Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:36

GVR

Freakstar50 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 02:10:
Hallo,

Ik heb recent een tado bedrade starters kit geplaats! Nu werkt helaas alleen mijn warmte vraag niet, ik kan de verwarming aan en uit zetten zonder probleem alleen de warm water niet,

Het gaat hier om een nefit proline nxt hrc 24/cw3
Bedraad via OT rood op de plus van tado en blauw op de min van tado,

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Volgens mij kan je ww helemaal niet aansturen, ik heb een trendline daarbij gaat het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Hoe veel onzuiniger is aan/uit versus modulerend?

Ik had een Nefit Ecomline hr 25 op basis van het UBA protocol, dat heeft jaren lang fijn gewerkt met tado en was modulerend. vandaag is mijn ketel vervangen voor een Nefit ProLine NXT HRC 24/CW4 (huurhuis, dus ik heb niets te vertellen over het type ketel)

Vooraf had ik al gevraagd bij de installateur welke ketel ik zou krijgen, de handleiding bekeken en uitgezocht dat ik het EMS protocol zou moeten gaan gebruiken.

Nu is de ketel geplaatst en hij is aangesloten (met de meegeleverde thermostaat) ik vroeg heel blij aan de monteur of het EMS of EMS+ moest zijn op mijn tado, zegt die man dat het via aan/uit gaat. dus ik uuh okay.

Nu is die meneer weg en heb ik de ketel even bekijken, wat blijkt, de EMS bus is helemaal niet bekabeld in de ketel zelf, dus onbruikbaar (aangegeven in geel hier onder)

Enkel aan/uit is beschikbaar
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/q5r9xVs/Capture.png

Is aan/uit veel minder zuinig dan modulerend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-06 23:14

Seafarer

XXX

ETH0.1 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:56:

Ik had een Nefit Ecomline hr 25 op basis van het UBA protocol, dat heeft jaren lang fijn gewerkt met tado en was modulerend. vandaag is mijn ketel vervangen voor een Nefit ProLine NXT HRC 24/CW4 (huurhuis, dus ik heb niets te vertellen over het type ketel)

Vooraf had ik al gevraagd bij de installateur welke ketel ik zou krijgen, de handleiding bekeken en uitgezocht dat ik het EMS protocol zou moeten gaan gebruiken.

Nu is de ketel geplaatst en hij is aangesloten (met de meegeleverde thermostaat) ik vroeg heel blij aan de monteur of het EMS of EMS+ moest zijn op mijn tado, zegt die man dat het via aan/uit gaat. dus ik uuh okay.

Nu is die meneer weg en heb ik de ketel even bekijken, wat blijkt, de EMS bus is helemaal niet bekabeld in de ketel zelf, dus onbruikbaar (aangegeven in geel hier onder)

[Afbeelding]

Ook modulerend gaat je ketel over op aan/uit. Gewoon omdat de laagste brander stand groter in vermogen is dan je nodig hebt.

Maar bij aan/uit gaat je ketel ook wel moduleren, op de retour temperatuur vaak.
Test: Zet de thermostaat maar op 25 en ga naast de ketel zitten, dan hoor je dat hij na een tijdje zachter gaat branden.

Als je huis warmte verliest dan dient de ketel dit verlies bij te stoken. Dus de ketel kan er niets aan doen dat jouw huis slecht geïsoleerd is. Dat is je gas verbruik.

Als gebruiker kun je er wel op letten dat je retour temperatuur onder de 57 graden blijft. En dat doe je niet door de aanvoer temperatuur te verlagen. Maar waterzijdig inregelen en desnoods radiators vervangen door grotere.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 07:47
Ik ben me aan het oriënteren voor een tado setup, alleen kom ik er niet echt uit wat ik nodig heb.
In de woonkamer hebben we nu een Honeywell Round aan/uit thermostaat met radiotoren in het hele huis. De serre is voorzien van vloerverwarming.
Mijn idee is om de thermostaat beneden te vervangen door een tado thermostaat, met op de bovenverdieping tado radiotorknoppen zodat we de temperatuur daar afzonderlijk kunnen regelen. Moet ik in de woonkamer de radiatorknoppen dan ook vervangen? En wat is voor de serre met vloerverwarming de beste oplossing? Er is nu geen zoneklep aanwezig, dus de vloerverwarming gaat mee met de thermostaat in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karchief
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-06 12:33
Hoi luitjes,

Kan iemand mij vertellen of je met de draadloze variant van Tado. Compleet afhankelijk ben van internet en wifi ?

Mocht er een internet/wifi storing zijn of uitval dat dan we geen verwarming meer hebben...

Kan iemand me hier van info voorzien ?

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Karchief schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:44:
Hoi luitjes,

Kan iemand mij vertellen of je met de draadloze variant van Tado. Compleet afhankelijk ben van internet en wifi ?

Mocht er een internet/wifi storing zijn of uitval dat dan we geen verwarming meer hebben...

Kan iemand me hier van info voorzien ?

Alvast bedankt,
Het werkt wel, je kan de knoppen en thermostaat handmatig bedienen. (je komt dus niet in de kou te zitten)

Wat niet meer werkt is de app en de schema's (je verwarming blijft in het geval van een storing staan op de stand waar hij stond)

[ Voor 3% gewijzigd door ETH0.1 op 16-10-2021 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karchief
Ook met de draadloze variant ???
Die verbind zich toch via het internet met de draadloze ontvanger bij de cv ketel ?

Of communiceren die samen op een eigen verbinding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04:00
ETH0.1 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:27:
[...]

Het werkt wel, je kan de knoppen en thermostaat handmatig bedienen. (je komt dus niet in de kou te zitten)

Wat niet meer werkt is de app en de schema's (je verwarming blijft in het geval van een storing staan op de stand waar hij stond)
Werk je met iOS devices dan werkt het via HomeKit lokaal en ben je niet afhankelijk van het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karchief
Nou ja het gaat voor mij erom dat ik zonder internet en wifi nog wel de verwarming kan gebruiken, dat de app het dan niet doet vind ik niet zo spannend etc.

Want anders moet ik de bekabelde variant bestellen en de draadloze retourneren.

Maar mocht er geen internet/wifi zijn dan kan ik alsnog de verwarming gebruiken ?
De draadloze variant dan.
Ik kan op de Tado site en forum helemaal niks erover vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Karchief schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:51:
Nou ja het gaat voor mij erom dat ik zonder internet en wifi nog wel de verwarming kan gebruiken, dat de app het dan niet doet vind ik niet zo spannend etc.

Want anders moet ik de bekabelde variant bestellen en de draadloze retourneren.

Maar mocht er geen internet/wifi zijn dan kan ik alsnog de verwarming gebruiken ?
De draadloze variant dan.
Ik kan op de Tado site en forum helemaal niks erover vinden namelijk.
Wat bedoel je met de draadloze variant?

Mijn situatie:
- Bridge aan het internet in de meterkast
- Thermostaat + 2 knoppen in de huiskamer, thermostaat hangt met 2 draadjes aan de ketel
- 3 extra zone's keuken, badkamer en werkkamer

De bridge is het communicatie hart van je tado netwerk, als je ik de bridge van het internet haal (netwerk stekker er uit) kan ik nog steeds overal met de knoppen de verwarming bedienen maar werken de schema's niet meer

Als ik de bridge van de stroom haal, dan werken de knoppen ook niet meer, enkel de thermostaat aan de muur die met draadjes aan de ketel is verbonden kan ik dan nog gebruiken om de ketel aan te sturen (let wel: als de knoppen in de huiskamer op dat moment gesloten zijn gaan die niet open en zul je die knoppen moeten verwijderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-06 14:24
@tado Is er een reden dat de slimme thermostaat de tapwater instellingen van de cv-ketel overruled en deze via opentherm op 55 graden instelt, ook als tapwater in het installateursmenu is uitgeschakeld? Dat is niet conform de geldende Nederlandse adviezen met betrekking tot legionella preventie. En in zijn algemeen is het onwenselijk dat er zo ondoorzichtig instellingen worden geforceerd die niet door de gebruiker zijn aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karchief
ETH0.1 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:17:
[...]

Wat bedoel je met de draadloze variant?

Mijn situatie:
- Bridge aan het internet in de meterkast
- Thermostaat + 2 knoppen in de huiskamer, thermostaat hangt met 2 draadjes aan de ketel
- 3 extra zone's keuken, badkamer en werkkamer

De bridge is het communicatie hart van je tado netwerk, als je ik de bridge van het internet haal (netwerk stekker er uit) kan ik nog steeds overal met de knoppen de verwarming bedienen maar werken de schema's niet meer

Als ik de bridge van de stroom haal, dan werken de knoppen ook niet meer, enkel de thermostaat aan de muur die met draadjes aan de ketel is verbonden kan ik dan nog gebruiken om de ketel aan te sturen (let wel: als de knoppen in de huiskamer op dat moment gesloten zijn gaan die niet open en zul je die knoppen moeten verwijderen)
Ik heb nu een Tado thermostaat aan de muur hangen, zonder die signaal kabel met 2 draadjes.

Met draadloze variant bedoel ik , in deze variant heb ik dus een wireless internet receiver die op de ketel wordt aangesloten. En die communiceert dus draadloos met de thermostaat beneden.

Die signaal kabel met 2 draadjes vervalt bij mij dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Karchief schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:52:
[...]

een wireless internet receiver die op de ketel wordt aangesloten.
de wat? :)

Bedoel je de extension kit?
Afbeeldingslocatie: https://slimhuis.tech/wp-content/uploads/2020/07/uitbreiding-tado-met-extension-kit.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 20-06 10:26
Nou heb ik de Tado V3 met 6 slimme radiatorknoppen, en ik was een beetje klaar met de batterijen die nog niet eens een jaar mee gingen.
Tado heeft blijkbaar een artikel gepost vorig jaar dat als je radiatorknop in of na 2019 aangeschaft hebt, dat je dan wel gebruik kan maken van oplaadbare batterijen.
Tado raad Panasonic Eneloop 1900mAh batterijen aan en niets anders. Hun reden zou zijn dat het fysiek niet zou passen.

Na het zoeken naar deze batterijen kwam ik erachter dat je ook de eneloop pro hebt met 2500mAh. Deze zaten wel flink aan de prijs.

Toen deed ik de stoute schoenen aan en ging ik zoeken naar alternatieven. Blijkbaar zijn de Ikea Ladda met 2450mAh waarschijnlijk eneloop pro’s.
Kost maar 6 euro per 4 stuks ipv 20 euro van panasonic. En ze passen er gewoon in.

Er zijn meerdere artikelen en youtube video’s beschikbaar met tests waaruit blijkt dat deze vrijwel hetzelfde presteren.
Ook het feit dat er maar 1 batterijfabriek in Japan zou zijn waar deze batterijen vandaan komen.

Ik zal jullie op hoogte houden.

[ Voor 6% gewijzigd door com2,1ghz op 17-10-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:14
m3gA schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:51:
Gezien de gestegen gasprijzen en mensen in huis die heel goed zijn in het aanzetten van dingen maar niet uitzetten, vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met bewegingssensors met een Tado? Ik weet dat ze niet standaard ondersteund worden maar bv met home assistant oid? (ik zou ze wel meteen kopen mochten ze uitkomen @tado)
Ik draai home assistant en heb tado toegevoegd.
Alleen gebruik ik geen beweging sensoren icm de tado.

