Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:41

Priet

To boldly do what no one has..

tado schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:21:
Op dit moment hebben wij een automation rate van 99% (voor 99% van de geregistreerde producten kan het systeem een automatische stap-voor-stap installatiehandleiding voorbereiden)
Die laatste 1% zijn dan vaak de uitzonderingen, waar er in NL helaas veel van zijn (vloerverwarming+radiatoren setup, ATAG OpenTherm Vendor ID etc..) en daar hebben we dan een team op zitten die zal proberen om u ook daar een passende oplossing te bieden.
Hier was ik er één van... ATAG One icm vloerverwarming. Ik had contact met Geert en dat verliep snel en soepel :)

Dus mijn eerste ervaring met de KS is erg goed. Alleen de handleiding die ik kreeg toegestuurd was wat veel van het goede: 16 pagina's vol ingewikkelde schema's waarbij het uiteindelijk slechts nodig was om één kabeltje om te prikken 8)7 Daarom een aantal maal als leek bevestiging gevraagd aan KS en snel opheldering gekregen.

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:22

-tom-562

Oliesjeik

Rutger schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:22:
Ook hier sinds kort Tado in huis. Voor de liefhebber of volgende Tweaker met dit klusje mijn installatie/ervaring.
Disclaimer: dit was mijn eerste ervaring met knutselen aan verwarmingen, mijn ervaring hield op bij het ontluchten van radiatoren voordat ik hieraan begon. Maar dat bewijst ook: laat je niet wijsmaken dat je dit per se door een professional of loodgieter moet laten doen, je kunt het echt zelf!

De vorige eigenaar was nogal een doe-het-zelver, maar zeker geen verkeerde. Dat heeft wel als resultaat dat alle radiatoren hier een ratjetoe waren van aansluitingen. Het zijn in totaal 7 radiatoren hier in huis (benedenwoning).

In de woonkamer, waar de oude thermostaat hing, waren het ook nog geen thermostatische kranen. Wat op zich niet gek is, aangezien de thermostaat daar de verwarmingen regelt en het dus niet noodzakelijk is.
Dat betekent wel dat we aan de slag moesten met het binnenwerk vervangen.
Gelukkig hadden deze allemaal oude COMAP SAR aansluitingen:
[Afbeelding]
Te herkennen aan de mooie originele knoppen, met het woordje 'sar' er op en natuurlijk het binnenwerk zelf. Dat van het woordje 'sar' kom ik overigens letterlijk net pas achter, ik las elke keer JBS of iets vergelijkbaars.

Well, die dingen moesten dus vervangen worden, nu zag ik in de mooie post van medetweakers, en het bijzonder deze:

[...]

dat het simpelweg te vervangen is voor thermostatische binnenwerken van ~€10, namelijk deze.

Zo gezegd zo gedaan: naar de Warmteservice gereden en 3 van die dingen meegenomen.
Kleine tip: do not make my mistake door op goed geluk gewoon de m28 te kopen, meet van te voren of je originele binnenwerk ook écht 28mm is, want er is namelijk ook een 30mm variant.
Anyway, ik had geluk want ik had 28mm.
And then?

Dan moet alles leeg, tenzij je een vervaningskoffer hebt, zoals Soepkip al eerder aangaf:

[...]

Die koffer is net zo vindbaar als Narnia volgens mij, dus wij gingen voor het leeg laten lopen van het systeem.
Wij hebben een willekeurige radiator gekozen waarvan we vermoeden dat het het einde van de loop is, en daar het kraantje aan de onderkant van open gezet.

Volgens mij is het gangbaar dat slechts één radiator een kraantje heeft, om te laten zien dat daar het 'laatste station is' voor het water, maar in het radiator-rad-van-fortuin hiero, hadden we 3 radiatoren met een kraantje. Dus, heb je ergens een kraantje op een radiator? Grote kans dat je daar je systeem kunt laten leeglopen. Tenzij je evt een kraantje op je CV hebt, volgens mij is dat ook mogelijk.

Uiteindelijk kwam er geen water meer uit, dus we konden aan de slag!
Ik ben heel enthousiast met slechts één handdoek een binnenwerk er uit gaan draaien met een waterpomptang. Dat kan op zich, maar dan is je vloer ook nat. Er kwam namelijk nogal wat water uit de leiding toen het binnenwerk eruit was geschroefd, hou daar dus rekening mee en pak een emmer/bak!

Toen het water gestopt was, hebben we teflontape aangebracht op het schroefdraad van het nieuwe binnenwerk en die simpelweg in de verwarming gedraaid.
Toen was het nog een kwestie van het juiste opzetstukje vinden.
spoiler:
Het was deze met het één na grootste pinnetje (in spoiler tags, ik wil niemand dit mooie zoekwerkje natuurlijk ontnemen):
[Afbeelding]

En een kind kan de was doen!
[Afbeelding]

Alle andere radiatoren waren dus gelukkig al thermostatisch en konden met goed speurwerk uiteindelijk óf met opzetstukjes of in één geval direct op de radiator gemonteerd worden.
We hebben er uiteindelijk voor gekozen één radiator in de woonkamer het binnenwerk niet van te vervangen en ook geen Tado op te zetten, want die verwarming staat eigenlijk altijd uit.

Toen alles gemonteerd was, was het tijd om de CV weer te vullen met water.
De vorige eigenaar was zo lief om een 1,5m slang achter te laten om de CV te vullen. Gelukkig was de afstand tussen de CV en het waterpunt 2,5m :F ;w
Na een tripje naar de bouwmarkt konden we uiteindelijk gaan vullen, en sindsdien hebben we het Tado systeem naar volle tevredenheid draaien!
Goed dat ik zo lees. Ik heb sinds een paar weken een Tado, maar nog geen thermostaatknoppen van Tado. In de woonkamer/keuken (open keuken) hebben we een combinatie van radiatoren (3, met thermostatische knoppen) en vloerverwarming (in de keuken). Nu wil ik ook graag die slimme knoppen, aangezien ik ook apart mijn kantoorruimte wil verwarmen (1 radiator). Hier zit alleen een normale radiatorkraan op, de volgende kraan van Herz:
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results
Afbeeldingslocatie: http://www.haasshop.nl/images/1600x1600/r/products/200001-i.gif

Ik verwacht dat ik deze ook kan ombouwen met zo'n 'thermostatische insert'? Scheelt een hoop werk namelijk :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-06 14:24
tado schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:21:
Ik zou graag wat context geven over de hele KS discussie:

De NL markt is ver boven verwachting gegroeid voor tado de afgelopen jaren. Dat is natuurlijk top, maar brengt ook uitdagingen met zich mee.
Als een Duits bedrijf, is het niet altijd even makkelijk om medewerkers met NL moedertaal aan te trekken in München. Daarom maken wij natuurlijk ook gebruik van een externe partner om ons te voorzien van de benodigde helpdeskmedewerkers. Maar ook daar is het lastig om NL sprekende mensen aan te trekken, waardoor we besloten hebben om "automatische vertalingen" toe te passen voor een deel van de aanvragen. Natuurlijk weten we dat dat de kwaliteit van de klantenservice niet ten goede komt.

Gelukkig kan ik melden dat we sinds September 2021 meer NL collega's hebben mogen verwelkomen in het team, waardoor we nu minder gebruik hoeven te maken van deze vertalingen.

Op dit moment hebben wij een automation rate van 99% (voor 99% van de geregistreerde producten kan het systeem een automatische stap-voor-stap installatiehandleiding voorbereiden)
Die laatste 1% zijn dan vaak de uitzonderingen, waar er in NL helaas veel van zijn (vloerverwarming+radiatoren setup, ATAG OpenTherm Vendor ID etc..) en daar hebben we dan een team op zitten die zal proberen om u ook daar een passende oplossing te bieden.

Maar voor de echte power users, zou ik zeker aanraden om ook eens te kijken in de professionele handleidingen, dan bent u in de meeste gevallen compleet onafhankelijk van onze support: www.tado.com/professional-manuals
Download ook eens de "tado Pro" app (Android/iOS), die zijn we nu vol aan het ontwikkelen, voeg daar uw feedback to over dingen die u als "Pro" wilt kunnen instellen (maximale flow temperatuur voor OpenTherm bijvoorbeeld).

Als afsluiter zou ik nog even mijn deelname aan dit topic toelichten: Dit is geen officieel service kanaal voor onze support (dit zijn de kanalen hoe u support kunt aanvragen). Ik ben zelf een echte tweaker en reageer hier omdat ik sommige discussies zeer interessant vindt. Natuurlijk weet ik dat tado niet op alle vlakken perfect is, en het is mijn taak om die feedback dan ook door te spelen naar onze Product Managers. Maar het is goed om te weten dat ik niet alle discussies wil aangaan. Soms omdat ik de discussie gemist heb (voorbij gelezen), maar soms ook omdat de discussie al eerder gevoerd is op Tweakers of het tado community forum en er geen nieuwe informatie is om eraan toe te voegen.
Hoi Tado, dankjewel voor je reactie. Uiteraard begrijp ik dat een snelle groei uitdagingen met zich meebrengt en dat hierdoor soms de support in sommige gevallen niet helemaal verloopt zoals de bedoeling is. En ik waardeer ook zeker de inzet die jij hier als tweaker hier geeft. Over het geheel ben ik ook tevreden met Tado. De verwarming per kamer werkt fantastisch en ook mijn vriendin is helemaal enthousiast over de auto assist en het instellen in de app.

Het is echter geen excuus voor sommige van de zaken die er nu fout gaan bij Tado en het is wel relevant om daar wat context bij te plaatsen. Gezien mijn eigen ervaring met Tado zal ik dit logischerwijs enigszins op mijzelf betrekken.

De eerste gaat over het functioneren van de vroege start. Aangezien dit een functie is waar Tado mee adverteert en die niet onderdeel is van een beta programma of iets dergelijks, is het gewoon onacceptabel dat het niet werkt. Dat heeft niets met support te maken, maar die functie zit zonder enige waarschuwing in de app en werkt overduidelijk voor een deel van de gebruikers niet. Dat zijn ook gebruikers zoals ik, met een heel eenvoudig verwarmingssysteem met alleen radiatoren. Discussies daarover worden echter op het forum door Tado compleet genegeerd en dateren al van 2.5 jaar geleden. Dat is gewoon oprecht niet acceptabel. Als Tado dan zo hard groeit had hier al lang development op gezet kunnen worden. Zeker omdat er klaarblijkelijk wel development is.

Het tweede gaat over de bereikbaarheid van de klantenservice. Ik heb via de klantenservice tot 4 maal toe gevraagd waarom Tado mijn tapwatertemperatuur op 55 graden forceert als tapwatersturing uit staat. Tot 3 maal toe werd deze vraag door de helpdesk verkeerd begrepen en twee keer werd er zelfs niet gereageerd. Na de eerste keer heb ik dan ook gevraagd om telefonisch contact, maar dit verzoek werd ook keer op keer genegeerd. Uiteindelijk heb ik als enige antwoord gekregen dat Tado dit nu eenmaal zo doet en dat het niet aan te passen is. Over het doelbewust afwijken van de adviezen van gezondheidsinstanties mag best wat beter gecommuniceerd worden.

Het derde is de handleidingen waar je zojuist naar linkt. Begrijp me niet verkeerd, maar dat zijn geen handleidingen, maar infographics van de meest basale instellingen. Nergens worden de instellingen uitgelegd en de handleiding voor de thermostaat zelf is 8 pagina's van voornamelijk plaatjes. Vergelijk je dat met de nest thermostaat, op zichzelf heel vergelijkbaar met de Tado thermostaat, die heeft een manual van 40 pagina's inclusief uitleg van de verschillende aansluitingen. Ik had hier bijvoorbeeld problemen met het aansluiten van de thermostaat. Mijn oude chronotherm III was aangesloten als aan/uit en daardoor kreeg ik in de app alleen de handleiding voor het aansluiten met aan/uit, terwijl opentherm natuurlijk de voorkeur heeft. Alleen door het combineren van de professionele handleiding en reacties van andere gebruikers op verschillende fora kon ik effectief achterhalen welke poorten ik moest gebruiken op de thermostaat. Ik begrijp dat de filosofie hierachter is om de klanten alles zelf te kunnen laten installeren, maar je kan niet en summiere handleidingen geven en een slecht bereikbare klantenservice hebben en de installatie van klanten zelf verwachten. En dat komt ook weer terug bij probleem 2: Ik moet als gebruiker gewoon kunnen weten dat Tado mijn tapwatertemperatuur verandert terwijl de instelling juist uit staat en daarom hoort dat in een handleiding te staan. Want ik zit niet dagelijks naar mijn cv-ketel te kijken tijdens tapwater vraag.

Ik wil deze discussie zelf ook helemaal niet hier voeren, want ik begrijp ook dat jij een werknemer met passie bent die geen onbeperkte invloed heeft op het beleid van Tado en dat dit het er voor jou niet leuker maakt. Maar voor ons als klanten is deze discussie op dit moment nergens anders te voeren. Op het forum komen er geen inhoudelijke reacties op vergelijkbare topics en de klantenservice reageert simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcComm
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-05 15:00
Dag mede Tado-strijders,

Ik heb zaterdagavond mn oude thermostaat (AWB modulerende klokthermostaat ExaControl) vervangen door de Tado V3 en gekoppeld met de internetbridge. Installatie via de app en het scannen van de QR's allemaal geen probleem. Schema ingesteld voor zondag en afwachten maar.

