Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Een beetje kort door de bocht, want de bedoeling is wel wat geavanceerder, al is dat in de praktijk niet evident.Erik1805 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:51:
En nog een vraag over geo. Als ik thuiskom dan is het huis nog niet warm. Werkt dat zo ?
Hoe het werkt is dat Tado adhv de app ook detecteert hoe ver van huis je verwijderd bent. De target temperatuur van je schema wordt hierbij lager gezet waarbij de verlaging groter wordt naarmate je verder van huis bent. Als je weg van huis bent, kun je zelf checken in de app welke de target temperatuur is op dat moment. Rijd je terug naar huis, dan zal de temperatuur geleidelijk aan weer hoger gezet worden, tot je thuis bent en de temperatuur weer volgens schema is. In de praktijk ben je, zeker bij koude dagen, wel sneller thuis dan dat je huis terug kan opwarmen.
Dit geleidelijke, van hoe verder ben huis hoe lager, dat heb ik nog niet gezien. Bij mij gaat ie gewoon naar de ingestelde afwezigheidstemperatuur. Misschien is dit een abo-feature?Twixie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:58:
[...]
Een beetje kort door de bocht, want de bedoeling is wel wat geavanceerder, al is dat in de praktijk niet evident.
Hoe het werkt is dat Tado adhv de app ook detecteert hoe ver van huis je verwijderd bent. De target temperatuur van je schema wordt hierbij lager gezet waarbij de verlaging groter wordt naarmate je verder van huis bent. Als je weg van huis bent, kun je zelf checken in de app welke de target temperatuur is op dat moment. Rijd je terug naar huis, dan zal de temperatuur geleidelijk aan weer hoger gezet worden, tot je thuis bent en de temperatuur weer volgens schema is. In de praktijk ben je, zeker bij koude dagen, wel sneller thuis dan dat je huis terug kan opwarmen.
[ Voor 5% gewijzigd door EWK op 30-03-2022 18:18 ]
Hoi!
Klopt, maar je kunt het wel zien in de app, heel duidelijk zelfs. Werkt bij ons prima, met 2x IPhone, beter dan hue, daar werkt de geofencing bij ons niet, maar dat is een ander topic….Erik1805 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:17:
Ik gebruik nu de auto assist functie.(abonnement) Alleen als ik van huis ga dan krijg je geen melding? Klopt dat? Je moet er dus maar vanuit gaan dat je verwarming naar beneden gaat.
Zit idd in abonnementEWK schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:15:
[...]
Dit geleidelijke, van hoe verder ben huis hoe lager, dat heb ik nog niet gezien. Bij mij gaat ie gewoon naar de ingestelde afwezigheidstemperatuur. Misschien is dit een abo-feature?
Waar stel je dat in dan. ? Zie alleen de afwezigheid temperatuur
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Als je een abo hebt, hier:Erik1805 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:21:
[...]
Waar stel je dat in dan. ? Zie alleen de afwezigheid temperatuur
Hij bepaald open raam op basis van een plotselinge daling van temperatuur voor zover ik weet.dimmak schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:21:
Volgens de Tado app zijn er in de laatste 18 uren geen open ramen gedetecteerd. Maar momenteel staat er een raam boven een radiator knop open, waarom heeft Tado dat niet door? Dit geeft de app al vanaf het begin aan en elke dag staan de ramen van mijn slaapkamer open.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Ja dat heb ik. Het zal inderdaad zo zijn dat je dus eerder thuis bent dan dat je huis warm is.
Nog een vraagje, op hoeveel meter heb jullie de afwezigheid staan?
[ Voor 12% gewijzigd door Erik1805 op 31-03-2022 13:40 ]
Verandering van temperatuur en luchtvochtigheid volgens mij ook.Osxy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:48:
[...]
Hij bepaald open raam op basis van een plotselinge daling van temperatuur voor zover ik weet.
Kater? Eerst water, de rest komt later
Is het een rare gedachten dat 400 meter ook wel erg kort is waardoor je verwarming praktisch geen tijd krijgt om te verwarmen?Erik1805 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:03:
Ik had hem op 400 meter staan alleen dan kom ik zeker thuis in een koud huis. Voorverwarmen werkt dus niet.
Maar goed, ik vind dat voorverwarmen sowieso een verspillende functie van niks, hij slaat hier pas aan als ik thuis ben. Dan is de ruimte nog niet op temperatuur maar al snel voelt het warmer dan het daadwerkelijk is, juist doordat vanaf een koude start de ketel vol vermogen gaat branden en de radiatoren dan veel stralingswarmte geven.
Stel dat je in een 30kmzone woontErik1805 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:03:
Ik had hem op 400 meter staan alleen dan kom ik zeker thuis in een koud huis. Voorverwarmen werkt dus niet.
Dan doe je met de auto 48 seconden over om dat af te leggen. Nog even uitstappen, voordeur van slot. Laten we het ruim houden en 1.30 minuten zeggen. Hoe zie je voor je dat je huis in anderhalve minuut warm is?
Of dacht je dat het huis op temperatuur moet zijn als je op 400 van de woning bent?
Hoi!
[ Voor 24% gewijzigd door Erik1805 op 31-03-2022 19:29 ]
We moeten dus de bedrade thermostaat beneden een aantal graden warmer zetten willen we warmte naar de radiator op de slaapkamer krijgen. Eerder was dit niet nodig. De Radiatorknop heb ik al van nieuwe batterijen voorzien. Opnieuw eraf/op gemonteerd. Heb de bridge ook al een keer van het stroom gehaald maar tevergeefs.
Iemand een gouden tip?
Knoppen in andere ruimtes gebruiken dan wel een schema om warmte te vragen.
Is er een manier om per kamer en/of thermostaat / radiatorknop een maximum temperatuur in te stellen?
Soms Airbnb ik m'n huis en regelmatig klappen de huurders de thermostaat op 25 en laten die lekker loeien als ze weg gaan of gaan slapen (ik stook zelf op 20, heel soms 21 anders wordt het gewoon vies warm in huis, dus ik snap sowieso niet waarom iemand dat zou doen haha)
tnx!
Je kunt wel de warmtevraag uit zetten door voor de volledige kamer de "Zoneregelaar" op "Niet toegewezen" te zetten (bij Instellingen => Kamers & Apparaten => de gewenste kamer). Altijd open in die zin kun je AFAIK niet instellen, maar je kunt natuurlijk wel het schema continu op 25° zetten.Tomono schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:01:
Is het ook mogelijk om de radiatorknop zo in te stellen dat hij altijd open staat zonder zelf warmte vragen? Knop wordt dan alleen gebruikt om de temp te meten in die ruimte.
Knop demonteren en op de tafel o.i.d. leggen.RobertMe schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:13:
[...]
Altijd open in die zin kun je AFAIK niet instellen, maar je kunt natuurlijk wel het schema continu op 25° zetten.
Dat is uiteraard een hele simpele fix ja. Dat ik daar zelf niet aan gedacht hebSimple mind schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:18:
[...]
Knop demonteren en op de tafel o.i.d. leggen.
Ik zou eerder kinderslot instellen. Knop eraf == vol open.RobertMe schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:25:
[...]
Dat is uiteraard een hele simpele fix ja. Dat ik daar zelf niet aan gedacht hebEn uiteraard hebben ze ook nog de draadloze thermostaat, als je die in een kamer zonder knoppen plaatst (wat sowieso zal moeten in dit geval) krijg je natuurlijk hetzelfde effect.
Vandaag viel het mij op dat de temperatuur compensatie niet meer werkt en als ik de Google Playstore reacties bekijk ben ik niet de enige.Whis! schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:04:
Ongeveer een half jaar Tado in gebruik thuis (Bedrade thermostaat, bridge en twéé slimme radiatorknoppen V3+). Werkte altijd perfect. Voornamelijk gekocht om de slaapkamer van de kleine op temperatuur te houden, als we beneden de houtkachel aan hebben staan, maar sinds een paar dagen doet de slimme radiatorknop geen warmte meer vragen bij de CV.
