Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Ik heb iets raars aan de hand. Ik heb onlangs een Tado systeem geïnstalleerd met 7 knoppen in 7 ruimtes. Nu krijg ik in 1 ruimte geen grafiek te zien via de app, bij de rest wel. Klik ik op de grafiek dan zie ik "geen externe toegang". De knop reageert echter verder overal op. Op "knipperen", op temperatuurwijzingen, op het schema, alles. Ik heb ook Home Assistant en die ziet geen enkele disconnect van de knop. Ook de temperatuur wordt daar netjes gelogd. Het is dus echt alleen die ene grafiek in de Tado app. Firmware is 91.1 op alle knoppen. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-10 17:02
Zou ‘m gewoon eens opnieuw opstarten.

Van Tado:
Slimme Radiatorknop

Om de Slimme Radiatorknop opnieuw op te starten: verwijder de batterijen uit het apparaat en wacht 10 seconden voordat je ze weer terug plaatst. Sluit daarna het batterijvak. Wacht dan 1 minuut voordat je het apparaat opnieuw monteert. Dit zorgt ervoor dat het apparaat succesvol kalibreert. Je apparaat start dan automatisch opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:07
S0epkip schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:18:
[...]

Je voorbeeldfoto is van een niet-thermostatische Herz GP radiatorkraan, daar kan geen Tado op. Deze specifieke knop is ook niet thermostatiseerbaar met een nieuw binnenwerk, als het inderdaad die specifieke Herz is.

Er is wel een verticale Tado knop (waarbij het scherm omgedraaid is), die je kunt gebruiken op verticale thermostatische kranen, maar je krijgt dan zeker problemen met de temperatuurmeting. Dit is op te lossen met een additionele temperatuursensor in de ruimte met de verticale thermostaatknop.

Ik denk niet dat de Tado knop snel tegen de muur aan komt, maar je kunt eea gewoon opmeten natuurlijk (clearance beschikbaar vs diameter van de thermostaatknop).

Succes!
Dankjewel voor de info. Ik had het intussen al gevonden, dat het niet gaat werken als er nu al geen thermostaatknop op zit. Ik heb niet specifiek die knop die op de foto staat, maar een andere niet-thermostaatknop.

Lijkt erop dat ik eerst thermostaatknoppen of thermostaatkranen moet gaan plaatsen. Dat klusje bewaar ik voor de zomer, kan ik dan rustig de CV leeg laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-10 14:46
badkuip schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:11:
[...]

Dankjewel voor de info. Ik had het intussen al gevonden, dat het niet gaat werken als er nu al geen thermostaatknop op zit. Ik heb niet specifiek die knop die op de foto staat, maar een andere niet-thermostaatknop.

Lijkt erop dat ik eerst thermostaatknoppen of thermostaatkranen moet gaan plaatsen. Dat klusje bewaar ik voor de zomer, kan ik dan rustig de CV leeg laten lopen.
Je kunt vaak het binnenwerk van een handmatige kraan vervangen voor thermostatisch binnenwerk.
Succes!

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ibbangin1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-10 22:35
Heb ook een Tado tijdens black friday gescoord. Installatie van de thermostaat ging super gemakkelijk. Nu nog wachten op de CV monteur die wat radiatorkranen moet vervangen voor thermostaatkranen en een extra radiator in de gang plaatsen. Dan kunnen we ook per ruimte de temperatuur gaan regelen. Tot nu toe zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel360gt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:24
Weet iemand wat tegenwoordig het alternatief is voor de extensiekit? Ik las namelijk dat deze EOL is, en is ook bijna niet meer te krijgen (alleen via Tado zelf volgens mij).

Ik zit namelijk met de situatie waarbij ik vloerverwarming heb met zoneklep op de begane grond en radiatoren op de eerste verdieping.

*AMD Ryzen 7 5800X * Asus ROG Strix X570-E * MSI RTX 3080Ti * 32GB G.Skill Trident Z Neo * Corsair Hydro H115i * Corsair RM750x * Samsung 980 1TB * Phanteks Evolv X * Samsung 49" *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redox
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-10 18:39

Redox

Motion Design / VFX

Ik sta op het punt om een setje te halen. Al is het voor mij nog een kleine onzekerheid of het gaat werken in onze bestaande setup. We hebben namelijk te maken met twee zone kleppen. Deze zonekleppen staan in verbinding met een relais-box.
De thermostaten, één bedraad en één draadloos, staan in verbinding met de relais-box. Dus NIET DIRECT in verbinding met de zonekleppen.

We hebben dus twee zones:
1. Woonkamer met radiatoren. Hier staat een Honeywell CM927 Thermostaat draadloos in verbinding met de Honeywell BDR91 ontvanger. En de ontvanger staat weer bedraad in connectie met een relais-kastje die op zijn beurt zoneklep 1 opent.
2. Keuken met vloerverwarming. Hier staat een Thermostaat van Siemens REV24DC met een bedrade verbinding op de relais-box, die op zijn beurt klep 2 opent.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat niets in directe verbinding staat met CV ketel, een Junkers Cerapur ZWB30. De thermostaten staan enkel in verbinding met de relais-box. Zodra één van de kleppen open gaat, schiet de ketel in gang. Dit kan ik bevestigen door de zoneklep manueel open te zetten.
Om uit te sluiten dat de thermostaten communiceren met de CV ketel, heb ik ze op een zeer lage temperatuur ingesteld. De CV ketel branden. Dit bevestigd voor mij dat het door de open zonekleppen komt. Alsof je de warm water kraan open zet. Ik neem aan dat hierdoor geen sprake is van modulatie, en het enkel AAN of UIT gaat.

Vanuit de relais-box loopt er eveneens geen verbinding naar de CV ketel. De relais box bevat een soort module waar ´timer´ op staat en twee relais, een voor elke knop. Het lijkt erop dat de timer module er voor zorgt dat de laatste klep pas na x minuten dicht gaat als er geen signaal voor ´open´ meer binnen komt.

Wat het meest op de setup lijkt is situatie #2 in deze link: https://support.tado.com/...adiatorverwarmingssysteem
Maar dan is een van de thermostaten draadloos verbonden. En staan GEEN van de termostaten direct verbonden met de kleppen, maar via een relais-box.
Geen idee of Tado met mijn huidig systeem gaat werken. Misschien moet ik die box omzeilen en Tado direct op de zonekleppen aansluiten? En hoe comminiceert Tado dan met de CV ketel?

Eigenlijk wil ik vooral weten of Tado met mijn setup gaat werken. Maar hoe meer info hoe beter.

[ Voor 70% gewijzigd door Redox op 28-11-2021 14:27 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-01 20:55
Goededag,

Ik heb deze week een tado starterskit gekocht bestaande uit:

- Draadloze thermostaat
- Bridge
- Draadloze ontvanger (voorheen extensiekit)

Wat ik wil:

- Ketel aansturen via opentherm (dit werkt zover)
- Klep of pomp sturen via relais com nc no (dit werkt niet)

Is er een mogelijkheid dat ik bij de tado ontvanger zowel het opentherm kan gebruiken en ook het relais?

Ik heb al veel gezocht, maar ik kom er niet uit. Alleen dat een bedrade tado thermostaat icm tado draadloze ontvanger dit wel kan (maar ik heb dus de draadloze tado thermostaat)

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 20:05
daniel360gt schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:08:
Weet iemand wat tegenwoordig het alternatief is voor de extensiekit? Ik las namelijk dat deze EOL is, en is ook bijna niet meer te krijgen (alleen via Tado zelf volgens mij).

Ik zit namelijk met de situatie waarbij ik vloerverwarming heb met zoneklep op de begane grond en radiatoren op de eerste verdieping.
"Draadloze ontvanger" is begreep is bijna hetzelfde apparaat, i.i.g. de opvolger. Overigens heeft support bij mij een slime thermostaat ook als zone controller geconfigureerd, omdat je maar één extensiekit óf draadloze ontvanger mag plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
Rob21tq schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:20:
Goededag,

Ik heb deze week een tado starterskit gekocht bestaande uit:

- Draadloze thermostaat
- Bridge
- Draadloze ontvanger (voorheen extensiekit)

Wat ik wil:

- Ketel aansturen via opentherm (dit werkt zover)
- Klep of pomp sturen via relais com nc no (dit werkt niet)

Is er een mogelijkheid dat ik bij de tado ontvanger zowel het opentherm kan gebruiken en ook het relais?

Ik heb al veel gezocht, maar ik kom er niet uit. Alleen dat een bedrade tado thermostaat icm tado draadloze ontvanger dit wel kan (maar ik heb dus de draadloze tado thermostaat)

Iemand een idee?
Nee dit kan inderdaad niet, hier zul je nog een bedrade slimme thermostaat bij moeten halen.

Draadloze temperatuur sensor hangt in de ruimte (fysiek) en stuurt signaal naar de bedrade thermostaat en draadloze ontvanger.

Thermostaat opent de klep, draadloze ontvanger stuurt de ketel aan.

Configuratie in Tado: ruimte aanmaken met de draadloze temperatuur sensor en bedrade thermostaat. Zone controller van die ruimte is de draadloze ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel360gt
SkyFlyer schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:20:
[...]

"Draadloze ontvanger" is begreep is bijna hetzelfde apparaat, i.i.g. de opvolger. Overigens heeft support bij mij een slime thermostaat ook als zone controller geconfigureerd, omdat je maar één extensiekit óf draadloze ontvanger mag plaatsen.
Ik heb net nog eens naar de thermostaten gekeken.
Op de begane grond (vloerverwarming) hangt een aan/uit thermostaat, schakelt waarschijnlijk de zoneklep. Op de eerste verdieping hangt een opentherm thermostaat, die zal wel aan de CV hangen.

