Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appioh
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-03 13:27
tado schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:19:
[...]

Dit is echt een "eigenaardigheid" van de Techneco Elga, ik verwacht dat we dit gedrag nooit zullen aanpassen omdat dat op onze schaal gewoon geen zin heeft om die complexiteit toe te voegen voor een ketel die zo weinig in de markt is.
Het enige systeem dat dit wel goed regelt in combinatie met de Elga is van Plugwise die hebben een speciale Elga interface in de software opgenomen zodat je ook alle gelijk de Elga kan uitlezen op je Iphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-10 12:03
merlin1201 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:40:
Nou inmiddels krijg ik het e.a al werkend maar het is nog niet zo heel simpel.
ik heb nu 3 kamers in gebruik Woonkamer, slaapkamer 1, slaapkamer 2
Alleen reageert de CV niet op warmtevraag vanuit Slaapkamer 2. dus 1 radiatorknop doet het dan niet lekker.
Wat kan dat zijn? is dan de koppeling niet juist op de radiator of zou het altijd moeten werken omdat de tado de woonkamer thermostaat aanstuur?
Update: Geen idee maar het werkt ineens.

Volgende horde die oude danfoss radiatorkraan losmaken.
Ik dacht dat het gelukt was maar blijkbaar draait het hele zaakje nu gewoon rond?
Heb je de thermostaat als zoneregelaar voor die kamer aangewezen?

Instellingen > kamers en apparaten > kamernaam klikken > verwarmingszone. Daar moet je de thermostaat selecteren.

En hoor je kraan wel open draaien als je de temperatuur verhoogt?

[ Voor 3% gewijzigd door nirgilis op 18-01-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:52
nirgilis schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:44:
[...]

Heb je de thermostaat als zoneregelaar voor die kamer aangewezen?

Instellingen > kamers en apparaten > kamernaam klikken > verwarmingszone. Daar moet je de thermostaat selecteren.
Ik had daar idd even naar gekeken maar dat stond al goed, volgens mij werkt het nu naar behoren.
Ik ga dat morgen nog eens even checken, maar ik voelde de radiator in ieder geval warm worden.

[ Voor 10% gewijzigd door merlin1201 op 18-01-2022 21:47 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Niet_Jan_Jaap schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:13:
[...]

Excuus, inderdaad eruit trekken, kan met een schroevendraaiertje ertussen (wel vanaf de 'achterkant'), dan komt de ring los waar je aan moet draaien. Er zit een veer op de ring, dus aan de ring draaien tegen klok in en dan gewoon de knop eraf trekken. De ring moet je dus wel vast blijven houden in de ‘open’ positie, je voelt weerstand van de veer.

je kan ook het palletje negeren en gewoon een waterpomptang erop zetten (tegen klok in), dan gaat ie er ook wel af (maar overleeft het kinderslotje van de knop het misschien niet).

[Afbeelding]
Het is nog volstekt onduidelijk hoe dit werkt, ik heb met een waterpomptang de ring gedraaid, deze kan nu gewoon rond draaien maar die schroeft er dus niet af. De knop draait ook mee rond.
Wat bedoel jij dan met de ring vast houden in de open positie? dat snap ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-10 11:53
merlin1201 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Het is nog volstekt onduidelijk hoe dit werkt, ik heb met een waterpomptang de ring gedraaid, deze kan nu gewoon rond draaien maar die schroeft er dus niet af. De knop draait ook mee rond.
Wat bedoel jij dan met de ring vast houden in de open positie? dat snap ik niet.
De knop zit er niet op gedraaid, maar geklikt. Als je de ring kan draaien (hoeft maar een kwartslag oid), dan kan je de knop er gewoon aftrekken (terwijl je de ring een kwartslag gedraaid houdt).

De knop heeft geen schroefdraaid, maar een kliksysteem. Door aan de ring te draaien zal het kliksysteem ontgrendelen. Draait de ring wel uit zichzelf terug (met veer) als je deze loslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Niet_Jan_Jaap schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 06:11:
[...]

De knop zit er niet op gedraaid, maar geklikt. Als je de ring kan draaien (hoeft maar een kwartslag oid), dan kan je de knop er gewoon aftrekken (terwijl je de ring een kwartslag gedraaid houdt).

De knop heeft geen schroefdraaid, maar een kliksysteem. Door aan de ring te draaien zal het kliksysteem ontgrendelen. Draait de ring wel uit zichzelf terug (met veer) als je deze loslaat?
Het geheel draait nu rond, ring en knop tegelijk die zitten helemaal vast aan elkaar.
Misschien met 2 waterpomptangen ring en knop van elkaar af draaien dat maakt de knop wel kapot denk ik.
Ik vermoed dat het pinnetje er voor zorg dat de ring niet draai. is het echt een pinnetje wat erin zit, ik heb erin zitten peuteren maar geen idee doet niets.

vreemd vannacht gaat de CV op de 20 min aan, vanaf 2:20 terwijl er geen warmte vraag zou moeten zijn.
Toch even de tijd schema's nazien, vermoed dat de zolderkamer <17.5 graden kwam en warmte vraag had.
Mooi te zien in de grafiek 😎

[ Voor 28% gewijzigd door merlin1201 op 19-01-2022 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Niet_Jan_Jaap schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 06:11:
[...]

Dat blijft toch een onhandig systeem, zo af en toe draait iemand die knop er helemaal af, kun je met flink wat moeite die weer proberen terug te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
merlin1201 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 06:42:
[...]

Het geheel draait nu rond, ring en knop tegelijk die zitten helemaal vast aan elkaar.
Misschien met 2 waterpomptangen ring en knop van elkaar af draaien dat maakt de knop wel kapot denk ik.
Ik vermoed dat het pinnetje er voor zorg dat de ring niet draai. is het echt een pinnetje wat erin zit, ik heb erin zitten peuteren maar geen idee doet niets.
heb even een filmpje gemaakt hoe het werkt bij mij:

https://im2.ezgif.com/tmp/ezgif-2-f729c42343.gif
Exocet schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:19:
[...]

Dat blijft toch een onhandig systeem, zo af en toe draait iemand die knop er helemaal af, kun je met flink wat moeite die weer proberen terug te zetten.
tis ook een ruksysteem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Nou dat vind ik helemaal super dat je dit even zo voordoet.
Zo zat ik in dat gaatje te peuteren.
Ik moet even kijken of ik iets erachter kan krijgen want ik heb er weinig ruimte achter, moet iets met een bocht doen.
Vanavond weer een poging

Inmiddels beetje aan het rondneuzen voor extra knoppen, kom je qua prijs al snel bij tink, vreemde actie daar: 3 pack 30% korting 5 pack 32% en als je zoals ik een 4 pack wil dan 20%. Naja das wel raar, hem er een mailtje aan gewaagd.

Update. De oude danfoss is losgekomen maar moest met geweld.
Er zit toch een inbuss pinnetje in en geen veer. Nu ik het beter bekijk is het gewoon een kleinere inbus dan normaal.
Tado erop gezet maar dat vind ik nou niet echt heel stevig dus ik ga hem van de zomer alsnog vervangen.
Welke adapter zou nodig zijn?
@Niet_Jan_Jaap want hij zeg dat hij verbonden is maar blijft in de open stand.

URL="https://tweakers.net/i/0-Dm4Blw-odiJlcnco5-NhgAgXQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ongdoQ47WUPffv3wz4fm08g2.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CM8SZFC3Uvs0j7QkKH7VIkLpoq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ongdoQ47WUPffv3wz4fm08g2.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

[ Voor 79% gewijzigd door merlin1201 op 19-01-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray_alcalde
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-03 08:21
Scarrrr schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Meerdere malen ontlucht inderdaad. Moet zeggen dat ik in de radiatoren (met name de hoge badkamer radiator) nog wel regelmatig restjes lucht aantref.

Ik heb gister wederom alles opnieuw ingericht. Tado kranen (extra) goed er op gedraaid en de bypass in de ketel zelf wat verder opengedraaid. (handleiding zegt; bij geluiden uit het systeem, paar slagen naar links. Dus dat heb ik gedaan).

Maar alsnog had ik een fluitende kraan in de ene kamer en een tikkende kraan in de andere kamer.

Het is nu ook aardig voorspelbaar.

Setpoint is 19.5

Zodra de kraan 19.5 meet of 19.6 gaat deze dicht. De ene kraan gaat dan fluiten de ander tikken, als ik hem dan heel even naar 20 draai gaat het weg. Daarna kan ik hem zonder problemen op 19.5 zetten.
Ja ik herinner me het probleem. Ik had ook geprobeerd om een verwarming in de badkamer altijd open (met een gewone thermostatische kraan) te laten staan, maar dit hielp niet.

Wat ga jij nog doen om dit proberen op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
merlin1201 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:16:
Nou dat vind ik helemaal super dat je dit even zo voordoet.
Zo zat ik in dat gaatje te peuteren.
Ik moet even kijken of ik iets erachter kan krijgen want ik heb er weinig ruimte achter, moet iets met een bocht doen.
Vanavond weer een poging

Inmiddels beetje aan het rondneuzen voor extra knoppen, kom je qua prijs al snel bij tink, vreemde actie daar: 3 pack 30% korting 5 pack 32% en als je zoals ik een 4 pack wil dan 20%. Naja das wel raar, hem er een mailtje aan gewaagd.

