstak, maar wel op "projectbasis".

Het is wellicht ook een idee om een soort van ledencommissie te vormen waar een afvaardiging van de Tweakers-community in plaats neemt om over bepaalde onderwerpen en de communicatie er over mee te denken. Daar is natuurlijk niet elk onderwerp geschikt voor, maar sommige onderwerpen juist wel. Daar heb je natuurlijk ook de Tweakers-crew voor, maar wat vers bloed en meer relatieve buitenstaanders hebben vaak een andere blik.
Zou je kunnen toelichten waarom er meer druk op de vrijwillige krachten zou komen als onze medewerkers zelf meer interactie met de community aangaan? Ik zie nu het verband eventjes niet tussen die twee en ben wel benieuwd wat je daarmee bedoelt.
Wellicht begrijpen we elkaar verkeerd. Ik ben voornamelijk actief op het forum en buiten dit soort topics kom ik dus voornamelijk in aanraking met de GoT-crew. Voor zover ik weet zijn dat buiten jezelf allemaal vrijwilligers. Ik zie hen dus als vooruitgeschoven post om die community-mindedness op het forum te faciliteren. Dat zou ik als vrijwilliger een flinke uitbreiding van mijn takenpakket vinden.
Dit is een wat complexer vraagstuk wat niet alleen van nu is. Al jaren is er vanuit een deel van de community kritiek op de moderatie van Tweakers, en op HQ ontstaan er discussies over wat we wel en niet moeten toelaten op ons platform. Ik ben van mening dat wij regelmatig in de spiegel moeten blijven kijken zodat we onszelf en elkaar kunnen blijven verbeteren. Daarnaast schrik ik er regelmatig van als ik zie wat onze collega’s en crew op dagelijkse basis naar hun hoofd geslingerd krijgen en we dat allemaal maar moeten slikken. Het is een vraagstuk waar alle (online) communities mee dealen en waar niet per se een panklare oplossing voor bestaat. Het is aan ons de taak om er zo goed mogelijk mee om te gaan en hier gesprekken over te blijven voeren.
Hier loopt inmiddels een ander topic over. Ik wil er nog wel graag over kwijt dat die spiegel naar mijn idee al een flinke tijd stuk, kwijt of flink beslagen is. Ik geloof graag dat het achter de schermen best wel eens knettert en dat de homogeniteit daar een stuk minder is dan hoe deze wordt uitgedragen op het forum. Die homogeniteit op het forum wordt vaak ervaren als partijdigheid en leidt ook tot een bepaalde terughoudendheid als het gaat om het onderling corrigeren.

Ik weet uit ervaring (die gewoon in de DM's staat) dat je als kritische user die niet vies is van een hyperbooltje hier en daar of een relletje-uit-bestwil je wel eens een rancuneuze moderator op je dak kunt krijgen. Of die je hard op de man (wat ik niet erg vind als ik het ook mag) de waarheid vertellen. Of die categorisch weigeren een klacht in behandeling te nemen. Kortom, een nieuwe spiegel is geen overbodige luxe.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Onderstaande quote heb ik even uit het plus-topic hier naartoe gehaald omdat ik de reactie beter in dit topic vind passen.
crisp schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:16:
[...]
Het is natuurlijk ook weekend, op de redacteurs met weekenddienst na is bijna iedereen vrij. Ik uiteraard ook, maar ik kom sowieso ook voor mijn plezier hier op het forum :)
Dit is imho exemplarisch voor de disconnect tussen 'HQ' en 'de community' (users én mods); de 'betaalde krachten' (uitzonderingen daargelaten) lijken vooral tussen 9:00 en 18:00 te reageren. En voordat je nu denkt: De volgende post of update zet ik dan wel klaar om 21:45 of in het weekend te posten: Dan mis je m'n punt. Het gaat juist om de hele perceptie dat het voor 'jullie' (@Moonsugar incluis) gewoon 'another days work' is.

Ik weet niet wat het voor @Moonsugar inhoudt om 'de community' beter te leren kennen, maar imho zou het een goed begin zijn om je gewoon eens als user te mengen in topics over onderwerpen die je leuk vindt (niet alleen @Moonsugar trouwens, dit geldt ook voor de overige krachten op HQ). Neem eens een kijkje in het kook-topic als je van koken bent, laat je eens horen over de ontwikkelingen in het voetbal of een andere sport als dat je ding is, post eens een grappig plaatje in het daarvoor bestemde topic, praat eens mee in de fotografie-afdeling als je van fotografie houdt, noem maar op. Topics op GoT zijn tegenwoordig zo breed dat ik me niet kan voorstellen dat er geen onderwerp is die je wel aanspreekt.

