Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06 14:06
Protax schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:35:
[...]

Nee, dit heb ik zelf hier ingeregeld:
[Afbeelding]

Voor alle ruimtes behalve de woonkamer (waar vloerverwarming zit).

Vraag me alleen af of ik dit nu ook nog moet doen:
[Afbeelding]

Lijkt op zich prima te werken:
[Afbeelding]

Behalve in de slaapkamer, daar geeft hij nu aan 11.8 graden (ramen zitten dicht), kantoor is iets warmer omdat daar wat apparatuur staat te draaien.

Ik snap gewoon niet, wat ik nu het best kan doen :)
Wat je nu hebt gedaan werkt waarschijnlijk niet helemaal zoals je zou verwachten.

De optie 'Geen zoneregelaar' zorgt ervoor dat je thermostaatknop nooit zal communiceren met de ketel. De communicatie met de ketel gebeurt enkel via de slimme thermostaat, deze krijgt normaliter van de knop te horen 'ik wil warm water' en geeft dit door aan de ketel. Maar met deze instelling krijgt je radiator enkel warm water als de zone waarin je thermostaat hangt (in jouw geval de woonkamer) ook om warmte vraagt, ongeacht of de slimme thermostaatknop open is omdat het niet warm genoeg is in die ruimte. Zodra je woonkamer warm is, zal de ketel uit gaan en warmen de radiatoren in de andere ruimte dus niet meer op (daarom is je slaapkamer niet warm, de woonkamer is tenslotte ruim boven de 19 graden en de cv ketel zal geen warmte leveren).

Om elke ruimte juist onafhankelijk van elkaar te kunnen verwarmen, dien je dus de slimme thermostaat aan te wijzen als zoneregelaar, zodat je cv ketel warmte aan je slaapkamer geeft, zonder de andere ruimtes te verwarmen. Om dan te zorgen dat de ruimte waar de thermostaat hangt niet aan gaat, zul je bijvoorbeeld een zoneklep voor je vloerverwarming moeten plaatsen, zodat deze ook afgesloten kan worden. Anders zal je woonkamer warm worden zodra je slaapkamer om warmte vraagt en zul je daar altijd een (grote) overshoot houden.

Lees dit: https://intercom.help/tad...ebaseerde-vloerverwarming . Jij hebt nu optie 1, maar zou moeten overstappen op optie 2 of 3.

[ Voor 9% gewijzigd door Craftop op 06-12-2021 15:28 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHoegee
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-10-2023
Twixie schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:33:
Ben hier al een hele tijd niet meer actief geweest. Op zich een goed teken, want betekende gewoon dat Tado gewoon werkt en ik er niet meer om moet kijken :).

Toch de laatste maanden 2 probleempjes mee.
1. De Tado app verliest constant de locatie op de iPhone X van mijn vrouw. Heb al in locatie-settings gekeken en daar gezet dat de app altijd de locatie mag opvragen, niet enkel bij gebruik van de app. Maar ook dat lijkt niet te helpen.
2. Ik heb regelmatig voor dat sommige radiatorknoppen connectie verliezen. Zie ik ook aan de temperatuur-grafieken die dan vol gaten zitten. Het vervelende is dat op dat moment die ruimte ook niet in te stellen is (app zegt dan "Geen externe toegang"). Batterijen vervangen helpt ook niet. Connecteren die knoppen met de centrale thermostaat of met de Tado bridge ?
Ik heb exact dezelfde 2 problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:22
Ik doe waarschijnlijk iets niet goed, of heb ergens iets niet goed ingesteld. Maar als ik nu via de app de temperatuur van een kamer verhoog, dan is dat automatisch voor 1 uur (zie de klok aftellen) maar ik wil dat hij dat doet tot de volgende verandering in het slimme schema. Ik weet niet beter dan dat je “vroeger” hier de keus voor had. Maar ik kan nu niet vinden waar ik dat zou moeten instellen. Wie weet het antwoord :-)

Gevonden (door gewoon op de site van Tado te zoeken)
Je moet dus op het pennetje klikken en dan de schuifregelaar verschuiven naar tot het volgende tijdsblok.
Ik zou het handiger vinden als ik kon instellen wat ik standaard wil als ik de temperatuur in de app aanpas.

[ Voor 24% gewijzigd door chippie777 op 06-12-2021 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-05 13:25
@chippie777 bij mij kan het via Settings -> Rooms & Devices -> Room aanklikken en dan "Manual Control on tado device.

Hier heb je de opties voor:

- Timer
- Until ended by user
- Until next automatic change.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 15:49
DynaSpan schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:27:
@chippie777 bij mij kan het via Settings -> Rooms & Devices -> Room aanklikken en dan "Manual Control on tado device.

- Timer
- Until ended by user
Ik vind die UI wijziging ook slecht aangezien die slider nu achter een knopje zit ipv dat hij meteen zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:24
MitchellHearth schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:31:
[...]

Ik heb toen contact gehad met het technische team van Tado. Na wat navraag vertelden ze mij dat Tado niet compatibel is met de Aurea.

Uiteindelijk heb ik overigens een Remeha Elga Ace genomen. Ten eerste omdat dat wél met Tado werkt (ook niet altijd even goed trouwens). Maar vooral omdat ik toen bar weinig kon vinden over de Aurea (geen ervaringen, niks over instelmogelijkheden etc). Vond het wel een interessant ding :)
Ik werk nu al een jaar met volle tevredenheid met Tado (ingewikkeld oud huis met verschillende zones) icm mijn Intergas HRE.
Ik heb zojuist de Elga 6kw besteld welke in week 3 wordt geleverd. Ik heb contact gehad met Remeha en ze zeggen dat ik de Tado alleen aan/uit kan schakelen met de Elga. ze hebben liever dat ik de E-twist thermostaat koop maar deze werkt niet met zones.

Heb jij de Tado modulerend aangesloten op de Elga of aan/uit? Ik hoor er veschillende verhalen over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-06 22:43
BlueSS50 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:39:
[...]

Ik werk nu al een jaar met volle tevredenheid met Tado (ingewikkeld oud huis met verschillende zones) icm mijn Intergas HRE.
Ik heb zojuist de Elga 6kw besteld welke in week 3 wordt geleverd. Ik heb contact gehad met Remeha en ze zeggen dat ik de Tado alleen aan/uit kan schakelen met de Elga. ze hebben liever dat ik de E-twist thermostaat koop maar deze werkt niet met zones.

Heb jij de Tado modulerend aangesloten op de Elga of aan/uit? Ik hoor er veschillende verhalen over...
Dat heb ik ook wel eens gehoord. Ik heb hem vooralsnog gemoduleerd aangesloten (OpenTherm). Tado raadt af om aan/uit te doen omdat je dan alle 'slimmigheid' verliest. Echter, volgens mij moet die slimmigheid niet door Tado geregeld worden maar door de Elga (bijvoorbeeld door het volgen van een stooklijn).

Ik ben nog wel van plan eens hiermee te experimenteren en te kijken of dit nog wat winst oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:24
MitchellHearth schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:42:
[...]

Dat heb ik ook wel eens gehoord. Ik heb hem vooralsnog gemoduleerd aangesloten (OpenTherm). Tado raadt af om aan/uit te doen omdat je dan alle 'slimmigheid' verliest. Echter, volgens mij moet die slimmigheid niet door Tado geregeld worden maar door de Elga (bijvoorbeeld door het volgen van een stooklijn).

Ik ben nog wel van plan eens hiermee te experimenteren en te kijken of dit nog wat winst oplevert.
Klopt. de slimmigheid in deze zit m volgens Remeha in de Elga. Maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat als er een lage warmtevraag is door bijvoorbeeld koude in een LT ruimte dat er dan zachttjes wordt gestookt door de Elga. Bij aan/uit zal de Elga vol aan gaan en pas als het retourwater terug is terugschakelen.

Welke home assistant gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
DynaSpan schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:27:

- Timer
- Until ended by user
Dat geldt alleen voor een temperatuur instelling op de radiator knop zelf. Niet voor een verandering van temperatuur in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
com2,1ghz schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:30:
[...]

Ik vind die UI wijziging ook slecht aangezien die slider nu achter een knopje zit ipv dat hij meteen zichtbaar is.
Inderdaad dit is voor mij geen handige manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:22
Cap schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:40:
[...]

Het hele idee van zones is niet (alleen) de juiste warmte op de juiste plek, maar daarbij vooral niet verwarmen waar het niet nodig is. :) Dus "ik vind het nergens te warm of te koud" is niet voor iedereen 't enige criterium. De radiatorknoppen in de juiste verhouding instellen zodat elke kamer goed op temperatuur is, daar heb je idd geen zones voor nodig.

Geen warmte op de plek waar het op dat moment niet nodig is betekent energie besparen. ;)

Natuurlijk houdt dat voor het beste effect ook een deur(en) dicht van ruimtes die op dat moment warm gestookt worden of juist koud gelaten. Iemand die de deuren van alle ruimtes open heeft en steeds zijn huis als geheel comfortabel warm wil stoken heeft inderdaad geen behoefte aan zones. Maar die verbruikt natuurlijk ook meer dan wanneer ie gericht zou stoken. Hoe minder de isolatie van de woning, hoe groter dat verschil wordt.
Dat begrijp ik, maar met de deuren dicht trekt onze onze mechanische ventilatie eventuele koude lucht uit de slaapkamers (waar se ventilatieroosters zitten) de woning rest van de woning in. Die rest is 1 grote ruimte die dan verwarmd wordt door de vloerverwarming van de woonkamer en keuken. Ik vraag me dus af of het niet juist contra-productief is als ik de tadoknoppen laat ingrijpen op de slaapkamers. Maar heb het antwoord denk ik pas als ik het probeer ;)

Wat me ook bezighoudt is of 1 slaapkamer even verwarmen niet inefficiënt is omdat de ketel een fors minimumvermogen heeft (hebben een vrij forse CW6 ketel hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-06 15:22
Hoi! Ik overweeg een Tado systeem in huis, en heb nog wat twijfels (of zoek teveel bevestiging) bij het volgende plan:

Huidige situatie:
  • Woning met stadswarmte-aansluiting
  • Centrale klokthermostaat in de woonkamer, deze stuurt een Honeywell VC8015 tweewegklep aan op de toevoer van de stadsverwarming
  • Alle radiatoren in de woning zijn voorzien van een thermostatische kraan. Op twee na zijn dit allemaal Oventrop Uni L kranen, de overige twee zijn van het merk Danfoss met een mij onbekend type.
Ons probleem:
De combinatie van een centrale thermostaat die de klep aanstuurt en thermostatische kranen op de radiatoren werkt niet lekker voor ons. Zodra de woonkamer warm is wordt de klep gesloten, terwijl de bovenverdieping niet voldoende tijd krijgt om ook op te warmen. Het nut van de thermostatische kranen op de radiatoren ontgaat mij hierdoor ook.

