Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-06 08:41
Cap schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:56:
[...]

Misschien is het maximaal vermogen van je ketel wat overgedimensioneerd (tov het watervolume van de radiatoren/vloerverwarming) zodat de temperatuur te snel oploopt, zo ja heb je al geprobeerd om deze te beperken in de settings van de ketel? Dat zou wel eens kunnen helpen. Sinds ik het maximaal vermogen van mijn ketel gehalveerd heb verwarmt het een stuk gelijkmatiger (en waarschijnlijk ook zuiniger).

Zie Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Nee dat is het helaas niet. Wij hebben puur vloerverwarming beneden die het hele huis verwarmd, vloerverwarming boven staat het hele jaar uit. CV aanvoer temperatuur is al verlaagd naar 40 graden.

Voorbeeldje van vanochtend:
Om 05:00 wordt de temperatuur verhoogd van 20 naar 21 graden (op dat moment was het 19.9). Ketel gaat stoken en behaald om 06:55 de gevraagde temperatuur (21) maar blijft doorstoken tot 08:45 en behaald uiteindelijk een temperatuur van 21.7 graden. Tado is nu toch bijna 2 uur langer dan nodig aan het doorstoken? Hoezo gasbesparing? |:( PID regeling klinkt allemaal heel mooi en fancy maar het werkt gewoon niet.
@tado kunnen jullie hier wat mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:18:
@GVR Dat heb ik in het bericht hiervoor al aangegeven, ja ik weet dat het niet noodzakelijk is om apps elke keer af te sluiten maar 1. probeer het mensen maar eens af te leren 2. als je vlot tussen openstaande apps wilt kunnen wisselen dan werkt dat alleen als het aantal open apps beperkt is. Ik gebruik het dagelijks.

Als je tientallen apps permanent open moet laten om de processen op de achtergrond bij te kunnen werken dan gaat de gebruiksvriendelijkheid ook achteruit. Waar deze workaround voor de een dus werkbaar is, is het voor de ander geen doen. Tuurlijk kan je dan zeggen "gebruik de ingebouwde app switcher dan niet maar zoek elke app steeds opnieuw op" maar ja... ik denk niet dat ik hoef uit te leggen dat dat natuurlijk niet de bedoeling kan zijn.

Bovendien is het totaal niet foulproof, zie ook discussie op Tado forum waar ik naar linkte, meerdere gezinsleden steeds vertellen dat ze een app altijd open moeten laten staan... ik herken het.

"Same issue here. Very frustrating! Especially with two teenage daughters that I have remind constantly that they have to keep the app open. They constantly forget so the geofencing feature is. It working as it should. The main reason I switched to tado was to make use of the geofencing feature. All of us have very irregular schedules so the normal fixed smart schedule in the app is not working for us. I hope this can be fixed soon."

Met de door Tado gewijzigde default keuze "app niet actief = thuis" is het gevolg dat de verwarming dan continu staat te loeien omdat een zoon, dochter of partner weer eens vergeten is om de app open te laten. Of wat dacht je van wanneer de batterij van een vd gezinsleden leeg is of wanneer er geen mobiel/wifi bereik is? Dan is ie "thuis" en slaat de verwarming aan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Nee, tijdelijke workaround, geen permanente oplossing.
Waar heeft u gelezen dat de default behaviour is aangepast?

Dit is voor zover ik weet hoe het werkt:
De laatst bekende positie (thuis/afwezig) kan tot 48 uur gebruikt worden om de geofencing status van het huis te sturen.
Na 48 uur geen actieve update, zal de telefoon "uit huis geplaatst worden" om onnodig stoken te voorkomen.

Ik heb de informatie van Nuki doorgespeeld, maar het feit dat Nuki dus ook een speciale iOS 15 update moest uitbrengen voor hun geofencing geeft aan dat het daadwerkelijk een verandering is hoe iOS omgaat met background refreshes.

De "workaround" om de app niet meer weg te swipen is voor nu de permanente oplossing. Zolang Apple of tado geen update uitbrengen om het swipe effect te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 11:39
Heb inmiddels een aantal maanden een Tado (Starterskit – Draadloze Slimme Thermostaat V3+) hangen nu. Werkt opzich prima. Aangesloten op een ATAG A244EC ketel.

Waar ik echter nog wel tegenaan loop; als ik een slaapkamer (werkkamer) wil verwarmen schakelt de ketel de gehele vloerverwarming aan om die ene kamer te verwarmen. Ook de bijkeuken zou ik onafhankelijk willen verwarmen. De radiator daar zit echter (achteraf gemonteerd) op de vloerverwarming gekoppeld.

Hoe kan ik het zo inregelen dat de ketel enkel aangaat om die losse kamers te verwarmen? Heb ik aan een radiatorknop voldoende of dien ik iets aan te passen op de vloerverwarming....?

(ATAG A244EC ketel, Jaga Tempo converter radiator. Beide 10 jaar geleden geplaatst in een nieuwbouwwoning)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

-Muncky- schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:03:
Heb inmiddels een aantal maanden een Tado (Starterskit – Draadloze Slimme Thermostaat V3+) hangen nu. Werkt opzich prima. Aangesloten op een ATAG A244EC ketel.

Waar ik echter nog wel tegenaan loop; als ik een slaapkamer (werkkamer) wil verwarmen schakelt de ketel de gehele vloerverwarming aan om die ene kamer te verwarmen. Ook de bijkeuken zou ik onafhankelijk willen verwarmen. De radiator daar zit echter (achteraf gemonteerd) op de vloerverwarming gekoppeld.

Hoe kan ik het zo inregelen dat de ketel enkel aangaat om die losse kamers te verwarmen? Heb ik aan een radiatorknop voldoende of dien ik iets aan te passen op de vloerverwarming....?

(ATAG A244EC ketel, Jaga Tempo converter radiator. Beide 10 jaar geleden geplaatst in een nieuwbouwwoning)
Waarschijnlijk heeft je vloerverwarming dan een open verbinding met je ketel. Daar kan Tado niets aan veranderen. Je zult in dat geval een zoneklep moeten plaatsen die tado kan bedienen bij warmtevraag (of de niet door Tado ondersteunde Tado knop voor je vloerverwarmingsinstallatie (dus niet de knop die er nu al zit vervangen, dat is je beveiliging).

Dit betreft helaas een installatie luiheid (of destijds was deze behoefte er niet in aansturing) die bijna in ieder huis terug te vinden is omdat vloerverwarming doorgaans toch veel langzamer verwarmd dan radiatoren.

[ Voor 8% gewijzigd door acidfever op 21-12-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tado schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:25:
[...]

Waar heeft u gelezen dat de default behaviour is aangepast?

Dit is voor zover ik weet hoe het werkt:
De laatst bekende positie (thuis/afwezig) kan tot 48 uur gebruikt worden om de geofencing status van het huis te sturen.
Na 48 uur geen actieve update, zal de telefoon "uit huis geplaatst worden" om onnodig stoken te voorkomen.
Dat heb ik dan verkeerd begrepen. Ik dacht dat dit inmiddels het default gedrag was omdat de telefoon van mijn vriendin al 2 dagen op "thuis" stond terwijl ze toch echt ver weg van huis was. Defaulten naar "Uit huis" lijkt me de juiste workaround. (y)
Ik heb de informatie van Nuki doorgespeeld, maar het feit dat Nuki dus ook een speciale iOS 15 update moest uitbrengen voor hun geofencing geeft aan dat het daadwerkelijk een verandering is hoe iOS omgaat met background refreshes.
Het lijkt erop dat met iOS 15.2 de geofencing het 1 a 2 dagen blijft doen na het sluiten van een app. Bij de Nuki app zijn er een aantal mensen die beweren dat het weer werkt na de laatste update van de app, maar dat kan er dus mee te maken hebben dat ze toch de app regelmatig openen en weer sluiten.

Het is dus wachten op Apple maar misschien is het toch mogelijk om met een "Attention mode" a la Nuki het gedrag van de Tado app te verbeteren.

Verder is het voor iedere iOS15 gebruiker een goed idee om de instelling voor locatievoorzieningen opnieuw te forceren voor de Tado app door de volgende stappen:
- Sluit de Tado app door deze weg te swipen.
- Zet eerst in Instellingen > Tado > Locatie de toegang tot locatie op "Nooit".
- Start de Tado app en bevestig de Geolocatie melding met "Toestaan"
- De telefoon springt naar Instellingen > Tado, ga hier weer naar Locatie en zet deze weer op 'Altijd' en Exacte locatie aan.

Zet ook Instellingen > Tado > Ververs op achtergrond aan.

De grootste kans dat een app achtergrondactiviteit blijft vertonen krijg je tot slot met deze settings:
Instellingen > Mobiele data > Opties mobiele data > Databesparingsmodus uit.
Instellingen > Batterij > Energiebesparingsmodus uit.

[ Voor 51% gewijzigd door Cap op 21-12-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cranx schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:06:
[...]

Nee dat is het helaas niet. Wij hebben puur vloerverwarming beneden die het hele huis verwarmd, vloerverwarming boven staat het hele jaar uit. CV aanvoer temperatuur is al verlaagd naar 40 graden.

