Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-06 14:24
MacbookProx schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:32:
Hi all,

Ga binnenkort Tado aansluiten. Heb een Ziggo modem (connectbox, WiFi uit) en 3 stuks TP Deco M4 die de WiFi verzorgen.

Dien ik de bridge van Tado in de Connectbox te steken of in de Deco M4 zuil?

Hoop op het eerste, want eeneventuele uitbereiding met Philips Hue levert nog een poort te verbinden op, daarvoor is dan geen ruimte meer op de M4, wel in de Connectbox.
Kan op beide, zolang er maar een internetverbinding is. Houdt er wel rekening mee dat de bridge een beperkte range heeft en je dus mogelijk connectieproblemen krijgt met knoppen op zolder als de bridge beneden hangt. Maar dat hangt af van je huis.

De Hue bridge heeft sowieso een betere connectiviteit, omdat de lampen een mesh netwerk vormen. Daarnaast is de Hue bridge een stuk groter en geeft deze veel feller licht (waarom zijn dit soort apparaten altijd veel te aanwezig). Ik heb de Hue bridge daarom in de meterkast hangen en de Tado bridge aan een access point op de eerste verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik heb meerdere keren geprobeerd bij tado antwoord te krijgen, maar ze geven maar geen bevredigend antwoord.

Is het nou slim om één radiator niet van Tado te voorzien en een beetje open te laten staan, zodat de ketel 'restwarmte' kwijt kan? Of is tado slim genoeg dat is eerst de cv uitzet bij gewenste temperatuur en na een tijdje de laatste knop sluit?

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

EWK schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:02:
Ik heb meerdere keren geprobeerd bij tado antwoord te krijgen, maar ze geven maar geen bevredigend antwoord.

Is het nou slim om één radiator niet van Tado te voorzien en een beetje open te laten staan, zodat de ketel 'restwarmte' kwijt kan? Of is tado slim genoeg dat is eerst de cv uitzet bij gewenste temperatuur en na een tijdje de laatste knop sluit?
Effectief van van beide een beetje. Tado zal namelijk normaal gesproken de warmtevraag doen afnemen voordat de radiatorknop tevreden is met de temperatuur en zal afsluiten dus je ketel zal normaal gesproken al heel minimaal draaien (wellicht niet bij een aan/uit configuratie). Maar echt slim genoeg om na te laten draaien voor restwarmte uit de ketel: nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
EWK schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:02:

Je moet altijd zorgen dat je of een open radiator, of een bypass hebt. Niet zozeer vanwege restwarmte, maar omdat de pomp van de ketel altijd nadraait als de warmtevraag stopt. Als je voor een radiator kiest is het wel verstandig om deze radiator behoorlijk te knijpen.

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:11
Ik heb de Tado vloerverwarming setup, maar hij verwarmt echt veeeel te lang door; staat ingesteld op 20.5 met “Vroege start”; ingesteld op 06.45.

Hij begint rond 05:30 rond 19.7. om 06:45 Slaat hij af (20.5) graden.. dan is de vloer net warm en ondanks dat hij dan uitstaat is de vloerverwarming op temperatuur dus de kamer tikt snel 22 graden aan.

Iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nirgilis
Hetisookwat schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:42:
Ik heb de Tado vloerverwarming setup, maar hij verwarmt echt veeeel te lang door; staat ingesteld op 20.5 met “Vroege start”; ingesteld op 06.45.

Hij begint rond 05:30 rond 19.7. om 06:45 Slaat hij af (20.5) graden.. dan is de vloer net warm en ondanks dat hij dan uitstaat is de vloerverwarming op temperatuur dus de kamer tikt snel 22 graden aan.

Iemand hier een oplossing voor?
Vroege start deactiveren en het programma eerder laten starten. Als je dan nog overshoots krijgt contact opnemen met de klantenservice, misschien kunnen ze wat instellingen voor je tweaken.

Ondanks dat Tado een slimme thermostaat is, mist het nogal wat basale functies die thermostaten uit de jaren 90 al hadden, zoals een werkende vroege start (Tado geeft toe dat deze niet werkt), vakantie en vrije-dagen schema's, goede documentatie etc.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:15
nirgilis schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:25:
[...]

Je moet altijd zorgen dat je of een open radiator, of een bypass hebt. Niet zozeer vanwege restwarmte, maar omdat de pomp van de ketel altijd nadraait als de warmtevraag stopt. Als je voor een radiator kiest is het wel verstandig om deze radiator behoorlijk te knijpen.
Waarom is dat laatste eigenlijk verstandig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
GerbenBK schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:32:
[...]

Waarom is dat laatste eigenlijk verstandig?
Meestal wordt bij het installeren een vrij kleine radiator gekozen, zoals die in de badkamer. Wanneer deze volledig open zou staan zou bij warmtevraag een groot gedeelte van de warmte naar die radiator gaan. Hierdoor wordt de ruimte die je daadwerkelijk wilt verwarmen minder snel warm. Ook gaat de ketel pendelen, omdat de kleine radiator zijn warmte niet kwijt kan en de retourtemperatuur te hoog wordt.

Wanneer er wordt gekozen om de radiator(en) in de woonkamer permanent open te laten geldt dit natuurlijk niet, omdat dit meestal de ruimte is met de meeste warmtevraag ten opzichte van capaciteit.

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-06 07:23
Ik ben nieuw in dit Topic, daari al een tijdje een Tado systeem thuis naar tevredenheid. Ik heb niet het hele topic doorgespit voordat ik mijn vraag plaats, bij voorbaat excuus daarvoor.

In een kantoorpandje wat ik heb gekocht wil ik een nieuwe Tado installatie draaien:
- het pand staat leeg, ik verhuis pas over een jaar
- Ik heb een 4g router neergezet voor een low cost internetverbinding (TP link Archer MR 600 met een youfone 4g simkaart

Nu wil de internetbridge via deze router niet online komen. Het cloud lampje blijft knipperen. Via een vaste internetverbinding komt ie wel gewoon online.

Is er een manier om dit te laten werken?
- parental control is al uitgeschakeld
- firewalls heb ik al uitgezet (en weer aan toen bleek dat het geen verschil maakte)
- Primary DNS staat op 8.8.4.4. (google)

Alle andere instellingen voor zover ik kan inschatten conform specificatie Tado.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Zijn er anders mensen die wel een 4G router kennen die werkt met Tado?

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 11:11
Als ik mijn huis wil voorzien van Tado, iedere ruimte apart kunnen bedienen. Hoeveel knoppen heb ik dan nodig? Ik heb op de begane grond 3 radiatoren in drie kamers. En vier vertrekken met vloerverwarming aangestuurd door de unit op de foto. Deze heeft 7 zones. Eerste zone is aangesloten de rest moet nog gelegd worden. Boven heb ik in vijf kamers 6 radiatoren. Heb ik dan 16 knoppen en een thermostaat nodig?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUW0eOPOcT_eLzq380TJDCE38mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Vt4owOattNvdAv24SMm00cU.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:14

Seafarer

XXX

acidfever schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:06:
[...]

Effectief van van beide een beetje. Tado zal namelijk normaal gesproken de warmtevraag doen afnemen voordat de radiatorknop tevreden is met de temperatuur en zal afsluiten dus je ketel zal normaal gesproken al heel minimaal draaien (wellicht niet bij een aan/uit configuratie). Maar echt slim genoeg om na te laten draaien voor restwarmte uit de ketel: nee.
Dat klopt wel wat je zegt.
En Tado kan wel willen om met een klein beetje te verwarmen. Maaaaaaaaaaaaaaar als iemand een wat oudere ketel heeft en het minimum vermogen van die ketel is 10 kW. Dan is het toch wel heel verstandig om een bypass te hebben of een radiator die open staat.

( met dit weer kun je met 10 kW gewoon 3 gemiddelde nederlandse woonhuizen warmhouden) :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-06 21:27
De fiscalist schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:53:
Ik ben nieuw in dit Topic, daari al een tijdje een Tado systeem thuis naar tevredenheid. Ik heb niet het hele topic doorgespit voordat ik mijn vraag plaats, bij voorbaat excuus daarvoor.

In een kantoorpandje wat ik heb gekocht wil ik een nieuwe Tado installatie draaien:
- het pand staat leeg, ik verhuis pas over een jaar
- Ik heb een 4g router neergezet voor een low cost internetverbinding (TP link Archer MR 600 met een youfone 4g simkaart

Nu wil de internetbridge via deze router niet online komen. Het cloud lampje blijft knipperen. Via een vaste internetverbinding komt ie wel gewoon online.

Is er een manier om dit te laten werken?
- parental control is al uitgeschakeld
- firewalls heb ik al uitgezet (en weer aan toen bleek dat het geen verschil maakte)
- Primary DNS staat op 8.8.4.4. (google)

Alle andere instellingen voor zover ik kan inschatten conform specificatie Tado.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Zijn er anders mensen die wel een 4G router kennen die werkt met Tado?
Ik heb een MR200 met een PrePaid sim van T-Mobile er in voor het geval T-Mobile weer eens stuk is (het komt niet heel veel voor maar als het gebeurd, dan is dit gewoon handig (zeker omdat T-Mobile je dan een unlimited voucher code voor een aantal dagen geeft). Daarmee werkt mijn Tado (en eigenlijke mijn hele netwerk) zonder enig probleem, weet je zeker dat Youfone niet iets tegen houd?

