Anakha schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:56:
Eén van de lastige onderdelen van de rol van schakel tussen hq, vrijwilligers en community lijkt me dat je voor elke groep een andere wijze van communiceren nodig hebt.
Ik heb het gevoel dat Moonsugar het nog lastig vindt om aan te voelen welke stijl en welk taalgebruik passen bij de community. En wellicht ook daarom terughoudend is met actief deelnemen, uit zorg het misschien verkeerd te doen. Dat er altijd meteen een legertje klaarstaat om je onvriendelijk af te fakkelen wanneer je iets niet handig opschrijft zal daar niet bij helpen.
Dat valt wel mee, ik voel me in de topics waar ik heb deelgenomen eigenlijk heel erg welkom en heb niet het idee dat mijn taalgebruik daar als verkeerd gezien wordt.

Kiswum schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:39:
[...]
Ik ben benieuwd wat 2021 gaat brengen. Ik hoop dat het dan wel in klare taal wordt uitgesproken, zonder superlatieven of marketingtaal. Als iets kan, dan kan het. Als iets niet kan, dan kan het niet. Zolang het maar duidelijk wordt doorgegeven.
Ook in dit topic denk ik vooral onhandigheid te zien qua communicatie van Moonsugar, ondanks de duidelijk goede bedoelingen erachter. Vage terminologie, management-bewoordingen, zonder ergens concreet te worden. Een stijl van communiceren die ik ken uit strategisch overleg, waar Moonsugar zich waarschijnlijk als een vis in het water voelt.
Ik vond dit wel een grappige observatie, niets is namelijk minder waar. Ik voel me over het algemeen totaal niet thuis in ‘marketing-speak’ of strategische overleggen. Van mij mag het soms allemaal wel wat relaxter. Ik heb de manier waarop het in de huidige vorm overkomt wellicht onderschat in de poging het zo goed mogelijk te verwoorden. Ga ik de volgende keer anders aanpakken!
Ik zou Moonsugar denk ik aanraden om lekker anoniem met een ander account flink actief te worden binnen enkele topics die haar liggen, om zo beter te begrijpen welke stijl van communiceren misschien beter valt, zonder de druk van het rode jasje wat zorgt dat elk woord op een goudschaaltje gewogen wordt.
Stel je nou voor dat de cm een clone aanmaakt? Dat kan niet hoor!