We moeten dus de bedrade thermostaat beneden een aantal graden warmer zetten willen we warmte naar de radiator op de slaapkamer krijgen. Eerder was dit niet nodig. De Radiatorknop heb ik al van nieuwe batterijen voorzien. Opnieuw eraf/op gemonteerd. Heb de bridge ook al een keer van het stroom gehaald maar tevergeefs.
Iemand een gouden tip?
Wellicht dat je kamer in Tado ook aangeeft dat het een bepaalde temperatuur is, terwijl het eigenlijk kouder is en daardoor niet gaat verwarmen?
Nu zie ik soms dat een hele kamer offline gaan als er slechts 1 knop van die ruimte blijkbaar de verbinding verliest. De woonkamer ging offline omdat 1 vd 5 daar niet bereikbaar was.
Normaal tado gedrag of moet ik iets instellingen doen?
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Is het mogelijk om de Tado thermostaat V3+ wireless te koppelen aan home assistant? Ik heb een eigen Zigbee stick. Maar ik wil alleen de thermostaat voor de WAF mbt het regelen van de temperatuur. Dit dingetje is best mooi. Maar ik wil m dus alleen gebruiken als fancy display. De temperatuurreading gaat naar HA en de instelling ook. In HA regelen ik vervolgens de ketel in.
Of heb ik ook een HUB nodig om m eerst te configureren? Dan wordt het nogal duur
Een bridge bedoel je denk ik? Die zit in een Tado startset. Die kun je koppelen aan HA. Hier meer infooltk schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:24:
Beste medetweakers
Is het mogelijk om de Tado thermostaat V3+ wireless te koppelen aan home assistant? Ik heb een eigen Zigbee stick. Maar ik wil alleen de thermostaat voor de WAF mbt het regelen van de temperatuur. Dit dingetje is best mooi. Maar ik wil m dus alleen gebruiken als fancy display. De temperatuurreading gaat naar HA en de instelling ook. In HA regelen ik vervolgens de ketel in.
Of heb ik ook een HUB nodig om m eerst te configureren? Dan wordt het nogal duur
https://www.home-assistant.io/integrations/tado/
Hoi!
Hmmm... Het is dus niet mogelijk om alleen de thermostaat aan HA te koppelen?EWK schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:53:
[...]
Een bridge bedoel je denk ik? Die zit in een Tado startset. Die kun je koppelen aan HA. Hier meer info
https://www.home-assistant.io/integrations/tado/
Dat denk ik niet.oltk schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:36:
[...]
Hmmm... Het is dus niet mogelijk om alleen de thermostaat aan HA te koppelen?
De thermostaat en de radiatorknoppen maken verbinding met de bridge. De bridge met de api van Tado en die api kun je weer in HA koppelen.
Zo'n bridge staat al voor 4 tientjes op marktplaats.
Hoi!
Ik denk aan de Tado in de woonkamer en that's it, zodat ik de woonkamer op tijdstippen kan inregelen qua warmte (dat kan met de huidige niet, zo ouderwets is deze
Ik zie dat ik de warmte in de ruimten kan reguleren door een AVDO en overal slimme-knoppen te plaatsen, maar dat wordt mij wat gortig op dit moment (al zal het steeds sneller uitkunnen met de huidige gasprijzen). Of zou het ook al voldoende zijn als ik een AVDO plaats en een losse thermostaat op mijn werkkamer?
Ik heb dus twee vragen waar jullie misschien iets op weten:
1. Is een Tado voor mij een goede optie? Of zijn er voor mijn doeleinden goedkopere of betere opties?
2. Is er een manier om de ruimten afzonderlijk te verwarmen met onze huidige opstelling? Of wordt dat te ingrijpend?
[ Voor 3% gewijzigd door Belecthor op 04-04-2022 09:28 ]
Het systeem van jou kan ook, maar is wat bewerkelijker. Zo kun je namelijk wel in de app de slimme knoppen van de woonkamer er uithalen in een "virtuele Kamer". Zo heb ik wel eens woonkamer 1 en woonkamer 2 gemaakt. Alle radiatoren zet je dan in 2, de thermostaat in Kamer 1. Woonkamer 2 zet je dan uit, woonkamer 1 niet. Zo krijg je warmtevraag en blijven de knoppen toch dicht. Wil je de woonkamer verwarmen dan zet je woonkamer 2 aan.
Nadeel dan is dat de meting van de woonkamer gebeurt vanuit de knop en dat is minder accuraat. Je kunt de knoppen wel vrij eenvoudig weer toevoegen aan een andere Kamer als je dat zou willen.
(ik heb ook een eigen topic geopend met afbeeldingen van de huidige situatie, om het hier niet helemaal vol te spammen).
Ik heb net een kleine €1k stukgeslagen op tado, maar ik heb geen verstand van kranen.
Weet iemand welke kranen ik moet hebben? (Linkje zou het fijnste zijn, dan kan ik precies de juiste meteen bestellen).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TnPy3SmcIgIGC1CVgSuPdQBx.jpg?f=user_large)
Deze mag 90gr. naar links...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4GogZrIffSzTOpuGg4PTxZmJ.jpg?f=user_large)
Deze heb ik 2 keer
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uVEQOoMA41b7qh83ZWHYwn7u.jpg?f=user_large)
Deze 5 keer..
Hopelijk Is het antwoord simpel. Geen vloerverwaming of andere "speciale" dingen.
Alvast thanks!
https://www.gamma.nl/asso...ren-afsluitring/p/B582422
https://www.gamma.nl/asso...-wit-1-2-x15-mm/p/B582424
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Ik heb sinds een paar maanden een Tado thermostaat V3+ in de woonkamer hangen. Deze is als volgt aangesloten:
:strip_exif()/f/image/wH2fyYmlRiktYD675YOACeMP.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik regelmatig dat de temperatuur behoorlijk “overschiet”. Zie bijvoorbeeld vandaag. De temperatuur staat handmatig op 19 graden maar uiteindelijk warmt het zelfs op tot bijna 20 graden:
/f/image/ny3oPOGRc1daSMgECQYKmZ12.png?f=fotoalbum_large)
Wat kan ik doen om dit overschieten te voorkomen/beperken?
Alvast bedankt!
Top man, ik ga deze bestellen, er van uitgaande dat dit dan meteen past, thanks!Bl@ckbird schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:02:
Dat zijn standaard kranen. Je moet ze vervangen door thermostatische kranen. Hier kan je dan de Tado op koppelen. Kunnen goedkope kranen van de Gamma zijn:
https://www.gamma.nl/asso...ren-afsluitring/p/B582422
https://www.gamma.nl/asso...-wit-1-2-x15-mm/p/B582424
- tado
- Registratie: Februari 2016
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Slimme Radiatorknop
- Tado Slimme Radiatorknop V3+ (Starterskit)
- Tado Slimme Thermostaat V3+
- Tado Smart Thermostat Multi-zone (uitbreiding)
- Duracell Plus Power Alkaline AA-batterijen - 12 stuks
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Tado Slimme Thermostaat V3
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Hou er wel rekening mee dat bij het vervangen van de kranen voor thermostatische kranen al het water uit uw systeem moet. Dit is niet een taak die ik aan iedereen zou aanbevelen. Weet dus goed waar u aan begint en overweeg een professional.Wescobar schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:25:
[...]
Top man, ik ga deze bestellen, er van uitgaande dat dit dan meteen past, thanks!
Dit dus.tado schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:31:
[...]
Hou er wel rekening mee dat bij het vervangen van de kranen voor thermostatische kranen al het water uit uw systeem moet. Dit is niet een taak die ik aan iedereen zou aanbevelen. Weet dus goed waar u aan begint en overweeg een professional.
