Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 08:45
GVR schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:21:
[...]

Dat kan storingen geven op je ketel. Tado draait alle kranen dicht, de ketel blijft het water doorpompen maar kan het water niet meer kwijt, ketel springt in storing, of stopt wellicht tijdig (zal afhangen van situatie en model). Ik heb er een bypass tussen gezet omdat ik het zonde vind om een radiator altijd open te hebben staan terwijl ik die ruimte helemaal niet wil verwarmen.
Hoe ziet zo'n bypass eruit en waar heb je die geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:50

GVR

DarkAllMan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:23:
[...]

Hoe ziet zo'n bypass eruit en waar heb je die geplaatst?
Dit is een verbinding tussen de aanvoer en retourleiding met een overdrukventiel erop. Dat ventiel gaat dus alleen open wanneer er teveel druk ontstaat. Hier een voorbeeldje van internet:

https://www.vloerverwarmingleggen.nl/tag/bypass/

Zo'n bypass moet wel een minimale afstand (dacht 6 a 10 mtr?) van je CV afzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 14:26
patrickbcd12 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:10:
[quote]F-Tim schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:10:
[...]

In sommige gevallen hoef je niet eens de kraan te vervangen, maar kun je het binnenwerk vervangen! Onze SAR Comap kranen konden het binnenwerk simpelweg vervangen door thermostatisch binnenwerk van een paar euro :-) dus ook die route zou je kunnen overwegen als je nog geen thermostatische kraan hebt.

[...]

Is er toevallig een makkelijke manier om te checken of het binnenwerk te vervangen is? Ik heb vier kranen die vervangen zouden moeten worden, maar kan hier op internet weinig over vinden ..
Goeie vraag, ik weet niet of het 100% dekkend is, maar de loodgieter kon het meteen zien aan de radiatorkraan doordat het binnenwerk los te draaien was doordat er een dop op het messing binnenwerk paste. Zie als simpele voorbeeld ook hier, het messing binnenwerk aan de bovenkant is duidelijk schroefbaar met een dop/ringsleutel.

En dan kun je in sommige gevallen een nieuw binnenwerk zoals deze bestellen.

Aangezien ik niet exact wist welke kraan ik had, ben ik bij Warmteservice hier in de buurt langs gegaan (met duidelijke foto's van mijn kraan) om te vragen welk binnenwerk ik specifiek nodig had, en heb ik het juiste onderdeel besteld.

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-06 14:24
GVR schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:25:
[...]

Dit is een verbinding tussen de aanvoer en retourleiding met een overdrukventiel erop. Dat ventiel gaat dus alleen open wanneer er teveel druk ontstaat. Hier een voorbeeldje van internet:

https://www.vloerverwarmingleggen.nl/tag/bypass/

Zo'n bypass moet wel een minimale afstand (dacht 6 a 10 mtr?) van je CV afzitten.
Weet je toevallig hoe belangrijk die minimale afstand is? In mijn geval heb ik de bypass op ~2.5 meter geplaatst tussen de aanvoer en afvoer verdeler op de eerste verdieping, omdat ik nergens verder weg goed bij het leidingwerk kon (verdeler op begane grond is praktisch onbereikbaar en alle leidingen lopen verder onder de vloer). Het gaat om deze drukverschilregelaar.

Ik heb hier eigenlijk geen problemen mee gehad na het afstellen van de regelaar en het verlagen van de pompsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:12
GVR schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:21:
[...]
@bazzemans een bedrade thermostaat scheelt je ook weer een batterij vervangen ;)
Je Herz AS-T-90 is met een andere insert om te bouwen naar thermostaatkraan, dat scheelt weer gesleutel :)
Dat is ook wel weer een voordeel. Misschien toch kijken of we dan later op zolder het netter maken. Dat kan altijd nog.

Goed om te weten dat met een andere inzert de Herz ook vervangen kan worden met een thermostaatkraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

nirgilis schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:50:
[...]

Weet je toevallig hoe belangrijk die minimale afstand is? In mijn geval heb ik de bypass op ~2.5 meter geplaatst tussen de aanvoer en afvoer verdeler op de eerste verdieping, omdat ik nergens verder weg goed bij het leidingwerk kon (verdeler op begane grond is praktisch onbereikbaar en alle leidingen lopen verder onder de vloer). Het gaat om deze drukverschilregelaar.

Ik heb hier eigenlijk geen problemen mee gehad na het afstellen van de regelaar en het verlagen van de pompsnelheid.
Nee helaas, lees op internet dat het afhangt van de drukverschilregelaar waar je die plaatst.

Als het werkt zal het wel goed zijn toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianchang
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-01 17:23
fabianchang schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:33:
Als vervolg op mijn vorige vraag heb ik mijn setup uitgetekend en ik zou aan jullie willen vragen of jullie mee kunnen kijken of ik het goed begrijp en wat ik moet bestellen.

Wat ik denk nodig te hebben:
Nodig:
2 slimme thermostaten
- 1 woonkamer, eet en keuken
- 1 kantoor
8 Slimme radiatorknoppen
- 6 VW pomp
- 1 Hal
- 1 garage

Klopt dit of mis ik nog iets?

Alvast bedankt voor jullie reacties

[Afbeelding]
Ik lees ook dat je een extensie set moet hebben voor de vloerverwarming klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 20-06 10:25
Zijn de tado knoppen nu ook 868mhz repeaters of niet? Wie heeft het uitsluitsel?

Get support artikel (en überhaupt de informatie/specs beschikbaar over Tado) is niet eenduidig:

https://support.tado.com/...e-with-other-tado-devices

Er staat wel dat 'number of devices' invloed heeft, maar niet expliciet dat het mesh is.
air2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:28:
Kijk ook eens naar https://www.tado.com/nl/ die maakt gebruik van: Wikipedia: 6LoWPAN daar zijn dus alle knoppen ook repeaters. De batterijen gaan ong 2 jaar mee
Oude post, maar weet je dit zeker, knoppen zijn repeaters? Zou mooi zijn...

Edit: denk het niet als ik dit zo lees:

https://community.tado.co...r-upgrade-to-mesh-network

Eigenlijk durf ik het dan niet aan met een 1990 betonhuis en een knop gepland op zolder.....

[ Voor 13% gewijzigd door S0epkip op 28-10-2021 12:12 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bincvburen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-06 16:16
Hallo Tweakers!

Ik ben Binc en ik houd mijn PWS over het slimme huis, en aangezien Tado hier mee te maken heeft, dacht ik dat dit wel een goede plek is om hem te delen. Misschien heb je thuis wel een aantal slimme apparaten zoals een Google Home, slimme lampen of een slimme stofzuiger. Ik zou graag willen onderzoeken hoeveel mensen bekend zijn met deze term en hoeveel mensen thuis ook echt smart devices hebben. Je zou mij enorm helpen!

*weg*

Enorm bedankt alvast!

Groetjes,
Binc van Buren

Enquêtes mogen alleen na expliciete toestemming, zie ook Het algemeen beleid #verbodenspam. Dat is in dit geval niet gebeurd, dus heb ik de link verwijderd.

[ Voor 21% gewijzigd door deepbass909 op 28-10-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• air2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-04 20:40
S0epkip schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:05:
Zijn de tado knoppen nu ook 868mhz repeaters of niet? Wie heeft het uitsluitsel?

Get support artikel (en überhaupt de informatie/specs beschikbaar over Tado) is niet eenduidig:

https://support.tado.com/...e-with-other-tado-devices

Er staat wel dat 'number of devices' invloed heeft, maar niet expliciet dat het mesh is.

[...]

Oude post, maar weet je dit zeker, knoppen zijn repeaters? Zou mooi zijn...

Edit: denk het niet als ik dit zo lees:

https://community.tado.co...r-upgrade-to-mesh-network

Eigenlijk durf ik het dan niet aan met een 1990 betonhuis en een knop gepland op zolder.....
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik ging er van uit om dat idd gezegd werd dat het aantal devices uit zou maken. Ook had ik toen nog weinig ervaring in HA. Anyway ondertussen heb ik geleerd dat battery powered devices eigenlijk nooit repeaters zijn en dus hoogstens aan een bestaande mesh toegevoegd kunnen worden zonder zelf ook mesh waarde toe te voegen. Blijkbaar is tado ook niet van plan dit aan te passen, gezien jouw link. Erg jammer. Het is verder een prima systeem en je hebt geen inet verbinding nodig om het aan te sturen, wat ik wel een fijn idee vind. De support van ze is verder ook prima. Maar tja, je knop moet wel verbinding kunnen maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
air2 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:00:
[...]