Zondagochtend bleef het eerst koud (Ik las achteraf dat de pre-start functie blijkbaar niet altijd goed werkt dus ok). Daarna sloeg hij aan maar vervolgens had ik de hele dag een draaiende CV ketel en een kamertemperatuur die opliep tot 23.9 graden. Ik dacht nou beginnersfoutje zal morgen wel beter gaan maar vanmorgen was het dus nogsteeds 23graden overal en heeft mn ketel dus hele nacht staan draaien. Terwijl de app aangeeft dat hij alleen gisterochtend maar even gestookt heeft (volgens de grafiek)

Het lijkt er dus op dat de communicatie tussen mn thermostaat en de CV ketel niet optimaal is. Ik heb volgens mij een uiterst eenvoudige opstelling. Vloerverwarming beneden in de kamer/keuken en de thermostaat hangt in de kamer. Verder nergens slimme radiatorknoppen of weet ik voor wat. Op zolder hangt een AWB ketel uit 2012 (ThermoElegance Advance), daarvan zitten twee draadjes op de +/- van mn Tado thermostaat. Daar kun je toch niets aan fout doen zou ik zeggen?

Ik heb hierbij ook wat plaatjes:
https://ibb.co/FKynMtJ
https://ibb.co/qk8MC5L
https://ibb.co/rM5Mvgw

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?
Ontzettend bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nirgilis schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:14:
[...]

De eerste gaat over het functioneren van de vroege start. Aangezien dit een functie is waar Tado mee adverteert en die niet onderdeel is van een beta programma of iets dergelijks, is het gewoon onacceptabel dat het niet werkt. Dat heeft niets met support te maken, maar die functie zit zonder enige waarschuwing in de app en werkt overduidelijk voor een deel van de gebruikers niet. Dat zijn ook gebruikers zoals ik, met een heel eenvoudig verwarmingssysteem met alleen radiatoren.
Het heeft inderdaad niets te maken met complexe setups o.i.d.
Ik heb toch het idee dat je dat "een deel van de gebruikers" wel weg kan laten. :)

Ik herinner me een bericht van Tado uit een vrij recent verleden hier dat de functie sinds introductie van de radiatorknoppen niet meer bijgewerkt is en dat ie 'niet optimaal' werkt, advies was simpelweg uitzetten indien je problemen ervaart. Geen idee of dat nog steeds zo is.

Verder ben ik hier nog geen bericht tegengekomen van iemand die beweert dat goede start goed werkt (zoek maar op 'vroege start' in dit topic). Ja ik snap, juist de mensen bij wie het niet goed werkt reageren, maar áls het bij een redelijke tot flinke groep werkt (laat staan de meesten) dan zouden er zéker met grote regelmaat reacties op die vroege start posts verschijnen van gebruikers bij wie het prima werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 13-12-2021 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nirgilis schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:14:
[...]

Hoi Tado, dankjewel voor je reactie. Uiteraard begrijp ik dat een snelle groei uitdagingen met zich meebrengt en dat hierdoor soms de support in sommige gevallen niet helemaal verloopt zoals de bedoeling is. En ik waardeer ook zeker de inzet die jij hier als tweaker hier geeft. Over het geheel ben ik ook tevreden met Tado. De verwarming per kamer werkt fantastisch en ook mijn vriendin is helemaal enthousiast over de auto assist en het instellen in de app.

Het is echter geen excuus voor sommige van de zaken die er nu fout gaan bij Tado en het is wel relevant om daar wat context bij te plaatsen. Gezien mijn eigen ervaring met Tado zal ik dit logischerwijs enigszins op mijzelf betrekken.

De eerste gaat over het functioneren van de vroege start. Aangezien dit een functie is waar Tado mee adverteert en die niet onderdeel is van een beta programma of iets dergelijks, is het gewoon onacceptabel dat het niet werkt. Dat heeft niets met support te maken, maar die functie zit zonder enige waarschuwing in de app en werkt overduidelijk voor een deel van de gebruikers niet. Dat zijn ook gebruikers zoals ik, met een heel eenvoudig verwarmingssysteem met alleen radiatoren. Discussies daarover worden echter op het forum door Tado compleet genegeerd en dateren al van 2.5 jaar geleden. Dat is gewoon oprecht niet acceptabel. Als Tado dan zo hard groeit had hier al lang development op gezet kunnen worden. Zeker omdat er klaarblijkelijk wel development is.

Het tweede gaat over de bereikbaarheid van de klantenservice. Ik heb via de klantenservice tot 4 maal toe gevraagd waarom Tado mijn tapwatertemperatuur op 55 graden forceert als tapwatersturing uit staat. Tot 3 maal toe werd deze vraag door de helpdesk verkeerd begrepen en twee keer werd er zelfs niet gereageerd. Na de eerste keer heb ik dan ook gevraagd om telefonisch contact, maar dit verzoek werd ook keer op keer genegeerd. Uiteindelijk heb ik als enige antwoord gekregen dat Tado dit nu eenmaal zo doet en dat het niet aan te passen is. Over het doelbewust afwijken van de adviezen van gezondheidsinstanties mag best wat beter gecommuniceerd worden.

Het derde is de handleidingen waar je zojuist naar linkt. Begrijp me niet verkeerd, maar dat zijn geen handleidingen, maar infographics van de meest basale instellingen. Nergens worden de instellingen uitgelegd en de handleiding voor de thermostaat zelf is 8 pagina's van voornamelijk plaatjes. Vergelijk je dat met de nest thermostaat, op zichzelf heel vergelijkbaar met de Tado thermostaat, die heeft een manual van 40 pagina's inclusief uitleg van de verschillende aansluitingen. Ik had hier bijvoorbeeld problemen met het aansluiten van de thermostaat. Mijn oude chronotherm III was aangesloten als aan/uit en daardoor kreeg ik in de app alleen de handleiding voor het aansluiten met aan/uit, terwijl opentherm natuurlijk de voorkeur heeft. Alleen door het combineren van de professionele handleiding en reacties van andere gebruikers op verschillende fora kon ik effectief achterhalen welke poorten ik moest gebruiken op de thermostaat. Ik begrijp dat de filosofie hierachter is om de klanten alles zelf te kunnen laten installeren, maar je kan niet en summiere handleidingen geven en een slecht bereikbare klantenservice hebben en de installatie van klanten zelf verwachten. En dat komt ook weer terug bij probleem 2: Ik moet als gebruiker gewoon kunnen weten dat Tado mijn tapwatertemperatuur verandert terwijl de instelling juist uit staat en daarom hoort dat in een handleiding te staan. Want ik zit niet dagelijks naar mijn cv-ketel te kijken tijdens tapwater vraag.

Ik wil deze discussie zelf ook helemaal niet hier voeren, want ik begrijp ook dat jij een werknemer met passie bent die geen onbeperkte invloed heeft op het beleid van Tado en dat dit het er voor jou niet leuker maakt. Maar voor ons als klanten is deze discussie op dit moment nergens anders te voeren. Op het forum komen er geen inhoudelijke reacties op vergelijkbare topics en de klantenservice reageert simpelweg niet.
Dank voor de feedback.

Over uw vraag over het 55 graden. Dit is gewoon een realiteit. Kan de klantenservice niets aan veranderen. Die verwachten daarom ook die vraag niet, waardoor hij verkeerd zal worden begrepen.
Als u een andere tapwater temperatuur wilt hebben, dan graag uw warme water aanzetten via: www.tado.com/professional-manuals

Op die manier kunt u zelf kiezen welke temperatuur uw tapwater met zich meebrengt.

Ik snap uw punt over de "transparantheid". Dat is zeker een verbeterpunt voor tado. Helaas heeft tado het zichzelf moeilijker gemaakt door veel verschillende digitale sturingen te onderstuenen. Waardoor technische documentatie een stuk meer dan 80 pagina's benodigen, en dan heb ik het nog niet eens over up to date houden.

Het tapwaterverhaal geld bijvoorbeeld alleen voor OpenTherm, een Vaillant EBUS sturing reageert weer heel anders op tado etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
tado schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:31:
[...]

Dank voor de feedback.

Over uw vraag over het 55 graden. Dit is gewoon een realiteit. Kan de klantenservice niets aan veranderen. Die verwachten daarom ook die vraag niet, waardoor hij verkeerd zal worden begrepen.
Als u een andere tapwater temperatuur wilt hebben, dan graag uw warme water aanzetten via: www.tado.com/professional-manuals

Op die manier kunt u zelf kiezen welke temperatuur uw tapwater met zich meebrengt.

Ik snap uw punt over de "transparantheid". Dat is zeker een verbeterpunt voor tado. Helaas heeft tado het zichzelf moeilijker gemaakt door veel verschillende digitale sturingen te onderstuenen. Waardoor technische documentatie een stuk meer dan 80 pagina's benodigen, en dan heb ik het nog niet eens over up to date houden.

Het tapwaterverhaal geld bijvoorbeeld alleen voor OpenTherm, een Vaillant EBUS sturing reageert weer heel anders op tado etc...
Dankjewel voor je inhoudelijke reactie, dat waardeer ik zeer. De complexiteit van de verschillende systemen zal het inderdaad compliceren en ik moedig de instelbaarheid in de toekomst via een pro app dan ook zeker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-06 19:22
tado schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:31:
[...]

Dank voor de feedback.

Respect dat je op het forum zit en ons helpt waar je kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PcComm Het Tado systeem registreert en communiceert intern prima als je kijkt naar de grafiek. Het is inderdaad de communicatie tussen Tado en ketel die niet werkt.

Heb je op de Tado thermostaat de sturing wel op D07 gezet en de 2 draden lopen van de +/- terminals op de Tado thermostaat (gaf je al aan) naar de +/- terminals op de EBUS aansluiting van de ketel? En indien van toepassing heb je ook het advies de "*VR33 OpenTherm vertaalmodule moet worden verwijderd" opgevolgd?

Zo nee even de kap van de ketel en controleren maar wat de situatie is. Dat corrigeren en ook nog even de configuratiestappen doorlopen zoals beschreven in hoofdstuk 5 van

https://www.tado.com/star...mostaat%20Handleiding.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-11-2024
PcComm schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:18:
Dag mede Tado-strijders,

Ik heb zaterdagavond mn oude thermostaat (AWB modulerende klokthermostaat ExaControl) vervangen door de Tado V3 en gekoppeld met de internetbridge. Installatie via de app en het scannen van de QR's allemaal geen probleem. Schema ingesteld voor zondag en afwachten maar.

Zondagochtend bleef het eerst koud (Ik las achteraf dat de pre-start functie blijkbaar niet altijd goed werkt dus ok). Daarna sloeg hij aan maar vervolgens had ik de hele dag een draaiende CV ketel en een kamertemperatuur die opliep tot 23.9 graden. Ik dacht nou beginnersfoutje zal morgen wel beter gaan maar vanmorgen was het dus nogsteeds 23graden overal en heeft mn ketel dus hele nacht staan draaien. Terwijl de app aangeeft dat hij alleen gisterochtend maar even gestookt heeft (volgens de grafiek)

Het lijkt er dus op dat de communicatie tussen mn thermostaat en de CV ketel niet optimaal is. Ik heb volgens mij een uiterst eenvoudige opstelling. Vloerverwarming beneden in de kamer/keuken en de thermostaat hangt in de kamer. Verder nergens slimme radiatorknoppen of weet ik voor wat. Op zolder hangt een AWB ketel uit 2012 (ThermoElegance Advance), daarvan zitten twee draadjes op de +/- van mn Tado thermostaat. Daar kun je toch niets aan fout doen zou ik zeggen?

Ik heb hierbij ook wat plaatjes:
https://ibb.co/FKynMtJ
https://ibb.co/qk8MC5L
https://ibb.co/rM5Mvgw

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?
Ontzettend bedankt alvast!
Ik zou in ieder geval naar de volgende dingen kijken:

- Staat je Tado thermostaat ingesteld op de modus aan/uit of modulerend? Je vorige thermostaat was modulerend, dus je ketel ook veronderstel ik.
- Heb je het juiste communicatieprotocol voor je ketel gekozen in de Tado setup (zie hieronder)?
- Staat je ketel ingesteld op de modus aan/uit of modulerend? Bij de Intergas in m'n vorige woning, stond de ketel nog op aan/uit. Ik heb toen op het moederbord de 'jumper' kabel anders moeten aansluiten om deze modulerend te laten werken. Vervolgens moest ik destijds nog met Tado bellen om de thermostaat in de modulerende modus te zetten (zal ook via installateurs menu kunnen, denk ik).
- Kijk ook even naar hoe de draden aangesloten zitten bij de ketel. Die moeten volgens de handleiding op eBUS- en eBUS+ (om te kunnen werken met de eBUS interface optie van Tado).

Los daarvan: Wat je in de app ziet is de warmtevraag van de thermostaat o.b.v. de kamertemperatuur. Dat zegt weinig over wat de ketel op dat moment doet. In dit geval was de gewenste kamertemperatuur blijkbaar bereikt, maar liep de ketel nog steeds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKj6V2cCO4fFuJqZ_r-Q8VWc2xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V9FkHzAt9O4VMjX4jYK3lJ40.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bipo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 21:22

bipo

TomV

bipo schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:51:
Afgelopen weekend heb ik mijn Tado geïnstalleerd. Boven moest ik eerst de statische kranen vervangen door thermostatische kranen (van Heimeier). Zo heb ik geen adapter nodig voor de Tado knoppen. Dat ging allemaal redelijk goed (ok, loodgieterswerk is niet echt mijn ding, ik blijf bij de draadjes en code :-) ).

Toch loop ik tegen twee problemen aan:
1. losse knop
Alle Tado knoppen zitten goed vast, op één na. Zie ook de video hieronder. Als er warmtevraag is, draait die zichzelf alsnog vast. Maar bij het uitzetten, draait die zich weer los (je hoort ook het zoemen van het mechanisme). Wat kan hier aan de hand zijn? Uiteraard heb ik de knoppen ook omgewisseld om te kijken of dat uitmaakt. Dat doet het niet. Het lijkt dus in de verbinding te zitten?

[YouTube: Tado knop zit los. Wat nu?]
2. geen warmte in de laatste radiator
Het gaat om een installatie met stadsverwarming. De radiator die op het einde van de installatie zit, wordt niet warm zodra ik daar om verzoek. De Honeywell vc8015 klep gaat wel open, maar het warme water bereikt de radiator niet. Ook waren de batterijen na 1 dag al leeg (en inmiddels vervangen). Enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Anybody?

