Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:59
Harmen schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:38:
Vroege start maar uitgezet, toch loopt de temperatuur nog een halve graad door.
Zou wellicht opwarmen in stapjes beter zijn? Bijvoorbeeld 7:00 - 20 graden, en een uur later de gewenste temperatuur? 20,5 :?

Heb als test vroege start maar ff aangezet:
7u - 20
8:30 - 20,5
Misschien ook eens kijken naar je aanvoer temperatuur en het cv vermogen.
Ik kan me voorstellen dat je met tado minder vermogen nodig heb omdat je nu afzonderlijke kamers verwarm en deze vragen nu niet gelijktijdig meer om warmte.
Dus wie weet knalt de temperatuur ook daarom ineens zo door.

Ik ervaar dat doorschieten een stuk minder op 1 slaapkamer na, maar dat ligt aan een knop strak onder een bureau dus blijft warmte hangen en lijkt het dat hij doorschiet.
Maar idd mee eens dat dit eigelijk door tado geregeld zou moeten zijn, zo niet dan zou een handmatige aanpassing welkom zijn.

Wie heeft er ervaring met de airco uitbreiding van tado, is dat wat? Ik heb een Daikin perfera 2021 en zou mooi zijn als ik deze in het tado systeem can integreren.

[ Voor 25% gewijzigd door merlin1201 op 31-01-2022 11:32 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:32
Het ergste is, dit slimme getune (even het weer en het learning aspect buiten beschouwing latend), is gewoon een PID en dat zou super simpel moeten in te regelen zijn. Daar zou ik zelf wel toegang toe willen, als ie zijn eigen gains blijkbaar niet inleert maar dat ze constant zijn.

Blijf het zo absurd vinden dat ie boven de gewenste temperatuur nog steeds VOL gas geeft. Natuurlijk zijn er losses dus moet je blijven verwarmen om die te overwinnen, maar je weet ook dat je systeem nog even warmte na afgeeft ivm warm water in de verwarming/leiding/nadraaitijd van de pomp. Dus nog een half uur tot een uur VOL verwarmen terwijl hij blijft stijgen, ik kan er niet bij met mijn hoofd.

Even ter verduidelijking, het gaat hier om 1 woonkamer, radiator knoppen niet thermostatisch(ook geen tado knop dus), die vol open staan en blijven. Rest van het huis is dicht, alleen badkamer staat vol open(geen knop at all) want dat is de bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
ok, euh zo heeft tado geen controle over die radiatoren en kan ze ook niet tijdig knijpen, geen idee of dat zo werkt hoor maar loeien die radiatoren te lang door omdat ze vol open staan.
Werkte het voorheen eigelijk wel beter?
Ik vraag me dan af hoe het zou werken als overal een tado op zal zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
merlin1201 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:39:
ok, euh zo heeft tado geen controle over die radiatoren en kan ze ook niet tijdig knijpen, geen idee of dat zo werkt hoor maar loeien die radiatoren te lang door omdat ze vol open staan.
Werkte het voorheen eigelijk wel beter?
Ik vraag me dan af hoe het zou werken als overal een tado op zal zitten?
Zo werkt de average thermostaat toch. Kamer is te koud, thermostaat vraagt warmte van ketel, radiatoren vullen met water, ruimte warmt op. Eigenlijk is de thermostaat een soort radiator knop voor de verwarming beneden, muv nadraai tijd. De radio knijpt dus niet de radiatoren, maar gewoon de CV ketel. Want er komt nergens anders een warmte vraag vandaan. Stel dat ik wel radio knoppen had gehad op mijn radiatoren, dan waren die dicht gegaan, maar mijn thermostaat had de ketel lekker laten loeien (en aangezien de warmte alleen door de bypass in de badkamer kan wordt het daar dan heel erg warm, totdat de retourtemp zo hoog is dat de ketel vanzelf afslaat.

Dat kan ook niet de bedoeling zijn? Of begrijp ik het verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Titus op 31-01-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Idd dat zou je wel denken, maar kun je wat meer vertellen of je systeem? wat voor CV heb je, aan/uit of opentherm. wat voor thermostaat had je hiervoor?
puur uit nieuwsgierigheid hoor, ik ben het wel met je eens dat het vreemd is, en je ben niet de enige want tado community staat er ook vol van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
merlin1201 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:19:
Idd dat zou je wel denken, maar kun je wat meer vertellen of je systeem? wat voor CV heb je, aan/uit of opentherm. wat voor thermostaat had je hiervoor?
puur uit nieuwsgierigheid hoor, ik ben het wel met je eens dat het vreemd is, en je ben niet de enige want tado community staat er ook vol van.
tZerra ace 39c via opentherm. Hiervoor een Honeywell .

Overigens ben ik ook echt verbaasd waarom de draadlozr module soms gewoon geen verbinding maakt. Kom je thuis in een ijskoud huis omdat de thermostaat en de draadloze unit geen verbinding hebben. Weirdest of all is dat ik ook niet in de app kan zien hoe warm het is bij de thermostaat terwijl die wel met de bridge verbinding heeft. Kan hem zelfs laten knipperen.

Loop ik omhoog om naar de draadloze unit te kijken, doet ie het soms magisch weer. Of anders als ik hem power cycle .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Titus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:15:
[...]

tZerra ace 39c via opentherm. Hiervoor een Honeywell .

Overigens ben ik ook echt verbaasd waarom de draadlozr module soms gewoon geen verbinding maakt. Kom je thuis in een ijskoud huis omdat de thermostaat en de draadloze unit geen verbinding hebben. Weirdest of all is dat ik ook niet in de app kan zien hoe warm het is bij de thermostaat terwijl die wel met de bridge verbinding heeft. Kan hem zelfs laten knipperen.

Loop ik omhoog om naar de draadloze unit te kijken, doet ie het soms magisch weer. Of anders als ik hem power cycle .
De beste oplossing is om de tado bridge op een andere plaats te leggen.
Lees ook het onderste deel van dit artikel door:
https://support.tado.com/...-hoe-kan-ik-dit-verhelpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:59
-nevermind- b |:( :+

[ Voor 95% gewijzigd door Khayma op 03-02-2022 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:03
tado schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:14:
[...]

Eerlijk gezegd, de beste oplossing is als dit ding door een betonnen vloer en een of twee stenen muren heen komt (oud huis). Wifi red dat wel op 2,4GHz op een redelijke snelheid. Maar jullie bridge en thermostaat / knoppen, die op een veel lagere frequentie werken (dus minder last verstoring door bv muren) en maar een veel lagere snelheid nodig zal hebben (dus meer ruimte tot error correctie in het protocol) krijgt dit gewoon niet stabiel voor elkaar. En ook hier in huis zo nu en dan dat een knop weg valt. Verplaats ik de bridge dan is er wel weer een andere knop die faalt. En dat in een jaren 60 huis met maar twee woonlagen (begane grond en eerste verdieping) en de bridge na vele pogingen uiteindelijk letterlijk "tussen" de verdiepingen gelegd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-10 12:22

XallaX

Meow

Zojuist de melding batterij leeg van de tado.
Batterijen vervangen (Alkaline lr03) geprobeerd van duracell en een ander merk maar geen 'HI' meer en de thermostaat blijft dood. Contacten zijn schoon etc. heb spanning op de print met de batterijen erin.

10 sec. reset werkt niet.

Iemand een suggestie of na bijna 6 jaar maar een nieuwe kopen?

Update: Inmiddels een nieuwe V3 hangen

[ Voor 6% gewijzigd door XallaX op 08-02-2022 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:57
Sinds gisteren ben ik begonnen met de Tado startset zonder thermostaat knoppen. Reden; beneden verdieping is allemaal vloerverwarming en wij twijfelen nog of wij dit jaar bij de slaapkamers vloerverwarming gaan doen of bij radiatoren blijven maar deze gaan vervangen voor lage temperatuur radiatoren. Op dit moment dus ook nog geen thermostaatknoppen beneden gebruikt. Dat gaat nog gebeuren.

Voor ik alles ga aanschaffen wil ik eerst wat ervaring opdoen met Tado aangezien je toch aardig verschillende verhalen leest.

Ik heb dus gisteravond de thermostaat aangesloten en ben als eerste gaan kijken of de temperatuur wel goed word geregistreerd door Tado. Heb mijn Hue motion sensor er boven op gezet en een simpele digitale temperatuurmeter bij gezet om ook daarvan de waardes uit te lezen.
Het verbaasde mij dat er een paar graden verschil zit tussen Tado, Hue motion sensor en de digitale huis-tuin-keuken ding. Ik zag dat je de sensor van Tado kon bijstellen en heb gekeken naar een waarde die meer overeen komt met de overige 2 waardes. Die hield in dat ik de Tado 2 graden terug moest zetten. Correctie waarde -2.

Langzaam zag ik dat de waardes voor de Hue sensor en Tado dichter bij elkaar kwamen en heb ik de correctie aangepast naar -1. Nu zit er nog 2 tiende verschil tussen. Waarbij de Tado aangeeft 19,9 en Hue 20,1 graden.
De huis-tuin-keuken sensor geeft 21 graden aan. En zit al sinds gisteravond een stukje hoger dan de overige 2 waardes.

Wat mij ook op valt is dat het vanmorgen uren duurde voordat de woonkamer opwarmde. ondanks dat ik deze op 25 graden had gezet. Duurde echt veel langer dan de oude iSense van Remeha. Nu staat de Tado ingesteld op 21 graden maar blijft hij hangen op 19,9.

Om wat beter te kunnen testen heb ik Geolocatie uit gezet en een simpele tijdschema ingesteld. Zo weet ik zeker tijdens het testen dat ik geen rare waardes krijg mocht Tado denken dat er niemand thuis is.
Open raam detectie uit en vroege start ook beide uit gezet. Vroege start voornamelijk omdat ik meermaals heb gelezen dat dit niet werkt.

Maar hoe werkt Tado eigenlijk? Leert Tado de CV ketel kennen waardoor het beter opwarmt?
Komt het vaker voor dat je de Tado moet corrigeren voor de juiste temperatuur waardes?
Waar kan ik lezen hoeveel Tado aan warmte vraagt aan de CV? Ik heb het schema wel gevonden maar kan nog niet herleiden wat ik zie.

extra aanvulling; Het tijdschema wil straks los koppelen van Tado en volledig laten aansturen door Home Assistant inclusief de Geofencing van HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hier gaat na amper 4 dagen de Tado weer van de muur af. Ik vind het een enorm onhandige thermostaat en stoorde me aan de volgende zaken:

- Ik kan via de thermostaat geen halve graden instellen, alleen via de app. Als ik op de app 17,5 selecteer, geeft de thermostaat 18 weer. Ondanks dat hij wel gewoon netjes naar 17,5 verwarmt lijkt de thermostaat dit af te ronden op hele getallen. Hoe kan zo'n basale functie ontbreken? Dat snap ik echt niet. Soms wil je gewoon even een half graadje erbij voor comfort, dat kan dus alleen via de app..

- Temperatuur instellen via het display is traag en omslachtig.

- Het display laat in rust stand nooit iets zien, zelfs niet de huidige temperatuur.

- Out of the box week de temperatuur een dikke 2 graden af, de temperatuur sensor is echt heel erg slecht geijkt.

- Krijg regelmatig een bericht dat er een raam zou open staan, dit is geenszins het geval. Alles zit hier potdicht op de mechanische ventilatie na.

- Waarschijnlijk m'n eigen fout, maar bij de installatie werd ik door de verkeerde stappen gelootst. Ik eindigde met een simpele aan/uit installatie in plaats van OpenTherm.

Al met al is het grotendeels m'n eigen schuld natuurlijk, veel te weinig research gedaan over wat Tado wel/niet kan. Ik had alleen niet verwacht dat basale functionaliteit als halve graden instellen en op het display de huidige temperatuur laten zien ontbreken :') De meerwaarde van de app, schemas en geofencing is prachtig en werkt goed, maar ik mis gewoon teveel basis functionaliteit. Ik ga op zoek naar een alternatief helaas. Het is een prachtige connected thermostaat maar het ontwerp is opvallend dom.