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik ging er van uit om dat idd gezegd werd dat het aantal devices uit zou maken. Ook had ik toen nog weinig ervaring in HA. Anyway ondertussen heb ik geleerd dat battery powered devices eigenlijk nooit repeaters zijn en dus hoogstens aan een bestaande mesh toegevoegd kunnen worden zonder zelf ook mesh waarde toe te voegen. Blijkbaar is tado ook niet van plan dit aan te passen, gezien jouw link. Erg jammer. Het is verder een prima systeem en je hebt geen inet verbinding nodig om het aan te sturen, wat ik wel een fijn idee vind. De support van ze is verder ook prima. Maar tja, je knop moet wel verbinding kunnen maken natuurlijk.
Eventueel zou ik de bridge nog 'in het midden van de woning' kunnen plaatsen, maar dat geeft wellicht voor de benedenverdieping connectieproblemen.

Eventueel zou ik het wel gewoon kunnen proberen en in het diepe duiken, maar die 'money-back' guarantee van Tado vereist volgens mij dat je de boel minimaal x maanden/weken laat draaien.
Terwijl als er geen connectie is met sommige thermostaten, ik er snel klaar mee ben :P

Ik ga in ieder geval een aantal radiatorkranen alvast vervangen voor thermostaatkranen, en dan verder overwegen.
Zo te lezen werkt EvoHome ook 'gewoon' met 868mhz en zijn daar ook geen repeaters beschikbaar.

(Mijn vroegere z-wave apparaten waren wel mesh, maar wellicht de battery powered niet, zoals je zegt).

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 13:54
Paar vraagjes over de Tado sets die verkrijgbaar zijn.

1. Ik wil graag de temperatuur per kamer kunnen regelen. Als ik het goed begrijp, zijn daar de slimme radiatorknoppen voor. Als ik dan dus de hele dag thuis aan het werken ben, kan ik de woonkamer gewoon uit laten en alleen stoken op mijn kantoorkamer?

2. Ik lees overal dat de V3 bepaalde functies nog bevat die bij de V3+ achter een paywall zitten. Is dit nog steeds het geval?

3. Mocht ik deze funties willen gebruiken, moet ik dan een V3 bridge, V3 thermostaat, of beiden hebben?

4. Ik wil het allemaal koppelen aan HomeKit en in de toekomst mogelijk aan Home Assistant. Heeft de V3 support voor beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:51
Onlangs ook Tado aangeschaft ivm stadsverwarming en geen centrale thermostaat.
Dus een aantal losse radiatorknoppen en een losse temperatuursensor voor de woonkamer.

Nu ia het zo dat 2 van de 3 knoppen verwarmen via een door mij ingesteld schema, echter de onderste doet niet mee en verwarmt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJWFmmBCUkqmlIKzW4DxTkkDloc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTcRCDWL16Iy6bhPu300x3CV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06 18:57
Ik heb al een bestaande Tado installatie, nu ben ik deze aan het uitbreiden en loop ik ertegen aan dat de knoppen werken tot het moment dat ik ze monteer op het koppelstuk. Dan vallen ze uit en zegt de app "niet gemonteerd". Iemand dit eerder gehad?

Update, nieuwe batterijen erin en het werkte.

[ Voor 8% gewijzigd door Sijhtam op 30-10-2021 14:23 ]

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Is er een manier om aan de buitenkant een V3 bridge van de V3+ te onderscheiden?

Vraag het ivm aanschaf tweedehands systeem... En de verkoper weer niet welke het is.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDadm
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-10-2022

MDadm

MD not admin

Ik ben sinds enige tijd mijn verwarmingsysteem aan het monitoren met Home Assistant. Hierbij ben ik tot de ontdekking gekomen dat de tado rediatorknoppen mijn warmtepomp (Techneco Elga) triggeren, maar vervolgens de radiatorknop die warmte vraagt niet opent; heating blijft 0%, warmtepomp gaat wel gemoduleerd aan.
Mijn systeem bestaat uit 5 radiatorknoppen die zich in 5 kamers bevinden met radiatoren. Daarnaast heb ik een tado bedrade termostaat, deze bevindt zich in een kamer met vloerverwarming, de vloerverwarming wordt afgesloten door een 6e radiatorknop als er in deze kamer geen vraag is. Ik heb een bypass geinstalleerd.
Ik heb tado al diverse berichten gestuurd met een uitgebreide uitleg, maar krijg iedere keer een enkele vraag, zoals welke warmtepomp wordt gebruikt, etc. etc.
Is er iemand die dit probleem herkent en een eventuele oplossing heeft. Het probleem lijkt met name voor te komen als er kleine veranderingen in de temperatuur zijn.
Ik kan het effect ook opwekken door bijvoorbeeld door op alle kamers het schema uit te schakelen en vervolgens het schema op 1 kamer te herstarten.
Hieronder zien jullie de activiteit van de warmtepomp en het %heating (mate waarin knop open gaat) van de tado knoppen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LhRAPwBRpK_vXGN8m3Gnks6uJY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XE5er5ZmWfZihACuzg8qKZhi.png?f=fotoalbum_large

M6N 1,7 Banias M10 1024MB Travelstar 7K60 IPW2100 Combi en nu ook MacBook C2D 2,0Ghz 2048MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:45
Ik sta op het punt al mijn radiatorkranen te vervangen door thermostatische.

Ik heb deze gevonden: https://www.warmteservice...105?origin=-tl001-11-170-

Deze zijn vrij betaalbaar, zorgen ervoor dat de knop horizontaal komt te staan, en hebben een M30x1.5 aansluiting, dus zonder adapter te gebruiken.

Iemand nog een beter alternatief? Of is dit helemaal prima?

Edit: Kwam deze ook tegen, nog een stukje goedkoper https://www.bouwmaat.nl/s...2x15mm/product/0000575701

[ Voor 12% gewijzigd door peligro2k op 30-10-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:22
Van de week uit enthousiasme de tado v3+ starters pakket gekocht. Nu zag ik iets over een abonnement.

Begrijp ik het goed dat je verplicht bent dit abonnement te hebben om volledig gebruik te kunnen maken van tado? En wat kunnen wij niet als wij de abonnement niet nemen?

Ik zag ook dat het mogelijk is om tado aan home Assistant te koppelen, klopt dit of werkt dit ook alleen als je het abonnement afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_slee
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:23
Hallo,
Wij zijn van plan om het verwarmingssysteem in huis te voorzien van Tado
Wij hebben stadsverwarming met een Honeywell afsluiter, deze wordt in de huidige situatie aangestuurd door een thermostaat op de begane grond.
In de nieuwe situatie willen we alle radiatoren (11x) voorzien van een slimme radiatorknop en een draadloze thermostaat plaatsen op de begane grond (keuken & eetkamer).
Heeft het nut om daarnaast een draadloze temperatuursensor op de 1e verdieping (woonkamer) te plaatsen zodat de temperatuur door de 4 radiatoren op deze verdieping “centraal geregeld” wordt?
Of is het voldoende om deze 4 radartoren alleen te voorzien van een slimme radiatorknop?

Super bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_-mp9R9cSZEr40nRxbNfk121Ow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GWQb5rGVOm07T53lvyIWJIZj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
peligro2k schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:28:
Ik sta op het punt al mijn radiatorkranen te vervangen door thermostatische.

Ik heb deze gevonden: https://www.warmteservice...105?origin=-tl001-11-170-

Deze zijn vrij betaalbaar, zorgen ervoor dat de knop horizontaal komt te staan, en hebben een M30x1.5 aansluiting, dus zonder adapter te gebruiken.

Iemand nog een beter alternatief? Of is dit helemaal prima?

Edit: Kwam deze ook tegen, nog een stukje goedkoper https://www.bouwmaat.nl/s...2x15mm/product/0000575701
Die van de bouwmaat zijn inderdaad 30mm, dus perfect voor de Tado. Helaas passen ze exht op twee mm na niet op mijn huidige radiator. Dan zou ik elke buis een paar mm moeten inkorten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-06 11:17
Ben van plan om Tado aan te schaffen maar zit met volgend probleem.

Ik beschik over een Belgische Ecotec plus ketel van Vaillant zonder Opentherm module.

Is er ondertussen al duidelijkheid dat het via EBUS lukt ( nadat instellingen worden aangepast door Tado) ?

Een opentherm V33 module kost ook weer extra en deze zou ook niet altijd compatibel zijn met de Belgische Vaillant ketels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06 07:39
S0epkip schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:05:
Hier een betonnen jaren 90 huis (1995). In iedere kamer t/m de zolder een radiatorknop of temperatuursensor. In de meterkast naast de voordeur zit de Tado bridge.

Het is een beetje een hit en miss. Meeste van de tijd werkt alles goed. Maar soms hebben willekeurige knoppen en sensoren "no remote access". Lijkt zich voornamelijk voor te doen op hele regenachtige waaierige dagen. Alsof het signaal met de wind mee weg vliegt :+ De zolder heeft, wonder boven wonder, de minste uitval. Dit is echter nog wel een temperatuur sensor, omdat er nog geen thermostaatknop op de radiator zit.

Er wordt aangeraden om de bridge zo te plaatsen dat ie ongeveer tussen alle knoppen en sensoren zit. Dus als je 2 verdiepingen hebt (begane grond, 1e verdieping, zolder), zal dat ergens op de 1e verdieping moeten zijn denk ik dan zo. Ik ga dat binnenkort nog eens uitzoeken.

