Maar waarom koop je een komplete thermostaat kraan als je de thermostaat vervangt door een Tado? Beter deze Heimeier, is kwalitatief ook nog beter en iets goedkoper: https://www.cvkoopjes.nl/...t-1-2-recht-heimeier.htmlBarremansNL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 03:50:
[...]
Jawel hoor, de Tado radiatorknop past hier zonder adapter op. De Gamma kraan is gewoon M30x1,5 mm. Deze heb ik in de slaapkamer geplaatst:
https://www.gamma.nl/asso...ren-afsluitring/p/B582423
Helemaal mee eens! Deze kraan had ik tijdens de verbouwing vorig jaar gekocht voor de slaapkamer, voordat ik op Tado was overgestapt.BGFG schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:15:
Maar waarom koop je een komplete thermostaat kraan als je de thermostaat vervangt door een Tado?
Die bovenste, een SAR/COMAP kraan heb ik laatst nog vervangen. Ik had precies dezelfde niet-thermostatische kraan, en ik kon alleen het binnenwerk vervangen voor deze: https://www.installatieva...-afsluiter-binwerk-815555.Xilion schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan ik bij deze radiatorventielen alleen het binnewerk vervangen voor thermostatische radiatorventielen of moet ik hierbij de complete radiatorventielen vervangen om deze bruikbaar te maken voor Tado?
Wel het water uit het systeem halen, en je hebt uiteindelijk een adapter nodig voor de Tado knop, deze zit erbij geleverd, maar het ziet er helaas niet zo mooi uit en steekt ook een stuk uit. Maar goed, het kan dus vrij simpel! Van de 2e kraan weet ik het niet.
Die adapter is dan om van M28 naar M30 te gaan? Zoja, bestaat er dan geen binnenwerk welke al M30 is of past dat dan weer niet op het bestaande radiatorventiel?JnB007 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:57:
[...]
Die bovenste, een SAR/COMAP kraan heb ik laatst nog vervangen. Ik had precies dezelfde niet-thermostatische kraan, en ik kon alleen het binnenwerk vervangen voor deze: https://www.installatieva...-afsluiter-binwerk-815555.
Wel het water uit het systeem halen, en je hebt uiteindelijk een adapter nodig voor de Tado knop, deze zit erbij geleverd, maar het ziet er helaas niet zo mooi uit en steekt ook een stuk uit. Maar goed, het kan dus vrij simpel! Van de 2e kraan weet ik het niet.
Watbetreft de 2e kraan; is dat niet hetzelfde verhaal als de 1e?
Ik durf er echt niet meer over te zeggen, meer heb ik ook niet geprobeerd. Ik vroeg me dat ook al af, maar ergens had ik gelezen dat iemand het op deze manier gelukt was, en ik had niet zoveel zin om nog van alles te gaan experimenteren, dus daarom maar zo gedaan.Xilion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:26:
[...]
Die adapter is dan om van M28 naar M30 te gaan? Zoja, bestaat er dan geen binnenwerk welke al M30 is of past dat dan weer niet op het bestaande radiatorventiel?
Watbetreft de 2e kraan; is dat niet hetzelfde verhaal als de 1e?
2e kraan ziet er wel anders uit, maar als je zo'n binnenwerk koopt voor de 1e zou je natuurlijk kunnen proberen of het past. Verder heb ik er echt geen verstand van
Hallo
Ik zit vast bij de installatie van de tado draadloze ontvanger (via de app)
De app vraagt welke draadloze ontvanger ik wil vervangen, en als dat niet het geval is, welk ketel model ik heb.
Ik heb echter stadsverwarming met alleen een Honeywell VC8015 klep in te aanvoerleiding.
Weet iemand van jullie toevallig welke ketel ik kan selecteren voor het “simpel” aan uit schakelen van de Honeywell klep via het NO contact van de tado draadloze ontvanger?
Mijn dank is groot
**
Het is gelukt
niet via de app, maar met de handleiding voor professionals
De app vraagt welke draadloze ontvanger ik wil vervangen, en als dat niet het geval is, welk ketel model ik heb.
Ik heb echter stadsverwarming met alleen een Honeywell VC8015 klep in te aanvoerleiding.
Weet iemand van jullie toevallig welke ketel ik kan selecteren voor het “simpel” aan uit schakelen van de Honeywell klep via het NO contact van de tado draadloze ontvanger?
Mijn dank is groot
**
Het is gelukt
niet via de app, maar met de handleiding voor professionals
[ Voor 7% gewijzigd door peter_slee op 11-01-2022 19:12 ]
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij kun je een zoneklep alleen bedienen met een bedrade thermostaat….peter_slee schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:34:
Hallo
Mijn dank is groot
Ja, maar die past niet in jouw kraan: https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955Xilion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:26:
[...]
Die adapter is dan om van M28 naar M30 te gaan? Zoja, bestaat er dan geen binnenwerk welke al M30 is of past dat dan weer niet op het bestaande radiatorventiel?
Dan wordt het maar gewoon de complete kranen vervangen.BGFG schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:51:
[...]
Ja, maar die past niet in jouw kraan: https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955
De eerste weet je inmiddels. Kies voor een voorinstelbaar binnenwerk.Xilion schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan ik bij deze radiatorventielen alleen het binnewerk vervangen voor thermostatische radiatorventielen of moet ik hierbij de complete radiatorventielen vervangen om deze bruikbaar te maken voor Tado?
De tweede is een HERZ AS (1965 - 1978).
Due to the age of these valves, a conversion adapter is not provided. The installed valves are to be exchanged: Straight model: Swap against TS-90 with the longer tail piece 1 (see selection table) installed. Angle model: Exchange for TS-90 with the longer tail piece (see selection table) installed.
https://herzmediaserver.c...ngsbroschure_EN_V5web.pdf
Thanks voor de info, begrijp ik je goed dat ik niet simpelweg een andere radiatorkraan erop kan zetten maar specifieke hiervoor specifieke moet gebruiken (voor de tweede dan)?S0epkip schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:17:
[...]
De eerste weet je inmiddels. Kies voor een voorinstelbaar binnenwerk.
De tweede is een HERZ AS (1965 - 1978).
Due to the age of these valves, a conversion adapter is not provided. The installed valves are to be exchanged: Straight model: Swap against TS-90 with the longer tail piece 1 (see selection table) installed. Angle model: Exchange for TS-90 with the longer tail piece (see selection table) installed.
https://herzmediaserver.c...ngsbroschure_EN_V5web.pdf
Sowieso is voor een ruimte waar je regelmatig langere tijd verblijft een losse temperatuursensor echt aan te bevelen, ook zonder gordijn. Zijn geld absoluut waard.
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 11-01-2022 22:45 ]
Je hoeft geen specifieke te gebruiken hoor, Herz geeft daar aan welke makkelijk zou passen als vervanger, but could be any (in de juiste maat/uitvoering).Xilion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:10:
[...]
Thanks voor de info, begrijp ik je goed dat ik niet simpelweg een andere radiatorkraan erop kan zetten maar specifieke hiervoor specifieke moet gebruiken (voor de tweede dan)?
Ik heb mijn recente Viessmann ketel aangesloten via OpenTherm omdat plusbus inderdaad niet ondersteund wordt. Is dit voor jou ook geen optie?BBuilds schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:35:
@tado Staat ondersteuning voor PlusBus van Viessmann op de planning?
Indien ja, kan deze in de toekomst via een firmware update naar de bedrade thermostaat worden gestuurd?
Heb een hele set aangekocht, maar PlusBus op de Viessmann 222-W blijkt toch nog niet te werken.
Ik zal de verwarmingsinstallateur laten langskomen om de ketel in te stellen zodat hij constant verwarmingswater pompt van 's ochtends tot 's avonds en de temperatuur in de kamers dan te regelen via de radiatorkranen.
Of hebben jullie een beter idee als het communicatieprotocol van de ketel niet compatibel is met de Tado thermostaat?
Gisterochtend is mijn verwarming niet aangegaan vanwege een haperende internetverbinding. Dit is toch echt wel het meest zwakke punt van Tado en zou eigenlijk (in een nieuwe bridge?) écht opgelost moeten worden.
Bij andere thermostaten (Nefit Easy, Honeywell EvoHome, etc) draait de boel gewoon door zonder internet.
Bij andere thermostaten (Nefit Easy, Honeywell EvoHome, etc) draait de boel gewoon door zonder internet.
Huh? Ik zou zelfs verwachten dat zonder internet of zonder bridge/communicatie, de knoppen vasthouden aan het programma dat ik heb ingesteld. Zo werkte mijn oude eQ-3 Max systeem ook (absolute bagger, maar zonder internet werkte het tenminste wel).S0epkip schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:55:
Gisterochtend is mijn verwarming niet aangegaan vanwege een haperende internetverbinding. Dit is toch echt wel het meest zwakke punt van Tado en zou eigenlijk (in een nieuwe bridge?) écht opgelost moeten worden.
Edit: ik gebruik geen thermostaat (heb stadsverarming) alleen een extra temperatuursensor.
[ Voor 6% gewijzigd door SeatRider op 13-01-2022 09:44 ]
Nederlands is makkelijker als je denkt
Wat Tado zegt:S0epkip schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:55:
https://support.tado.com/...ioning-gebruiken-met-tado
Dus zoals ik het begrijp blijft dan de laatste bekende instelling van kracht. Dus in het geval van een schema zal hij het schema dan niet verder kunnen uitvoeren. Dit is inderdaad wel een slecht verhaal imho, hoe moelijk kan het zijn om jouw schema lokaal op te slaan in de thermostaat zodat deze ten allen tijden uitgevoerd wordt?
Het is dus wel zo dat je nog wel handmatig je verwarming kan bedienen vanaf de thermostaat zelf.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
BGFG schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:15:
[...]