Bij mij past het perfect. Maar ik zag er wel tegen deze klus op. (Leidingwerk met kans op lekkage is niet zo mijn ding.) Youtube is your friend
Kranen die ik zo kon vervangen door Tado heb ik eerst gedaan. (laag risico + weinig werk) Kranen die ik moest vervangen door thermostatische daarna. (Waarbij het water uit het CV systeem moet.) Ik moet nog 3 kranen vervangen, maar dan wil ik ook de radiatoren meteen vervangen. Is een klusje waar ik wel even mee bezig ben, dus dat doe ik buiten het stookseizoen.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Zoals @EWK al aangaf is de bridge echt nodig. Tado gebruikt een gesloten protocol waarmee alles met de bridge babbelt. De bridge wordt vervolgens aangestuurd door de Tado servers. Of, als alternatief: de bridge kan lokaal worden aangestuurd via HomeKit, en Home Assistant bevat ook een HomeKit Controller. Dus HA kan wel de bridge (en daarmee thermostaat en knoppen / kamers) lokaal aansturen via HomeKit. Zelf gebruik ik dat ook en dat werkt an zich prima. Helemaal als je Tado cloud spul niet gebruikt, enige wat ik mis in "hybride" oplossing is dat HA niet via HomeKit het schema kan hervatten.oltk schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:36:
[...]
Hmmm... Het is dus niet mogelijk om alleen de thermostaat aan HA te koppelen?
Overigens zijn er wel een hele berg thermostaat-knoppen te vinden die op Zigbee werken, en thermostaten op Zigbee of Z-Wave bestaan denk ik ook mondjesmaat. (En wellicht dat je v.w.b. thermostaat / aansturing ketel zelf iets kunt knutselen, aan/uit aansturing kan al met een simpel relais bv). Maar zelfbouw is natuurlijk wel veel meer werk. Maar als je Tado toch alleen wou gebruiken voor de hardware en niet het slimme / cloud deel dan kan het de overweging waard zijn om voor iets anders te kiezen. Voordelen die ik mij zo kan bedenken is dat je met Zigbee / Z-Wave meelift op het mesh daarvan (Tado heeft geen mesh, en het bereik is "mwah" at best, hier valt ook soms een knop tijdelijk weg en is echt geen groot huis en bridge met pijn en moeite centraal pogen te plaatsen), en ander voordeel is dat sommige van deze knoppen aangestuurd kunnen worden voor een stand (dus zeg maar dicht, open, en een aantal gradaties), daardoor kun je net wat makkelijker de boel aansturen op basis van een andere temperatuursensor, daar waar bij Tado de meting doet op basis van of één knop of een thermostaat (kan additionele draadloze zijn) in de ruimte. Dus of je hebt slechte meting door een knop die tegen de verwarming zit of je moet €50 of iets dergelijks stuk slaan op een additionele draadloze thermostaat. Bij een volledig custom oplossing kun je ook een Aqara temperatuur sensor van een tientje gebruiken bv.
Ik zat inderdaad op beide sporen te denken. Precies wat je zegt kan ik voor minder geld een goed werkend systeem bouwen. Shelly1 (aan/uit) op de Daikin ketel, Shelly1 (aan/uit) op de vloerverwarmingpomp, Zigbee thermostaatkranen per verdieping (2 verdiepingen, 6 nodig en inmiddels >50 meshpunten in huis waaronder veel tempsensoren van Xiaomi
Maar, soms ligt ineens home assistent eruit. Door een of andere update met breaking changes die ik pas na enkele dagen met pijn en moeite weet op te lossen (zoals onlangs dat zigbee2mqtt er bij mij uitlag omdat de P1 reader en de Sonoff zigbee bridge beiden op USB0 werden gevraagd door HA). Dan is een redundant systeem ook wel weer iets waard (nou ja > 1000 euro is wel een dingetje). Bovendien (en niet onbelangrijk) is de thermostaat (of eigenlijk temperatuur regelaar) van Tado verreweg het mooiste apparaat op de markt. Ik zou haast alleen die temperatuur regelaar + bridge kopen voor de WAF .
Maar goed, een maal instellen en dan hangt er een apparaat aan de muur waar je nooit meer naar kijkt. Als iemand hier een alternatief weet voor die Tado temp regelaar houd ik me aanbevolen.
Even kijken of ik de beste optie goed begrijp: Ik heb zes radiatoren in mijn woonkamer; zou ik dan voldoende hebben aan één slimme knop in mijn woonkamer en één in mijn werkkamer? Dit alles zonder AVDO? Dus twee slimme knoppen en één hoofdunit van Tado?Tonkey schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:09:
Het beste is elke Kamer een slimme thermostaatknop. Je maakt dan een schema en tado zet waar nodig de knoppen dicht.
Het systeem van jou kan ook, maar is wat bewerkelijker. Zo kun je namelijk wel in de app de slimme knoppen van de woonkamer er uithalen in een "virtuele Kamer". Zo heb ik wel eens woonkamer 1 en woonkamer 2 gemaakt. Alle radiatoren zet je dan in 2, de thermostaat in Kamer 1. Woonkamer 2 zet je dan uit, woonkamer 1 niet. Zo krijg je warmtevraag en blijven de knoppen toch dicht. Wil je de woonkamer verwarmen dan zet je woonkamer 2 aan.
Nadeel dan is dat de meting van de woonkamer gebeurt vanuit de knop en dat is minder accuraat. Je kunt de knoppen wel vrij eenvoudig weer toevoegen aan een andere Kamer als je dat zou willen.
Ik heb exact hetzelfde op mijn iPad. Via meerdere iPhones werkt alles prima. Als iemand de oplossing heeft: graag!BGFG schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:44:
Over HomeKit gesproken: hoe komt het toch dat steeds al mijn Tado en hue apparaten niet bereikbaar zijn in de woning app?[Afbeelding]
Nee, niet als je je werkkamer als enige zone wil verwarmen. De overige 5 radiatoren in de woonkamer zullen mee gaan verwarmen.Belecthor schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:51:
[...]
Even kijken of ik de beste optie goed begrijp: Ik heb zes radiatoren in mijn woonkamer; zou ik dan voldoende hebben aan één slimme knop in mijn woonkamer en één in mijn werkkamer? Dit alles zonder AVDO? Dus twee slimme knoppen en één hoofdunit van Tado?
In de woonkamer moeten inderdaad wel overal slimme knoppen komen, anders kan tado die niet dichtdraaienBelecthor schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:51:
[...]
Even kijken of ik de beste optie goed begrijp: Ik heb zes radiatoren in mijn woonkamer; zou ik dan voldoende hebben aan één slimme knop in mijn woonkamer en één in mijn werkkamer? Dit alles zonder AVDO? Dus twee slimme knoppen en één hoofdunit van Tado?
Heeft iemand een betrouwbaar overzicht van alle opties qua thermostaten en de standaarden? Ik ben vrij nieuw in domotica (en nieuw als huiseigenaar), maar ik verzuip een beetje in de info die erover is.