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-06 21:25
Als ik de Tado radiatorknop inclusief M28 1.5 adapter er proef opdraai, dan houd ik ruimte over tussen de Tado en de pin in de kraan (Comap), de verwarming staat dan vol open.

Ik gebruik dan het 2de grootste pinnetje bij Tado meegeleverd. 1 groter, de langste, past niet.

Klopt dit? Gaat de radiatorknop pas werken zodra je installeert? Oftewel: komt het Tado mechanisme eruit tegen de pin om het te regelen zodra deze in werking is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijs93
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-06 07:57
MacbookProx schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:50:
Als ik de Tado radiatorknop inclusief M28 1.5 adapter er proef opdraai, dan houd ik ruimte over tussen de Tado en de pin in de kraan (Comap), de verwarming staat dan vol open.

Ik gebruik dan het 2de grootste pinnetje bij Tado meegeleverd. 1 groter, de langste, past niet.

Klopt dit? Gaat de radiatorknop pas werken zodra je installeert? Oftewel: komt het Tado mechanisme eruit tegen de pin om het te regelen zodra deze in werking is?
Zodra je de radiatorknop koppelt en instelt in de app, gaat ie zichzelf kalibreren. Dan zal bovenstaande zelf worden opgelost is mijn ervaring! :)

• MacbookProx
Perfect, dan ga ik aan de slag morgen!
Was bang dat ik iets extra nodig had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colossos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-03 13:51
Ik ben een nieuwe Apple gebruiker dus moet helaas m'n Nest Thermostaat de deur uit. Ik heb deze destijds aan laten sluiten door een monteur. Zelf ben ik helaas niet zo technisch.

Ik ben voornemens een Tado Draadloze Slimme Thermostaat aan te schaffen.

Op de CV (Intergas) is nu nog een Nest Bridge aangesloten, die neem ik aan met de Nest Thermostaat communiceert. Is het zo simpel als de Nest Bridge loskoppelen en de draadjes op zelfde manier aansluiten op de Tado Bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:58
XyberBorg schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:02:
[...]

Heb mijn installatie afgelopen week omgebouwd van manueel naar thermostatisch tbv het plaatsen van tado. Bij mij was het simpelweg een kwestie van het vervangen van het binnenwerkje. Die kostten voor Comap rond de €8 à €9 per stuk, zie bijvoorbeeld https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955. Check even of je ook zoiets voor jouw systeem hebt, scheelt nogal wat werk. Weet weinig van verwarmingssystemen, maar had binnen 3 uurtjes mijn hele manuele systeem vervangen en 14 tado knoppen up en running.
Ik heb zelf de volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_LKfPmq4AChfVEjr8IapqsOQHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8Am6aVZSc2iCAChfOIOZNWz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil bij 3 van deze het binnenwerk vervangen, kan ik daarvoor deze gebruiken?:
https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955

Wel twijfel ik nog een beetje of ik het zelf ga doen, of iemand wil laten langskomen hiervoor. Heb ook een vloerverwarming en lijkt me nogal een gedoe met het aftappen, weer bijvullen, en ontluchten van het gehele systeem.

Overigens gaan de verticale knoppen als dummy dienen, aangestuurd door een centrale thermometer beneden. Dus de verticale stand kan in dit geval :)

[ Voor 4% gewijzigd door -Edwin- op 12-11-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 16:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

Coopa schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:03:
Dag allen,

Ik heb vandaag alle radiatorkranen in huis vervangen door thermostatische van Heimeier (Heimeier Eclipse). Bij het plaatsen van de slimme thermostaten van Tado krijg ik een E4 melding, wat erop duidt dat "de afstand tussen de open en gesloten positie van het ventiel te kort is" (link).

Tado geeft aan dat de Heimeier kranen compatibel zouden moeten zijn, zonder adapters. In vergelijking met het plaatje op de foto, is het pinnetje bij mijn kranen een stuk korter. Dat zou de E4 melding kunnen verklaren.

En zowaar, door een klein moertje te lijmen aan het pinnetje, lukt het wel. Dan krijg ik geen E4 melding meer. Maar erg fraai is het niet. Ik ben dan ook op zoek naar een betere oplossing.

Mijn vraag: heb ik iets fout gedaan bij het monteren of instellen van de kranen? Is er een mooiere oplossing mogelijk? Hoor graag!

Bedankt voor jullie hulp alvast :)

[Afbeelding]
Ik heb op al mijn verwarmingspunten Heimeier Eclipse zitten en de Tado's passen er allemaal zonder issue op. Werkte direct zonder problemen. Dus het zou mogelijk moeten zijn.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-06 07:23
wvanommen schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:23:
[...]

Ik heb een MR200 met een PrePaid sim van T-Mobile er in voor het geval T-Mobile weer eens stuk is (het komt niet heel veel voor maar als het gebeurd, dan is dit gewoon handig (zeker omdat T-Mobile je dan een unlimited voucher code voor een aantal dagen geeft). Daarmee werkt mijn Tado (en eigenlijke mijn hele netwerk) zonder enig probleem, weet je zeker dat Youfone niet iets tegen houd?
Ik zou mijn eigen KPN simkaart of de Tmobile simkaart van mijn vrouw kunnen proberen... dank voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:47
Hoi Iedereen. graag jullie mening/advies
Mijn situatie. vloerverwarming BGG met een Comap radiator knop en 1 radiator met HW radiator. en 2 radiator's met een gewone knop.
Overige slaapkamer allemaal voorzien van een thermostaat kraan.

Graag zou ik alle kamer willen voorzien van een tado de vraag is of ik dit dan ook voor de woonkamer zou moeten waar kun de thermostaat hangt. HW lyric 6

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 10:26
Edit: fout aangesloten

[ Voor 108% gewijzigd door com2,1ghz op 13-11-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:14
merlin1201 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:06:
Hoi Iedereen. graag jullie mening/advies
Mijn situatie. vloerverwarming BGG met een Comap radiator knop en 1 radiator met HW radiator. en 2 radiator's met een gewone knop.
Overige slaapkamer allemaal voorzien van een thermostaat kraan.

Graag zou ik alle kamer willen voorzien van een tado de vraag is of ik dit dan ook voor de woonkamer zou moeten waar kun de thermostaat hangt. HW lyric 6
Alle radiatoren en Vvw die je wilt gebruiken moet je voorzien van tado knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 10:25
hpmkruit schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:45:
[...]

Alle radiatoren en Vvw die je wilt gebruiken moet je voorzien van tado knoppen.
Jup, en de Lyric 6 dus de deur uit.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAirwaver
  • Laatst online: 20:23
Beste mede Tado-gebruikers,

Ik zit met het volgende dilemma: wij verwarmen sinds kort de boven etage en hebben daar 4 tado- thermostatische kranen op zitten, beneden verwarmen we met vloerverwarming en de thermostaat van tado.

Echter ging de warmtevraag boven sneller dan beneden door betere isolatie beneden en werd het beneden (veel) warmer dan wenselijk.
Wij hebben vorige week een zonneklep op de vloerverwarming laten plaatsen, deze reageert helaas nog niet.

Na contact te hebben gehad met de tado helpdesk werd er geadviseerd om of de extensie Kit of een 2e thermostaat te plaatsen omdat die eerste thermostaat in de woonkamer blijkbaar niet de ketel én de zonneklep aan kan sturen.

Echter wordt extensie Kit niet meer door hun verkocht en ik vraag me af waarom?
Wat is volgens jullie de slimste oplossing?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
Die verkopen ze voor 99e op hun eigen site.

Ik zit in dezelfde situatie overigens, maar het blijft koud. Alles geïnstalleerd volgens de instructies. Eerst deed ‘ie het, toen weer niet. Zal wel liggen aan de R01/D31/TS oid instellingen.

Een enkele slimme thermostaat kan toch zowel een zoneklep aansturen (dit werkt) als een extensiekit aan de ketel?

Wie wat waar kan ik het beste contacten? Via Tado NL de helpdesk incl foto’s? Beetje rap antwoord doordeweeks?

[ Voor 83% gewijzigd door MacbookProx op 15-11-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAirwaver
MacbookProx schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:21:
Die verkopen ze voor 99e op hun eigen site.

Ik zit in dezelfde situatie overigens, maar het blijft koud. Alles geïnstalleerd volgens de instructies. Eerst deed ‘ie het, toen weer niet. Zal wel liggen aan de R01/D31/TS oid instellingen.

Een enkele slimme thermostaat kan toch zowel een zoneklep aansturen (dit werkt) als een extensiekit aan de ketel?

Wie wat waar kan ik het beste contacten? Via Tado NL de helpdesk incl foto’s? Beetje rap antwoord doordeweeks?
Ik kreeg binnen een dag en daarna na paar uur antwoord.
Echter gaf die vrouw aan na foto's te hebben gestuurd dat het niet mogelijk is om beide aan te sturen:

Goedemiddag Roland,

Dank weer voor de nadere informatie en de foto's.

