JohnnieWbl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:23:
[...]
Even kort omdat ik vergelijking en beeldspraak vaak leuk, en in dit geval ook wel passend, vind: ik denk dat het probleem hier is dat er velen
denken dat ze om een tafel vroegen. En dan is het inderdaad wat vreemd om vervolgens een stoel te zien.
In dit geval kun je het beter zo bekijken: de community zou graag iets willen zien om aan te kunnen eten, de afgelopen jaren heeft HQ de community daarom verschillende tafels gegeven. Nu de tafel weer weg is en vervangen moet worden wordt er een keer een bar neergezet. In plaats van erop te wijzen "dat is geen tafel!" kunnen we ook even de tijd nemen of het eten an sich nu zo gigantisch anders gaat.
M.a.w., het veranderen van de
vorm verandert de
functie niet altijd. Natuurlijk prima om aan te geven welke tafeleigenschappen nou zo goed waren dat de bar niet volstaat, maar dat kan op een heel andere toon dan in dit topic soms gebeurt.
Ik vond deze vergelijking best wel grappig. Ook zag ik de andere reacties hierop al binnenstromen. Hoe ik deze zou aanvullen is dat (om even in hetzelfde universum te blijven) er nu een bar is neergezet, hier kunnen veel mensen een drankje doen, van een daarvoor geschikt menu hapjes bestellen en het prima naar hun zin hebben. Dan is er ook de mogelijkheid om een verzoek te doen voor een tafel als dit nodig is. De bar zal het gros van de bezoekers voorzien in hun behoeften en op die manier raken de tafels niet overvol.
segil schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:34:
[...]
Dat zou het wellicht ook helpen om dergelijke afwegingen te delen met ons? Zo van: jongens, ik heb me hard gemaakt voor jullie om idee/product/dienst X voor elkaar te krijgen, maar hogerhand beslist nu anders. Dat geeft dan een gevoel dat je voor ons (de community) er bent.
Er is niets zo fijn dan om te weten dat je teamleider/afdelingshoofd aan jouw kant staat en zich hard maakt voor jouw afdeling. Dan voel je je gehoord.
Eerder in dit topic heb ik al eens aangegeven dat het voor mij regelmatig voorkomt dat ik een beslissing binnen HQ afkeur omdat het slecht zal vallen bij de community. Mijn standpunt wordt negen van de tien keer netjes meegenomen, maar het komt ook voor dat er tegen mijn advies in wordt besloten bepaalde stappen te ondernemen. Daar kan een cm helaas niet tegenop boksen, ook al vangt die in de frontlinie vaak wel de klappen van de community. Er zijn aardig wat momenten geweest waar ik graag had willen zeggen ‘’ik heb mijn best gedaan, helaas mocht het niet baten.’’, echter vraag ik mij af of ik dan niet zal bijdragen aan het ‘’wij/zij’’ gevoel tussen HQ en community. En dat is juist iets wat ik namens mijn functie wil verminderen door de lijm te zijn. Het is dus zoeken naar een vorm waar ik wel die warmte naar jullie kan uitstralen zonder bij te dragen aan de polarisatie.
@
AtlAntA Duurde iets langer maar bij deze mijn antwoord.
Dit kun je het beste per situatie bekijken. Als we het hebben over de algemene wensen/klachten die dagelijks kunnen binnenkomen klopt het inderdaad dat die in de meeste gevallen eerst bij mij liggen. Dan zal ik ervoor zorgen dat het op de juiste plek terecht komt als er actie moet worden ondernomen. Dit geldt in grote lijnen ook voor de ‘hete hangijzers’ waar je naar refereert. Het is aan mij om deze te spotten en te bepalen wat de beste manier is om ermee aan de slag te gaan. Het is per onderwerp verschillend of ik dat zelf doe, of dat ik daar iemand op attendeer.
En zoals je zegt worden in sommige gevallen ook directe medewerkers getagd, wat ik daar mooi aan vind is dat dat een directe demonstratie is van hetgeen wat ik wil bereiken. De community weet bij wie ze moeten zijn voor bepaalde vragen en taggen deze mensen direct. Dat komt omdat deze personen vaak uit zichzelf al wat actiever in de community zijn en de community ze kent.
Het plan om medewerkers meer in contact te brengen met de community gaat vooral over
1: specifieke projecten zoals onze focusgroepen en
2: de algemene werkwijze van de afdelingen binnen Tweakers.
1. Voor grotere projecten worden op HQ (meestal per kwartaal) focusgroepen samengesteld (bestaande uit mensen van verschillende afdelingen) die gaan samenwerken om een doel te behalen. De richtlijnen voor communicatie hierover zijn eigenlijk gefocust op de interne kant. De communicatie naar buiten is hier weinig vertegenwoordigd, wordt aan de cm overgelaten (die er een enorme taak aan heeft om alle info te verzamelen) of zelfs vergeten (tot grote onvrede van de community). We kunnen dit verbeteren als experts per vakgebied als onderdeel van het project ook actief de community op de hoogte gaan houden en vragen beantwoorden. Zij zitten immers het diepst in de materie en daar heeft de community het meeste aan. Door als cm daarbij aangehaakt te blijven om dit in de goede banen te leiden en mijn collega’s te helpen als ze tegen dingen aanlopen weet ik overall wat er speelt maar hoef ik niet overal de antwoorden op te hebben/geven.
2. Sommige afdelingen doen op dit moment niets tot weinig met de community en zouden dit meer in hun dagelijks werk kunnen verweven zodat ik minder als doorgeefluik wordt gebruikt. Door dit zelfstandig(er) te gaan doen zullen zij meer op de hoogte zijn van wat er speelt binnen de community omdat ze zich er vaker in begeven, wat de kwaliteit van hun werk op termijn ook zal verbeteren.
Ik hoop dat jullie beiden gekscherend bezig zijn want als je dit als CM gaat doen dan ben je in 1x al je geloofwaardigheid kwijt.