Overwogen oplossing:
Het liefst hebben wij een oplossing waarmee wij per ruimte de temperatuur kunnen regelen, dus dit lijkt mij een oplossing waar de thermostatische kranen de temperatuurvraag regelen, mogelijk zonder een klep die de boel te vroeg afsluit.

Tado radiatorknoppen lijken mij de juiste oplossing, en volgens de compatibiliteitslijst zijn ze met een adapter op onze radiatoren aan te sluiten. Met 8 radiatoren in huis zou dit gelijk een flinke duit zijn. Dit loopt dan wel in de kosten, en waar ik dan nog twijfel is:
  • de noodzaak van een losse thermostaat in bv de woonkamer (waar we 2 radiatoren hebben aan beide uiteinden)
  • De noodzaak of het nut van de tweewegklep op de aanvoer van de stadswarmte. Voegt deze iets toe, of is die gewoon permanent open te zetten en kunnen we de Tado knoppen het werk laten doen? Of kunnen we deze laten aansturen/openen als bijvoorbeeld een bovenverdieping-radiator warmte wil hebben? Kortom: Hoe werkt zo'n bestaande tweewegklep met een Tado setup?
  • Ben ik straks afhankelijk van een internetdienst om de Tado knoppen op afstand te bedienen, of kan dit ook " lokaal" via HomeKit of HomeAssistant? Of via VPN van buitenshuis?
Ik heb bovenstaande vraag ook bij een aantal installateurs neergelegd (want ik moet toch nog ergens een radiator laten vervangen), maar deze community geeft me altijd een goede second opinion en sanity-check. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door dutchminator op 06-12-2021 23:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:21
Twixie schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:33:
Ben hier al een hele tijd niet meer actief geweest. Op zich een goed teken, want betekende gewoon dat Tado gewoon werkt en ik er niet meer om moet kijken :).

Toch de laatste maanden 2 probleempjes mee.
1. De Tado app verliest constant de locatie op de iPhone X van mijn vrouw. Heb al in locatie-settings gekeken en daar gezet dat de app altijd de locatie mag opvragen, niet enkel bij gebruik van de app. Maar ook dat lijkt niet te helpen.
2. Ik heb regelmatig voor dat sommige radiatorknoppen connectie verliezen. Zie ik ook aan de temperatuur-grafieken die dan vol gaten zitten. Het vervelende is dat op dat moment die ruimte ook niet in te stellen is (app zegt dan "Geen externe toegang"). Batterijen vervangen helpt ook niet. Connecteren die knoppen met de centrale thermostaat of met de Tado bridge ?
CC: @FrankHoegee
  1. Worden alle achtergrondapps continue afgesloten/weggeswiped of laat zij ze gewoon aan staan? Vroeger kon dat nog wel eens een probleem zijn, tegenwoordig heb ik wel eens bij de vrouw eenmalig Tado opnieuw moeten openen na een iOS update.
  2. Externe toegang loopt altijd via de Bridge, ook de statistieken online dus. Het klinkt vreemd, maar sommigen hebben dit in het verleden opgelost door de Bridge rechtop te hangen/zetten. En natuurlijk net als bij een wifi antenne kan zorgen voor zoveel mogelijk vrije ruimte eromheen helpen.
chippie777 schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:26:
[...]

Dat geldt alleen voor een temperatuur instelling op de radiator knop zelf. Niet voor een verandering van temperatuur in de app.
Klopt, de app pakt na handmatige wijziging je laatst gekozen instelling opnieuw. Hij onthoud dit per kamer. Dus als je eenmalig overal volgende schemawijziging pakt, zal hij dat daarna ook weer doen.
cryptapix schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:38:
[...]

Dat begrijp ik, maar met de deuren dicht trekt onze onze mechanische ventilatie eventuele koude lucht uit de slaapkamers (waar se ventilatieroosters zitten) de woning rest van de woning in. Die rest is 1 grote ruimte die dan verwarmd wordt door de vloerverwarming van de woonkamer en keuken. Ik vraag me dus af of het niet juist contra-productief is als ik de tadoknoppen laat ingrijpen op de slaapkamers. Maar heb het antwoord denk ik pas als ik het probeer ;)

Wat me ook bezighoudt is of 1 slaapkamer even verwarmen niet inefficiënt is omdat de ketel een fors minimumvermogen heeft (hebben een vrij forse CW6 ketel hangen).
De koude lucht die de ventilatie trekt valt wel mee, ventileren blijft natuurlijk ontzettend belangrijk.

Slechts 1 slaapkamer verwarmen gebeurt net als de woonkamer modulerend, dus tenzij het verschil veel te groot is, zal de ketel niet 100% stoken. Daarnaast stookt vloerverwarming vaak laag en lang, en kan het verwarmen van de slaapkamer tevens overlap met andere ruimtes hebben (lees: woonkamer/keuken). Een ketel hoeft tegelijkertijd niet zo lang te stoken voor 1 verwarming.

Het grootste voordeel; Je kunt exact in de app zien hoevaak en ongeveer hoeveel vraag voor warmte er was uit die kamers. Na een tijdje zie je dus wel of het zin had om de knoppen aan te schaffen, of niet. >:)
dutchminator schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:44:
...
Overwogen oplossing:
Het liefst hebben wij een oplossing waarmee wij per ruimte de temperatuur kunnen regelen, dus dit lijkt mij een oplossing waar de thermostatische kranen de temperatuurvraag regelen, mogelijk zonder een klep die de boel te vroeg afsluit.

Tado radiatorknoppen lijken mij de juiste oplossing, en volgens de compatibiliteitslijst zijn ze met een adapter op onze radiatoren aan te sluiten. Met 8 radiatoren in huis zou dit gelijk een flinke duit zijn. Dit loopt dan wel in de kosten, en waar ik dan nog twijfel is:
  • de noodzaak van een losse thermostaat in bv de woonkamer (waar we 2 radiatoren hebben aan beide uiteinden)
  • De noodzaak of het nut van de tweewegklep op de aanvoer van de stadswarmte. Voegt deze iets toe, of is die gewoon permanent open te zetten en kunnen we de Tado knoppen het werk laten doen? Of kunnen we deze laten aansturen/openen als bijvoorbeeld een bovenverdieping-radiator warmte wil hebben? Kortom: Hoe werkt zo'n bestaande tweewegklep met een Tado setup?
  • Ben ik straks afhankelijk van een internetdienst om de Tado knoppen op afstand te bedienen, of kan dit ook " lokaal" via HomeKit of HomeAssistant? Of via VPN van buitenshuis?
Ik heb bovenstaande vraag ook bij een aantal installateurs neergelegd (want ik moet toch nog ergens een radiator laten vervangen), maar deze community geeft me altijd een goede second opinion en sanity-check. _/-\o_
  1. Er is geen noodzaak voor een losse thermostaat in de woonkamer, zolang je met knoppen de kamer comfortabel en egaal verwarmd krijgt. Een losse draadloze thermostaat toevoegen kan altijd nog, deze zal midden in de kamer nauwkeuriger de temperatuur meten die jij voelt, dan de knoppen naast de radiator.
  2. Die klep lekker laten zitten, het liefst zet je hem in de lente handmatig dicht en in de herfst bewust open, zodat je geen onverwachte kosten maakt. Altijd een goed idee bij stadsverwarming.
  3. In huidige opstellingen regelt een zoneklep warmtetoevoer voor een bepaalde zone (bv zoneklep vloerverwarming onderverdieping, gekoppeld aan een thermostaat). Jij wil eigenlijk dat hij reageert op alle zones. Ik weet niet of Tado die aansturing ondersteunt. Volgens mij is die aansturing voor jou overbodig.
  4. Op afstand bedienen kan altijd via de Tado app. Automatische geofencing wanneer je de deur uit gaat is bij Tado v3+ alleen middels een betaald abonnement. Maar als Tweaker kun je ook geofencing via HomeAssistant knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-06 14:11
nirgilis schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:20:
[...]
Verwarmt de ketel ook daadwerkelijk of pompt deze alleen rond? En blijft je temperatuur gelijk of stijgt deze juist?
De ketel blijft verwarmen, brandt constant. Hij pompt ook rond want er is 1 radiator die niet goed ontlucht kan worden welke wat borrelt.
Temperatuur wordt hoger (overdags ingesteld op 18,5) tot ik hem handmatig op bv 18graden zet. Dan pas slaat de ketel af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdlGlsh_pgBtDNTQdoLlLiWQt-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCVBATp5pVRaVKSsov8kpztQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMZKd1u1rwvSFc3qbe86DdhGwg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNFBv0lyadFm2JrFlyWjpmEy.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 45% gewijzigd door MeneerKrab op 07-12-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:17
nu een klein jaar tado gebruiker. in twee ruimtes, de woonkamer en een kamer boven. werkte opzich prima, maar in de woonkamer eerst geen knoppen, dus boven warm willen hebben = beneden sauna.

sindskort beneden op alle radiatoren in de woonkamer (3x) een tado knop. nu het volgende probleem: boven wordt er niet verwarmd zolang er beneden geen warmtevraag is. zoneregelaar van de ruimte boven staat op de thermostaat beneden, die de ketel (nefit trendline) aanstuurt.

ik ben al even alle instellingen door geweest, maar kan zo niets vinden.. op de community van tado wel twee vergelijkebare vragen voorbij zien komen, maar zonder duidelijk antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
MeneerKrab schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:56:
[...]

De ketel blijft verwarmen, brandt constant. Hij pompt ook rond want er is 1 radiator die niet goed ontlucht kan worden welke wat borrelt.
Temperatuur wordt hoger (overdags ingesteld op 18,5) tot ik hem handmatig op bv 18graden zet. Dan pas slaat de ketel af.
[Afbeelding][Afbeelding]
De grafiek ziet eruit alsof hij de kamer met moeite op temperatuur krijgt en alsof de kamer snel weer warmte verliest.

Het zou ook kunnen dat een groot deel van de warmte je kamer niet eens bereikt...? Lucht in de leidingen zou dit kunnen veroorzaken. Als de waterdruk hoog genoeg is, kun je even alle radiatoren dichtdraaien behalve die met lucht. Even flink door laten pompen om de lucht naar een andere plek te duwen. Misschien alleen nog een andere radiator openzetten die wel goed te ontluchten is. Daarna weer bijvullen als de druk gezakt is en opnieuw ontluchten.

Heb je een ouder, slecht geïsoleerd huis? Mijn kantoor is ook slecht geïsoleerd door groot glasoppervlak (oud dubbelglas), noordzijde woning. Maar wanneer de kamer op temperatuur is, houdt hij hem daar stabiel. Tweede piek rond 10.00 uur is manueel ingrijpen van 19 > 20 graden. Na stoppen met stoken zie je ook een hevige terugval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbf2-Ma61SqWwdQabUT9MoCv1rU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rR7cbE0YUtlQijBiWgvpQZO4.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer de thermostaat / radiatorknoppen niet snel genoeg de temperatuur bereiken, of weten dat de kamer snel weer afkoelt, zie je in de grafieken vaak dat Tado een overshoot van 0,5 graden toepast om wat langer op temperatuur te blijven.

