Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

BGFG schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:09:
[...]

Zo is het. Ik krijg trouwens keurig een melding dat we buitenshuis zijn met de vraag of we de verwarming uit willen zetten, dus eigenlijk gaat dat al prima. In HomeKit kan het idd ook. Daarvoor heb ik dus geen € 25,- per jaar over. Ook die open raam toestand zegt me niet zoveel als ik jullie ervaringen zo hoor…..
Open raam daar doe ik ook niets mee.
Geofencing is voor mij het belangrijkste argument om de Tado te hebben. Ik heb er voor mijn model 2 bridge een eenmalig bedrag voor betaald. Was iets van 15 euro in de aanbieding. Ik heb laatst voor iemand met een onregelmatig ook nog een kunnen vinden.
Ik weet soms 's morgens niet waar ik 's avonds slaap.
Afgelopen twee weken was ik in Leeuwarden, Rotterdam, Zwijndrecht, Trier en (kort) in Luik.
Daar kan geen schema tegen op.
Ik heb dan ook helemaal geen zin om na te moeten denken of op meldingen van mijn telefoon te moeten reageren met de vraag of ik mijn kachel wel of niet aan moet zetten.

Maar als je een vast ritme hebt waarin duidelijk is wie er wanneer thuis is is dat prima met een schema te doen. En als je het dan 1 of 2 keer per jaar vergeet aan te passen is er weinig aan de hand.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja ik heb in de loop van de afgelopen jaren ook genoeg V2 en V3 bridges op marktplaats gescoord. Maar ik kan me voorstellen dat ze daar steeds dunner gezaaid worden. De V2 werken overigens ook prima met iOS/Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:46
Ik doe het iets anders, ik heb gewoon een schema gemaakt met minimum temperaturen per kamer. Is er iemand thuis en die heeft het koud dan kan deze persoon per app en per kamer gewoon aangeven wat voor temperatuur hij wil hebben. Ik heb het schema zo ingesteld dat het schema op bepaalde momenten in de dag naar een vooraf ingesteld minimum temperatuur gaat. Moet daarbij aangeven dat wij stadsverwarming hebben dus geen thermostaat maar alleen thermostaatkranen in alle kamers. Daarnaast hebben we ook een houtkachel waardoor de verwarming in de woonkamer niet veel gebruikt wordt. Aangezien de jong volwassenen nog wel eens hun verwarming vergeten uit te zetten als ze weggaan en het schema daar niet altijd bij helpt gaat hun verwarming (alleen van hun kamer), via HomeKit, altijd naar een lage temperatuur wanneer ze het huis verlaten.
Op deze manier wordt het niet door en door koud wanneer het buiten echt heel koud is en wij allemaal niet thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Cap schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:27:
Ja ik heb in de loop van de afgelopen jaren ook genoeg V2 en V3 bridges op marktplaats gescoord. Maar ik kan me voorstellen dat ze daar steeds dunner gezaaid worden. De V2 werken overigens ook prima met iOS/Apple.
Geen idee waarom Tado dan op hun eigen website zegt dat het niet goed werkt.

https://support.tado.com/...patibel-met-apple-homekit

Ik heb er verder geen idee van. Mijn laatste Apple product was een Apple II+

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:03
Ortep schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Dat is alleen van toepassing op de slimme aircobediening, de rest functioneert blijkbaar wel met HomeKit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Dat is puur gebruik icm homekit (de in iOS geintegreerde home automation), de V2 ondersteunt voor zover ik me kan herinneren inderdaad geen homekit.

Maar om Tado te gebruiken heb je homekit helemaal niet nodig, de Tado app bevat immers alle functionaliteiten (zelfde functionaliteit als de Android versie).

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 02-01-2022 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
Het voordeel van HomeKit is dat je je Tado systeem lokaal kan bedienen zonder dat je daar internet voor nodig hebt. Daarnaast kun je met HomeKit automatiseringen maken die kamer gericht zijn ipv huis gericht. Het is zeker geen must om HomeKit te hebben/gebruiken maar het biedt wat extra’s tov de standaard Tado app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klopt. Alleen vind ik homekit maar onoverzichtelijk tov de gekleurde Tado tiles. Ik grijp toch al snel naar de Tado app wegens de extra instellingen, schema mogelijkheden etc. En met een druk op de tile zie je ook de luchtvochtigheid, bij homekit moet je eerst op de kamer tile klikken en dan nog eens onder instellingen gaan kijken wat dan de luchtvochtigheid is. :/

Als je internet er regelmatig uit ligt kan ik me het gebruik van Homekit goed voorstellen, dat is echt een voordeel. Ik heb Tado daarom ook in Homekit staan, just in case. Alleen ligt mijn internet er eigenlijk nooit uit. :)

De custom automation is natuurlijk mooi alleen heb ik er zelf nooit nood aan gehad, voor mij voldoet op zich de Tado functionaliteit. Maar als je bijv een V3+ zonder betaalde auto assist abonnement hebt dan kan ik me goed voorstellen dat je een locatiegebaseerde opdracht in homekit opneemt. Gratis, yeah. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 02-01-2022 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:59
Koptelefoontje schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:29:
Ik heb nu ook een Tado op mijn vloerverwarming gezet, ben benieuwd of het nu ook beter gaat met de temperatuur in de woonkamer. Het werd er eerst vaak 23+ graden omdat een andere kamer warmte vraag had. De radiator in de hal en badkamer zijn de bypass.
[Afbeelding]

Het was wel een werkje om van ouderwetse aan/uit radiator kranen naar Tado te gaan, maar het is wel zeer bevredigend om alles zo te kunnen regelen.
Bij mij heb ook hetzelfde probleem, als de kamers boven warmte vragen wordt het beneden 24 graden of warmer. Ik heb dit opgelost om de pomp van de vloer verwarming automatisch in en uit te laten schakelen door een smart stekker. Badkamer is de bypass.

Niet de beste oplossing en geen voorstander om de pomp uit te doen maar was de goedkoopste oplossing. O-)

Bijvoorbeeld:
Is het beneden 21 gr en verwarming slaapkamer A gaat aan dan pomp VV uit.
Is het beneden 20,5 gr dan pomp VV weer aan.

En zo heb ik in HomeKit 14 regels met allerlei voorwaarden ingesteld wanneer wat moet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
@Cap Helemaal eens, ik gebruik HomeKit ook niet vaak voor het direct bedienen van mijn tado setup. Wat dat betreft is de tado app vele male duidelijker. Ik gebruik HomeKit alleen voor de automatiseringen (ik heb geen tado abo) en als backup op voor het geval dat. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyo1989
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:54
Sinds enige tijd heb ik een tado slimme thermostaat hangen en ben hier erg te reden mee. Ik zou nu ook graag mijn radiatorknoppen willen vervangen voor slimme.
Op het moment heb ik handbediende knoppen van Herz.

Hier een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmHKTRVPTytf1oN5-f2gvstc_I0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uJTtfRhipVBjM3t2Es2hcYo.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik hiervan alleen het binnenwerk vervangen of moet de hele kraan vervangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen thermostatische knoppen, dat is dan vast de kamer met de hoofdthermostaat? Heb je daar dan wel van die knoppen nodig? Of zitten deze knoppen in alle kamers? :)

Je kan denk ik het beste op de Herz site mbv de technische documentatie gaan uitzoeken welke type kraan dit precies is. Ik kwam uit op de HERZ-DR-T-90 / AS-T-90 combi, en kon in een renoveringsbrochure een vervanger vinden. Google tip: https://herzmediaserver.c...ngsbroschure_EN_V5web.pdf

Nog gemakkelijker lijkt het me om het gewoon aan de verwarmingsinstallateur / winkel te vragen, die zal het vast weten of anders kunnen vinden. :)

Ik heb ze alleen niet vervangen omdat het helemaal geen zin heeft om in de ruimte waar de hoofdthermostaat hangt thermostaatknoppen te hangen, laat staan Tado knoppen. Alleen als de verschillende radiatoren in de hoofdruimte met elkaar in onbalans zijn kan ik me er evt iets bij voorstellen, maar dat moet je dan eigenlijk oplossen door waterzijdig inregelen en niet met Tado knoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Cap schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:22:
Geen thermostatische knoppen, dat is dan vast de kamer met de hoofdthermostaat? Heb je daar dan wel van die knoppen nodig? Of zitten deze knoppen in alle kamers? :)

Ik heb ze alleen niet vervangen omdat het helemaal geen zin heeft om in de ruimte waar de hoofdthermostaat hangt thermostaatknoppen te hangen, laat staan Tado knoppen. Alleen als de verschillende radiatoren in de hoofdruimte met elkaar in onbalans zijn kan ik me er evt iets bij voorstellen, maar dat moet je dan eigenlijk oplossen door waterzijdig inregelen en niet met Tado knoppen.
Dit volg ik even niet. Je hebt toch Tado knoppen nodig om de radiatoren in de kamer waar de thermostaat hangt, per stuk te kunnen knijpen of dicht zetten of is alleen een thermostaat voldoende dan? Ik begrijp van eerdere berichten dat het wel beter is om de Tado-thermostaten van de radiatoren niet als temp meters te gebruiken, maar alleen als “afsluiters”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ligt er maar aan hoe je woning eruit ziet, je verwarmingssysteem, en wat je verwarmingsbehoefte is. :)

Vaak zie je in de woonkamer de combinatie van een thermostaat met standaard knoppen (niet thermostatisch, altijd open). Als je al een goed werkend (denk aan waterzijdig ingeregeld, dus elke radiator relatief de juiste warmte) verwarmingssysteem in je woonkamer hebt dan kan je gewoon de thermostaat vervangen door de Tado versie. Je hebt dan alle goodies van de Tado app voor je huidige verwarmingssysteem. Dus inzicht in de temperatuur en luchtvochtigheid, bediening, schema en eventueel auto-assist.