Nu is het me helder wat het probleem is. In dit geval, kan namelijk de Slimme Thermostaat niet voor beide configureerd worden. Dit kan alleen maar één configuratie behouden en daarmee zal het alleen werken. In dit geval kan ik u dus aanraden om de bedrading van NO en COM eruit te halen, en op de zoneklep een andere Slimme Thermostaat, Draadlose Ontvanger, of Extensie Kit op aan te sluiten. Dan zou het wél apart kunnen regelen. Dan krijgt u in ieder geval twee verwarmingscircuit die dus individueel zullen funcioneren. Even ter informatie, de Extensie Kit verkopen wij zelf op de website niet meer, maar deze is wel nog te verkrijgen bij onze partners zoals bij Amazon.

Excuses dat ik dit probleem niet direct voor u kan oplossen. Ik hoop u hiermee te hebben voorzien van de informatie die u nodig heeft.

Mochten er in de toekomst nog vragen zijn kunt u uiteraard altijd bij me terecht. Fijne namiddag!

Met vriendelijke groet,

Wendy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
Dankjewel, dan ga ik zometeen eens een uitgebreid infoverzoek opstellen.

https://www.tado.com/star...ing%20en%20radiatoren.pdf

Ik heb Optie 2, maar die doet dus niet wat ik wil en kan mogelijk dus niet als ik jou reactie begrijp. Had al het idee dat zodra ik de klep aansloot de ketel het niet meer deed. Eerst dat maar eens ontkoppelen en pairen met de Wireless Receiver (de nieuwe extensiekit - 99e vanaf TadoNL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAirwaver
MacbookProx schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:00:
Dankjewel, dan ga ik zometeen eens een uitgebreid infoverzoek opstellen.

https://www.tado.com/star...ing%20en%20radiatoren.pdf

Ik heb Optie 2, maar die doet dus niet wat ik wil en kan mogelijk dus niet als ik jou reactie begrijp. Had al het idee dat zodra ik de klep aansloot de ketel het niet meer deed. Eerst dat maar eens ontkoppelen en pairen met de Wireless Receiver (de nieuwe extensiekit - 99e vanaf TadoNL).
Ik heb gekozen voor een 2e tado draadloze temperatuursensor, stond voor 70,- bij Amazon, overmorgen in huis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
Thanks, dat is optie 3 dus. Volgens mij enkel noodzakelijk indien je de thermostaat in je woonkamer (of waar je de temp met vloerverwarming wilt meten) niet met je klep kan bedraden. Volgens het schema zou de thermostaat zowel bedraad op de klep worden aangesloten als de Draadloze ontvanger op de ketel aansturen.

Ik ga ze contacten, zal terugkoppelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
  • Laatst online: 10-06 14:03
MacbookProx schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:11:
Thanks, dat is optie 3 dus. Volgens mij enkel noodzakelijk indien je de thermostaat in je woonkamer (of waar je de temp met vloerverwarming wilt meten) niet met je klep kan bedraden. Volgens het schema zou de thermostaat zowel bedraad op de klep worden aangesloten als de Draadloze ontvanger op de ketel aansturen.

Als je de mogelijkheid hebt om de bedrade thermostaat aan je zoneklep te hangen en deze op een ideale plek hangt in je ruimte, dan is dat inderdaad voldoende. Dan heb je de draadloze ontvanger nodig die aan je ketel hangt voor de communicatie met de ketel. Dat is optie 2 uit deze link van tado.

Ik heb een bedrade thermostaat aan de zoneklep hangen (NO en COM) en een losse draadloze temperatuursensor in de woonkamer, omdat ik geen bedrading kon trekken naar de ideale thermostaat locatie om goed temperatuur te kunnen meten in de ruimte. Dat is optie 3 uit bovenstaande link.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAirwaver
MacbookProx schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:11:

I know, maar dit was de goedkoopste optie en gebruik deze alleen maar om de zone-klep te sturen. De Thermostaat in woonkamer blijft de temperatuur aansturen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
Ja precies, optie 2 probeer ik weekend te krijgen. Iemand de juiste codering voor een Nefit NxT HRC24 Cw4 (uit 2020)?

Heb de zoneklep inderdaad op NO en COM en de ketel als op de foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kuj8dUkOPd1sqDTySS6Uj57LBCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wV5wbNq1faU2tvo72BOAvNHg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QO6BxicL1816tIEGLyZuhUdx2IQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFfEoCoySV1E7E2fbnh7fE7b.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij moet ik in the end voor D31 kiezen. Daarvoor TS, of R01? Of toch anders?

Als ik het hier kan oplossen hoef ik Tado niet te mailen ;)

Edit. Wat ook nog moeilijkheden kan geven: ik heb de oude thermostaat niet meer, dus kon die in de Tado app niet invoeren. Heb daar gekozen voor merk en type van de ketel.. Kan ook zijn dat de ketel nu de ‘oude’ thermostaat niet kan omzetten naar Tado..?

[ Voor 10% gewijzigd door MacbookProx op 15-11-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 15:19

henri8096

BIM is not a software!

MacbookProx schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:25:

Volgens mij moet ik in the end voor D31 kiezen. Daarvoor TS, of R01? Of toch anders?
Volgens de handleiding:
* Selecteer Temperatuursensor TS
* Selecteer verwarmingscircuit HC01
* Activeer aansturing warm water
* Extensiekit aanwezig
* Selecteer Nefit EMS-Bus D31

nevermind ;w
de ketel ondersteund opentherm, zie reactie hieronder

[ Voor 9% gewijzigd door henri8096 op 16-11-2021 11:32 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacbookProx schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:25:
Ja precies, optie 2 probeer ik weekend te krijgen. Iemand de juiste codering voor een Nefit NxT HRC24 Cw4 (uit 2020)?

Heb de zoneklep inderdaad op NO en COM en de ketel als op de foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik het hier kan oplossen hoef ik Tado niet te mailen ;)

Edit. Wat ook nog moeilijkheden kan geven: ik heb de oude thermostaat niet meer, dus kon die in de Tado app niet invoeren. Heb daar gekozen voor merk en type van de ketel.. Kan ook zijn dat de ketel nu de ‘oude’ thermostaat niet kan omzetten naar Tado..?
Op het oranje poortje van de ketel staat duidelijk OT

Ik vermoed dus (zonder onze database te checken) dat het om OpenTherm gaat.

Dan is D01 nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacbookProx
Dankjewel, ik heb gisteravond alles weer aan de praat gekregen, wacht enkel even de helpdesk af voor de juiste configuratie - ws D01 dan inderdaad.

Begreep dat Nefit normaal met EMS werkt, maar Tado dit snapt. En dat de Proline reeks de enige versie van Nefit is die direct om kan gaan met OT (vandaar dus D01).

Fijn weer, een warm huis :)

Edit: volgens de helpdesk per mail staat ‘ie in R01 correct voor relais van de zoneklep.
Edit: R01 - HC01 - HWv - EKv - D01 dus.

[ Voor 15% gewijzigd door MacbookProx op 16-11-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1234
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-06 15:27
Hoi Tado fans,

ik lees wel het een en ander over het bereik op dit forum, maar weinig concrete zaken (ja is natuurlijk wel afhankelijk van dikte muren ed)

Mijn woning is 550m2 en heb een energierekening van 1000e per maand. Gezien de verdeling van het huis moet er wel wat te besparen zijn. Echter vraag ik me af of alle knoppen bereikbaar zijn voor de dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:10

GVR

vincent_1234 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:32:
Hoi Tado fans,

ik lees wel het een en ander over het bereik op dit forum, maar weinig concrete zaken (ja is natuurlijk wel afhankelijk van dikte muren ed)

Mijn woning is 550m2 en heb een energierekening van 1000e per maand. Gezien de verdeling van het huis moet er wel wat te besparen zijn. Echter vraag ik me af of alle knoppen bereikbaar zijn voor de dongle.
Dat antwoord kan niemand je geven voor jouw specifieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1234
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-06 15:27
GVR schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:51:
[...]

Dat antwoord kan niemand je geven voor jouw specifieke situatie.
Daar ben ik me van bewust, het is alleen een beetje rot als je 25 knoppen hebt besteld, alles geinstalleerd en het blijkt toch niet te werken. Hopen op een goed terugstuurbeleid dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:23
Ik zal gek zijn...maar iets heel simpels lukt mij niet..

Zit op dit moment net op het punt dat de verwarming af en toe aan moet..maar het is nog niet koud genoeg om de schema's te hervatten.

Wat ik dus doe is bvb sochtends de verwarming handmatig aanzetten voor 2h lang...maar Tado zet dan gelijk het standaard schema ook weer aan...

Ik wil dat het gewoon weer uit gaat na die 2h...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:46

Priet

To boldly do what no one has..

Om mijn huis te voorzien van de mogelijkheid om in afzonderlijke kamers de temperatuur te regelen ben ik ook aan het kijken naar Tado.

Mijn situatie:
  • Beneden vloerverwarming
  • Thermostatische radiatorknoppen in hal, slaapkamers (4x) en badkamer
De CV ketel is een ATAG E-325EC / CW5 uit 2016 icm Atag One. Op de hal na wil ik alle kamers voorzien van een Tado radiatorknop.

