• Graaf Edzard
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-06-2025
Ankh schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

Volgens mij heb je het verkeerde gekocht.
Om de Tado aan te sluiten heb je een geschikte radiatorkraan nodig en geen radiatorknop (wat je nu hebt). Je huidige radiatorkraan is niet thermisch en is dus niet geschikt voor Tado.
Deze heb je nu: https://www.praxis.nl/ger...s-15mm-klemx1/2bu/5352566
(aan/uit) en zou je deze moeten halen: https://www.praxis.nl/ger...an-ra-n-1/2-haaks/5463668.
Betekent dat je alles moet vervangen (incl. leeglopen van je radiator systeem etc).

Uiteraard kan ik het ook compleet verkeerd hebben :+
Je hebt het compleet goed. Ik heb de thermostaatknop gefotografeerd, maar het ging me uiteraard om het meegeleverde thermostaatventiel die niet op de foto staat.
amiaima schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:57:
Van de week mijn radiatorkranen vervangen voor Danfoss Thermostaatkraan RA-N 15. Dit ging zonder moeite echter wel een Danfoss knelset extra lang nodig gehad voor iedere kraan.

Nu nog de Tado knoppen er op maar aangezien de kamer temperaturen boven de 25 staan valt er mijn inziens niet veel te testen.

@Graaf Edzard denk dat jij de Danfoss Thermostaatkraan RA-N 15 verkeerd haaks 1/2 nodig heb.
Zeer toevallig heb ik exact deze kranen gekocht vanochtend (22EU / ps.) op een andere site kwam ik de soort Haaks verkeerd tegen die ik blijkbaar nodig heb. Heb er ook de knelset bijgekocht voor de zekerheid.

Dit weekend maar ff knutselen >:)

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:17
Zijn er nog mensen (en dan specifiek bij Telenet) waarbij hun Tado offline is ?
Op de bridge knippert het Cloud lampje, wat volgens de help page betekent dat de Bridge wel netwerk heeft, maar de servers niet kan bereiken. Ik heb dit probleem sinds gisteren, schat ik.

Ik verdenk eigenlijk Telenet, want ik heb de voorbije dagen wel andere vage problemen in mijn netwerk waarbij online diensten ineens niet werken. Ik heb ondertussen echter zowel de Telenet router, als mijn eigen switches herstart, maar zonder resultaat.

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Een vraagje voor de mensen met Tado airco bediening (of de aanwezige van Tado zelf natuurlijk): ik wil airco units in mijn woning plaatsen voor koeling in de zomer maar ook voor aanvankelijke opwarming in de winter waarna de reguliere (gas) CV het kan overnemen.

Voorziet Tado in de mogelijke aansturing hiervan? Zodat bijv. een airco unit als primaire verwarming geconfigureerd kan worden en de vloerverwarming secundair? Of is dat op een bepaalde manier te bereiken door een specifieke configuratie (bijv. door een eigen schema van de airco)?

Zou natuurlijk het mooiste zijn als een dergelijke setup volautomatisch kan werken.

• m.robers
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09-2024
acidfever schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:23:
Een vraagje voor de mensen met Tado airco bediening (of de aanwezige van Tado zelf natuurlijk): ik wil airco units in mijn woning plaatsen voor koeling in de zomer maar ook voor aanvankelijke opwarming in de winter waarna de reguliere (gas) CV het kan overnemen.

Voorziet Tado in de mogelijke aansturing hiervan? Zodat bijv. een airco unit als primaire verwarming geconfigureerd kan worden en de vloerverwarming secundair? Of is dat op een bepaalde manier te bereiken door een specifieke configuratie (bijv. door een eigen schema van de airco)?