Als de overige (slaap?)kamers zelden verwarmd worden c.q. alleen bijverwarmd op een standaard temperatuur dan kan je daar prima volstaan met gewone thermostaatknoppen die op de gewenste (lage) temperatuur staat. Heb je een keer meer warmte nodig dan zet je zo'n knop handmatig even open. Dus geen Tado functionaliteit voor die kamers.

Is er naast de hoofd leefruimte sprake van kamers of zones die je (vanuit de Tado app) afzonderlijk wilt verwarmen of juist dichtzetten dan heb je natuurlijk wel of zonekleppen of een knop voor elke radiator in die kamer(s) nodig. Je moet dan immers selectief verwarmingsleidingen sluiten / openen.

Mijn leefruimte (wonen / eten / koken) is goed ingeregeld dus ik hoef geen afzonderlijke radiatoren te knijpen, gewone (altijd open) knoppen daar op de radiator dus. :) Ik heb zelf dan nog een zoneklep geplaast op de leefruimte, de kamers boven kunnen zo verwarmd worden zonder de hele leefruimte te verwarmen. Maar dat is luxe en extra zuinigheid. Evenals de Tado knoppen die ik in de badkamer en slaapkamer heb geplaatst om deze op schema elke ochtend en avond even aan te zetten. Ook luxe, geen noodzaak.

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 02-01-2022 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Helder verhaal, dank. Dan gaan we dus voor Tado knoppen op alle radiatoren, behalve op 1 of 2 kleintjes die als bypass gaan fungeren ivm vloerverwarming met zoneklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:26
dannyo1989 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:21:
Sinds enige tijd heb ik een tado slimme thermostaat hangen en ben hier erg te reden mee. Ik zou nu ook graag mijn radiatorknoppen willen vervangen voor slimme.
Op het moment heb ik handbediende knoppen van Herz.

Hier een foto:
[Afbeelding]

Kan ik hiervan alleen het binnenwerk vervangen of moet de hele kraan vervangen worden?
Volgens Warmteservice is er geen thermostatisch binnenwerk voor Herz. Dus je zal inderdaad de kraan moeten vervangen. En doe dan een 22mm zodat je geen verloop nodig hebt voor de Tado, bijvoorbeeld Heimeier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-10 20:20
Goedendag mede Tado gebruikers,

Ik heb de laatste tijd erg veel last van overheating om gek van te worden.
Ben bijna in staat om alles te demonteren en een alternatief te zoeken.

Vroeg me af of meerder mensen hier last van hebben ?
Heb alle instellingen bekeken, maar kon niks gek vinden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJK3KNpvLnCCB3fyXiThQB6Sjz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rl5ahTk1wr45EdcE4bTClzVY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-10 12:03
88Gamer88 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:42:
Goedendag mede Tado gebruikers,

Ik heb de laatste tijd erg veel last van overheating om gek van te worden.
Ben bijna in staat om alles te demonteren en een alternatief te zoeken.

Vroeg me af of meerder mensen hier last van hebben ?
Heb alle instellingen bekeken, maar kon niks gek vinden...

[Afbeelding]
Is het ook daadwerkelijk 30 graden in je kantoor? En hoe zit de knop? Horizontaal of verticaal? Waar hangt de radiator? En verwarmd Tado daadwerkelijk tot 30 graden, of is dit een overshoot?

We hebben iets meer info nodig om hier iets zinnigs op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:17
Voor geo-fencing op basis van meerdere gebruikers, is het eigenlijk de bedoeling dat elke Tado gebruiker zijn eigen userid heeft ? Of log je op elk toestel met eenzelfde Tado account in?

Ik probeer de Tado home en away statussen ook te gebruiken in Home Assistant voor Presence Detection. In de documentatie die ik hierover vind, is het de bedoeling van 1 device_tracker met platform=tado te definiëren waarna je automatisch een device tracker krijgt voor elk toestel dat Tado ook gebruikt voor locatie. Echter, in mijn geval heeft mijn echtgenote haar eigen Tado account, en het is in HA blijkbaar onmogelijk om tracking te doen met meerdere Tado accounts. Ik ben echter al jaren Tado gebruiker en weet dus niet meer waarom ik voor mijn vrouw een afzonderlijke account aangemaakt heb (of wat het nadeel zou zijn, mocht ik op haar iPhone app inloggen met mijn userid ipv de hare).

[ Voor 3% gewijzigd door Twixie op 02-01-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:47:
@tado nu we het toch over geofencing hebben: wat betekenen de 2 cirkels rondom het huis in de geolocatie weergave precies?

Wij hebben een straal ingesteld van slechts 220m (aanbevolen staat erachter).
Ik ben thuis en sta ook in het huisje.
Mijn vriendin werkt hemelsbreed 1km verderop en staat net op de buitenste cirkel.

Dus binnenste cirkel is..., en buitenste cirkel is...?
Goede vraag, waar ik zo 123 geen antwoord op heb.
Ik denk dat die cirkels vrij dynamisch zijn wat betreft afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb sinds 3 dagen tado geïnstalleerd in mijn huis, ik heb 8 radiator knoppen.
Heb een Nefit proline HRC30CW5 met opentherm heb de ketel aangesloten op de + en - en op de oranje OT stekker. In instellingen menu op D01 gezet.

Nu heb ik probleem met een bepaalde radiator knop. Hij detecteert een open raam terwijl dit niet het geval is.
In die kamer is het op dat moment 21c en instelling is 18c. Nadat de automatische open raam detectie aflopen is is het 19,7c en instelling nog steeds 18c. Radiator knop gaat dan vol om warmte vragen. En schiet door naar 24c tot ik hem uit zet. Dit gebeurd soms ook snachts. Nogal arelaxed. Weet iemand wat dit kan zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSDMh0JQEDW4zF0pxAZu-rFhYwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQT8g3DAWazA4Ap5KOMZXyn4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVOzZgcHwuOPv5lr6q_x-nbL2WI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43RGamDBGqie4kIS5EFca8Qf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Brimme schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:32:
Nu heb ik probleem met een bepaalde radiator knop. Hij detecteert een open raam terwijl dit niet het geval is.
In die kamer is het op dat moment 21c en instelling is 18c. Nadat de automatische open raam detectie aflopen is is het 19,7c en instelling nog steeds 18c. Radiator knop gaat dan vol om warmte vragen. En schiet door naar 24c tot ik hem uit zet. Dit gebeurd soms ook snachts. Nogal arelaxed. Weet iemand wat dit kan zijn?
Openraamdetectie werkt niet echt denderend, vind ik. Dit werkt puur op een snelle val van de temperatuur, maar genereerde voor mij ook teveel false positives. In jouw grafiek kun je ook zien dat daar iets sneller de temperatuur zakte. Omgekeerd is dit waardeloos zonder ook geslotenraamdetectie te hebben, wat al helemaal niet kan enkel op temperatuur. Nu eindigt de openraamdetectie na een instelbare timer, maar als je raam nog altijd open staat, is het nog altijd zinloos van al te stoken.
Ik ga dit nu zelf implementeren in Home Assistant met wat goedkope Zigbee contact-sensoren. Het verbaast me overigens hoe Tado hier zelf nog niet mee op de markt gekomen is.

Ivm die opwarming terwijl de gevraagde temperatuur nog op 18C stond. Enige waar ik aan kan denken is Vroege Start. Was er in je schema toevallig een hogere temperatuur wat later in je schema ? Ook van Vroege Start zijn de meesten niet tevreden en zetten het uit. In mijn geval begint Vroege Start meestal veeeel te vroeg, en heb ik bvb een schema voor de badkamer om om 6u op 23C te staan, zag ik in mijn grafieken dat hij om 4u al aan het stoken was en om 5u die temperatuur al bereikt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brimme
Thanks voor je antwoord,

Ik zie dat dit de enige knop is die zo vaak open raam detecteert terwijl dit nooit het geval is.
Is er dan iets mis met de knop? Knap gaf de eerste dagen ook al geen temperatuur en vochtigheid aan ( dit heeft zich zelf wel opgelost) heb nu maar open raam detectie uit gezet bij die knop maar dat is natuurlijk niet wat je wil. Heb geen vroege start ingesteld staan. I’d de kinder kamer en had tot 00:00 18c staan en daarna 16c voor de rest van de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Brimme schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:50:
Is er dan iets mis met de knop? Knap gaf de eerste dagen ook al geen temperatuur en vochtigheid aan ( dit heeft zich zelf wel opgelost) heb nu maar open raam detectie uit gezet bij die knop maar dat is natuurlijk niet wat je wil. Heb geen vroege start ingesteld staan. I’d de kinder kamer en had tot 00:00 18c staan en daarna 16c voor de rest van de nacht.
Je grafiek komt puur van de server kant, dus als die zegt om volle bak te verwarmen naar 18C terwijl het er al 19.3C is, dan ligt dat zeker niet aan de knop. Wat misschien wel kan, is dat Tado (server kant) in de war geraakt door de snelle temperatuursval, en door te stoken die val wil afremmen. Ik vermoed ook dat je kort erna al zal zien dat het stoken eindigt, maar de radiator geeft dan ook al volop zijn warmte af, waardoor de temperatuur blijft stijgen.
In theorie is Tado 'zelflerend' dus geleidelijk aan zou dat beter moeten gaan, maar velen vinden ook na lange tijd Tado nog veel te 'dom' op sommige punten.

