Rutger schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:22:
Ook hier sinds kort Tado in huis. Voor de liefhebber of volgende Tweaker met dit klusje mijn installatie/ervaring.
Disclaimer: dit was mijn eerste ervaring met knutselen aan verwarmingen, mijn ervaring hield op bij het ontluchten van radiatoren voordat ik hieraan begon. Maar dat bewijst ook: laat je niet wijsmaken dat je dit per se door een professional of loodgieter moet laten doen, je kunt het echt zelf!
De vorige eigenaar was nogal een doe-het-zelver, maar zeker geen verkeerde. Dat heeft wel als resultaat dat alle radiatoren hier een ratjetoe waren van aansluitingen. Het zijn in totaal 7 radiatoren hier in huis (benedenwoning).
In de woonkamer, waar de oude thermostaat hing, waren het ook nog geen thermostatische kranen. Wat op zich niet gek is, aangezien de thermostaat daar de verwarmingen regelt en het dus niet noodzakelijk is.
Dat betekent wel dat we aan de slag moesten met het binnenwerk vervangen.
Gelukkig hadden deze allemaal oude COMAP SAR aansluitingen:
[Afbeelding]
Te herkennen aan de mooie originele knoppen, met het woordje 'sar' er op en natuurlijk het binnenwerk zelf. Dat van het woordje 'sar' kom ik overigens letterlijk net pas achter, ik las elke keer JBS of iets vergelijkbaars.
Well, die dingen moesten dus vervangen worden, nu zag ik in de mooie post van medetweakers, en het bijzonder deze:
[...]
dat het simpelweg te vervangen is voor thermostatische binnenwerken van ~€10, namelijk
deze.
Zo gezegd zo gedaan: naar de Warmteservice gereden en 3 van die dingen meegenomen.
Kleine tip: do not make my mistake door op goed geluk gewoon de m28 te kopen, meet van te voren of je originele binnenwerk ook écht 28mm is, want er is namelijk ook een
30mm variant.
Anyway, ik had geluk want ik had 28mm.
And then?
Dan moet alles leeg, tenzij je een vervaningskoffer hebt, zoals Soepkip al eerder aangaf:
[...]
Die koffer is net zo vindbaar als Narnia volgens mij, dus wij gingen voor het leeg laten lopen van het systeem.
Wij hebben een willekeurige radiator gekozen waarvan we vermoeden dat het het einde van de loop is, en daar het kraantje aan de onderkant van open gezet.
Volgens mij is het gangbaar dat slechts één radiator een kraantje heeft, om te laten zien dat daar het 'laatste station is' voor het water, maar in het radiator-rad-van-fortuin hiero, hadden we 3 radiatoren met een kraantje. Dus, heb je ergens een kraantje op een radiator? Grote kans dat je daar je systeem kunt laten leeglopen. Tenzij je evt een kraantje op je CV hebt, volgens mij is dat ook mogelijk.
Uiteindelijk kwam er geen water meer uit, dus we konden aan de slag!
Ik ben heel enthousiast met slechts één handdoek een binnenwerk er uit gaan draaien met een waterpomptang. Dat kan op zich, maar dan is je vloer ook nat. Er kwam namelijk nogal wat water uit de leiding toen het binnenwerk eruit was geschroefd, hou daar dus rekening mee en pak een emmer/bak!
Toen het water gestopt was, hebben we teflontape aangebracht op het schroefdraad van het nieuwe binnenwerk en die simpelweg in de verwarming gedraaid.
Toen was het nog een kwestie van het juiste opzetstukje vinden.
spoiler:Het was deze met het één na grootste pinnetje (in spoiler tags, ik wil niemand dit mooie zoekwerkje natuurlijk ontnemen):
[Afbeelding]
En een kind kan de was doen!
[Afbeelding]
Alle andere radiatoren waren dus gelukkig al thermostatisch en konden met goed speurwerk uiteindelijk óf met opzetstukjes of in één geval direct op de radiator gemonteerd worden.
We hebben er uiteindelijk voor gekozen één radiator in de woonkamer het binnenwerk niet van te vervangen en ook geen Tado op te zetten, want die verwarming staat eigenlijk altijd uit.
Toen alles gemonteerd was, was het tijd om de CV weer te vullen met water.
De vorige eigenaar was zo lief om een 1,5m slang achter te laten om de CV te vullen. Gelukkig was de afstand tussen de CV en het waterpunt 2,5m
Na een tripje naar de bouwmarkt konden we uiteindelijk gaan vullen, en sindsdien hebben we het Tado systeem naar volle tevredenheid draaien!