We learn from our past, we live in the present, we develop for the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcComm
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-05 15:00
Bedankt @Cap en @WeekendWarrior voor de snelle response. Ik heb het menu (nogmaals) doorlopen en geverifieerd dat de thermostaat op D7 staat. Verder de ketel open geschroefd en gecontroleerd dat de draad op + en - zitten, kan niet missen. Nadat ik dat gedaan had zag ik in m'n app opeens dat ik ook warm water kan instellen, die knop had ik eerst niet. Dus wellicht toch betere communicatie tussen de Tado en de ketel nu. M'n huis is nog bezig met afkoelen (Terug van 24.0 nu 21.5) dus ik hoop morgenochtend te kunnen controleren of hij nu netjes volgens schema aan gaat slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Het is lastig te zeggen wat er precies fout gaat in beide gevallen.

Bij de losse knop zou ik in eerste instantie denken dat de kraan niet geschikt is en dat je een adapter nodig hebt. Het lijkt namelijk alsof je de ring niet ver genoeg op de kraan kan draaien. Wat voor type kraan is het, en zijn alle kranen hetzelfde?

Je tweede probleem hebben we meer informatie over je installatie nodig en wat je al geprobeerd hebt. Wordt de radiator bijvoorbeeld wel warm als je de knop er af haalt en ergens anders warmte vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bipo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 21:22

bipo

TomV

nirgilis schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:42:
[...]

Het is lastig te zeggen wat er precies fout gaat in beide gevallen.

Bij de losse knop zou ik in eerste instantie denken dat de kraan niet geschikt is en dat je een adapter nodig hebt. Het lijkt namelijk alsof je de ring niet ver genoeg op de kraan kan draaien. Wat voor type kraan is het, en zijn alle kranen hetzelfde?
Dank voor je reactie. Het gaat om nieuwe Heimeier eclipse kranen. Die zouden zonder adapter moeten werken. Alle kranen boven zijn van hetzelfde type, dit is de enige die zo los zit.
nirgilis:
Je tweede probleem hebben we meer informatie over je installatie nodig en wat je al geprobeerd hebt. Wordt de radiator bijvoorbeeld wel warm als je de knop er af haalt en ergens anders warmte vraagt?
Dat kan ik nog testen. Voor tado en Heimeier kwam er wel gewoon warmte als de verwarming aan stond (en de radiator beneden ook aan stond).

Eigen online onderzoek doet mij nog vermoeden dat mogelijk het pinnetje vast zit. Maar met een nieuwe kraan vind ik dat eigenlijk vreemd.

We learn from our past, we live in the present, we develop for the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadonder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-06 21:23
Hi,

Ik heb al een jaar of 3 een werkend tado systeem. Beneden een thermostaat voor de vloerverwarming en boven een tweetal radiatorknoppen. Van de 1 op de andere dag gaat de vloerverwarming niet meer aan als ik de thermostaat hoger zet. Er is vandaag iemand langs geweest en we krijgen de vloerverwarming alleen nog maar aan als er boven een radiator openstaat. Dit was voorheen niet zo. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:07
Kadonder schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 01:32:
Hi,

Ik heb al een jaar of 3 een werkend tado systeem. Beneden een thermostaat voor de vloerverwarming en boven een tweetal radiatorknoppen. Van de 1 op de andere dag gaat de vloerverwarming niet meer aan als ik de thermostaat hoger zet. Er is vandaag iemand langs geweest en we krijgen de vloerverwarming alleen nog maar aan als er boven een radiator openstaat. Dit was voorheen niet zo. Iemand enig idee?
Zit er iets van tado aan je vloerverwarming verbonden? Dit al eens vervangen/gewisseld? Pomp vloerverwarming stuk? Thermostaat ventiel vast komen te zitten? Maw wat heb je zelf al gechecked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:14
-tom-562 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:21:
[...]

Hier zit alleen een normale radiatorkraan op, de volgende kraan van Herz:
[Afbeelding]

Ik verwacht dat ik deze ook kan ombouwen met zo'n 'thermostatische insert'? Scheelt een hoop werk namelijk :P
Nee voor Herz is geen thermostatische insert. Dan dus direct een heimeier kraan zodat je ook geen verloopje nodig hebt, die vond ik persoonlijk niet erg mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Los van de losse knop, zit dit niet sowieso verkeerd? De knop zit nu recht boven de pijp met warm water en dat zal de temperatuur die gemeten word beïnvloeden wanneer de verwarming warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 12:14
Beste allen,

waarschijnlijk is dit al allemaal een keer gevraagd, maar ik ben na overal vanalles gelezen te hebben met voors en tegens en wat wel en niet te doen, even overloaded en zou graag wat input willen van de Tado gebruikers of mensen die al een installatie gedaan hebben.

Ik wil de gehele benedenverdieping uitrusten met een Tado systeem; 6 radiatoren.
- 2 woonkamer
- 2 woonkeuken en ruimte waar de Tado thermostaat komt te hangen
- 1 hal
- 1 badkamer

Momenteel hangt er een Toon, prima functies, maar ik ben op zoek naar aparte ruimte aansturing. Huis uit 1920 met een vooral koude woonkamer Deels door het jaartal en geen mogelijkheid tot spouwisolatie en deels doordat de capaciteits berekening door de vorige eigenaar niet juist gedaan is. De woonkeuken wamt prima op; is nieuw aangebouwd, maar de woonkamer blijft dan koud. Dit scheelt soms wel 3 graden!

Ik zou dus met de slimme knoppen ervoor willen zorgen dat de woonkamer dan langer blijft doorstoken terwijl de rest al warm is.

Nu heeft de vorige eigenaar een mengelmoes van radiatorkranen gebruikt, waarbij de 4 die ik moet vervangen allemaal van Heimeier zijn. Zie afbeelding. Kan ik van deze kranen het binnenwerk vervangen of is het beter om direct ook alles horizontaal te plaatsen wat ik overal lees? Maakt dit zoveel uit qua werking?

In de woonkeuken waar de Tado thermostaat zelf komt te hangen, plaats ik daar dan ook slimme thermostaatknoppen die ik maximaal open zet? Geeft dit geen conflicten met de rest van het huis? Of laat ik daar de oude zitten in de "helemaal open stand?"Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTu24kJzpjJZbVNtSaQkja03Ep4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yLbVt3HuF9PrH6GoEQGtqr3Z.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door tzeunis op 14-12-2021 09:04 ]

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
-tom-562 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:21:
[...]

Goed dat ik zo lees. Ik heb sinds een paar weken een Tado, maar nog geen thermostaatknoppen van Tado. In de woonkamer/keuken (open keuken) hebben we een combinatie van radiatoren (3, met thermostatische knoppen) en vloerverwarming (in de keuken). Nu wil ik ook graag die slimme knoppen, aangezien ik ook apart mijn kantoorruimte wil verwarmen (1 radiator). Hier zit alleen een normale radiatorkraan op, de volgende kraan van Herz:
[Afbeelding]

Ik vermoed dat je hier wat meer moeite mee gaat krijgen.
Voor zover ik zo snel op Google kan vinden is er geen thermostatisch binnenwerk voor dit type radiatorkraan.

Dat betekent dat je het hele koppelstuk moet vervangen, wat volgens mij ook nog steeds niet zo'n ramp is.
Houd er dan wel rekening mee dat de Tado's het niet fijn vinden als ze niet horizontaal gemonteerd zijn.
Als ze verticaal (rechtop) op je radiatorkraan zitten, dan werkt de temperatuurmeting niet goed.

Wellicht dat ik het fout heb, je zou ook nog even met de warmteservice/een loodgieter kunnen bellen of even langs kunnen gaan, vermoedelijk zeggen zij dat het wel gewoon kan en hebben ze het juiste materiaal voor je :)

Ah, wat @Koptelefoontje zegt dus, unfortunately peanut butter ;(
Koptelefoontje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 07:48:
[...]

Nee voor Herz is geen thermostatische insert. Dan dus direct een heimeier kraan zodat je ook geen verloopje nodig hebt, die vond ik persoonlijk niet erg mooi.

[ Voor 10% gewijzigd door Rutger op 14-12-2021 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:22

-tom-562

Oliesjeik

Koptelefoontje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 07:48:
[...]

Na een avondje googlen ben ik er ook achter gekomen dat ik geen losse inserts kan vinden. Wordt dus idd de compleet nieuwe kraan.
https://www.installatieva...tstuk-binnendraad-1772719
Deze heb ik nu (maar dan met een normale afsluiter). Op zich geen ramp en het zijn de kosten ook niet.
Rutger schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:29:
[...]

Voor zover ik zo snel op Google kan vinden is er geen thermostatisch binnenwerk voor dit type radiatorkraan.

Dat betekent dat je het hele koppelstuk moet vervangen, wat volgens mij ook nog steeds niet zo'n ramp is.
Houd er dan wel rekening mee dat de Tado's het niet fijn vinden als ze niet horizontaal gemonteerd zijn.
Als ze verticaal (rechtop) op je radiatorkraan zitten, dan werkt de temperatuurmeting niet goed.

Wellicht dat ik het fout heb, je zou ook nog even met de warmteservice/een loodgieter kunnen bellen of even langs kunnen gaan, vermoedelijk zeggen zij dat het wel gewoon kan en hebben ze het juiste materiaal voor je :)
Goed om te weten. Uiteindelijk zou de kraan ook horizontaal komen te staan!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
Het werkt inmiddels, schema en handmatig.
Echter zit de radiator onder een vensterbank dus de thermostaat denk dat het 25 graden is in huis, maar in werkelijkheid pas 17 graden.

Plafond is ook nog eens op 340cm. Dus alles zit boven en de knop gaat dicht.....tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Whatagwaan Daarom dus in ieder geval in de belangrijke ruimten draadloze temperatuursensoren of thermostaten. Een radiatorknop meet de temperatuur afhankelijk van de omstandigheden variërend van matig tot slecht, omdat ie nooit op de juiste plek kan meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Whatagwaan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:33:
Het werkt inmiddels, schema en handmatig.
Echter zit de radiator onder een vensterbank dus de thermostaat denk dat het 25 graden is in huis, maar in werkelijkheid pas 17 graden.

Plafond is ook nog eens op 340cm. Dus alles zit boven en de knop gaat dicht.....tja.
Dat heb ik opgelost met de draadloze temperatuursensor: https://www.tado.com/nl-n...-technische-specificaties

Die hang je dan op een logische plaats in de ruimte, en in de app kan je voor die ruimte dan aangeven dat dit apparaat de temperatuur moet meten in plaats van de knop.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 11:24

Massri

Vraag gerust!

Rutger schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:29:
[...]

Ah, wat @Koptelefoontje zegt dus, unfortunately peanut butter ;(

[...]
Je hebt toch speciale verticale Tado knoppen?
https://www.bol.com/nl/nl...montage/9200000129086249/

Edit: Ik lees net dat alleen het display hierin verschilt.

[ Voor 7% gewijzigd door Massri op 15-12-2021 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:23
XWB schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:02:
[...]

Dat heb ik opgelost met de draadloze temperatuursensor: https://www.tado.com/nl-n...-technische-specificaties

Die hang je dan op een logische plaats in de ruimte, en in de app kan je voor die ruimte dan aangeven dat dit apparaat de temperatuur moet meten in plaats van de knop.
Mag ik hieruit concluderen dat een draadloze temperatuursensor dan betrouwbaarder is dan een knop? Waarom zou je dan knoppen gebruiken? Of heb je altijd een combinatie nodig?

Edit: ik had even over het hoofd gezien dat je de thermostaat knoppen nodig hebt om de radiator te “knijpen” indien nodig

Edit 2: het cv systeem bestaat uit meerdere “strengen” met daarin eigenlijk in een soort serieschakeling soms meerdere radiatoren. Gaat het werken als we een slimme radiator knop op alleen de laatste radiator in de serie zetten, en de andere volledig open laten staan? Als die laatste knop de streng gaat knijpen, heeft dit toch impact op alles in die streng of zie ik dat verkeerd? De laatste radiator in die ruimte bepaalt dan dus feitelijk de temperatuur van die ruimte toch?

[ Voor 33% gewijzigd door BGFG op 15-12-2021 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-06 20:02
BGFG schreef op woensdag 15 december 2021 @ 07:27:
[...]

Mag ik hieruit concluderen dat een draadloze temperatuursensor dan betrouwbaarder is dan een knop? Waarom zou je dan knoppen gebruiken? Of heb je altijd een combinatie nodig?
Dat is zeker waar, de temperatuur meten bij de verwarming is natuurlijk niet ideaal.

Je hebt geen knop nodig, maar in elke ruimte ook een losse temperatuur sensor is gewoon veel duurder. Dus gebruik je in de praktijk vaak de knop alsnog in bepaalde ruimtes.

Edit: je hebt geen knop nodig om de temperatuur te meten. Wel om de radiator aan of uit te kunnen zetten. Zonder knop gaat dus niet werken ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Tonkey op 15-12-2021 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Mag ik hieruit concluderen dat een draadloze temperatuursensor dan betrouwbaarder is dan een knop?
Ja. Mits je hem op een betere plek ophangt natuurlijk, wat vrijwel altijd het geval is, aangezien er nauwelijks een slechtere plek te bedenken is om de kamertemperatuur te meten dan vlak naast een radiator (temeer omdat deze vaak ook nog eens bij een raam zit: risico op zonnestraling, kou, tocht etc.)
Edit 2: het cv systeem bestaat uit meerdere “strengen” met daarin eigenlijk in een soort serieschakeling soms meerdere radiatoren. Gaat het werken als we een slimme radiator knop op alleen de laatste radiator in de serie zetten, en de andere volledig open laten staan? Als die laatste knop de streng gaat knijpen, heeft dit toch impact op alles in die streng of zie ik dat verkeerd? De laatste radiator in die ruimte bepaalt dan dus feitelijk de temperatuur van die ruimte toch?
Nee, omdat elke radiator een aanvoer én retour heeft naar de hoofdaanvoer resp. -retour. Je kan ze dus (vrijwel) onafhankelijk van elkaar open of dicht zetten. Bij een normaal aangelegd verwarmingssysteem tenminste. ;)

Knijpen van een radiator heeft overigens wel altijd een beetje impact, namelijk op de doorstroomsnelheid. Er is maar 1 pomp die een bepaalde hoeveelheid water rondpompt, als je alle radiatoren open zet is de doorstroomsnelheid per radiator lager dan wanneer je er maar 1 open zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:54
Ik heb een probleem met mijn Extensionkit. Ik ben verhuist en hij heeft het op mijn oude Rehema Calenta prima gedaan. Nu heb ik een nieuw huis en nieuwe ketel (weer een Rehema Calenta alleen een grotere).