Ik heb een foto gemaakt van onze vvw installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFHK3ruoyaMXWRVkjkiebNLtQiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXJaqrlgFK9edDBceP6Cj2Q9.jpg?f=fotoalbum_large

Een paar vragen:
Heb ik genoeg aan de bedrade starterskit icm 5 radiatorknoppen? Vergeet ik nu nog iets?

Op de foto is een bypass/drukverschilregelaar te zien. Ik lees hier en daar dat deze ook nodig is, dus zo te zien hoef ik daar niks meer mee te doen.

Wel lees ik nog het eea over een zoneklep voor de vloerverwarming. Als ik deze niet heb, zal de vloerverwarming dan altijd mee-verwarmen als de Tado de CV de opdracht geeft een van de kamers te verwarmen? Ik vraag me af hoe erg dit is. Beneden is de temperatuur altijd min of meer gelijk ingesteld en de korte tijd die nodig is om een van de kamers te verwarmen zal wss nauwelijks invloed hebben op de woonkamer beneden. Of zie ik dat verkeerd?

Als ik toch een zoneklep kies: hoe sluit je deze dan aan op de thermostaat/CV? Kan ik dit later ook altijd nog (laten) doen?

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Devian schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:01:

Zit op dit moment net op het punt dat de verwarming af en toe aan moet..maar het is nog niet koud genoeg om de schema's te hervatten.

Wat ik dus doe is bvb sochtends de verwarming handmatig aanzetten voor 2h lang...maar Tado zet dan gelijk het standaard schema ook weer aan...

Dat soort functies heeft Tado niet. De enige manier is een ander slim schema maken door een andere weekindeling te kiezen (ma-zo; ma-vr, za, zo; iedere dag los) en hierin je gewenste instellingen te zetten. In jou geval dus gewoon alles uit.

Maar waarom wil je dit eindelijk? De verwarming slaat toch niet aan als de temperatuur hoger is dan in je schema. En als deze er onder komt is verwarmen toch wenselijk? Ik ben wel jarloers op je goede isolatie, hier staat de verwarming al sinds begin oktober aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Devian schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:01:

Dit kan niet met Tado, maar wel met bijv. een domoticaserver, zoals Home Assistant. Werkt perfect icm Tado :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:23
nirgilis schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:29:
[...]

Dat soort functies heeft Tado niet. De enige manier is een ander slim schema maken door een andere weekindeling te kiezen (ma-zo; ma-vr, za, zo; iedere dag los) en hierin je gewenste instellingen te zetten. In jou geval dus gewoon alles uit.

Maar waarom wil je dit eindelijk? De verwarming slaat toch niet aan als de temperatuur hoger is dan in je schema. En als deze er onder komt is verwarmen toch wenselijk? Ik ben wel jarloers op je goede isolatie, hier staat de verwarming al sinds begin oktober aan.
Ik heb vloerverwarming en Tado werkt daarmee gewoon niet lekker. Overshoot als een malle en gaat ook weer veel te snel aan.

Ik heb dus een handmatig schema gemaakt met sochtends even verwarmen en einde dag even.

Maar het is nu nog niet koud genoeg om dat altijd aan te zetten.

Ik wil dus gewoon dat als de schema's uitstaan en ik hem handmatig 2h aanzet, hij daarna weer terug gaat naar de status waar hij op stond (uit).

Heb overigens home assistant in huis, maar mijn filosofie is ook om zoveel mogelijk in te stellen met de stock apps, maar kan wel even kijken of het als aanvulling werkt.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-05 14:23
Ik ontving vandaag deze e-mail van tado, maar het is me totaal niet duidelijk wat ze hier gaan doen met deze informatie, en hoe het mij gaat helpen energie te besparen. Iemand enig idee? Kan er weinig over vinden en ook na “gewoon op de knop te klikken” kom ik direct in de configuratie terecht…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTNIxEHxGbb8hjuEkoL0Qh3UJEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAKCZYPWCBNVowSpw3O5AkA6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:24
Ik heb een TADO thermostaat gekocht, bedraad, met 4 knoppen voor verschillende kamers.
Tot mijn verrassing werd mijn toch redelijk gangbare combinatie van een nefit trendline ketel met een easy control niet standaard herkend.
Ik heb nu een mail gekregen met een redelijk basale beschrijving voor aansluiten. Daarin staat niets over het instellen van de thermostaat na aansluiten, en op mijn vraag of dat moest kreeg ik een kort, is geprogrammeerd, zou moeten werken.

Klopt dat, ik zie op filmpjes dat er soms toch wat op de thermostaat ingesteld wordt.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:10

GVR

Thomas20 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:19:
Ik ontving vandaag deze e-mail van tado, maar het is me totaal niet duidelijk wat ze hier gaan doen met deze informatie, en hoe het mij gaat helpen energie te besparen. Iemand enig idee? Kan er weinig over vinden en ook na “gewoon op de knop te klikken” kom ik direct in de configuratie terecht…

[Afbeelding]
Ben ook wel benieuwd. Heeft @tado hier meer informatie over?

Wellicht kan het gasverbruik uitgelezen worden maar dit is in een slimme meter per uur geregistreerd volgens mij en je weet niet welk deel voor de cv is en welk deel voor andere verbruikers, dus volgens mij zinloos. Dan zou het alleen een dienst zijn die (net zoals je energieleverancier) zegt hoeveel je de afgelopen maand verbruikt hebt en of dat meer of minder is geworden, en hoe het zich verhoudt tot vergelijkbare huishoudens.
marcovandam schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:37:
Ik heb een TADO thermostaat gekocht, bedraad, met 4 knoppen voor verschillende kamers.
Tot mijn verrassing werd mijn toch redelijk gangbare combinatie van een nefit trendline ketel met een easy control niet standaard herkend.
Ik heb nu een mail gekregen met een redelijk basale beschrijving voor aansluiten. Daarin staat niets over het instellen van de thermostaat na aansluiten, en op mijn vraag of dat moest kreeg ik een kort, is geprogrammeerd, zou moeten werken.

Klopt dat, ik zie op filmpjes dat er soms toch wat op de thermostaat ingesteld wordt.
Ik heb ook een trendline maar had geen easycontrol. Was eenvoudig aan te sluiten, dus gewoon de stappen volgen, en dan merk je vanzelf of het goed werkt? Werkt het niet sluit je je oude thermostaat weer aan.

[ Voor 27% gewijzigd door GVR op 16-11-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:12
marcovandam schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:37:

Kan zijn dat je thermostaat eerst een firmware update nodig heeft voor ie werkt met nefit EMS. Dit was bij mij het geval, kan even duren voordat die doorkomt. In de app kun je de versie controleren. Met v90 of hoger zit je sowieso goed (weet de precieze versie waar het is toegevoegd niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-06 12:19
Hallo Tado,

Zojuist mijn Tado Slimme Aircobediening V3+ binnengekregen alleen ga ik hem gelijk weer terugsturen.
Kan hem helaas gebruiken waarvoor ik hem nodig had, ik had verwacht dat ik de thermostaat van de airco kon omzeilen en de thermostaat van de Tado kon gebruiken.

Helaas kan dat niet en is een gemiste kans, mijn airco floept de hele tijd aan/uit als ik hem op 20graden zet (verwarmen) omdat de lucht warmer wordt rond de airco dan denkt de airco ik ben op temperatuur maar midden in de kamer is het nog lang niet 20c, Ik had eigenlijk wel verwacht dat de Tado als thermostaat kon gebruiken en daarmee dat probleem oplossen. Helaas is het een 1 op 1 vervanging van de afstandbediening met wat 'slimme' functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stickeric schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:44:
Hallo Tado,

Zojuist mijn Tado Slimme Aircobediening V3+ binnengekregen alleen ga ik hem gelijk weer terugsturen.
Kan hem helaas gebruiken waarvoor ik hem nodig had, ik had verwacht dat ik de thermostaat van de airco kon omzeilen en de thermostaat van de Tado kon gebruiken.

Helaas kan dat niet en is een gemiste kans, mijn airco floept de hele tijd aan/uit als ik hem op 20graden zet (verwarmen) omdat de lucht warmer wordt rond de airco dan denkt de airco ik ben op temperatuur maar midden in de kamer is het nog lang niet 20c, Ik had eigenlijk wel verwacht dat de Tado als thermostaat kon gebruiken en daarmee dat probleem oplossen. Helaas is het een 1 op 1 vervanging van de afstandbediening met wat 'slimme' functies.
U kunt vragen aan onze support of u de "thermostatic mode" kunt proberen. Die zal de sensor in de tado gebruiken om uw AC aan te sturen.
De sensor in uw AC zal op die manier niet gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:37
stickeric schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:44:
Hallo Tado,

Dat kun je zelf ook instellen. Vraagt ie om tijdens installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-06 12:19
medu80 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:57:
[...]

Dat kun je zelf ook instellen. Vraagt ie om tijdens installatie.
Ik zie helaas die optie niet tijdens installeren of in de instellingen. Heb de support ondertussen ook een berichtje gestuurd voor die modus.

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-06 10:56
Over Evohome hoor ik dat de thermostaat knoppen soms goed hoorbaar zijn als het motortje loopt om de stand te verzetten. Hoe is dat bij Tado?

