Blijkbaar heb je de pagina die ik linkte nog niet gelezen. Nog iets duidelijker dan: Tado raadt het af: “Onthoud dat zelfs als je een Draadloze Temperatuursensor hebt, deze het best werkt als hij op één plaats blijft. Daarom is het het beste om deze niet te verplaatsen als je er een goede plaats voor hebt gekozen.”Camiel_ schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:06:
Bedankt voor de reacties!
[...]
Geen probleem hoor, ik begrijp je punt, maar het gaat mij niet zozeer om het benutten van het Tado systeem. Ik ben op zoek naar een draadloze kamerthermostaat (in de zin van draagbaar) gezien mijn omschreven doel/gebruik ervan. Ik kwam Tado tegen en het de draadloze V3+ leek me interessant (in vergelijking met bv Honeywell T6R) voor het geval ik in de toekomst het Tado systeem toch zou willen uitbreiden.
[...
Bedankt voor de overwegingen. Het voorstel waar ik reactie om vroeg is inderdaad een goedkope oplossing, maar het gaat er me vooral om dat de functionaliteit voldoet voor mijn doel: gericht stoken door "lokaal" te kunnen verwarmen obv warmtevraag via draadloze thermostaat, wat financieel en qua comfort wenselijk is. Dat ik zelf een paar radiatorknoppen dicht en weer open moet draaien vind ik niet zo'n punt. Verder zijn we met z'n tweeën met overdag vaak maar een persoon thuis en dat maakt het overzichtelijk, in vergelijking met bv een groot gezin.
Maar als jullie allebei goed begrijp zou ik wat jullie betreft beter in de woonkamer een bedrade V3+ kamer thermostaat op kunnen hangen en in de keuken bv een draadloze temperatuursensor met een aangestuurde klep op de VVW?
Maar als ik het daarnaast goed begrijp zou mijn idee om de draadloze thermostaat te gebruiken door deze mee te nemen naar verschillende ruimtes in principe wel werken, ook voor de keuken met VVW?
Zoals hierboven aangegeven, niet gaan lopen zeulen met een draadloze temp sensor..
Exacte configuratie die je nodig hebt hangt af van locatie van de componenten, maar als je een bedrade verbinding hebt (of kunt trekken) tussen de ruimte met VVW en de VVW verdeler met klep, dan heb je alleen een slimme thermostaat nodig (als aan/uit schakelaar voor de klep). Als dat niet lukt heb je nog een draadloze temp sensor nodig. Om de ketel aan te sturen heb je ook nog een extensiekit nodig. En dan natuurlijk slimme knoppen voor alle radiatoren.Maar als jullie allebei goed begrijp zou ik wat jullie betreft beter in de woonkamer een bedrade V3+ kamer thermostaat op kunnen hangen en in de keuken bv een draadloze temperatuursensor met een aangestuurde klep op de VVW?
Of een klep + Tado thermostaat per te verwarmen zone icm de bestaande domme knoppen. Dat is handig als je niet veel zones hebt maar per zone wel veel radiatoren (die dus niet per radiator geregeld hoeven worden).flyingpenguin schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:35:
Zoals hierboven aangegeven, niet gaan lopen zeulen met een draadloze temp sensor..
[...]
En dan natuurlijk slimme knoppen voor alle radiatoren.
[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 28-02-2022 09:50 ]
Goeie tip!Cap schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:49:
[...]
Of een klep + Tado thermostaat per te verwarmen zone icm de bestaande domme knoppen. Dat is handig als je niet veel zones hebt maar per zone wel veel radiatoren (die dus niet per radiator geregeld hoeven worden).
Jazeker wel gelezenBGFG schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:24:
[...]
Blijkbaar heb je de pagina die ik linkte nog niet gelezen. Nog iets duidelijker dan: Tado raadt het af: “Onthoud dat zelfs als je een Draadloze Temperatuursensor hebt, deze het best werkt als hij op één plaats blijft. Daarom is het het beste om deze niet te verplaatsen als je er een goede plaats voor hebt gekozen.”
flyingpenguin schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:35:
[...]
Exacte configuratie die je nodig hebt hangt af van locatie van de componenten, maar als je een bedrade verbinding hebt (of kunt trekken) tussen de ruimte met VVW en de VVW verdeler met klep, dan heb je alleen een slimme thermostaat nodig (als aan/uit schakelaar voor de klep). Als dat niet lukt heb je nog een draadloze temp sensor nodig. Om de ketel aan te sturen heb je ook nog een extensiekit nodig. En dan natuurlijk slimme knoppen voor alle radiatoren.
Thanks, aan zo'n klep had ik nog niet gedacht. Vraagt qua aanpassing natuurlijk wel wat meer dan de aanschaf van een draadloze/mobiele thermostaat, maar klinkt als een interessante optie waar ik me wat beter in wil verdiepen met daarbij combi met vooral domme thermostaten in huis. De opstelling bij mij thuis is trouwens eenvoudig: er hangt in de kelder alleen een pomp/verdeler alleen de VVW van de keuken op is aangesloten,die zich direct daarboven bevindt.Cap schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:49:
[...]
Of een klep + Tado thermostaat per te verwarmen zone icm de bestaande domme knoppen. Dat is handig als je niet veel zones hebt maar per zone wel veel radiatoren (die dus niet per radiator geregeld hoeven worden).
Allemaal bedankt voor jullie feedback, het is voor mij allemaal redelijk nieuw vandaar
[ Voor 0% gewijzigd door Camiel_ op 28-02-2022 21:48 . Reden: Verduidelijking ]
Hoe is Tado met alleen vloerverwarming? Ik stook op max 40 graden (ltv).
Kan Tado hier makkelijk mee omgaan? Ook omdat ik elder gelezen heb dat Tado moeite heeft met vloerverwarming op lage temperaturen.
Kan Tado hier makkelijk mee omgaan? Ook omdat ik elder gelezen heb dat Tado moeite heeft met vloerverwarming op lage temperaturen.
Ik heb een combi van radiatoren. Doormiddel van de knop op je vloerverwarming kun je de aanvoer temperatuur managen (of vanaf je CV limiteren).Cc88 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:42:
Hoe is Tado met alleen vloerverwarming? Ik stook op max 40 graden (ltv).
Tot zo ver heb ik nog geen problemen ervaren.
ik heb momenteel wat inlogproblemen met tado.
dwz de web app logt niet in maar ook de app zelf reageert traag.
dwz de web app logt niet in maar ook de app zelf reageert traag.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Tado down? Kan niet inloggen..
Dit is de tweede keer dat ik door internetperikel mn verwarming niet kan bedienen..
#twijfel of Tado wel de juiste oplossing is.
Misschien moet ik m'n schema's maar in home assistent gaan integreren ..
Dit is de tweede keer dat ik door internetperikel mn verwarming niet kan bedienen..
Tado inderdaad niet bereikbaar… gewoon met mijn thermostaat de verwarming hoger gezet.S0epkip schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:07:
Is volgens mij weer online.
Wel typisch is de status op de Tado website:
Wel typisch is de status op de Tado website:
Mar 1, 2022
No incidents reported today.
[ Voor 68% gewijzigd door acidfever op 01-03-2022 19:17 ]
Al mijn knoppen staan op kinderslot....B___MAN schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:12:
[...]
Tado inderdaad niet bereikbaar… gewoon met mijn thermostaat de verwarming hoger gezet.
Maar hij is weer online inderdaad!
[ Voor 7% gewijzigd door S0epkip op 01-03-2022 19:17 ]
Volgens mij moet de Tado blijven functioneren volgens het schema als de bridge niet verbonden is met het internet. Maar ik heb zelf wel gemerkt dat als bv de thermostaat geen verbinding heeft met de bridge dat het schema dan niet werkt. Dat zou dan dus betekenen dat het schema in de bridge staat (mogelijk ook het enige apparaat dat de tijd weet, immers kun je geen datum & tijd instellen op de thermostaat noch knoppen). Wellicht dat @tado dat dus kan bevestigen? Dat het slimme schema dus in de bridge wordt opgeslagen waardoor het wel werkt zonder internet maar bv niet als de thermostaat niet met de bridge verbonden is.S0epkip schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:07:
M.b.t. schema in Home Assistant. Dan moet je dus de HomeKit integratie gebruiken. Die werkt lokaal, de Tado integratie werkt via de cloud.
V.w.b. de reactie van @S0epkip dat is idd een mooi punt. Tado geeft altijd aan dat je de temperatuur nog handmatig kunt instellen. Maar dat is dus ook maar de halve waarheid. Want als je kinderslot aan hebt staan en "de cloud er uit ligt" kun je natuurlijk noch de temperatuur handmatig instellen noch het kinderslot uit zetten. Dat is wel een serieus probleem zeg maar.
[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 01-03-2022 22:59 ]
- tado
- Registratie: Februari 2016
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Slimme Radiatorknop
- Tado Slimme Radiatorknop V3+ (Starterskit)
- Tado Slimme Thermostaat V3+
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat Multi-zone (uitbreiding)
- Duracell Plus Power Alkaline AA-batterijen - 12 stuks
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Tado Slimme Thermostaat V3
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Er was gisteren schijnbaar rond 19:00 een korte serviceonderbreking.RobertMe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:57:
[...]
Volgens mij moet de Tado blijven functioneren volgens het schema als de bridge niet verbonden is met het internet. Maar ik heb zelf wel gemerkt dat als bv de thermostaat geen verbinding heeft met de bridge dat het schema dan niet werkt. Dat zou dan dus betekenen dat het schema in de bridge staat (mogelijk ook het enige apparaat dat de tijd weet, immers kun je geen datum & tijd instellen op de thermostaat noch knoppen). Wellicht dat @tado dat dus kan bevestigen? Dat het slimme schema dus in de bridge wordt opgeslagen waardoor het wel werkt zonder internet maar bv niet als de thermostaat niet met de bridge verbonden is.
M.b.t. schema in Home Assistant. Dan moet je dus de HomeKit integratie gebruiken. Die werkt lokaal, de Tado integratie werkt via de cloud.