Ik snap dat je je irriteert aan de looptijd van de ketel, ik zou ook niet naast mijn CV willen zitten. Maar ik krijg vooral het gevoel dat je wil bereiken dat je ketel minder lang stookt vanwege de overlast, in plaats van dat je die ruimte op 18,5 graden wil houden. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Kan ik de bedrade thermostaat ook beveiligen met een kinderslot? Af en toe krijgen wij bezoek van familieleden die vinden dat het te koud is, dan staat dat ding ineens op 25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:27
Je kan de unit er zo afklikken toch? Ik weet eerlijk gezegd niet of de werking dan ook stopt of dat het door de bridge wordt afgehandeld.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:42

Haan

dotnetter

Of je familieleden opvoeden? Het zou bij mij niet eens in m'n hoofd opkomen om in het huis van iemand anders aan de thermostaat te zitten.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:36

GVR

Voggy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:41:
Kan ik de bedrade thermostaat ook beveiligen met een kinderslot? Af en toe krijgen wij bezoek van familieleden die vinden dat het te koud is, dan staat dat ding ineens op 25 graden.
Gewoon een regeltje instellen in je domotica, als setpoint > 21 dan setpoint := 21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
GVR schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:09:
[...]

Gewoon een regeltje instellen in je domotica, als setpoint > 21 dan setpoint := 21
Ik denk dat het inderdaad zoiets gaat worden ja. Maar kinderslot zoals op die radiatorknoppen zou wel mooie functie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cryptapix schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:38:
[...]

Duidelijk Als je een situatie hebt dat de lucht in de verschillende kamers onderling flink gecirculeerd wordt en dat verder ook niet is in te stellen (niet in slaapkamer = niet verwarmen en niet circuleren) dan gaat zonering inderdaad weinig opleveren, laat staan variable Tado knoppen met schema's. Wat je dan eerder wilt bereiken is een constante, goede verhouding tussen de kamers. Dat doet me echt denken aan klassieke thermostaatknoppen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 07-12-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-06 14:11
FrenzyFreak schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:09:
[...]

De grafiek ziet eruit alsof hij de kamer met moeite op temperatuur krijgt en alsof de kamer snel weer warmte verliest.

Het zou ook kunnen dat een groot deel van de warmte je kamer niet eens bereikt...? Lucht in de leidingen zou dit kunnen veroorzaken. Als de waterdruk hoog genoeg is, kun je even alle radiatoren dichtdraaien behalve die met lucht. Even flink door laten pompen om de lucht naar een andere plek te duwen. Misschien alleen nog een andere radiator openzetten die wel goed te ontluchten is. Daarna weer bijvullen als de druk gezakt is en opnieuw ontluchten.

Heb je een ouder, slecht geïsoleerd huis? Mijn kantoor is ook slecht geïsoleerd door groot glasoppervlak (oud dubbelglas), noordzijde woning. Maar wanneer de kamer op temperatuur is, houdt hij hem daar stabiel. Tweede piek rond 10.00 uur is manueel ingrijpen van 19 > 20 graden. Na stoppen met stoken zie je ook een hevige terugval.

Wanneer de thermostaat / radiatorknoppen niet snel genoeg de temperatuur bereiken, of weten dat de kamer snel weer afkoelt, zie je in de grafieken vaak dat Tado een overshoot van 0,5 graden toepast om wat langer op temperatuur te blijven.

Ik snap dat je je irriteert aan de looptijd van de ketel, ik zou ook niet naast mijn CV willen zitten. Maar ik krijg vooral het gevoel dat je wil bereiken dat je ketel minder lang stookt vanwege de overlast, in plaats van dat je die ruimte op 18,5 graden wil houden. Klopt dat?
Het is een ouder huis met dubbelglas (2 grote ramen) in de woonkamer en convectorputten. Misschien komt het ook doordat het kouder wordt dat hij er nu langer overdoet.

Er staan 2 radiatoren open op de bovenverdieping omdat de andere 3 defect zijn (knoppen zijn lek, moeten nog vervangen) helaas, oud huis, los halen en weer vastdraaien heeft daar voor gezorgd.

Ik moet nog eens de aanvoer naar de woonkamer controleren of deze de juiste warmte krijgt van wat er uit de ketel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-06 12:27
Heeft ieder lid van het gezin best een tado account? Ik heb nu een account aangemaakt voor mezelf. Ik heb mijn vrouw dan uitgenodigd maar zij heeft gewoon met mijn account gegevens ingelogd.

Vooral van belang voor de registratie van afwezigheid is dat uiteraard van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het maakt helemaal niets uit, misschien op het verwijderen van de hele woning / opheffen van het Tado account na.

Uitgenodigde gebruikers (andere mailadressen dus dan die van het Tado account) kunnen dus ook alle instellingen wijzigen, schema's aanmaken en apparaten toevoegen. Er zijn (helaas) geen rechten instelbaar voor gebruikers.

Dus ja, als je niet bent dat je vrouw je hele woning gaat verwijderen kan je haar net zo goed onder jouw account in laten loggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 07-12-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:30
FrenzyFreak schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:27:
@MeneerKrab Heb je wanneer hij blijft stoken al eens bij "Care & Protect" gekeken? Hier kun je zien waar en hoeveel warmte er wordt gevraagd aan de ketel. Bijvoorbeeld:
  • Kantoor 22%
  • Woonkamer 86%
  • Slaapkamer 5%
Dude! Deze feature is echt onderbelicht, zojuist een auto-assist abonnement afgesloten voor inzicht in deze %.

Thanks for sharing.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Voggy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:41:
Je kunt in de kamerinstelling de manuele input op een timer zetten van 5 minuten, zodat hij daarna weer direct het schema hervat. Dit was de oplossing voor kinderbeveiliging in de app zat.

Wel even schittermodus uitzetten, anders valt het op ;)
Sphinkx schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:08:
Heeft ieder lid van het gezin best een tado account? Ik heb nu een account aangemaakt voor mezelf. Ik heb mijn vrouw dan uitgenodigd maar zij heeft gewoon met mijn account gegevens ingelogd.

Vooral van belang voor de registratie van afwezigheid is dat uiteraard van belang.
De registratie van het apparaat is van belang voor afwezigheid. Aan welke account dat hangt, maakt niet uit. Mijn Android telefoon en mijn iPad zijn aangemeld en geregistreerd, maar de locatie van de telefoon bepaalt aan-/afwezigheid.
S0epkip schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:50:
[...]
Dude! Deze feature is echt onderbelicht, zojuist een auto-assist abonnement afgesloten voor inzicht in deze %.

Thanks for sharing.
De goedkoopste oplossing is gewoon HomeAssistant met de Tado plugin de gegevens laten loggen, als je geen abo wilt. :X
MeneerKrab schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:56:
... Misschien komt het ook doordat het kouder wordt dat hij er nu langer overdoet. ...
Dat is bij mij zeker ook merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-06 19:22
tado schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:21:
[...]

Atag WiZe maakt gebruik van zet Atag Z-protocol.
Het Atag Z-protocol is niets anders dan OpenTherm met de speciale ATAG Vendor ID (zodat ATAG kan forceren dat mensen een ATAG thermostaat gebruiken en niet zomaar een ander merk OpenTherm thermostaat)

U kunt dit Atag vendor ID niet zelf op uw tado zetten. Daar kan onze support bij helpen.
@tado

Afgelopen week mijn Atag One vervangen door Tado. De Tado is niet direct op de (blauwe) BUS van de Atag i36ec aangeloten zoals de Atag One, maar via de OT-LPA (OpenThem Low Power Adapter) die ik er tussen heb geplaatst.

Is dit de beste manier om de Tado op de Atag i36ec aan te sluiten? Of kan dit ook zonder de OT-LPA er tussen?

Is het nog nodig om de Atag vendor ID op de Tado te zetten zoals hierboven beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Laatst online: 13-06 23:37
tado schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:48:
[...]

De mallen waar het plastic voor de tado Slimme Radiatorknoppen in gespoten word zijn over de jaren heen iets aangepast.

In sommige VA02 zullen de dikkere Ladda's 2450 passen, maar niet in allemaal.

Daarom adviseren we in ons artikel ook alleen de: Panasonic Eneloop AA 1900 mAh NiMH
https://support.tado.com/...paraten-hoe-vervang-ik-ze

Die passen namelijk in elke VA02 (omdat ze iets dunner zijn).

En als toevoeging: De normale Alkaline AA niet-oplaadbare batterijen zijn nog dunner dan die Eneloop 1900's
Ik heb deze batterijen een hele poos geleden gekocht en het valt mij op dat sommige radiatorknoppen al na ongeveer 2 dagen aangeven dat de batterijen vervangen moeten worden.
Als ik de batterijen meet, dan geven ze nog 1.26/1.27 volt. Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:30
golles schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:57:
[...]

Ik heb deze batterijen een hele poos geleden gekocht en het valt mij op dat sommige radiatorknoppen al na ongeveer 2 dagen aangeven dat de batterijen vervangen moeten worden.
Als ik de batterijen meet, dan geven ze nog 1.26/1.27 volt. Doe ik iets fout?
Heb je wel de VA02 radiatorknoppen?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomono schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:23:
[...]

@tado

Afgelopen week mijn Atag One vervangen door Tado. De Tado is niet direct op de (blauwe) BUS van de Atag i36ec aangeloten zoals de Atag One, maar via de OT-LPA (OpenThem Low Power Adapter) die ik er tussen heb geplaatst.

Is dit de beste manier om de Tado op de Atag i36ec aan te sluiten? Of kan dit ook zonder de OT-LPA er tussen?

Is het nog nodig om de Atag vendor ID op de Tado te zetten zoals hierboven beschreven?
Deze OT-LPA adapter is niet voor Wize Thermostaten gedacht, maar voor algemene OpenTherm thermostaten.

Dit is de beste manier voor tado om uw ketel aan te sturen.
Een Vendor ID is volgens mij niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Laatst online: 13-06 23:37
S0epkip schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:02:
[...]

Heb je wel de VA02 radiatorknoppen?
Hoe kan ik dat zien?