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 07-02-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
stin00 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:11:
Hier gaat na amper 4 dagen de Tado weer van de muur af. Ik vind het een enorm onhandige thermostaat en stoorde me aan de volgende zaken:

- Ik kan via de thermostaat geen halve graden instellen, alleen via de app. Als ik op de app 17,5 selecteer, geeft de thermostaat 18 weer. Ondanks dat hij wel gewoon netjes naar 17,5 verwarmt lijkt de thermostaat dit af te ronden op hele getallen. Hoe kan zo'n basale functie ontbreken? Dat snap ik echt niet. Soms wil je gewoon even een half graadje erbij voor comfort, dat kan dus alleen via de app..

- Het display laat in rust stand nooit iets zien, zelfs niet de huidige temperatuur.

- Out of the box week de temperatuur een dikke 2 graden af, de temperatuur sensor is echt heel erg slecht geijkt.

- Krijg regelmatig een bericht dat er een raam zou open staan, dit is geenszins het geval. Alles zit hier potdicht op de mechanische ventilatie na.

- Waarschijnlijk m'n eigen fout, maar bij de installatie werd ik door de verkeerde stappen gelootst. Ik eindigde met een simpele aan/uit installatie in plaats van OpenTherm.

Al met al is het grotendeels m'n eigen schuld natuurlijk, veel te weinig research gedaan over wat Tado wel/niet kan. Ik had alleen niet verwacht dat basale functionaliteit als halve graden instellen en op het display de huidige temperatuur laten zien ontbreken :') De meerwaarde van de app, schemas en geofencing is prachtig en werkt goed, maar ik mis gewoon teveel basis functionaliteit. Ik ga op zoek naar een alternatief helaas. Het is een prachtige connected thermostaat maar het ontwerp is opvallend dom.
Ik wil niet zeggen dat ook hier de Tado meteen weer van de muur af gaat, maar herken wel de punten die je aangeeft. De 2 graden afwijking hadden wij ook maar is met een graad gecorrigeerd en de Tado lijkt nu beter overeen te komen met andere thermometers/sensoren.

Dat er in ruststand niks te zien is op de display moet ik ook aan wennen. Mijn vrouw moet er al helemaal aan wennen omdat zij vaak keek naar de klok op de vorige thermostaat (iSense). Ook omdat wij verder geen klok in de woonkamer hebben hangen. Was op zijn minst wel een optie geweest om de mogelijk te hebben om minimale info te laten zien op de thermostaat zoals temperatuur of tijd. Wat dat betreft zijn ze nu flink doorgeslagen in minimalisme :+

Open raam detectie heb ik nog uit staan en bepaal ik wel via Home Assistant met echte sensoren.

Wat het halve graad bijstellen betreft; Ik heb wel eens gelezen dat onze vorige iSense een temperatuurbenadering gebruikte. Bij een target van 20.5 stookt de CV tot 20 of max 21graden omdat halve graden slecht te voelen zijn en dat de thermostaat dan wat lager gaat zitten om overshoots te voorkomen en te besparen. Ik kan mij ook wel voorstellen dat het lastig is voor een thermostaat om continue een ruimte op de halve graad te houden. Even een deur van de ruimte open naar een koudere hal kan al snel de temperatuur laten dalen. Echt duurzaam zal het dus ook niet zijn en is een beetje speling voor een thermostaat wel wenselijk.
Neemt niet weg dat ook wij soms de thermostaat net ff 0.5 graden omhoog zetten.

Maak je geen gebruik van Domoticz of Home Assistant waar je de Tado aan kan koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Campo di Casa schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:49:
[...]
Ik wil niet zeggen dat ook hier de Tado meteen weer van de muur af gaat, maar herken wel de punten die je aangeeft. De 2 graden afwijking hadden wij ook maar is met een graad gecorrigeerd en de Tado lijkt nu beter overeen te komen met andere thermometers/sensoren.
Klopt, ik heb er zelf 4 Hue Motion Sensoren naast gehangen en van alle apparaten het gemiddelde genomen en dat als temperatuur offset gebruikt :+ Ik heb ook nog een infrarood pistool maar ook die wijkt wat af, is wat dat betreft lastig zelf meten. De grootte van de afwijking schrok ik wel van, hij stookte het véél te warm door de +2.1 graden afwijking.
Dat er in ruststand niks te zien is op de display moet ik ook aan wennen. Mijn vrouw moet er al helemaal aan wennen omdat zij vaak keek naar de klok op de vorige thermostaat (iSense). Ook omdat wij verder geen klok in de woonkamer hebben hangen. Was op zijn minst wel een optie geweest om de mogelijk te hebben om minimale info te laten zien op de thermostaat zoals temperatuur of tijd. Wat dat betreft zijn ze nu flink doorgeslagen in minimalisme :+
Ja ik vind minimalisme prachtig, maar dit is wel erg minimaal!
Wat het halve graad bijstellen betreft; Ik heb wel eens gelezen dat onze vorige iSense een temperatuurbenadering gebruikte. Bij een target van 20.5 stookt de CV tot 20 of max 21graden omdat halve graden slecht te voelen zijn en dat de thermostaat dan wat lager gaat zitten om overshoots te voorkomen en te besparen. Ik kan mij ook wel voorstellen dat het lastig is voor een thermostaat om continue een ruimte op de halve graad te houden. Even een deur van de ruimte open naar een koudere hal kan al snel de temperatuur laten dalen. Echt duurzaam zal het dus ook niet zijn en is een beetje speling voor een thermostaat wel wenselijk.
Neemt niet weg dat ook wij soms de thermostaat net ff 0.5 graden omhoog zetten.
Ik snap dat halve graden lastig zijn waar te nemen en lastig om het stoken op af te stellen, maar ik kan het perfect via de Tado app instellen. Hij verwarmt dan ook keurig om en nabij de halve graad. Onbegrijpelijk dat het dan geen optie is om dit ook voor de fysieke thermostaat te kunnen en dat de thermostaat nu überhaupt alleen maar hele getallen laat zien.
Maak je geen gebruik van Domoticz of Home Assistant waar je de Tado aan kan koppelen?
Nee helaas (nog) niet, ben hier nog nooit aan begonnen.. heb al lange tijd de standaard commerciële smarthome apparaten als Philips hue, robotstofzuiger en nu dus een 'slimme' thermostaat. Ben sindskort wel geïnteresseerd in meer smart producten kopen en dan eens wagen aan Home Assistant :) Kan een leuk hobby projectje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
stin00 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:02:

Klopt, ik heb er zelf 4 Hue Motion Sensoren naast gehangen en van alle apparaten het gemiddelde genomen en dat als temperatuur offset gebruikt :+ Ik heb ook nog een infrarood pistool maar ook die wijkt wat af, is wat dat betreft lastig zelf meten. De grootte van de afwijking schrok ik wel van, hij stookte het véél te warm door de +2.1 graden afwijking.
Had ook in eerste instantie een wtf momentje. Tot ik dus in de setting de optie tot ijken tegen kwam.
Ik snap dat halve graden lastig zijn waar te nemen en lastig om het stoken op af te stellen, maar ik kan het perfect via de Tado app instellen. Hij verwarmt dan ook keurig om en nabij de halve graad. Onbegrijpelijk dat het dan geen optie is om dit ook voor de fysieke thermostaat te kunnen en dat de thermostaat nu überhaupt alleen maar hele getallen laat zien.
Net ff snel gecontroleerd maar de Tado kan wel gewoon de temperatuur tot na de komma op het display tonen. Daar ligt het niet aan. Maar waarom Tado niet de mogelijk geeft om dit per halve graden aan te passen is mij ook een raadsel. Misschien dat ze dit nog gaan mogelijk maken via een update?
Nee helaas (nog) niet, ben hier nog nooit aan begonnen.. heb al lange tijd de standaard commerciële smarthome apparaten als Philips hue, robotstofzuiger en nu dus een 'slimme' thermostaat. Ben sindskort wel geïnteresseerd in meer smart producten kopen en dan eens wagen aan Home Assistant :) Kan een leuk hobby projectje worden.
Ik heb lang getwijfeld voor welke Thermostaat ik zou gaan om te koppelen aan Domotica. een paar maand terug begonnen met Home Assistant en Tado bleek voor mijn gevoel de enige Thermostaat met de minste nadelen en gebreken. Het scheelt ook dat Tado een grote community heeft en er een goede koppeling mogelijk is met HA waardoor ik geen Abbo van Tado nodig heb en de Tado volledig kan opnemen in mijn huis automatisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:40
Het is mij al eens vaker opgevallen dat de knoppen of thermostaat geen verbinding lijken te hebben maar ik hier in de App geen melding van krijg.

Vandaag was mijn werkruimte 1,5 uur nadat ik via de app de temperatuur had verlaagd nog aan het stoken. In de app zie ik dan een gemeten temperatuur van 19 graden een target van 10 graden en de drie vlammen.

Het display van de knop laat geen hi zien en stelt niet bij. Na een paar keer proberen zegt de app vervolgens dat de verbinding weg is.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik ben al eindeloos met de bridge aan het draaien en schuiven maar blijkbaar is het lastig om over drie verdiepingen een stabiele verbinding te krijgen. De kamer met het probleem zit één verdieping boven de bridge en hemelsbreed maximaal vijf meter van de bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
weekend warrior schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:33:
Het is mij al eens vaker opgevallen dat de knoppen of thermostaat geen verbinding lijken te hebben maar ik hier in de App geen melding van krijg.

Vandaag was mijn werkruimte 1,5 uur nadat ik via de app de temperatuur had verlaagd nog aan het stoken. In de app zie ik dan een gemeten temperatuur van 19 graden een target van 10 graden en de drie vlammen.

Het display van de knop laat geen hi zien en stelt niet bij. Na een paar keer proberen zegt de app vervolgens dat de verbinding weg is.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik ben al eindeloos met de bridge aan het draaien en schuiven maar blijkbaar is het lastig om over drie verdiepingen een stabiele verbinding te krijgen. De kamer met het probleem zit één verdieping boven de bridge en hemelsbreed maximaal vijf meter van de bridge.
tado in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"
@tado schuift dat dus op de klant af en die moet maar blijven experimenteren.
Maar in mijn ervaring is het dus by design gewoon crap: RobertMe in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2" (en gezien ik twee plusjes heb zal ik wel niet de enige zijn. En volgens mij is het sowieso een punt dat hier vaker langs komt, problemen met bereik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stin00 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:11:

Eens. Ik roep dit ook al tijden. De temperatuurafstelling op de thermostaat moet gelijk zijn aan in de app, stapjes van een halve graad. Die halve graad is de industriestandaard bij thermostaat/cv fabrikanten, en niet voor niets. 1 graad is teveel verschil. Eerst was het hele graden op de devices, tiende graden in de app. Dat was helemaal vreemd. Overdreven precisie in de app (en onhandig precies in te stellen ivm de vele stapjes), veel te grove stappen op de devices. 0.5 graad is ideaal.
Dat vind ik nog wel meevallen. Het is ook niet zo dat ik meerdere keren per dag de temperatuur zit te wijzigen dus dat het iets trager gaat dan zou kunnen vind ik geen ramp.
Dat is by design. Omdat de thermostaat zijn eigen stroomvoorziening (batterij) heeft ivm de draadloze functionaliteit gaat het display uit, anders is de batterij te snel leeg.
Aan de hand van welke referentie heb je dit bepaald? En gemeten op precies dezelfde plek? Kan exemplarisch zijn. mijn afwijkingen zijn ruim binnen de graad (2 thermostaten en 2 draadloze sensors). Het is wel zo dat de temperatuur op 1,5m hoogte boven de bank of tafel o.i.d. met gemak 2 graden kan verschillen van die bij de (buiten)muur of raam, dus de lokatie waarop gemeten wordt is extreem belangrijk, net als het op een geschikte plek ophangen van de thermostaat. Liever een niet precies geijkte thermostaat op een goede plek dan een zeer goed geijkte op een slechte plek.
Uit zetten die hap, toch een vrij nutteloze feature, afgezien wellicht van bij een enkel raam dat vaak open gaat. ;)
De installatiehulp kan vaak beter ja, dat klopt.