Doe ik er dan goed aan om beide thermostaten te vervangen door een bedraden Tado en dan de radiatorkranen te koppelen aan de thermostaat op de eerste verdieping? Is dit een alternatief op de draadloze ontvanger?

*AMD Ryzen 7 5800X * Asus ROG Strix X570-E * MSI RTX 3080Ti * 32GB G.Skill Trident Z Neo * Corsair Hydro H115i * Corsair RM750x * Samsung 980 1TB * Phanteks Evolv X * Samsung 49" *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
SkyFlyer schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:26:
[...]

Nee dit kan inderdaad niet, hier zul je nog een bedrade slimme thermostaat bij moeten halen.

Draadloze temperatuur sensor hangt in de ruimte (fysiek) en stuurt signaal naar de bedrade thermostaat en draadloze ontvanger.

Thermostaat opent de klep, draadloze ontvanger stuurt de ketel aan.

Configuratie in Tado: ruimte aanmaken met de draadloze temperatuur sensor en bedrade thermostaat. Zone controller van die ruimte is de draadloze ontvanger.
Bedankt voor je snelle antwoord.

Ik vindt dit toch vreemd dat tado deze optie niet gewoon heeft (is maar gewoon een software instelling) Nu moet men eigenlijk als nog een bedrade thermostaat bij kopen. Terwijl de functie fysiek al op de ontvanger zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcold07
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-10 17:38
Hallo,

Ik heb de zoek functie proberen gebruiken maar gaf me niet de gewenste resultaten.

Momenteel heb ik een systeem van bulex die met een mipro mijn warm water regelt en boven traditionele verwarming regelt met de draadloze mipro. Op het gelijkvloer wordt de vloerverwarming geregeld met 2 Schluter bedrade thermostaten.

Dit alles wordt samen met een RED 3 module van bulex geregeld. Alle instellingen om het systeem en buitenvoeler te doen werken zijn met de mipro aan de red 3 gekoppeld.

Nu vroeg ik mij af hoe ik voor de boven verdieping de draadloze thermostaat moet vervangen zonder alle instellingen kwijt te zijn.

Op het gelijkvloer kan ik vermoedelijk 2 bedrade tado thermostaten plaatsen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Ik heb voor het eerst de batterijen van een van mijn Tado radiatorknoppen moeten vervangen. Maar na vervanging met nieuwe, geeft die nog steeds in de app een lage batterijspanning weer.

Heeft dit tijd nodig voordat de juiste spanning wordt weergegeven? Of is er iets niet goed gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-10 19:53
nirgilis schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:50:
[...]

Juist wel, omdat die thermostaat knoppen op vriesstand in principe nooit open gaan. Stel je zit beide beneden en de temperatuur is bereikt, dan draait tado de knoppen dicht en ontstaat er in dat geval een gesloten systeem.

De bypass die ik deelde is niet moeilijk te monteren. Je tapt het systeem af, draait de eindstukken van de verdeler, plaatst de bypass, en vult het systeem weer. Hiervoor heb je twee extra 22mm knelringen nodig, de rest zit bij de bypass. Daarna kan je het systeem weer bijvullen, waarbij je even op moet letten of er nergens iets lekt. Vervolgens zet je je verwarming vol aan en daarna weer uit. Op dat moment kan je aan de regelaar draaien tot je water hoort stromen. Maar in de meeste gevallen is 0.2 bar prima.

Bij knelringen geldt, vast is vast, je kan later altijd nog iets aandraaien.
Als je je niet comfortabel voelt bij dit proces is het het beste om een professional te laten komen.
Alles aangekocht. Thermostaat + 11 knoppen. Nu wil ik checken voor die bypass. Blijkbaar is die bij mij al geïnstalleerd op mijn eindstukken _/-\o_

Dus als de beweringen van Tado kloppen moet dit bij mij een vlotte installatie zijn... Spannende zondag!

Maar misschien beter wachten tot na het weekend. Als er problemen zijn heb ik mss geen verwarming en de kans op het krijgen van hulp op een zondag is klein vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:02
Xtince schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:23:
Ik heb voor het eerst de batterijen van een van mijn Tado radiatorknoppen moeten vervangen. Maar na vervanging met nieuwe, geeft die nog steeds in de app een lage batterijspanning weer.

Heeft dit tijd nodig voordat de juiste spanning wordt weergegeven? Of is er iets niet goed gegaan?
Hier geeft hij dat in de app meteen goed aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Rob21tq schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:39:
[...]

Bedankt voor je snelle antwoord.

Ik vindt dit toch vreemd dat tado deze optie niet gewoon heeft (is maar gewoon een software instelling) Nu moet men eigenlijk als nog een bedrade thermostaat bij kopen. Terwijl de functie fysiek al op de ontvanger zit.
Ik heb nog antwoord gekregen van Tado.

Je moet inderdaad een bedrade thermostaat van tado bijkopen en deze configureren als ontvanger en dan hier een klep of pomp op aansluiten. Zo ook als je bijvoorbeeld alleen maar vloerverwarming hebt en hier aparte zones in hebt.
Tado heeft op dit moment nog geen zone regeling.
Je moet dus op dit moment ook bij vloerverwarming voor iedere zone een aparte bedrade thermostaat kopen en deze als ontvanger gebruiken welke dan weer de stelmotor van de vloerverwarmings groep stuurd.

Ik vindt toch dat Tado hier mee achterlicht. Plugwise heeft al deze opties wel al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylotic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Ik heb een Tado wireless geïnstalleerd met opentherm. Alles werk goed behalve..

Middels de app kan ik met stappen van 0,5 werken. Echter stel ik bijv 19.5 in wordt er nog steeds verwarmd naar 20 graden. Op de thermostaat zelf kan ik slecht met stappen van 1 graad werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-10 09:07
Wss al meerdere malen aan bod gekomen maar ik kom toch niet direct uit.
Al mijn radiatoren behalve 1 radiator hebben een Tado radiatorkraan nu.

Ik moest dus ofwel een bypass installeren als ik overal Tado radiatorkranen installeer of eentje zo laten?

Op welke stand laat ik deze dan het best? Volledig open op 5 of minimaal op 1 of op vorstbeveiliging?

Heb het systeem nu al twee weken lopende maar merk toch geregeld nog veel overshoots. Ketel schiet wél maar een keer in gang maar temperatuur stijgt daarna te fel door. Iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Sunz schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:41:
Wss al meerdere malen aan bod gekomen maar ik kom toch niet direct uit.
Al mijn radiatoren behalve 1 radiator hebben een Tado radiatorkraan nu.

Ik moest dus ofwel een bypass installeren als ik overal Tado radiatorkranen installeer of eentje zo laten?

Op welke stand laat ik deze dan het best? Volledig open op 5 of minimaal op 1 of op vorstbeveiliging?
Zo te lezen heb je overal thermostatische kranen, gezien je het over stand 1-5 hebt. Als je overal al thermostatische kranen had en alleen de knoppen hebt vervangen voor Tado knoppen, is het aannemelijk dat je al een bypass in het systeem hebt.

De radiator die je open laat moet een handmatige kraan hebben; een thermostaatkraan kan zichzelf sluiten waardoor er geen flow meer door je systeem is. Die situatie moet je voorkomen door een bypass (of radiator die een beetje open staat, met handmatige knop).

Overshoot heb ik ook last van, naar mijn idee omdat de 'koudste ruimte' de aanvoertemperatuur van de ketel beïnvloed, zodanig dat de minder koude ruimtes teveel opwarmen.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:11
Ben hier al een hele tijd niet meer actief geweest. Op zich een goed teken, want betekende gewoon dat Tado gewoon werkt en ik er niet meer om moet kijken :).

Toch de laatste maanden 2 probleempjes mee.
1. De Tado app verliest constant de locatie op de iPhone X van mijn vrouw. Heb al in locatie-settings gekeken en daar gezet dat de app altijd de locatie mag opvragen, niet enkel bij gebruik van de app. Maar ook dat lijkt niet te helpen.
2. Ik heb regelmatig voor dat sommige radiatorknoppen connectie verliezen. Zie ik ook aan de temperatuur-grafieken die dan vol gaten zitten. Het vervelende is dat op dat moment die ruimte ook niet in te stellen is (app zegt dan "Geen externe toegang"). Batterijen vervangen helpt ook niet. Connecteren die knoppen met de centrale thermostaat of met de Tado bridge ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
S0epkip schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:47:
[...]

Zo te lezen heb je overal thermostatische kranen, gezien je het over stand 1-5 hebt. Als je overal al thermostatische kranen had en alleen de knoppen hebt vervangen voor Tado knoppen, is het aannemelijk dat je al een bypass in het systeem hebt.

De radiator die je open laat moet een handmatige kraan hebben; een thermostaatkraan kan zichzelf sluiten waardoor er geen flow meer door je systeem is. Die situatie moet je voorkomen door een bypass (of radiator die een beetje open staat, met handmatige knop).

Overshoot heb ik ook last van, naar mijn idee omdat de 'koudste ruimte' de aanvoertemperatuur van de ketel beïnvloed, zodanig dat de minder koude ruimtes teveel opwarmen.
Idd overal thermostatische kranen dus mag die laatste radiator ook een Tado kraan krijgen :)
Hoe kan ik met zekerheid weten of ik reeds een bypass reeds ?😅

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Sunz schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:36:
[...]
Hoe kan ik met zekerheid weten of ik reeds een bypass reeds ?😅
Dat merk je aan de buizen aan de ketel. Je zal een afsplitsing zien die direct terug de ketel in gaat, met normaal een regelbaar ventiel. Die gaat pas open als er overdruk ontstaat zodat het water dan direct terug de ketel in gepompt kan worden mochten alle radiators dichtstaan.
In theorie is dat overigens niet nodig met Tado, want de kamerthermostaat en radiatorknoppen werken samen, dus de pomp zal ook maar draaien als een of meerdere radiatorknoppen open staan (omdat ze warmte vragen). In je oude niet-Tado is dat wel belangrijk, want als je oude kamerthermostaat vindt dat het te koud is, en je overal de knoppen van de radiatoren dichtgedraaid hebt, staat je pomp te draaien en kan het water nergens naar toe want alle knoppen zijn dicht, vandaar de nood voor een bypass.