Voorbeeldje van vanochtend:
Om 05:00 wordt de temperatuur verhoogd van 20 naar 21 graden (op dat moment was het 19.9). Ketel gaat stoken en behaald om 06:55 de gevraagde temperatuur (21) maar blijft doorstoken tot 08:45 en behaald uiteindelijk een temperatuur van 21.7 graden. Tado is nu toch bijna 2 uur langer dan nodig aan het doorstoken? Hoezo gasbesparing? |:( PID regeling klinkt allemaal heel mooi en fancy maar het werkt gewoon niet.
Dat klinkt bekend, 0.4 tot 0.8 graden is een vrij gebruikelijke overshoot bij Tado. Alleen bij jou duurt dat doorverwarmen heel lang, mede doordat het vloerverwarming betreft met een lage aanvoertemperatuur. Van 20 naar 21 graden is al een kleine stap, maar ik zou het toch eens proberen met een schema van 20.5 graden om 5:00 en 21 om c.a. 6:00, om de stappen kleiner te maken. Wordt de overshoot tussen 7 en 9 uur dan minder?

(Off topic: moet het echt 21 graden zijn? Een half graadje eraf scheelt zoals je merkt al uren stoken en dat tikt best aan met de huidige gasprijzen. ;) Zeker met de prettige van onder naar boven warmteafgifte van vloerverwarming zou ik denken dat lager dan 21 nog steeds comfortabel is.)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 21-12-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-06 13:13
Ik weet niet of ik hier in het goede topic zit (op voorhand mijn excuses hiervoor)..

Ik heb een Remeha Avanta CV-ketel, simpelweg dom aangestuurd met de bijgeleverde I-sense kamerthermostaat middels tijdschema's).
In huis heb ik overal open-dicht-kranen op mijn radiatoren zitten.

In de badkamer hangt een handdoekradiator en deze wil ik niet de hele dag aan hebben staan, dus die zet ik aan het einde van het ochtend-ritueel uit en dien ik voor het avondritueel weer aan te zetten.
Zoals je leest, vergeet ik het wel eens en vrouwlief (en kinderen) zijn daar niet zo blij mee.

Dit wil ik oplossen door de huidige open-dicht-kraan te vervangen voor een slimme thermostaatkraan.
Voor alsnog door er een tijdschema aan te hangen en de badkamer op temperatuur te brengen gedurende de ochtend en avond.
Zou dit met alleen een Tado-knop kunnen, of heb je dan ook die bridge al nodig? Of zou je eerder een simpele tijdschakelaar-knop gebruiken?

Ik snap dat de ketel alleen aangaat wanneer de kamerthemostaat warmte 'vraagt', maar dat is in de huidige situatie net zo. Hier hoef ik nu (nog) geen oplossing voor.
(Heb thuis HomeAssistant draaien, en heb nog niet uitgezocht of ik een enkele Tado-knop kan koppelen.)

[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 21-12-2021 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij Tado heb je ook de bridge nodig. Voor jouw doel om slechts 1 radiator op vaste tijden open / dicht te zetten volstaat inderdaad een simpele knop met tijdschakelaar. UIteraard moet bij gebruik van een thermostatische knop de radiatorkraan zelf daar wel voor geschikt zijn. Dus als er nu een open/dicht knop op zit dan zal het een open/dicht radiatorkraan zijn en moet deze vervangen worden. Of je moet een open/dicht knop met tijdschakelaar zien te vinden. :)

[ Voor 48% gewijzigd door Cap op 21-12-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 14:44

Cybje

First Post!

Ik heb sinds een half jaartje een bridge, kamerthermostaat en 6 slimme radiatorknoppen. Inmiddels zijn er 2 radiatorknoppen kapot gegaan. Het begint met haperen (communicatie weg een paar keer per dag), na een tijdje blijven ze definitief uit. Soms zijn ze tot leven te wekken door de batterijen eruit en erin te doen, maar dat is van korte duur. Batterijen vervangen door nieuwe helpt niet (of hooguit voor een dag).

Wat vooral irritant is, is als de communicatie stopt terwijl hij aan het verwarmen is. Radiator blijft dan open staan, dus zolang de ketel stookt warmt die ruimte tot het oneindige door.

Ik zie nu dat afgelopen nacht er weer eentje begint te haperen (3x communicatie verloren). Dus met de eerdere ervaringen zal deze het ook wel weer begeven in 1-2 weken.

Hebben andere mensen deze ervaring ook? Ik ben echt blij met Tado, verder werkt het perfect (afgezien van dit probleem ook nooit communicatie problemen), maar dit is echt een vervelend en tijdrovend proces. Vooral omdat ze je elke keer weer om foto's vragen en elke keer dingen doen waarbij je het weer in de gaten moet houden, dus het duurt 1-2 weken voor je een nieuwe hebt. Dus ik zie een beetje op tegen het 3e defect. En als die ook gaat zullen de andere 3 ook nog wel gaan.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:19
Ik heb al een hele tijd een Tado aan de muur hangen. Ik had hele oude knoppen op de verwarmingen die ik heb laten vervangen door Heimeir thermostaatkranen. Ik hoef zelf geen slimme radiatorknoppen.

Moet je bij Tado nog wat veranderen of hoef je verder niets te doen.?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hangt af van je situatie. Als je voorheen gewone knoppen had die altijd open stonden en nu alleen nog thermostaatknoppen die je niet helemaal open zet maar bijv op de default stand (meetal markering tussen 3 en 4) dan heb je of een bypass nodig.

Of je moet bij 1 radiator de knop altijd helemaal open laten staan.

Dit om te voorkomen dat er een situatie ontstaat dat de ketel nog aan het stoken is terwijl alle thermostaatknoppen dicht staan. Dan loopt de temperatuur in de ketel sterk op en dat vindt de ketel niet leuk, hij gaat dan in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Cap schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:25:
Hangt af van je situatie. Als je voorheen gewone knoppen had die altijd open stonden en nu alleen nog thermostaatknoppen die je niet helemaal open zet maar bijv op de default stand (meetal markering tussen 3 en 4) dan heb je of een bypass nodig.

Of je moet bij 1 radiator de knop altijd helemaal open laten staan.

Dit om te voorkomen dat er een situatie ontstaat dat de ketel nog aan het stoken is terwijl alle thermostaatknoppen dicht staan. Dan loopt de temperatuur in de ketel sterk op en dat vindt de ketel niet leuk, hij gaat dan in storing.
Dank voor je reactie. In de oude situatie stonden sommige knoppen ook bijna dicht en sommige open. En ik had al een thermostaatkraan in de badkamer die altijd openstaat

[ Voor 4% gewijzigd door Erik1805 op 21-12-2021 16:55 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als het kan blokkeer die thermostaatkraan in de badkamer op standje helemaal open, dat kan bij veel thermostaatknoppen. Dan kan het niet mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiniKoelkast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 12:20
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de installatie service van Tink? Ben momenteel aan het kijken naar het slim maken van de oude verwarming hier in huis en daarvoor moeten naast de tado knoppen ook thermostatische kranen geplaatst worden. Ik zag dat Tink hiervoor ook een installatie service heeft, heeft iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:32
Koptelefoontje schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:14:
Iemand anders er ook last van dat je steeds weer opnieuw moet inloggen bij het openen van de Tado app?

Ik moet na het inloggen ook nog pagina’s door alsof ik nog nooit ben ingelogd (choose a name for this device, enable geofence)
Update:
Blijkt dus dat mijn vrouw bij het inloggen steeds mijn device claimde waardoor ik werd uitgelogd.. vervolgens koppel ik hem en werd zij uitgelogd. 8)7
Het was voor mij wel duidelijk want mijn device heeft gewoon mijn naam maar zij klikt er ff snel doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 14:44

Cybje

First Post!

MiniKoelkast schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:32:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de installatie service van Tink? Ben momenteel aan het kijken naar het slim maken van de oude verwarming hier in huis en daarvoor moeten naast de tado knoppen ook thermostatische kranen geplaatst worden. Ik zag dat Tink hiervoor ook een installatie service heeft, heeft iemand ervaring hiermee?
Ik heb Tado laten installeren door Tink, ook de vervanging van de oude radiatorknoppen door thermostatische kranen. Heb er eigenlijk niks op aan te merken, ging perfect. Medewerker van Tink is hier gewoon een paar uurtjes bezig geweest, heeft aan het eind het systeem getest en wat uitleg gegeven en heeft alles netjes achtergelaten. Dus wat mij betreft een aanrader.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-06 14:25
Ik krijg dus echt de geo-fencing niet meer werkend op de iPhone X van mijn vrouw. Als ze het huis uit is, blijft Tado denken dat ze nog thuis is. Het is dus ook niet dat Tado zegt dat het geen locatie kan krijgen. Ik ga nu eens proberen met de wifi-localisering, maar heb hier eigenlijk al veel te veel tijd aan verspeeld :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1669366

In hoeverre kun je de Tado thermostaatkranen bedienen via Home Assistant (zonder cloud)
Kan ik een kraan alleen volledig open/dicht sturen of ook deels openen?
Dus ongeacht wat de temperatuur van de thermostaatkraan aangeeft regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Twixie dat is vervelend. Dus ook met de Tado app actief? Dat is opmerkelijk.

Precies wat jij zegt gebeurde bij de iPhone 8 van mijn vriendin als de Tado app niet gestart was (ze start hem eigenlijk nooit zelf op en heeft de neiging apps weg te swipen). Zodra de Tado app echter gestart is (op voorgrond of op achtergrond) wordt haar locatie wel goed gedetecteerd.