Wel irritant inderdaad dat er geen manier is om het signaal te versterken.

[ Voor 13% gewijzigd door JorzoR op 01-11-2021 15:29 ]

Creating Writekit: AI-Powered Writing Made Simple. Easy, creative, efficient writing and collaboration @ Writekit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

peter_slee schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:39:
...
Heeft het nut om daarnaast een draadloze temperatuursensor op de 1e verdieping (woonkamer) te plaatsen zodat de temperatuur door de 4 radiatoren op deze verdieping “centraal geregeld” wordt?
Of is het voldoende om deze 4 radartoren alleen te voorzien van een slimme radiatorknop?

[Afbeelding]
Jazeker, je wil niet per radiator de temperatuur gaan meten maar op 1 centrale plek in die ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:14

Seafarer

XXX

JorzoR schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:11:
[...]

Hier een betonnen jaren 90 huis (1995). In iedere kamer t/m de zolder een radiatorknop of temperatuursensor. In de meterkast naast de voordeur zit de Tado bridge.

Het is een beetje een hit en miss. Meeste van de tijd werkt alles goed. Maar soms hebben willekeurige knoppen en sensoren "no remote access". Lijkt zich voornamelijk voor te doen op hele regenachtige waaierige dagen. Alsof het signaal met de wind mee weg vliegt :+ De zolder heeft, wonder boven wonder, de minste uitval. Dit is echter nog wel een temperatuur sensor, omdat er nog geen thermostaatknop op de radiator zit.

Er wordt aangeraden om de bridge zo te plaatsen dat ie ongeveer tussen alle knoppen en sensoren zit. Dus als je 2 verdiepingen hebt (begane grond, 1e verdieping, zolder), zal dat ergens op de 1e verdieping moeten zijn denk ik dan zo. Ik ga dat binnenkort nog eens uitzoeken.

In het trapgat hangen? Dat helpt bij wifi ook nog wel eens.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06 07:39
Seafarer schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:45:
[...]

In het trapgat hangen? Dat helpt bij wifi ook nog wel eens.
Heb helaas geen stopcontact en ethernet punt in de buurt van het trapgat. Maar het zal wel even zoeken zijn wat handig is zonder een verbouwing :9

[ Voor 12% gewijzigd door JorzoR op 01-11-2021 21:17 ]

Creating Writekit: AI-Powered Writing Made Simple. Easy, creative, efficient writing and collaboration @ Writekit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JorzoR schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:15:
[...]

Heb helaas geen stopcontact en ethernet punt in de buurt van het trapgat
Even tijdelijk met verlengsnoeren ophangen om te testen. En als het dan stukken beter werkt de boel eens goed aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomGear
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-05 15:35
JorzoR schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:11:
[...]

Dit dus, als ik er nog veel problemen mee heb smijt ik alles buiten

Ik heb mijn bridge op de 1ste verdieping en nu werken al mijn thermostaatknoppen ( kan ik zien door laat hi zien )
Maar als ik deze open zet warmt de boel niet op ik denk dat mijn extensiekit geen verbinding maakt ? ( De app zegt verbonden maar dat zei hij over mijn knoppen in het begin ook wat niet het geval was...)

Is er een manier om dit te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
nirgilis schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:36:
Eindelijk een kundige Nederlandse klantenservice medewerker te pakken gekregen. Het is dus standaard beleid dat de temperatuur op 55 graden wordt gezet als HW uit staat. Erg vreemd beleid van een zogenaamde smart thermostaat en hiermee draagt ook Tado bij aan de toename in legionella besmettingen in Nederland door zuiniger stoken met minimale winst.
Even voor de duidelijkheid: als tapwater uitstaat in de Tado instellingen, dan limiteert Tado alsnog het water op 55 graden?

Wat ik heb gedaan is de optie 'aansturing warm water' uitgezet in de thermostaat, ik mag toch aannemen dat de instelling van de CV-ketel dan actief is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1aQOOhNymSRGwcFfKPm8aSizTY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tZsOeJjgsKmgglK1LSzNlmdn.png?f=user_large

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
XWB schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:23:
[...]

Even voor de duidelijkheid: als tapwater uitstaat in de Tado instellingen, dan limiteert Tado alsnog het water op 55 graden?

Wat ik heb gedaan is de optie 'aansturing warm water' uitgezet in de thermostaat, ik mag toch aannemen dat de instelling van de CV-ketel dan actief is?

[Afbeelding]
Het hangt af van de ketel en welke warmwater stand ingesteld is. Van wat ik begrijp is het een wisselwerking van de Tado, die standaard water op 55 graden zet, en mijn Intergas ketel die in eco-modus de regeling door de thermostaat laat uitvoeren.

Dit is hoe de klantenservice het beschrijft:
Op dit moment is het zo dat we 55 graden vragen als u de warm water sturing uitzet in tado voor OpenTherm.
Maar ik vermoed dat dit dus ketel-afhankelijk is, omdat opentherm geen vaste implementatie kent en iedere fabrikant het anders implementeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:22
Hey Tweakers,

Wij hebben Tado besteld met 4 knoppen. Nu heb ik nooit gecontroleerd of dit wel zou passen/werken met onze radiatoren boven. Ik merk nu op dat wij een draaikraan hebben zonder cijfertjes etc.

Is het mogelijk om hier Tado op werkend te krijgen en zo ja: Hoe?. Wij kunnen de Tado-Set nog retour sturen, mocht dit een te dure ingreep worden, dan willen wij dit parkeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45ODwWw_ls34zpu2o84F9a7MaqI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8xQJ77wkSRwk9rrsjaPnoota.png?f=user_large

Inmiddels een handleiding gevonden:
https://www.wereldvolmagi...iting-zo-doe-je-dat-zelf/

[ Voor 10% gewijzigd door Jboy1991 op 03-11-2021 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wat jij hebt is een normale radiatorkraan, en Tado werkt alleen op thermostaatkranen. Dit zal omgebouwd moeten worden. De materialen hiervoor zijn niet zo duur maar als je het laat doen komt er nog een uurtarief bij.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Heb Tado werkende gekregen via EBUS op een Vaillant ketel zonder Opentherm :)

Echter bij warm water aansturing bljven de settings ongewijzigd..enkel manueel via de ketel lukt voorlopig. Iemand weet of dit wel lukt via EBUS?

2) Ik beschik over 6 tado radiatorknoppen en heb in de woonkamer de tadoo thermostaat geinstalleerd. Is het niet beter om deze 3 radiatoren dom te laten want deze worden toch via de tadoo hermostaat geregeld aangezien deze in dezelfde ruimte staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GVR

GVR

Sunz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:03:
2) Ik beschik over 6 tado radiatorknoppen en heb in de woonkamer de tadoo thermostaat geinstalleerd. Is het niet beter om deze 3 radiatoren dom te laten want deze worden toch via de tadoo hermostaat geregeld aangezien deze in dezelfde ruimte staan?
Dat stel je in in de app, bij de kamer kies je de slimme thermostaat als meettoestel.
Eventueel kan je ook nog de kinderbeveiliging aanzetten bij de thermostaatknoppen, dan kan je de temperatuur ook niet meer via de knoppen wijzigen, alleen via de app of slimme thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
GVR schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:27:
[...]

Dat stel je in in de app, bij de kamer kies je de slimme thermostaat als meettoestel.
Eventueel kan je ook nog de kinderbeveiliging aanzetten bij de thermostaatknoppen, dan kan je de temperatuur ook niet meer via de knoppen wijzigen, alleen via de app of slimme thermostaat.
Idd...net wat ik dacht :)
Heb wel het gevoel dat de temperatuurmeting van de tado radiatorknoppen wat afwijken.
Ik weet dat je dit wat kan proberen rechtzetten in de app adhv temperatuurcompensatie.
Iemand die dit ook al gedaan heeft en een niet al te dure kwalitatieve thermometer kan aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-06 16:19
Sunz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:03:
Beter wel slim maken. Als je namelijk alleen een warmtevraag in een andere ruimte hebt dan is het systeem niet in staat de woonkamer af te sluiten waardoor je die dus ook mee verwarmd. Risico bestaat dus indien je een wat ongelukkig programma hebt voor de overige ruimtes, dat je dan de woonkamer ongecontroleerd ver warmstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Shivan_20 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:43:
[...]

Beter wel slim maken. Als je namelijk alleen een warmtevraag in een andere ruimte hebt dan is het systeem niet in staat de woonkamer af te sluiten waardoor je die dus ook mee verwarmd. Risico bestaat dus indien je een wat ongelukkig programma hebt voor de overige ruimtes, dat je dan de woonkamer ongecontroleerd ver warmstookt.
Hm nu weet ik niet of jij of ik hem verkeerd begrijpt. Ik bedoel ook zeker dat je de radiatoren in de woonkamer moet voorzien van knoppen, maar dat je die niet los van elkaar moet laten werken, maar centraal in 1 tado kamer laat aansturen door de slimme thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-06 16:19
GVR schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:55:
[...]

