Een jaar bij Tweakers: update van de communitymanager

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 19.120 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Chaoss schreef op maandag 8 februari 2021 @ 00:44:
[...]

Hoe zie je dat voor je? Je snap dat crew geen invloed heeft op het beleid van HQ? De functie van CM is duidelijk beschreven, er is een manier van aanpak bepaald en jij bent het er niet mee eens, wat verwacht je nu van de mods?
Dat ze zich onpartijdig opstellen in plaats van criticasters als een toxische minderheid te betitelen? Dat lijkt me denk ik niet te veel gevraagd.
Dus enerzijds zeg je 'er wordt niet naar mij geluisterd', maar aan de andere kant mag ik niet reageren in dit topic tenzij ik zeg wat je wilt horen? Je kunt wel alles uit zijn verband trekken maar ik probeerde enkel een andere kant te belichten door aan te geven dat er achter de schermen daadwerkelijk een verandering is ingezet.
Over uit zijn verband trekken gesproken. Je mag prima reageren maar bedenk je vanuit welke positie je dat doet en of het een zinvolle toevoeging is. Ik denk dat het een goed idee is dat je de andere kant laat belichten door degenen die wel invloed op het beleid hebben, dat scheelt een hoop ruis op de lijn. Overigens ook één van de kritiekpunten, communicatie en rolverdeling. Die memo is niet door iedereen gelezen denk ik ;)

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Misschien hebben we gewoon een CM nodig die doet wat ze nu doet en daarnaast nog een tweakers ombudsman, als aanspreekpunt voor al je klachten en opmerkingen en wanneer je denkt dat bemiddeling nodig is :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:49
JvS schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:10:
Misschien hebben we gewoon een CM nodig die doet wat ze nu doet en daarnaast nog een tweakers ombudsman, als aanspreekpunt voor al je klachten en opmerkingen en wanneer je denkt dat bemiddeling nodig is :P
Ombudsman is een term/titel die niet echt in dit straatje past. Sterker nog het versterkt het wij/zij gevoel alleen maar. :) Als er dan toch (hypothetisch) nog iemand bij moet doe dan een Community Manager.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 15:07

Locke_

Iron within, Iron Without!

AtlAntA schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:27:
[...]

Ombudsman is een term/titel die niet echt in dit straatje past. Sterker nog het versterkt het wij/zij gevoel alleen maar. :) Als er dan toch (hypothetisch) nog iemand bij moet doe dan een Community Manager.
Dus vanuit Tweakers/DPG een Community manager en vanuit de Community een ehh Tweakers manager?
Lijkt me briljant :+

Maar, welkom (terug) Moonsugar, eerste jaar helaas niet volgens een ieder zijn/haar verwachting, maar ik hoop dat je uit alle feedback de aandachtspunten haalt en daarmee aan de slag gaat.

Succes!

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-05 09:53

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
JohnnieWbl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:23:
[...]

Even kort omdat ik vergelijking en beeldspraak vaak leuk, en in dit geval ook wel passend, vind: ik denk dat het probleem hier is dat er velen denken dat ze om een tafel vroegen. En dan is het inderdaad wat vreemd om vervolgens een stoel te zien.

In dit geval kun je het beter zo bekijken: de community zou graag iets willen zien om aan te kunnen eten, de afgelopen jaren heeft HQ de community daarom verschillende tafels gegeven. Nu de tafel weer weg is en vervangen moet worden wordt er een keer een bar neergezet. In plaats van erop te wijzen "dat is geen tafel!" kunnen we ook even de tijd nemen of het eten an sich nu zo gigantisch anders gaat.

M.a.w., het veranderen van de vorm verandert de functie niet altijd. Natuurlijk prima om aan te geven welke tafeleigenschappen nou zo goed waren dat de bar niet volstaat, maar dat kan op een heel andere toon dan in dit topic soms gebeurt.
Ik vond deze vergelijking best wel grappig. Ook zag ik de andere reacties hierop al binnenstromen. Hoe ik deze zou aanvullen is dat (om even in hetzelfde universum te blijven) er nu een bar is neergezet, hier kunnen veel mensen een drankje doen, van een daarvoor geschikt menu hapjes bestellen en het prima naar hun zin hebben. Dan is er ook de mogelijkheid om een verzoek te doen voor een tafel als dit nodig is. De bar zal het gros van de bezoekers voorzien in hun behoeften en op die manier raken de tafels niet overvol.
segil schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:34:
[...]

Dat zou het wellicht ook helpen om dergelijke afwegingen te delen met ons? Zo van: jongens, ik heb me hard gemaakt voor jullie om idee/product/dienst X voor elkaar te krijgen, maar hogerhand beslist nu anders. Dat geeft dan een gevoel dat je voor ons (de community) er bent.
Er is niets zo fijn dan om te weten dat je teamleider/afdelingshoofd aan jouw kant staat en zich hard maakt voor jouw afdeling. Dan voel je je gehoord.
Eerder in dit topic heb ik al eens aangegeven dat het voor mij regelmatig voorkomt dat ik een beslissing binnen HQ afkeur omdat het slecht zal vallen bij de community. Mijn standpunt wordt negen van de tien keer netjes meegenomen, maar het komt ook voor dat er tegen mijn advies in wordt besloten bepaalde stappen te ondernemen. Daar kan een cm helaas niet tegenop boksen, ook al vangt die in de frontlinie vaak wel de klappen van de community. Er zijn aardig wat momenten geweest waar ik graag had willen zeggen ‘’ik heb mijn best gedaan, helaas mocht het niet baten.’’, echter vraag ik mij af of ik dan niet zal bijdragen aan het ‘’wij/zij’’ gevoel tussen HQ en community. En dat is juist iets wat ik namens mijn functie wil verminderen door de lijm te zijn. Het is dus zoeken naar een vorm waar ik wel die warmte naar jullie kan uitstralen zonder bij te dragen aan de polarisatie.
AtlAntA schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Ja ik bedoel inderdaad meer de medewerkers.
@AtlAntA Duurde iets langer maar bij deze mijn antwoord. :)

Dit kun je het beste per situatie bekijken. Als we het hebben over de algemene wensen/klachten die dagelijks kunnen binnenkomen klopt het inderdaad dat die in de meeste gevallen eerst bij mij liggen. Dan zal ik ervoor zorgen dat het op de juiste plek terecht komt als er actie moet worden ondernomen. Dit geldt in grote lijnen ook voor de ‘hete hangijzers’ waar je naar refereert. Het is aan mij om deze te spotten en te bepalen wat de beste manier is om ermee aan de slag te gaan. Het is per onderwerp verschillend of ik dat zelf doe, of dat ik daar iemand op attendeer.

En zoals je zegt worden in sommige gevallen ook directe medewerkers getagd, wat ik daar mooi aan vind is dat dat een directe demonstratie is van hetgeen wat ik wil bereiken. De community weet bij wie ze moeten zijn voor bepaalde vragen en taggen deze mensen direct. Dat komt omdat deze personen vaak uit zichzelf al wat actiever in de community zijn en de community ze kent.

Het plan om medewerkers meer in contact te brengen met de community gaat vooral over 1: specifieke projecten zoals onze focusgroepen en 2: de algemene werkwijze van de afdelingen binnen Tweakers.

1. Voor grotere projecten worden op HQ (meestal per kwartaal) focusgroepen samengesteld (bestaande uit mensen van verschillende afdelingen) die gaan samenwerken om een doel te behalen. De richtlijnen voor communicatie hierover zijn eigenlijk gefocust op de interne kant. De communicatie naar buiten is hier weinig vertegenwoordigd, wordt aan de cm overgelaten (die er een enorme taak aan heeft om alle info te verzamelen) of zelfs vergeten (tot grote onvrede van de community). We kunnen dit verbeteren als experts per vakgebied als onderdeel van het project ook actief de community op de hoogte gaan houden en vragen beantwoorden. Zij zitten immers het diepst in de materie en daar heeft de community het meeste aan. Door als cm daarbij aangehaakt te blijven om dit in de goede banen te leiden en mijn collega’s te helpen als ze tegen dingen aanlopen weet ik overall wat er speelt maar hoef ik niet overal de antwoorden op te hebben/geven.