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 10-03-2022 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Toen ik net mijn Tado had opgehangen liep ik tegen dezelfde dingen aan die jullie omschrijven.
Ook ik had gelijk gezien dat er wel 2 graden verschil zit in wat het zou moeten zijn. Ik heb een professionele meter en kan het dus prima checken. Wat mijn opviel dat ik ook al snel 1 graad corrigeerde en eigelijk al snel de correctie naar 0 zetten omdat het niet nodig was, dus mogelijk dat het zichzelf corrigeer?
Ook het gemis aan de temperatuur op de thermostaat was lastig omdat mijn lyric6 deze altijd liet zien als ook het vlammetje wat aangeef of er warmte vraag is. Reden is dat de batterij dan te snel leegloop, maja geef die keuze aan de mensen zelf zou je denken.

Ik heb Tado inmiddels incl 5 radiator knoppen en ben daar wel tevreden over, ik heb hiervoor Evohome getest nou dat was echt een draak van een systeem, dan is Tado een stuk beter voor de app.
Qua bereik heb ik totaal geen problemen, ik heb wel een mesh systeem dus op iedere verdieping een accespoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

tado schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:14:
[...]

Ik heb mijn bridge op ongeveer 4 meter afstand van de thermostaat liggen binnen dezelfde ruimte, en vlak naast de router. Bereik tussen beiden is perfect, maar zo nu en dan verliest de bridge toch z'n internetverbinding voor een uurtje of twee.

Overdag niet zo'n probleem, maar als dat net in de ochtend valt kom je dus wel in een ijskoude woonkamer terecht.

Ik heb ook het idee dat mijn radiatorknoppen het niet super doen. Verbinding is prima, maar ik kom vaak in een ijskoude badkamer waar de radiator ook gewoon ijskoud is, ondanks dat de radiatoren zonder knop gewoon keihard aan staan (bijv. op zolder, waar we nog geen slimme knop hebben). Initieel zag ik een flinke sprong omhoog in comfort en een flinke sprong (ong 20%) omlaag in verbruik na het aansluiten van mijn Tado, maar nu lijkt hij er steeds vaker naast te zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door Oon op 07-02-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:33

Haan

dotnetter

Ik heb sinds ik de Tado thermostaat ruim een jaar geleden aan de muur heb gehangen het ding nooit meer met 1 vinger aangeraakt. Altijd gewoon dingen regelen via de app, dat vind ik persoonlijk veel handiger ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
Boven heb ik overal slimme radiatorknoppen en dat werkt perfect.

Beneden in de woonkamer heb ik de thermostaat hangen en 2 verwarmingen met domme niet-tado thermostaatknoppen. Hij verwarmt regelmatig te lang door. Dan stel ik de thermostaat in op 20 graden en staat hij op 21,5 graden.

Gaat het helpen om beneden ook 2 tado radiatorknoppen te installeren of heeft dat geen meerwaarde? Tado zegt van wel op de website maar je zou zeggen dat de thermostaat genoeg zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
KvNwPPr schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:35:

Beneden in de woonkamer heb ik de thermostaat hangen en 2 verwarmingen met domme niet-tado thermostaatknoppen. Hij verwarmt regelmatig te lang door. Dan stel ik de thermostaat in op 20 graden en staat hij op 21,5 graden.

Gaat het helpen om beneden ook 2 tado radiatorknoppen te installeren of heeft dat geen meerwaarde? Tado zegt van wel op de website maar je zou zeggen dat de thermostaat genoeg zou moeten zijn.
Nou als je boven een kamer opwarm dan lift de woonkamer mee, dat vind ikzelf een probleem, #tienerdochters die boven wonen en de woonkamer niet verwarmt hoef te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft geen meerwaarde, in tegendeel. Je gaat de flow zitten corrigeren in één ruimte mbv knoppen terwijl de thermostaat in die ruimte het met de cv moet regelen. Zo is het systeem in de woonkamer immers opgezet: thermostaat + altijd openstaande, niet thermostatische, knoppen. Bovendien verspil je extra geld aan knoppen + batterijen die niet nodig zijn.

Vermoedelijk heb je beneden veel meer verwarmingscapaciteit (totaalvolume radiatoren) waardoor de regeling langzamer is: het afkoelen van een grote massa water gaat veel langzamer dan een kleine, en anticipeert Tado daar niet goed op (zelflerend :? O-))

Mail naar de helpdesk dat je teveel overshoot hebt en vraag ze de PID parameters van de regeling aan te passen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 07-02-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-10 12:03
Haan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:40:
Ik heb sinds ik de Tado thermostaat ruim een jaar geleden aan de muur heb gehangen het ding nooit meer met 1 vinger aangeraakt. Altijd gewoon dingen regelen via de app, dat vind ik persoonlijk veel handiger ;)
Zelfde hier. Door de combinatie van geolocatie en het slimme schema raak ik de thermostaat zelf nooit aan. Bij binnenkomst is de thermostaat immers al aan en tenzij je toevallig naast de thermostaat staat als je de temperatuur wilt veranderen, is de app altijd handiger.

De offset heb ik ook nooit gemeten. Uiteindelijk stel je de temperatuur in op een stand die comfortabel is, niet op een absolute temperatuur. Iedere temperatuursensor heeft uiteindelijk een afwijking en de locatie van de thermostaat heeft net zoveel invloed op een comfortabele temperatuur als de temperatuur die daadwerkelijk gemeten wordt. In mijn geval zit de zithoek tussen de thermostaat en een grote t33 radiator, waardoor de zithoek in principe warmer is dan de thermostaat meet tijdens verwarmen.

Waar ik wel recent mee zit is overshoots in de woonkamer. Het gebeurt soms zelfs dat verwarming van twee naar drie streepjes gaat op het moment dat de temperatuur bereikt is en de overshoot is zonder uitzondering 0.5 graden. Heeft iemand ervaring met hieraan laten sleutelen door de klantenservice? Ik ben bang dat het het verwarmen vertraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nirgilis schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:06:
[...]

De offset heb ik ook nooit gemeten. Uiteindelijk stel je de temperatuur in op een stand die comfortabel is, niet op een absolute temperatuur. Iedere temperatuursensor heeft uiteindelijk een afwijking en de locatie van de thermostaat heeft net zoveel invloed op een comfortabele temperatuur als de temperatuur die daadwerkelijk gemeten wordt.
@nirgilis klopt, maar wat mij betreft heeft alsnog instellen vd offset van de thermostaat adhv de temperatuur op de meest representatieve plek in de woonkamer (bijv net boven de bank of tafel) wel een kleine meerwaarde. Dat kan heel gemakkelijk met een goedkope infraroodthermometer.
Waar ik wel recent mee zit is overshoots in de woonkamer. Het gebeurt soms zelfs dat verwarming van twee naar drie streepjes gaat op het moment dat de temperatuur bereikt is en de overshoot is zonder uitzondering 0.5 graden. Heeft iemand ervaring met hieraan laten sleutelen door de klantenservice? Ik ben bang dat het het verwarmen vertraagd.
Het zal ongetwijfeld (geringe) invloed hebben, je kan niet beide hebben: 'loeihard' in één streep verwarmen naar setpoint, en dat dan zonder overshoot. Daarvoor koelt de massa water in je radiatoren te traag af. Tenzij het om hele kleine radiatoren gaat. :) Uitproberen is het devies.

@het onderwerp bedienen via de app versus device: het gebeurt mij overigens best vaak dat ik binnen een paar meter van de thermostaat sta en het me minder moeite kost om een paar stappen te doen en op z'n knopje op het apparaat in te drukken dan: óf mijn telefoon in de kamer te zoeken óf hem uit mijn broekzak te halen, vervolgens te face-id unlocken, de app te starten / naar voren te brengen en de tile van de juiste kamer te kiezen om de temperatuur in te stellen... ik zou ze dus beide niet willen missen. Maar het zal voor iedereen weer verschillen. :)

[ Voor 47% gewijzigd door Cap op 07-02-2022 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
merlin1201 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:28:
[...]

Nou als je boven een kamer opwarm dan lift de woonkamer mee, dat vind ikzelf een probleem, #tienerdochters die boven wonen en de woonkamer niet verwarmt hoef te worden
Ik werk 4/5 dagen in de week boven en dan is t wel zonde als m'n woonkamer de hele dag voor niks wordt verwarmd. De vraag is of je de tado knoppen terugverdient met de huidige gasprijzen?
Cap schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:06:
[...]

Heeft geen meerwaarde, in tegendeel. Je gaat de flow zitten corrigeren in één ruimte mbv knoppen terwijl de thermostaat in die ruimte het met de cv moet regelen. Zo is het systeem in de woonkamer immers opgezet: thermostaat + altijd openstaande, niet thermostatische, knoppen. Bovendien verspil je extra geld aan knoppen + batterijen die niet nodig zijn.

Vermoedelijk heb je beneden veel meer verwarmingscapaciteit (totaalvolume radiatoren) waardoor de regeling langzamer is: het afkoelen van een grote massa water gaat veel langzamer dan een kleine, en anticipeert Tado daar niet goed op (zelflerend :? O-))

Mail naar de helpdesk dat je teveel overshoot hebt en vraag ze de PID parameters van de regeling aan te passen.
Klinkt logisch. Ik ga eens met de helpdesk mailen om te kijken wat ze kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:49
merlin1201 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:03:
Ik heb Tado inmiddels incl 5 radiator knoppen en ben daar wel tevreden over, ik heb hiervoor Evohome getest nou dat was echt een draak van een systeem, dan is Tado een stuk beter voor de app.
Qua bereik heb ik totaal geen problemen, ik heb wel een mesh systeem dus op iedere verdieping een accespoint.
Wat bedoel je met mesh systeem. Een WiFi accesspoint mesh systeem? Dit gaat je totaal niet helpen gezien de TADO thermostaat en radiatorknoppen niet via WiFi werken.
Maar ben het wel eens dat de demo bij de Praxis toont alsof je halve graden kunt instellen. Eenmaal thuis is het totaal geen halve graad.
Mijn nachttemperatuur is 19,5, wil ik een graadje erbij, mag het niet van TADO, nee het is of een halve graad of het moet 1,5 graad zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-10 12:03
Cap schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:11:
[...]

Het zal ongetwijfeld (geringe) invloed hebben, je kan niet beide hebben: 'loeihard' in één streep verwarmen naar setpoint, en dat dan zonder overshoot. Daarvoor koelt de massa water in je radiatoren te traag af. Tenzij het om hele kleine radiatoren gaat. :) Uitproberen is het devies.
Maar dat is dus niet wat er gebeurt. De CV ketel stookt daadwerkelijk door als het setpoint behaald is. Kijkend naar de grafiek lijkt het alsof Tado consequent pas 0.2-0.3 graden na het bereiken van de setpoint de warmtevraag verlaagd. Mijn woonkamer is redelijk goed ingeregeld dus de ketel is op dat punt ook niet aan het pendelen. Dit lijkt mij geen normaal gedrag voor een PID, omdat de terugkoppeling pas te laat tot actie leidt. De rest van de dag is de temperatuur wel stabiel (±0.2).

Morgen maar eens de klantenservice contacten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat het gedeelte van het doorverwarmen betreft, ik snap wat je bedoelt, ik herken het. Besef daarbij wel dat dit tot op zekere hoogte normaal is, de ketel verwarmt iets verder door dan het setpoint, laat de temperatuur weer dalen tot iets onder het setpoint en dan herhaalt het proces zich. Maar als je alle temperaturen over een 'stabiele' periode bij elkaar optelt zou het setpoint eruit moeten komen en geen temperatuur daarboven.

Ook kán een slimmere thermostaat er eventueel rekening mee houden dat bij flink opwarmen vanaf een koude kamer de massa van muren, vloeren en meubels nog niet goed doorverwarmd is waardoor wat langer doorstoken voorkomt dat de kamer te snel weer afkoelt.

