Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Erik1805 schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:28:
[...]

Nee alleen staat mijn tado app op 19,5 graden terwijl de huidige temperatuur in de app op 18,9 staat.
En je radiatoren zijn heet, er wordt dus gewerkt aan een hogere temperatuur.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:32
Ortep schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:03:
[...]

Waarom doe je dat? Dat is toch precies wat de Tado zelf doet. Die laat de temp zakken als je weg bent. Hoe verder weg hoe lager. En hij gaat uiteindelijk als je ver genoeg bent naar de vorstbeveiliging.

Dat is voor mij de reden dat ik hem heb. Nachtverlaging doet hij natuurlijk ook zelf.
Ik heb geen abonnement op auto-assist, bedoel je dat? En met de geo locatie heb ik vaak problemen dat de app niet ziet dat ik afwezig ben. En hoe bedoel je hoe verder weg hoe lager? De afwezigheidstemperatuur staat toch standaard op 5 graden bij afwezigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-06 21:35

Osxy

Holy crap on a cracker

qwasd schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:10:
[...]

Ik heb geen abonnement op auto-assist, bedoel je dat? En met de geo locatie heb ik vaak problemen dat de app niet ziet dat ik afwezig ben. En hoe bedoel je hoe verder weg hoe lager? De afwezigheidstemperatuur staat toch standaard op 5 graden bij afwezigheid?
Afwezigheidstemperatuur kan je zelf instellen bij het schema per kamer.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

qwasd schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:10:
[...]

Ik heb geen abonnement op auto-assist, bedoel je dat?
Ja, dat is nu juist de kern van Tado.
En met de geo locatie heb ik vaak problemen dat de app niet ziet dat ik afwezig ben.
Dat zal aan (de instellingen van) je telefoon liggen. Bij mijn Pixel geen enkel probleem en bij de Nokia van mijn vrouw ook niet
En hoe bedoel je hoe verder weg hoe lager? De afwezigheidstemperatuur staat toch standaard op 5 graden bij afwezigheid?
Nee, dat is niet zo bij Tado. Dat is een glijdende schaal. Stel dat je temp standaard 20 is.

Ga je dan 3 km weg, dan maakt hij er 19.5 van. Ga 20 km weg dan maakt hij er 17 van. Dan bespaar je maximaal en is je huis net weer warm als je thuis komt.

Ik ben op dit moment 150 km van mijn huis. De ingestelde temp is nu de vorstbeveiliging.

Dit is de essentie van het Tado systeem. Je hoeft niets in te stellen, hij weet of hij wel of niet moet verwarmen en hoeveel dat moet.
Je hoeft / moet er juist zo weinig mogelijk zelf aan zitten

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:55
Ortep schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:33:
[...]

Ja, dat is nu juist de kern van Tado.

[...]

Dat zal aan (de instellingen van) je telefoon liggen. Bij mijn Pixel geen enkel probleem en bij de Nokia van mijn vrouw ook niet

[...]

Nee, dat is niet zo bij Tado. Dat is een glijdende schaal. Stel dat je temp standaard 20 is.

Ga je dan 3 km weg, dan maakt hij er 19.5 van. Ga 20 km weg dan maakt hij er 17 van. Dan bespaar je maximaal en is je huis net weer warm als je thuis komt.

Ik ben op dit moment 150 km van mijn huis. De ingestelde temp is nu de vorstbeveiliging.

Dit is de essentie van het Tado systeem. Je hoeft niets in te stellen, hij weet of hij wel of niet moet verwarmen en hoeveel dat moet.
Jij gebruikt dan geen schema ?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:47

amphora

Websites & Fotografie

amphora schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:22:
Ik heb steeds vaker dat de radiator knop in de slaapkamer geen verbinding kan maken met de bridge, batterijen onlangs ook al vervangen. Afstand tot bridge is ca. 12 meter maar wel met een badkamer er tussen en nog drie enkelsteens muren (benedenwoning), zou geen probleem mogen zijn toch?
Nu weer constant geen bereik. Bovenstaande situatie is toch niet bijzonder? Mogelijk defect?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Erik1805 schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:35:
[...]

Jij gebruikt dan geen schema ?
Alleen een basis voor de nacht. Vijf graden verlaging tussen 0 en 7 uur. Maar mijn ritme is behoorlijk onregelmatig.
Als ik een schema kon gebruiken dan was een klokthermostaat uit 1990 ook voldoende.

Het mooie van Tado is nu juist dat je dat niet nodig hebt. Hij stopt ook met stoken als je een uurtje gaat wandelen

[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 26-12-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Interessant, staat deze werking ergens bij Tado zo precies beschreven, of heb jij een ruime woonstraal waar je langdurig op verschillende stralen verblijft (bijv thuis, een paar uur op 1km, een paar uur op 3km, etc) en constateer je op basis daarvan dat het zo getrapt werkt met doeltemperaturen? Of baseer je het op iets anders?

Ik woon in de stad en ga regelmatig wandelen / winkelen in de buurt, dus bij mij is ingestelde woongebied straal slechts 250m. Mijn ervaring is: > 250m gaat Tado van "Thuis" naar "Afwezig" en bij die laatste stand is de verwarming ook echt uit. De ketel slaat gewoon niet meer aan, no matter what. Dat bevestigt mijn real time P1 gasmeter app ook.

Omgekeerd gaat ie pas weer aan als ik binnen de 250m straal kom en dan begint ie gewoon met verwarmen als altijd. Tado neemt onder Geolocatie noemt bij het omgekeerde, het opwarmen van het huis, het woord "geleidelijk", maar bij mij heb ik in elk geval de indruk dat ie gewoon gaat verwarmen op het moment dat ik binnen de 250m straal komt, net zoals ie zou doen als ik thuis was. Het overgangspunt is in mijn ervaring absoluut: binnen de ingestelde straal = verwarmen tot ingestelde temp, buiten straal = niet verwarmen.

Ja dat opwarmen zelf is natuurlijk geleidelijk want a. het verwarmen gaat sowieso niet heel snel met 60 graden keteltemperatuur, en b. hoe dichter de kamertemperatuur bij de in het schema ingestelde temperatuur zit, hoe langzamer Tado (of welke Opentherm thermostaat ook) verwarmt. Maar dat aspect heeft op zich niets met geolocatie of slim zijn van de thermostaat te maken.
Ortep schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:44:
[...]

Het mooie van Tado is nu juist dat je dat niet nodig hebt. Hij stopt ook met stoken als je een uurtje gaat wandelen
Maar als het geleidelijk gaat op basis van straal dan gaat dit toch juist niet op? Een uurtje wandelen binnen 3 km van je huis betekent dan volgens jouw eerdere beschrijving iets als de temperatuur op 19,5 graden houden ipv 20.

MIjn ervaring is namelijk dat als ik de straal ruimer instel dan 250m en ik de hele dag te voet / per fiets op verschillende punten in de stad ben maar niet of kort thuis hoef te zijn, de verwarming dan de helft van de tijd onnodig staat te verwarmen. Daarom dus een schema om veel verspilling te voorkomen. En een straal die klein genoeg is dat ie uitgaat zodra ik meer ga doen dan even een boodschapje om de hoek.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 26-12-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:55
Ortep schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:44:
[...]

Alleen een basis voor de nacht. Vijf graden verlaging tussen 0 en 7 uur. Maar mijn ritme is behoorlijk onregelmatig.
Als ik een schema kon gebruiken dan was een klokthermostaat uit 1990 ook voldoende.

Helder. Waar stel je dan de temp in voor overdag. ? Hoe weet de tado dan tot hoeveel hij moet verwarmen ? Newbie question 😉

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:53
[...]

<KNIP>

Dat klinkt mooi maar als ik thuis ben hoe weet tado dan welke ruimte hij moet verwarmen? Dagje thuis werken houdt in dat alleen de thuiswerk kamer verwarmt hoeft te worden en niet de woonkamer.
Zelfde geldt voor de thuis wonende jong volwassenen, die komen nauwelijks in de woonkamer dus alleen hun kamer zou dan moeten verwarmen.
Of zou je dat ook op een of andere manier kunnen instellen via tado? Ik doe het nu via HomeKit maar dan alleen wanneer ze het huis verlaten zodat de kamer naar een lagere temperatuur gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Cap schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:51:
[...]

Interessant, staat deze werking ergens bij Tado zo precies beschreven, of heb jij een ruime woonstraal waar je langdurig op verschillende stralen verblijft (bijv thuis, een paar uur op 1km, een paar uur op 3km, etc) en constateer je op basis daarvan dat het zo getrapt werkt met doeltemperaturen? Of baseer je het op iets anders
Je kan het heel eenvoudig zien in de historie van je thermostaat. Als ik bv 200 km weg ben zie ik dat de door Tado de zaak op de vorstbeveilig staat. Als ik dan naar huis ga dan kan ik achteraf zien dat op bv 60 km van huis de gekozen temp op 15 staat en hoe dichter ik bij kom hoe hoger die temp wordt. Als ik thuis ben is het 20 graden geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 17:20
Ortep schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:02:
[...]

Je kan het heel eenvoudig zien in de historie van je thermostaat. Als ik bv 200 km weg ben zie ik dat de door Tado de zaak op de vorstbeveilig staat. Als ik dan naar huis ga dan kan ik achteraf zien dat op bv 60 km van huis de gekozen temp op 15 staat en hoe dichter ik bij kom hoe hoger die temp wordt. Als ik thuis ben is het 20 graden geworden.
Ja maar dat ontkracht het verhaal van Cap niet. Natuurlijk neemt de temperatuur geleidelijk toe als je dichter bij huis komt, dat kan ook niet anders. Als de regeling werkelijk zo werkt als jij beweert ga ik het abonnement overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ortep beweert dat hij de ingestelde temperatuur ziet toenemen, hij heeft het niet over de gemeten temperatuur. Als dat zo is dan is het inderdaad een getrapte temperatuuraanpassing obv de straal tot je huis.