Er zit toch een inbuss pinnetje in en geen veer. Nu ik het beter bekijk is het gewoon een kleinere inbus dan normaal.
Tado erop gezet maar dat vind ik nou niet echt heel stevig dus ik ga hem van de zomer alsnog vervangen.
Welke adapter zou nodig zijn?
@Niet_Jan_Jaap want hij zeg dat hij verbonden is maar blijft in de open stand.

URL="https://tweakers.net/i/0-Dm4Blw-odiJlcnco5-NhgAgXQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ongdoQ47WUPffv3wz4fm08g2.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leFvkLdb-1Jv4t7LlVPJFXMQJs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rttY44BFvzW7aZewflUafNh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOXZvwko0VfDWzTJbLi_9jB67gU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKwK9GEixc7aW1RZlh75rHx8.jpg?f=fotoalbum_large

Hier kan je verschil zien tussen adapter met danfoss (kan best stevig zijn, adapter moet het brons compleet bedekken) en een radiator met ingebouwd thermostaatventiel, heeft gewoon een M30 aansluiting, past de tado op zonder adapter, ook best mooi (let niet op de voorstrijk op de radiator)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Niet_Jan_Jaap schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:44:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier kan je verschil zien tussen adapter met danfoss (kan best stevig zijn, adapter moet het brons compleet bedekken) en een radiator met ingebouwd thermostaatventiel, heeft gewoon een M30 aansluiting, past de tado op zonder adapter, ook best mooi (let niet op de voorstrijk op de radiator)
Ik heb hem er nu wel op gekregen, moest net een paar mm verder, en de ring iets open buigen.
ik moet net als jou ook 2 brugman radiatoren aanpassen maar daar moet ik nog een insert in zetten. Moet ik wel gelijk even kijken welke goed past op tado.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xt4kizrNiIFXwVvTQ--ASgVL0XU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UziL1OWhUi2fgH5hk0HjmTnz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrmSilX6PgsYqx8TSShACXmPJSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDIP9gVf7PCxgf9i4Z0k9AYV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door merlin1201 op 19-01-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
merlin1201 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:16:

Dat zei ik dus vanaf het begin. Hoezo 'kleinere inbus dan normaal'? Er is geen 'normale' maat inbus. Je hebt inbus van heel heel klein in heel veel stapjes tot heel heel groot.

Maar goed, vakkundig gemold dus. :P
Het klopt dat de knop niet heel vast komt te zitten met zo'n kunststof adapter. De vraag is wel of dit per se moet. Het draaien aan de Tado knop zelf gaat (als je dat ooit al doet, je hebt immers de app) vederlicht dus dan komt er geen kracht op te staan. Verder denk ik ook niet dat je van plan bent op je knop te gaan staan of zo. Het enige waar het vervelend voor is, is wanneer je de batterijen gaat vervangen. Doordat de adapter niet heel vast zit draait het basisdeel bij het vastdraaien van het motordeel van de knop een klein beetje mee met de draairichting. Ik moet dan de knop een hele slag laten maken om het display weer netjes recht bovenin te krijgen. Minor issue.

[ Voor 44% gewijzigd door Cap op 19-01-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:32
njiwedu0b schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:06:

Update;
Ik bedacht me dat misschien een schema opnieuw instellen helpt, dat maar eens gedaan. Wie weet. 😊
Helaas mocht dat niet baten; om 15:25 vanmiddag werd het schema opnieuw genegeerd en bleef de zone niet uit maar ging het direct naar 21 graden.

Af te lezen aan de grafiek; er is toen niet een handmatige actie gedaan. Wat zou het kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@njiwedu0b speculeren heeft niet veel zin meer denk ik als de knop het schema gewoon niet volgt en je dat ook kan zien in de app. Dus dat de kamer volgens de app verwarmt (de drie golfjes bij de tile van de kamer of bij Care & Protect, of natuurlijk in de grafiek) terwijl het volgens het schema niet zou mogen.

Dus Tado support contacten.

Zegt de app niet dat.de kamer verwarmt maar gebeurt dat toch dan kan het heel goed een ander verhaal zijn, namelijk dat de knop niet goed gekalibreerd is of het pinnetje van de radiator vast zit, waardoor deze nooit gesloten wordt. Maar ik begrijp dat dat hier niet het geval is.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 19-01-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Cap schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Dat zei ik dus vanaf het begin. Hoezo 'kleinere inbus dan normaal'? Er is geen 'normale' maat inbus. Je hebt inbus van heel heel klein in heel veel stapjes tot heel heel groot.

Maar goed, vakkundig gemold dus. :P

[...]

Het klopt dat de knop niet heel vast komt te zitten met zo'n kunststof adapter. De vraag is wel of dit per se moet. Het draaien aan de Tado knop zelf gaat (als je dat ooit al doet, je hebt immers de app) vederlicht dus dan komt er geen kracht op te staan. Verder denk ik ook niet dat je van plan bent op je knop te gaan staan of zo. Het enige waar het vervelend voor is, is wanneer je de batterijen gaat vervangen. Doordat de adapter niet heel vast zit draait het basisdeel bij het vastdraaien van het motordeel van de knop een klein beetje mee met de draairichting. Ik moet dan de knop een hele slag laten maken om het display weer netjes recht bovenin te krijgen. Minor issue.
Nou het pinnetje zat vol vuil dat het lastig te zien was wat het nu voor gaatje was (53 en de ogen worden slechter ;-( , en mijn setje imbus was al te groot, pas toen ik hem eraf had kon ik het pas goed bekijken.

Die ring heb ik nu idd wat verder op kunnen schuiven en zit nu toch best wel stevig dus dat komt wel goed.
Nu eens kijken of het e.a een beetje wil werken maar ik moet nog 3 radiator knoppen in de woonkamer vervangen voor een thermostaat insert.
En als laatste het moeilijkste deel, de vloerverwarming.
Dus als jullie daar ideeën over hebben... van wat ik lees zijn er wel verschillende manieren, ik wil misschien proberen om een thermostaat knop op de aanvoer te plaatsen, voor de VV knop. er zijn daar wisselende ideeën over en misschien is het gewoon proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rACThPHZpOtjkFSeIwt-f6GhR_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpFvT1sh6up821HSFPC5nJTj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 19-01-2022 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
merlin1201 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:42:
[...]

Nou het pinnetje zat vol vuil dat het lastig te zien was wat het nu voor gaatje was (53 en de ogen worden slechter ;-( , en mijn setje imbus was al te groot, pas toen ik hem eraf had kon ik het pas goed bekijken.
Een fel ledlampje al dan niet icm een leesbril of anders een goede (telefoon)camera doen wonderen. ;)
merlin1201 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:42:
[...]

Die ring heb ik nu idd wat verder op kunnen schuiven en zit nu toch best wel stevig dus dat komt wel goed.
Dat wordt vanzelf weer een beetje minder stevig dankzij het plastic en de warmte, de boel 'rekt' altijd weer een beetje op, zodanig dat bij het vastdraaien van het knopdeel de houder een beetje meedraait. :P

[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 19-01-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Cap schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:45:
[...]

Dat wordt vanzelf weer een beetje minder stevig dankzij het plastic en de warmte, de boel 'rekt' altijd weer een beetje op, zodanig dat bij het vastdraaien van het knopdeel de houder een beetje meedraait. :P
Tja en anders van de zomer toch ff een nieuwe erop, bedoel die kosten zijn ook niet zo groot, minder dan 20,- en dan heb je wel gelijk de juiste aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!
20 euro vind ik nogal veel voor een simpel metalen ringetje, en het is anders toch weer aardig wat kuubjes gas wat je ervan kan betalen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 19-01-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-06-2024
ray_alcalde schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:25:
[...]

Ja ik herinner me het probleem. Ik had ook geprobeerd om een verwarming in de badkamer altijd open (met een gewone thermostatische kraan) te laten staan, maar dit hielp niet.

Wat ga jij nog doen om dit proberen op te lossen?
Geen idee nog. Ik heb een bypass gekocht en die wil ik wellicht nog installeren. Maar dat doe ik zodra de verwarming minder nodig is. Wat ik ook nog wil doen is om de flow in te regelen zonder de tado knoppen. Als dat goed staat, de tado's maar weer eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:32
Cap schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:23:
@njiwedu0b speculeren heeft niet veel zin meer denk ik als de knop het schema gewoon niet volgt en je dat ook kan zien in de app. Dus dat de kamer volgens de app verwarmt (de drie golfjes bij de tile van de kamer of bij Care & Protect, of natuurlijk in de grafiek) terwijl het volgens het schema niet zou mogen.

Dus Tado support contacten.

Zegt de app niet dat.de kamer verwarmt maar gebeurt dat toch dan kan het heel goed een ander verhaal zijn, namelijk dat de knop niet goed gekalibreerd is of het pinnetje van de radiator vast zit, waardoor deze nooit gesloten wordt. Maar ik begrijp dat dat hier niet het geval is.
Dank, ik ga die weg bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:14
FrenzyFreak schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:27:
[...]

De goedkoopste oplossing is gewoon HomeAssistant met de Tado plugin de gegevens laten loggen, als je geen abo wilt. :X

[...]
Inmiddels heb ik Tado gekoppeld aan HA. Maar ik snap nog niet 1,2,3 hoe hier de heating % uit rollen?

Moet ik daar iets voor scripten op basis van sensor states (heating on/off)?

[ Voor 17% gewijzigd door S0epkip op 20-01-2022 22:54 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:18
Wanneer Tado aan HA gekoppeld is, kun je de entity gewoon opvragen. Op de history pagina kun je dan de sensor opvragen, bijvoorbeeld: sensor.woonkamer_heating of sensor.kantoor_heating.