FirePuma142 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:42:
[...]
Laat ik vooropstellen dat het er op lijkt dat je kritiek op je rol persoonlijk opvat, dat is niet de insteek van hetgeen wat ik probeer te zeggen. Het is prima dat we van mening verschillen en ik ben blij dat dat kan hier, maar ik zie dit als een, simpel gezegd, zakelijk gesprek. Dan ben ik liever direct en duidelijk dan dat ik zeer omfloerst mijn zegje moet doen om de persoon in de rol niet te kwetsen. Dat moet je echt los van elkaar zien. Ik keur jou niet af, ik ken je niet, maar de manier waarop je de rol van cm vervult, daar heb ik best wel wat op aan te merken.
Het is niet de bedoeling geweest dat dat zo overkwam, maar laat ik in elk geval aangeven dat ik de manier waarop je nu schrijft echt veel prettiger vind om te lezen. Je komt voor mij (en anderen) soms wat hard uit de hoek, maar (zoals ik eerder aangaf) vind ik een groot deel van je feedback vaak heel sterk. De iets mildere toon zorgt er voor mij in elk geval voor dat ik me veel meer uitgenodigd voel om het gesprek met je aan te gaan.
Ik had verwacht wel een steviger hand van de community manager te hebben gezien in het afgelopen jaar. De aanloopperiode (zo noem ik het dan maar even) is wat mij betreft echt veel en veel te lang. Ik vind het niet noodzakelijkerwijs een slecht idee om de rol van cm anders in te vullen dan voorheen, maar op welke manier je hem ook invult: zichtbaarheid is een groot goed. Zonder die zichtbaarheid, en dat hoeft echt niet alleen maar als doorgeefluik te zijn, geef je jezelf niet de kans om je rol naar volle te benutten.
Ik ben zelf ook van mening dat de aanlooptijd vrij lang is geweest. Het feit dat ik die keuze heb gemaakt betekent niet dat die perfect was, maar voor mij goed heeft gewerkt. Het is nu aan mij de taak om mijn tekortkomingen op dat vlak aan te gaan pakken. En als hier ideeën over zijn hoor ik dat uiteraard graag.
Dat vind ik op het eerste gezicht geen onlogische keuze. Ik vraag me dan wel af of er niet te zwaar geleund gaat worden op vrijwillige krachten als het om de forumcommunity gaat.
Zou je kunnen toelichten waarom er meer druk op de vrijwillige krachten zou komen als onze medewerkers zelf meer interactie met de community aangaan? Ik zie nu het verband eventjes niet tussen die twee en ben wel benieuwd wat je daarmee bedoelt.
Ook maak ik me dan nogal zorgen over de crew en de manier waarop er wordt gemodereerd en gecommuniceerd. Laat ik het voorzichtig zeggen, als crew en als inner circle kun je je op GoT een stuk meer permitteren dan een willekeurige gebruiker.
Dit is een wat complexer vraagstuk wat niet alleen van nu is. Al jaren is er vanuit een deel van de community kritiek op de moderatie van Tweakers, en op HQ ontstaan er discussies over wat we wel en niet moeten toelaten op ons platform. Ik ben van mening dat wij regelmatig in de spiegel moeten blijven kijken zodat we onszelf en elkaar kunnen blijven verbeteren. Daarnaast schrik ik er regelmatig van als ik zie wat onze collega’s en crew op dagelijkse basis naar hun hoofd geslingerd krijgen en we dat allemaal maar moeten slikken. Het is een vraagstuk waar alle (online) communities mee dealen en waar niet per se een panklare oplossing voor bestaat. Het is aan ons de taak om er zo goed mogelijk mee om te gaan en hier gesprekken over te blijven voeren.
Ook is er dan een significante verbetering nodig als het gaat om feedbackloops, die zijn nu eigenlijk niet bestaand. Er is een vergaarbak zoals een feedbacktopic, maar met die vergaarbak wordt nu niet bijzonder transparant omgesprongen. Er wordt zeer, zeer selectief gereageerd, er wordt niet samengevat of geïnventariseerd, er wordt geschermd met andere feedbackmechanismen waarvan de resultaten onbekend blijven en zo kan ik nog wel even door gaan.
We gebruiken momenteel een aantal tools die goed werken voor gebruikerstests op de site maar voor sommige vraagstukken komen we nog niet veel verder dan het openen van een topic. De resultaten daarvan zijn niet altijd representatief voor de gehele community omdat we vaak een vocale meerderheid krijgen die daar actief is. Hierdoor blijft de input van de gehele groep onzichtbaar. We zijn ons hier zeer bewust van en delen de mening dat hier verbetering nodig is.
Het lijkt er overigens wel op dat er in het Tweakers Plus-topic nu eindelijk eens niet meer lukraak door iedereen met een rood jasje wordt gereageerd, maar alleen door een aantal aangewezen personen. Dat geeft al heel veel meer rust en regelmaat, hoewel de interactie nog enigszins beperkt is.
Fijn dat je die verbetering opmerkt. Nu is Plus een uitzonderlijk voorbeeld als het gaat om communicatie, we hebben dit zeker niet perfect aangepakt en kunnen nog veel leren. Fijn is wel dat de mensen die daadwerkelijk op het project zitten en verantwoordelijk zijn voor de gemaakte keuzes ook antwoord geven op de vragen die uit de community komen.
Skyaero schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:48:
Gefeliciteerd! Misschien omdat ik een Hero abonnement heb, dat ik je wat vaker in (een select deel) van de community tegen ben gekomen dan anderen in dit topic; de prijzenpuzzel voor abonnees. het toesturen van een gewonnen prijs

en de corona-proof abonneedag.
De corona-proof abonneedag was erg geslaagd! Ik vond het super leuk. We kregen hele goede feedback over het feit dat het op deze manier makkelijk was om erbij te zijn als je normaal niet naar Amsterdam wilt afreizen en het in de smaak viel om op een laagdrempelige manier een kijkje in de keuken te nemen bij andere tweakers. Een formule als deze zullen we er op wat voor manier dan ook wel inhouden, ook na corona.