V.w.b. de reactie van @S0epkip dat is idd een mooi punt. Tado geeft altijd aan dat je de temperatuur nog handmatig kunt instellen. Maar dat is dus ook maar de halve waarheid. Want als je kinderslot aan hebt staan en "de cloud er uit ligt" kun je natuurlijk noch de temperatuur handmatig instellen noch het kinderslot uit zetten. Dat is wel een serieus probleem zeg maar.
Het tado schema staat in de cloud, bij uitval internet blijft tado op de laatst ingestelde temperatuur tot het internet weer terug komt. Alternatief is het altijd mogelijk om handmatig de temperatuur aan te passen, ook als er kinderslot is ingesteld. (zie dit artikel: https://support.tado.com/...ding-met-de-app-kan-maken )
Homekit werkt volledig lokaal, dus als uw schema via HomeKit gaat dan zal dat waarschijnlijk intact blijven, ook bij uitval van het internet.
[ Voor 3% gewijzigd door tado op 02-03-2022 08:48 ]
Ik merkte alleen dat ik temp niet kon verhogen niet met de app en ook niet via de webpagina.
Heb niet de knop geprobeerd
Heb niet de knop geprobeerd
[ Voor 14% gewijzigd door merlin1201 op 02-03-2022 08:54 ]
Bij mij starte Tado vanmorgen ook niet op, wel vraag aan de cv ketel, maar cv knoppen bleven dicht…dus cv in storing. Toen alles op hoogste stand gezet, en toen werkte alles weer. (Batterijen drie maanden oud, dus dat was het niet)jeanpaulh schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:57:
Zijn er meer mensen waarbij Tado vandaag heeft besloten om gewoon uit te blijven?
Ik heb op het kantoor de instelling op 25 graden staan, Tado meet 18.2 maar tot nu toe nog steeds 0 golfjes 'stoken'.
[Afbeelding]
Edit: hij gaf al meerdere maanden dat de batterij leeg was, maar tot nu toe bleef alles gewoon werken. Nu nieuwe batterijen er in en het doet het weer. Bijzonder dat de metingen gewoon doorlopen, maar hij niet meer wilde stoken.
Ik heb een tado en een probleempje wat ik niet eerder had. Ik heb standaard de temperatuur staan op 19,5. Ik zet deze tussendoor op 20,5 maar na een korte tijd springt deze weer op 19,5 als volgens mij de 20,5 bereikt is.
Hij zou toch de 20,5 moeten vasthouden tot het volgende blok in het schema ? Ik gebruik iOS
Hij zou toch de 20,5 moeten vasthouden tot het volgende blok in het schema ? Ik gebruik iOS
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
En hoe ziet je schema eruit? En hoe bedoel je "schiet naar korte tijd weer naar 19.5"? Is dat met een paar seconden? Want als je op de thermostaat kijkt laat hij eerst zien wat de huidige temp is, vervolgens wat je instelt en daarna weer wat de huidige temp is.Erik1805 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:09:
Ik heb een tado en een probleempje wat ik niet eerder had. Ik heb standaard de temperatuur staan op 19,5. Ik zet deze tussendoor op 20,5 maar na een korte tijd springt deze weer op 19,5 als volgens mij de 20,5 bereikt is.
Als ik tussendoor handmatig de temp aanpas zal hij inderdaad bij het volgende tijdsblok weer het schema volgen.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Is een blok van 17:30 tot 22:00 op 19.5. Als ik deze om bijvoorbeeld 20:00 op 20,5 zet dat staat ie voor 22:00 weer op 19,5. Zal eens testen hoe lang dat duurt.renzo4000 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:12:
[...]
En hoe ziet je schema eruit? En hoe bedoel je "schiet naar korte tijd weer naar 19.5"? Is dat met een paar seconden? Want als je op de thermostaat kijkt laat hij eerst zien wat de huidige temp is, vervolgens wat je instelt en daarna weer wat de huidige temp is.
Als ik tussendoor handmatig de temp aanpas zal hij inderdaad bij het volgende tijdsblok weer het schema volgen.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Hoe / waarmee stel je de aangepaste temperatuur in? Ik neem aan de app? Gezien de halve grade? Dan staat er ook een potloodje bij om de wijziging "aan te passen" waarbij je de duur kunt instellen (dus bv voor 15 of 30 minuten, of een X aantal uur). Daarnaast staat in de app ook aangegeven tot hoe laat die temperatuur ingesteld is. Staat daar dan ook daadwerkelijk 22:00, of staat daar een eerder tijdstip? (Doordat de handmatige aanpassing een duur/timer heeft)Erik1805 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:03:
[...]
Is een blok van 17:30 tot 22:00 op 19.5. Als ik deze om bijvoorbeeld 20:00 op 20,5 zet dat staat ie voor 22:00 weer op 19,5. Zal eens testen hoe lang dat duurt.
Ons nieuwe huis wordt momenteel verbouwd en klaargemaakt voor bewoning, we gaan er over 7 weken wonen. Alle radiatoren zijn momenteel afgekoppeld zodat alles en overal gestuukt kon worden. Dat is nu gebeurd. Ik heb de komende dagen tijd om de radiatoren terug te hangen en te voorzien van nieuwe kranen met Tado-knoppen. Ik heb ook een nieuwe Tado themostaat liggen (bedraad). Maar we hebben nog geen internet, dat komt over 3 weken pas. Kan ik nu alles wel alvast aansluiten en voorlopig handmatig werkend krijgen? Of moet ik per se wachten totdat we internet hebben?
Zonder internet is het een lastig verhaal tot onmogelijk.nomar109 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:13:
Ons nieuwe huis wordt momenteel verbouwd en klaargemaakt voor bewoning, we gaan er over 7 weken wonen. Alle radiatoren zijn momenteel afgekoppeld zodat alles en overal gestuukt kon worden. Dat is nu gebeurd. Ik heb de komende dagen tijd om de radiatoren terug te hangen en te voorzien van nieuwe kranen met Tado-knoppen. Ik heb ook een nieuwe Tado themostaat liggen (bedraad). Maar we hebben nog geen internet, dat komt over 3 weken pas. Kan ik nu alles wel alvast aansluiten en voorlopig handmatig werkend krijgen? Of moet ik per se wachten totdat we internet hebben?
Eventueel kun je alle knoppen, de thermostaat en de bridge op een andere plek (met internet dus) al registreren onder jouw Tado account. Op locatie kun je dan wel "iets" ermee in de zin van dat je aan een knop kunt draaien en de thermostaat de CV aan zet etc. Maar bediening via de app, het toepassen van het schema etc gaat allemaal niet werken omdat dat via de cloud gaat. En koppelen van apparaten gaat dus ook via de cloud, maar daarvoor hoef je dus niet op locatie te zijn / de boel al te installeren op een kraan etc. Enige dingetje is mogelijk de thermostaat. Maar via de handleiding voor installateurs kun je die weer wel op locatie instellen voor bv Opentherm vs aan/uit etc. Maar ook dan zul je deze vooraf al aan de bridge moeten koppelen en aan jouw Tado account moeten hangen.
Als je de thermostaat zonder hem vooraf te registreren aansluit op de ketel. En je zet hem aan. Doet hij dan helemaal niets?
Of kan hij dan wel functioneren als conventionele aan/uit-thermostaat? Want dat zou voor mij voorlopig voldoende zijn. Het registreren en instellen komt dan later wel, als er internet is.
Of kan hij dan wel functioneren als conventionele aan/uit-thermostaat? Want dat zou voor mij voorlopig voldoende zijn. Het registreren en instellen komt dan later wel, als er internet is.
Via het installatie menu voor monteurs kun je direct op de thermostaat instellen hoe deze moet functioneren. Als je dus even deze handleiding (online) opzoekt kun je kijken welke code bij jouw ketel / aansturing hoort en deze via de genoemde stappen al instellen (IIRC 2x 3 seconden de knop inhouden).nomar109 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:02:
Als je de thermostaat zonder hem vooraf te registreren aansluit op de ketel. En je zet hem aan. Doet hij dan helemaal niets?
In onze huidige woning met een recente Intergas HRE 36/30 CW5 gebruiken we Tado (bedrade thermostaat met meerdere radiatorknoppen verdeeld over het huis, geen vloerverwarming).
In onze nieuwe woning hangt een Nefit Ecomline (2001) en regelunit voor de vloerverwarming. Naast de vloerverwarming hangen er ook nog radiatoren (zowel beneden bij de vloerverwarming als in de kamers boven). Die Nefit ketel willen we uiteindelijk vervangen, maar vooralsnog blijft deze hangen en willen we een modernere thermostaat met wederom zoneverwarming middels slimme radiatorknoppen, bij voorkeur weer Tado.
In de compatibiliteitsgids (https://cdn.brandfolder.i...ompatibility_Guide_NL.pdf) zie ik dat de EcomLine via 'Nefit UBA Bus' en zonder noodzaak tot 'Nefit OpenTherm module' kan werken met Tado.
Moet ik hierbij nog ergens rekening mee houden? Het feit dat ook vloerverwerming wordt aangestuurd bijvoorbeeld?
Ik heb begrepen dat de radiatoren die beneden hangen, waar ook vloerverwarming ligt, niet benodigd zijn voor verwarming, de vloerverwarming dient dus als hoofdverwarming. De huidige bewoners hebben de radiatoren beneden wel aan, niet echt met een specifieke reden, en het is me ook wat onduidelijk waarom ze er uberhaupt hangen als ze niet nodig zouden zijn (huis uit 2001). Idealiter blijft de vloerverwarming 24/7 op temperatuur (toch?) maar kunnen de radiatoren individueel warmte vragen, zowel die beneden hangen (bij de vloerverwarming) maar ook die boven in de verschillende kamers.
Aanvullende vraag: De muur waar nu de huidige thermostaat aan hangt, gaat verwijderd worden. Er blijft een klein deel achter waarnaar de thermostaat bedrading verplaatst zou kunnen worden. Alternatief is een draadloze ontvanger van Tado, maar als de bedrading eenmaal weg is, ben ik gebonden aan zo'n draadloze oplossing. Met een verouderde ketel ben ik daar niet direct gerust op. Is het een verstandige keuze, en wellicht zelfs benodigde, deze bedraging te verplaatsen in plaats van te laten vervallen?