Ik zie wel dat 4 knoppen Firmware: 91.1 hebben en de andere 4 Firmware: 93.1
Die met de lagere versie klagen over de batterij, dus dat zou kunnen dat die niet VA02 zijn

Edit: volgens home assistant zijn ze allemaal VA02

[ Voor 6% gewijzigd door golles op 08-12-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuhhh020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
Misschien al meerdere malen voorbij gekomen maar dien je tegenwoordig nou nog te betalen voor de automatische geofencing functie ?
Heb vandaag een V3+ versie besteld en las ergens in een review dat die betaalfunctie tegenwoordig gratis zou zijn...klopt dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-06 14:24
Bartjuhhh020 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:56:
Misschien al meerdere malen voorbij gekomen maar dien je tegenwoordig nou nog te betalen voor de automatische geofencing functie ?
Heb vandaag een V3+ versie besteld en las ergens in een review dat die betaalfunctie tegenwoordig gratis zou zijn...klopt dat
Helaas, nog steeds 3 euro per maand. Met de huidige gasprijzen een no-brainer. 1 dag vergeten de verwarming uit te zetten en je hebt het er uit. En in de zomer is het niet nodig dus dat scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover87
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-04 13:32

rover87

Symfony Developer

Weet iemand waarom mijn tado bij verwarming stand I van III de ketel niet aankrijgt? Pas bij II schakelt mijn Intergas Combi Kompakt op de opgegeven opentherm instelling in. Nu heb ik vloerverwarming en als de tado verspringt van I naar II dan is de temperatuur al vaak te veel gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
tado schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:05:
[...]

Deze OT-LPA adapter is niet voor Wize Thermostaten gedacht, maar voor algemene OpenTherm thermostaten.

Dit is de beste manier voor tado om uw ketel aan te sturen.
Een Vendor ID is volgens mij niet nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vuzT1UaJBO1m0XYmHZrgQL9t4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzAcbSR19oVjrt8V0cN7ASYn.jpg?f=fotoalbum_large

De installatiehandleiding van de Atag OT-LPA zegt iets anders over de Wize. Daar staat dat deze juist ook met de Wize gebruikt moet worden. Maar goed, Tado inmiddels via de OT-LPA aangesloten.

[ Voor 34% gewijzigd door Tomono op 09-12-2021 03:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:21

amphora

Websites & Fotografie

Ik heb steeds vaker dat de radiator knop in de slaapkamer geen verbinding kan maken met de bridge, batterijen onlangs ook al vervangen. Afstand tot bridge is ca. 12 meter maar wel met een badkamer er tussen en nog drie enkelsteens muren (benedenwoning), zou geen probleem mogen zijn toch?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomono schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:07:
[...]

[Afbeelding]

De installatiehandleiding van de Atag OT-LPA zegt iets anders over de Wize. Daar staat dat deze juist ook met de Wize gebruikt moet worden. Maar goed, Tado inmiddels via de OT-LPA aangesloten.
Ja, maar ook voor andere fabrikanten. Dus de Vendor ID is niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Afgelopen nacht de tweede nacht dat ik Tado in gebruik heb. Alleen nog de thermosstaat, nog geen radiatorknoppen.

Bij het opstellen van het schema heb ik Vroege start aangezet. De eerste nacht begon Tado al heel vroeg in de nacht met verwarmen, waardoor de gewenste temperatuur al drie uur eerder was bereikt.

Afgelopen nacht lijkt het wel of Vroege start helemaal niet heeft gewerkt.

Is Tado nu aan het leren wanneer Vroege start moet starten?

[ Voor 25% gewijzigd door Tomono op 09-12-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Tomono schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:20:
Afgelopen nacht de tweede nacht dat ik Tado in gebruik heb. Alleen nog de thermosstaat, nog geen radiatorknoppen.

Bij het opstellen van het schema heb ik Vroege start aangezet. De eerste nacht begon Tado al heel vroeg in de nacht met verwarmen, waardoor de gewenste temperatuur al drie uur eerder was bereikt.

Afgelopen nacht lijkt het wel of Vroege start helemaal niet heeft gewerkt. Tado is pas gaan verwarmen per starttijd schema in plaats van eerder om de gewenste temperatuur dan te hebben bereikt.

In Home Assistant heb ik de Tado integratie geconfigureerd en daar lees ik dat Early start uit staat, terwijl de Tado app en website beide laten zien dan Vroege start aan staat.

Wie weet wat er aan de hand is?
Vroege start is al jaren stuk... Ipv van te fixen of de optie te verwijderen besloot Tado maar helemaal niets te doen...

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
amphora schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:22:
[...]

Vroege start is al jaren stuk... Ipv van te fixen of de optie te verwijderen besloot Tado maar helemaal niets te doen...
Meen je niet?

Daarmee kan je toch juist zuiniger stoken? Althans dat is wat mijn Atag One thermossstaat altijd aangaf. Daar kon je zelfs nog instellen of de Vroege start geheel automatisch was of max 1,2 of 3 uur van te voren.

@tado Wanneer wordt dit opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craftop
  • Laatst online: 24-06 14:06
Tomono schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:27:
[...]

Meen je niet?

Daarmee kan je toch juist zuiniger stoken? Althans dat is wat mijn Atag One thermossstaat altijd aangaf. Daar kon je zelfs nog instellen of de Vroege start geheel automatisch was of max 1,2 of 3 uur van te voren.

Ik gebruk het niet, maar zet juist de tijd waarop het warm moet zijn een uurtje naar voren, zodat het systeem iets eerder aan gaat. Dus als ik om 7 uur wil douchen, om 6 uur de verwarming aan. Eerlijk gezegd is dit een vrij makkelijke manier en maakt 'vroege start' geheel overbodig.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:07
Tomono schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:27:
[...]

Meen je niet?

Vroege start werkt voor mij op de thermostaat wel, alleen moet je het idd niet op de knoppen aan zetten, die optie moeten ze idd verwijderen. Ik denk dat ie dat moet leren. Bij mij gaat ie nu ongeveer 45 minuten eerder aan dan ingesteld. Maar ik heb s morgens ook 2 schema's achter elkaar gezet. Eerste uur temperatuur iets lager, om rustig te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Idd. Ik gebruik hetzelfde systeem. In de week sta ik meestal op rond hetzelfde uur. Dus verwarming in badkamer springt half uurtje ervoor reeds op. Werkt zonder probleem en is volgens mij identiek hetzelfde als een vroege start...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Craftop schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:40:
[...]

Ik gebruk het niet, maar zet juist de tijd waarop het warm moet zijn een uurtje naar voren, zodat het systeem iets eerder aan gaat. Dus als ik om 7 uur wil douchen, om 6 uur de verwarming aan. Eerlijk gezegd is dit een vrij makkelijke manier en maakt 'vroege start' geheel overbodig.
Volgens Atag zou de ketel zuiniger zijn als je van te voren langzaam begint met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Sphinkx schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:43:
Idd. Ik gebruik hetzelfde systeem. In de week sta ik meestal op rond hetzelfde uur. Dus verwarming in badkamer springt half uurtje ervoor reeds op. Werkt zonder probleem en is volgens mij identiek hetzelfde als een vroege start...
Vroege start van de Atag One werkt door eerder te verwarmen met met een laag vermogen. Dit zou zuiniger moeten zijn dan de verwarming op een uur of half uur eerder in te stellen. Had gehoopt met Tado op deze manier ook zuiniger te kunnen stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nirgilis schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:01:
[...]

Helaas, nog steeds 3 euro per maand. Met de huidige gasprijzen een no-brainer. 1 dag vergeten de verwarming uit te zetten en je hebt het er uit. En in de zomer is het niet nodig dus dat scheelt weer.
Tenzij je natuurlijk nooit vergeet de verwarming uit te zetten. Ik zou er dus persoonlijk zeker geen abonnement voor over hebben, YMMV. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 09-12-2021 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Craftop schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:40:
[...]

Idee van een slimme thermostaat is juist dat deze kan berekenen/inschatten wanneer de verwarming aan zou moeten. Stel ik wil het om 8 uur warm hebben dan is een half uur van te voren misschien voldoende maar in de winter als het echt koud is (slecht geïsoleerd oud huis hier) misschien wel 1,5 uur. En zonder slimme vroege start functie zou je voor maximale comfort dan altijd 1,5 uur van te voren de verwarming aan moeten zetten (ok, iets minder als je een beetje verstandig doet). Met een goede vroege start kan je besparen. En Tado adverteert met besparen maar in de praktijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Cap schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:51:
[...]

Tenzij je natuurlijk nooit vergeet de verwarming uit te zetten. Ik zou er dus persoonlijk zeker geen abonnement voor over hebben, YMMV. ;)
Zonder abo kan krijg je ook nog een push bericht als je de deur uit gaat. Maar toch vind ik het zelf wel de 24 euro per jaar waard (2 euro per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Cap schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:51:
[...]

Abonnoment lijkt voor mij ook overbodig. Aanwezig/afwezig/temp instellen via Home Assistant en meldingen vanuit de ketel afvangen met de OTGW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tomono schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:44:
[...]

Volgens Atag zou de ketel zuiniger zijn als je van te voren langzaam begint met verwarmen.
Ik ben van mening dat je daar geen algemene statement over kan maken. Voor een huis met zeer slechte isolatie is het namelijk veel zuiniger om zo kort mogelijk het huis op temperatuur te hebben. Dan kan het zinvol zijn om juist kort maar krachtig te verwarmen. Die paar procentpunten aan efficiëntie die je wint in de ketel staan niet in verhouding met hoeveel extra warmte je verliest door langzaam te verwarmen.

Voor huizen met zeer goede isolatie is het inderdaad beter om langzaam te verwarmen, dat is zeer goed mogelijk met tado en de modulerende sturing.

De vroege start functie werkt helaas niet goed voor iedereen. Als u problemen heeft graag de functie uitzetten. Ik kan helaas geen tijdsspanne geven of/wanneer er aan deze functie gewerkt zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:27
Mijn ervaring hier bij een redelijk goed geïsoleerd huis (2006) is dat wanneer ik het om 7:00 21 graden wil hebben het vooralsnog afdoende is om 6:30 te starten met verwarmen, het is dan niet meteen 21 graden en loopt misschien nog een half uurtje langer door maar door de warmte vraag voel je het al meteen behaaglijk genoeg worden. Dus voor ons is de vroege start functie niet echt functioneel. Dit was overigens mij onze vorige "slimme"thermostaat (Nefit Easy met aanwarmvervroeging) niet anders.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!
amphora schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:52:
[...]

Met een goede vroege start kan je besparen. En Tado adverteert met besparen maar in de praktijk....
Ik ben het met je eens dat het jammer is dat de vroege start functie niet goed geïmplementeerd is. Gelukkig is het wel aardig te ondervangen met de schema's, maar je mist idd de flexibiliteit afhankelijk van het weer, dus dat Tado echt de opwarmtijd analyseert en die aanpast naarmate het kouder wordt.