Maar waarom koop je een komplete thermostaat kraan als je de thermostaat vervangt door een Tado? Beter deze Heimeier, is kwalitatief ook nog beter en iets goedkoper: https://www.cvkoopjes.nl/...t-1-2-recht-heimeier.html
:strip_exif()/f/image/wVFYjM5CVLKsY5RGjFhW3FtA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7DFVBK4N2AC5u0w24oJrf6Cd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil ook een Tado thermostaatkraan gaan gebruiken. Momenteel heb ik een kraan van Herz. Kan ik deze vervangen voor de Heimeier? Heb ik verder nog ander materiaal nodig voor mijn situatie, bijv.een knelset?
Ja dat is wel echt 1 van de zwakste punten van Tado. Is er bekend of de thermostaat überhaupt de hardware heeft om lokaal een schema op te slaan en uit te voeren? Want met de huidige uitvoering heb ik het idee dat het niet meer is dan een ontvanger en zender, die eigenlijk niets zelf doet.S0epkip schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:55:
Ik blijf bij Tado toch steeds een beetje een "net niet" gevoel hebben. Het idee is goed, maar de uitvoering heeft haken en ogen. Uiteraard had ik dat kunnen voorkomen door me beter in te lezen, maar ik twijfel of ik weer voor Tado had gekozen.
Waar zou je zelf dan voor kiezen als je nu een nieuwe keuze zou kunnen maken?nirgilis schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:38:
[...]
Ja dat is wel echt 1 van de zwakste punten van Tado. Is er bekend of de thermostaat überhaupt de hardware heeft om lokaal een schema op te slaan en uit te voeren? Want met de huidige uitvoering heb ik het idee dat het niet meer is dan een ontvanger en zender, die eigenlijk niets zelf doet.
Ik blijf bij Tado toch steeds een beetje een "net niet" gevoel hebben. Het idee is goed, maar de uitvoering heeft haken en ogen. Uiteraard had ik dat kunnen voorkomen door me beter in te lezen, maar ik twijfel of ik weer voor Tado had gekozen.
Mjah, dan wordt alleen de huiskamer warm. De slaapkamers (alle knoppen eigenlijk) hebben hier allemaal kinderbeveiliging ingesteld, dus instellen op de knoppen werkt bij mij niet....renzo4000 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:47:
Het is dus wel zo dat je nog wel handmatig je verwarming kan bedienen vanaf de thermostaat zelf.
Nu valt het internet hier nooit uit, althans, de laatste 5 jaar niet, maar stel, dan wordt het wel snel fris op de kinderkamer. Ach, overleeft ze vast met en extra dekentje
Desnoods even een hotspot aanmaken met je mobielrobkrekel schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:25:
[...]
Mjah, dan wordt alleen de huiskamer warm. De slaapkamers (alle knoppen eigenlijk) hebben hier allemaal kinderbeveiliging ingesteld, dus instellen op de knoppen werkt bij mij niet....
Nu valt het internet hier nooit uit, althans, de laatste 5 jaar niet, maar stel, dan wordt het wel snel fris op de kinderkamer. Ach, overleeft ze vast met en extra dekentje
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Het probleem is niet dat er geen WIFI meer is, want die blijft het wel doen op het moment dat de verbinding met de buitenwereld weg valt. Het probleem is dat de bridge geen verbinding met de buitenwereld heeft, en ik heb geen idee hoe ik de bridge in mijn gsm moet pluggen.
Maar zoals gezegd, dekentje extra, blokje meer in de kachel en het blijft wel te doen hoor.
Maar zoals gezegd, dekentje extra, blokje meer in de kachel en het blijft wel te doen hoor.
Goed punt. Dat weet ik eigenlijk niet. Eerlijk gezegd viel evohome voornamelijk af op basis van de spuuglelijke knoppen. Dat design had ik er nooit door gekregen bij mijn wederhelft.Xilion schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:16:
[...]
Waar zou je zelf dan voor kiezen als je nu een nieuwe keuze zou kunnen maken?
En ik wilde ook niet suggereren dat Tado niet goed is. Het functioneert in feite prima en mijn vriendin zou bijvoorbeeld geen negatief aspect kunnen noemen (zelfs de overshoot ziet ze als een plus, omdat die precies samenvalt met het ontbijt). Maar als Tweaker kijk je toch vooral naar de dingen die niet (goed) werken. En dingen die beter kunnen.
Heeft er iemand hier ervaring met het hangen van een tablet t.b.v. HA over de Tado thermostaat?
Zou graag een tablet ophangen voor o.a. de temperatuur, maar ook de bediening van de lichten e.d. en waar de thermostaat nu hangt is daar eigenlijk de perfecte locatie voor.
Zou graag een tablet ophangen voor o.a. de temperatuur, maar ook de bediening van de lichten e.d. en waar de thermostaat nu hangt is daar eigenlijk de perfecte locatie voor.
Je hebt gelijk, gaat inderdaad via de router met ethernet. Als je een beetje handig bent (en jouw router het ondersteunt) kan je een bridge maken tussen jouw telefoon hotspot en je router en heb je ook internet via je mobiel die je router dan weer oppakt en oa naar je bridge stuurt. Nogmaals gekkigheid want de kans dat internet vandaag de dag langere tijd offline is komt niet zo vaak meer voor.robkrekel schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:43:
Het probleem is niet dat er geen WIFI meer is, want die blijft het wel doen op het moment dat de verbinding met de buitenwereld weg valt. Het probleem is dat de bridge geen verbinding met de buitenwereld heeft, en ik heb geen idee hoe ik de bridge in mijn gsm moet pluggen.
Overigens heb ik een TPLINK TL-WR802N (mobiele wifi/ethernet router) die ik ooit gekocht heb voor op vakantie. Dat werkt verrassend goed kan ik je zeggen. Vorig jaar zelfs even thuis gebruikt ivm onderhoud van Ziggo in de wijkkast. Konden we hier thuis gewoon door blijven werken met het bestaande netwerk middels mijn telefoon hotspot.
Maar goed ik ga een beetje offtopic hier
Of een iOS device in huis. Deze kan tado blijven bedienen, via de woning app, wanneer er geen internet is.robkrekel schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:43:
[ Voor 3% gewijzigd door chippie777 op 13-01-2022 13:04 ]
Of een nood programmaatje/flow maken in Homey..chippie777 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:04:
[...]
Of een iOS device in huis. Deze kan tado blijven bedienen, via de woning app, wanneer er geen internet is.
@chippie777 @zebsite die moeten toch ook via de Tado bridge connectie maken(die op zijn beurt een internetverbinding vereist)... het is toch niet zo dat je direct met de thermostaat verbind? Dus volgens mij gaat die vlieger in beide gevallen niet op.
[ Voor 10% gewijzigd door renzo4000 op 13-01-2022 13:34 ]
Het handmatig bedienen van Tado kan mbv de iOS Woning app (Homekit) direct via wifi. En desgewenst op basis van locatie van de telefoon de verwarming aan en uitzetten, dus alternatieve geofencing. Daar moet je wel wat voor inregelen mbv opdrachten volgens mij.
Uiteraard is er zolang er geen internetverbinding is verder geen sprake van de Tado specifieke slimme schema functionaliteit of geofencing, open raam detectie etc.
Uiteraard is er zolang er geen internetverbinding is verder geen sprake van de Tado specifieke slimme schema functionaliteit of geofencing, open raam detectie etc.
[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 13-01-2022 14:02 ]
Volgens mij kun je het tado systeem bedienen met de woning app in iOS zonder dat je internetverbinding hebt. Uiteraard moet je dan wel op hetzelfde wifi zitten als tado in zo'n geval.renzo4000 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:34:
@chippie777 @zebsite die moeten toch ook via de Tado bridge connectie maken(die op zijn beurt een internetverbinding vereist)... het is toch niet zo dat je direct met de thermostaat verbind? Dus volgens mij gaat die vlieger in beide gevallen niet op.
Ik heb zelf stadsverwarming zonder central thermostaat maar elke radiator z'n eigen thermostaat kraan. Deze kan ik gewoon bedienen in de Woning app van iOS. Daarnaast heb ik een tado temperatuur sensor in mijn woonkamer welke de temperatuur meet ipv de twee tado thermostaatkranen. Deze sensor zie ik in de woning app ook en daar kan ik voor de woonkamer een temperatuur instellen.
Dus je kan het tado systeem gewoon bedienen zonder internet verbinding in zo'n geval maar zoals hierboven al wordt aangegeven werken de schema's van tado dan niet.
[ Voor 8% gewijzigd door chippie777 op 13-01-2022 13:57 ]
Even een succesverhaal voor die genen die twijfelen:
In een maand 217€ aan gas kosten bespaard met Tado.
In een maand terugverdiend!
Dank allen voor de discussies in dit forum.
Voor de stijging van de gasprijs nooit bewust bezig geweest met onze verwarming en CV. Altijd steady op 19/20 Graden in de woonkamer. En wanneer het moest ook op kantoor/badkamer/zolder. Kost dan ongeveer €200 per jar gemiddeld per maand. Dat vonden we normaal en accepteerde wij.
Wij hebben een Tado thermostaat in de woonkamer en slimmer radiatorknoppen in de badkamer, kantoor en op zolder. Schema’s aangemaakt en slim de temperatuur inregelen op kantoor/zolder alleen waneer het moet. En dan op 18 ipv 20 wat prima te doen is met een warm vest. Helaas nog geen slimme thermostaten in de woonkamer, dus als de zolder warm wordt, gaat er ook warmte verloren in de woonkamer.
Hiermee 150m3 bespaard in een maand!
Er valt ook nog wel meer te besparen hoop ik met een modulerende CV, maar die vervangen we pas als hij echt af is. Nu nog radiatorknoppen in de woonkamer. Dat wordt het volgende project. Is dat het waard? Lijkt me lastig process om die handmatige non-thermostaatknoppen te vervangen.
Voor de stijging van de gasprijs nooit bewust bezig geweest met onze verwarming en CV. Altijd steady op 19/20 Graden in de woonkamer. En wanneer het moest ook op kantoor/badkamer/zolder. Kost dan ongeveer €200 per jar gemiddeld per maand. Dat vonden we normaal en accepteerde wij.