Nog een andere vraag: ik heb een 12v draadje lopen vanaf de CV naar de woonkamer (en heb nog een lege buis getrokken waar ik een nieuw draad in kan steken), maar ik heb ook een Bosch modulerende ketel (geen opentherm? Weet ik niet zeker). Als ik deze aansluit, maak ik dan gelijk gebruik van de modulerende functies? Of moet ik dan 24v aansluiten? Het is me nog een beetje onduidelijk. Misschien kan ik nog het beste voor de draadloze optie gaan, heb ik ook niet zo'n unit meer aan de muur
[ Voor 68% gewijzigd door Belecthor op 05-04-2022 16:32 ]
Zodra het 18,5 graden in huis is, snel je thermostaat op 17 graden zetten. Dan stopt Tado direct met de volledige warmtevraag ipv langzaam af te bouwen. Of accepteren dat het 2 uurtjes 19,5 graden is ipv 19...JeroenVerweij schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:22:
Hallo Tweakers,
Ik heb sinds een paar maanden een Tado thermostaat V3+ in de woonkamer hangen. Deze is als volgt aangesloten:
[Afbeelding]
Nu heb ik regelmatig dat de temperatuur behoorlijk “overschiet”. Zie bijvoorbeeld vandaag. De temperatuur staat handmatig op 19 graden maar uiteindelijk warmt het zelfs op tot bijna 20 graden:
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
Als je met schema's werkt kun je dit wat meer beïnvloeden door meerdere blokken met verschillende temperaturen aan te maken (met 16, 17, 18, 19 graden doeltemp bijvoorbeeld)
Ligt voor mijn gevoel idd aan HomeKit, omdat naast alle Tado-meuk al mijn hue lampen en sensoren ook niet werken in HomeKit. Bij mij trouwens op iPad and iPhone niet.MrAcid schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:58:
[...]
Ik heb exact hetzelfde op mijn iPad. Via meerdere iPhones werkt alles prima. Als iemand de oplossing heeft: graag!Lijkt overigens een HomeKit issue en niet Tado specifiek.
De gemeten temperatuur lijkt enorm af te wijken van de werkelijkheid. Is het instellen van een standaard afwijking voldoende of ervaren jullie variabele afwijkingen van de werkelijke temperatuur?
Helemaal kloppen ze inderdaad niet, je kunt ze een afwijking meegeven maar veel zal het niet helpen. Ze zitten te dicht bij de warmtebron om een goed beeld te geven.Tomono schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:27:
Wat is jullie ervaring met de temperatuursensor die in de knoppen zit?
De gemeten temperatuur lijkt enorm af te wijken van de werkelijkheid. Is het instellen van een standaard afwijking voldoende of ervaren jullie variabele afwijkingen van de werkelijke temperatuur?
Ik zat al een poosje te denken om gebruik te maken van Tado. Alleen twijfel ik nog.
De situatie:
Het appartement heeft stadsverwarming. Onze meterkast staat los van ons appartement, in de meterkast bevindt zich de stadsverwarming unit (Danfoss AMZ 112). Uit de meterkast loopt een kabel naar onze gang met daarin de thermostaat. De thermostaat staat altijd op ongeveer 22 graden om de radiatoren in de andere kamers van warm water te voorzien. Wanneer de thermostaat <22 staat, en de radiatorknop op 5 (hoog) blijft de radiator koud.
Mijn vraag is: Kun je de Slimme Thermostaat van Tado hierop instellen. Wanneer de radiator in de woonkamer aan moet, dat de thermostaat op 22 graden wordt gezet.
Ik wil namelijk alle knoppen van de radiatoren vervangen met die van Tado. Zo kan ik per kamer de temperatuur regelen. Daarnaast lijkt mij het handig om de stadsverwarming uit te zetten wanneer ik geen kamers hoef te verwarmen.
:strip_exif()/f/image/bbxCteIslep0oakZ07SsQ2fP.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit kastje is verbonden met de stadsverwarming en de thermostaat.
:strip_exif()/f/image/F7v8ayAHf8c2BJj7FcVkDdMr.jpg?f=fotoalbum_large)
Extra context stadsverwarming.
:strip_exif()/f/image/xhoLDuVo494Q3Bw0KaXgIkws.jpg?f=fotoalbum_large)
De thermostaat in de gang.
Ik hoor graag jullie mening hierover.
Volgens mij moet dit gewoon werken. Je vervangt die Honeywell met een Tado slimme thermostaat en draait overal Tado radiatorknoppen op.Aasas schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:32:
Hoi mede-tweakers,
Ik zat al een poosje te denken om gebruik te maken van Tado. Alleen twijfel ik nog.
De situatie:
Het appartement heeft stadsverwarming. Onze meterkast staat los van ons appartement, in de meterkast bevindt zich de stadsverwarming unit (Danfoss AMZ 112). Uit de meterkast loopt een kabel naar onze gang met daarin de thermostaat. De thermostaat staat altijd op ongeveer 22 graden om de radiatoren in de andere kamers van warm water te voorzien. Wanneer de thermostaat <22 staat, en de radiatorknop op 5 (hoog) blijft de radiator koud.
Mijn vraag is: Kun je de Slimme Thermostaat van Tado hierop instellen. Wanneer de radiator in de woonkamer aan moet, dat de thermostaat op 22 graden wordt gezet.
Ik wil namelijk alle knoppen van de radiatoren vervangen met die van Tado. Zo kan ik per kamer de temperatuur regelen. Daarnaast lijkt mij het handig om de stadsverwarming uit te zetten wanneer ik geen kamers hoef te verwarmen.
[Afbeelding]
Dit kastje is verbonden met de stadsverwarming en de thermostaat.
[Afbeelding]
Extra context stadsverwarming.
[Afbeelding]
De thermostaat in de gang.
Ik hoor graag jullie mening hierover.
Als één van je radiatorknoppen en/of de slimme thermostaat een warmtevraag heeft dan gaat er een signaal naar je slimme thermostaat, die stuurt vervolgens die Danfoss aan om warmte te gaan leveren. De radiatorknoppen op de ruimtes waar géén extra warmte nodig is gaan dicht en de knoppen in de ruimtes waar wél warmte nodig is gaan open.
Inmiddels is mijn "PID" regeling al 3x aangepast maar het wordt alleen maar erger.
/f/image/6x7pzUOIYMMyqanJvt36Tcn1.png?f=fotoalbum_large)
Even gekeken in Home Assistant. Vanaf 19:00 tot aan 20:48 heb ik bijna 1,4 m3 gas verbruikt. Mocht iemand belang hebben bij een TADO + 2 radiatorknoppen.
Ik lees graag meeAasas schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:32:
Hoi mede-tweakers,
Misschien ga ik toch Tado eens benaderen om te begrijpen wat het aansluitschema is van de thermostaat, in combinatie met de Danfoss AMZ 112.
[ Voor 7% gewijzigd door Aasas op 06-04-2022 00:48 ]
Kort antwoord, ja. Als er tenminste 2 draden zitten en daar ga ik van uit.Aasas schreef op woensdag 6 april 2022 @ 00:43:
Waarschijnlijk is het ergens terug te vinden/lezen. Toch stel ik de vraag: kan ik gewoon de HoneyWell vervangen met de Slimme Thermostaat, zonder extra kabels te hoeven leggen etc? (Huurappartement)
Is deze Tado aangesloten op het modulerende gedeelte of aan/uit?medu80 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:28:
Het wordt steeds erger met TADO. Vandaag een overschot van 0,9 graden. Om 19:00 is het 20.1 graad in huis, je zou zeggen, met een setpoint van 20 prima temperatuur om de vraag te verlagen of stoppen. Maar onze slimme energiebesparende thermostaat gaat lekker bijna 2 uur door met verwarmen. En ook nog eens met 3 golfjes.
Inmiddels is mijn "PID" regeling al 3x aangepast maar het wordt alleen maar erger.
[Afbeelding]
Even gekeken in Home Assistant. Vanaf 19:00 tot aan 20:48 heb ik bijna 1,4 m3 gas verbruikt. Mocht iemand belang hebben bij een TADO + 2 radiatorknoppen.