Ga naar Configuration > Devices & Services en klik bij de Tado integratie op de entities om de lijst te zien van wat je allemaal kunt uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lakini
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-03 07:10
Ik heb een starterskit gekocht met een thermostaat omdat die goedkoper was dan zonder maar nu heb ik dus die thermostaat hier liggen en ik twijfel erover om hem te gaan gebruiken.
Ik heb een hybride verwarming, een wamtepomp (vaillant geotherm) en een ketel (vaillant ecotec) voor bijverwarming en water. Mijn huis is ingedeeld in twee zones, beneden met uitsluitend vloerverwarming en boven met laag temperatuur radiatoren.

Nu wil ik de thermostaat boven eigenlijk vervangen door de tado, ik wil de vloerverwarming gewoon laten voor wat het is (die koelt ook dus dat laat ik verder graag over aan de thermostaat van vaillant). Er zit een vaiilant VR70 tussen die volgens mij de zones regelt. Beneden zit een weersafhakenlijke themostaat (vaillant multimatic vrc 700/5) en boven een gewone thermostaat (VR91).

Kan ik die VR 91 gewoon vervangen door de Tado zonder dat hij de vloerverwarming beinvloed? Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Ik ga eerdaags starten met de aanpassingen in de woonkamer.
Daar zijn 2 radiatoren (open keuken)
En over de gehele ruimte vloerverwarming (bij verwarming)
Het is momenteel zo dat ik de de woonkamer verwarm met mijn airco.
Zodra de kamer op temperatuur is stopt de warmte vraag aan de cv en zijn de slaapkamers koud (vandaar de keuze voor tado dus dat probleem is opgelost)
Maar hoe ga ik de zones in de woonkamer instellen in combinatie met de vv, Liefst de radiatoren uit zodra de kamer op temp is, maar eigelijk wil ik dat de vv op een kaag pitje blijf door pruttelen.
Dus nog wel een uitdaging en misschien kan dat wel niet.
Ik zit eraan te denken om de vloerverwarming te koppelen aan de koelste kamer. deze wordt nu gedurende de gehele dag op 18 graden gezet dan zou daarmee ook de vloerverwarming op 18 graden komen wat precies de temperatuur is die ik voor de vv wil.

[ Voor 16% gewijzigd door merlin1201 op 21-01-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjansen
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-10 11:44
Scarrrr schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:51:
[...]

Geen idee nog. Ik heb een bypass gekocht en die wil ik wellicht nog installeren. Maar dat doe ik zodra de verwarming minder nodig is. Wat ik ook nog wil doen is om de flow in te regelen zonder de tado knoppen. Als dat goed staat, de tado's maar weer eens proberen.
Welke bypass heb je gekocht, ben ook nog op zoek ernaar maar wil het wel in 1 keer goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scarrrr
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-06-2024
sjansen schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Welke bypass heb je gekocht, ben ook nog op zoek ernaar maar wil het wel in 1 keer goed doen.
https://www.warmteservice...9EdBZfWnvXpxoCJlsQAvD_BwE

Deze. Alleen nog niet geinstalleerd.

Ondertussen wel achterhaald waar waarschijnlijk mijn problemen met tado vandaan komen; de radiatoren op de eerste etage zitten verkeerd-om aangesloten (aanvoer en retour gewisseld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Ik begrijp dat je met de bedraadde thermostaat een zoneklep kan aansturen.
Ik vraag me dan af of ik evt ook gewoon een mechanische mt4 zoals honeywell kan aansturen.
Mocht de Tado knop die ik in de aanvoer zet namelijk niet goed werken omdat deze niet geheel open/dicht gaat dan kan ik die tado knop vervangen voor een mt4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 22:29

Tacoos

i am i

Tacoos schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:06:
Sinds deze zomer wonen wij in een jaren '70 vrijstaand huis met een Vaillant hr Solide Plus ketel en calorMatic 370 thermostaat.

Om comfort te verhogen en hopelijk ook ons gasverbruik wat te verbeteren, heb ik een Tado starterset aangeschaft.
Als ik de info goed begrijp, kan ik de Tado zowel aansluiten op de Vaillant eBus of de ketel omzetten naar opentherm en daarop sturen?
Heeft t één nog voordeel boven t ander?

...snip...
Vanmorgen de handel aangesloten.
Om te beginnen alleen de ketel overgezet naar opentherm en de kamerthermostaat vervangen door de Tado.
Over een week ga ik de badkamer en keuken vast voorzien van slimme knoppen.

De badkamer heeft vloerverwarming en een handdoek radiator, die beide wel een thermostaatknop hebben, maar de thermostaat van de vloerverwarming zit op zolder.
Moet ik dan toch een slimme knop op zolder monteren en kan ik dan de vloerverwarming laten 'luisteren' naar de thermostaat op de handdoek radiator?

In een later stadium moeten alle radiatoren nog voorzien worden van intelligente knoppen, maar omdat we verder allemaal 'domme' knoppen hebben is dat best een klus die ik nog ff uitstel.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Tacoos schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:35:
[...]

De badkamer heeft vloerverwarming en een handdoek radiator, die beide wel een thermostaatknop hebben, maar de thermostaat van de vloerverwarming zit op zolder.
Ja dat kan en is wel fijn, omdat je dan specifiek warme voetjes hebt als je gaat douchen.
Maar weer je zeker dat die knop van de vloerverwarming niet de watertemperatuur meet, om te voorkomen dat er te warm water doorheen gaat? En hoe zit de vloerverwarming aangesloten? In moderne huizen zie je regelmatig dat de badkamer in serie zit met de vloer beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:53
Ik woon in een studio met 1 radiator en ben van plan de Tado V3+ aan te schaffen. Wat is de meerwaarde om ook een radiatorknop te kopen? De thermostaat hangt straks op 5 meter van de radiator.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Geen. 1 radiator = de thermostaat regelt de ketel en dus die ene radiator. Sowieso goed dat je voor de thermostaat kiest ivm betere temperatuurmeting (en dus betere regeling).

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 22-01-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:53
Cap schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:20:
Geen. 1 radiator = de thermostaat regelt de ketel en dus die ene radiator. Sowieso goedf dat je voor de thermostaat kiest ivm betere temperatuurmeting.
Check!

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
vraag me af waarom je dan tado zou nemen? iedere willekeurige thermostaat is dan ook al goed.
Koop je een lyric 6 op MP ben je goedkoper uit ook.

[ Voor 24% gewijzigd door merlin1201 op 22-01-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 22:29

Tacoos

i am i

nirgilis schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Ja dat kan en is wel fijn, omdat je dan specifiek warme voetjes hebt als je gaat douchen.
Maar weer je zeker dat die knop van de vloerverwarming niet de watertemperatuur meet, om te voorkomen dat er te warm water doorheen gaat? En hoe zit de vloerverwarming aangesloten? In moderne huizen zie je regelmatig dat de badkamer in serie zit met de vloer beneden.
We hebben alleen vloerverwarming in de keuken en op de badkamer.
Voor de keuken zit de verdeler in de garage, voor de badkamer zie ik recht onder de ketel deze thermostaatknop (de badkamer zit hier recht onder):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2a_L1plAAq1I9TmJdf6pUf9XDE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rwIpEbEsL5nzkxltuubRHCQ1.jpg?f=user_large

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Tacoos schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:01:
[...]

We hebben alleen vloerverwarming in de keuken en op de badkamer.
Voor de keuken zit de verdeler in de garage, voor de badkamer zie ik recht onder de ketel deze thermostaatknop (de badkamer zit hier recht onder):
[Afbeelding]
Dat is een rtl ventiel en die regelt de temperatuur.
Daar moet je geen tado opzetten want dan kan er te heet water door je vloer stromen.
Hetzelfde geldt voor de vloerverwarmingsverdeler, de knop die daar op zit regelt de temperatuur.
Daar zijn andere oplossingen voor, bijvoorbeeld een zoneklep.
Op de handdoekradiator kan wel een tado.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Wat @edsandje zegt. Die knop mag beslist niet vervangen worden door een Tado. Ook wel logisch, want als dat een reguliere thermostaatknop was zou de vloerverwarming uit gaan als de temperatuur op zolder te hoog wordt.

Een zoneklep aangestuurd door een tado thermostaat is de beste optie, maar er zijn ook mensen die een extra thermostaatkraan met een Tado erop monteren vanwege de lagere kosten. Die oplossing is echter niet optimaal.

Wel vreemd dat de knop op de blauwe leiding zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Wel jammer dat tado niet net als Honeywell hr91een aan/uit optie toevoeg. Dit is simpel te implementeren lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@nirgilis het rtl ventiel moet ook in de retour.
Deze zit dus goed.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Gekke vraag. Hoort de tado thermostaat bedraad mat te zijn? Dus niet glimmend. Ik had zo’n 2e kansje bij Coolblue daarom twijfel ik of dat wel zo hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja alle thermostaten / sensors / knoppen zijn mat wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Inmiddles is het tado system voor de helft werkzaam. dwz 2 slaapkamers voorzien van een radiatorknop die gemiddeld de hele dag op 19 graden staan. Mijn woonkamer lift mee op de warmte vraag van die 2 slaapkamers (3 radiatoren en een vloerverwarmimg).
Ik verwarm momenteel de woonkamer met mijn airco dus komt er geen warmte vraag uit de woonkamer maar komt de vv wel mooi op temperatuur omdat deze meelift met de warmtevraag die de slaapkamers doen.
Morgen installeer ik nog 3 tado thermostaatknoppen in de woonkamer dus ook die radiatoren liften niet meer mee.
Het enigste wat dan nog wel meewarmt met iedere warmtevraag is dan de vloerverwarming wat eigelijk wel mooi is, want een vv moet niet te veel temperatuur wisselingen hebben, liefst zie ik deze op 19/21 graden en dat is nu het geval.