[ Voor 35% gewijzigd door Twixie op 28-11-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Twixie schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:50:
[...]

Dat merk je aan de buizen aan de ketel. Je zal een afsplitsing zien die direct terug de ketel in gaat, met normaal een regelbaar ventiel. Die gaat pas open als er overdruk ontstaat zodat het water dan direct terug de ketel in gepompt kan worden mochten alle radiators dichtstaan.
In theorie is dat overigens niet nodig met Tado, want de kamerthermostaat en radiatorknoppen werken samen, dus de pomp zal ook maar draaien als een of meerdere radiatorknoppen open staan (omdat ze warmte vragen). In je oude niet-Tado is dat wel belangrijk, want als je oude kamerthermostaat vindt dat het te koud is, en je overal de knoppen van de radiatoren dichtgedraaid hebt, staat je pomp te draaien en kan het water nergens naar toe want alle knoppen zijn dicht, vandaar de nood voor een bypass.
Enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik post vanavond nog een foto just to make sure :)
Dus ik mag die laatste radiator (trapgang boven) gewoon op vorstbeveiliging laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Sunz schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:20:
[...]
Enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik post vanavond nog een foto just to make sure :)
Dus ik mag die laatste radiator (trapgang boven) gewoon op vorstbeveiliging laten?
Als dat een niet-Tado is, maakt het ook eigenlijk niet uit wat je daar doet. Hier thuis heb ik nog een stuk of 5 radiators zonder Tado. Die in de toiletten staan halfopen, die in de wasplaats bvb helemaal dicht (vorstbeveiliging). Feit is dat die sowieso zelf geen warmte kunnen vragen en dus ahw 'slave' zijn van wat je Tado-systeem beslist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:56

Seafarer

XXX

Sunz schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:20:
[...]

Nee.
Op vorst beveiliging betekend gewoon dat hij nu volledig dicht staat. En dus niet bruikbaar is als een soort bypass. Ketels moeten gewoon even kunnen nadraaien met de pomp.
Haal gewoon die knop eraf en zet er een handbediende knop op van 6 euro. die draai je een of een halve slag open. En dan kijken of de ketel niet in storing gaat.

Of die bypass vinden. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Twixie schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:50:
[...]

In theorie is dat overigens niet nodig met Tado, want de kamerthermostaat en radiatorknoppen werken samen, dus de pomp zal ook maar draaien als een of meerdere radiatorknoppen open staan (omdat ze warmte vragen).
Pompen van een cv hebben vaak een naloopregeling (zie handleiding van de cv). Als die in werking is en de Tado's dicht staan, kan de druk te hoog worden.
Twixie schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:39:
[...]

Als dat een niet-Tado is, maakt het ook eigenlijk niet uit wat je daar doet. Hier thuis heb ik nog een stuk of 5 radiators zonder Tado. Die in de toiletten staan halfopen, die in de wasplaats bvb helemaal dicht (vorstbeveiliging). Feit is dat die sowieso zelf geen warmte kunnen vragen en dus ahw 'slave' zijn van wat je Tado-systeem beslist.
Maar een thermostatisch ventiel gaat op omgevingstemperatuur open of dicht, icm de stand van de knop. Dus het half open zetten van een thermostatische knop werkt dan ook niet volledig als bypass. Want als de temperatuur bereikt is, gaat ie gewoon dicht.

[ Voor 31% gewijzigd door EWK op 28-11-2021 17:55 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

EWK schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:51:
[...]

Pompen van een cv hebben vaak een naloopregeling (zie handleiding van de cv). Als die in werking is en de Tado's dicht staan, kan de druk te hoog worden.

[...]

Maar een thermostatisch ventiel gaat op omgevingstemperatuur open of dicht, icm de stand van de knop. Dus het half open zetten van een thermostatische knop werkt dan ook niet volledig als bypass. Want als de temperatuur bereikt is, gaat ie gewoon dicht.
Dat valt wel mee. Maximaal doen die pompjes 0.6 bar. Het gaat erom dat door deze druk verhoging de bypass klep open gaat en er dan kortsluiting gemaakt wordt tussen aanvoer en retour. De pomp kan dan gewoon rond pompen en de warmtestroom van de vlam nog even uit de ketel halen.

Dus geen ontploffende pompen. ;) Zoals wel eens gesuggereerd wordt. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
[...]
Dat weet ik. Was misschien ook niet direct duidelijk, maar ik doelde daarbij niet dat ik ze gebruik als bypass. Mijn ketel heeft overigens gewoon een echte bypass. Het is gewoon dat ik niet persé in elke ruimte een Tado wil hangen. Bvb een Tado in het toilet is compleet absurd. Daar staat de knop op 18C of zo, en dan piggy-backt hij op de warmetvraag elders in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Bij deze een foto van mijn installatie. Heeft deze nu een bypass of niet? 😅
Bedankt voor de hulp allemaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv8Q2VttYN6HKmytVtJ2WEL28kI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvD0ziNkCKJuxpKxHGLzosrD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyzDWeiLBxjPlcJLckNOXxfGO2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAvJBcUTXgxYt9dRM0cBQ1jY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgLHha3xV8KJ9NZqRMrh0-peX-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtpI0otr11jPVsSpnnX4ld7h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeekendWarrior
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-11-2024
Dylotic schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:39:
Ik heb een Tado wireless geïnstalleerd met opentherm. Alles werk goed behalve..

Middels de app kan ik met stappen van 0,5 werken. Echter stel ik bijv 19.5 in wordt er nog steeds verwarmd naar 20 graden. Op de thermostaat zelf kan ik slecht met stappen van 1 graad werken.
Via de handmatige bediening op de thermostaat kun je inderdaad enkel met stappen van 1 graad werken. In de app kan dat met stappen van 0,5 graad. Stel je de thermostaat in op 19,5 graden via de app, dan zal de display alsnog 20 graden laten zien. In de app zie je wel de ingestelde temperatuur van 19,5 graden als het goed is. Deze temperatuur wordt ook aangehouden door Tado. Enigszins verwarrend dus.

Dat de temperatuur boven de 19,5 graden uitkomt, heeft wellicht te maken met een overshoot. Dat is bijna niet te elimineren, behalve als je hele kleine verhogingen doorvoert. s' Ochtends schiet bij ons de temperatuur ook zo'n 0,4 graden over het setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Sunz schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan hem zo snel niet ontdekken. Het zou ergens een vrij korte verbinding tussen je aanvoerleiding en retour moeten zijn. Bijvoorbeeld hier groen gestippeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qV6GksUWEzquZRj-feAk8dn8VYQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZVCrGiuAgfrkkeeyWOGTSkrF.jpg?f=user_large

Overigens mag je vulslang niet permanent gekoppeld zijn, vanwege mogelijke contaminatie van het waterleidingsysteem. Best even de slang loskoppelen aan één kant. Kraan uiteraard dicht laten, misschien ff afdoppen tegen ongewenst openen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOUfDQGLJm3zzGR5jgymFwXs2uA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MQ23UzoPtT6JveVwwHW2Qzc0.jpg?f=user_large

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie niks op de foto's. Best onwaarschijnlijk, maar hij kan verderop ergens in je systeem zitten.
Maar ik zie wel wat anders raars. Zit je expansie vat op de aanvoer in plaats van de retour van je cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Pompen van een cv hebben vaak altijd een naloopregeling (zie handleiding van de cv). Als die in werking is en de Tado's dicht staan, kan de druk te hoog worden.
Voor zover ik weet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylotic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
WeekendWarrior schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:51:
[...]

Via de handmatige bediening op de thermostaat kun je inderdaad enkel met stappen van 1 graad werken. In de app kan dat met stappen van 0,5 graad. Stel je de thermostaat in op 19,5 graden via de app, dan zal de display alsnog 20 graden laten zien. In de app zie je wel de ingestelde temperatuur van 19,5 graden als het goed is. Deze temperatuur wordt ook aangehouden door Tado. Enigszins verwarrend dus.

Dat de temperatuur boven de 19,5 graden uitkomt, heeft wellicht te maken met een overshoot. Dat is bijna niet te elimineren, behalve als je hele kleine verhogingen doorvoert. s' Ochtends schiet bij ons de temperatuur ook zo'n 0,4 graden over het setpoint.
Thanks. Inmiddels werk het idd gewoon met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
daniel360gt schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:36:
[...]

Ik heb net nog eens naar de thermostaten gekeken.
Op de begane grond (vloerverwarming) hangt een aan/uit thermostaat, schakelt waarschijnlijk de zoneklep. Op de eerste verdieping hangt een opentherm thermostaat, die zal wel aan de CV hangen.

Doe ik er dan goed aan om beide thermostaten te vervangen door een bedraden Tado en dan de radiatorkranen te koppelen aan de thermostaat op de eerste verdieping? Is dit een alternatief op de draadloze ontvanger?
Ja dat zou moeten werken. De opentherm thermostaat wordt je zonecontroller, en zowel de thermostaat beneden (zie de zoneklep bedient) en de thermostaat kraan kunnen dan aan de zonecontroller warmte vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Mijn tado verwarming nu uitgebreid met tado airco bediening. Hij herkent zowel mijn Haiers als mijn Midea zonder problemen maar in beide gevallen kan ik de "Silent" modus niet activeren. En die modus gebruik ik nou juist altijd, dat is vooral buiten veel stiller en wel zo fijn voor de buren.