Omdat ik in een stad woon waar ik vaak her en der te vinden ben heb ik de straal heel klein staan, dat kan de reden zijn waarom ik dit gedrag nooit opmerk.

Heb je een straal van bijv 10 km dan kan het best zo zijn dat je het wel merkt, anderen die ook een grotere straal hebben ingesteld zullen dit vast kunnen vertellen.

Ik heb er alleen niet zoveel aan, bij mij fungeert de geolocatie puur als aan / uit switch obv locatie, zodat de verwarming nooit aan blijft staan als er niemand thuis is. Een grotere straal instellen zou voor mij pure energie (en geld ;)) verspilling zijn, mede omdat voor mij bij aankomst thuis van buiten de huistemperatuur echt niet meteen de doeltemperatuur hoeft te zijn.

Ik kom van buiten, als het daar 6 graden is dan ervaar ik na aankomst een huis van 17 of 18 graden als warm door het temperatuurverschil en de lichamelijke activiteit, en meestal ben ik net na aankomst thuis ook nog wel een half uurtje actief met e.e.a. Ik heb dus dan echt niet de kans om het koud te krijgen. Pas als mijn lichtaam tot rust komt en ik langere tijd stil ga zitten zal ik de kou gaan merken en moet de temperatuur omhoog.

Dus voor mij is het prima als Tado de temperatuur omhoog begint te tillen zodra ik thuis kom (na een uur zal het vrijwel op de doeltemperatuur zijn), ipv het 19 of 20 graden te stoken al voordat ik thuis ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 26-12-2021 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-06 14:24
@Cap
Tado past inderdaad de temperatuur aan afhankelijk van hoe ver je van huis bent bij een auto-assist abonnement. Het neemt daarbij de afwezigheid temperatuur van het slimme schema als ondergrens. Als auto assist geactiveerd is kan je onder afwezig in het slimme schema verschillende standen instellen van hoe "agressief" de temperatuur verlaging op basis van afstand is. Dat heb per kamer.

Als ik van werk naar huis rijdt zie ik de ingestelde temperatuur langzaam oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duidelijk. Ik kan er mee gaan rommelen, maar ik denk niet dat het voor mij veel zin heeft omdat als ik de straal op zeg 1 km instel de kans groot is dat ik de halve dag op 1 km van huis ben en dan staat ie toch onnodig te verwarmen terwijl ik helemaal niet "bijna thuis" ben, maar me slechts dichtbij huis bevind. Dan zal ie zoals ik nu begrijp wel minder hard verwarmen dan wanneer ik thuis ben, maar het blijft verwarmen voor niets. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 26-12-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Erik1805 schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:56:
[...]

Helder. Waar stel je dan de temp in voor overdag. ? Hoe weet de tado dan tot hoeveel hij moet verwarmen ? Newbie question 😉
Ik heb een basisschema. Overdag 20, 's nachts 15 graden. Ben ik thuis volgt hij dat. Ben ik niet thuis verlaagt hij de temperatuur afhankelijk van hoever ik van huis ben. En dus hoeveel tijd hij nodig heeft om het huis weer warm te krijgen als ik thuis kom. Werk je op vaste tijden op 200 meter van je huis dan heb je er weinig aan. Kies dan een antieke klokthermostaat. Heb je een onregelmatig leven dan werkt dit beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Dus jullie verwarmen het hele huis als jullie thuis zijn? Ik verwarm alleen de kamers waar ik ben en tado weet dat uiteraard niet dus gebruik ik handmatige instellingen via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:17
Heren,

Ik heb de vraag al bij Tado support gesteld, maar krijg een standaard antwoord uit een script, dus niet bijzonder behulpzaam helaas. Concrete vraag: we hebben 1 ruimte met aan de voorkant een living met radiatoren en aan de achterkant een eethoek+keuken met vloerverwarming. Centraal in de ruimte ook nog een l/l warmtepomp trouwens. Alle radiatoren worden voorzien van Tado thermostaat knoppen, de vloerverwarming krijgt een zoneklep. We willen de huidige bedrade thermostaat vervangen door een Tado bedrade thermostaat en in de eethoek een Tado draadloze thermostaat gebruiken. Concreet 2 vragen:

-bedient de bedrade thermostaat de ketel en de draadloze de zoneklep of andersom?

-moeten in de app beide thermostaten in 1 ruimte worden geprogrammeerd of juist in 2 ruimtes? Welke wordt dan de “primaire” thermostaat? Voor alle duidelijkheid; het is een ruimte van ca 14 m lang in totaal. Plaatje bij het praatje ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tifXa31M_2axbVtEGR8Sa49tl8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mp1q2QL58ZfJbF9VNksPvvqT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
chippie777 schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:57:
Dus jullie verwarmen het hele huis als jullie thuis zijn? Ik verwarm alleen de kamers waar ik ben en tado weet dat uiteraard niet dus gebruik ik handmatige instellingen via de app.
Nee hoor. De meeste mensen zullen hier in de praktijk alleen de kamers die nodig zijn verwarmen. Zo gaat mijn badkamer alleen 's ochtends aan en 's avonds wordt de slaapkamer even verwarmd omdat mijn wederhelft een koukleum is. Dat is juist het grote voordeel van Tado. Anders had een nest net zo handig geweest.

De meeste kamers hebben wel een minimumtemperatuur van 16 graden en door een slechte geïsoleerde dakkapel van de vorige bewoners betekend dat, dat op koude dagen de slaapkamer soms wordt bijverwarmd.

Als ik thuiswerk zit ik ook te klooien met handmatige instellingen, zodat beneden niet verwarmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
BGFG schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:53:
Heren,

Ik heb de vraag al bij Tado support gesteld, maar krijg een standaard antwoord uit een script, dus niet bijzonder behulpzaam helaas. Concrete vraag: we hebben 1 ruimte met aan de voorkant een living met radiatoren en aan de achterkant een eethoek+keuken met vloerverwarming. Centraal in de ruimte ook nog een l/l warmtepomp trouwens. Alle radiatoren worden voorzien van Tado thermostaat knoppen, de vloerverwarming krijgt een zoneklep. We willen de huidige bedrade thermostaat vervangen door een Tado bedrade thermostaat en in de eethoek een Tado draadloze thermostaat gebruiken. Concreet 2 vragen:

-bedient de bedrade thermostaat de ketel en de draadloze de zoneklep of andersom?

-moeten in de app beide thermostaten in 1 ruimte worden geprogrammeerd of juist in 2 ruimtes? Welke wordt dan de “primaire” thermostaat? Voor alle duidelijkheid; het is een ruimte van ca 14 m lang in totaal. Plaatje bij het praatje ter verduidelijking:

[Afbeelding]
Je hebt een bedrade thermostaat nodig die de zoneklep bedient. De ketel zelf kan dan worden aangestuurd door een extensiekit. Afhankelijk van waar de thermostaat voor de zoneklep komt te hangen, kan deze ook als temperatuur meter voor een zone worden gebruikt. Iedere andere zone kan je dan laten meten door, of de radiatorknop, of een draadloze temperatuursensor. Voor een ruimte waar je veel bent zou ik zeker een temperatuursensor gebruiken.

Het is me aan de hand van je figuur niet helemaal duidelijk hoe de bedrading zit. Als de bedrade thermostaat in de living nu aangesloten zit op de ketel, moet je kijken of je deze nu direct op de zoneklep kan aansluiten. Ik weet alleen niet of je die thermostaat kan gebruiken voor temperatuurmeting in een andere zone. Ik denk het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
nirgilis schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:23:
[...]

Je hebt een bedrade thermostaat nodig die de zoneklep bedient. De ketel zelf kan dan worden aangestuurd door een extensiekit. Afhankelijk van waar de thermostaat voor de zoneklep komt te hangen, kan deze ook als temperatuur meter voor een zone worden gebruikt. Iedere andere zone kan je dan laten meten door, of de radiatorknop, of een draadloze temperatuursensor. Voor een ruimte waar je veel bent zou ik zeker een temperatuursensor gebruiken.

Het is me aan de hand van je figuur niet helemaal duidelijk hoe de bedrading zit. Als de bedrade thermostaat in de living nu aangesloten zit op de ketel, moet je kijken of je deze nu direct op de zoneklep kan aansluiten. Ik weet alleen niet of je die thermostaat kan gebruiken voor temperatuurmeting in een andere zone. Ik denk het eigenlijk niet.
Op de huidige bedrade plek zit nu een remeha klokthermostaat die ik kan vervangen door een bedrade Tado. De bedrading zit nu aangesloten op de ketel maar zou simpel kunnen omzetten naar de zoneklep. Hij hangt in de living, waar ook radiatoren zitten met Tado thermostaat knoppen die ik kan gebruiken voor de meting daar. De draadloze thermostaat komt dan in de eethoek en kan de temperatuur daar meten en zo nodig de ketel inschakelen. Heb ik zo het plaatje compleet dan? Het blijft in mij ogen wat onlogisch dat de huidige bedrade “plek” dan niet meer wordt gebruikt voor temperatuur meting….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
BGFG schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:34:
[...]