Uiteraard is dat heel persoonlijk en afhankelijk van de ruimte, grootte, etc, maar ben toch benieuwd naar ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Craftop
Tomono schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:22:
Over Evohome hoor ik dat de thermostaat knoppen soms goed hoorbaar zijn als het motortje loopt om de stand te verzetten. Hoe is dat bij Tado?

Uiteraard is dat heel persoonlijk en afhankelijk van de ruimte, grootte, etc, maar ben toch benieuwd naar ervaringen.
Ik vond het fijn dat ik de knop kon horen toen ik het systeem aan het opzetten was, zodat ik zeker was dat het allemaal werkte. Maar het is echt zo zacht dat het echt niet merkbaar is. Daarnaast moet je niet vergeten dat de knop niet heel de tijd open, dicht, open, dicht doet, maar hooguit enkele keren per dag. Dus het is echt niet noemenswaardig.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:37

Mavamaarten

Omdat het kan!

Tomono schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:22:

Hoorbaar is het zeker. Storend, dat vind ik niet, ik stoor me nogal snel aan dingen die meer lawaai maken dan nodig maar het klinkt eerder als iets dat werkt dan iets dat niet goed werkt. Ik heb ter vergelijking een Nuki lock en dat is echt een lawaaierig ding.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Tomono
Wat betreft aan/uit en OpenTherm.

Vandaag ook met een lokale ATAG CV installateur gesproken over het aansluiten van Evohome of Tado op onze Atag i36EC ketel. Hierbij vroeg ik naar de mogelijkheden van OpenTherm.

De installateur antwoorde dat OpenTherm niks toevoegt als de ketel (zoals die van mij) zelf al moduleert. Als de retourtemperatuur wordt bereikt dan gaat het vermogen al naar beneden. De besparing van OpenTherm is daardoor nihil.

Nu ben ik benieuwd of jullie Tado bewust op OpenTherm of juist op aan/uit hebben aangesloten.

• Priet

Priet

Priet schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:26:
Om mijn huis te voorzien van de mogelijkheid om in afzonderlijke kamers de temperatuur te regelen ben ik ook aan het kijken naar Tado.

Mijn situatie:
De CV ketel is een ATAG E-325EC / CW5 uit 2016 icm Atag One. Op de hal na wil ik alle kamers voorzien van een Tado radiatorknop.

[Afbeelding]

Een paar vragen:
Heb ik genoeg aan de bedrade starterskit icm 5 radiatorknoppen? Vergeet ik nu nog iets?

Op de foto is een bypass/drukverschilregelaar te zien. Ik lees hier en daar dat deze ook nodig is, dus zo te zien hoef ik daar niks meer mee te doen.

Wel lees ik nog het eea over een zoneklep voor de vloerverwarming. Als ik deze niet heb, zal de vloerverwarming dan altijd mee-verwarmen als de Tado de CV de opdracht geeft een van de kamers te verwarmen? Ik vraag me af hoe erg dit is. Beneden is de temperatuur altijd min of meer gelijk ingesteld en de korte tijd die nodig is om een van de kamers te verwarmen zal wss nauwelijks invloed hebben op de woonkamer beneden. Of zie ik dat verkeerd?

Als ik toch een zoneklep kies: hoe sluit je deze dan aan op de thermostaat/CV? Kan ik dit later ook altijd nog (laten) doen?
Iemand?

• MrScratch

MrScratch

Priet schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:26:

Mijn situatie:

[Afbeelding]

Een paar vragen:

Ik heb een vergelijkbare situatie en heb er voor gekozen wel een zoneklep te installeren. Deze dient dan na de bypass op de aanvoer geplaatst te worden. Lijkt erop dat je net te weinig ruimte daar hebt. Misschien kun je de bypass beetje verplaatsen of met kniekoppelingen even de bocht om voor de zoneklep.

Je kunt zeker het eerst alleen met de thermostaatknoppen proberen en later als het toch problemen geeft deze alsnog toevoegen, denk ik. Dan installeer je eerst de centrale tado thermostaat op de CV-verbinding. Als je naar een zoneklep situatie overstapt, dan moet de thermostaat op de zoneklep en een extensiekit (of hoe heet dat nowadays) voor de aansturing van de CV-ketel.

Misschien interessant om eens door te lezen is mijn topic over hoe ik het uiteindelijk geimplementeerd heb: vloerverwarming hoe combineren met slimme thermostaat

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 11:48
Of, zoals ik, met Domoticz oid de pomp van je vloerverwarming aansturen (zie eerdere posts in dit topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
acidfever schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:58:
[...]

Jep, allemaal zaken die andere aanbieders van slimme thermostaten al jaren hebben en tevens redelijk basale functionaliteit waarvan je niet begrijpt dat het er niet in zit (staat verder ook los van de achterliggende techniek, dit is puur front-end/ux functionaliteit).

Zie ook:
https://community.tado.co...504/slimmer-schema#latest

https://community.tado.co...ma-kunnen-kopieren#latest

https://community.tado.co...45/vakantie-schema#latest

De vraag om een slimmer schema staat al bijna 2 jaar op de wensenlijst en er is flink voor gestemd maar zonder roadmap heb je als gebruiker geen idee welke zaken wel en welke zaken niet worden opgepakt (er worden in ieder geval ook zaken opgepakt waar aanzienlijk minder op is gestemd dus daar ligt het niet aan).

Maar er zit de laatste tijd wat beweging in nieuwe functionaliteit toevoegen dus een mens houd hoop. :/ ;)
Een jaar later is de copy-functionaliteit een week live geweest en vervolgens weer verwijdert omdat het "de app te moielijk zou maken" ?! WTF Tado. Het hele instellen is nu zo irritant dat ik nu net de installatie alweer overweeg het geheel eraf te schroeven.
Zelfs al zou de app hierdoor "te druk" worden, biedt deze funtionaliteit dan in ieder geval op de website aan.

Nee, ik ben vooralsnog niet onder de indruk, helaas.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet

Priet

MrScratch schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:57:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie en heb er voor gekozen wel een zoneklep te installeren. Deze dient dan na de bypass op de aanvoer geplaatst te worden. Lijkt erop dat je net te weinig ruimte daar hebt. Misschien kun je de bypass beetje verplaatsen of met kniekoppelingen even de bocht om voor de zoneklep.

Je kunt zeker het eerst alleen met de thermostaatknoppen proberen en later als het toch problemen geeft deze alsnog toevoegen, denk ik. Dan installeer je eerst de centrale tado thermostaat op de CV-verbinding. Als je naar een zoneklep situatie overstapt, dan moet de thermostaat op de zoneklep en een extensiekit (of hoe heet dat nowadays) voor de aansturing van de CV-ketel.

Misschien interessant om eens door te lezen is mijn topic over hoe ik het uiteindelijk geimplementeerd heb: vloerverwarming hoe combineren met slimme thermostaat
Dank je! Ik ga dat topic eens doorlezen :)

Er is flinke korting op Tado producten tijdens Black Friday, dus dat is wel de moeite waard _/-\o_

Hoe is jullie ervaring met vloerverwarming icm 'vroege start'? De ATAG One die we nu hebben heeft dat redelijk onder controle. Weinig overshoots en nauwelijks omkijken naar.

[ Voor 6% gewijzigd door Priet op 19-11-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Priet schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:46:
[...]

Dank je! Ik ga dat topic eens doorlezen :)

Er is flinke korting op Tado producten tijdens Black Friday, dus dat is wel de moeite waard _/-\o_

Hoe is jullie ervaring met vloerverwarming icm 'vroege start'? De ATAG One die we nu hebben heeft dat redelijk onder controle. Weinig overshoots en nauwelijks omkijken naar.
Dat zal een flink stuk schelen als je het met black friday kan aanschaffen.

Vroege start heb ik geen ervaring mee. Ik heb mijn vloerverwarming 24/7 op dezelfde temperatuur staan (behalve heel af en toe als mijn moeder in huis is en het koud heeft ;) ) dus daarmee kan ik je niet helpen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 09:13
Vraagje, ik zit (ook) naar Tado te kijken als Smart Thermometer systeem.

Ik zit met stadsverwarming en heb dus geen ketel.

In de hal hebben we zo'n knop om het gehele huis te "limiteren" qua warmtetoevoer, die je volgens mij met de draadloze slimme thermostaat moet vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TfKqlnS.jpeg

Verder hebben we wat radiatoren met DANFOSS knoppen. Die schijnen vervangbaar te zijn met de slimme radiator knoppen van Tado.

Dat lijkt me dus allemaal compatible tot zo ver.

Echter hebben we in de woonkamer nog een zelfde "radiatorknop" als in gang, waarmee je enkel de verwarming in de vloer instelt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zxjm7TD.jpg

Mijn vraag: Wat kan ik met de knop in de woonkamer doen?

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet

Priet

MrScratch schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:50:
[...]

Dat zal een flink stuk schelen als je het met black friday kan aanschaffen.

Vroege start heb ik geen ervaring mee. Ik heb mijn vloerverwarming 24/7 op dezelfde temperatuur staan (behalve heel af en toe als mijn moeder in huis is en het koud heeft ;) ) dus daarmee kan ik je niet helpen helaas.
Bij ons varieert het tussen de 19,5 en 20,0. Bij nader inzien zal het weinig uitmaken idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 11:48
Priet schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:46:
[...]