Zou natuurlijk het mooiste zijn als een dergelijke setup volautomatisch kan werken.
Goeie vraag. Ik heb ook ooit overwogen Tado airco bediening aan te schaffen voor mijn kamers met airco terwijl ik in mijn hele huis Tado radiatorknoppen en deels vloerverwarming heb. Nu blijkt dat je in je Tado app dan elke kamer 2x moet aanmaken; 1x voor de aansturing van je CV/radiatorknop, 1x voor je airco. Dat is bijzonder omslachtig en lastig een schema voor op te stellen. Ik heb er dus vanaf gezien. Jammer; ik had graag de verwarming en koeling van mijn huis vanuit één app gedaan.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 12:30

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Hebben meer mensen het probleem dat bijvoorbeeld een nogal onderzoekslustige zoon van 10.5 maanden die net kan staan gezellig de knoppen van de verwarming weet te draaien? En is er een oplossing toevallig voor zo'n probleem anders dan vastlijmen (we zullen toch af en toe batterijen moeten vervangen)? Er ontbreekt wat dat betreft voor mijn gevoel een beetje een schroefje voor zekering van de knoppen helaas. Verder super tevreden en de Wife-acceptance-factor is gigantisch goed met onze verder slecht regelbare stadsverwarming, maar risico voor de kleine is niet bepaald bevorderlijk hiervoor ;)

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:12
m.robers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

Goeie vraag. Ik heb ook ooit overwogen Tado airco bediening aan te schaffen voor mijn kamers met airco terwijl ik in mijn hele huis Tado radiatorknoppen en deels vloerverwarming heb. Nu blijkt dat je in je Tado app dan elke kamer 2x moet aanmaken; 1x voor de aansturing van je CV/radiatorknop, 1x voor je airco. Dat is bijzonder omslachtig en lastig een schema voor op te stellen. Ik heb er dus vanaf gezien. Jammer; ik had graag de verwarming en koeling van mijn huis vanuit één app gedaan.
Dat is toch niet zo’n punt. Ik heb een woonkamer en een airco woonkamer, gaat prima.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XA4hWvsxtpIKtygQCorV-0Bb-nI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93gs4Uuo9QizwaqANx1SproQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door BGFG op 24-08-2022 19:04 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
Kippenijzer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:38:
Hebben meer mensen het probleem dat bijvoorbeeld een nogal onderzoekslustige zoon van 10.5 maanden die net kan staan gezellig de knoppen van de verwarming weet te draaien? En is er een oplossing toevallig voor zo'n probleem anders dan vastlijmen (we zullen toch af en toe batterijen moeten vervangen)? Er ontbreekt wat dat betreft voor mijn gevoel een beetje een schroefje voor zekering van de knoppen helaas. Verder super tevreden en de Wife-acceptance-factor is gigantisch goed met onze verder slecht regelbare stadsverwarming, maar risico voor de kleine is niet bepaald bevorderlijk hiervoor ;)
Draait hij de knop echt los of draait hij aan de temperatuur regeling? Dat laatste kun je namelijk in de app uitschakelen: Instellingen => Kamers & apparaten => knop aanklikken => Kinderbeveiliging.
Het losdraaien van de knop van de houder los je daarmee natuurlijk niet op.

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
acidfever schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:23:

Twee van mijn airco’s kan ik m.b.v. de Tado Airco schakelen. Ik kan m.b.v. de app op koelen, verwarmen of ontvochtigen zetten. Je kunt dit d.m.v. een schema in de app vastleggen.
Ook kan in ze in HomeKit van Apple schakelen op koelen, verwarmen of uit.

Have Fun Funske

• Kippenijzer
  • Laatst online: 09-01 12:30

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

RobertMe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:12:
[...]

Draait hij de knop echt los of draait hij aan de temperatuur regeling? Dat laatste kun je namelijk in de app uitschakelen: Instellingen => Kamers & apparaten => knop aanklikken => Kinderbeveiliging.
Het losdraaien van de knop van de houder los je daarmee natuurlijk niet op.
Nee, hij trekt dus helaas echt de hele knop van de houder/mount. Had laatst zelfs al de batterijen in de handen...

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-01 14:22
Kippenijzer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

Nee, hij trekt dus helaas echt de hele knop van de houder/mount. Had laatst zelfs al de batterijen in de handen...
Dan zou ik de knop vastmaken met ducttape aan de houder. Dan kan deze niet gedraaid worden en blijft het zitten. Niet zo mooi, maar wel veiliger.

• Twixie
Twixie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:47:
Vreemd genoeg heeft het probleem zichzelf opgelost. Ik zie ook in de grafieken dat alles terug online is sinds klokslag 4u00 deze ochtend. In totaal toch 3,5 dagen offline geweest. Gezien hier niemand issues had, zal het wel aan Telenet gelegen hebben.