Je kan natuulijk altijd eens 2 knoppen omwisselen, maar mij lijkt de kans zeer klein dat het aan de knop ligt (alhoewel dat niet aangeven van T en H de eerste dagen niet normaal lijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Je kunt open raam detectie per kamer uitzetten. Zo heb ik het in de badkamer bijvb uitstaan, te vaak verkeerde meldingen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-10 13:29
Hoe zit het zelflerende en slimme aspect van Tado in combinatie met de Airco V3+ controllers en een airco unit die zowel kan koelen als verwarmen in een ruimte?

Vanuit de Tado app kan ik een airco controller niet koppelen aan een van de kamers, waar de airco units hangen. Vanuit Homekit kan dat weer wel overigens, maar daar kijkt Tado in essentie volgens mij niet naar.

Dus, wat als het te koud is in een ruimte en er een warmtevraag ontstaat, zowel op basis van een schema of handmatig, zal Tado dan enkel de thermostartknop die in die kamer is opendraaien om zo te gaan verwarmen of zal Tado die vraag doorzetten naar de airco controller zodat de airco unit kan gaan verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-11-2024
We hebben een Tado thermostaat met bedrading in huis. Alles werkte perfect voor de verbouwing van afgelopen maanden. Tijdens de verbouwing zijn er 2 maanden geen stroom en cv ketel in huis geweest en inmiddels is de cv ketel ook verplaatst.

Nu krijg ik de tado thermostaat echter met geen mogelijkheid aan. Heb de batterijen al vervangen voor nieuwe (LR03) batterijen maar het werkt niet. De thermostaat licht ook niet op o.i.d. De oude thermostaat van Nefit terughangen heeft wel geholpen, die werkt gewoon prima en is modulerend aangesloten op de cv ketel. Aan de bedrading kan het dus niet liggen zou je zeggen.
Opnieuw het installatieplan doorlopen levert niks op omdat de thermostaat geen teken van leven geeft. Iemand ooit iets gelijkwaardigs meegemaakt of ideeën hoe dit op te lossen? Tado helpdesk blijft vragen om foto's van de aansluitingen en oude thermostaat etc terwijl ik zeker weet dat het daar niet aan ligt, eerder werkte het ook prima namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft niks met bedrading wel/niet aangesloten te maken. Als je de thermostaat loshaalt uit zijn montageframe start ie ook op. Dus test hem los in de hand op de bank. Dat is wat comfortabeler. :)

Het enige wat ik kan bedenken is the obvious: zit er geen corrosie op de contacten (schoonmaken met wattenstaafje en alcohol kan iig geen kwaad) en heb je de polariteit van de batterijen wel goed zitten (wellicht andersom dan je zou denken, ik had dat ook ;)). Dan zou je na vervangen van de batterijen de knop lang ingedrukt moeten houden en Hi! beeld krijgen te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 03-01-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-09 08:01
Is het ook niet toevallig dat de CV eraf is gehaald met de thermostaat nog aangesloten en sluiting is geweest? Ik gooi maar een duit in het zakje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-10 11:07

Amiet01

Master_A

@tado - Om nog even terug te komen op mijn vloerverwarming met meerdere vloerverwarming zones vraag:
  • Elke zone (bijv slaapkamer 1, slaapkamer 2 en woonkamer) moet zijn eigen Slimme Thermostaat hebben welke elk apart bedraad op zijn eigen zonekleppen wordt aangesloten. Middels extensiekit wordt de ketel bij warmtevraag draadloos aangestuurd.
  • Er bestaat blijkbaar ook een optie om ipv een zoneklep meerdere thermostaatknoppen te plaatsen op de verdeler?
Klopt dit hierboven, en welke van deze opties zou het beste/makkelijkste zijn bij complete verbouwing van een woning? Ik vraag dit nu voornamelijk, omdat ik een hele set van Tado radiatorknoppen tijdens Black Friday heb gekocht, en nu moet bepalen of ze nou wel of niet terug gaan...

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-10 17:22
@tado - Wij hebben een oud huis stevig verbouwd en hebben nu op de begane en eerste verdieping vloerverwarming liggen. Dat betekent twee verdelers en nergens bedrade thermostaten. Op zolder heb ik op de CV een simpele bedrade thermostaat aangesloten, en "de boel werkt". Echter, die thermostaat ligt natuurlijk op zolder dus die blijft vol stoken. Nu kijk ik of ik de boel netjes kan automatiseren met Tado. Naar mijn weten heb ik hiervoor een draadloze Tado set nodig zoals deze. De thermostaat hang ik dan in de woonkamer, en eventueel een tweede op de eerste verdieping.

Mijn grote vraag is echter hoe ik de verdeler vd vloerverwarming kan bedienen met Tado. Hieronder een foto van één van die twee verdelers. Volgens mij kan ik niet zomaar die witte knop links onder vervangen met een Tado radiator-knop. Hebben jullie hier een oplossing voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSxZFveImTwMIAfSWhIYYhMmTjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOXhxQZzf1SNPdfZKhgf9NI4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:25
MitchellHearth schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:42:
[...]

Dat heb ik ook wel eens gehoord. Ik heb hem vooralsnog gemoduleerd aangesloten (OpenTherm). Tado raadt af om aan/uit te doen omdat je dan alle 'slimmigheid' verliest. Echter, volgens mij moet die slimmigheid niet door Tado geregeld worden maar door de Elga (bijvoorbeeld door het volgen van een stooklijn).

Ik ben nog wel van plan eens hiermee te experimenteren en te kijken of dit nog wat winst oplevert.
Voor iedereen met een Remeha Elga Ace warmtepomp en dat wil gaan gebruiken met een Tado thermostaat. Hierbij wat bevindingen:

- Tado aangesluiten via OpenTherm is de minst mooie manier. Waarom? Veel instellingen in de Elga Ace worden dan genegeerd. In principe maak je de Tado kapitein van het schip (en bepaalt Tado de aanvoertemperatuur etc). Stooklijn wordt bijvoorbeeld genegeerd dus soms was het te warm in huis en soms wou het maar niet opwarmen.
- Tado aangesloten via Aan/Uit (Relais) werkt al een stuk beter. In de Elga Ace kan ik dan een stooklijn instellen en bijvoorbeeld Weersafhankelijk stoken.
- Onlangs heb ik een Remeha eTwist thermostaat gekocht. Alhoewel het vergeleken met Tado echt geen fantastisch ding is, werkt het wel erg mooi samen met de Elga Ace. Stooklijn etc kan ik in de app gewoon aanpassen en de warmtepomp is de kapitein geworden :9

Dus wil je Tado echt blijven houden: sluit hem via Aan/Uit (relais) aan op je Elga Ace warmtepomp. En anders een eTwist kopen :) Wel jammer want ik vind Tado verder echt top! Ik heb nog wel boven een aantal radiatorknoppen van Tado.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thaan
  • Laatst online: 20:22
Valderrama schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:54:
Hoe zit het zelflerende en slimme aspect van Tado in combinatie met de Airco V3+ controllers en een airco unit die zowel kan koelen als verwarmen in een ruimte?

Vanuit de Tado app kan ik een airco controller niet koppelen aan een van de kamers, waar de airco units hangen. Vanuit Homekit kan dat weer wel overigens, maar daar kijkt Tado in essentie volgens mij niet naar.

Dus, wat als het te koud is in een ruimte en er een warmtevraag ontstaat, zowel op basis van een schema of handmatig, zal Tado dan enkel de thermostartknop die in die kamer is opendraaien om zo te gaan verwarmen of zal Tado die vraag doorzetten naar de airco controller zodat de airco unit kan gaan verwarmen?
Er is in mijn ogen, niks slim of zelflerende aan Tado.

Ik heb in de slaapkamer zowel een Tado radiatorknop als een Tado Airco V3+ controller.
Het klopt dat dit als gescheiden ruimtes wordt gezien, die valt ook niet te combineren.
Homekit staat inderdaad volledig los van Tado zelf, daar doet Tado niets mee ookal maak je er in Homekit 1 kamer van.

Warmte vragen in slaapkamer (radiatorknop) heeft dus 0,0 invloed op de airco.
Je zult dan handmatig de airco tile moeten gebruiken in de Tado app om warmte vanuit de airco te laten komen, ipv de radiator.