Nu merkte ik dat mijn ketel niet aan slaat. De extensiekit geeft "Verbonden" aan maar het lampje geeft niet het "breathing" aan. Hij staat of uit en knippert soms heel snel 1x. Na een reset ging hij snel knipperen voor de pairing modus. Daarna over in de double blink (nog niet gepaired).

Maar in de app blijft hij verbonden, Tado support zegt hierdoor "Er is niks aan de hand hij werkt".

Is mijn extensiekit kapot?

Ik heb vloerverwarming met 2 zonekleppen. Ik heb op elke zoneklep een Tadothermostaat, en in de ruimte een Temperatuur sensor. Als ik de temperatuur omhoog doet, gaat de zoneklep netjes open, maar de ketel blijft uit staan. Het lijkt er dus op dat de Extension Kit de ketel niet aanstuurt.

Iemand een tip? Want de eerstelijns support van Tado kan mij niet verder helpen en ik wordt er nogal moe van na 1 bericht per 24 uur.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoek het in eerste instantie niet in de Tado apparatuur onderling als de extensiekit gewoon blijft verschijnen in de app zonder rood kruis.

Zoek het tussen ketel en extensiekit. Dus de aansluitpunten van de bedrading op de ketel zelf (juiste aansluitpunten en let op evt bruggen, zie de installatiehandleiding van de Calenta) en de extensiekit, klopt die? En staat de extensiekit op de juiste waarde ingesteld (voor de Calenta zal het zijn D01 = opentherm, of eventueel als je geen opentherm wil R01 = aan / uit)?

Onderstaande topic gaat over de Calenta handleiding en in een post wordt gemeld dat er een fout in de handleiding staat en dat de draadbrug NIET verwijderd moet worden. Wellicht ook op jouw situatie van toepassing.
https://community.tado.co...uiten-op-tado-thermostaat

PS lampje uit bij de extensiekit geeft aan dat er een probleem is met de stroomvoorziening. Is ie wel verbonden met het stopcontact?

https://support.tado.com/...eds-op-de-extensiekit-aan, 2 knippers geeft aan dat ie niet gepaired is maar dan zou je hem ook niet in de app moeten zien (tenminste, niet zonder rood kruis erdoor).

Heb je ook nog gecheckt of het signaal in orde is tussen bridge en extensiekit? Als dat zwak is in de nieuwe situatie (veel afstand / muren / stoorsignalen) dan kan dat wellicht de werking verstoren. Maar dan zou ik ook een melding in de app verwachten dat er verbindingsproblemen zijn. Als het kan, probeer de bridge te verplaatsen en kijk of er een beter signaal is

[ Voor 43% gewijzigd door Cap op 15-12-2021 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
XWB schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:02:
[...]

Bedankt voor je bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:27
Ik heb hier alleen een Tado v3+ op een Nefit Smartline aangesloten sinds een aantal weken (OT) en functioneert naar behoren. Vanaf morgen komt er een nieuwe ketel, de Intergas hre 24/28. Hoe zorg ik ervoor dat ik die goed gekoppeld krijg? Kan ik daarvoor alleen in het configuratie menu de code wijzigen naar D01?

De app zelf is niet duidelijk hierin, althans er is geen optie "ik wil een nieuwe cv aansluiten" oid. Enig advies was het beste is?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tado ik heb de laatste tijd een opmerkelijk probleem, waarover iemand hier een tijdje geleden ook al postte.

Mijn vriendin heeft net als ik een iPhone en bedient de Tado app eigenlijk nooit dus die staat bij haar bijna nooit open. Uiteraard heeft ze de app wel geïnstalleerd.

Nu is het zo dat ze als ze de Tado app niet open heeft staan door Tado als "afwezig" wordt gezien, ook als ze al uren thuis is. Zoals nu, het is nu bijna 20 uur en ze is al sinds 13 uur thuis.

(Zie omcirkeling, ik sta verder op thuis, de iPad is uitgesloten van de locatiebepaling zodat de verwarming wel uit gaat als de iPad nog thuis ligt, en de kerstman is ook altijd dichtbij huis of ik nu wil of niet. ;)).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pd9TcWzZm1OYFTB6NP5Q1cHAEF8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KHUqu899pUuMGAQQEkCFPJUW.jpg?f=user_large

Dit is natuurlijk niet de bedoeling, want als ik langer van huis ga zit zij dan in de kou.

Het vreemde is dat in haar iPhone bij Locatievoorzieningen de toegang tot de locatievoorzieningen gewoon op "Altijd" staat (incl de slider "Exacte locatie" aan), dus niet op "bij gebruik van app" o.i.d. Je zou er dan vanuit mogen gaan dat Tado de locatie van haar iPhone bijhoudt, ook als de app niet actief is.

Dit blijkt dus niet het geval. Aan de locatievoorziening / gps van haar iPhone ligt het niet, want open je google maps dan krijg je direct de juiste locatie te zien en nadat de Tado app opgestart wordt verandert de locatie ook snel op "aanwezig".

Bij mij staat de Tado app vrijwel dagelijks open dus ik ervaar het probleem niet.

Vorig jaar heb ik dit euvel nooit ervaren. Is er iets veranderd aan de manier waarop de app / iOS met locatievoorziening omgaat? Tado zou met de instelling "Altijd" de locatie op de achtergrond moeten kunnen opvragen, ook als de app niet door de gebruiker gestart is.

Edit: update, het blijkt dat ze background app refresh uit had staan voor de Tado app |:( , ik vermoed dat dit het probleem is. Kijken of het nu opgelost is. :)

Misverstandje, toch niet, "ververs op achtergrond" staat gewoon aan in de settings en toegang tot locatieverzieningen staat op "altijd" met "exacte locatie" aan. Mobiele data staat aan, thuislocatie is correct ingevuld, low power mode staat uit. De aanbevolen rambam dus. De Tado app staat niet altijd open maar juist bovenstaande settings zouden moeten zorgen dat de app het in de achtergrond kan en mag verversen. Dus "laat de app altijd open staan" vind ik geen bevredigende oplossing. Als elke app dat gaat eisen ondanks de background refresh / locatie voorziening opties die in het OS ingebouwd zitten...

Dit moet toch gewoon goed kunnen werken.

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 16-12-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Nu inmiddels bijna een volle week de Tado V3+ hangen, alleen de thermostaat en nog geen radiatorknoppen.

Ons verbruik lijkt minder snel omhoog te gaan door de dagen heen dan ik had verwacht in deze tijd van het jaar, maar natuurlijk nog niet echt veel data en sowieso iets dat lastig te vergelijken is. Voor de Tado hing waren we rustig richting de 13m3 per dag aan het klimmen (met een 'basis' van 11), de dag nadat ik 'm heb opgehangen zaten we op 15m3, de dag daarna op 8,9 en sindsdien rond de 7.
Qua comfort is het stukken beter, 's ochtends als we opstaan is het netjes 17 graden in de woonkamer en bijna de hele dag blijft het zo rond de 19 graden. Slaapkamers blijven 's nachts ook rond de 18 hangen, ondanks dat we 0,0 isolatie hebben.

Het enige dat ik nu begin te merken is dat het toch erg lastig is om alles goed af te stellen zodat het hele huis enigszins gelijk opwarmt en ook warm blijft. Ideaal zou natuurlijk zijn als we alles zo krijgen dat wanneer de woonkamer klaar is met opwarmen de rest van het huis dat ook is, maar het blijkt overal in huis toch iets sneller af te koelen, waardoor je een gat krijgt tussen woonkamer en de rest. De verwarmingen van de woonkamer stonden voorheen vol open en die zijn nu bijna helemaal dicht, alle andere verwarmingen in huis zijn ook een heel stuk dicht gedraaid.

Heeft er iemand misschien, buiten overal de radiatorkranen vervangen en de Tado-knoppen aansluiten, tips over hoe we dit het beste aan kunnen pakken? Ik heb er aan zitten denken om twee Tado sensoren aan te schaffen (of misschien de knoppen die ik al heb ergens neerzetten, maar ik weet niet of dat goed gaat?) zodat ik wat meer zicht kan krijgen in de temperaturen, maar krijg ik dit met de ouderwetse radiatoren ooit echt goed ingeregeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 11:20
Oon schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:09:
Nu inmiddels bijna een volle week de Tado V3+ hangen, alleen de thermostaat en nog geen radiatorknoppen.

Ons verbruik lijkt minder snel omhoog te gaan door de dagen heen dan ik had verwacht in deze tijd van het jaar, maar natuurlijk nog niet echt veel data en sowieso iets dat lastig te vergelijken is. Voor de Tado hing waren we rustig richting de 13m3 per dag aan het klimmen (met een 'basis' van 11), de dag nadat ik 'm heb opgehangen zaten we op 15m3, de dag daarna op 8,9 en sindsdien rond de 7.
Qua comfort is het stukken beter, 's ochtends als we opstaan is het netjes 17 graden in de woonkamer en bijna de hele dag blijft het zo rond de 19 graden. Slaapkamers blijven 's nachts ook rond de 18 hangen, ondanks dat we 0,0 isolatie hebben.

Het enige dat ik nu begin te merken is dat het toch erg lastig is om alles goed af te stellen zodat het hele huis enigszins gelijk opwarmt en ook warm blijft. Ideaal zou natuurlijk zijn als we alles zo krijgen dat wanneer de woonkamer klaar is met opwarmen de rest van het huis dat ook is, maar het blijkt overal in huis toch iets sneller af te koelen, waardoor je een gat krijgt tussen woonkamer en de rest. De verwarmingen van de woonkamer stonden voorheen vol open en die zijn nu bijna helemaal dicht, alle andere verwarmingen in huis zijn ook een heel stuk dicht gedraaid.

Heeft er iemand misschien, buiten overal de radiatorkranen vervangen en de Tado-knoppen aansluiten, tips over hoe we dit het beste aan kunnen pakken? Ik heb er aan zitten denken om twee Tado sensoren aan te schaffen (of misschien de knoppen die ik al heb ergens neerzetten, maar ik weet niet of dat goed gaat?) zodat ik wat meer zicht kan krijgen in de temperaturen, maar krijg ik dit met de ouderwetse radiatoren ooit echt goed ingeregeld?
Ja sorry maar de kracht (en het hele concept) van Tado is nu juist wél om op de meeste plaatsen Tado knoppen op thermostaatkraan te monteren.

En anders blijft het tobben..

PS: hou je verbruik eens bij op mindergas.nl, want per dag zegt niet zoveel.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6ygguDeKhvxfx7y-Z4xQ5_OesM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmcB0StxCbQBtVxKTs8OgePw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBr0-4K4Bg7ZK4EbnI3WDb8tmfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoAO9x4XPO0uZ1ImPrbFOm3l.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij vertellen wel binnenwerk ik nodig heb voor mijn Heimeier knoppen te vervangen?

[ Voor 28% gewijzigd door tzeunis op 15-12-2021 20:33 ]

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
tzeunis schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:32:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan iemand mij vertellen wel binnenwerk ik nodig heb voor mijn Heimeier knoppen te vervangen?
Je moet een andere kraan kopen als je verder geen temperatuursensor in de kamer hebt. Als nu je verwarming aangaat zal de opstijgende warmte van de buis de gemeten temperatuur beïnvloeden. De knop moet dus horizontaal, weg van de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
Koptelefoontje schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:25:
[...]

Je moet een andere kraan kopen als je verder geen temperatuursensor in de kamer hebt. Als nu je verwarming aangaat zal de opstijgende warmte van de buis de gemeten temperatuur beïnvloeden. De knop moet dus horizontaal, weg van de buis.
Maakt dat nu echt zoveel uit? De Tado zelf komt ook in deze ruimte te hangen.

Maar stel dat ik ze wil vervangen, welk binnenwerk zou dat zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door tzeunis op 15-12-2021 21:58 ]

| Losing my religion |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
renzo4000 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:32:
Ik heb hier alleen een Tado v3+ op een Nefit Smartline aangesloten sinds een aantal weken (OT) en functioneert naar behoren. Vanaf morgen komt er een nieuwe ketel, de Intergas hre 24/28. Hoe zorg ik ervoor dat ik die goed gekoppeld krijg? Kan ik daarvoor alleen in het configuratie menu de code wijzigen naar D01?

De app zelf is niet duidelijk hierin, althans er is geen optie "ik wil een nieuwe cv aansluiten" oid. Enig advies was het beste is?
Op de Tado op + en -, op de ketel op 11 en 12. Opentherm op D01.
tzeunis schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:51:
[...]

Als de thermostaat in dezelfde ruimte zit maakt het niets uit. Anders is het minder ideaal, maar in de praktijk is er met de offset wel wat van te maken. De radiator is sowieso een slechte plek om de temperatuur te meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
S0epkip schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:12:
[...]

Ja sorry maar de kracht (en het hele concept) van Tado is nu juist wél om op de meeste plaatsen Tado knoppen op thermostaatkraan te monteren.

En anders blijft het tobben..