Ik sta achter je ambitie om Tweakers-medewerkers dichter bij de community te krijgen, in plaats van dat een community manager als tussenpersoon fungeert. Ook omdat de Tweakers website enorm veel verschillende onderdelen kent die, naar ik verwacht, lang niet allemaal door de gehele community worden gebruikt.
Ik denk wel dat tot die tijd, jouw zichtbaarheid in de community belangrijk is. In dit opzicht ligt de lat voor je erg hoog. Ik durf wel te stellen dat we als community met Freek/Zeef als CM erg verwend zijn en daarmee hoge eisen stellen aan een CM.
Dat is zeker merkbaar en vormt van tijd tot tijd een flinke uitdaging. De manier waarop het hier altijd is ingevuld komt niet altijd overeen met het vakgebied van community management wat soms voor een disconnect kan zorgen omdat er zoveel verwachtingen zijn. Ik hoop deze wel bij elkaar te gaan brengen zodat we een manier vinden die voor Tweakers werkt.
Ik zou je wel mee willen geven om scherper te communiceren (of in management termen: SMART formuleren). Een klein voorbeeldje:
Het woordje 'als' is een voorbehoud, beter is 'wanneer', of liever gewoon 'we gaan x of y doen'. Het doet de ambitie te vrijblijvend voorkomen en dat komt niet goed over. Daarnaast, wat voor info en handvatten verwacht je de afdelingen te gaan geven? En als je aan 'het roer' staat, wat betekent dat dan voor jouw verantwoordelijkheden. Waar mogen we je volgend jaar mee feliciteren (of op afrekenen). Ik hoop hier zeker meer over te lezen in je .plan.
Bedankt voor je feedback. Er is niet de intentie om die vrijblijvendheid uit te stralen, ik wil vooral voorzichtig zijn met het doen van beloftes omdat dat ons in het verleden niet in dank is afgenomen als de zaken toch anders lopen. De rest van de vragen die je stelt zijn inderdaad meer bedoeld voor een vervolg op dit stuk wat meer de diepte ingaat, bijvoorbeeld binnen het genoemde .plan of eventueel een ander topic. Ik ben nog zoekende naar de beste vorm en frequentie van zoiets, input daarover is zeer welkom.
Zebby schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:52:
Lastige rol, je staat tussen de wensen van de community en de wensen van je werkgever. Tweakers kent een aardig fanatieke community, waardoor je vaak te maken gaat krijgen met zeer emotioneel gedreven reacties. Ik hoop altijd dat het laten zien van de mens achter de titel helpt bij het relativeren.
Sowieso is jaar 1 altijd nodig om je goed in te kunnen werken, en nu tijd om door te pakken. Succes!
Het is een rol waarbij je constant tussen twee fronten staat. Dat is niet gemakkelijk, maar wel een waar je veel voldoening uithaalt als het goed gaat. Ik hoop met dit topic inderdaad iets meer de mens achter de titel te laten zien en zo transparant mogelijk te zijn over mijn keuzes en de zaken die ik wil verbeteren zoals de zichtbaarheid. Bedankt voor je reactie!
NMe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:24:
[...]
Ik vind het jammer dat het op de toon moet die gebruikt wordt maar ik begrijp het sentiment wel heel erg. Tweakers is een hechte community en jezelf een jaar lang eigenlijk bijna niet laten zien als community manager gaat mensen opvallen. Het is erg moeilijk om de community ervan te overtuigen dat jij voor hen vecht als sommige mensen letterlijk niet eens weten dat je bestaat.
Zeef en Ginz gaven natuurlijk op hun eigen manier invulling aan de functie en het is je goed recht als CM om het helemaal op jouw manier te doen, maar door de geschapen verwachtingen van je voorgangers is het denk ik niet meer dan normaal dat het gebruikers opvalt dat je "niet aanwezig bent." Ik weet als ex-crew dat het achter de schermen een heel ander verhaal kan zijn, maar ik neem aan dat je begrijpt dat wij dat niet kunnen zien. Wij zien alleen een CM die zich een jaar lang heeft gekenmerkt door afwezigheid en daarna hier een bericht plaatst met vooral veel beloftes en (nog?) weinig om te laten zien van het afgelopen jaar.
Dat is zeker waar, en ook de reden dat ik heb besloten om dit topic te openen. Ik had zeker niet verwacht dat het hier een feestje zou worden en vond het ook best spannend. Het is frustrerend om negatieve reacties te krijgen als je al een jaar keihard hebt gewerkt aan een fundatie voor de community, maar ik begrijp de scepsis als je er letterlijk niets tot weinig van hebt kunnen meekrijgen. Die verbetering moet en gaat er komen.
Dankjewel! Ik krijg soms nog weleens de vraag of ik het allemaal nog wel leuk vind hier, en het antwoord is volmondig JA.