2. Sommige afdelingen doen op dit moment niets tot weinig met de community en zouden dit meer in hun dagelijks werk kunnen verweven zodat ik minder als doorgeefluik wordt gebruikt. Door dit zelfstandig(er) te gaan doen zullen zij meer op de hoogte zijn van wat er speelt binnen de community omdat ze zich er vaker in begeven, wat de kwaliteit van hun werk op termijn ook zal verbeteren.
Ik hoop dat jullie beiden gekscherend bezig zijn want als je dit als CM gaat doen dan ben je in 1x al je geloofwaardigheid kwijt. :)
That’s never gonna happen, uiteraard. 8)7
Luca schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Nou wat mij betreft is dat dan redelijk gefaald. Het gros van de community kent moonsugar waarschijnlijk niet eens. Dus aanspreekpunt? Nou, nee.

Verder snap ik niet waarom je een jaar nodig hebt om het team te leren kennen, maar dat zal wel aan mij liggen. :P
Er zijn meer opmerkingen gemaakt die in dit straatje passen, maar ik quote even alleen deze om dit te illustreren. Er is enorm veel gebeurd het afgelopen jaar, waaronder (naast de dagelijkse werkzaamheden die constant variëren in onderwerp en/of tijdrovendheid) de ontwikkeling van een communitystrategie waar ik dit jaar (eindelijk!) meer over naar buiten kan en mag treden. ‘Het team leren kennen’ dekt écht niet de lading van 2020. ;)

Ik kan best wat meer details geven aangezien ik feedback krijg over de wolligheid van mijn tekst (staat genoteerd, dus dan ga ik gewoon over op mijn eigen informele toon). Ik heb mij als verse tweaker gefocust op de ins en outs van het platform. Er was niet veel over gedocumenteerd en ik kon ook niet ingewerkt worden door een voorganger, dus daar moest ik een vrij pittige start maken en veel zelf uitzoeken. De crew heeft me hier heel erg geholpen, vandaar ook dat ik met hen een hoop tijd heb doorgebracht.

Allereerst moest er aandacht komen voor de relatie tussen HQ en de crew, die situatie was bijzonder slecht. Nu zijn er meerdere processen opgezet om hen meer (en eerder) te betrekken bij onze werkzaamheden. Ik heb tijd besteed aan het leren van de moderatie-tools, historie van het platform, hoe het forum in elkaar steekt, kunnen werken met de back-end van de site en zo kan ik nog wel even doorgaan met opsommen). Daarnaast heb ik veel aandacht gegeven aan het analyseren van de positie van de cm binnen het bedrijf en hoe ik deze kon verbeteren/versterken zodat ik meer invloed kan gaan uitoefenen op de prioriteiten en het belang van de community. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld dat ik meer plekjes heb veroverd in bepaalde besprekingen/groepen om invloed te kunnen uitoefenen, de afdelingen meer op de hoogte stellen van het belang en de waarde van een community en ervoor zorgen dat ik exact weet bij wie ik moet zijn als er iets in gang gezet moet worden op de juiste en snelste manier. Dat gaat dit jaar zijn vruchten afwerpen. :)

Ik maak hier ook een side note voordat er nieuwe opmerkingen over Plus binnenkomen. Ik hoop dat jullie ook begrijpen dat dit een bedrijfsbrede beslissing is geweest waar ik fungeer als klankbord maar niet de macht heb om zoiets compleet te veranderen of tot een halt te roepen. Ook is dit project écht iets wat gedragen wordt door een groep op HQ die samen de koers bepalen. Ik merk dat sommigen mij de gebeurtenissen rondom Plus kwalijk nemen en mijn ‘veto-recht’ op HQ wat overschatten.
Stovirpi schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:39:
Het werd eerder al gesuggereerd dat de functietitel wellicht onhandig gekozen is. Het is de strategische keuze om de medewerkers en crew dichter bij de community te krijgen. Het is een intern gerichte functie i.p.v een extern gerichte functie.De afstand is nu te groot en daardoor onstaat er frustratie in de community.

Pas de functie aan naar: praat-met-de-klant improvement manager en het is voor iedereen duidelijk.

Desalniettemin. Je krijgt nu veel negatieve feedback en ik hoop dat dat je het van je af kunt zetten. Veel succes de komende periode!
Ik heb teveel aan één kant gezeten het afgelopen jaar waardoor dit soort suggesties vaker terugkomen, en ik waardeer het (al dan soms wel erg creatieve :P) meedenken. Beide kanten in balans vertegenwoordigen is toch echt wat de functie van cm inhoudt en waar mijn motivatie en achtergrond ligt. De kritische ‘eerst zien dan geloven’ mentaliteit begrijp ik en motiveert mij juist om hier hard aan te gaan trekken dit jaar.
Angeloonie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:54:
[...]

Welkom op je 1e werkdag, want als je had verteld dat dit ook echt zo was dan had ik het zo geloofd, ik heb je werkelijk nog nooit eerder gezien ergens :P
Je bent totaal onzichtbaar in de community, ik zie iets van 50 posts in 2020, dus daar moet je keihard aan gaan werken. Leuk dat je de achterkant nu kent, nu hard werken aan de voorkant.

En alsjeblieft, post nooit meer van dit soort vage-pseudo-marketing praat:

Daar zit niemand op te wachten. Gewoon helder en vooral concreet communiceren, niet er omheen draaien met vage termen.
Dat is nu duidelijk inderdaad. :)
FirePuma142 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:02:
[...]
Ik snap de overweging om de organisatie minder afhankelijk te maken van de persoon die de rol van cm vervult en ik denk dat dat een goede keus is. Dat laat niet onverlet dat je aan de ene kant het proces zo kunt inrichten, maar ook het gezicht van de community kunt zijn. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat jij bij beslissingen met community-impact het leeuwendeel van de communicatie verzorgt en hun belangen vertegenwoordigt. Dus niet zoals hier ten tijde van zeef gebruikelijk was iemand die continu zijn kop boven het maaiveld uitstak, maar wel op "projectbasis".
Het gegeven hier is dat al onze keuzes op wat voor manier of vorm altijd invloed zullen hebben op de community. Daarom raakt een cm in de rol van het doorgeefluik altijd compleet overladen en heb ik de keuze gemaakt ervoor te zorgen dat elke afdeling de verantwoordelijkheid mede draagt om de tevredenheid van de community te beschermen. Nu neem ik meer de rol van klankbord aan bij bepaalde projecten en weegt mijn rol zwaarder bij meer ‘dedicated’ community-projecten. Jouw suggestie van projectbasis is iets wat langzaam begint te ontstaan maar zeker nog wat meer mag worden aangescherpt.
Het is wellicht ook een idee om een soort van ledencommissie te vormen waar een afvaardiging van de Tweakers-community in plaats neemt om over bepaalde onderwerpen en de communicatie er over mee te denken. Daar is natuurlijk niet elk onderwerp geschikt voor, maar sommige onderwerpen juist wel. Daar heb je natuurlijk ook de Tweakers-crew voor, maar wat vers bloed en meer relatieve buitenstaanders hebben vaak een andere blik.
Er zijn dit jaar al meerdere concepten bedacht waarin we dit wilden opzetten, we noemden dit de ‘raad van advies’. Echter is het heel lastig om met een kleine groep gebruikers de stem van de meerderheid te simuleren. Ook onze afdeling Product/Dev staat vaak voor deze uitdaging bij het ontwikkelen van features. We hebben zoveel verschillende soorten tweakers die allemaal op een andere manier gebruik maken van het platform dat we genoeg aandacht willen besteden aan het vinden van een vorm die representatief is voor de gehele community. Hier worden al wel wat interessante stappen in gezet.
Wellicht begrijpen we elkaar verkeerd. Ik ben voornamelijk actief op het forum en buiten dit soort topics kom ik dus voornamelijk in aanraking met de GoT-crew. Voor zover ik weet zijn dat buiten jezelf allemaal vrijwilligers. Ik zie hen dus als vooruitgeschoven post om die community-mindedness op het forum te faciliteren. Dat zou ik als vrijwilliger een flinke uitbreiding van mijn takenpakket vinden.
Ik denk dat we elkaar inderdaad verkeerd begrijpen hier. Het stukje community-mindedness is gericht op mijn collega’s op HQ. Lang niet iedereen van hen is op de hoogte van wat onze community precies inhoudt, wat de wensen zijn en hoe bijvoorbeeld alleen al het forum werkt. Iets waarvan ik vind dat het eigenlijk niet (meer) kan. De crew zal er dus juist profijt van hebben als deze mensen meer kennis krijgen op dit gebied en zich bijvoorbeeld ook meer gaan mengen in de community. Dat kan gaan over inhoudelijke vragen over hun werk en projecten maar ook gewoon over gezellig meedoen.