Het is een prima systeem, maar slim of zelflerend is het in mijn optiek toch echt niet.

Paar kleine punten over de Airco V3+ unit:
- De Tado stuurt commando's zoals de afstandsbediening dat zou doen, dus je kunt niet vervolgens de afstandsbediening gebruiken om iets te veranderen, want de afstandsbediening stuurt dan een volledig nieuw programma (stel dat je 22C had ingesteld met Tado en je afstandsbediening heeft voor het laatst 25C ingesteld, dan stel je hem dus opnieuw op 25C in als je met de afstandsbediening alleen de verlichting uit wilt doen)
- De Tado heeft alleen de basis commando's (temperatuur, fan speed, Heat/Dry/Cool/Fan) maar geen uitgebreidere programma's (Eco, quiet, licht uit, Turbo etc. etc.) en dat is wel een gemis.
- Het werkt totaal apart van de rest van de verwarming
- Enige pluspunt in mijn optiek is dat ik het via de Tado app kan gebruiken, en de airco dus op afstand aan kan zetten. Verder vind ik het een redelijk waardeloos product die Airco V3+ voor het geld dat het gekost heeft en de beperkte functies.

[ Voor 24% gewijzigd door thaan op 04-01-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:25
tado schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:44:
[...]

We zijn gewoon geschikt met de Techneco Elga (Ookwel Remeha Ace) hybride warmtepomp:
https://cdn.brandfolder.i...lity_Guide_-_NL_-_V21.pdf
Is Thermostaat versie 2 ook compatible met de Elga Ace? Ik heb een offerte opgevraagd maar ze willen perse dat ik een e-twist erbij neem (maar wil de tado behouden).
Remeha zelf adviseert om met het gebruik van een hybride installatie een E-Twist thermostaat te gebuiken. Deze kan de installatie namelijk als enige modulerend bedienen, andere thermostaten werken op het ouderwetse aan/uit regeling.

[ Voor 20% gewijzigd door m3gA op 04-01-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m3gA schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:56:
[...]

Is Thermostaat versie 2 ook compatible met de Elga Ace? Ik heb een offerte opgevraagd maar ze willen perse dat ik een e-twist erbij neem (maar wil de tado behouden).

[...]
Ja, onze thermostaat is zelfs door Techneco in Delft getest en goed bevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kramer65 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:01:
@tado - Wij hebben een oud huis stevig verbouwd en hebben nu op de begane en eerste verdieping vloerverwarming liggen. Dat betekent twee verdelers en nergens bedrade thermostaten. Op zolder heb ik op de CV een simpele bedrade thermostaat aangesloten, en "de boel werkt". Echter, die thermostaat ligt natuurlijk op zolder dus die blijft vol stoken. Nu kijk ik of ik de boel netjes kan automatiseren met Tado. Naar mijn weten heb ik hiervoor een draadloze Tado set nodig zoals deze. De thermostaat hang ik dan in de woonkamer, en eventueel een tweede op de eerste verdieping.

Mijn grote vraag is echter hoe ik de verdeler vd vloerverwarming kan bedienen met Tado. Hieronder een foto van één van die twee verdelers. Volgens mij kan ik niet zomaar die witte knop links onder vervangen met een Tado radiator-knop. Hebben jullie hier een oplossing voor?

[Afbeelding]
De verdelers moeten bedraad worden aangesloten (om precies te zijn, de zoneklep bij de verdelers) op een tado slimme thermostaat, zie hier:

https://www.tado.com/star...ing%20en%20radiatoren.pdf

en:
https://intercom.help/tad...alle%20gebruikte%20kamers

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amiet01 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:48:
@tado - Om nog even terug te komen op mijn vloerverwarming met meerdere vloerverwarming zones vraag:
  • Elke zone (bijv slaapkamer 1, slaapkamer 2 en woonkamer) moet zijn eigen Slimme Thermostaat hebben welke elk apart bedraad op zijn eigen zonekleppen wordt aangesloten. Middels extensiekit wordt de ketel bij warmtevraag draadloos aangestuurd.
  • Er bestaat blijkbaar ook een optie om ipv een zoneklep meerdere thermostaatknoppen te plaatsen op de verdeler?
Klopt dit hierboven, en welke van deze opties zou het beste/makkelijkste zijn bij complete verbouwing van een woning? Ik vraag dit nu voornamelijk, omdat ik een hele set van Tado radiatorknoppen tijdens Black Friday heb gekocht, en nu moet bepalen of ze nou wel of niet terug gaan...
Zie mijn reactie hierboven.

Wij raden niet aan om slimme knoppen op vloerverdelers te plaatsen, u heeft dan kans op RF problemen, en de knoppen zijn niet voor vloerverwarming gedacht dus dat kan problemen opleveren.

U kunt het natuurlijk doen op eigen risico. Maar let op, op een vloerverdeler zit altijd een knop om de WATER temperatuur te meten, die kan nooit vervangen worden door een tado knop want anders heeft u kans dat er 80 graden water door de vloer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
tado schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:05:
[...]

Ja, onze thermostaat is zelfs door Techneco in Delft getest en goed bevonden.
Dankje. Maar ik had voor de zekerheid ook jullie support gemaild en daar krijg ik dit antwoord:
Beste Rick,

Helaas is tado° niet compatibel me de Elga.

Testen in het veld hebben aangetoond dat commando's behalve setpoint worden genegeerd voor Opentherm.

We raden het niet aan om in plaats daarvan verbinding te maken via relais, omdat u dan functionaliteiten als moduleren en warm water controle verliest.

Indien u nog vragen heeft hoor ik het graag.

Ik wens u nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,
Morena
Wat klopt nu? het is een forse investering dus ik wil het wel zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
m3gA schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Dankje. Maar ik had voor de zekerheid ook jullie support gemaild en daar krijg ik dit antwoord:

[...]

Lees eens mijn post, paar uurtjes geleden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
tado schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:06:
[...]

De verdelers moeten bedraad worden aangesloten (om precies te zijn, de zoneklep bij de verdelers) op een tado slimme thermostaat, zie hier:

en:
Even voor mijn begrip. Bedoel je dat jullie van tado zonekleppen hebben die bedraad zijn aangesloten aan de stroom (dus zonder batterijen)? Of bedoel je dat ik zonekleppen moet kopen van een ander merk en die met een draad moet aansluiten aan de tado thermostaat in de woonkamer? Of bedoel je nóg iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:18
Twixie schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:29:
Voor geo-fencing op basis van meerdere gebruikers, is het eigenlijk de bedoeling dat elke Tado gebruiker zijn eigen userid heeft ? Of log je op elk toestel met eenzelfde Tado account in?

Ik probeer de Tado home en away statussen ook te gebruiken in Home Assistant voor Presence Detection. In de documentatie die ik hierover vind, is het de bedoeling van 1 device_tracker met platform=tado te definiëren waarna je automatisch een device tracker krijgt voor elk toestel dat Tado ook gebruikt voor locatie. Echter, in mijn geval heeft mijn echtgenote haar eigen Tado account, en het is in HA blijkbaar onmogelijk om tracking te doen met meerdere Tado accounts. Ik ben echter al jaren Tado gebruiker en weet dus niet meer waarom ik voor mijn vrouw een afzonderlijke account aangemaakt heb (of wat het nadeel zou zijn, mocht ik op haar iPhone app inloggen met mijn userid ipv de hare).
Ik krijg met 2 accounts (beide Android gebruikers) ook gewoon netjes 2 device_tracker entities.
Afbeeldingslocatie: https://nimbus-screenshots.s3.amazonaws.com/s/c70aa53e5b465d65c6058c7ef8c79c05.png

We hebben beide een eigen account ingelogd op de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
markisoke schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:52:
[...]
Ik krijg met 2 accounts (beide Android gebruikers) ook gewoon netjes 2 device_tracker entities.
We hebben beide een eigen account ingelogd op de app.
Thanks, maar dus in HA dan 1 enkele device tracker integratie geconfigureerd ?
Ik heb ook eens zelf de API opgeroepen en krijg ook daar maar mijn eigen devices te zien.
https://my.tado.com/api/v...ILADRES&password=PASSWORD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:18
Twixie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:56:
[...]

Thanks, maar dus in HA dan 1 enkele device tracker integratie geconfigureerd ?
Ik heb ook eens zelf de API opgeroepen en krijg ook daar maar mijn eigen devices te zien.
https://my.tado.com/api/v...ILADRES&password=PASSWORD
Klopt inderdaad, gebruikersnaam, wachtwoord en home id waren genoeg om beide telefoons te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
MitchellHearth schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:34:
[...]

Lees eens mijn post, paar uurtjes geleden ;)
Dankje. Maar wilde graag een officiele uitspraak gezien alle tegenstrijdige verhalen. Las ook over iemand die veel problemen had. Merk je verschil met verbruik met de etwist tov de tado?

