Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 10:26
Ortep schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:49:
[...]

Sommige mensen gebruiken warm water om te douchen 8)
Hier staat hij altijd op 55 graden want legionella etc. Maar wat is de usecase dat ik dit zou willen bedienen met Tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

com2,1ghz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:04:
[...]

Hier staat hij altijd op 55 graden want legionella etc. Maar wat is de usecase dat ik dit zou willen bedienen met Tado?
Bij mij staat hij altijd uit. Pas als ik wil gaan douchen gaat hij omhoog naar 65. Om daarna weer uit te gaan.
Ik gebruik hem dus uitsluitend voor de douche.
Het is natuurlijk anders als je hem bv ook voor warm water in de keuken gebruikt

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 10:25
ArisB schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:45:
[...]

Het kan, maar het is (volgens mij) geen standaard instelling. Voorheen kon je dit door de klantenservice laten doen.
Ik kom niet helemaal uit de slave modus. Het lijkt me niet wenselijk om twee knoppen uit verschillende ruimtes virtueel bij elkaar te zetten... maar ik wil niet dat de radiatorknop in ruimte 'schuur' zelf warmtevraag genereert en daarmee dus de ketel start. Hoe doe ik dat?

Edit: moet ik hem dan loskoppelen van de woonkamer thermostaat zone controller?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1176liBalg9I-3BzHcFTbNwTuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cUpBmSWKPJfsGcoeiA8FXHDp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door S0epkip op 23-11-2021 10:24 ]

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-06 14:24
S0epkip schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:17:
[...]

Ik kom niet helemaal uit de slave modus. Het lijkt me niet wenselijk om twee knoppen uit verschillende ruimtes virtueel bij elkaar te zetten... maar ik wil niet dat de radiatorknop in ruimte 'schuur' zelf warmtevraag genereert en daarmee dus de ketel start. Hoe doe ik dat?

Edit: moet ik hem dan loskoppelen van de woonkamer thermostaat zone controller?

[Afbeelding]
Ja, dat is dus de slave modus waar je het over hebt. De zoneregelaar is in dit geval niet om meerdere kamers tegelijkertijd om warmte te laten vragen. De instelling regelt enkel of, en aan welke thermostaat, de knop om warmte kan vragen. Kies je je centrale thermostaat als zoneregelaar, dan kan de kamer op zichzelf warmte vragen, wat de thermostaat dan aan de ketel doorgeeft. Kies je geen zoneregelaar, dan kan de knop wel open en dicht, maar wordt de radiator alleen warm als er ergens anders ook warmtevraag is. De reden dat het een bullet menu is, is dat sommige mensen meerdere verwarmingszones hebben en dus meerdere thermostaten.

Ik vind het overigens ook erg onduidelijk beschreven in de app. De tekst lijkt inderdaad te suggereren dat dan je hele "zone" aan gaat, maar dat is dus niet het geval, omdat de knoppen in de andere kamers dicht blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door nirgilis op 23-11-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
nirgilis schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:15:
[...]

Kies je geen zoneregelaar, dan kan de knop wel open en dicht, maar wordt de radiator alleen warm als er ergens anders ook warmtevraag is
Thanks. Heeft de desbetreffende knop (zonder zoneregelaar) dan ook geen invloed meer op de aanvoertemperatuur (TA) die de OpenTherm controller aan de ketel gaat vragen? (1, 2 of 3 'vlammetjes' aan verwarming).

Want dan kan ik rustig de schuur de hele dag op, zeg 15C laten staan en alleen warmte laten pakken als het nodig is. Maar ik wil niet dat de ketel heter gaat stoken omdat het in de schuur veel kouder dan 15C is.

:)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-06 11:17
ferbke schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:21:
[...]

Dit heeft bij mij heel de tijd gewerkt tot een jaar geleden. Plotseling kon de temperatuur van het warm water niet meer worden ingesteld via Tado.
Het warm water instellen werkt alleszins hier (op ketel instellingen veranderd er weliswaar niets), heb ik deze ochtend mogen merken aan een koude douche :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:24

-tom-562

Oliesjeik

Zojuist ook een Tado besteld. Lang getwijfeld tussen een Nest en een Tado, maar uiteindelijk toch voor de Tado gekozen. Vanwege de vele (uitbreidings)mogelijkheden van Tado en dat zoiets basaals als de juiste temperatuur weergeven al fout gaat bij een Nest thermostaat :X (en ik ben ook bang voor het 'killed by google' verhaal :X).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
S0epkip schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:15:
[...]

Thanks. Heeft de desbetreffende knop (zonder zoneregelaar) dan ook geen invloed meer op de aanvoertemperatuur (TA) die de OpenTherm controller aan de ketel gaat vragen? (1, 2 of 3 'vlammetjes' aan verwarming).

Want dan kan ik rustig de schuur de hele dag op, zeg 15C laten staan en alleen warmte laten pakken als het nodig is. Maar ik wil niet dat de ketel heter gaat stoken omdat het in de schuur veel kouder dan 15C is.

Ik zou verwachten van niet, maar dit kan je eenvoudig een keer checken door de woonkamer op temperatuur te houden. Zolang je niet extreme tocht hebt, zouden 1 of 2 "vlammetjes" voldoende moeten zijn om de woonkamer op temperatuur te krijgen. Terwijl een slecht geïsoleerde schuur meer nodig zal hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:41
Het valt mij op dat de Tado radiatorknop tijdens het op temperatuur houden van een kamer slechts een klein beetje open gaat. Als gevolg hiervan kan de CV zijn warmte niet kwijt en wordt de radiator matig warm. Wanneer ik het volledig open van de kraan forceer door een hogere temperatuur in te stellen lukt het wel om gedurende een langere periode te stoken.

Mijn vermoeden is dat dit gedrag goed werkt bij systemen met een constante aanvoer zoals een blok- of stadsverwarming maar niet goed aansluit op een CV-opstelling. Hierbij wil je immers graag gedurende een langere periode verwarmer met voldoende delta T tussen aanvoer en retour.

Ik heb al contact gehad met Tado, ten eerste over het kort stoken in de woonkamer (verschillende radiatoren) en gisteren over het bovenstaande probleem in een kamer met één radiator.

De geboden oplossingen zijn:
- Parameters aanpassen (dit heeft geholpen voor de woonkamer)
- Het opnieuw kalibreren van de radiatorknop voor de betreffende kamer. In de praktijk lijkt dit te resulteren in iets agressiever stookgedrag.

Nu vraag ik mij echter af (1) welke mogelijkheden Tado heeft om het systeem in te regelen? De bovenstaande informatie geeft hier geen inzicht in. En (2) is het mogelijk (voor Tado) om de instelling zo aan te passen dat bij warmtevraag de betreffende knoppen altijd volledig opengaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:36

GVR

weekend warrior schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:30:
Het valt mij op dat de Tado radiatorknop tijdens het op temperatuur houden van een kamer slechts een klein beetje open gaat. Als gevolg hiervan kan de CV zijn warmte niet kwijt en wordt de radiator matig warm. Wanneer ik het volledig open van de kraan forceer door een hogere temperatuur in te stellen lukt het wel om gedurende een langere periode te stoken.

Mijn vermoeden is dat dit gedrag goed werkt bij systemen met een constante aanvoer zoals een blok- of stadsverwarming maar niet goed aansluit op een CV-opstelling. Hierbij wil je immers graag gedurende een langere periode verwarmer met voldoende delta T tussen aanvoer en retour.

Ik heb al contact gehad met Tado, ten eerste over het kort stoken in de woonkamer (verschillende radiatoren) en gisteren over het bovenstaande probleem in een kamer met één radiator.

De geboden oplossingen zijn:
- Parameters aanpassen (dit heeft geholpen voor de woonkamer)
- Het opnieuw kalibreren van de radiatorknop voor de betreffende kamer. In de praktijk lijkt dit te resulteren in iets agressiever stookgedrag.

Nu vraag ik mij echter af (1) welke mogelijkheden Tado heeft om het systeem in te regelen? De bovenstaande informatie geeft hier geen inzicht in. En (2) is het mogelijk (voor Tado) om de instelling zo aan te passen dat bij warmtevraag de betreffende knoppen altijd volledig opengaan?
Dit zijn wel belangrijke constateringen. Aan de grafiek in Tado ga je dit probleem niet aflezen, hoogstens indirect doordat de temperatuur maar heel langzaam stijgt en Tado 100% warmte blijft vragen, en de CV die in de wachtstand schiet omdat de temperatuur te hoog wordt.

Het heeft volgens mij ook te maken met hoe je systeem is ingeregeld. Ik moet zelf nog steeds een keer de moeite nemen om het systeem waterzijdig in te regelen en vind het jammer dat ik nu geen inzicht heb in het stookgedrag van de ketel zonder dat ik zelf telkens op het display kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
GVR schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:02:
[...]

Dit zijn wel belangrijke constateringen. Aan de grafiek in Tado ga je dit probleem niet aflezen, hoogstens indirect doordat de temperatuur maar heel langzaam stijgt en Tado 100% warmte blijft vragen, en de CV die in de wachtstand schiet omdat de temperatuur te hoog wordt.

Het heeft volgens mij ook te maken met hoe je systeem is ingeregeld. Ik moet zelf nog steeds een keer de moeite nemen om het systeem waterzijdig in te regelen en vind het jammer dat ik nu geen inzicht heb in het stookgedrag van de ketel zonder dat ik zelf telkens op het display kijk.
Heeft waterzijdig inregelen zin als de knop vervolgens de kraan maar een klein beetje open zet?

Dit is ook mijn probleem met Tado. Er is totaal geen inzicht in wat het systeem daadwerkelijk doet en of dat geschikt is voor de installatie die je hebt. Omdat we ook geen inzicht hebben in "parameters", en de eerste lijns klantenservice weinig kennis heeft, is het ook moeilijk om erachter te komen wat voor opties er zijn die ze kunnen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferbke
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-05-2023
Sunz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:38:
[...]