Op de huidige bedrade plek zit nu een remeha klokthermostaat die ik kan vervangen door een bedrade Tado. De bedrading zit nu aangesloten op de ketel maar zou simpel kunnen omzetten naar de zoneklep. Hij hangt in de living, waar ook radiatoren zitten met Tado thermostaat knoppen die ik kan gebruiken voor de meting daar. De draadloze thermostaat komt dan in de eethoek en kan de temperatuur daar meten en zo nodig de ketel inschakelen. Heb ik zo het plaatje compleet dan? Het blijft in mij ogen wat onlogisch dat de huidige bedrade “plek” dan niet meer wordt gebruikt voor temperatuur meting….
Globaal is dat het eenvoudigste idee. Maar ik ben het met je eens dat het een onlogische opstelling is. Ik zou je namelijk ook niet aanraden om de knoppen te gebruiken voor de meting in de living. Die zijn niet accuraat genoeg voor een ruimte waar je zoveel verblijft.

Als alternatief kan je de thermostaat verplaatsen naar de eetkamer en over het gat van de bedrading een draadloze sensor hangen.

Lees de informatie van Tado ook even door: https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

Je zou dan optie 3 krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbjr
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-04 06:00
BGFG schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:53:
Heren,

Hier 1 enkele thermostaat die de zone klept open stuurt.
Wanneer deze volledig geopend is sluit het relais (in de zone klep) welke op zijn beurt de ketel aan stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-04 13:24
S0epkip schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:16:
[...]

Nee, gewoon tapcomfort uit (lampje uit).
Ik heb wel een oude, uit 2005.
Dat zou het verschil kunnen zijn. Ik heb mijn ketel net nieuw. Blijf raar vinden dat tado dat overruled. Laat mij dat lekker zelf bepalen. Maar ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
nirgilis schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:07:
[...]

Globaal is dat het eenvoudigste idee. Maar ik ben het met je eens dat het een onlogische opstelling is. Ik zou je namelijk ook niet aanraden om de knoppen te gebruiken voor de meting in de living. Die zijn niet accuraat genoeg voor een ruimte waar je zoveel verblijft.

Als alternatief kan je de thermostaat verplaatsen naar de eetkamer en over het gat van de bedrading een draadloze sensor hangen.

Lees de informatie van Tado ook even door: https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

Je zou dan optie 3 krijgen.
Ik heb die info gezien en mijn situatie komt het dichtst in de buurt van optie 3 idd. Maar het zou handig zijn als ik de draadloze thermostaat kan gebruiken voor de zoneklep. Die thermostaat kan ik namelijk hangen in het gedeelte waar de vloerverwarming zit. Volgens mij kan dat ook prima trouwens, maar graag wat meningen van ervaringsdeskundigen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patavorene
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-06 21:22
Sinds 2 maanden maken we gebruik van smart thermostaatknoppen in bijna elke ruimte waar een radiator hangt. Nu heb ik al vele uren besteed aan het instellen van schema’s, maar krijg je de juiste flow niet te pakken. We hebben twee jonge kinderen dus op zich gaat alles hier redelijk gestructureerd qua tijd. Een aantal punten waar ik tegenaan loop:

Een noot vooraf: de ketel werkt prima, radiatoren zijn ontlucht, de temp staat op 50 graden en daar red de ketel het makkelijk mee als ik alle ruimtes flink wil verwarmen.

1) vroege start: klinkt leuk maar is dit lijkt me niet erg energiezuinig als ik naar de grafieken kijk. Soms al ver in de nacht aan het stoken om de badkamer in de ochtend een beetje op temp te krijgen.

2) het bijstellen / corrigeren van de temperatuur op de knoppen. Als er geen verwarming aan staat dan komt de temperatuur wel enigszins overeen met de kamertemperatuur op andere sensoren. Echter, de warmte van de verwarming zorgt een langere tijd voor een hogere waarde van temperatuur. Op zich niet gek, maar als ik na een uur opwarmen een iets lagere temperatuur zou willen aanhouden, dan zal hij in de praktijk gewoon een uurtje geen water doorlaten. Corrigeren heeft geen nut, want dan geeft hij in de nacht / ochtend of afwezigheidsmodus een lagere temperatuur aan.
Ik zie dus gedurende de dag steeds schommelingen van aan/uit/aan/uit, terwijl de kamertemperatuur niet zo veel zal schelen.
Met andere woorden: hoe krijg ik de grote verschillen rondom de knop lager? Ik vraag nu soms een halve of hele graad meer, maar misschien moet ik juist een hogere temperatuur instellen voor een kortere tijd?

3) Kleurencodering in de app: vanaf 19 graden wordt er een andere kleur aangegeven. Is dit aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Patavorene

1) Klopt helemaal. Vroege start uit en als je echt wat wil besparen, accepteren dat de doeltemperatuur nog niet bereikt is als je uit bed stapt. Je kan het schema bijv 30 min voor het opstaan aanzetten. Natuurlijk is de kamer dan nog lang niet op temperatuur maar het voelt relatief veel warmer door de stralingswarmte van de dan al warme radiatoren. Je bespaart veel uren stoken en dus veel geld t.o.v. vroege start.

2) Die knoppen binnen een decimeter van de radiator meten de temperatuur nooit goed en dus krijg je ook de temperatuurregeling nooit echt goed. De oplossing is om voor de belangrijke ruimtes een draadloze temperatuursensor te kopen, deze op een goede plek op de hangen (bij de voornaamste verblijfplek, op c.a. 1,5 meter hoogte en geen zon, tocht, raam of radiator dicht in de buurt). De temperatuursensor in de Tado app in te stellen als meettoestel. Dan is de temperatuurmeting en dus regeling veel beter.

3) Nee.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 28-12-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ter aanvulling, ik hou de woonkamer en kantoorruimte 's nachts op minimaal 16 graden. Dan hoeft er in de ochtend maar weinig gestookt te worden om de temperatuur naar 18/19 graden te krijgen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:20
XWB schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:35:
Ter aanvulling, ik hou de woonkamer en kantoorruimte 's nachts op minimaal 16 graden. Dan hoeft er in de ochtend maar weinig gestookt te worden om de temperatuur naar 18/19 graden te krijgen.
Om Tado-overshoot te beperken is dit waarschijnlijk beter. Om gas te besparen is dit niet per se de beste oplossing. (Zie ook cv tuning topic en de badkuip-theorie). Nachtverlaging helpt altijd en als je geen vloerverwarming hebt mag die best flink zijn.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Iemand ervaring met Tado en Home assistant?

Ik maak in de Tado app niet gebruik van een schema, echter als ik in Home assistant handmatig de temperatuur wijzig van een kamer dan wordt het schema weer actief.
Kan ik dit ergens uitschakelen?

En kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de entiteit link en connection state?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• los-cuentos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-06 21:20
Zijn er nog iPhone gebruikers die last hebben van de locatie voorziening die steeds wordt gereset naar "bij gebruik app" in plaats van altijd bij Tado?
Al enkele keren gezien dat de verwarming overdag blijft aanstaan doordat Tado denkt dat ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke iOS versie draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

los-cuentos schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:02:
Zijn er nog iPhone gebruikers die last hebben van de locatie voorziening die steeds wordt gereset naar "bij gebruik app" in plaats van altijd bij Tado?
Al enkele keren gezien dat de verwarming overdag blijft aanstaan doordat Tado denkt dat ik thuis ben.
Ik heb dat een keer gehad maar ik had toen 'ververs op achtergrond' uit staan.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-05 17:37

Amiet01

Master_A

Voor een verbouwingsproject ben ik aan het kijken om mijn huidige Tado slimme thermostaat inclusief bridge mee te nemen naar de nieuwe woning. Wij willen echter de gehele woning voorzien van vloerverwarming én elke kamer apart kunnen aansturen.

Voor zover ik heb kunnen lezen hebben we in elke ruimte dan een thermostaat nodig en de extensieset(s). Ook heb ik vernomen dat ik een verdeler en/of zoneklep nodig heb. Zijn ze allemaal geschikt voor de Tado, of moet ik een specifieke laten installeren? Ik heb er wel veel over gelezen op het internet, maar het gaat vaak over icm radiatoren. Hoe kunnen wij het beste alles laten plaatsen?

De verbouwing is allesomvattend en alles gaat opnieuw gestuct worden, dus alle suggesties zijn welkom.

[ Voor 6% gewijzigd door Amiet01 op 28-12-2021 18:26 ]

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• los-cuentos
15.2
Is al sinds het begin zo moet ik toegeven. Tado hangt er nu een grote maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• los-cuentos
amphora schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:22:
[...]

Ik heb dat een keer gehad maar ik had toen 'ververs op achtergrond' uit staan.
Ook reeds gecontroleerd maar dit staat aan bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:15

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Ik heb misschien een beetje overkill in de woonkamer haha.
Maar hij is best diep en wel handig om het te regelen/volgen.

Wij hebben in de woonkamer 3 radiatoren.
- Woonkamer voor + Tado radiator knop.
- Eettafel (gewone thermostatische kraan)
- Keuken + Tado radiator knop

En dan nog de Tado thermostat. Heel grappig om te zien hoe de voorkamer en keuken te volgen. In de keuken is door aanbouw plat dak en daar is het meestal 1-1.5 graden kouder dan woonkamer voor. Helaas in de keuken nog een oude radiator, dus daar kan ik nog geen radiator folie achter plakken want dan zie je het. In de woonkamer voor ga ik van de week folie plakken, benieuwd of dat ook scheelt.

De badkamer heeft ook een eigen Tado radiator knop. Nu alleen nog de zolder en slaapkamers maar daar moet ik nog thermostatische kranen opzetten. Best veel werk om dit aan te passen (jaren 30 woning) met old school kranen hahha. Ach, staat weer op de to do list :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 12:14
Kan iemand mij vertellen wat de voordelen zijn van het betaalde abo? Persoonlijk zie ik niet de meerwaarde in of mis ik iets cruciaals?