In onze nieuwe woning hangt een Nefit Ecomline (2001) en regelunit voor de vloerverwarming. Naast de vloerverwarming hangen er ook nog radiatoren (zowel beneden bij de vloerverwarming als in de kamers boven). Die Nefit ketel willen we uiteindelijk vervangen, maar vooralsnog blijft deze hangen en willen we een modernere thermostaat met wederom zoneverwarming middels slimme radiatorknoppen, bij voorkeur weer Tado.
In de compatibiliteitsgids (https://cdn.brandfolder.i...ompatibility_Guide_NL.pdf) zie ik dat de EcomLine via 'Nefit UBA Bus' en zonder noodzaak tot 'Nefit OpenTherm module' kan werken met Tado.
Moet ik hierbij nog ergens rekening mee houden? Het feit dat ook vloerverwerming wordt aangestuurd bijvoorbeeld?
Ik heb begrepen dat de radiatoren die beneden hangen, waar ook vloerverwarming ligt, niet benodigd zijn voor verwarming, de vloerverwarming dient dus als hoofdverwarming. De huidige bewoners hebben de radiatoren beneden wel aan, niet echt met een specifieke reden, en het is me ook wat onduidelijk waarom ze er uberhaupt hangen als ze niet nodig zouden zijn (huis uit 2001). Idealiter blijft de vloerverwarming 24/7 op temperatuur (toch?) maar kunnen de radiatoren individueel warmte vragen, zowel die beneden hangen (bij de vloerverwarming) maar ook die boven in de verschillende kamers.
Aanvullende vraag: De muur waar nu de huidige thermostaat aan hangt, gaat verwijderd worden. Er blijft een klein deel achter waarnaar de thermostaat bedrading verplaatst zou kunnen worden. Alternatief is een draadloze ontvanger van Tado, maar als de bedrading eenmaal weg is, ben ik gebonden aan zo'n draadloze oplossing. Met een verouderde ketel ben ik daar niet direct gerust op. Is het een verstandige keuze, en wellicht zelfs benodigde, deze bedraging te verplaatsen in plaats van te laten vervallen?
Het enige verschil tussen de bedrade en de draadloze oplossing is dat er een ander kasje aangesloten wordt op dezelfde draadjes. De aansturing blijft EXACT hetzelfde, maar omdat het aanstuurkastje de temperatuur in het huis niet meer hoeft te meten kun je die draadjes lekker kort maken en het kastje vlak bij de ketel aansluiten.JBS schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:43:
Gewoon de extentie kit halen en de (nu losse) thermostaat gewoon tegen de muur plakken waar je hem nodig hebt. Dat is zo veel makkelijker dan een nieuwe loze leiding van de CV naar die plek trekken.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
@tado Ik krijg binnenkort een hybride warmtepomp en moet over naar de itwist. Is het mogelijk om de thermostaatknoppen te blijven gebruiken zonder thermostaat als ik de bridge laat staan?
Goedemorgen!
Even een vraagje m.b.t. Tado, ik was al even met de support afdeling aan het mailen. Wij hebben stadsverwarming met twee zones:
:fill(white):strip_exif()/f/image/81bq5StpBPSPjfGpInLiIzYG.png?f=user_large)
Elke zone is afgesloten door een MT4-024-NC zoneklep. Via twee aansluitingen kan ik deze zonekleppen aansturen.
Vanuit Tado heb ik als "boodschappenlijstje":
- Is onze zoneklep geschikt of dat het verstandig is om toch naar een alternatieve zoneklep te gaan.
- Elke slimme thermostaat stuurt z'n eigen zoneklep aan. Maar gaan alle thermostaten en radiator knoppen wel gewoon samen werken (omdat er maar 1 internet bridge bij zit)?
Even een vraagje m.b.t. Tado, ik was al even met de support afdeling aan het mailen. Wij hebben stadsverwarming met twee zones:
:fill(white):strip_exif()/f/image/81bq5StpBPSPjfGpInLiIzYG.png?f=user_large)
Elke zone is afgesloten door een MT4-024-NC zoneklep. Via twee aansluitingen kan ik deze zonekleppen aansturen.
Vanuit Tado heb ik als "boodschappenlijstje":
- Starterkit bedrade slimme thermostaat
- Extra bedrade slimme thermostaat
- 4 slimme radiator knoppen
- Is onze zoneklep geschikt of dat het verstandig is om toch naar een alternatieve zoneklep te gaan.
- Elke slimme thermostaat stuurt z'n eigen zoneklep aan. Maar gaan alle thermostaten en radiator knoppen wel gewoon samen werken (omdat er maar 1 internet bridge bij zit)?
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Hoewel je een punt hebt denk ik dat het ook in de toekomst goedkoper en makkelijker blijft om dan maar een andere draadloze thermostaat te kopen ipv het infrezen en weer stucen van een nieuwe loze leiding van de ketel naar de nieuwe plek van de thermostaatHaan schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:51:
@Janoz Aan de andere kant sluit je dan het gebruik van een bedrade thermostaat in de toekomst ook helemaal uit, wat misschien minder handig is.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Dat is nog wel een overweging inderdaad. Ik zou even kunnen bekijken hoe eenvoudig het is de draden te verleggen naar het resterende stukje muur wanneer de muur verwijderd wordt.Haan schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:51:
@Janoz Aan de andere kant sluit je dan het gebruik van een bedrade thermostaat in de toekomst ook helemaal uit, wat misschien minder handig is.
Trekken van een volledig nieuwe leiding zal niet nodig zijn, het frezen en verleggen in de muur wel. Maar, dat moet ook al voor de electra in diezelfde muur en gestuct moet die muur toch.Janoz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:19:
[...]
Hoewel je een punt hebt denk ik dat het ook in de toekomst goedkoper en makkelijker blijft om dan maar een andere draadloze thermostaat te kopen ipv het infrezen en weer stucen van een nieuwe loze leiding van de ketel naar de nieuwe plek van de thermostaat
[ Voor 39% gewijzigd door JBS op 08-03-2022 09:50 ]
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Dit gaat gewoon werken.Ankh schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:06:
Goedemorgen!
[Afbeelding]
Vanuit Tado heb ik als "boodschappenlijstje":Nu vroeg ik mij het volgende af:
- Starterkit bedrade slimme thermostaat
- Extra bedrade slimme thermostaat
- 4 slimme radiator knoppen
tado kan zowel NC als NO bedrade stelventielen sturen.
U kunt in de app instellen naar welke tado thermostaat de slimme knoppen de warmtevraag moet sturen.
Helder! Dank je wel.tado schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:24:
[...]
Dit gaat gewoon werken.
tado kan zowel NC als NO bedrade stelventielen sturen.
U kunt in de app instellen naar welke tado thermostaat de slimme knoppen de warmtevraag moet sturen.
Kunnen jullie trouwens ook gewoon overweg met een 90 graden m30 koppeling? (ga er wel vanuit).
Degene in de badkamer is relatief krap en moet ik dus haakse koppeling kopen.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Ik heb nog nooit iemand (geen klanten) gehoord over een 90 graden koppeling. Dat is meestal een goed teken, want dat betekent waarschijnlijk dat het gewoon werkt.Ankh schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:54:
[...]
Helder! Dank je wel.
Kunnen jullie trouwens ook gewoon overweg met een 90 graden m30 koppeling? (ga er wel vanuit).
Degene in de badkamer is relatief krap en moet ik dus haakse koppeling kopen.
Hi allemaal; ik ben bezig om een Tado systeem te bestellen; nou is mijn situatie wellicht een beetje anders dan normaal; gezien het feit dat ik 2 CV ketels heb.
1 CV voor de begane grond en 1 CV voor de 1e en zolder verdieping! Op de begane grond is alles vloerverwarming en boven hebben we overal radiatoren.
Mijn vraag is eigenlijk; voor de radiatoren boven naast de radiator knoppen eigenlijk wel de kamerthermostaat nodig? Of kunnen de radiator knoppen direct de CV aansturen (via een draadloze gateway).
Of is het verstandig om (ook gezien eventuele verbindingsproblemen) altijd de CV bedraad aan te sluiten via de kamerthermostaat?
1 CV voor de begane grond en 1 CV voor de 1e en zolder verdieping! Op de begane grond is alles vloerverwarming en boven hebben we overal radiatoren.
Mijn vraag is eigenlijk; voor de radiatoren boven naast de radiator knoppen eigenlijk wel de kamerthermostaat nodig? Of kunnen de radiator knoppen direct de CV aansturen (via een draadloze gateway).
Of is het verstandig om (ook gezien eventuele verbindingsproblemen) altijd de CV bedraad aan te sluiten via de kamerthermostaat?
Draadloze gateway vs bedrade thermostaat maakt in principe niet uit. Als in een ruimte warmtevraag is zal dit via de bridge naar het aansturingselement worden gestuurd. Of dat vervolgens de draadloze gateway (/extension kit meen ik dat de officiële naam is) of een bedrade thermostaat is maakt niet uit. De bedrade thermostaat is eigenlijk gewoon een combinatie van de draadloze extension kit + draadloze thermostaat. Uitzondering daargelaten dat de bedrade thermostaat wel de ketel voor zijn eigen ruimte kan aanzetten als de bridge niet werkt. Maar dat is dan onder voorwaarde dat je de thermostaat ook als meetinstrument voor die ruimte gebruikt.mabit_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:43:
Hi allemaal; ik ben bezig om een Tado systeem te bestellen; nou is mijn situatie wellicht een beetje anders dan normaal; gezien het feit dat ik 2 CV ketels heb.
Thanks; dus ik kan de bedrade kamer thermostaat puur als relais gebruiken en alle instellingen puur via de radiator thermostaten doen? Want ik wil hem op de overloop hangen; waar verder geen radiator geplaatst wordt!RobertMe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:43:
[...]