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:14
Kippenijzer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

Mijn ervaring is ook dat bij een bepaalde (tado) knop deze wel heel makkelijk van het ventiel afkomt, heb de kunstof klemring al ingezaagt, zodat ik hem vaster kon aandraaien, maar dat hielp niets...valt er om de twee weken gewoon af. En om de knop nou met gaffer tape vast te zetten, nou nee..

[ Voor 5% gewijzigd door zebsite op 27-08-2022 23:43 ]

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

m.robers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

Hmmm dat is wel een beetje zonde ja. Het kan dus wel maar je zult met de schema's moeten werken om te zorgen dat de airco en conventionele CV elkaar niet in de weg zitten.

Gezien de nogal beperkte voortgang in algemene ontwikkeling ga ik er maar niet op hopen dat hier op korte termijn grote verandering in zal komen maar normaal gezien zou het werkbaar moeten zijn.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-01 19:57

GVR

zebsite schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:41:
[...]

Mijn ervaring is ook dat bij een bepaalde (tado) knop deze wel heel makkelijk van het ventiel afkomt, heb de kunstof klemring al ingezaagt, zodat ik hem vaster kon aandraaien, maar dat hielp niets...valt er om de twee weken gewoon af. En om de knop nou met gaffer tape vast te zetten, nou nee..
Ik heb dit nog nooit gehad, maar kunststof klemring, gebruik je die omdat er een verloop nodig is? Ik gebruik gewoon de heimeier kranen, geen verloop nodig, en mijn zoontje draait er wel eens aan (kinderslot is een uitkomst :)) maar ze zijn nog nooit losgekomen.

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:14
GVR schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Ik heb dit nog nooit gehad, maar kunststof klemring, gebruik je die omdat er een verloop nodig is? Ik gebruik gewoon de heimeier kranen, geen verloop nodig, en mijn zoontje draait er wel eens aan (kinderslot is een uitkomst :)) maar ze zijn nog nooit losgekomen.
Inderdaad verloop ring, en dat is bij deze aansluiting,(weet het merk niet meer, weggegooid) het zwakke punt, bij andere aansluitingen iets steviger..

• pipodejunk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-12-2025
Dag allen,

Ik heb via marktplaats een 2dehands set tado besteld. Echter mis ik van 4 knoppen de adapters om deze op de radiator te monteren. Iemand enig idee waar ik deze kan vinden? Misschien dat iemand er nog 4 heeft liggen?

Dank jullie.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-01 07:50

ReLight

echo("What Now ? !")

pipodejunk schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:31:
Dag allen,

Ik heb via marktplaats een 2dehands set tado besteld. Echter mis ik van 4 knoppen de adapters om deze op de radiator te monteren. Iemand enig idee waar ik deze kan vinden? Misschien dat iemand er nog 4 heeft liggen?

Dank jullie.
4 heb ik wel voor je. Ik zit in Made (NB) Pb maar.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Twixie
Twixie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:47:
Op de bridge knippert het Cloud lampje, wat volgens de help page betekent dat de Bridge wel netwerk heeft, maar de servers niet kan bereiken. Ik heb dit probleem sinds gisteren, schat ik.
Ik heb het weer zitten. Na een dikke week waarin het wel werkte, heb ik sinds vanmorgen weer dat heel mijn Tado offline is, met knipperende Cloud led. Heb al mijn Telenet router herstart, alsook de Tado bridge, maar geen resultaat.

Deze keer ook Tado support gecontacteerd, maar voorlopig enkel een standaard antwoord met suggesties van herstarten van diverse devices, het gebruiken van de Tado PSU, etc... Maar geen van die dingen helpen.

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-01 12:14

amphora

Websites & Fotografie

Lijkt me vooralsnog vrij nutteloos voor mij want ik ken geen energie leveranciers die de gasprijs per uur aanpassen. Wel elektriciteit maar daar verwarm ik niet mee. Misschien iets voor warmtepomp gebruikers? En weer een abonnement 🤮

[ Voor 9% gewijzigd door amphora op 01-09-2022 22:43 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• BGFG
amphora schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:42:
[...]