Hm nu weet ik niet of jij of ik hem verkeerd begrijpt. Ik bedoel ook zeker dat je de radiatoren in de woonkamer moet voorzien van knoppen, maar dat je die niet los van elkaar moet laten werken, maar centraal in 1 tado kamer laat aansturen door de slimme thermostaat.
Wanneer je meerdere knoppen in dezelfde ruimte hebt kan je ze het beste ook binnen Tado onderbrengen in dezelfde ruimte (inclusief de centrale Tado thermostaat). Dan worden ze allemaal parallel aangestuurd om de gewenste temperatuur in de ruimte te behalen :)

Overigens wel in de overige ruimtes voor de zoneregelaar ook deze centrale thermostaat selecteren, die zorgt er namelijk voor dat je ketel geregeld wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Shivan_20 op 04-11-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Jup ik bedoel hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvdcruyc
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-04-2024
Dag Allen,

Ik heb momenteel volgende systeem:
- Buderus Logamax Plus GB142
- RC30 Thermostaat
- Zonnecollectoren

Ik wou nu deze bedrade thermostaat vervangen door de Tado Smart Thermostaat Wired. Echter kwam ik tot de constatie bij het installatie dat er mogelijks een compatibiliteit probleem is ... Wanneer ik aangeef dat ik deze CV ketel gebruik, en ook een zonnecollector systeem bezit, dan wordt de instructie afgebroken en geven ze aan dat dit niet compatibel is...

Lukt dit echt niet wanneer ik een zonnecollector heb, of zou ik enkel bepaalde functionaliteiten missen, of gewoon niet kunnen zien wat mijn collector temperatuur is etc. Zie ook foto's, wat aangeeft dat er toch een koppeling is tussen de CV-ketel & de zonnecollector blijkbaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9IPqqmnrkQDvqjNReZMMtBj2R8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQbmlY7ZfvsB17RHiYiOqFb8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1ceczac6Xq9pRSVQjkA6Lbph98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8p6cN7M161yK1ZViEUTHM6x8.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor jullie hulp, Tweakers! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
GVR schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:55:
[...]

Idd…want ik merk idd al grote overshoots id woonkamer. Naar schijnt ook best 1 radiator zo laten voor die overshoots? Of bypass zetten heb ik ook gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 09:05
Is het mogelijk om te forceren dat Tado op een lage stand gaat verwarmen (vergelijkbaar met stand 1 van de 3, van het Tado verwarmingsicoontje)?

Ik vind het comfortabeler om de badkamer (met Tado radiatorknop) geleidelijk op te warmen. En dit lijkt me ook zuiniger.
Tado wil nog wel een "vol gas" geven als ik de temperatuur iets teveel verhoog.

Daarnaast wil ik de woonkamer licht bijverwarmen (dus op een lage stand), omdat hoofdzakelijk met de lucht/luchtwarmtepomp wordt verwarmd.

Ik kan de temperatuur steeds in kleine stapjes verhogen, maar dat is wat omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-06 13:52
@Frenkie567917 je kunt dan wellicht beter de max temperatuur van de ketel omlaag schroeven, of eventueel het maximale vermogen?

Voor zover ik weet is er geen mogelijkheid de warmtevraag te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 09:05
I-King schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:35:
@Frenkie567917 je kunt dan wellicht beter de max temperatuur van de ketel omlaag schroeven, of eventueel het maximale vermogen?

Voor zover ik weet is er geen mogelijkheid de warmtevraag te sturen.
Oke, jammer.
Max temperatuur van de ketel staat op 55 graden, ik ga eens experimenteren met een lagere temperatuur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-06 14:03
tado schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:54:
[...]

Dit is een goed moment om iedereen te laten weten dat we de ondersteunde opstellingen voor de combinatie van vloerverwarming en radiatoren hebben aangepast. Het is niet langer nodig om bedrading te hebben tussen de Slimme Thermostaat en de zoneklep voor de vloerverwarming.

Alle informatie is nu te lezen in optie 2 en optie 3 van dit artikel:
https://intercom.help/tado-hc/nl/articles/3487152

Er komt nog een nieuwe versie van de handleiding voor professionele installateurs.
Ik heb zelf momenteel een bedrade thermostaat in de woonkamer hangen, en er komt een vloerverwarmingunit met zoneregelaar welke niet direct aan te sluiten is op de huidge thermostaat(locatie).

Bij optie 3 maken jullie gebruik van de draadloze thermostaat + een losse temperatuursensor, maar is het ook mogelijk om in plaats daarvan twee bedrade thermostaten te gebruiken; 1 welke direct aangesloten is aan de CV(zoals de huidge thermostaat nu is), en 1 welke direct aangesloten is op de zoneklep (zoals bij optie 3 vermeld)?

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Craftop schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:43:
[...]

Ik heb zelf momenteel een bedrade thermostaat in de woonkamer hangen, en er komt een vloerverwarmingunit met zoneregelaar welke niet direct aan te sluiten is op de huidge thermostaat(locatie).

Bij optie 3 maken jullie gebruik van de draadloze thermostaat + een losse temperatuursensor, maar is het ook mogelijk om in plaats daarvan twee bedrade thermostaten te gebruiken; 1 welke direct aangesloten is aan de CV(zoals de huidge thermostaat nu is), en 1 welke direct aangesloten is op de zoneklep (zoals bij optie 3 vermeld)?
Nee, alleen de opties van het artikel zijn mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dvdcruyc schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:33:
Dag Allen,

Ik heb momenteel volgende systeem:
- Buderus Logamax Plus GB142
- RC30 Thermostaat
- Zonnecollectoren

Ik wou nu deze bedrade thermostaat vervangen door de Tado Smart Thermostaat Wired. Echter kwam ik tot de constatie bij het installatie dat er mogelijks een compatibiliteit probleem is ... Wanneer ik aangeef dat ik deze CV ketel gebruik, en ook een zonnecollector systeem bezit, dan wordt de instructie afgebroken en geven ze aan dat dit niet compatibel is...

Lukt dit echt niet wanneer ik een zonnecollector heb, of zou ik enkel bepaalde functionaliteiten missen, of gewoon niet kunnen zien wat mijn collector temperatuur is etc. Zie ook foto's, wat aangeeft dat er toch een koppeling is tussen de CV-ketel & de zonnecollector blijkbaar. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt voor jullie hulp, Tweakers! _/-\o_
Niet geschikt omdat u zonnecollectoren heeft.
Daar zal geen enkele slimme thermostaat geschikt zijn. Is een te uniek systeem helaas.

U kunt altijd nog de slimme radiatorknoppen toepassen, die kunnen dan natuurlijk niet de ketel sturen omdat tado daar dan geen toegang toe heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvdcruyc
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-04-2024
tado schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:51:
[...]

Niet geschikt omdat u zonnecollectoren heeft.
Daar zal geen enkele slimme thermostaat geschikt zijn. Is een te uniek systeem helaas.

U kunt altijd nog de slimme radiatorknoppen toepassen, die kunnen dan natuurlijk niet de ketel sturen omdat tado daar dan geen toegang toe heeft.
Dag Tado,
Ik heb de tado thermostaat momenteel werkende i.c.m. de tado radiator valves in dit systeem.

Wilt u echter zeggen dat het solar systeem nu niet meer zal functioneren dan? Ik wist niet zeker of de regeling van het solar gedeelte door de ketel intern gebeurt of via de thermostaat?

Zijn er andere opties, of zal ik de thermostaat inderdaad moeten terugsturen ...?

Groeten,
Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Frenkie567917 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:42:
[...]

Oke, jammer.
Max temperatuur van de ketel staat op 55 graden, ik ga eens experimenteren met een lagere temperatuur. :)
Niet bij alle ketels kun je zomaar nog lager in aanvoer temperatuur gaan. Kans op pendelen is heel hoog.

De suggestie om het vermogen te verlagen is een hele goede. En dan zo laag als mogelijk is en duurt het opwarmen te lang. Dan een paar kilowattjes erbij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dvdcruyc schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:21:
[...]

Dag Tado,
Ik heb de tado thermostaat momenteel werkende i.c.m. de tado radiator valves in dit systeem.

Wilt u echter zeggen dat het solar systeem nu niet meer zal functioneren dan? Ik wist niet zeker of de regeling van het solar gedeelte door de ketel intern gebeurt of via de thermostaat?

Zijn er andere opties, of zal ik de thermostaat inderdaad moeten terugsturen ...?

Groeten,
Daan
Als het werkt, werkt het.
Misschien mist u enige functies.

Graag zelf testen of alles (inclusief de zonnecollector) nog op de juiste manier werkt. Wij kunnen dit niet op afstand beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 22:44
Jboy1991 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 06:17:
Hey Tweakers,

Wij hebben Tado besteld met 4 knoppen. Nu heb ik nooit gecontroleerd of dit wel zou passen/werken met onze radiatoren boven. Ik merk nu op dat wij een draaikraan hebben zonder cijfertjes etc.