PS: hou je verbruik eens bij op mindergas.nl, want per dag zegt niet zoveel.
En dat niet het hele huis gelijk warm is:
Oon schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:09:

Het enige dat ik nu begin te merken is dat het toch erg lastig is om alles goed af te stellen zodat het hele huis enigszins gelijk opwarmt en ook warm blijft. Ideaal zou natuurlijk zijn als we alles zo krijgen dat wanneer de woonkamer klaar is met opwarmen de rest van het huis dat ook is, maar het blijkt overal in huis toch iets sneller af te koelen, waardoor je een gat krijgt tussen woonkamer en de rest.
...dat schiet zijn doel ook voorbij, dan kan je net zo goed een willekeurige klokthermostaat nemen en er een schemaatje in rammen. De grap is m.i. juist: daar verwarmen waar warmte nodig is en elders juist niet. Dan bespaar je. Zorgen dat het hele huis warm is kan je ook door gewone thermostaatknoppen statisch in te regelen (bijv woonkamer standje 4.5 en slaapkamers etc standje 3).
tzeunis schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:51:
[...]

Ja natuurlijk wel als de knop ook de temperatuur meet, want de knop zit 5 cm van de warmtebron, waar het een stuk warmer is dan waar jij zit op de bank of stoel (waarschijnlijk op meters van de warmtebron). Offset is behelpen want de deltaT is niet constant: verwarming heet -> delta T groot, verwarming lauw -> delta T klein.

[ Voor 72% gewijzigd door Cap op 15-12-2021 23:00 ]

• renzo4000
nirgilis schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:15:
[...]

Op de Tado op + en -, op de ketel op 11 en 12. Opentherm op D01.
[...]
Maakt het nog uit of blauw op - en rood op + (of vice versa)?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Craftop
  • Laatst online: 24-06 14:06
renzo4000 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:57:
[...]

Maakt het nog uit of blauw op - en rood op + (of vice versa)?
Nee, OpenTherm kijkt niet naar de polariteit. Ze kunnen op beide manieren aangesluiten worden.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

• PieterK123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-01 17:08
Goedemiddag allen,

Weten jullie of je een Tado Slimme radiatorknop ook zo kan instellen dat ie de radiator van mijn badkamer altijd open laat staan (zodat deze fungeert als bypass)?

Anders moet ik toch op zoek naar de oude radiatorknop :).

Idealiter wil ik een bypass bij mijn CV - zodat niet altijd een radiator onnodig mee verwarmt - maar ik vrees dat deze niet op voldoende afstand van mijn CV kan worden geplaatst, omdat de leidingen etc zijn weggewerkt in de vloer. Is er in dat geval dan een andere optie naast het open zetten van de badkamer radiator?

• Craftop
PieterK123 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:34:
Goedemiddag allen,

Weten jullie of je een Tado Slimme radiatorknop ook zo kan instellen dat ie de radiator van mijn badkamer altijd open laat staan (zodat deze fungeert als bypass)?

Idealiter wil ik een bypass bij mijn CV - zodat niet altijd een radiator onnodig mee verwarmt - maar ik vrees dat deze niet op voldoende afstand van mijn CV kan worden geplaatst, omdat de leidingen etc zijn weggewerkt in de vloer. Is er in dat geval dan een andere optie naast het open zetten van de badkamer radiator?
Zou een beetje zonde zijn om een relatief dure slimme radiatorknop te gebruiken om als 'altijd open' te gebruiken. Daarvoor kun je beter een oude knop gebruiken ja. Wat betreft andere opties; geen idee. Idealiter heb je de bypass inderdaad op voldoende afstand van je CV. Maar ik heb (hier op dit forum) al meerdere voorbeelden voorbij zien komen waarbij ze de bypass vrijwel direct na de CV plaatsen.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

• PieterK123
Craftop schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:53:
[...]

Zou een beetje zonde zijn om een relatief dure slimme radiatorknop te gebruiken om als 'altijd open' te gebruiken. Daarvoor kun je beter een oude knop gebruiken ja. Wat betreft andere opties; geen idee. Idealiter heb je de bypass inderdaad op voldoende afstand van je CV. Maar ik heb (hier op dit forum) al meerdere voorbeelden voorbij zien komen waarbij ze de bypass vrijwel direct na de CV plaatsen.
Inderdaad - veel dank (ik ga de loodgieter inschakelen).

• ferbke
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-05-2023
Hallo

Ben geen fan van batterijen maar zou wel tadoknoppen willen installeren.
Kan iets gelijkaardigs als dit dienen ter vervanging van de batterijen?

https://www.allekabels.be...terij-adapter-3x-aaa.html

Of slecht idee?

• hpmkruit
ferbke schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:48:
Hallo

Ben geen fan van batterijen maar zou wel tadoknoppen willen installeren.
Kan iets gelijkaardigs als dit dienen ter vervanging van de batterijen?

https://www.allekabels.be...terij-adapter-3x-aaa.html

Of slecht idee?
Slecht idee. Hierdoor gaat de knop niet meer op de montage plaat passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
PieterK123 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:23:
[...]

Inderdaad - veel dank (ik ga de loodgieter inschakelen).
Zit er al een thermostatisch ventiel? Zolang je er geen knop op plaats staat deze in de volledig open stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-06 07:52
Greetoz schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:36:
Ik heb een probleem met mijn Extensionkit. Ik ben verhuist en hij heeft het op mijn oude Rehema Calenta prima gedaan. Nu heb ik een nieuw huis en nieuwe ketel (weer een Rehema Calenta alleen een grotere).

Nu merkte ik dat mijn ketel niet aan slaat. De extensiekit geeft "Verbonden" aan maar het lampje geeft niet het "breathing" aan. Hij staat of uit en knippert soms heel snel 1x. Na een reset ging hij snel knipperen voor de pairing modus. Daarna over in de double blink (nog niet gepaired).

Maar in de app blijft hij verbonden, Tado support zegt hierdoor "Er is niks aan de hand hij werkt".

Is mijn extensiekit kapot?
Wat je ook kan proberen is de Tado Pro app installeren. Die werd onlangs getipt en dan scan je je bridge, je ziet dan of er een verbinding is met de ketel. Je kan onder andere de aanvoer temperatuur geloof ik uitlezen. Dan weet je of er communicatie is tussen ketel en je kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 23:50
Gaarne zou ik gebruik maken van jullie kennis en kunde :)

Onlangs heb ik Tado gekregen bij mijn nieuwe energiecontract, om dit te installeren heb ik alle kranen moeten laten vervangen voor thermische kranen. Echter na de installatie liepen we al gauw tegen het probleem aan, dat de vloerverwarming bleef verwarmen als de kamers boven warmte vroegen. Dit resulteerde erin dat het rond de 24/25 graden werd in de woonkamer (niet prettig).

Op advies van een medeTweaker heb ik toen voor de kamers boven uitgezet dat ze niet meer bij een zoneregelaar horen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2Mca4kHqRGEncetuWNaTtZgTAc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xdc26BSj03yunXu1ytU2EyUy.jpg?f=user_large

Nu is er gister opnieuw een loodgieter geweest en hij heeft een extra kraan geplaatst bij mijn vloerverwarming met hierop een Tado knop, zodat deze wordt afgesloten zodra de temperatuur in de woonkamer is bereikt. Het lijkt erop dat het nu wel goed gaat, alleen is mij één ding nu niet duidelijk.

De slimme thermostaat hangt in de woonkamer, beneden in de woonkamer heb ik voor de rest geen radiatoren. De thermostaat en knop die op de vloerverwarming heb ik gekoppeld aan dezelfde ruimte. Alle overige ruimtes heb ik apart gedefinieerd.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVO3Wbb2-uXiVqryq9JSAZIxyX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnAMXAJUM5TPCxhiFkMoMeTG.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik nu op de andere ruimtes weer aanzetten dat de zoneregelaar gebruikt moet worden? Of moet ik het zo laten als het nu is.

Hopelijk kan iemand mij voorzien van het juiste advies :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Craftop
Protax schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:29:
Gaarne zou ik gebruik maken van jullie kennis en kunde :)

Onlangs heb ik Tado gekregen bij mijn nieuwe energiecontract, om dit te installeren heb ik alle kranen moeten laten vervangen voor thermische kranen. Echter na de installatie liepen we al gauw tegen het probleem aan, dat de vloerverwarming bleef verwarmen als de kamers boven warmte vroegen. Dit resulteerde erin dat het rond de 24/25 graden werd in de woonkamer (niet prettig).

Op advies van een medeTweaker heb ik toen voor de kamers boven uitgezet dat ze niet meer bij een zoneregelaar horen:

[Afbeelding]

Nu is er gister opnieuw een loodgieter geweest en hij heeft een extra kraan geplaatst bij mijn vloerverwarming met hierop een Tado knop, zodat deze wordt afgesloten zodra de temperatuur in de woonkamer is bereikt. Het lijkt erop dat het nu wel goed gaat, alleen is mij één ding nu niet duidelijk.

De slimme thermostaat hangt in de woonkamer, beneden in de woonkamer heb ik voor de rest geen radiatoren. De thermostaat en knop die op de vloerverwarming heb ik gekoppeld aan dezelfde ruimte. Alle overige ruimtes heb ik apart gedefinieerd.

Zie:
[Afbeelding]

Moet ik nu op de andere ruimtes weer aanzetten dat de zoneregelaar gebruikt moet worden? Of moet ik het zo laten als het nu is.

Hopelijk kan iemand mij voorzien van het juiste advies :)
Aanzetten. Kort wat deze functie inhoudt: zet je het uit, dan zal de radiatorknop nooit met de ketel kunnen communiceren omdat deze communciatie via de slimme thermostaat gaat, en die functie staat nu uit. Er kan dan enkel nog warm water naar je radiator als:
  1. De radiatorknop open gaat omdat het niet warm genoeg is in die ruimte, en
  2. Er in de ruimte waar de thermostaat hangt ook een warmtebehoefte is.
In jouw geval wordt het momenteel enkel warm in de ruimtes met de knoppen wanneer er in je woonkamer met vloerverwarming een warmtebehoefte is. Zodra dat niet meer is, kunnen de knoppen vragen wat ze willen, of open staan zo ver als kan, maar zal er geen warmte doorheen gaan aangezien de ketel niet aan staat.

Dus kort gezegd; de zoneregelaar weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 23:50
Craftop schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:49:
[...]

Aanzetten. Kort wat deze functie inhoudt: zet je het uit, dan zal de radiatorknop nooit met de ketel kunnen communiceren omdat deze communciatie via de slimme thermostaat gaat, en die functie staat nu uit. Er kan dan enkel nog warm water naar je radiator als:
  1. De radiatorknop open gaat omdat het niet warm genoeg is in die ruimte, en
  2. Er in de ruimte waar de thermostaat hangt ook een warmtebehoefte is.
In jouw geval wordt het momenteel enkel warm in de ruimtes met de knoppen wanneer er in je woonkamer met vloerverwarming een warmtebehoefte is. Zodra dat niet meer is, kunnen de knoppen vragen wat ze willen, of open staan zo ver als kan, maar zal er geen warmte doorheen gaan aangezien de ketel niet aan staat.

Dus kort gezegd; de zoneregelaar weer aanzetten.
Top, bedankt voor je duidelijke uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:16
DjCoke schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:22:
[...]

Wat je ook kan proberen is de Tado Pro app installeren. Die werd onlangs getipt en dan scan je je bridge, je ziet dan of er een verbinding is met de ketel. Je kan onder andere de aanvoer temperatuur geloof ik uitlezen. Dan weet je of er communicatie is tussen ketel en je kit.
Nice! Dat ga ik ook proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Laatst online: 24-06 18:17
Goedemiddag allen,

Hier is wel een trucje voor als je de slimme radiatorknop los koppelt van de zoneregeling en de tempratuur instelt op 26 graden.

Concreet kan dan deze knop nooit de CV inschakelen en blijft deze altijd openstaan totdat de 26 graden wordt bereikt wat waarschijnlijk nooit gebeurt. Het is toch wel heel belangrijk om deze open te laten staan of een bypass te hebben anders kan je expansievat en drukregelaar kapot gaan.

Los van het bovenstaande is het maar de vraag of je CV echt geschikt is om elke ruimte echt los te verwarmen. Veel CV's behalve hebben een heel hoog startvermogen en/of een relatief hoog minimum vermogen. Als je overal dan tado's hebt en je verwarmt je slaapkamer dan gaat je CV aan en direct weer uit omdat er onvoldoende doorstroom is om al het vermogen kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
LemonC200 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:57:
[...]

Los van het bovenstaande is het maar de vraag of je CV echt geschikt is om elke ruimte echt los te verwarmen. Veel CV's behalve hebben een heel hoog startvermogen en/of een relatief hoog minimum vermogen. Als je overal dan tado's hebt en je verwarmt je slaapkamer dan gaat je CV aan en direct weer uit omdat er onvoldoende doorstroom is om al het vermogen kwijt te raken.
Tjah, dat geldt met dit soort temperaturen voor de woonkamer ook als je niet in een tochthol woont. Enigszins pendelen is wat dat betreft niet te voorkomen.

Ik heb een klein bemeten ketel (Intergas HRE 24/18), ingesteld op een laag minimum vermogen en een lager start toerental en ook die pendelt in deze tijd tijdens het warmhouden van de woonkamer. Ik zie wel degelijk een verschil in gasverbruik tussen als ik alleen thuiswerk en het kantoor verwarm en mijn vriendin die op een vrije dag de woonkamer verwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LemonC200
  • Laatst online: 24-06 18:17
nirgilis schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:26:
[...]

Tjah, dat geldt met dit soort temperaturen voor de woonkamer ook als je niet in een tochthol woont. Enigszins pendelen is wat dat betreft niet te voorkomen.

Ik heb een klein bemeten ketel (Intergas HRE 24/18), ingesteld op een laag minimum vermogen en een lager start toerental en ook die pendelt in deze tijd tijdens het warmhouden van de woonkamer. Ik zie wel degelijk een verschil in gasverbruik tussen als ik alleen thuiswerk en het kantoor verwarm en mijn vriendin die op een vrije dag de woonkamer verwarmt.
Tuurlijk in een dergelijke situatie ga je het zeker merken. Verder heb jij inderdaad een mooie compacte ketel met een laag minimum vermogen.