Als wij beide niet thuis zijn dan gaat de verwarming op “away”, komen we thuis, dan op “auto”. Deze controle doe ik op basis van WiFi.

Volgens mij moet dit ook wel met bewegings sensoren kunnen. Ik heb dit niet eerder getest. Maar ik denk dat je iets krijgt van “als beweging gedetecteerd wordt, dan verwarming aan op x graden” ofzoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karchief
ETH0.1 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:48:
[...]

de wat? :)

Bedoel je de extension kit?
[Afbeelding]
Ehh nee ik heb echt de Draadloze variant gekocht. Met de Draadloze ontvanger, ik plaats hier ff een link ben niet zo kundig met het forum en invoeren.

https://www.tado.com/nl-n...ostaat-specificaties-page

Dus als er geen internet is, dar die 2 wel of niet communiceren. Dat ene kastje komt bij de ketel ipv de bestaande honeywell module.

En dan communiceert die draadloos met de thermostaat beneden dus, zonder signaalkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

Karchief schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:03:
[...]

Ehh nee ik heb echt de Draadloze variant gekocht. Met de Draadloze ontvanger, ik plaats hier ff een link ben niet zo kundig met het forum en invoeren.

https://www.tado.com/nl-n...ostaat-specificaties-page

Dus als er geen internet is, dar die 2 wel of niet communiceren. Dat ene kastje komt bij de ketel ipv de bestaande honeywell module.

En dan communiceert die draadloos met de thermostaat beneden dus, zonder signaalkabel.
De draadloze extensiekit dus. De communicatie van de thermostaat loopt of via bedrading of (in jouw geval) draadloos via de extensiekit die op zijn beurt weer op de ketel is aangesloten. Dit verloopt niet via WiFi, Tado heeft haar eigen verbinding. De internet Bridge sluit je op je router aan en verzorgt de verbinding met (duh) internet. Zoals hier eerder gezegd is kan je wanneer je internet weggevallen is de app niet gebruiken maar wel handmatig de boel bedienen.

[ Voor 9% gewijzigd door GVR op 17-10-2021 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karchief
GVR schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:16:
[...]

De draadloze extensiekit dus. De communicatie van de thermostaat loopt of via bedrading of (in jouw geval) draadloos via de extensiekit die op zijn beurt weer op de ketel is aangesloten. Dit verloopt niet via WiFi, Tado heeft haar eigen verbinding. De internet Bridge sluit je op je router aan en verzorgt de verbinding met (duh) internet. Zoals hier eerder gezegd is kan je wanneer je internet weggevallen is de app niet gebruiken maar wel handmatig de boel bedienen.
Aah kijk aan.. Dat wou ik inderdaad weten.
Zou namelijk echt een dealbreaker zijn.. gek dat je dat nergens specifiek kan vinden.

Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
ETH0.1 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:56:

[Afbeelding]

Ik kan me niet voorstellen dat ze ketels produceren waar ze een deel weglaten. Kun je eens een foto maken van die aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:07

page404

Website says no

Ligt het aan mij of is TADO langzaam allerlei features naar het betaalde abonnement aan het schuiven? Als je naar Auto-Assist gaat zie je allerlei features staan die ook in de standaard zitten of zaten. Open Raam detectie, geolocatie, statistieken.
Maar de automatiseringen hebben ze wel overal eruit gehaald en daar moet je dus nu voor betalen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-06 15:44
Iemand hier die mij een duidelijk antwoord kan geven op de volgende vraag. Ik heb van verschillende mensen verschillende meningen gehoord en verschillende dingen gelezen. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een antwoord dat ook echt onderbouwd kan worden met data.

Ik verwarm mijn volledige woonkamer met vloerverwarming, ik heb geen radiatoren meer hier. Is het efficienter om de vloerverwarming altijd aan te laten en volgens schema in de ochtend en avond de temperatuur te verhogen. Of kan ik beter de vloerverwarming uit zetten als er overdag niemand aanwezig is (away modus via home-assistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

timminater schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:38:
Iemand hier die mij een duidelijk antwoord kan geven op de volgende vraag. Ik heb van verschillende mensen verschillende meningen gehoord en verschillende dingen gelezen. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een antwoord dat ook echt onderbouwd kan worden met data.

Ik verwarm mijn volledige woonkamer met vloerverwarming, ik heb geen radiatoren meer hier. Is het efficienter om de vloerverwarming altijd aan te laten en volgens schema in de ochtend en avond de temperatuur te verhogen. Of kan ik beter de vloerverwarming uit zetten als er overdag niemand aanwezig is (away modus via home-assistant)
Mij is altijd verteld dat je vloerverwarming aan moet laten staan omdat het veel tijd en energie kost om op temperatuur te komen. Als je onderweg naar huis bent en de vloerverwarming schiet dan pas aan dan ben je misschien te laat, en is hij pas lekker op temperatuur tegen de tijd dat je weer naar bed zou gaan. Je zou het eens uit kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 14:26
Ik heb hier in huis één slimme radiatorknop die niet altijd helemaal wil meewerken zoals ik zou willen. Soms doet die het, soms niet. Het is compleet random wanneer de knop storing uitvalt én wanneer deze weer operationeel wordt. Soms gaat het dagen goed zonder hickup, soms ligt hij er 1 minuut uit, soms meerdere uren.... en dan ook nog willekeurig qua tijd, dit kan overdag zijn, in de nacht etc.

Andere knoppen in huis hebben helemaal nergens last van. (Tenzij de draadloze ontvanger z'n verbinding met de internet bridge verliest natuurlijk).

Dit is mijn huidige situatie:

Begane grond:
- Internet Bridge (in meterkast)
- Slimme Thermostaat (bekabeld aangesloten op 1ste Honeywell zoneregelaar)
Eerste verdieping:
- Draadloze extensiekit (bekabeld aangesloten op 2de Honeywell zoneregelaar)
- een draadloze thermostaat
- 4 slimme knoppen
Tweede verdieping:
- 2 slimme knoppen

Alle draadloze devices zijn gepaird met de draadloze extensiekit, die ik redelijk in het midden van het huis heb kunnen plaatsen. I.v.m. de trap zit de ontvanger +/- 1m verder naar de achterzijde dan de voorzijde van de woning.

In principe werkt alles, maar regelmatig geeft dus één knop op zolder (aan de voorzijde van het huis) de melding "Geen externe toegang". Waarbij deze knop diagonaal een meter of 5 van de ontvanger zit? Niet echt schokkende afstanden zou je dus zeggen.

Welke opties behalve "verplaats de draadloze ontvanger" (wat dus niet mogelijk is i.v.m. de zoneregelaar) heb ik?

Ik dacht vanmorgen ik los het op door op zolder een 2de internet bridge te plaatsen (die had ik nl over van de draadloze set), en daar die betreffende knop mee te pairen, en dan de draadloze ontvanger als zoneregelaar te kiezen bij de kamer. Maar zodra ik die wil toevoegen dan geeft de Tado app de melding "Internet bridge vervangen", en dat wil ik dus niet i.v.m. de bekabelde thermostaat op de begane grond :)

Ook las ik ergens dat je van de draadloze ontvanger het kanaal kon wijzigen? Maar dat lijk ik niet zelf te kunnen.

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
page404 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:16:
Ligt het aan mij of is TADO langzaam allerlei features naar het betaalde abonnement aan het schuiven? Als je naar Auto-Assist gaat zie je allerlei features staan die ook in de standaard zitten of zaten. Open Raam detectie, geolocatie, statistieken.
Maar de automatiseringen hebben ze wel overal eruit gehaald en daar moet je dus nu voor betalen.
Welke automatiseringen bedoel je? Als ik in mijn app kijk, dan zie ik daar gewoon alle features actief, maar ik zie nergens iets staan van automatisering.

Geolocatie is al hele lange tijd een betaalde feature?

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

F-Tim schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:54:
[...]

Welke automatiseringen bedoel je? Als ik in mijn app kijk, dan zie ik daar gewoon alle features actief, maar ik zie nergens iets staan van automatisering.

Geolocatie is al hele lange tijd een betaalde feature?
ik weet zeker dat geolocatie en open raam automatisering in het begin ook gewoon standaardfeatures waren. Mijn thermostaten gingen vanzelf uit als er een raam openstond namelijk.
Na een update een paar maanden geleden is die "automatisering" naar "melding" gegaan en zit de automatisering achter het betaalde abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:02
page404 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:57:
[...]

ik weet zeker dat geolocatie en open raam automatisering in het begin ook gewoon standaardfeatures waren. Mijn thermostaten gingen vanzelf uit als er een raam openstond namelijk.
Na een update een paar maanden geleden is die "automatisering" naar "melding" gegaan en zit de automatisering achter het betaalde abonnement.
Ik heb het systeem een jaar of 2 nu en dat is bij mij nooit automatisch gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:39
-LA- schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:08:
Hebben hier meer mensen last van problemen met geolocatie sinds begin oktober ongeveer? Voor oktober werden wij vrij snel als afwezig gezien op basis van GPS als we buiten de ingestelde zone vielen. Sinds een paar dagen / week duurt het minimaal een uur en soms wel meer dan een uur.

Er is niets aan instellingen veranderd, zijn er recent updates geweest in de Android app?
Blijkbaar was ik niet gek en ook zeker niet de enige: https://community.tado.co...roid-11-werkt-niet#latest :+

(het werkt sinds kort weer goed)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eritia
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-11-2021
Hallo iedereen en Tado,

Hopelijk gaat alles goed met jullie?

Ik ben drie weken geleden verhuisd naar een huis waar een Tado aanwezig is (zat mee in de aankoopprijs van de woning). Tot gisteren heb ik die bediend met het handpaneel alleen. Gisteren had ik eindelijk de tijd om de internetbridge te installeren en sindsdien gaat alles flink mis. De bridge en de Tado zijn gekoppeld en luisteren naar elkaar, maar mijn cv ketel slaat eigenlijk altijd binnen de 1 a 2 minuten uit. Ik heb door het schroevendraaier menu gelopen en proberen instellen op Open Therm etc. Tijdens het instellen gaat het goed, zodra de instelling klaar is slaat de cv ketel ook weer binnen een minuut oid uit. Ik heb een Intergas Kompact HR uit 2005. Vermoedelijk combi, echte model specificaties en types kan ik op de ketel niet vinden en een boekje heb ik ook niet.

Ik heb de vorige eigenaar gecontact en die had nooit problemen, installeren ging vlot en de communicatie en werking van de verwarming ging ook goed.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Moet er misschien toch iets anders in het schroevendraaier menu? Ik heb deze link gevolgd https://www.tado.com/star...nsiekit%20Handleiding.pdf Het is bij mijn wete de bedrade opstelling zonder extensiekit. Ben ook al een paar uur aan het kletsen met de helpdesk maar die reageren enorm traag en er lijkt ook geen schot in de zaak te komen. Ze blijven mij ook steeds dezelfde vragen stellen, om foto's te sturen en informatie die ik hen al 3 keer heb gestuurd. En van alles ook de correcte informatie voor mijn gevoel.