Is het mogelijk om hier Tado op werkend te krijgen en zo ja: Hoe?. Wij kunnen de Tado-Set nog retour sturen, mocht dit een te dure ingreep worden, dan willen wij dit parkeren.

[Afbeelding]

Inmiddels een handleiding gevonden:
https://www.wereldvolmagi...iting-zo-doe-je-dat-zelf/
Het zal nog weleens kunnen dat je de kraan zelf kunt laten zitten, en alleen het binnenwerk hoeft te vervangen. Dat was de ingreep die ik deed op 2 kranen vorig jaar.

Kan het niet heel goed zien, maar het lijkt dezelfde kraan als ik had. Die kon met https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955 worden aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-06 11:36

Sharky

Skamn Dippy!

S0epkip schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:40:
[...]

Eventueel zou ik de bridge nog 'in het midden van de woning' kunnen plaatsen, maar dat geeft wellicht voor de benedenverdieping connectieproblemen.
Ik heb een huis 2006 dat vooral diep en hoog is. Ik had de bridge eerst in de meterkast, probleem is dat de meterkast en het halletje waar hij in zit naast het huis zitten dus soms had ik op zolder geen bereik. Toen heb ik de bridge gewoon beneden in de woonkamer geplaatst en sindsdien is het bereik perfect, geen enkele onderbreking. De afstand naar de verste radiator is zeker >10 meter door 2 betonvloeren en misschien nog een muur.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-06 19:58
RetroTycoon schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:30:
[...]

Het zal nog weleens kunnen dat je de kraan zelf kunt laten zitten, en alleen het binnenwerk hoeft te vervangen. Dat was de ingreep die ik deed op 2 kranen vorig jaar.

Kan het niet heel goed zien, maar het lijkt dezelfde kraan als ik had. Die kon met https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955 worden aangepast.
Ik volg dit ook even, want heb ook volgens mij dezelfde niet-thermostatische kranen van comap SAR. Kan je dan het binnenwerk van de oude kraan verwijderen zonder je hele systeem leeg te laten lopen? Indien dat op die manier mogelijk is, zou ik wel een gokje willen wagen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 22:44
-Edwin- schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:16:
[...]

Ik volg dit ook even, want heb ook volgens mij dezelfde niet-thermostatische kranen van comap SAR. Kan je dan het binnenwerk van de oude kraan verwijderen zonder je hele systeem leeg te laten lopen? Indien dat op die manier mogelijk is, zou ik wel een gokje willen wagen namelijk.
Het systeem moest wel drukloos, maar hoeft niet helemaal leeg. Maar je ontkomt niet aan werk met een emmer, zogezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
[...]

Tenzij je deze koffer hebt / kan lenen?

https://www.comap.nl/cata...endages/vervangingskoffer

[ Voor 12% gewijzigd door S0epkip op 08-11-2021 09:52 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:55

Haan

dotnetter

Ik heb nu bijna een jaar het Tado systeem in gebruik, dus het zal zo langzamerhand wel tijd worden om batterijen te vervangen en ik wil dan oplaadbare batterijen gaan gebruiken.
Tado zelft raadt specifiek Panasonic Eneloop AA 1900mAh aan, maar zou een variant met hogere capaciteit ook passen of zijn die dan dikker? Ik hoop dan binnenkort een leuk black friday dealtje te kunenn scoren ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Dat vond ik ook al. Helaas weet ik niet zo snel hoe ik daaraan kan komen. Kopen voert voor nu wat ver.
Het gaat in principe alleen om de badkamer, maar anders neem ik het een keer mee met het laten vervangen van alle niet thermostatische kranen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
-Edwin- schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:04:
[...]

Dat vond ik ook al. Helaas weet ik niet zo snel hoe ik daaraan kan komen. Kopen voert voor nu wat ver.
Het gaat in principe alleen om de badkamer, maar anders neem ik het een keer mee met het laten vervangen van alle niet thermostatische kranen in huis.
Ik heb een offerte van 500 E om op vier radiatoren thermostaatkranen te plaatsen, vind ik toch te gortig.
42 ex btw per radiator aan materiaal en een uur werk per radiator. Dat uur werk is als het goed is veel te ruim geschat, maar waarom een thermostatische kraan 42 ex moet kosten?

Op drie van de vier plaatsen kan ik waarschijnlijk het binnenwerk gewoon vervangen....

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
S0epkip schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:11:
[...]

Ik heb een offerte van 500 E om op vier radiatoren thermostaatkranen te plaatsen, vind ik toch te gortig.
42 ex btw per radiator aan materiaal en een uur werk per radiator. Dat uur werk is als het goed is veel te ruim geschat, maar waarom een thermostatische kraan 42 ex moet kosten?

Op drie van de vier plaatsen kan ik waarschijnlijk het binnenwerk gewoon vervangen....
Ik had inderdaad voor 1 kraan ook een gortige offerte van 192 euro ontvangen ergens begin dit jaar. Veel te duur...

Maar goed, ik dacht dat het binnenwerk vervangen snel kon zonder het systeem leeg te laten lopen. Gezien dat het eigenlijk alleen om de badkamer gaat, laat ik het dan toch even liever zo voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 10:26
[...]

Hou er ook rekening mee dat de knop wel naar de juiste kant op moet staan. Bij Binnenkort gaan we bij mn zwager de boel thermostatiseren maar hun radiatorkranen zijn allemaal verticaal. Daar moeten we alle kranen vervangen met haaks verkeerd kranen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

com2,1ghz schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:25:
[...]

Hou er ook rekening mee dat de knop wel naar de juiste kant op moet staan. Bij Binnenkort gaan we bij mn zwager de boel thermostatiseren maar hun radiatorkranen zijn allemaal verticaal. Daar moeten we alle kranen vervangen met haaks verkeerd kranen.
Jup, altijd beter dan een knop die boven een warme leiding hangt. En je kan dan ook evt kiezen of een knop naar voren moet steken of naar de zijkant, net wat er in die situatie het meest handige is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
com2,1ghz schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:25:
[...]

Ook een goede inderdaad. In de badkamer hangt die al mooi horizontaal onder de verwarming. In woonkamer inderdaad wel 2 stuks die verticaal hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
Haan schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:55:
Ik heb nu bijna een jaar het Tado systeem in gebruik, dus het zal zo langzamerhand wel tijd worden om batterijen te vervangen en ik wil dan oplaadbare batterijen gaan gebruiken.
Tado zelft raadt specifiek Panasonic Eneloop AA 1900mAh aan, maar zou een variant met hogere capaciteit ook passen of zijn die dan dikker? Ik hoop dan binnenkort een leuk black friday dealtje te kunenn scoren ;)
Ik heb nog beter nieuws. Ikea Ladda's zijn hoogswaarschijnlijk rebranded Eneloops. Het mooiste is dat je gewoon Ladda 2450(Rebranded Eneloop Pro) in kan doen en het kost 6 euro per 4 stuks.
Ik heb ze een paar weken terug vervangen en ze passen er gewoon in.

Ook in de fotografiewereld waar de Eneloops populair zijn hebben zijn er positieve geluiden met het gebruik van de Ikea Ladda batterijen.

[ Voor 9% gewijzigd door com2,1ghz op 08-11-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coopa
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-04-2023
Dag allen,

Ik heb vandaag alle radiatorkranen in huis vervangen door thermostatische van Heimeier (Heimeier Eclipse). Bij het plaatsen van de slimme thermostaten van Tado krijg ik een E4 melding, wat erop duidt dat "de afstand tussen de open en gesloten positie van het ventiel te kort is" (link).

Tado geeft aan dat de Heimeier kranen compatibel zouden moeten zijn, zonder adapters. In vergelijking met het plaatje op de foto, is het pinnetje bij mijn kranen een stuk korter. Dat zou de E4 melding kunnen verklaren.

En zowaar, door een klein moertje te lijmen aan het pinnetje, lukt het wel. Dan krijg ik geen E4 melding meer. Maar erg fraai is het niet. Ik ben dan ook op zoek naar een betere oplossing.

Mijn vraag: heb ik iets fout gedaan bij het monteren of instellen van de kranen? Is er een mooiere oplossing mogelijk? Hoor graag!

Bedankt voor jullie hulp alvast :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiWkxMW1BMkxdBBVbOE9OAMMvfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ii4xyzg8ikugphSijgDl6p47.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Coopa schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:03:
Dag allen,

Ik heb vandaag alle radiatorkranen in huis vervangen door thermostatische van Heimeier (Heimeier Eclipse). Bij het plaatsen van de slimme thermostaten van Tado krijg ik een E4 melding, wat erop duidt dat "de afstand tussen de open en gesloten positie van het ventiel te kort is" (link).

Tado geeft aan dat de Heimeier kranen compatibel zouden moeten zijn, zonder adapters. In vergelijking met het plaatje op de foto, is het pinnetje bij mijn kranen een stuk korter. Dat zou de E4 melding kunnen verklaren.

En zowaar, door een klein moertje te lijmen aan het pinnetje, lukt het wel. Dan krijg ik geen E4 melding meer. Maar erg fraai is het niet. Ik ben dan ook op zoek naar een betere oplossing.