Wij hebben een Tado thermostaat in de woonkamer en slimmer radiatorknoppen in de badkamer, kantoor en op zolder. Schema’s aangemaakt en slim de temperatuur inregelen op kantoor/zolder alleen waneer het moet. En dan op 18 ipv 20 wat prima te doen is met een warm vest. Helaas nog geen slimme thermostaten in de woonkamer, dus als de zolder warm wordt, gaat er ook warmte verloren in de woonkamer.
Er valt ook nog wel meer te besparen hoop ik met een modulerende CV, maar die vervangen we pas als hij echt af is. Nu nog radiatorknoppen in de woonkamer. Dat wordt het volgende project. Is dat het waard? Lijkt me lastig process om die handmatige non-thermostaatknoppen te vervangen.
Maar dat is dus niet helemaal een eerlijke vergelijking aangezien je nu sinds de TADO setup ook je warmte hebt verlaagd van 20 naar 18. Eerlijker vergelijk zou dan zijn als je een langere periode dezelfde temperatuur had aangehouden (en dat vest nog even in de kast had laten liggen) en dan te kijken wat je besparing is.Julianvvz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:03:
Uiteraard is dit waar. Maar dat zou een experiment zijn die mij geld zou kosten.renzo4000 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:07:
[...]
Maar dat is dus niet helemaal een eerlijke vergelijking aangezien je nu sinds de TADO setup ook je warmte hebt verlaagd van 20 naar 18. Eerlijker vergelijk zou dan zijn als je een langere periode dezelfde temperatuur had aangehouden (en dat vest nog even in de kast had laten liggen) en dan te kijken wat je besparing is.
Het is een stuk bewustwording wat het installeren en gebruiken van Tado je geeft. Meer data en informatie over bij welke temperatuur je nog comfortabel kan leven en werken. Finetunen van hoelaat hij aan moet. Alleen bepaalde kamers aan/uit. Het totaalplaatje is het waard. En ik hoop hiermee twijfelaars zoals ik zelf ook was te kunnen overtuigen om hiermee bezig te gaan.
@Julianvvz begrijpelijk dat je geen dief van je eigen portemonnee wil zijn, ik geef alleen aan dat jouw besparing niet geheel komt door de "slimmigheid" van de TADO setup maar mede door je eigen bewustwording dat je met een lagere temperatuur ook voldoende comfortabel kan leven.
Overigens zou ik 18 graden niet prettig vinden om in te werken (krijg ik koude handjes en voetjes van) dus bij mij moet het ergens tussen de 19.5 - 20.5 zijn op mijn werkplek (te warm is ook niet prettig werken om goed productief te zijn en te blijven).
Overigens zou ik 18 graden niet prettig vinden om in te werken (krijg ik koude handjes en voetjes van) dus bij mij moet het ergens tussen de 19.5 - 20.5 zijn op mijn werkplek (te warm is ook niet prettig werken om goed productief te zijn en te blijven).
Let wel dat de absolute temperatuur gemeten door de thermostaat lang niet alles zegt. In een tochtloos, droog huis met vloerverwarming voelt 18 graden compleet anders aan dan in een ouder huis met meer tocht, vochtiger lucht en geen warme vloer maar radiatoren aan de muur.
Om nog maar te zwijgen over de positie waar je je bevindt t.o.v. de thermostaat. Zit de thermostaat aan de binnenmuur en zit jij bij de glazen tuindeuren dan kan het daar heel anders voelen dan op de bank bij de radiator.
De kunst is als je temperaturen gaat vergelijken dus ook om de thermostaat zo goed mogelijk te positioneren en kalibreren (temperatuurcompensatie, als de ruimte al een tijd opgewarmd is op een stabiele temperatuur dan de representatieve oppervlakten nameten met een infraroodthermometer). Dat kan zo een halve of een hele graad schelen. Ga je niet vergelijken met anderen dan maakt de absolute temperatuur minder uit en gaat het om de temperatuur die nog acceptabel voelt, wat de waarde ook mag zijn volgens de thermostaat.
Om nog maar te zwijgen over de positie waar je je bevindt t.o.v. de thermostaat. Zit de thermostaat aan de binnenmuur en zit jij bij de glazen tuindeuren dan kan het daar heel anders voelen dan op de bank bij de radiator.
De kunst is als je temperaturen gaat vergelijken dus ook om de thermostaat zo goed mogelijk te positioneren en kalibreren (temperatuurcompensatie, als de ruimte al een tijd opgewarmd is op een stabiele temperatuur dan de representatieve oppervlakten nameten met een infraroodthermometer). Dat kan zo een halve of een hele graad schelen. Ga je niet vergelijken met anderen dan maakt de absolute temperatuur minder uit en gaat het om de temperatuur die nog acceptabel voelt, wat de waarde ook mag zijn volgens de thermostaat.
[ Voor 65% gewijzigd door Cap op 13-01-2022 16:13 ]
Spijtig genoeg heeft Viessmann ervoor gekozen om de ondersteuning voor KM-bus, eBus, OpenTherm, ..., in de laatste generatie Vitodens 2xx series te verwijderen.Gunirus schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:31:
[...]
Ik heb mijn recente Viessmann ketel aangesloten via OpenTherm omdat plusbus inderdaad niet ondersteund wordt. Is dit voor jou ook geen optie?
Het enige wat nog gaat is op stekker 96 een module plaatsen waarop je het aan/uit contact van de Tado kan aansluiten. Spijtig genoeg verlies je dan ook volledig de modulerende werking van de ketel, en de aanpassing van de temperatuur van het verwarmingswater op de buitentemperatuur.
In feite is het dan terug een ouderwetse ketel van voor het modulerende tijdperk
Woon je in een kasteel?Julianvvz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:03:
Klopt inderdaadBBuilds schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:55:
[...]
Spijtig genoeg heeft Viessmann ervoor gekozen om de ondersteuning voor KM-bus, eBus, OpenTherm, ..., in de laatste generatie Vitodens 2xx series te verwijderen.
Het enige wat nog gaat is op stekker 96 een module plaatsen waarop je het aan/uit contact van de Tado kan aansluiten. Spijtig genoeg verlies je dan ook volledig de modulerende werking van de ketel, en de aanpassing van de temperatuur van het verwarmingswater op de buitentemperatuur.
In feite is het dan terug een ouderwetse ketel van voor het modulerende tijdperk
Ik heb nog getwijfeld voor een 2xx, had er nooit aan gedacht dat een duurder model minder mogelijkheden zou hebben op dat gebied.
Zo. Bijna klaar met de volledige ombouw naar Tado. Ik zal mijn ervaringen met jullie delen, misschien heb je er wat aan. We hebben 8 thermostaat knoppen op bestaande radiatoren gemonteerd, 2 daarvan in de woonkamer en de rest in gang, badkamer en 4 slaapkamers. Op zich is dat ombouwen niet zo’n punt: in 4 gevallen kon ik simpel een thermostatisch ventiel in mijn Comap/Sar kranen monteren, dat stelt echt niks voor. Ik heb deze gebruikt daarvoor. https://www.warmteservice...955?origin=-tl001-11-170-. Alleen heb je dan wel altijd een adapter nodig. Dat staat iets minder mooi omdat de knop dan iets verder uitsteekt. Vreemd genoeg stond in de instructies van Tado dat ik pennetje van 18,5 mm moest gebruiken, maar dat paste voor geen meter. Wat ik ook probeerde, ik kreeg de kraan er niet fatsoenlijk op en hij schoot steeds weer los. Daarna nog eens goed gemeten en het pennetje van 17mm geprobeerd en dat was de oplossing. Gek dat dit anders in de handleiding staat, doe er je voordeel mee. In de overige 4 gevallen heb ik compleet nieuwe kranen gemonteerd, omdat de knop anders boven de leiding zou komen te zitten. Dat is wel meer werk, maar je hebt geen adapter nodig als je de juiste kranen kiest. Veel mooier. Ik heb deze gebruikt:https://www.cvkoopjes.nl/...uery=3710-02000&results=1
Dat resulteert dan hierin links is nieuwe kraan, rechts bestaande met adapter
In de woonkamer gebruik ik de thermostaat knoppen alleen als afsluiters, de draadloze thermostaat meet de temperatuur. Bij de ketel uiteraard de draadloze ontvanger gemonteerd. We gaan binnenkort verbouwen en dan komt in de uitbouw vloerverwarming met een zoneklep. Deze zal geschakeld worden met een bedrade Tado thermostaat. Ook komt er nog een l/l warmtepomp/airco. Dan hebben we alles voor elkaar. Tot nu toe tevreden, softwarematig vind ik de instantie prima geregeld; de instructies in de app leiden je prima door het proces heen.
Dat resulteert dan hierin links is nieuwe kraan, rechts bestaande met adapter
![]() | ![]() |
In de woonkamer gebruik ik de thermostaat knoppen alleen als afsluiters, de draadloze thermostaat meet de temperatuur. Bij de ketel uiteraard de draadloze ontvanger gemonteerd. We gaan binnenkort verbouwen en dan komt in de uitbouw vloerverwarming met een zoneklep. Deze zal geschakeld worden met een bedrade Tado thermostaat. Ook komt er nog een l/l warmtepomp/airco. Dan hebben we alles voor elkaar. Tot nu toe tevreden, softwarematig vind ik de instantie prima geregeld; de instructies in de app leiden je prima door het proces heen.
Kijk even in mijn post onder die van jou. Als de diameter van het schroefdraad 28 mm is, dan die ik heb gelinkt.sniperxnl schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:24:
[Afbeelding]
Weet iemand welk binnenwerk ik hiervoor moet aanschaffen om de Tado thermostaat te plaatsen?
BGFG schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:33:
[...]
Kijk even in mijn post onder die van jou. Als de diameter van het schroefdraad 28 mm is, dan die ik heb gelinkt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/R8K5lnmZS71aaGWANCbAQRGR.png?f=user_large)
Buitenste is 28mm, die maat bedoel je om het binnen werk te vervangen?
Yup. Dan heb je deze nodig https://www.warmteservice...955?origin=-tl001-11-170-sniperxnl schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:40:
[...]
[Afbeelding]
Buitenste is 28mm, die maat bedoel je om het binnen werk te vervangen?