Ging meteen op zoek hoe ik de tado op basis van de afstandsbediening zelf commando's kan leren maar dat lijkt niet te kunnen, klopt dat? Is er een andere manier om dit werkend te krijgen?

Als dit niet op te lossen is dan denk ik dat hij maar weer retour gaat.

EDIT: contact met Tado gehad en ze bieden geen ondersteuning voor silent modus of andere specifieke functionaliteiten. Alleen de standaard modi zoals koelen, verwarmen en ontvochtigen. Ook kan je hem zelf geen commando's leren. Na wat Googelen lijkt de Broadlink RM Mini deze ondersteuning wel te bieden dus mogelijk daar maar mee verder.

[ Voor 23% gewijzigd door mrnn op 03-12-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:19
Edit: laat maar, de boel werkt weer.

[ Voor 91% gewijzigd door Voggy op 29-11-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:55

Griffin

Is mythical

Ik heb een tijdje terug al wat vragen gesteld m.b.t. de setup die ik voor ogen heb. Nu zijn we wat verder met wat meer kennis en een mogelijkheid om een V2 setup over te nemen.

Setup:
* 2 radiatoren beneden met 'oude kranen'
* 4 radiatoren op 1e verdieping (1 met oude kraan en 1 is de badkamer)
* 1 radiator op zolder
* Vaillant ketel uit 2013

Wat we willen is dus elke kamer een zone maken. Beneden wil ik 1 kleine radiator in de hal houden zonder tado voor de pomp-uitloop (hoe dat ook heet).

Nu wat vragen:
1. De thermostaat gaat bedraad aangesloten worden vanuit de woonkamer, maar wat is dan het bereik van de slimme knoppen? Gaat die van de zolder goed kunnen communiceren met de basis in de woonkamer?
2. Het verschil tussen de V2 en V3+ is volgens mij de internetbridge maar dan komt er ook een abo bij. Zover ik zie heb ik voor mijn gewenste setup dat niet echt nodig.
3. Zijn er nog andere verschillen tussen de V2 en V3+ setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Laatst online: 22:02
De internet Bridge heb je altijd nodig, ook zonder abo. Een abonnement geeft meer opties (verwarming uit bij vertrek uit woning enzo)

Bereik van de knoppen is over het algemeen goed. Soms dat de verste knop hier af en toe geen verbinding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

De set die ik over kan nemen is een V2 Starterkit Slimme Thermostaat. Hij heeft ook een Extention Kit maar die heb ik volgens mij niet nodig omdat mijn ketel direct erop aangesloten kan worden. Maar in de V2 zit dus ook een bridge... weer wat geleerd.

De bridge zorgt voor internet verbinding voor Tado, maar alle slimme knoppen communiceren dus met de thermostaat en niet met de bridge? Want als ze met de bridge praten kan ik die natuurlijk ook op de 1e verdieping plaatsen (aan mijn TPLink Deco om zo internet te krijgen)

[ Voor 38% gewijzigd door Griffin op 30-11-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-10 20:13
Heb nu op één de slaapkamers deze knop zitten;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J40q52GmrpssXpaPnjXN5TsUdyM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWs47m4DVXaKt55cgYYN2X19.jpg?f=fotoalbum_medium

Met black friday paar thermostaatknoppen gekocht. En wil de huidige knop vervangen voor deze;
https://www.cvkoopjes.nl/...hermostaatkraan&results=5

Iemand ervaring mee of dit goed gaat werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-10 09:16
martinzweep schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:37:
Heb nu op één de slaapkamers deze knop zitten;
[Afbeelding]

Met black friday paar thermostaatknoppen gekocht. En wil de huidige knop vervangen voor deze;
https://www.cvkoopjes.nl/...hermostaatkraan&results=5

Iemand ervaring mee of dit goed gaat werken?
Ja, die heimeier Eclipse kranen worden veel gebruikt door mensen in dit topic vanwege de waterzijdige inregeling.

Bij het monteren eerst de knelring verwijderen en de buis goed opschuren. En dan vervangen door een heimeier knelring.
Staartstuk kan je het beste ook de nieuwe van monteren en inwikkelen met loctite 55.

[ Voor 8% gewijzigd door nirgilis op 30-11-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:04
Griffin schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:12:
De set die ik over kan nemen is een V2 Starterkit Slimme Thermostaat. Hij heeft ook een Extention Kit maar die heb ik volgens mij niet nodig omdat mijn ketel direct erop aangesloten kan worden. Maar in de V2 zit dus ook een bridge... weer wat geleerd.

De bridge zorgt voor internet verbinding voor Tado, maar alle slimme knoppen communiceren dus met de thermostaat en niet met de bridge? Want als ze met de bridge praten kan ik die natuurlijk ook op de 1e verdieping plaatsen (aan mijn TPLink Deco om zo internet te krijgen)
Alle knoppen en thermostaten verbinden met de bridge. Het wordt ook aangeraden om de bridge centraal te plaatsen ivm de verbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
nirgilis schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:25:
[...]

Bij het monteren eerst de knelring verwijderen en de buis goed opschuren. En dan vervangen door een heimeier knelring.
Staartstuk kan je het beste ook de nieuwe van monteren en inwikkelen met loctite 55.
Je linkt naar een woonhuisventilator :p

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AapBart
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
S0epkip schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:13:
[...]
Een jaar later is de copy-functionaliteit een week live geweest en vervolgens weer verwijdert omdat het "de app te moielijk zou maken" ?! WTF Tado. Het hele instellen is nu zo irritant dat ik nu net de installatie alweer overweeg het geheel eraf te schroeven.
Zelfs al zou de app hierdoor "te druk" worden, biedt deze funtionaliteit dan in ieder geval op de website aan.
U vraagt, Tado draait. Zie net dat er een Copy Schedule-optie beschikbaar is om een schema van een kamer over te nemen naar een andere kamer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:13
Wij hebben een woning uit 2012 op stadsverwarming, verwarmd door vloerverwarming door het hele huis. De individuele kamers hebben een thermostaat aan de muur hangen, maar het lijkt wel alsof deze sowieso alleen aanslaan als we de thermostaat in de woonkamer hoger zetten dan de temperatuur. Dan slaan direct alle kamers aan, ook de slaapkamers waar de 'lokale' thermostaat bijvoorbeeld op 5 graden staat.

Hebben jullie tips en weten jullie of Tado hier oplossingen voor biedt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-10 19:18
AapBart schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:52:
[...]

U vraagt, Tado draait. Zie net dat er een Copy Schedule-optie beschikbaar is om een schema van een kamer over te nemen naar een andere kamer..
waar zit dat? Ik zie het zowel in het web als in de IOS app niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:16
Ik ben bezig met de installatie van de Tado.

Nu kreeg ik de vraag een aantal dingen in te stellen.
D01 (Opentherm), HC01 snap ik maar moet ik HW in of uitschakelen voor de aansturing van heet water?

Zet ik de functtie aan in het installateurs menu krijg ik de optie een temperatuur in te stellen op de Tado. (Staat standaard op 55). Of moet dit gewoon uit?

Ik heb een Remeha Avanta 28C CV ketel.

[ Voor 33% gewijzigd door qwasd op 30-11-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AapBart
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
KingKoning schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:00:
[...]

waar zit dat? Ik zie het zowel in het web als in de IOS app niet zitten.
In de Tado-app zelf (Android), kreeg net na een update een setje tips in de app dat die functie beschikbaar is.
Hopelijk komt dit ook voor de IOS-app beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-10 20:13
nirgilis schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:25:
[...]

Ja, die heimeier Eclipse kranen worden veel gebruikt door mensen in dit topic vanwege de waterzijdige inregeling.

Top! Heel erg bedankt voor het bericht en nu de juiste link :P oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcold07
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-10 17:38
Wat ik nu begrijp van heel veel reacties hier is dat de red 3 controller ook vervangen wordt?

Dus dan zal de tado extensie die 2 verschillende kringen sturen?
En moeten dan hier ook de voelers aan gekoppeld worden?

Vloerverwarming is hier slechts 35°C en radiatoren 65°C.

Ook zag ik dat er in de instellingen moet aangeduid worden voor de warmwater instellingen?

Hoe meer ik zoek hoe onduidelijker het is 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Laatst online: 28-10 13:17
Ik gok dat voor dit oude beestje wel meer nodig is dan een adapter om hem tado compatible te maken? 🙈

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwQHIZCP38MYH_1nMGSxTQnG_8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgab9YmMWd826u1z0Tw4BYyy.jpg?f=fotoalbum_large

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:30
Griffin schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 07:35:
...
Nu wat vragen:
1. De thermostaat gaat bedraad aangesloten worden vanuit de woonkamer, maar wat is dan het bereik van de slimme knoppen? Gaat die van de zolder goed kunnen communiceren met de basis in de woonkamer?
2. Het verschil tussen de V2 en V3+ is volgens mij de internetbridge maar dan komt er ook een abo bij. Zover ik zie heb ik voor mijn gewenste setup dat niet echt nodig.
3. Zijn er nog andere verschillen tussen de V2 en V3+ setup?
  1. Voor normale Nederlandse huizen is bereik geen probleem.
  2. De v2 bridge heeft geen abo, v3+ wel. De v3+ variant ondersteunt ook Apple Homekit, terwijl v2 dat niet doet. Tenzij je hier iets om geeft, heb je het niet nodig.
  3. Oorspronkelijk was de Tado v2 app een oudere versie van de app, die kon je toen voor eenmalig 20 euro updaten. Geen idee of losse betaling nog nodig is om de nieuwe app te krijgen.
Griffin schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:12:

De locatie van de bridge maakt niet veel uit en hangt bij de meesten gewoon in de meterkast aan de router. Tenzij je een enorm huis hebt met dikke muren zul je niet snel een probleem hiermee ervaren.
JerX schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:30:
Ik gok dat voor dit oude beestje wel meer nodig is dan een adapter om hem tado compatible te maken? 🙈

[Afbeelding]
Zie deze reactie.
Normaalgesproken zit een bypass plus-minus 6 meter van de ketel af, anders veroorzaak je mogelijk alsnog te snel een ketel-storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

FrenzyFreak schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:54:
  1. Oorspronkelijk was de Tado v2 app een oudere versie van de app, die kon je toen voor eenmalig 20 euro updaten. Geen idee of losse betaling nog nodig is om de nieuwe app te krijgen.
Bedankt voor al je input/info...