Ik vraag me echter af of dit ooit gaat werken, in hoeverre het zelflerende aspect daadwerkelijk geïmplementeerd is is bij Tado nooit echt duidelijk geworden. Zie bijvoorbeeld het punt met overshoots dat veel mensen hebben ervaren, iets wat met de tijd ook niet vanzelf beter werd en alleen verminderd kon worden door de helpdesk te verzoeken de gevoeligheid van de regeling wat aan te passen. Dat strookt niet met een zelflerend systeem.

M.b.t. de marketing van besparen het is natuurlijk precies dat: marketing. :)

Voor een deel van de potentiele klanten zal de marketing op gaan. Het gaat vooral om de groep mensen die er nooit zo over nagedacht heeft maar wel met een eenmalige investering die te overzien is op termijn wat op de energierekening hoopt te kunnen besparen. Hoewel ik denk dat daarbij gemak ook een rol speelt, dwz bediening via de smartphone. Mensen kunnen met hun huidige (domme) thermostaat ook al besparen door hun gedrag te veranderen, maar ze doen het niet. ;)

Mensen die al een goed afgesteld verwarmingssysteem hebben en zelf al nadenken wanneer de verwarming aan gaat en wanneer niet, en er ook de moeite voor willen doen om daarvoor even naar de thermostaat(knop) te lopen... die besparen eigenlijk niet. Logisch, Tado kan ook geen wonderen verrichten.

Dan heb je nog mensen die helemaal niet na willen denken over zoiets saais als verwarming, in de winter in een t-shirtje met korte mouwen aan toch warm op de bank willen zitten en blijkbaar genoeg geld hebben, die ga je ook niet bereiken met een veel te "ingewikkeld" systeem, want: moeilijk, geen zin in. Of die vallen wel voor de marketing om er dan later achter te komen dat het toch moeilijker is omdat ze hun woonkamer toch echt moeten gaan zoneren t.o.v. de rest van het huis willen ze daadwerkelijk besparen, en na moeten gaan denken over schema's en opwarmtijden. Gedoe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb van de week een Tado V3+ besteld (inclusief twee radiatorknoppen voor 200 euro op Bol.com, al gaan we de radiatorknoppen nog even niet gebruiken ivm oude radiatoren zonder thermostaatkraan).

Volgens de website en wat ik op internet kan vinden zou installatie zelf goed te doen moeten zijn, maar tegelijkertijd lees ik ook e.e.a. over dingen die toch niet helemaal goed werken.

Ik ben niet bang voor wat elektrawerk, maar heb nog nooit een thermostaat aangesloten, dus wat dat betreft ben ik benieuwd of het zelf gaat lukken. Zo niet dan kan ik altijd nog een elektricien of CV-monteur inschakelen, maar als het zoals Tado aangeeft goed zelf te doen is dan is dat natuurlijk niet bij voorbaad al nodig.

Wat zijn de ervaringen van mensen hier qua installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Hallo Tado vrienden,

Ben van huurwoning naar koopwoning gegaan.
Bij de huurwoning maakte ik gebruik van stadsverwarming, dus dan sluit je de tado ook anders aan.

Kwam ik net pas achter, dus het gezinnetje had het lekker koud deze ochtend.

In mijn nieuwe huis heb ik de CV intergas hreco 36;
Tweemaal een tado (voor beneden, vloerverwarming). En eentje op de eerste verdieping om die verdieping aan te sturen + zolder.

Volgende opties nu geselecteerd:
- Open Therm in installatie menu
- Warm water ook geselecteerd
- Rood op min, blauw op plus

Ben ik iets vergeten? Dit heb ik een halfuurtje gedaan, maar voor mijn gevoel gebeurt er nog niet heel veel.

Update 1):
In de ketel
Zwart op 11 gedaan
Grijs op 12

Geen succes

Zo stond het origineel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fynju3jtI4qTpBBCUTtef6VV1hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhYSkLPATVsDRMi6w9vGcJ0R.jpg?f=fotoalbum_large

Zo staat het nu (en nu werkt de cv niet meer, ik vermoed dat ik iets met geelgroen en bruin nog moet doen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqdAEvuclQJkPVxL1HmLoNF_HT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s23OLHGoFreWjgg0vMyhhVKs.jpg?f=fotoalbum_large

Bruin weer op 4 gezet, de CV gaat weer aan hehe.
Nu hopen dat echt warmer wordt thuis.

---
Edit werkt volgens mij helaas nog steeds niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q84BQyTrkTmzv-TGiOSQ4mPUS2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsTxTJyJF0cEP8lmOmWWKqk0.jpg?f=fotoalbum_large

--- Update bovenste verdiepingen werkt het wel
Alleen bg nog niet

[ Voor 58% gewijzigd door jzoin2 op 09-12-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:18

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Oon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:50:
Ik heb van de week een Tado V3+ besteld (inclusief twee radiatorknoppen voor 200 euro op Bol.com, al gaan we de radiatorknoppen nog even niet gebruiken ivm oude radiatoren zonder thermostaatkraan).

Volgens de website en wat ik op internet kan vinden zou installatie zelf goed te doen moeten zijn, maar tegelijkertijd lees ik ook e.e.a. over dingen die toch niet helemaal goed werken.

Ik ben niet bang voor wat elektrawerk, maar heb nog nooit een thermostaat aangesloten, dus wat dat betreft ben ik benieuwd of het zelf gaat lukken. Zo niet dan kan ik altijd nog een elektricien of CV-monteur inschakelen, maar als het zoals Tado aangeeft goed zelf te doen is dan is dat natuurlijk niet bij voorbaad al nodig.

Van iemand die net een paar dagen geleden zijn eerste Tado thermostaat en twee radiatorkranen heeft geinstalleerd kan ik je wel zeggen dat het prima te doen is om het zelf te doen.
Zolang je alleen de thermostaat installeert is er nog niet heel veel dat mis kan gaan, pas bij de radiatorkranen ondervond ikzelf wat probleempjes om deze correct te laten werken.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Nerpissad schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:27:
[...]

Van iemand die net een paar dagen geleden zijn eerste Tado thermostaat en twee radiatorkranen heeft geinstalleerd kan ik je wel zeggen dat het prima te doen is om het zelf te doen.
Zolang je alleen de thermostaat installeert is er nog niet heel veel dat mis kan gaan, pas bij de radiatorkranen ondervond ikzelf wat probleempjes om deze correct te laten werken.
Heel fijn om te horen. Voor de radiatorkranen moet ik toch eerst een keer een loodgieter de radiatoren thermostatische kranen laten geven, maar dat zit op het moment even niet in het budget. Maar wanneer dat wel het geval is dan ga ik die ook gewoon meteen vragen om van de radiatoren die we willen besturen vanuit Tado de knop zelf die van Tado te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomono
Oon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:50:

Is goed zelf te doen. Zelfs als je niet al te handig bent.

Montageplaat van de Tado thermostaat past perfect op de plek van mijn vorige thermostaat. Oude los schroeven en daarna die van Tado vast schroeven. Draden aansluiten en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomono
Oon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:33:
[...]

Heel fijn om te horen. Voor de radiatorkranen moet ik toch eerst een keer een loodgieter de radiatoren thermostatische kranen laten geven, maar dat zit op het moment even niet in het budget. Maar wanneer dat wel het geval is dan ga ik die ook gewoon meteen vragen om van de radiatoren die we willen besturen vanuit Tado de knop zelf die van Tado te maken
Informeer ook naar een Bypass in dat geval. Om te voorkomen dat Tado de kranen zelf dicht zet maar de ketel toch gaat pompen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nirgilis
tado schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:16:
[...]

Ik ben van mening dat je daar geen algemene statement over kan maken. Voor een huis met zeer slechte isolatie is het namelijk veel zuiniger om zo kort mogelijk het huis op temperatuur te hebben. Dan kan het zinvol zijn om juist kort maar krachtig te verwarmen. Die paar procentpunten aan efficiëntie die je wint in de ketel staan niet in verhouding met hoeveel extra warmte je verliest door langzaam te verwarmen.

Voor huizen met zeer goede isolatie is het inderdaad beter om langzaam te verwarmen, dat is zeer goed mogelijk met tado en de modulerende sturing.
Dat is nogal kort door de bocht. Aan de hand van de data die Tado verzamelt over warmteverlies, opwarmtijd en de buitentemperatuur kan toch prima bepaald worden welke manier van opwarmen het efficientst is met de vroege-start functie. Het hele idee van een slimme thermostaat is juist dat de verwarmingskarakteristieken gebruikt kunnen worden om slimmer te verwarmen. Maar nu is het zo dat zelfs mijn oude thermostaat uit de jaren 90 beter was in het bepalen wanneer de thermostaat moet beginnen met verwarmen. Dan kan het wel een complex vraagstuk zijn, maar slechter dan de huidige implementatie kan bijna niet.
De vroege start functie werkt helaas niet goed voor iedereen. Als u problemen heeft graag de functie uitzetten. Ik kan helaas geen tijdsspanne geven of/wanneer er aan deze functie gewerkt zal worden.
Dit lees je overal, ook op het forum van Tado zelf (als er al gereageerd wordt, want de algemene indruk op het forum is dat dit probleem gewoon wordt genegeerd).
Maar waarom is hier nu al jaren niets aan gedaan, terwijl er wel mee wordt geadverteerd? Wees dan gewoon eerlijk en meldt klanten dat de functie niet werkt. Zeker als je ziet dat er nu wel nieuwe "functies" worden geimplementeerd, zoals Energy IQ. Dan mag er toch na meerdere jaren wel verwacht worden dat een functie waarmee geadverteerd wordt, development-tijd krijgt. Zoals ik al zeg, thermostaten van 30 jaar oud kunnen dit beter dan de implementatie van Tado, met een fractie van de rekenkracht en dataverzameling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Tomono schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:35:
[...]

Informeer ook naar een Bypass in dat geval. Om te voorkomen dat Tado de kranen zelf dicht zet maar de ketel toch gaat pompen.
Ik zet het op het lijstje, klinkt zeker als iets om rekening me te houden, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-06 21:25
Waar je ook nog rekening mee kan houden: zorgen dat de loodgieter radiatorkranen monteert waar Tado direct op kan zonder adapter.

Hier zit overal een adapter tussen, boeit niet, maar als je ruimtegebrek hebt tov muren oid kan het net uitmaken. Daarnaast is het zonder adapter iets netter voor het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
jzoin2 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:57:
Hallo Tado vrienden,

Ben van huurwoning naar koopwoning gegaan.
Bij de huurwoning maakte ik gebruik van stadsverwarming, dus dan sluit je de tado ook anders aan.

Kwam ik net pas achter, dus het gezinnetje had het lekker koud deze ochtend.

In mijn nieuwe huis heb ik de CV intergas hreco 36;
Tweemaal een tado (voor beneden, vloerverwarming). En eentje op de eerste verdieping om die verdieping aan te sturen + zolder.