Kan iemand mij helpen? Ik moet een Tado installeren in een woning met stadsverwarming. De huidige thermostaat is met 1 kabeltje aangesloten, lijkt zo’n temperaruurkabeltje te zijn die je ook bij vloerverwarming hebt. Kan iemand mij vertellen hoe ik de wireless receiver aan moet sluiten? Ik kan helemaal niets vinden op het internet…
[ Voor 36% gewijzigd door Dr Pro op 15-01-2022 13:15 ]
Ik denk niet dat je daar een Tado thermostaat kunt installeren, dit is gewoon een thermostaatknop zoals ik inderdaad ook op mijn vloerverwarming heb zitten. Het metalen draadje regelt hoever de kraan open/dicht gaat obv uitzetten/krimpen van het metaal.
Kater? Eerst water, de rest komt later
Daar was ik al bang voor… verdorie, dan maar retour.Haan schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:56:
Ik denk niet dat je daar een Tado thermostaat kunt installeren, dit is gewoon een thermostaatknop zoals ik inderdaad ook op mijn vloerverwarming heb zitten. Het metalen draadje regelt hoever de kraan open/dicht gaat obv uitzetten/krimpen van het metaal.
Ben ik de enige? Al de hele dag, bridge al gereset. (Naja even de stroom af gehad) niks werkte meer, maar het kwam door de extensiekit de stroom was eraf.
[ Voor 72% gewijzigd door g00gle op 15-01-2022 22:38 ]
Vraag: als ik en tado bestel, en ik wil de bedrade versie, sluit ik deze rechtsreeks aan op de ketel, Maw zit daar nog een bridge tussen zoals bij honeywell?
en hoe connnect ik buitenshuis zonder die bridge?
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
De bedrade thermostaat sluit je aan op de ketel, de internet bridge verbind draadloos met de thermostaat. Zonder bridge kan je niet verbinden, deze is erg cruciaal voor goede werking van Tado.merlin1201 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:42:
Vraag: als ik en tado bestel, en ik wil de bedrade versie, sluit ik deze rechtsreeks aan op de ketel, Maw zit daar nog een bridge tussen zoals bij honeywell?
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Ik wil ook een tado radiator knop in de aanvoer van de vloerverwarming plaatsen ( zoals ook kan met de evohome radiatorknop). Vraag is of de Tado radiatorknop ook als klep kan dienen dwz. Geheel aan of uit. Dus bij warmte vraag 100%open. Kan nl wel met honewell knop
[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 16-01-2022 17:37 ]
Volgens mij kan dat niet. Ze adviseren daar zonekleppen voor gekoppeld aan een bedrade thermostaat. Diverse personen in dit topic met ervaring daarmee en met alternatieve oplossingen zoals gebruiken van Philips Hue pluggen met daaraan de pomp.merlin1201 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:35:
Ik wil ook een tado radiator knop in de aanvoer van de vloerverwarming plaatsen ( zoals ook kan met de evohome radiatorknop). Vraag is of de Tado radiatorknop ook als klep kan dienen dwz. Geheel aan of uit. Dus bij warmte vraag 100%open. Kan nl wel met honewell knop
Toch nog even reageren: volgens de supportsite zijn alle knoppen V02 met een firmware versie hoger dan 70. Ik heb bv 93.1 nu, dus die zijn in elk geval V02 en kunnen met Eneloop 1900mAh.golles schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:30:
[...]
Hoe kan ik dat zien?
Ik zie wel dat 4 knoppen Firmware: 91.1 hebben en de andere 4 Firmware: 93.1
Die met de lagere versie klagen over de batterij, dus dat zou kunnen dat die niet VA02 zijn
Edit: volgens home assistant zijn ze allemaal VA02
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Hier op tweakers wel te vinden:merlin1201 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 07:48:
Inmiddels een begin gemaakt met de aanschaf van een tado systeem.
Ik heb nogal oude radiator knoppen van danfoss.
Hebben jullie enig idee hoe deze los gaan? Gewoon de waterpomptang gaat niet echt lekker
Oude danfoss thermostaat kranen vervangen voor Popp
Als het goed is, zit er een 'lipje met een klein rond gaatje' op die je naar voren kan halen, daarna is deze er wel af te draaien.
[ Voor 40% gewijzigd door renrom op 17-01-2022 09:15 ]
Dankje, alles zit hier nu ook op 93.1.page404 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:35:
[...]
Toch nog even reageren: volgens de supportsite zijn alle knoppen V02 met een firmware versie hoger dan 70. Ik heb bv 93.1 nu, dus die zijn in elk geval V02 en kunnen met Eneloop 1900mAh.
Ik ben wel terug gegaan naar gewone batterijen, werd er helemaal gek van.
Hier beginnen alle knoppen nu te melden dat de batterij vervangen moet worden. Ik probeer het eerst met eneloop 2450. Dat is niet volgens spec maar ik ga kijken of ze het doen. En een beetje normale gebruiksduur hebben.golles schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:18:
[...]
Dankje, alles zit hier nu ook op 93.1.
Ik ben wel terug gegaan naar gewone batterijen, werd er helemaal gek van.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Inbus boutje bovenin.merlin1201 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 07:48:
Inmiddels een begin gemaakt met de aanschaf van een tado systeem.
Ik heb nogal oude radiator knoppen van danfoss.
Hebben jullie enig idee hoe deze los gaan? Gewoon de waterpomptang gaat niet echt lekker [Afbeelding]
Oude danfoss thermostaat kranen vervangen voor Popp
https://www.klusidee.nl/F...ss-thermostaatknop.70794/
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 17-01-2022 11:05 ]
Hebben jullie enig idee of daar tado dan op past of moet ik alles vervangen?
Want dan kan ik me de moeite besparen om deze los te halen
losmaken is makkelijk, na paar keer oefenen heb die thermostaatkranen er in 10 seconden af. Kijk naar de linkjes eerder gedeeld.merlin1201 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:08:
[...]
Hebben jullie enig idee of daar tado dan op past of moet ik alles vervangen?
Want dan kan ik me de moeite besparen om deze los te halen
Tado knop gaat hierop passen met (meegeleverd) verloopje.
Hoi!
Ik ben recent verhuisd en heb de radiatorkranen (laten) vervangen voor thermostaatkranen met het idee hier een Tado systeem op te bouwen. Nu we er wonen en de tado kranen geïnstalleerd zijn loop ik tegen problemen in het verwarmingscircuit aan, welke we niet hadden toen alle thermostaatkranen gewoon 'open' stonden.
Helaas is het dus allemaal niet zo plug&play als bij aanschaf leek.
Beneden: Vloerverwarming + Tado thermostaat.
Boven: 3x radiator + Tado knop, 1x badkamerradiator.
Zolder: 1x radiator + Tado knop
Problemen waar ik tegenaan loop, welke mogelijk (of zeker weten) ook met CV-tuning te maken hebben:
- Op het moment dat de temperatuur bereikt is, sluiten de knoppen. Bij één radiator ontstaat dan een fluitend geluid in de thermostaatkraan.
- Soms schakelt de ketel in om de temperatuur met 0.2 graden te verhogen... de thermostaatknop gaat daarbij dan een heel klein beetje open waardoor er een kloppend geluid in de leiding ontstaat.
- Als ik (veel) warmte vraag, dan lijkt tado in samenspraak met de ketel alsnog te moduleren.
Stel ik wil van 18 naar 25 graden, dan gaat de CV eerst rustig het water verwarmen tot 40 graden. Pas een paar minuten later gaat hij vol gas naar 60 graden (wat de maximale watertemperatuur is).
- Als ik boven warmte vraag, verwarmt de vloerverwarming beneden automatisch mee (hiervoor moet ik een klep aanschaffen heb ik begrepen).
---------
Wat heb ik geprobeerd;
- Gespeeld met het debiet in de kranen. Van 8 naar 1 en terug. Dit verminderd wel het suizen, maar voorkomt niet het fluiten of kloppen.
- De CV pomp staat op 'auto' en moduleert dus zelf de snelheid. Heel vaak pompt hij maar op 15% en zelfs dat zou dan te veel druk zijn?
- De radiator (handdoekdroger) in de badkamer staat altijd open (geen thermostaatkraan).
- De radiator op zolder (kleine T10 radiator dichtbij de ketel) staat nu ook altijd open.
- Alle Tado knoppen afkoppelen. Dit lijkt het beste te werken om van de klachten af te komen.
- Alle Tado knoppen op de eerste etage samenvoegen tot 1 zone (Ik dacht, als ze allemaal gelijk open gaan, is de flow beter. Echter als ze allemaal gelijk dicht gaan, is de flow dus ook in 1x weg.....)
----------
Wat wil ik nog proberen:
De CV (Vaillant EcoTec plus) heeft een ingebouwde bypass. Daar wil ik de waarde nog eens van aanpassen om te kijken of het effect heeft.
Ik ben recent verhuisd en heb de radiatorkranen (laten) vervangen voor thermostaatkranen met het idee hier een Tado systeem op te bouwen. Nu we er wonen en de tado kranen geïnstalleerd zijn loop ik tegen problemen in het verwarmingscircuit aan, welke we niet hadden toen alle thermostaatkranen gewoon 'open' stonden.
Problemen waar ik tegenaan loop, welke mogelijk (of zeker weten) ook met CV-tuning te maken hebben:
- Op het moment dat de temperatuur bereikt is, sluiten de knoppen. Bij één radiator ontstaat dan een fluitend geluid in de thermostaatkraan.
- Soms schakelt de ketel in om de temperatuur met 0.2 graden te verhogen... de thermostaatknop gaat daarbij dan een heel klein beetje open waardoor er een kloppend geluid in de leiding ontstaat.
- Als ik (veel) warmte vraag, dan lijkt tado in samenspraak met de ketel alsnog te moduleren.
Stel ik wil van 18 naar 25 graden, dan gaat de CV eerst rustig het water verwarmen tot 40 graden. Pas een paar minuten later gaat hij vol gas naar 60 graden (wat de maximale watertemperatuur is).