Misschien kan @tado over het hele app verhaal toelichting/uitsluitsel geven?

[ Voor 7% gewijzigd door Griffin op 02-12-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Griffin schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:57:
[...]

Bedankt voor al je input/info...

Misschien kan @tado over het hele app verhaal toelichting/uitsluitsel geven?
De V2/V3 app is niet meer beschikbaar.
Alle klanten zitten op de V3+ app.
Dus ook als je nu nog een V2/V3 hardware installeert kom je op de V3+ app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
JerX schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:30:

[Afbeelding]
vervangen van het binnenwerk gaat zo te zien niet werken, gezien er geen schroefdraad is om een knop of adapter op te draaien.

Kraan vervangen voor een (voorinstelbare) thermostatische kraan.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Laatst online: 28-10 13:17
S0epkip schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:55:
[...]

vervangen van het binnenwerk gaat zo te zien niet werken, gezien er geen schroefdraad is om een knop of adapter op te draaien.

Kraan vervangen voor een (voorinstelbare) thermostatische kraan.
Thanks, misschien is de hele kachel vervangen ook geen slecht idee aangezien die soms een beetje lekt.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Sindskort over op Tado. Als ik van huis vertrek geeft de app aan of ik de status op afwezig wil zetten.(helaas een handmatige actie). Dit zet de verwarming op de afwezigheidstemperatuur. Echter zit ik met een raar probleem. Niet altijd krijg ik deze melding op mijn Iphone ook al ben ik buiten het woongebied van 400 meter.

Iemand die hetzelfde heeft?

Of kan ik beter een automatisering aanmaken in de woning app van Apple (homekit) ? Ik wil graag bij vertrek dat alles uitgeschakeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel360gt
SkyFlyer schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:14:
[...]

Ja dat zou moeten werken. De opentherm thermostaat wordt je zonecontroller, en zowel de thermostaat beneden (zie de zoneklep bedient) en de thermostaat kraan kunnen dan aan de zonecontroller warmte vragen.
Thanks voor je hulp. Werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:27
Vannacht bedacht mijn Tado systeem ineens dat het maar 25 graden in de woonkamer moest worden. Dus trof een hijgende hond aan toen ik beneden kwam :(

Iemand een idee of ik ergens kan uitlezen wat dit heeft getriggered?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
Hond aan de knop gezeten :)
Kleine kans natuurlijk, maar het is een mogelijkheid. Er zit hond(kinder)beveiliging-optie op.

[ Voor 64% gewijzigd door MacbookProx op 03-12-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:16
qwasd schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:00:
Sindskort over op Tado. Als ik van huis vertrek geeft de app aan of ik de status op afwezig wil zetten.(helaas een handmatige actie). Dit zet de verwarming op de afwezigheidstemperatuur. Echter zit ik met een raar probleem. Niet altijd krijg ik deze melding op mijn Iphone ook al ben ik buiten het woongebied van 400 meter.

Iemand die hetzelfde heeft?

Of kan ik beter een automatisering aanmaken in de woning app van Apple (homekit) ? Ik wil graag bij vertrek dat alles uitgeschakeld wordt.
Je kunt zo'n automatisering aanmaken in homekit, dit kan zelfs per gebruiker/kamer, ik heb mijn werkkamer gekoppeld aan mijn aanwezigheid, als ik er niet ben staat deze op frostprotection. Dat heeft verder geen invloed op andere personen in ons huishouden. Je kan echter niet zeggen dat hij bij terugkomst het schema moet hervatten, je moet binnen homekit dan een temperatuur opgeven. Die heb ik standaard op 16 graden staan. Dat betekend automatisch dat wanneer ik (zoals vandaag) thuiswerk, ik na mijn middagwandeling hem zelf nog wel weer warmer moet zetten (ik vind 16 graden net iets te koud om bij te werken ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
wvanommen schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:28:
[...]

Je kunt zo'n automatisering aanmaken in homekit, dit kan zelfs per gebruiker/kamer, ik heb mijn werkkamer gekoppeld aan mijn aanwezigheid, als ik er niet ben staat deze op frostprotection. Dat heeft verder geen invloed op andere personen in ons huishouden. Je kan echter niet zeggen dat hij bij terugkomst het schema moet hervatten, je moet binnen homekit dan een temperatuur opgeven. Die heb ik standaard op 16 graden staan. Dat betekend automatisch dat wanneer ik (zoals vandaag) thuiswerk, ik na mijn middagwandeling hem zelf nog wel weer warmer moet zetten (ik vind 16 graden net iets te koud om bij te werken ;))
Hoe doe je dit per kamer als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dit kan allemaal in Home assistant.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:20
wvanommen schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:28:
[...]

Je kan toch in homekit aangeven wat er moet gebeuren wanneer een persoon weer terugkeert in de woning? Wat ik wel weet is dat je moet zorgen dat elk opvolgende tijdsblok in een slim schema een andere temperatuur heeft dan het tijdsblok ervoor en erna. Anders wordt het slim schema niet hervat is mijn ervaring.

Zie hier mijn reactie daarover:
chippie777 in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

[ Voor 5% gewijzigd door chippie777 op 04-12-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-10 15:34
Ik heb sinds gister Tado in huis met vijf thermostaatknoppen, kom over van een Toon.

Nu werk ik echter dat ik sinds ik thermostaat knoppen boven heb gemonteerd, de vloerverwarming op de begane grond blijft verwarmen. Hierdoor is het nu bijv. rond de 23 graden in de woonkamer, wat echt net wat te warm is.

Hiervoor heb ik gister een ticket aangemaakt en Tado zegt dat er dan een zoneklep moet worden gemonteerd in het systeem van de vloerverwarming.

Zijn andere mensen hier ook tegen aan gelopen? Zo ja hebben jullie dan zo'n zoneklep laten monteren of hebben jullie het "software" matig op kunnen lossen.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Protax schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:43:
Ik heb sinds gister Tado in huis met vijf thermostaatknoppen, kom over van een Toon.

Nu werk ik echter dat ik sinds ik thermostaat knoppen boven heb gemonteerd, de vloerverwarming op de begane grond blijft verwarmen. Hierdoor is het nu bijv. rond de 23 graden in de woonkamer, wat echt net wat te warm is.

Hiervoor heb ik gister een ticket aangemaakt en Tado zegt dat er dan een zoneklep moet worden gemonteerd in het systeem van de vloerverwarming.

Zijn andere mensen hier ook tegen aan gelopen? Zo ja hebben jullie dan zo'n zoneklep laten monteren of hebben jullie het "software" matig op kunnen lossen.

Je hebt of een zoneklep nodig, of je zet de knoppen in slave modus, waardoor ze zelf geen warmtevraag kunnen regelen. Nu vragen je knoppen warmte en draait je vloerverwarming mee omdat er niets de aanvoer afsluit.

Je kan je alleen afvragen of de Tado knoppen dan wel zin hebben, omdat je hetzelfde kan bereiken met gewone thermostaat knoppen.

Deze instelling doe je door in de instellingen bij kamers als zoneregelaar "geen" te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
nirgilis schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:52:
[...]

Je hebt of een zoneklep nodig, of je zet de knoppen in slave modus, waardoor ze zelf geen warmtevraag kunnen regelen. Nu vragen je knoppen warmte en draait je vloerverwarming mee omdat er niets de aanvoer afsluit.

Je kan je alleen afvragen of de Tado knoppen dan wel zin hebben, omdat je hetzelfde kan bereiken met gewone thermostaat knoppen.

Deze instelling doe je door in de instellingen bij kamers als zoneregelaar "geen" te kiezen.
Interessant, zou dat inhouden dat je enkel je vloerverwarming beneden ‘regelt’ en je knoppen boven meedoen?

Is dat dan op dezelfde temperatuur als beneden ingesteld? 19 graden beneden met de vloerverwarming is wel prima, maar boven op kamers waar ik de hele dag niet ben zit ik niet te wachten op stoken tot 9 continu. Staan nu dus op +- 16/17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
MacbookProx schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:45:
[...]

Interessant, zou dat inhouden dat je enkel je vloerverwarming beneden ‘regelt’ en je knoppen boven meedoen?

Is dat dan op dezelfde temperatuur als beneden ingesteld? 19 graden beneden met de vloerverwarming is wel prima, maar boven op kamers waar ik de hele dag niet ben zit ik niet te wachten op stoken tot 9 continu. Staan nu dus op +- 16/17.
Nee, je kan zelf een temperatuur instellen, en dat bepaalt bijvoorbeeld ook hoe ver de thermostaatkraan open gaat.