Draadloze gateway vs bedrade thermostaat maakt in principe niet uit. Als in een ruimte warmtevraag is zal dit via de bridge naar het aansturingselement worden gestuurd. Of dat vervolgens de draadloze gateway (/extension kit meen ik dat de officiële naam is) of een bedrade thermostaat is maakt niet uit. De bedrade thermostaat is eigenlijk gewoon een combinatie van de draadloze extension kit + draadloze thermostaat. Uitzondering daargelaten dat de bedrade thermostaat wel de ketel voor zijn eigen ruimte kan aanzetten als de bridge niet werkt. Maar dat is dan onder voorwaarde dat je de thermostaat ook als meetinstrument voor die ruimte gebruikt.
Niet alleen als relais maar natuurlijk ook via OpenTherm of een van de andere protocollen. Maar waarom zou je dat doen? Dan zou ik zelf eerder de extension kit kiezen en die gewoon direct bij de ketel aansluiten (met de mitsen en maren dat de bridge uiteraard wel bereik tot daar moet geven, want dat wil nog wel eens een euvel zijn: gering bereik tussen de bridge en thermostaat / knoppen (&/ draadloze extension kit dan).mabit_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:58:
[...]
Thanks; dus ik kan de bedrade kamer thermostaat puur als relais gebruiken en alle instellingen puur via de radiator thermostaten doen? Want ik wil hem op de overloop hangen; waar verder geen radiator geplaatst wordt!
Reden daarvoor is uiteraard dat de thermostaat dan niet gebruikt zal worden (als thermostaat). Terwijl die uiteraard wel verplicht in een kamer geplaatst wordt in de software. Dan heb je dus een kamer "Overloop" die je permanent "Uit" zet.
[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 08-03-2022 15:04 ]
Juist om die verbindingsproblemen te voorkomen (en ook aangezien de elektricien toch al de kabel getrokken heeft)!
Houdt er dan dus wel rekening mee dat verbindingsproblemen altijd van en naar de bridge zijn. Alle verkeer verloopt via de bridge. Dus als de knop en bedrade thermostaat zich op 1m afstand bevinden en de bridge 10m verder met meerdere muren ertussen kan het alsnog dat de knop niet de thermostaat kan aan zetten. Als je dus sowieso van plan bent om de bridge in de technische ruimte te plaatsen, waar je ook de CV hebt, of überhaupt dan de bridge dichter bij de CV hebt dan de knoppen / thermostaten maakt de positie van het spul niet uit.mabit_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:25:
Juist om die verbindingsproblemen te voorkomen (en ook aangezien de elektricien toch al de kabel getrokken heeft)!
V.w.b. de kabel die al getrokken is is natuurlijk een ander verhaal
Op deel twee, bedraad/draadloos ging we al even door. Inmiddels heb ik voor deel 1 ook wat aanvullende informatie waardoor inhoudelijk reageren vast makkelijker wordtJBS schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:43:
In onze huidige woning met een recente Intergas HRE 36/30 CW5 gebruiken we Tado (bedrade thermostaat met meerdere radiatorknoppen verdeeld over het huis, geen vloerverwarming).
De ketel betreft zoals gezegd een Nefit Ecomline (2001).
Hieronder een foto van de verdeler van de vloerverwarming. Vloerverwerking is voorzien in de volledige begane grond en op de badkamer. Dit lijken 4 groepen, wat me doet vermoeden dat het bijverwarming betreft en geen volledige vloerverwarming. Kan kloppen, aangezien er zoals aangegeven ook op de begane grond radiatoren hangen.
Ben er nog niet zo in thuis, en probeer e.e.a. te begrijpen:
- Ik veronderstel dat er niet gewerkt wordt met zones, deze vloerverwarming stuurt of alles aan, of niets. Correct?
- Links de leidingen naar de radiatoren, rechts die naar de vloerverwarming. Correct?
- Rechtsboven zien we een radiatorknop voor de vloerverwarming. Correct?
Ik wil graag de radiatoren boven slim maken met Tado knoppen. Aangezien er beneden ook radiatoren hangen, vraag ik me af wat hiermee het beste te doen? Krijgen die warm water wanneer de vloerverwarming ook warmte vraag/krijgt? Op een eigen aangepaste temperatuur?
De huidige thermostaat in de woonkamer wil ik voorzien van een Tado thermostaat (vooralsnog neig ik naar draadloos).
Hoe moet e.e.a. dan gaan werken met Tado? Moet er een slimme Tado radiatorknop op de vloerverwarming? Ik lees namelijk op https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming (onderaan) dat er een zoneklep zou moeten komen waarop een bedrage Tado thermostaat aangesloten wordt. Een zoneklep plaatsen is wat ingrijpender dan de radiatoren op de vloerverwarming vervangen door eentje van Tado, maar wordt zo'n zoneklep wel geadviseerd?
:strip_exif()/f/image/LqugUUgmWjUZGaZjPO30RSz0.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je leest, ik ben nog (onder)zoekende
lees je hier eens in wat mogelijk een beter oplossing is dan een zone klep.
https://community.tado.co...atsen-ipv-zoneklep#latest
https://community.tado.co...atsen-ipv-zoneklep#latest
[ Voor 46% gewijzigd door merlin1201 op 09-03-2022 17:32 ]
Zijn hier andere mensen die issues hebben met de Tado app op iOS 15.3.1 en Geofencing? Ik heb sinds 15.3.1 ineens dat k heel regelmatig na paar uur thuis denk dat het toch wel erg fris is/blijft en pas na openen van de Tado app wordt dat goed gezet en switched hij terug.
Op de Tado community lange threads waarin uiteindelijk de conclusie is dat:
- Apple in iOS15 de aanpak van geo in background heeft veranderd
- Andere apps (Nuki maar ook anderen) dit keurig opgelost hebben inmiddels (en dat ook zo benoemen in hun release notes)
- Tado (as ever) het niet voor elkaar krijgt en ook stelselmatig blijft ontkennen en wijzen naar Apple.
Ik begin me af te vragen wanneer ik hier het zooitje op MP zet:
- Er is in de afgelopen 6 jaar weinig vernieuwd, het is vooral onzin features die weinig toevoegen of gewoonweg niet kloppen (Energy report, ik kan feitelijk aantonen dat mijn gasverbruik hoger ligt maar volgens tado bespaar ik 25%!!)
- Radiatorknoppen die batterijen vreten zou 'opgelost' worden maar uiteindelijk zit ik met de oude knoppen die geen oplaadbare batterijen lusten en worden er nieuwe uitgebracht... Thanks!
- Nu dit geo issue, wat voor ons echt een key feature van tado was.
Toch maar weer een rondje alternatieven zoeken...
- Andere apps (Nuki maar ook anderen) dit keurig opgelost hebben inmiddels (en dat ook zo benoemen in hun release notes)
- Tado (as ever) het niet voor elkaar krijgt en ook stelselmatig blijft ontkennen en wijzen naar Apple.
Ik begin me af te vragen wanneer ik hier het zooitje op MP zet:
- Er is in de afgelopen 6 jaar weinig vernieuwd, het is vooral onzin features die weinig toevoegen of gewoonweg niet kloppen (Energy report, ik kan feitelijk aantonen dat mijn gasverbruik hoger ligt maar volgens tado bespaar ik 25%!!)
- Radiatorknoppen die batterijen vreten zou 'opgelost' worden maar uiteindelijk zit ik met de oude knoppen die geen oplaadbare batterijen lusten en worden er nieuwe uitgebracht... Thanks!
- Nu dit geo issue, wat voor ons echt een key feature van tado was.
Toch maar weer een rondje alternatieven zoeken...
[ Voor 32% gewijzigd door Sander op 09-03-2022 21:47 ]
Correct op alle punten. Dit is als 2 druppels water mijn installatie, enkel 1 groep minder en meer radiators. ☺️JBS schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:10:
[...]
:
- Ik veronderstel dat er niet gewerkt wordt met zones, deze vloerverwarming stuurt of alles aan, of niets. Correct?
- Links de leidingen naar de radiatoren, rechts die naar de vloerverwarming. Correct?
- Rechtsboven zien we een radiatorknop voor de vloerverwarming. Correct?
Zou wel zsm die radiator knop (je temperatuur beveiliging van je vv) netjes vrij maken en vooral de sensor draad vrij maken.
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Ik heb het deze week ook weer gemerkt, 's morgens in een koude kamer terwijl zowel ik als mijn vriendin thuis zijn. Na iOS 15.2 was de hoop er bij Tado op gevestigd dat het met 15.3 opgelost zou worden en ook het idee het gedrag de laatste maanden ok was, maar de update naar 15.3.1 heeft dus duidelijk niet geholpen.Sander schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:40:
Zijn hier andere mensen die issues hebben met de Tado app op iOS 15.3.1 en Geofencing? Ik heb sinds 15.3.1 ineens dat k heel regelmatig na paar uur thuis denk dat het toch wel erg fris is/blijft en pas na openen van de Tado app wordt dat goed gezet en switched hij terug.
ik heb de discussie op de Tado community sinds december niet meer gevolgd maar als er werkelijk geen vooruitgang geboekt is dan is dat wel teleurstellend. Ik lees nu sinds iOS 15.3.1 inderdaad weer nieuwe meldingen dat geofencing niet werkt en meermaals dat Tado wel herkent dat mensen weggaan maar niet dat ze terugkomen.
Ondertussen meldt een Tado moderator dat het met 15.4 opgelost zou moeten zijn, daar maar weer op wachten dan.
Ik ga ondertussen tegen beter weten in maar weer even onderstaande stappen doorlopen in de hoop dat het helpt.Apple has just released iOS 15.4 beta 2 for developers. Along with latest tado° App 6.32 beta the geofencing functionality has been restored (no app running in the background)
Cap schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:25:
[...]
Het is dus wachten op Apple maar misschien is het toch mogelijk om met een "Attention mode" a la Nuki het gedrag van de Tado app te verbeteren.
Verder is het voor iedere iOS15 gebruiker een goed idee om de instelling voor locatievoorzieningen opnieuw te forceren voor de Tado app door de volgende stappen:
- Sluit de Tado app door deze weg te swipen.
- Zet eerst in Instellingen > Tado > Locatie de toegang tot locatie op "Nooit".
- Start de Tado app en bevestig de Geolocatie melding met "Toestaan"
- De telefoon springt naar Instellingen > Tado, ga hier weer naar Locatie en zet deze weer op 'Altijd' en Exacte locatie aan.