Bij ons staat hij tussen 19.8 's nachts en 20 overdag zonder vroege start en overshoots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Tomono schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:42:
Wat betreft aan/uit en OpenTherm.

Vandaag ook met een lokale ATAG CV installateur gesproken over het aansluiten van Evohome of Tado op onze Atag i36EC ketel. Hierbij vroeg ik naar de mogelijkheden van OpenTherm.

De installateur antwoorde dat OpenTherm niks toevoegt als de ketel (zoals die van mij) zelf al moduleert. Als de retourtemperatuur wordt bereikt dan gaat het vermogen al naar beneden. De besparing van OpenTherm is daardoor nihil.

Nu ben ik benieuwd of jullie Tado bewust op OpenTherm of juist op aan/uit hebben aangesloten.
@tado

Mijn ATAG i36 ketel ondersteunt niet standaard OpenTherm. Met een adapter wel. (Low Power Adapter OpenTherm https://rensa.nl/Product/0DM3856).

Is het zinvol om deze adapter op mijn ketel te zeten zodat ik Tado kan aansluiten via OpenTherm. Of is Aan/Uit net efficient of geeft het net zoveel comfort als OpenTherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

S0epkip schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:13:
[...]

Een jaar later is de copy-functionaliteit een week live geweest en vervolgens weer verwijdert omdat het "de app te moielijk zou maken" ?! WTF Tado. Het hele instellen is nu zo irritant dat ik nu net de installatie alweer overweeg het geheel eraf te schroeven.
Zelfs al zou de app hierdoor "te druk" worden, biedt deze funtionaliteit dan in ieder geval op de website aan.

Nee, ik ben vooralsnog niet onder de indruk, helaas.
Hehe frustrerend ja, en dan besteden de ontwikkelaars wel tijd aan een koppeling met een slimme meter (wat uiteindelijk best grappige functionaliteit kan zijn wanneer de basis er in zou zitten) maar bepaalde basis functionaliteit blijft uit.

Overigens ben ik over het algemeen wel tevreden met Tado hoor en het heeft wel degelijk zin om op de fora voorgestelde functionaliteiten omhoog te "voten" maar er moeten wel redelijk wat stemmen zijn voor men er naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinAR
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:39
Hoi, ik wil graag mijn huis laten verwarmen door middel van een slimme thermostaat en ik vind de Tado de interessantste optie. Ik ben nu dus aan het uitzoeken wat er allemaal nodig is en ik wil graag weten of ik nog iets over het hoofd zie: ons huis wordt verwarmd door een CV van Intergas uit 2017, in de woonkamer hebben we vloerverwarming en de rest van het huis radiatoren (zonder thermostatische kranen). De thermostaat hangt in de woonkamer. We zouden in 3 kamers boven de temperatuur apart willen regelen, dus ik kom uit op de Tado V3+ bedrade thermostaat en 3 radiatorknoppen (+ 3 thermostatische radiatorkranen). Is dit genoeg? Of mis ik nog iets? Bedankt alvast voor jullie reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberFlexie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 10:06
Tomono schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:53:
[...]

@tado

Mijn ATAG i36 ketel ondersteunt niet standaard OpenTherm. Met een adapter wel. (Low Power Adapter OpenTherm https://rensa.nl/Product/0DM3856).

Is het zinvol om deze adapter op mijn ketel te zeten zodat ik Tado kan aansluiten via OpenTherm. Of is Aan/Uit net efficient of geeft het net zoveel comfort als OpenTherm?
Ben geen expert maar denk dat als je hetvolgende kunt proberen: Zet de thermostaat net iets hoger dan dat ie nu staat. Als radiatoren loeiheet worden ipv beetje warm, dan is het waarschijnlijk de moeite waard. Als ik het goed begrijp zal OpenTherm je aanvoer temperatuur lager zetten als er nauwelijks warmte vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoven
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 14:07
JustinAR schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:07:
Hoi, ik wil graag mijn huis laten verwarmen door middel van een slimme thermostaat en ik vind de Tado de interessantste optie. Ik ben nu dus aan het uitzoeken wat er allemaal nodig is en ik wil graag weten of ik nog iets over het hoofd zie: ons huis wordt verwarmd door een CV van Intergas uit 2017, in de woonkamer hebben we vloerverwarming en de rest van het huis radiatoren (zonder thermostatische kranen). De thermostaat hangt in de woonkamer. We zouden in 3 kamers boven de temperatuur apart willen regelen, dus ik kom uit op de Tado V3+ bedrade thermostaat en 3 radiatorknoppen (+ 3 thermostatische radiatorkranen). Is dit genoeg? Of mis ik nog iets? Bedankt alvast voor jullie reactie!
Een bridge maar die zit eigenlijk altijd bij je bedrade thermostaat aka 'starterspakket'

https://tado-hc-downloads...ibility_Guide-NL-V2.1.pdf

Hier staat Intergas bij dus je bent good to go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-06 22:35

Jaimygo

LG L/W 9kW HU091MR+HN091MR.NK5

Hallo,

Recent heb ik voor mijn nieuwe woning (bestaande bouw) een Draadloze starter set v3+ gekocht met een aantal radiator knoppen. De woning heeft nu helemaal geen thermostaat of enige regeling.

Nu is mijn vraag of alles wel gaat werken met de volgende opstelling:

-Stadsverwarming zonder centrale klep, altijd warm water beschikbaar op alle radiatoren.

-Vloerverwarming draadloos aansturen met een zoneklep. (vloerverwarming moet nog gelegd worden). Betreft de begane grond waar ook de thermostaat komt te hangen.

-De rest van de kamers regelen met Tado radiatorknoppen.

--update--
Via de Tado Community geholpen! De oplossing is om per kamer de zoneregelaar in te stellen. Voor mijn toepassing is dat geen regelaar voor de kamers waar alleen een slimme knop zit. Hierdoor kan ik de thermostaat + draadloze ontvanger gebruiken om een zoneklep aan te sturen.

-Jaimy

[ Voor 21% gewijzigd door Jaimygo op 20-11-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor mijn huisconfiguratie ervaar ik de volgende breinbreker.

Situatie:
  • Vloerverwarming in de gehele woning met individuele kamerregeling.
  • 1x Tado Wireless V3+ in de Huiskamer.
  • 1x Tado Bedraad V3+ in de Badkamer.
  • Beide aangesloten als relais (NO COM) op de UMR ECO Sense (vloerverwarmingsbesturing die weer verbonden is aan de CV).
  • Geofencing staat uit.
  • Early start staat uit.
  • Verwarmingstrategie: constante temperatuur.
Probleem:
Als mijn warmtevraag in de huiskamer is voldaan (temp bereikt) stopt mijn Tado Wireless niet met de warmtevraag. De app geeft netjes aan dat de warmtevraag is voldaan, maar de Wireless Receiver niet.

Tado overschiet met ruim 2,5 uur en blijft vol open zonder mijn ingrijpen!

Dit is te zien op de Tado Wireless Receiver, de warmtevraag lamp (derde lamp met warmte golven) blijft aan en de vloerwarmingsventielen staan open. Wanneer ik de in de app "all heating off" aanzet dan pas stop de warmtevraag op de Wirelees Receiever.

Op de app is de warmtevraag gemiddeld 2,5 uur eerder gestopt bij de bereikte temperatuur. Dit is goed af te lezen op het daggrafiek (geen warmte golven).

Dit gebeurt niet met de Badkamer. Dit werkt prima.

Ik snap het niet meer, wellicht klinkt het bekend? Ik hoor het graag! 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door ReseT op 20-11-2021 16:36 ]

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinAR
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:39
Schoven schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 01:28:
[...]

Een bridge maar die zit eigenlijk altijd bij je bedrade thermostaat aka 'starterspakket'

https://tado-hc-downloads...ibility_Guide-NL-V2.1.pdf

Hier staat Intergas bij dus je bent good to go
Bedankt voor je reactie! Dan ga ik ze bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
CyberFlexie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:46:
[...]

Ben geen expert maar denk dat als je hetvolgende kunt proberen: Zet de thermostaat net iets hoger dan dat ie nu staat. Als radiatoren loeiheet worden ipv beetje warm, dan is het waarschijnlijk de moeite waard. Als ik het goed begrijp zal OpenTherm je aanvoer temperatuur lager zetten als er nauwelijks warmte vraag is.
Op dit moment gebruiken wij de Atag One. Deze kan de ketel zo aansturen dat de radiatoren maar een beetje warm worden. Sterker nog, de Atag One start nu vaak een aantal uur van te voren met het langzaam verwarmen voor het ingestelde programma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tomono schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:53:
[...]

@tado

Dat is zeker zinvol.

Dan deze manuals gebruiken om tado aan te sluiten op deze OT-LPA adapter van ATAG:
www.tado.com/professional-manuals

Zowel de driver als de bedrading dan omzetten naar OpenTherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-06 14:50

Louw Post

Cerenas

Zijn er issues met de app? Mijn Tado systeem heeft de verwarming vanochtend niet aan gezet. Bij het starten van de app op mijn eigen netwerk blijf ik het oranje scherm zien en gaat hij niet verder, via mobiel netwerk start hij wel op, maar krijg ik geen verbinding met mijn Tado systeem (heb wel de internetbridge).