I'll be back (voor meer reacties op vragen e.d.) Heb een dag vol meetings vandaag. :X

[ Voor 16% gewijzigd door Moonsugar op 12-02-2021 15:19 ]

Has wares if you have coin 💰

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:34

MazeWing

The plot thickens...

Moonsugar schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:49:
Ik vond deze vergelijking best wel grappig. Ook zag ik de andere reacties hierop al binnenstromen. Hoe ik deze zou aanvullen is dat (om even in hetzelfde universum te blijven) er nu een bar is neergezet, hier kunnen veel mensen een drankje doen, van een daarvoor geschikt menu hapjes bestellen en het prima naar hun zin hebben. Dan is er ook de mogelijkheid om een verzoek te doen voor een tafel als dit nodig is. De bar zal het gros van de bezoekers voorzien in hun behoeften en op die manier raken de tafels niet overvol.
Het is eerder dat je spare-ribs denkt te gaan eten in een steakhouse en het dan een vegan restaurant blijkt te zijn... :X O+

Maar het belangrijkste is al gezegd: ga posten, ga posten en ga nog meer posten en vergroot je zichtbaarheid. Ook op andere onderdelen van het forum (en dus de community)

[ Voor 10% gewijzigd door MazeWing op 12-02-2021 12:20 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:49
@Moonsugar Liet inderdaad even op zich wachten maar duidelijk verhaal. ;) Ook fijn om te lezen dat je de kloof tussen crew en medewerkers/HQ actief aan het verkleinen bent. Ik had her en der al wat gelezen dat dat lang niet was zoals iedereen graag zou willen dus dat zal ook zeker helpen.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
AtlAntA schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:56:
@Moonsugar Liet inderdaad even op zich wachten maar duidelijk verhaal. ;) Ook fijn om te lezen dat je de kloof tussen crew en medewerkers/HQ actief aan het verkleinen bent. Ik had her en der al wat gelezen dat dat lang niet was zoals iedereen graag zou willen dus dat zal ook zeker helpen.
Fijn om te horen dat het goed aankomt! :)

Een dag vol meetings werd een week vol meetings en lange sessies...

Weet in elk geval (en dat geldt ook voor de anderen in dit topic) dat ik zo snel mogelijk meer antwoorden zal schrijven. Ik vind het belangrijk dat ik hier voldoende tijd voor kan nemen in één zitting (in plaats van sporadische kortere momenten) omdat dit topic mij aan het hart gaat en ik er de volle focus voor wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
naitsoezn schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:10:
Dit is imho exemplarisch voor de disconnect tussen 'HQ' en 'de community' (users én mods); de 'betaalde krachten' (uitzonderingen daargelaten) lijken vooral tussen 9:00 en 18:00 te reageren. En voordat je nu denkt: De volgende post of update zet ik dan wel klaar om 21:45 of in het weekend te posten: Dan mis je m'n punt. Het gaat juist om de hele perceptie dat het voor 'jullie' (@Moonsugar incluis) gewoon 'another days work' is.

Ik weet niet wat het voor @Moonsugar inhoudt om 'de community' beter te leren kennen, maar imho zou het een goed begin zijn om je gewoon eens als user te mengen in topics over onderwerpen die je leuk vindt (niet alleen @Moonsugar trouwens, dit geldt ook voor de overige krachten op HQ). Neem eens een kijkje in het kook-topic als je van koken bent, laat je eens horen over de ontwikkelingen in het voetbal of een andere sport als dat je ding is, post eens een grappig plaatje in het daarvoor bestemde topic, praat eens mee in de fotografie-afdeling als je van fotografie houdt, noem maar op. Topics op GoT zijn tegenwoordig zo breed dat ik me niet kan voorstellen dat er geen onderwerp is die je wel aanspreekt.

Maar doe het niet omdat het je functie is, maar doe het omdat je het leuk vind! En imho had dat afgelopen jaar prima af en toe eens gekund in een verloren uurtje in de avond of in het weekend maar soit: Het is nooit te laat om te beginnen ;)
Soms zou ik graag willen dat ik meer zo iemand kon zijn die werk ziet als ‘another days work’. Ik ben zelf in elk geval nooit zo geweest. Op Tweakers lees ik regelmatig op vrije dagen of in het weekend toch nog de posts waar notificaties op binnenkomen of bijvoorbeeld mijn DM’s. Ik denk dat veel medewerkers van Tweakers zijn die er zo in staan. Dit zijn overigens wel meestal de zeer inhoudelijke zaken en niet per se de ontspannen topics. Ik probeer hier wat mee op te passen omdat ik wel vaker een weekend gestrest heb doorgebracht om diezelfde reden.

Ik spendeer tegenwoordig steeds meer tijd op het forum en probeer daarbij gezellig mee te praten over onderwerpen die mij interesseren (exact zoals je in je post aanraadt). Dit vind ik heel erg leuk en ik merk ook dat communityleden het tof vinden dat ik tijd met hen doorbreng. Ik merk wel dat het niet helemaal te vergelijken valt met de ervaring van een communitylid omdat ik aan de hand van mijn rode naam en titel wel iets meer moet oppassen met wat ik zeg of soms na het plaatsen van een post via DM wordt benaderd met iets wat iemand bijvoorbeeld dwars zit. Helemaal prima natuurlijk, maar dan ga je gelijk weer in werkmodus i.p.v. ontspannen/fun. Ook dit is iets wat meer collega's ervaren, maar er valt imho prima mee om te gaan. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Moonsugar schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:07:
Een dag vol meetings werd een week vol meetings en lange sessies...
Ondanks je goede bedoelingen mis ik nog wel steeds je zichtbaarheid. Nu pik ik er eentje uit, maar hoe helpen bijvoorbeeld een week aan 'meetings en lange sessies' ons als online gemeenschap?

het bevestigt weer m'n beeld wat ik al eerder schetste; de functie moest veranderen naar een meer commerciele en de vorige CM pastte of wilde niet passen in dat beeld van de functie.

En ik denk dat de community liever een CM ziet zoals deze 'vroeger' was maar daar kan jij natuurlijk niets aan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 28-02-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
verder zie ik zelf net de topicwarning; ik zou er zelf voorzichtiger mee zijn geweest om zoiets te zeggen. Je bent een community manager, dus dat lijkt me je primaire taak. It's in the job title, amirite?

Het komt een beetje op me over alsof je in een winkel staat en de verkoper zegt "ik kom morgen misschien bij u" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
RodeStabilo schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:26:
[...]
Ondanks je goede bedoelingen mis ik nog wel steeds je zichtbaarheid. Nu pik ik er eentje uit, maar hoe helpen bijvoorbeeld een week aan 'meetings en lange sessies' ons als online gemeenschap?
Dit is eerder een momentopname dan de normale gang van zaken. Het was een uitzonderlijke week waar veel tegelijk gebeurde. Ik heb geregeld meetings staan maar dit komt lang niet zo vaak voor als toen. De meetings die ik heb gaan meestal over de community of behandelen andere onderwerpen waar het wenselijk is als ik aanwezig ben als klankbord vanuit communitymanagement-perspectief. Die zijn wel degelijk belangrijk.
En ik denk dat de community liever een CM ziet zoals deze 'vroeger' was maar daar kan jij natuurlijk niets aan doen.
Naast de kritische feedback in dit topic heb ik via dm’s en andere bronnen ook een hele hoop positieve reacties gehad op de andere aanpak. Ik denk dat dit dus iets genuanceerder ligt. :)
verder zie ik zelf net de topicwarning; ik zou er zelf voorzichtiger mee zijn geweest om zoiets te zeggen. Je bent een community manager, dus dat lijkt me je primaire taak. It's in the job title, amirite?

Het komt een beetje op me over alsof je in een winkel staat en de verkoper zegt "ik kom morgen misschien bij u" .
Ik neem graag voldoende tijd voor het schrijven van antwoorden, zeker als het een belangrijk topic is zoals deze. Daarom kan het soms voorkomen dat het iets langer duurt, maar dat is niet de intentie. Ik wil graag dat iedereen weet waar die aan toe is, vandaar dat ik ervoor heb gekozen om deze TW neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
@Moonsugar Toegegeven, dat was wat flauw cherrypicking van mij. Vat sowieso niets persoonlijk op. Ik ben het gewoon niet eens met hoe de functie is veranderd t.o.v de vorige community managers, maar dat kan en wil ik jou niet aanrekenen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Moonsugar schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:36:
[...]