Maar als @PieterK123 een CV ketel heeft met een minimum vermogen van 8kw dan kan hij beter zijn badkamer meeverwarmen samen met zijn kantoor.

Pendelen op zich is niet erg, maar de ketel moet wel even kunnen branden. Mijn CV-ketel heeft bijvoorbeeld een startvermogen van 14kw en een ondergrens van 7kw. Als ik alleen één kleine ruimte verwarm dan slaat de ketel gewoon direct af omdat de aanvoer tempratuur heel snel oploopt door het hoge startvermogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:39
Ik snap de reacties hierboven niet goed.
Voor wat jij wil heb je helemaal geen Tado knop nodig. Een Tado knop drukt het ventielknopje in als er geen doorstroming meer mag zijn. Dus als je wel de radiator 24/7 open wil laten staan, gaat die Tado knop letterlijk niets doen. Het effect is net hetzelfde als de Tado knop er gewoon afhalen.
En ja, je kan er voor de estethiek ook een domme thermostaat-knop op plaatsen en die helemaal opendraaien, maar het effect blijft ook daar hetzelfde dat die dan gewoon 24/7 open blijft staan en dus eigenlijk helemaal niets doet.

Overigens er nog aan toe voegen dat dit nog niet hetzelfde is als een bypass, want een bypass werkt met een overdruk-ventiel zodat het water slechts de bypass doorstroomt als al de rest dicht staat terwijl de pomp toch aan het draaien is. Met jouw work-around gaat jouw virtuele bypass altijd openstaan ook zonder overdruk, en je zal dus effectief wel warmte verliezen aan het stoken van een badkamer die wellicht al lang warm genoeg is, of waar niemand gedurende de dag in komt.

[ Voor 22% gewijzigd door Twixie op 17-12-2021 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
LemonC200 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:57:
[...]
Het is toch wel heel belangrijk om deze open te laten staan of een bypass te hebben anders kan je expansievat en drukregelaar kapot gaan.
Dit is onzin. Een cv pomp werkt met een hele lage overdruk. Die kan echt geen schade veroorzaken in je systeem.
Wat er wel kan gebeuren is dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan omdat er geen water getransporteerd wordt (omdat alle circuits gesloten zijn) terwijl de brander nog actief is. Daardoor stijgt de temperatuur te snel en kan er een storing gegenereerd worden. Maar het expansievat of iets dergelijks gaan niet kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
Bij installatie kon ik liezen hoe de knop gemonteerd is horizontaal of verticaal.
Wat zou het verschil zijn?
Zou de knop de warmte anders meten?
Anders de installatie even opnieuw en naar verticaal zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Whatagwaan schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:06:
Bij installatie kon ik liezen hoe de knop gemonteerd is horizontaal of verticaal.
Wat zou het verschil zijn?
Zou de knop de warmte anders meten?
Anders de installatie even opnieuw en naar verticaal zetten.
Horizontaal is beter, omdat de knop dan minder last heeft van de opstijgende warmte van de radiator. Daardoor is de temperatuurmeting beter. Nog steeds niet perfect overigens, want je meet nog steeds te kamertemperatuur naast de warmtebron en meestal dicht bij een raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterK123
hpmkruit schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:02:
[...]

Zit er al een thermostatisch ventiel? Zolang je er geen knop op plaats staat deze in de volledig open stand.
Klopt, heb nu gewoon de slimme Tado knop eraf gedraaid (dus thermostatisch ventiel staat volledig open).

Ergens vind ik het wel zonde. Mijn badkamer radiator is relatief groot (verticaal en lang) dus daar loopt onnodig warm water doorheen, voordeel is wel dat deze niet meer onafhankelijk warmte vraagt. Denk echter dat het een noodzakelijk kwaad is nu al mijn leidingen zo goed als zijn weggewerkt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterK123
Twixie schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:16:
[...]

Ik snap de reacties hierboven niet goed.
Voor wat jij wil heb je helemaal geen Tado knop nodig. Een Tado knop drukt het ventielknopje in als er geen doorstroming meer mag zijn. Dus als je wel de radiator 24/7 open wil laten staan, gaat die Tado knop letterlijk niets doen. Het effect is net hetzelfde als de Tado knop er gewoon afhalen.
En ja, je kan er voor de estethiek ook een domme thermostaat-knop op plaatsen en die helemaal opendraaien, maar het effect blijft ook daar hetzelfde dat die dan gewoon 24/7 open blijft staan en dus eigenlijk helemaal niets doet.

Overigens er nog aan toe voegen dat dit nog niet hetzelfde is als een bypass, want een bypass werkt met een overdruk-ventiel zodat het water slechts de bypass doorstroomt als al de rest dicht staat terwijl de pomp toch aan het draaien is. Met jouw work-around gaat jouw virtuele bypass altijd openstaan ook zonder overdruk, en je zal dus effectief wel warmte verliezen aan het stoken van een badkamer die wellicht al lang warm genoeg is, of waar niemand gedurende de dag in komt.
Ja al met al zou ik dan gelukkiger zijn met een bypass (zodat deze alleen werkt zodra alle radiatoren dicht zijn)… De radiator deels afknijpen lijkt me ook niet wenselijk hè (aangezien dan nog steeds mogelijk niet alle druk weg kan stromen)?

Tado reageert hier af en toe dat sommige ketels wél goed met deze overdruk om kunnen gaan. Volgens de handleiding heb ik een Intergas Kompakt HRE (weet niet of dit een 24, 28 of 36 is). Ik geloof niet dat deze al standaard bypass/overdruk regelaar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Heb sinds gisteren een tado-config in mijn appartement (icm stadsverarming). Werkt op zich meer dan prima, alle benodigde verloopjes werden meegeleverd en via de app is alles zo in te leren en te configureren.

Enige nadeel dat ik tot op heden heb ondervonden is dat in de app de losse knoppen niet te identificeren zijn (ja, je kunt vanuit de app een HI laten versturen naar een individuele knop, maar dan moet ie het nog wel doen). Met het eQ-3 systeem dat ik hiervoor had kon je de individuele knoppen ook een naam geven (zoals keuken, eethoek, zithoek links/rechts). Ik heb overwogen om ze in verschillende kamers onder te verdelen, maar die moeten dan wel gelinked kunnen worden, want ik wil gewoon de temperatuur in de hele huiskamer gelijk hebben.

Speaking of which, ik heb voor de huiskamer ook een extra temperatuursensor in het midden geplaatst, waardoor ik daar dus 5x temperatuursensor heb en 4 radiatorknoppen. De in de app afgelezen temperatuur, is dat dan het gemiddelde tussen die 5 sensoren? En zijn die nu wel zo intelligent dat als het in 1 hoek kouder wordt dan de ingestelde temperatuur, dat ze niet alle 4 gaan blazen? (Volgens mij is het zonder die extra sensor zo dat de knoppen elk zorgen voor hun eigen temperatuurgebied?)

[ Voor 4% gewijzigd door SeatRider op 18-12-2021 12:49 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:29
Ik heb sindskort door het hele huis de handmatige knoppen vervangen voor Tado in combinatie met Heimeier Eclipse radiatorkranen.

Nu heb ik sindsdien een probleem. Bij het inschakelen van de verwarming in 1 kamer, en de rest van het huis niet valt de Remeha Avanta 28c na verloop in storing (E2).

Dit is een E2 storing en ik las dat ik een bypass nodig heb om dit te verhelpen? Is dat de enige en beste oplossing of kan ik nog iets anders doen?

De pompsnelheid staat al op low.

[ Voor 3% gewijzigd door qwasd op 18-12-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SeatRider schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:47:

Speaking of which, ik heb voor de huiskamer ook een extra temperatuursensor in het midden geplaatst, waardoor ik daar dus 5x temperatuursensor heb en 4 radiatorknoppen. De in de app afgelezen temperatuur, is dat dan het gemiddelde tussen die 5 sensoren?
Het is de temperatuur van de extra draadloze temperatuursensor, mits je bij de kamer deze als "Meettoestel" hebt ingesteld en niet een van de knoppen. ;) Er wordt dus niets gemiddeld. Dat is maar goed ook, want je wilt de temperatuur meten op de beste (meest representatieve) plek, dus waar je je doorgaans in de ruimte bevindt. En niet op 5 cm van de radiator (waar de knop zit).
En zijn die nu wel zo intelligent dat als het in 1 hoek kouder wordt dan de ingestelde temperatuur, dat ze niet alle 4 gaan blazen? (Volgens mij is het zonder die extra sensor zo dat de knoppen elk zorgen voor hun eigen temperatuurgebied?)
Er wordt dus op 1 punt gemeten, namelijk op de plek van de draadloze temperatuursensor. De thermostaatknoppen draaien open dicht volgens de temperatuur die de draadloze temperatuursensor meet. Net zoals bij een klassieke kamerthermostaat dus.

Wil je ze allemaal onafhankelijk laten meten, regelen en aansturen dan moet je voor elke radiatorknop een aparte kamer aanmaken. Maar ik denk niet dat je dat moet willen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 18-12-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
qwasd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:08:
Ik heb sindskort door het hele huis de handmatige knoppen vervangen voor Tado in combinatie met Heimeier Eclipse radiatorkranen.

Nu heb ik sindsdien een probleem. Bij het inschakelen van de verwarming in 1 kamer, en de rest van het huis niet valt de Remeha Avanta 28c na verloop in storing (E2).

Dit is een E2 storing en ik las dat ik een bypass nodig heb om dit te verhelpen? Is dat de enige en beste oplossing of kan ik nog iets anders doen?
Correct, je wilt zorgen dat de doorstroming nooit helemaal belemmerd wordt (als alle knoppen dicht gaan). Dat kan met een bypass of zoals net hierboven uitgebreid besproken door een (kleine) radiator altijd open laten staan. Tip is: de badkamer. Dat is meestal een vrij kleine ruimte, het kost dus relatief weinig energie om die "mee te laten lopen" met de woonkamer en bovendien is het comfortabel als je met weinig kleren aan staat. Daarnaast is het gunstig voor het beperkten van de vochtige lucht en dus schimmel in een vaak vochtige ruimte als de badkamer.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 18-12-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:29
Cap schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:47:
[...]

Correct, je wilt zorgen dat de doorstroming nooit helemaal belemmerd wordt (als alle knoppen dicht gaan). Dat kan met een bypass of zoals net hierboven uitgebreid besproken door een (kleine) radiator altijd open laten staan. Tip is: de badkamer. Dat is meestal een vrij kleine ruimte, het kost dus relatief weinig energie om die "mee te laten lopen" met de woonkamer en bovendien is het comfortabel als je met weinig kleren aan staat. Daarnaast is het gunstig voor het beperkten van de vochtige lucht en dus schimmel in een vaak vochtige ruimte als de badkamer.
Bedankt voor je reactie.

Ik heb echter 6 tado knoppen.
(woonkamer, keuken, gang, slaapkamer 1, 2, 3).
In de badkamer hebben we een elektrische radiator.

Kan ik nu het beste die bypass laten aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ver van de ketel af. Op minimaal een meter of 5 (aan leiding lengte) van de ketel is het beste, dan werkt de bypass het beste. In praktijk speelt ook een rol hoe de leidingen lopen. Zijn ze weggewerkt of zichtbaar, waar is ruimte om er een aan te leggen, waar stoort het het minste (qua zicht). Ik zou het in overleg met de monteur doen.

Als je nergens vrijliggende leidingen hebt dan wordt het lastig. Dan komt de optie dichtbij de ketel om de hoek kijken, of de (badkamer maar bijv gang, keuken of woonkamer kan ook) radiator open optie. ;)

Hoeveel knoppen je hebt doet niet ter zake. :) Op de plek waar je de radiator open laat staan haal je die knop eraf, hij moet immers altijd open staan. Daar is een Tado knop overbodig. Het gaat dus om een plek waar de radiator eigenlijk altijd open staat (oftewel warmtevraag is) als er iemand thuis is en de verwarming staat aan.

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 18-12-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 22:16
Ik heb nu een redelijke Tado verzameling in huis. 1 thermostaat, 6 radiator knoppen en 1 draadloze temperatuur meter. Met alles dik tevreden!

Alleen wordt mijn ketel nu aangestuurd als aan/uit ipv OpenTherm. Nu kan ik niet zo snel vinden of dit verstandig is om aan te passen. Ik heb een Intergas HRE36. Kan mij voorstellen als één van de slaapkamers 0,5 graden omhoog moet dat ie niet volle bak hoeft te draaien.

Iemand ervaring met omswitchen maar modulerend? En of dat ook echt bespaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
martinzweep schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:51:
Ik heb nu een redelijke Tado verzameling in huis. 1 thermostaat, 6 radiator knoppen en 1 draadloze temperatuur meter. Met alles dik tevreden!

Alleen wordt mijn ketel nu aangestuurd als aan/uit ipv OpenTherm. Nu kan ik niet zo snel vinden of dit verstandig is om aan te passen. Ik heb een Intergas HRE36. Kan mij voorstellen als één van de slaapkamers 0,5 graden omhoog moet dat ie niet volle bak hoeft te draaien.

Iemand ervaring met omswitchen maar modulerend? En of dat ook echt bespaart?
In principe zorgt modulerend voor een lager verbruik en hoger comfort, omdat de temperatuur beter stabiel gehouden kan worden. Voor de slaapkamer zal het niet zoveel uitmaken, omdat de ketel altijd op een hoger vermogen begint en die halve graad in zo'n kamer meestal snel bereikt is, maar vooral voor de woonkamer heeft het voordelen.

Je moet hiervoor 3 dingen aanpassen:
Op de thermostaat de draden van NO en COM naar + en -.
Op de ketel de draden van 6 en 7 naar 11 en 12
In het installateursmenu van de thermostaat de instelling op D01 zetten. In de installateurs handleiding zie je hoe je dit doet.

Haal tijdens het veranderen van de draden de stekker van de ketel uit het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
nirgilis schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:09:
[...]