Maar inderdaad, Tado regelt, zeker in de opwarmfase vanaf een iets (1 graad) lagere temperatuur, enkele tienden bóven het setpoint in plaats van erop. Ik heb wel het idee dat na verloop van tijd, als de ingestelde temperatuur al langer bereikt is, dit effect afneemt en er wel beter rond het setpoint geregeld wordt.

Het zou eigenlijk fijn zijn als @tado een keer met wat meer uitleg komt over de werking van hun thermostaat rond het setpoint (zowel vanuit een opwarmfase als vanuit een stabiele situatie waarbij het setpoint al een tijd bereikt is). En hoe het komt niet onaanzienlijke aantallen een behoorlijke overshoot hebben, of dat na langere tijd op / boven het setpoint de thermostaat toch blijft doorverwarmen . En ook uitleg in welke mate Tado hierin zelflerend is, of helemaal niet. Dat laatste is ook nooit duidelijk geworden. Althans, mij niet. ;)

Er zijn hierover namelijk al zó vaak en zóveel vragen over gesteld, en we blijven in het duister tasten.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 07-02-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
medu80 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:14:
[...]

Wat bedoel je met mesh systeem. Een WiFi accesspoint mesh systeem? Dit gaat je totaal niet helpen gezien de TADO thermostaat en radiatorknoppen niet via WiFi werken.
Maar ben het wel eens dat de demo bij de Praxis toont alsof je halve graden kunt instellen. Eenmaal thuis is het totaal geen halve graad.
Mijn nachttemperatuur is 19,5, wil ik een graadje erbij, mag het niet van TADO, nee het is of een halve graad of het moet 1,5 graad zijn.
A ok, ik dacht dat het via een gewone wifi werkte 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
KvNwPPr schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:11:
[...]

Ik werk 4/5 dagen in de week boven en dan is t wel zonde als m'n woonkamer de hele dag voor niks wordt verwarmd. De vraag is of je de tado knoppen terugverdient met de huidige gasprijzen?

[...]

Klinkt logisch. Ik ga eens met de helpdesk mailen om te kijken wat ze kunnen regelen.
Geen idee of je ze terug verdien, met deze gas prijzen? Ikzelf heb het idee dat ik zeker dat ik minder gas gebruik,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tado of geen Tado, de voornaamste besparing zit in gedrag. Elke dag even luchten (vocht), niet onnodig hoog stoken (geen t-shirt-en-blote-voeten outfit in de winter), alleen daar stoken waar nodig (kan in principe ook met zonekleppen / klassieke thermostaatknoppen) en weg = verwarming uit (voor de meeste huizen, tenzij extreem goed geisoleerd). Verder waterzijdig inregelen en keteltemperatuur omlaag naar 60 graden of lager.

Tado kan het op sommige punten wat gemakkelijker maken maar het is geen wondermiddel. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 08-02-2022 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oon schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:06:
[...]

Ik heb mijn bridge op ongeveer 4 meter afstand van de thermostaat liggen binnen dezelfde ruimte, en vlak naast de router. Bereik tussen beiden is perfect, maar zo nu en dan verliest de bridge toch z'n internetverbinding voor een uurtje of twee.

Overdag niet zo'n probleem, maar als dat net in de ochtend valt kom je dus wel in een ijskoude woonkamer terecht.

Ik heb ook het idee dat mijn radiatorknoppen het niet super doen. Verbinding is prima, maar ik kom vaak in een ijskoude badkamer waar de radiator ook gewoon ijskoud is, ondanks dat de radiatoren zonder knop gewoon keihard aan staan (bijv. op zolder, waar we nog geen slimme knop hebben). Initieel zag ik een flinke sprong omhoog in comfort en een flinke sprong (ong 20%) omlaag in verbruik na het aansluiten van mijn Tado, maar nu lijkt hij er steeds vaker naast te zitten.
Misschien is het probleem "vlak naast de router".

Probeer eens wat afstand te creëren tussen de router en de tado bridge, bijvoorbeeld met een langere LAN kabel.

In principe zou ik willen adviseren om de bridge zo ver mogelijk van andere elektronica af te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

tado schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:34:
[...]

Misschien is het probleem "vlak naast de router".

Probeer eens wat afstand te creëren tussen de router en de tado bridge, bijvoorbeeld met een langere LAN kabel.

In principe zou ik willen adviseren om de bridge zo ver mogelijk van andere elektronica af te leggen.
Wat is de minimale afstand die zou moeten werken dan? Er is een directe zichtlijn tussen beide apparaten, en niet zo gek veel kans op storing. Ik zou met een iets langere kabel de bridge verder de hoek in kunnen duwen, maar dan moet het signaal alsnog voorbij de TV.

Enige andere optie is helemaal in een andere ruimte, maar dat zal het signaal niet beter maken lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oon schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:10:
[...]

Wat is de minimale afstand die zou moeten werken dan? Er is een directe zichtlijn tussen beide apparaten, en niet zo gek veel kans op storing. Ik zou met een iets langere kabel de bridge verder de hoek in kunnen duwen, maar dan moet het signaal alsnog voorbij de TV.

Enige andere optie is helemaal in een andere ruimte, maar dat zal het signaal niet beter maken lijkt me?
de radioverbinding is helaas een black box voor ons, dus de enige manier is om het gewoon te proberen.
Het is vooral belangrijk dat de bridge niet tussen 2 apparaten zit, of in een kast, of tussen een muur en een kast.
Dus hang de tado eens vrij in de lucht (tijdelijk) om te kijken of dat verbetering brengt.

Probeer ook meerdere oriëntaties, liggend, staand, diagonaal, op zijn kop etc..
Er zit namelijk 1 antenne in de bridge, en dat betekent automatisch dat het zendvermogen niet even sterk is naar alle kanten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-10 21:27

yes, heb ik ook gedaan. Als de kamer boven nog warmte vraagt, terwijl het in de woonkamer al warm is dan kan je ervoor zorgen dat het niet te warm wordt. Eerst had ik 1 thermostaatknop (dus de 2e radiator helemaal open), maar daardoor was het niet in balans (ene helft kamer warm, andere koud). nu 2 knoppen en werkt perfect.
Cap schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:06:
[...]

niet eens, met Tado kunnen kamers apart warmte vragen. Door alles open te zetten krijg je grote overshoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet_Jan_Jaap schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:40:
[...]

niet eens, met Tado kunnen kamers apart warmte vragen. Door alles open te zetten krijg je grote overshoots.
Ik beweerde ook niet dat hij alles open moest zetten, ik reageerde ermee op het volgende:
Beneden in de woonkamer heb ik de thermostaat hangen en 2 verwarmingen met domme niet-tado thermostaatknoppen.
Mijn antwoord was misschien wat te beperkt want het kan voorkomen dat je overshoots in die ruimte krijgt omdat je elders verwarmt (zie verderop).

Echter strikt tot die ene woonkamer beperkt gaat het dus om de klassieke situatie: 1 (woon)kamer waarin een ruimtethermostaat hangt die de cv aanstuurt. Die thermostaat is er juist om de warmtevraag in die ene ruimte te regelen, de afzonderlijke radiatoren in die ene ruimte regelen niet en hebben geen thermostaatknoppen, en staan dan volledig open. Althans, dat is de gebruikelijke manier waarop het is aangelegd. Want als je óók (klassieke) thermostaatknoppen monteert in die ruimte dan wordt er op meerdere punten afzonderlijk geregeld en kan het gebeuren dat je thermostaat de cv commandeert te gaan verwarmen terwijl de thermostaatknoppen in diezelfde ruimte dicht staan. Dat is niet de bedoeling en zonder bypass gaat je ketel dan in storing.

Mijn punt was daarop gebaseerd. In principe heb je bij een setup van thermostaat + radiatoren in 1 ruimte geen overshoots als de thermostaat de temperatuur goed meet en de cv netjes aanstuurt. Daar zijn geen Tado radiatorknoppen of wat voor thermostaatknoppen dan ook voor nodig.

Dat was natuurlijk het eenvoudige scenario. :) Wat natuurlijk wel kan gebeuren is problemen icm warmtevraag in andere kamers. :P

Stel: je niet-gezoneerde woonkamer is op temperatuur en je doet in de slaapkamer(s) ergens opeens flinke warmtevraag met je Tado knop, dan stroomt de warmte ook door de altijd-open radiatoren beneden en kan je daar een overshoot krijgen. Nou ken ik de manier waarop @KvNwPPr zijn kamers verwarmt natuurlijk niet, maar bij mij is het hoogstens zo dat de slaapkamers e.d. hoogstens tijdelijk een beetje meeliften op de warmte van beneden.

Als je naast de woonkamers echter ook andere kamers onafhankelijk wilt verwarmen is dat een ander verhaal. Dan heb je een gezoneerd systeem nodig. Maar ook dat hoeft niet per se met knoppen maar kan als je verwarmingssysteem een beetje logisch is aangelegd ook met een zoneklep bij de cv. Er zijn allerlei combinaties mogelijk, bijv een leef- en slaapzone dmv zonekleppen en dan in de slaapzone thermostaatknoppen (al dan niet slim, al dan niet Tado) om de temperatuur per kamer constant te houden of regelen. Mocht je leefzone ook bestaan uit meerdere kamers die je onafhankelijk wilt kunnen verwarmen zijn dat op zichzelf natuurlijk ook weer meerdere zones.

Er zijn dus afhankelijk van de woonsituatie en het gebruik verschillende mogelijkheden, maar het is zeker niet zo dat je alles maar per definitie moet volhangen met Tado radiatorknoppen. Je moet gewoon goed kijken naar wat je verwarmingsbehoefte waar is en daar de setup op aanpassen.

Ik ben zelf erg blij dat ik in onze grote leefruimte beneden niet gekozen heb voor 7 zoemende en batterijbehoevende Tado knoppen die ik allemaal moet managen, maar dat daar slechts 1 klep de zone regelt icm de Tado ruimtethermostaat. Eenvoudig en robuust. Boven heb ik in de kamers enkele losse zones mbv Tado knoppen, maar dat is eigenlijk meer luxe dan noodzaak. Het mooiste zou ook daar wat mij betreft zijn voor elke zone een klep + (Tado) ruimtethermostaat, maar dat was praktisch niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
Kreeg met een email.

Gedurende een werkdag overdag, dat gaat niet lukken. Hoop dat anderen de feedback zoals hier vaak besproken kan uiten.

Email :

We are very happy to have you as a new tado° user and would like to hear your opinion.

At tado°, we are always striving to improve our product and service. Our users are at the heart of what we do, therefore your opinion is very important to us.

Currently, we are working on improving the tado° app experience and would like to understand our users’ needs and preferences.

We are conducting 30 minute interviews on Thursday 10th of February. Spots are limited!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Oon schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:10:
[...]

Ik heb verbindingsproblemen gehad met mijn Hue bridge die te dicht op de switch/router zat. Kreeg de tip om daar een kleine 2mtr uit de buurt te blijven Daarna nooit geen problemen meer gehad met verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 380kV
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-10-2024
Bij mij gaat de laatste tijd soms een radiator knop aan (ruimte wireless thermostaat is leidend) zonder dat ik in de app op AAN heb ingesteld (manueel of via scherma). Op het schermpje van de radiator knop zie ik dan onderstaande afbeelding.

Weet iemand wat dat betekend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDSSo2gE8YNtET4bo9oNi_Y8CC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZO3qh4cVJTWrR3I7qqzWXDi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
https://support.tado.com/...an-de-slimme-radiatorknop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Coo_07XA22-g-9oP9pymdocpze4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MrwZdriC5KNM8ArVPJZUPV4u.png?f=fotoalbum_large

Kan je uitschakelen voor de betreffende kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 380kV
Dank,

Maar het vreemde is dat ik het op die kamer juist had uitgeschakeld.