[ Voor 6% gewijzigd door m3gA op 04-01-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-10 11:07

Amiet01

Master_A

tado schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:06:
[...]

en:
Betekent dit nu dat ik voor elke aparte zone, én een aparte verdeler, én een aparte zoneklep nodig heb? Of kan ik meerdere zonekleppen op een verdeler plaatsen?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
m3gA schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Dankje. Maar wilde graag een officiele uitspraak gezien alle tegenstrijdige verhalen. Las ook over iemand die veel problemen had. Merk je verschil met verbruik met de etwist tov de tado?
Tado zei tegen mij dat het wel gewoon werkt. En dat klopt ook wel, alleen werkt het niet optimaal. Je wil dat de Elga de slimmigheid doet, niet Tado.

Ik kan het nog niet onderbouwen maar omdat met de eTwist hij zich beter aan de stooklijn houdt merk ik het ook in verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
For what it's worth, ik heb ook een Remeha eTwist gehad op mijn Remeha Avanta ketel en die had ook mooier stookgedrag dan Tado: geen overshoot, mooi geleidelijk de doeltemp bereiken. Precies zoals de "domme" iSense klokthermostaat daarvoor.

Het schema was ook dikke d:)b omdat je temperaturen per activiteit (slapen, tv kijken, eten, verzin het maar) kon definiëren en deze in het schema plakken.
Bovendien, dankzij dit concept: temperatuur van een activiteit naar keuze wijzigen en in al je schema's werd de temp van overeenkomende activiteit gewijzigd. Dikke prima. (y)
Dag, dagdeel etc kopiëren? Meerdere schema's en kopiëren tussen schema's? Geen enkel probleem. (y)

Uiteindelijk wogen de andere voordelen van Tado voor mij op tegen de nadelen, maar als single room thermostaat met phone app is de eTwist uitstekend.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 04-01-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brimme
Op hoeveel graden hebben jullie de thermostaat nachts staan?

Ik had afgelopen nacht een probleem dat de ketel zomaar aansloeg en ging verwarmen. Ik kan geen knop of thermostaat vinden die om warmte vroeg. Toch irritant want wij worden wakker van dit geluid.
Ik heb daarna alles op uitschakelen gezet maar toch ging hij weer verwarmen… wat kan er aan de hand zijn? Ik had dit met mijn oude lyric thermostaat nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
m3gA schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:14:
[...]

[...]

Beide antwoorden kloppen.

Als u alleen gebruik maakt van de tado thermostaat, en geen verdere zones heeft met tado (slimme radiatorknoppen) dan kan het aangesloten worden via OpenTHerm.

Als u ook slimme radiatorknoppen gebruikt kunt u alleen gebruik maken van relais sturing, wat niet optimaal is.

Achtergrondinformatie:

De Elga neemt alleen de ingestelde en gemeten temperatuur van het OpenTherm protocol en doet dan zijn eigen sturing.
Dit werkt prima als er alleen een tado thermostaat is, want dan zal die kamer goed geregeld worden.
Zodra er ook slimme radiatorknoppen zijn, dan zullen die warmtevraag sturen naar de tado thermostaat. Die warmtevraag gaat normaal gezien via het OpenTherm protocol naar de ketel. Maar omdat de Elga niet naar warmtevraag kijkt, en de ingestelde temperatuur op de tado thermostaat niet verhoogd zal worden bij een vraag van een andere radiatorknop, zal de warmtevraag niet aankomen bij de Elga.

[ Voor 34% gewijzigd door tado op 05-01-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kramer65 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:51:
[...]

Even voor mijn begrip. Bedoel je dat jullie van tado zonekleppen hebben die bedraad zijn aangesloten aan de stroom (dus zonder batterijen)? Of bedoel je dat ik zonekleppen moet kopen van een ander merk en die met een draad moet aansluiten aan de tado thermostaat in de woonkamer? Of bedoel je nóg iets anders?
Wij verkopen geen zonekleppen.
Dus ander merk bedraad aan de "tado bedrade slimme thermostaat"

Dat kan zowel laagvoltage als 230v zijn.
Zowel NO als NC kleppen werken met tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appioh
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-03 13:27
Ik heb zelf al jaren een Techneco Elga met een Honeywell thermostaat.
Deze combinatie werkt op zich prima alleen wil ik nu het systeem in meerdere kamers apart kunnen regelen.
Volgens de TADO handleiding was deze thermostaat hiervoor geschikt echter dit blijkt nu volgens TADO zelf toch niet goed te werken.

Ik ben wat verder gaan kijken en zag toen dat Plugwise een speciale thermostaat mer ELGA optie aanbied die er voor zorgt dat alles modulerend aangestuurd word bij warmte vraag uit een of meerdere kamers.

Nadeel is alleen dat dit systeem relatief kostbaar is en Plugwise op het ogenblik niet kan leveren door het chip tekort in de wereld.

Daarom mijn vraag wie er ervaring heeft met andere opentherm zone thermostaten die ook goed functioneren met een Techneco Elga.

Groet
Albert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brimme
Krijgen jullie wel een eens een reactie van @tado op mails? Heb al een aantal mails gestuurd met problemen die ik ondervind met Tado maar krijg steeds geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:04

Osxy

Holy crap on a cracker

Inmiddels paar weken configuratie draaien met 2 thermostaat kranen en de bedrade thermostaat voor de woonkamer (vloerverwarming waarvan de pomp via homeassistant word geschakeld op basis van warmtevraag data uit tado).

Vannacht helaas voor eerste keer dat meerdere devices geen verbinding hadden en we dus in koud huis wakker werden. Alles lijkt nu weer normaal te werken maar vreemd is het wel, internet was gewoon online en sterker nog 1 van de kranen heeft hele nacht gewoon verbinding gehouden.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Brimme schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:37:
Krijgen jullie wel een eens een reactie van @tado op mails? Heb al een aantal mails gestuurd met problemen die ik ondervind met Tado maar krijg steeds geen reactie.
Onze median reply time is nu 0.4 uur, dus over het algemeen zijn we vrij snel.

Maar complexere vragen kunnen langer duren. Misschien eens per chat proberen in plaats van email?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
tado schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:47:
[...]

Wij verkopen geen zonekleppen.
Dus ander merk bedraad aan de "tado bedrade slimme thermostaat"

Dat kan zowel laagvoltage als 230v zijn.
Zowel NO als NC kleppen werken met tado.
Ah ok. Wij hebben echter geen bedrading voor de thermostaat en daarom wil ik een draadloze tado thermostaat. Betekent dit dat ik een draad van zolder naar de woonkamer moet leggen om gebruik te maken van Tado met onze vloerverwarming? Ik nam toch aan dat dit tegenwoordig wel draadloos had gekund.. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

kramer65 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:08:
[...]

Ah ok. Wij hebben echter geen bedrading voor de thermostaat en daarom wil ik een draadloze tado thermostaat. Betekent dit dat ik een draad van zolder naar de woonkamer moet leggen om gebruik te maken van Tado met onze vloerverwarming? Ik nam toch aan dat dit tegenwoordig wel draadloos had gekund.. :'(
Hij kan draadloos met de ketelcommuniceren (tenminste, met de juiste bridge erbij) maar de zoneklep moet echt bedraad aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
tado schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:07:
[...]

Als u alleen gebruik maakt van de tado thermostaat, en geen verdere zones heeft met tado (slimme radiatorknoppen) dan kan het aangesloten worden via OpenTHerm.

Als u ook slimme radiatorknoppen gebruikt kunt u alleen gebruik maken van relais sturing, wat niet optimaal is.

Achtergrondinformatie:

De Elga neemt alleen de ingestelde en gemeten temperatuur van het OpenTherm protocol en doet dan zijn eigen sturing.
Dit werkt prima als er alleen een tado thermostaat is, want dan zal die kamer goed geregeld worden.
Zodra er ook slimme radiatorknoppen zijn, dan zullen die warmtevraag sturen naar de tado thermostaat. Die warmtevraag gaat normaal gezien via het OpenTherm protocol naar de ketel. Maar omdat de Elga niet naar warmtevraag kijkt, en de ingestelde temperatuur op de tado thermostaat niet verhoogd zal worden bij een vraag van een andere radiatorknop, zal de warmtevraag niet aankomen bij de Elga.
Dankje. Dat is me nu duidelijk. Dit lijkt me niet iets wat met een hardware of softwareupgrade aan jullie kant opgelost kan worden gok ik? Anders wacht ik wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Osxy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:10:
[...]

Hij kan draadloos met de ketelcommuniceren (tenminste, met de juiste bridge erbij) maar de zoneklep moet echt bedraad aangesloten.
Aha, dat helpt alweer. Ik begrijp echter nog steeds niet helemaal wat een zoneklep is (sorry, maar ben hier pas net mee bezig). Heb ik de zonekleppen in de foto hieronder goed aangegeven, of is het zoiets als dit dat nog vóór de verdeler toegevoegd moet worden? En waar moet die dan voor gezet worden?

Nog een andere vraag. Als ik nou maar één verdeler zou hebben, zou je het dan zonder zoneklep kunnen doen? Zet je dan gewoon de max temperatuur op de verdeler en regelt tado de rest dan via de (draadloze connectie met de CV-ketel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYYzxVV4c7F59mbizwDUS1M-9fc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PTp8ZULDbNgYDjyWFJwAkgwO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door kramer65 op 05-01-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

kramer65 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:44:
[...]