De CV ketel is een Intergas Kombi Kompakt HR 22 uit 2005. De bedrading en alles gecheckt, alles zit goed en naar behoren aangesloten.

Na twee dagen klooien nu begin ik wat moedeloos te worden. En intussen gebeurt er nu niks meer qua communicatie tussen Tado en CV...

Alle hulp/suggesties zijn welkom.

Groetjes en alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
medu80 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:12:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat ze ketels produceren waar ze een deel weglaten. Kun je eens een foto maken van die aansluitingen.
Ik zou hopen dat het anders was
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xGD9X4R/DD7-FFC0-E-E7-F4-4-DC1-9890-50092-DE54-E85.png

bizar he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Eritia schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:37:

De CV ketel is een Intergas Kombi Kompakt HR 22 uit 2005. De bedrading en alles gecheckt, alles zit goed en naar behoren aangesloten.
op pagina 62 van deze ( https://www.intergas-verw...i-kompakt-HR-88147804.pdf ) handleiding vind je het schema van jouw ketel
Zit de thermostaat op 6-7 of op 11-12?

6-7 = aan/uit, tado instellen op R01
11-12 = opentherm, tado instellen op D01

wat je ook nog kan proberen om shit met je ketel uit te sluiten is een andere thermostaat aan te sluiten op 11-12, of 11-12 los te gooien en een draadbrug te maken (even ketel spanningsloos maken) tussen 6-7 en kijken of de ketel dan wel blijft branden (bij twijfel of als je niet weet wat je aan het doen bent, hier NIET mee gaan klooien!!!)

[ Voor 23% gewijzigd door ETH0.1 op 18-10-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eritia
@ETH0.1 Ja dat heb ik allemaal al bekeken. Mijn ketel zit op 11-12 en hij staat ingesteld op D01.
Andere thermostaat heb ik niet, maar wel eentje besteld, ga ik morgen proberen als die Tado lui maar niet blijven reageren. Helpdesk was echt hopeloos traag en stelde eigenlijk tig keer dezelfde vragen opnieuw. Stuur foto's van dit en dat, terwijl ik dat al drie keer had gedaan. Heb ook hun nood voicemail ingesproken want ja zit zonder verwarming maar ja geen reactie.

Kga niet klooien denk ik met die draadbrug enz. Vooral omdat ik weet dat voor het koppelen aan de app, gister, hij het deed met het handpaneel. En ik weet ook van de vorige eigenaar dat hij ook geen gezeik heeft gehad ooit.

Ik vermoed ergens dat sinds het koppelen, er nieuwe software ofzo is gedownload, of iets in de settings gaat fout. Waardoor het nu misgaat. Ik denk dat ze aan Tado's kant iets moeten fixen...

EDIT: de hele tijd trouwens doet het warm water het zonder problemen. Dus ik denk ergens dat het niet aan de ketel ligt. Maar er gaat iets mis in de communicatie tussen Tado en de cv.

[ Voor 9% gewijzigd door Eritia op 18-10-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickbcd12
  • Laatst online: 07-01-2023
Korte vraag: ik heb een offerte laten opmaken voor het installeren van thermostatische kranen, en heb aangegeven dat ik de tado zelf wel installeer. Hij geeft aan dat de knoppen van Tado ingeregeld moet worden om de juiste omgevingstemperatuur te registreren. Ik heb dit nergens anders gelezen tot nu toe. Wat houdt dit in en is dit echt nodig?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

patrickbcd12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:39:
Korte vraag: ik heb een offerte laten opmaken voor het installeren van thermostatische kranen, en heb aangegeven dat ik de tado zelf wel installeer. Hij geeft aan dat de knoppen van Tado ingeregeld moet worden om de juiste omgevingstemperatuur te registreren. Ik heb dit nergens anders gelezen tot nu toe. Wat houdt dit in en is dit echt nodig?

Alvast bedankt!
Gewoon plaatsen conform tado instructies en klaar. Wel afhankelijk van de plek van de knop is het handig om een temperatuursensor te gebruiken om de temperatuur te regelen. Bijvoorbeeld een knop achter een gordijn. Hoe ziet je situatie eruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
page404 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:57:
[...]

Heb je je account misschien vernieuwd of je set onlangs uitgebreid met onderdelen uit een V3+ starterskit? Dat zou evt kunnen triggeren dat je account overgegaan is van V2 / V3 naar V3+ en dat voorheen inbegrepen auto assist functies veranderen in betaalfuncties. Als je uitbreidt met uitbreidingssets gebeurt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim

Alvast bedankt!
Wat ik gedaan heb is met een professionele voeler de kamertemperatuur bepaald binnen 50cm van de knop (de voeler staat dan op de grond, verwarming staat op dat moment uit), en per knop gekeken wat de temperatuur offset was. Die wisselde per knop tussen de 0C afwijking, 0,5C en 1,0C. Dus ik snap het inregelen, maar echt spannend is het m.i. niet.

Hoeft overigens geen professionele voeler te zijn, het idee is dat je verschillen tussen de verschillende knoppen elimineert door de temperatuur offset met dezelfde externe thermometer te kalibreren

[ Voor 11% gewijzigd door F-Tim op 19-10-2021 09:24 ]

Wanna play?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
ETH0.1 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:44:
[...]

Ik zou hopen dat het anders was
[Afbeelding]

bizar he?
Bij die eerste staat toch OT bij, is dat niet gewoon OpenTherm waar de TADO op werkt. Ik heb ook maar 1 aansluiting voor mijn thermostaat (Aan/Uit en OT) op dezelfde blokje. Die icoontjes betekenen, klokthermostaat, aan/uit en OpenTherm.

Het zal vast aan mij liggen, dat ik wat posts heb gemist. Maar je zegt ik heb een Nefit en stuurt een PDF van een intergas.
Dit is nu toch je ketel: Nefit

[ Voor 25% gewijzigd door medu80 op 19-10-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-06 16:40
Vandaag voor het eerst ook echt de verwarming aan. Er vallen mij twee dingen op:

1) we hebben een relais / aan-uit schakeling. Tado geeft echter aan also het aan het moduleren is (1, 2 or 3 warmte streepjes. Dit is vreemd toch? Het zou of niet, of aan moeten staan lijkt mij?

2) Doel temperatuur staat op 20.5 graden, de woonkamer is nu 21, en tado blijft doorverwarmen op twee streepjes. Aangezien dit de eerste dag is, gok ik dat hij een beetje probeert te voelen wat het effect is van de verwarming op de kamer. Klopt dat?

[ Voor 6% gewijzigd door Tales op 19-10-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-06 20:48

Alvast bedankt!
Ik moet helaas ook de kranen laten vervangen om Tado goed te kunnen gebruiken. Mag ik vragen wat je kwijt bent en voor hoeveel kranen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
medu80 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:05:
[...]

Bij die eerste staat toch OT bij, is dat niet gewoon OpenTherm waar de TADO op werkt. Ik heb ook maar 1 aansluiting voor mijn thermostaat (Aan/Uit en OT) op dezelfde blokje. Die icoontjes betekenen, klokthermostaat, aan/uit en OpenTherm.

Het zal vast aan mij liggen, dat ik wat posts heb gemist. Maar je zegt ik heb een Nefit en stuurt een PDF van een intergas.
Dit is nu toch je ketel: Nefit
die PDF van intergas was als reactie op de vraag van Eritia (een gecombineerde post), niet als reactie op jouw post. :)

maar als ik vaker dan 1x op de plus knop kon rammen had ik het gedaan, bedankt voor je tip!!!! _O_

Wat ik niet had gedaan was in de papieren handleiding kijken, maar online de handleiding bekeken, dat blijkt nu een versie uit 2013 te zijn terwijl de meegeleverde papieren variant uit 2021 komt. Daarnaast had ik het aan de installateur gevraagd en die zei dat het enkel aan/uit was. Zijn antwoord in kombinatie met de digitale variant die ik had gevonden en het ontbreken van de bedrading van de connectoren 2+3 was mijn conclusie dat de monteur het wel goed moest hebben en het aan/uit moest zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XsHLxFB/Untitle1d.png

1. boekje uit 2013
2. zoals het er uit ziet
3. boekje uit 2021 opentherm en aan/uit op 1 connector

Tado van de muur gehaald, bedrading gewisseld, Tado ingesteld als D01 (opentherm), CV herstart (wist niet of dat nodig was, voor de zekerheid maar gedaan),Tado aangesloten

Het werkt _O_

En het mooie is, de ketel is een stukje stiller nu hij niet meteen op vol vermogen opstart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
ETH0.1 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:58:
[...]

die PDF van intergas was als reactie op de vraag van Eritia (een gecombineerde post), niet als reactie op jouw post. :)

maar als ik vaker dan 1x op de plus knop kon rammen had ik het gedaan, bedankt voor je tip!!!! _O_
Ik stuur je mijn rekeningnummer wel, alles is welkom. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F-Tim
Tales schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:07:
Vandaag voor het eerst ook echt de verwarming aan. Er vallen mij twee dingen op:

1) we hebben een relais / aan-uit schakeling. Tado geeft echter aan also het aan het moduleren is (1, 2 or 3 warmte streepjes. Dit is vreemd toch? Het zou of niet, of aan moeten staan lijkt mij?

2) Doel temperatuur staat op 20.5 graden, de woonkamer is nu 21, en tado blijft doorverwarmen op twee streepjes. Aangezien dit de eerste dag is, gok ik dat hij een beetje probeert te voelen wat het effect is van de verwarming op de kamer. Klopt dat?
Voor punt 1, dat klopt... alleen dat werkt anders dan je denkt, ik heb hetzelfde namelijk thuis en heb het ooit uitgezocht. Toen werkte het volgens mij als volgt bij het aan/uit protocol; één uur is één cyclus, hoe meer streepjes je ziet, hoe vaker hij in de cyclus de ketel aan zet.
Ik weet de details niet meer heel precies, maar het idee is bij 1 streepje 1x per uur 10 minuten ketel aan (10 aan, 50 uit), bij 2 streepjes 2x per uur 10 minuten (10 aan, 20 uit, 10 aan, 20 uit), en bij 3 streepjes 3x per uur 10 minuten (dus 10 aan, 10 uit, 10 aan, etc).

Ik kan me dus zomaar voorstellen dat i.c.m. punt 2 die je noemt, dat je daar toevallig net in zo'n "off state" van de cyclus bent, en de ketel dan uit is, terwijl tado wel "verwarmen" registreert. Maar dat is een aanname.... dat zou je kunnen checken door bij je ketel te kijken op bepaalde momenten.

Tado is in principe slim, het leert van de werking van systeem, en combineert dat met weersverwachtingen. In het begin overshoot je dus een stuk meer, maar op den duur zou het beter moeten worden. Echter, moet ik zeggen, hier overshoot hij ook nog vaker tot een max van 0,5 graden (en na bijna 4 jaar moet ie toch wel genoeg geleerd hebben :+).

Je zou wel contact kunnen opnemen met Tado, ze kunnen het overshooten vanuit de servicedesk bijstellen zodat ie "minder" overshoot en eerder stopt.

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-06 16:40
F-Tim schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:44:
[...]