Ik heb bovenstaande even apart gequote als je het niet erg vindt. Als ik het dus goed begrijp probeer je de crew zelf in directer contact te brengen met de community. Maar wat houdt dat in de praktijk in? Stel er is een heet hangijzer topic ergens wat de community diep raakt en de onvrede over het wegblijven van inhoudelijke crew reacties groeit. Ga jij dan tegen de crew leden die bij dat item betrokken zijn zeggen: "Hey er ontstaat een brandje daar. Daar moet even wat inhoudelijks gezegd worden, Het liefst bevredigend."?
Komt misschien wat raar over hoor maar ik snap niet precies hoe je zoiets nou in wilt vullen. In mijn (zeer) beperkte ervaringen met CM's op fora en community driven site's is het eigenlijk altijd de bedoeling dat de CM de wensen/klachten etcetera doorvertaald naar iets bruikbaars voor de crew. En andersom. En dat betekent dus ook dat de CM 'veel shit' moet eten van beide kanten om het maar even bot te zeggen.
Aan de ene kant veel hulde dat je aan deze van oudsher moeilijke functie een andere draai wilt geven maar zoals je het hierboven beschrijft zie ik dat niet echt werken. Als men hier ergens op het forum een directe reactie wenst van een crew lid zoals bijvoorbeeld Wout of Koen dan wordt diegene toch gewoon getagged? Misschien mis ik iets hoor. Ik laat me graag onderwijzen.

Ik wil even checken wie je hier bedoeld met ‘’crew’’ om verwarring te voorkomen. Wij gebruiken die term namelijk voor onze admins/mods maar ik denk dat je hier wellicht de medewerkers van Tweakers bedoelt omdat je Koen en Wout noemt? Als je me dat even kan laten weten beantwoord ik graag je vraag!
P1nGu1n schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:45:
Ik vind de toon van een aantal reacties hier ook erg jammer. Eens: erg zichtbaar was je het afgelopen jaar niet. De afwezigheid van fysieke evenementen maakten het ook niet makkelijker voor je om te "integreren". De Tweakers community kan nou eenmaal erg kritisch en fel zijn, dat komt voort uit liefde voor diezelfde hechte community.
Die liefde zie en erken ik, en dat maakt het ook makkelijker om tussen de regels door te lezen. De fysieke evenementen versus aanwezigheid op het forum zijn in mijn optiek twee hele verschillende dingen. Ik denk dat het qua zichtbaarheid niet veel verbeterd was als deze in 2020 wel hadden plaatsgevonden. Uiteindelijk is het op een platform zoals Tweakers belangrijker is om online aanwezig te zijn dan afhankelijk te zijn van offline. Wel kunnen zulke evenementen helpen om mensen eens face to face te spreken, wat vooral gewoon erg leuk is. Ik heb 1x iets gezegd over dat ik het jammer vond dat er dit jaar geen evenementen konden plaatsvinden waardoor ik gelijk werd omgedoopt tot een Event Manager. Dat is zeer zeker niet de bedoeling en hebben we overigens al een prachtig team voor.