Dit is eerder een momentopname dan de normale gang van zaken. Het was een uitzonderlijke week waar veel tegelijk gebeurde. Ik heb geregeld meetings staan maar dit komt lang niet zo vaak voor als toen. De meetings die ik heb gaan meestal over de community of behandelen andere onderwerpen waar het wenselijk is als ik aanwezig ben als klankbord vanuit communitymanagement-perspectief. Die zijn wel degelijk belangrijk.
Het probleem zoals sommigen dat zien is dat je heel afwezig lijkt te zijn in de topics. Ik ben je bijvoorbeeld nog nooit tegengekomen buiten de feedbackfora. Op je profiel lijkt ook de myreact knop verborgen, dus het is ook niet direct duidelijk of je wel deelneemt. Via een ander profiel kun je toch op die pagina uitkomen en dan lijkt er gelukkig wel wat verbetering in te zitten de laatste maanden.

Als gebruiker is het niet duidelijk wat je achter de schermen doet, en het is denk ik belangrijk om zovele mogelijk mee te doen om zelf te ervaren wat er speelt in de community. Daarnaast is het denk ik belangrijk dat de community de indruk heeft dat je jezelf ook ziet als lid van die community. Als je nooit meedoet (again, ik zie dat er verbetering in zit) dan maakt het ondanks al het werk achter de schermen een verkeerde indruk bij sommigen (mijzelf meegerekend).

Juist als CM heb je een goed excuus om tijdens werktijd maar wat deel te nemen in discussies. Die tijdsinvestering verdient zich zeker terug omdat je dan betere bijdragen kunt leveren in die vergaderingen.

En nee, over het algemeen heeft hele dagen (en waarschijnlijk zelfs 'gewoon geregeld') vergaderen weinig nut. Ik zou dit artikel in Harvard Business Review er eens op nalezen. Om maar gelijk naar een van de adviezen te skippen: zet duidelijk doelen voor jezelf.

Voor de hand liggend is het doel om meer tijd actief op het forum door te brengen. Een of twee uur per werkdag, verdeeld over de dag bijvoorbeeld. En stel daarbij subdoelen die je mee kunt nemen naar de vergadering of die je in een topic met de community kunt bespreken. Die zou je als een soort onderzoeksvraag kunnen verwoorden. Zijn er bepaalde frustraties waar gebruikers mee zitten waarbij een aanpak vanuit Tweakers kan helpen? Zijn er pareltjes op het forum die wat extra aandacht mogen krijgen, bijvoorbeeld een feature-artikel op de frontpage? Wat zijn de verschillende subcommunities op GoT, waar overlappen die en waar zit meer afstand (weinig gebruikers die in beide subcommunities deelnemen)?

Uiteindelijk kan je die informatie naar de vergadering brengen en kun je samen bespreken of je die lessen kunt gebruiken om de ervaring van bestaande gebruikers te verbeteren en om nieuwe gebruikers aan te trekken (wat ook weer nieuwe inzichten oplevert waardoor de waarde voor bestaande gebruikers verbeterd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

RodeStabilo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:50:
Ik ben het gewoon niet eens met hoe de functie is veranderd t.o.v de vorige community managers, maar dat kan en wil ik jou niet aanrekenen :)
Wat is er volgens jou dan precies veranderd? Of anders gezegd: wat mis je dan precies? Gaat het dan puur om zichtbaarheid op het forum? Als ik bijvoorbeeld naar Ginz kijk: die was tijdens zijn CM-schap ook niet of nauwelijks actief op het forum behalve voor het uitoefenen van zijn functie (reacties in de crewfora, in het abo forum, in specifieke topics zoals hier in LA).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Moonsugar schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:36:
[...]
De meetings die ik heb gaan meestal over de community of behandelen andere onderwerpen waar het wenselijk is als ik aanwezig ben als klankbord vanuit communitymanagement-perspectief. Die zijn wel degelijk belangrijk.
Wat is / houdt communitymanagement dan in volgens jou?

Want zoals je hier communitymanagement-perspectief gebruikt, tja dat komt een beetje over als een manager die bij HQ wel even gaat vertellen hoe het gepeupel erover moet denken, hoe het gepeupel er daadwerkelijk over denkt daar heeft hij/zij geen weet van want hij heeft zo weinig mogelijk communicatie met het gepeupel.

En van de vorige communitymanagers kon ik wel gokken/vertellen wat ze deden. Maar ik heb gewoon eerlijk gezegd geen idee wat jij onder communitymanagement verstaat als je je amper met de community bemoeit.
[...]
Naast de kritische feedback in dit topic heb ik via dm’s en andere bronnen ook een hele hoop positieve reacties gehad op de andere aanpak. Ik denk dat dit dus iets genuanceerder ligt. :)
Laat me raden, heel veel rode positieve reacties? Omdat je daar een jaar mee hebt gewerkt...

Want ik zou niet weten waar ik jou positief op zou moeten beoordelen als ik je simpelweg nergens zie.
Terwijl ik dat wel kan opschrijven als een negatief punt.
Orion84 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:22:
[...]
Wat is er volgens jou dan precies veranderd? Of anders gezegd: wat mis je dan precies? Gaat het dan puur om zichtbaarheid op het forum?
"Momenteel" is wmb het meest simpele voorbeeld het plus-topic.
Er is een paar weken interactie vanuit HQ geweest en nu is het weer cherrypicken en zwijgen over de rest.

En dat kan iemand dus onzichtbaar oppakken, door mensen op HQ aan te spreken achter de schermen, of zichtbaar door mensen van HQ aan te spreken in het topic.
Alleen als men gewoon weer naar het oude teruggaat en je laat dat lopen, tja dan lijkt het alsof je niets doet.

Of zie bijv 1e reactie van NMe.
Of zie eigenlijk gewoon praktisch elke reactie hier.

Juist als het niet zo lekker gaat met de community dan verwacht je dat een community manager schittert (en dan niet van afwezigheid).

Ook vind ik het simpelweg opvallend hoeveel rood de community-manager loopt te verdedigen tegenover de community... Net alsof ze meer een crew-manager is met een verkeerd naampje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24

WoutF

Hoofdredacteur
het bevestigt weer m'n beeld wat ik al eerder schetste; de functie moest veranderen naar een meer commerciele en de vorige CM pastte of wilde niet passen in dat beeld van de functie.
Ik snap niet zo goed wat commercie hier mee te maken zou hebben, ik kan je vertellen dat @Moonsugar niet afgerekend wordt op commerciële zaken. Dat de functie verandert is, daar heb je helemaal gelijk in. Van één centrale persoon in de organisatie die alle communityzaken op het bord krijgt en fungeert als doorgeefluik voor de rest van HQ, naar iemand die bezig is om het 'communitydenken' meer onderdeel te maken van het gehele bedrijf. Daar gaan we op de lange termijn allemaal de vruchten van plukken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
WoutF schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:43:
[...]
Van één centrale persoon in de organisatie die alle communityzaken op het bord krijgt en fungeert als doorgeefluik voor de rest van HQ, naar iemand die bezig is om het 'communitydenken' meer onderdeel te maken van het gehele bedrijf. Daar gaan we op de lange termijn allemaal de vruchten van plukken :)
Klinkt leuk, maar wat moet ik me bij communitydenken voorstellen als die persoon zelf geen onderdeel van de community is?

Dan krijg je community denken zoals het boekje zegt dat je moet community denken en je negeert de daadwerkelijke kracht van je eigen community.
En daar krijg je ook gelijk de commercie om de hoek kijken, want "die bepaalt" wel even wat de community wil.

En op de lange termijn, tja aan hoeveel vijfjarenplannen moet iemand dan denken?
Want we zijn een jaar verder en als ik naar plus kijk (of simpelweg dit topic) dan zie ik gewoon nog steeds het aloude cherrypicken en zwijgen en doen alsof men van niets weet.
Juist waar het doorgeefluik nog iets zei, daar is de communicatie nu helemaal verstomt, omdat de communitymanager zich is gaan vormen naar hoe het HQ al communiceerde.