- Als ik boven warmte vraag, verwarmt de vloerverwarming beneden automatisch mee (hiervoor moet ik een klep aanschaffen heb ik begrepen).
---------
Wat heb ik geprobeerd;
- Gespeeld met het debiet in de kranen. Van 8 naar 1 en terug. Dit verminderd wel het suizen, maar voorkomt niet het fluiten of kloppen.
- De CV pomp staat op 'auto' en moduleert dus zelf de snelheid. Heel vaak pompt hij maar op 15% en zelfs dat zou dan te veel druk zijn?
- De radiator (handdoekdroger) in de badkamer staat altijd open (geen thermostaatkraan).
- De radiator op zolder (kleine T10 radiator dichtbij de ketel) staat nu ook altijd open.
- Alle Tado knoppen afkoppelen. Dit lijkt het beste te werken om van de klachten af te komen.
- Alle Tado knoppen op de eerste etage samenvoegen tot 1 zone (Ik dacht, als ze allemaal gelijk open gaan, is de flow beter. Echter als ze allemaal gelijk dicht gaan, is de flow dus ook in 1x weg.....)
----------
Wat wil ik nog proberen:
De CV (Vaillant EcoTec plus) heeft een ingebouwde bypass. Daar wil ik de waarde nog eens van aanpassen om te kijken of het effect heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door Scarrrr op 17-01-2022 11:41 ]
Ik heb inmiddels al een flink deel hier door gelezen, maar moet nog wel ff doorlezen.
Nou lees ik dat het plaatsten van een tado radiator knop op de toevoer evt kan maar een mechanische klep beter is. Omdat de knop niet aan/uit is maar modulerend.
Maar wat ik me afvraag: ik heb zo’n auto stop op mijn pomp gezet zodat de pomp stop bij een ingestelde temperatuur. En heb de bypass bij de cv ( op zolder ).
Zou deze combinatie wel werken? dwz tado op de aanvoer plus die stop.
Zodra de tado begin met knijpen stopt de pomp. Moet dan wel de sweetspot zoeken qua temperatuur
Nou lees ik dat het plaatsten van een tado radiator knop op de toevoer evt kan maar een mechanische klep beter is. Omdat de knop niet aan/uit is maar modulerend.
Maar wat ik me afvraag: ik heb zo’n auto stop op mijn pomp gezet zodat de pomp stop bij een ingestelde temperatuur. En heb de bypass bij de cv ( op zolder ).
Zou deze combinatie wel werken? dwz tado op de aanvoer plus die stop.
Zodra de tado begin met knijpen stopt de pomp. Moet dan wel de sweetspot zoeken qua temperatuur
[ Voor 3% gewijzigd door merlin1201 op 17-01-2022 11:59 ]
Dat klinkt als een doorstromings probleem.Scarrrr schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:38:
Hoi!
---------
Wat heb ik geprobeerd;
----------
Wat wil ik nog proberen:
Heb je je CV goed ontlucht?
Hoe is de doorstroming in de twee radiatoren die altijd open staan? Worden de andere radiatoren ook wel warm? Als die niet ingeregeld zijn, zou je verwachten dat al het water door die twee radiatoren stroomt. Als ze wel ingeregeld zijn zouden ze heel erg geknepen kunnen zijn waardoor de weerstand te hoog wordt.
En heeft je vloerverwarming en bypass? Of zitten er ook nog radiatoren bij in de woonkamer?
De CV is ontlucht toen de kranen verwisseld werden en daarna toen de vloerverwarming er tussen kwam. Vervolgens heb ik zelf nog een aantal keer het ontluchtingsprogramma gedraaid en de radiatoren meerdere malen gecontroleerd op lucht. Ik ben van mening dat het meeste er ondertussen uit zou moeten zijn.nirgilis schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:22:
[...]
Dat klinkt als een doorstromings probleem.
Heb je je CV goed ontlucht?
Hoe is de doorstroming in de twee radiatoren die altijd open staan? Worden de andere radiatoren ook wel warm? Als die niet ingeregeld zijn, zou je verwachten dat al het water door die twee radiatoren stroomt. Als ze wel ingeregeld zijn zouden ze heel erg geknepen kunnen zijn waardoor de weerstand te hoog wordt.
En heeft je vloerverwarming en bypass? Of zitten er ook nog radiatoren bij in de woonkamer?
Alle radiatoren worden warm. Ik vind niet dat ze heel gelijkmatig warm worden, maar de kamers worden verwarmd.
De vloerverwarming is de hoofdverwarming in de woonkamer. Geen radiatoren. Deze heeft momenteel geen bypass (ik heb hier pas over gelezen toen ik problemen kreeg na installatie Tado) Ik begreep dat het open laten staan van een (bijv badkamer) radiator ook als bypass kan fungeren, plus mijn ketel heeft een eigen bypass systeem waarvan ik de instelling nog moet controleren.
Wat vreemd dat je vloerverwarming geen bypass heeft. Dit is praktisch standaard, omdat de "thermostaatkraan" (die de watertemperatuur meet) het hele circuit dicht kan zetten. Een radiator open hebben ook niet optimaal, omdat deze meestal een lagere weerstand heeft dan de vloerverwarming. Weet je ook zeker dat er geen zoneklep in je systeem zit?Scarrrr schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:28:
[...]
De CV is ontlucht toen de kranen verwisseld werden en daarna toen de vloerverwarming er tussen kwam. Vervolgens heb ik zelf nog een aantal keer het ontluchtingsprogramma gedraaid en de radiatoren meerdere malen gecontroleerd op lucht. Ik ben van mening dat het meeste er ondertussen uit zou moeten zijn.
Alle radiatoren worden warm. Ik vind niet dat ze heel gelijkmatig warm worden, maar de kamers worden verwarmd.
De vloerverwarming is de hoofdverwarming in de woonkamer. Geen radiatoren. Deze heeft momenteel geen bypass (ik heb hier pas over gelezen toen ik problemen kreeg na installatie Tado) Ik begreep dat het open laten staan van een (bijv badkamer) radiator ook als bypass kan fungeren, plus mijn ketel heeft een eigen bypass systeem waarvan ik de instelling nog moet controleren.
Wat is de druk in je systeem tijdens bedrijf als de problemen zit voor doen?
Volgens mij komt de druk niet boven de 2.2nirgilis schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:49:
[...]
Wat vreemd dat je vloerverwarming geen bypass heeft. Dit is praktisch standaard, omdat de "thermostaatkraan" (die de watertemperatuur meet) het hele circuit dicht kan zetten. Een radiator open hebben ook niet optimaal, omdat deze meestal een lagere weerstand heeft dan de vloerverwarming. Weet je ook zeker dat er geen zoneklep in je systeem zit?
Wat is de druk in je systeem tijdens bedrijf als de problemen zit voor doen?
Wat betreft de vloerverwarming; Die is hagelnieuw en ik zie nergens een bypass constructie zoals ik die hier wel eens voorbij zie komen. Als ik er 3 weken geleden iets over had geweten had ik er naar gevraagd.
Zie foto systeem(pje)
Wat is dat een gekloot zeg, dat palletje wat erin zit is dat inbus want mijn inbus past daar niet op.Niet_Jan_Jaap schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:28:
[...]
losmaken is makkelijk, na paar keer oefenen heb die thermostaatkranen er in 10 seconden af. Kijk naar de linkjes eerder gedeeld.
Tado knop gaat hierop passen met (meegeleverd) verloopje.
Linkjes bekeken maar niemand die laat zien hoe je ze eruit pierikt.
je hebt vaak geen inbus nodig. gewoon knopje indrukken op de zwarte ring, dan de zwarte ring draaien. als het met de handen niet lukt kan het ook met waterpomptang.merlin1201 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:35:
[...]
Wat is dat een gekloot zeg, dat palletje wat erin zit is dat inbus want mijn inbus past daar niet op.
Linkjes bekeken maar niemand die laat zien hoe je ze eruit pierikt.
Indrukken? ok ik dacht dat er een palletje uit moest want dat vond in die linkjes.
maar ook dat is lastig zit nogal wat vuil in, morgen nog maar eens bij daglicht
[ Voor 53% gewijzigd door merlin1201 op 17-01-2022 17:53 ]
Excuus, inderdaad eruit trekken, kan met een schroevendraaiertje ertussen (wel vanaf de 'achterkant'), dan komt de ring los waar je aan moet draaien. Er zit een veer op de ring, dus aan de ring draaien tegen klok in en dan gewoon de knop eraf trekken. De ring moet je dus wel vast blijven houden in de ‘open’ positie, je voelt weerstand van de veer.merlin1201 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:49:
Indrukken? ok ik dacht dat er een palletje uit moest want dat vond in die linkjes.
je kan ook het palletje negeren en gewoon een waterpomptang erop zetten (tegen klok in), dan gaat ie er ook wel af (maar overleeft het kinderslotje van de knop het misschien niet).
[ Voor 12% gewijzigd door Niet_Jan_Jaap op 17-01-2022 20:21 ]
Ik heb de waterpomp er op gezet, en dat gaf een krakje, kan de ring nu wel draaien, ik kon er met geen mogelijkheid een schroevendraaier tussen krijgen, heb hem er nog niet vanaf getrokken want morgen komt tado setje pas binnen.
Ik heb eigenlijk dezelfde problemen gehad, ook met een vaillant.Scarrrr schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:38:
Hoi!
---------
Wat heb ik geprobeerd;
----------
Wat wil ik nog proberen:
bij mij was de setup wel anders. Het ging om een nieuwe ketel maar de cv leidingen waren allemaal nog de oude leidingen. Ik dacht dat dit bij mij daaraan lag (grote en kleine diameter van de buizen)
daarom twijfel ik nu ook om het op mijn helemaal nieuwe systeem toe te passen.
Heb je de ontluchtingsfunctie op de ketel zelf ook al eens geprobeerd?