Ik twijfel nu om die tado knop op de aanvoer van de vv te plaatsen omdat het nu al precies doet wat ik wil.
Maar ook omdat die methode niet altijd goed werkt en het beter is een zoneklep te installeren of met een extra thermostaat de pomp aan/uit te sturen.
Ik weet nog niet precies waar het in zit maar mijn gasverbuik is toch al 2 m3 gas per dag minder dan voorheen en ik denk dat dit komt omdat de vv niet constant van warmte word voorzien aangezien deze meelift met een slaapkamer die toch vlot op temperatuur is,

Heeft iemand al ervaring met die methode om de vvpomp te schakelen met een extra thermostaat, en mag dat ook een bedrade zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:48

Haan

dotnetter

Ik heb zelf de volgende situatie thuis: beneden vloerverwarming, geen radiatoren. Boven 5 ruimtes met radiator met een Tado knop. Hierbij in eerste instantie maar eens gekeken hoe e.e.a. uit zou pakken zonder verder iets aan de vloerverwarming te doen, die lift dus mee op warmtevraag vanuit de overige ruimtes.
Bevinding na ruim een jaar, met vrijwel volledig thuiswerken van mij en mijn vrouw (dus relatief veel warmtevraag vanuit onze kamers) is dat het eigenlijk perfect werkt zoals het nu is :) Mijn vrouw en ik zitten allebei op een kamer die goed op temperatuur is, en de vloerverwarming wordt gedurende de dag ook op temperatuur gehouden, waarbij de temperatuur in de woonkamer zo rond de 19.5-20.0 graden schommelt.

Blijkbaar is de boel bij mij dus precies in balans, maar dat kan ook een toevalstreffer zijn ;)

Maar niks doen kan ook gewoon een optie zijn, pas als je merkt dat het beneden te warm wordt moet je wel gaan kijken naar een zoneklep oid.

Overigens lijkt het me een beetje zonde om slaapkamers de hele dag op 19 graden te houden? Mijn eigen slaapkamer staat de verwarming überhaupt nooit aan, tenzij het echt -10 buiten is

[ Voor 8% gewijzigd door Haan op 24-01-2022 09:30 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Haan schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:28:
Ik heb zelf de volgende situatie thuis: beneden vloerverwarming, geen radiatoren. Boven 5 ruimtes met radiator met een Tado knop. Hierbij in eerste instantie maar eens gekeken hoe e.e.a. uit zou pakken zonder verder iets aan de vloerverwarming te doen, die lift dus mee op warmtevraag vanuit de overige ruimtes.
Bevinding na ruim een jaar, met vrijwel volledig thuiswerken van mij en mijn vrouw (dus relatief veel warmtevraag vanuit onze kamers) is dat het eigenlijk perfect werkt zoals het nu is :) Mijn vrouw en ik zitten allebei op een kamer die goed op temperatuur is, en de vloerverwarming wordt gedurende de dag ook op temperatuur gehouden, waarbij de temperatuur in de woonkamer zo rond de 19.5-20.0 graden schommelt.

Blijkbaar is de boel bij mij dus precies in balans, maar dat kan ook een toevalstreffer zijn ;)

Maar niks doen kan ook gewoon een optie zijn, pas als je merkt dat het beneden te warm wordt moet je wel gaan kijken naar een zoneklep oid.

Overigens lijkt het me een beetje zonde om slaapkamers de hele dag op 19 graden te houden? Mijn eigen slaapkamer staat de verwarming überhaupt nooit aan, tenzij het echt -10 buiten is
Nou ik heb idd het gevoel dat ook bij mijn het systeem in balans is en ga dat eerst maar wens bekijken. Aanpassen kan altijd nog.
De slaapkamers worden de hele dag wel gebruikt, aangezien er nog steeds veel online school is.
Ik vraag me af of ik een tado op de badkamer gaat zetten ivm damp en ip20 classificatie is nou niet echt top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-10 14:46

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Tado thermostaat overgenomen. Bestaande chronotherm modulation afgekoppeld (rood op A en blauw op B ) en de Tado v2 aangesloten volgens de instructie. (- blauw, en + rood)
CV start niet op als ik de temperatuur verhoog. Kabel wisselen maakte geen verschil. Heb via het installateurs menu opentherm aangezet (D01), warmwater aansturing aangezet. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Geen foutmeldingen oid. Als ik de Honeywell weer aansluit werkt alles weer naar behoren.

Heb al aan support case ingeschoten bij Tado.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 01:11
Is het mogelijk om een soort reset uit te voeren op wat een kamerthermostaat heeft 'geleerd' over de kamer zelf?
Context: de thermostaat in de woonkamer (vloerverwarming) verwarmt veel te lang door. Als de temp is ingesteld op 21 graden, verwarmt de thermostaat om wat voor reden ook op vol vermogen door tot 21.3 graden.
Gevolg; het wordt een graad of 22 i.p.v. de gevraagde 21.
Daarnaast lijkt hij ook te weinig rekening te houden met warmte van de zon. De kamer warmt best snel op als de zon schijnt en er lijkt weinig rekening mee gehouden te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:23
Haan schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:28:

Interessante post! Wij krijgen vrijdag de sleutel van ons nieuwe huis. Daar is vloerverwarming in de woonkamer, en op de vier slaapkamers en in de badkamer wil ik slimme thermostaatkranen plaatsen. Voor zover ik weet is er geen zonneklep bij de vloerverwarming, dus dat moet ik nog onderzoeken.

Op de slaapkamer hebben wij nooit een verwarming aan, ik denk dat die bij ons op 16 graden gezet worden en voorlopig (want nog geen kinderen) alleen aan hoeven als je de kamer gebruikt. Daarnaast wordt één van de slaapkamers ons kantoor, waar vooral ik (en heel soms mijn vrouw) kan gaan thuiswerken. Voor nu is dat nog fulltime, maar ik verwacht op termijn dat dat 2 dagen per week gaat zijn. Dan zijn er nog een radiator in de bijkeuken. Denk niet dat ik die voorzie van een Tado knop want daar staat o.a. ook de wasmachine (en op termijn een droger).

Ik denk dat het dan bij ons ook wel te proberen is om eerst zonder zonneklep te gaan werken. Wel twijfel ik nog over Tado vs. Honeywell Evohome, waarbij ik neig naar de Tado vanwege (out of the box) geofencing en Apple Homekit ondersteuning. Enige WAF voorwaarde is dat het vooral simpel te bedienen moet zijn, voor zover je het niet automatisch kan inregelen. Iemand nog (andere) tips, do's/don'ts etc. rondom deze keuze?

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Ik ben ook gestart met Evohome maar was daar toch snel klaar mee omdat het niet echt handig werkt.
Zonder reclame te willen maken voor Tado maar de manier zoals het werkt is wel een stuk beter als Evohome.
De software is gewoon meer van wat je nu verwacht van een ap. het werkt gewoon prettiger.
Ik kreeg de zone's niet eens ingesteld bij honeywell gewoon drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Harmen schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:46:
Tado thermostaat overgenomen. Bestaande chronotherm modulation afgekoppeld (rood op A en blauw op B ) en de Tado v2 aangesloten volgens de instructie. (- blauw, en + rood)
CV start niet op als ik de temperatuur verhoog. Kabel wisselen maakte geen verschil. Heb via het installateurs menu opentherm aangezet (HC01), warmwater aansturing aangezet. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Geen foutmeldingen oid. Als ik de Honeywell weer aansluit werkt alles weer naar behoren.

Heb al aan support case ingeschoten bij Tado.
HC01 is geen OpenTherm regeling, maar relais regeling. De instelling moet op D01 staan.

Wat voor ketel heb je trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

nirgilis schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:05:
[...]

HC01 is geen OpenTherm regeling, maar relais regeling. De instelling moet op D01 staan.
Wat voor ketel heb je trouwens?
Stond op D01, HC01 is de volgende stap volgens de handleiding. (pagina 9/10)
Ketel is een Intergas HRE 24/18 van 2020.

Supportcase ligt momenteel bij 2de lijn. Wacht rustig af. ;)

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HC01 is de keuze vh verwarmingselement, meestal is er maar sprake van 1 en dat is dan dus HC01 (Heating Circuit 1 ;)). Heeft dus niks met aan/uit vs opentherm te maken en is andere stap in het menu. Regelingstype D01 is idd opentherm versus R01 aan/uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 24-01-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:23
merlin1201 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:43:
Ik ben ook gestart met Evohome maar was daar toch snel klaar mee omdat het niet echt handig werkt.
Zonder reclame te willen maken voor Tado maar de manier zoals het werkt is wel een stuk beter als Evohome.
De software is gewoon meer van wat je nu verwacht van een ap. het werkt gewoon prettiger.
Ik kreeg de zone's niet eens ingesteld bij honeywell gewoon drama.
Zelf heb ik in de huidige woning nog een Lyric, die werkt erg fijn. Eigenlijk wil je zoiets maar dan in een Evohome jasje. Mijn vader heeft al enkele jaren de Evohome in gebruik (naar tevredenheid) dus verwacht in principe geen issues maar Homekit en geofence (vanwege o.a. de WAF) is wel fijn om ook out of the box te hebben.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Na mij enige tijd verdiept te hebben in o.a. slimme thermostaten en CV, wil ik graag een Tado systeem met slimme thermostaat kranen plaatsen. Graag zou ik jullie advies willen of mijn plan van aanpak correct is.