Ik doe dit bijvoorbeeld met de radiator in de hal. Die hoeft van mij geen warmte te kunnen vragen omdat de voordeur en het trapgat voor een onregelmatige temperatuur kunnen zorgen. Maar die doet dus wel mee als er ergens anders warmte nodig is. De woonkamer zelf staat op 20.5, de kraan in de hal op 19. Deze gaat dus meestal eerder dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:36
Hoi, ik ben bijzonder happy met m'n Tado setje voor de radiatoren.
De web interface gaat goed. Ik heb ook de Tado integratie zonder problemen werkend in Home Assistant

Maar nu wil ik uit Node red de operation mode veranderen (auto, heat off)
Daar is wel het een en ander over te vinden maar ik kom er niet uit.
Het entity ID is te zien in Node red en de call lukt, maar ik zie niet veranderen bij Tado

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7jUpM3tDgpXDuSh9Gm395hWJp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BpR5ntKEnWM3gdZxY0q72ZZC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
chippie777 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:08:
[...]

Je kan toch in homekit aangeven wat er moet gebeuren wanneer een persoon weer terugkeert in de woning? Wat ik wel weet is dat je moet zorgen dat elk opvolgende tijdsblok in een slim schema een andere temperatuur heeft dan het tijdsblok ervoor en erna. Anders wordt het slim schema niet hervat is mijn ervaring.

Zie hier mijn reactie daarover:
chippie777 in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"
Je kan wel zeggen wat er moet gebeuren, maar dat is niet gewoon “aan” dat is aan met 16 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
qwasd schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 01:53:
[...]

Hoe doe je dit per kamer als ik vragen mag?
Ik bedoel meer per persoon gekoppeld een kamer, ik heb schakel de knoppen in mijn werkkamer op het moment dat ik het huis verlaat. De voorwaarde is in mijn geval dan 1 kamer. Bij de Tado app kun je niet per persoon een ruimte opgeven. Die schakelt altijd de ruimtes die jij opgeeft dat hij moet schakelen als de laatste persoon weg is. Dat is naar mijn mening een stuk minder fijnmazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Sphinkx schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:05:
[...]

Alles aangekocht. Thermostaat + 11 knoppen. Nu wil ik checken voor die bypass. Blijkbaar is die bij mij al geïnstalleerd op mijn eindstukken _/-\o_

Dus als de beweringen van Tado kloppen moet dit bij mij een vlotte installatie zijn... Spannende zondag!

Maar misschien beter wachten tot na het weekend. Als er problemen zijn heb ik mss geen verwarming en de kans op het krijgen van hulp op een zondag is klein vrees ik...
Alles is netjes geïnstalleerd. Installatie gaat eigenlijk heel vlot... Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht.

Het enige wat mij nu opvalt is dat ik een lichte fluittoon heb waar mijn bypass is geïnstalleerd. Kan daar iets aan gedaan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
Sphinkx schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:20:
[...]

Alles is netjes geïnstalleerd. Installatie gaat eigenlijk heel vlot... Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht.

Het enige wat mij nu opvalt is dat ik een lichte fluittoon heb waar mijn bypass is geïnstalleerd. Kan daar iets aan gedaan worden?
Goed bezig! _/-\o_

Hoor je de fluittoon altijd? Of tijdens het opstarten/sluiten van de radiatoren bijvoorbeeld? En is je systeem goed ontlucht?
Het kan zijn dat je het ventiel nog goed moet instellen. Dat doe je door de verwarming vol aan te zetten, voor zo'n 5 minuten, en daarna helemaal uit te zetten. De pomp draait dan na terwijl de knoppen dicht zijn. Je zou dan de bypass moeten horen open gaan en kan dan aan het ventiel draaien om te kijken of dat het geluid verhelpt.
De pomp lager zetten kan ook helpen. Hier stond de pomp standaard op 80% en dat zorgde voor een kletterend geluid tijdens het opstarten. Verlagen naar 70% heeft dat verholpen.

Weet iemand trouwens hoe je overshoots kan verminderen. Bij het opwarmen in de ochtend tot 20.5 blijft de thermostaat doorstoken tot 21 graden. Daarna blijft de temperatuur wel stabiel. In de grafiek zie ik twee streepjes warmtevraag ook na het bereiken van de temperatuur. De rest van de dag gebeurt dat niet?

[ Voor 13% gewijzigd door nirgilis op 05-12-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
@nirgilis Nee... Het was deze morgen het geval. Maar nu bv niet meer. Ventiel was al geïnstalleerd op mijn verwarming. Dus is geen nieuwe installatie... Maar ik ga aan de slag met je tips. Eens ontluchten en vol aan zetten voor 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:01
nirgilis schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:52:
[...]

Hoe kun je hetzelfde bereiken met gewone thermostaatknoppen? Die moet je dan toch elke keer handmatig veranderen als je bijv. nachtverlaging toepast of als je tijdelijk iets meer of minder warmte wil?

Ik leef in de veronderstelling dat die Tado knoppen als slave Tado-knoppen zelf geen temperatuur meten, maar reageren obv de temperatuur van de master (dat is dan de thermostaat aan de muur toch?). Klopt dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
cryptapix schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:56:
[...]

Hoe kun je hetzelfde bereiken met gewone thermostaatknoppen? Die moet je dan toch elke keer handmatig veranderen als je bijv. nachtverlaging toepast of als je tijdelijk iets meer of minder warmte wil?

Ik leef in de veronderstelling dat die Tado knoppen als slave Tado-knoppen zelf geen temperatuur meten, maar reageren obv de temperatuur van de master (dat is dan de thermostaat aan de muur toch?). Klopt dit niet?
Je hebt gelijk dat je inderdaad wel nachtverlaging kan toepassen met de Tado knoppen. Alleen over het algemeen is er 's nachts geen warmtevraag in de woonkamer, dus kan je geen temperatuur houden op andere kamers bijvoorbeeld.

Met betrekking tot de Tado knoppen in slave modus. Waarbij ik slave modus interpreteer als "geen zoneregelaar" in instellingen onder de kamer, kan je wel degelijk een temperatuur instellen, maar is het verwarmen wel afhankelijk van of er ergens anders in het systeem warmtevraag is. Zo is mijn hal op 19 graden ingesteld, maar verwarmd deze alleen als de woonkamer warmtevraag heeft. Omdat de woonkamer een stuk groter is, gaat deze vraag langer door dan het duurt om in de hal 19 graden te krijgen. Daarom gaat de knop in de hal dan dus al dicht, ondanks dat de temperatuur lager is dan in de woonkamer. De knop in de hal meet dan dus wel een temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:35
weekend warrior schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:30:
Het valt mij op dat de Tado radiatorknop tijdens het op temperatuur houden van een kamer slechts een klein beetje open gaat. Als gevolg hiervan kan de CV zijn warmte niet kwijt en wordt de radiator matig warm. Wanneer ik het volledig open van de kraan forceer door een hogere temperatuur in te stellen lukt het wel om gedurende een langere periode te stoken.
Dit wel herkenbaar er zijn een aantal manieren om hier omheen te werken:
- Zorg dat deze radiatoren wat ruim ingeregeld zijn zodat het water sneller retour komt en de CV zijn warmte kwijt kan.
- Haal bijvoorbeeld een ruimte als de gang uit de zoneregelaar. Het wordt dan misschien wat lastiger om bijvoorbeeld de exact ingestelde 19 graden aan te houden. De verwarming springt dan tenminste niet onnodig aan.
- Kies ervoor om bijvoorbeeld een kleine wc radiator altijd volledig open te laten staan.

Het daadwerkelijke probleem zit hem natuurlijk in de ketels die vaak op hoog vermogen starten en niet altijd vergenoeg terug kunnen moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
nirgilis schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:30:
[...]

Je hebt gelijk dat je inderdaad wel nachtverlaging kan toepassen met de Tado knoppen. Alleen over het algemeen is er 's nachts geen warmtevraag in de woonkamer, dus kan je geen temperatuur houden op andere kamers bijvoorbeeld.

Met betrekking tot de Tado knoppen in slave modus. Waarbij ik slave modus interpreteer als "geen zoneregelaar" in instellingen onder de kamer, kan je wel degelijk een temperatuur instellen, maar is het verwarmen wel afhankelijk van of er ergens anders in het systeem warmtevraag is. Zo is mijn hal op 19 graden ingesteld, maar verwarmd deze alleen als de woonkamer warmtevraag heeft. Omdat de woonkamer een stuk groter is, gaat deze vraag langer door dan het duurt om in de hal 19 graden te krijgen. Daarom gaat de knop in de hal dan dus al dicht, ondanks dat de temperatuur lager is dan in de woonkamer. De knop in de hal meet dan dus wel een temperatuur.
Ja dat bedoel ik denk ik. Kan dat nog niet testen omdat ik de knoppen nog moet installeren. Ik wil deze optie gebruiken voor de twee vloerverwarmingverdelers ipv dure zonekleppen icm ook nog eens dure losse thermostaten (dat is de officiële Tado oplossing). Maar als ik jouw verhaal lees, twijfel ik of het kan wat ik wil.

Ik heb 2 vloerverwarmingverdelers (woonkamer en keuken) en 4 radiatoren (slaapkamers en badkamer). De vloerverwarming moet stoppen als de thermostaat in woonkamer een temperatuur heeft bereikt. Niet wanneer de tadoknop op de vloerverwarming zelf een ingestelde temperatuur meet. 1 verdeler zit namelijk in een kastje ingebouwd en de andere zit in het cv hok. De temperatuur bij de verdeler moet dus niet leidend zijn, maar die bij de thermostaat in de woonkamer. Dat betekent dus ook dat de thermostaat die knop bij de verdeler moet aansturen.