In principe zorgt modulerend voor een lager verbruik en hoger comfort, omdat de temperatuur beter stabiel gehouden kan worden. Voor de slaapkamer zal het niet zoveel uitmaken, omdat de ketel altijd op een hoger vermogen begint en die halve graad in zo'n kamer meestal snel bereikt is, maar vooral voor de woonkamer heeft het voordelen.

Je moet hiervoor 3 dingen aanpassen:
Op de thermostaat de draden van NO en COM naar + en -.
Op de ketel de draden van 6 en 7 naar 11 en 12
In het installateursmenu van de thermostaat de instelling op D01 zetten. In de installateurs handleiding zie je hoe je dit doet.

Haal tijdens het veranderen van de draden de stekker van de ketel uit het stopcontact.
Super uitleg! Dankjewel!

Ga ik gewoon proberen. Moet ik bij Tado aangeven dat de thermostaat gaat moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
martinzweep schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:36:
[...]

Super uitleg! Dankjewel!

Ga ik gewoon proberen. Moet ik bij Tado aangeven dat de thermostaat gaat moduleren?
Dat doe je door in het installateursmenu D01 in te stellen. Dat is de opentherm modulerende poort en Intergas dan daarmee communiceren. De rest gaat dan vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:23
Mag ik een beroep doen op jullie expertise? Ik heb in de Tado community vele pagina’s doorgeakkerd over vloerverwarming, maar ik snap het nog steeds niet. De volgende situatie: een woonkamer met 2 radiatoren aan de voorzijde en een bedrade Tado thermostaat. Aan de achterzijde van de woonkamer een uitgebouwde eetkamer en keuken met alleen vloerverwarming (en straks een L/L airco/warmtepomp). Hoe kan ik nu de vloerverwarming opnemen in het tadosysteem:

1) met een extra bedrade of draadloze thermostaat in de uitbouw, die gekoppeld is aan een Tado thermostaat knop op de vloer verdeelunit? Ik snap dat de bestaande thermostaat knop die de temperatuur van de vv regelt moet blijven zitten om te voorkomen dat de vloer te warm wordt. De Tado thermostaat knop fungeert dan dus eigenlijk alleen als aan/uit knop, gestuurd door de 2e thermostaat in de uitbouw.

2) idem, maar dan met een Draadloze Temperatuursensor (wat is eigenlijk het verschil hiervan tov een 2e thermostaat?

3) ik lees dat Tado adviseert om geen thermostaat knop te nemen, maar een zoneklep. Die stuur ik dan dus ook aan met de 2e bedrade of draadloze thermostaat? Wat is het voordeel van de zoneklep (zeker gezien het feit dat deze toch wel duurder zijn dan een thermostaat knop)

De uitbouw gaat binnenkort geplaatst worden en we kunnen nog simpel een buisje trekken naar de plek van de 2e thermostaat, dat heeft wel mijn voorkeur tov een draadloze versie of mis ik dan functionaliteit?

Sorry voor de vele vragen, maar ik zie door de Tado bomen even het bos niet meer. Jullie hulp wordt zeer gewaardeeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:42
Ik begrijp nog steeds niet dat mijn Tado thermostaat na 2 jaar het nog niet door heeft om optijd te stoppen met verwarmen als de ingestelde temperatuur is behaald. Ja ik weet het is een PID thermostaat, maar het schijnt ook een zelflerende thermostaat te zijn, nou dus niet. Wij hebben vloerverwarming en dus elke ochtend minimaal 0,5 tot 1,0 graad overshoot, erg vervelend.

Helaas bestaat er geen andere draadloze slimme thermostaat met OpenTherm, anders had ik Tado lang al de deur uit gegooid.

[ Voor 3% gewijzigd door Cranx op 19-12-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 07:26
Cranx schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:14:
Ik begrijp nog steeds niet dat mijn Tado thermostaat na 2 jaar het nog niet door heeft om optijd te stoppen met verwarmen als de ingestelde temperatuur is behaald. Ja ik weet het is een PID thermostaat, maar het schijnt ook een zelflerende thermostaat te zijn, nou dus niet.
Tado haalt inderdaad steeds het PID principe aan wanneer er klachten over de overshoots komen. Maar grote overshoots zijn geen eigenschap van een PID regeling. Wel van een verkeerd ingestelde regeling.
Mijn auto zwabbert echt niet tussen de 95km/h en de 105km/h als de cruisecontrol op 100 staat ingesteld!

En het zelflerende: bij mij is het na 6 jaar inderdaad nog steeds pet. Misschien moet ik nog 6 jaar geduld hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
nirgilis schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:03:
[...]

Dat doe je door in het installateursmenu D01 in te stellen. Dat is de opentherm modulerende poort en Intergas dan daarmee communiceren. De rest gaat dan vanzelf.
Ah op die manier. Zal er aankomende week mee bezig gaan.

Weer bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Iemand anders er ook last van dat je steeds weer opnieuw moet inloggen bij het openen van de Tado app?

Ik moet na het inloggen ook nog pagina’s door alsof ik nog nooit ben ingelogd (choose a name for this device, enable geofence)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:39

GVR

Koptelefoontje schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:14:
Iemand anders er ook last van dat je steeds weer opnieuw moet inloggen bij het openen van de Tado app?

Ik moet na het inloggen ook nog pagina’s door alsof ik nog nooit ben ingelogd (choose a name for this device, enable geofence)
Nee geen last van. Welk besturingssysteem? Laatste app versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
GVR schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:34:
[...]

Nee geen last van. Welk besturingssysteem? Laatste app versie?
iOS en Tado versie 6.28. Lijkt alsof het aan die versie ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Koptelefoontje schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:37:
[...]

iOS en Tado versie 6.28. Lijkt alsof het aan die versie ligt.
Hier geen problemen, ook versie 6.28 en iOS 15.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jeanpaulh schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:24:
[...]

Tado haalt inderdaad steeds het PID principe aan wanneer er klachten over de overshoots komen. Maar grote overshoots zijn geen eigenschap van een PID regeling. Wel van een verkeerd ingestelde regeling.
Mijn auto zwabbert echt niet tussen de 95km/h en de 105km/h als de cruisecontrol op 100 staat ingesteld!

En het zelflerende: bij mij is het na 6 jaar inderdaad nog steeds pet. Misschien moet ik nog 6 jaar geduld hebben :+
Ik denk dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat het Tado systeem niet zelflerend is. Tado biedt flexibiliteit en gemak, maar de temperatuurregeling zelf is niet het sterke punt. De klassieke (klok)thermostaten van de verwarmingsfabrikanten doen dat beter. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeekendWarrior
Cranx schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:14:
Ik begrijp nog steeds niet dat mijn Tado thermostaat na 2 jaar het nog niet door heeft om optijd te stoppen met verwarmen als de ingestelde temperatuur is behaald. Ja ik weet het is een PID thermostaat, maar het schijnt ook een zelflerende thermostaat te zijn, nou dus niet. Wij hebben vloerverwarming en dus elke ochtend minimaal 0,5 tot 1,0 graad overshoot, erg vervelend.

Helaas bestaat er geen andere draadloze slimme thermostaat met OpenTherm, anders had ik Tado lang al de deur uit gegooid.
Heb je dit alleen 's ochtends of ook bij een temperatuurwijziging gedurende de dag?

Wij hebben een combi radiatoren en vvw en de overshoot is in de ochtend standaard 0,5 tot 0,8 graden. Let wel: er is sprake van nachtverlaging, dus er moet in de ochtend een aantal graden verhoogd worden in relatief korte tijd. Het nadeel van die overshoot is dat je daarna last krijgt van een terugval in temperatuur die onprettig aanvoelt.

Bij een temperatuurwijziging overdag bijv. 0,5 tot 1 graad hoger, is er nagenoeg geen sprake van een overshoot.

Ik zit er zelf aan te denken de gewenste temperatuur in de ochtend iets lager te zetten; bijv. 0,5 graden (laten we zeggen 19 graden). Waarschijnlijk volgt dan een overshoot naar de oude gewenste temperatuur (hier dan 19,5). Je zou dan na X minuten in het schema de temperatuur in laten kunnen stellen op die 19,5 (optie vroege start voor dat tijdsblok uitschakelen). X minuten bepaal je dan o.b.v. de grafiek/gegevens uit het verleden. Dit is dan ongeveer de piek van de overshoot (en in dit geval de temperatuur die je eigenlijk wilt behalen).

Is uiteraard wat afhankelijk van externe factoren als wanneer tado begint met aanwarmen, het weer en bijbehorend warmteverlies uit de woning. Om er maar een paar te noemen.

Ik zal deze week eens kijken of dit resultaat heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Ik heb hier nu een week of drie de Tado (alleen de kamerthermostaat). En ik moet zeggen dat ie de gewenste temperaturen goed weet te behalen en te behouden. Ik nagenoeg geen last van overshoots oid. We hebben een redelijk goed geïsoleerd huis en ben nog even benieuwd hoe de thermostaat omgaat met de echt koude periodes. Ik moet wel zeggen dat ik meteen onze nieuwe ketel (Intergas HRE 28/24) heb "getuned" met de volgende tips en dat lijkt allemaal goed te gaan icm de Tado:

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WeekendWarrior schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:48:
[...]

Heb je dit alleen 's ochtends of ook bij een temperatuurwijziging gedurende de dag?

Wij hebben een combi radiatoren en vvw en de overshoot is in de ochtend standaard 0,5 tot 0,8 graden. Let wel: er is sprake van nachtverlaging, dus er moet in de ochtend een aantal graden verhoogd worden in relatief korte tijd. Het nadeel van die overshoot is dat je daarna last krijgt van een terugval in temperatuur die onprettig aanvoelt.

Bij een temperatuurwijziging overdag bijv. 0,5 tot 1 graad hoger, is er nagenoeg geen sprake van een overshoot.

Ik zit er zelf aan te denken de gewenste temperatuur in de ochtend iets lager te zetten; bijv. 0,5 graden (laten we zeggen 19 graden). Waarschijnlijk volgt dan een overshoot naar de oude gewenste temperatuur (hier dan 19,5). Je zou dan na X minuten in het schema de temperatuur in laten kunnen stellen op die 19,5 (optie vroege start voor dat tijdsblok uitschakelen). X minuten bepaal je dan o.b.v. de grafiek/gegevens uit het verleden. Dit is dan ongeveer de piek van de overshoot (en in dit geval de temperatuur die je eigenlijk wilt behalen).

Is uiteraard wat afhankelijk van externe factoren als wanneer tado begint met aanwarmen, het weer en bijbehorend warmteverlies uit de woning. Om er maar een paar te noemen.

Dit kan ik bevestigen. Het mooiste resultaat geeft opwarmen in delen, dus in het schema bijv eerst naar 18,5 graden opwarmen, dan nog een blok van c.a. 20 min naar 19, dan nog een blok van c.a. 20 mijn naar 19,5. Je hebt dan inderdaad veel minder overshoot en mist inderdaad die onprettig aanvoelende periode na de overshoot waarbij de ruimte eerst een graad (of meer) aan het afkoelen is voordat de verwarming weer aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
Cap schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:41:
[...]

Dit kan ik bevestigen. Het mooiste resultaat geeft opwarmen in delen, dus in het schema bijv eerst naar 18,5 graden opwarmen, dan nog een blok van c.a. 20 min naar 19, dan nog een blok van c.a. 20 mijn naar 19,5. Je hebt dan inderdaad veel minder overshoot en mist inderdaad die onprettig aanvoelende periode na de overshoot waarbij de ruimte eerst een graad (of meer) aan het afkoelen is voordat de verwarming weer aanslaat.
Kijk, goed om te horen. Ga ik dat proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:39
Wat is eigenlijk de beste manier om toestellen ook via Apple Homekit te kunnen bedienen ? (En wellicht is de vraag door te trekken naar Alexa, Google Assistant, etc).

Mijn HA detecteerde mijn Homekit setup waar ik mijn Tradfri en Tado toestellen vroeger al in zitten had. Na het toevoegen van de Homekit integratie, heb ik nu al die toestellen 2 keer in mijn Homekit zitten. Namelijk een keer 'native' van vroeger, maar nu ook nog eens via de HA Homekit integratie. Vraag me nu af welke versies ik best behoud in mijn Homekit configuratie ?

Wellicht had ik overigens bij het toevoegen van de Homekit integratie gewoon de lampen en thermostaten moeten excluden... Het nut is nu in elk geval dat ik ook via Homekit (dus bvb ook via Scenes, Siri, etc) toestellen kan bedienen die eigenlijk geen Homekit support hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:05:
@tado ik heb de laatste tijd een opmerkelijk probleem, waarover iemand hier een tijdje geleden ook al postte.

Mijn vriendin heeft net als ik een iPhone en bedient de Tado app eigenlijk nooit dus die staat bij haar bijna nooit open. Uiteraard heeft ze de app wel geïnstalleerd.

Nu is het zo dat ze als ze de Tado app niet open heeft staan door Tado als "afwezig" wordt gezien, ook als ze al uren thuis is. Zoals nu, het is nu bijna 20 uur en ze is al sinds 13 uur thuis.

(Zie omcirkeling, ik sta verder op thuis, de iPad is uitgesloten van de locatiebepaling zodat de verwarming wel uit gaat als de iPad nog thuis ligt, en de kerstman is ook altijd dichtbij huis of ik nu wil of niet. ;)).

[Afbeelding]

Dit is natuurlijk niet de bedoeling, want als ik langer van huis ga zit zij dan in de kou.

Het vreemde is dat in haar iPhone bij Locatievoorzieningen de toegang tot de locatievoorzieningen gewoon op "Altijd" staat (incl de slider "Exacte locatie" aan), dus niet op "bij gebruik van app" o.i.d. Je zou er dan vanuit mogen gaan dat Tado de locatie van haar iPhone bijhoudt, ook als de app niet actief is.