Huidige situatie
Alle ruimtes in ons worden verwarmd middels radiatoren met aan-/uit-knoppen. In de woonkamer hangt een Nest E-thermostaat (bestaat uit twee delen, losse bedieningselement en onderdeel die is aangesloten op de plaats waar de oude domme thermostaat zat). Zodra in de woonkamer de ingestelde temperatuur bereikt is, stopt het systeem met verwarmen. Op de slaapkamers en kantoor wordt het dus nooit echt warm, tenzij:
- het bedieningselement van Nest op die kamer zet;
- en/of in de woonkamer de radiatoren dicht zet.

Gewenste situatie
Het afzonderlijk verwarmen van alle ruimtes (onafhankelijk van elkaar), waarbij de woonkamer (3 radiatoren) middels thermostaat ingesteld kunnen worden. De andere ruimtes worden dan bij voorkeur via de radiatorknop of een app ingesteld.

Idee
Mijn idee was het installeren van Tado slimme thermostaat (V3) en slimme radiatorknoppen. Alle radiatoren (zowel in de woonkamer als overige ruimtes, in totaal 10 stuks) wil ik dan voorzien van Tado radiatorknoppen. De slimme thermostaat komt dan in de woonkamer te staan/hangen.

Hiervoor heb ik, volgens mij 10 x radiatorknop nodig en een Tado slimme thermostaat. Daarnaast dien ik van de aan te passen radiatoren de ventiel (aan-/uit) te vervangen (voor dit binnenwerk: binnenwerk).

Een tweetal radiatoren (hal en washok) hoeven van mij niet 'smart' en daarop laat ik de huidige (aan-/uitknop) zitten. In beginsel staan deze helemaal dicht (niet nodig die ruimtes te verwarmen) en dat wil ik eigenlijk zo houden.

Vragen
- Voldoet mijn idee aan de wens om ruimtes los van elkaar te verwarmen (bijv. woonkamer helemaal niet en enkel bijv. kantoor)?
- Zie ik dingen over het hoofd die ik nog extra nodig heb of heb ik juist een overkill?
- Zijn er nog aanpassingen aan CV-installatie nodig? Zo lees ik nog het een en ander over het al dan niet plaatsen van een drukverschilregelaar/by-pass. Is dit nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Volgens mij heb je goede research gedaan want volgens mij klopt het wat je beschrijf.
Ik denk dat een bypass niet nodig is omdat je geen vloerverwarming hebt.
Je kunt evt de verwarming van de badkamer open laten ( mocht je die hebben) deze dient dan gelijk als bypass.

Mijn huis is sinds gister geheel van tado voorzien en het werkt voor zover ik kan zien prima.
Wat ik wel merk is dat de cv meer gaat pendelen omdat deze al snel een te grote capaciteit heeft tov die ene radiator die open gaat.
Maar ik zie dan weer wel dat het altijd blokken zijn van 20 minuten dus is dat pendelen geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
merlin1201 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:58:
Volgens mij heb je goede research gedaan want volgens mij klopt het wat je beschrijf.
Ik denk dat een bypass niet nodig is omdat je geen vloerverwarming hebt.
Je kunt evt de verwarming van de badkamer open laten ( mocht je die hebben) deze dient dan gelijk als bypass.

Mijn huis is sinds gister geheel van tado voorzien en het werkt voor zover ik kan zien prima.
Wat ik wel merk is dat de cv meer gaat pendelen omdat deze al snel een te grote capaciteit heeft tov die ene radiator die open gaat.
Maar ik zie dan weer wel dat het altijd blokken zijn van 20 minuten dus is dat pendelen geen probleem
Dank voor je reactie!

Weet iemand zeker of een bypass wel/niet nodig is? Ik wil bij voorkeur liever geen verwarming open moeten laten staan (aangezien die juist in de ruimtes zitten waar ze eigenlijk altijd uit mogen staan en ook om risico te voorkomen dat ze wel per ongeluk uitgedraaid worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:59
Je moet een mogelijkheid hebben om de druk kwijt te kunnen aangezien het mogelijk kan zijn dat je verwarming nadraait terwijl al je radiatoren dicht staan. Dan is een radiator bv de makkelijkste optie, je kan nog altijd de knop er af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
Bla65 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:41:
Je moet een mogelijkheid hebben om de druk kwijt te kunnen aangezien het mogelijk kan zijn dat je verwarming nadraait terwijl al je radiatoren dicht staan. Dan is een radiator bv de makkelijkste optie, je kan nog altijd de knop er af halen.
Dank! Knop eraf halen vind ik eigenlijk geen optie. Ik wil ook juist de 'niet smart'-verwarmingen gewoon uit kunnen zetten, omdat het niet altijd nodig of wenselijk is die ruimtes te verwarmen, als ergens anders de verwarming aanslaat.

Ga voor nu dan maar eens kijken hoe het in de huidige situatie is geregeld, aangezien er nu ook de mogelijkheid kan bestaat dat alle radiatoren dicht staan (en thermostaat wel aan). Enig idee hoe ik kan zien of er al een bypass o.i.d. op het systeem zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:03
DarkFly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:19:
[...]

Dank! Knop eraf halen vind ik eigenlijk geen optie. Ik wil ook juist de 'niet smart'-verwarmingen gewoon uit kunnen zetten, omdat het niet altijd nodig of wenselijk is die ruimtes te verwarmen, als ergens anders de verwarming aanslaat.

Ga voor nu dan maar eens kijken hoe het in de huidige situatie is geregeld, aangezien er nu ook de mogelijkheid kan bestaat dat alle radiatoren dicht staan (en thermostaat wel aan). Enig idee hoe ik kan zien of er al een bypass o.i.d. op het systeem zit?
Bypass is directe verbinding tussen aanvoer en retour, meestal ergens bij de ketel gemonteerd. Is geen heel grote ingreep hoor. Let wel op: de ventielen waar je naar linkt bij Warmteservice zijn specifiek voor 28 mm comap…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
BGFG schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:37:
[...]

Bypass is directe verbinding tussen aanvoer en retour, meestal ergens bij de ketel gemonteerd. Is geen heel grote ingreep hoor. Let wel op: de ventielen waar je naar linkt bij Warmteservice zijn specifiek voor 28 mm comap…..
Dank! Ben er inmiddels achter, de ketel is al voorzien van een bypass. Scheelt weer een aanpassing. En ook dank voor de opmerking mbt de ventielen. Heb zekerheidshalve nagekeken, zijn wel de ventielen die ik nodig heb. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
Ik ben aan het vergelijken voor een nieuwe slimme thermostaat.

De huidige situatie:
  • Vloerverwarming beneden, met een (volgens mij simpele) verdeler op de BG, deze wil ik als enkele zone laten fungeren (zoals nu ook het geval is)
  • De vloerverwarming wordt bedient met een bedrade thermostaat Honeywell Round gemonteerd in de woonkamer
  • Boven heb ik radiatoren die zijn voorzien van een thermostatische kranen, dus het monteren van slimme knoppen is zo gedaan
  • Boven komt de warmtevraag van een draadloze Honeywell Round
  • Bij de ketel (Intergas uit 2020) zit een bypass ventiel en een Honeywell VC4013 zoneklep voor de vloerverwarming
  • De ketel heeft dus 2 warmte vragen, 1 bedraad (BG) en 1 draadloos (boven)
Mijn vragen:
  • De ketel krijg nu een warmte vraag van 2 thermostaten (1 bedraad en de ander draadloos), als ik een bedrade Tado versie bestel, met de losse radiatorknoppen, gaat dit dan werken?
  • Hoe weet de ketel dat het om een warmtevraag gaat van de BG of radiatoren? Vanuit de Tado moet de zoneklep dan worden aangestuurd, toch? Of moet ik dit verschil 'negeren'?
  • Voldoet deze set dan.: https://www.tink.nl/tado-...ge-6-pack-radiatorknoppen

Later wil ik gaan kijken naar CV tuning, maar eerst wil ik de zoneregeling voor de bovenste etages op orde hebben :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqBo4D9SxEVrjXTP8fFi3R0pdtg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nq6kxgTyP3CQaD7e4OIrGIZq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3Tc0uqy5dAwCZwhiFAvEIguNsY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQaB7sdjlU6tmEE5ckmF8GPu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ok8MBufRhObIAGvrwmhi-zzwiMI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4z0xohJv7lnnSyClUeC2XMZT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Enige wat je volgens mij mist is de aansturing voor je vloerverwarming.
Dus methode zoneklep voor de verdeler of methode pompschakelaar.
Beide manieren hebben een 2e thermostaat nodig die functioneert als zoneregeling. En evt een pompschakelaar.
Wat je niet moet doen is een tado knop op de aanvoer plaatsen.

Lees je ff in op tado community

https://community.tado.co...an-de-slag-met-tado%C2%B0

[ Voor 8% gewijzigd door merlin1201 op 26-01-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
merlin1201 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:30:
Enige wat je volgens mij mist is de aansturing voor je vloerverwarming.
Dus methode zoneklep voor de verdeler of methode pompschakelaar.
Beide manieren hebben een 2e thermostaat nodig die functioneert als zoneregeling. En evt een pompschakelaar.
Wat je niet moet doen is een tado knop op de aanvoer plaatsen.
De vloerverwarming wordt gestuurd door de zoneklep (de VC4013), als ik boven (met de draadloze thermostaat) een warmtevraag instel wordt de klep naar de vloerverwarming gesloten. Enkel boven warmt op en de vloerverwarming blijft koud, tenzij daar ook een warmtevraag is.