[ Voor 28% gewijzigd door Gomez12 op 02-03-2021 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

Ik snap niet zo goed wat commercie hier mee te maken zou hebben, ik kan je vertellen dat @Moonsugar niet afgerekend wordt op commerciële zaken. Dat de functie verandert is, daar heb je helemaal gelijk in. Van één centrale persoon in de organisatie die alle communityzaken op het bord krijgt en fungeert als doorgeefluik voor de rest van HQ, naar iemand die bezig is om het 'communitydenken' meer onderdeel te maken van het gehele bedrijf. Daar gaan we op de lange termijn allemaal de vruchten van plukken :)
Natuurlijk is een visie op lange termijn wenselijk, al ben ik dan ook wel benieuwd welke termijn dat is, en hoe dat meetbaar gaat zijn.

Echter, er spelen ook dingen nu, op dit moment. Het is leuk dat we een soort vage belofte krijgen dat het op "de lange termijn" beter zal gaan, maar daar heeft de community nu best weinig aan, terwijl er toch wel wat gerommel is, meer dan normaal heb ik het idee. Hoe gaan jullie daar mee om? Dit is imho juist het moment waarop een Zeef in ieder geval zichtbaarder was geweest, waardoor "de community" in ieder geval meer het idee zou kunnen hebben serieus genomen te worden.

Verder deel ik @Gomez12 zijn punt wel een beetje. Hoe kun je het klankbord zijn en het communitydenken normaler maken als je zelf nauwelijks zichtbaar betrokken bent? Nu kun je natuurlijk wel meelezen, maar dat lijkt mij toch wat anders dan de discussie aan gaan.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Verwijderd1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:15:
[...]

Het probleem zoals sommigen dat zien is dat je heel afwezig lijkt te zijn in de topics. Ik ben je bijvoorbeeld nog nooit tegengekomen buiten de feedbackfora. Op je profiel lijkt ook de myreact knop verborgen, dus het is ook niet direct duidelijk of je wel deelneemt. Via een ander profiel kun je toch op die pagina uitkomen en dan lijkt er gelukkig wel wat verbetering in te zitten de laatste maanden.
Myreact staat bij mij ingeschakeld. Als iemand echter ook social media links heeft toegevoegd aan het profiel wordt de link hiervan in dat rijtje toegevoegd als Tweakers logo. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkgdCqmRI33KS66BJtL6s4LrRfg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/owb2sJWmh5NA9NkkwV4dNpb8.png?f=user_large
Als gebruiker is het niet duidelijk wat je achter de schermen doet, en het is denk ik belangrijk om zovele mogelijk mee te doen om zelf te ervaren wat er speelt in de community. Daarnaast is het denk ik belangrijk dat de community de indruk heeft dat je jezelf ook ziet als lid van die community. Als je nooit meedoet (again, ik zie dat er verbetering in zit) dan maakt het ondanks al het werk achter de schermen een verkeerde indruk bij sommigen (mijzelf meegerekend).

Juist als CM heb je een goed excuus om tijdens werktijd maar wat deel te nemen in discussies. Die tijdsinvestering verdient zich zeker terug omdat je dan betere bijdragen kunt leveren in die vergaderingen.

En nee, over het algemeen heeft hele dagen (en waarschijnlijk zelfs 'gewoon geregeld') vergaderen weinig nut. Ik zou dit artikel in Harvard Business Review er eens op nalezen. Om maar gelijk naar een van de adviezen te skippen: zet duidelijk doelen voor jezelf.
Ik zou mijn situatie absoluut geen ''meeting madness'' noemen. Ik ben heel selectief in waar ik bij aansluit en waar niet (en mij collega's ook). Wel een interessant artikel, zeker in deze thuiswerktijden. Die ga ik even bookmarken om rustig te lezen. Los daarvan is het niet altijd voor iedereen een optie, ook de werkgever heeft hier veel invloed op met de manier van werken die wordt gehandhaafd. Wij hebben daar bij Tweakers gelukkig fijne richtlijnen voor zodat mensen niet de hele dag platgeouwehoerd worden, daar ben ik heel blij mee!
Voor de hand liggend is het doel om meer tijd actief op het forum door te brengen. Een of twee uur per werkdag, verdeeld over de dag bijvoorbeeld. En stel daarbij subdoelen die je mee kunt nemen naar de vergadering of die je in een topic met de community kunt bespreken. Die zou je als een soort onderzoeksvraag kunnen verwoorden. Zijn er bepaalde frustraties waar gebruikers mee zitten waarbij een aanpak vanuit Tweakers kan helpen? Zijn er pareltjes op het forum die wat extra aandacht mogen krijgen, bijvoorbeeld een feature-artikel op de frontpage? Wat zijn de verschillende subcommunities op GoT, waar overlappen die en waar zit meer afstand (weinig gebruikers die in beide subcommunities deelnemen)?

Uiteindelijk kan je die informatie naar de vergadering brengen en kun je samen bespreken of je die lessen kunt gebruiken om de ervaring van bestaande gebruikers te verbeteren en om nieuwe gebruikers aan te trekken (wat ook weer nieuwe inzichten oplevert waardoor de waarde voor bestaande gebruikers verbeterd).
Fijn dat je verbetering merkt! Ik deel dagelijks tijd in om lekker te kunnen rondneuzen in de verschillende topics zodat ik up to date blijf met wat er speelt. Alles wat ik tijdens deze sessies ''ontdek'' gaat mee in het dagelijks werk. Als hier overdag geen tijd voor is doe ik het lekker 's avonds op de bank, want ik haal er net als andere tweakers steeds meer lol en ontspanning uit. Niet elk onderwerp spreekt mij aan of heb ik genoeg kennis over om er wat mee te doen. Ik wil op z'n minst iets kunnen bijdragen aan een topic als ik reageer en dit is niet altijd het geval (als het wel zo is doe ik het altijd met veel plezier). Daarom is het soms best jammer als er alleen maar wordt gekeken naar reacties. Reageren om het reageren lijkt me een slechte zaak.

Meedoen in het forum is belangrijk, maar niet de ultieme oplossing om de community meer inzicht te geven in wat ik doe. Als ik (ik neem maar even een voorbeeld van gisteravond) een post plaats over mijn nieuwe mechanische toetsenbord en er daarna gezellig over praat met tweakers helpt dat niet mee om over te brengen waar ik momenteel aan werk. Wel is het ontzettend gezellig en helpt het me om een band met verschillende tweakers op te bouwen.

Bijna alle grote projecten worden binnen Tweakers gedaan door focusgroepen die elk kwartaal worden samengesteld. De mensen die aan Plus werken zijn bijvoorbeeld ook een focusgroep. Sommige focusgroepen gaan meerdere kwartalen door en anderen ronden alles na het kwartaal af en stoppen. Ik leid momenteel de community focusgroep waarbij we dit kwartaal werken aan een feature waar de community al een tijdje om vraagt. (nee geen darkmode... maar die hoop ik ook ooit te tackelen om eerlijk te zijn) Omdat het nog niet af is en we voorzichtig zijn met wat we naar buiten brengen hebben we daar nog niks over gedeeld. We brengen bij Tweakers regelmatig pas dingen naar buiten als het ''veilig'' en af is.

Misschien zit de oplossing hem in het in een eerder stadium betrekken van de community waardoor we meer dat gevoel van samenwerking kunnen krijgen. Ik heb een aantal keren in dit topic aangegeven dat ideeën hierover welkom zijn zodat dit verbeterd kan worden en ook aan de uitdaging rondom zichtbaarheid zou kunnen bijdragen. Met mijn huidige community focusgroep zijn we nu bezig om een 'experiment' te doen waarbij focusgroepen standaard een topic bijhouden over hun werkzaamheden. Dat wordt nu eerst onder crew binnen het crewforum gedaan om ervoor te zorgen dat collega's kunnen wennen aan het forum en de juiste manier van updaten. Het idee is dat we dit uiteindelijk ook naar de community doorzetten. Dit illustreert nogmaals hoe ik deze rol invul: niet zelf het doorgeefluik zijn en overspoeld worden door de drukte, maar initiatieven starten om ook mijn collega's meer de community in te trekken zodat we als bedrijf dichter naar de community toe groeien.

Zo zijn er nog wel meer dingen die spelen om verbetering aan te brengen maar nog niet klaar zijn om doorgevoerd te worden. Als ik dit soort plannen kan combineren met zelf gezellig meedoen zodat mensen me wat beter leren kennen denk ik dat we een heel eind komen. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:07
[...]