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

tzeunis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:09:
Kan iemand mij vertellen wat de voordelen zijn van het betaalde abo? Persoonlijk zie ik niet de meerwaarde in of mis ik iets cruciaals?
Geofencing is handig, maar daar heb je niet per se een abonnement voor nodig. Dat kan ook met bijvoorbeeld home assistant.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

tzeunis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:09:
Geofencing is voor mij de enige reden dat ik een Tado heb. Het vloeiend aanpassen van de ingestelde temp in huis. Hij houdt zelfs even op met stoken als ik ik naar de AH loop die 400 meter van mijn huis is. Dan daalt de ingestelde temp een paar tienden. Ga ik verder weg dan daalt de ingestelde temp verder. En hij zorgt er voor dat het precies weer warm is als ik thuis kom.
Dat is vooral handig als je een niet erg regelmatig leven hebt. Zodra de laatste persoon het huis verlaat gaat het in en zodra de eerste weer dichterbij komt gaat het opwarmen beginnen.
Je kan dus nooit vergeten de kachel lager te zetten als er niemand thuis is.

Heb je een heel erg regelmatig leven waarbij je zeker weet wie er wanneer thuis is dan kan je met een simpele klokthermostaat ook uit de voeten. Dan moet je je afvragen of je wel een systeem als een Tado of Nest nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:49
Ortep schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:26:
[...]

Heb je een heel erg regelmatig leven waarbij je zeker weet wie er wanneer thuis is dan kan je met een simpele klokthermostaat ook uit de voeten. Dan moet je je afvragen of je wel een systeem als een Tado of Nest nodig hebt.
Onze reden voor tado heeft niets te maken met deze functie. Wij hebben het voor de mogelijkheid van kamergestuurd verwarmen. Nu houden we de kinderkamers tenminste op de gewone temperatuur zonder de hele nacht beneden te moeten blijven verwarmen. Er zijn dus meerdere redenen te bedenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exact. Voor mij zijn beide aspecten belangrijk maar degene die @Tonkey noemt nog veel belangrijker dan geofencing. Een ander aspect is de brede compatibiliteit met allerlei verwarmingssystemen. Nog een aspect is bediening via een app en temperatuur- en vochtigheid-statistieken van de verschillende ruimtes. Tado is echt geen one-trick pony. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik verwarm het hele huis als ik er ben. Je bespaart wel iets als je bepaalde kamers koeler houdt, maar de echte besparing valt tegen.
Het werkt ongeveer als volgt:
Als je één kamer verwarmd, bv de huiskamer en die zet je op 20 met als buitentemperatuur 5C
Dan zal je warmte verlies hebben via de buitenmuren. Maar ook via het plafond naar de slaapkamers er boven en de gang er naast. Je zult merken dat die kamers echt niet de buitentemperatuur aan nemen. Die worden misschien wel 15C
De beste isolatie zit immers aan de buitenkant van je huis, en niet tussen de kamers in. Daar zitten dan ook nog eens deuren in die meestal niet voorzien zijn van tochtstrip en mensen lopen ook nog wel eens heen en weer. Of er zitten zelfs helemaal geen deuren in of ze staan open. Ook de trap is een enorm warmtelek.

Als je nu die slaap/studeerkamers gaat verwarmen dan hoef je ze dus niet 15 graden op te warmen, maar slechts 3-5 graden. Dat kost niet zo veel.
En als bonus hoef je dan je huiskamer minder te verwarmen omdat de binnenmuren en het plafond waardoor je het grootste warmte lek hebt plotseling warmer zijn en dus verminder je daar het verlies.
Ik heb er jaren geleden eens een artikel over gelezen. (Op papier, geen link) Daar hadden ze metingen gedaan aan een vrijstaande doorzon woning. Het verschil tussen uitsluitend de huiskamer verwarmen en alle kamers verwarmen was maar 10%. En dat terwijl er in volume 4 maal zo veel werd verwarmd. Er zullen best situaties zijn waarbij het meer of minder is. Maar één ding is zeker: Hoe beter je isolatie naar buiten is, hoe minder het uitmaakt of je wel of geen kamers extra verwarmd.
Natuurlijk hoeft mijn slaapkamer geen 20C te zijn. Daar zit een gewone 'domme' thermostaat knop op, ingesteld op 17C. Als begrenzing naar boven dus. Hij gaat zelden open. Dat betekent dus dat mijn slaapkamer hoe dan ook op de juiste temperatuur blijft.
Mijn werk kamer staat iets warmer ingesteld. Daar vraagt de domme thermostaatkraan wat meer warmte.
Ik kan me voorstellen dat als je een babykamer apart wilt opwarmen dat je dan gaat spelen met uitsluitend daar verwarmen.
Maar in mijn situatie is het apart regelen van kamers een enorme investering die jaren kost om terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ortep Je analyse m.b.t. de isolatie naar buiten deel ik.

Waar ik wel de aandacht op wil vestigen is dit.

Huizen verschillen enorm van elkaar: volumeverhoudingen kamers, ligging kamers tov elkaar, hoeveelheid buitenmuur en/of dak per kamer, afwerking binnenvloeren en muren. En juist als iemand de buitenisolatie nog niet op orde heeft kan dat enorm uitmaken. Bijvoorbeeld met een etageverdieping met plat dak, een vrijstaand huis met relatief veel buitenmuur, of wat dacht je van iets als een bungalow o.i.d.

Mijn huis zit ingeklemd tussen andere huizen en begint op de 1e etage. Het heeft een bovenverdieping die net zo groot is als de onderverdieping, met een plat dak. Alles dubbel glas en met dakisolatie (rc 3.6). Bij mij is het verschil groot als ik ook de bovenverdieping moet bijverwarmen. Op zich niet een kandidaat waaribij het enorm veel zal uitmaken om de bovenkamers bij te verwarmen, zou je zeggen.

In de oude situatie was dat afhankelijk van de kamer 17 of 18 graden, nu is dat alleen 's ochtends en 's avonds een uurtje in de kamers waar daar behoefte aan is (slaapkamer en badkamer), de rest "on demand". :) Sinds ik een zoneregeling heb die de woonkamer los kan verwarmen van de slaapkamers is mijn gasverbruik 28% gedaald. Wij zorgen wel dat de deur naar de gang niet open blijft staan als we verwarmen. Nu zullen de verwachtingen voor iedereen anders zijn, maar ik vind die besparing in ieder geval niet tegenvallen.

Ik kan me verder voorstellen dat er mensen zijn die een slaapkamer op meer dan 17 graden verwarmen en een badkamer op meer dan 18 graden (hoeft bij ons echt niet ivm vloerverwarming daar, warme voetjes bij 18 graden). Ga je hoger met deze kamers dan zal het verbruik snel verder oplopen.

Algemene richtlijnen zijn er natuurlijk wel: hoe minder vaak je onnodig verwarnt en hoe minder volume je verwarmt hoe zuiniger het zal zijn, en niet te vergeten hoe hoger je gaat in de temperatuur des te sneller het energieverbruik oploopt. De grote vraag is altijd hoeveel precies en of het je de moeite waard is. Mijn advies is dus om altijd te proberen wat in jouw specifieke situatie het meest effectief is en niet af te gaan op aannames die je her en der leest. Meten is weten. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 29-12-2021 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:31
Ik heb zelf nu ook een maandje een Tado v3+ kamerthermostaat. Aangeschaft omdat we ook een nieuwe ketel hebben. Het idee was om in de toekomst wat gerichter te kunnen verwarmen met losse thermostaatknoppen.

Maar eigenlijk herken ik best wel veel in het verhaal van @Ortep. We verwarmen alleen beneden en de badkamer en heb inmiddels de normale verwarmingsknoppen zo ingesteld dat de ruimtes precies goed op temperatuur komen zoals we willen. We maken gebruik van een schema die voor ons goed werkt. Enige onnodig warmteverlies hebben we op de badkamer aangezien die dus ook al die tijd mee verwarmt.

Onze slaapkamers blijven ergens tussen de 17.5-19.5 graden (met ventilatieroosters open) en de zolder (waar mijn thuiskantoor oa zit) blijft ook boven de 18.5 graden(verwarmingen staan daar dus altijd dicht).

Kennelijk is ons huis goed geïsoleerd en hebben we mazzel. Verbruik gisteren was 5.8m3 en dat is inclusief 2x douchen en 1x bad en koken. Toen het vorige week flink kouder was blijft het ook onder de 10m3 en dat voor een 2 onder 1 kap (165m2).

Kortom als ik hier lees hoeveel problemen mensen hebben met al die losse thermostaat knoppen vraag ik me af hoeveel je er echt mee gaat besparen en dat je tevreden bent met het comfort. Als ik dan zie hoe vaak een ruimte niet op temperatuur is gebracht of juist overschoots zijn lijkt me knap irritant. Dan heb ik het nog niet eens gehad wat de terugverdientijd is op die knoppen. Ik kan me dus voorstellen dat wanneer je je woning wat meer constant houdt qua temperatuur (wat initieel wat meer energie kost)uiteindelijk niet heel veel meer gas kost maar wel comfortabeler is.

Had ik dan beter een andere thermostaat moeten nemen? Misschien wel maar andere kant werkt bij ons de kamerthermostaat tot op heden perfect icm onze intergas hre 28/24 cw4.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 11:24

Massri

Vraag gerust!

Ortep schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:25:
[...]

Ik verwarm het hele huis als ik er ben. Je bespaart wel iets als je bepaalde kamers koeler houdt, maar de echte besparing valt tegen.
Het werkt ongeveer als volgt:
Als je één kamer verwarmd, bv de huiskamer en die zet je op 20 met als buitentemperatuur 5C
Dan zal je warmte verlies hebben via de buitenmuren. Maar ook via het plafond naar de slaapkamers er boven en de gang er naast. Je zult merken dat die kamers echt niet de buitentemperatuur aan nemen. Die worden misschien wel 15C
De beste isolatie zit immers aan de buitenkant van je huis, en niet tussen de kamers in. Daar zitten dan ook nog eens deuren in die meestal niet voorzien zijn van tochtstrip en mensen lopen ook nog wel eens heen en weer. Of er zitten zelfs helemaal geen deuren in of ze staan open. Ook de trap is een enorm warmtelek.