Het warm water instellen werkt alleszins hier (op ketel instellingen veranderd er weliswaar niets), heb ik deze ochtend mogen merken aan een koude douche :D
wat bedoel je juist? Dat je via de app de temperatuur instelt maar niet kunt zien op de ketel dat de instelling werd doorgevoerd? Ik kon dat vroeger wel zien op de ketel hoor. enkele seconden delay en de nieuwe temperatuur werd door de ketel weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferbke
com2,1ghz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:04:
[...]

mijn vaatwas staat vlakbij de ketel en die kan heus invoer van 60° verdragen. Als de kinderen in bad gaan zet ik de temperatuur graag tijdelijk op 40°
Jammer dat dat nu niet meer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-11-2024
RavonsDaro schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:08:
Hi allen,

Gistermiddag maakte ik na mijn tandartsbezoek één fout: Ik liep de Coolblue in.
En zo kwam ik met een Tado Smart Thermostat (+ radiatorknop) naar buiten. Allemaal netjes aangesloten, oude thermostaat in de kast gelegd want ik zit in een huurappartement. Radiatorknop gaat ook even tijdelijk in de kast want die kan ik zelf niet aansluiten en de moeite is voor een huurhuis te groot.

Hoe dan ook. Ik zit nu dat ik naast 'Verwarming' ook Warm Water heb. Wat is de functie hiervan dan? :)
Ik neem aan dat dit de boiler is, dus een vat van b.v. 5 liter warm water in je cv voor een warme start.
Op mijn oude thermostaat en nu ook op de de Tado staat dit bij mij uit.
Dus een koude start met douchen. Het opwarmen duurt wat langer maar je heeft niet 24/7 dat vat warm te houden.
weekend warrior schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:30:
Maar krijgt je kamer wel de ingestelde temperatuur ?
Bij een modulerende cv is dit gedrag heel normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzzz_
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01 11:55
Super tevree over het Tado systeem, maar toch nog een vraag: In ons huis hebben we 2 Tado bedraad thermostaten: 1x opentherm voor de vloerverwarming, 1x aan uit, deze wordt geschakeld vanuit alle radiatoren van de overige ruimtes.

Nu kan je in de applicatie aangeven dat er vloerverwarming is; dit is dus maar 'half waar'; Kan ik nou beter deze schakelaar aan of uit zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEWqxK1iaY0iIwFP8fyslnb-3bA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4DbvwGv7unvIIRcZk4AdSFHF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Dizzzz_ op 23-11-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
Lalalampje schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:56:

Maar krijgt je kamer wel de ingestelde temperatuur ?
Bij een modulerende cv is dit gedrag heel normaal
De kamer krijg ik prima op temperatuur omdat hij start met voldoende temperatuur verschil waardoor de kraan volledig open gaat. Het probleem ontstaat bij het op temperatuur houden.

Het gedrag van de CV hoeft denk ik ook niet direct aangepast te worden maar ik zou graag zien dan hij beter zijn warmte kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-04 03:19
1 van mijn radiatoren maakt veel lawaai als deze opengedraait wordt met de Tado knop. Het klinkt alsof er lucht in zit of dat het water langzaam in de radiator druppelt.

In het rest van het huis speelt dit niet. Iemand enig idee wat het kan zijn? Ontluchten heb ik uiteraard al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:39
Ik heb sinds een week het probleem dat de Tado app van mijn vriendin niet goed op "afwezig" springt als zij van huis is. Dit is natuurlijk erg hinderlijk.

Het betreft iOS en uiteraard staat locatie op "altijd" en verversen op achtergrond "aan". Meer mensen sinds kort ditzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45
Verkeerde topic.

[ Voor 96% gewijzigd door chippie777 op 24-11-2021 17:40 . Reden: Verkeerde topic ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

ferbke schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:01:
[...]Als de kinderen in bad gaan zet ik de temperatuur graag tijdelijk op 40°
Jammer dat dat nu niet meer kan.
Is het niet functioneler (en veiliger en comfortabeler) om een thermostatische badkraan te monteren? Die hebben allemaal een kinderbeveiliging op 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet Krediet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:09
-Edwin- schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:30:
Ik heb sinds een week het probleem dat de Tado app van mijn vriendin niet goed op "afwezig" springt als zij van huis is. Dit is natuurlijk erg hinderlijk.

Het betreft iOS en uiteraard staat locatie op "altijd" en verversen op achtergrond "aan". Meer mensen sinds kort ditzelfde probleem?
Ik heb dus precies hetzelfde probleem. Telefoon van vriendin staat op 'aanwezig' terwijl ze niet thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Piet Krediet schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:34:
[...]

Ik heb dus precies hetzelfde probleem. Telefoon van vriendin staat op 'aanwezig' terwijl ze niet thuis is.
Ze gaf net aan dat ze haar apps wel eens wegswiped. Ik heb haar gevraagd dit niet bij de Tado app te doen. Zou volgens mij niet uit moeten maken, maar ik vervolg het even op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
App actief of niet maakt (in iOS iig) niet uit, het gaat idd om de locatieinstelling voor de app die altijd toegang moet hebben.

Ik zou het eerder zoeken in geen bereik of het uitzetten van mobiele netwerk en wifi, dan gaat de locatiebepaling de mist in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02:35
Allen,

Onze thermostaat van ~10 jaar heeft het begeven. Nu is ons oog op een Tado thermostaat gevallen. Wij hebben stadsverwarming inc. vloerverwarming. Bij het punt van binnenkomen zit een electrische stekker die op basis van de temperatuur, open of dicht gaat. Dit schakelen gaat op basis van een stroompje (blauwe ader en bruine ader)

1. Kan de Tado met zo een knop schakelen?
2. Wij willen een Zweedse houtkachel gaan aanschaffen. Deze komt in dezelfde ruimte als de thermostaat te staan.
Als deze houtkachel aan staat, dan zal de thermostaat merken dat het te warm is en zal niet meer verwarmen.
Kan er gewerkt worden met meerdere zones, bv. met een temperatuur sensor, zodat boven alsnog de kachel aan gaat, maar beneden niet verwarmd?

3. De vloerverwarming kan waarschijnlijk niet worden afgeknepen met een Tado radiator knop of is dit onjuist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Cap schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:21:
App actief of niet maakt (in iOS iig) niet uit, het gaat idd om de locatieinstelling voor de app die altijd toegang moet hebben.

Ik zou het eerder zoeken in geen bereik of het uitzetten van mobiele netwerk en wifi, dan gaat de locatiebepaling de mist in.
Tja dan is het nog gekker. Want de locatieinstellingen staan goed, zoals ik al aangaf. Verder zou er ook geen probleem met bereik/Wi-Fi moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet dus een keer op het moment dat de Tado app aangeeft dat ze "thuis" is contact met haar opnemen en vragen wat haar telefoon aangeeft, haar ook de locatie laten checken via een maps app o.i.d.

En dan kijken of het aan/uitzetten van mobiele netwerk en wifi invloed heeft op de locatie. En als laatste pas haar de Tado app laten opstarten en kijken of dat dan invloed heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 24-11-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Cap schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:42:
Je moet dus een keer op het moment dat de Tado app aangeeft dat ze "thuis" is contact met haar opnemen en vragen wat haar telefoon aangeeft, haar ook de locatie laten checken via een maps app o.i.d.

En dan kijken of het aan/uitzetten van mobiele netwerk en wifi invloed heeft op de locatie. En als laatste pas haar de Tado app laten opstarten en kijken of dat dan invloed heeft.
Ik zal dit eens op deze manier laten checken. Helaas nu al te laat voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-02 10:26
Heb ik het juist dat als je de slimme Tado thermostaatknoppen wil gebruiken dat je sowieso ook de Tado thermostaat en bridge nodig hebt?

Ook: is het zo dat als deze Tado thermostaat niet getriggered is (hij staat bvb op 15 graden) terwijl het in de ruimte 20 graden is, dat een Tado slimme radiatorknop in een volledig andere kamer alsnog een signaal kan sturen naar deze Tado thermostaat zodat hij wel begint te werken (en in dit geval er dus enkel opwarming zal zijn in de kamer waar de Tado radiatorknop het vraagt. De andere radiatorknoppen staan allemaal uit/zijn niet getriggered)?

Ik ben er misschien wel voor in de markt maar die laatste optie is dan wel een must.
Zonder dit kan ik evengoed offbrand slimme radiatorknoppen kopen en in een Google Home setup configureren (bijvoorbeeld). Dit zou ervoor zorgen dat je altijd 'handmatig' de thermostaat (welk merk dit ook mag wezen) samen met de offbrand slimme radiatorknop moet activeren voor het zal werken. In het geval van Tado zou je dan enkel de Tado radiatorknop moeten activeren en stuurt hij dan automatisch de trigger door naar de Tado thermostaat (als mijn vorige veronderstelling correct is).

Iemand die dit kan bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
BramCoding schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:25:
Heb ik het juist dat als je de slimme Tado thermostaatknoppen wil gebruiken dat je sowieso ook de Tado thermostaat en bridge nodig hebt?
bridge: ja
thermostaat: in geval van een ketel or similar, wel, ja.
Ook: is het zo dat als deze Tado thermostaat niet getriggered is (hij staat bvb op 15 graden) terwijl het in de ruimte 20 graden is, dat een Tado slimme radiatorknop in een volledig andere kamer alsnog een signaal kan sturen naar deze Tado thermostaat zodat hij wel begint te werken (en in dit geval er dus enkel opwarming zal zijn in de kamer waar de Tado radiatorknop het vraagt. De andere radiatorknoppen staan allemaal uit/zijn niet getriggered)?
ja, dat is precies het idee.
Ik ben er misschien wel voor in de markt maar die laatste optie is dan wel een must.
Zonder dit kan ik evengoed offbrand slimme radiatorknoppen kopen en in een Google Home setup configureren (bijvoorbeeld). Dit zou ervoor zorgen dat je altijd 'handmatig' de thermostaat (welk merk dit ook mag wezen) samen met de offbrand slimme radiatorknop moet activeren voor het zal werken. In het geval van Tado zou je dan enkel de Tado radiatorknop moeten activeren en stuurt hij dan automatisch de trigger door naar de Tado thermostaat (als mijn vorige veronderstelling correct is).

Iemand die dit kan bevestigen?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferbke
acidfever schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:03:
[...]