Dit klinkt als het hameren op 'de klant centraal stellen' bij mijn werkgever. Dat wordt bij elk strategieplan weer gezegd, herhaald, opgehemeld, benadrukt. En elk jaar komt het weer terug als een aandachtspunt, omdat al die vorige strategieplannen het niet voor elkaar gekregen hebben om een bedrijf met relatief veel enigszins autistische medewerkers ook daadwerkelijk al die switch te laten maken. Het klinkt natuurlijk prachtig, maar realistisch lijkt het me al lang niet meer. Wat die klanten in de tussentijd, terwijl wij nieuwe strategieplannen maken, van ons nodig hebben is in ieder geval één collega die hen kent en begrijpt, en die hen het gevoel geeft dat mijn collega voor hen kan zorgen dat ons bedrijf levert wat zij nodig hebben.

En dat laatste, dat is waar het hier soms nog wat aan lijkt te schorten. Heel mooi dat jullie bezig zijn met een verandertraject. Super dat daar heel veel over vergaderd wordt, en dat er intern mensen zijn die denken dat ze beginnende veranderingen zien. Uitstekend dat er een visie is over waar dit over een paar jaar toe moet leiden. Maar NU is er een community waarvan een vocaal deel zich niet gehoord voelt. Belangrijk daarbij: je niet gehoord/begrepen voelen, is niet hetzelfde als niet gehoord/begrepen worden. Misschien begrijpt @Moonsugar de community prima, en verwoordt ze dat briljant tijdens al die vergaderingen. In dat geval ligt het vooral aan de perceptie. En daar wordt aan gewerkt - ik zie ook in deze thread de schrijfstijl al veranderen, in positieve zin. Maar het lijkt me belangrijk niet te denken dat je een gevoel kunt wegnemen met rationele verhalen over hoe hard je werkt aan potentiële toekomstige verbeteringen.

Misschien een ander voorbeeld ter illustratie: in een vorig leven werkte ik als reisleider. Verdiende vrijwel niets, maar de fooi aan het einde van de reis maakte een hoop goed. Ik had toen een ethisch dilemma: als ik alles uitstekend voorbereidde en regelde op een zodanige manier dat mijn reizigers daar niets van merkten en zij dus ongestoord konden genieten van hun vlekkeloze reis, dan kreeg ik aan het einde van de reis een heel karige fooi van de groep. Waarom? Omdat niemand mij iets had zien doen. Dan kon ik wel gaan opscheppen hoe goed ik alles had voorbereid, maar dat was toch onzichtbaar. Als ik veel fooi wilde, dan moest ik mijn voorbereiding en werk achter de schermen juist heel belabberd doen zodat er tijdens de reis problemen ontstonden, zolang ik die problemen dan maar heel zichtbaar en snel grotendeels kon oplossen. Aan het einde van de reis had groep 1 een fijnere vakantie gehad, maar groep 2 vond mij een betere reisleider. Allemaal perceptie. Het gaat helaas vaak niet om wat je doet, maar om wat mensen zien van wat je doet. Misschien niet eerlijk, maar wel belangrijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
[...]

Ik snap niet zo goed wat commercie hier mee te maken zou hebben
(excuus voor het geknip, maar ik wil dit toch er even uitpikken)

Ik denk heel veel, maar dat komt meer omdat ik misschien nog in een nostalgischer wereld leef. Ik zie Tweakers.net veranderen in een door DPG-gestuurde website, meer resultaatgericht. Ik zie hier ineens heel veel gebruikers met rode nicknames verschijnen met de meest flashy marketingtitels als Product Owner en meer van dat soort (in mijn ogen) vage titels. Ik heb echt geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen. Ik zit niet in dat wereldje. Vervreemd me een beetje van de site.

Dat tweakers niet meer is zoals toen het is opgericht, dat snap ik. De online wereld is veranderd. Ik mag (en wil) Moonsugar er niet op afrekenen want daar kan zij niets aan doen maar ik heb nog steeds het plotselinge vertrek van Ginz in m'n hoofd en ik kan me nog steeds niet helemaal aan de indruk onttrekken dat dat geheel vrijwillig van zijn kant was. Dat laat gewoon een naar gevoel bij me achter.

Verder had ik liever iemand gezien die al ervaring in de community had. Of dat realistisch was weet ik niet maar nu zien we dat iemand een jaar nodig had om te wennen en diezelfde community niet weet voor wie de nieuwe CM er nu eigenlijk is. Is dat voor ons of voor het Tweakers.ne HQ?

Oprechte vraag; voor wat voor soort vragen kan ik terecht bij de community manager bijvoorbeeld?

Voor de rest beschrijft @Gomez12 heel goed hoe ik het verder ervaar.
Moonsugar schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:52:
We brengen bij Tweakers regelmatig pas dingen naar buiten als het ''veilig'' en af is.
Ah net zoals de cookiewall bijvoorbeeld? :+ Flauw, sorry maar kon het niet laten ;)
Wel iets wat erorm leeft binnen de gemeenschap en terecht dat dit niet goed te regelen is op een techwebsite.
Moonsugar schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:52:
Daarom is het soms best jammer als er alleen maar wordt gekeken naar reacties. Reageren om het reageren lijkt me een slechte zaak.
Reageren is primair iets voor een internetforum, niet zo vreemd toch? :)
Meedoen in het forum is belangrijk, maar niet de ultieme oplossing om de community meer inzicht te geven in wat ik doe. Als ik (ik neem maar even een voorbeeld van gisteravond) een post plaats over mijn nieuwe mechanische toetsenbord en er daarna gezellig over praat met tweakers helpt dat niet mee om over te brengen waar ik momenteel aan werk. Wel is het ontzettend gezellig en helpt het me om een band met verschillende tweakers op te bouwen.
Helaas staat deze link in een voor mij verborgen (?) forum. Dus ik kan dit niet beoordelen.

[ Voor 41% gewijzigd door RodeStabilo op 03-03-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Product Owner vind ik wel een grappig voorbeeld, dat is juist erg des Tweakers. Dat is niet meer dan een moderne* rol binnen software- of productontwikkelteams waarvan ik zou verwachten dat Tweakers die enige affiniteit met die hoek hebben er juist wel een band mee hebben.
Toegegeven, ik ben zelf (deels) Product Owner van beroep en kan als Dev-georiënteerde Tweaker best wel waarderen dat ze dergelijke methodieken gebruiken in plaats van archaïsch aankloten. Wellicht ben ik in die zin niet helemaal objectief, maar ik vind het juist uitermate bij een techsite passen. ;)

* modern is relatief. Agile bestaat al decennia maar het heeft lang geduurd voordat men buiten ontwikkelteams de waarde kon zien.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:40:
Product Owner vind ik wel een grappig voorbeeld, dat is juist erg des Tweakers. Dat is niet meer dan een moderne* rol binnen software- of productontwikkelteams waarvan ik zou verwachten dat Tweakers die enige affiniteit met die hoek hebben er juist wel een band mee hebben.
Toegegeven, ik ben zelf (deels) Product Owner van beroep en kan als Dev-georiënteerde Tweaker best wel waarderen dat ze dergelijke methodieken gebruiken in plaats van archaïsch aankloten. Wellicht ben ik in die zin niet helemaal objectief, maar ik vind het juist uitermate bij een techsite passen. ;)

* modern is relatief. Agile bestaat al decennia maar het heeft lang geduurd voordat men buiten ontwikkelteams de waarde kon zien.
Dat is niet mijn branche. In het geheel niet. wat is 'agile' precies? (weer zoiets.... ;) )

en waarom moet alles in het engels aangeduid worden, maar dat is een andere discussie. of ik ben gewoon oud

[ Voor 6% gewijzigd door RodeStabilo op 03-03-2021 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
RodeStabilo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:46:
[...]

Dat is niet mijn branche. In het geheel niet. wat is 'agile' precies? (weer zoiets.... ;) )

en waarom moet alles in het engels aangeduid worden, maar dat is een andere discussie. of ik ben gewoon oud
offtopic:
Oud is ook relatief, maar het is zo rond de eeuwwisseling een beetje op gekomen.
Leesvoer:
Wikipedia: Agile-softwareontwikkeling
Wikipedia: Scrum (softwareontwikkelmethode)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ach, het gaat uiteindelijk allemaal om emotie natuurlijk. Tweakers is een stuk meer "corporate" geworden, of wat voor woordje je er ook voor wilt gebruiken (sommigen noemen het "commercieel", waar dan weer op gecherry-picked wordt dat er niets commercieels is aan bepaalde functies). En dat past niet bij het beeld dat sommigen hebben (en/of graag willen blijven houden) bij een site als Tweakers. Je ziet dezelfde weerstand bij bv kleine software-applicaties of games die 'groot' worden, of zangers / bandjes die een andere richting op gaan met repertoire dan de die-hard fan van uur nul graag zou zien. Daar valt weinig aan te doen denk ik..