Zet ook Instellingen > Tado > Ververs op achtergrond aan.
De grootste kans dat een app achtergrondactiviteit blijft vertonen krijg je tot slot met deze settings:
Instellingen > Mobiele data > Opties mobiele data > Databesparingsmodus uit.
Instellingen > Batterij > Energiebesparingsmodus uit.
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 10-03-2022 08:49 ]
Ik merk het ook weer sinds deze week. Al heeft het de afgelopen maand wél weer goed gewerkt.Cap schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:48:
[...]
Ik heb het deze week ook weer gemerkt, 's morgens in een koude kamer terwijl zowel ik als mijn vriendin thuis zijn. Na iOS 15.2 was de hoop er bij Tado op gevestigd dat het met 15.3 opgelost zou worden en ook het idee het gedrag de laatste maanden ok was, maar de update naar 15.3.1 heeft dus duidelijk niet geholpen.
ik heb de discussie op de Tado community sinds december niet meer gevolgd maar als er werkelijk geen vooruitgang geboekt is dan is dat wel teleurstellend. Ik lees nu sinds iOS 15.3.1 inderdaad weer nieuwe meldingen dat geofencing niet werkt en meermaals dat Tado wel herkent dat mensen weggaan maar niet dat ze terugkomen.
Ondertussen meldt een Tado moderator dat het met 15.4 opgelost zou moeten zijn, daar maar weer op wachten dan.
[...]
Ik ga ondertussen tegen beter weten in maar weer even onderstaande stappen doorlopen in de hoop dat het helpt.
[...]
afgelopen nacht deed Tado ineens raar. om 4 uur ging ineens de thermostaatknop open en even later weer dicht op de slaapkamer terwijl de minimum temp nog lang niet bereikt was.
Net gekeken in de app en inderdaad zie ik een stijging van de temperatuur omstreeks die tijd maar ik zie in geen enkele andere ruimte dat de ketel aangegaan zou zijn en ook nergens is de minimum temperatuur gehaald
- een raar, 'komt een keer voor maar zou niet moeten' foutje?
- hebben de russen Tado gehacked en was dit een test om te kijken hoe ze ons gasverbruik ongezien omhoog kunnen krijgen?
Net gekeken in de app en inderdaad zie ik een stijging van de temperatuur omstreeks die tijd maar ik zie in geen enkele andere ruimte dat de ketel aangegaan zou zijn en ook nergens is de minimum temperatuur gehaald
- een raar, 'komt een keer voor maar zou niet moeten' foutje?
- hebben de russen Tado gehacked en was dit een test om te kijken hoe ze ons gasverbruik ongezien omhoog kunnen krijgen?
Mijn Flickr; Sony A7iii
Dank voor je bevestiging. Heb me nog wat verder ingelezen.ReLight schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 07:15:
[...]
Correct op alle punten. Dit is als 2 druppels water mijn installatie, enkel 1 groep minder en meer radiators. ☺️
Zou wel zsm die radiator knop (je temperatuur beveiliging van je vv) netjes vrij maken en vooral de sensor draad vrij maken.
Mede ook in het verlengde van mijn vorige post (met foto): JBS in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2" les 2
- Wanneer ik niets verander behalve de thermostaat in de woonkamer vervang door een draadloze Tado thermostaat, dan werkt het zo eenvoudig dat radiatoren boven geen warmte kunnen krijgen als er beneden geen warmte gevraagd wordt?
- Deze thermostaat doet (nu) niets anders dan warmte van de CV vragen als het in de woonkamer (waar de thermostaat hangt) niet x graden is (conform ingestelde en waargenomen temperatuur door thermostaat). De verdeler zorgt voor zowel warm water naar de vloerverwarming als naar alle radiatoren van welke de radiatorknop opengedraaid is. Correct?
- De verdeler maakt geen onderscheid tussen radiatoren, ook niet tussen radiatoren die hangen op de begane grond waar ook vloerverwarming ligt en radiatoren op kamers boven, ondanks dat we meerdere slangen zien. Of een radiator warm water krijgt wanneer dat van de CV gevraagd wordt, bepaalt enkel en alleen de knop op de radiator. Correct?
- De radiatorknop op de vloerverwarming zorgt ervoor dat het water dat de vloerverwarming in gaat niet te warm is, maar zorgt er op zichzelf nooit voor dat de vloerverwarming geen warm water krijgt wanneer dat van de CV gevraagd wordt. Vraagt de thermostaat warmte, dan krijgt de vloerverwarming dus altijd warm water. Correct?
- Wil ik kamers boven kunnen verwarmen zónder dat hiervoor de vloerwarming aan is of aan gaat, dan heb ik óf een zoneklep óf een Tado thermostaatknop op de vloerverwarming nodig. Deze knop vervangt niet de huidige knop op de vloerverwarming, maar wordt ernaast (ervoor) geplaatst. Correct?
- Vind ik het geen issue dat er altijd warm water de vloerverwarming in gaat wanneer er elders warmte gevraagd wordt (hiervoor moet de doeltemperatuur op de thermostaat in de woonkamer nog niet bereikt zijn), dan is er geen aanpassing van de vloerverwarming/verdeler nodig. Correct?
Alles klopt, aanvulling op nr 5, je kan ook je pomp aan/uit schakelen obv temperatuur in woonkamer. Dit kan niet via Tado maar bijvoorbeeld met homeassistant en een zigbee schakelaar (of hue)JBS schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:03:
[...]
Dank voor je bevestiging. Heb me nog wat verder ingelezen.
Mede ook in het verlengde van mijn vorige post (met foto): JBS in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2" les 2
- Wanneer ik niets verander behalve de thermostaat in de woonkamer vervang door een draadloze Tado thermostaat, dan werkt het zo eenvoudig dat radiatoren boven geen warmte kunnen krijgen als er beneden geen warmte gevraagd wordt?
- Deze thermostaat doet (nu) niets anders dan warmte van de CV vragen als het in de woonkamer (waar de thermostaat hangt) niet x graden is (conform ingestelde en waargenomen temperatuur door thermostaat). De verdeler zorgt voor zowel warm water naar de vloerverwarming als naar alle radiatoren van welke de radiatorknop opengedraaid is. Correct?
- De verdeler maakt geen onderscheid tussen radiatoren, ook niet tussen radiatoren die hangen op de begane grond waar ook vloerverwarming ligt en radiatoren op kamers boven, ondanks dat we meerdere slangen zien. Of een radiator warm water krijgt wanneer dat van de CV gevraagd wordt, bepaalt enkel en alleen de knop op de radiator. Correct?
- De radiatorknop op de vloerverwarming zorgt ervoor dat het water dat de vloerverwarming in gaat niet te warm is, maar zorgt er op zichzelf nooit voor dat de vloerverwarming geen warm water krijgt wanneer dat van de CV gevraagd wordt. Vraagt de thermostaat warmte, dan krijgt de vloerverwarming dus altijd warm water. Correct?
- Wil ik kamers boven kunnen verwarmen zónder dat hiervoor de vloerwarming aan is of aan gaat, dan heb ik óf een zoneklep óf een Tado thermostaatknop op de vloerverwarming nodig. Deze knop vervangt niet de huidige knop op de vloerverwarming, maar wordt ernaast (ervoor) geplaatst. Correct?
- Vind ik het geen issue dat er altijd warm water de vloerverwarming in gaat wanneer er elders warmte gevraagd wordt (hiervoor moet de doeltemperatuur op de thermostaat in de woonkamer nog niet bereikt zijn), dan is er geen aanpassing van de vloerverwarming/verdeler nodig. Correct?
[ Voor 8% gewijzigd door Osxy op 12-03-2022 14:48 ]
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Thanks voor je bevestiging.Osxy schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:47:
[...]
Alles klopt, aanvulling op nr 5, je kan ook je pomp aan/uit schakelen obv temperatuur in woonkamer. Dit kan niet via Tado maar bijvoorbeeld met homeassistant en een zigbee schakelaar (of hue)
M.b.t. je aanvulling op punt 5: Je bedoelt hiermee de pomp van de vloerverwarming verdeler? Zorgt die pomp er dus niet voor dat er warm water richting de radiatoren gaat?
Krijg het niet gevonden in het topic. Sinds een aantel weken een tado icm met een Atag ketel. Tado werk maar ik heb een issue dat de temperatuur van het verwarmingswater op de ketel naar 30 graden gezet wordt met als gevolg dat huis niet warm wordt. Heb het al handmatig terug gezet naar 55 maar vandaag stond het weer op 30. Ik zit in de tado app geen opties om iets in te stellen. Het is echt sinds de tado - bij Nest had ik er geen last van. Iemand suggesties?
Temperatuur van het water stel je in op de Atag, met de tado app kan je dit niet instellen.
Sinds vanavond werd het ineens kouder in de woonkamer. De Tado slimme thermosstaat (firmware 91.1) geeft aan dat er verwarmd wordt maar de CV slaat niet aan.
De CV zelf geeft geen storing, warm water pakken lukt wel. De slimme thermostaat is direct verbonden met de CV dit werkt al 2,5 jaar naar behoren. Ook na batterij wissel geen oplossing, iemand een idee?
De CV zelf geeft geen storing, warm water pakken lukt wel. De slimme thermostaat is direct verbonden met de CV dit werkt al 2,5 jaar naar behoren. Ook na batterij wissel geen oplossing, iemand een idee?
Ik had precies hetzelfde! Ook een ATAG ketel, ik dacht dat ik gek werdZiSE schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:24:
Krijg het niet gevonden in het topic. Sinds een aantel weken een tado icm met een Atag ketel. Tado werk maar ik heb een issue dat de temperatuur van het verwarmingswater op de ketel naar 30 graden gezet wordt met als gevolg dat huis niet warm wordt. Heb het al handmatig terug gezet naar 55 maar vandaag stond het weer op 30. Ik zit in de tado app geen opties om iets in te stellen. Het is echt sinds de tado - bij Nest had ik er geen last van. Iemand suggesties?
Op de ketel kun je de temp van cv water instellen.
Hoe kan dit?!