Moest je volgens de handleiding de kabeltjes zo aansluiten trouwens, ik heb hem op het rechter blok aangesloten (Daalderop)JeroenVerweij schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:22:
Hallo Tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
Mijn "domme" thermostaat (Honeywell chronotherm touch) die ik hiervoor had had dat ook allemaal veel beter onder controle dan de "slimme" Tado (ook de vroege start, wat Tado nog steeds niet goed kan). Enige voordeel dat de Tado heeft is dat je hem via internet kan bedienen. Wat ook weer een nadeel is wat alle aansturing van de tijdschema's komt via internet. Als je een storing hebt gaat ie ook maar wat doen (meestal heel hard stoken).medu80 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:28:
Modulerende ketel. Dan nog zou het niet mogen uitmaken. Setpoint 20 graden = Setpoint 20 graden en niet 21. Het is ook niet zo dat Tado geen tijd heeft om te reageren, omdat het huis te snel warm wordt. Ik heb vloerverwarming, een halve graad opwarming duurt een uur.
[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 06-04-2022 09:48 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
https://www.coolblue.nl/p...et-4-radiatorknoppen.html
*Linkje
Voor mij persoonlijk is grote voordeel Tado vs domme thermostaat de zone regeling.LordSinclair schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:47:
[...]
Mijn "domme" thermostaat (Honeywell chronotherm touch) die ik hiervoor had had dat ook allemaal veel beter onder controle dan de "slimme" Tado (ook de vroege start, wat Tado nog steeds niet goed kan). Enige voordeel dat de Tado heeft is dat je hem via internet kan bedienen. Wat ook weer een nadeel is wat alle aansturing van de tijdschema's komt via internet. Als je een storing hebt gaat ie ook maar wat doen (meestal heel hard stoken).
De overshoots heb ik opgelost door de grote opstook momenten in 2 delen te doen, eerst naar een graad onder gewenste temperatuur en dan 15min later naar de gewenste temperatuur.
Onze loodgieter heeft dit gedaan (onderdeel van een grotere verbouwing). Ik had er zelf ook twijfels bij en heb het hem gevraagd. Hij zei dat ik ook nog kon proberen op t rechterblok idd dus dat kan ik nog doen om te kijken of dat verschil maakt.maharens schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:43:
[...]
Moest je volgens de handleiding de kabeltjes zo aansluiten trouwens, ik heb hem op het rechter blok aangesloten (Daalderop)
Hij had zelf geen ervaring met deze thermostaat maar zei wel dat de ketel al zou goed was ingesteld dat het wisselen van de thermostaat aansluiting geen verschil zou moeten maken volgens hem.
Daarnaast: ik zie dat de Plugwise een speciale uitlezer (Smile) heeft die je kunt koppelen aan je slimme meter, maar die heeft Tado bijvoorbeeld niet. Ik snap niet zo goed het nut van zo'n slimme uitlezer; dit doet je slimme meter toch uit zichzelf al?
[ Voor 29% gewijzigd door Belecthor op 06-04-2022 15:12 ]
Thnx voor de info. In heb de Tado binnen maar krijg hem helaas niet in normal mode. Waar zit deze optie precies? We gebruiken een MHI ZSXKogel schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:45:
[...]
Lees dit maar even: https://community.tado.co...tatic-vs-non-thermostatic
Het komt er op neer dat als je de Tado in Non Thermostatic mode zet (standaard) dat de Airco de temperatuur bepaald en je veel meer settings kan bedienen. Als je hem in thermostatic zet bepaalt de Tado de temperatuur op basis van de temperatuur gemeten door de Tado. Maar je verliest allerlei instellingen.
Hier zie ik het namelijk niet:
Tap on Settings, select the Room containing the AC, tap Air Conditioner, and then the Switch to Non-Thermostatic Control option will be at the bottom of the page.
De bedrade thermostaat zitten in ieder geval ook batterijen inBelecthor schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:56:
Maakt het eigenlijk uit of je de Tado V3+ bedraad of draadloos hebt? Ik heb er speciaal een loze leiding onder de vloer voor neergelegd, alleen het is nog wel mooier als deze gewoon los in de ruimte ligt. Of is er een andere reden waarom je niet voor de draadloze variant zou gaan (naast batterijen vervangen).
Op de 1e verdieping 2 radiatoren in werkkamers en 1 radiator in de badkamer.
Op de 2e verdieping heb ik 1 radiator.
Idealiter wil ik straks de vloerverwarming en de radiatoren apart kunnen bedienen. Ik weet dat daarvoor e.e.a. nodig is zoals zoneklep en/of bypass.
Voor nu wil ik een eerste stap zetten en 3 van de 4 radiatoren (die op de badkamer niet) voorzien van Tado thermostaat knoppen. Zo kan ik in ieder geval makkelijk alles boven dichtdraaien als de werkdag voorbij is en we alleen beneden verwarming nodig hebben.
Mijn vraag: kan ik veilig, zonder bypass en zoneklep, 3 van de 4 radiator knoppen vervangen door Tado knoppen en die na de werkdag allemaal automatisch dicht draaien zodat alleen de vloerverwarming beneden verwarmd wordt? Moet ik hierbij nog ergens rekening mee houden?
Bedankt!
Dit zal prima moeten werken, de vloerverwarming zal als een bypass functioneren (elke radiator welke geen tado thermostaatkraan heeft en open wordt gelaten is effectief een bypass).JeroenVerweij schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:35:
Mijn vraag: kan ik veilig, zonder bypass en zoneklep, 3 van de 4 radiator knoppen vervangen door Tado knoppen en die na de werkdag allemaal automatisch dicht draaien zodat alleen de vloerverwarming beneden verwarmd wordt? Moet ik hierbij nog ergens rekening mee houden?
Bedankt!
Dank voor je snelle reactie! Ik ga ze bestellen.Osxy schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:46:
[...]
Dit zal prima moeten werken, de vloerverwarming zal als een bypass functioneren (elke radiator welke geen tado thermostaatkraan heeft en open wordt gelaten is effectief een bypass).
Dit heb ik ook gehad, als ik bij instellingen keek stond op het apparaat waar homekit niet werkte dat er geen woninghub verbonden was. (Op de andere apparaten wel)BGFG schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:52:
[...]
Ligt voor mijn gevoel idd aan HomeKit, omdat naast alle Tado-meuk al mijn hue lampen en sensoren ook niet werken in HomeKit. Bij mij trouwens op iPad and iPhone niet.
Opnieuw opstarten van de ipad, router en mesh netwerk heeft het bij mij verholpen. (En alle icloud apparaten ge-update naar de nieuwste software)
Helaas, alles opnieuw opgestart maar heeft niks geholpen. Alles is actueel qua versies etc. Werkt niet meer op beide iPhones en de iPadbleekie schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 06:52:
[...]
Dit heb ik ook gehad, als ik bij instellingen keek stond op het apparaat waar homekit niet werkte dat er geen woninghub verbonden was. (Op de andere apparaten wel)
Opnieuw opstarten van de ipad, router en mesh netwerk heeft het bij mij verholpen. (En alle icloud apparaten ge-update naar de nieuwste software)
Als het warm is buiten zet ik de verwarming in ruimtes uit. Werkt prima. Maar zodra ik vervolgens de knoppen gebruik gaat niet een timer lopen voor 2 uur (instelling alle kamers) maar is het ook tot oneindig. Ik zou willen dat die na 2 uur of terug gaat naar het programma of weer naar 0 maar niet oneindig verwarmen.
Ik zou bij warm weer (via HA) ook het programma op Away kunnen zetten met daarin alles uit. Dan doet de 2 uur knop het volgens mij wel goed. Is dat mijn beste optie?
Update:
Ik had sinds kort een Tado Thermostaat en 4 radiatorknoppen besteld. Mijn woning heeft stadsverwarming wat ik kan regelen met een normale thermostaat. Boven de 23 graden en ik krijg warm water in het radiatorkanaal. Vervolgens kan ik de radiatorkranen openzetten naar wens. Nu heb ik alles vervangen met de apparaten van Tado.
De HoneyWell thermostaat heb ik eraf gehaald en een foto gemaakt van hoe het zat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/pqXE0BM3llwWmdDev5le8tfW.png?f=user_large)
Ik had nog gezocht of ik de stroom ervan af kon halen. Helaas kon ik geen punt vinden om de spanning ervan af te halen. Ik heb toen gekeken of er spanning opstond met een schroevendraaier. Die gaf aan dat er geen spanning op stond.