Voor punt 1, dat klopt... alleen dat werkt anders dan je denkt, ik heb hetzelfde namelijk thuis en heb het ooit uitgezocht. Toen werkte het volgens mij als volgt bij het aan/uit protocol; één uur is één cyclus, hoe meer streepjes je ziet, hoe vaker hij in de cyclus de ketel aan zet.
Ik weet de details niet meer heel precies, maar het idee is bij 1 streepje 1x per uur 10 minuten ketel aan (10 aan, 50 uit), bij 2 streepjes 2x per uur 10 minuten (10 aan, 20 uit, 10 aan, 20 uit), en bij 3 streepjes 3x per uur 10 minuten (dus 10 aan, 10 uit, 10 aan, etc).

Ik kan me dus zomaar voorstellen dat i.c.m. punt 2 die je noemt, dat je daar toevallig net in zo'n "off state" van de cyclus bent, en de ketel dan uit is, terwijl tado wel "verwarmen" registreert. Maar dat is een aanname.... dat zou je kunnen checken door bij je ketel te kijken op bepaalde momenten.

Tado is in principe slim, het leert van de werking van systeem, en combineert dat met weersverwachtingen. In het begin overshoot je dus een stuk meer, maar op den duur zou het beter moeten worden. Echter, moet ik zeggen, hier overshoot hij ook nog vaker tot een max van 0,5 graden (en na bijna 4 jaar moet ie toch wel genoeg geleerd hebben :+).

Je zou wel contact kunnen opnemen met Tado, ze kunnen het overshooten vanuit de servicedesk bijstellen zodat ie "minder" overshoot en eerder stopt.
Interesant! We hebben een stadsverwarming dus er wordt altijd 'gestookt'. Ik zal de klep zelf even in de gaten houden. Ik gok dat de klep die we hebben misschien niet de beste combinatie voor Tado is, omdat er een vertraging van ca 3-5 minuten inzit voordat deze volledig open of dicht gaat. Als Tado na 10 minuten zegt het is genoeg, blijft deze nog 5 minuten doorstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidacra
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:01
Ik hoop dat iedereen niet gek word van mensen hier die om advies vragen, dat zou ik namelijk ook graag willen ;-)

Situatie:

Begane Grond: sinds mei 2021 vloerverwarming op de hele begane grond (woonkamer, serre, keuken, toilet). Er zijn zeven verschillende zones maar ze worden niet apart geregeld nu. Is ook niet nodig, zo groot is de verdieping niet. Er hangt een Tado bedrade kamerthermostaat in de woonkamer. Dit werkt prima, aangenaam klimaat nu.

Eerste en Tweede Verdieping: 6 radiatoren zonder thermostaatkranen. Dus ze kunnen open of dicht.

Het probleem is nu dus natuurlijk dat als ik in de werkkamer op de eerste verdieping zit, en de temperatuur in de woonkamer 21,5 graden is (en dus de vloerverwarming niet aanschakelt), de verwarming in de werkkamer niet aan gaat. Hetzelfde geld voor de badkamer en andere kamers.

Dit zou ik graag anders zien. Dus in alle kamers thermostaatkranen, liefst van Tado. Nu gaat het vooral om drie kamers, de slaapkamers is de verwarming nooit aan.

Maar na het doorlezen van alle pagina's op dit forum ben ik er nog steeds niet uit wat er precies moet gebeuren. Ok, 6 Tado thermostaatknoppen begrijp ik. Maar ook aparte temperatuursensoren/thermostaten?

En de hamvraag: wat moet er gebeuren met de vloerverwarming? Ik lees vanalles of een bypass of zoneklep. Maar ik krijg het niet duidelijk.

Ik ben totaal niet thuis in deze materie dus zou zelfs het liefste gewoon een installateur alles laten plaatsen. Maar ik merk dat de " gewone" installateur zijn vingers liever niet brand aan Tado. Ze kraken het af en adviseren gewone thermostaatkranen of iets van Honeywell.

Wat is volgens jullie de beste oplossing voor mijn situatie en heeft iemand een tip voor een bedrijf die dit kan regelen (regio Roosendaal/Breda).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
Een zone klep zal moeten, anders blijft de vloerverwarming aan als de andere kamers warmte vragen.

Verder: een radiator knop is voldoende. Deze meet de temperatuur en kan indien nodig via de kamer thermostaat de verwarming aanzetten. Als enkel die ruimte warmer moet worden moet tado dus wel de andere ruimtes uit kunnen zetten.

De knoppen vervangen is kinderspel als je al thermostaat knoppen hebt. De zone klep weet ik niet, die hebben wij niet. Bij ons gaat de vloerverwarming wel aan dus als bijvoorbeeld de badkamer warmte vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Tonkey schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:31:

De knoppen vervangen is kinderspel als je al thermostaat knoppen hebt.
als je geen thermostaat kraan hebt valt het vervangen van de kraan zelf ook wel mee als je een beetje handig bent, met een foto naar de warmteservice winkel, daar kunnen ze je adviseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 10:25
Hoe gedraagd de radiatorknop zich als de batterijen helemaal leeg zijn?
Of eigenlijk: als de Tado knoppen worden geleverd, staan deze dan in standje antivries (regelstift van de knop helemaal uitgeduwd) of in standje 5 (regelstift van de knop helemaal ingetrokken, thermostaatkraan vol open) ?

Ik vraag dit omdat ik van plan ben een aantal radiotorkranen te vervangen voor Tado kranen, maar pas later aan het ophangen van de thermostaat, het instellen en configureren toe kom.

Als de kranen "vol open" staan bij levering, kan ik ze alvast plaatsen en de batterijen er nog uit laten todat de rest ook hangt.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F-Tim
ETH0.1 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:54:
[...]

als je geen thermostaat kraan hebt valt het vervangen van de kraan zelf ook wel mee als je een beetje handig bent, met een foto naar de warmteservice winkel, daar kunnen ze je adviseren
In sommige gevallen hoef je niet eens de kraan te vervangen, maar kun je het binnenwerk vervangen! Onze SAR Comap kranen konden het binnenwerk simpelweg vervangen door thermostatisch binnenwerk van een paar euro :-) dus ook die route zou je kunnen overwegen als je nog geen thermostatische kraan hebt.
S0epkip schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:34:
Hoe gedraagd de radiatorknop zich als de batterijen helemaal leeg zijn?
Of eigenlijk: als de Tado knoppen worden geleverd, staan deze dan in standje antivries (regelstift van de knop helemaal uitgeduwd) of in standje 5 (regelstift van de knop helemaal ingetrokken, thermostaatkraan vol open) ?

Ik vraag dit omdat ik van plan ben een aantal radiotorkranen te vervangen voor Tado kranen, maar pas later aan het ophangen van de thermostaat, het instellen en configureren toe kom.

Als de kranen "vol open" staan bij levering, kan ik ze alvast plaatsen en de batterijen er nog uit laten todat de rest ook hangt.
By default is het "vol open", zodra je hem installeert draait de tado helemaal dicht, en weet dan of hij goed is geinstalleerd. Als je een adapter nodig hebt bijvoorbeeld, dan krijgt de tado knop geen weerstand bij in bedrijf gaan, en krijg je de melding in de app dat de installatie van de knop niet goed is.

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135360

nvm.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 135360 op 10-01-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eritia
Eritia schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:32:
@ETH0.1 Ja dat heb ik allemaal al bekeken. Mijn ketel zit op 11-12 en hij staat ingesteld op D01.
Andere thermostaat heb ik niet, maar wel eentje besteld, ga ik morgen proberen als die Tado lui maar niet blijven reageren. Helpdesk was echt hopeloos traag en stelde eigenlijk tig keer dezelfde vragen opnieuw. Stuur foto's van dit en dat, terwijl ik dat al drie keer had gedaan. Heb ook hun nood voicemail ingesproken want ja zit zonder verwarming maar ja geen reactie.

Kga niet klooien denk ik met die draadbrug enz. Vooral omdat ik weet dat voor het koppelen aan de app, gister, hij het deed met het handpaneel. En ik weet ook van de vorige eigenaar dat hij ook geen gezeik heeft gehad ooit.

Ik vermoed ergens dat sinds het koppelen, er nieuwe software ofzo is gedownload, of iets in de settings gaat fout. Waardoor het nu misgaat. Ik denk dat ze aan Tado's kant iets moeten fixen...

EDIT: de hele tijd trouwens doet het warm water het zonder problemen. Dus ik denk ergens dat het niet aan de ketel ligt. Maar er gaat iets mis in de communicatie tussen Tado en de cv.
Heeft er toevallig nog iemand een idee voor mijn probleem?
Zit nu al vier dagen zonder verwarming, ik krijg van die klantenservice mail 1 bericht of 2 berichten per dag en ze praten in cirkels. De hele tijd over de aansluiting op mijn cv ketel of die wel in 11 en 12 staan en of parameter E op 1 staat en hoe de Tado aangesloten is aan de muur. Steeds hetzelfde gezeik en ik zeg dat alles klopt en dan begint het weer vooraf aan als ik aangeef dat m’n probleem niet is opgelost.

Die Tado heeft een dikke maand niet aan het internet gekoppeld gezeten. Ik vermoed echt dat ze een software update hebben gedaan intussen die is dan zondag door WiFi koppeling weer verbonden, gedownload en sindsdien is het naar de klote. Een probleem aan hun kant volgens mij. Tenzij iemand nog gouden raad heeft? Anders trek ik binnenkort dat ding van de muur en stap ik over op iets klassiek of Nest oid.

Geen aanrader dusver dus🙈🙈🙈.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Eritia schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:39:
[...]

Heeft er toevallig nog iemand een idee voor mijn probleem?
Zit nu al vier dagen zonder verwarming, ik krijg van die klantenservice mail 1 bericht of 2 berichten per dag en ze praten in cirkels. De hele tijd over de aansluiting op mijn cv ketel of die wel in 11 en 12 staan en of parameter E op 1 staat en hoe de Tado aangesloten is aan de muur. Steeds hetzelfde gezeik en ik zeg dat alles klopt en dan begint het weer vooraf aan als ik aangeef dat m’n probleem niet is opgelost.

Die Tado heeft een dikke maand niet aan het internet gekoppeld gezeten. Ik vermoed echt dat ze een software update hebben gedaan intussen die is dan zondag door WiFi koppeling weer verbonden, gedownload en sindsdien is het naar de klote. Een probleem aan hun kant volgens mij. Tenzij iemand nog gouden raad heeft? Anders trek ik binnenkort dat ding van de muur en stap ik over op iets klassiek of Nest oid.

Geen aanrader dusver dus🙈🙈🙈.
Heb je inmiddels al een andere thermostaat getest? En wat gebeurt er als je bedrading via aan/uit verbindt en dan de bedrading bij de thermostaat koppelt? Het is natuurlijk toevallig dat het precies na verbinding met het internet fout gaat, maar dat betekent niet dat het de oorzaak is.