Als je nu die slaap/studeerkamers gaat verwarmen dan hoef je ze dus niet 15 graden op te warmen, maar slechts 3-5 graden. Dat kost niet zo veel.
En als bonus hoef je dan je huiskamer minder te verwarmen omdat de binnenmuren en het plafond waardoor je het grootste warmte lek hebt plotseling warmer zijn en dus verminder je daar het verlies.
Ik heb er jaren geleden eens een artikel over gelezen. (Op papier, geen link) Daar hadden ze metingen gedaan aan een vrijstaande doorzon woning. Het verschil tussen uitsluitend de huiskamer verwarmen en alle kamers verwarmen was maar 10%. En dat terwijl er in volume 4 maal zo veel werd verwarmd. Er zullen best situaties zijn waarbij het meer of minder is. Maar één ding is zeker: Hoe beter je isolatie naar buiten is, hoe minder het uitmaakt of je wel of geen kamers extra verwarmd.
Natuurlijk hoeft mijn slaapkamer geen 20C te zijn. Daar zit een gewone 'domme' thermostaat knop op, ingesteld op 17C. Als begrenzing naar boven dus. Hij gaat zelden open. Dat betekent dus dat mijn slaapkamer hoe dan ook op de juiste temperatuur blijft.
Mijn werk kamer staat iets warmer ingesteld. Daar vraagt de domme thermostaatkraan wat meer warmte.
Ik kan me voorstellen dat als je een babykamer apart wilt opwarmen dat je dan gaat spelen met uitsluitend daar verwarmen.
Maar in mijn situatie is het apart regelen van kamers een enorme investering die jaren kost om terug te verdienen.
Wellicht makkelijk te meten door simpelweg alles te verwarmen en dmv de HomeWizard P1 (bijv) te bekijken wat je gasverbruik is. Daarna bekijken wat het verbruik is wanneer je een deel van de ruimten verwarmd (uiteraard wel wanneer alle ruimten afgekoeld zijn).
Of is er een betere verbruiksmanager dan de HomeWizard P1? Ik sta op het punt om er één aan te schaffen namelijk. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

renzo4000 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:38:
Ik heb zelf nu ook een maandje een Tado v3+ kamerthermostaat. Aangeschaft omdat we ook een nieuwe ketel hebben. Het idee was om in de toekomst wat gerichter te kunnen verwarmen met losse thermostaatknoppen.

Maar eigenlijk herken ik best wel veel in het verhaal van @Ortep. We verwarmen alleen beneden en de badkamer en heb inmiddels de normale verwarmingsknoppen zo ingesteld dat de ruimtes precies goed op temperatuur komen zoals we willen. We maken gebruik van een schema die voor ons goed werkt. Enige onnodig warmteverlies hebben we op de badkamer aangezien die dus ook al die tijd mee verwarmt.

Onze slaapkamers blijven ergens tussen de 17.5-19.5 graden (met ventilatieroosters open) en de zolder (waar mijn thuiskantoor oa zit) blijft ook boven de 18.5 graden(verwarmingen staan daar dus altijd dicht).

Kennelijk is ons huis goed geïsoleerd en hebben we mazzel. Verbruik gisteren was 5.8m3 en dat is inclusief 2x douchen en 1x bad en koken. Toen het vorige week flink kouder was blijft het ook onder de 10m3 en dat voor een 2 onder 1 kap (165m2).

Kortom als ik hier lees hoeveel problemen mensen hebben met al die losse thermostaat knoppen vraag ik me af hoeveel je er echt mee gaat besparen en dat je tevreden bent met het comfort. Als ik dan zie hoe vaak een ruimte niet op temperatuur is gebracht of juist overschoots zijn lijkt me knap irritant. Dan heb ik het nog niet eens gehad wat de terugverdientijd is op die knoppen. Ik kan me dus voorstellen dat wanneer je je woning wat meer constant houdt qua temperatuur (wat initieel wat meer energie kost)uiteindelijk niet heel veel meer gas kost maar wel comfortabeler is.

Had ik dan beter een andere thermostaat moeten nemen? Misschien wel maar andere kant werkt bij ons de kamerthermostaat tot op heden perfect icm onze intergas hre 28/24 cw4.
Heb je het vermogen van deze Intergas toevallig ook aangepast of anderszijds getuned?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-06 17:00
Ik gebruik nu sinds een jaar het Tado systeem. Is er een manier om een slimme verwarming alsnog op een domme manier mee te laten gaan met de rest? Het gaat om de badkamer, die mag best meedraaien met de andere ruimtes. Ik kan natuurlijk binnen Tado een temperatuur instellen maar ik wil niet dat de verwarming voor de badkamer zelf aangaat. Ik dacht eraan de thermostaatknop iets los te draaien (pin helemaal ingedrukt == verwarming uit, toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Massri schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:58:
[...]

Heb je het vermogen van deze Intergas toevallig ook aangepast of anderszijds getuned?
Ja obv onderstaande:

YouTube: Tips & Trucs #46 Hoe stel je zelf een Intergas Kombi Kompakt 28/2...

Ik heb overigens ook een p1 meter van homewizard. Daar kan je prima je gasverbruik monitoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYzcq7NlBgvLAcb2AiP4m3mW67o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVS78zxRAauIscPDTpQVH5aX.jpg?f=fotoalbum_large

Een paar voorbeelden van mijn temp sensoren gekoppeld aan mijn Homey:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIcUvFHlHcwtD4ap-XUAHskDkg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Y7q00UVG8EPhE1F0fH6CURu.jpg?f=fotoalbum_large

Prima temperatuur verloop door de dag.

[ Voor 31% gewijzigd door renzo4000 op 29-12-2021 13:22 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Massri schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:55:
[...]

Wellicht makkelijk te meten door simpelweg alles te verwarmen en dmv de HomeWizard P1 (bijv) te bekijken wat je gasverbruik is. Daarna bekijken wat het verbruik is wanneer je een deel van de ruimten verwarmd (uiteraard wel wanneer alle ruimten afgekoeld zijn).
Of is er een betere verbruiksmanager dan de HomeWizard P1? Ik sta op het punt om er één aan te schaffen namelijk. :9
Zo simpel werkt het helaas niet.
Ik heb ook een Homewizzard. Maar je kan de ene dag niet direct met de andere vergelijken.
Bovendien kost het tijd (dagen) voor je huis echt van temperatuur is veranderd. Dan bedoel ik dus de constructie, de kern van je matrassen, de inhoud van de keukenkastjes enz. Je praat over duizenden kilo's materiaal en niet over een paar kuub lucht.
Dit vereist echt specialistische metingen over weken. En natuurlijk gecorrigeerd voor buitentemperatuur, zon, wind en regen.
Dat artikel wat ik noemde was geschreven door een ingenieursbureau dat nu eindelijk eens wilde weten waar ze het meest mee konden besparen en waar je vooral geen geld aan moest uitgeven bij de bouw van een huis.

Ik hield altijd al mijn stookkosten bij en zag heel duidelijk dat ik in het weekend meer gebruikte dan bv donderdag en vrijdag, gecorrigeerd voor graaddagen. Maar maandag en dinsdag was het altijd weer lager dan donderdag en vrijdag.
Toen ik hele dagen huis kwam te werken zag ik de eerste week het gebruik flink oplopen. Maar daarna zakte het weer en lag maar een beetje boven wat ik normaal bv op woensdag had.
Voordat het min of meer echt stabiel was was ik bijna 14 dagen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-06 14:25
rutger_010 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:08:
Ik gebruik nu sinds een jaar het Tado systeem. Is er een manier om een slimme verwarming alsnog op een domme manier mee te laten gaan met de rest? Het gaat om de badkamer, die mag best meedraaien met de andere ruimtes. Ik kan natuurlijk binnen Tado een temperatuur instellen maar ik wil niet dat de verwarming voor de badkamer zelf aangaat. Ik dacht eraan de thermostaatknop iets los te draaien (pin helemaal ingedrukt == verwarming uit, toch?)
Bedoel je niet een domme verwarming laten meegaan met een slimme ? Want een slimme laten meegaan op een domme manier, lijkt me nogal... dom :).
Je kan een ruimte zonder Tado inderdaad laten meesurfen op je Tado. Je laat er gewoon een domme knop op staan en die kan je nog altijd op een bepaalde temperatuur zetten. Da's dan bijna hetzelfde als in een slimme ruimte, met dat verschil dat de knop zelf geen warmte kan vragen wanneer geen enkele van de slimme knoppen warmte vraagt.
Uiteraard kan je met zo'n domme knop dan niets met de app, schema's, e.d. Ik weet dat er ooit vraag was naar een soort slave-mode, met een Tado knop die dus wel remote instelbaar is qua temperatuur, maar die zelf nooit warmte kan vragen. Maar ik denk niet dat dat al geimplementeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_010
Twixie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:43:
[...]

Bedoel je niet een domme verwarming laten meegaan met een slimme ? Want een slimme laten meegaan op een domme manier, lijkt me nogal... dom :).
Je kan een ruimte zonder Tado inderdaad laten meesurfen op je Tado. Je laat er gewoon een domme knop op staan en die kan je nog altijd op een bepaalde temperatuur zetten. Da's dan bijna hetzelfde als in een slimme ruimte, met dat verschil dat de knop zelf geen warmte kan vragen wanneer geen enkele van de slimme knoppen warmte vraagt.
Uiteraard kan je met zo'n domme knop dan niets met de app, schema's, e.d. Ik weet dat er ooit vraag was naar een soort slave-mode, met een Tado knop die dus wel remote instelbaar is qua temperatuur, maar die zelf nooit warmte kan vragen. Maar ik denk niet dat dat al geimplementeerd is.
Die Tado knop staat er al op en wil ook door vanwege de sensoren die niet kwijt. Ik zou natuurlijk met een scriptje de andere verwarming kunnen volgen maar dat wordt snel complex.