Maar wat ik vooral lees in je post is een CM met goede voornemens. Iemand die niet de woordvoerder wil zijn van beide kanten, maar de lijm ertussen. En deze dingen kan ik alleen maar toejuichen. Laat je niet ontmoedigen door de negatieve reacties, maar zet het om in iets positiefs en bewijs hen het tegendeel. Succes het komende jaar, ik hoop dat je je doelen behaald en we je hier nog vaak mogen zien!

Je neemt me de woorden uit mijn mond hier.

Himalaya schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:26:
Maar gaan we hier ooit uitkomen? Aan de ene kant heb je hier Tweakers dat een bedrijf wil zijn met omzet, efficiëntie en nieuwe producten en aan de andere kant de langjarige bezoekers die het zien als een community. Die twee dingen bijten elkaar continu en dat zal niet zo maar anders worden zolang er een winstoogmerk is.
We zullen altijd onze uitdagingen hebben, want de schoorsteen moet roken. Maar uiteindelijk gaat het om dat speciale gevoel van het vinden en verbinden van gelijkgezinden en het delen van dezelfde passies. Als het aan mij ligt zal dat altijd voorop blijven staan in het dagelijks werk wat ik hier doe. En misschien lijkt het niet altijd zo aan de buitenkant en moeten we soms keuzes maken die ons niet in dank worden afgenomen, maar ik kan je verzekeren dat Tweakers dit als bedrijf ook wilt zijn en blijven.
Cranzai schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:58:
Natuurlijk hoort betrokkenheid op fora er een beetje bij, maar fora struinen moet niet teveel "moeten"/werk worden. Zelf ooit als techie binnen gestroomd maar tegenwoordig veel meer op de "lifestyle" achtige fora te vinden. Wat ik waardeer aan de community is vooral de "tweaker-mindset", ook buiten computers e.d. Mijn tip (ookwel ongevraagde advies haha

) is dan ook: begin eens in de topic die bij je bestaande hobbies horen, zo kun je lekker "mee-nerden" op iets wat je al kent

Ik heb afgelopen jaar al wel een aantal pogingen gedaan om dit te doen. Ik moet je eerlijk zeggen dat het nog best lastig is om jezelf in een topic te wurmen! Ik heb wel een fijn plekje gevonden in het boardgames topic, begeef me soms in de huiskamer (al is dat een heel andere ervaring dan de rest van het forum

) en speel soms galgje. Ik probeer me vaker aan te sluiten bij onderwerpen die mij interesseren. Ik heb nog niet dat moment gevonden waar ik echt een topic wordt ingezogen en constant in het gesprek blijf. Misschien ligt dat aan de soorten topics die ik uitkies of heb ik gewoon nog niet de leukste plekjes gevonden. Tips zijn ook hier meer dan welkom want ik laat graag mijn gezicht zien.
Keep up the good work, times are changing en mensen moeten soms nou eenmaal wennen aan verandering (ook wanneer het hun beeld van een community betreft waarbij verandering inherent is aan vertrekkende en komende leden). Proficiat met je eerste jaar en veel succes met de vele die volgen!

Zeg dat wel! Dankjewel voor je bericht!