De verdeler die er tussenzit is vrij 'simpel' er zit geen pomp/stekker en temperatuurinstelling op of aan, het is simpelweg verdelen naar de afgaande lussen.

De zoneklep moet dus bedient worden vanuit de bedrade Tado, denk ik?
Of heb ik een tweede thermostaat nodig, die de draadloze Honeywell vervangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Die zoneklep zit onder de intergas neem ik aan. Wordt deze aangestuurd door de cv? Draadje gaat in de Intergas,Ik zou toch denken dat deze net voor de vv zou zitten. Deze Klep heb ik ook onder mijn Intergas hangen en dat is volgens voorschrift en dient te sluiten als de vv zuigt als de cv uitgaat want dat schijnt niet goed te zijn voor je cv.
Ik ging er vanuit dat jij dezelfde situatie had.

Ik heb geen idee hoe het bij jou nu zit met 2 thermostaten dus misschien dat een ander meer weet. Ben ik ook benieuwd naar, zeker betreft die klep die er zit.

Heb je ook foto intergas en leidingen eronder

[ Voor 6% gewijzigd door merlin1201 op 26-01-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
merlin1201 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:11:
Die zoneklep zit onder de intergas neem ik aan. Wordt deze aangestuurd door de cv? Draadje gaat in de Intergas,Ik zou toch denken dat deze net voor de vv zou zitten. Deze Klep heb ik ook onder mijn Intergas hangen en dat is volgens voorschrift en dient te sluiten als de vv zuigt als de cv uitgaat want dat schijnt niet goed te zijn voor je cv.
Ik ging er vanuit dat jij dezelfde situatie had.

Ik heb geen idee hoe het bij jou nu zit met 2 thermostaten dus misschien dat een ander meer weet. Ben ik ook benieuwd naar, zeker betreft die klep die er zit.

Heb je ook foto intergas en leidingen eronder
De zoneklep zit inderdaad onder de Intergas, HR Eco 36, het draadje loopt de ketel in. De zoneklep zit op de aanvoer richting de vloerverwarming (en zit dus ook voor de verdeler).

Als ik de vloerverwarming aanzet (met de bedrade Honeywell) hoor ik dat de klep 'open' gaat, de bovenverdieping wordt dan ook warm als er radiatoren open staan.

Als ik de draadloze Honeywell instel met een warmtevraag hoor ik de zoneklep dicht gaan en wordt enkel boven warm.

Hoe is Tado hier op de monteren/configureren? :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofvWtidfWE5yzT7IS90Oy-OspSU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4IfUBb5HIdyVQZqzKNcVt2K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2H0bWQkBp4N5MffZjd4DJgyA3Xs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puSGaW4OyOKEtAKH0XF9h0t5.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Ik ben ook benieuwd hoe dat moet.
Ik zou deze vraag ook even uitzetten op het tado forum.

Maar zoals je zelf al zeg word de bovenverdieping warm als de vv opwarm. Ik denk dat de klep aangestuurd moet worden door tado dus dan moet je een thermostaat bij je cv plaatsen die je instel als zoneregeling en deze toevoegen aan de thermostaat van de woonkamer, die regelt de temperatuur.

Maar ik ben ook pas kort bezig met tado. Eens kijken wie het echt zeker weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Update van deze kant, kreeg vanmorgen een mailtje van support. Moest even checken of de E waarde op 1 stond. (OT instelling). Daarna alles aangesloten volgens de instructies + herstart ketel. Nu werkt alles naar behoren, heb nog even nagevraagd wat men heeft veranderd. :?

Zijn jullie tevreden over het comfort in huis? Heb hem een tijdje naast een Honeywell gehangen, temperaturen kwamen redelijk overeen. Hoevaak schakeld een Tado per uur? Is dit aan te passen?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
merlin1201 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:52:
Ik ben ook benieuwd hoe dat moet.
Ik zou deze vraag ook even uitzetten op het tado forum.

Maar zoals je zelf al zeg word de bovenverdieping warm als de vv opwarm. Ik denk dat de klep aangestuurd moet worden door tado dus dan moet je een thermostaat bij je cv plaatsen die je instel als zoneregeling en deze toevoegen aan de thermostaat van de woonkamer, die regelt de temperatuur.

Maar ik ben ook pas kort bezig met tado. Eens kijken wie het echt zeker weet
Als ik dit lees lijkt het erop dat ik alsnog 2 thermostaten nodig heb.

https://community.tado.co...1797/vloerverwarming-tado
Als de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt is voorzien van vloerverwarming, is het nodig om een aanpassing te doen aan uw verwarmingssysteem. U laat een “zoneklep” plaatsen (tado° is geschikt voor zowel 'normaal open' of 'normaal gesloten' kleppen, zowel laagvoltage als 230v), die door het relais in de Slimme Thermostaat open of dicht gezet kan worden. Er is dus een bedrade aansluiting tussen Slimme Thermostaat en zoneklep nodig. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.
Dus 1 thermostaat op de BG voor aansturing van de vloerverwarming en de radiatorknoppen communiceren met die thermostaat voor warmte vragen van de kamers boven.

Als er een warmtevraag is van een van de radiatorknoppen moet de 2e thermostaat de zoneklep afsluiten, zodat de vloerverwarming niet meedraait.

Toch? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Klopt wat je zegt, die 2e thermostaat gebruikt zijn temperatuur sensor niet want je koppelt deze aan de woonkamer. Dus je hebt eigelijk 2 thermostaten in je woonkamer, dwz in de app,
Je moet deze wel configureren door tado helpdesk wat zelf kun je geen 2e thermostaat toewijzen.
Ook is er een methode draadloos die wordt officieel ondersteund door tado

[ Voor 11% gewijzigd door merlin1201 op 26-01-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
Op de Tado website heb ik het volgende gevonden:
https://www.tado.com/star...ing%20en%20radiatoren.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhFO9aP3Uow8BYIjGziktOYS7zI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OjsMOhQhgqlWWkZ3OAhWalR.png?f=fotoalbum_large

Dit geeft mijn situatie weer :)

Bij mij is de zoneklep (Honeywell VC4013) op dit moment direct aangesloten op de Intergas ketel. Weet iemand hoe ik de zoneklep moet aansluiten op de Tado Slimme Thermostaat zoals hier is afgebeeld?

Daarnaast vraag ik mij af of de Intergas ketel niet in storing gaat als ik de kabels van de zoneklep ga 'omzetten', hij verwacht dat hij de zoneklep aanstuurt, toch? Of moet ik dit ergens in de parameters aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
ivarv schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:29:
Bij mij is de zoneklep (Honeywell VC4013) op dit moment direct aangesloten op de Intergas ketel. Weet iemand hoe ik de zoneklep moet aansluiten op de Tado Slimme Thermostaat zoals hier is afgebeeld?
Volgens mij heb je daar die draadloze ontvanger/extension kit voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
ivarv schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:29:

Daarnaast vraag ik mij af of de Intergas ketel niet in storing gaat als ik de kabels van de zoneklep ga 'omzetten', hij verwacht dat hij de zoneklep aanstuurt, toch? Of moet ik dit ergens in de parameters aanpassen?
De bedrade thermostaat heeft gewoon een relais wat je zoneklep kan aansturen. De Intergas merkt waarschijnlijk niet eens dat de zoneklep niet aangesloten is (de zoneklep geeft geen feedback of zo) en anders kan je met de handleiding de parameters makkelijk vinden en aanpassen. Ik heb ook al het nodige aan instellingen op mijn Intergas aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
Bla65 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:37:
[...]

De bedrade thermostaat heeft gewoon een relais wat je zoneklep kan aansturen. De Intergas merkt waarschijnlijk niet eens dat de zoneklep niet aangesloten is (de zoneklep geeft geen feedback of zo) en anders kan je met de handleiding de parameters makkelijk vinden en aanpassen. Ik heb ook al het nodige aan instellingen op mijn Intergas aangepast.
De Intergas ‘kent’ de zonneklep nu wel, hij stuurt hem namelijk ook aan. Is dat dan eenrichtingsverkeer wat betreft aansturing?

Heeft iemand een foto of schema hoe de bedrade thermostaat aangesloten moet worden op de zoneklep? :)
Dat zou enorm helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
ivarv schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:42:
[...]

De Intergas ‘kent’ de zonneklep nu wel, hij stuurt hem namelijk ook aan. Is dat dan eenrichtingsverkeer wat betreft aansturing?

Heeft iemand een foto of schema hoe de bedrade thermostaat aangesloten moet worden op de zoneklep? :)
Dat zou enorm helpen!
Tenzij de Intergas iets anders dan een aan/uit sturing doet (controle op power of zo) niet nee, de klep geeft echt geen signaal terug. En er staat zat bij Tado en in dit topic over het aansturen van een zoneklep met je thermostaat. Ik bedenk me net dat je toch iets moet met een ontvanger omdat de thermostaat niet de ketel en de zoneklep tegelijk kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 01:11
plofkip schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:57:
Is het mogelijk om een soort reset uit te voeren op wat een kamerthermostaat heeft 'geleerd' over de kamer zelf?
Context: de thermostaat in de woonkamer (vloerverwarming) verwarmt veel te lang door. Als de temp is ingesteld op 21 graden, verwarmt de thermostaat om wat voor reden ook op vol vermogen door tot 21.3 graden.
Gevolg; het wordt een graad of 22 i.p.v. de gevraagde 21.
Daarnaast lijkt hij ook te weinig rekening te houden met warmte van de zon. De kamer warmt best snel op als de zon schijnt en er lijkt weinig rekening mee gehouden te worden.
Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:03
ivarv schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Dat zou enorm helpen!
Kijk eens in de afbeelding die je zelf post ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BGFG op 27-01-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
BGFG schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:08:
[...]