En de verwarming in die kamer gaat om 19:00 uit, juist daarna als de thermostaat (die leidend is voor deze kamer) uitstaat…. Lijkt wel een bug.. hoe kan je het beste het zaakje resetten zonder instellingen te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan wellicht achtereenvolgens de thermostaat verwijderen en opnieuw toevoegen aan de kamer, en dan hetzelfde met de radiatorknop. Ik denk dat je schema dan in ieder geval behouden blijft maar dat je evt weer moet aanwijzen welke device leidend is.

Maar als je open raam detectie net hebt uitgeschakeld kan je ook even een dagje wachten en dan weer proberen. Het kan zijn dat de Tado server even moet 'wennen' aan de nieuwe instelling. ;) Ik zou het morgen nog eens proberen en als ie het dan nog doet, Tado support mailen.

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 08-02-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 380kV
Dank zover voor de tip.
Ik wacht even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:06
Campo di Casa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Ik heb verbindingsproblemen gehad met mijn Hue bridge die te dicht op de switch/router zat. Kreeg de tip om daar een kleine 2mtr uit de buurt te blijven Daarna nooit geen problemen meer gehad met verbinding.
Maar dat is anders Zigbee maakt net als Wifi gebruik van 2,4 Ghz, het protocol van Tado maakt gebruik van 868 MHz, Wifi en Zigbee moeten normaal gesproken dat signaal niet verstoren. Overigens heb ik mijn Tado bridge wel midden in het huis in ieder geval een meter van andere zenders hangen en echt nooit verbindings problemen (het is ook geen extreem groot huis).

• Titus
TL;DR, thermostatische knop op radiator met boven aansluitingen dicht bij het plafond?

Wat denken jullie van het volgende, in de woonkamer hebben we een grote "normale" 33 radiator, met daarop een flow knop (dus geen thermostatische). Verder hebben we een verticale verwarming die we gaan vervangen waarvan de leidingen uit het plafond komen, en de aansluiting dus ook boven zit. Nu was ik in discussie met de fabrikant en die raad aan om een flow knop er op te zetten omdat "in de regel thermostatische knoppen nooit bij boven aansluitingen worden gebruikt omdat hij dan eerder af slaat omdat de warmte stijgt".

Daar zit wat in. Zeker nu we nog een thermostaat hebben die de woonkamer regelt. Then again, je kan die thermostatische knop die bij het plafond hangt ook gewoon hoger zetten right?

Maar nu ik ben ook aan het kijken naar zone regeling met tado thermostaat knoppen(om zo werkkamers appart te kunnen verwarmen zonder dat de woonkamer mee gaat) daarvoor zou ik dan toch echt thermostatische ventielen moeten hebben. De nieuwe zou ik dan al gelijk zo laten plaatsen en die ander een keer vervangen.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-10 16:02

GVR

Zal naar mijn mening nooit goed gaan werken, kan je de aansluiting niet doorleggen naar beneden en dan de radiator zoals het hoort aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:22
Titus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:42:
TL;DR, thermostatische knop op radiator met boven aansluitingen dicht bij het plafond?

Daar zit wat in. Zeker nu we nog een thermostaat hebben die de woonkamer regelt. Then again, je kan die thermostatische knop die bij het plafond hangt ook gewoon hoger zetten right?
Is mij niet helemaal duidelijk of de thermostaat die de woonkamer regelt een Tado is of een “normale”, maar dat gaat prima werken als je een Tado thermostaatknop op de verticale radiator aan laat sturen door de Tado thermostaat van de woonkamer. De knop functioneert dan alleen als aan/uit knop en de thermostaat elders in de ruimte regelt de temperatuur. Is zelfs beter dan de meting van de knoppen.

• Titus
GVR schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:05:
Zal naar mijn mening nooit goed gaan werken, kan je de aansluiting niet doorleggen naar beneden en dan de radiator zoals het hoort aansluiten?
Er zijn "speciale" boven aansluiting radiatoren, gewoon 1 doorstroom kring vaak, of een stuwbuis.
BGFG schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Is mij niet helemaal duidelijk of de thermostaat die de woonkamer regelt een Tado is of een “normale”, maar dat gaat prima werken als je een Tado thermostaatknop op de verticale radiator aan laat sturen door de Tado thermostaat van de woonkamer. De knop functioneert dan alleen als aan/uit knop en de thermostaat elders in de ruimte regelt de temperatuur. Is zelfs beter dan de meting van de knoppen.
Ik heb nu een tado voor de woonkamer ja. Het idee is dan dat ik tado knoppen op mijn verwarmingen in de woonkamer zet (de lage grote en de hoge kleine) en in 2 werkkamers, zodat ik warmte kan vragen in een werkkamer zonder dat mijn woonkamer (door)verwarmt wordt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BGFG
Titus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:47:
[...]

Er zijn "speciale" boven aansluiting radiatoren, gewoon 1 doorstroom kring vaak, of een stuwbuis.

[...]

Ik heb nu een tado voor de woonkamer ja. Het idee is dan dat ik tado knoppen op mijn verwarmingen in de woonkamer zet (de lage grote en de hoge kleine) en in 2 werkkamers, zodat ik warmte kan vragen in een werkkamer zonder dat mijn woonkamer (door)verwarmt wordt
Dat gaat prima hoor. Je moet alleen aangeven dat de Tadothermostaat wordt gebruikt als temp voeler en niet de thermostaatknoppen. Dan maakt de plaats op de radiator niks uit, ze fungeren dan alleen als aan/uit klep…

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-10 16:02

GVR

BGFG schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:41:
[...]

Dat gaat prima hoor. Je moet alleen aangeven dat de Tadothermostaat wordt gebruikt als temp voeler en niet de thermostaatknoppen. Dan maakt de plaats op de radiator niks uit, ze fungeren dan alleen als aan/uit klep…
Ah tuurlijk daar had ik even niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Cap schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:15:
Want als je óók (klassieke) thermostaatknoppen monteert in die ruimte dan wordt er op meerdere punten afzonderlijk geregeld en kan het gebeuren dat je thermostaat de cv commandeert te gaan verwarmen terwijl de thermostaatknoppen in diezelfde ruimte dicht staan. Dat is niet de bedoeling en zonder bypass gaat je ketel dan in storing.
Dat wat jij stelt kan dus niet. Want de thermostaat gaat pas aan als er in een van de ruimtes warmtevraag is. En aangezien je met overal Tado knoppen dus ook minimaal een Tado knop in de woonkamer / zelfde zone als de thermostaat hebt zal op het moment dat de thermostaat "voor zichzelf" aan gaat (om de woonkamer te verwarmen dus) dus ook altijd die knop open gaan. Immers bevinden de thermostaat en knop zich in dezelfde zone dus doen ze hetzelfde. Het is onmogelijk om een knop dicht te zetten maar de thermostaat in dezelfde zone toch te laten verwarmen. Uitzonderingen daargelaten waarbij ze niet goed communiceren etc.

Overigens zul je die bypass wel altijd moeten plaatsen (of radiator met knelkraan op open moeten laten). Immers kan het ook voorkomen dat de CV zijn warmte kwijt wil en daardoor de pomp even laat lopen, ondanks dat er geen warmtevraag naar de ketel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RobertMe Je moet wel even lezen in welke context ik dit schrijf: van mijn bericht quote je het bovenste deel niet. Ik heb het daar over de klassieke situatie waarin 1 thermostaat in de woonkamer zit, en geen thermostaatknoppen op de radiatoren in die woonkamer, maar normale knoppen die altijd open staan. Zie quote hieronder. De keuze voor normale knoppen is in een dergelijk geval zo gemaakt door de installateur omdat klassieke thermostaatknoppen dus zou betekenen dat die zichzelf dicht kunnen zetten terwijl de ketel blijft doorstoken.

Uiteraard is dit niet van toepassing als je overal Tado knoppen op zet en de zones goed inregelt.
Maar het ging dus bij de vraagsteller en in mijn uitleg over de situatie dat die er in de woonkamer niet zitten. :)

En je snapt meteen ook waarom in die klassieke situatie (met 1 of meer radiatoren zonder thermostaatknoppen) geen bypass nodig is. Totdat je bijvoorbeeld Tado gaat gebruiken. :)
Echter strikt tot die ene woonkamer beperkt gaat het dus om de klassieke situatie: 1 (woon)kamer waarin een ruimtethermostaat hangt die de cv aanstuurt. Die thermostaat is er juist om de warmtevraag in die ene ruimte te regelen, de afzonderlijke radiatoren in die ene ruimte regelen niet en hebben geen thermostaatknoppen, en staan dan volledig open. Althans, dat is de gebruikelijke manier waarop het is aangelegd. Want als je óók (klassieke) thermostaatknoppen monteert in die ruimte dan wordt er op meerdere punten afzonderlijk geregeld en kan het gebeuren dat je thermostaat de cv commandeert te gaan verwarmen terwijl de thermostaatknoppen in diezelfde ruimte dicht staan. Dat is niet de bedoeling en zonder bypass gaat je ketel dan in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-10 20:26

ReLight

echo("What Now ? !")

Even een product kennis vraag.
Voor mn nieuwe huis ben ik m'n tado winkelwagentje aan het vullen bij tink.nl. Het is een aardige lijst met 10 knoppen, en draadloos thermostaat regelaar versie set.

Maar ik vind het inpassen van extra temperatuur sensor en / of extra 'bedrade thermostaat' verwarrend.
In de woonkamer+keuken beneden gebruik ik straks de 'draadloze thermostaat' en die stuurt dan de cv ook aan, hieraan koppel ik alle radiatoren in die kamer. Zo ver snap ik het.

Maar als ik zone verwarming wil in de 3 slaapkamers, en ook in minimaal 1 kamer daar dmv kastje op de muur de temperatuur wil verhogen in die slaapkamer, welk product is dan nodig? Werkt zo'n extra 'bedrade thermostaat' dan draadloos met de centrale set?
Dank..

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
ReLight schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:11:
Even een product kennis vraag.
Voor mn nieuwe huis ben ik m'n tado winkelwagentje aan het vullen bij tink.nl. Het is een aardige lijst met 10 knoppen, en draadloos thermostaat regelaar versie set.

Maar ik vind het inpassen van extra temperatuur sensor en / of extra 'bedrade thermostaat' verwarrend.
In de woonkamer+keuken beneden gebruik ik straks de 'draadloze thermostaat' en die stuurt dan de cv ook aan, hieraan koppel ik alle radiatoren in die kamer. Zo ver snap ik het.

Maar als ik zone verwarming wil in de 3 slaapkamers, en ook in minimaal 1 kamer daar dmv kastje op de muur de temperatuur wil verhogen in die slaapkamer, welk product is dan nodig? Werkt zo'n extra 'bedrade thermostaat' dan draadloos met de centrale set?
Dank..
Waarom zou je zoneverwarming willen in 3 slaapkamers? Je kunt toch op iedere radiator een Tado knop zetten, dan kun je per kamer de temp regelen. Als je perse een “kastje” op muur wil, kun je een draadloze thermostaat gebruiken die die slaapkamer bedient, die neemt dan de functie van de thermostaat over van de Tado radiatorknop. Ik zie alleen de toegevoegde waarde niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Die toegevoegde waarde is er alleen als de radiatorknop achter een gordijn zit. In dat geval meet de knop de temperatuur niet goed en sluit dan de radiator terwijl de ruimte nog niet warm genoeg is. Als de radiatorknop in de "vrije" ruimte zit voegt een extra draadloze thermostaat aan de muur niet veel toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In principe is een kamerthermostaat op een goed gekozen plek beter in staat de temperatuur te regelen dan een knop op een paar cm van de warmtebron. Ik had eerst alleen Tado knoppen op de 2 radiatoren in mijn werkkamer (geen gordijnen, knoppen horizontaal en vrij aan alle kanten). Sinds ruim een jaar heb ik ook een Tado temperatuursensor in die werkkamer en de temperatuurregeling is aanmerkelijk beter dan voorheen, het regelt sneller en preciezer op het gewenste setpoint.