Lijkt me vooralsnog vrij nutteloos voor mij want ik ken geen energie leveranciers die de gasprijs per uur aanpassen. Wel elektriciteit maar daar verwarm ik niet mee. Misschien iets voor warmtepomp gebruikers? En weer een abonnement 🤮
Even goed lezen: het gaat om verwarmen op stroom, met lucht/lucht dus. Ik doe dat, maar zie hier niks in, want als het koud is wil ik verwarmen, niet als de stroom goedkoop is. Bovendien idd weer een abonnement erbij….

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Twixie schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:30:
[...]

Ik heb het weer zitten. Na een dikke week waarin het wel werkte, heb ik sinds vanmorgen weer dat heel mijn Tado offline is, met knipperende Cloud led. Heb al mijn Telenet router herstart, alsook de Tado bridge, maar geen resultaat.

Deze keer ook Tado support gecontacteerd, maar voorlopig enkel een standaard antwoord met suggesties van herstarten van diverse devices, het gebruiken van de Tado PSU, etc... Maar geen van die dingen helpen.
Tado draait op Azure en waarschijnlijk op AKS of ACA. Deze was di/wo en gedeeltelijk do offline doordat er een Ubuntu security update voor DNS resolving issue's zorgde.

Zou nu weer allemaal moeten werken.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 13:47
BGFG schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:41:
[...]

Even goed lezen: het gaat om verwarmen op stroom, met lucht/lucht dus. Ik doe dat, maar zie hier niks in, want als het koud is wil ik verwarmen, niet als de stroom goedkoop is. Bovendien idd weer een abonnement erbij….
Ik verwarm ook lucht lucht komende winter voor het eerst.
Zolang salderen nog blijft heeft het niet zoveel nut, maar straks als het salderen afloopt zou het toch kunnen lonen om overdag je huis en warmtepompboiler iets meer op te stoken.
Maar of je daar per se een tado abbo van 4 euro voor nodig hebt vraag ik me af.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• BGFG
marcovandam schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:50:
[...]

Ik verwarm ook lucht lucht komende winter voor het eerst.
Zolang salderen nog blijft heeft het niet zoveel nut, maar straks als het salderen afloopt zou het toch kunnen lonen om overdag je huis en warmtepompboiler iets meer op te stoken.
Maar of je daar per se een tado abbo van 4 euro voor nodig hebt vraag ik me af.
Ja dat zou kunnen maar m.i. wel wat vergezocht. Dat resulteert ‘s winters in een t-shirt rond lunchtijd om het ‘s avonds dan misschien iets minder koud te hebben 8)7

• Twixie
Falcon schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:47:
[...]
Tado draait op Azure en waarschijnlijk op AKS of ACA. Deze was di/wo en gedeeltelijk do offline doordat er een Ubuntu security update voor DNS resolving issue's zorgde.
Zou nu weer allemaal moeten werken.
Interessant. Maar dan zouden alle klanten toch problemen moeten ondervonden hebben ? Tado Support gaf mij vanmorgen als antwoord dat ze momenteel nog niet weten waar mijn probleem aan ligt. Ik had gisterenavond wel een stroompanne die alles deed rebooten en die het probleem voorlopig weer oploste.

Weet je toevallig of Tado IPv6 ondersteunt ? Want ik denk dat de oorzaak bij mij ligt aan een DHCP issue bij Telenet. Ik had gisterenavond op mijn iPad ook weer vage problemen. Toen ik even in de IP settings keek, merkte ik dat in de DNS config er enkel twee IPv6 adressen stonden, en niet ook de gebruikelijke IPv4 adressen. Toen ik een reconnect forceerde, stonden er wel zowel IPv6 als IPv4 adressen en waren de problemen ineens weer van de baan. Ik vermoed dus dat mijn Tado Bridge ook soms geen IPv4 DNS server adressen krijgt en daardoor de cloud service niet kan resolven.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Twixie schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:52:
[...]