Is het niet functioneler (en veiliger en comfortabeler) om een thermostatische badkraan te monteren? Die hebben allemaal een kinderbeveiliging op 40 graden.
Voorlopig staat een renovatie van de badkamer nog niet op de planning. Ik had dus graag gehad dat het terug werkt zoals vroeger. Ik heb trouwens nog andere redenen waarom de temperatuurregeling van tado interessant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:35
weekend warrior schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:29:
[...]

De kamer krijg ik prima op temperatuur omdat hij start met voldoende temperatuur verschil waardoor de kraan volledig open gaat. Het probleem ontstaat bij het op temperatuur houden.

Het gedrag van de CV hoeft denk ik ook niet direct aangepast te worden maar ik zou graag zien dan hij beter zijn warmte kwijt kan.
Gedrag is gelijk met traditionele thermostaatkraan. Deze gaat ook langzaam dicht zodra de doeltemperatuur bijna bereikt is. Als je dit niet doet krijg je grote overshoots in de kamertemperatuur.

Als de CV de warmte niet kwijt kan kun je er voor kiezen om altijd 1 radiator open te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-06 08:54
nirgilis schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:00:
[...]

In principe is alleen de knop in de slaapkamer voldoende. Die kan dan zelfstandig warmte vragen en kan dus ook verwarmen als er beneden niet gestookt hoeft te worden.

Het nadeel is dat je bij warmtevraag voor de slaapkamer ook de woonkamer mee verwarmt tenzij je deze handmatig dicht zet. En in dat geval heb je een bypass of standaard open radiator nodig. Normaal is dit in oudere huizen de radiator in de woonkamer, maar je kan bijvoorbeeld ook de badkamer radiator open zetten.
Hoe zit het precies met zo'n bypass? In welke gevallen is deze nodig? Ik denk er nu namelijk over na om in huis alle radiatoren te voorzien van een Tado radiatorknop zodat ik bijvoorbeeld alleen de radiator in het kantoor aan kan zetten zonder dat ik ook de woonkamer moet verwarmen. Als ik jouw reactie lees lijkt dat ook een situatie die tot problemen kan leiden?

Dit is het enige wat ik op de Tado website kan vinden.
*Let op: in een aantal gevallen, wanneer je verwarmingssysteem geen bypass heeft, kan het zijn dat je een veiligheidsklep moet installeren (differentiaal drukregelaar). Dit zorgt ervoor dat je verwarmingssysteem een constante pomp- en waterdruk behoudt. We raden aan dit door een erkende loodgieter te laten installeren, als dat nodig is.
https://support.tado.com/...-al-mijn-radiatoren-nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!
siddler schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:27:
[...]

Hoe zit het precies met zo'n bypass? In welke gevallen is deze nodig? Ik denk er nu namelijk over na om in huis alle radiatoren te voorzien van een Tado radiatorknop zodat ik bijvoorbeeld alleen de radiator in het kantoor aan kan zetten zonder dat ik ook de woonkamer moet verwarmen. Als ik jouw reactie lees lijkt dat ook een situatie die tot problemen kan leiden?
Als je een situatie kan creëren waarbij alle knoppen (bijna) dicht staan dan heb je een bypass nodig zodat de pomp niet tegen een afgesloten systeem aan kan gaan staan pompen, dat is niet de bedoeling voor zo'n pomp.

Dus als je alle koppen thermostatisch / tado maakt bijv.
Of als je de woonkamer radiatoren (zone) voorziet van een klep en de slaapkamers tado knoppen.

Bedenk ook dat je bypass officieel minmaal een aantal meter van de ketel moet zitten, dit is lang niet altijd mogelijk (laat staan wenselijk) ivm weggewerkte leidingen.

Een alternatief is een (kleine) radiator altijd (gedeeltelijk) open laten staan zodat daar doorstroming is. Denk aan een badkamerradiator. Die warmt dan dus wel altijd mee op als de ketel aan het verwarmen is. Maar in de badkamer kan dat mooi schimmel voorkomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-06 08:54
Cap schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:34:
[...]
Als je een situatie kan creëren waarbij alle knoppen (bijna) dicht staan dan heb je een bypass nodig zodat de pomp niet tegen een afgesloten systeem aan kan gaan staan pompen, dat is niet de bedoeling voor zo'n pomp.

Dus als je alle koppen thermostatisch / tado maakt bijv.
Of als je de woonkamer radiatoren (zone) voorziet van een klep en de slaapkamers tado knoppen.

Bedenk ook dat je bypass officieel minmaal een aantal meter van de ketel moet zitten, dit is lang niet altijd mogelijk (laat staan wenselijk) ivm weggewerkte leidingen.

Een alternatief is een (kleine) radiator altijd (gedeeltelijk) open laten staan zodat daar doorstroming is. Denk aan een badkamerradiator. Die warmt dan dus wel altijd mee op als de ketel aan het verwarmen is. Maar in de badkamer kan dat mooi schimmel voorkomen. ;)
Hele heldere uitleg, bedankt! :Y)

Ik vermoed dat onze huidige installatie een dergelijk ventiel niet heeft aangezien er twee radiatoren permanent open staan. Het (laten) aanleggen van het ventiel lijkt me behoorlijk wat werk/gedoe. De badkamerradiator open laten staan lijkt me dan inderdaad een acceptabele oplossing. In feite betekent dit gewoon dat deze altijd mee verwarmd als een andere radiator warmte vraagt. Het nadeel is wel dat ik de badkamer niet meer separaat kan verwarmen (of warmte kan laten vragen). Maar als ik erover nadenk zijn de situaties heel beperkt waarbij ik enkel de badkamer zou willen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Laatst online: 21-06 19:36
Ik heb wel een bypass laten aanleggen door de installateur, dit heb ik laten doen bij het aanleggen van de gehele installatie. Wat ik heb gezien ben je met twee T stukken, stukje CV buis, een bypass en wat tijd van je installateur kwijt, een t stuk zal niet meer dan €5,- kosten, CV buis ook zoiets, de bypass was €18,- zit je alleen met wat uurtjes van de installateur.

Persoonlijk zou ik het wel doen, puur uit de veiligheid voor het systeem. Mocht jij of iemand anders op een onbewaakt moment toch de radiator in de badkamer dichtdraaien heb je kans dat je meer schade aanricht dan de kosten voor de bypass.

[ Voor 4% gewijzigd door Taab op 24-11-2021 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nirgilis
siddler schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:27:
[...]

Dit is het enige wat ik op de Tado website kan vinden.

[...]

https://support.tado.com/...-al-mijn-radiatoren-nodig
In het verwarmingscircuit moet altijd een verbinding zijn tussen de aanvoer (vanaf de ketel) een de afvoer (naar de ketel). Op deze manier kan de ketel altijd water rondpompen. Tussen de aanvoer en de afvoer zitten de radiatoren en dit is de verbinding tussen de twee leidingen.

Bij een normaal systeem met radiatoren is dit geen probleem, omdat de radiator in de woonkamer altijd open staat. Daar hangt immers de thermostaat die de warmtevraag regelt. Vaak heeft de grootste radiator in de woonkamer ook geen knop.

Op het moment dat je overal thermostatische kranen gaat monteren (uitgezonderd radiatoren die weinig aan staan), kan in theorie iedere kraan in het systeem tegelijk dicht staan. Zeker met een systeem als Tado, waarbij iedere knop onafhankelijk om warmte kan vragen. Dit komt ook omdat de CV ketel altijd even door pompt nadat de warmtevraag stopt. Wanneer dat gebeurt is er geen enkele open verbinding tussen de aanvoer en de afvoer. Dit kan schade aan de pomp veroorzaken en de ketel in storing laten gaan.

Hiervoor zijn twee oplossingen:
Een radiator altijd open laten staan, bijvoorbeeld in de badkamer.

Of

Een bypass installeren die de aanvoer en afvoer met elkaar verbindt. Om te voorkomen dat al het water door de bypass stroomt in plaats van de radiatoren, zit in de bypass een drukverschil regelaar (AVDO). Deze gaat pas open als er een verschil in druk tussen de aanvoer en afvoer is (0.2-0.5 bar), zodat de bypass alleen gebruikt wordt als dat nodig is.
Taab schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:47:
Ik heb wel een bypass laten aanleggen door de installateur, dit heb ik laten doen bij het aanleggen van de gehele installatie. Wat ik heb gezien ben je met twee T stukken, stukje CV buis, een bypass en wat tijd van je installateur kwijt, een t stuk zal niet meer dan €5,- kosten, CV buis ook zoiets, de bypass was €18,- zit je alleen met wat uurtjes van de installateur.

Persoonlijk zou ik het wel doen, puur uit de veiligheid voor het systeem. Mocht jij of iemand anders op een onbewaakt moment toch de radiator in de badkamer dichtdraaien heb je kans dat je meer schade aanricht dan de kosten voor de bypass.
Het is inderdaad gewoon de beste optie en als de bypass niet gebruikt wordt zit ie ook niet in de weg.
De complexiteit hangt erg af van je verwarmingssysteem. Soms is het erg lastig om bij de leidingen te komen, omdat de bypass bij voorkeur niet direct bij de ketel hangt. In mijn geval het ik geluk en kon ik deze direct op de verdeler knellen. Dat scheelde weer een installateur.

[ Voor 22% gewijzigd door nirgilis op 24-11-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:27
Maar een bypass is niet noodzakelijk als nog enkele thermostaatknoppen laat staan?

De meeste van mijn radiators krijgen een Tado thermostaatknop, maar voor enkele zal dit niet het geval zijn. Namelijk in de berging, WC, hal en de slaapkamers. Daar staat wel een traditionele thermostaatknop, maar die staat gewoon op vriesstand. Die radiators worden normaal gezien ook nooit gebruikt.

De bypass van @nirgilis zou eventueel bij mij ook wel geïnstalleerd kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
Sphinkx schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:12:
Maar een bypass is niet noodzakelijk als nog enkele thermostaatknoppen laat staan?

De meeste van mijn radiators krijgen een Tado thermostaatknop, maar voor enkele zal dit niet het geval zijn. Namelijk in de berging, WC, hal en de slaapkamers. Daar staat wel een traditionele thermostaatknop, maar die staat gewoon op vriesstand. Die radiators worden normaal gezien ook nooit gebruikt.