Mijn vraag: heb ik iets fout gedaan bij het monteren of instellen van de kranen? Is er een mooiere oplossing mogelijk? Hoor graag!

[Afbeelding]
Is die thermostaatknop wel goed gecalibreerd? Van de thermostaatknop eerst het deel met de schroefdraad monteren en daarna de knop zelf vastklikken.
Dus eerst dit linker deeltje vastmaken;
Afbeeldingslocatie: https://fwd.nl/app/uploads/Review-tado%C2%B0-slimme-radiatorknop-7-770x433.jpg

De knop heeft een lipje die aangeduwd moet worden voor de batterijen. Zorg ervoor dat als je hem erop klikt dat je dit snel doet want als de thermostaatknop stroom krijgt, dan gaat hij na enkele seconden automatisch calibreren. Je moet hem wel goed vastklikken erop want anders ontstaat er een speling.

Post ook eens de versie van de firmware van die slimme radiatorknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Coopa schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:03:
Dag allen,

[Afbeelding]
Die Eclipse kranen zijn waterzijdig in te regelen. Verandert er iets aan de diepte van de pin als je het mechanisme instelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

com2,1ghz schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:23:
[...]

Ik heb nog beter nieuws. Ikea Ladda's zijn hoogswaarschijnlijk rebranded Eneloops. Het mooiste is dat je gewoon Ladda 2450(Rebranded Eneloop Pro) in kan doen en het kost 6 euro per 4 stuks.
Ik heb ze een paar weken terug vervangen en ze passen er gewoon in.

Ook in de fotografiewereld waar de Eneloops populair zijn hebben zijn er positieve geluiden met het gebruik van de Ikea Ladda batterijen.
Bij mij passen de Ladda's niet en Tado raadt ook aan LR6 te gebruiken. Misschien is het omdat Ladda's net een halve mm groter zijn, en is dit bij andere HR6's niet zo. Dat heb ik niet getest.

edit: ik kom nu de link tegen tegen waar de Eneloops worden aangeraden. Blijkbaar houdt IKEA zich niet aan de conventies of zo. Ze passen ook al niet in de Lego-batterijhouder :P

[ Voor 11% gewijzigd door Sharky op 08-11-2021 13:13 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Sharky schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:12:
[...]

Bij mij passen de Ladda's niet en Tado raadt ook aan LR6 te gebruiken. Misschien is het omdat Ladda's net een halve mm groter zijn, en is dit bij andere HR6's niet zo. Dat heb ik niet getest.

edit: ik kom nu de link tegen tegen waar de Eneloops worden aangeraden. Blijkbaar houdt IKEA zich niet aan de conventies of zo. Ze passen ook al niet in de Lego-batterijhouder :P
Hoe kan dat? Ik heb hier 6 kranen en overal gingen de Ladda 2450 er probleemloos in en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

com2,1ghz schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:13:
[...]

Hoe kan dat? Ik heb hier 6 kranen en overal gingen de Ladda 2450 er probleemloos in en uit.
Geen flauw idee. Misschien heb ik een stel maandochtendbatterijen met een verkeerde maat.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:55

Haan

dotnetter

@Sharky heb je wel de VA02 knoppen en niet VA01? Nu weet ik dus niet meer of ik die Ladda's wel of niet moet kopen :P

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Haan schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:18:
@Sharky heb je wel de VA02 knoppen en niet VA01? Nu weet ik dus niet meer of ik die Ladda's wel of niet moet kopen :P
Dan moet even iemand van @tado reageren. Ik heb de VA02 uit 2019 en daar gaan die Ladda's 2450 gewoon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

nirgilis schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:11:
[...]

Die Eclipse kranen zijn waterzijdig in te regelen. Verandert er iets aan de diepte van de pin als je het mechanisme instelt?
Nee dit zijn 2 aparte dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Haan schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:18:
Geen idee welke ik heb, heb ze eind 2019 gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QKTckXsJtDpD4N06Geo9oguhGQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E2vvVscKQQHoMou5AcJgancc.jpg?f=user_large

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Sharky schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:50:
[...]

Geen idee welke ik heb, heb ze eind 2019 gekocht.

[Afbeelding]
Je hebt een firmware versie van boven de 70. Dan heb je versie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Ok, Tweakers, ik sta op het punt om het binnenwerk mijn 1/2" handafsluiters te vervangen voor thermostatisch.

Ik raak een beetje in de war / aan het twijvelen over wel of niet instelbare ventielen.
Op dit moment functioneert mijn installatie op zijn minst aardig, ingeregeld (door vorige eigenaar) mbv voetventielen.

Voor mijn oude Honeywell MNG kranen kan ik alleen iets met een vaste KV van 0.62 (vrij hoog) vinden, maar dit lijkt gezien de voetventielen geen probleem? (Mogelijk iets met vuilophoping bij de voet, lees ik).

https://www.wasco.nl/arti...los-bb-vs1200bb01/8209045

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6gDP16bHItcYr7ScGTE-M9qAaQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7RNlM8O7TFD3zW2C3CLnL6eX.jpg?f=user_large

Nu lees ik echter ook weer:
De respectieve behuizingen van de thermostatische afsluiters zijn dezelfde. De typen verschillen alleen in het ventielinzetstuk, d.w.z. elk ventielinzetstuk kan worden vervangen door een ander van de serie BB, KV, UBG, SL, V, FV, en SC series.
Dus dan zou zoiets ook passen? Lijkt me niet als je naar de ventielbodem kijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiDuRqvxIuVE2PmgMlsOdJTInsc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VillbXdmvrRcE9DVzF8dhbsz.jpg?f=user_large

https://homecomfort.resid...S01(HW)&catpath=1.2.3.3.7

Voor mijn M28 Comap SAR dubbel instelbare kraan lijkt het alsof ik kan kiezen tussen vaste Kv of instelbare Kv.
Het is wederom een 1/2" kraan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGatDITTKWtMUJ2PEyQgtbFFa8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOyFoCerZrasds88Cfh7DLEy.jpg?f=fotoalbum_large

Weet niet zeker of deze is ingesteld via de interne spindel of voetventiel, maar daar zou misschien een insert met instelbare kv in passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7MZ4REMjC8Aa_gLkMM0QRkba5M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SxIAXNJl6gP7D3eg4KmitwCl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQId-nVh5NXzZpRuIV_s4oIeYyg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wT99k5Hqd79BX1bCLUnX5YaL.png?f=user_large

HELP :D

Edit: in de badkamer hangt nog een Herz die verticaal uitkomt, die laat ik maar voor wat het is :+

[ Voor 26% gewijzigd door S0epkip op 08-11-2021 17:17 ]

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!
com2,1ghz schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:20:
[...]

Dan moet even iemand van @tado reageren. Ik heb de VA02 uit 2019 en daar gaan die Ladda's 2450 gewoon in.
De mallen waar het plastic voor de tado Slimme Radiatorknoppen in gespoten word zijn over de jaren heen iets aangepast.

In sommige VA02 zullen de dikkere Ladda's 2450 passen, maar niet in allemaal.

Daarom adviseren we in ons artikel ook alleen de: Panasonic Eneloop AA 1900 mAh NiMH
https://support.tado.com/...paraten-hoe-vervang-ik-ze

Die passen namelijk in elke VA02 (omdat ze iets dunner zijn).

En als toevoeging: De normale Alkaline AA niet-oplaadbare batterijen zijn nog dunner dan die Eneloop 1900's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
Duidelijk. Dus het is ook een kwestie van geluk welke versie je hebt. Is er een manier om dit te identificeren?.

Voor de gene die benieuwd zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ob0tSPS56OkJXNngi-SWwqvLj40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkRTAIeMh58Q8igWl2QkHKa5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crJaP2G-uLwbOpYgIp8EcBc0TNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSJQ83vL9so52pvb61IM4Oia.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:06
Beneden heb ik vloerverwarming met een simpele Honeywell modulerende thermostaat. Boven heb ik nog radiatoren met “domme” kranen. Nu wil ik graag dat de radiatoren boven open gaan als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt (lees: dat het niet té koud wordt), en weer sluit als de kamers de ingestelde temperatuur bereikt hebben. Kan ik hiervoor simpelweg een aantal Tado radiatorkranen kopen en deze erop schroeven? Of moet ik per se nog bijbehorende accessoires aanschaffen? Ik word er niet helemaal wijs uit met alle beschikbare starterkits en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Als je domme kranen hebt, zul je die eerst moeten vervangen door thermostatische.
Daarna kun je er een Tado op schroeven.

En heb je de wizard al gevold op de website van Tado?