Verder is je ervaring met de klantenservice heel herkenbaar. Het lijkt ook geen Nederlands personeel te zijn. Bij mij zet tado de tapwater temperatuur vast op 55 graden, terwijl warm water regeling uit staat. Vandaag kreeg ik van de klantenservice te horen dat ik de eerste klant ben die het niet fijner vindt om de temperatuur via een "Smart schedule" in te stellen, terwijl dat schema in tegenstelling tot mijn ketel niet zelflerende is. En dat geen enkele installateur van mening is dat een watertemperatuur van minimaal 55 graden bij het tappunt nodig is. Helemaal prima, maar laat mij dat gewoon zelf beslissen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:03
Eritia schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:39:
[...]

ik krijg van die klantenservice mail 1 bericht of 2 berichten per dag en ze praten in cirkels.
Helaas heel herkenbaar. De klantenservice is echt de sluitpost op hun begroting volgens mij, en dat is al jaren zo. Ik heb ze in het begin (jaren geleden) regelmatig ingeschakeld, maar volgens mij nooit succesvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianchang
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-01 17:23
Ik ga een situatie krijgen waarbij de vloerverwarming ook de hoofdverwarming is voor een open ruimte (woonkamer en keuken) en hoofdverwarming voor mijn kantoor (zit naast het huis) er wordt een nieuwe pomp met verdeler aangesloten die in zones kan werken. Nu heb ik naast deze ruimte ook nog een hal en garage die ik apart wil kunnen verwarmen.

Begrijp ik het dan goed dat ik ook een zone regeling nodig heb om de garage en hal apart te verwarmen tov de woonkamer en kantoor? Het installeren van de vloerverwarming moet nog gebeuren dus ik wil het gelijk goed doen :-)!

bij voorbaat dank!
Tonkey schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:31:
Een zone klep zal moeten, anders blijft de vloerverwarming aan als de andere kamers warmte vragen.

Verder: een radiator knop is voldoende. Deze meet de temperatuur en kan indien nodig via de kamer thermostaat de verwarming aanzetten. Als enkel die ruimte warmer moet worden moet tado dus wel de andere ruimtes uit kunnen zetten.

De knoppen vervangen is kinderspel als je al thermostaat knoppen hebt. De zone klep weet ik niet, die hebben wij niet. Bij ons gaat de vloerverwarming wel aan dus als bijvoorbeeld de badkamer warmte vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
nirgilis schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:24:
[...]

Heb je inmiddels al een andere thermostaat getest? En wat gebeurt er als je bedrading via aan/uit verbindt en dan de bedrading bij de thermostaat koppelt? Het is natuurlijk toevallig dat het precies na verbinding met het internet fout gaat, maar dat betekent niet dat het de oorzaak is.

Verder is je ervaring met de klantenservice heel herkenbaar. Het lijkt ook geen Nederlands personeel te zijn. Bij mij zet tado de tapwater temperatuur vast op 55 graden, terwijl warm water regeling uit staat. Vandaag kreeg ik van de klantenservice te horen dat ik de eerste klant ben die het niet fijner vindt om de temperatuur via een "Smart schedule" in te stellen, terwijl dat schema in tegenstelling tot mijn ketel niet zelflerende is. En dat geen enkele installateur van mening is dat een watertemperatuur van minimaal 55 graden bij het tappunt nodig is. Helemaal prima, maar laat mij dat gewoon zelf beslissen...
Wait, what, je kunt de tapwater-temperatuur niet "loskoppelen" van de Tado?
Ik heb een kombi-ketel dus doorstromer voor warm water. De ketel kan eventueel de coil warmhouden, maar dat wil ik helemaal niet. Het moet gewoon compleet vraaggestuurd (flowmeter in de ketel) zijn, niks geen warmhouden of "smart schedule".

Kan tapwater warmhouden ook helemaal uit met de Tado? (bijvoorbeeld door HW op "X" in te stellen?)

Edit: Kan dus helemaal uit, mooi :)

PS: ik vind het als tweaker maar wat kinderachtig dat er weinig specs etc op de Tado website staan en dat zelfs de 'installateurshandleidingen' nogal Apple-style, veel plaatjes weinig tekst zijn. Waar is nou die echte 100page PDF met complete overzicht en installingen? :P

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Tapwater kan je gewoon uitschakelen in de geavanceerde instellingen van de Tado thermostaat.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
medu80 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:23:

Altijd aanzetten kan Tado niet, omdat anders de batterijen nog sneller leeg gaan.
Hij doet dus niet aan "power stealing" vanaf de ketel als je een bedrade Tado hebt? Jammer.....

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
S0epkip schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:18:
[...]

Wait, what, je kunt de tapwater-temperatuur niet "loskoppelen" van de Tado?
Ik heb een kombi-ketel dus doorstromer voor warm water. De ketel kan eventueel de coil warmhouden, maar dat wil ik helemaal niet. Het moet gewoon compleet vraaggestuurd (flowmeter in de ketel) zijn, niks geen warmhouden of "smart schedule".

Kan tapwater warmhouden ook helemaal uit met de Tado? (bijvoorbeeld door HW op "X" in te stellen?)

Edit: Kan dus helemaal uit, mooi :)

PS: ik vind het als tweaker maar wat kinderachtig dat er weinig specs etc op de Tado website staan en dat zelfs de 'installateurshandleidingen' nogal Apple-style, veel plaatjes weinig tekst zijn. Waar is nou die echte 100page PDF met complete overzicht en installingen? :P
Ja, het kan dus wel, maar als je HW op "X" instelt dan zet tado de tapwatertemperatuur op 55 graden. Verander je dit op de ketel dan wordt dit overruled door tado, ondanks dat de tapwaterinstelling uit staat. De enige oplossing die ik heb gevonden is HW op "V" zetten en tapcomfort uit op de ketel. Ik wil het tapcomfort echter graag op "eco" (zelflerend voorverwarmen) met een zelf ingestelde temperatuur. Maar die combinatie is dus niet mogelijk.
XWB schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:20:
Tapwater kan je gewoon uitschakelen in de geavanceerde instellingen van de thermostaat.
Klopt, maar dan verhoog je wel het risico op legionella-besmetting omdat Tado de tapwater temperatuur limiteert op 55 graden. Maar dat is volgens de klantenservice geen probleem, want een buitenlandse werknemer vertelt mij dat werkelijk niemand het advies geeft om de tapwater temperatuur op 60 graden in te stellen (>55 bij tappunt) 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik heb tapwater beheer in elk geval uitgeschakeld in de Tado thermostaat en laat het aan de CV-ketel zelf over. En de ketel is ingesteld op 60 graden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
XWB schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:51:
Ik heb tapwater beheer in elk geval uitgeschakeld in de Tado thermostaat en laat het aan de CV-ketel zelf over. En de ketel is ingesteld op 60 graden.
Maar is je tapwater dan ook daadwerkelijk 50 graden? En niet gelimiteerd op 55 door Tado zoals @nirgilis beschrijft?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
XWB schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:51:
Op welke instelling staat het tapwatercomfort van je ketel? Het gaat bij mij specifiek over de eco-instelling van een intergas HRE ketel. In deze instelling staat de ketel toe dat tapwater via OT wordt geregeld. Dat zou echter niet moeten gebeuren, omdat tapwater uitstaat in het tado installateursmenu en de thermostaat geen instelling heeft om dan de tapwater temperatuur te veranderen. Dat is op zich geen probleem, maar tado heeft deze temperatuur om onduidelijke redenen gelimiteerd op 55 graden. Lager is geen probleem, maar hoger is niet mogelijk.

En ik zou dit allemaal niet zo erg vinden als je niet te maken hebt met een klantenservice die eens per dag reageert en de helft van de tijd je vraag niet begrijpt en in zijn algemeen erg onkundig is. Voor een product met een dergelijke prijs (ten opzichte van de productieprijs) is dat echt schandalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 20-06 10:26
nirgilis schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:50:
[...]

Op welke instelling staat het tapwatercomfort van je ketel? Het gaat bij mij specifiek over de eco-instelling van een intergas HRE ketel. In deze instelling staat de ketel toe dat tapwater via OT wordt geregeld. Dat zou echter niet moeten gebeuren, omdat tapwater uitstaat in het tado installateursmenu en de thermostaat geen instelling heeft om dan de tapwater temperatuur te veranderen. Dat is op zich geen probleem, maar tado heeft deze temperatuur om onduidelijke redenen gelimiteerd op 55 graden. Lager is geen probleem, maar hoger is niet mogelijk.

En ik zou dit allemaal niet zo erg vinden als je niet te maken hebt met een klantenservice die eens per dag reageert en de helft van de tijd je vraag niet begrijpt en in zijn algemeen erg onkundig is. Voor een product met een dergelijke prijs (ten opzichte van de productieprijs) is dat echt schandalig.
Dat is wel vreemd.

Bij mij laat hij wel tot 65 graden zien. Ik heb de Nefit Proline HRC CW5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ll2MA0jaiMnjGmmS3gW8xdUr59c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zjaZ0uF6ANakEoWMC3qG3mHo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Eindelijk een kundige Nederlandse klantenservice medewerker te pakken gekregen. Het is dus standaard beleid dat de temperatuur op 55 graden wordt gezet als HW uit staat. Erg vreemd beleid van een zogenaamde smart thermostaat en hiermee draagt ook Tado bij aan de toename in legionella besmettingen in Nederland door zuiniger stoken met minimale winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-06 12:11
Kom zojuist deze tegen en vroeg mij af of dit een goeie deal is?

https://www.tink.nl/tado-...ge-6-pack-radiatorknoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:43
nirgilis schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:36:
Eindelijk een kundige Nederlandse klantenservice medewerker te pakken gekregen. Het is dus standaard beleid dat de temperatuur op 55 graden wordt gezet als HW uit staat. Erg vreemd beleid van een zogenaamde smart thermostaat en hiermee draagt ook Tado bij aan de toename in legionella besmettingen in Nederland door zuiniger stoken met minimale winst.
Misschien snap ik het verkeerd, maar bedoel je dat als ik van huis ben en Hot Water op "OFF" staat, dat hij dan eigenlijk op 55 deg staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
Titus schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:38:
[...]

Misschien snap ik het verkeerd, maar bedoel je dat als ik van huis ben en Hot Water op "OFF" staat, dat hij dan eigenlijk op 55 deg staat?
Nee, het gaat om de instelling off in het installateursmenu. Tijdens het instellen van opentherm ga je daar doorheen en kan je bij de optie HW kiezen om warmwater sturing aan of uit te zetten. Als je dit uit zet (dus aan de ketel overlaat), zet Tado automatisch de tapwater temperatuur vast op 55. Wanneer je deze temperatuur op de ketel anders instelt, zet Tado deze automatisch terug.

De "OFF" waar jij het over hebt betekent dat de ketel geen water voorverwarmt op de warmtewisselaar of boiler (afhankelijk van de ketel), waardoor het iets langer duurt om warm water te krijgen. De meeste moderne ketels hebben hier ook zelf instellingen voor: off om nooit voor te verwarmen, on om altijd voor te verwarmen en eco om voor te verwarmen op de momenten dat de ketel verwacht dat je warm water gebruikt. Die laatste is bijvoorbeeld als je vaak rond dezelfde tijd doucht en is zelflerend.

Die laatste optie wil ik dus gebruiken, maar dat is bij Tado om onduidelijke redenen alleen mogelijk bij een tapwater temperatuur van 55.