Ik mis sowieso meerdere functies, bijvoorbeeld een maximum en minimum. Nu gaat het van 0 tot 25 maar als je een warmtevraag doet is onder 15 en boven 20 (ons geval) eigenlijk nooit nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
@rutger_010 je zou bijvoorbeeld ook met andere slimme hubs zoals Homey vele slimmere dingen kunnen doen dat Tado standaard kan. Ook jouw voorbeeld kan prima met flows geregeld worden in Homey. Betekent uiteraard wel weer een extra investering maar wellicht ook interessant om je andere smartdevices mee te koppelen.

Je kan er ook een hoop "nutteloze" dingen mee. Zo heb ik bijv een flow die afgaat wanneer iemand de thermostaat op 23 of hoger zet. Er wordt dan via de Google Nest hub display (die ook in die ruimte staat) een gesproken bericht afgespeeld "ho ho! Is het nou echt nodig om een sauna te maken hier?!"

Waarom? Omdat het kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Massri schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:55:
[...]

Ik heb nu ruim 1 jaar een homewizard P1, bevalt uitstekend. Je hebt voor weinig geld een prima meter met mooie app. Stroom en gas verbruik kun je prima volgen zo. Inmiddels uitgebreid met een kWh meter voor de zonnepanelen en 1 voor de airco. Dan kun je het echte verbruik vanaf het net, maar ook de echte opwek van je panelen zien, gemeten direct aan de bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01

Amiet01

Master_A

Amiet01 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:24:
Voor een verbouwingsproject ben ik aan het kijken om mijn huidige Tado slimme thermostaat inclusief bridge mee te nemen naar de nieuwe woning. Wij willen echter de gehele woning voorzien van vloerverwarming én elke kamer apart kunnen aansturen.

Voor zover ik heb kunnen lezen hebben we in elke ruimte dan een thermostaat nodig en de extensieset(s). Ook heb ik vernomen dat ik een verdeler en/of zoneklep nodig heb. Zijn ze allemaal geschikt voor de Tado, of moet ik een specifieke laten installeren? Ik heb er wel veel over gelezen op het internet, maar het gaat vaak over icm radiatoren. Hoe kunnen wij het beste alles laten plaatsen?

De verbouwing is allesomvattend en alles gaat opnieuw gestuct worden, dus alle suggesties zijn welkom.
Sorry voor de self-quote, maar iemand die ons hierbij kan helpen?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
rutger_010 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:50:
[...]

Die Tado knop staat er al op en wil ook door vanwege de sensoren die niet kwijt. Ik zou natuurlijk met een scriptje de andere verwarming kunnen volgen maar dat wordt snel complex.

Ik mis sowieso meerdere functies, bijvoorbeeld een maximum en minimum. Nu gaat het van 0 tot 25 maar als je een warmtevraag doet is onder 15 en boven 20 (ons geval) eigenlijk nooit nodig.
Bedoel je niet gewoon dat die knop open moet gaan onder een bepaalde temperatuur, maar alleen als er ergens anders ook warmte wordt gevraagd? In dat geval kan je in de instellingen de zoneregelaar uitzetten. Dan kan de knop niet de ketel aan sturen, maar gaat de knop wel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_010
renzo4000 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:19:
@rutger_010 je zou bijvoorbeeld ook met andere slimme hubs zoals Homey vele slimmere dingen kunnen doen dat Tado standaard kan. Ook jouw voorbeeld kan prima met flows geregeld worden in Homey. Betekent uiteraard wel weer een extra investering maar wellicht ook interessant om je andere smartdevices mee te koppelen.
Ik heb Home Assistant en kan het daarmee regelen ja. Ik gebruik bijvoorbeeld een dubbele Zigbee knop om Home en Away in te stellen.
nirgilis schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:32:
[...]

Bedoel je niet gewoon dat die knop open moet gaan onder een bepaalde temperatuur, maar alleen als er ergens anders ook warmte wordt gevraagd? In dat geval kan je in de instellingen de zoneregelaar uitzetten. Dan kan de knop niet de ketel aan sturen, maar gaat de knop wel open.
Ik heb dat nu gedaan, dat lijkt het te zijn. Ik ga het even testen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Amiet01 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:23:
[...]

Sorry voor de self-quote, maar iemand die ons hierbij kan helpen?
Ik zou dan servo motoren op de verdeler plaatsen. Dan heb je niet voor elke kamer een thermostaat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

BGFG schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:11:
[...]

Ik heb nu ruim 1 jaar een homewizard P1, bevalt uitstekend. Je hebt voor weinig geld een prima meter met mooie app. Stroom en gas verbruik kun je prima volgen zo. Inmiddels uitgebreid met een kWh meter voor de zonnepanelen en 1 voor de airco. Dan kun je het echte verbruik vanaf het net, maar ook de echte opwek van je panelen zien, gemeten direct aan de bron
Klinkt goed, dankje! Heb je dan de 3 fase kWh-meter? En ook van Home Wizard? Is het voordeel van de kWh-meter van HomeWizard dat je dan in de app een geheel overzicht hebt van zowel opbrengst, verbruik etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-06 21:35

Osxy

Holy crap on a cracker

Massri schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:41:
[...]

Klinkt goed, dankje! Heb je dan de 3 fase kWh-meter? En ook van Home Wizard? Is het voordeel van de kWh-meter van HomeWizard dat je dan in de app een geheel overzicht hebt van zowel opbrengst, verbruik etc.?
Een slimme meter met P1 poort en hierop sluit je een device aan die deze uitleest zoals de home wizard.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Massri schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:41:
[...]

Ik heb 1 fase, maar er is ook een 3 fase versie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjcslvKTklBnsLmCpKKgwnMROQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wg7k8A0MFm05242rnyp1HMYi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01

Amiet01

Master_A

Massri schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:27:
[...]

Ik zou dan servo motoren op de verdeler plaatsen. Dan heb je niet voor elke kamer een thermostaat nodig.
Hoe zou dit moeten werken dan met zoneregeling? Slimme thermostaat van Tado in de woonkamer regelt dan alle servomotoren en elke ruimte een losse temperatuursensor oid? Ik zag alleen iets van Honeywell, maar weet niet of en hoe dat compatibel is met Tado?

Master_A

• qwasd
Kun je via Homekit de Tado's nog bedienen als je internet eruit ligt?
De Tado app sowieso niet, omdat de bridge werkt via de cloud maar ik ben benieuwd hoe dat zit met Homekit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:50
qwasd schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:22:
Kun je via Homekit de Tado's nog bedienen als je internet eruit ligt?
De Tado app sowieso niet, omdat de bridge werkt via de cloud maar ik ben benieuwd hoe dat zit met Homekit?
De HomeKit aansturing heeft geen internet nodig, maar om dit goed te laten werken moet je dan al je schema’s maken op basis van HomeKit automations, dat is in ieder geval veel meer werk dan in de Tado app een schema aanmaken.

• qwasd
wvanommen schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:31:
[...]

De HomeKit aansturing heeft geen internet nodig, maar om dit goed te laten werken moet je dan al je schema’s maken op basis van HomeKit automations, dat is in ieder geval veel meer werk dan in de Tado app een schema aanmaken.
Bedankt, maar het gaat me meer om de handmatige bediening of dat blijft werken via Homekit.
Dat is dus wel zo als ik het goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:50
qwasd schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:34:
[...]

Bedankt, maar het gaat me meer om de handmatige bediening of dat blijft werken via Homekit.
Dat is dus wel zo als ik het goed begrijp.
Ja, net zoals dat aan de knoppen draaien blijft werken, blijft homekit ook werken als je geen internet hebt. Voor Tado is de homekit bediening een handmatige bedieningsactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chippie777
Dat is een voordeel van Homekit, je kunt je tado blijven bedienen, dit wordt gezien als een handmatige instelling. Daarnaast kun je in homekit automatiseringen instellen op basis van aan/afwezigheid zodat je zonder abonnement toch nog iets kan doen met geolocatie.

• BGFG
Amiet01 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:05:
[...]

Hoe zou dit moeten werken dan met zoneregeling? Slimme thermostaat van Tado in de woonkamer regelt dan alle servomotoren en elke ruimte een losse temperatuursensor oid? Ik zag alleen iets van Honeywell, maar weet niet of en hoe dat compatibel is met Tado?
Als je per “lus” een STK plaatst kun je per lus de temperatuur regelen mbv een temperatuursensor. Het lijkt me wel een complexe materie, want er moet ook altijd een zoneklep bij de verdeler worden gemonteerd die de hele vloerverwarming knijpt als er geen warmte vraag is. Je zou ook bepaalde kamers kunnen groeperen, dus 1 temperatuursensor bepaalt de temp voor kamer 1 en 2 enz… je moet dan wel altijd per lus een knop monteren, maar meerdere knoppen kunnen bediend worden door 1 sensor. Honeywell weet ik niks van, dit is het Tado-forum ;)

• qwasd
chippie777 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:38:
Dat is een voordeel van Homekit, je kunt je tado blijven bedienen, dit wordt gezien als een handmatige instelling. Daarnaast kun je in homekit automatiseringen instellen op basis van aan/afwezigheid zodat je zonder abonnement toch nog iets kan doen met geolocatie.
Ja daar gebruik ik Homekit al voor.
Ik had namelijk de bug met de Tado app dat geolocatie niet altijd functioneerde.