Of zijn het misschien AWS issues, want bijv. Twitch doet het ook niet lekker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Louw Post schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:06:
Zijn er issues met de app? Mijn Tado systeem heeft de verwarming vanochtend niet aan gezet. Bij het starten van de app op mijn eigen netwerk blijf ik het oranje scherm zien en gaat hij niet verder, via mobiel netwerk start hij wel op, maar krijg ik geen verbinding met mijn Tado systeem (heb wel de internetbridge).

Alles lijkt in orde:
https://status.tado.com/

Misschien een probleem aan uw ISP kant? Voor mij werkt de app/twitch prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Louw Post schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:06:

Gok: je zit bij T-mobile en er is een internetstoring. Tado heeft de zwakte dat ze de programma's niet lokaal cachen, dus bij internetissues wordt je verwarming niet bediend.

[ Voor 9% gewijzigd door kunnen op 22-11-2021 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-06 14:50

Louw Post

Cerenas

tado schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:09:
[...]

Alles lijkt in orde:
https://status.tado.com/

Misschien een probleem aan uw ISP kant? Voor mij werkt de app/twitch prima.
Bedankt voor de snelle reactie, lijkt inderdaad T-Mobile ([T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie )
kunnen schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:10:
[...]

Gok: je zit bij T-mobile en er is een internetstoring. Tado heeft de zwakte dat ze de programma's niet lokaal cachen, dus bij internetissues wordt je verwarming niet bediend.
Thanks, dat is het inderdaad! Gelukkig kan Tado nog wel handmatig bediend worden. :9

[ Voor 33% gewijzigd door Louw Post op 22-11-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Hoi. Ik ben van plan om ook een tado Systeem aan te schaffen en heb de volgende vraag.
Momenteel heb ik de Honywell lyric 6 en deze is dmv een bridge verbonden met mijn intergas hre
Deze bridge zit tussen het draadje dat naar de cv ketel gaat.
Moet deze HW bridge er tussenuit of mag deze blijven.
Dit is een huurketel en ik vermoed dat de bridge ook contact maakt met mijn aanbieder om op afstand te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
De batterijen in 1 van mijn radiatorknoppen is binnen drie dagen (!!) leeg. Waar kan dit aan liggen? Slechte verbinding?

Volgens de app is de connectie goed...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KvM3xnq8Y5nQ0vlL0wXF8CjANo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u2hU1Zm5CBip3XsOy28ds8ZR.png?f=fotoalbum_large

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S0epkip schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:37:
De batterijen in 1 van mijn radiatorknoppen is binnen drie dagen (!!) leeg. Waar kan dit aan liggen? Slechte verbinding?

Volgens de app is de connectie goed...

[Afbeelding]
3 dagen is wel heel extreem.
Kan ook een slechte batch batterijen zijn.
Als het bij de nieuwe set nogmaals voorkomt, graag contact opnemen met de support. Dan het juiste serienummer doorgeven en als de knop nog in de garantie valt verwacht ik dat we een nieuwe sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sluuut schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:51:
Vraagje, ik zit (ook) naar Tado te kijken als Smart Thermometer systeem.

Ik zit met stadsverwarming en heb dus geen ketel.

In de hal hebben we zo'n knop om het gehele huis te "limiteren" qua warmtetoevoer, die je volgens mij met de draadloze slimme thermostaat moet vervangen.

[Afbeelding]

Verder hebben we wat radiatoren met DANFOSS knoppen. Die schijnen vervangbaar te zijn met de slimme radiator knoppen van Tado.

Dat lijkt me dus allemaal compatible tot zo ver.

Echter hebben we in de woonkamer nog een zelfde "radiatorknop" als in gang, waarmee je enkel de verwarming in de vloer instelt:

[Afbeelding]

Mijn vraag: Wat kan ik met de knop in de woonkamer doen?
Die knop is per metalen draadje verbonden aan een kraan. Daar zit een gas in dat uitzet op basis van temperatuur.
Het is dus eigenlijk een thermostatische knop met meting op afstand.

Normaal gezien kan deze knop vervangen worden door een combinatie van een draadloze temperatuursensor + slimme radiatorknop.
Maar kijk wel even goed na wat voor aansluiting de kraan heeft waar het metalen draadje van deze knop naartoe gaat.

Lees hier meer:
https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Tja, het was natuurlijk een beetje te verwachten, maar mijn Intergas Kompakt HR 36/30 schiet wel heel snel in anti-pendel als alleen de wc+schuur+kantoor warmtevraag hebben. Als 'compensatie' staat de ~1900W radiator in de badkamer open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECqLV3ki6uSXQdB_o3kjyhLs9Vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/okklHWM1HUalqX8RIEJ4esXe.png?f=fotoalbum_large

Hoe gaat men hier daarmee om?
Hebben jullie nog tips?
Extra tijdblok in het programma maken met hoger setpoint om hopelijk wat vermogen kwijt te kunnen?

Het is natuurlijk een beest van een gasketel. Min. Vermogen 8kW.
Ik heb de minimale OT temp al op 40C gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4gwfnaSaamrTC2gmDjgrVvnnYE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rjx3fZlzbG3ITZUjuopi4Dai.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door S0epkip op 22-11-2021 14:29 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferbke
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-05-2023
tado kan gewoon modulerend de Vaillant EBUS aansturen.
Daar zitten geen voor of nadelen aan ten opzichte van OpenTherm.
opletten: tot een jaar geleden kon je ook de temperatuur van het SWW aansturen via Tado. Plotseling stopte dit met werken. Ik heb dit reeds op dit forum aangegeven. Voor de rest...ebus werkt heel goed met tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferbke
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-05-2023
Sunz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:03:
Heb Tado werkende gekregen via EBUS op een Vaillant ketel zonder Opentherm :)

Echter bij warm water aansturing bljven de settings ongewijzigd..enkel manueel via de ketel lukt voorlopig. Iemand weet of dit wel lukt via EBUS?

2) Ik beschik over 6 tado radiatorknoppen en heb in de woonkamer de tadoo thermostaat geinstalleerd. Is het niet beter om deze 3 radiatoren dom te laten want deze worden toch via de tadoo hermostaat geregeld aangezien deze in dezelfde ruimte staan?
Dit heeft bij mij heel de tijd gewerkt tot een jaar geleden. Plotseling kon de temperatuur van het warm water niet meer worden ingesteld via Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Laatst online: 20:14
S0epkip schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:25:
Tja, het was natuurlijk een beetje te verwachten, maar mijn Intergas Kompakt HR 36/30 schiet wel heel snel in anti-pendel als alleen de wc+schuur+kantoor warmtevraag hebben. Als 'compensatie' staat de ~1900W radiator in de badkamer open.

[Afbeelding]

Hoe gaat men hier daarmee om?
Hebben jullie nog tips?
Extra tijdblok in het programma maken met hoger setpoint om hopelijk wat vermogen kwijt te kunnen?

Het is natuurlijk een beest van een gasketel. Min. Vermogen 8kW.
Ik heb de minimale OT temp al op 40C gezet.

[Afbeelding]
Je kunt via het service menu het maximaal vermogen nog terugschroeven naar 7KW als dit voldoende is in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
merlin1201 schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:14:
Hoi. Ik ben van plan om ook een tado Systeem aan te schaffen en heb de volgende vraag.
Momenteel heb ik de Honywell lyric 6 en deze is dmv een bridge verbonden met mijn intergas hre
Deze bridge zit tussen het draadje dat naar de cv ketel gaat.
Moet deze HW bridge er tussenuit of mag deze blijven.
Dit is een huurketel en ik vermoed dat de bridge ook contact maakt met mijn aanbieder om op afstand te monitoren.
Ik heb ook even naar de bestaande knoppen gekeken en deze is van mijn vloerverwarming, daar zit een draadje aan de de verdeler in gaat. het is een Comap knop. maar het verniel lijkt wel meer op een boss
kan ik deze vervangen door een tado want dan vervalt het draadje.
Is volgens mijn geen RTL omdat deze op de aanvoer zit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OvzSl3hLkuc2QMk3aRoaaMs9oA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzawIAA93bTYSi87s6Ob7tqi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaZeWZSzpsV07dtkWONZV0aqZ1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUlQm5WRmaT3Uc0z43uixG40.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEoVhJqpFzxFvMIJ9sJRUobvuXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bP0TL21CYlZm6XBC0ieLhTW7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
merlin1201 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:04:
[...]

Ik heb ook even naar de bestaande knoppen gekeken en deze is van mijn vloerverwarming, daar zit een draadje aan de de verdeler in gaat. het is een Comap knop. maar het verniel lijkt wel meer op een boss
kan ik deze vervangen door een tado want dan vervalt het draadje.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee dat kan niet. Dit is een thermostaat kraan die open en dicht gaat op basis van water temperatuur, vandaar dat 'draadje..', dat meet de water temperatuur in de verdeler. Om je vloerverwarming bij het systeem te betrekken zul je een zone klep in je toevoerleiding moeten plaatsen en deze aansturen met een tado thermostaat. Zie optie 2 of 3 van de volgende link: https://intercom.help/tad...ebaseerde-vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-11-2024
Hoi, ik heb Tado een paar dagen en ben super enthousiast.
Eindelijk boven lekker warm zonder het beneden heet te moeten stoken.