Aha, dat helpt alweer. Ik begrijp echter nog steeds niet helemaal wat een zoneklep is (sorry, maar ben hier pas net mee bezig). Heb ik de zonekleppen in de foto hieronder goed aangegeven, of is het zoiets als dit dat nog vóór de verdeler toegevoegd moet worden? En waar moet die dan voor gezet worden?

Nog een andere vraag. Als ik nou maar één verdeler zou hebben, zou je het dan zonder zoneklep kunnen doen? Zet je dan gewoon de max temperatuur op de verdeler en regelt tado de rest dan via de (draadloze connectie met de CV-ketel?

[Afbeelding]
Het is een component die je moet toevoegen. Op de foto is puur de verdeler zichtbaar.

Als je 1 verdeler had en geen andere radiatoren zou je het zonder zoneklep kunnen doen echter moet je dan wel een bypass plaatsen om te voorkomen dat je CV pomp kapot gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Osxy op 05-01-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m3gA schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:37:
[...]

Dankje. Dat is me nu duidelijk. Dit lijkt me niet iets wat met een hardware of softwareupgrade aan jullie kant opgelost kan worden gok ik? Anders wacht ik wel
Dit is echt een "eigenaardigheid" van de Techneco Elga, ik verwacht dat we dit gedrag nooit zullen aanpassen omdat dat op onze schaal gewoon geen zin heeft om die complexiteit toe te voegen voor een ketel die zo weinig in de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
tado schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:19:
[...]

Dit is echt een "eigenaardigheid" van de Techneco Elga, ik verwacht dat we dit gedrag nooit zullen aanpassen omdat dat op onze schaal gewoon geen zin heeft om die complexiteit toe te voegen voor een ketel die zo weinig in de markt is.
Zijn er hybride waterpompen op de markt die je wel zou aanraden met een tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:36
Ik heb de laatste tijd problemen met het niet bereikbaar zijn van de wireless receiver bij de ketel.
De internet bridge is wel zichtbaar in het devices menu, net als de draadloze thermostaat.

Maar het probleem is dus dat de schema's het niet doen. Dus ik kom thuis in een koud huis.

Nu is de grote grap, ik kom thuis, sta beneden terwijl ik erachter kom dat de connectie weer eens dood is, loop naar zolder om te kijken wat voor ledjes er branden en DAN doet ie het opeens wel.
Dacht nog, misschien is het gewoon een tijdelijk ding, maar dan had de verwarming al lang aan moeten staan en het aan het opwarmen geweest zijn.

@tado Klinkt dit bekend? If so, how do I solve it, if not, wat heb je nodig voor informatie om beter te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Titus schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:32:
Ik heb de laatste tijd problemen met het niet bereikbaar zijn van de wireless receiver bij de ketel.
De internet bridge is wel zichtbaar in het devices menu, net als de draadloze thermostaat.

Maar het probleem is dus dat de schema's het niet doen. Dus ik kom thuis in een koud huis.

Nu is de grote grap, ik kom thuis, sta beneden terwijl ik erachter kom dat de connectie weer eens dood is, loop naar zolder om te kijken wat voor ledjes er branden en DAN doet ie het opeens wel.
Dacht nog, misschien is het gewoon een tijdelijk ding, maar dan had de verwarming al lang aan moeten staan en het aan het opwarmen geweest zijn.

@tado Klinkt dit bekend? If so, how do I solve it, if not, wat heb je nodig voor informatie om beter te helpen?
Klinkt eerder als een RF probleem?

Verplaats eens uw tado bridge.
Ook een andere orientatie kan helpen (liggend, staand, op zijn kop, diagonaal etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

tado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:10:
[...]

Ook een andere orientatie kan helpen (liggend, staand, op zijn kop, diagonaal etc..)
Het zou echt heel fijn zijn om meerdere bridges te kunnen plaatsen of extenders. Heb zelf ook geregeld dat devices kort niet bereikbaar zijn, soms langer (afgelopen week bijna hele nacht, toen was hele huis dus flink afgekoeld en stonden we op in koud huis). En dit is zonder dat er iets gewijzigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-10 13:29
Sinds dat ik 2 AC controllers erbij heb gezet heb ik ook zo nu en dan tijdelijke disconnects van een thermostaatkraan en/of de AC controller op zolder.

Daarvoor had ik daar nooit last van en verloren de 5 thermostaatkranen nooit de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
Osxy schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:48:
[...]

Het zou echt heel fijn zijn om meerdere bridges te kunnen plaatsen of extenders. Heb zelf ook geregeld dat devices kort niet bereikbaar zijn, soms langer (afgelopen week bijna hele nacht, toen was hele huis dus flink afgekoeld en stonden we op in koud huis). En dit is zonder dat er iets gewijzigd is.
Ik heb ook echt het idee dat er iets veranderd is de laatste weken.
tado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:10:
[...]

Oriëntatie is omhoog, zoals de website aangeeft dat het beste zou zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Titus op 07-01-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBlokkertje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-10 15:32
tado schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:07:
[...]

Achtergrondinformatie:

Volgens mij klopt bovenstaande niet.

Ik heb sinds kort tado geïnstalleerd icm een techneco elga met op alle radiatoren een tado radiator knop. Alleen de vloerverwarming (bij verwarming) heeft er geen. De vloerverwarming en thermostaat (tado via opentherm) bevinden zich in de woonkamer.

De slaapkamers kunnen nu allemaal onafhankelijk van de woonkamer warmte vragen en dit gaat allemaal prima.

Mijn probleem is nu dat de vloerverwarming bij iedere warmtevraag ook warmte krijgt (want staat altijd open) en de woonkamer beter geïsoleerd is dan de slaapkamers waardoor deze heel warm is geworden. Er moet is mijn geval dus ook een knop op de vloerverwarming.

Maar tado werkt dus wel met de Techneco Elga icm multizone aansturing. Het stookgedrag moet ik nog verder analyseren. Wellicht is aan/uit beter maar dat is nu nog niet te zeggen omdat het nog maar twee dagen draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoodnocNL
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-01-2024
Gisteren samen met de loodgieter die de ketel heeft geplaatst een uurtje of 2 met onze nieuwe tado setup bezig geweest, toch een hier vragen of er een duidelijk aanwijsbaar probleem is:

setup:
Ketel: Nefit i9000
vertaalmodule om open therm naar nefit protocol te converteren in het oranje blokje
Tado draadloze ontvanger aangesloten op de vertaalmodule en in - en +
verdere tado geinstalleerd ( bridge en wireless thermostaat)
Op basis van de handleiding op D24 gezet ( ook D27 geprobeerd later)

Wat gebeurd er wel;
Als ik de temperatuur op 25 zet op de app slaat in principe alles aan; thermostaat, bridge en draadloze ontvanger.

Echter stuurt hij geen signaal naar de ketel. Ik heb Nefit gebeld en die geven aan dat ik e.e.a. juist heb geinstaleerd.
Wie kan hier een gooi doen naar de fout in de setup?
@tado zelf wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MoodnocNL schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:10:
Gisteren samen met de loodgieter die de ketel heeft geplaatst een uurtje of 2 met onze nieuwe tado setup bezig geweest, toch een hier vragen of er een duidelijk aanwijsbaar probleem is:

setup:
Ketel: Nefit i9000
vertaalmodule om open therm naar nefit protocol te converteren in het oranje blokje
Tado draadloze ontvanger aangesloten op de vertaalmodule en in - en +
verdere tado geinstalleerd ( bridge en wireless thermostaat)
Op basis van de handleiding op D24 gezet ( ook D27 geprobeerd later)

Wat gebeurd er wel;
Als ik de temperatuur op 25 zet op de app slaat in principe alles aan; thermostaat, bridge en draadloze ontvanger.

Echter stuurt hij geen signaal naar de ketel. Ik heb Nefit gebeld en die geven aan dat ik e.e.a. juist heb geinstaleerd.
Wie kan hier een gooi doen naar de fout in de setup?
@tado zelf wellicht?
Waarom een OpenTherm converter gebruiken maar tado dan niet op OpenTherm (D01) zetten?

Haal die converter er eens uit, en laat tado gewoon direct op de Nefit EMS communiceren? Ik verwacht dat het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CBlokkertje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:52:
[...]

Volgens mij klopt bovenstaande niet.

Ik heb sinds kort tado geïnstalleerd icm een techneco elga met op alle radiatoren een tado radiator knop. Alleen de vloerverwarming (bij verwarming) heeft er geen. De vloerverwarming en thermostaat (tado via opentherm) bevinden zich in de woonkamer.

De slaapkamers kunnen nu allemaal onafhankelijk van de woonkamer warmte vragen en dit gaat allemaal prima.

Mijn probleem is nu dat de vloerverwarming bij iedere warmtevraag ook warmte krijgt (want staat altijd open) en de woonkamer beter geïsoleerd is dan de slaapkamers waardoor deze heel warm is geworden. Er moet is mijn geval dus ook een knop op de vloerverwarming.

Maar tado werkt dus wel met de Techneco Elga icm multizone aansturing. Het stookgedrag moet ik nog verder analyseren. Wellicht is aan/uit beter maar dat is nu nog niet te zeggen omdat het nog maar twee dagen draait.
Interessant. Blijft dus een lastige materie.