De bypass van @nirgilis zou eventueel bij mij ook wel geïnstalleerd kunnen worden.
Juist wel, omdat die thermostaat knoppen op vriesstand in principe nooit open gaan. Stel je zit beide beneden en de temperatuur is bereikt, dan draait tado de knoppen dicht en ontstaat er in dat geval een gesloten systeem.

De bypass die ik deelde is niet moeilijk te monteren. Je tapt het systeem af, draait de eindstukken van de verdeler, plaatst de bypass, en vult het systeem weer. Hiervoor heb je twee extra 22mm knelringen nodig, de rest zit bij de bypass. Daarna kan je het systeem weer bijvullen, waarbij je even op moet letten of er nergens iets lekt. Vervolgens zet je je verwarming vol aan en daarna weer uit. Op dat moment kan je aan de regelaar draaien tot je water hoort stromen. Maar in de meeste gevallen is 0.2 bar prima.

Bij knelringen geldt, vast is vast, je kan later altijd nog iets aandraaien.
Als je je niet comfortabel voelt bij dit proces is het het beste om een professional te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
hpmkruit schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:29:
[...]

Gedrag is gelijk met traditionele thermostaatkraan. Deze gaat ook langzaam dicht zodra de doeltemperatuur bijna bereikt is. Als je dit niet doet krijg je grote overshoots in de kamertemperatuur.

Als de CV de warmte niet kwijt kan kun je er voor kiezen om altijd 1 radiator open te houden.
Dat is een goede suggestie. Ik heb in de woonkamer altijd de kleine radiator openstaan zodat de CV pomp kan draaien ook wanneer de Tado knoppen dicht staan.

Ik snap dat dit gedrag lijkt op een traditionele thermostaat, bij een traditionele thermostaat kraan is dit een gevolg van het ontwerp. Ik hoop echter de Tado iets slimmer te kunnen regelen. Het hele idee achter één kleine kamer verwarmen sluit immers ook niet aan op traditioneel gebruik. De CV is in dit geval al over gedimensioneerd en het helpt
niet dat Tado de capaciteit van de radiator verder knijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-06 20:18
Beste mensen, ik wil graag de tado aanschaffen, maar weet niet zeker of ik alles goed heb begrepen. De situatie is vrij standaard, cv-ketel, vloerverwarming beneden, radiatoren op de 1e en 2e verdieping.

Begrijp ik nu goed dat ik met de slimme radiator thermostaat van tado de vloerverwarming beneden uit kan laten, en echt 1 radiator aan kan zetten, op mijn kantoor bijvoorbeeld?

In plaats van dat ik nu met mijn nest, de nest (en dus de vloerverwarming) aan moet zetten, voordat mijn radiator boven ook verwarmd wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taab schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:47:

Een knop kan je eraf halen of vaak ook op 1 stand blokkeren, dat laatste werkt voor mij afdoende. :Y

Bovendien heb ik nergens in huis een goede plek voor de bypass, dat komt vaker voor als alle buizen weggewerkt zijn in vloeren / plafonds. Zoals gezegd de bypass hoort niet vlakbij de cv ketel maar op minimaal een paar m afstand, vaak wordt > 6m buis aanbevolen, omdat anders de retour te heet wordt en de ketel teveel gaat moduleren. Vandaar dat de keuze voor een kleine radiator ergens open laten staan vaker wordt gemaakt.

PS een thermostaatknop heeft altijd een 'altijd open' stand, dus ook dat is geen probleem, zeker niet als je hem fysiek kan blokkeren zoals bij mijn Comaps. Uiteraard moet je hem dan wel op die stand zetten. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Cap op 24-11-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
  • Laatst online: 10-06 14:03
Marc Rademaker schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:45:
Beste mensen, ik wil graag de tado aanschaffen, maar weet niet zeker of ik alles goed heb begrepen. De situatie is vrij standaard, cv-ketel, vloerverwarming beneden, radiatoren op de 1e en 2e verdieping.

Begrijp ik nu goed dat ik met de slimme radiator thermostaat van tado de vloerverwarming beneden uit kan laten, en echt 1 radiator aan kan zetten, op mijn kantoor bijvoorbeeld?

In plaats van dat ik nu met mijn nest, de nest (en dus de vloerverwarming) aan moet zetten, voordat mijn radiator boven ook verwarmd wordt?
Dan dien je wel een zoneklep voor je vloerverwarming te plaatsen, zodat je deze ook met de thermostaat dicht kunt zetten. Doe je dat niet, dan zal je vloerverwarming altijd warm worden als je je slimme radiator knop open zet, aangezien je thermostaat met de ketel communiceert en zegt dat er een radiator om water vraagt, maar dat water gaat dan ook automatisch naar de vloerverwarming. Kijk eens hier naar:

https://intercom.help/tad...ebaseerde-vloerverwarming

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Met de laatste update op Android start de app niet meer op. Hebben anderen dit ook? Ik doe mee aan het beta programma, betreft versie 6.29.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:02
GVR schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:32:
Met de laatste update op Android start de app niet meer op. Hebben anderen dit ook? Ik doe mee aan het beta programma, betreft versie 6.29.0
Idd, start niet op, alleen geel scherm met tado. Goed getest.... -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craftop
Het zou wel eindelijk een update worden waar vele lang op hebben gewacht!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGL2u08F1OPBuOZGZNlkAZNImRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLmKQtRWxqvmSU8k468TzDx4.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

EIN
DE
LIJK

• GVR

GVR

ardvark99 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:19:
[...]

Idd, start niet op, alleen geel scherm met tado. Goed getest.... -O-
De app opnieuw installeren lost het probleem niet op. Ik heb het bij Tado gemeld.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-06 20:18
Craftop schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:26:
[...]

Dan dien je wel een zoneklep voor je vloerverwarming te plaatsen, zodat je deze ook met de thermostaat dicht kunt zetten. Doe je dat niet, dan zal je vloerverwarming altijd warm worden als je je slimme radiator knop open zet, aangezien je thermostaat met de ketel communiceert en zegt dat er een radiator om water vraagt, maar dat water gaat dan ook automatisch naar de vloerverwarming. Kijk eens hier naar:

https://intercom.help/tad...ebaseerde-vloerverwarming
Thanks Craftop. Klinkt als een hoop gedoe, zoneklep a 150 euro + installatie door een loodgieter. Is het dan niet makkelijker om de temperatuur van het water van de vloerverwarming te verlagen, deze zo in te stellen dat het altijd 18 graden is en dat een radiator op de 1e verdieping altijd aanslaat zodra je de knop opendraait?

En ligt het aan mij of is het een gigantische designfout dat de vloerverwarming altijd aan moet als je ook een andere kamer wilt verwarmen...

• hpmkruit
  • Laatst online: 18:35
Of je gebruikt een Tado radiator knop als draadloze zone klep voor je vvw. Niet ondersteund, maar werkt hier prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Marc Rademaker schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:33:
[...]En ligt het aan mij of is het een gigantische designfout dat de vloerverwarming altijd aan moet als je ook een andere kamer wilt verwarmen...
Dat zal altijd zo zijn wanneer je vloerverwarming een open circuit met de ketel heeft. Dat zal hetzelfde zijn met eender welke thermostaat wanneer je geen zoneklep gebruikt (of de hierboven genoemde niet ondersteunde methode die ik ook overweeg).

[ Voor 7% gewijzigd door acidfever op 25-11-2021 10:31 ]

• S0epkip
S0epkip schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:15:
[...]

Kan @tado hier iets over zeggen: heeft een van de zone-controller losgekoppelde radiatorknop nog invloed op de aanvoertemperatuur van het verwarmingswater die de zone-controller (slimme thermostaat in de woonkamer) aan de cv-ketel gaat vragen?

PVO

acidfever schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:30:
[...]

Dat zal altijd zo zijn wanneer je vloerverwarming een open circuit met de ketel heeft. Dat zal hetzelfde zijn met eender welke thermostaat wanneer je geen zoneklep gebruikt (of de hierboven genoemde niet ondersteunde methode die ik ook overweeg).
Idd, dus vooral een 'designfout' van hoe de installatie in huizen is aangelegd, net zozeer het thermostaatsysteem dat er op aangesloten zit. ;)

• GVR

GVR

GVR schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:32:
Opgelost met versie 6.29.0

• -Edwin-
Cap schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:42:

Hmm nu kwam weer haar locatie niet op afwezig te staan. Maar nadat ze ongeveer 1 tot 1,5 uur weg was, sprong haar locatie ineens wel naar afwezig. Misschien was ik dus wat snel in mijn conclusies, al was ze de vorige keer ook al meer dan 2 uur van huis.

De instellingen staan nu in principe goed, we hebben gisteren ook haar telefoon opnieuw opgestart e.d. Is het normaal gedrag dat het even duurt voordat de locatie verspringt? Gisteren bij het thuis komen sprong die wel vrijwel direct op "thuis".

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 23:40
Klopt het dan d.m.v. heating zones het tegnwoordig wel mogelijk is om de kleppen van vloerverwarming draadloos te bedienen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMdyN5GIFdiB68kJ8pGFWUg16HU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qvYraKcQ9pTQgGHWcIXmsIED.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

-Edwin- schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:59:
[...]
Is het normaal gedrag dat het even duurt voordat de locatie verspringt? Gisteren bij het thuis komen sprong die wel vrijwel direct op "thuis".
Even kan het wel duren. Bij mij wel een paar minuten. Maar meer ook niet. Uit of thuis maakt niet uit.
Ik heb wel een Pixel telefoon. Maar de one plus van mijn vrouw doet het prima

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

@Ortep @-Edwin- Even hoort een paar minuten te zijn idd. Althans bij mij is dat het geval, ik gebruik een iPhone (11) en natuurlijk bij de locatievoorzieningen de instelling "altijd" voor de Tado app.

Ik weet niet hoe dit precies bij andere (Android etc) telefoons zit en hoe het mechanisme van locatievoorzieningen daar werkt, wellicht speelt daar iets.