Gaat dit werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
cryptapix schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:04:
[...]

Ja dat bedoel ik denk ik. Kan dat nog niet testen omdat ik de knoppen nog moet installeren. Ik wil deze optie gebruiken voor de twee vloerverwarmingverdelers ipv dure zonekleppen icm ook nog eens dure losse thermostaten (dat is de officiële Tado oplossing). Maar als ik jouw verhaal lees, twijfel ik of het kan wat ik wil.

Ik heb 2 vloerverwarmingverdelers (woonkamer en keuken) en 4 radiatoren (slaapkamers en badkamer). De vloerverwarming moet stoppen als de thermostaat in woonkamer een temperatuur heeft bereikt. Niet wanneer de tadoknop op de vloerverwarming zelf een ingestelde temperatuur meet. 1 verdeler zit namelijk in een kastje ingebouwd en de andere zit in het cv hok. De temperatuur bij de verdeler moet dus niet leidend zijn, maar die bij de thermostaat in de woonkamer. Dat betekent dus ook dat de thermostaat die knop bij de verdeler moet aansturen.

Gaat dit werken?
Ja, dat gaat werken. Je kan per zone instellen welk apparaat de temperatuur meet. In jou geval is dat dus de thermostaat. Die instelling is onafhankelijk van of een knop warmtevraag via de thermostaat kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@nirgilis Thanks voor je snelle reactie. Fijn dat dit gaat werken :)

Ik weet nog niet helemaal zeker of ik überhaupt aan zones ga beginnen. Het klinkt allemaal mooi dat verwarmingsvraag per ruimte sturen, maar ik heb op dit moment nooit dat ik het op een slaapkamer te warm of te koud heb. Daarbij komt nog dat onze woning split level is en van onder tot beneden volledig open is (op de deuren van de slaapkamers/badkamer/cvhok na). Vraag me af hoe efficiënt die zones dan nog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:42
Ik heb al een jaartje oid een Tado v3 met 4 radiatorknoppen draaien en ben daar verder erg content mee.

enige waar ik last van heb (niet de schuld van Tado) is dat mijn verwarmingsbuizen tikken als het systeem opwarmt en afkoelt, al van alles geprobeerd om dat op te lossen. Nu lees ik ook dat ik kan proberen de pompsnelheid te verlagen of de verwarmingssnelheid (Modulatie) te verlagen. Ik heb een Remeha Avanta (~10 jaar oud), opentherm aangesloten. Zijn dit zaken die ik op de Remeha aan kan passen? of reguleert Tado deze functies en hoe kan ik ze dan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Niet_Jan_Jaap schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:20:
Ik heb al een jaartje oid een Tado v3 met 4 radiatorknoppen draaien en ben daar verder erg content mee.

enige waar ik last van heb (niet de schuld van Tado) is dat mijn verwarmingsbuizen tikken als het systeem opwarmt en afkoelt, al van alles geprobeerd om dat op te lossen. Nu lees ik ook dat ik kan proberen de pompsnelheid te verlagen of de verwarmingssnelheid (Modulatie) te verlagen. Ik heb een Remeha Avanta (~10 jaar oud), opentherm aangesloten. Zijn dit zaken die ik op de Remeha aan kan passen? of reguleert Tado deze functies en hoe kan ik ze dan aanpassen?
Wat heb je al geprobeerd om dit op te lossen? Tikken komt doordat de buizen uitzetten door de warmte en ergens knellen. Je kunt dit proces vertragen, maar daarmee voorkom je het tikken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
hpmkruit schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:25:
[...]

Wat heb je al geprobeerd om dit op te lossen? Tikken komt doordat de buizen uitzetten door de warmte en ergens knellen. Je kunt dit proces vertragen, maar daarmee voorkom je het tikken niet.
op de plekken waar het tikt de buizen zoveel mogelijk vrijmaken van vloer en plafond. Daarnaast een deel van de ijzeren buizen vervangen door flexibele buizen. Lijkt wel een beetje geholpen te hebben, maar ik wil gewoon testen met pompsnelheid te verlagen, kan me voorstellen dat een langzamere uitzetting van de flexibele buizen minder geluid maakt (of niet, maar ik wil alles proberen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
Niet_Jan_Jaap schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:28:
[...]

op de plekken waar het tikt de buizen zoveel mogelijk vrijmaken van vloer en plafond. Daarnaast een deel van de ijzeren buizen vervangen door flexibele buizen. Lijkt wel een beetje geholpen te hebben, maar ik wil gewoon testen met pompsnelheid te verlagen, kan me voorstellen dat een langzamere uitzetting van de flexibele buizen minder geluid maakt (of niet, maar ik wil alles proberen).
Handleiding Avanta

Zoeken op pompsnelheid levert op dat je dit met parameter 24 kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Laatst online: 16:47
Protax schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:43:

ik heb gekozen voor de goedkoopste oplossing. Ik heb de vloerverwarmingspomp aangesloten via een hue smart plug. Door middel van IFTT kunnen tado en hue met elkaar praten.
Als het beneden nu warmer is dan 20.3 graden dan gaat de vloerverwarmingspomp uit. Hierdoor krijg ik het boven wel warm zonder dat er beneden een enorme overshoot is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MZd0s7reZeIQ27OsPv1I7KtaAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDdb623bDHbUyGV6nnKtfN32.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door bazzzzzz op 06-12-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cryptapix schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:40:
@nirgilis Thanks voor je snelle reactie. Fijn dat dit gaat werken :)

Ik weet nog niet helemaal zeker of ik überhaupt aan zones ga beginnen. Het klinkt allemaal mooi dat verwarmingsvraag per ruimte sturen, maar ik heb op dit moment nooit dat ik het op een slaapkamer te warm of te koud heb. Daarbij komt nog dat onze woning split level is en van onder tot beneden volledig open is (op de deuren van de slaapkamers/badkamer/cvhok na). Vraag me af hoe efficiënt die zones dan nog zijn.
Het hele idee van zones is niet (alleen) de juiste warmte op de juiste plek, maar daarbij vooral niet verwarmen waar het niet nodig is. :) Dus "ik vind het nergens te warm of te koud" is niet voor iedereen 't enige criterium. De radiatorknoppen in de juiste verhouding instellen zodat elke kamer goed op temperatuur is, daar heb je idd geen zones voor nodig.

Geen warmte op de plek waar het op dat moment niet nodig is betekent energie besparen. ;)

Natuurlijk houdt dat voor het beste effect ook een deur(en) dicht van ruimtes die op dat moment warm gestookt worden of juist koud gelaten. Iemand die de deuren van alle ruimtes open heeft en steeds zijn huis als geheel comfortabel warm wil stoken heeft inderdaad geen behoefte aan zones. Maar die verbruikt natuurlijk ook meer dan wanneer ie gericht zou stoken. Hoe minder de isolatie van de woning, hoe groter dat verschil wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Niet_Jan_Jaap schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:28:
[...]

Pompsnelheid verlagen betekent ook dat de ketel hetzelfde vermogen in minder water stopt, dus krijg je heter water. Dat zorgt voor een groter verschil; van koude leidingen naar flink heet water, dan vererger je het probleem juist, schat ik..

De beste optie is om de maximale stooktemperatuur van de CV ketel zo laag mogelijk te zetten (waarmee je nog een warm huis krijgt), indien dat nog niet gebeurd is, met de huidige pompsnelheid.

Als jij je huis warm krijgt met 50 graden water en tado moduleert fatsoenlijk, dan gaan je leidingen niet zo snel tikken omdat het temperatuurverschil veel kleiner is. Kan wel zijn dat je ketel een stuk langer moet stoken dan eerst, maar zolang dat op een laag pitje gaat, is het ook nog efficiënter.

Je probleem verdient misschien zijn eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
bazzzzzz schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:39:
[...]

ik heb gekozen voor de goedkoopste oplossing. Ik heb de vloerverwarmingspomp aangesloten via een hue smart plug. Door middel van IFTT kunnen tado en hue met elkaar praten.
Als het beneden nu warmer is dan 20.3 graden dan gaat de vloerverwarmingspomp uit. Hierdoor krijg ik het boven wel warm zonder dat er beneden een enorme overshoot is.

[Afbeelding]
Thanks, dat is wel nice!

Ik heb nu sinds vrijdag Tado in gebruik, maar ik weet het eerlijk gezegd niet. Eerst werd het echt bloedheet in de woonkamer, gezien de kamers boven bleven vragen. Op advies hier heb ik de zoneregelaars uitgezet en is dit verholpen.

Echter krijg ik sinds ik de zoneregelaars heb uitgezet hele gekke waardes:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN5-cIFrzSFStN1Bju3WH5gOtNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnfMHWgpg8FvLSfMwCdb3Vb4.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals jullie kunnen zien, ben ik nu van huis. De kamers boven, slaapkamer / kinderkamer etc. zouden op 17 graden moeten blijven, maar de temperaturen zijn allesbehalve 17 graden. Slaapkamer geeft 12.8 graden aan, maar dat slaat volgens mij nergens op (met zoneregelaar aan, zag ik wel normale waardes) --> Mijn huis is nog geen 10 jaar oud en goed geïsoleerd.

Hebben jullie een idee?

Wat ik me overigens afvraag, werkt het systeem nu ik zoneregelaar heb uitgeschakeld nu weer hetzelfde als met de Toon? Of moet ik het nog anders zien? --> Had voorheen geen thermosstaatkranen op mijn radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:37
Ik heb een tado v1 thermostaat van 2015. Doet het nog steeds naar tevredenheid en heb geen abonnement nodig voor de functionaliteit. Schiet ik er nog iets mee op als ik zou overstappen naar een v3+ ? Wat is het verschil eigenlijk? Het ding ziet er nogal hetzelfde uit namelijk.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
FrenzyFreak schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:04:
[...]