[ Voor 18% gewijzigd door EWK op 08-11-2021 22:38 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Sinds de installatie van een Tado heb ik vanochtend plotseling geen warm douche water meer. De radiatoren zijn warm, en het tapwater staat aan in de app. Heel toevallig is de cv monteur gisteren langs geweest, dus het kan ook daarmee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-06 21:25
Kijk eens in het boekje van je CV en check de warmwaterinstelling direct op de CV. Meestal gewoon een setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Drieweg klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
peligro2k schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:40:
Sinds de installatie van een Tado heb ik vanochtend plotseling geen warm douche water meer. De radiatoren zijn warm, en het tapwater staat aan in de app. Heel toevallig is de cv monteur gisteren langs geweest, dus het kan ook daarmee te maken hebben.
Heb je wel voldoende stroming in je CV systeem? Het probleem met Tado en dergelijke smart radiatorknoppen is dat radiatorkranen standaard dicht staan en alleen open gaan bij warmte vraag. Dit zorgt in een bestaande situatie ervoor dat er geen stroming kan plaatsvinden en je CV ketel ermee kapt.

Je CV ketel wilt water pompen, met Tado heb je echt een bypass nodig of er moet ergens een domme radiator zijn die altijd gedeeltelijk aanstaat. Nadeel is dat je voor niets stookt voor die radiator.

CV ketels geven storingen, of stoppen met stoken als er niet voldoende stroming is in het CV systeem. Zelfs terwijl je warm water uit de kraan wilt tappen. Ik had zelf ook regelmatig koude douches in de zomer omdat alle radiatoren dicht stonden. Na het plaatsen van de bypass was dit probleem verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Mijn tado thermostaat en andere tado radiatorkranen geven soms een afwijkende temperatuur door dat deze bijv. boven de TV kast hangt of dicht tegen het gordijn.

Ik weet dat je een temperatuurcompensatie kan instellen in de app waarmee je dit probleem kan verhelpen.

Iemand die mij een niet al te dure kwalitatieve elektronische thermometer kan aanraden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
com2,1ghz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:15:
[...]

Heb je wel voldoende stroming in je CV systeem? Het probleem met Tado en dergelijke smart radiatorknoppen is dat radiatorkranen standaard dicht staan en alleen open gaan bij warmte vraag. Dit zorgt in een bestaande situatie ervoor dat er geen stroming kan plaatsvinden en je CV ketel ermee kapt.

Je CV ketel wilt water pompen, met Tado heb je echt een bypass nodig of er moet ergens een domme radiator zijn die altijd gedeeltelijk aanstaat. Nadeel is dat je voor niets stookt voor die radiator.

CV ketels geven storingen, of stoppen met stoken als er niet voldoende stroming is in het CV systeem. Zelfs terwijl je warm water uit de kraan wilt tappen. Ik had zelf ook regelmatig koude douches in de zomer omdat alle radiatoren dicht stonden. Na het plaatsen van de bypass was dit probleem verholpen.
Heel gek, maar ik heb in het instellingen menu van de Tado thermostaat de warm water functie uit gezet. Dus nu word het tap water niet meer geregeld door de Tado. Had gelijk weer warm water..

Ik heb inderdaad een 'domme radiator' in de badkamer die ik altijd open heb staan. Dan is het daar lekker warm, en worden de handdoeken gedroogd.

Ik moet zeggen dat alles (als het werkt) erg goed is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
peligro2k schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:34:
[...]

Heel gek, maar ik heb in het instellingen menu van de Tado thermostaat de warm water functie uit gezet. Dus nu word het tap water niet meer geregeld door de Tado. Had gelijk weer warm water..

Ik heb inderdaad een 'domme radiator' in de badkamer die ik altijd open heb staan. Dan is het daar lekker warm, en worden de handdoeken gedroogd.

Ik moet zeggen dat alles (als het werkt) erg goed is!
Je kan de warm water instelling in tado uitschakelen bij het configureren van je thermostaat. Dan geldt weer de instelling van je ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sunz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:42:
Mijn tado thermostaat en andere tado radiatorkranen geven soms een afwijkende temperatuur door dat deze bijv. boven de TV kast hangt of dicht tegen het gordijn.

Ik weet dat je een temperatuurcompensatie kan instellen in de app waarmee je dit probleem kan verhelpen.

Iemand die mij een niet al te dure kwalitatieve elektronische thermometer kan aanraden? :)
Dat is het inherente probleem met locatiegebonden regel devices die tot overmaat van ramp ook nog eens fysiek aan de warmtebron zelf gekoppeld zitten. ;)

Oplossing: koop geen thermometer maar een Tado draadloze temperatuursensor. Ja dat is ook een thermometer maar wel eentje die het probleem echt oplost ;), namelijk door te meten op de goede plek, ergens in de buurt van waar je zit, uit de tocht, uit de zon en... weg van de radiator, televisie. ;)

Temperatuurcompensatie werkt een klein beetje als lapmiddel maar niet echt: je kan namelijk maar 1 compensatiewaarde instellen terwijl de benodigde compensatie nogal varieert:

- op het moment dat de verwarming heet is dan is er meer compensatie nodig
- op het moment dat ie koud is weinig tot geen
- op het moment dat het koud winterweer is dan is er een andere compensatie nodig dan in herfstweer
- in de zomer en lente klopt de compensatie al helemaal niet

Vandaar: meten op de juiste plek, met een Tado draadloze temperatuursensor die, omdat het een Tado is, met je verwarming praat zodat de knoppen altijd de juiste hoeveelheid warmte geven.

Wil je toch met een offset werken, ga dan geen geld weggooien aan een (IR) thermometer maar probeer een paar standen -1, -1,5, -2 graden om te kijken wat het beste past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb delen van dit topic doorgeworsteld en de site van Tado bekeken.

Situatie: een stuk of 5-6 traditionele thermostaat radiatorknoppen vervangen door tado thermostaat radiator knoppen. (sommige radiatorknoppen zitten op onhandige plaatsen) en daarmee een soort traditionele thermostaat regeling te creeren.
Bron: blokverwarming dus geen eigen CV

Nu begrijp ik van de site van Tado dat de radiatorknoppen communiceren op 868MHz met de tado internet bridge.

Is het noodzakelijk dat deze bridge ook met het internet is verbonden voor de bediening van de tado knoppen? Wat als het internet niet werkt?

Dat de geolocatie niet werkt is niet erg maar het standaard programma moet gewoon functioneren zonder internet. Ik neem aam dat je de knoppen kunt programmeren met bv je smartphone maar als dat eenmaal is gebeurt dat het niet uitmaakt of er internet is of dat bv de smartphone niet aanwezig is of uit staat. Is dat correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:43
İk ben benieuwd naar het volgende:

İn de kamer van mijn zoontje heb ik een tado radiatorknop + draadloze thermostaat(zijn gekoppeld aanelkaar) geinstalleerd zodat ik in de nacht de juiste temperatuur kan kan instellen.

Omdat ik op de begane grond geen tado thermostaat knoppen heb worden de radiators ook beneden gewoon warm. Zou het gas schelen als ik beneden ook tados installeer zodat deze automatisch in de nacht dicht draaien aangezien niemand daar is en voor niets wordt verwarmd.

Ene kant denk ik, als de ketel toch aan gaat kan die net zo goed andere ruimtes ook verwarmen. Maar helaas heb ik te weinig kennis over hoe het precies werkt.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen om de gas rekening zo laag mogelijk te houden:) alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
Serefsiz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 06:49:
İk ben benieuwd naar het volgende:

İn de kamer van mijn zoontje heb ik een tado radiatorknop + draadloze thermostaat(zijn gekoppeld aanelkaar) geinstalleerd zodat ik in de nacht de juiste temperatuur kan kan instellen.

Omdat ik op de begane grond geen tado thermostaat knoppen heb worden de radiators ook beneden gewoon warm. Zou het gas schelen als ik beneden ook tados installeer zodat deze automatisch in de nacht dicht draaien aangezien niemand daar is en voor niets wordt verwarmd.

Ene kant denk ik, als de ketel toch aan gaat kan die net zo goed andere ruimtes ook verwarmen. Maar helaas heb ik te weinig kennis over hoe het precies werkt.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen om de gas rekening zo laag mogelijk te houden:) alvast bedankt
Het hele principe van zo'n (tado) slim systeem is dat je gas/geld bespaard en je niet onnodig ruimtes aan het verwarmen bent. In plaats van dat je CV ketel enkel water opwarmt voor de ruimte waar je zoontje slaapt, moet hij nu veel meer water verwarmen omdat hij ook moet stoken voor de radiatoren beneden. Logischerwijs resulteert meer water verwarmen in meer gas stoken en dus meer geld uitgeven.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Craftop schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:27:
[...]

Het hele principe van zo'n (tado) slim systeem is dat je gas/geld bespaard en je niet onnodig ruimtes aan het verwarmen bent. In plaats van dat je CV ketel enkel water opwarmt voor de ruimte waar je zoontje slaapt, moet hij nu veel meer water verwarmen omdat hij ook moet stoken voor de radiatoren beneden. Logischerwijs resulteert meer water verwarmen in meer gas stoken en dus meer geld uitgeven.
Ik heb hier op Tweakers wel eens vernomen dat een ketel ook een bepaald minimum vermogen heeft, en het daardoor bijvoorbeeld nuttig zou kunnen zijn om je woonkamer altijd mee te laten verwarmen (ipv die later los te verwarmen bijvoorbeeld). Geen idee in hoeverre dit klopt, maar op basis daarvan heb ik vooralsnog mijn niet thermostatische kranen in de woonkamer niet laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:43
-Edwin- schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:45:
[...]