• Amiet01

Amiet01

Master_A

BGFG schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:45:
[...]

Als je per “lus” een STK plaatst kun je per lus de temperatuur regelen mbv een temperatuursensor. Het lijkt me wel een complexe materie, want er moet ook altijd een zoneklep bij de verdeler worden gemonteerd die de hele vloerverwarming knijpt als er geen warmte vraag is. Je zou ook bepaalde kamers kunnen groeperen, dus 1 temperatuursensor bepaalt de temp voor kamer 1 en 2 enz… je moet dan wel altijd per lus een knop monteren, maar meerdere knoppen kunnen bediend worden door 1 sensor. Honeywell weet ik niks van, dit is het Tado-forum ;)
Een STK is een slimme thermostaat van Tado, of hebben we het hier over de slimme radiatorknoppen? Begrijp ik het nu goed dat ik én een servomotor moet plaatsen én een zoneklep per zone? Ik kan tijdens de verbouwing kabels laten trekken vanuit elke kamer naar de verdeler/zonekleppen etc. Is wel erg lastige materie zeg, hoop dat de aannemer raad weet met wat ik hieruit leer :-)

Master_A

Ik de interface van homekit alleen zo onoverzichtelijk en ook gewoon niet mooi. :X
De interface van Tado geeft m.i. in een oogopslag meer duidelijkheid.
Bij homekit zit ik altijd te swipen tussen verschillende schermen met smart devices, en die tiles zien er niet al te overzichtelijk en wat priegelig uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 30-12-2021 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tado schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:45:
[...]

Zijn er al mensen die kunnen bevestigen of de 15.3 iOS beta een verbetering brengt of niet?
Ik zou het je graag vertellen maar ik zit nog op 15.2 en ben dit keer niet van plan de beta te installeren ivm momenteel gewenste stabiliteit van andere zaken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:40
Ik heb nu ook een Tado op mijn vloerverwarming gezet, ben benieuwd of het nu ook beter gaat met de temperatuur in de woonkamer. Het werd er eerst vaak 23+ graden omdat een andere kamer warmte vraag had. De radiator in de hal en badkamer zijn de bypass.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hH-ysjVj2L-tTSMZ26F9_DGDVnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G14Ug95CbGmkYT1ypjx1JWC5.jpg?f=fotoalbum_large

Het was wel een werkje om van ouderwetse aan/uit radiator kranen naar Tado te gaan, maar het is wel zeer bevredigend om alles zo te kunnen regelen.
@tado nu we het toch over geofencing hebben: wat betekenen de 2 cirkels rondom het huis in de geolocatie weergave precies?

Wij hebben een straal ingesteld van slechts 220m (aanbevolen staat erachter).
Ik ben thuis en sta ook in het huisje.
Mijn vriendin werkt hemelsbreed 1km verderop en staat net op de buitenste cirkel.

Dus binnenste cirkel is..., en buitenste cirkel is...?

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 30-12-2021 15:47 ]

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Vandaag ook maar eens de stap genomen om tado te bestellen.

Ik heb een pakket besteld met 8 knoppen, de verwarming in de woonkamer staat eigenlijk altijd aan omdat het een oud jaren 30 huis is.
Is het dan ook noodzakelijk om in de woonkamer radiator knoppen te installeren?
Wil voornamelijk de kamers boven kunnen bedienen zodat de kinderen ook een goede temperatuur hebben op hun kamer.

Ik lees dat er altijd een radiator open moet staan hier kan dus de woonkamer voor dienen?

• renzo4000
@Brimme vanuitgaande dat de tado kamerthermostaat in de buurt hangt zou je daar geen knoppen hoeven hebben.

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Ja die hangt daar inderdaad.

• BGFG
Amiet01 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:18:
[...]

Een STK is een slimme thermostaat van Tado, of hebben we het hier over de slimme radiatorknoppen? Begrijp ik het nu goed dat ik én een servomotor moet plaatsen én een zoneklep per zone? Ik kan tijdens de verbouwing kabels laten trekken vanuit elke kamer naar de verdeler/zonekleppen etc. Is wel erg lastige materie zeg, hoop dat de aannemer raad weet met wat ik hieruit leer :-)
Ik bedoel slimme radiator knop….

• Amiet01

Amiet01

Master_A

BGFG schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:39:
[...]

Ik bedoel slimme radiator knop….
Als ik het dan goed begrijp moet ik dus én slimme radiatorknoppen monteren op elke "lus", én ook nog eens een zoneklep? Ik snap niet helemaal waarom je beiden zou moeten hebben. Kan je niet voor elke ruimte een aparte zoneklep laten plaatsen die dan per klep bekabeld is aan een eigen thermostaat in elke individuele ruimte?

Met een lus bedoel je de aanvoer voor de groep(en) van die ruimte?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 13:11
Ik heb met veel interesse het gesprek over geofencing gelezen. Ik heb altijd geleerd dat het verschil tussen dag en nacht niet meer dan 5 graden moet bedragen, en als je op vakantie gaat misschien 7-8 graden. Omdat het veel energie vraagt om flink te stoken als je thuiskomt. Ik woon in een jaren 30 rijtjeshuis, maar wel zo goed en kwaad als het kan geïsoleerd. Toch kan de temperatuur verder zakken zonder hulp van de verwarming. Bij het installeren van mijn Tadosysteem vond ik het raar dat geofencing bij afwezig op 5 graden staat en dit heb ik meteen opgekrikt naar 15. Maar begrijp ik nu goed dat jullie aanraden om deze weer op 5 te zetten? Met name @Ortep

En een aanvullende vraag. Begrijp ik het dus goed dat jullie vroege start uit hebben staan omdat deze functie broken is, en je dan beter het schema een half uur van tevoren kan laten beginnen?

[ Voor 12% gewijzigd door Steven030 op 31-12-2021 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Steven030 Dat klopt alleen niet. Een huis verliest continu energie omdat het "energielek" is. Bovendien verliest het die energie sneller naarmate het temperatuurverschil binnen-buiten hoger is, dus als je stookt. Als je ook 's nachts de hele tijd blijft bijstoken verlies je in totaal een stuk meer energie.

Neem een lekke emmer water, met gaatjes in de bodem.
Vergelijk het huis met de lekke emmer, en vergelijk de temperatuur met het water in de emmer,
Giet je de emmer vol dan spuit het water hard uit de gaatjes door de hoge waterdruk (eigenlijk drukverschil met atmosfeer).
Hoe leger de emmer raakt, hoe minder hard het water onderin eruit stroomt door de lagere druk.
Als je de emmer alleen bijvult als je hem nodig hebt, bijv in de ochtend en in de avond, heb je minder water nodig dan als je hem dag en nacht blijft bijvullen.
Bovendien, hoe meer je de emmer gevuld wilt houden, hoe sneller het water eruit blijft spuiten.

Kortom: de hele tijd bijverwarmen kost meer dan alleen als het nodig is, en hoe hoger je de temperatuur houdt hoe meer warmteverlies je zult hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Steven030 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:09:
Bij het installeren van mijn Tadosysteem vond ik het raar dat geofencing bij afwezig op 5 graden staat en dit heb ik meteen opgekrikt naar 15. Maar begrijp ik nu goed dat jullie aanraden om deze weer op 5 te zetten? Met name @Ortep
Het is niet zo dat de geofencing de ingestelde temperatuur direct naar de vorstbeveiliging verlaagt. Wat je in de instellingen ziet staan is de minimum temperatuur.
Dus bv. als je maar 5 km weg bent verlaagt hij de ingestelde temp met 1 graad. Ben je 30 km weg maakt hij er 3 van. Ben je echt ver weg zodat het uren of dagen gaat duren voor je weer thuis bent daalt hij tot aan de vorstbeveiliging.
Je kan instellen hoe sterk hij moet reageren
En een aanvullende vraag. Begrijp ik het dus goed dat jullie vroege start uit hebben staan omdat deze functie broken is, en je dan beter het schema een half uur van tevoren kan laten beginnen?
Ik heb vroege start aan staan. Het werkt voor mij heel redelijk. Wat ik er van begreep is dat het een probleem is als je thermostaat knoppen hebt. Maar die heb ik dus niet van Tado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:04
tado schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:21:
Op dit moment hebben wij een automation rate van 99% (voor 99% van de geregistreerde producten kan het systeem een automatische stap-voor-stap installatiehandleiding voorbereiden)
Die laatste 1% zijn dan vaak de uitzonderingen, waar er in NL helaas veel van zijn (vloerverwarming+radiatoren setup, ATAG OpenTherm Vendor ID etc..) en daar hebben we dan een team op zitten die zal proberen om u ook daar een passende oplossing te bieden.
Dat is nu mijn punt, ik weet niet wat Support wel en niet kan instellen. Ik heb een ATAG, maar weet dus niet of die Vendor ID bij mij is ingesteld. Tevens kan ik de ketel via eBus aansturen wat dus niet werkt. Ook vloerverwarming maar welke opties/keuzes heb ik daarbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
[quote]Ortep schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:22:
[...]

[...]

Dit is nieuw voor mij. Waar en hoe doe je dat? Ik zie alleen een range die je kunt instellen voor de “afwezig afstand” bedoel je die soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

BGFG schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:29:
[quote]Ortep schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:22:
[...]

[...]

Dit is nieuw voor mij. Waar en hoe doe je dat? Ik zie alleen een range die je kunt instellen voor de “afwezig afstand” bedoel je die soms?
Dat vind je terug bij slim schema onder afwezigheid. Daar kan je kiezen tussen uit, comfort, standaard en eco.
Bij eco gaat hij pas verwarmen als je echt dicht bij bent, of omgekeerd, als je weg gaat verlaagt hij de ingestelde temperatuur snel. Bij comfort gaat dat op grotere afstand pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 12:39
Sinds enige tijd heb ik hier ook een tado setup staan. Thermostaat met een 6tal radiatorknoppen. Allemaal netjes in hun eigen kamer en in Homekit. De installatie hiervan was een fluitje van een cent.