Maar het klinkt dus als of een connectieprobleem met de Tado server (lijkt me niet want anders dan zou je dat met de rest van je systeem ook steeds merken, kruizen er doorheen), of een probleem van de locatievoorzieningen op de telefoon.

Ik zou dat toch nog eens goed testen op het moment dat het zich voordoet.

Dus als ze weggaat (en ver genoeg buiten de door jullie ingestelde thuis-straal is natuurlijk ;)) en na 20 minuten staat die locatie nog steeds op "thuis" dan zou ik op dat moment eerst de gps activeren door google maps oid aan te zetten en de huidige locatie op te vragen, vriendin kan dan kijken of dat opvragen ook meteen goed gaat of een tijdje duurt, en vervolgens kan je controleren of deze "trigger actie" het in het Tado systeem dan ook goed zet.

Zo ja dan ligt het eerder aan de telefoon dan aan het Tado systeem.

Zo nee dan kan je dezelfde test doorlopen door haar de Tado app te laten opstarten, en kijken of dat dan wel de juiste locatie "triggert". Zo ja dan ga je toch denken aan een verkeerde instelling voor locatievoorzieningen op de telefoon (geen "always on") of een bug in de telefoonsoftware.

Het is lastig maar zo kom je verder bij het achterhalen waar het probleem zit.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03:59
Ik heb een cv ketel van Remeha. Deze is opentherm en ik heb een Honeywell Lyric T6 bedrade slimme thermostaat. Nu heb ik nog oude handmatige (aan/uit) radiatorventielen en knoppen op de radiatoren en deze wil ik sowieso gaan vervangen voor thermostatische radiatorventielen.

Nu is mijn vraag.

Moet ik de Honeywell Lyric t6 ook vervangen voor een Tado slimme thermostaat of kan ik ook alleen een Tado radiatorknop nemen voor bepaalde ruimtes.

Ik wil graag de woonkamer, keuken en 3 slaapkamers afzonderlijk regelen kwa temperatuur. Dat hoeft niet voor de overige radiatoren in de gang en op zolder. In de huidige situatie ben ik aan het stoken in ruimtes wat nergens voor nodig is. Wat raden jullie aan?

[ Voor 7% gewijzigd door qwasd op 25-11-2021 19:07 ]

• SkyFlyer
qwasd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:04:
Ik heb een cv ketel van Remeha. Deze is opentherm en ik heb een Honeywell Lyric T6 bedrade slimme thermostaat. Nu heb ik nog oude handmatige (aan/uit) radiatorventielen en knoppen op de radiatoren en deze wil ik sowieso gaan vervangen voor thermostatische radiatorventielen.

Nu is mijn vraag.

Moet ik de Honeywell Lyric t6 ook vervangen voor een Tado slimme thermostaat of kan ik ook alleen een Tado radiatorknop nemen voor bepaalde ruimtes.

Ik wil graag de woonkamer, keuken en 3 slaapkamers afzonderlijk regelen kwa temperatuur. Dat hoeft niet voor de overige radiatoren in de gang en op zolder. In de huidige situatie ben ik aan het stoken in ruimtes wat nergens voor nodig is. Wat raden jullie aan?
Als je de radiatorknoppen wilt gebruiken zijn er 3 mogelijkheden om ze in te zetten (je hebt sowieso een startset nodig, om de internet bridge te krijgen):

1) Je wilt dat de radiatorknoppen de kachels dicht houd terwijl er in de woonkamer (door de Lyric) gestookt wordt, tenzij je (via de app of via een weekprogramma) wilt dat de andere ruimte meegestookt worden. En als de woonkamer niet stookt, dan is het niet erg dat de andere kamers ook koud blijven.

In deze situatie hoef je de Lyric niet te vervangen.

2) Scenario (1), maar de als er in de andere kamers verwarming nodig is, moet de kachel wel gaan stoken. De woonkamer wordt dan meeverwarmt, maar de radiatorknoppen kunnen onafhankelijk van de woonkamer warmte vragen. Hierbij moet je de Lyric wel vervangen.

3) Scenario (2), maar dan ook de radiatoren in de woonkamer voorzien van een radiatorknop. Hierbij koppel je de warmtevraag van alle ruimtes van elkaar los.

Hier kun je meer info vinden: https://intercom.help/tad...-centrale-thermostaat-aan

Nog toegevoegd, als je een domotica systeem gebruikt, zoals home assistant (of andere) dan kun je de systemen los van elkaar gebruiken, maar dan moet je alle logica wel in je domotica systeem onderbrengen.

[ Voor 5% gewijzigd door SkyFlyer op 25-11-2021 19:42 ]

• ardvark99
SkyFlyer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:40:
[...]

Als je de radiatorknoppen wilt gebruiken zijn er 3 mogelijkheden om ze in te zetten (je hebt sowieso een startset nodig, om de internet bridge te krijgen):

1) Je wilt dat de radiatorknoppen de kachels dicht houd terwijl er in de woonkamer (door de Lyric) gestookt wordt, tenzij je (via de app of via een weekprogramma) wilt dat de andere ruimte meegestookt worden. En als de woonkamer niet stookt, dan is het niet erg dat de andere kamers ook koud blijven.

2) Scenario (1), maar de als er in de andere kamers verwarming nodig is, moet de kachel wel gaan stoken. De woonkamer wordt dan meeverwarmt, maar de radiatorknoppen kunnen onafhankelijk van de woonkamer warmte vragen. Hierbij moet je de Lyric wel vervangen.

3) Scenario (2), maar dan ook de radiatoren in de woonkamer voorzien van een radiatorknop. Hierbij koppel je de warmtevraag van alle ruimtes van elkaar los.

Hier kun je meer info vinden: https://intercom.help/tad...-centrale-thermostaat-aan

Nog toegevoegd, als je een domotica systeem gebruikt, zoals home assistant (of andere) dan kun je de systemen los van elkaar gebruiken, maar dan moet je alle logica wel in je domotica systeem onderbrengen.
Mis je niet iets? Met alleen de Bridge stuur je niet de cv aan, dus als Lyric geen warmte vraag doet, maar de andere kamers op de tado knoppen willen wel warmte vraag doen, gebeurd er niets.

• qwasd
SkyFlyer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:40:
[...]

Bedankt voor de reactie. Scenario 1 is niet wenselijk. Als ik bijvoorbeeld alleen 1 slaapkamer wil verwarmen en de woonkamer niet moet dat ook kunnen.

Kan ik bijvoorbeeld niet eerst de Tado kopen met 3 radiatorknoppen. Woonkamer, keuken en 1 slaapkamer. Dan kan ik deze 3 ruimtes toch wel afzonderlijk verwarmen en/of uitzetten? Deze 3 kamers hebben de voorkeur namelijk. De woonkamer en keuken zitten dicht bij elkaar en in de huidige situatie staan beide aan. Hoe kan ik dit het beste in Tado configureren?

En hoe zit het in deze situatie als ik toch nog oude knoppen heb op de gang en 2 andere slaapkamers en zolder? Kan ik deze dan gewoon dicht doen? Of is het verstandig om alles in 1 keer te vervangen met Tadio radiatorknoppen?

[ Voor 3% gewijzigd door qwasd op 25-11-2021 21:01 ]

• SkyFlyer
ardvark99 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:42:
[...]

Mis je niet iets? Met alleen de Bridge stuur je niet de cv aan, dus als Lyric geen warmte vraag doet, maar de andere kamers op de tado knoppen willen wel warmte vraag doen, gebeurd er niets.
Dat is het verschil tussen scenario 1 en de scenario's 2 en 3. In scenario 1 gebeurd inderdaad exact wat jij omschrijft.
qwasd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:55:
[...]

Bedankt voor de reactie. Scenario 1 is niet wenselijk. Als ik bijvoorbeeld alleen 1 slaapkamer wil verwarmen en de woonkamer niet moet dat ook kunnen.

Kan ik bijvoorbeeld niet eerst de Tado kopen met 3 radiatorknoppen. Woonkamer, keuken en 1 slaapkamer. Dan kan ik deze 3 ruimtes toch wel afzonderlijk verwarmen en/of uitzetten? Deze 3 kamers hebben de voorkeur namelijk. De woonkamer en keuken zitten dicht bij elkaar en in de huidige situatie staan beide aan. Hoe kan ik dit het beste in Tado configureren?

En hoe zit het in deze situatie als ik toch nog oude knoppen heb op de gang en 2 andere slaapkamers en zolder? Kan ik deze dan gewoon dicht doen? Of is het verstandig om alles in 1 keer te vervangen met Tadio radiatorknoppen?
Wanneer en thermostaatknop wil verwarmen, moeten gebeuren er 2 dingen:

1) De thermostaatknop gaat open zodat er warmte (Warm water) door de radiator kan stromen
2) De CV ketel (of warmtepomp, of... ) moet de warmte gaan maken (warm water door het systeem laten lopen)

Zolang je de Lyric blijft gebruiken, kunnen de thermostaatknoppen actie 2 niet in werking stellen.

[ Voor 58% gewijzigd door SkyFlyer op 25-11-2021 21:26 ]

• S0epkip
MitchellHearth schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:29:
[...]

Bedankt! Nog één vraagje dan. Hoe is de comptabiliteit met de Fujitsu/Atlantic Aurea Hybrid add-on? Deze is nog wat minder bekend namelijk: https://www.fujitsuclimat...r/aurea-hybrid-add-on/54/
Is hier nog iets uitgekomen? Vind de Aurea wel interessant, maar de Anna niet :P

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
SkyFlyer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:23:
[...]

Dat is het verschil tussen scenario 1 en de scenario's 2 en 3. In scenario 1 gebeurd inderdaad exact wat jij omschrijft.

[...]

1) De thermostaatknop gaat open zodat er warmte (Warm water) door de radiator kan stromen
2) De CV ketel (of warmtepomp, of... ) moet de warmte gaan maken (warm water door het systeem laten lopen)

Zolang je de Lyric blijft gebruiken, kunnen de thermostaatknoppen actie 2 niet in werking stellen.
Persoonlijk vind ik het niet handig om 2 verschillende systemen aan de CV te koppelen, maar dat is mijn mening. Ik regel het liever allemaal vanuit 1 systeem/app, zoals ik nu ook heb, een thermostaat met 5 verschillende knoppen/ruimtes. Werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-06 21:39
S0epkip schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:24:
[...]