Maar doe het niet omdat het je functie is, maar doe het omdat je het leuk vind! En imho had dat afgelopen jaar prima af en toe eens gekund in een verloren uurtje in de avond of in het weekend maar soit: Het is nooit te laat om te beginnen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
FirePuma142 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:02:
[...]

Ik snap de overweging om de organisatie minder afhankelijk te maken van de persoon die de rol van cm vervult en ik denk dat dat een goede keus is. Dat laat niet onverlet dat je aan de ene kant het proces zo kunt inrichten, maar ook het gezicht van de community kunt zijn. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat jij bij beslissingen met community-impact het leeuwendeel van de communicatie verzorgt en hun belangen vertegenwoordigt. Dus niet zoals hier ten tijde van zeef gebruikelijk was iemand die continu zijn kop boven het maaiveld uitstak, maar wel op "projectbasis".
Als je het niet erg vind heb ik je reactie even ingekort tot het stukje waar ik graag op wil reageren.

Ik moet zeggen dat bovenstaande wel een goed punt is. Vooral nu de laatste paar maanden de kloof tussen Tweakers.net en hun userbase met de dag lijkt te groeien heeft de community echt een 'gezicht' nodig. Nu heeft Moonsugar door haar andere aanpak daar misschien geen tijd voor maar het is wel van groot belang voor de community. Ik heb er wel respect voor dat Moonsugar het probeert over een andere boeg te gooien maar de vruchten daarvan laten zich nog lang niet lang niet plukken en het is ook nog maar afwachten of dat uberhaupt wel het geval zal zijn.
naitsoezn schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:10:
Onderstaande quote heb ik even uit het plus-topic hier naartoe gehaald omdat ik de reactie beter in dit topic vind passen.

[...]

Dit is imho exemplarisch voor de disconnect tussen 'HQ' en 'de community' (users én mods); de 'betaalde krachten' (uitzonderingen daargelaten) lijken vooral tussen 9:00 en 18:00 te reageren. En voordat je nu denkt: De volgende post of update zet ik dan wel klaar om 21:45 of in het weekend te posten: Dan mis je m'n punt. Het gaat juist om de hele conceptie dat het voor 'jullie' (@Moonsugar incluis) gewoon 'another days work' is.

Ik weet niet wat het voor @Moonsugar inhoudt om 'de community' beter te leren kennen, maar imho zou het een goed begin zijn om je gewoon eens als user te mengen in topics over onderwerpen die je leuk vindt (niet alleen @Moonsugar trouwens, dit geldt ook voor de overige krachten op HQ). Neem eens een kijkje in het kook-topic als je van koken bent, laat je eens horen over de ontwikkelingen in het voetbal of een andere sport als dat je ding is, post eens een grappig plaatje in het daarvoor bestemde topic, praat eens mee in de fotografie-afdeling als je van fotografie houdt, noem maar op. Topics op GoT zijn tegenwoordig zo breed dat ik me niet kan voorstellen dat er geen onderwerp is die je wel aanspreekt.

Maar doe het niet omdat het je functie is, maar doe het omdat je het leuk vind! En imho had dat afgelopen jaar prima af en toe eens gekund in een verloren uurtje in de avond of in het weekend maar soit: Het is nooit te laat om te beginnen ;)
Met het risico dat ik ik nu wat arrogant (oid, weet de exacte benaming niet precies) overkom is dit natuurlijk wel iets wat je gauw krijgt als je iemand aanneemt die niet echt iets met tech heeft of al uit de community komt. Die zal de tijd die diegene doorbrengt op GoT als werk ervaren en dus ook als zodanig er mee omgaan. Niks ten afbreuk van de kennis en kunde van Moonsugar natuurlijk. Als dat er niet was geweest dan was ze vast niet aangenomen. :)

Dat het nooit te laat is om mee te beginnen ben ik het wel met je eens. Maar leg dan eerst wel even de prioriteiten bij de wat zwaarder beladen onderwerpen waar de community aandacht nodig heeft in plaats van het voetbal topic. :P ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:30

Grvy

Bot

RodeStabilo schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:02:
Als je het afscheidstopic van de vorige CM napluist was ik al tot de conclusie gekomen dat het vertrek van Ginz niet geheel vrijwillig was. De reactie op een suggestie van mij in die richting deed al duidelijk vermoeden dat DPG een andere kant op wilde met de functie. (anders reageert iemand van DPG natuurlijk niet zo).

Helaas moet ik concluderen dat het eerste jaar niet zo uit de verf is gekomen afgaande op de vacaturetekst.

Een communitymanager die een jaar nodig heeft om de community te leren kennen? Dat doe je niet door alleen te praten met mensen op het hoofdkantoor lijkt me en door een heel beperkt aantal (voor ons) zichtbare posts te plaatsen, wat juist nu net de community is.