Heb je ook al de stappen geprobeerd die ik eerder postte? Dus even opnieuw de locatievoorzieningen "triggeren" voor de Tado app? En eventueel de app opnieuw geïnstalleerd?
Cap schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:25:
[...]

Verder is het voor iedere iOS15 gebruiker een goed idee om de instelling voor locatievoorzieningen opnieuw te forceren voor de Tado app door de volgende stappen:
- Sluit de Tado app door deze weg te swipen.
- Zet eerst in Instellingen > Tado > Locatie de toegang tot locatie op "Nooit".
- Start de Tado app en bevestig de Geolocatie melding met "Toestaan"
- De telefoon springt naar Instellingen > Tado, ga hier weer naar Locatie en zet deze weer op 'Altijd' en Exacte locatie aan.

Zet ook Instellingen > Tado > Ververs op achtergrond aan.

De grootste kans dat een app achtergrondactiviteit blijft vertonen krijg je tot slot met deze settings:
Instellingen > Mobiele data > Opties mobiele data > Databesparingsmodus uit.
Instellingen > Batterij > Energiebesparingsmodus uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Anoniem: 1669366 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:12:
In hoeverre kun je de Tado thermostaatkranen bedienen via Home Assistant (zonder cloud)
Kan ik een kraan alleen volledig open/dicht sturen of ook deels openen?
Dus ongeacht wat de temperatuur van de thermostaatkraan aangeeft regelen?
Vrij zeker dat dat niet kan. Om te beginnen gebruikt Tado 6LoWPAN en ik heb nog geen integraties daarvoor gezien in HA. Verder is het nog maar de vraag of je dat wil, want dan zou je er ook kunnen in slagen de ketel wijs te maken dat hij moet stoken/pompen terwijl je misschien alle knoppen dichtgedraaid hebt.

Je kan natuurlijk ook de bestaande Tado integratie gaan misbruiken om iets gelijkaardig te verkrijgen: temperatuur op max om een knop open te forceren, en verwarming uit om een knop dicht te forceren. Maar dan gaat Tado van die kennis ook gebruik maken om de ketel aan te sturen.

Wellicht wil je kijken of je de aansturing beter en nauwkeuriger kan doen dan wat Tado nu automatisch doet (en inderdaad niet bepaald goed is erin - cfr overshoots, vroege start... problemen) ?

Zelf overweeg ik nu mijn eigen Vroege Start te gaan implementeren via HA. Ik had die uitgezet omdat mijn badkamer al veel te vroeg warm was, maar zonder vroege start merk je wel een enorm verschil 's morgens tussen een zachte nachte en een vriesnacht. Dus op basis van de temperatuur buiten en binnen zou het eigenlijk wel mogelijk moeten zijn om de verwarming op een ander moment te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Cap schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:19:
@Twixie dat is vervelend. Dus ook met de Tado app actief? Dat is opmerkelijk.

Precies wat jij zegt gebeurde bij de iPhone 8 van mijn vriendin als de Tado app niet gestart was (ze start hem eigenlijk nooit zelf op en heeft de neiging apps weg te swipen). Zodra de Tado app echter gestart is (op voorgrond of op achtergrond) wordt haar locatie wel goed gedetecteerd.
Nu stond de app inderdaad gesloten, maar dan zou ik eigenlijk verwachten dat Tado aangeeft dat hij geen locatie heeft van je toestel ipv een verkeerde locatie te geven.

Als IOS 15 inderdaad gewijzigd is zoals hierboven door @tado beschreven werd, dan hoop ik toch dat Apple dit terugdraait, want het is toch echt onwenselijk dat elke app die je locatie-gebaseerd iets wil kunnen laten doen, ook effectief moet open blijven staan. Het was me overigens wel al opgevallen dat je qua locatie-delen de keuze had tussen 'nooit', 'tijdens deze sessie' en 'tijdens gebruik app' maar niet 'altijd'.
Heb je ook al de stappen geprobeerd die ik eerder postte? Dus even opnieuw de locatievoorzieningen "triggeren" voor de Tado app? En eventueel de app opnieuw geïnstalleerd?
[...]
Tnx! Dat had ik gemist en is zeker het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Twixie bedankt. Ja dat kan ik ook doen, max temperatuur instellen, goed idee!
De aansturing ketel is het probleem niet aangezien ik deze niet gekoppeld heb met Tado, maar zelf via HA aanstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Anoniem: 1669366 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:35:
De aansturing ketel is het probleem niet aangezien ik deze niet gekoppeld heb met Tado, maar zelf via HA aanstuur.
Vraag me af hoe dat kan werken. Je hebt toch sowieso die Tado muurthermostaat nodig ? Is die dan niet gekoppeld met je ketel, en merkt Tado daar niets van ? Lijkt me niet bepaald wenselijk van een Tado setup te hebben waarvan Tado zelf helemaal geen controle heeft van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Twixie ik heb aan de bridge met thermostaatkranen toch voldoende? (Dus zonder smart thermostaat)
Zo verkopen ze deze startpakketen namelijk. Ik heb het Tado spul nog niet, dus hoop dat ik het bij het juiste eind heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1669366 op 22-12-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Anoniem: 1669366 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:50:
@Twixie ik heb aan de bridge met thermostaatkranen toch voldoende? (Dus zonder smart thermostaat)
Zo verkopen ze deze startpakketen namelijk. Ik heb het Tado spul nog niet, dus hoop dat ik het bij het juiste eind heb.
Kun je eens een link tonen met zo een pakket ? Want dat lijkt me vreemd. Alhoewel, als je stadsverwarming hebt, dan heb je met alleen knoppen inderdaad genoeg. Heb je echter je eigen ketel, dan heb je ook de muurthermostaat nodig omdat die de aansturing van je ketel doet. Een knop in je badkamer kan bvb merken dat er daar verwarmd moet worden en de knop opendraaien, maar die moet ook ergens kunnen doorgeven dat de ketel moet gaan pompen, en dat gaat via de muurthermostaat die bedraad de ketel aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

https://www.coolblue.nl/p...tm_campaign=product-share
Ik heb/wil ook geen muurthermostaat, want ik regel aansturing cv-ketel nu via Home Assistant.
Als ik zie dat de thermostaatkraan 18 graden aangeeft kan ik zelf de cv aansturen bijvoorbeeld.
Ik wil dat niet door Tado laten regelen.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 1669366 op 22-12-2021 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twixie
Zie omschrijving eronder : "Heb je geen cv-ketel in huis, maar wel allemaal radiatoren? Dan is de Tado Slimme Radiatorknop + Starterkit V3+ een goede optie voor jou. "

Als je wel een ketel hebt, dan moet die correct aangestuurd worden op basis van de warmtevraag van al je knoppen/ruimtes. Hier kan je ook checken wat je nodig hebt : https://www.tado.com/be-nl/productzoeker

[ Voor 6% gewijzigd door Twixie op 22-12-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Anoniem: 1669366 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:55:
Ik heb/wil ook geen muurthermostaat, want ik regel aansturing cv-ketel nu via Home Assistant.
Als ik zie dat de thermostaatkraan 18 graden aangeeft kan ik zelf de cv aansturen bijvoorbeeld.
Ik wil dat niet door Tado laten regelen.
Wat je nu doet is wellicht gelijkaardig aan een oude muurthermostaat. Temp < Target : zet ketel aan, Temp > Target : zet ketel uit ?
Maar met modernere ketels gaat dat veel geavanceerder via OpenTherm e.d. Bovendien is het voordeel van Tado met knoppen dat je elke ruimte met Tado knoppen individueel kan regelen. En die moeten hun warmte-vraag dan ergens centraal doorgeven zodat de ketel van daaruit kan gestuurd worden. In theorie zou je dat ook via HA kunnen doen, maar tenzij je weet wat je doet, lijkt me dat af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Twixie Ik heb een aan/uit cv-ketel dus maakt geen gebruik van OpenTherm fuctie.
Ik stuur al vijf jaar zo mijn ketel naar tevredenheid aan. Het is dus mogelijk zonder Tad muurthermostaat begrijp ik nu. Ik ben me bewust dat er altijd wat open moet staan, maar heb ook een bypass ventiel als beveiliging.
Bedankt voor je feedback, gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 13:11
Ik krijg de hele middag al de melding “Geen externe toegang” op al mijn Tado apparaten en op de bridge knippert het Router lampje en alleen het powerlampje is aan. Ik heb de bridge en de router al herstart en de kabels gecheckt en geen van mijn andere aangesloten apparaten geeft problemen. Ik heb nog altijd geen response van de helpdesk van Tado. Hier iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Zou het een storing van Tado kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-06 20:40

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De services zijn gewoon up. Al eens geprobeerd de bridge direct aan je router te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 13:11
Edmin schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:59:
De services zijn gewoon up. Al eens geprobeerd de bridge direct aan je router te hangen?
Ik heb er nooit problemen mee gehad tot nu. Alleen het probleem is dat als ik dat doe de WiFi een andere naam heeft dan de rest van het huis omdat het dan niet op het mesh netwerk zit. Of maakt dat voor het Tado systeem niet uit omdat het zijn eigen netwerk creëert?

Edit: Ik heb zojuist even de stekker uit de switch gehaald (enige wat ik nog niet geprobeerd had omdat andere apparaten op de Switch geen gebreken vertoonden) en het kwam nu weer online :).
Dus misschien moet ik toch maar eens nadenken over jouw suggestie. Mits de WiFi naam inderdaad niet uitmaakt. En ik hoop dat het bereik groot genoeg is, omdat mijn router in de kelder staat

[ Voor 29% gewijzigd door Steven030 op 22-12-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twixie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:33:
[...]