Volgende opties nu geselecteerd:
- Open Therm in installatie menu
- Warm water ook geselecteerd
- Rood op min, blauw op plus

Ben ik iets vergeten? Dit heb ik een halfuurtje gedaan, maar voor mijn gevoel gebeurt er nog niet heel veel.

Update 1):
In de ketel
Zwart op 11 gedaan
Grijs op 12

Geen succes

Zo stond het origineel
[Afbeelding]

Zo staat het nu (en nu werkt de cv niet meer, ik vermoed dat ik iets met geelgroen en bruin nog moet doen)
[Afbeelding]

Bruin weer op 4 gezet, de CV gaat weer aan hehe.
Nu hopen dat echt warmer wordt thuis.

---
Edit werkt volgens mij helaas nog steeds niet

[Afbeelding]

--- Update bovenste verdiepingen werkt het wel
Alleen bg nog niet
Ik probeer te begrijpen hoe je draden aangesloten zijn, maar het is me niet helemaal duidelijk.

Die rode en blauwe draad, waar zitten die aangesloten in de ketel? Want daar zie ik alleen draden met kleuren voor electra. Bij mij, op een Intergas HRE 24/18, is de rode draad (-), aangesloten op poort 11 en de blauwe (+) op poort 12. Alle andere poorten zijn vrij.

Je zegt dat je twee thermostaten hebt. Hoe zijn die twee aangesloten? Heb je een zonneklep voor vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
nirgilis schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:18:
[...]

Ik probeer te begrijpen hoe je draden aangesloten zijn, maar het is me niet helemaal duidelijk.

Die rode en blauwe draad, waar zitten die aangesloten in de ketel? Want daar zie ik alleen draden met kleuren voor electra. Bij mij, op een Intergas HRE 24/18, is de rode draad (-), aangesloten op poort 11 en de blauwe (+) op poort 12. Alle andere poorten zijn vrij.

Je zegt dat je twee thermostaten hebt. Hoe zijn die twee aangesloten? Heb je een zonneklep voor vloerverwarming?
Ik heb idd twee Tado thermostaten. Tado belde mij net op, die gaf aan breng de CV bekabeling weer naar originele staat. Bij mij is dat geelgroen op 12, grijs op 11, bruin of 4 en zwart op 3.

vervolgens moet ik blauw en rood richting honey well op no en com plaatsen.

die rode en blauwe draad vind ik lastig te zeggen waar die uitkomen, lijkt juist de rechterzijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
jzoin2 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:25:
[...]

Ik heb idd twee Tado thermostaten. Tado belde mij net op, die gaf aan breng de CV bekabeling weer naar originele staat. Bij mij is dat geelgroen op 12, grijs op 11, bruin of 4 en zwart op 3.

die rode en blauwe draad vind ik lastig te zeggen waar die uitkomen, lijkt juist de rechterzijde?
er is 1 grijze kabel dat overigens naar de cv gat, daar zitten alleen de kleuren grijs bruin zwart geelgroen in
geen rood blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
jzoin2 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:25:
[...]

Maar hoe is je thermostaat dan aangesloten op de ketel? Die bruine en geelgroene draad associeer ik direct met electra (zeker omdat ze in een lasklem zitten) en 2-4 op X1 is inderdaad de voeding. X4, waar poort 11 en 12 op zitten zijn de opentherm poorten en mogen beslist geen 230V. 1 van je thermostaten, of een extensiekit zouden hier direct op aangesloten moeten worden.

Heb je trouwens een zoneklep op je vloerverwarming? Het kan zijn dat 1 van de thermostaten hierop aangesloten is, of zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
nirgilis schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:12:
[...]

Maar hoe is je thermostaat dan aangesloten op de ketel? Die bruine en geelgroene draad associeer ik direct met electra (zeker omdat ze in een lasklem zitten) en 2-4 op X1 is inderdaad de voeding. X4, waar poort 11 en 12 op zitten zijn de opentherm poorten en mogen beslist geen 230V. 1 van je thermostaten, of een extensiekit zouden hier direct op aangesloten moeten worden.

Heb je trouwens een zoneklep op je vloerverwarming? Het kan zijn dat 1 van de thermostaten hierop aangesloten is, of zou moeten zijn.
sorry die foto is al verouderd, er loopt een dik grijs draad naar de cv, waar die vier kleuren naar boven. die lasklemmen komen even van mij omdat ik iets aan het uitproberen was.

ik vermoed dat de bekabeling van de twee thermostaten aan elkaar is gekoppeld door de installateur destijds en vervolgens 1 kabel naar de cv.

mijn vraag aan de ervaren to do specialisten

- welke kleuren combo's zouden jullie in 6/7 en 11/12 plaatsen?
- en welke poorten op de tados zouden jullie instellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Laatst online: 16:14
jzoin2 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:21:
[...]

sorry die foto is al verouderd, er loopt een dik grijs draad naar de cv, waar die vier kleuren naar boven. die lasklemmen komen even van mij omdat ik iets aan het uitproberen was.

ik vermoed dat de bekabeling van de twee thermostaten aan elkaar is gekoppeld door de installateur destijds en vervolgens 1 kabel naar de cv.

Zoek eerst maar eens uit hoe de kabels van je thermostaten nu uiteindelijk bij je ketel uitkomen. Er is nu geen touw aan vast te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
jzoin2 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:21:
[...]

Ik ga mee in wat @hpmkruit zegt. Zonder te weten waar de draden op aangesloten zitten is het onmogelijk om te zeggen welke draad waar in moet. Dat kan niemand je vertellen omdat dit geen standaard CV kleuren zijn. Dus ik snap ook niet zo goed hoe je van de helpdesk verwachtte dat ze je konden vertellen hoe het moet. Zij hebben dat systeem niet aangelegd.

Het feit dat de draden die je daar hebt in een lasklem weet te krijgen suggereert voor mij des te meer dat het elektra is. De 24V draden voor aansturing van een CV-ketel krijg je echt niet in zo'n klem. En daar zijn die draden ook niet voor bedoelt. Maar als je echt denkt dat de thermostaten doorgekoppeld zijn zul je ze van 1 thermostaat los moeten halen. In Tado stuurt 1 thermostaat de ketel aan. De andere verandert dan in een veredelde temperatuursensor die warmte kan vragen aan de master.

Je wilt sowieso geen draden in zowel 6+7 als 11+12. 6+7 is relais aansturing en 11+12 opentherm. Bij het gebruik van 11+12 dienen 6 en 7 open te zijn.

Sowieso wil je geen draden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Na vorige week voor het eerst de batterijen te hebben moeten vervangen van een van de radiatorknoppen, wordt nu alweer aangegeven dat ze leeg zijn. Ik ga dat dus niet elke week doen…

Ben dus aan het overwegen om panasonic eneloops te kopen zoals wordt aangeraden door Tado. Maar hoe kan ik zien of mijn knoppen VA01 of VA02 zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
nirgilis schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:01:
[...]

Ik ga mee in wat @hpmkruit zegt. Zonder te weten waar de draden op aangesloten zitten is het onmogelijk om te zeggen welke draad waar in moet. Dat kan niemand je vertellen omdat dit geen standaard CV kleuren zijn. Dus ik snap ook niet zo goed hoe je van de helpdesk verwachtte dat ze je konden vertellen hoe het moet. Zij hebben dat systeem niet aangelegd.

Het feit dat de draden die je daar hebt in een lasklem weet te krijgen suggereert voor mij des te meer dat het elektra is. De 24V draden voor aansturing van een CV-ketel krijg je echt niet in zo'n klem. En daar zijn die draden ook niet voor bedoelt. Maar als je echt denkt dat de thermostaten doorgekoppeld zijn zul je ze van 1 thermostaat los moeten halen. In Tado stuurt 1 thermostaat de ketel aan. De andere verandert dan in een veredelde temperatuursensor die warmte kan vragen aan de master.

Je wilt sowieso geen draden in zowel 6+7 als 11+12. 6+7 is relais aansturing en 11+12 opentherm. Bij het gebruik van 11+12 dienen 6 en 7 open te zijn.

Sowieso wil je geen draden
Ik heb gevonden hoe de twee draden 1 zijn geworden. Goed om te weten bij oplevering waren 6/7/11/12 dus bezet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maZSSsHgToOJ4WPkoiugXnnaez4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrhZH4FsNODkTtRpZbnB7g1m.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe heb ik het nu aangesloten als test met 1 tado

Tado:
Open therm geselecteerd
Rood op min
Blauw op plus

Cv:
Geelgroen op 6
Grijs op 7
Bruin op 11
Zwart op 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
Nog tips heren? Dat helpdesk niet direct het gouden antwoord had, was te begrijpen, maar wat ik aan de telefoon hoorde, staat haaks op de handleiding.

[ Voor 81% gewijzigd door jzoin2 op 09-12-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Laatst online: 16:14
jzoin2 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:47:
[...]

Ik heb gevonden hoe de twee draden 1 zijn geworden. Goed om te weten bij oplevering waren 6/7/11/12 dus bezet.[Afbeelding]

Hoe heb ik het nu aangesloten als test met 1 tado

Tado:
Open therm geselecteerd
Rood op min
Blauw op plus

Cv:
Geelgroen op 6
Grijs op 7
Bruin op 11
Zwart op 12
Nope, geen idee. Ik weet niet wat die aansluitingen allemaal zijn. Aparte zonnekleppen? Bovenste lijkt aangesloten te zijn geweest op opentherm op de CV en onderste op 6/7. Is dit winter/zomer stand op de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-06 18:17
jzoin2 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:31:
Nog tips heren? Dat helpdesk niet direct het gouden antwoord had, was te begrijpen, maar wat ik aan de telefoon hoorde, staat haaks op de handleiding.
Ik vermoed dat je vloer verwarming aan/uit is gestuurd en boven verdieping modulerend of net andersom. Voor beide zou je een argumentatie kunnen bedenken. Ik zou nu hem beneden is instellen op aan/uit als dat werkt dan kan je dat later altijd nog veranderen. De draden bij de ketel zou ik eerst even niet aan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jzoin2
LemonC200 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 00:23:
[...]

Ik vermoed dat je vloer verwarming aan/uit is gestuurd en boven verdieping modulerend of net andersom. Voor beide zou je een argumentatie kunnen bedenken. Ik zou nu hem beneden is instellen op aan/uit als dat werkt dan kan je dat later altijd nog veranderen. De draden bij de ketel zou ik eerst even niet aan zitten.
net andersom is het
beneden modulerend, boven aan en uit

draden bij ketel weer gebracht naar originele staat

beneden tado ingesteld op opentherm (+/-) en boven de ingesteld op r01 (no/com)
even kijken of het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 18:53
Even een, waarschijnlijke domme, beginnersvraag, maar stel hem toch. Is een radiator knop in staat om de ketel aan te sporen om te verwarmen? Met andere woorden: als beneden alle radiator knoppen en de thermostaat zelf op 19 graden staan en het daar 19 graden is en op mijn werkkamer boven wil ik het 21 graden hebben. Gaat het dan 21 graden worden alleen daar mbv de radiator knop daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:38
BGFG schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:59:
Even een, waarschijnlijke domme, beginnersvraag, maar stel hem toch. Is een radiator knop in staat om de ketel aan te sporen om te verwarmen? Met andere woorden: als beneden alle radiator knoppen en de thermostaat zelf op 19 graden staan en het daar 19 graden is en op mijn werkkamer boven wil ik het 21 graden hebben. Gaat het dan 21 graden worden alleen daar mbv de radiator knop daar?
Heel kort: Ja!