"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"
Antwoord van @tado support op mijn vraag of die temperatuur aan te passen is aangezien ik denk dat door tado gewijzigd wordt.Priet schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:05:
[...]
Ik had precies hetzelfde! Ook een ATAG ketel, ik dacht dat ik gek werdtijden lopen zoeken naar de oorzaak...
Op de ketel kun je de temp van cv water instellen.
Hoe kan dit?!
Zij kunnen het dus wel is mijn conclusie maar nog geen oplossing.Het is helaas niet mogelijk om de aanvoertemperatuur via de app aan te passen.
We kunnen zien dat de instelling van de aanvoertemperatuur op dit moment 55°C is, laat het ons weten als het toch niet goed werkt.
Nieuwe feedback van support: ze hebben de temperatuur aangepast naar 55 graden. Mocht dus iemand met dezelfde issue zitten dan even contact opnemen met tado support.
[ Voor 10% gewijzigd door ZiSE op 15-03-2022 23:14 . Reden: update met feedback van tado support ]
Ik heb zoiets ook gehad onlangs; bleek een kapotte 3 weg klep die blijft hangen, Tado heeft daar niets mee van doen.Bjk schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:55:
Sinds vanavond werd het ineens kouder in de woonkamer. De Tado slimme thermosstaat (firmware 91.1) geeft aan dat er verwarmd wordt maar de CV slaat niet aan.
@tado is er een plek voor dit soort feature requests?Osxy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:47:
Weet iemand of het mogelijk is om in Tado ergens aanvullende details van de ketel te zien (die wel op de oude thermostaat zichtbaar waren cq. beschikbaar zijn in het communicatie protocol).
Zoals waterdruk (was toevallig te laag paar dagen terug, kwam er achter omdat water niet goed warm werd) maar ook stook-percentage, cv water temperatuur etc.
@tado dit zou enorm nuttige info zijn, zeker te lage druk waarschuwing.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
In een specifiek deel van hun forum: https://community.tado.co...e%C3%ABn-en-verbeteringenOsxy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:41:
[...]
@tado is er een plek voor dit soort feature requests?
Je aannames zijn idd allen correct verder.JBS schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:03:
[...]
Thanks voor je bevestiging.
M.b.t. je aanvulling op punt 5: Je bedoelt hiermee de pomp van de vloerverwarming verdeler? Zorgt die pomp er dus niet voor dat er warm water richting de radiatoren gaat?
De pomp aan uit zetten op de vv verdeler werkt effectief als een klep. Als je I'm het tado community forum zoekt dan kom je een hele grote topic tegen daar. Het begon met het idee een Tado knop in serie erbij te zetten, maar later kwamen ze tot het idee de pomp te sturen dmv een bedrade Tado thermostaat extra dmv relais contact. Het is een custom setup die tado support vereist om erbij te zetten.
Ik zit in dezelfde boot waarbij het optimaliseren van de ketel (remeha calenta 40c) voor de vv tegenstrijdig is met de radiator opzet. En daar komt nog een warmtepomp naast.
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Hallo allemaal,
ik ga ook een tado installeren in mijn huis, om de temperaturen in de ruimtes beter te kunnen regelen.
Nu is mijn huis voorzien van een nefit ketel en heb ik op de benedenverdieping in de woonkamer/keuken, hal en bijkeuken vloerverwarming als bijverwarming, aangevuld met radiatoren.
Hoe regel ik dat met name de woonkamer goed op temperatuur blijft en dat daarbij de vloerverwarming en 2 radiatoren goed samen werken?
Als ik beide radiatoren voorzie van slimme knop en de vloerverwarmingsverdeler (zie foto) van slimme knop kan ik dat dan zo regelen dat deze als 1 ruimte worden gezien?
En ik wil voorkomen dat de radiatoren te snel warm worden en de ruimte op temperatuur brengen, terwijl de vloerverwarming nog niet op temperatuur is.
Iemand een idee hoe dit het beste in te stellen is?
Overigens is de pomp van de vloerverwaming voorzien van een schakelaar die de pomp alleen bij warmtevraag (en 1x kort per 24 uur) inschakeld.
en verder? Moet ik de hoofdknop van de vloerverwaming voorzien van slimme knop of alleen de groep die naar de woonkamer gaat?
d
ik ga ook een tado installeren in mijn huis, om de temperaturen in de ruimtes beter te kunnen regelen.
Nu is mijn huis voorzien van een nefit ketel en heb ik op de benedenverdieping in de woonkamer/keuken, hal en bijkeuken vloerverwarming als bijverwarming, aangevuld met radiatoren.
Hoe regel ik dat met name de woonkamer goed op temperatuur blijft en dat daarbij de vloerverwarming en 2 radiatoren goed samen werken?
Als ik beide radiatoren voorzie van slimme knop en de vloerverwarmingsverdeler (zie foto) van slimme knop kan ik dat dan zo regelen dat deze als 1 ruimte worden gezien?
En ik wil voorkomen dat de radiatoren te snel warm worden en de ruimte op temperatuur brengen, terwijl de vloerverwarming nog niet op temperatuur is.
Overigens is de pomp van de vloerverwaming voorzien van een schakelaar die de pomp alleen bij warmtevraag (en 1x kort per 24 uur) inschakeld.
en verder? Moet ik de hoofdknop van de vloerverwaming voorzien van slimme knop of alleen de groep die naar de woonkamer gaat?
d
[ Voor 5% gewijzigd door tjerkpolle op 17-03-2022 13:25 ]
Je vloerverwarming moet een zoneklep hebben, die de watertoevoer naar je vloerverwarming aan/uit zet. Daar sluit je de slimme thermostaat dan op aan. De thermostaatknop op de vloerverwarming regelt de temperatuur die de vloer in gaat en die mag je absoluut niet vervangen.tjerkpolle schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:40:
Hallo allemaal,
d[Afbeelding]
De tado radiatorknoppen voeg je in de app toe aan de slimme thermostaat, waardoor het één kamer wordt. De draadloze ontvanger zet je ketel aan/uit.
En hoe zou dat zonder zoneklep moeten werken met de huidige thermostaat?HuHu schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:45:
[...]
Je vloerverwarming moet een zoneklep hebben, die de watertoevoer naar je vloerverwarming aan/uit zet. Daar sluit je de slimme thermostaat dan op aan. De thermostaatknop op de vloerverwarming regelt de temperatuur die de vloer in gaat en die mag je absoluut niet vervangen.
De tado radiatorknoppen voeg je in de app toe aan de slimme thermostaat, waardoor het één kamer wordt. De draadloze ontvanger zet je ketel aan/uit.
Misschien eens eerst in het forum zoeken naar dit soort vragen.
Vloerverwarming’s vragen zijn echt al heel vaak voorbij gekomen.
Lees ook tado community daar staat alles uitgelegd.
Die thermostaat knop van de verdeler mag je nooit vervangen voor een slimme knop.
Die thermostaat knop van de verdeler mag je nooit vervangen voor een slimme knop.
Nieuwe Tado gebruiker hier - net bij een renovatie 7 radiatoren in 7 verschillende ruimtes uitgerust met Tado, en een slimme Tado Thermostaat.
Vraag #1: Vloerverwarming
De vloerverwarming verwarmt de woonkamer, waar ook de Tado thermostaat hangt. Er is door loodgieter een verdeler aangelegd (deze: https://robot.heatnet-vlo...g.nl/robot-standaard-pro/), maar geen voorbereiding voor Tado, dus volgens mij ook geen zoneklep. Nu staat de vloerverwarming constant aan.
Ik heb in forum gezocht naar de beste oplossing, en deze pagina's gevonden:
Helppagina van Tado zelf
Community discussie
Discussie meerdere thermostaten in 1 kamer
Er lijken een aantal opties te zijn.
a) Met zoneklep bij de VV en daarop bedraad een tweede slimme thermostaat. Dit lijkt overal als beste oplossing te worden aangeraden. Nadeel zou dan zijn (edited) dat het wat duurder is en dat je met hulp van Tado support de twee thermostaten in dezelfde groep moet hangen waarbij de woonkamer thermostaat dan de temp meting doet en de VV thermostaat de aansturing van de klep (edited).
b) Thermostaatkraan in de aanvoer buis toevoegen vóór de temp regelaar (ik weet dat je van de bestaande temp regelaar moet afblijven want die voorkomt dat er 75 graden water je VV in gaat!) en daar een Tado knop op aanbrengen. Nadeel begrijp ik is dat Tado dit niet formeel ondersteunt, en een draadloze knop zonder batterij kan komen te zitten en je dit liever niet wil op je vloerverwarming. (edited) En verder begrijp ik dat de Tado thermostaatknop de doorvor naar je VV kan versmallen, en in stapjes opent, waardoor de performance van je VV achteruit zou kunnen gaan.
c) pompschakelaar (edited) of tado aansluiten op de pomp? Ik heb geen idee van procs en cons, maar lijkt meer impact te hebben en niet heel veel verbetering op te leveren?
Vraag #2 inzake dolgedraaid knoppen:
De loodgieter heeft bij installatie van de Tado knoppen er 2 "dolgedraaid". Het buitenste omhulsel lijkt vrij eenvoudig los te kunnen komen van het binnenwerk (is geplakt en de lijm kan loslaten), waardoor de Tado informatie niet meer af te lezen is van de knop (wel via de app). Iemand ervaring mee? Ruilen voor nieuwe?
Vraag #1: Vloerverwarming
De vloerverwarming verwarmt de woonkamer, waar ook de Tado thermostaat hangt. Er is door loodgieter een verdeler aangelegd (deze: https://robot.heatnet-vlo...g.nl/robot-standaard-pro/), maar geen voorbereiding voor Tado, dus volgens mij ook geen zoneklep. Nu staat de vloerverwarming constant aan.