Is hier nog iets uitgekomen? Vind de Aurea wel interessant, maar de Anna niet :P
Ik heb toen contact gehad met het technische team van Tado. Na wat navraag vertelden ze mij dat Tado niet compatibel is met de Aurea.

Uiteindelijk heb ik overigens een Remeha Elga Ace genomen. Ten eerste omdat dat wél met Tado werkt (ook niet altijd even goed trouwens). Maar vooral omdat ik toen bar weinig kon vinden over de Aurea (geen ervaringen, niks over instelmogelijkheden etc). Vond het wel een interessant ding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
SkyFlyer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:45:
Klopt het dan d.m.v. heating zones het tegnwoordig wel mogelijk is om de kleppen van vloerverwarming draadloos te bedienen?

[Afbeelding]
Ik kan bevestigen dat dit (in mijn lab in ieder geval ) werkt!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mM77h8Esat7yemfm9cb7EkQXenA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/17kLkkE2S3Z2CQVEXn0WwT45.png?f=fotoalbum_large

De Basement /Dummy Smart thermostat is hierbij door Support "gepromoveerd" tot zone controller.
ardvark99 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:29:
[...]

Persoonlijk vind ik het niet handig om 2 verschillende systemen aan de CV te koppelen, maar dat is mijn mening. Ik regel het liever allemaal vanuit 1 systeem/app, zoals ik nu ook heb, een thermostaat met 5 verschillende knoppen/ruimtes. Werkt prima.
Ben ik geheel met je eens, zie mijn systeem hierboven (warmtepomp met 2 CV circuits), maar tot ik begon hikte ik ook tegen de investering aan.

Overigens heeft de installatie van Tado mij toendertijd het eerste jaar € 200 aan gasbesparing opgeleverd (Ben begonnen met 1 kamerthermostaat op mijn toenmalige CV)

[ Voor 26% gewijzigd door SkyFlyer op 25-11-2021 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
SkyFlyer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:23:
[...]

[...]

Ik bedoelde dan ook om een starterskit te kopen ter vervanging van de lyric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
SkyFlyer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:31:

Ben ik geheel met je eens, zie mijn systeem hierboven (warmtepomp met 2 CV circuits), maar tot ik begon hikte ik ook tegen de investering aan.

Overigens heeft de installatie van Tado mij toendertijd het eerste jaar € 200 aan gasbesparing opgeleverd (Ben begonnen met 1 kamerthermostaat op mijn toenmalige CV)
Klopt, is een aardige investering, maar je kan het ook in stappen doen. En met de gas prijzen die nu en volgend jaar gehanteerd worden is het sneller terugverdiend.
qwasd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:42:
[...]

Ik bedoelde dan ook om een starterskit te kopen ter vervanging van de lyric.
OK, dat was mij niet duidelijk. Maar dat is een beter plan, beginnen met de thermostaat, en eventueel 1 of 2 knoppen, en dan kijken hoe je het kan uitbreiden.

[ Voor 23% gewijzigd door ardvark99 op 25-11-2021 21:46 ]

• qwasd
Ik zie dat M30 x 1.5 thermostatische kranen worden aangeraden voor Tado. Nu zie ik in dit topic onderstaande vaak voorkomen of de eclipse variant hiervan. Wel las ik dat iemand een probleempje had mbt de eclipse ivm een pennetje die te kort was.

https://www.cvkoopjes.nl/...t-1-2-recht-heimeier.html

Kan iemand mij vertellen welke ik het beste kan aanschaffen?

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
qwasd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:01:
Ik zie dat M30 x 1.5 thermostatische kranen worden aangeraden voor Tado. Nu zie ik in dit topic onderstaande vaak voorkomen of de eclipse variant hiervan. Wel las ik dat iemand een probleempje had mbt de eclipse ivm een pennetje die te kort was.

https://www.cvkoopjes.nl/...t-1-2-recht-heimeier.html

Kan iemand mij vertellen welke ik het beste kan aanschaffen?
Die van Heimeier heb ik er ook opgezet, wel de eclipse variant met oranje dop. Daarmee kun je je hele systeem waterzijdig inregelen (ik heb ze op alle radiatoren).
Korte pinnetjes heb ik geen last van, hele systeem werkt uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:45

Seafarer

XXX

SkyFlyer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:31:
[...]

Ik kan bevestigen dat dit (in mijn lab in ieder geval ) werkt!!!

[Afbeelding]

De Basement /Dummy Smart thermostat is hierbij door Support "gepromoveerd" tot zone controller.

[...]

Kun je die 200 euro ook bewijzen met bijvoorbeeld " mindergas.nl" ? Of een andere meetmethode.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeya
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:06

mikeya

:o

-Edwin- schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:30:

Ik had dit probleem recent ook en bij mij zat de oplossing in de "wifi in huis detectie".
Naast de GPS kan Tado ook kijken naar de wifi netwerken om te zien of je thuis bent. In mijn lijstje van wifi netwerken was per ongeluk "Ziggo" terecht gekomen.
Je raad het wel; het wifi netwerk Ziggo komt in half Nederland voor..

Nadat ik dat lijstje opschoonde werkte het weer goed bij mij.

Tado -> Instellingen -> Geolocatie -> Wifi-detectie

Mike,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
Seafarer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:02:
[...]

Kun je die 200 euro ook bewijzen met bijvoorbeeld " mindergas.nl" ? Of een andere meetmethode.
Dan moet ik graven, maar heb het inderdaad helemaal doorgerekend en gekeken of het geen graaddagen effect was.

Let op, in 15 jaar tijd zijn wij van 3000+M3 gas (jaren 60 woning met gaskachels) naar 0-meter woning gegaan... Vandaar dat ik toendertijd alles bijhield, maar inmiddels niet meer. (Domotica logt nog wel alles in DBs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S0epkip schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:59:
[...]

Kan @tado hier iets over zeggen: heeft een van de zone-controller losgekoppelde radiatorknop nog invloed op de aanvoertemperatuur van het verwarmingswater die de zone-controller (slimme thermostaat in de woonkamer) aan de cv-ketel gaat vragen?
Nee, een losgekoppelde knop is 100% losgekoppeld en bediend alleen de aangesloten radiator. niet meer, niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
tado schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:19:
[...]

Nee, een losgekoppelde knop is 100% losgekoppeld en bediend alleen de aangesloten radiator. niet meer, niet minder.
Duidelijk en ook het gewenste gedrag. Mooi, bedankt.

Edit: effectief heb ik nu de knoppen in de schuur en gang 'dom' gemaakt, met fancy temp-uitlezing. Maar in mijn situatie werkt dat goed: ze mogen water pakken als een andere zone toch aangaat, om te voorkomen dat de ketel zeer snel gaat pendelen, maar niet zelf warmtevraag genereren.

[ Voor 33% gewijzigd door S0epkip op 26-11-2021 09:35 ]

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

SkyFlyer schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 00:02:
[...]

Dan moet ik graven, maar heb het inderdaad helemaal doorgerekend en gekeken of het geen graaddagen effect was.

Let op, in 15 jaar tijd zijn wij van 3000+M3 gas (jaren 60 woning met gaskachels) naar 0-meter woning gegaan... Vandaar dat ik toendertijd alles bijhield, maar inmiddels niet meer. (Domotica logt nog wel alles in DBs)
Ah zo.
Jij bent dus van gaskachels naar cv gegaan en toen naar warmte pomp. Best wel flinke aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:42
Wij hebben thuis vloerverwarming met 4 groepen voor de beneden verdieping. Waarbij 3 groepen samen 1 open ruimte vormen. Namelijke 2 groepen in de woonkamer en 1 groep voor de keuken. De 4e groep is voor de hal beneden die door een deur gescheiden is van de woonkamer.

Daarnaast hebben wij nog 4 radiatoren op de 1e verdieping (badkamer, 3 slaapkamers) en 1 radiator voor studeer kamer op zolder. Zoals ik het nu zie zal ik in totaal een slimme thermostaat en 9 thermostaat knoppen moeten hebben. Ondanks dat ik verschillende verhalen over het aansturen van de 4 groepen voor de vloerverwarming.

Nu ben ik er wel redelijk uit dat wij zone verwarming willen en het zeer waarschijnlijk Tado gaat worden.

Om de kosten nog een beetje normale te houden en dit ook aan mijn vrouw te kunnen verantwoorden ;) ...
Is het mogelijk om te beginnen met een startkit met 2 thermostaat knoppen voor een slaapkamer en studeerkamer waarbij de vloerverwarming en overige radiatoren blijven functioneren zoals nu het geval is?

Tado thermostaat in de woonkamer registreert de warmte in de woonkamer en houd dit op de ingestelde warmte van 20º en stelt de temperatuur voor de 2 thermostaat knoppen in op 19º.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
mikeya schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:42:
[...]

Ik had dit probleem recent ook en bij mij zat de oplossing in de "wifi in huis detectie".
Naast de GPS kan Tado ook kijken naar de wifi netwerken om te zien of je thuis bent. In mijn lijstje van wifi netwerken was per ongeluk "Ziggo" terecht gekomen.
Je raad het wel; het wifi netwerk Ziggo komt in half Nederland voor..

Nadat ik dat lijstje opschoonde werkte het weer goed bij mij.

Tado -> Instellingen -> Geolocatie -> Wifi-detectie
Dit is wel een goede tip. Helaas staat bij haar niks geks in die lijst. Ik ben ook nogmaals alle andere instellingen langsgelopen en die lijken goed te staan. Het ging gisteren op zich ook wel goed, alleen zat er een grote vertraging tussen het switchen tussen thuis en afwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

-Edwin- schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:33:
[...]

Dit is wel een goede tip. Helaas staat bij haar niks geks in die lijst. Ik ben ook nogmaals alle andere instellingen langsgelopen en die lijken goed te staan. Het ging gisteren op zich ook wel goed, alleen zat er een grote vertraging tussen het switchen tussen thuis en afwezig.
Ik heb dat probleem ook alleen moet het juiste moment nog vinden om te troubleshooten. Alle instellingen staan namelijk goed, en het speelt alleen met de Iphone van mijn vrouw, met mijn OnePlus geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
GVR schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:38:
[...]