Ik sluit me bij @Angeloonie aan; ga posten. Laat je zien! Deze community is een kritische, dat had je misschien gemerkt in het Tweakers Plus-topic ;)
Weet je wat ik zo raar vind.. Ginz en Zeef deden het volgens de community veel beter dan Moonsugar nu.. althans ik kan geen rellen rond Ginz/Zeef in mijn geheugen terughalen.

Yet.. zit daar "iemand" van DPG waar ik nog nooit van gehoord heb, die wel even verteld dat HQ zo de functie niet wilt vervullen.. again een complete disconnect wat de community wilt en wat HQ wilt.

Echter kan de community niks maken, want zodra wij erover gaan "rellen" dan worden we gemarginaliseerd tot "het is maar een kleine groep" .. het is zo.. vreemd? ;w

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Grvy schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:23:
[...]

Weet je wat ik zo raar vind.. Ginz en Zeef deden het volgens de community veel beter dan Moonsugar nu.. althans ik kan geen rellen rond Ginz/Zeef in mijn geheugen terughalen.
Zeef was goed, maar die is meegegroeid van platte kar tot HSL. Ginz vond ik geen puike cm, not for lack of trying maar hij verzoop in het moeras tussen HQ en community. Juist daarom snap ik de keuze om de rol strategischer in te vullen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

RodeStabilo schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:02:
Inspector was toen nog "gewoon" Tweakers-only en deel van het management team, en hij is in de periode daarna een keer "iemand van DPG" geworden. Je bent nu een verhaaltje aan het verzinnen op basis van een functietitel die ná die post is aangepast. DPG (en VNU daarvoor) heeft nooit iets met community management te maken gehad, in elk geval niet in de bijna 15 jaar dat ik crew was. Als je bezwaar hebt tegen een keuze van Tweakers op het vlak van het runnen van de community dan moet je bij de mensen op Tweakers HQ zijn, niet bij DPG. Die gaan over financiën, niet over hoe alles in detail gerund wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:10

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Premium is iets van deze tijd maar dat is ansich niet de oorzaak voor de toxische reacties. Ik kom al zo ongeveer vanaf het begin als bezoeker op tweakers en alle (grote) veranderingen hebben altijd wel een vorm van weerstand opgeleverd bij een (kleine) groep gebruikers.

Het is ook niet dat er een jaar bijna niets is gedaan. Sterker nog er is nog nooit zoveel gecommuniceerd vanuit HQ met de crew, een stap voorwaards dus. Helaas is dat niet iets wat je als gebruiker merkt. Had Saskia dan meer zichtbaar op het forum moeten zijn? Misschien wel, maar het is duidelijk dat HQ een andere weg in wil slaan en dat heeft tijd en voorbereidingen nodig. Geef het een kans.

En onderbouwd commentaar is prima maar blijf netjes en verwacht niet dat alles van de een op de andere dag opgelost is.

Voor Saskia: Wat gaat een jaar snel! Succes in de komende jaren, gaat volgens mij goedkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 07-02-2021 20:53 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:10
Chaoss schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:42:
Premium is iets van deze tijd maar dat is ansich niet de oorzaak voor de toxische reacties.
Nee, maar dat wordt door de manier waarop Tweakers communiceert naar de gebruikers toe wel aangewakkerd. Het helpt ook niet mee dat hardware.info de nek om is gedraaid en de voorheen gratis content nu achter een paywall en een verboden cookiewall komt te staan hier op Tweakers.
Het is ook niet dat er een jaar bijna niets is gedaan. Sterker nog er is nog nooit zoveel gecommuniceerd vanuit HQ met de crew, een stap voorwaards dus. Helaas is dat niet iets wat je als gebruiker merkt.

Had Saskia dan meer zichtbaar op het forum moeten zijn? Misschien wel, maar het is duidelijk dat HQ een andere weg in wil slaan en dat heeft tijd en voorbereidingen nodig. Geef het een kans.

En onderbouwd commentaar is prima maar blijf netjes en verwacht niet dat alles van de een op de andere dag opgelost is.
Naja, wat er in de vacature omschrijving staat van de communitymanager en hoe de vorige twee communitymanagers te werk zijn gegaan is wel anders dan nu. Als er beter was gecommuniceerd vanaf het begin dat de rol anders ingevuld/uitgevoerd ging worden dan was de sfeer waarschijnlijk een stuk minder toxisch dan nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
Het is ook niet dat er een jaar bijna niets is gedaan. Sterker nog er is nog nooit zoveel gecommuniceerd vanuit HQ met de crew, een stap voorwaards dus. Helaas is dat niet iets wat je als gebruiker merkt. Had Saskia dan meer zichtbaar op het forum moeten zijn? Misschien wel, maar het is duidelijk dat HQ een andere weg in wil slaan en dat heeft tijd en voorbereidingen nodig. Geef het een kans
We did. Een jaar zelfs. En dit is niet negatief bedoeld maar als de CM niet zichtbaar is en de crew-moderaties ook niet altijd lekker lopen op een hot item (het gaat gelukkig ook vaak wel goed natuurlijk): Feedback op moderatie in Tweakers Feedback fora tja wat verwacht je dan als niemand thuis geeft. Ik keur het niet goed natuurlijk maar het is wel verklaarbaar.