Hallo allemaal, zojuist mijn Tado V3+ thermostaat aangesloten (bedraad). Ik heb sterk het gevoel dat de thermostaat een iets hogere temperatuur meet dan werkelijk. Hij geeft nu 22 graden aan, terwijl ik denk dat het meer richting de 20 graden is momenteel in de kamer. Wat is het handigst, een kamerthermometer aanschaffen en op basis daarvan de temperatuursinstellingen ijken in de app? De support pagina van Tado zegt "Tado° zal de gemeten temperatuur inclusief de temperatuurcorrectie weergeven", dus ik denk dat dit de oplossing is.
Maar, ergens zit ik er wel mee dat er zo'n grote afwijking kan zijn. Nja, ik haal eerst wel een thermometertje om de afwijking te meten.
Maar, ergens zit ik er wel mee dat er zo'n grote afwijking kan zijn. Nja, ik haal eerst wel een thermometertje om de afwijking te meten.
@"Thermometertje" zorg wel dat het ene ifraroodthermometertje is. Die kunnen oppervlakken nauwkeurig meten. Meet nadat de kamertemperatuur al een tijd gestabiliseerd is (dus niet tijdens de opwarmfase maar ruim daarna) de verschillende oppervlakken op leefhoogte (zeg 70 tot 150 cm) op je verblijfplek. Dat geeft een goed beeld van de werkelijke temperatuur. Blijf weg van vloer of plafond of buitenmuur, dat geeft een vertekende temperatuur.
Mijn offsets voor de Tado temperatuursensors zitten tussen de -0,3 en -0,7 graden.
Mijn offsets voor de Tado temperatuursensors zitten tussen de -0,3 en -0,7 graden.
[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 18-01-2022 00:39 ]
Ik heb alle thermostaatknoppen geïnstalleerd (3 stuks) en de afwijking is groot. Maar, waarom perse infrarood thermometer? Als ik een normale thermoter op 'zithoogte' zet en de temperatuur meet, geeft dat een vertekend beeld?Cap schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 00:34:
@"Thermometertje" zorg wel dat het ene ifraroodthermometertje is. Die kunnen oppervlakken nauwkeurig meten. Meet nadat de kamertemperatuur al een tijd gestabiliseerd is (dus niet tijdens de opwarmfase maar ruim daarna) de verschillende oppervlakken op leefhoogte (zeg 70 tot 150 cm) op je verblijfplek. Dat geeft een goed beeld van de werkelijke temperatuur. Blijf weg van vloer of plafond of buitenmuur, dat geeft een vertekende temperatuur.
Ik wil namelijk ook niet een te grote correctie instellen omdat de nauwkeurigheid afneemt
Sinds deze zomer wonen wij in een jaren '70 vrijstaand huis met een Vaillant hr Solide Plus ketel en calorMatic 370 thermostaat.
Om comfort te verhogen en hopelijk ook ons gasverbruik wat te verbeteren, heb ik een Tado starterset aangeschaft.
Als ik de info goed begrijp, kan ik de Tado zowel aansluiten op de Vaillant eBus of de ketel omzetten naar opentherm en daarop sturen?
Heeft t één nog voordeel boven t ander?
We hebben overal dubbelglas, maar geen Hr(++), de spouw is nageisoleerd met glaswol en de zolder hebben we afgelopen december opnieuw geisoleerd.
In eerste instantie ga ik de kamerthermostaat vervangen door de Tado, dan de keuken- en badkamerradiator een slimme knop geven en later uitbreiden (overige radiatoren hebben nog geen thermostatische knoppen, dus dat is wat meer werk)
Om comfort te verhogen en hopelijk ook ons gasverbruik wat te verbeteren, heb ik een Tado starterset aangeschaft.
Als ik de info goed begrijp, kan ik de Tado zowel aansluiten op de Vaillant eBus of de ketel omzetten naar opentherm en daarop sturen?
Heeft t één nog voordeel boven t ander?
We hebben overal dubbelglas, maar geen Hr(++), de spouw is nageisoleerd met glaswol en de zolder hebben we afgelopen december opnieuw geisoleerd.
In eerste instantie ga ik de kamerthermostaat vervangen door de Tado, dan de keuken- en badkamerradiator een slimme knop geven en later uitbreiden (overige radiatoren hebben nog geen thermostatische knoppen, dus dat is wat meer werk)
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Thermostaatknoppen = ellende als het gaat om nauwkeurige temperatuurmeting. Ze kunnen nooit goed meten want ze zitten per definitie op een paar cm van de wisselend heet en koud wordende warmtebron. En vaak ook dicht bij ramen, (buiten)muur (tocht, zon, koudeval). Je kan dan wel een offset instellen maar juist door de extreem wisselende omstandigheden in de buurt van die knop is de offset niet constant. Daar zit je probleem. Koop een draadloze termperatuursensor bij je Tado en hang die op een binnenmuur weg van radiatoren, zon en tocht. Dan ben je helemaal van het probleem af.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 01:31:
[...]
Ik heb alle thermostaatknoppen geïnstalleerd (3 stuks) en de afwijking is groot. Maar, waarom perse infrarood thermometer? Als ik een normale thermoter op 'zithoogte' zet en de temperatuur meet, geeft dat een vertekend beeld?
Ik wil namelijk ook niet een te grote correctie instellen omdat de nauwkeurigheid afneemt
En waarom een IR thermometer? Het is voor installateurs vaste prik voor het snel en nauwkeurig meten aan verwarmingssytemen e.d.
Omdat die a) veel nauwkeuriger is dan een gewone thermometer (wil je daar een echt nauwkeurige van dan moet die goed gekalibreerd zijn, wat dus weer geld kost) b) je de temperatuur van oppervlakken gemakkelijk en goed kan meten (bank, stoel, tafel) c) binnen 2 seconden de actuele temperatuur meet ipv een thermometer die je toch al snel iets van een uur op dezelfde plek moet laten staan om te acclimatiseren voordat je een meting kan gaan doen d) helemaal niet veel hoeft te kosten (15 a 20 euro).
Die infraroodthermometer gebruik je vervolgens om je goed gepositioneerde draadloze temperatuursensor te kalibreren.
[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 18-01-2022 11:09 ]
Meerdere malen ontlucht inderdaad. Moet zeggen dat ik in de radiatoren (met name de hoge badkamer radiator) nog wel regelmatig restjes lucht aantref.ray_alcalde schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:37:
[...]
Ik heb eigenlijk dezelfde problemen gehad, ook met een vaillant.
bij mij was de setup wel anders. Het ging om een nieuwe ketel maar de cv leidingen waren allemaal nog de oude leidingen. Ik dacht dat dit bij mij daaraan lag (grote en kleine diameter van de buizen)
daarom twijfel ik nu ook om het op mijn helemaal nieuwe systeem toe te passen.
Heb je de ontluchtingsfunctie op de ketel zelf ook al eens geprobeerd?
Ik heb gister wederom alles opnieuw ingericht. Tado kranen (extra) goed er op gedraaid en de bypass in de ketel zelf wat verder opengedraaid. (handleiding zegt; bij geluiden uit het systeem, paar slagen naar links. Dus dat heb ik gedaan).
Maar alsnog had ik een fluitende kraan in de ene kamer en een tikkende kraan in de andere kamer.
Het is nu ook aardig voorspelbaar.
Setpoint is 19.5
Zodra de kraan 19.5 meet of 19.6 gaat deze dicht. De ene kraan gaat dan fluiten de ander tikken, als ik hem dan heel even naar 20 draai gaat het weg. Daarna kan ik hem zonder problemen op 19.5 zetten.
Dank voor de toelichting. Toch niet zo plug en play als geadverteerd. Dus als ik het goed begrijp is de USP/ primaire speerpunt van een Tado systeem eigenlijk te onnauwkeurig en moet je een aparte temperatuursensor aanschaffen per vertrek à 85 euro per stuk. Wat is dan überhaupt het nut van deze Tado radiatorknop?Cap schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:05:
[...]
Thermostaatknoppen = ellende als het gaat om nauwkeurige temperatuurmeting. Ze kunnen nooit goed meten want ze zitten per definitie op een paar cm van de wisselend heet en koud wordende warmtebron. En vaak ook dicht bij ramen, (buiten)muur (tocht, zon, koudeval). Je kan dan wel een offset instellen maar juist door de extreem wisselende omstandigheden in de buurt van die knop is de offset niet constant. Daar zit je probleem. Koop een draadloze termperatuursensor bij je Tado en hang die op een binnenmuur weg van radiatoren, zon en tocht. Dan ben je helemaal van het probleem af.
En waarom een IR thermometer? Het is voor installateurs vaste prik voor het snel en nauwkeurig meten aan verwarmingssytemen e.d.
Omdat die a) veel nauwkeuriger is dan een gewone thermometer (wil je daar een echt nauwkeurige van dan moet die goed gekalibreerd zijn, wat dus weer geld kost) b) je de temperatuur van oppervlakken gemakkelijk en goed kan meten (bank, stoel, tafel) c) binnen 2 seconden de actuele temperatuur meet ipv een thermometer die je toch al snel iets van een uur op dezelfde plek moet laten staan om te acclimatiseren voordat je een meting kan gaan doen d) helemaal niet veel hoeft te kosten (15 a 20 euro).
Die infraroodthermometer gebruik je vervolgens om je goed gepositioneerde draadloze temperatuursensor te kalibreren.
Dit probleem zal elk systeem hebben welke met een alles in 1 unit werkt. In mijn ervaring is met offset ingesteld de temperatuur controle goed, er zijn wat schommelingen welke te verklaren zijn door de locatie van de sensor maar binnen het acceptabele.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:43:
[...]
Dank voor de toelichting. Toch niet zo plug en play als geadverteerd. Dus als ik het goed begrijp is de USP/ primaire speerpunt van een Tado systeem eigenlijk te onnauwkeurig en moet je een aparte temperatuursensor aanschaffen per vertrek à 85 euro per stuk. Wat is dan überhaupt het nut van deze Tado radiatorknop?
Maar de enige optie is toch een extra muurthermostaat van Tado ?Cap schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:05:
[...]
Koop een draadloze termperatuursensor bij je Tado en hang die op een binnenmuur weg van radiatoren, zon en tocht. Dan ben je helemaal van het probleem af.