Het was me overigens wel al opgevallen dat je qua locatie-delen de keuze had tussen 'nooit', 'tijdens deze sessie' en 'tijdens gebruik app' maar niet 'altijd'.
Wat gek, je zou de keuze "altijd" toch ook moeten hebben op een iPhone, ik heb het in ieder geval wel. Anders even proberen via de andere weg, Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Tado.

Keuzes:
- Nooit
- Vraag volgende keer of wanneer ik deel
- Bij gebruik van app
- Altijd

(En vergeet exacte locatie aan niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23-06 15:19
Steven030 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:38:
[...]

Ik heb er nooit problemen mee gehad tot nu. Alleen het probleem is dat als ik dat doe de WiFi een andere naam heeft dan de rest van het huis omdat het dan niet op het mesh netwerk zit. Of maakt dat voor het Tado systeem niet uit omdat het zijn eigen netwerk creëert?

Edit: Ik heb zojuist even de stekker uit de switch gehaald (enige wat ik nog niet geprobeerd had omdat andere apparaten op de Switch geen gebreken vertoonden) en het kwam nu weer online :).
Dus misschien moet ik toch maar eens nadenken over jouw suggestie. Mits de WiFi naam inderdaad niet uitmaakt. En ik hoop dat het bereik groot genoeg is, omdat mijn router in de kelder staat
De Tado bridge heeft een ethernet aansluiting, en gebruikt zijn eigen protocol om met de knoppen en de thermostaat te praten. WiFi heeft er dus niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-04 13:24
nirgilis schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:37:
[...]

Klopt, je bent niet de eerste en enige die dit vindt. Naar mijn mening is Tado prima als zoneregeling, maar is de thermostaat functie matig geïmplementeerd. Veel functies missen of werken slecht in vergelijking met klassieke thermostaten. Geen verschillende schema's, geen zelflerend vermogen, geen werkende vroege start etc. Het scherm kan zelfs geen cijfers achter de komma weergeven qua temperatuur. Helaas stopt Tado hier 0 development in.
Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Heb ook een intergas maar zodra ik warm water uitzet in de thermostaat. Schiet de ketel altijd terug naar 55 graden. Wat ik ook doe. Ook duurt het eeuwen voordat ik warm water heb. Welke stand ook eco comfort of uit. Dus heb nu warm water aangezet en dan kan die wel op 65 en schiet die niet terug. Hoe heb jij dit?

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-06 14:24
Pascall_1 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:51:
[...]

Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Heb ook een intergas maar zodra ik warm water uitzet in de thermostaat. Schiet de ketel altijd terug naar 55 graden. Wat ik ook doe. Ook duurt het eeuwen voordat ik warm water heb. Welke stand ook eco comfort of uit. Dus heb nu warm water aangezet en dan kan die wel op 65 en schiet die niet terug. Hoe heb jij dit?
Om te voorkomen dat de ketel terug wordt gezet naar 55 graden moet HW in het installateursmenu aan staan. Dan kan je op de ketel zelf de tapwater temperatuur instellen.

Op de ketel zelf kan je dan kiezen tussen comfort, eco en uit voor het voorverwarmen dl van tapwater. In de eco stand luistert de ketel dan naar OpenTherm. In de comfort stand wordt er altijd water warm gehouden en in de uit stand nooit. De tegel op de app regelt alleen de warmhoud temperatuur, niet de temperatuur als er water gevraagd wordt.

Ik zelf heb het volgende:
Hw in installateursmenu aan
Tapwater comfort uit
Tapwater temperatuur in de app uit
Tapwater temperatuur op de ketel 60.

Ik blijf het bizar vinden dat Tado deze instellingen overruled als HW juist uit staat.

• Twixie
Cap schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:34:
[...]
Wat gek, je zou de keuze "altijd" toch ook moeten hebben op een iPhone, ik heb het in ieder geval wel. Anders even proberen via de andere weg, Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Tado.
Wel, ik heb eens de app er helemaal af gegooid en terug geïnstalleerd. Bij de eerste run krijg je een popup met de vraag of de app je locatie mag weten, en daar krijg je dus slechts 3 van de 4 opties. 'Altijd' ontbreekt daar... weer zo een tenenkrommende beslissing van Apple dus. Heb het daarna dan in de settings op Altijd gezet. Nu eens afwachten of het zich eindelijk goed gaat gedragen. Straks is de vrouw de deur uit en weet ik het :).

EDIT: ziet er goed uit nu. Hopelijk blijft het nu goed werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Twixie op 23-12-2021 09:00 ]

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-06 11:53
BGFG schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:14:
Mag ik een beroep doen op jullie expertise? Ik heb in de Tado community vele pagina’s doorgeakkerd over vloerverwarming, maar ik snap het nog steeds niet. De volgende situatie: een woonkamer met 2 radiatoren aan de voorzijde en een bedrade Tado thermostaat. Aan de achterzijde van de woonkamer een uitgebouwde eetkamer en keuken met alleen vloerverwarming (en straks een L/L airco/warmtepomp). Hoe kan ik nu de vloerverwarming opnemen in het tadosysteem:

1) met een extra bedrade of draadloze thermostaat in de uitbouw, die gekoppeld is aan een Tado thermostaat knop op de vloer verdeelunit? Ik snap dat de bestaande thermostaat knop die de temperatuur van de vv regelt moet blijven zitten om te voorkomen dat de vloer te warm wordt. De Tado thermostaat knop fungeert dan dus eigenlijk alleen als aan/uit knop, gestuurd door de 2e thermostaat in de uitbouw.

2) idem, maar dan met een Draadloze Temperatuursensor (wat is eigenlijk het verschil hiervan tov een 2e thermostaat?

3) ik lees dat Tado adviseert om geen thermostaat knop te nemen, maar een zoneklep. Die stuur ik dan dus ook aan met de 2e bedrade of draadloze thermostaat? Wat is het voordeel van de zoneklep (zeker gezien het feit dat deze toch wel duurder zijn dan een thermostaat knop)

De uitbouw gaat binnenkort geplaatst worden en we kunnen nog simpel een buisje trekken naar de plek van de 2e thermostaat, dat heeft wel mijn voorkeur tov een draadloze versie of mis ik dan functionaliteit?

Sorry voor de vele vragen, maar ik zie door de Tado bomen even het bos niet meer. Jullie hulp wordt zeer gewaardeeerd!
Even een upje. Er moet hier toch iemand zijn die mij even op weg kan helpen? Alvast 🙏

• Thorchy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-08-2024
In de zone Keuken heb ik een thermostaat met 2 Tado knoppen, andere zones hebben allen Tado knoppen. Indien ik de temperatuur in de app bekijk dan toont Tado de juiste temperatuur, hierbij is de thermostaat als meetapparaat ingesteld.

Kijk ik echter op de thermostaat zelf door het scherm te activeren zie ik een temperatuur die veel lager is (20 graden vs 16,5 graden). Als ik dan via home assistant naar de heat requests ga kijken zie ik ook dat de zone Keuken 100% van de tijd 100% heating vraagt.

Het vreemde is wel dat de knoppen aan de radiatoren wel dicht gedraaid worden wanneer de temperatuur bereikt is.

Is er een manier om de thermostaat een reset te geven zonder alles opnieuw te moeten instellen? Iemand anders iets gelijkaardigs meegemaakt?

Why do we tell you to turn it off and on again? Because we don't have the slightest clue what's wrong with it, and it's really easy to induce coma in computers and have their built-in team of automatic doctors try to figure it out for us.

Twixie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:19:
[...]

Wel, ik heb eens de app er helemaal af gegooid en terug geïnstalleerd. Bij de eerste run krijg je een popup met de vraag of de app je locatie mag weten, en daar krijg je dus slechts 3 van de 4 opties. 'Altijd' ontbreekt daar... weer zo een tenenkrommende beslissing van Apple dus. Heb het daarna dan in de settings op Altijd gezet. Nu eens afwachten of het zich eindelijk goed gaat gedragen. Straks is de vrouw de deur uit en weet ik het :).

EDIT: ziet er goed uit nu. Hopelijk blijft het nu goed werken.
Mooi zo. Ondertussen is mijn vriendin al weer uren op haar werk met haar iPhone en ondertussen staat ze in de Tado app gewoon op THUIS :X

Waarschijnlijk weer een weg geswipede Tado app maar ik vind dit toch niet handig.

Ik vind dat zodra een telefoon langer dan c.a. 30 minuten geen geolocatie doorgeeft (om wat voor reden ook, bug Apple, geen bereik, uit) deze tijdelijk buiten de geolocatie moet worden geplaatst, zoals dat ook gedaan wordt met bijvoorbeeld tablets. Op die manier verstoren ze het proces niet. Want nu blijft dankzij de telefoon van mijn vriendin de verwarming gewoon aan staan als ik wegga. Niet lekker, zeker niet met deze gasprijzen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor alle mensen met iOS problemen, we hebben (ongeverifieerde) informatie dat iOS 15.3 Beta misschien een oplossing kan bieden voor het "wegswipen" probleem.

https://developer.apple.c...ipados-15_3-release-notes

Er staat niets in de release notes van Apple.