Systeem zet alle radiatoren beneden dicht en alleen waar warmtevraag is open en zet de ketel aan om te verwarmen.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Dat kan ik ook bevestigen... 10 radiatorknoppen hier. Als we er 1 opendraaien gaat enkel daar de verwarming aanspringen. Dus ook de ruimte met kamerthermostaat springt niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-06 18:17
jzoin2 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:20:
[...]

net andersom is het
beneden modulerend, boven aan en uit

draden bij ketel weer gebracht naar originele staat

beneden tado ingesteld op opentherm (+/-) en boven de ingesteld op r01 (no/com)
even kijken of het werkt
De ideale situatie is in dit geval trouwens een extensie kit dan zit je niet met dubbele draden en heb je wellicht boven ook geen thermostaat meer nodig omdat de radiator knoppen afdoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bipo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 21:22

bipo

TomV

Afgelopen weekend heb ik mijn Tado geïnstalleerd. Boven moest ik eerst de statische kranen vervangen door thermostatische kranen (van Heimeier). Zo heb ik geen adapter nodig voor de Tado knoppen. Dat ging allemaal redelijk goed (ok, loodgieterswerk is niet echt mijn ding, ik blijf bij de draadjes en code :-) ).

Toch loop ik tegen twee problemen aan:
1. losse knop
Alle Tado knoppen zitten goed vast, op één na. Zie ook de video hieronder. Als er warmtevraag is, draait die zichzelf alsnog vast. Maar bij het uitzetten, draait die zich weer los (je hoort ook het zoemen van het mechanisme). Wat kan hier aan de hand zijn? Uiteraard heb ik de knoppen ook omgewisseld om te kijken of dat uitmaakt. Dat doet het niet. Het lijkt dus in de verbinding te zitten?

2. geen warmte in de laatste radiator
Het gaat om een installatie met stadsverwarming. De radiator die op het einde van de installatie zit, wordt niet warm zodra ik daar om verzoek. De Honeywell vc8015 klep gaat wel open, maar het warme water bereikt de radiator niet. Ook waren de batterijen na 1 dag al leeg (en inmiddels vervangen). Enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

We learn from our past, we live in the present, we develop for the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 18:53
Sphinkx schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:42:
Dat kan ik ook bevestigen... 10 radiatorknoppen hier. Als we er 1 opendraaien gaat enkel daar de verwarming aanspringen. Dus ook de ruimte met kamerthermostaat springt niet aan.
Ok, duidelijk. Kan ik dan ook op de slaapkamers die we zelden gebruiken, dan de normale, niet-thermostatische knoppen houden? Ik begrijp dat deze dan gewoon meelopen met de thermostaat in de woonkamer, dus als het daar 19 graden is, gebeurt er niets. Beetje kostbaar om echt overal die thermostaat knoppen te gebruiken. Kom denk ik wel op een stuk of 12 namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

BGFG schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:52:
[...]

Ok, duidelijk. Kan ik dan ook op de slaapkamers die we zelden gebruiken, dan de normale, niet-thermostatische knoppen houden? Ik begrijp dat deze dan gewoon meelopen met de thermostaat in de woonkamer, dus als het daar 19 graden is, gebeurt er niets. Beetje kostbaar om echt overal die thermostaat knoppen te gebruiken. Kom denk ik wel op een stuk of 12 namelijk.
Dat zie je goed.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
Ik heb sinds vandaag de Tado knop erop met de bridge.
Het werkt wel, maar alleen handbediend.

2 vragen.
Kan ik vanaf een geheel andere locatie de knop aanzetten ( ik zit immers niet op eigen WiFi)?
En hoe kan ik zorgen dat alleen zondag de knop eerder open gaat?
De andere dagen handbediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- Hoezo werkt het alleen handbediend? Lukt het niet een schema aan te maken?
- Zolang je Tado bridge met het internet verbonden is en je knoppen op de wifi van hetzelfde netwerk als de bridge, dan kan je die van buitenaf bedienen, dus ook als je niet met je eigen wifi verbonden bent.
- Je kan een schema aanmaken (rechtsboven in het scherm vd temperatuurinstelling) dat alleen op zondag op de gewenste tijd aan gaat. De rest van de dagen laat je het schema dan op uit staan, dan kan je die dagen nog altijd handmatig bedienen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 10-12-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
Het lukt me niet om van handbediend af te komen.
Ik ga nog een prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerst een schema aanmaken dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
BGFG schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:52:
[...]

In sommige kamers blijven gewoon mijn oude thermostaat knoppen hangen. Die worden bij mij ook amper of zelfs niet gebruikt. De reden waarom ik er zoveel moeten kopen heb is omdat gelijkvloers 1 grote ruimte is met verschillende radiatoren. Die moeten helaas wel allemaal een knop hebben.

Maar je zit dus idd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
LemonC200 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:34:
[...]

De ideale situatie is in dit geval trouwens een extensie kit dan zit je niet met dubbele draden en heb je wellicht boven ook geen thermostaat meer nodig omdat de radiator knoppen afdoende zijn.
Begrijp ik. Maar nu is er bijv de situatie ontstaan dat ie continu gaat stijgen. Ondanks dat ik de app aangeef hervat schema richting 19 graden. Hijs gwn 24 graden nu.

Tado helpdesk geeft niet thuis, geeft aan dat de bedrading goed zat
Tado “installateur” zei dat ook
Installateur van de woning begreep het ook niet

Waardeloos….
Kga de cv voor nu maar even afkoppelen voordat er straks iets kapots gaat

[ Voor 5% gewijzigd door jzoin2 op 11-12-2021 04:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacbookProx
Door jouw geklungel mbt het doorgeven van beperkte info, maar kritiek op het aansluiten en Tado (helpdesk) snap ik nu plots de vragen in dit topic of aansluiten zelf te doen is.

Daarom ook hier een antwoord daarop: als je je situatie geheel duidelijk weet te schetsen en voorlegt aan Tado krijg je gewoon precies de antwoorden zodat het werken gaat.

Ik weet niet wat voor werk je doet, maar je kunt de slager moeilijk verwijten dat je je vlees hebt laten aanbranden. Laat staan hoe het de volgende keer beter te doen als je niet vertelt om welk vlees het gaat.

Heb je overigens de boel gereset na je verhuizing of alles zo overgezet? Kan ook nog wel eens helpen, sluit je daarna alles stap voor stap opnieuw aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ook hier sinds kort Tado in huis. Voor de liefhebber of volgende Tweaker met dit klusje mijn installatie/ervaring.
Disclaimer: dit was mijn eerste ervaring met knutselen aan verwarmingen, mijn ervaring hield op bij het ontluchten van radiatoren voordat ik hieraan begon. Maar dat bewijst ook: laat je niet wijsmaken dat je dit per se door een professional of loodgieter moet laten doen, je kunt het echt zelf!

De vorige eigenaar was nogal een doe-het-zelver, maar zeker geen verkeerde. Dat heeft wel als resultaat dat alle radiatoren hier een ratjetoe waren van aansluitingen. Het zijn in totaal 7 radiatoren hier in huis (benedenwoning).

In de woonkamer, waar de oude thermostaat hing, waren het ook nog geen thermostatische kranen. Wat op zich niet gek is, aangezien de thermostaat daar de verwarmingen regelt en het dus niet noodzakelijk is.
Dat betekent wel dat we aan de slag moesten met het binnenwerk vervangen.
Gelukkig hadden deze allemaal oude COMAP SAR aansluitingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSeSMSG9LQBqfVy_Uq4LNei48ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XFOLvfuYkwMslsmrgGXhQZo.jpg?f=fotoalbum_large
Te herkennen aan de mooie originele knoppen, met het woordje 'sar' er op en natuurlijk het binnenwerk zelf. Dat van het woordje 'sar' kom ik overigens letterlijk net pas achter, ik las elke keer JBS of iets vergelijkbaars.

Well, die dingen moesten dus vervangen worden, nu zag ik in de mooie post van medetweakers, en het bijzonder deze:
dat het simpelweg te vervangen is voor thermostatische binnenwerken van ~€10, namelijk deze.

Zo gezegd zo gedaan: naar de Warmteservice gereden en 3 van die dingen meegenomen.
Kleine tip: do not make my mistake door op goed geluk gewoon de m28 te kopen, meet van te voren of je originele binnenwerk ook écht 28mm is, want er is namelijk ook een 30mm variant.
Anyway, ik had geluk want ik had 28mm.
And then?

Dan moet alles leeg, tenzij je een vervaningskoffer hebt, zoals Soepkip al eerder aangaf:
Die koffer is net zo vindbaar als Narnia volgens mij, dus wij gingen voor het leeg laten lopen van het systeem.
Wij hebben een willekeurige radiator gekozen waarvan we vermoeden dat het het einde van de loop is, en daar het kraantje aan de onderkant van open gezet.

Volgens mij is het gangbaar dat slechts één radiator een kraantje heeft, om te laten zien dat daar het 'laatste station is' voor het water, maar in het radiator-rad-van-fortuin hiero, hadden we 3 radiatoren met een kraantje. Dus, heb je ergens een kraantje op een radiator? Grote kans dat je daar je systeem kunt laten leeglopen. Tenzij je evt een kraantje op je CV hebt, volgens mij is dat ook mogelijk.

Uiteindelijk kwam er geen water meer uit, dus we konden aan de slag!
Ik ben heel enthousiast met slechts één handdoek een binnenwerk er uit gaan draaien met een waterpomptang. Dat kan op zich, maar dan is je vloer ook nat. Er kwam namelijk nogal wat water uit de leiding toen het binnenwerk eruit was geschroefd, hou daar dus rekening mee en pak een emmer/bak!

Toen het water gestopt was, hebben we teflontape aangebracht op het schroefdraad van het nieuwe binnenwerk en die simpelweg in de verwarming gedraaid.
Toen was het nog een kwestie van het juiste opzetstukje vinden.
spoiler:
Het was deze met het één na grootste pinnetje (in spoiler tags, ik wil niemand dit mooie zoekwerkje natuurlijk ontnemen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POzjy3_UtuwzDnTzt87psNlsQ0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBZEtC3xv8Qz5FA9n2ntAL21.jpg?f=fotoalbum_large

En een kind kan de was doen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_-9FIafv2_yYchzTsZnhowaMb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wn8oSBHOSia0LMtWeHsw4oEW.jpg?f=fotoalbum_large

Alle andere radiatoren waren dus gelukkig al thermostatisch en konden met goed speurwerk uiteindelijk óf met opzetstukjes of in één geval direct op de radiator gemonteerd worden.
We hebben er uiteindelijk voor gekozen één radiator in de woonkamer het binnenwerk niet van te vervangen en ook geen Tado op te zetten, want die verwarming staat eigenlijk altijd uit.