Dit blijkt dus niet het geval. Aan de locatievoorziening / gps van haar iPhone ligt het niet, want open je google maps dan krijg je direct de juiste locatie te zien en nadat de Tado app opgestart wordt verandert de locatie ook snel op "aanwezig".

Bij mij staat de Tado app vrijwel dagelijks open dus ik ervaar het probleem niet.

Vorig jaar heb ik dit euvel nooit ervaren. Is er iets veranderd aan de manier waarop de app / iOS met locatievoorziening omgaat? Tado zou met de instelling "Altijd" de locatie op de achtergrond moeten kunnen opvragen, ook als de app niet door de gebruiker gestart is.

Edit: update, het blijkt dat ze background app refresh uit had staan voor de Tado app |:( , ik vermoed dat dit het probleem is. Kijken of het nu opgelost is. :)

Misverstandje, toch niet, "ververs op achtergrond" staat gewoon aan in de settings en toegang tot locatieverzieningen staat op "altijd" met "exacte locatie" aan. Mobiele data staat aan, thuislocatie is correct ingevuld, low power mode staat uit. De aanbevolen rambam dus. De Tado app staat niet altijd open maar juist bovenstaande settings zouden moeten zorgen dat de app het in de achtergrond kan en mag verversen. Dus "laat de app altijd open staan" vind ik geen bevredigende oplossing. Als elke app dat gaat eisen ondanks de background refresh / locatie voorziening opties die in het OS ingebouwd zitten...

Dit moet toch gewoon goed kunnen werken.
In iOS 15.1 lijkt Apple een "bugfix" gedaan te hebben waardoor het "wegswipen" van een app daadwerkelijk de app sluit (dat deed het schijnbaar eerst niet).

Als we 48 uur geen locatie meer hebben gekregen dan plaatsen we die telefoon automatisch uit huis. Redenering: Beter te weinig verwarmen dan teveel.

Dus ik zou dat eens nagaan, en zorgen dat uw partner de tado app opent, en nooit "wegswiped".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
WeekendWarrior schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:48:
[...]

Ja eigenlijk alleen 's ochtends wanneer de verwarming uit nachtverlaging komt. Wij hebben een behoorlijk goed geïsoleerd huis. We houden de temperatuur als we thuis zijn op 21 graden en gaat als we naar bed gaan naar 20 graden. Als het buiten rond het vriespunt is verlaagd de temperatuur naar ongeveer 20 graden als we weer wakker worden. De Tado hoeft dus maar 1 graden in de ochtend te verwarming (soms wel eens minder).

Zeker als de temperatuur rond de 20 graden is en gaat verwarmen naar 21 graden, zjin er behoorlijke overshoots naar 21,5 - 22,0 graden. Voorheen was dit nog erger en heb ik dit aangegeven bij Tado. Zij deden wat tweaks aan de PID regeling. Is wel wat verbeterd maar toch irriteer ik me aan de overshoots.

Wat voor 'n voordeel heeft een PID regeling wat hoger staat dan constant overshoots te hebben? Ik kan me niet voorstellen dat je hierdoor minder gas gebruikt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Cap schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:41:
[...]

Maar dit is toch te bizar voor woorden? Het is een slimme thermostaat... Het is nog dommer dan een domme thermostaat in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
nirgilis schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:03:
[...]

Heb nu de de thermostaat aangesloten als OT. Lijkt allemaal te werken en te verwarmen! Top!

Heb nu alleen wel een kopje met ‘warm water’ erbij gekregen. Die staat op 55. Gewoon zo laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
martinzweep schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:21:
[...]

Heb nu de de thermostaat aangesloten als OT. Lijkt allemaal te werken en te verwarmen! Top!

Heb nu alleen wel een kopje met ‘warm water’ erbij gekregen. Die staat op 55. Gewoon zo laten staan?
Goed om te horen.

De instelling warm water is afhankelijk van hoe je CV ketel staat ingesteld. Als warm water op 55 staat betekent dat in feite dat de ketel water op temperatuur houdt zodat het sneller beschikbaar is bij warm water vraag. Maar de ketel heeft hier zelf ook instellingen voor. Die zijn comfort (altijd warm water), eco (zelflerende warmhouden bij verwachtte vraag), uit (nooit warm houden). Een Intergas ketel luistert alleen maar de OpenTherm instelling van Tado als de ketel op eco staat.
Check voor de zekerheid even de handleiding van je ketel, want het kan zijn dat dit niet voor ieder model ketel van Intergas geldt.

Uiteraard betekent warmhouden extra gasverbruik.

Persoonlijk heb ik de instelling zowel op de ketel als in de app uitstaan, omdat ik het onnodig verbruik vindt. De tapwater temperatuur staat op 60, omdat dat het advies is dan het RIVM in verband met legionella.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
Cranx schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:18:
[...]

Maar dit is toch te bizar voor woorden? Het is een slimme thermostaat... Het is nog dommer dan een domme thermostaat in dit geval.
Klopt, je bent niet de eerste en enige die dit vindt. Naar mijn mening is Tado prima als zoneregeling, maar is de thermostaat functie matig geïmplementeerd. Veel functies missen of werken slecht in vergelijking met klassieke thermostaten. Geen verschillende schema's, geen zelflerend vermogen, geen werkende vroege start etc. Het scherm kan zelfs geen cijfers achter de komma weergeven qua temperatuur. Helaas stopt Tado hier 0 development in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cranx schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:16:
[...]

Ja eigenlijk alleen 's ochtends wanneer de verwarming uit nachtverlaging komt. Wij hebben een behoorlijk goed geïsoleerd huis. We houden de temperatuur als we thuis zijn op 21 graden en gaat als we naar bed gaan naar 20 graden. Als het buiten rond het vriespunt is verlaagd de temperatuur naar ongeveer 20 graden als we weer wakker worden. De Tado hoeft dus maar 1 graden in de ochtend te verwarming (soms wel eens minder).
Misschien is het maximaal vermogen van je ketel wat overgedimensioneerd (tov het watervolume van de radiatoren/vloerverwarming) zodat de temperatuur te snel oploopt, zo ja heb je al geprobeerd om deze te beperken in de settings van de ketel? Dat zou wel eens kunnen helpen. Sinds ik het maximaal vermogen van mijn ketel gehalveerd heb verwarmt het een stuk gelijkmatiger (en waarschijnlijk ook zuiniger).

Zie Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 20-12-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cranx schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:18:
[...]

"Slim" is maar een vaag containerbegrip.

Je kan "slim" op allerlei manieren interpreteren: natuurlijk valt zelflerend eronder maar ook slimme schema's, geolocatie, slim te bedienen (app), slimme energieadviezen, slimme openraamdetectie, slim aan te passen naar jouw situatie (vloerverwarming / radiatoren / kamers / zones etc), verwarmen en koelen gecombineerd, weersafhankelijk regelen, etc etc.

Geen enkele thermostaat heeft op heden echt alles wat je maar aan "slim" kan ophangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
nirgilis schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:32:
[...]

Goed om te horen.

De instelling warm water is afhankelijk van hoe je CV ketel staat ingesteld. Als warm water op 55 staat betekent dat in feite dat de ketel water op temperatuur houdt zodat het sneller beschikbaar is bij warm water vraag. Maar de ketel heeft hier zelf ook instellingen voor. Die zijn comfort (altijd warm water), eco (zelflerende warmhouden bij verwachtte vraag), uit (nooit warm houden). Een Intergas ketel luistert alleen maar de OpenTherm instelling van Tado als de ketel op eco staat.
Check voor de zekerheid even de handleiding van je ketel, want het kan zijn dat dit niet voor ieder model ketel van Intergas geldt.

Uiteraard betekent warmhouden extra gasverbruik.

Persoonlijk heb ik de instelling zowel op de ketel als in de app uitstaan, omdat ik het onnodig verbruik vindt. De tapwater temperatuur staat op 60, omdat dat het advies is dan het RIVM in verband met legionella.
Duidelijk. Ik heb het warm water uitgeschakeld zodat hij alleen bij vraag warm water geeft.
Tapwater staat netjes op 60 graden. Ik zal in de gaten houden hoe het draait op deze manier.

In ieder geval weer heel erg bedankt nirgilis!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tado schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:58:
[...]

In iOS 15.1 lijkt Apple een "bugfix" gedaan te hebben waardoor het "wegswipen" van een app daadwerkelijk de app sluit (dat deed het schijnbaar eerst niet).

Als we 48 uur geen locatie meer hebben gekregen dan plaatsen we die telefoon automatisch uit huis. Redenering: Beter te weinig verwarmen dan teveel.

Dus ik zou dat eens nagaan, en zorgen dat uw partner de tado app opent, en nooit "wegswiped".
Dank voor het antwoord maar is er echt vanuit Apple bevestigd dat er een iOS brede wijziging van de betekenis "altijd" is? Dwz van echt "altijd" naar "altijd zolang de app actief is"? En dat dit dus echt voor alle iOS apps geldt?

Of is er door de wijziging van hoe iOS15.1 werkt iets wat jullie in de Tado app moeten aanpassen zodat de locatie weer echt "altijd" wordt bijgehouden, ook als de app niet door de gebruiker gestart is?
tado schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:58:
[...]
Apps worden door haar inderdaad altijd weggeswiped, hoewel dat (volgens Apple dan) niet noodzakelijk is.

Als tijdelijke bugfix is "niet wegswipen" natuurlijk een oplossing.

Maar het omgekeerde zou wel weer het andere uiterste zijn, dat een app altijd actief moet zijn om de noodzakelijke status updates te verwerken. Dat zou wel een héél erg grote onoverzichtelijke brij geven aan actieve apps voor alle zaken waar je "vanzelf" update alerts van wil ontvangen en het door de actieve apps swipen zou daarmee ook meteen onbruikbaar zijn.

Zoals nieuwe mails, sms berichten, whatsapp, facebook, twitter en aanverwanten, smart device alerts, Homekit, paypal, abonnementen apps, etc etc. Kan me echt niet voorstellen dat dit allemaal permanent open moet staan om nog updates te ontvangen. En ik weet ook zwel zeker dat dit niet het geval is: mail, gmail, berichten, whatsapp, twitter etc etc geven nog steeds vanzelf meldingen ook indien niet open.

PS ik lees net op Tado community dat dit probleem al voorkomt sinds iOS de aanvankelijke release van iOS15 en nog niet is opgelost in 15.1 maar wellicht ook niet in de aanstaande 15.2.

Update: net gelezen dat dit niet puur een Apple-only issue is, Nuki heeft voor de geofencing in hun doorlocks kortgeleden een iOS15 updqate uitgebracht waardoor geofencing voor veel mensen weer werkt zoals verwacht, óók als de app niet actief is of zelfs niet gestart is.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 20-12-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Mbt iOS en locatie heb ik mijn vrouw ook opgedragen om de 'tik' om geopende apps weg te swipen af te leren, of minstens de Tado app over te slaan. Problem solved :)

En mbt de overshoots discussie. Ik heb geen vering in stappen ingesteld, gewoon blokken met 1 gewenste temperatuur (20,5). Overshoot maximaal een halve graad, prima wat mij betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor jou problem solved misschien maar het wordt algemeen toch als een tijdelijke workaround gezien, a. niet foulproof zoals voorheen (wegswipende gezinsleden), b. voor iemand die alleen Tado met geolocatie gebruikt wellicht accepbebel, maar allerlei apps verplicht altijd open moeten hebben alleen voor het bijehouden van de geolocatie status is niet acceptabel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

Cap schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:03:
Voor jou problem solved misschien maar het wordt algemeen toch als een tijdelijke workaround gezien, a. niet foulproof zoals voorheen (wegswipende gezinsleden), b. voor iemand die alleen Tado met geolocatie gebruikt wellicht accepbebel, maar allerlei apps verplicht altijd open moeten hebben alleen voor het bijehouden van de geolocatie status is niet acceptabel. :)
Waarom zou je de apps telkens afsluiten? Maakt voor je telefoon echt niets uit, is een onzinnige handeling.

Tuurlijk is het een (iOS) bug, maar bedoel te zeggen dat er een prima werkbare workaround is.

[ Voor 7% gewijzigd door GVR op 20-12-2021 19:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@GVR Dat heb ik in het bericht hiervoor al aangegeven, ja ik weet dat het niet noodzakelijk is om apps elke keer af te sluiten maar 1. probeer het mensen maar eens af te leren 2. als je vlot tussen openstaande apps wilt kunnen wisselen dan werkt dat alleen als het aantal open apps beperkt is. Ik gebruik het dagelijks.

Als je tientallen apps permanent open moet laten om de processen op de achtergrond bij te kunnen werken dan gaat de gebruiksvriendelijkheid ook achteruit. Waar deze workaround voor de een dus werkbaar is, is het voor de ander geen doen. Tuurlijk kan je dan zeggen "gebruik de ingebouwde app switcher dan niet maar zoek elke app steeds opnieuw op" maar ja... ik denk niet dat ik hoef uit te leggen dat dat natuurlijk niet de bedoeling kan zijn.

Bovendien is het totaal niet foulproof, zie ook discussie op Tado forum waar ik naar linkte, meerdere gezinsleden steeds vertellen dat ze een app altijd open moeten laten staan... ik herken het.

"Same issue here. Very frustrating! Especially with two teenage daughters that I have remind constantly that they have to keep the app open. They constantly forget so the geofencing feature is. It working as it should. The main reason I switched to tado was to make use of the geofencing feature. All of us have very irregular schedules so the normal fixed smart schedule in the app is not working for us. I hope this can be fixed soon."

Met de door Tado gewijzigde default keuze "app niet actief = thuis" is het gevolg dat de verwarming dan continu staat te loeien omdat een zoon, dochter of partner weer eens vergeten is om de app open te laten. Of wat dacht je van wanneer de batterij van een vd gezinsleden leeg is of wanneer er geen mobiel/wifi bereik is? Dan is ie "thuis" en slaat de verwarming aan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Nee, tijdelijke workaround, geen permanente oplossing.
Pagina: 1 ... 29 ... 65 Laatste