Ik zou graag feedback krijgen via dit forum of dit een oplossing kan zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door tado op 23-12-2021 12:46 ]

• Erik1805
Even een vraag over geolocatie. Als je dit gebruik wordt het schema dan overruled? Of werkt het samen met het schema.

Stel ik ben thuis en ga in de avond op bed. Volgens mijn huidig schema gaan mijn verwarming dan naar 16 graden. Dit gebeurt dan ook als ik geolocatie aan heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erik1805 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:44:
Even een vraag over geolocatie. Als je dit gebruik wordt het schema dan overruled? Of werkt het samen met het schema.

Stel ik ben thuis en ga in de avond op bed. Volgens mijn huidig schema gaan mijn verwarming dan naar 16 graden. Dit gebeurt dan ook als ik geolocatie aan heb?
Ja, zolang u thuis bent zal het schema gevolgd worden.
Zodra u afwezig bent zal de temperatuur lager ingesteld worden.
Dat kan ook nog op basis van de afstand tot uw huis ten opzichte van uw schema (X graden lager dan schema gebaseerd op afstand tot huis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Erik1805 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:44:
Het is bovenop je schema. De target temperatuur ligt dan lager dan die van het schema op basis van hoe ver je je van huis bevindt. EDIT: dus in je voorbeeld, mocht je op oudejaar de bloemetjes gaan buitenzetten (I know, weinig waarschijnlijk in Nederland), dan zal de temperatuur ingesteld worden naar lager dan 16, en terug naar 16 gaan naarmate je dichter bij huis komt.
Een manuele override is overigens immuun aan geolocatie. Dus als je ergens manueel een temperatuur ingesteld hebt, dan blijft die staan, zelfs al is je status Away.

[ Voor 18% gewijzigd door Twixie op 23-12-2021 13:55 ]

• Erik1805
Zou je dan bijvoorbeeld alleen de geolocatie kunnen gebruiken en geen schema? Dat lijkt me wel handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Erik1805 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:10:
Zou je dan bijvoorbeeld alleen de geolocatie kunnen gebruiken en geen schema? Dat lijkt me wel handig
Je kunt altijd een always on-schema maken, maar ik denk dat je dat niet wilt. Want als je wel thuis bent, maar in de slaapkamer, is het toch handig als de temperatuur in het hele huis wat lager wordt (je niet stookt voor Jan L).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Erik1805
SeatRider schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:14:
[...]

Je kunt altijd een always on-schema maken, maar ik denk dat je dat niet wilt. Want als je wel thuis bent, maar in de slaapkamer, is het toch handig als de temperatuur in het hele huis wat lager wordt (je niet stookt voor Jan L).
Ja dat is waar.

• Erik1805
tado schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:52:
[...]

Ja, zolang u thuis bent zal het schema gevolgd worden.
Zodra u afwezig bent zal de temperatuur lager ingesteld worden.
Dat kan ook nog op basis van de afstand tot uw huis ten opzichte van uw schema (X graden lager dan schema gebaseerd op afstand tot huis)
Dan snap ik de toegevoegde waarde van de geolocatie functie niet. Dat heeft alleen nut als je verschillende tijden hebt qua werk denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erik1805 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:28:
[...]

Dan snap ik de toegevoegde waarde van de geolocatie functie niet. Dat heeft alleen nut als je verschillende tijden hebt qua werk denk ik dan.
Of in het weekend?

Of als u een keer een middag thuis werkt.
Een keer later doorwerkt?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Erik1805 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:28:
[...]

Ja, en om daar nu 3 euro per maand voor te betalen. Daarbij werkt het ook alleen maar als iedereen in je huishouden die app op de telefoon heeft staan, anders vriest je vrouw dood als jij even een kratje bier bent gaan halen :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
SeatRider schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:43:
[...]

Ja, en om daar nu 3 euro per maand voor te betalen. Daarbij werkt het ook alleen maar als iedereen in je huishouden die app op de telefoon heeft staan, anders vriest je vrouw dood als jij even een kratje bier bent gaan halen :+
Dat kan ook een voordeel zijn :+

Maar goed, ik gebruik het schema wel. Werkt al een tijd zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
Mijn vriendin vergeet consequent dingen als de verwarming uitzetten. Ik haal die 3 euro per maand er dus zo uit.
tado schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:43:
[...]

Of in het weekend?

Zijn er plannen om het slimme schema flexibeler te maken? Als mijn vriendin thuis is, zit ze 90% van de tijd in de woonkamer, maar als ik bijvoorbeeld een thuiswerkdag heb, hoeft alleen mijn kantoor verwarmd te worden. Het liefst zou ik een apart schema aanmaken voor een thuiswerkdag en een vrije dag. Of bijvoorbeeld een ander schema op basis van wie er thuis is. Ik ben nu toch vaak nog veel kamers van temperatuur aan het wijzigen afhankelijk van de reden dat ik thuis ben.

• Twixie
nirgilis schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:06:
Zijn er plannen om het slimme schema flexibeler te maken? Als mijn vriendin thuis is, zit ze 90% van de tijd in de woonkamer, maar als ik bijvoorbeeld een thuiswerkdag heb, hoeft alleen mijn kantoor verwarmd te worden.
Jaren geleden hebben ze persoonsgebonden geofencing beloofd, maar dat is er nooit van gekomen.
Als je een beetje tweaker bent, zou ik aanraden om eens te kijken naar IFTTT, of nog beter Home Assistant. Dan kan je veel zaken automatiseren op behoorlijk geavanceerde triggers. Zo gaat mijn verwarming in mijn bureau vanzelf aan/uit als een van mijn PCs (privé of werk) aan zijn. Als ik dus eens naar kantoor moet, blijft de verwarming in mijn bureau gewoon de hele dag uit (i.e. het schema is gewoon altijd uit, of toch laag) zelfs al is mijn vrouw wel nog gewoon thuis.

[ Voor 3% gewijzigd door Twixie op 23-12-2021 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nirgilis schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:06:
Mijn vriendin vergeet consequent dingen als de verwarming uitzetten. Ik haal die 3 euro per maand er dus zo uit.

[...]

Zijn er plannen om het slimme schema flexibeler te maken? Als mijn vriendin thuis is, zit ze 90% van de tijd in de woonkamer, maar als ik bijvoorbeeld een thuiswerkdag heb, hoeft alleen mijn kantoor verwarmd te worden. Het liefst zou ik een apart schema aanmaken voor een thuiswerkdag en een vrije dag. Of bijvoorbeeld een ander schema op basis van wie er thuis is. Ik ben nu toch vaak nog veel kamers van temperatuur aan het wijzigen afhankelijk van de reden dat ik thuis ben.
Dit is de "geofencing per room" feature denk ik.
Daar is een topic voor geopend in het tado community forum.
Misschien daar eens een kijkje nemen en upvoten?
tado schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:43:
[...]

Of in het weekend?

Yep. Of als je een flinke wandeling gaat maken, of gaat winkelen. Etc etc etc.

Het schema is alleen je standaard gewenste temperatuurschema wanneer je thuis bent. Vaak komt het neer op tijdens eten / bankzitten / bureau aan, als je slaapt laag of uit.

De geofencing is dan juist om af te vangen dat de verwarming niet nodeloos aan blijft als je binnen je schema een tijd de deur uit bent. Dat scheelt behoorlijk wat energie.

En dan heb je tot slot nog de mogelijkheid om buiten de verwarmingstijden van je schema om tóch te verwarmen, daarvoor heb je manual override.

Ze zijn alledrie wenselijk. :)

• Erik1805
Cap schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:39:
[...]

Yep. Of als je een flinke wandeling gaat maken, of gaat winkelen. Etc etc etc.

Het schema is alleen je standaard gewenste temperatuurschema wanneer je thuis bent. Vaak komt het neer op tijdens eten / bankzitten / bureau aan, als je slaapt laag of uit.

De geofencing is dan juist om af te vangen dat de verwarming niet nodeloos aan blijft als je binnen je schema een tijd de deur uit bent. Dat scheelt behoorlijk wat energie.

En dan heb je tot slot nog de mogelijkheid om buiten de verwarmingstijden van je schema om tóch te verwarmen, daarvoor heb je manual override.

Ze zijn alledrie wenselijk. :)
Ja dat snap ik. Is dat het abonnementsgeld waard. Want auto assist is in deze wel handig dan.

SeatRider schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:43:
[...]

Daarvoor is manual override. :)

Ik snap het bezwaar niet zo, tegenwoordig heeft vrijwel iedereen die oud genoeg is om alleen thuis te zijn wel een smartphone toch? En de app daarop installeren en inloggen kost hoogstens 2 minuten, klaar. En dan werkt het prima zonder dat de gebruiker iets specifieks hoeft te doen (de tijdelijke bug die er nu in iOS zit even buiten beschouwing gelaten).

Oh ja, en iedereen met een V2 of V3 (zonderplus) starterset (bridge + thermostaat/knop + eventueel uitbreidingssets, versie onbelangrijk -> marktplaats ;)) betaalt geen 3 euro maar noppes. Dus dat aspect geldt niet voor iedereen.

Ja ik ben blij met geofencing. Nu moet het nog weer even gaan werken zoals het deed in iOS15. :)
Erik1805 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:42:
[...]