Ik heb dat probleem ook alleen moet het juiste moment nog vinden om te troubleshooten. Alle instellingen staan namelijk goed, en het speelt alleen met de Iphone van mijn vrouw, met mijn OnePlus geen issues.
Bij ons speelt het ook op de iPhone. Al heb ik zelf ook dezelfde iPhone en nergens last van.

Als het nogmaals gebeurt maar eens de app opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephan-v
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-06 09:48
Is het inmiddels al wel mogelijk om op een tado thermostaat de temperatuur in te stellen met halve graden of is dit nog steeds hogere wiskunde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
Campo di Casa schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:16:
Wij hebben thuis vloerverwarming met 4 groepen voor de beneden verdieping. Waarbij 3 groepen samen 1 open ruimte vormen. Namelijke 2 groepen in de woonkamer en 1 groep voor de keuken. De 4e groep is voor de hal beneden die door een deur gescheiden is van de woonkamer.

Daarnaast hebben wij nog 4 radiatoren op de 1e verdieping (badkamer, 3 slaapkamers) en 1 radiator voor studeer kamer op zolder. Zoals ik het nu zie zal ik in totaal een slimme thermostaat en 9 thermostaat knoppen moeten hebben. Ondanks dat ik verschillende verhalen over het aansturen van de 4 groepen voor de vloerverwarming.

Nu ben ik er wel redelijk uit dat wij zone verwarming willen en het zeer waarschijnlijk Tado gaat worden.

Om de kosten nog een beetje normale te houden en dit ook aan mijn vrouw te kunnen verantwoorden ;) ...
Is het mogelijk om te beginnen met een startkit met 2 thermostaat knoppen voor een slaapkamer en studeerkamer waarbij de vloerverwarming en overige radiatoren blijven functioneren zoals nu het geval is?

Tado thermostaat in de woonkamer registreert de warmte in de woonkamer en houd dit op de ingestelde warmte van 20º en stelt de temperatuur voor de 2 thermostaat knoppen in op 19º.
Over het algemeen stuur je een vloerverwarming zone niet met een thermostaat knop, maar een klep. De thermostaatknop op de vloerverwarming zit daar om het circuit te beschermen tegen een te hoge temperatuur.

Dit zou een mooie kit voor jouw situatie zijn b.v. :

https://www.bcc.nl/smart-...v3-radiatorknoppen/274731

Hierbij stuurt de (nieuwe) kamerthermostaat de vloerverwarming aan. De thermostaat knoppen vragen dan aan de kamerthermostaat warmte, maar dan verwarmt de vloerverwarming dus ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:24
Ik heb een vraag over de Tado-radiatorknoppen.
Ik wil mijn Tado-thermostaat in de woonkamer uitbreiden met Tado-radiatorknoppen in de slaapkamers.
Het valt mij op dat mijn bestaande radiatorknoppen een beetje zwaar lopen. Je hoeft er niet geweldig veel kracht voor te zetten maar soepel is anders. Hoe problematisch is dat voor de Tado-radiatorknop?

Het is een mooie mix van merken en typen radiatoren bij mij in huis. Hebben deze normaalgesproken dezelfde aansluiting? Of worden er beugeltjes en passtukjes bijgeleverd om het passend te krijgen voor een specifieke radiator.
Als laatste, een van de radiatoren zit dicht bij de muur. De knop steekt verticaal omhoog bij deze radiator(zo dus, in plaats van zo). Ik vraag me af of de Tado-knoppen niet te dik zijn waardoor ze tegen de muur aankomen en of het nog wel past. Is het mogelijk om een Tado-knop horizontaal (met een knietje ofzo) te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:42
JorzoR schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:11:
[...]

Hier een betonnen jaren 90 huis (1995). In iedere kamer t/m de zolder een radiatorknop of temperatuursensor. In de meterkast naast de voordeur zit de Tado bridge.

Het is een beetje een hit en miss. Meeste van de tijd werkt alles goed. Maar soms hebben willekeurige knoppen en sensoren "no remote access". Lijkt zich voornamelijk voor te doen op hele regenachtige waaierige dagen. Alsof het signaal met de wind mee weg vliegt :+ De zolder heeft, wonder boven wonder, de minste uitval. Dit is echter nog wel een temperatuur sensor, omdat er nog geen thermostaatknop op de radiator zit.

Er wordt aangeraden om de bridge zo te plaatsen dat ie ongeveer tussen alle knoppen en sensoren zit. Dus als je 2 verdiepingen hebt (begane grond, 1e verdieping, zolder), zal dat ergens op de 1e verdieping moeten zijn denk ik dan zo. Ik ga dat binnenkort nog eens uitzoeken.

Wel irritant inderdaad dat er geen manier is om het signaal te versterken.
Terugkomend op mijn bericht.

Ik heb nu ook al een paar keer gehad dat de radiatorknop, slechts 2 meter naast de bridge, met enkel een dun cellenbeton muurtje er tussen (standaard binnenmuurtje), "No Remote Access" toont. Iedere andere radiatorknop (6 stuks) is gewoon bereikbaar met daartussen heel wat meer obstakels, zoals dikke betonvloeren. De batterij is helemaal vol. Firmware versie is zoals alle andere radiatorknoppen hier in huis. Het begint wel ergerlijk te worden dat het systeem zo onbetrouwbaar begint te lijken na een aantal honderden euro's er in te hebben gestoken. Het is ook heel random allemaal, er valt niet 1 radiatorknop aan te wijzen die consistent "No Remote Access" toont.

Iets doet mij vermoeden dat bereikbaarheid in huis daarom eigenlijk niet hét issue hoeft te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door JorzoR op 26-11-2021 16:21 ]

Creating Writekit: AI-Powered Writing Made Simple. Easy, creative, efficient writing and collaboration @ Writekit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
badkuip schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:54:
Ik heb een vraag over de Tado-radiatorknoppen.
Ik wil mijn Tado-thermostaat in de woonkamer uitbreiden met Tado-radiatorknoppen in de slaapkamers.
Het valt mij op dat mijn bestaande radiatorknoppen een beetje zwaar lopen. Je hoeft er niet geweldig veel kracht voor te zetten maar soepel is anders. Hoe problematisch is dat voor de Tado-radiatorknop?
[...]
Het is een mooie mix van merken en typen radiatoren bij mij in huis. Hebben deze normaalgesproken dezelfde aansluiting? Of worden er beugeltjes en passtukjes bijgeleverd om het passend te krijgen voor een specifieke radiator.
Als laatste, een van de radiatoren zit dicht bij de muur. De knop steekt verticaal omhoog bij deze radiator(zo dus, in plaats van zo). Ik vraag me af of de Tado-knoppen niet te dik zijn waardoor ze tegen de muur aankomen en of het nog wel past. Is het mogelijk om een Tado-knop horizontaal (met een knietje ofzo) te monteren?
Je voorbeeldfoto is van een niet-thermostatische Herz GP radiatorkraan, daar kan geen Tado op. Deze specifieke knop is ook niet thermostatiseerbaar met een nieuw binnenwerk, als het inderdaad die specifieke Herz is.

Er is wel een verticale Tado knop (waarbij het scherm omgedraaid is), die je kunt gebruiken op verticale thermostatische kranen, maar je krijgt dan zeker problemen met de temperatuurmeting. Dit is op te lossen met een additionele temperatuursensor in de ruimte met de verticale thermostaatknop.

Ik denk niet dat de Tado knop snel tegen de muur aan komt, maar je kunt eea gewoon opmeten natuurlijk (clearance beschikbaar vs diameter van de thermostaatknop).

Succes!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
JorzoR schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:16:
[...]

Terugkomend op mijn bericht.

Ik heb nu ook al een paar keer gehad dat de radiatorknop, slechts 2 meter naast de bridge, "No Remote Access" toont. Iedere andere radiatorknop (6 stuks) is gewoon bereikbaar. De batterij is helemaal vol. Firmware versie is zoals alle andere radiatorknoppen hier in huis. Het begint wel ergerlijk te worden dat het systeem zo onbetrouwbaar begint te lijken na een aantal honderden euro's er in te hebben gestoken. Het is ook heel random allemaal, er valt niet 1 radiatorknop aan te wijzen die consistent "No Remote Access" toont.

Iets doet mij vermoeden dat bereikbaarheid in huis daarom eigenlijk niet hét issue hoeft te zijn.
Ik heb tot nu toe met de knop op zolder:
1x batterijen in 3 dagen leeg
1x 'no connection'
Gehad.

De 'no connection' was opgelost door de knop even wakker te maken door eraan te draaien. Wel gek.

De batterijen zijn nog niet leeg....

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
ardvark99 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:43:
[...]

Klopt, is een aardige investering, maar je kan het ook in stappen doen. En met de gas prijzen die nu en volgend jaar gehanteerd worden is het sneller terugverdiend.

[...]

OK, dat was mij niet duidelijk. Maar dat is een beter plan, beginnen met de thermostaat, en eventueel 1 of 2 knoppen, en dan kijken hoe je het kan uitbreiden.
Ik heb de Tado besteld en 6 radiatorknoppen. Dan heb ik alle radiatoren behalve de zolder maar die staat toch altijd uit. Volgende week vrijdag komen ze eerst in het hele huis de handmatige radiatorkranen vervangen voor thermostatische. Ik kan daarna beginnen met de installatie.

Onderstaande heb ik besteld.

https://www.tink.nl/tado-...ge-6-pack-radiatorknoppen

Bedankt voor de tips allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Laatst online: 17:30
Vanmiddag de toon vervangen door Tado. Tado verwarmt echter niet. De toon en daarvoor isense zijn op de Opentherm aansluiting op mijn Intergas HRE/A aangesloten. In de installateursapp zie ik dat de thermostaat niet goed schijnt te zijn aangesloten, echter is hij dat fysiek wel.

Hoe nu verder?

Via de tado pro app de thermostaat op Opentherm ingesteld. Daarmee het probleem verholpen.