Kijk eens in de afbeelding die je zelf post ;)
Staat daar een draadschema van de VC4013 dan? ;)

Dat is m.i. het algemene plaatje, maar dat zal verschillen per type/fabrikaat zoneklep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Ik heb zojuist een cv installateur gesproken die hier aan het werk is.
Hij bevestigt mijn verhaal dat die zoneklep die aangestuurd wordt door Intergas niet is bedoeld als zoneklep voor je vv.
Deze doet iets met het tapwater wat terug gaat in je systeem en ook om ervoor te zorgen dat je cv niet in storing gaat als de vv zuigt.
Die klep moet aan de intergas aangesloten blijven.
Voor het schakelen van je vv zul je een apparte zoneklep moeten plaatsen beneden bij je verdeler.

Met het verwijderen van die zoneklep van Intergas haal je dus een beveiliging weg die Intergas verplicht.

Overigens zie ik die klep wel op de aanvoer terwijl hij bij mijn op de retour Zit

Text intergas: Bij tapwatervraag sluit de klep de CV-leiding volledig, waardoor er geen beinvloeding op de tapwatertemperatuur is. Intergas Honeywell tweewegklep ten behoeven van afsluiting retourleiding in combinatie met vloerverwarmingsverdeler met eigen pomp.

[ Voor 31% gewijzigd door merlin1201 op 27-01-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:04

Osxy

Holy crap on a cracker

ivarv schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:38:
[...]

Staat daar een draadschema van de VC4013 dan? ;)

Dat is m.i. het algemene plaatje, maar dat zal verschillen per type/fabrikaat zoneklep
Niet echt, je zal moeten zoeken welke draad aan de NC, NO en nul moeten. Kans is groot dat je ketel ook al aansluitingen heeft met NC/NO labels.
Snelle google later en als ik het goed zie is het:
NC -> bruin
NO -> zwart
Nul -> blauw

Afbeeldingslocatie: https://cdn1.npcdn.net/image/20191103_9a633a.jpg?md5id=aea93b39fbf6af64f5785c9514c1ef39&new_width=960&new_height=2500&sub=1&w=1638077965

[ Voor 5% gewijzigd door Osxy op 27-01-2022 13:18 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
merlin1201 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:38:
Ik heb zojuist een cv installateur gesproken die hier aan het werk is.
Hij bevestigt mijn verhaal dat die zoneklep die aangestuurd wordt door Intergas niet is bedoeld als zoneklep voor je vv.
Deze doet iets met het tapwater wat terug gaat in je systeem en ook om ervoor te zorgen dat je cv niet in storing gaat als de vv zuigt.
Die klep moet aan de intergas aangesloten blijven.
Voor het schakelen van je vv zul je een apparte zoneklep moeten plaatsen beneden bij je verdeler.

Met het verwijderen van die zoneklep van Intergas haal je dus een beveiliging weg die Intergas verplicht.

Overigens zie ik die klep wel op de aanvoer terwijl hij bij mijn op de retour Zit

Text intergas: Bij tapwatervraag sluit de klep de CV-leiding volledig, waardoor er geen beinvloeding op de tapwatertemperatuur is. Intergas Honeywell tweewegklep ten behoeven van afsluiting retourleiding in combinatie met vloerverwarmingsverdeler met eigen pomp.
De zoneklep zit niet op een tapwaterleiding, en de klep sluit ook niet als er een tapwatervraag is, de ketel schakelt dan wel over naar de tapvraag ipv. CV uiteraard. M.i. is het dan een zoneklep?

En er zit ook geen eigen pomp bij de vv verdeler (vrij simpele unit, er zit geen stekker oid. aan).

Het liefst wil ik dat deze klep aangestuurd blijft worden door de Intergas (net als nu met 2 verschillende warmtevragen). Maar hoe is dat te realiseren met Tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-10 11:07

Amiet01

Master_A

Ik heb overlegd met een installateur voor onze CV-ketel en plaatsen van vloerverwarming door de hele woning tijdens de verbouwing. Wij willen alle ruimtes apart kunnen bedienen, dus ik had uitgelegd wat door Tado wordt aangeraden met zonekleppen die bekabeld worden open of dichtgezet door een slimme thermostaat die in die ruimte staat.

De installateur heeft echter al eerder Tado geïnstalleerd met dezelfde wensen als wij, en heeft daarbij ipv zonekleppen slimme radiatorknoppen op de verschillende groepen gemonteerd. Volgens mij zijn er meer mensen die een dergelijk installatie hebben. Zijn er voor- en nadelen te noemen om deze route te kiezen? Enig idee waarom een installateur dit zou doen ipv zonekleppen?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Google eens op “waarom intergas een 2weg klep adviseer” en lees je eens goed in wat deze doet.
Er staat toch bij tapwater vraag sluit de cv leiding! Er staat niet sluit de tapwater leiding .

Maar als jou verdeler geen pomp heeft dan is een 2 weg klep idd niet nodig en dan denk ik dat je die 2weg klep gewoon aan de tado thermostaat aansluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Amiet01 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:41:
Ik heb overlegd met een installateur voor onze CV-ketel en plaatsen van vloerverwarming door de hele woning tijdens de verbouwing. Wij willen alle ruimtes apart kunnen bedienen, dus ik had uitgelegd wat door Tado wordt aangeraden met zonekleppen die bekabeld worden open of dichtgezet door een slimme thermostaat die in die ruimte staat.

De installateur heeft echter al eerder Tado geïnstalleerd met dezelfde wensen als wij, en heeft daarbij ipv zonekleppen slimme radiatorknoppen op de verschillende groepen gemonteerd. Volgens mij zijn er meer mensen die een dergelijk installatie hebben. Zijn er voor- en nadelen te noemen om deze route te kiezen? Enig idee waarom een installateur dit zou doen ipv zonekleppen?
Ik denk dat jou installateur een fout maakt. Want tado knoppen moduleren en dat is niet wenselijk voor een vv.
Kan best dat het redelijk werkt maar het zou aan/uit moeten wezen. En dat kan alleen met een zoneklep of de methode pompschakeling want dat is ook aan/uit
Vloerverwarming werkt niet zo goed modulerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivarv
merlin1201 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:42:
Google eens op “waarom intergas een 2weg klep adviseer” en lees je eens goed in wat deze doet.
Er staat toch bij tapwater vraag sluit de cv leiding! Er staat niet sluit de tapwater leiding .

Maar als jou verdeler geen pomp heeft dan is een 2 weg klep idd niet nodig en dan denk ik dat je die 2weg klep gewoon aan de tado thermostaat aansluit
Dat bedoel ik ook; tapwater wordt gelukkig niet afgesloten, omdat de zoneklep op de vv aanvoer zit.

Wat ik bedoel te zeggen, is dat de vv (CV) zoneklep niet sluit als er een tapwatervraag is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:40
Ik ben inmiddels ook in het bezit van een Tado, echter loop ik bij het aansluiten tegen een dingetje aan. Ik ben bij de stap waarin in een vertaalmodule moet verwijderen. Ik heb een Vaillant ketel en een Vaillant Thermostaat. Dus een vertaalmodule leek mij al wat bijzonder. Echter open ik de ketel, volg de draadjes maar ik zie helemaal geen extra kastje/print. De twee kabeltjes (die halverwege overgaan in een andere kleur omdat ze waarschijnlijk te kort waren) gaan rechtstreeks in de klemmenstrook op wat ik verwacht dat het moederbord is. Het gaat om een ecoTEC classic ketel.

Is er iemand die voor mij even kan verifiëren dat mijn vermoeden klopt voordat ik de boel vakkundig om zeep help? De twee zwarte draadjes boven de blauwe connector zijn de draadjes die naar beneden gaan. Helemaal links op de foto zijn ze aangesloten op de kabel naar beneden. Hier komen blauw en rood uit beneden, uiteraard check ik even wat, wat is voordat ik het aansluit.

EDIT:mijn vermoeden was correct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCd8RYIFMYlo1tGKsGW0C4y0zZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8e8EOR4aO93HtZ26Sn549TdC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:48
Iemand hier toevlieg met vloerverwarming only en een AWB / Vaillant ketel. Tado moduleert daar niet echt lekker op merk ik hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattelip
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-11-2023
tado werkt met het 6LoWPAN protocol op 868 mhz , Zijn daar repeaters voor ? zou mesh network moeten kunnen vormen maar dat doet tado niet, want mijn uiterste radiator heeft vaak geen verbinding terwijl hij niet zover van wel functionerende tado radiator kraan zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou kunnen gaan rommelen met https://dutch.alibaba.com...s-module-60579890415.html

Of het werkt... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:19
Kan iemand mij vertellen of ik iets fout doe? Of dat het gewoon uitermate belabberd werkt.

Mijn schema staat sinds 8 uur op 19 graden.
https://www.amazon.com/ph...ry/-OdaSAVgQFWyHWhlsXf5bg

De tado begon met vol verwaren, en blijft, ookal is het 19 graden voorbij VOL gas verwarmen, pas op 20 graden gaat hij uit. En uiteraard schiet hij dan door tot 21,5 graden, dat is 2,5 graden BOVEN de setpoint:
https://www.amazon.com/ph...nQ.cJQQ5U5txXLHVsAVsCSYNj

WTF?