Ja dat snap ik. Is dat het abonnementsgeld waard. Want auto assist is in deze wel handig dan.
Dat is voor iedereen anders, persoonlijk zou ik het dan met de handmatige waarschuwing doen denk ik, maar ik kan me best voorstellen dat een groter gezin met veel wisselende tijden en onzorgvuldige 'stokers' die er niet aan denken om thermostaat uit te zetten er 3 euro per maand voor over heeft. :P

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 23-12-2021 16:54 ]

tado schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:44:
Voor alle mensen met iOS problemen, we hebben (ongeverifieerde) informatie dat iOS 15.3 Beta misschien een oplossing kan bieden voor het "wegswipen" probleem.

https://developer.apple.c...ipados-15_3-release-notes

Er staat niets in de release notes van Apple.

Ik zou graag feedback krijgen via dit forum of dit een oplossing kan zijn.
Erg prettig nieuws. Zodra ik deze versie geïnstalleerd heb ga ik het natuurlijk in de gaten houden.

• Erik1805
Cap schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:44:
Dat is voor iedereen anders, persoonlijk zou ik het dan met de handmatige waarschuwing doen denk ik, maar ik kan me best voorstellen dat een groter gezin met veel wisselende tijden en onzorgvuldige 'stokers' die er niet aan denken om thermostaat uit te zetten er 3 euro per maand voor over heeft. :P
Misschien een domme vraag maar heb je daar GPS de hele tijd voor aanstaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Locatiebepaling staat "aan" in de settings maar wordt alleen gebruikt als een app er om vraagt.
Vergelijk het met Wifi en Bluetooth. Die staan op de meeste smartphones ook "aan" maar wordt alleen actief als je ook daadwerkelijk verbindt met een netwerk / apparaat.

Ik denk dat Tado (en andere apps die zo werken) periodiek een update doet.

Je ziet het binnen iOS doordat het locatiebepalings-pijltje in de menubar verschijnt, solid pijltje betekent dat de GPS actief gebruikt wordt, een hol pijltje betekent dat de locatiebepaling service gestart is voor gebruik bij bepaalde apps maar dat de GPS op dat moment niet actief is. Er zal dus periodiek een hele korte 'poll' gedaan worden voor je locatie, in plaats van dat deze continu aan staat zoals bij het gebruik van een navigatie functie. Dat kost dus veel minder energie.

Je kan in het locatiebepaling menu ook zien welke apps het zijn die gebruik maken van deze functie, bij die apps staat het pijltje ook.

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 23-12-2021 17:06 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Kan iemand mij toevallig vertellen of deze thermostaatkranen compatibel zijn met de Tado knoppen?

Ik heb nog 7 radiatoren te vervangen, waarvan er 5 nog een ouderwetse niet-thermostatische kraan hebben. Ik wil specifiek een kraan + knop want het is een huurhuis, dus als we verhuizen moeten de 'oude' (bijgeleverde thermostatische) knoppen er terug op.

[ Voor 3% gewijzigd door Oon op 23-12-2021 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nirgilis
tado schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:32:
[...]

Dit is de "geofencing per room" feature denk ik.
Daar is een topic voor geopend in het tado community forum.
Misschien daar eens een kijkje nemen en upvoten?
Dat zou inderdaad leuk zijn, maar ik denk dat simpelweg meerdere schema's kunnen maken relevanter is. En ook toepasbaar op bijna iedere gebruiker. Uiteindelijk zijn sommige dingen te complex om praktisch in een automatisering te vangen.

Op mijn oude thermostaat drukte ik op "morgen als zondag" als we een dagje vrij hadden of ik moest thuiswerken. Iets dergelijks zou ik ook graag voor Tado willen. De enige mogelijkheid nu is een ander schema maken op een andere weekverdeling. Maar die kan je niet labelen waardoor het onmogelijk is om dit praktisch toe te passen.
@Oon Zie https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren en zie hier voor nog meer info.

Het is altijd even zoeken naar wat het nu echt is bij zo'n bouwmarkt merk. Helaas is de info bij de advertentie bedroevend.

Qua opbouw zal het vast op een van deze lijken, je moet eerst kijken om wat voor schroefdraad het bij die kranen gaat, bijv M30x15 of M28x15, en dan kijken of je een adapter nodig hebt en zo ja welke. Hier zie je maten van M28 en M30, het lijkt een M30 maat maar zeker ben ik op basis hiervan niet.

http://www.levica.eu/doe_...4c-4859-9efb-b513f4169694

Je kan natuurlijk ook voor een merk kraan gaan die meteen past zonder een adapter, die heeft dan schroefdraad M30x15. Zie de pdf in het tweede linkje. Dat is nog altijd het mooiste en stabielste. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 23-12-2021 17:38 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Cap schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:34:
@Oon Zie https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren en zie hier voor nog meer info.

Het is altijd even zoeken naar wat het nu echt is bij zo'n bouwmarkt merk. Helaas is de info bij de advertentie bedroevend.

Qua opbouw zal het vast op een van deze lijken, je moet eerst kijken om wat voor schroefdraad het bij die kranen gaat, bijv M30x15 of M28x15, en dan kijken of je een adapter nodig hebt en zo ja welke. Hier zie je maten van M28 en M30, het lijkt een M30 maat maar zeker ben ik op basis hiervan niet.

http://www.levica.eu/doe_...4c-4859-9efb-b513f4169694

Je kan natuurlijk ook voor een merk kraan gaan die meteen past zonder adapter. :)
Ik zat al op het punt van die eerste twee links, maar dit is blijkbaar een budgetmerk dat niet veel gebruikt wordt ofzo.

De drie kranen die ik hier heb gecheckt waren Danfoss, allemaal hetzelfde type. Ik zie nu dat die (of iets vergelijkbaars) ook voor twee tientjes te krijgen is, en daarop paste de adapter die bij de Tado knoppen zat perfect.

Moet wel zeggen dat ik het een beetje raar vind hoe weinig informatie hierover beschikbaar is. Je moet echt toevallig het goede type hebben anders mag je de hele boel dus alsnog gaan ombouwen. 'Gelukkig' hebben wij überhaupt nog geen thermostatishe kranen op de meeste radiatoren dus kunnen we meteen de goede kopen :)

• Twixie
nirgilis schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:33:
[...]
Op mijn oude thermostaat drukte ik op "morgen als zondag" als we een dagje vrij hadden of ik moest thuiswerken. Iets dergelijks zou ik ook graag voor Tado willen. De enige mogelijkheid nu is een ander schema maken op een andere weekverdeling. Maar die kan je niet labelen waardoor het onmogelijk is om dit praktisch toe te passen.
Dat is inderdaad ook wel een vaak terugkomende request. Wat nu ontbreekt is een soort template die je dan gemakkelijk kunt activeren. Nu ook weer, schoolvakantie begint, en nu moet ik eigenlijk het weekschema van de kinderkamers gaan aanpassen, om ze dan na de kerstvakantie weer terug te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:11
In ons gezin zijn wij iOS gebruikers. Via de “opdrachten” app heb ik een automatisering gemaakte op persoons (=iOS device) en kamer niveau. Vooral de jong volwassenen hier vergeten nogal eens de thermostaatkraan in hun kamer lager te zetten als ze het huis verlaten. Dit werkt nu via de opdrachten app buiten tado om prima. Mooi alternatief voor de geofencing can tado zelf.

• qwasd
  • Laatst online: 03:38
Ik heb in totaal 6 tado radiatorknoppen. 1 radiator met een Tado radiatorknop blijft een echter verwarmen, terwijl de knop op 16 graden staat. Wat kan dit zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
qwasd schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:50:
Ik heb in totaal 6 tado radiatorknoppen. 1 radiator met een Tado radiatorknop blijft een echter verwarmen, terwijl de knop op 16 graden staat. Wat kan dit zijn?
Knop defect of batterij leeg.
Dat laatste durf ik overigens wel eens te gebruiken om mijn batterijen langer te kunnen gebruik. Een (zoveelste) tekortkoming van Tado is dat de batterij-laag melding te snel komt. Ik kan zonder problemen nog minstens 3 maand verder dan met mijn batterijen. Soms vergeet ik het dan maar dat merk ik dan snel wanneer kamers warm worden wanneer dat eigenlijk niet zou mogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Of knop niet goed gekalibreerd (opnieuw doen), of pinnetje naar de thermostaatkraan te kort, of het pinnetje zit zo vast dat het het motortje niet lukt om hem in te duwen (zelf losmaken bijv dmv achterkant schroevendraaier een fiks aantal keer de pin in te drukken, evt wat WD40 in spuiten om aanslag los te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Cap schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:04:
Of knop niet goed gekalibreerd (opnieuw doen), of pinnetje naar de thermostaatkraan te kort, of het pinnetje zit zo vast dat het het motortje niet lukt om hem in te duwen (zelf losmaken bijv dmv achterkant schroevendraaier een fiks aantal keer de pin in te drukken, evt wat WD40 in spuiten om aanslag los te maken.
Maar dat zou je normaal moeten zien in de interface, want dan staat er een sleutel-icoontje naast, als ik me goed herinner.

• qwasd
Twixie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:56:
[...]

Knop defect of batterij leeg.
Dat laatste durf ik overigens wel eens te gebruiken om mijn batterijen langer te kunnen gebruik. Een (zoveelste) tekortkoming van Tado is dat de batterij-laag melding te snel komt. Ik kan zonder problemen nog minstens 3 maand verder dan met mijn batterijen. Soms vergeet ik het dan maar dat merk ik dan snel wanneer kamers warm worden wanneer dat eigenlijk niet zou mogen.
Het betreft een installatie van maximaal een maand geleden. Batterij lijkt me dus sterk en geeft ook netjes vol aan in de app. Ik heb de knop laatst wel even los gehad ivm aanpassen stand radiatorkraan/waterzijdig inregelen en daarna weer teruggeplaatst.

