Ja, Tado valt inderdaad tegen. De energyIQ vul ik al bijna 4 maanden wekelijks in, maar het weet weinig goed te voorspellen/schatten.
Moet wel elke keer lachen om de maandrapporten die ik krijg. Ik weet niet waar die op gebaseerd zijn, maar dat voelt bijna als random data. Ik heb zelf een scriptje draaien die dagelijks controleert wat voor weer het is/wordt (op basis van BuienRadar-XML) en als het 's nachts +12'C of overdag +16'C is, dan zet ik zelf via de API alle zones uit. Tado zou zich moeten aanpassen aan de weersvoorspelling, maar had geregeld dat 's ochtends de verwarming aansloeg (omdat het dan was afgekoeld tot 18'5C en het 19.5'C moest zijn), terwijl het dan uiteindelijk overdag uit zichzelf opwarmde tot boven de 20'C, gewoon puur omdat het zonnetje dan buiten lekker schijnt. Dus tegenwoordig check ik 's ochtends en 's avonds wat voor weer het wordt en als de voorspellingen er goed uit zien, dan gaat Tado gewoon helemaal uit in alle kamers.
In de maand mei heb ik behalve op 6, 27, 28 en 29 mei alle dagen de verwarming uit gehad. Sowieso tussen 07:00 uur en 22:00 uur en ik schat ongeveer de helft van de nachten ook. Dat is dus (op 4 dagen na) elke dag 60% van de tijd dat de verwarming UIT stond.
Volgens Tado heb ik in de maand mei 34,5% handmatig bediend (heeft 27 dagen handmatig uit gestaan), is er 95 uur gestuurd volgens de weersvoorspelling (wanneer dan? 's nachts?), was Tado 2,5 uur per dag ingesteld op een energiebesparende temperatuur (want uit bespaard geen energie?) en heb ik met Tado 20% bespaard (ik heb in heel de maand mei nog geen 50m3 gas verbruikt, dat is inclusief douchen en koken).
Lang verhaal kort: De capaciteiten van Tado zijn inderdaad zeer beperkt. Ik vind het een super fijn product om heel het huis de temperatuur/vochtigheid te kunnen uitlezen en super dat ik per kamer verwarming kan vragen aan de ketel, maar alle statistieken en grafieken heb je echt niks/weinig aan en vallen mij erg tegen.