Ik heb hier op Tweakers wel eens vernomen dat een ketel ook een bepaald minimum vermogen heeft, en het daardoor bijvoorbeeld nuttig zou kunnen zijn om je woonkamer altijd mee te laten verwarmen (ipv die later los te verwarmen bijvoorbeeld). Geen idee in hoeverre dit klopt, maar op basis daarvan heb ik vooralsnog mijn niet thermostatische kranen in de woonkamer niet laten vervangen.
Dat is dus precies ook hoe ik denk,
Als de ketel bijv op 80 graden zit te draaien voor een kleine radiator kan hij toch net zo goed meteen iets extra erbij pakken. Maar hoe reken je die minimum vermogen.

Wat ik ook lastig vind is het volgende:
woonkamer is ingesteld op 21 graden.
badkamer op 19
keuken op 20.

Stel de keuken is afgekoeld naar 19,5. Dan draait de knop deels weer open en gaat de ketel aan om hem weer op ingestelde temperatuur te krijgen. Net op het moment dat de keuken weer 20 graden is zakt de woonkamer naar 20,5 en kan de ketel weer beginnen met verwarmen. Terwijl als alle knoppen open zouden zijn je overal mee verwarmd.

Op papier heb je misschien wel overal de juiste temperatuur zonder grote schommelingen. Maar efficiënt klinkt het niet. Of werkt het niet zoals ik denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilmithir
  • Laatst online: 20-06 17:21
Ik heb van Tado een draadloze temp.sensor met daar aan 2 slimme radiatorknoppen gekoppeld in 1 zone (woon in appartement en heb zelf geen ketel).

Dit heeft een hele tijd goed gewerkt, maar ik heb sinds een aantal dagen dat de knoppen open blijven staan ook als de zone op tempratuur is.
Als ik de zone handmatig uit zet dan gebeurt er ook niks, de knoppen blijven open staan.

Batterijen zijn volgens de app ook goed (8 sept zijn alle batterijen vervangen), de temp. senor, knoppen en bridge geven ook aan de dat ze verbonden zijn.
Firmware van de knoppen is 91.1, temp. sensor is 90.1 en bridge is 92.1

Op de Tado site staat dat alles up en running is qua servers enzo.

Het is nu binnen 23 graden terwijl het ingesteld staat op 20,5 graden.
begint een beetje te warm te worden, en niks geen besparing zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
ilmithir schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:58:
Ik heb van Tado een draadloze temp.sensor met daar aan 2 slimme radiatorknoppen gekoppeld in 1 zone (woon in appartement en heb zelf geen ketel).

Dit heeft een hele tijd goed gewerkt, maar ik heb sinds een aantal dagen dat de knoppen open blijven staan ook als de zone op tempratuur is.
Als ik de zone handmatig uit zet dan gebeurt er ook niks, de knoppen blijven open staan.

Batterijen zijn volgens de app ook goed (8 sept zijn alle batterijen vervangen), de temp. senor, knoppen en bridge geven ook aan de dat ze verbonden zijn.
Firmware van de knoppen is 91.1, temp. sensor is 90.1 en bridge is 92.1

Op de Tado site staat dat alles up en running is qua servers enzo.

Het is nu binnen 23 graden terwijl het ingesteld staat op 20,5 graden.
begint een beetje te warm te worden, en niks geen besparing zo.
Je zou als tijdelijke oplossing handmatig je slimme thermostaatkranen kunnen uitzetten toch, dan zou in ieder geval je verwarming niet meer warm worden. Totdat je hebt gevonden waar het aan kan liggen althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilmithir
  • Laatst online: 20-06 17:21
Craftop schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:04:
[...]

Je zou als tijdelijke oplossing handmatig je slimme thermostaatkranen kunnen uitzetten toch, dan zou in ieder geval je verwarming niet meer warm worden. Totdat je hebt gevonden waar het aan kan liggen althans.
Had ik uiteraard geprobeerd, maar ook dat deed niet zo heel veel...
iig bedankt voor de hulp!

Maar goed ik heb net de knop er nog eens een keer afgehaald en dit keer de batterijen er uitgehaald en eventjes gewacht. Vervolgens de zelfde batterijen er weer in terug gedaan...

En nu gaat ie wel dicht...
Het is opgelost maar nu weet ik nog steeds niet wat en waarom de knoppen open bleven staan.

@tado
Kan er in de app een optie komen om op afstand de knop te herstarten?
Of de optie om de knop opnieuw te kaliberen ten opzichte van de kraan?
Ook zou het misschien handig zijn om de stand van de radiator knop zelf te kunnen zien? Want de zone zelf stond op uit en je zag ook dat er niks werd aangestuurd (0 van de 3 streepjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Laatst online: 21-06 20:14
Ik heb sinds enkele weken nu ook Tado in gebruik. Moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Onze situatie is:

- Gasgestookte CV (met voorheen een modulerende honeywell thermostaat op begane grond).
- Vloerverwarming beneden
- 3 slaapkamers op 1e etage
- 1 slaapkamer op 2e etage

Ik heb de bedrade thermostaat beneden in gebruik icm een extra radiator knop op een thermostaatkraan in de aanvoerleiding van de vloerverwarming. Was even wat werk om dit geïnstalleerd te krijgen, maar werkt vooralsnog goed, ook zonder extra bypass. Stooktemperatuur van de ketel staat wel ingesteld op minimaal 40 graden tot maximaal 45 graden.

Qua gedrag van de ketel zie ik wel een toename in het 'nalopen'. Waarschijnlijk omdat de ketel de warmte niet goed kwijt kan zodra de vloerverwarming dicht gaat. Ik ga de komende dagen proberen om op de begane grond 1 'domme' radiator lichtjes open te zetten en te bekijken of dit helpt.

De slaapkamers zijn voorzien van radiatorknoppen. Op de kleinste kamer (10m2) had ik last van een enorme overshoot in de gemeten temperatuur (tot wel 6 graden). Ik denk dat dit kwam door een combinatie van een radiator met teveel vermogen en de Tado radiatorknop die er dicht op zit. Ik heb dit opgelost met een losse Xiaomi temperatuursensor en de Tado integratie in HomeAssistant die de warmtevraag nu aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-06 17:27

-tom-562

Oliesjeik

Ik ben ook in de markt voor een slimme thermostaat, mijn eerste keus was eigenlijk de Nest (want mooi, en simpel). Maar eigenlijk is die vrij beperkt voor wat ik eigenlijk wil.
Wij hebben een grote open woonkamer/keuken (zo'n 75 m2), waarbij de keuken is voorzien van vloerverwarming en de 'huiskamer' van conventionele radiatoren (totaal onlogische keuze van de vorige bewoners... maar goed, het is nou eenmaal zo |:().
De reden om voor een Tado te gaan is uiteindelijk ook het kunnen werken met zones/slimme thermostaat knopen en aansturing van airco's (onze slaapkamers zijn voorzien van split units die ook kunnen verwarmen).

Is het met de Tado ook mogelijk (met het oog op de toekomst) om een airco/warmtepomp aan te sturen (ik wil in de toekomst wellicht een airco/warmtepomp gaan installeren in de woonkamer) i.c.m. bijvoorbeeld de vloerverwarming (voor comfort/warme voeten)? En dat wanneer de warmtepomp niet toereikend is, de radiatoren automatisch bijgeschakeld worden?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-06 21:25
Hi all,

Ga binnenkort Tado aansluiten. Heb een Ziggo modem (connectbox, WiFi uit) en 3 stuks TP Deco M4 die de WiFi verzorgen.

Dien ik de bridge van Tado in de Connectbox te steken of in de Deco M4 zuil?

Hoop op het eerste, want eeneventuele uitbereiding met Philips Hue levert nog een poort te verbinden op, daarvoor is dan geen ruimte meer op de M4, wel in de Connectbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Laatst online: 20-06 15:27
Zijn er hier gebruikers met een Atag I-serie waarbij de Eco stand voor tapwater ook steeds uit gaat?
Ik krijg de eco-stand op de ketel niet werkend :( en vraag me af of een ticket bij Tado hier een oplossing in kan bieden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Laatst online: 21-06 20:14
MacbookProx schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:32:
Hi all,

Ga binnenkort Tado aansluiten. Heb een Ziggo modem (connectbox, WiFi uit) en 3 stuks TP Deco M4 die de WiFi verzorgen.

Dien ik de bridge van Tado in de Connectbox te steken of in de Deco M4 zuil?

Hoop op het eerste, want eeneventuele uitbereiding met Philips Hue levert nog een poort te verbinden op, daarvoor is dan geen ruimte meer op de M4, wel in de Connectbox.
Kan volgens mij op beide.
Pagina: 1 ... 24 ... 65 Laatste