Uiteraard kan het voor eenieders persoonlijke situatie verschillen maar de logica dat een goed geplaatste thermostaat beduidend beter meet dan een device die zich op een paar cm van de radiatorwarmte (tussen de 50 en 75 graden) bevindt lijkt me duidelijk.

Je kan het eerst zonder proberen en er dan evt een bij kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 12-02-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Cap schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:45:
In principe is een kamerthermostaat op een goed gekozen plek beter in staat de temperatuur goed te regelen dan een knop op een paar cm van de warmtebron. Ik had eerst alleen Tado knoppen op de 2 radiatoren in mijn werkkamer (geen gordijnen, knoppen horizontaal en vrij aan alle kanten). Sinds ruim een jaar heb ik ook een Tado temperatuursensor in die werkkamer en de temperatuurregeling is aanmerkelijk beter dan voorheen, het regelt sneller en preciezer op het gewenste setpoint.

Uiteraard kan het voor iedereen verschillen maar de logica dat een goed geplaatste thermostaat beduidend beter meet dan een device die zich op een paar cm van de radiatorwarmte bevindt lijkt me duidelijk.
Ah zo, ik vind het verwarrend omdat de term temperatuursensor en thermostaat door elkaar gebruikt worden.
Maar begrijp nu dat je voor zone verwarming, dus per kamer, technisch alleen een Tado Radiatorknop nodig hebt?
Dus als ik 1 enkele kamer boven hoger zet, dan gaat net zo goed de cv aan? (met beneden in de woonkamer een starter kit thermostaat opzet)

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja sorry, een temperatuursensor is in het geval van Tado niets anders dan een kamerthermostaat zonder opentherm / relais aansluiting, wat temperatuurregeling betreft doet ie verder exact hetzelfde.

Ja zolang je maar wel iets hebt wat met de cv ketel communiceert, dus een bedrade Tado thermostaaqt of een draadloze Tado thermostaat waarbij in het laatste geval de draadloze ontvanger met de ketel communiceert en de draadloze temperatuursensor de temperatuur meet.

Je hebt dus iets nodig dat met een draadje aan de cv ketel zit en die vertelt "ga aan / ga uit". ;)

De draadloze ontvanger heeft dus een draad naar de cv ketel én eentje naar het stopcontact, dat is het verwarrende aan de terminologie. Alleen het deel van de communicatie met de draadloze temperatuursensor gaat draadloos. Als ik tado was had ik het gewoon bij de oude benaming Extensiekit gehouden of simpelweg "Ontvanger" of "CV control unit" o.i.d. Maar in al hun wijsheid hebben ze anders besloten.

[ Voor 31% gewijzigd door Cap op 12-02-2022 16:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Campo di Casa
Nu een weekje de Tado hangen en na wat gekloot en wantrouwen moet ik nu toch wel zeggen dat de Tado best lekker werkt. Begonnen om eerst maar eens te kijken met een simpele tijdschema hoe de Tado omgaat met de CV. Vervolgens rustig aan per dag wat aangepast en zitten inmiddels weer op het tijdschema van onze vorige iSense thermostaat. Sterker, door de recente spouwmuur en vloer isolatie samen met de statistieken die wij kunnen zien van de Tado, hebben wij veel beter inzicht wat de kamertemperatuur nu doet. Blijkt dat wij nu om 19:30uur al de verwarming terug kunnen zetten van 20 naar 16 graden. Tegen 23uur hebben wij dan nog steeds 19,8 graden in de woonkamer. en pas in de ochtend (met de afgelopen nachten net onder vriespunt) zit de kamertemperatuur op de 18 graden :)

Iets wat wij voorheen dus niet echt konden zien zonder de temperatuur te meten en zien hoeveel de CV nu staat bij te stoken.

Tijdschema ingesteld voor de Tado en via Home Assistant gaat de Tado uit zodra de laatste het huis vertrekt, en weer in de auto stand als de eerste thuis komt. Precies zoals wij het willen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-10 09:03
We zijn net verhuisd en heb de tado uiteraard meegenomen. In de app 'Huis vergeten' en alles opnieuw aansluiten en configureren in het nieuwe huis. So far, so good.

Nu had ik in het vorige huis een temperatuur offset ingesteld op één radiatorknop. In het nieuwe huis was er één kamer met een lagere gerapporteerde temperatuur tot ik zag dat de offset blijkbaar onthouden was van het vorige huis. Vlug uitgeschakeld en nu gaat alles goed.

Maar nu vraag ik me af wat er nog allemaal 'onthouden' is van het oude huis. Daar hadden we een Atag die door Tado enkel aan/uit te regelen was. De huidige Junkers zou in principe modulerend aangestuurd moeten worden. Is er een manier om te controleren of dit het geval is? Ik zie nu in elk geval de knop voor warm water die we vroeger niet hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Kr7Br schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:41:
We zijn net verhuisd en heb de tado uiteraard meegenomen. In de app 'Huis vergeten' en alles opnieuw aansluiten en configureren in het nieuwe huis. So far, so good.

Nu had ik in het vorige huis een temperatuur offset ingesteld op één radiatorknop. In het nieuwe huis was er één kamer met een lagere gerapporteerde temperatuur tot ik zag dat de offset blijkbaar onthouden was van het vorige huis. Vlug uitgeschakeld en nu gaat alles goed.

Maar nu vraag ik me af wat er nog allemaal 'onthouden' is van het oude huis. Daar hadden we een Atag die door Tado enkel aan/uit te regelen was. De huidige Junkers zou in principe modulerend aangestuurd moeten worden. Is er een manier om te controleren of dit het geval is? Ik zie nu in elk geval de knop voor warm water die we vroeger niet hadden.
Vanaf deze pagina kun je de handleiding voor installateurs downloaden. Ik heb hier zelf vorige week even in gesnuffeld. Je kunt, bij de bedrade thermostaat in ieder geval, eenvoudig in het setup menu komen. Hierin staat dan o.a. een code voor de aansturing. In mijn geval bv D24, die dan volgens de tabel overeen komt met Nefit UBA-bus. Via deze weg zou je dat dus kunnen controleren.
Maar als je bij het aansluiten opnieuw de installatie vanuit de app hebt doorlopen, dus thermostaat selecteren en dan installatie stappen volgen, zal dat allemaal wel goed komen.

Let overigens wel op als je de setup in de thermostaat doorloopt. In mijn geval was die opnieuw toegevoegd geworden in een nieuwe kamer. En doordat je de thermostaat niet kunt verplaatsen heb ik het schema van Woonkamer gekopieerd naar deze nieuwe "Kamer 7" en vervolgens de knoppen over gezet naar de nieuwe kamer en daarna hernoemd, verplaatst etc. Om twee dagen later er achter te komen dat de temperatuur die dag de hele dag op 17 stond doordat ik niet had ingesteld dat handmatige aanpassingen moesten worden "teruggedraaid" als een nieuw tijdblok in ging. Home Assistant had 's morgens de temperatuur op 17° gezet en i.p.v. dat die om half 9 automatisch het schema op pakte en naar 19° ging stond die om 8 uur 's avonds nog steeds op 17° i.p.v. 21° dat het op dat moment had moeten zijn volgens het schema van Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-10 09:03
Merci voor de tip. Ik ga eens kijken hoe het zit in het installatiemenu. Qua kamers is het gelukkig in orde hier. Net nog 4 extra koppen besteld. De refurbished actie die gisteren begon is perfect getimed voor ons :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:06

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Recent contact gehad met support over het doorstoken nadat temperatuur is bereikt. (standaard 0,5 graden)
Men kon niet de pid parameters aanpassen aangezien ik een ‘domme’ installatie heb. (geen thermostaat knoppen) Om de pid parameters aan te passen was een losse tado knop nodig.
Kan iemand dit bevestigen? :?

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titus
Harmen schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:00:
Recent contact gehad met support over het doorstoken nadat temperatuur is bereikt. (standaard 0,5 graden)
Men kon niet de pid parameters aanpassen aangezien ik een ‘domme’ installatie heb. (geen thermostaat knoppen) Om de pid parameters aan te passen was een losse tado knop nodig.
Wtf, je 'slimme' thermostaat is 'te dom' om een regeling aan te laten passen?

@tado ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je bedoelt dat je wel een Tado bedrade of draadloze kamerthermostaat hebt? Het lijkt me zeer wonderlijk dat je dan geen (pid) regeling hebt. Dat kan niet kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk ook dat er een misverstand is tussen u en onze support. Vraag anders of ze uw aanvraag kunnen escaleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Cap schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:43:
[...]

Je bedoelt dat je wel een Tado bedrade of draadloze kamerthermostaat hebt? Het lijkt me zeer wonderlijk dat je dan geen (pid) regeling hebt. Dat kan niet kloppen.
Heb een V2 bedraad aangesloten op de ketel. Neem aan dat support dit wel kan uitlezen?
@tado Zal de case proberen te escaleren. PID aanpassing moet toch wel mogelijk zijn? Nu stookt ie na setpoint nog vrolijk 40-60% door. Zie onderstaand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkLPdRJ7Y8b1kPPE9y4sQlPgoHM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHKNEpURACrQMKUGRlwIk4hR.jpg?f=fotoalbum_medium

Whatever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Harmen schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:22:
[...]

Heb een V2 bedraad aangesloten op de ketel. Neem aan dat support dit wel kan uitlezen?
@tado Zal de case proberen te escaleren. PID aanpassing moet toch wel mogelijk zijn? Nu stookt ie na setpoint nog vrolijk 40-60% door. Zie onderstaand:
[Afbeelding]
Ik heb u zojuist een antwoord gestuurd, helaas niet het antwoord waar u waarschijnlijk naar op zoek was.
Maar nadat ik uw verwarmingscurve heb nagekeken kan ik alleen maar zeggen dat tado al gewoon werkt zoals hij ontworpen was.

In het begin maximaal verwarmen om gewoon snel naar de ingestelde temperatuur te komen, dan een kleine overshoot om te zorgen dat de ketel niet direct weer aan moet gaan als de temperatuur zakt, en daarna mooi moduleren om de temperatuur constant te houden.

Er is hier op het forum genoeg besproken over tado en overshoot, maar ik denk niet dat uw geval daar mee vergeleken moet worden. Ik geef eerlijk toe dat ik soms cases zie waar ik ook kan zien dat het gedrag van tado verbeterd zou kunnen worden, maar dat voor u niet het geval.

Even voor de goede orde: Zodra uw tado mooi rond de ingestelde 20.5 graden aan het moduleren is schommelt uw woonkamer temperatuur tussen de 20.43 en 20.66 (maar over het algemeen gewoon netjes 20.5), met een PID waarde die daarbij hoort, afhankelijk van de wind, buitentemperatuur en zoninstraling (verschilt dus per dag). Ik denk dat menig ander tado gebruiker daar blij mee zou zijn.

De screenshots die u hierboven toont zijn gewoon niet representatief voor de aansturing die ik over de afgelopen dagen bij u heb gezien. Als u gewoon 24 uur laat zien van bijvoorbeeld 11 februari 2022, dan geeft dat een veel beter beeld over de regeling van tado. (Daarnaast zou ik ook willen vragen om de ingestelde temperatuur in dezelfde grafiek weer te geven als de gemeten temperatuur).

[ Voor 11% gewijzigd door tado op 15-02-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:34

Osxy

Holy crap on a cracker

Weet iemand of het mogelijk is om in Tado ergens aanvullende details van de ketel te zien (die wel op de oude thermostaat zichtbaar waren cq. beschikbaar zijn in het communicatie protocol).

Zoals waterdruk (was toevallig te laag paar dagen terug, kwam er achter omdat water niet goed warm werd) maar ook stook-percentage, cv water temperatuur etc.

@tado dit zou enorm nuttige info zijn, zeker te lage druk waarschuwing.

[ Voor 9% gewijzigd door Osxy op 16-02-2022 11:33 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tado schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:36:
[...]

In het begin maximaal verwarmen om gewoon snel naar de ingestelde temperatuur te komen, dan een kleine overshoot om te zorgen dat de ketel niet direct weer aan moet gaan als de temperatuur zakt, en daarna mooi moduleren om de temperatuur constant te houden.