De bridge hangt aan de LAN als 192.168.1.x en werkt goed
Raar genoeg krijgt hij via een guest poort van de managed switch geen ip

Een laptop aan die poort krijgt netjes 192.168.2.x en kan naar my.tado.com
Op deze poort zou Tado via VPN van pfsense naar buiten moeten gaan,

Moet ik de bridge eerst een factory reset geven voor een nieuw scope ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ook ik ben aan het kijken naar een Tado net als een hoop anderen in dit topic.
Nu blijf ik alleen met een vraag zitten.

Ik heb in huis op dit moment een Nefit Easy, als ik nu een Tado systeem neem moet ik natuurlijk overstappen van de Easy naar de Tado thermostaat. Het gaat mij er voornamelijk om dat ik de kamer van mijn dochtertje op een normale temperatuur krijg (oud huis met slechtere isolatie en als tijdelijk oplossing wil ik haar kamer op een minimale temperatuur houden).
Maar betekent dit ook dat ik al mijn knoppen moet vervangen voor Tado knoppen of is het voldoende om dit alleen te doen voor de kamer die ik individueel wil verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Subz schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:25:
Ook ik ben aan het kijken naar een Tado net als een hoop anderen in dit topic.
Nu blijf ik alleen met een vraag zitten.

Ik heb in huis op dit moment een Nefit Easy, als ik nu een Tado systeem neem moet ik natuurlijk overstappen van de Easy naar de Tado thermostaat. Het gaat mij er voornamelijk om dat ik de kamer van mijn dochtertje op een normale temperatuur krijg (oud huis met slechtere isolatie en als tijdelijk oplossing wil ik haar kamer op een minimale temperatuur houden).
Maar betekent dit ook dat ik al mijn knoppen moet vervangen voor Tado knoppen of is het voldoende om dit alleen te doen voor de kamer die ik individueel wil verwarmen?
In principe is alleen de knop in de slaapkamer voldoende. Die kan dan zelfstandig warmte vragen en kan dus ook verwarmen als er beneden niet gestookt hoeft te worden.

Het nadeel is dat je bij warmtevraag voor de slaapkamer ook de woonkamer mee verwarmt tenzij je deze handmatig dicht zet. En in dat geval heb je een bypass of standaard open radiator nodig. Normaal is dit in oudere huizen de radiator in de woonkamer, maar je kan bijvoorbeeld ook de badkamer radiator open zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:11
WTF.

Schema is al 2 uur op 18 graden, kom net de badkamer binnen, standje SAUNA. Ik naar boven, inderdaad, ketel aan. App geopend, geen contact. Zie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bcMzkr7.png

Maar blijkbaar gaat de ketel dan VOL aan? Wtf is dit voor gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippewit
  • Laatst online: 29-04 01:23
Hoi allen. Wij hebben een verwarmingsketel en hadden 1 kamerthermostaat. Omdat ik thuis werk en dus niet de hele dag de woonkamer verwarmd moet worden als ik op mijn kantoor zit, heb ik de kamerthermostaat in de woonkamer vervangen door een Tado thermostaat en in alle kamers Tado radiatorkranen gezet, met het idee om enkel het kantoor te verwarmen overdag. Nu zie ik in de Tado app dat bij de kamer “kantoor” wel de thermostaat in de woonkamer geselecteerd is (maar die moet dus niet warm worden overdag). Klopt dat? Of moet ik mij kantoor op “geen zoneregelaar” zetten? Uit de docs op de @tado site kan ik niet echt opmaken of ik nu met zones te maken heb of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
kippewit schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 01:13:
Hoi allen. Wij hebben een verwarmingsketel en hadden 1 kamerthermostaat. Omdat ik thuis werk en dus niet de hele dag de woonkamer verwarmd moet worden als ik op mijn kantoor zit, heb ik de kamerthermostaat in de woonkamer vervangen door een Tado thermostaat en in alle kamers Tado radiatorkranen gezet, met het idee om enkel het kantoor te verwarmen overdag. Nu zie ik in de Tado app dat bij de kamer “kantoor” wel de thermostaat in de woonkamer geselecteerd is (maar die moet dus niet warm worden overdag). Klopt dat? Of moet ik mij kantoor op “geen zoneregelaar” zetten? Uit de docs op de @tado site kan ik niet echt opmaken of ik nu met zones te maken heb of niet.
Aan laten staan. Die instelling bepaalt of de radiatorknop warmtevraag kan regelen. Dat moet via de thermostaat omdat die met de ketel verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippewit
  • Laatst online: 29-04 01:23
Kijk da’s een simpel antwoord 🙂

Nog wat anders: “leert” het systeem nog wat over het verwarmen van de kamers of is wat het nu doet ook wat het in de toekomst zal doen? Concreet: ik had bijvoorbeeld het kantoor en de badkamer ingesteld met “vroege start” zodat het in beide ruimtes om 8:00 21 en 22 graden zou zijn. Als ik naar de grafiekjes kijk dan zie ik bvb dat het kantoor om 4:00 als is beginnen opwarmen. Om 5:00 was het daar zelfs 23 graden. Ik las al dat de radiatorknoppen niet zo stabiel zijn voor het meten van de temperatuur en je beter een losse temperatuursensor gebruikt, maar lost dat wat op aan de tijd van opwarmen? Om 4:00 ‘s nachts het huis warm stoken om om 8:00 warm te zijn lijkt me toch wat te veel van het goeie? Of komt dat vanzelf goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craftop
kippewit schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:31:
Kijk da’s een simpel antwoord 🙂

Nog wat anders: “leert” het systeem nog wat over het verwarmen van de kamers of is wat het nu doet ook wat het in de toekomst zal doen? Concreet: ik had bijvoorbeeld het kantoor en de badkamer ingesteld met “vroege start” zodat het in beide ruimtes om 8:00 21 en 22 graden zou zijn. Als ik naar de grafiekjes kijk dan zie ik bvb dat het kantoor om 4:00 als is beginnen opwarmen. Om 5:00 was het daar zelfs 23 graden. Ik las al dat de radiatorknoppen niet zo stabiel zijn voor het meten van de temperatuur en je beter een losse temperatuursensor gebruikt, maar lost dat wat op aan de tijd van opwarmen? Om 4:00 ‘s nachts het huis warm stoken om om 8:00 warm te zijn lijkt me toch wat te veel van het goeie? Of komt dat vanzelf goed?
Van wat ik veelal heb gelezen (en ervaren), kun je het beste de 'vroege start' functie niet gebruiken, maar in je tijdschema de 'starttijd' van het opwarmen een half uurtje/uurtje eerder zetten. Dus als je wilt dat het om 8 uur warm is, zet je je schema op 'verwarmen vanaf 7 uur'. Dan weet je zeker dat je radiator pas vanaf 7 uur aan gaat. Het kan zijn dat het systeem met 'vroege start' leert van voorgaande stars, en zodoende steeds later gaat opwarmen, maar tot op heden lijkt deze functie nog niet geheel doorontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-06 17:52

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Hi allen,

Gistermiddag maakte ik na mijn tandartsbezoek één fout: Ik liep de Coolblue in.
En zo kwam ik met een Tado Smart Thermostat (+ radiatorknop) naar buiten. Allemaal netjes aangesloten, oude thermostaat in de kast gelegd want ik zit in een huurappartement. Radiatorknop gaat ook even tijdelijk in de kast want die kan ik zelf niet aansluiten en de moeite is voor een huurhuis te groot.

Hoe dan ook. Ik zit nu dat ik naast 'Verwarming' ook Warm Water heb. Wat is de functie hiervan dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailis
  • Laatst online: 16:42
Even een vraag waar ik waarschijnlijk (helaas) al het antwoord op weet, maar wellicht dat iemand er toch een oplossing voor heeft gevonden icm. Tado.

Zelf ben ik wel gecharmeerd van Tado qua mogelijkheden en platform. Zelf heb ik zowel op de begaande grond, als ook op de eerste verdieping vloerverwarming. Daar worden in totaal drie slaapkamers en de badkamer apart aangestuurd met een draadloze basisstation. In iedere ruimte hangt een eigen draadloze unit die de temperatuur kan meten en waar je per ruimte ook de temperatuur handmatig kan instellen. De fabrikant is EZR-home (onderdeel van Möhlenhoff) en het betreft de BSF 20x02-xx - 230 V.

Aangezien Tado niet een dergelijke oplossing levert, lijkt het erop dat het niet mogelijk is om per ruimte een draadloze ontvanger op te hangen. Honeywell levert wel een draadloze ontvanger (HCE80-NL), maar die werkt enkel met de evohome-lijn.

Heeft iemand hier wel een oplossing voor icm. Tado, danwel een andere oplossing anders dan Honeywell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

RavonsDaro schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:08:

Hoe dan ook. Ik zit nu dat ik naast 'Verwarming' ook Warm Water heb. Wat is de functie hiervan dan? :)
Sommige mensen gebruiken warm water om te douchen 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Pagina: 1 ... 25 ... 65 Laatste