That’s never gonna happen, uiteraard.

Luca schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:55:
[...]
Nou wat mij betreft is dat dan redelijk gefaald. Het gros van de community kent moonsugar waarschijnlijk niet eens. Dus aanspreekpunt? Nou, nee.
Verder snap ik niet waarom je een jaar nodig hebt om het team te leren kennen, maar dat zal wel aan mij liggen.

Er zijn meer opmerkingen gemaakt die in dit straatje passen, maar ik quote even alleen deze om dit te illustreren. Er is enorm veel gebeurd het afgelopen jaar, waaronder (naast de dagelijkse werkzaamheden die constant variëren in onderwerp en/of tijdrovendheid) de ontwikkeling van een communitystrategie waar ik dit jaar (eindelijk!) meer over naar buiten kan en mag treden. ‘Het team leren kennen’ dekt écht niet de lading van 2020.
Ik kan best wat meer details geven aangezien ik feedback krijg over de wolligheid van mijn tekst (staat genoteerd, dus dan ga ik gewoon over op mijn eigen informele toon). Ik heb mij als verse tweaker gefocust op de ins en outs van het platform. Er was niet veel over gedocumenteerd en ik kon ook niet ingewerkt worden door een voorganger, dus daar moest ik een vrij pittige start maken en veel zelf uitzoeken. De crew heeft me hier heel erg geholpen, vandaar ook dat ik met hen een hoop tijd heb doorgebracht.
Allereerst moest er aandacht komen voor de relatie tussen HQ en de crew, die situatie was bijzonder slecht. Nu zijn er meerdere processen opgezet om hen meer (en eerder) te betrekken bij onze werkzaamheden. Ik heb tijd besteed aan het leren van de moderatie-tools, historie van het platform, hoe het forum in elkaar steekt, kunnen werken met de back-end van de site en zo kan ik nog wel even doorgaan met opsommen). Daarnaast heb ik veel aandacht gegeven aan het analyseren van de positie van de cm binnen het bedrijf en hoe ik deze kon verbeteren/versterken zodat ik meer invloed kan gaan uitoefenen op de prioriteiten en het belang van de community. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld dat ik meer plekjes heb veroverd in bepaalde besprekingen/groepen om invloed te kunnen uitoefenen, de afdelingen meer op de hoogte stellen van het belang en de waarde van een community en ervoor zorgen dat ik exact weet bij wie ik moet zijn als er iets in gang gezet moet worden op de juiste en snelste manier. Dat gaat dit jaar zijn vruchten afwerpen.
Ik maak hier ook een side note voordat er nieuwe opmerkingen over Plus binnenkomen. Ik hoop dat jullie ook begrijpen dat dit een bedrijfsbrede beslissing is geweest waar ik fungeer als klankbord maar niet de macht heb om zoiets compleet te veranderen of tot een halt te roepen. Ook is dit project écht iets wat gedragen wordt door een groep op HQ die samen de koers bepalen. Ik merk dat sommigen mij de gebeurtenissen rondom Plus kwalijk nemen en mijn ‘veto-recht’ op HQ wat overschatten.
Stovirpi schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:39:
Het werd eerder al gesuggereerd dat de functietitel wellicht onhandig gekozen is. Het is de strategische keuze om de medewerkers en crew dichter bij de community te krijgen. Het is een intern gerichte functie i.p.v een extern gerichte functie.De afstand is nu te groot en daardoor onstaat er frustratie in de community.
Pas de functie aan naar: praat-met-de-klant improvement manager en het is voor iedereen duidelijk.
Desalniettemin. Je krijgt nu veel negatieve feedback en ik hoop dat dat je het van je af kunt zetten. Veel succes de komende periode!
Ik heb teveel aan één kant gezeten het afgelopen jaar waardoor dit soort suggesties vaker terugkomen, en ik waardeer het (al dan soms wel erg creatieve