Vandaag zijn er 2 V3 Airco controllers binnen gekomen. Het was initieel onmogelijk om vanuit de app op mijn iPhone de setup te doorlopen. Het scannen van de eerste code (van de controller zelf) ging goed, controller daarna in het stopcontact, even wachten en vervolgens de Homekit code scannen. Daarna probeert de app te verbinden met de controller en dit liep elke keer op een timeout vast.

Uiteindelijk heb ik vanaf mijn iMac, na de controller uit en aan te hebben gezet, direct over wifi verbonden met de tadoxxxx wifi, naar 192.168.1.1 gegaan en daar mijn eigen wifi credentials ingevoerd (unifi netwerk overigens). Eenmaal dat de controller verbonden was, wat direct goed ging, terug naar de app gegaan en daar van voor af aan de controller toegevoegd na het scannen van de eigen code. Vervolgens werd de Homekit stap overgeslagen.

De Airco V3 controller is nu volledig bruikbaar vanuit de tado app. Echter 2 dingen lukken niet:

1: ik kan nog altijd niet de controller aan Homekit toevoegen. Dat loopt vast op een timeout.
2: ik kan niet vinden hoe ik de controller toe kan wijzen aan een slaapkamer, waar de airco hangt en al een thermostaatknop de kamer regelt. Is dit wel mogelijk? Ik wil namelijk hierna een 2de controller op de zolder installeren omdat daar dezelfde setup is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probeer de controller te resetten. Een accessoire wil niet opnieuw verbinden als bijv je Home een keer verwijderd is zonder eerst alle accessoires eruit te verwijderen. Het accessoire denkt dan dat ie al bij een andere Homekit config hoort en zal geen "ik ben beschikbaar" signaal uitzenden naar je Homekit.

Dat had ik ook met mijn Tado bridge. Werd maar niet gevonden, wat ik ook deed. Na een harde reset van de Tado bridge (knopje achterop inhouden) werd de bridge na scannen van de code direct gevonden.

Je iOS device moet daarbij uiteraard wel aan hetzelfde netwerk (router) verbonden zijn als de bedrade bridge / controller is. Dus indien nodig even op je iOS device je wifi connectie wijzigen naar de juiste router.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 31-12-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Ortep schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:39:
[...]

Dat vind je terug bij slim schema onder afwezigheid. Daar kan je kiezen tussen uit, comfort, standaard en eco.
Bij eco gaat hij pas verwarmen als je echt dicht bij bent, of omgekeerd, als je weg gaat verlaagt hij de ingestelde temperatuur snel. Bij comfort gaat dat op grotere afstand pas.
Even gekeken bij instellingen/slim schema/afwezigheid. Maar daar kan ik per kamer alleen de minimale afwezigheidstemperatuur instellen. Default staat daar 5 graden. Zowel op de iPad als op de iphone zie ik niet de 4 standen waar jij het over hebt…..Misschien in Android of kijk ik op de verkeerde plek? Of zie je dit misschien alleen als je niet thuis bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet bij instellingen.

Kijk per kamer. Ga bij een kamer naar het schema, dan de tab "Afwezig". Hier kan je kiezen voor UIT (ik beveel het aan maar YMMV ;)) en de vage termen Eco, Balans en Comfort. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 31-12-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Cap schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:42:
Niet bij instellingen.

Kijk per kamer. Ga bij een kamer naar het schema, dan de tab "Afwezig". Hier kan je kiezen voor UIT (ik beveel het aan maar YMMV ;)) en de vage termen Eco, Balans en Comfort. :)
Bij mij niet hoor, app versie 6.28

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YS0zav-IivZ4j6zz9ZzNI34olME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GB8cxKepc0voCtuaJvjElsud.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 12:39
Cap schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:07:
Probeer de controller te resetten. Een accessoire wil niet opnieuw verbinden als bijv je Home een keer verwijderd is zonder eerst alle accessoires eruit te verwijderen. Het accessoire denkt dan dat ie al bij een andere Homekit config hoort en zal geen "ik ben beschikbaar" signaal uitzenden naar je Homekit.

Dat had ik ook met mijn Tado bridge. Werd maar niet gevonden, wat ik ook deed. Na een harde reset van de Tado bridge (knopje achterop inhouden) werd de bridge na scannen van de code direct gevonden.

Je iOS device moet daarbij uiteraard wel aan hetzelfde netwerk (router) verbonden zijn als de bedrade bridge / controller is. Dus indien nodig even op je iOS device je wifi connectie wijzigen naar de juiste router.
Vergeten te vermelden, maar ik had ook al de airco controller gereset. Ook hierna kwam ik niet door de normale setup heen.

EDIT: Opgelost. Het is van belang dat je device waarop je de tado app hebt, op een 2.4Ghz wifi netwerk zit. Anders werkt het dus niet. In mijn geval pushed met reguliere netwerk alle devices zoveel mogelijk op 5Ghz. Daarom werkte het niet. Nadat ik in de Unifi controller 5Ghz op mijn wifi netwerk uit had gezet, ging het daarna vrij snel goed. Nu staat de Airco controller in Homekit.

In Homekit staat deze nu ook in de slaapkamer daar waar de airco ook hangt. Ik weet echter nog niet hoe tado nu slim te werk gaat met een thermostaatkraan en de airco controller in die kamer aangezien ik vanuit de tado app nergens kan aangeven dat de AC controller in die ruimte staat?

EDIT2: geprobeerd om hetzelfde te doen voor de 2de Airco controller, maar ook hier weer hetzelfde probleem. Vreemde is dat ik vanaf mijn iMac of MacBook het default Tado netwerk niet zie, dus ik kan op die manier niet de credentials ingeven.

[ Voor 33% gewijzigd door Valderrama op 31-12-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

BGFG schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:48:
[...]
Bij mij niet hoor, app versie 6.28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml-TkekXprFSnflwr4508SCAzmc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l1He06nnFhESuhj8wZGH7rLV.png?f=fotoalbum_large

Heb jij wel auto assist?

En wat mogelijk is, is dat het met Apple niet werkt. Ik weet dat versie 2 van de bridge niet met Apple overweg kon. Om dat te verhelpen hebben ze een, extra dure, versie 3 gemaakt.
Android heeft altijd gewerkt

[ Voor 16% gewijzigd door Ortep op 31-12-2021 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het werkt prima met Apple (heb ik), je moet alleen wel Auto Assist hebben idd, anders heeft het natuurlijk geen zin. Dat zit bij V2 en V3 inbegrepen, bij V3+ is dat een betaald abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Cap schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:52:
Het werkt prima met Apple (heb ik), je moet alleen wel Auto Assist hebben idd, anders heeft het natuurlijk geen zin. Dat zij bij V2 en V3 inbegrepen, bij V3+ is dat een betaald abonnement.
Yup, dat is het. Ik heb idd V3+ en Ik heb (nog) geen auto assist. Zie eerlijk gezegd nog niet echt de meerwaarde hiervan, maar als jullie me kunnen overtuigen met goede argumenten hoor ik het graag…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee hoor, ik ga je niet overtuigen. Als jij een goed schema hebt ingesteld dat aansluit op je warmtebehoefte en je vergeet verder ook niet de verwarming uit te zetten als je buiten je normale schema om wat langer het huis uit gaat, is er echt geen noodzaak tot auto assist. ;)

(Overigens kan je zonder Tado auto assist de verwarming auto aan / uit obv wel / niet thuis bij gebruik van Apple devices nog steeds instellen middels de homekit automation functies).

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 31-12-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Cap schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:48:
Nee hoor, ik ga je niet overtuigen. Als jij een goed schema hebt ingesteld dat aansluit op je warmtebehoefte en je vergeet verder ook niet de verwarming uit te zetten als je buiten je normale schema om wat langer het huis uit gaat, is er echt geen noodzaak tot auto assist. ;)

(Overigens kan je zonder Tado auto assist de verwarming auto aan / uit obv wel / niet thuis bij gebruik van Apple devices nog steeds instellen middels de homekit automation functies).
Zo is het. Ik krijg trouwens keurig een melding dat we buitenshuis zijn met de vraag of we de verwarming uit willen zetten, dus eigenlijk gaat dat al prima. In HomeKit kan het idd ook. Daarvoor heb ik dus geen € 25,- per jaar over. Ook die open raam toestand zegt me niet zoveel als ik jullie ervaringen zo hoor…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raam open is een gimmick, kan ook tegen je werken omdat Tado denkt dat er een raam open gaat terwijl het niet zo is. In de badkamer heb ik het daarom geloof ik zelfs uit staan. Dus nee, dat ga je zeker niet missen. Als je de ramen een tijd open zet dan zet je gewoon de verwarming laag/uit, neem ik aan. .;)

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 31-12-2021 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Ik heb een onregelmatig leven. Vaak weg ‘s avonds en variabele werktijden. In mijn tado schema staat alles de hele dag aan en dan is geofencing wel fijn. Toen ik dat nog niet had vergat ik vaak verwarming uit te zetten, zelfs toen ik een toon had en het ook al op afstand kon regelen. Ik denk dat ik die 25 euro per jaar wel terug verdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je krijgt zoals @BGFG zegt wel een melding zodra je het huis uit gaat of je de verwarming uit wilt zetten, dus op zich is de kans dat je het vergeet niet zo heel groot. Maar extra gemakkelijk is het natuurlijk wel als het automatisch gaat.
Pagina: 1 ... 31 ... 65 Laatste