Nu kan ik hier ook prima zonder, maar omdat deze instelling automatisch gebeurt en niet verandert kan worden zijn er dus veel mensen met een Tado thermostaat die onbewust een tapwater temperatuur met hoger risico op legionella hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

62,50 per knop, dat kan lager 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gordon89
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:43
GVR schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:03:
[...]

62,50 per knop, dat kan lager 😊
Waar kan dat als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:41
Geen gekke prijs, dus zou zeggen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:41
Ckriek schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:24:
[...]

Geen gekke prijs, dus zou zeggen doen
Dat bedoel ik , zijn bij Tink ook wel is goedkoper geweest, maar waar , vandaar effe me zelf quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
Die set 2 jaar geleden op Black Friday gekocht voor 369. Geen slechte deal dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-06 21:25
Laatst met Smart Week exact deze set voor 359e gescoord. Best prima prijs hoor die 389e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
Nog steeds heb ik dat Tado de verwarming vrij vaak inschakelt. Binnen een minuut of 5 gaat de vraag van 1% naar 0% en dit een aantal keren per uur/meerdere uren.
Wanneer ik kijk in Home Assistant is de vraag 1%.

De ketel verwarmt dan 5 minuten, temperatuur van de woonkamer stijgt iets 0.05 graad en schakelt de ketel weer uit. Binnentemperatuur is dan gestegen van 20.98 naar 21.03, daarna begint de ketel weer te stoken, ditmaal van 21.03 naar 21.1 misschien iets meer en dan kapt ie er weer mee. Ik snap hier niks van, is dit een normaal verschijnsel? Kun je Tado zo instellen dat een minimum van 5% vraag benodigd is zodat ie langere runs maakt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bF9w4xZbsJnaS5BKCv3_Y_mcPVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FBhe8sbQW3hxDMJTS82zWIhz.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik de minimum temperatuur van de ketel maar van 35 op 20 graden gezet zodat er niet onnodig wordt verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

medu80 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:49:
Nog steeds heb ik dat Tado de verwarming vrij vaak inschakelt. Binnen een minuut of 5 gaat de vraag van 1% naar 0% en dit een aantal keren per uur/meerdere uren.
Wanneer ik kijk in Home Assistant is de vraag 1%.

De ketel verwarmt dan 5 minuten, temperatuur van de woonkamer stijgt iets 0.05 graad en schakelt de ketel weer uit. Binnentemperatuur is dan gestegen van 20.98 naar 21.03, daarna begint de ketel weer te stoken, ditmaal van 21.03 naar 21.1 misschien iets meer en dan kapt ie er weer mee. Ik snap hier niks van, is dit een normaal verschijnsel? Kun je Tado zo instellen dat een minimum van 5% vraag benodigd is zodat ie langere runs maakt.[Afbeelding]

Inmiddels heb ik de minimum temperatuur van de ketel maar van 35 op 20 graden gezet zodat er niet onnodig wordt verwarmd.
Wat voor ketel heb je en op welke aanvoer temperatuur staat deze ingesteld?
Wat is de minimum pomp snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickbcd12
Panzer Dean schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Ik moet helaas ook de kranen laten vervangen om Tado goed te kunnen gebruiken. Mag ik vragen wat je kwijt bent en voor hoeveel kranen?
Ik heb eerst een offerte gekregen voor 545 euro, maar die wilde twee bypasses aanleggen en alle knoppen installeren en 'inleren'. Vervolgens aangegeven dat dat niet nodig is (radiator beneden kan altijd open), toen werd het 309 euro. Vind het nog steeds veel, dus ga kijken of ik het zelf kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickbcd12
[quote]F-Tim schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:10:
[...]

In sommige gevallen hoef je niet eens de kraan te vervangen, maar kun je het binnenwerk vervangen! Onze SAR Comap kranen konden het binnenwerk simpelweg vervangen door thermostatisch binnenwerk van een paar euro :-) dus ook die route zou je kunnen overwegen als je nog geen thermostatische kraan hebt.

[...]

Is er toevallig een makkelijke manier om te checken of het binnenwerk te vervangen is? Ik heb vier kranen die vervangen zouden moeten worden, maar kan hier op internet weinig over vinden ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

patrickbcd12 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:05:
[...]

Ik heb eerst een offerte gekregen voor 545 euro, maar die wilde twee bypasses aanleggen en alle knoppen installeren en 'inleren'. Vervolgens aangegeven dat dat niet nodig is (radiator beneden kan altijd open), toen werd het 309 euro. Vind het nog steeds veel, dus ga kijken of ik het zelf kan regelen.
Misschien een paar duidelijke foto's sturen naar warmteservice?

Die herkennen vaak wel wat jij in je installatie hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Het is dus standaard beleid dat de temperatuur op 55 graden wordt gezet als HW uit staat. Erg vreemd beleid van een zogenaamde smart thermostaat en hiermee draagt ook Tado bij aan de toename in legionella besmettingen in Nederland door zuiniger stoken met minimale winst.
Deze begrijp ik niet helemaal. 55 graden is toch juist de minimum temperatuur volgens NEN1006 juist als maatregel tegen legionellavorming in tapwater installaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
Seafarer schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:26:
[...]

Wat voor ketel heb je en op welke aanvoer temperatuur staat deze ingesteld?
Wat is de minimum pomp snelheid?
Atag I28ecz is mijn ketel. Zoals ik al aangaf is aanvoer inmiddels ingesteld op 20 graden. Pomp staat op 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
acidfever schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:19:
[...]

Deze begrijp ik niet helemaal. 55 graden is toch juist de minimum temperatuur volgens NEN1006 juist als maatregel tegen legionellavorming in tapwater installaties?
Het advies is 55 graden bij het tappunt, wat niet gehaald wordt als de ketel zelf water van 55 graden produceert. Omdat de desinfectietijd erg temperatuur afhankelijk is, maakt dit veel uit. (2 uur bij 50 graden tegenover 2 minuten bij 60).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik ben me nog steeds aan het inlezen maar dit is bij de woonkamer in de kast onder de trap.
Iemand heeft er 2 leidingen opgezet voor een radiator in de garage.

Die radiator wil ik verwijderen en dan binnen dicht bij hoofdleiding een bypass maken.
Dat lijkt me een handige oplossing omdat die T stukken dan vrij komen.
Kan ik dan veilig alle radiatoren voorzien van Tado zonder dat de Remeha Quinta van 10 jaar oud stuk gaat omdat hij z'm warmte niet kwijt kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-BgtEScQsRX1az9hHZTbSY7ie0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcSQ6jtYkGbBrTNICxpXVL3L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

medu80 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:42:
[...]

Atag I28ecz is mijn ketel. Zoals ik al aangaf is aanvoer inmiddels ingesteld op 20 graden. Pomp staat op 50%.
Het minimum van die ketel is 5kW. De CV temperatuur dient toch echt wel op 65 graden te staan. (dat is een maximum en zegt niets of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren). Die warmte moet er wel uit gehaald worden met voldoende flow. Voldoende radiatoren open? Je pomp staat op 50% dat is al goed.
Geeft de ketel geen fout melding? Of een wacht tijd.

Ik weet niet of deze ketel gelijk volgas gaat. Je kunt hem ook eens beperken op z'n vermogen. Gewoon terugzetten op 5kW en dat even aan kijken. Dan kun je ook beter zien of het probleem uit Tado komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Laatst online: 12:27
Hi

Ik twijfel ook om over te schakelen naar een systeem zoals Tado of Honeywell Evohome. Maar ik vraag mij vooral af hoeveel radiatorknoppen ik moet kopen...

Ik heb dus CV. Die is compatibel met Tado en Evohome. Ik verwarm enkel via radiators. Verwarming is 1 circuit. Geen vloerverwarming.

Maar mijn situatie is redelijk speciaal omdat ik 1 grote ruimte heb op gelijkvloers. In die ruimte is een berging naast de keuken. Dan is er ook een leefruimte, eetkamer en kleine bureau. De berging en kleine bureau is in principe een andere ruimte, maar zonder deuren. In het bureau is ook de toegang naar het 1ste verdiep. Maar die toegang is ook open en dus zonder deuren. Als je in de ruimte zit kan je soms de tocht van 1ste verdiep naar beneden voelen gaan.

Uiteraard staat er in die ruime verschillende radiators. 2 in de eetkamer met een thermostaatknop. 4 in de leefruimte met simpele draaiknop en dus zonder geen thermostaatknop. Telkens 1 in de keuken / bureau / berging ook 1 met ook een thermostaatknop. Alle knoppen staan open behalve die in berging. Daar proberen we het iets frisser te houden omdat het een berging is... In deze grote ruime hangt de bedrade thermostaat van "Theben". Dit is echter een oud model met weinig instelmogelijkheden. Hij werkt op 2 AA batterijen.

Op gelijkvloers is ook nog een inkomhal + aparte wc + waskot inclusief douche. Al die ruimtes hebben radiators met thermostaatknoppen. Enkel het waskot/doucheruimte wordt verwarmd. De rest staat uit.

Op het eerste verdiep is er een logeerkamer, studiekamer, badkamer en aparte wc. Er is ook een gang, maar uiteraard zonder radiators. 2de verdiep heeft een slaapkamer en dressing met telkens een radiator incl. thermostaatknop. Bij slaapkamer / logeerkamer en dressing staat de verwarming standaard dicht.

Als er nu iemand thuis is in de studeerkamer of bureau moet dus het ganse huis verwarmt worden terwijl, maar 1 kamer gebruikt wordt. Veel energieverspilling dus.

Maar wat ik mij nu vooral afvraag, is of ik voor al die radiators een slimme knop moet kopen? De radiators in slaapkamer/logeerkamer wordt de radiator bijna nooit gebruikt behalve moest het heel koud zijn. Studeerkamer wordt wel gebruikt.

Moet ik dus in die grote ruimte met vele radiators allemaal slimme knoppen hangen? Kan die niet bediend worden door de thermostaat? Vervang ik dan de thermostaatknoppen in de ruimte vervangen door simpele draaiknop die altijd open staat. Afhankelijk van de instelling op thermostaat gaan die dan opwarmen?

In de badkamer / waskot / studeerkamer / bureau zou ik dan een slimme radiatorknop hangen om zo aparte zones te creëren. Indien noodzakelijk kan ik eventueel later slimme knoppen bijkopen voor andere ruimtes.

Maar ik vraag mij vooral af dit de juiste methode is om alles te verwarmen... Indien ik in de grote ruimte alle knoppen ga moeten vervangen door slimme zal dit uiteraard zwaarder doorwegen op het budget. Want dan moet ik er niet een 4-tal, maar wel een 12-tal slimme thermostaatknoppen kopen. Heeft iemand goeie raad? _/-\o_

Plattegrond van gelijkvloers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIsGe5CsRyNR1V9AjHwXjCTXjPs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DOfKCQqBPQUW1jmcHYLviApP.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Sphinkx op 24-10-2021 15:39 . Reden: Plattegrond toevoegen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Sphinkx schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:09:
Hi

Ik twijfel ook om over te schakelen naar een systeem zoals Tado of Honeywell Evohome. Maar ik vraag mij vooral af hoeveel radiatorknoppen ik moet kopen...