Vervolgens heb ik de Tado thermostaat gemonteerd. Ik heb via de app opgezocht hoe het moest worden aangesloten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FLEj7swoM03OtAuHmwbfeRpo.png?f=user_large)
Het resultaat:
:strip_exif()/f/image/2rKbbYwBQNbixMWXDNaLbz1e.jpg?f=fotoalbum_large)
Tado app
:strip_exif()/f/image/4L5KHtxRJYspemOgtQWmAxxZ.jpg?f=fotoalbum_large)
De thermostaat die af en toe aangaat. We zetten de thermostaat ook wel eens uit mocht het niet nodig zijn. Dit moet nog een beetje getweaked worden.
:strip_exif()/f/image/JzddrmWlf4aRnk6DNMg3Ya0e.jpg?f=fotoalbum_large)
De woonkamer staat niet meer 12 uur lang te branden maar af en toe.
Zelf merk ik dat de temperatuur goed verdeeld is over de woning. Voor Tado was het in de ene kamer te warm en in de andere kamer te koud etc. Nu hebben we overal de zelfde temperatuur ingesteld. De temperatuur staat wat hoog in de app, maar in de woning is het tot anderhalve graad kouder.
Zelf ben ik dus zeer tevreden over Tado!
Ik ben zelf bezig met Tado.
CV-ketel = Intergas Kombi Kompakt HReco 36
Woonkamer heeft een vloerverwarming. In de woonkamer hangt een thermostaat.
Elke slaapkamer heeft zijn eigen Tado-knop.
Tot nu toe heb ik het volgende ingeregeld:
Woonkamer
- HoneyWell T87M 2018 vervangen door Slimme Bedrade Thermostaat
(A en B kabels dus...)
Tevens zijn de Tado-knoppen aangebracht aan de verdelers. Zie foto.
![]() | ![]() |
Thermostaat is leidend en tevens is ook de zoneregelaar.
Dus hij meet temperatuur in woonkamer.
Elke slaapkamer heeft eigen radiatorknop.
Tevens is het ingesteld dat het geen zoneregelaar heeft (dus onafhankelijk).
Ik heb idee dat het niet werkt. Wanneer ik warmte aanvraag voor een van de slaapkamers of alle slaapkamers, ze worden niet warm.
Edit:
Voorlopig opgelost door wel zoneregelaar toe te kennen aan alle kamers.
[ Voor 3% gewijzigd door Silver7 op 13-04-2022 19:59 ]
Ze moeten via een device met de ketel communiceren, dat is de zoneregelaar. Het kan beetje verwarrend klinken.
[ Voor 33% gewijzigd door Osxy op 13-04-2022 20:44 ]
Ik snap helemaal niks van (1) je kamerindeling en (2) waarom de app niet “verwarm naar” maar “ingesteld op” weergeeft terwijl de gevraagde temperatuur nog niet bereikt is en (3) je binnentemperatuurAasas schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:33:
Beste tweakers,
Update:
Ik had sinds kort een Tado Thermostaat en 4 radiatorknoppen besteld. Mijn woning heeft stadsverwarming wat ik kan regelen met een normale thermostaat. Boven de 23 graden en ik krijg warm water in het radiatorkanaal. Vervolgens kan ik de radiatorkranen openzetten naar wens. Nu heb ik alles vervangen met de apparaten van Tado.
De HoneyWell thermostaat heb ik eraf gehaald en een foto gemaakt van hoe het zat:
[Afbeelding]
Ik had nog gezocht of ik de stroom ervan af kon halen. Helaas kon ik geen punt vinden om de spanning ervan af te halen. Ik heb toen gekeken of er spanning opstond met een schroevendraaier. Die gaf aan dat er geen spanning op stond.
Vervolgens heb ik de Tado thermostaat gemonteerd. Ik heb via de app opgezocht hoe het moest worden aangesloten.
[Afbeelding]
Het resultaat:
[Afbeelding]
Tado app
[Afbeelding]
De thermostaat die af en toe aangaat. We zetten de thermostaat ook wel eens uit mocht het niet nodig zijn. Dit moet nog een beetje getweaked worden.
[Afbeelding]
De woonkamer staat niet meer 12 uur lang te branden maar af en toe.
Zelf merk ik dat de temperatuur goed verdeeld is over de woning. Voor Tado was het in de ene kamer te warm en in de andere kamer te koud etc. Nu hebben we overal de zelfde temperatuur ingesteld. De temperatuur staat wat hoog in de app, maar in de woning is het tot anderhalve graad kouder.
Zelf ben ik dus zeer tevreden over Tado!
Ik heb een appartement met 4 kamers. De thermostaat van de stadsverwarming staat bij mij in de gang. Deze gang staat in verbinding met de 4 kamers. De radiatoren krijgen warm water wanneer de thermostaat van de stadsverwarming hoger staat dan 22 graden. Dus de Tado Thermostaat staat overdag ingesteld op 23 graden zodat de radiatoren warm water krijgen. Vervolgens stuur ik per kamer de temperatuur aan met behulp van de radiatorknoppen van Tado.MrAcid schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:11:
[...]
Ik snap helemaal niks van (1) je kamerindeling en (2) waarom de app niet “verwarm naar” maar “ingesteld op” weergeeft terwijl de gevraagde temperatuur nog niet bereikt is en (3) je binnentemperatuur… maar als je tevreden bent: mooi!
De radiatoren staan tegen het raam aan. De radiatorknop van Tado zitten vaak in de hoek van de kamer. Wanneer de radiator wordt opgewarmt zeg de radiatorknop 23 graden. Terwijl het in de rest van de kamer 21 graden is ongeveer. De radiatorknop zit ook dichter op de radiator dan de rest van de kamer natuurlijk. Vandaar zetten wij de temperatuur van de radiatorknop iets hoger zodat het wat aangenamer is.
Hopelijk is het wat beter te begrijpen.
Dit is het punt wat ik niet snap (lees: wat ik denk dat jij niet snapt.Aasas schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:34:
[...]
De radiatoren krijgen warm water wanneer de thermostaat van de stadsverwarming hoger staat dan 22 graden.
De reden dat (met je oude knoppen/thermostaat) de radiatoren pas warm water kregen als de thermostaat boven de 22 graden stond was (lijkt mij) omdat het (in de gang, waar de thermostaat meet) al 22 graden was en je deze dus eerst hoger moest zetten om een warmtevraag te genereren.
Wat je nu gaat krijgen met je huidige configuratie (gewenst):
- Eén van je Tado knoppen vraagt warmte (bijv. Badkamer = 19 graden en is ingesteld op 23 graden)
- De knop 'zegt' tegen je Tado thermostaat: ga 'AAN'
- Je stadsverwarming gaat leveren.
So far so good.
Wat je echter óók krijgt (onnodig/werkt niet):
- Géén van de ruimtes vraagt warmte. Alle Tado radiatorknoppen zitten dicht.
- Je thermostaat in de gang meet 20 graden, is ingesteld op 23 graden - de thermostaat zegt 'AAN'
- Je stadsverwarming gaat leveren, maar alle knoppen zitten dicht. Er komt dus geen warmte.
- Je thermostaat in de gang blijft oneindig warmte vragen, maar bereikt nooit de ingestelde temperatuur.
[ Voor 54% gewijzigd door MrAcid op 15-04-2022 11:31 ]
Nee dat heb ik niet ingesteld. Ik heb ingesteld dat de stadsverwarming Thermostaat om bijvoorbeeld 7 uur aangaat samen met de radiatorknoppen. De Thermostaat van de stadsverwarming gaat rond 23:00 weer uit.MrAcid schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:20:
[...]