Ik heb in forum gezocht naar de beste oplossing, en deze pagina's gevonden:
Helppagina van Tado zelf
Community discussie
Discussie meerdere thermostaten in 1 kamer
Er lijken een aantal opties te zijn.
a) Met zoneklep bij de VV en daarop bedraad een tweede slimme thermostaat. Dit lijkt overal als beste oplossing te worden aangeraden. Nadeel zou dan zijn (edited) dat het wat duurder is en dat je met hulp van Tado support de twee thermostaten in dezelfde groep moet hangen waarbij de woonkamer thermostaat dan de temp meting doet en de VV thermostaat de aansturing van de klep (edited).
b) Thermostaatkraan in de aanvoer buis toevoegen vóór de temp regelaar (ik weet dat je van de bestaande temp regelaar moet afblijven want die voorkomt dat er 75 graden water je VV in gaat!) en daar een Tado knop op aanbrengen. Nadeel begrijp ik is dat Tado dit niet formeel ondersteunt, en een draadloze knop zonder batterij kan komen te zitten en je dit liever niet wil op je vloerverwarming. (edited) En verder begrijp ik dat de Tado thermostaatknop de doorvor naar je VV kan versmallen, en in stapjes opent, waardoor de performance van je VV achteruit zou kunnen gaan.
c) pompschakelaar (edited) of tado aansluiten op de pomp? Ik heb geen idee van procs en cons, maar lijkt meer impact te hebben en niet heel veel verbetering op te leveren?
Vraag #2 inzake dolgedraaid knoppen:
De loodgieter heeft bij installatie van de Tado knoppen er 2 "dolgedraaid". Het buitenste omhulsel lijkt vrij eenvoudig los te kunnen komen van het binnenwerk (is geplakt en de lijm kan loslaten), waardoor de Tado informatie niet meer af te lezen is van de knop (wel via de app). Iemand ervaring mee? Ruilen voor nieuwe?
[ Voor 49% gewijzigd door RealCato op 17-03-2022 07:10 ]
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
@RealCato voor vraag a:
Eén thermostaat meet de temperatuur van de ruimte waar die hangt. Daarop bepaald hij de warmte vraag. Als je dat ding bij je vloerverwarming legt klopt er niks meer van. Wat je wel kan doen is een losse "temperatuur sensor" toevoegen aan de set-up en deze in je woonkamer hangen. Vervolgens geef je in de app aan dat deze de baas is, dan lijkt mij dit een prima oplossing.
Eén thermostaat meet de temperatuur van de ruimte waar die hangt. Daarop bepaald hij de warmte vraag. Als je dat ding bij je vloerverwarming legt klopt er niks meer van. Wat je wel kan doen is een losse "temperatuur sensor" toevoegen aan de set-up en deze in je woonkamer hangen. Vervolgens geef je in de app aan dat deze de baas is, dan lijkt mij dit een prima oplossing.
Ik had verzuimd te vertellen dat ik ook een pompschakelaar op de vloerverwarming heb zitten, die de pomp alleen inschakeld als er warm water wordt aangevoerd.HuHu schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:45:
[...]
Je vloerverwarming moet een zoneklep hebben, die de watertoevoer naar je vloerverwarming aan/uit zet. Daar sluit je de slimme thermostaat dan op aan. De thermostaatknop op de vloerverwarming regelt de temperatuur die de vloer in gaat en die mag je absoluut niet vervangen.
Ik lees dat er ook niet ondersteunde oplossing zijn met een slimme thermostaatknop op de vloerverwarmingsverdeler ipv een zoneklep?
Klopt hoor wat je zegt. Alleen heb ik al wel e.e.a. gevonden en toch zie ik iedere keer andere uitvoeringen.merlin1201 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:00:
Misschien eens eerst in het forum zoeken naar dit soort vragen.
Ik had mijn installateur ook gevraag en hij komt met het volgende:
De knop van de vloerverwarming kun je niet direct vervangen voor een “slimme”knop… [bevestigd dus dat hij moet blijven zitten]
De huidige knop is de temperatuurregeling van de vloerverwarming en tevens de beveiliging dat de vloer niet te warm wordt.
Wanneer je naregeling wilt toepassen dien je of de verschillende groepen aan te sturen.
Volgens mij zie ik op de retour ook een knop zitten en normaal gesproken is dit al een M30 aansluiting dus wellicht dat je de knop er zo op kunt zetten.
Kan ik de slimme knop ook op de retour zetten? Lijkt mij vreemd?
[ Voor 3% gewijzigd door tjerkpolle op 17-03-2022 13:23 ]
Dat gaat alleen werken met een open verdeler. Anders blijft je VVW pomp het water rondpompen zodra de aanvoer warm wordt.tjerkpolle schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:23:
[...]
Klopt hoor wat je zegt. Alleen heb ik al wel e.e.a. gevonden en toch zie ik iedere keer andere uitvoeringen.
De knop van de vloerverwarming kun je niet direct vervangen voor een “slimme”knop… [bevestigd dus dat hij moet blijven zitten]
De huidige knop is de temperatuurregeling van de vloerverwarming en tevens de beveiliging dat de vloer niet te warm wordt.
Wanneer je naregeling wilt toepassen dien je of de verschillende groepen aan te sturen.
Volgens mij zie ik op de retour ook een knop zitten en normaal gesproken is dit al een M30 aansluiting dus wellicht dat je de knop er zo op kunt zetten.
Het is op zich niet heel veel moeite om een extra thermostatisch ventiel in de aanvoer naar de vvw te zetten. Ik heb dit ook gedaan afgelopen jaar en het werkt naar behoren.
[ Voor 8% gewijzigd door hpmkruit op 17-03-2022 13:34 ]
Dus zoals je aangeeft een extra thermostatisch ventiel in de aanvoer leiding van de vvw en daarop dan een slimme thermostaat knop je aan "woonkamer" toewijst?hpmkruit schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:33:
[...]
Dat gaat alleen werken met een open verdeler. Anders blijft je VVW pomp het water rondpompen zodra de aanvoer warm wordt.
Het is op zich niet heel veel moeite om een extra thermostatisch ventiel in de aanvoer naar de vvw te zetten. Ik heb dit ook gedaan afgelopen jaar en het werkt naar behoren.
Je kunt een thermische motor 230V in de aanvoerleiding zetten; die je laat openen/sluiten door de Slimme Thermostaat. Ik denk dat je installateur bedoelt dat je dit ook kunt doen in de retour, maar dat durf ik niet te zeggen.tjerkpolle schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:23:
[...]
Klopt hoor wat je zegt. Alleen heb ik al wel e.e.a. gevonden en toch zie ik iedere keer andere uitvoeringen.
Zo heb ik het inderdaad opgelost.tjerkpolle schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:16:
[...]
Dus zoals je aangeeft een extra thermostatisch ventiel in de aanvoer leiding van de vvw en daarop dan een slimme thermostaat knop je aan "woonkamer" toewijst?
Pakt hij dan voor 'woonkamer' de temp van je slimme thermostaat of heb je een extra sensor geplaatst ?hpmkruit schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:54:
[...]
Zo heb ik het inderdaad opgelost.[Afbeelding]
Nieuw probleempje ontdekt met mijn TADO:
Tado staat op 19.0 graden, huidige temperatuur 19.0 graden. Ik hoor mijn ketel om de paar minuten de pomp starten, de brander start, gaat binnen 10 seconde uit en na 5 minuten stopt de pomp ook weer. Binnen enkele minuten begint het riedeltje opnieuw. Ik zie nu dat ik elk uur zo'n 80 liter gas verbruik terwijl er verder helemaal niks wordt bijgestookt. Nee, ik heb geen waakvlam en ook geen warmwater verbruikt.
Tado staat op 19.0 graden, huidige temperatuur 19.0 graden. Ik hoor mijn ketel om de paar minuten de pomp starten, de brander start, gaat binnen 10 seconde uit en na 5 minuten stopt de pomp ook weer. Binnen enkele minuten begint het riedeltje opnieuw. Ik zie nu dat ik elk uur zo'n 80 liter gas verbruik terwijl er verder helemaal niks wordt bijgestookt. Nee, ik heb geen waakvlam en ook geen warmwater verbruikt.
Je hebt waarschijnlijk een warmwaterbuffer, zodat je sneller warm water uit de kraan krijgt. Zet dat eens uit en kijk of het verschil maakt.medu80 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:34:
Nieuw probleempje ontdekt met mijn TADO:
Hoi!
Helaas. Dat heb ik niet. En warmwatervoorziening staat trouwens ook uit. Tenminste staat op ECO. Het is een Atag i28ecz
Ik wil een tado bedrade starterkit aanschaffen. Tado beweert dat alle modellen van mijn ketelmerk worden ondersteund (AWB ThermoElegance4). Nu heb ik gisteren mijn huidige thermostaat (Exacontrol VM7) eraf gehaald om te kijken hoe deze zit aangesloten. Deze zit net twee kabeltjes aangesloten, een blauwe en rode. Kan ik mijn huidige thermostaat zo vervangen of moet ik nog een extra module aanschaffen?
Ah top!hpmkruit schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:54:
[...]
Zo heb ik het inderdaad opgelost.[Afbeelding]
Moet ik nog ergens een bypass plaatsen vroeg ik me af? Ik bedoel dat de ketel altijd kan blijven rondpompen? Niet dat alle radiatoren en vloerverwarming geen warmte vragen en er geen water meer rondgepompt kan worden.
Iemand die me kan bevestigen dat ik bij bedraden van een tado aan een nefit topline compact ketel ik de blauwe (!) draad aan + van Tado en rode draad (!) aan min van Tado moet bevestigen?
zie ook foto's van mijn oude moduline 400 waar de rode wel gewoon de R is en blauwe de C.
Volgens de instructies in de app moet R min zijn en C plus.
:strip_exif()/f/image/z5S0zq8BhzeTi0Ni8yoTuKQS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K9rZO278RDXi3ZOPBvGqXek0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E0H2l1fDN14Ny6tqceNS2a9d.jpg?f=fotoalbum_large)
zie ook foto's van mijn oude moduline 400 waar de rode wel gewoon de R is en blauwe de C.
:strip_exif()/f/image/z5S0zq8BhzeTi0Ni8yoTuKQS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K9rZO278RDXi3ZOPBvGqXek0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E0H2l1fDN14Ny6tqceNS2a9d.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door tjerkpolle op 18-03-2022 08:22 ]
@JohnAlbregtse Ja, ik heb de slimme thermostaat en deze slimme radiatorknop beide in 1 kamer in de app staan waarbij de thermostaat als master staat ingesteld.