Er is hier op het forum genoeg besproken over tado en overshoot, maar ik denk niet dat uw geval daar mee vergeleken moet worden. Ik geef eerlijk toe dat ik soms cases zie waar ik ook kan zien dat het gedrag van tado verbeterd zou kunnen worden, maar dat voor u niet het geval.

Even voor de goede orde: Zodra uw tado mooi rond de ingestelde 20.5 graden aan het moduleren is schommelt uw woonkamer temperatuur tussen de 20.43 en 20.66 (maar over het algemeen gewoon netjes 20.5), met een PID waarde die daarbij hoort, afhankelijk van de wind, buitentemperatuur en zoninstraling (verschilt dus per dag). Ik denk dat menig ander tado gebruiker daar blij mee zou zijn.
Ik begrijp het even niet helemaal. Ik ging er op basis van @Harmen's grafiekjes plus de melding die daarbij staat "temperatuur is om 7y bereikt, toch stookt hij nog even door" vanuit dat zijn setpoint 20 graden is, en geen 20,5 graden. Maar dat klopt dus niet?

Als het setpoint wel 20 graden is en hij na de eerste verwarmingsboost wel 1x 0,5 graden boven het setpoint komt, oke, een kleine overshoot. Maar dan hoort er vervolgens natuurlijk niet bij dat ie bij een setpoint van 20 graden rond de 20,5 graad blijft regelen. ;)

Of is in dit specifieke voorbeeld zijn setpoint wel 20 graden (dus wel overshoot van 0,5 graden) maar is zijn normale setpoint de rest van de week 20,5 graden :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPBulPA1LxM_8TSKHSkVxC48WDQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lHKNEpURACrQMKUGRlwIk4hR.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 15-02-2022 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Ik begrijp het even niet helemaal. Ik ging er op basis van @Harmen's grafiekjes plus de melding die daarbij staat "temperatuur is om 7y bereikt, toch stookt hij nog even door" vanuit dat zijn setpoint 20 graden is, en geen 20,5 graden. Maar dat klopt dus niet?

Als het setpoint wel 20 graden is en hij na de eerste verwarmingsboost wel 1x 0,5 graden boven het setpoint komt, oke, een kleine overshoot. Maar dan hoort er vervolgens natuurlijk niet bij dat ie bij een setpoint van 20 graden rond de 20,5 graad blijft regelen. ;)

Of is in dit specifieke voorbeeld zijn setpoint wel 20 graden (dus wel overshoot van 0,5 graden) maar is zijn normale setpoint de rest van de week 20,5 graden :?

[Afbeelding]
Bij het moduleren is het set point 20.5.
Bij de opwarmfase is er overshoot van 0.5

Er is geen permanente overshoot van 0.5 graden.

Ik heb al het advies gegeven om een kort tijdsblok (max 1 uur) van 0.5 graden lager te maken om de overshoot te voorkomen. Natuurlijk een "hack", maar zal waarschijnlijk wel effectief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Kijk, en hierbij verwacht je nou dat het lerend vermogen van een hedendaags systeem na enkele dagen zelf zorgt voor een correctie. Het merk dat ik voor Tado had deed dat. Toen ik Tado jaren geleden aanschafte werd het lerend vermogen als ontwikkeling genoemd. Ik ben (nog) steeds tevreden over Tado, vanwege de zoneregeling, maar zie wel dat het geen optimaal functionerend systeem is. Dat je zelf extra tijdsblokken moet invoeren om de overshoot te beperken is niet van deze tijd. Bovendien zul je die tijdsblokken dan waarschijnlijk aan het seizoen moeten aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Cap , voor de duidelijkheid. Schema is als volgt:
7:00 - 20gr
8:30 - 20.5gr
Helaas stookt hij nog een half uur door. Dat heb ik liever niet.
Gezin in huis heeft het tussen 7u en 8u warm, daarna zakt de temperatuur en wordt het 'kil' in huis.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Ik heb eens gekeken naar het stookgedrag van gisteren en vandaag. let wel, dit is met vloerverwarming. Op zich wel tevreden mee. Vraag mij alleen af waar ik nog wat winst kan behalen. Het opwarmen in de ochtend zou wat sneller mogen alleen weet ik niet wat voor effect dit zal hebben op het verbruik in totaal. CV water is iig afgesteld op 55graden. Hoger is niet nodig met vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOjCRpHMiSqIQtzOpqQQGekr2fc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/sAelorURWRYMHgOvwxjzkJFD.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:05
Campo di Casa schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:17:
Ik heb eens gekeken naar het stookgedrag van gisteren en vandaag. let wel, dit is met vloerverwarming. Op zich wel tevreden mee. Vraag mij alleen af waar ik nog wat winst kan behalen. Het opwarmen in de ochtend zou wat sneller mogen alleen weet ik niet wat voor effect dit zal hebben op het verbruik in totaal. CV water is iig afgesteld op 55graden. Hoger is niet nodig met vloerverwarming.

[Afbeelding]
Als je het 's ochtends sneller warm wil hebben, moet je de nachtverlaging niet inzetten. Dus verwarming op 19 graden houden. VVW is traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:24
Ik heb nu een paar maanden alleen een tado kamerthermostaat en ik ben best tevreden over de resultaten tot nu toe. Het ingestelde schema werkt prima (7:00 verwarmen tot 21 graden, 16:30 naar 21.5 en 22:00 naar 18). Temperatuur wordt goed gehaald met nagenoeg geen overshoots. Metingen zijn gedaan middels een aqara temp sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNY7g2sRYmIcAXm3-GKQk3qmBDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAY7BMk8mFtcHlX5VUCNW8hT.jpg?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Campo di Casa
hpmkruit schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:58:
[...]

Als je het 's ochtends sneller warm wil hebben, moet je de nachtverlaging niet inzetten. Dus verwarming op 19 graden houden. VVW is traag.
Daar heb ik over nagedacht maar zit er niet op te wachten dat bij een koudere nacht de verwarming zit bij te stoken terwijl wij s'nachts onder de dekens liggen. En ik weet ook niet welk team ik moet geloven bij de eeuwige discussie wat nu zuiniger stoken is; in de nacht de kachel uit en snel stoken, of in de nacht de kachel licht aan en constantere warmte.
Volg de wetten van de natuur met energieverlies van een lek systeem (je huis) + de delta T die een rol in speelt in hoe snel dat gaat, en je weet het antwoord.

• merlin1201
Ik pas altijd nachtverlaging toe ( radiatoren en vloer bij verwarming, ik gebruik dan zeker minder gas dan wanneer ik mijn huis op temperatuur houd.
Daarbij sinds ik tado gebruik worden alleen nog maar de slaap/werk kamers verwarmd zodra dit nodig is.
Woonkamer wordt eigenlijk pas in de middag opgewarmd.
Resultaat is toch een aardige afname van gas gebruik, en ik schat dat daar bovenop door tado zeker 2 m3 gas bespaar. 5 m3 voor tado gemiddeld per dag en dat is nu 3 m3 gas per dag. Maar dit is een schatting en moeilijk exact te bepalen

[ Voor 3% gewijzigd door merlin1201 op 17-02-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Hoe hebben jullie technisch de combinatie van vloerverwarming && Radiatoren in de woonkamer/benedenvloer aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 380kV
Wij hebben in keuken op begane grond vloerverwarming en woonkamer 1e (daar hangt de thermostaat) en hoger alleen radiatoren. Op de binnenkomst stadsverwarming zit honey well valve en op vloerverwarmings verdeler in keuken een Tado radiator knop met draadloze Temp sensor in keuken aan gezien de radiator knop anders niet de juiste Temp weergeeft. Deze fungeert alleen als aan/uit “valve”. Boven alleen radiator knoppen. Werkt perfect voor ons. Die draadloze sensor in keuken is slave, dus vloerverwarming gaat alleen aan indien er een andere vraag naar warmte is in huis. Na het diner gaan wij naar de huiskamer boven en gaat de vloerverwarming uit. In de ochtend vroeg weer aan. Daarnaast een smartify knop op de pomp gezet zodat ik die ‘s avonds en ‘s nachts via schema ook uitzet. Gaat auto in de ochtend weer aan. Zo het zaakje een beetje getuned en helemaal goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Net tado geinstalleerd start pakket met enkel bedrade thermostaat.

Ebus - Bulex.

Alleen de vorige thermostaat ( bulex exacontrol had ik 0,5 graden gecorrigeerd).

Hier staat die nog altijd op 22,1°C terwijl het hier 20,5 ofzo is, waar kan ik dat corrigeren ? En waarom zo veel afwijking ?

Tevens klaagt hij ook voortdurend over een open raam.

-----

gevonden open raam uitgezet
en correctie nu -1,5°C ben benieuwd of dat zoveel blijft.

[ Voor 12% gewijzigd door Tomsworld op 18-02-2022 14:27 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Als je even in je app kijk dan vind je het antwoord op al je vragen, het is allemaal instelbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
ReLight schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:31:
Hoe hebben jullie technisch de combinatie van vloerverwarming && Radiatoren in de woonkamer/benedenvloer aangesloten?
Ik heb op de BGG vloerverwarming en 3 radiatoren waar een tado knop op zit.
De VV heb ik geen tado knop op gezet omdat dit gewoon slecht werkt, de tado knop kan niet aan/uit maar is modulerend wat niet goed werkt bij een VV.
Bovenverdieping is voorzien van tadoknoppen.
Uiteraard een thermostaat in de woonkamer.
In de praktijk lift mijn VV altijd mee met iedere warmtevraag die wordt gedaan, en aangezien die kamertjes snel warm zijn zal mijn vloer(bij)verwarming niet echt heel warm worden. Ik kan er wel een klep tussen zetten maar dat is echt onnodig en alleen intressant als jet de hoofdverwarming betreft, dan kun je overwegen een klep of een extra thermostaat aan te sluiten op je VV pomp. maar dat laatste vergt wat uitleg en kun je beter even op het tado forum inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MJV

Weet er iemand welk merk/type radiatorknop dit is? Geen van de megeleverde accessoires lijken te passen, en het logo (Merk?) kom ik in de PDF van Tado niet tegen tot nu toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gFawTnOO3DRyQEmS4S-YjUC3h8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eN1zepPqYsg8p9Be9r0MJdwX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRfT7kPHDA6LiL2up49UEBRwn9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zppzcWzTBaSXQQgZYkj5GxIa.jpg?f=fotoalbum_tile

--Edit--
Het is de Polytronic in 34.5x1.5mm aldus de tado helpdesk. Daarover lees ik elders in dit topic al meer, maar eens kijken of dit passend te maken is.

[ Voor 15% gewijzigd door MJV op 18-02-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In het kader van de overshoots toch maar weer even een bericht. Ik merk de laatste tijd namelijk dat het er niet beter op word, steeds maar blijven doorstoken ook als de halve graad boven het setpoint al een tijdje bereikt is.

Vandaag bleef Tado echt opvallend hard doorstoken. Heeft dit met de voorspelde wind te maken, zit er een weersafhankelijkheid parameter in?

Setpoint hier is 19 graden, dat was rond 18:30 bereikt. Dan ga ik rond 19:45 maar eens kijken waarom Tado toch blijft doorstoken, het is al even 19,5 graden, de radiatoren zijn heet en Tado blijft vrolijk met 2 golfjes doorstoken. We zitten op de bank en hebben het te warm in onze truien, rode oortjes. Aan de P1 gasmeter is ook te zien dat er doorgestookt wordt, rond 19:45 heb ik Tado maar laag gezet om de radiatoren te laten afkoelen. Nu is het 20:30 geweest en het is nog steeds 19.5 graden. Het mag duidelijk zijn dat Tado echt niet door hoefde te gaan met verwarmen.