Ik heb dus CV. Die is compatibel met Tado en Evohome. Ik verwarm enkel via radiators. Verwarming is 1 circuit. Geen vloerverwarming.

Maar mijn situatie is redelijk speciaal omdat ik 1 grote ruimte heb op gelijkvloers. In die ruimte is een berging naast de keuken. Dan is er ook een leefruimte, eetkamer en kleine bureau. De berging en kleine bureau is in principe een andere ruimte, maar zonder deuren. In het bureau is ook de toegang naar het 1ste verdiep. Maar die toegang is ook open en dus zonder deuren. Als je in de ruimte zit kan je soms de tocht van 1ste verdiep naar beneden voelen gaan.

Uiteraard staat er in die ruime verschillende radiators. 2 in de eetkamer met een thermostaatknop. 4 in de leefruimte met simpele draaiknop en dus zonder geen thermostaatknop. Telkens 1 in de keuken / bureau / berging ook 1 met ook een thermostaatknop. Alle knoppen staan open behalve die in berging. Daar proberen we het iets frisser te houden omdat het een berging is... In deze grote ruime hangt de bedrade thermostaat van "Theben". Dit is echter een oud model met weinig instelmogelijkheden. Hij werkt op 2 AA batterijen.

Op gelijkvloers is ook nog een inkomhal + aparte wc + waskot inclusief douche. Al die ruimtes hebben radiators met thermostaatknoppen. Enkel het waskot/doucheruimte wordt verwarmd. De rest staat uit.

Op het eerste verdiep is er een logeerkamer, studiekamer, badkamer en aparte wc. Er is ook een gang, maar uiteraard zonder radiators. 2de verdiep heeft een slaapkamer en dressing met telkens een radiator incl. thermostaatknop. Bij slaapkamer / logeerkamer en dressing staat de verwarming standaard dicht.

Als er nu iemand thuis is in de studeerkamer of bureau moet dus het ganse huis verwarmt worden terwijl, maar 1 kamer gebruikt wordt. Veel energieverspilling dus.

Maar wat ik mij nu vooral afvraag, is of ik voor al die radiators een slimme knop moet kopen? De radiators in slaapkamer/logeerkamer wordt de radiator bijna nooit gebruikt behalve moest het heel koud zijn. Studeerkamer wordt wel gebruikt.

Moet ik dus in die grote ruimte met vele radiators allemaal slimme knoppen hangen? Kan die niet bediend worden door de thermostaat? Vervang ik dan de thermostaatknoppen in de ruimte vervangen door simpele draaiknop die altijd open staat. Afhankelijk van de instelling op thermostaat gaan die dan opwarmen?

In de badkamer / waskot / studeerkamer / bureau zou ik dan een slimme radiatorknop hangen om zo aparte zones te creëren. Indien noodzakelijk kan ik eventueel later slimme knoppen bijkopen voor andere ruimtes.

Maar ik vraag mij vooral af dit de juiste methode is om alles te verwarmen... Indien ik in de grote ruimte alle knoppen ga moeten vervangen door slimme zal dit uiteraard zwaarder doorwegen op het budget. Want dan moet ik er niet een 4-tal, maar wel een 12-tal slimme thermostaatknoppen kopen. Heeft iemand goeie raad? _/-\o_
Misschien een platte grondje posten? Met leiding verloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
Seafarer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:48:
[...]

Het minimum van die ketel is 5kW. De CV temperatuur dient toch echt wel op 65 graden te staan. (dat is een maximum en zegt niets of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren). Die warmte moet er wel uit gehaald worden met voldoende flow. Voldoende radiatoren open? Je pomp staat op 50% dat is al goed.
Geeft de ketel geen fout melding? Of een wacht tijd.

Ik weet niet of deze ketel gelijk volgas gaat. Je kunt hem ook eens beperken op z'n vermogen. Gewoon terugzetten op 5kW en dat even aan kijken. Dan kun je ook beter zien of het probleem uit Tado komt.
Volgens mij is dit totaal niet het probleem waar ik mee zit. Aannames dat mijn CV op 65 graden moet zitten zonder de situatie te kennen, voldoende flow etc. Ik heb alleen vloerverwarming, maximum staat op 50 graden. Het gaat mij om het punt dat Tado 1% verwarming vraagt en direct erna deze vraag weer stopt. Dit is geen ketel instelling toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

medu80 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:11:
[...]

Volgens mij is dit totaal niet het probleem waar ik mee zit. Aannames dat mijn CV op 65 graden moet zitten zonder de situatie te kennen, voldoende flow etc. Ik heb alleen vloerverwarming, maximum staat op 50 graden. Het gaat mij om het punt dat Tado 1% verwarming vraagt en direct erna deze vraag weer stopt. Dit is geen ketel instelling toch?
Vloerverwarming.
Als jij duidelijk ziet dat dit van Tado komt, is er dan geen instelling bij Tado "vloerverwarming"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Seafarer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:31:
[...]

Misschien een platte grondje posten? Met leiding verloop.
Even snel en simpel gedaan in Excel...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIsGe5CsRyNR1V9AjHwXjCTXjPs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DOfKCQqBPQUW1jmcHYLviApP.png?f=user_large

RT = Radiator met thermostaatknop
R = Radiator met gewone knop
D = Deur
T = Thermostaat

Leidingenverloop? Allemaal ondergronds… Startende in het douche/waskot naar de verschillende radiators.

Keuken ligt 2 trapjes hoger dan leefruimte en eetkamer, maar is dus 1 ruimte. Berging heeft geen deur naar de keuken. Idem voor de eetkamer naar de bureau.

Indeling van 1ste en 2de verdiep is klassiek. Dus allemaal aparte kamers met een hang in het midden en alle kamers hebben uiteraard een deur. Behalve dan trap van gelijkvloers naar 1ste en van 1ste naar het 2de.

Ik vraag mij dus af of ik met een thermostaat op gelijkvloers de ganse ruimte kan verwarmen zonder slimme radiatorknoppen te moeten plaatsen. In de afgesloten ruimtes zou ik dat uiteraard wel doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Sphinkx schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:38:
[...]

Even snel en simpel gedaan in Excel...

[Afbeelding]

RT = Radiator met thermostaatknop
R = Radiator met gewone knop
D = Deur
T = Thermostaat

Leidingenverloop? Allemaal ondergronds… Startende in het douche/waskot naar de verschillende radiators.

Keuken ligt 2 trapjes hoger dan leefruimte en eetkamer, maar is dus 1 ruimte. Berging heeft geen deur naar de keuken. Idem voor de eetkamer naar de bureau.

Indeling van 1ste en 2de verdiep is klassiek. Dus allemaal aparte kamers met een hang in het midden en alle kamers hebben uiteraard een deur. Behalve dan trap van gelijkvloers naar 1ste en van 1ste naar het 2de.

Ik vraag mij dus af of ik met een thermostaat op gelijkvloers de ganse ruimte kan verwarmen zonder slimme radiatorknoppen te moeten plaatsen. In de afgesloten ruimtes zou ik dat uiteraard wel doen...
Zit erin het waskot misschien een verdeler zodat je hier in een keer alle woonkamer radiatoren kan aan uit zetten met een zone klep?
Je hebt wel een gasketel? Geen olie stook.

Edit: Creatief die plattegrond. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
@Seafarer In het waskot zit inderdaad de verdeler naar al mijn radiatoren. Maar daar zitten ze allemaal op. Dus ook die naar 1ste en 2de verdiep. Geen aparte verdeler voor die van mijn woonkamer. Ik heb idd een gasketel van Bulex - Thermomax F35E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Sphinkx schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:04:
@Seafarer In het waskot zit inderdaad de verdeler naar al mijn radiatoren. Maar daar zitten ze allemaal op. Dus ook die naar 1ste en 2de verdiep. Geen aparte verdeler voor die van mijn woonkamer. Ik heb idd een gasketel van Bulex - Thermomax F35E.
Ja dan wordt het een verbouwing om die verdeler weer te verdelen. Dan lijken me knoppen op iedere radiator net zo duur. En je bent dan wat flexibeler met per radiator instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Oooh. Dat is wel minder natuurlijk... Jammer. Toch bedankt voor de hulp @Seafarer

Ipv 4-5 knoppen ga ik er dus een 12tal nodig hebben enkel voor beneden. Dan nog enkel boven voor badkamer en studeerkamer. Komt op 14tal knoppen. Dit zal dus +- 800 euro kosten. Weet niet of die som mijn besparing in gasverbruik zal dekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-06 19:58
Ik heb dit nu een tijdje meegelezen.

Klopt het nu dat als "warm water" in de Tado app uitgaat wanneer je weg van huis bent, er kans op Legionella in je leidingwater is?

Oftewel, is het dan het advies om de afwezigheidsmodus van "warm water" in Tado ook op 60 graden te laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
-Edwin- schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Ik heb dit nu een tijdje meegelezen.

Klopt het nu dat als "warm water" in de Tado app uitgaat wanneer je weg van huis bent, er kans op Legionella in je leidingwater is?

Oftewel, is het dan het advies om de afwezigheidsmodus van "warm water" in Tado ook op 60 graden te laten staan?
Nee, dat risico is er niet en je kan de warm water tegel in de app gewoon op uit zetten in de app zonder enig risico.

Die tegel regelt alleen of er water warm wordt gehouden (en op welke temperatuur) door de ketel, zodat je sneller warm water hebt als je de kraan open zet. Het is juist aan te raden en zuinig dat dit uit staat wanneer je geen warm water gaat gebruiken.

Ik zou wel aanraden om de temperatuur op 60 te zetten, zodat dit altijd de doorstroom temperatuur is. Het risico is niet hoog, maar tenzij er een desinfectie cyclus op de ketel zit, wel het veiligst.

Mijn klacht ging specifiek over warm water uitzetten in het installateursmenu (waardoor sturing door tado uit zou moeten staan), niet in de app zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Laatst online: 08:12
Sinds anderhalf jaar werk ik thuis en het ziet ernaar uit dat dit niet snel zal gaan veranderen. Mijn werkgever gaat over naar een hybride werkwijze. Dat wil zeggen dat we alleen naar kantoor komen voor werkzaamheden waarbij dat nodig is en al het andere werk vanuit huis blijven doen. Dat heeft als gevolg dat ik gemiddeld 2/3 dagen in de week thuis werk en 1 dag/2 dagen in de week op kantoor. Zoals velen loop ik nu tegen de uitdaging aan dat ik het "hele huis" moet verwarmen om het op de studeerkamer te verwarmen en als de woonkamer (waar de thermostaat staat) opgewarmd is, dan verwarmt de ruimte boven niet langer. De kamer verwarmd wel, maar koelt snel weer af naar een graad of 17. Niet aangenaam om in te werken. Vandaar dat ik aan het kijken ben naar een oplossing als Tado om de kamer separaat te verwarmen. Ik heb op de site van Tado deze pagina gevonden, waarvan ik denk dat het van toepassing is: Hoe stuurt tado° verwarmingssystemen met radiatoren en een centrale thermostaat aan?.

Ik heb hierover een aantal vragen om zeker te weten of ik het goed begrijp en in te schatten welke investering we dan moeten doen om de gewenste situatie te bereiken.