Waar wel wat aan te doen valt is om te zorgen dat de daden en acties van Tweakers overeenkomen met hun woorden. En daar lijkt het nogal aan te ontbreken. Of in ieder geval is er een mismatch ontstaan tussen wat Tweakers zegt en wat (een deel van) de community hoort. Een term als "community-manager" bijvoorbeeld, blijkt in de praktijk meer een combinatie van evenementen-manager en coach van het team op HQ te zijn. Heldere communicatie begint bij begrip waar het onbegrip vandaan komt, en in dit geval komt dat van de geschiedenis die de term "community-manager" jarenlang gehad heeft. Misschien was het achteraf beter geweest om een andere term voor de functie te nemen, om eea duidelijker te maken... Al wil ik niet zeggen dat een ander labeltje alles oplost. Het cherry-picking dat hierboven wordt aangehaald bijvoorbeeld, is daarmee niet opeens opgelost.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
RodeStabilo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:26:
[...]
(excuus voor het geknip, maar ik wil dit toch er even uitpikken)

Ik denk heel veel, maar dat komt meer omdat ik misschien nog in een nostalgischer wereld leef. Ik zie Tweakers.net veranderen in een door DPG-gestuurde website, meer resultaatgericht. Ik zie hier ineens heel veel gebruikers met rode nicknames verschijnen met de meest flashy marketingtitels als Product Owner en meer van dat soort (in mijn ogen) vage titels. Ik heb echt geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen. Ik zit niet in dat wereldje. Vervreemd me een beetje van de site.
@Gonadan heeft al wat uitleg gegeven maar ook hier voeg ik graag iets aan toe. De Product Owners zijn inderdaad erg des Tweakers en hebben 0 met onze marketingafdeling te maken. Je zult hen vooral veel vinden in o.a. Het Mooie Features forum waar feature requests worden besproken maar ook schrijven zij regelmatig een .plan over de nieuwste updates aan de websites. Ik weet zeker dat al onze collega’s die mogelijk een vervreemdend gevoel zouden oproepen met liefde aan je uitleggen wie ze zijn en wat ze doen als je dit zou vragen. :)

Het is echt allemaal zo slecht nog niet als sommigen hier doen laten lijken. Iedereen die op HQ werkt heeft op zijn eigen manier hart voor Tweakers, maar niet iedereen heeft evenveel ervaring met de community. Door ze meer te betrekken in het forum hoop ik overigens dat deze vervreemding geleidelijk zal afnemen omdat het dan wat meer bekende gezichten worden.
Oprechte vraag; voor wat voor soort vragen kan ik terecht bij de community manager bijvoorbeeld?
Dat ligt eraan wat je nodig hebt. Ik fungeer nog altijd net als mijn voorgangers als eerste aanspreekpunt als een communitylid iets nodig heeft. Ik probeer dit dan op te lossen of zorg ervoor dat het op de juiste plek of bij de juiste persoon terecht komt. Het verschil zit hem erin dat ik mijn collega’s meer betrek bij de zaken die ook hun vakgebied raken zodat we gezamenlijk de community kunnen ondersteunen i.p.v. dat ik in mijn eentje alles probeer te regelen.
Ah net zoals de cookiewall bijvoorbeeld? :+ Flauw, sorry maar kon het niet laten ;)
Ik ben die cookiewall ook meer dan zat hoor. ;)
Reageren is primair iets voor een internetforum, niet zo vreemd toch? :)
Niks vreemds aan. Maar ik ga niet reageren om maar te reageren zodat ik een bepaald ‘target’ van reacties per dag kan halen als ik in sommige topics niks nuttigs/leuks te melden heb. Dan liever minder reacties, het moet wel oprecht blijven. (ik denk dat tweakers dit sowieso heel snel doorhebben als ik dat zou doen)
Helaas staat deze link in een voor mij verborgen (?) forum. Dus ik kan dit niet beoordelen.
Ah, ik zie dat dit inderdaad in de HK was. Maar zie hier die post:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcBqpa7ZC1V9QVnpGI9xij5JF7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4YWbE9f62HWO0jm32kKt1Pry.png?f=fotoalbum_large
naitsoezn schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:59:
Ach, het gaat uiteindelijk allemaal om emotie natuurlijk. Tweakers is een stuk meer "corporate" geworden, of wat voor woordje je er ook voor wilt gebruiken (sommigen noemen het "commercieel", waar dan weer op gecherry-picked wordt dat er niets commercieels is aan bepaalde functies). En dat past niet bij het beeld dat sommigen hebben (en/of graag willen blijven houden) bij een site als Tweakers. Je ziet dezelfde weerstand bij bv kleine software-applicaties of games die 'groot' worden, of zangers / bandjes die een andere richting op gaan met repertoire dan de die-hard fan van uur nul graag zou zien. Daar valt weinig aan te doen denk ik..
Ik denk ook dat een groot deel hieraan te danken is. Wel proberen wij als Tweakers zo transparant mogelijk te blijven, bij andere bedrijven zul je niet snel tegenkomen dat je zo direct in contact kan staan met de medewerkers als hier.
Waar wel wat aan te doen valt is om te zorgen dat de daden en acties van Tweakers overeenkomen met hun woorden. En daar lijkt het nogal aan te ontbreken. Of in ieder geval is er een mismatch ontstaan tussen wat Tweakers zegt en wat (een deel van) de community hoort.
Heb je hier meer voorbeelden van naast de term communitymanager?
Een term als "community-manager" bijvoorbeeld, blijkt in de praktijk meer een combinatie van evenementen-manager en coach van het team op HQ te zijn.
Ik heb deze theorie nu een paar keer gehoord en ben benieuwd waar het misverstand vandaan komt. Ik doe namelijk helemaal niks met evenementen. Daar hebben we een eigen team van Tweakers Partners voor waarbij ik soms wordt gevraagd om te hosten of helpen als moderator.

Als mijn collega’s er naar vragen adviseer ik hen graag over de community, net als dat zij mij op hun beurt ook meer leren over hun vakgebied. Dat lijkt me een gezonde uitwisseling van kennis die je wilt aanmoedigen. Ik ben aangenomen om onder andere na te denken over hoe we de kloof tussen HQ en de community/crew kunnen verkleinen. Daarvoor werk ik aan initiatieven om deze groepen dichter bij elkaar te brengen. De vorige cm’s kozen voor een meer ‘solo-invulling’ waar ik juist meer voordelen zie in het verkleinen van een kloof als ik HQ hier actief in betrek. Dat maakt mij wederom ook geen coach. :)
Heldere communicatie begint bij begrip waar het onbegrip vandaan komt, en in dit geval komt dat van de geschiedenis die de term "community-manager" jarenlang gehad heeft. Misschien was het achteraf beter geweest om een andere term voor de functie te nemen, om eea duidelijker te maken... Al wil ik niet zeggen dat een ander labeltje alles oplost. Het cherry-picking dat hierboven wordt aangehaald bijvoorbeeld, is daarmee niet opeens opgelost.
De rol van communitymanager bij Tweakers is altijd redelijk eigen en uniek ingevuld. Mede te danken aan het feit dat mijn voorgangers uit de community kwamen en ik vanuit het vakgebied communitymanagement waar ik in opgeleid ben. Daar is niks mis mee, maar het was voor Tweakers om verschillende redenen niet meer houdbaar om in die vorm door te gaan. Aan mij de taak om een goede middenweg te vinden en waar ik nog altijd opensta voor suggesties die ik kan meenemen. Door deze verschuiving te maken voelen we wat weerstand, maar er is ook heel veel positief geluid vanuit de community.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Moonsugar schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:22:
Heb je hier meer voorbeelden van naast de term communitymanager?
Ach, ik weet niet of het heel veel zin heeft om hier van alles uit te diepen dmv voorbeelden waar je heel lang over kunt soebatten en waar ongetwijfeld van alles tegenin gebracht wordt, maar ik noem maar een paar termen als 'terug naar de kern van Tweakers', 'Tweakers meer community-minded maken', 'gerichter, efficienter en hechter met jullie in verbinding staan', om maar even dichtbij dit topic te blijven. Dit zijn termen die nogal vaag zijn, op velerlei manier uitlegbaar, en telkens blijkt dan dat de uitleg van Tweakers (de daden en acties) niet strookt met de verwachtingen die ermee geschept worden bij (een deel van) de community.
Omdat het nog niet af is en we voorzichtig zijn met wat we naar buiten brengen hebben we daar nog niks over gedeeld. We brengen bij Tweakers regelmatig pas dingen naar buiten als het ''veilig'' en af is.
Dingen als dit helpen daar dan ook niet bij. Het is niet echt community-minded om diezelfde community bij een nieuwe feature die "af" is voor een voldongen feit te stellen.
Bijna alle grote projecten worden binnen Tweakers gedaan door focusgroepen die elk kwartaal worden samengesteld. (...) Sommige focusgroepen gaan meerdere kwartalen door en anderen ronden alles na het kwartaal af en stoppen.
Dit is zo'n voorbeeld die heel erg 'corporate' overkomt. Leuk, zo'n focusgroep. Deelname aan zo'n focusgroep past goed in de doelstellingen die elke werknemer met z'n manager aan het begin van het jaar afspreekt. Heel erg specifiek en meetbaar ook, en realistisch en tijdsgebonden. Maar of het daadwerkelijk iets doet om 'gerichter, efficienter en hechter met jullie in verbinding staan'? Daar kun je je vraagtekens bij zetten, vooral als je bv naar de introductie van Plus kijkt.