) meedenken. Beide kanten in balans vertegenwoordigen is toch echt wat de functie van cm inhoudt en waar mijn motivatie en achtergrond ligt. De kritische ‘eerst zien dan geloven’ mentaliteit begrijp ik en motiveert mij juist om hier hard aan te gaan trekken dit jaar.
Angeloonie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:54:
[...]
Welkom op je 1e werkdag, want als je had verteld dat dit ook echt zo was dan had ik het zo geloofd, ik heb je werkelijk nog nooit eerder gezien ergens

Je bent totaal onzichtbaar in de community, ik zie iets van 50 posts in 2020, dus daar moet je keihard aan gaan werken. Leuk dat je de achterkant nu kent, nu hard werken aan de voorkant.
En alsjeblieft, post nooit meer van dit soort vage-pseudo-marketing praat:
Daar zit niemand op te wachten. Gewoon helder en vooral concreet communiceren, niet er omheen draaien met vage termen.
Dat is nu duidelijk inderdaad.

FirePuma142 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:02:
[...]
Ik snap de overweging om de organisatie minder afhankelijk te maken van de persoon die de rol van cm vervult en ik denk dat dat een goede keus is. Dat laat niet onverlet dat je aan de ene kant het proces zo kunt inrichten, maar ook het gezicht van de community kunt zijn. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat jij bij beslissingen met community-impact het leeuwendeel van de communicatie verzorgt en hun belangen vertegenwoordigt. Dus niet zoals hier ten tijde van zeef gebruikelijk was iemand die continu zijn kop boven het maaiveld uitstak, maar wel op "projectbasis".
Het gegeven hier is dat al onze keuzes op wat voor manier of vorm altijd invloed zullen hebben op de community. Daarom raakt een cm in de rol van het doorgeefluik altijd compleet overladen en heb ik de keuze gemaakt ervoor te zorgen dat elke afdeling de verantwoordelijkheid mede draagt om de tevredenheid van de community te beschermen. Nu neem ik meer de rol van klankbord aan bij bepaalde projecten en weegt mijn rol zwaarder bij meer ‘dedicated’ community-projecten. Jouw suggestie van projectbasis is iets wat langzaam begint te ontstaan maar zeker nog wat meer mag worden aangescherpt.
Het is wellicht ook een idee om een soort van ledencommissie te vormen waar een afvaardiging van de Tweakers-community in plaats neemt om over bepaalde onderwerpen en de communicatie er over mee te denken. Daar is natuurlijk niet elk onderwerp geschikt voor, maar sommige onderwerpen juist wel. Daar heb je natuurlijk ook de Tweakers-crew voor, maar wat vers bloed en meer relatieve buitenstaanders hebben vaak een andere blik.
Er zijn dit jaar al meerdere concepten bedacht waarin we dit wilden opzetten, we noemden dit de ‘raad van advies’. Echter is het heel lastig om met een kleine groep gebruikers de stem van de meerderheid te simuleren. Ook onze afdeling Product/Dev staat vaak voor deze uitdaging bij het ontwikkelen van features. We hebben zoveel verschillende soorten tweakers die allemaal op een andere manier gebruik maken van het platform dat we genoeg aandacht willen besteden aan het vinden van een vorm die representatief is voor de gehele community. Hier worden al wel wat interessante stappen in gezet.
Wellicht begrijpen we elkaar verkeerd. Ik ben voornamelijk actief op het forum en buiten dit soort topics kom ik dus voornamelijk in aanraking met de GoT-crew. Voor zover ik weet zijn dat buiten jezelf allemaal vrijwilligers. Ik zie hen dus als vooruitgeschoven post om die community-mindedness op het forum te faciliteren. Dat zou ik als vrijwilliger een flinke uitbreiding van mijn takenpakket vinden.
Ik denk dat we elkaar inderdaad verkeerd begrijpen hier. Het stukje community-mindedness is gericht op mijn collega’s op HQ. Lang niet iedereen van hen is op de hoogte van wat onze community precies inhoudt, wat de wensen zijn en hoe bijvoorbeeld alleen al het forum werkt. Iets waarvan ik vind dat het eigenlijk niet (meer) kan. De crew zal er dus juist profijt van hebben als deze mensen meer kennis krijgen op dit gebied en zich bijvoorbeeld ook meer gaan mengen in de community. Dat kan gaan over inhoudelijke vragen over hun werk en projecten maar ook gewoon over gezellig meedoen.
I'll be back (voor meer reacties op vragen e.d.) Heb een dag vol meetings vandaag.
[
Voor 16% gewijzigd door
Moonsugar op 12-02-2021 15:19
]