Deze ruimten en radiatoren heb ik:
Benedenverdieping:
  • Woonkamer en open keuken; locatie thermostaat (Nefit easy) en 2 radiatoren met thermostaatknoppen radiatorkranen
  • Gang met trap naar boven (open); 1 radiator beneden met thermostaatknop
Bovenverdieping:
  • Badkamer; 1 radiator met radiatorkraan thermostaatknop
  • Slaapkamer; 1 radiator met thermostaatknop
  • 2e slaapkamer; 1 radiator met thermostaatknop
  • Studeer/werkkamer; 1 radiator met thermostaatknop
Zolder
  • 1 radiator met radiatorkraan
  • CV-ketel: Nefit TrendLine HRC30/CW5 (= compatibel met Tado)
Gewenste situatie:
Studeerkamer apart kunnen verwarmen t.o.v. van de rest van de woning. Andere ruimten hoeven niet per se apart in te regelen te zijn.
Alle andere ruimten hoeven voor mij niet per se apart gestuurd te worden. Dat zou eventueel later nog toegevoegd kunnen worden (nice to have).

Wat heb ik nodig?
Optie 3 van bovengenoemde site: tado° stuurt de verwarmingsketel aan, Slimme Radiatorknoppen worden in alle vaak gebruikte kamers geïnstalleerd (aanbevolen).

Mijn idee is om in de woonkamer een bedrade Tado thermostaat te plaatsen en beide radiatoren daar te voorzien van de slimme radiatorkop.
Daarnaast plaats ik een slimme radiatorknop in de studeerkamer.

In de slaapkamers en op zolder blijven er dan domme radiatorknoppen, die we op de vorstbeschermingsstand zetten en hoger draaien als we in die ruimten warmte nodig hebben. Dat is wat mij betreft ook geen probleem, aangezien we die zelden verwarmen. Voor de badkamer en de gang geldt dat toch niet helemaal. Kunnen we deze gewoon 'open' laten staan zoals nu, zodat ze als de thermostaat warmte vraagt om de woonkamer dan wel de studeerkamer moet worden verwarmd ook opwarmen? Is dat verstandig of kunnen we in de gang/badkamer dan ook beter een slimme thermostaat plaatsen?

Vragen:
  • Is bovengenoemde opzet met een thermostaat + slimme knoppen in de woonkamer en een slimme knop in de studeerkamer een werkbare?
  • Kunnen we de radiatoren op de badkamer gewoon open laten staan, zodat deze verwarmen als de cv-ketel aanslaat? Of is het aan te raden om daar ook slimme knoppen op te monteren?
  • De huidige thermostaat hangt bedraad in de woonkamer. Begrijp ik het goed dat het ook mogelijk is om met een Draadloze Temperatuursensor, Draadloze Ontvanger en Internetbridge de cv-ketel aan te sturen? Wat is hiervoor nodig? Ik ben bang dat het een nadeel is dat de cv-ketel op zolder staat i.v.m. de wifi-verbinding. Klopt dat?
  • Maakt het verschil als we tado via aan/uit of modulerend aansluiten?
  • Zie ik iets over het hoofd?
Mijn kennis over thermostaten, cv-ketels en radiatoren is heel beperkt. Mogelijk stel ik dus een aantal vragen die eigenlijk heel logisch zijn. Ik heb dit topic doorgenomen, maar ondanks dat twijfel ik nog steeds over of ik het wel goed begrijp. Hopelijk wijzen jullie mij in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcnevland
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-03 11:08
Ben ik de enige met volgende probleem

Mijn Tado past telkens de temperatuur compensatie aan naar -6.1

Dit is zwaar vervelend hoe kan ik dit stoppen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-06 13:34
bazzemans schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:22:

Mijn idee is om in de woonkamer een bedrade Tado thermostaat te plaatsen en beide radiatoren daar te voorzien van de slimme radiatorkop.
Daarnaast plaats ik een slimme radiatorknop in de studeerkamer.

In de slaapkamers en op zolder blijven er dan domme radiatorknoppen, die we op de vorstbeschermingsstand zetten en hoger draaien als we in die ruimten warmte nodig hebben
Prima oplossing, en gaat werken. Badkamer zou je inderdaad zo kunnen laten als shortcut, zodat er altijd een radiator open staat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nirgilis
bazzemans schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:22:

• Is bovengenoemde opzet met een thermostaat + slimme knoppen in de woonkamer en een slimme knop in de studeerkamer een werkbare?
Zoals @robkrekel zegt is dit een prima oplossing. Het kan zijn dat je uiteindelijk een draadloze temperatuursensor in de studeerkamer wilt, omdat de temperatuurmeting bij de radiator niet altijd even accuraat is.
• Kunnen we de radiatoren op de badkamer gewoon open laten staan, zodat deze verwarmen als de cv-ketel aanslaat? Of is het aan te raden om daar ook slimme knoppen op te monteren?
Als je niets aan het leidingwerk wilt veranderen is dit een vereiste. Er moet altijd een open circuit zijn, omdat de knoppen sluiten voordat de ketel stopt met pompen. Het kan wel handig zijn om de afvoer van de badkamerradiator een stukje dicht te draaien, zodat deze niet teveel doorstroom heeft als er ergens anders warmtevraag is. Dit kan je achteraf doen als je merkt dat de badkamer in verhouding te warm wordt. Als alternatief kan je ook een bypass/AVDO (laten) plaatsen.
• De huidige thermostaat hangt bedraad in de woonkamer. Begrijp ik het goed dat het ook mogelijk is om met een Draadloze Temperatuursensor, Draadloze Ontvanger en Internetbridge de cv-ketel aan te sturen? Wat is hiervoor nodig? Ik ben bang dat het een nadeel is dat de cv-ketel op zolder staat i.v.m. de wifi-verbinding. Klopt dat?
Er is een bedrade en een draadloze versie van de thermostaat. De draadloze versie communiceert met draadloze ontvanger en de bridge via een eigen radiofrequentie, niet via wifi. Is er een reden dat je van de bedrading af wilt?
• Maakt het verschil als we tado via aan/uit of modulerend aansluiten?
Modulerend is over het algemeen zuiniger en geeft minder schommelingen in de temperatuur. Als deze optie er is, is het zeker aan te raden.
• Zie ik iets over het hoofd?
Wat voor thermostaatkranen heb je op dit moment? Ze moeten wel compatibel zijn met de tado knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianchang
Goedemorgen een vraagje.
Ik krijg vloerverwarming met een zoneklep gemonteerd en de vloerverwarming wordt verder ingedeeld in zones. Als ik nu een motor wil hebben op de zoneklep wat kunnen jullie mij dan adviseren voor tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianchang
Als vervolg op mijn vorige vraag heb ik mijn setup uitgetekend en ik zou aan jullie willen vragen of jullie mee kunnen kijken of ik het goed begrijp en wat ik moet bestellen.

Wat ik denk nodig te hebben:
Nodig:
2 slimme thermostaten
- 1 woonkamer, eet en keuken
- 1 kantoor
8 Slimme radiatorknoppen
- 6 VW pomp
- 1 Hal
- 1 garage

Klopt dit of mis ik nog iets?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fjo7SVjuc_cPAV6WwBFKvz3Lp8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIYQ7goYQAIDGQJznDO3mBPB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Laatst online: 08:12
@robkrekel en @nirgilis: Bedankt voor jullie antwoorden. Hier kan ik in ieder geval weer mee verder. De adviezen over de draadloze temperatuursensor neem ik mee in mijn afwegingen en ik begrijp dat modulerend te prefereren is boven aan/uit. Ik zal voor mijn specifieke cv-ketel mij daar dan nog nader in verdiepen, maar als het goed is moet dat kunnen.
nirgilis schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:46:
[...]

Als je niets aan het leidingwerk wilt veranderen is dit een vereiste. Er moet altijd een open circuit zijn, omdat de knoppen sluiten voordat de ketel stopt met pompen. Het kan wel handig zijn om de afvoer van de badkamerradiator een stukje dicht te draaien, zodat deze niet teveel doorstroom heeft als er ergens anders warmtevraag is. Dit kan je achteraf doen als je merkt dat de badkamer in verhouding te warm wordt. Als alternatief kan je ook een bypass/AVDO (laten) plaatsen.
Als ik het goed begrijp moet dus of de badkamer of de gang altijd (enigszins) open staan? Op zich heb ik er geen probleem mee dat de badkamer opwarmt als andere ruimten ook opwarmen. Ik denk dat het dan logischer is om de badkamer open te laten staan dan de gang, aangezien dit een kleinere ruimte is. Klopt dat?
[...]
Er is een bedrade en een draadloze versie van de thermostaat. De draadloze versie communiceert met draadloze ontvanger en de bridge via een eigen radiofrequentie, niet via wifi. Is er een reden dat je van de bedrading af wilt?
Ah oke, zover had ik mij (duidelijk) nog niet ingelezen op de draadloze ontvanger en bridge. Die verbinding hoeft dus geen beperking te zijn.
Ik zou er vanaf willen, omdat de thermostaatkabel op zolder is verlengd met een kroonsteentje. Het functioneert maar is niet zo netjes aangelegd. Met een draadloze oplossing zou ik dat volgens mij kunnen oplossen. Maar dan vind ik het wel belangrijk om zekerheid te hebben dat het functioneert. Bedrade aansluitingen hebben over het algemeen mijn voorkeur.
[...]

Wat voor thermostaatkranen heb je op dit moment? Ze moeten wel compatibel zijn met de tado knoppen.
Ik zie nu dat ik in mijn overzicht een fout gemaakt heb. Aan de radiatoren in de woonkamer zitten geen thermostaatkranen en op de badkamer wel. Het zijn verschillende modellen:

Woonkamer: Standaard Herz-radiatorkranen. Volgens mij deze: Herz AS-T-90

Gang: Danfoss thermostaatkraan RA2950

Slaapkamers, studeerkamer en badkamer: Danfoss RAX-K Thermostatische radiatorknop, RAX-K 6080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 08:45
robkrekel schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 05:47:
[...]
Prima oplossing, en gaat werken. Badkamer zou je inderdaad zo kunnen laten als shortcut, zodat er altijd een radiator open staat
Begrijp ik dat er dus altijd 1 radiator open moet staan? Ik heb 4 radiatoren boven met tado kranen..... ik heb geen enkele altijd open radiator.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GVR

GVR

DarkAllMan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:15:
[...]

Begrijp ik dat er dus altijd 1 radiator open moet staan? Ik heb 4 radiatoren boven met tado kranen..... ik heb geen enkele altijd open radiator.....
Dat kan storingen geven op je ketel. Tado draait alle kranen dicht, de ketel blijft het water doorpompen maar kan het water niet meer kwijt, ketel springt in storing, of stopt wellicht tijdig (zal afhangen van situatie en model). Ik heb er een bypass tussen gezet omdat ik het zonde vind om een radiator altijd open te hebben staan terwijl ik die ruimte helemaal niet wil verwarmen.

@bazzemans een bedrade thermostaat scheelt je ook weer een batterij vervangen ;)
Je Herz AS-T-90 is met een andere insert om te bouwen naar thermostaatkraan, dat scheelt weer gesleutel :)

[ Voor 12% gewijzigd door GVR op 27-10-2021 16:23 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 65 Laatste