Het zou zelf zo kunnen zijn dat er meerdere Techneco Elga's op de markt zijn met meerdere moederborden die anders reageren op een OpenTherm protocol.

Ik ben blij dat multi-zone bij u wel juist werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 21:15
Wie helpt me verder. Dit is een Herz knop. Ik krijg hem met geen mogelijkheid gedemonteerd. Online kan ik niets vinden maar wil hem vervangen voor een Tado knop. Linksom of rechtsom draaien, trekken. Niets werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-hnNfY4-PQvUaPWMASP5l9449o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGIoPCuPT8biDDIJAmsCo5sZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Boinkie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:46:
Wie helpt me verder. Dit is een Herz knop. Ik krijg hem met geen mogelijkheid gedemonteerd. Online kan ik niets vinden maar wil hem vervangen voor een Tado knop. Linksom of rechtsom draaien, trekken. Niets werkt.
Is dat zwart de radiator, want die heb ik nog nooit in zo'n kleur gezien ? Normaliter zit de thermostaatknop en achterliggend ventiel buiten de radiator. In jouw geval zie ik echter de buizen zonder meer de radiator binnengaan, en lijkt de knop een integraal deel van je radiator te zijn. Als het al mogelijk is de knop eraf te halen, zou het goed kunnen dat je niet zomaar een Tado knop in de plaats kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:44

GVR

Boinkie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:46:

[Afbeelding]
Die metalen ring eraf draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
GVR schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:17:
[...]

Die metalen ring eraf draaien?
Dan spuit het water eruit 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray_alcalde
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-03 08:21
Hoi allemaal.
Ik ben een huis aan het renoveren en er wordt een nieuwe vaillant ketel geïnstalleerd, samen met 2 nieuwe convectoren in de woonkamer en 5 radiatoren in de rest van de woning, plus ook een airco in de slaapkamer. De CV leidingen zijn ook allemaal vernieuwd

Ik heb nog een hele set van Tado liggen van mijn vorige woning (tado extension kit, thermostaat en een stuk of 8 radiatorknoppen).

Ik wil deze graag opnieuw installeren, maar ben een beetje twijfelachtig.

Dit om de volgende redenen:
Vaillant werkt met e-bus, en dit lijkt me blijkbaar niet 100% ondersteund (itt opentherm)
=> wat is jullie mening hierover? welke ervaringen hebben jullie?

Convectoren in de leefruimte die de setup wat bemoeilijken (al heb ik ergens gelezen dat hier een thermostaatknop op moet staan, en in slavemodus van de thermostaat moet staan, en dat dit dan wel zou werken) => kan er iemand dit bevestigen?

Ik moet er ook bij zeggen dat ik mijn vorige woning wat problemen had met Tado, maar dit lag eerder aan de setup van de installatie denk ik
(nieuwe vaillantketel maar oude CV buizen met soms een grote diameter en soms kleiner (1buissysteem).
Regelmatig maakte het systeem best wel veel herrie (stromingsgeluiden), ik vermoed omdat er teveel druk op het systeem zat (ook al heb ik achteraf een bypass laten installeren. Het geheel warmde ook heel traag op en de ketel sloeg vaak in "pendelmodus"

Kunnen jullie mijn twijfels wegnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boinkie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:25:
[...]

Nee die metalen ring moet eraf. Hij is niet rond zoals bij andere thermostaatknoppen, maar het is nog steeds de bevestigingsring. Wat jij bedoelt is de radiatorkraan met de bevestiging op de radiator en de buizen, nee die moet je niet losdraaien als je de radiator niet eerst leeg hebt laten lopen. :)

Edit zie ook hier:
https://www.klusidee.nl/F...v-thermostaatkraan.70506/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yvsGYpii9gz4SUQKrGHrQ41i-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z3QjhkQ2So0jWhfR3iSwAZDm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-09 09:39
Wij wonen in een flat en lopen nu steeds tegen het probleem aan dat de hobbykamer en dochters slaapkamer erg koud worden tijdens deze dagen. Nu dacht ik er aan om alle ruimtes van tado knoppen en radiator kranen te voorzien. Zodat we elke ruimte fe juiste temperatuur kunnen geven. De radiator knoppen meten zelf de temperatuur of beter een externe temp meter gebruiken om juiste temp in de kamers te krijgen? We gebruiken een cv met opentherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:51
sniperxnl schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:36:
Wij wonen in een flat en lopen nu steeds tegen het probleem aan dat de hobbykamer en dochters slaapkamer erg koud worden tijdens deze dagen. Nu dacht ik er aan om alle ruimtes van tado knoppen en radiator kranen te voorzien. Zodat we elke ruimte fe juiste temperatuur kunnen geven. De radiator knoppen meten zelf de temperatuur of beter een externe temp meter gebruiken om juiste temp in de kamers te krijgen? We gebruiken een cv met opentherm
Wij gebruiken hiervoor gewoon de knoppen. Heel accuraat is het niet, maar is dat erg? Desnoods zet je de verwarming een paar graden warmer dan gewenst, zo krijg je het in de kamer ook wel de gewenste temperatuur.

Wij halen zo de echte kou uit de kamer wat voor ons voldoende is.

Op de badkamer zetten we de verwarming zelfs op 25 als iemand in bad gaat én de knop is afgesteld met een afwijking van -5 graden (dus staat de knop feitelijk op 30 graden). Een handdoekenradiator met de knop aan de bovenkant geeft een geweldige afwijking :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999

amphora

Websites & Fotografie

Boinkie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:25:
[...]

nee hoor...

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:48
sniperxnl schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:36:
Als je overal Tado knoppen en een Tado thermostaat hebt, kun je inderdaad de temperatuur per kamer regelen. De losse temperatuursensor verbeterd de meting aanzienlijk, maar is geen vereiste voor de werking van het systeem. Als je knop ingebouwd/achter een gordijn (om wat voor reden dan ook) zit, dan is de losse sensor wel een goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
markisoke schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:00:
[...]
Klopt inderdaad, gebruikersnaam, wachtwoord en home id waren genoeg om beide telefoons te vinden.
Ik krijg dit dus niet werkend. Ik heb even een nieuw account aangemaakt voor mijn vrouw en haar uitgenodigd tot de woning. Maar opnieuw als ik de API call doe (https://my.tado.com/api/v...ILADRES&password=PASSWORD ) zie ik enkel mijn eigen telefoon en tablet. In mijn Tado app zie ik wel netjes ook haar telefoon.
Ik geef dus wel geen home-id op in Home Assistant omdat die toch optional is, en volgens mij enkel als je meerdere woningen gedefineerd hebt.
Krijg jij met die manuele API call alle devices terug in de json response ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-09 09:39
wvanommen schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:13:
[...]

Als je overal Tado knoppen en een Tado thermostaat hebt, kun je inderdaad de temperatuur per kamer regelen. De losse temperatuursensor verbeterd de meting aanzienlijk, maar is geen vereiste voor de werking van het systeem. Als je knop ingebouwd/achter een gordijn (om wat voor reden dan ook) zit, dan is de losse sensor wel een goed plan.
Wil dan bepaalde ruimtes voorzien van een externe temp sensor

Kamer Dochter
Hobby kamer

Totaal
8 knoppen
1 hoofd thermostaat voor cv
2 temp sensors

Ben benieuwd als dit te koppelen is aan home assistent. Dan kan ik het koppelen aan de raam sensors en aftermarket temp sensors gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
sniperxnl schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:41:
[...]
Ben benieuwd als dit te koppelen is aan home assistent. Dan kan ik het koppelen aan de raam sensors en aftermarket temp sensors gebruiken
Tado is integreerbaar in HA. Echter betwijfel ik of je met externe Temp sensoren een deftig werkend systeem kunt krijgen. Tado doet immers de aansturing van de verwarming op basis van je target temperatuur alsook de kennis die Tado heeft over verschilende temperatuursparameters (bvb hoe traag warmt het op, hoe warm is het buiten, etc). Je kan de temperatuur van een externe sensor niet feeden aan Tado, dus dan moet je ineens de warmtevraag zelf gaan implementeren in Home Assistant. Het verwarmen van de kamer moet je dan eigenlijk via een dirty hack doen waarbij je de verwarming uitzet of heel hoog, zodat je zeker bent dat er ofwel geen verwarming of wel verwarming is in de kamer ongeacht de temperatuur die Tado zelf meet. Wil je het slimmer door ook partiëel te verwarmen (Tado toont 3 verschillende warmte-intensiteiten) moet je dynamisch de gevraagde temperatuur aanpassen aan de hoeveelheid warmte die je wil. En wat met je slimme schema's, die moet je dan ook nog zelf gaan implementeren. Idem met geo-fencing.
Kortom, je gaat een hoop werk moeten steken in het overnemen van het gros van de functionaliteit van Tado, met een resultaat waarvan ik betwijfel of het even goed zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Toch loopt er water uit als ik de zilveren ring losdraai. Nog wat foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaC1dtn3QtHDCPGUmn-kPShNFqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncETPt66DSrSxhqK4jp28DEt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30XK8WViorq9QP3E9h36q9eo7UE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wq9Uys69jprswuqY4svD7cjf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Boinkie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan draait het binnendeel van de insert mee. Even aftappen eerst dan maar. Als je het zelf niet aandurft zou ik er een loodgieter bijhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBuilds
  • Laatst online: 17:57
@tado Staat ondersteuning voor PlusBus van Viessmann op de planning?
Indien ja, kan deze in de toekomst via een firmware update naar de bedrade thermostaat worden gestuurd?