Overigens nog wat feedback (onderbouwd): geef de CM een andere kleur bijv blauw of paars. Zodat ze wat meer neutraler als brug tussen HQ en de community staat. Rood is van nature een vijandige dominante kleur wat misschien sneller nare reacties oproept. Zie bijv: https://www.huffpost.com/entry/effect-of-color-red_n_959189

En ik snap dat ze vooral het liefst op de achtergrond bezig is en de crew directer met de community wil laten spreken, maar in tijden van crisis is gewoon een directere belangenbehartiger namens de community nodig zodat we meer steun ervaren. En dat heeft niks met verkeerde verwachtingen te maken, maar terechte wens.

[ Voor 27% gewijzigd door CyberMania op 07-02-2021 22:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Premium is iets van deze tijd maar dat is ansich niet de oorzaak voor de toxische reacties. Ik kom al zo ongeveer vanaf het begin als bezoeker op tweakers en alle (grote) veranderingen hebben altijd wel een vorm van weerstand opgeleverd bij een (kleine) groep gebruikers.
Het kan natuurlijk ook zo zijn, het is maar een suggestie, dat er een issue wordt aangekaart dat voor die specifieke user belangrijk is. En niet alleen dat, maar dat er daadwerkelijk een issue bestaat dat het verdient om opgelost te worden. Om het allemaal onder de noemer weerstand tegen verandering te schuiven is me toch echt wel een flink gortige brug te ver. Je zou het zelfs toxisch kunnen noemen, maar ik ben daar niet zo'n fan van.

Dat is hartstikke jammer want wellicht kun je als crew de kritiek, waar nodig ontdaan van enige frustratie, ter harte nemen om een verbetering te bewerkstelligen. Ik noemde de zelfreflectiespiegel die Moonsugar noemde eerder zoek, stuk of beslagen. Dit lijkt mij een treffend voorbeeld. Overigens ook een treffend voorbeeld van hoe je je als moderator niet in een al enigszins verhit debat moet mengen, met een diskwalificerende generalisatie voor degenen die kritiek wensen te uiten op mede-crew.

[ Voor 8% gewijzigd door FirePuma142 op 07-02-2021 22:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Voor iedere gebruiker die aangeeft ergens tegen te zijn, zijn er een veelvoud (wellicht minder betrokken of vocale) gebruikers die de moeite hiervoor niet nemen of geen behoefte hebben om op het hakblok te gaan liggen.

Om die gebruiker(s) dan vervolgens af te doen als een stelletje zeurpieten die gewoon hun mond moeten houden (ik parafraseer) lijkt me ook niet echt de way to go en niet bijdragend aan een discussie of een oplossing. De andere visie op hoe zaken zouden moeten gaan of zijn komt ergens vandaan en is kennelijk niet (genoeg) vertegenwoordigd.

Dus in die zin vind ik de spiegel-analogie van The Killer treffend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:10

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

FirePuma142 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:37:
[...]

Dat is hartstikke jammer want wellicht kun je als crew de kritiek, waar nodig ontdaan van enige frustratie, ter harte nemen om een verbetering te bewerkstelligen.
Hoe zie je dat voor je? Je snap dat crew geen invloed heeft op het beleid van HQ? De functie van CM is duidelijk beschreven, er is een manier van aanpak bepaald en jij bent het er niet mee eens, wat verwacht je nu van de mods?
Overigens ook een treffend voorbeeld van hoe je je als moderator niet in een al enigszins verhit debat moet mengen, met een diskwalificerende generalisatie voor degenen die kritiek wensen te uiten op mede-crew.
Dus enerzijds zeg je 'er wordt niet naar mij geluisterd', maar aan de andere kant mag ik niet reageren in dit topic tenzij ik zeg wat je wilt horen? Je kunt wel alles uit zijn verband trekken maar ik probeerde enkel een andere kant te belichten door aan te geven dat er achter de schermen daadwerkelijk een verandering is ingezet.

[ Voor 19% gewijzigd door Chaoss op 08-02-2021 01:02 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ik probeer regelmatig antwoord te geven op vragen! Dit kan soms even duren. Hier alle antwoorden op vragen gepind: Een jaar bij Tweakers: update van de communitymanager