[ Voor 14% gewijzigd door .NCK op 26-11-2021 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Laatst online: 17:30
tado schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:11:
Pilot project :)

Kan er nog weinig over zeggen behalve dat dit inderdaad gaande is en een project is om de slimme meter data te koppelen aan uw tado account.
Kan je je er voor aanmelden? als je het niet in de app ziet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:42
SkyFlyer schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:27:
[...]

Over het algemeen stuur je een vloerverwarming zone niet met een thermostaat knop, maar een klep. De thermostaatknop op de vloerverwarming zit daar om het circuit te beschermen tegen een te hoge temperatuur.

Dit zou een mooie kit voor jouw situatie zijn b.v. :

https://www.bcc.nl/smart-...v3-radiatorknoppen/274731

Hierbij stuurt de (nieuwe) kamerthermostaat de vloerverwarming aan. De thermostaat knoppen vragen dan aan de kamerthermostaat warmte, maar dan verwarmt de vloerverwarming dus ook mee.
De Kit die je hebt gelinkt had ik idd gezien en zou de kit kunnen zijn om mee te beginnen. Ik had ook inmiddels
wat info gevonden op de site van Tado; https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

Wat de thermostaat op de vloerverwarming betreft; daar ga ik ook niet mee sleutelen omdat dan idd te warm water door de vloer gaat. Ik vind het alleen verwarrend wat nu de beste oplossing is aangezien ik meerdere manieren lees hoe de vloer verwarming aan te sturen. sommige zetten op elke groep voor de vloerverwarming een slimme thermostaat knop. Andere zetten weer een slimme thermostaat knop voor de thermostaat knop die regelt dat er niet te warm water Door de vloer gaat.

Zeer waarschijnlijk ga ik voor de oplossing om 1 slimme thermostaat knop te gebruik voor de vloerverwarming beneden. Een klusje wat ik zelf prima kan uitvoeren. Begin dan wel met een start kit van 2 of 3 thermostaat knoppen en bouw dit rustig uit naar alle radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
qwasd schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:19:
[...]

Ik heb de Tado besteld en 6 radiatorknoppen. Dan heb ik alle radiatoren behalve de zolder maar die staat toch altijd uit. Volgende week vrijdag komen ze eerst in het hele huis de handmatige radiatorkranen vervangen voor thermostatische. Ik kan daarna beginnen met de installatie.

Onderstaande heb ik besteld.

https://www.tink.nl/tado-...ge-6-pack-radiatorknoppen

Bedankt voor de tips allen.
Dat is een mooie prijs voor dit pakket, daar ga je een hoop plezier van krijgen de komende jaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
Campo di Casa schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:38:
[...]

De Kit die je hebt gelinkt had ik idd gezien en zou de kit kunnen zijn om mee te beginnen. Ik had ook inmiddels
wat info gevonden op de site van Tado; https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

Wat de thermostaat op de vloerverwarming betreft; daar ga ik ook niet mee sleutelen omdat dan idd te warm water door de vloer gaat. Ik vind het alleen verwarrend wat nu de beste oplossing is aangezien ik meerdere manieren lees hoe de vloer verwarming aan te sturen. sommige zetten op elke groep voor de vloerverwarming een slimme thermostaat knop. Andere zetten weer een slimme thermostaat knop voor de thermostaat knop die regelt dat er niet te warm water Door de vloer gaat.

Zeer waarschijnlijk ga ik voor de oplossing om 1 slimme thermostaat knop te gebruik voor de vloerverwarming beneden. Een klusje wat ik zelf prima kan uitvoeren. Begin dan wel met een start kit van 2 of 3 thermostaat knoppen en bouw dit rustig uit naar alle radiatoren.
De thermostaat kraan gebruiken als "pseudo klep" is een workaround die nodig was toen scenario (3) (van de support pagina) nog niet mogelijk was. Ikzelf gebruik hier ook een variant van. (Zie één van mijn berichten hierboven)

Als je toch gaat sleutelen, om de aansluiting voor thermostaat kraan te maken, zou ik gewoon een klep plaatsen, is niet meer (installatie)werk, meer toekomstvast en je hoeft geen batterijen te vervangen ;). Om verwarring te voorkomen, de huidige thermostaatkraan die als temperatuur beveiliging/instelling werkt altijd laten zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Nog even een vraag m.b.t. de Heimeier Eclipse thermostatische kranen (https://www.warmteservice...etregeling-1-2/p/44854005).

Ik zie dat je deze moet afstellen op basis van je radiator alleen ik snap er niks van.
Ook heb ik in dit topic gelezen dat je de HyTools app kunt gebruiken maar daar snap ik dus "helemaal" niks van. Zie pagina 6 (https://www.warmteservice...wYjk2ZTRjODk0NGY0MTY2M2Q0)

Of kan ik net zo goed de normale heimeier kranen bestellen zoals onderstaande:
https://www.warmteservice...205?origin=-tl001-11-170-

[ Voor 28% gewijzigd door qwasd op 26-11-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasperNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:51
-Edwin- schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:53:
[...]

Ik heb zelf de volgende:
[Afbeelding]

Ik wil bij 3 van deze het binnenwerk vervangen, kan ik daarvoor deze gebruiken?:
https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955

Wel twijfel ik nog een beetje of ik het zelf ga doen, of iemand wil laten langskomen hiervoor. Heb ook een vloerverwarming en lijkt me nogal een gedoe met het aftappen, weer bijvullen, en ontluchten van het gehele systeem.

Overigens gaan de verticale knoppen als dummy dienen, aangestuurd door een centrale thermometer beneden. Dus de verticale stand kan in dit geval :)
Ha @-Edwin-, jouw foto lijkt exact op mijn huidige situatie. Ben je er inmiddels al achter of het mogelijk is om bij deze kraan enkel het binnenwerk te vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64W1-2sjxuvNCeVF0f7ElwEzmV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gzkdXJSSppxWHvTaJoays22.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

qwasd schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:28:
Nog even een vraag m.b.t. de Heimeier Eclipse thermostatische kranen (https://www.warmteservice...etregeling-1-2/p/44854005).
Moet ik deze afstellen en hoe werkt dit precies?
De app Hytools op je telefoon laden. Die app verteld je dan hoeveel ltr/uur er door je radiator gaat en dat stel je in op de kraan met steeksleutel 11 Zie video.

Of kan ik net zo goed de normale heimeier kranen bestellen zoals onderstaande:
https://www.warmteservice...205?origin=-tl001-11-170-
Is wat moelijker in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Seafarer schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:06:
[...]
De app Hytools op je telefoon laden. Die app verteld je dan hoeveel ltr/uur er door je radiator gaat en dat stel je in op de kraan met steeksleutel 11 Zie video.

[YouTube: Automatische waterzijdige inregeling met AFC-Technologie van IMI-Heimeier]

[...]

Is wat moelijker in te stellen.
Als voorbeeld (ik heb het lijstje gepakt uit het pdf bestand in de handleiding van de Heimeier Eclipse)
1 radiator in de slaapkamer is 1541 watt (type 11 600 x 1200)
Als ik deze dan selecteer op 1600 watt afgerond in dat lijstje en een temperatuurverschil van 10 graden zou ik m op 14 moeten zetten. (wat is eigenlijk het temperatuurverschil en hoe kom ik hier achter?)

Gebruik ik echter de app en voer ik de lengte, hoogte en soort (type 11) radiator in dan kom ik uit op 1,26183 kW, echter volgens de factuur is de radiator toch echt 1541 watt.
Het debiet is dan 108,81823 en ik zou m dan op stand 11 moeten zetten.
Hier zit dus een verschil in...

Kan iemand dit uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
qwasd schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:22:
[...]

Als voorbeeld (ik heb het lijstje gepakt uit het pdf bestand in de handleiding van de Heimeier Eclipse)
1 radiator in de slaapkamer is 1541 watt (type 11 600 x 1200)
Als ik deze dan selecteer op 1600 watt afgerond in dat lijstje en een temperatuurverschil van 10 graden zou ik m op 14 moeten zetten. (wat is eigenlijk het temperatuurverschil en hoe kom ik hier achter?)

Gebruik ik echter de app en voer ik de lengte, hoogte en soort (type 11) radiator in dan kom ik uit op 1,26183 kW, echter volgens de factuur is de radiator toch echt 1541 watt.
Het debiet is dan 108,81823 en ik zou m dan op stand 11 moeten zetten.
Hier zit dus een verschil in...

Kan iemand dit uitleggen?
Dit topic is allereerst gericht op Tado systemen, mijn inziens heeft dit weinig meer met het systeem te maken, maar met een heel ander hardwarematig probleem dat je beter bij een installateur of loodgieter kunt navragen... Dat terzijde kun je altijd het beste uitgaan van info van een leverancier of factuur ipv een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Craftop schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:26:
[...]

Dit topic is allereerst gericht op Tado systemen, mijn inziens heeft dit weinig meer met het syste te maken, maar met een heel ander hardware matig probleem dat je beter bij een installateur of loodgieter kunt navragen... Dat terzijde kun je altijd het beste uitgaan van info van een leverancier of factuur ipv een app.
Bedankt. Ik ga het wel verder uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Edwin-
CasperNL schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:52:
[...]

Ha @-Edwin-, jouw foto lijkt exact op mijn huidige situatie. Ben je er inmiddels al achter of het mogelijk is om bij deze kraan enkel het binnenwerk te vervangen?

[Afbeelding]
Ik heb het nog niet geprobeerd (ga het waarschijnlijk in de zomer doen, minder erg als er even iets fout gaat dan). Maar ik meende eerder iemand in dit topic gezien te hebben die het wel had vervangen. Zoek anders even op “binnenwerk”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Craftop schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:26:
[...]

Dit topic is allereerst gericht op Tado systemen, mijn inziens heeft dit weinig meer met het systeem te maken, maar met een heel ander hardwarematig probleem dat je beter bij een installateur of loodgieter kunt navragen... Dat terzijde kun je altijd het beste uitgaan van info van een leverancier of factuur ipv een app.
Er is hier geen probleem er wordt om advies gevraagd.

Dit is een officiële app. van de fabrikant van deze thermostatische kranen. Lijkt me wel betrouwbaar of wilde je dat gaan bestrijden?

Pagina: 1 ... 26 ... 65 Laatste