Heb een hele set aangekocht, maar PlusBus op de Viessmann 222-W blijkt toch nog niet te werken.
Ik zal de verwarmingsinstallateur laten langskomen om de ketel in te stellen zodat hij constant verwarmingswater pompt van 's ochtends tot 's avonds en de temperatuur in de kamers dan te regelen via de radiatorkranen.

Of hebben jullie een beter idee als het communicatieprotocol van de ketel niet compatibel is met de Tado thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BBuilds schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:35:
@tado Staat ondersteuning voor PlusBus van Viessmann op de planning?
Indien ja, kan deze in de toekomst via een firmware update naar de bedrade thermostaat worden gestuurd?

Heb een hele set aangekocht, maar PlusBus op de Viessmann 222-W blijkt toch nog niet te werken.
Ik zal de verwarmingsinstallateur laten langskomen om de ketel in te stellen zodat hij constant verwarmingswater pompt van 's ochtends tot 's avonds en de temperatuur in de kamers dan te regelen via de radiatorkranen.

Of hebben jullie een beter idee als het communicatieprotocol van de ketel niet compatibel is met de Tado thermostaat?
Ik heb nog nooit van de PlusBus gehoord.
Maar we zijn als het goed is al geschikt met de Viessmann 222-W via de Viessmann KM BUS

Dan moet er wel een Vitotronic 200 ingebouwd zitten in de ketel zelf.

Misschien hebben we het over hetzelfde maar noemen we het anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBuilds
  • Laatst online: 17:57
tado schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Ik heb nog nooit van de PlusBus gehoord.
Maar we zijn als het goed is al geschikt met de Viessmann 222-W via de Viessmann KM BUS

Dan moet er wel een Vitotronic 200 ingebouwd zitten in de ketel zelf.

Misschien hebben we het over hetzelfde maar noemen we het anders?
Bedankt voor je reactie!
Wij hebben een Viessmann 222-W B2LF, en ook in de handleiding wordt er niet gesproken over KM-bus, enkel PlusBus. Als huidige thermostaat hebben we en Vitotrol 200-E (een PlusBus deelnemer)

Ik heb de Tado al proberen aansluiten in KM-bus mode, maar hier reageert de ketel niet op.
Volgens Viessmann is PlusBus de opvolger van KM-bus voor de nieuwe generatie ketels, en is PlusBus en KM-bus niet compatibel met elkaar.

Ik zal de verwarmingstechnieker vragen hoe hij zou aanraden het Tado systeem te installeren
maar ik vrees dat ik enkel met de radiatorkranen en een ketel die constant draait verder zal moeten. :/
Tenzij jullie een idee hebben hoe anders aan te sluiten? (Tado via een relais de circulatiepomp laten besturen oid?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BBuilds schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:59:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Wij hebben een Viessmann 222-W B2LF, en ook in de handleiding wordt er niet gesproken over KM-bus, enkel PlusBus. Als huidige thermostaat hebben we en Vitotrol 200-E (een PlusBus deelnemer)

Ik heb de Tado al proberen aansluiten in KM-bus mode, maar hier reageert de ketel niet op.
Volgens Viessmann is PlusBus de opvolger van KM-bus voor de nieuwe generatie ketels, en is PlusBus en KM-bus niet compatibel met elkaar.

Ik zal de verwarmingstechnieker vragen hoe hij zou aanraden het Tado systeem te installeren
maar ik vrees dat ik enkel met de radiatorkranen en een ketel die constant draait verder zal moeten. :/
Tenzij jullie een idee hebben hoe anders aan te sluiten? (Tado via een relais de circulatiepomp laten besturen oid?)
Interessante informatie. Ik zal het intern doorspelen.
Eventueel kijken of tado via Relais (aan/uit) kan.
Alterantief is om de ketel gewoon op "buitentemperatuur" te laten lopen, en dan de temperatuur per kamer met Slimme Radiatorknoppen te regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lars-maasdijk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:57
Boinkie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien is het een idee om de knop op de hoogste stand te draaien. hierdoor haal je spanning van het pennetje af die het ventiel open en dicht zet. Misschien kan dit helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boinkie
lars-maasdijk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Misschien is het een idee om de knop op de hoogste stand te draaien. hierdoor haal je spanning van het pennetje af die het ventiel open en dicht zet. Misschien kan dit helpen.
U verdient een oorkonde. Bedankt! Ging er nu zonder lekken af en de Tado zit erop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars-maasdijk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:57
Boinkie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:47:
[...]

U verdient een oorkonde. Bedankt! Ging er nu zonder lekken af en de Tado zit erop!
Erg fijn dat dit geholpen heeft. Ik ben zeker geen verwarming specialist maar toevallig bij mijn moeder dit weekend aan zo een knop zitten rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tZ79M2CFQ7ZL8SS4tb3NY7i_Us=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRbGvmgbcuvJQBV8M8I88Wsu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Nw7REqn8Ul7lFNIbALMnukM-Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JR1QHr6d5aLUmdPtEiOdMtnD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USjK2KhRoyrSJH0td6naPOL7_js=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dC9kBEc9eLmwlrmNGrOyRHVe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5c_kB67I5mgE2K7cL1rZV8NPfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJN5XHEzpF8e5XVuGXhZmsVI.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik bij deze radiatorventielen alleen het binnewerk vervangen voor thermostatische radiatorventielen of moet ik hierbij de complete radiatorventielen vervangen om deze bruikbaar te maken voor Tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de Tado thermostaat kraan gaat maximaal tot 25 graden maar met de offset kan je daar nog 9,9 graden bij doen dus maximaal 34,9 graden. is er een mogelijkheid om hogere temperaturen te krijgen?
Ik wil hem namelijk koppelen/hacken aan mijn zonneboiler, maar die staat al minimaal op 50 graden. dus schakelen gaat hem niet worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Xilion schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:41:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan ik bij deze radiatorventielen alleen het binnewerk vervangen voor thermostatische radiatorventielen of moet ik hierbij de complete radiatorventielen vervangen om deze bruikbaar te maken voor Tado?
SAR past een Comap thermostatisch binnenwerk in, de tweede zit alleen in het verlengde van de aanvoer en dat zal problemen geven met het meten van temperatuur ivm opstijgende warmte.
Als je in die ruimte ook een thermostaat hebt dan maakt het niet uit, maar anders kun je beter een verkeerd haaks kraantje of rechte kraan + bochtje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-10 17:43
Iemand enige aanraders voor wat voor thermostatische kraan ik kan gebruiken? Begreep dat huismerk gamma niet compatibel was met de knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:46
Koptelefoontje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:27:
[...]

SAR past een Comap thermostatisch binnenwerk in, de tweede zit alleen in het verlengde van de aanvoer en dat zal problemen geven met het meten van temperatuur ivm opstijgende warmte.
Als je in die ruimte ook een thermostaat hebt dan maakt het niet uit, maar anders kun je beter een verkeerd haaks kraantje of rechte kraan + bochtje kopen.
In sommige ruimtes wel, maar dat is niet voor alle radiatoren het geval.
Als ik je goed begrijp kan het dus wel, maar is het niet ideaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Majora schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:35:
Iemand enige aanraders voor wat voor thermostatische kraan ik kan gebruiken? Begreep dat huismerk gamma niet compatibel was met de knoppen.
Heimeier kranen zijn 22mm, dan hoef je geen verloop stukje te gebruiken voor de tado. Ziet er stuk netter uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Xilion schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:55:
[...]

In sommige ruimtes wel, maar dat is niet voor alle radiatoren het geval.
Als ik je goed begrijp kan het dus wel, maar is het niet ideaal?
Nou ik heb het niet geprobeerd maar zodra je verwarming aangaat zal de temperatuur omhoog springen en de knop weer dichtdraaien. Hou je hand er maar eens boven als hij aanstaat. Dat werkt niet.

Als er in de ruimte een ander tado device (thermostaat of een juist gemonteerde radiatorknop) wel juist kan meten dan maakt de positie van de knop niets uit.
Die van mijn vloerverwarming zit bijvoorbeeld in de gang in een kast, maar dat maakt niet uit want de thermostaat in de woonkamer meer de temp en stuurt de knop aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Majora schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:35:
Begreep dat huismerk gamma niet compatibel was met de knoppen.
Jawel hoor, de Tado radiatorknop past hier zonder adapter op. De Gamma kraan is gewoon M30x1,5 mm. Deze heb ik in de slaapkamer geplaatst:
https://www.gamma.nl/asso...ren-afsluitring/p/B582423

[ Voor 7% gewijzigd door BarremansNL op 11-01-2022 03:51 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 67 Laatste