Voor nu heb ik onderstaande uitgevoerd zoals beschreven staat op de website van Tado.
Om de Slimme Radiatorknop opnieuw op te starten: verwijder de batterijen uit het apparaat en wacht 10 seconden voordat je ze weer terug plaatst. Sluit daarna het batterijvak. Wacht dan 1 minuut voordat je het apparaat opnieuw monteert. Dit zorgt ervoor dat het apparaat succesvol kalibreert. Je apparaat start dan automatisch opnieuw op.
Ik hoop dat het hiermee is opgelost.

• qwasd
Kan het misschien dat Tado iets automatisch doet? In de grafiek in de app kan ik namelijk zien dat om 18:49 de verwarming op 22.5 is gezet. Dit heb ik echter zelf niet gedaan en ook niemand anders hier in huis.

Er is ook geen schema actief voor deze kamer.

[ Voor 10% gewijzigd door qwasd op 23-12-2021 19:53 ]

Twixie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:38:
[...]

Maar dat zou je normaal moeten zien in de interface, want dan staat er een sleutel-icoontje naast, als ik me goed herinner.
Nee ik bedoel: hij is wel gekalibreerd maar de kalibratie is mislukt. Bijv als je de knop er nog aan het opdraaien bent als de kalibratie bezig is. De knop vindt dan wel dat ie het kalibratieproces doorlopen heeft maar de open en dicht standen kloppen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-06 22:30
Sinds kort correspondeert de temperatuur niet in de homekit app met tado.
Meer mensen met het probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
qwasd schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:39:
[...]

Het betreft een installatie van maximaal een maand geleden. Batterij lijkt me dus sterk en geeft ook netjes vol aan in de app. Ik heb de knop laatst wel even los gehad ivm aanpassen stand radiatorkraan/waterzijdig inregelen en daarna weer teruggeplaatst.

Voor nu heb ik onderstaande uitgevoerd zoals beschreven staat op de website van Tado.

[...]

Ik hoop dat het hiermee is opgelost.
Het opnieuw kalibreren was inderdaad de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Laatst online: 21:54
BGFG schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:14:
Mag ik een beroep doen op jullie expertise? Ik heb in de Tado community vele pagina’s doorgeakkerd over vloerverwarming, maar ik snap het nog steeds niet. De volgende situatie: een woonkamer met 2 radiatoren aan de voorzijde en een bedrade Tado thermostaat. Aan de achterzijde van de woonkamer een uitgebouwde eetkamer en keuken met alleen vloerverwarming (en straks een L/L airco/warmtepomp). Hoe kan ik nu de vloerverwarming opnemen in het tadosysteem:

1) met een extra bedrade of draadloze thermostaat in de uitbouw, die gekoppeld is aan een Tado thermostaat knop op de vloer verdeelunit? Ik snap dat de bestaande thermostaat knop die de temperatuur van de vv regelt moet blijven zitten om te voorkomen dat de vloer te warm wordt. De Tado thermostaat knop fungeert dan dus eigenlijk alleen als aan/uit knop, gestuurd door de 2e thermostaat in de uitbouw.

2) idem, maar dan met een Draadloze Temperatuursensor (wat is eigenlijk het verschil hiervan tov een 2e thermostaat?

3) ik lees dat Tado adviseert om geen thermostaat knop te nemen, maar een zoneklep. Die stuur ik dan dus ook aan met de 2e bedrade of draadloze thermostaat? Wat is het voordeel van de zoneklep (zeker gezien het feit dat deze toch wel duurder zijn dan een thermostaat knop)

De uitbouw gaat binnenkort geplaatst worden en we kunnen nog simpel een buisje trekken naar de plek van de 2e thermostaat, dat heeft wel mijn voorkeur tov een draadloze versie of mis ik dan functionaliteit?

Sorry voor de vele vragen, maar ik zie door de Tado bomen even het bos niet meer. Jullie hulp wordt zeer gewaardeeerd!
Ik weet niet of je je antwoord al hebt maar hierbij mijn situatie:
- Op de Vloerverwarmingverdeler zit een zoneklep. Deze zoneklep is bedraad aangesloten op mijn Tado Thermostaat die in de woonkamer hangt.
- Bij de CV ketel op zolder hangt de Tado draadloze ontvanger die bedraad aangesloten zit op de cv ketel
- Overige radiatoren in de woning zijn met Tado radiatorknoppen aangesloten

Dit is zover bekend ook de enige oplossing die Tado officieel ondersteunt.

[ Voor 53% gewijzigd door Barrybobslee op 24-12-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-06 11:53
@Barrybobslee : dank voor je reactie🙏. Ik dacht al: heb ik nou zo’n bijzondere config dat niemand het weet? Ik ga inderdaad voor een zoneklep, die aangestuurd wordt door een 2e thermostaat. Omdat we gaan uitbouwen kan ik simpel een buisje trekken naar de vv-verdeler en wordt ie dus bedraad aangesloten. Dat vind ik, mits het technisch kan uiteraard, nog altijd de meest stabiele oplossing. Er schijnt dan wel door Tado nog iets in de settings te moeten worden aangepast las ik ergens. Weet iemand daar meer van, schijnt te maken te hebben met 2 thermostaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Klik schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:06:
Sinds kort correspondeert de temperatuur niet in de homekit app met tado.
Meer mensen met het probleem?
Dit heb ik ook wel eens ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Laatst online: 21:54
BGFG schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:00:
@Barrybobslee : dank voor je reactie🙏. Ik dacht al: heb ik nou zo’n bijzondere config dat niemand het weet? Ik ga inderdaad voor een zoneklep, die aangestuurd wordt door een 2e thermostaat. Omdat we gaan uitbouwen kan ik simpel een buisje trekken naar de vv-verdeler en wordt ie dus bedraad aangesloten. Dat vind ik, mits het technisch kan uiteraard, nog altijd de meest stabiele oplossing. Er schijnt dan wel door Tado nog iets in de settings te moeten worden aangepast las ik ergens. Weet iemand daar meer van, schijnt te maken te hebben met 2 thermostaten?
Ik weet niet of een dubbele thermostaat werkt. Is het niet een idee om de bedrade thermostaat op de zoneklep te doen en een draadloze ontvanger erbij?

Andere optie is om na de thermostaatknop van de vloerverwarming een tado radiatorknop te doen en die toe te voegen aan een bestaande groep.

Misschien dat @tado na de feestdagen hierbij kan adviseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
nirgilis schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:46:
[...]

Om te voorkomen dat de ketel terug wordt gezet naar 55 graden moet HW in het installateursmenu aan staan. Dan kan je op de ketel zelf de tapwater temperatuur instellen.

Op de ketel zelf kan je dan kiezen tussen comfort, eco en uit voor het voorverwarmen dl van tapwater. In de eco stand luistert de ketel dan naar OpenTherm. In de comfort stand wordt er altijd water warm gehouden en in de uit stand nooit. De tegel op de app regelt alleen de warmhoud temperatuur, niet de temperatuur als er water gevraagd wordt.

Ik zelf heb het volgende:
Hw in installateursmenu aan
Tapwater comfort uit
Tapwater temperatuur in de app uit
Tapwater temperatuur op de ketel 60.

Ik blijf het bizar vinden dat Tado deze instellingen overruled als HW juist uit staat.
En jij hebt ook een intergas. Die van mij doet zowel met hw aan als uit de stand overrulen. Altijd 55 graden als ik de tegel uitzet. 65 graden als ik tegel aan zet. Maar houd nooit warmte vast. Duurt bij mij in elke stand eco of comfort gewoon lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Pascall_1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:59:
[...]

En jij hebt ook een intergas. Die van mij doet zowel met hw aan als uit de stand overrulen. Altijd 55 graden als ik de tegel uitzet. 65 graden als ik tegel aan zet. Maar houd nooit warmte vast. Duurt bij mij in elke stand eco of comfort gewoon lang.
Sorry, ik kwam er gisteren achter dat de Tado inderdaad altijd overruled. Dus inderdaad de tegel op de gewenste temperatuur zetten. Ik heb niet meer getest of ik daadwerkelijk de ketel kan laten voorverwarmen, maar tijdens het installeren werkte het wel. Als je het niet aan de praat krijgt, maar graag wilt gebruiken is de klantenservice je beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De warm water instelling van Tado is inderdaad heel verwarrend en verschilt per ketel wat het gedrag is.

Op mijn Remeha ketel is het als volgt indien je tijdens de Tado installatie kiest voor HW=v oftewel Tado warm water regeling actief (ik heb destijds uitgebreid gemeten wat er nou eigenlijk gebeurt en meteen aantekeningen gemaakt want ik zou het geheid weer vergeten :P):

Stand ketel: P4 = 2 = regelaar afhankelijk. Zo volgt de ketel de Tado instelling
  • Tado WW UIT in app = WW temperatuur is gelijk aan de instelling van de ketel (65 graden), verwarmingselement wordt niet voorverwarmd
  • Tado WW AAN in app = WW temperatuur volgt (ongeveer) de in de Tado app gekozen temperatuur (in mijn geval 1 tot 3 graden lager, tot maximaal die ingesteld op de ketel), verwarmingselement wordt wel voorverwarmd
  • Onder de 42 graden doet de Tado instelling niets meer: het water blijft dan steeds dezelfde temperatuur, in mijn geval 37 graden. De brander kan waarschijnlijk gewoon niet lager.
Bij Tado installatie HW=x (dus geen warm water tile in de app) wordt als het goed is gewoon de instelling van de ketel gevolgd.

