Ik beweerde ook niet dat hij
alles open moest zetten, ik reageerde ermee op het volgende:
Beneden in de woonkamer heb ik de thermostaat hangen en 2 verwarmingen met domme niet-tado thermostaatknoppen.
Mijn antwoord was misschien wat te beperkt want het kan voorkomen dat je overshoots in die ruimte krijgt omdat je elders verwarmt (zie verderop).
Echter strikt tot die ene woonkamer beperkt gaat het dus om de klassieke situatie: 1 (woon)kamer waarin een ruimtethermostaat hangt die de cv aanstuurt. Die thermostaat is er juist om de warmtevraag in die ene ruimte te regelen, de afzonderlijke radiatoren in die ene ruimte regelen niet en hebben geen thermostaatknoppen, en staan dan volledig open. Althans, dat is de gebruikelijke manier waarop het is aangelegd. Want als je óók (klassieke) thermostaatknoppen monteert in die ruimte dan wordt er op meerdere punten afzonderlijk geregeld en kan het gebeuren dat je thermostaat de cv commandeert te gaan verwarmen terwijl de thermostaatknoppen in diezelfde ruimte dicht staan. Dat is niet de bedoeling en zonder bypass gaat je ketel dan in storing.
Mijn punt was daarop gebaseerd. In principe heb je bij een setup van thermostaat + radiatoren in 1 ruimte geen overshoots als de thermostaat de temperatuur goed meet en de cv netjes aanstuurt. Daar zijn geen Tado radiatorknoppen of wat voor thermostaatknoppen dan ook voor nodig.
Dat was natuurlijk het eenvoudige scenario.

Wat natuurlijk wel kan gebeuren is problemen icm warmtevraag in andere kamers.
Stel: je niet-gezoneerde woonkamer is op temperatuur en je doet in de slaapkamer(s) ergens opeens flinke warmtevraag met je Tado knop, dan stroomt de warmte ook door de altijd-open radiatoren beneden en kan je daar een overshoot krijgen. Nou ken ik de manier waarop @
KvNwPPr zijn kamers verwarmt natuurlijk niet, maar bij mij is het hoogstens zo dat de slaapkamers e.d. hoogstens tijdelijk een beetje meeliften op de warmte van beneden.
Als je naast de woonkamers echter ook andere kamers onafhankelijk wilt verwarmen is dat een ander verhaal. Dan heb je een gezoneerd systeem nodig. Maar ook dat hoeft niet per se met knoppen maar kan als je verwarmingssysteem een beetje logisch is aangelegd ook met een zoneklep bij de cv. Er zijn allerlei combinaties mogelijk, bijv een leef- en slaapzone dmv zonekleppen en dan in de slaapzone thermostaatknoppen (al dan niet slim, al dan niet Tado) om de temperatuur per kamer constant te houden of regelen. Mocht je leefzone ook bestaan uit meerdere kamers die je onafhankelijk wilt kunnen verwarmen zijn dat op zichzelf natuurlijk ook weer meerdere zones.
Er zijn dus afhankelijk van de woonsituatie en het gebruik verschillende mogelijkheden, maar het is zeker niet zo dat je alles maar per definitie moet volhangen met Tado radiatorknoppen. Je moet gewoon goed kijken naar wat je verwarmingsbehoefte waar is en daar de setup op aanpassen.
Ik ben zelf erg blij dat ik in onze grote leefruimte beneden niet gekozen heb voor 7 zoemende en batterijbehoevende Tado knoppen die ik allemaal moet managen, maar dat daar slechts 1 klep de zone regelt icm de Tado ruimtethermostaat. Eenvoudig en robuust. Boven heb ik in de kamers enkele losse zones mbv Tado knoppen, maar dat is eigenlijk meer luxe dan noodzaak. Het mooiste zou ook daar wat mij betreft zijn voor elke zone een klep + (Tado) ruimtethermostaat, maar dat was praktisch niet haalbaar.