@tjerkpolle Dit heb ik opgelost door 1 radiator in de woonkamer altijd half-open te laten staan. Ik heb nog geen last gehad van ketel storingen. Een bypass plaatsen kan uiteraard ook.
Voor wat betreft het aansluiten van je draden: niet uitgaan van de kleuren van de draden, maar waar ze op zijn aangesloten. Bij mij waren ook 2 willekeurige kleuren van een netwerkkabel gebruikt.
@ThaAresX Als Tado aangeeft dat het wordt ondersteund zal je de thermostaat hoogstwaarschijnlijk 1op1 kunnen vervangen. Je kunt mogelijk al de installatie instructies opvragen via de app als je een account aanmaakt. https://support.tado.com/...ado-verwarmingstoestellen. Anders contact zoeken met de supportdesk.
@medu80 ECO is niet UIT. Ik kan via de app WarmWater/Tapcomfort op UIT zetten.
@tjerkpolle Dit heb ik opgelost door 1 radiator in de woonkamer altijd half-open te laten staan. Ik heb nog geen last gehad van ketel storingen. Een bypass plaatsen kan uiteraard ook.
Voor wat betreft het aansluiten van je draden: niet uitgaan van de kleuren van de draden, maar waar ze op zijn aangesloten. Bij mij waren ook 2 willekeurige kleuren van een netwerkkabel gebruikt.
@ThaAresX Als Tado aangeeft dat het wordt ondersteund zal je de thermostaat hoogstwaarschijnlijk 1op1 kunnen vervangen. Je kunt mogelijk al de installatie instructies opvragen via de app als je een account aanmaakt. https://support.tado.com/...ado-verwarmingstoestellen. Anders contact zoeken met de supportdesk.
@medu80 ECO is niet UIT. Ik kan via de app WarmWater/Tapcomfort op UIT zetten.
[ Voor 30% gewijzigd door hpmkruit op 18-03-2022 10:42 ]
Het maakt niet uit hoe je je hem bedraad. Tado ziet zelf blijkbaar hoe hij bedraad is. Ik heb volgens de app bedraad en het werkt in ieder geval.tjerkpolle schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:21:
Iemand die me kan bevestigen dat ik bij bedraden van een tado aan een nefit topline compact ketel ik de blauwe (!) draad aan + van Tado en rode draad (!) aan min van Tado moet bevestigen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb zaterdag mijn oude thermostaat vervangen met een Tado. Het probleem is echter dat de Tado een stuk kleiner is, waardoor het er allemaal niet netter op geworden is ivm het behang om de thermostaat heen. Zijn hier mensen die dit ook hadden en zo ja hoe hebben jullie het opgelost?
Zoiets? https://support.tado.com/...-helemaal-wat-kan-ik-doendimmak schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:34:
Ik heb zaterdag mijn oude thermostaat vervangen met een Tado. Het probleem is echter dat de Tado een stuk kleiner is, waardoor het er allemaal niet netter op geworden is ivm het behang om de thermostaat heen. Zijn hier mensen die dit ook hadden en zo ja hoe hebben jullie het opgelost?
Ik weet niet of je de beschikking hebt over een 3d printer, maar in die community is genoeg te vinden voor tado.dimmak schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:34:
Bijvoorbeeld:
https://www.thingiverse.com/thing:4642719
Wel een mooi excuus om een 3d printer aan te schaffen.chippie777 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:33:
[...]
Ik weet niet of je de beschikking hebt over een 3d printer, maar in die community is genoeg te vinden voor tado.
Bijvoorbeeld:
https://www.thingiverse.com/thing:4642719
Ik heb dit al een keer eerder gevraagd maar niet echt een antwoord gekregen/kunnen vinden, dus nog een poging:
Mijn ouders hebben beneden vloerverwarming (4 of 5 zones), boven gewone radiatoren. Ze zijn flink aan het verbouwen en de ketel moet verplaatst worden, hierbij gaan ze ook meteen de rommel aan buizen e.d. rondom de ketel laten opruimen. Mooi moment om ook meteen het geheel efficiënter te maken.
Voor boven hebben ze interesse in slimme thermostaatknoppen, voor beneden zit het alleen dus wat lastiger. Ik zou ze graag Tado willen aanraden, zeker omdat ze daarmee ook automatisch de airco kunnen besturen en alles in Home Assistant gezet kan worden waar ze dan ook meteen de gegevens van hun zonnepanelen en sowieso gewoon het verbruik in huis kunnen samenvoegen, maar Tado ondersteunt vloerverwarming niet echt.
Mijn vraag is dus of het wel mogelijk is, en hoe zo'n setup er dan uit zou zien. Zouden ze een slimme thermostaatknop op iedere zone van de vloerverwarming moeten zetten en die dan aan laten sturen door een draadloze thermostaat in iedere ruimte? Of is er een andere (simpelere) oplossing? Zit er verschil in de soorten vloerverwarming?
Mijn ouders hebben beneden vloerverwarming (4 of 5 zones), boven gewone radiatoren. Ze zijn flink aan het verbouwen en de ketel moet verplaatst worden, hierbij gaan ze ook meteen de rommel aan buizen e.d. rondom de ketel laten opruimen. Mooi moment om ook meteen het geheel efficiënter te maken.
Voor boven hebben ze interesse in slimme thermostaatknoppen, voor beneden zit het alleen dus wat lastiger. Ik zou ze graag Tado willen aanraden, zeker omdat ze daarmee ook automatisch de airco kunnen besturen en alles in Home Assistant gezet kan worden waar ze dan ook meteen de gegevens van hun zonnepanelen en sowieso gewoon het verbruik in huis kunnen samenvoegen, maar Tado ondersteunt vloerverwarming niet echt.
Mijn vraag is dus of het wel mogelijk is, en hoe zo'n setup er dan uit zou zien. Zouden ze een slimme thermostaatknop op iedere zone van de vloerverwarming moeten zetten en die dan aan laten sturen door een draadloze thermostaat in iedere ruimte? Of is er een andere (simpelere) oplossing? Zit er verschil in de soorten vloerverwarming?
@tado Hier https://support.tado.com/...e-bewoners-deze-gebruiken lees ik hoe ik Tado kan overdragen aan nieuwe bewoners. Wanneer ik m'n huidige woning verlaat in de app, maak ik dan simpelweg met m'n bestaande account een nieuwe woning aan wanneer ik in onze m'n nieuwe woning ook met Tado wil gaan werken?
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Een tado account heeft 2 niveaus waar een email adres aan verbonden moet zijn:JBS schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:41:
@tado Hier https://support.tado.com/...e-bewoners-deze-gebruiken lees ik hoe ik Tado kan overdragen aan nieuwe bewoners. Wanneer ik m'n huidige woning verlaat in de app, maak ik dan simpelweg met m'n bestaande account een nieuwe woning aan wanneer ik in onze m'n nieuwe woning ook met Tado wil gaan werken?
1. Account niveau
2. Login niveau
Beide niveaus moeten in uw oude account niet meer verbonden zijn aan uw email.
Zorg er eerst voor dat de oude woning op een ander email adres staat. Anders kunt u die niet meer gebruiken voor uw nieuwe woning.
Dan de nieuwe bewoner uitnodigen en dan uw eigen login uit het oude account verwijderen.
Helaas redelijk omslachtig op dit moment. Als u er niet uit komt, even contact met onze support vanaf het juiste email en dan verwacht ik dat het wel goed komt.
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Ik vrees dat het "bedraad" moet voor de vloerverwarmingsaansturing:Oon schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:43:
Ik heb dit al een keer eerder gevraagd maar niet echt een antwoord gekregen/kunnen vinden, dus nog een poging:
https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Kan zonder module.ThaAresX schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:05:
Ik wil een tado bedrade starterkit aanschaffen. Tado beweert dat alle modellen van mijn ketelmerk worden ondersteund (AWB ThermoElegance4). Nu heb ik gisteren mijn huidige thermostaat (Exacontrol VM7) eraf gehaald om te kijken hoe deze zit aangesloten. Deze zit net twee kabeltjes aangesloten, een blauwe en rode. Kan ik mijn huidige thermostaat zo vervangen of moet ik nog een extra module aanschaffen?
Gewoon de stap voor stap handleiding volgen via de app. Anders gaat het niet werken.
De tado moet namelijk wel weten welke sturing hij moet doen. Dat gaat op basis van de oude thermostaat.
Samen met de instructievideo van Coolblue is het vrij eenvoudig gelukt en draait de tado nu bijna een week zonder klagen. Toegegeven, hij heeft ook nog weinig te doen gehad met het goede weer hahatado schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:08:
[...]
Kan zonder module.
Gewoon de stap voor stap handleiding volgen via de app. Anders gaat het niet werken.
De tado moet namelijk wel weten welke sturing hij moet doen. Dat gaat op basis van de oude thermostaat.
Je kan het ook simpel houden, een wit dun plankje (MDF) is genoeg, geen 3D printer of andere dure spullen nodig.dimmak schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:34:
Werkt de geo functie inmiddels weer met iOS 15.4?
Was het stuk dan? Geen problemen mee gehad.Erik1805 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:13:
Werkt de geo functie inmiddels weer met iOS 15.4?
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Dat is dan zeker niet bij iedereen geweest. Ik kan me niet herinneren dat het bij mij niet werkte. Behalve toen ik een keer 'verversen op achtergrond' had uitgezet.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Sorry, we gaan verder in het juiste topic
[ Voor 119% gewijzigd door BGFG op 29-03-2022 13:11 ]
Verkeerd topique?BGFG schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:59:
Vorige week Energy+
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik gebruik nu de auto assist functie.(abonnement) Alleen als ik van huis ga dan krijg je geen melding? Klopt dat? Je moet er dus maar vanuit gaan dat je verwarming naar beneden gaat.
Volgens de Tado app zijn er in de laatste 18 uren geen open ramen gedetecteerd. Maar momenteel staat er een raam boven een radiator knop open, waarom heeft Tado dat niet door? Dit geeft de app al vanaf het begin aan en elke dag staan de ramen van mijn slaapkamer open.