Dit is het punt wat ik niet snap. De stadsverwarming levert als jouw thermostaat zegt: 'AAN'. Jouw thermostaat zegt 'AAN' wanneer de ingestelde temperatuur op één van je Tado apparaten nog niet bereikt is.
Het is een raar systeem hoe het werkt. Maar het werkt
Zie mijn aanvulling hierboven. :-)Aasas schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:29:
[...]
Nee dat heb ik niet ingesteld. Ik heb ingesteld dat de stadsverwarming Thermostaat om bijvoorbeeld 7 uur aangaat samen met de radiatorknoppen. De Thermostaat van de stadsverwarming gaat rond 23:00 weer uit.
Het is een raar systeem hoe het werkt. Maar het werkt.
Helemaal eens. Het plan is om alles nog beter te automatiseren. Op dit moment wanneer het te warm is, of de verwarming is niet nodig, zetten we de verwarming en thermostaat uit in de app.MrAcid schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:20:
[...]
Dit is het punt wat ik niet snap (lees: wat ik denk dat jij niet snapt.). De stadsverwarming levert als jouw thermostaat zegt: 'AAN'. Jouw thermostaat zegt 'AAN' wanneer de ingestelde temperatuur op één van je Tado apparaten nog niet bereikt is.
De reden dat (met je oude knoppen/thermostaat) de radiatoren pas warm water kregen als de thermostaat boven de 22 graden stond was (lijkt mij) omdat het (in de gang, waar de thermostaat meet) al 22 graden was en je deze dus eerst hoger moest zetten om een warmtevraag te genereren.
Wat je nu gaat krijgen met je huidige configuratie (gewenst):
- Eén van je Tado knoppen vraagt warmte (bijv. Badkamer = 19 graden en is ingesteld op 23 graden)
- De knop 'zegt' tegen je Tado thermostaat: ga 'AAN'
- Je stadsverwarming gaat leveren.
So far so good.
Wat je echter óók krijgt (onnodig/werkt niet):
- Géén van de ruimtes vraagt warmte. Alle Tado radiatorknoppen zitten dicht.
- Je thermostaat in de gang meet 20 graden, is ingesteld op 23 graden - de thermostaat zegt 'AAN'
- Je stadsverwarming gaat leveren, maar alle knoppen zitten dicht. Er komt dus geen warmte.
- Je thermostaat in de gang blijft oneindig warmte vragen, maar bereikt nooit de ingestelde temperatuur.
Op de beneden verdieping is er vloerverwarming aanwezig die momenteel geregeld is met een thermosstaat in de woonkamer.
Zodra deze warmte nodig heeft gaat er een klep open en stroomt er warmwater de vloer in vanuit het warmtenet. Deze blijft niet constant open tot de temperatuur behaald is maar gaat soms open en dicht.
Boven radiatoren die ongeacht de stand van de thermosstaat beneden aangaan met de radiatorknoppen. Open draaien betekent direct water vanuit warmtenet in de radiatoren en die blijven stromen (en warmte afgeven)totdat deze dichtgedraaid worden.
Als ik in dit systeem de startkit met thermosstaat en radiatorknoppen voor boven wil gebruiken kan dat?
Dus de slimme thermosstaat voor beneden om de vloerverwarming te regelen en de radiatorknoppen voor de losse ruimtes boven.
De thermosstaat lijkt te linken met de klep die de stadsverwarming open en dicht gooit, ik ben bang dat als ik de thermostaat wissel dat hij dat regelen niet meer doet en alleen nog maar open staat totdat de temperatuur behaalt is en dus daarna te veel warm water in de vloer heeft waardoor het te warm gaat worden.
[ Voor 10% gewijzigd door Nizz op 15-04-2022 12:10 ]
Volgens mij heb je gelijk, maar kan Tado deze situatie wel aan. Je gebruikt de Slimme Thermostaat dan (alleen) als zoneregelaar en de Slimme Radiatorknoppen communiceren niet met de Slimme Thermostaat.Nizz schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:08:
Vraagje over stadsverwarming en vloerverwarming.
Op de beneden verdieping is er vloerverwarming aanwezig die momenteel geregeld is met een thermosstaat in de woonkamer.
Zodra deze warmte nodig heeft gaat er een klep open en stroomt er warmwater de vloer in vanuit het warmtenet. Deze blijft niet constant open tot de temperatuur behaald is maar gaat soms open en dicht.
Boven radiatoren die ongeacht de stand van de thermosstaat beneden aangaan met de radiatorknoppen. Open draaien betekent direct water vanuit warmtenet in de radiatoren en die blijven stromen (en warmte afgeven)totdat deze dichtgedraaid worden.
Als ik in dit systeem de startkit met thermosstaat en radiatorknoppen voor boven wil gebruiken kan dat?
Dus de slimme thermosstaat voor beneden om de vloerverwarming te regelen en de radiatorknoppen voor de losse ruimtes boven.
De thermosstaat lijkt te linken met de klep die de stadsverwarming open en dicht gooit, ik ben bang dat als ik de thermostaat wissel dat hij dat regelen niet meer doet en alleen nog maar open staat totdat de temperatuur behaalt is en dus daarna te veel warm water in de vloer heeft waardoor het te warm gaat worden.
Zie voorbeeld C: https://intercom.help/tad...aar-in-een-kamer-wijzigen
Hier idem. Bij vloerverwarming is het ook belangrijk te realiseren dat het verwarmen van de ruimte nog wel een half uur (of langer) door kan gaan nadat de ketel gestopt is. Dat zal de thermostaat óf aan moeten leren (als dat al mogelijk is) óf je zult zelf inderdaad een stookgedrag in stapjes moeten programmeren. Het is dan ook meer een 'hoe regel ik de boel in zodat het én zuinig is én ik het prettig vind' dan een 'ik vind dat het allemaal precies achter de komma moet kloppen' verhaal. Zelf goed begrijpen hoe je installatie zich gedraagt is daarbij wel een must.Osxy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:35:
[...]
De overshoots heb ik opgelost door de grote opstook momenten in 2 delen te doen, eerst naar een graad onder gewenste temperatuur en dan 15min later naar de gewenste temperatuur.
[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 17-04-2022 15:52 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Mijn moeder woont in een appartementencomplex. Zij heeft alleen radiatoren met thermostaatkraan waarmee ze de verwarming in haar appartement kan regelen. Deze zitten echter laag bij de grond en ivm een slechter wordende rug zoekt ze een goede oplossing om ze goed te kunnen bedienen. Ik moest zelf meteen denken aan de Tado thermostaatknoppen.
Ze heeft 5 radiatoren. Ze hoeft ze niet te kunnen bedienen buitenshuis dus volgens mij is een HomeKit hub (Apple TV of HomePod) dan ook niet nodig.
Kan ze inderdaad volstaan met 5 radiator knoppen, eventueel aangevuld met een draadloze temperatuursensor, en een internet bridge? En kan ze de knoppen dan gewoon via de Tado app bedienen?
Dank alvast
Zitten er op die radiatoren gewone radiatorkranen of thermostatische?
Heb je de wizard op de website al eens gedaan? Die is erg overzichtelijk.
Hoi!
Wizard nog niet gedaan, dank voor de tip.EWK schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:05:
Heeft ze een eigen cv of blokverwarming?
Zitten er op die radiatoren gewone radiatorkranen of thermostatische?
Heb je de wizard op de website al eens gedaan? Die is erg overzichtelijk.
De andere vragen zijn naar mijn idee al beantwoord in mijn post. Geen eigen CV, alleen radiatoren met thermostaat kranen.