Pompsnelheid verlagen betekent ook dat de ketel hetzelfde vermogen in minder water stopt, dus krijg je heter water. Dat zorgt voor een groter verschil; van koude leidingen naar flink heet water, dan vererger je het probleem juist, schat ik..

De beste optie is om de maximale stooktemperatuur van de CV ketel zo laag mogelijk te zetten (waarmee je nog een warm huis krijgt), indien dat nog niet gebeurd is, met de huidige pompsnelheid.

Als jij je huis warm krijgt met 50 graden water en tado moduleert fatsoenlijk, dan gaan je leidingen niet zo snel tikken omdat het temperatuurverschil veel kleiner is. Kan wel zijn dat je ketel een stuk langer moet stoken dan eerst, maar zolang dat op een laag pitje gaat, is het ook nog efficiënter.

Je probleem verdient misschien zijn eigen topic.
ok interessante input. De reden dat ik het in dit topic gooide was omdat ik vermoedde dat Tado zelf wat van deze parameters controleerde, maar ik ga eerst maar even de installateurshandleiding van de Remeha nalezen dan. Thanks voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-10 08:36
Ik ben ff klaar met Tado, werkte mooi, maar de afgelopen dagen blijft hij verwarmen ondanks dat de temperatuur is bereikt. Na lager zetten van de temperatuur duurt het soms nog een half uur voor de ketel een keer afslaat.

Iemand anders ook deze ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
@Niet_Jan_Jaap Graag gedaan.

Hier kun je meer lezen over het verlagen van de aanvoertemperatuur:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:40:
Ik ben ff klaar met Tado, werkte mooi, maar de afgelopen dagen blijft hij verwarmen ondanks dat de temperatuur is bereikt. Na lager zetten van de temperatuur duurt het soms nog een half uur voor de ketel een keer afslaat.

Hoelang gebruik je het al? Heb je toevallig vloerverwarming?

Onthoud dat warmtevraag van Tado niet altijd gelijk staat aan het branden van de ketel.
RaymondD schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:55:
Ik heb een tado v1 thermostaat van 2015. Doet het nog steeds naar tevredenheid en heb geen abonnement nodig voor de functionaliteit. Schiet ik er nog iets mee op als ik zou overstappen naar een v3+ ? Wat is het verschil eigenlijk? Het ding ziet er nogal hetzelfde uit namelijk.
Apple HomeKit ondersteuning (via nieuwe Bridge). Nieuwe thermostaat heeft ook een bredere compatibiliteit. If it ain't broke, don't fix it ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-10 08:36
@FrenzyFreak gebruik het nu al 2maand, geen vloerverwarming.
Ik werk momenteel in dezelfde ruimte als de ketel en die is net heel even uitgeweest, maar staat nu alweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
bazzzzzz schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:39:
[...]

[Afbeelding]
Is er wel een andere route beschikbaar om het warme water rond te pompen als de radiatoren boven dicht zitten en de pomp uit staat? Je wil voorkomen dat de CV pomp het water je vloer door moet pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Laatst online: 16:47
hpmkruit schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:17:
[...]

Is er wel een andere route beschikbaar om het warme water rond te pompen als de radiatoren boven dicht zitten en de pomp uit staat? Je wil voorkomen dat de CV pomp het water je vloer door moet pompen.
Goed punt ja. De badkamer radiator die staat hier altijd 100% open. Op die manier wordt het boven nooit ijskoud dus dat is voor mijn jaren 30 huis prima. Voor een goed geïsoleerd huis is dit misschien onwenselijk maar omdat ik in de hal geen vloerisolatie heb compenseert dit prima voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
@MeneerKrab Heb je wanneer hij blijft stoken al eens bij "Care & Protect" gekeken? Hier kun je zien waar en hoeveel warmte er wordt gevraagd aan de ketel. Bijvoorbeeld:
  • Kantoor 22%
  • Woonkamer 86%
  • Slaapkamer 5%
In het Gas besparen topic dat ik zojuist noemde kun je ook teruglezen dat het niet zo erg is als de ketel lang staat te stoken. Zolang dit op een klein pitje gebeurd kan dit efficiënter zijn in het gas verbruik dan regelmatige korte, hete stookperiodes.

Echter, als jij de temperatuur lager zet en daarmee de warmtevraag bij "Care & Protect" weg is (kan een half minuutje duren voordat je die ziet afnemen), dan zou je ketel inderdaad moeten stoppen.
Protax schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:09:
[...]

Thanks, dat is wel nice!

Ik heb nu sinds vrijdag Tado in gebruik, maar ik weet het eerlijk gezegd niet. Eerst werd het echt bloedheet in de woonkamer, gezien de kamers boven bleven vragen. Op advies hier heb ik de zoneregelaars uitgezet en is dit verholpen.

Echter krijg ik sinds ik de zoneregelaars heb uitgezet hele gekke waardes:[Afbeelding]

Zoals jullie kunnen zien, ben ik nu van huis. De kamers boven, slaapkamer / kinderkamer etc. zouden op 17 graden moeten blijven, maar de temperaturen zijn allesbehalve 17 graden. Slaapkamer geeft 12.8 graden aan, maar dat slaat volgens mij nergens op (met zoneregelaar aan, zag ik wel normale waardes) --> Mijn huis is nog geen 10 jaar oud en goed geïsoleerd.

Hebben jullie een idee?

Wat ik me overigens afvraag, werkt het systeem nu ik zoneregelaar heb uitgeschakeld nu weer hetzelfde als met de Toon? Of moet ik het nog anders zien? --> Had voorheen geen thermosstaatkranen op mijn radiatoren.

Met "zoneregelaars uitgezet" bedoel je: De helpdesk heeft de warmtevraag van de radiatorknoppen uitgezet en dus passieve knoppen ervan gemaakt?

Dan zal je slaapkamer knop nu open staan en wachten tot de woonkamer warmte vraagt. Hij zal niet meer de ketel aansturen of je kamer op temperatuur houden.

Wat je wil is juist dat je vloerverwarming door een zoneklep wordt dichtgezet, zodat alle warmte naar boven gaat, waar het nodig is.
hpmkruit schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:17:
[...]

Bij de meeste vloerverwarmingsverdelers met eigen pomp zal het hete water door de verdeler van de aan- naar de afvoer stromen door het mengkanaal. Dat kun je ook goed voelen in de verdeler. Niet de netste oplossing, zoals een zoneklep met bypass, maar het werkt.

Mocht het toch niet goed rondgepompt worden, gaat je ketel snel genoeg in storing :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Protax
FrenzyFreak schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:27:
[...]

Met "zoneregelaars uitgezet" bedoel je: De helpdesk heeft de warmtevraag van de radiatorknoppen uitgezet en dus passieve knoppen ervan gemaakt?

Dan zal je slaapkamer knop nu open staan en wachten tot de woonkamer warmte vraagt. Hij zal niet meer de ketel aansturen of je kamer op temperatuur houden.

Wat je wil is juist dat je vloerverwarming door een zoneklep wordt dichtgezet, zodat alle warmte naar boven gaat, waar het nodig is.

[...]
Nee, dit heb ik zelf hier ingeregeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qWgT3-wz7EkCtfoMqllSW3cKQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuPqUMTZ9idlvbrMB6k1z9FT.jpg?f=fotoalbum_large

Voor alle ruimtes behalve de woonkamer (waar vloerverwarming zit).

Vraag me alleen af of ik dit nu ook nog moet doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTrD_rOl1kD0VALYSvGD6AvK3zE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ma1x2rzyjpMJj62NPjC2XkkK.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt op zich prima te werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcYzhWXWlb-EilTywP92YVD_uxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLp4JAOe3VMgRWqy3upOOwlr.jpg?f=fotoalbum_large

Behalve in de slaapkamer, daar geeft hij nu aan 11.8 graden (ramen zitten dicht), kantoor is iets warmer omdat daar wat apparatuur staat te draaien.

Ik snap gewoon niet, wat ik nu het best kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Protax schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:35:
[...]

Nee, dit heb ik zelf hier ingeregeld:
[Afbeelding]

Voor alle ruimtes behalve de woonkamer (waar vloerverwarming zit).

Vraag me alleen af of ik dit nu ook nog moet doen:
[Afbeelding]

Lijkt op zich prima te werken:
[Afbeelding]

Behalve in de slaapkamer, daar geeft hij nu aan 11.8 graden (ramen zitten dicht), kantoor is iets warmer omdat daar wat apparatuur staat te draaien.

Ik snap gewoon niet, wat ik nu het best kan doen :)
Dat is het verwachte gedrag met de instellingen die je nu hebt. De slaapkamer kan nu alleen warmer worden als de woonkamer te koud wordt, omdat de slaapkamer de ketel niet kan aansturen. Het alternatief is dat de knop in de slaapkamer dat wel doet, maar dan krijg je dus dat de woonkamer ook verder opwarmt, omdat er niets in je circuit de vloerverwarming afsluit. Zoals je hier in het topic ziet zijn daar creatieve oplossingen voor, zoals een thermostaatkraan met tado, of de pomp op basis van temperatuur uitschakelen. De enige juiste oplossing, en ook de enige die Tado ondersteunt, is een zoneklep toevoegen.
MeneerKrab schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:40:

Verwarmt de ketel ook daadwerkelijk of pompt deze alleen rond? En blijft je temperatuur gelijk of stijgt deze juist?
Pagina: 1 ... 27 ... 67 Laatste