Zijn er anderen die dit nu tijdens de combinatie storm + relatief hoge buitentemperaturen ook hebben?
:?

setpoint is 19 graden, temperatuur echter 19,5 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCMowZ02p2K6jvxoFTRKJvOg8Qg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LPVLnwQPTwALS5IOqnjdZGUP.png?f=user_large

0,5 graad boven setpoint + 2 golfjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzMaR-WNdwHS0hMDvke8CkjH8vw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WGMvsFiB71O6HC3ZZl4YtKdp.png?f=fotoalbum_large

Om 18:30 was het setpoint al bereikt en ging Tado nog een tijdje 'volgas' daarna 2 golfjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HY0AKiHxGGRvzK4o19J7GtpY0Dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibfC6U1tV6AwXmBWdn9sGC2y.jpg?f=fotoalbum_large

P1 meter laat zien dat er gestookt blijft worden totdat ik de temperatuur omlaag draai richting 18 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhdxnXq0u7964VCULQ2T2-G6qwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TwALmFPde9tk7Q6fnAVn8c3Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 20-02-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Nu moet ik zelf alles nog aansluiten @Cap, maar aangenomen dat tado de boel met opentherm aanstuurt dan heeft de retour water temperatuur delta ook een invloed. Als hij doorstookt kan het wel net de halve graag overshoot zijn, maar als de kamer warmte blijft afnemen (harde wind op huis heeft zeker een invloed, warmte lijkt er hier bijna uitgetrokken te worden) dan zou modulerend gedrag icm niet de delta T bereiken iets kunnen zijn om te bekijken.
Waren er ook geen enkele andere tado's die beetje openstonden voor aanhouden temp in andere kamers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ReLight nee geen andere kamers die open stonden, alleen de woonkamer werd verwarmd, heel overzichtelijk.

Inderdaad opentherm aansturing. De ΔT is sowieso niet heel hoog, tussen de 10 en 12 graden, omdat er bij lage temperatuur gestookt wordt. Momenteel staat de keteltemperatuur op 48 graden en daarmee redt ie het op zijn sloffen de boel warm te houden. Er is verder geen sprake van pendelen.

Ook met de wind valt de afkoeling mee viel me vanmorgen op. Ik heb gister dus ivm de overshoot naar 19.5 graden om kwart voor acht de verwarming maar uitgezet en uit gelaten, vanochtend om half acht was het nog steeds 17.1 graden.

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 21-02-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:51
Zijn er meer mensen waarbij Tado vandaag heeft besloten om gewoon uit te blijven?
Ik heb op het kantoor de instelling op 25 graden staan, Tado meet 18.2 maar tot nu toe nog steeds 0 golfjes 'stoken'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJSXs4BqyWePZZrZWRngHucfVI0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xQVS9pGAwrYMICXm2AU6OkrS.jpg?f=user_large

Edit: hij gaf al meerdere maanden dat de batterij leeg was, maar tot nu toe bleef alles gewoon werken. Nu nieuwe batterijen er in en het doet het weer. Bijzonder dat de metingen gewoon doorlopen, maar hij niet meer wilde stoken.

[ Voor 56% gewijzigd door jeanpaulh op 23-02-2022 10:15 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-10 05:53
Blijkbaar wel net genoeg stroom om te meten, maar niet om de knop open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_slee
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-09 14:50
Hallo,
Ik heb een vraagje over de “golfjes” in de tado app in combinatie met on/off sturing van de verwarmingsketel via het potentiaalvrij relais van de tado extensie kit.
Mijn vraag is hoe er 1 tot 3 golfjes kunnen staan terwijl de ketel alleen aan of uit kan staan?
Dit zie ik volgens mij ook terug in de grafiek in de app waar de “mate van verwarmen” wordt aangegeven in drie verschillende grijs tinten.
De slimme thermostaat staat geconfigureerd als R01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-10 10:18
peter_slee schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:50:
Hallo,
Ik heb een vraagje over de “golfjes” in de tado app in combinatie met on/off sturing van de verwarmingsketel via het potentiaalvrij relais van de tado extensie kit.
Mijn vraag is hoe er 1 tot 3 golfjes kunnen staan terwijl de ketel alleen aan of uit kan staan?
Dit zie ik volgens mij ook terug in de grafiek in de app waar de “mate van verwarmen” wordt aangegeven in drie verschillende grijs tinten.
Hoe ver hij de knop opengooit.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_slee
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-09 14:50
S0epkip schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:12:
[...]

Hoe ver hij de knop opengooit.
Bedankt voor je reactie, er is echter geen knop...alleen aan of uit van de ketel. (in deze ruimte zitten geen " slimme" tado radiator knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
peter_slee schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:50:
Hallo,
Volgens mij is het hoevaak per tijdseenheid hij open gaat. Maar dit is speculatie, anders dan dat ik soms het idee heb dat hij op 1 golfje ook niet permanent mijn (wel modulerende) ketel aan doet slaan. Terwijl op 2/3 vaker.

Zeg per uur 20 min op 1 golfje, 40 op 2 golfjes etc

[ Voor 8% gewijzigd door Titus op 25-02-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel_
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-10 09:24
Hoi, ik heb een vraag waar ik niet meteen uitkom: ik overweeg een Tado v3+ draadloze kamerthermostaat te kopen. Reden: door de draadloze thermostaat in de ruimte te zetten waar ik verblijf hoef ik in de rest van het huis niet te stoken (en kan ik de traditionele radiatorknoppen dicht draaien). Nu heb ik een vaste thermostaat in de woonkamer en is het bv in de keuken of studeerkamer vaak koud omdat de woonkamer op temperatuur is en de ketel stopt met verwarmen.

Nu lees ik bij de specs dat de V3+ draadloos niet geschikt is voor vloerverwarming. In de keuken hebben we vloerverwarming die simpelweg meeloopt in het gehele cv-systeem. Maar als ik de draadloze unit in de keuken zet, verwarmt de cv-ketel toch net zolang totdat de gewenste temperatuur in de keuken is bereikt? Of zie ik iets over het hoofd? Ik ben dus niet van plan om van de Tado radiator knoppen gebruik te maken maar alleen van de draadloze kamerthermostaat.

Een alternatief is trouwens de Honeywell T6R maar deze "draadloze" kamerthermostaat vereist stroom via een adapter en dat vind ik onhandig vandaar dat ik de Tado aantrekkelijker vind.

Alvast bedankt voor je reactie als je hier meer over kan vertellen!

[ Voor 2% gewijzigd door Camiel_ op 25-02-2022 14:09 . Reden: typo en veruidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingpenguin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-03 17:15
Camiel_ schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:47:
Hoi, ik heb een vraag waar ik niet meteen uitkom: ik overweeg een Tado v3+ draadloze kamerthermostaat te kopen. Reden: door de draadloze thermostaat in de ruimte te zetten waar ik verblijf hoef ik in de rest van het huis niet te stoken (en kan ik de traditionele radiatorknoppen dicht draaien). Nu heb ik een vaste thermostaat in de woonkamer en is het bv in de keuken of studeerkamer vaak koud omdat de woonkamer op temperatuur is en de ketel stopt met verwarmen.

Nu lees ik bij de specs dat de V3+ draadloos niet geschikt is voor vloerverwarming. In de keuken hebben we vloerverwarming die simpelweg meeloopt in het gehele cv-systeem. Maar als ik de draadloze unit in de keuken zet, verwarmt de cv-ketel toch net zolang totdat de gewenste temperatuur in de keuken is bereikt? Of zie ik iets over het hoofd? Ik ben dus niet van plan om van de Tado radiator knoppen gebruik te maken maar alleen van de draadloze kamerthermostaat.

Een alternatief is trouwens de Honeywell T6R maar deze "draadloze" kamerthermostaat vereist stroom via een adapter en dat vind ik onhandig vandaar dat ik de Tado aantrekkelijker vind.

Een paar overwegingen:
- Tado automatiseert wat je zelf als mens ook handmatig kunt doen; radiator of VVW-klep open/dichtdraaien.
- Een thermostaat vertelt de CV-ketel om warmte te leveren als een gemeten temperatuur onder de doeltemperatuur komt.
- Als een ruimte een warmteafgiftepunt heeft (radiator of VVW) die onbedoeld open staat als de CV-ketel begint te loeien dan "lift" die ruimte dus mee. Vaak is dat ongewenst.
- Vanuit het oogpunt van zowel comfort als energiezuinigheid is het wenselijk om alleen daar te stoken waar nodig (als die ruimte ook daadwerkelijk gebruikt wordt).

Je zou dus idd kunnen kiezen voor een (budget)oplossing zoals je beschrijft, maar denk dat je daar niet blij van wordt en toch uiteindelijk een door tado aangestuurde klep op je VVW zult willen en slimme radiatorknoppen in alle (of minstens de meest gebruikte) kamers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
Camiel_ schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:47:

Jouw plan is een beetje halfbakken manier om deels gebruik te maken van Tado, sorry voor deze betiteling. Je wilt namelijk handmatig iets doen ( kranen dichtdraaien ) dat Tado automatisch doet. Bovendien is het niet de bedoeling om een draadloze thermostaat voortdurend op andere plekken te gebruiken, zie hiervoor ook:https://support.tado.com/...tuursensor-te-installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel_
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-10 09:24
Bedankt voor de reacties!
BGFG schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Jouw plan is een beetje halfbakken manier om deels gebruik te maken van Tado, sorry voor deze betiteling. Je wilt namelijk handmatig iets doen ( kranen dichtdraaien ) dat Tado automatisch doet. Bovendien is het niet de bedoeling om een draadloze thermostaat voortdurend op andere plekken te gebruiken, zie hiervoor ook:https://support.tado.com/...tuursensor-te-installeren
Geen probleem hoor, ik begrijp je punt, maar het gaat mij niet zozeer om het benutten van het Tado systeem. Ik ben op zoek naar een draadloze kamerthermostaat (in de zin van draagbaar) gezien mijn omschreven doel/gebruik ervan. Ik kwam Tado tegen en het de draadloze V3+ leek me interessant (in vergelijking met bv Honeywell T6R) voor het geval ik in de toekomst het Tado systeem toch zou willen uitbreiden.
flyingpenguin schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:42:
[...]

Een paar overwegingen:
- Tado automatiseert wat je zelf als mens ook handmatig kunt doen; radiator of VVW-klep open/dichtdraaien.
- Een thermostaat vertelt de CV-ketel om warmte te leveren als een gemeten temperatuur onder de doeltemperatuur komt.
- Als een ruimte een warmteafgiftepunt heeft (radiator of VVW) die onbedoeld open staat als de CV-ketel begint te loeien dan "lift" die ruimte dus mee. Vaak is dat ongewenst.
- Vanuit het oogpunt van zowel comfort als energiezuinigheid is het wenselijk om alleen daar te stoken waar nodig (als die ruimte ook daadwerkelijk gebruikt wordt).

Je zou dus idd kunnen kiezen voor een (budget)oplossing zoals je beschrijft, maar denk dat je daar niet blij van wordt en toch uiteindelijk een door tado aangestuurde klep op je VVW zult willen en slimme radiatorknoppen in alle (of minstens de meest gebruikte) kamers.
Bedankt voor de overwegingen. Het voorstel waar ik reactie om vroeg is inderdaad een goedkope oplossing, maar het gaat er me vooral om dat de functionaliteit voldoet voor mijn doel: gericht stoken door "lokaal" te kunnen verwarmen obv warmtevraag via draadloze thermostaat, wat financieel en qua comfort wenselijk is. Dat ik zelf een paar radiatorknoppen dicht en weer open moet draaien vind ik niet zo'n punt. Verder zijn we met z'n tweeën met overdag vaak maar een persoon thuis en dat maakt het overzichtelijk, in vergelijking met bv een groot gezin.

Maar als jullie allebei goed begrijp zou ik wat jullie betreft beter in de woonkamer een bedrade V3+ kamer thermostaat op kunnen hangen en in de keuken bv een draadloze temperatuursensor met een aangestuurde klep op de VVW?

Maar als ik het daarnaast goed begrijp zou mijn idee om de draadloze thermostaat te gebruiken door deze mee te nemen naar verschillende ruimtes in principe wel werken, ook voor de keuken met VVW?
Pagina: 1 ... 35 ... 67 Laatste