Zelf woon ik ook in een appartement waar centraal wordt gestookt. Vorige week via Tink een starterset met bridge, thermostaat en 4 knoppen voor 300 euro gekocht en van het weekend geplaatst. Enige wat belangrijk is om vooraf te controleren of de koppeling van de bestaande radiatorkranen wordt ondersteund. Bij mij zijn dit Danfoss RA kopelingen en met de meegeleverde adaptorstukken waren de knoppen makkelijk te plaatsen. (in de handleiding zit is het schroefje lelijk boven gemonteerd, maar onderop werkt prima en is mooier) De thermostaat in dit pakket is een bedrade uitvoering, maar omdat er centraal wordt gestookt gebruik ik 'm alleen als temperatuursensor. Hierop heb ik alle knopen in de woonkamer gekoppeld (thermostaat toewijzen aan woonkamer en vervolgens bij alle knoppen in de woonkamer het vinkje selecteren bij woonkamer en niet handmatig woonkamer invullen), zodat de temperatuur op een centrale plek in de woonkamer gemeten wordt, alle knoppen in de woonkamer op hetzelfde moment aan/uit gaan en je ook op de thermostaat de temperatuur kan bijstellen. Alle overige kamers hebben maar 1 radiator, dus ook maar 1 knop die ik dus gewoon op de temperatuursensor in de knop laat reageren. Via de app kan je nu heel makkelijk per kamer per weekdag tijdsblokken instellen met een bepaalde gewenste temperatuur. Ook kan je nog kiezen of op de aangegeven tijd de gewenste temperatuur moet zijn bereikt of dat het stoken dan moet beginnen.JeroenVerweij schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:44:
Ik heb een korte checkvraag ter controle voor ik één en ander ga aanschaffen.
Mijn moeder woont in een appartementencomplex. Zij heeft alleen radiatoren met thermostaatkraan waarmee ze de verwarming in haar appartement kan regelen. Deze zitten echter laag bij de grond en ivm een slechter wordende rug zoekt ze een goede oplossing om ze goed te kunnen bedienen. Ik moest zelf meteen denken aan de Tado thermostaatknoppen.
Ze heeft 5 radiatoren. Ze hoeft ze niet te kunnen bedienen buitenshuis dus volgens mij is een HomeKit hub (Apple TV of HomePod) dan ook niet nodig.
Kan ze inderdaad volstaan met 5 radiator knoppen, eventueel aangevuld met een draadloze temperatuursensor, en een internet bridge? En kan ze de knoppen dan gewoon via de Tado app bedienen?
Dank alvast
Ik ben erg hapy met mijn nieuwe aanwinst en naast deze basic functies kan je er standaard nog veel meer mee en ook goed inzicht krijgen in je stookgedrag per kamer. Als je de thermostaat niet aan de muur wil hangen, dan kan je er eventueel ook nog een tafelstandaard bij bestellen (helaas wel veeeel te duur voor dit stukje plastic). Zelf heb ik een aantal radiatoren die nooit aan staan, hier heb ik dan ook geen dure knoppen op geplaatst.
Super! Onwijs bedankt voor het delen van je eigen ervaring! Mijn dank is groot!!!selow001 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:53:
[...]
Zelf woon ik ook in een appartement waar centraal wordt gestookt. Vorige week via Tink een starterset met bridge, thermostaat en 4 knoppen voor 300 euro gekocht en van het weekend geplaatst. Enige wat belangrijk is om vooraf te controleren of de koppeling van de bestaande radiatorkranen wordt ondersteund. Bij mij zijn dit Danfoss RA kopelingen en met de meegeleverde adaptorstukken waren de knoppen makkelijk te plaatsen. (in de handleiding zit is het schroefje lelijk boven gemonteerd, maar onderop werkt prima en is mooier) De thermostaat in dit pakket is een bedrade uitvoering, maar omdat er centraal wordt gestookt gebruik ik 'm alleen als temperatuursensor. Hierop heb ik alle knopen in de woonkamer gekoppeld (thermostaat toewijzen aan woonkamer en vervolgens bij alle knoppen in de woonkamer het vinkje selecteren bij woonkamer en niet handmatig woonkamer invullen), zodat de temperatuur op een centrale plek in de woonkamer gemeten wordt, alle knoppen in de woonkamer op hetzelfde moment aan/uit gaan en je ook op de thermostaat de temperatuur kan bijstellen. Alle overige kamers hebben maar 1 radiator, dus ook maar 1 knop die ik dus gewoon op de temperatuursensor in de knop laat reageren. Via de app kan je nu heel makkelijk per kamer per weekdag tijdsblokken instellen met een bepaalde gewenste temperatuur. Ook kan je nog kiezen of op de aangegeven tijd de gewenste temperatuur moet zijn bereikt of dat het stoken dan moet beginnen.
Ik ben erg hapy met mijn nieuwe aanwinst en naast deze basic functies kan je er standaard nog veel meer mee en ook goed inzicht krijgen in je stookgedrag per kamer. Als je de thermostaat niet aan de muur wil hangen, dan kan je er eventueel ook nog een tafelstandaard bij bestellen (helaas wel veeeel te duur voor dit stukje plastic). Zelf heb ik een aantal radiatoren die nooit aan staan, hier heb ik dan ook geen dure knoppen op geplaatst.
Bedankt! voorbeeld C lijkt inderdaad precies op mijn situatie!MrAcid schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:43:
[...]
Volgens mij heb je gelijk, maar kan Tado deze situatie wel aan. Je gebruikt de Slimme Thermostaat dan (alleen) als zoneregelaar en de Slimme Radiatorknoppen communiceren niet met de Slimme Thermostaat.
Zie voorbeeld C: https://intercom.help/tad...aar-in-een-kamer-wijzigen
Ik zie dat er op ibood nu een scherpe aanbieding is voor tado apparatuur. Ik verhuis binnenkort en overweeg een set aan te schaffen maar ik heb enkele vragen.
Mijn woning heeft benden vloerverwarming en boven radiatoren.
- is het nodig om ook de thermostaat te vervangen of zou het ook voldoende zijn om enkel boven knoppen te installeren plus een bridge bij de router?
- ik heb gelezen dat het bij vloerverwarming noodzakelijk is om een bedrade tado thermostaat te kopen, klopt dat?
- over vloerverwarming weet ik helaas weinig. Maar waarom zou je geen bedrade thermostaat willen?
Wel goede deal op ibood inderdaad
[ Voor 46% gewijzigd door EWK op 22-04-2022 07:27 ]
Hoi!
Check, dan zal ik beiden moeten aanschaffen. Bedraad lijkt mij zeker beter dan draadloos echter is momenteel op iBood alleen de draadloze te verkrijgen volgens mij.EWK schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:15:
- volgens mij communiceert de thermostaat met je ketel, hoe weet je ketel anders dat ie warmte moet leveren?
- over vloerverwarming weet ik helaas weinig. Maar waarom zou je geen bedrade thermostaat willen?
Wel goede deal op ibood inderdaad
Je kan eventueel nog de offset (temperatuurcompensatie) per kamer instellen, zodat de waarde die je ziet overeenkomt met de temperatuur die het echt is.Aasas schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:33:
Instellingen --> Kamers & Apparaten --> Selecteer kamer --> Temperatuurcompensatie
[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 22-04-2022 08:49 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ik heb van de week een Tado AC unit aangekocht en in eerste instantie werkte hij prima.
Nu heb ik sinds vanochtend het probleem dat hij in zowel HomeKit als de originele Tado app als "Niet beschikbaar" staat.
Uiteraard al geprobeerd te resetten en dat helpt wel voor een minuut of 20 en dan stopt hij weer met werken. Direct ná het resetten kan ik wel op de knop "Firmware upgrade" gebruiken maar er gebeurt dan verder niets een blijf ik hangen op versie 59.5.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Hij zit op een 2.4GHz netwerk die geen 5GHz ondersteund.
@tado wellicht?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
/f/image/zjqmjNE0wMJbe8xdkxjMSrUV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q47tD1LXn8YqRqrwHmZTf6kH.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/lDvFDCmDJBDf9uS5XPSrWitp.png?f=fotoalbum_tile)