Wat je nu hebt gedaan werkt waarschijnlijk niet helemaal zoals je zou verwachten.Protax schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:35:
[...]
Nee, dit heb ik zelf hier ingeregeld:
[Afbeelding]
Voor alle ruimtes behalve de woonkamer (waar vloerverwarming zit).
Vraag me alleen af of ik dit nu ook nog moet doen:
[Afbeelding]
Lijkt op zich prima te werken:
[Afbeelding]
Behalve in de slaapkamer, daar geeft hij nu aan 11.8 graden (ramen zitten dicht), kantoor is iets warmer omdat daar wat apparatuur staat te draaien.
Ik snap gewoon niet, wat ik nu het best kan doen
De optie 'Geen zoneregelaar' zorgt ervoor dat je thermostaatknop nooit zal communiceren met de ketel. De communicatie met de ketel gebeurt enkel via de slimme thermostaat, deze krijgt normaliter van de knop te horen 'ik wil warm water' en geeft dit door aan de ketel. Maar met deze instelling krijgt je radiator enkel warm water als de zone waarin je thermostaat hangt (in jouw geval de woonkamer) ook om warmte vraagt, ongeacht of de slimme thermostaatknop open is omdat het niet warm genoeg is in die ruimte. Zodra je woonkamer warm is, zal de ketel uit gaan en warmen de radiatoren in de andere ruimte dus niet meer op (daarom is je slaapkamer niet warm, de woonkamer is tenslotte ruim boven de 19 graden en de cv ketel zal geen warmte leveren).
Om elke ruimte juist onafhankelijk van elkaar te kunnen verwarmen, dien je dus de slimme thermostaat aan te wijzen als zoneregelaar, zodat je cv ketel warmte aan je slaapkamer geeft, zonder de andere ruimtes te verwarmen. Om dan te zorgen dat de ruimte waar de thermostaat hangt niet aan gaat, zul je bijvoorbeeld een zoneklep voor je vloerverwarming moeten plaatsen, zodat deze ook afgesloten kan worden. Anders zal je woonkamer warm worden zodra je slaapkamer om warmte vraagt en zul je daar altijd een (grote) overshoot houden.
Lees dit: https://intercom.help/tad...ebaseerde-vloerverwarming . Jij hebt nu optie 1, maar zou moeten overstappen op optie 2 of 3.
[ Voor 9% gewijzigd door Craftop op 06-12-2021 15:28 ]
AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2