Toen alles gemonteerd was, was het tijd om de CV weer te vullen met water.
De vorige eigenaar was zo lief om een 1,5m slang achter te laten om de CV te vullen. Gelukkig was de afstand tussen de CV en het waterpunt 2,5m :F ;w
Na een tripje naar de bouwmarkt konden we uiteindelijk gaan vullen, en sindsdien hebben we het Tado systeem naar volle tevredenheid draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacbookProx schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:28:

Daarom ook hier een antwoord daarop: als je je situatie geheel duidelijk weet te schetsen en voorlegt aan Tado krijg je gewoon precies de antwoorden zodat het werken gaat.
Nou, nee hoor. :)

Laat ik het voorzichtig uitdrukken, niet per se. ;)

Laat ik het zo zeggen, ik heb het idee dat hoe minder straightforward / standaard / simpel je setup is, hoe groter de kans is dat het niet soepel verloopt. Helaas heb je de hulp juist in die situaties nodig, en in simpele standaard situaties niet omdat in dat geval de wizard op de site voldoet. :/

Ik heb destijds bij installatie de Tado helpdesk (nota bene op hun eigen uitnodiging/verzoek) via de mail zéér duidelijk en zeer compleet voorzien van de exacte situatie incl alle ketel gegevens, aangesloten radiatoren. Ik kreeg 3 dagen later een compleet onbruikbare installatiehandleiding opgestuurd die betrekking had op een heel ander systeem (1 zone aan/uit vloerverwarming ipv 2 zone opentherm radiatoren).

Als ik dan reageerde dat het installatievoorschrift betrekking had op een heel ander systeem dan kreeg ik doodleuk terug:

"Uw uitbreidingsset is offline. Koppel het aan de Internet Bridge en stel ons op de hoogte."

Ja dank je de koekoek, mijn uitbreidingsset is offline omdat ik al een week zonder verwarming zit omdat ik de juiste installatieinstructies niet opgestuurd krijg... |:(

Dit uiteraard netjes en vriendelijk doch duidelijk gemeld, en vervolgens kreeg ik wéér doodleuk een mail hoe ik mijn bridge / extensiekit moest activeren. Nogmaals gezegd dat ik geen moeite had met activeren van de hardware maar dat ik nog steeds wachtte op de beloofde installatiehandleiding.

Tot 3 keer werden mijn punten compleet genegeerd en kreeg ik weer een standaard antwoord of een random installatievoorschrift opgestuurd waaruit direct duidelijk werd dat ze mijn verhaal totaal niet gelezen hadden.

Pas toen ik na 2 wk vruchteloos heen en weer mailen de telefonische helpdesk (toen nog beschikbaar via het nr in de installateurshandleiding) inschakelde om ze erop te wijzen dat de door mij verstrekte info niet meegenomen werd in het installatievoorschrift ging er pas iemand voor zitten en kreeg ik anderhalve week later wel een juist installatievoorschrift. Intussen, ruim 3 weken na begin installatie, had ik het zelf m.b.v. de installateurshandleiding al een week daaiende dus dat was mosterd na de maaltijd. ;)

Sorry voor het lange verhaal, TLDR enzo, maar om het even duidelijk te maken.

Uiteraard, YMMV. Maar dat het vanzelfsprekend is dat Tado je direct (als in binnen 1 keer & vlot) het juiste installatievoorschrift geeft zolang je maar de juiste info doorgeeft over je verwarmingssysteem, nee, dat niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 11-12-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
Cap schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:27:
[...]
Intussen, ruim 3 weken na begin installatie, had ik het zelf m.b.v. de installateurshandleiding al een week daaiende dus dat was mosterd na de maaltijd. ;)
In the end was het gewoon zelf op te lossen :)

Snap wel dat als een onderdeel offline is, ze je eerst vragen die online te brengen, anders is ‘ie voor ze niet remote te bekijken.

Tov issue hierboven, heb nog geen idee hoe die setup in elkaar zit. Das lastig adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Cap schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:27:
[...]

Uiteraard, YMMV. Maar dat het vanzelfsprekend is dat Tado je direct (als in binnen 1 keer & vlot) het juiste installatievoorschrift geeft zolang je maar de juiste info doorgeeft over je verwarmingssysteem, nee, dat niet.
Natuurlijk, maar de persoon waar het om gaat probeerde op basis van alleen de kleuren te bepalen hoe de aansluiting moest en probeerde daarbij maar wat. Daar kan geen helpdesk wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
nirgilis schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:29:
[...]

Natuurlijk, maar de persoon waar het om gaat probeerde op basis van alleen de kleuren te bepalen hoe de aansluiting moest en probeerde daarbij maar wat. Daar kan geen helpdesk wat mee.
Edit: overigens vind ik ook dat Tado betere klantenservice zou moeten bieden. De eerste lijn heb je niets aan en lijkt via Google translate te gaan, en zelfs in dit topic is @tado selectief in het beantwoorden van vragen. Dat zie je recent in de discussie rond het maken van vroege start, waarbij er geen reactie is als je aangeeft dat er wel development tijd wordt gestoken in onderdelen die niet tot de basis functionaliteit behoort. En ook eerder toen mijn vraag over het limiteren van de tapwater temperatuur in bepaalde gevallen tot onder de richtlijnen van het RIVM geen reactie kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Begrijp ik maar ik reageerde op de stelling dat "als je je situatie geheel duidelijk weet te schetsen en voorlegt aan Tado krijg je gewoon precies de antwoorden zodat het werken gaat". ;)

Inderdaad, het google translate gevoel is ook mijn ervaring. Het bleek dat het Duitse KS medewerkers waren die 3 maal mijn info negeerden en een standaard mail / verkeerde instructie terugstuurden. Na telefonisch contact kreeg ik uiteindelijk wel een goede instructie in de mail gestuurd door iemand met een Nederlandse naam, Geert. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvS1986
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-11-2023
Heeft iemand een idee hoelang Tado nodig heeft om zich aan te passen hoe lang die nodig heeft om op te warmen?

Ik heb misschien verkeerde zoektermen gebruikt maar kon het verder niet vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
SvS1986 schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:43:
Heeft iemand een idee hoelang Tado nodig heeft om zich aan te passen hoe lang die nodig heeft om op te warmen?
Minstens 4 jaar...

Not kidding, maar dat adaptief leren is voor mij een grote faal. Heb nu zo lang Tado, denk ik, en nog steeds begint Vroege Start veel te vroeg, waardoor bvb mijn badkamer 's morgens al om 5u warm was ipv om 6u. En ik denk dat iedereen hier op het forum zal bevestigen dat Vroege Start gewoon niet goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vroege start uit, het schema wat vroeger zetten. En misschien accepteren dat het, als je de deken van je afslaat om op te staan, nog geen 20(+) graden is maar nog een graadje of anderhalf minder, dat scheelt meteen weer energie. Je bent toch nog warm van het bed en bezig met het ontplooien van opstart activiteiten, koud krijg je het niet. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 12-12-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Cap schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:04:
Begrijp ik maar ik reageerde op de stelling dat "als je je situatie geheel duidelijk weet te schetsen en voorlegt aan Tado krijg je gewoon precies de antwoorden zodat het werken gaat". ;)

Inderdaad, het google translate gevoel is ook mijn ervaring. Het bleek dat het Duitse KS medewerkers waren die 3 maal mijn info negeerden en een standaard mail / verkeerde instructie terugstuurden. Na telefonisch contact kreeg ik uiteindelijk wel een goede instructie in de mail gestuurd door iemand met een Nederlandse naam, Geert. ;)
Ik heb exact dezelfde ervaring met de KS van Tado. Rare zinnen en tot twee keer toe de verkeerde instructies sturen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!
Ik zou graag wat context geven over de hele KS discussie:

De NL markt is ver boven verwachting gegroeid voor tado de afgelopen jaren. Dat is natuurlijk top, maar brengt ook uitdagingen met zich mee.
Als een Duits bedrijf, is het niet altijd even makkelijk om medewerkers met NL moedertaal aan te trekken in München. Daarom maken wij natuurlijk ook gebruik van een externe partner om ons te voorzien van de benodigde helpdeskmedewerkers. Maar ook daar is het lastig om NL sprekende mensen aan te trekken, waardoor we besloten hebben om "automatische vertalingen" toe te passen voor een deel van de aanvragen. Natuurlijk weten we dat dat de kwaliteit van de klantenservice niet ten goede komt.

Gelukkig kan ik melden dat we sinds September 2021 meer NL collega's hebben mogen verwelkomen in het team, waardoor we nu minder gebruik hoeven te maken van deze vertalingen.

Op dit moment hebben wij een automation rate van 99% (voor 99% van de geregistreerde producten kan het systeem een automatische stap-voor-stap installatiehandleiding voorbereiden)
Die laatste 1% zijn dan vaak de uitzonderingen, waar er in NL helaas veel van zijn (vloerverwarming+radiatoren setup, ATAG OpenTherm Vendor ID etc..) en daar hebben we dan een team op zitten die zal proberen om u ook daar een passende oplossing te bieden.

Maar voor de echte power users, zou ik zeker aanraden om ook eens te kijken in de professionele handleidingen, dan bent u in de meeste gevallen compleet onafhankelijk van onze support: www.tado.com/professional-manuals
Download ook eens de "tado Pro" app (Android/iOS), die zijn we nu vol aan het ontwikkelen, voeg daar uw feedback to over dingen die u als "Pro" wilt kunnen instellen (maximale flow temperatuur voor OpenTherm bijvoorbeeld).

Als afsluiter zou ik nog even mijn deelname aan dit topic toelichten: Dit is geen officieel service kanaal voor onze support (dit zijn de kanalen hoe u support kunt aanvragen). Ik ben zelf een echte tweaker en reageer hier omdat ik sommige discussies zeer interessant vindt. Natuurlijk weet ik dat tado niet op alle vlakken perfect is, en het is mijn taak om die feedback dan ook door te spelen naar onze Product Managers. Maar het is goed om te weten dat ik niet alle discussies wil aangaan. Soms omdat ik de discussie gemist heb (voorbij gelezen), maar soms ook omdat de discussie al eerder gevoerd is op Tweakers of het tado community forum en er geen nieuwe informatie is om eraan toe te voegen.
Pagina: 1 ... 28 ... 65 Laatste