Nou is het nut van de warm water regeling op een combiketel erg beperkt. Of ie nou op voorverwarmen staat of niet, het duurt toch lang voordat er warm water komt omdat ie eerst een aantal meter leiding moet verwarmen. Het verschil voorverwarmen aan of uit is hier dus minimaal.

En de temperatuur, wanneer wil je die in praktijk nou echt variëren? Ik eigenlijk nooit. Gewoon 60 graden is goed en dat kan je prima op de ketel instellen.

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 24-12-2021 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
Cap schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:00:

Bij Tado installatie HW=x (dus geen warm water tile in de app) wordt als het goed is gewoon de instelling van de ketel gevolgd.
Goede uitleg, maar met een kleine kanttekening. In ieder geval bij Intergas worden alsnog de instelling van de ketel door Tado aangepast bij de instelling HW=x. De tapwater temperatuur wordt consequent teruggezet naar 55.

Mijn hypothese is dat Tado met de instelling HW=x alsnog probeert de ketel aan te passen en dat het merk afhankelijk is of de ketel deze aanpassing doorvoert. De reden waarom Tado dit doet wordt door de klantenservice consequent ontweken. En omdat er geen documentatie over dit soort dingen bestaat is het niet te verifiëren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:20
nirgilis schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:52:
[...]

Goede uitleg, maar met een kleine kanttekening. In ieder geval bij Intergas worden alsnog de instelling van de ketel door Tado aangepast bij de instelling HW=x. De tapwater temperatuur wordt consequent teruggezet naar 55.

Mijn hypothese is dat Tado met de instelling HW=x alsnog probeert de ketel aan te passen en dat het merk afhankelijk is of de ketel deze aanpassing doorvoert. De reden waarom Tado dit doet wordt door de klantenservice consequent ontweken. En omdat er geen documentatie over dit soort dingen bestaat is het niet te verifiëren.
Op mijn Intergas Hr 36/30 gelukkig geen beïnvloeding van de HW temp door Tado. Hij staat op HW X en de ketel volgt zn eigen instelling (60C).

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Iemand ervaring met de Tado temperatuur sensor?

Ik zit erover na te denken deze aan te schaffen voor de slaapkamer. (Huidige situatie 1 radiatorknop van Tado).

Ik zit namelijk met het probleem dat de temperatuur in de slaapkamer nooit goed is. (hangt een gordijn voor de radiatorknop, maar niet voor de radiator zelf). Als ik Tado instel om te verwarmen naar 21 graden geeft deze aan dat de gewenste temperatuur bereikt is en draait dan de knop dicht. De kamer is dan 18 graden maar Tado geeft aan dat het 21 graden is.

De ingestelde temperatuur verhogen naar 25 graden helpt ook nauwelijks, want nu schakelt Tado de radiator een paar minuten later uit. De temperatuur in de kamer is dan nog steeds 18 graden.

De temperatuurcorrectie werkt ook niet goed, want ik moet hem bijna zover aanpassen dat Tado denkt dat het bijna vriest in deze kamer.

Op het forum van Tado heb ik gelezen dat de temperatuur sensor een oplossing kan zijn. Deze kan dan elders in de kamer geplaatst worden.

[ Voor 6% gewijzigd door qwasd op 25-12-2021 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-06 14:03
qwasd schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:34:

Ik zit erover na te denken deze aan te schaffen voor de slaapkamer. (Huidige situatie 1 radiatorknop van Tado).

Ik zit namelijk met het probleem dat de temperatuur in de slaapkamer nooit goed is. (hangt een gordijn voor de radiatorknop, maar niet voor de radiator zelf). Als ik Tado instel om te verwarmen naar 21 graden geeft deze aan dat de gewenste temperatuur bereikt is en draait dan de knop dicht. De kamer is dan 18 graden maar Tado geeft aan dat het 21 graden is.

De ingestelde temperatuur verhogen naar 25 graden helpt ook nauwelijks, want nu schakelt Tado de radiator een paar minuten later uit. De temperatuur in de kamer is dan nog steeds 18 graden.

De temperatuurcorrectie werkt ook niet goed, want ik moet hem bijna zover aanpassen dat Tado denkt dat het bijna vriest in deze kamer.

Op het forum van Tado heb ik gelezen dat de temperatuur sensor een oplossing kan zijn. Deze kan dan elders in de kamer geplaatst worden.
Vrij logisch dat het achter je gordijn waar de knop hangt nogal snel warm wordt.. niet echt een fout van het tado systeem dat het daardoor niet werkt. Dit kan logischerwijs nooit met de knop zelf opgelost worden, ook niet door gebruik te maken van temperatuurcorrectie. De draadloze temperatuursensor is in principe hetzelfde als de thermostaat, alleen zonder mogelijkheid om bedraad aan je systeem aan te sluiten. Verder hardwarematig volgens mij compleet identiek. Werkt bij mij prima in mijn woonkamer, je kunt deze aan je ruimte toevoegen en zeggen dat de sensor de temperatuur in de ruimte bepaalt, zodra die bereikt is gaat je knop dicht.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Ik had nog een andere vraag. Ik gebruik een automatisering (Homekit) als ik vertrek om de tado’s uit te zetten (vorstbeveiliging). Is dit de juiste wijze of kan ik ze beter op bijvoorbeeld 16 graden zetten?
Hetzelfde geldt voor het slapen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:34

amphora

Websites & Fotografie

qwasd schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:34:

Heb er ook één in de slaapkamer. Veel stabielere temperatuur nu.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
amphora schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:58:
[...]

Heb er ook één in de slaapkamer. Veel stabielere temperatuur nu.
Bedankt. Ik heb er zojuist 1 besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
qwasd schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:20:
Ik had nog een andere vraag. Ik gebruik een automatisering (Homekit) als ik vertrek om de tado’s uit te zetten (vorstbeveiliging). Is dit de juiste wijze of kan ik ze beter op bijvoorbeeld 16 graden zetten?
Ik zou wel in de gaten houden wat voor temperatuur de kamers bereiken.
Voor je woonkamer zal het niet veel uitmaken. Die koelt meestal niet zo hard af. Maar andere kamers kunnen ver afkoelen wat slecht kan zijn voor de vochtigheid en het algemene binnenklimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
S0epkip schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:32:
[...]

Op mijn Intergas Hr 36/30 gelukkig geen beïnvloeding van de HW temp door Tado. Hij staat op HW X en de ketel volgt zn eigen instelling (60C).
Oké bijzonder.. ik heb ook intergas hr36 maar bij mij springt die toch echt altijd naar 55 graden. Heb jij iets veranderd in instellingen ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

qwasd schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:20:
Waarom doe je dat? Dat is toch precies wat de Tado zelf doet. Die laat de temp zakken als je weg bent. Hoe verder weg hoe lager. En hij gaat uiteindelijk als je ver genoeg bent naar de vorstbeveiliging.

Dat is voor mij de reden dat ik hem heb. Nachtverlaging doet hij natuurlijk ook zelf.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:20
Pascall_1 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:27:
[...]

Oké bijzonder.. ik heb ook intergas hr36 maar bij mij springt die toch echt altijd naar 55 graden. Heb jij iets veranderd in instellingen ketel
Nee, gewoon tapcomfort uit (lampje uit).
Ik heb wel een oude, uit 2005.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Ik heb een schema ingesteld dat het in het weekend om 9:00 19.5 graden is. Alleen zie ik nu (om 9:30) dat het nog maar 18,3 graden is.

Waar kan dat aan liggen ?

Nu staat in de tado app 18,9 en de CV verwarmd niet meer.

[ Voor 15% gewijzigd door Erik1805 op 26-12-2021 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Erik1805 schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:31:
Ik heb een schema ingesteld dat het in het weekend om 9:00 19.5 graden is. Alleen zie ik nu (om 9:30) dat het nog maar 18,3 graden is.

Waar kan dat aan liggen ?
Omdat 'vroege start' al jaren lang kapot is. Zoek maar eens in dit topic

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
EWK schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:16:
[...]

Omdat 'vroege start' al jaren lang kapot is. Zoek maar eens in dit topic
Dank je wel. Maar nu staat in de tado app 18,9 graden en de CV verwarmd niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Erik1805 schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:22:
[...]

Dank je wel. Maar nu staat in de tado app 18,9 graden en de CV verwarmd niet meer
Hoe voelen je radiatoren nu?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
EWK schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:23:
[...]

Hoe voelen je radiatoren nu?
Die zijn heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Wat zou je dan nu nog meer van je cv willen? Nóg heter? Dat moet je dan op je cv instellen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
EWK schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:26:
[...]

Wat zou je dan nu nog meer van je cv willen? Nóg heter? Dat moet je dan op je cv instellen.
Nee alleen staat mijn tado app op 19,5 graden terwijl de huidige temperatuur in de app op 18,9 staat.

Pagina: 1 ... 30 ... 65 Laatste