Hahn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:13:
[...]
Om concreet feedback te geven: Community Manager vergelijk ik zelf een beetje met een buurtvertegenwoordiger, maar de aanpak die Moonsugar gekozen heeft voelt wel een beetje als een buurtvertegenwoordiger die zich weinig in de buurt laat zien. En dan wordt het lastig om als 'buurt' je vertegenwoordigd te voelen
Wat vaker je neus om de hoek steken zou denk ik al wonderen doen. Het gros van je werk zou alsnog achter de schermen kunnen zijn, maar bijvoorbeeld elke dag of elke paar dagen even (een kwartier, half uur, wat je wilt) uittrekken om wat te laten horen zou al een heel ander beeld scheppen dan de radiostiltes van soms weken of zelfs maanden die er nu zijn.
En dat hoeven geen reacties te zijn waarin je alles oplost en iedereen te woord staat, maar een '[A] zal hierop terugkomen' of 'ik zal het eens polsen bij [B]' kweekt ook al een boel good will door alleen al gehoord te worden als gebruiker, zonder dat je het zelf allemaal hoeft te vertellen en doen

Ik vind dat een goede vergelijking en daar sluit ik me bij aan.

segil schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:38:
@
Moonsugar
Ik ben toch vooral benieuwd hoe en of je nieuwe ideeën over het community managen zich heeft vertaald in het premium/plus topic. Dat is momenteel toch wel een heet hangijzer met behoorlijk wat onvrede en frustraties. Waarin vooralsnog één van de grote kritiekpunten is dat in dat topic beperkte feedback komt en vooral selectief wordt gereageerd. En de modjes/crew vooral de kant kiezen van tweakers en niet blijk geven dat ze er ook zijn voor de community. Althans, zo ervaar ik het niet. Ik krijg toch vooral daar het idee dat mod/crew vind dat de beta fase prima verloopt en het huidige voorstel voor nieuwe abonnementen prima te verdedigen zijn.
Moeten wij als iets terug zien in dit topic over hoe de vernieuwde werkwijze is in het communiceren met de community en laten zien dat iemand het opneemt voor hen? En vind je ook dat dit momenteel een hoge prio heeft als het gaat om het managen van de community?
De huidige situatie met Plus is echt een hele uitzonderlijke. Dit is voor jullie én voor ons een compleet nieuwe (en moeilijke) situatie en zou ik niet als voorbeeld willen nemen voor de normale gang van zaken. Ik kan me goed voorstellen dat een hoop van jullie mij als aanspreekpunt zien als het gaat om hoe de communicatie rondom dit project verloopt. In de praktijk is het echter het werk van een heel multidisciplinair team en maken we gezamenlijk de keuzes over hoe we het aanpakken. Je ziet me daar minder omdat de mensen die daar aanwezig zijn de daadwerkelijke keuzes maken over Plus en dus veel meer informatie kunnen geven dan ik. Ik kan daar als cm best gaan reageren op feedback over een artikel, maar je hebt veel meer aan het antwoord van de redacteur die daarover gaat.
We hebben het écht niet perfect gedaan, maar proberen er nu wel het beste van te maken. Er is inmiddels bijvoorbeeld een communicatie-expert aangehaakt om ons bij te staan en we proberen oplossingen te verzinnen om de community tegemoet te komen (door bijvoorbeeld karmakorting in te voeren). Niemand had echter de illusie dat we met het aankondigen van een paywall alleen maar lovende reacties zouden krijgen.
De rol van cm bestaat om ervoor te zorgen dat de wensen van de community bij het bedrijf bekend zijn en vertegenwoordigd worden zodat er op basis daarvan keuzes kunnen worden gemaakt. Dat betekent helaas niet dat er altijd wordt gekozen voor een aanpak waar de community om heeft gevraagd (vaak om verschillende redenen waar een cm helaas weinig invloed op kan uitoefenen). Er zijn genoeg situaties waarbij ik iets heb afgeraden binnen HQ maar ik het antwoord krijg dat het helaas niet anders kan. Dit soort situaties krijgen jullie niet altijd mee, maar dat komt vaker voor dan je denkt.