Ja de zon schijnt heel erg, maar daar is het toch een slimme thermostaat voor?

@tado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Ja dat is idd vreemd, ik heb hier een thermostaat die met 20.3 nog gewoon met 2 golfjes door knalt, setpoint 20.0 je zou denken dat hij op 20.0 terug gaat naar 2 golfjes, 20.1 1 golfje en uit met 20.2. idd vreemd.
Je zou dit eigelijk handmatig moeten bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat is hier al vaker behandeld. Tado heeft gewoon niet zo'n mooi gedrag naar het setpoint toe als de thermostaten die de fabrikanten bij hun ketels bieden, in dat opzicht is het vaak een achteruitgang. Het verschilt wel per gebruiker in welke mate het optreedt, maar nogmaals, meestal is het gedrag van de standaard thermostaat wat dat betreft beter.

Je kan de Tado helpdesk wel vragen te rommelen met de parameters van de PID regeling, maar dat is natuurlijk verre van 'slim'. ;)

Slim staat bij Tado naar mijn mening dan ook niet voor het adaptieve gedeelte van de temperatuurregeling, die is non-existent. Het slaat wel op de manier waarop je de thermostaat kan bedienen (app, schema, geofencing) en de manier waarop je je verwarmingssysteem kan uitbreiden en e.v.t. gezoneerd aansturen, plus het universele karakter (past op heel veel verschillende types verwarmingssystemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
Cap schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:05:
Ja dat is hier al vaker behandeld. Tado heeft gewoon niet zo'n mooi gedrag naar het setpoint toe als de thermostaten die de fabrikanten bij hun ketels bieden, in dat opzicht is het vaak een achteruitgang. Het verschilt wel per gebruiker in welke mate het optreedt, maar nogmaals, meestal is het gedrag van de standaard thermostaat wat dat betreft beter.

Je kan de Tado helpdesk wel vragen te rommelen met de parameters van de PID regeling, maar dat is natuurlijk verre van 'slim'. ;)

Slim staat bij Tado naar mijn mening dan ook niet voor het adaptieve gedeelte van de temperatuurregeling, die is non-existent. Het slaat wel op de manier waarop je de thermostaat kan bedienen (app, schema, geofencing) en de manier waarop je je verwarmingssysteem kan uitbreiden en e.v.t. gezoneerd aansturen, plus het universele karakter (past op heel veel verschillende types verwarmingssystemen).
Ik hoop dat @tado nog een idee heeft. Maar het probleem is dat hij wel zo verkocht wordt, met houd rekening met het weer en early start bla bla. En leuk dat hij slim is dat je zone regeling kan doen, maar als ze allemaal overshooten heb je er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Bovenstaande viel mij ook op vandaag, thermostaat stond op 20.5 om 7u (vroege start aan)
Is dit gedrag ook hetzelde als je vroege start uit zet? @AapBart Is er zonder vroege start ook overshoot?
Vroege start maar uitgezet. ;w

Onderstaand uitdraai vanuit home assistant, vermogen verwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I77BDCC8yeEiUlQB2cPuyTn1DQA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iziF8dfOS2Pk44u1RJcgwxTW.jpg?f=fotoalbum_medium

Iemand een idee hoe een 'normale' thermostaat start met verwarmen? Ook gelijk om 100% of in stapjes? Heb ergens gelezen dat de ketel ook modulerend is.

[ Voor 5% gewijzigd door Harmen op 30-01-2022 16:32 ]

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AapBart
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Harmen schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:57:
Bovenstaande viel mij ook op vandaag, thermostaat stond op 20.5 om 7u (vroege start aan)
Is dit gedrag ook hetzelde als je vroege start uit zet?
Vroege start niet gebruiken, werkt niet, zegt Tado zelf ook. De verwarming gewoon iets eerder aanzetten.

Heb hier thuis weinig tot geen last van overshoots, soms 0.2 of 0.3 graad te hoog, vind ik niet alarmerend.

[ Voor 13% gewijzigd door AapBart op 30-01-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
AapBart schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:59:
[...]

Vroege start niet gebruiken, werkt niet, zegt Tado zelf ook. De verwarming gewoon iets eerder aanzetten.

Heb hier thuis weinig tot geen last van overshoots, soms 0.2 of 0.3 graad te hoog, vind ik niet alarmerend.
Had hem recent aangezet, en leek prima te werken. Weird.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AapBart schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:59:
[...]

Controleer je op dat moment ook wel eens via de app of de verwarming gewoon blijft stoken, ook op het moment dat ie al 0.2 of 0.3 graden over het setpoint heen is? Dat wil nog niet meteen zeggen dat het een graad te warm wordt natuurlijk (ligt aan de ruimte, hoe goed die al door en door opgewarmd is en weer afkleolt, en natuurlijk hoe hard de cv stookt igv modulerende aansturing) Bij Tado gebeurt dat opvallend vaak, dan blijft ie nog lang op twee of soms drie streepjes verwarmen. Bij de thermostaat van mijn ketelfabrikant ging dat toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Titus schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:54:
[...]

Ik hoop dat @tado nog een idee heeft. Maar het probleem is dat hij wel zo verkocht wordt, met houd rekening met het weer en early start bla bla. En leuk dat hij slim is dat je zone regeling kan doen, maar als ze allemaal overshooten heb je er niets aan.
Het idee is dat je contact opneemt met de klantenservice, die kan (gevoeligheid van) de regeling dus zodanig bijstellen dat de overshoots minder worden. Maar 'slim' is dat niet, eerder 'customizable'. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:25
Cap schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:05:
"Slim" staat bij mij juist voor daadwerkelijk slim. Dus niet op eerste of tweede kerstdag het normale schema aanhouden maar er een zondag van maken, dat vind ik stap één in slim. Verder kun je een schema instellen ook bij een normale wat slimmere thermostaat, daarvoor hoeft die niet aan internet te hangen. Maar je hebt momenteel niet eens de mogelijkheid om dit aan te passen (meen eens gezien te hebben dat Nedit dit wel kan, gewoon dat je bv op een kalender 25 december selecteert en aangeeft dat die het zondag schema moet volgen). En uiteraard horen dingen als inspelen op het weer, rekening houden met andere omstandigheden en historie etc ook bij "slim". Dus als vandaag om 8 uur de verwarming op 19 wordt gezet en de binnentemperatuur is 17 en buiten 3, en vandaag overshoot die tot 20, dan zou die morgen als de thermostaat op 19 wordt gezet met een binnen temperatuur van 17 en buiten temperatuur van 3 graden toch echt een stuk korter moeten warmen. Of "issue" wat hier nu speelt is dat radiatoren om en om aan gaan. Benedenverdieping is in 3 zones verdeeld en hebben dezelfde temperatuur, van 19 graden. Nu komt het voor dat bv eerst de woonkamer wordt verwarmd omdat het daar 18,9 is, maar de keuken die 19,0 is niet. Vervolgens loopt de CV 5 minuten om de woonkamer te warmen tot 19,1 of whatever en gaat vervolgens uit, maar 1 minuut later is het in de keuken nog maar 18,9 graden en gaat de ketel wwer lopen. W.m.b. mag de boel daar ook slim mee omgaan en in deze situatie de keuken ook al even laten meedraaien met de woonkamer, immers kan die daarvan ook weten dat die al een tijdje niet meer verwarmd is, temperatuur dalende was, en die echt op het randje zit om bij te moeten warmen. Wat het hier nog eens irritanter maakt is dat de radiator in de hal geen Tado knop heeft en altijd open staat als zijnde "bypass", maar die is in dit geval dus vrijwel de hele dag warm omdat de drie eerder genoemde zones lekker om en om de CV aan zetten.
De dingen die jij benoemd, met een app, geofencing etc vind ik meer "connected". Hetzelfde als een wasmachine met een netwerkaansluiting. Ook die is niet "slim" en gaat niet beter wassen door de netwerkaansluiting, die is connected en je kunt met een app de status in zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap wat jij slim vindt. :) Ik bedoelde met "naar mijn mening staat slim bij Tado niet voor..." niet wat slim zou moeten of kunnen inhouden maar wat het wat mij betreft in praktijk inhoudt, bij Tado. :Y Ik vind het slimme aspect bij Tado dus beperkt tot een aantal zaken, en daar hoort bijv het zelflerende aspect niet bij, incl het voorkomen van overshoots. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 30-01-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vroege start maar uitgezet, toch loopt de temperatuur nog een halve graad door.
Zou wellicht opwarmen in stapjes beter zijn? Bijvoorbeeld 7:00 - 20 graden, en een uur later de gewenste temperatuur? 20,5 :?

Heb als test vroege start maar ff aangezet:
7u - 20
8:30 - 20,5

[ Voor 14% gewijzigd door Harmen op 31-01-2022 09:42 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De ervaringen daarmee zijn wisselend, ik heb het ook geprobeerd maar vind het binnen mijn schema moeilijk om met zekerheid vast te stellen dat stapsgewijze verwarming helpt de overshoot te verminderen. Ik vermoed dat het alleen helpt als er a) genoeg stapjes zijn en b) de duur per stap lang genoeg is. De overshoot komt namelijk doordat Tado denkt: "jee, wat is de ruimte koud, ik moet een paar graden omhoog dus keihard opwarmen, en ook nog even doorgaan als het setpoint bereikt is". Dus dan zit je aan veel stapjes en een lange opwarmtijd.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 31-01-2022 10:06 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 67 Laatste