Heb eigenlijk nooit begrepen waarom ze geen goedkopere pure thermometer verkopen. Ze verplichten je van een dure muurthermostaat te gebruiken, waarvan je dan de helft van de functionaliteit toch niet gebruikt.
Ik denk dat het nog beter is als ze de sensoren van de thermostaatknop er uit halen en in een apart kastje doen die communiceert met de knop. Problem solved voor niet veel meer geld.Twixie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:59:
[...]
Maar de enige optie is toch een extra muurthermostaat van Tado ?
Heb eigenlijk nooit begrepen waarom ze geen goedkopere pure thermometer verkopen. Ze verplichten je van een dure muurthermostaat te gebruiken, waarvan je dan de helft van de functionaliteit toch niet gebruikt.
Voor een slaapkamer is het onzin om een aparte sensor op te hangen. Kijk zomers (als de radiator dus een tijdje niet aangestaan heeft) met een normale thermometer wat de temperatuur is, en stel de knop zo in zodat ie op dat moment gelijk is. Dan houdt de knop de temperatuur in de kamer echt wel ongeveer zo hoog/laag als je wil als het wat kouder wordt. En als dat dan te warm of te koud is pas je het aan.
De koudeval door een slecht geïsoleerd raam wordt bij mij als open raam gedetecteerd
De koudeval door een slecht geïsoleerd raam wordt bij mij als open raam gedetecteerd
[ Voor 10% gewijzigd door robkrekel op 18-01-2022 13:24 ]
Die verkopen ze wel, de draadloze temparatuursensor. Misschien is ie niet zo goedkoop als je zou willen.Twixie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:59:
[...]
Maar de enige optie is toch een extra muurthermostaat van Tado ?
Dat is dus de draadloze temperatuursensor.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:13:
[...]
Ik denk dat het nog beter is als ze de sensoren van de thermostaatknop er uit halen en in een apart kastje doen die communiceert met de knop. Problem solved voor niet veel meer geld.
Het is wel plug and play, maar elke setup heeft zijn specifieke voor- en nadelen. Afhankelijk van de, door Tado onmogelijk te voorspellen, lokale omstandigheden bij jou thuis en je persoonlijke gevoeligheid voor temperatuurschommelingen zal het gebruik van alleen knoppen wel of niet acceptabel zijn.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:43:
[...]
Dank voor de toelichting. Toch niet zo plug en play als geadverteerd. Dus als ik het goed begrijp is de USP/ primaire speerpunt van een Tado systeem eigenlijk te onnauwkeurig en moet je een aparte temperatuursensor aanschaffen per vertrek à 85 euro per stuk. Wat is dan überhaupt het nut van deze Tado radiatorknop?
Het nut van de Tado radiatorknop is dat ie je radiator automatisch open en dicht kan draaien zonder dat jij het hoeft te doen. Op basis van een schema, op basis van geolocatie, of omdat jij handmatig het commando geeft. Zo heb je altijd de warmte daar waar ie nodig is, en alleen daar waar ie nodig is en niet in de rest van het huis.
Daarnaast kan de temperatuurmeting van de knop in bepaalde gevallen afdoende zijn, zoals bijvoorbeeld in niet kritische omstandigheden van de gemiddelde slaapkamer. Maar heb je hogere eisen aan de precisie van de temperatuurmeting dan kan zo'n Tado knop natuurlijk niet toveren...
[ Voor 64% gewijzigd door Cap op 18-01-2022 13:41 ]
Dat had een prima oplossing geweest als de radiatorknop niet de functionaliteit van themperatuur/luchtvochtigheid meten had en daardoor goedkoper was. Nu moet je temperatuursensor van 72 euro voor een radiatorknop van 69 euro aanschaffen om de radiatorknop goed genoeg te laten functioneren. (prijzen = tink).
Ik zit in een gelijkvloers appartement, waarbij de knoppen horizontaal bevestigd zijn aan een wandconvector onder de vensterbank van een raam. In deze setup zou ik eerder verwachten dat de knop de temperatuur onderschat dan overschat, aangezien de convector de warmte bovenlangs de kamer in brengt. Maar mijn gevoel zegt dat de kamer juist kouder is dan de knop meet. En ik kan geen reden bedenken waarom het op de plek van de knop warmer zou zijn en ik de kamer kouder. (a) warmte stijgt op (b)convector zelf straalt nauwelijks warmte en (c) de wandconvector is tegen de buitenmuur gemonteerd die kouder is dan de binnenmuren.Cap schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:35:
Het is wel plug and play, maar elke setup heeft zijn specifieke voor- en nadelen. Afhankelijk van de, door Tado onmogelijk te voorspellen, lokale omstandigheden bij jou thuis en je persoonlijke gevoeligheid voor temperatuurschommelingen zal het gebruik van alleen knoppen wel of niet acceptabel zijn.
Het nut van de Tado radiatorknop is dat ie je radiator automatisch open en dicht kan draaien zonder dat jij het hoeft te doen. Op basis van een schema, op basis van geolocatie, of omdat jij handmatig het commando geeft. Zo heb je altijd de warmte daar waar ie nodig is, en alleen daar waar ie nodig is en niet in de rest van het huis.
Daarnaast kan de temperatuurmeting van de knop in bepaalde gevallen afdoende zijn, zoals bijvoorbeeld in niet kritische omstandigheden van de gemiddelde slaapkamer. Maar heb je hogere eisen aan de precisie van de temperatuurmeting dan kan zo'n Tado knop natuurlijk niet toveren...
[ Voor 64% gewijzigd door HollovVpo1nt op 18-01-2022 13:48 ]
Ik vermoed dat als ze de temperatuur/vochtmeting uit de radiatorknop halen de prijs niet erg veel lager zal uitvallen. De kosten zitten hem eerder in andere zaken: draadloze communicatie met de bridge, motor, behuizing. Als je dat al hebt kost een temperatuursensor erop zetten niet veel extra. Maar inderdaad zou het een optie zijn om dit aan te bieden. Het zorgt wel al snel voor meer verwarring bij de consument: wat moet ik kopen? Het aanbod is nu al behoorlijk ingewikkeld en verwarrend. 
Elk onderdeel heeft zijn functie.
De Tado radiatorknop vervangt de klassieke thermostaatknop met een paar voordelen op het gebied van integratie (bediening op afstand), maar behoudt enkele inherente nadelen (nauwkeurigheid temperatuurmeting).
De Tado temperatuursensor vervangt de klassieke temperatuursensor met ook de voordelen van het Tado ecosysteem, en behoudt ook het inherente voordeel van een losse temperatuursensor: betere plaatsbaarheid en dus temperatuurmeting.
Tado kan niet toveren en de natuurwetten omzeilen. Dat kun je ze niet aanrekenen.
De Tado radiatorknop vervangt de klassieke thermostaatknop met een paar voordelen op het gebied van integratie (bediening op afstand), maar behoudt enkele inherente nadelen (nauwkeurigheid temperatuurmeting).
De Tado temperatuursensor vervangt de klassieke temperatuursensor met ook de voordelen van het Tado ecosysteem, en behoudt ook het inherente voordeel van een losse temperatuursensor: betere plaatsbaarheid en dus temperatuurmeting.
Tado kan niet toveren en de natuurwetten omzeilen. Dat kun je ze niet aanrekenen.
[ Voor 61% gewijzigd door Cap op 18-01-2022 13:53 ]
Dat is ook prima. Ik kan begrijpen waarom het product niet werkt zoals het geadverteerd. Maar het feit dat er op een bepaalde manier mee wordt geadverteerd is dan weer minder. Er zijn veel meer haken en ogen dan de plug&play aard van tado doet vermoeden. Ik heb een super simpel appartement zonder obstakels met moderne, goed gepositioneerde afgiftesystemen. En prima dat de USP van Tado het ecosysteem en de verbindingen zijn, maar het succes en de kwaliteit daarvan is afhankelijk van de input die het krijgt, en aan die input mankeert het e.e.a. is mijn 1-dags ervaring met Tado tot nu toe.Cap schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:43:
Ik vermoed dat als ze de temperatuur/vochtmeting uit de radiatorknop halen de prijs niet erg veel lager zal uitvallen. De kosten zitten hem eerder in andere zaken: draadloze communicatie met de bridge, motor, behuizing. Als je dat al hebt kost een temperatuursensor erop zetten niet veel extra. Maar inderdaad zou het een optie zijn om dit aan te bieden. Het zorgt wel al snel voor meer verwarring bij de consument: wat moet ik kopen? Het aanbod is nu al behoorlijk ingewikkeld en verwarrend.
Tja ik begrijp je, maar zo werkt het met marketing. Het ideale beeld wordt voorgespiegeld. Doe je dat niet dan steek je ongunstig af bij de concurrentie en dat kan je je in een competitieve markt niet veroorloven.
Zoals altijd in de werkelijkheid is there no such thing as a free (and simple) lunch, en zal je je moeten verdiepen en er effort in moeten steken voor het beste resultaat. Of het uitbesteden aan iemand die dat voor je doet.
Zoals altijd in de werkelijkheid is there no such thing as a free (and simple) lunch, en zal je je moeten verdiepen en er effort in moeten steken voor het beste resultaat. Of het uitbesteden aan iemand die dat voor je doet.
Ha, ik trek mijn woorden terug danCap schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:35:
[...]
Die verkopen ze wel, de draadloze temparatuursensor. Misschien is ie niet zo goedkoop als je zou willen.
De prijs is inderdaad wel nog een zware tegenvaller, vooral omdat het dus goedkoper is om een radiatorknop te gaan herbruiken enkel voor de T-meting
Weglaten van de temperatuursensor uit de knop zou ongeveer €2 aan componenten besparen, daar hoeven ze het niet voor te laten. Maar dat die losse temperatuursensor zo duur is snap ik echt niet.
Ik heb nu een aantal Xiaomi bluetooth thermometers van €4,50 op Aliexpress besteld. Wanneer die er zijn koppel ik ze aan mijn Home Assistant en dan ga ik die gebruiken om realtime de temperatuur offset van de knoppen in te stellen, ongeveer zoals het laaste voorbeeld op deze pagina.