Edit: Begrijp me niet verkeerd, ik realiseer me dat dit nogal cynisch overkomt. En ik zou liegen als ik zeg dat dit totaal niet zo bedoelt is, maar de onderliggende boodschap is niet cynisch: Actions speak louder than words. Het is alleen makkelijker om te beschrijven wat je / jullie van plan zijn dan daadwerkelijk die veranderingen door te voeren. De doelen zijn in ieder geval positief ;)

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 03-03-2021 10:53 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +54 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:41
[...]

Deze discussie doet me wel iets, het gaat me zo zeer aan het hart dat ik een eigen gouden regel ga overtreden. "Loop je opvolger niet voor de voeten". Zo zat; en zit ik in de wedstrijd. Maar ik vind de kritiek en het gevoel van 'vroeger was alles beter' echt zo onterecht dat ik wel even uit mijn winterslaap moet komen. Dit is niet alleen voor @RodeStabilo maar er zijn meer van dit soort berichten.

1. Vroeger = vroeger. Dingen veranderen. Live with it. Moonsugar is een uiterst capabele CM die dingen anders aanpakt dan Ginz en ik deden. Gelukkig maar, want van meer van hetzelfde is nog nooit iemand beter geworden.

2. Het komt op mij niet heel eerlijk over om iemand die net begonnen is en meteen door corona werd gehinderd te vergelijken met voorgangers die jaren ervaring hadden. Ik heb ik het begin ook genoeg fouten gemaakt. Grote fouten. Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om (fatale) ruzie te krijgen met hlpdsk bijvoorbeeld. Ieder begin is moeilijk maar door corona is het extra moeilijk. Geef jullie @Moonsugar de ruimte om te leren en groeien zoals jullie Ginz en mij destijds ook die ruimte hebben gegund.

3. 'je bent niet zo actief op het forum'. Net hadden we de beperkingen van corona al even aangestipt maar er is meer. Als CM moet je tegelijk schaken op diverse borden en dat kost veel tijd en moeite. Zelf kan ik me helemaal vinden in de aanpak van @Moonsugar. Voor de lange termijn is het beter om minder ad-hoc en meer structureel te schakelen. Community moet niet een add on zijn maar diep in het DNA verweven zijn. Groot respect voor deze verbetering en eerlijk is eerlijk: dat heb ik zelf te weinig gedaan! Er zelf altijd voor jullie willen zijn wil zeggen dat de rest er minder _hoeft_ te zijn en dat is niet goed.

Dus als je mij een lol wil doen: geef jullie fantastische CM de ruimte en de positieve vibes om met jullie te groeien, te nerden en te feesten. En alsjeblieft, kijk vooruit in plaats van terug. Dan ga ik weer in hibernate. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door zeef op 04-03-2021 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Moonsugar schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:19:
[b]Beste tweakers,

Ik wil in 2021 meer in de verschillende topics duiken en ben aan het kijken naar mogelijkheden voor een terugkerend moment om een .plan te schrijven wat zich op de community richt. Ik hoop op die manier een formule te vinden om jullie blijvend op de hoogte te houden van wat er speelt. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jullie suggesties om onze band te versterken. To be continued dus!
Hey @Moonsugar fijn om te zien dat je een stukje actiever bent geworden in allerlei topics met gezellig mee doen! Maar die .plans hè…kan je daar iets over kwijt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
CyberMania schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:54:
[...]

Hey @Moonsugar fijn om te zien dat je een stukje actiever bent geworden in allerlei topics met gezellig mee doen! Maar die .plans hè…kan je daar iets over kwijt?
Leuk dat je dat opmerkt, ik doe mijn best en heb er plezier in. Al hang ik het meest rond in de Elder Scrolls hoek. Ik vind het een heel leuk clubje daar. :)

Over de .plans kan ik zeker wat vertellen. Het is je wellicht opgevallen dat dit jaar al eens een .plan van mijn hand is verschenen. Bijvoorbeeld over het karmasysteem wat ik samen met Femme schreef en de aankondiging van 2FA wat we dit jaar hebben geïmplementeerd om de veiligheid van het platform te vergroten. We merkten op dat we bij releases voor de community nog niet echt een werkwijze hadden om dit wat grootser aan te kondigen, daar zijn we ons nu meer in aan het verdiepen (naast de vele forumtopics in Mooie Features waar we aankondigen als we een verzoek implementeren). Helaas komt het nog steeds vaak voor dat tweakers niet op de hoogte zijn van dingen die we doen, daar zoeken we nog steeds naar de juiste manier zodat iedereen op de hoogte is en dat ook blijft.

Het terugkerende '.plan moment' waar ik in de quote over schreef heeft dus gedeeltelijk de vorm gekregen van ‘een .plan van mijn hand bij elke grotere community release’ maar als doel in de toekomst staat nog steeds de wens om een werkwijze te ontwikkelen waarbij we community ook beter kunnen meenemen in beslissingen. Een belangrijk (en tbh wel allerbelangrijkste gedeelte daarvan) is dat we de feedback die we krijgen consistent kunnen blijven verwerken en terugkoppeling blijven geven. Om dat goed te doen ben ik van mening dat we nog wat te leren hebben zodat we geen frustratie creëren zoals nu bijv. wel met Plus is gebeurd. Denk aan: organiseren dat we met een aantal mensen van Tweakers een communicatiecursus kunnen volgen om hier sterker in te worden, contact leggen met andere bedrijven die hier een succesvolle formule voor hebben en daarvan leren etc. Op dat punt zijn we dus nog niet en zitten we nog in het proces van bekijken hoe we dit in de toekomst het beste kunnen gaan vormgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Hoe staat het er nu voor @Moonsugar ?
Paar jaar verder en moet zeggen dat ik je amper gezien of gehoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Hoi @Blubkens, bedankt voor je vraag! Dit topic heb ik bijna 3 jaar geleden gestart om jullie meer inzicht te geven in hoe ik de functie van communitymanager invul en waar ik me het eerste jaar op heb gericht. De invulling van mijn rol is eigenlijk sindsdien onveranderd en zoals je in dit topic hebt kunt lezen, is dat wezenlijk anders dan hoe mijn voorgangers het deden. Ik denk dat daarover meer dan genoeg gezegd is in dit topic, dus de discussie daarover wil ik hierbij laten. Mocht je hier meer over willen weten of eens willen sparren over het reilen en zeilen binnen de community, dan staat mijn DM open. Dat geldt trouwens voor alle communityleden. :)

Omdat zoals ik zei de oorspronkelijke boodschap van dit topic wel duidelijk is en uitvoerig is besproken, doe ik hier nu een slotje op.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ik probeer regelmatig antwoord te geven op vragen! Dit kan soms even duren. Hier alle antwoorden op vragen gepind: Een jaar bij Tweakers: update van de communitymanager