Ik snap dat Tado er wat winst op wil maken, maar meer dan €15 zouden die temperatuursensors echt niet hoeven kosten.
Ik heb nu een aantal Xiaomi bluetooth thermometers van €4,50 op Aliexpress besteld. Wanneer die er zijn koppel ik ze aan mijn Home Assistant en dan ga ik die gebruiken om realtime de temperatuur offset van de knoppen in te stellen, ongeveer zoals het laaste voorbeeld op deze pagina.
Ik snap dat Tado er wat winst op wil maken, maar meer dan €15 zouden die temperatuursensors echt niet hoeven kosten.
Vergeet ook niet dat comfort een gevoel is. Dat de Tado 20C meet, en jij denkt dat het lager is, maakt het nog niet zo dat de Tado verkeerd meet. Er is bijna geen enkele meter die correct meet. Ik heb een heel zwikje aan sensoren in huis gehad samen met een Nest. Ik was er van overtuigd dat de nest 1C hoger aangaf dan de werkelijkheid. Al die andere sensoren waren het min of meer met mij eens (dat de Nest dus te hoog aangaf) En ook die sensoren weken weer veel van elkaar af.
Ik heb een gekalibreerde sensor geleend van een kennis die voor certificering etc word gebruikt. En raad eens welke precies gelijk liep met deze sensor, juist, de Nest. En toch voelt het kil.
Wat ik probeer te zeggen: iedereen ervaart die 20C ook weer anders. En als je het zeker wilt weten, zal je een gekalibreerde oplossing in huis moeten halen en die zijn over het algemeen per stuk duurder dan een heel Tado systeem met radiator knoppen.
Ik heb een gekalibreerde sensor geleend van een kennis die voor certificering etc word gebruikt. En raad eens welke precies gelijk liep met deze sensor, juist, de Nest. En toch voelt het kil.
Wat ik probeer te zeggen: iedereen ervaart die 20C ook weer anders. En als je het zeker wilt weten, zal je een gekalibreerde oplossing in huis moeten halen en die zijn over het algemeen per stuk duurder dan een heel Tado systeem met radiator knoppen.
👋
Hebben jullie recent ook een uitdaging om een bepaalde groep/zone/thermostaat aan het tijdschema te houden?
We ervaren nu dat de verwarming in een van de slaapkamers zich niet aan het schema houd, deze wil dolgraag naar 21 graden overdag ondanks dat we hem uit willen hebben overdag (dit was eerder 15 graden, sinds enkele dagen zag ik de optie uit in het schema staan).
Wat ik zelf al heb geprobeerd is de knop er een paar minuten af te houden, batterijen vervangen en weer terug geplaatst dat mocht niet baten. Vermoedelijk ligt het probleem elders, iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?/f/image/snbAYMHF9kh7jNXBJeBgVNcS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/R2z4E9LilvVNLM5bwiYh3Wsk.png?f=fotoalbum_large)
(Ja de verwarming staat op 21 graden, voor de vrouw die anders als een ijskist naast me ligt te brommen..)
Update;
Ik bedacht me dat misschien een schema opnieuw instellen helpt, dat maar eens gedaan. Wie weet. 😊
Hebben jullie recent ook een uitdaging om een bepaalde groep/zone/thermostaat aan het tijdschema te houden?
We ervaren nu dat de verwarming in een van de slaapkamers zich niet aan het schema houd, deze wil dolgraag naar 21 graden overdag ondanks dat we hem uit willen hebben overdag (dit was eerder 15 graden, sinds enkele dagen zag ik de optie uit in het schema staan).
Wat ik zelf al heb geprobeerd is de knop er een paar minuten af te houden, batterijen vervangen en weer terug geplaatst dat mocht niet baten. Vermoedelijk ligt het probleem elders, iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?
/f/image/snbAYMHF9kh7jNXBJeBgVNcS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/R2z4E9LilvVNLM5bwiYh3Wsk.png?f=fotoalbum_large)
(Ja de verwarming staat op 21 graden, voor de vrouw die anders als een ijskist naast me ligt te brommen..)
Update;
Ik bedacht me dat misschien een schema opnieuw instellen helpt, dat maar eens gedaan. Wie weet. 😊
[ Voor 3% gewijzigd door njiwedu0b op 18-01-2022 20:31 ]
De prijs van de producten is natuurlijk niet alleen gebaseerd op de hardware kosten. Nog afgezien van de extra kosten voor het design en de naadloze integratie met andere Tado producten, betaal je ook voor de connectie met de cloud, de achterliggende service etc...BrtH schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:12:
Weglaten van de temperatuursensor uit de knop zou ongeveer €2 aan componenten besparen, daar hoeven ze het niet voor te laten. Maar dat die losse temperatuursensor zo duur is snap ik echt niet.
Natuurlijk zijn de knoppen niet zo goed in het meten van de temperatuur als een externe thermostaat of temperatuursensor. Vanwege de temperatuur van de radiator, maar ook omdat je de knop niet kan ophangen op een representatieve plek voor waar je je bevind in de ruimte. Maar voor het af en toe verwarmen van een ruimte werkt het prima, zoals de badkamer en de slaapkamers.
Voor mijn kantoor, waar ik meerdere uren per dag zit, is een temperatuursensor echt een must. Maar een reguliere thermostaatknop had daar ook niet goed gewerkt, door dezelfde beperkingen.
Ook een reguliere thermostaat heeft beperkingen met temperatuurmeting. In mijn geval hangt de thermostaat in de woonkamer bij de trapkast en is de zithoek tussen de primaire radiator en de thermostaat. Logischerwijs ontstaat er daar dus ook een soort van gradient in temperatuur tussen de zithoek en wat de thermostaat meet.
Uiteraard, maar vandaar ook de voorgestelde 3x opslag van €4,50 voor een bluetooth thermometer naar €15 voor een Tado-versienirgilis schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:13:
[...]
De prijs van de producten is natuurlijk niet alleen gebaseerd op de hardware kosten. Nog afgezien van de extra kosten voor het design en de naadloze integratie met andere Tado producten, betaal je ook voor de connectie met de cloud, de achterliggende service etc...
naja omslachtig.
Ik heb mij tado bedraad binnen maar kom er niet uit hoe ik mijn intergas hre openterm aansluit.
Waar sluit ik nou die draadjes op?
Ik heb nu een HW lyric t6. opentherm ik denk dat ik dan + en - moet gebruiken.
App zeg dat ze binnen 2 dag contact opnemen. naja. waarom nou niet gewoon de uitleg.
Aangesloten op plus en min. Cv gaat niet aan bij warmte vraag
Ik heb mij tado bedraad binnen maar kom er niet uit hoe ik mijn intergas hre openterm aansluit.
App zeg dat ze binnen 2 dag contact opnemen. naja. waarom nou niet gewoon de uitleg.
[ Voor 44% gewijzigd door merlin1201 op 18-01-2022 18:19 ]
Hoe is de bedrading op de ketel? Het zou + en - op de thermostaat moeten zijn en 11+12 op de ketel.merlin1201 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:33:
naja omslachtig.
Afhankelijk van het type ketel moeten 6+7 op de ketel vrij zijn.
Was denk te snel, ik moest de Thermostaat nog even op Openterm zetten.
FF verder testen.
Er zat voorheen ook al een OT. lyric t6 op. en die draadjes herbruikt.
Kan de Temperatuur display ook altijd aan op de thermostaat?
FF verder testen.
Er zat voorheen ook al een OT. lyric t6 op. en die draadjes herbruikt.
Kan de Temperatuur display ook altijd aan op de thermostaat?
[ Voor 45% gewijzigd door merlin1201 op 18-01-2022 19:03 ]
Jou verhaal sluit volgens mij prima aan op wat ik hier schreef. Hoe 20 graden voelt kan heel verschillend zijn om verschillende redenen, en dat is niet alleen dat de sensor niet goed gekalibreerd is.Tribunus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:57:
Vergeet ook niet dat comfort een gevoel is. Dat de Tado 20C meet, en jij denkt dat het lager is, maakt het nog niet zo dat de Tado verkeerd meet. Er is bijna geen enkele meter die correct meet. Ik heb een heel zwikje aan sensoren in huis gehad samen met een Nest. Ik was er van overtuigd dat de nest 1C hoger aangaf dan de werkelijkheid. Al die andere sensoren waren het min of meer met mij eens (dat de Nest dus te hoog aangaf) En ook die sensoren weken weer veel van elkaar af.
Nou inmiddels krijg ik het e.a al werkend maar het is nog niet zo heel simpel.
ik heb nu 3 kamers in gebruik Woonkamer, slaapkamer 1, slaapkamer 2
Alleen reageert de CV niet op warmtevraag vanuit Slaapkamer 2. dus 1 radiatorknop doet het dan niet lekker.
Wat kan dat zijn? is dan de koppeling niet juist op de radiator of zou het altijd moeten werken omdat de tado de woonkamer thermostaat aanstuur?
Update: Geen idee maar het werkt ineens.
Volgende horde die oude danfoss radiatorkraan losmaken.
Ik dacht dat het gelukt was maar blijkbaar draait het hele zaakje nu gewoon rond?
ik heb nu 3 kamers in gebruik Woonkamer, slaapkamer 1, slaapkamer 2
Alleen reageert de CV niet op warmtevraag vanuit Slaapkamer 2. dus 1 radiatorknop doet het dan niet lekker.
Wat kan dat zijn? is dan de koppeling niet juist op de radiator of zou het altijd moeten werken omdat de tado de woonkamer thermostaat aanstuur?
Update: Geen idee maar het werkt ineens.
Volgende horde die oude danfoss radiatorkraan losmaken.
Ik dacht dat het gelukt was maar blijkbaar draait het hele zaakje nu gewoon rond?
[ Voor 18% gewijzigd door merlin1201 op 18-01-2022 21:41 ]
:strip_exif()/f/image/2gOKhOhU6u8RRGpR3v5Qt5Iv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TBqL3s6WFeaIjDjKEwfuDRx4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/bnNxsAStLbyYZykGRWEjmZrV.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nk5z8YxAhHu06WuxgVa6ig0E.jpg?f=fotoalbum_large)