Interessant. Maar dan zouden alle klanten toch problemen moeten ondervonden hebben ? Tado Support gaf mij vanmorgen als antwoord dat ze momenteel nog niet weten waar mijn probleem aan ligt. Ik had gisterenavond wel een stroompanne die alles deed rebooten en die het probleem voorlopig weer oploste.

Weet je toevallig of Tado IPv6 ondersteunt ? Want ik denk dat de oorzaak bij mij ligt aan een DHCP issue bij Telenet. Ik had gisterenavond op mijn iPad ook weer vage problemen. Toen ik even in de IP settings keek, merkte ik dat in de DNS config er enkel twee IPv6 adressen stonden, en niet ook de gebruikelijke IPv4 adressen. Toen ik een reconnect forceerde, stonden er wel zowel IPv6 als IPv4 adressen en waren de problemen ineens weer van de baan. Ik vermoed dus dat mijn Tado Bridge ook soms geen IPv4 DNS server adressen krijgt en daardoor de cloud service niet kan resolven.
Ik heb persoonlijk niet deze bridge, maar hun app kan beide aan in iedergeval via KPN als provider.

Is er een mogelijkheid dat jouw router een aantal uitgaande verbindingen over IPv6 tegenhoudt?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• funske
  • Laatst online: 31-01-2023
Ik ben echt trots op mezelf; in de maand augustus heb ik volgens de Tado-Apple 94,6% bespaard. >:) >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Af_8gUbgbEqcqdcIgoKpGm79YG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YzVW4GzVik7xTTzKvf65NVxC.png?f=fotoalbum_large

En dat terwijl ik alleen maar 2 airco’s door Tado laat besturen…….. Dus 95% besparen door het gebruik van 2 airco’s 8)7 :? 8)7

Have Fun Funske

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-01 09:24
100% hier

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:12
Ik ben eind afgelopen winter verhuisd naar een eengezinswoning met CV-ketel (Remeha Avanta 35c, voor zover ik kan zien met OpenTherm-ondersteuning). In de woonkamer hangt een Remeha iSense-thermostaat waar 2 radiatoren hangen zonder knop erop (altijd open dus). De overige vertrekken in huis hangen radiatoren met een thermostaatknop. Het zat sowieso al in de planning, maar met de hoge gasprijzen sowieso wil ik het volgende bereiken:
  • Ruimtegestuurde verwaming zonder dat de verwarming in de woonkamer aangaat om de ketel te laten verwarmen.
  • Géén afhankelijkheid van cloud-provider of data daarnaartoe sturen.
  • Optioneel: Via Home Assistant de temperatuur per ruimte kunnen regelen.
Ik was eerst aan de slag gegaan met Googlen om de ketel zelf aan te sturen, echter is mij verteld dat dit echt niet slim is en je dan alle intelligentie en veiligheid die in de thermostaat zit, teniet doet. Tegelijk stuurt dat ding wel de ketel aan en hangt die niet in andere vertrekken dan de woonkamer. Ergens móet er dus een signaal van een vertrek naar een thermostaat gaan, die de ketel aanstuurt. Ik wil echter eigenlijk alles lokaal houden, ik zie niet in waarom ik een afhankelijkheid met een derde partij nodig heb om mijn kachel alleen multi-zone te maken. Een app buitenshuis heb ik dan ook niet nodig: daar heb ik Home Assistant voor. En mocht dat niet kunnen en het alleen een 'dom' (c.q. niet connected) multizone-systeem moeten worden dan heb ik dat liever. Dan maar niet via Home Assistant, maar het zou mooi zijn van wel.

Van alle fabrikanten en systemen lijkt Tado echter toch wel het meeste te passen. Tenminste, daar lijkt het op. Andere systemen bieden vaak uberhaupt geen lokale aansturing of werken niet met een centrale thermostaat die een ketel aanstuurt. Behalve die cloud-afhankelijkheid, waar ik me van afvraag of ik daar 100% zonder kan. Kunnen jullie helpen om een paar vragen te beantwoorden voor ik een boel dure dingen aanschaf die eigenlijk niet passen? Overigens weet ik dat Tado via Homekit aangestuurd kan worden en dat Home Assistant daar een Homekit-controller voor heeft. Ik kan alleen nergens vinden welke functionaliteit er op die manier wel en niet wordt ondersteund voor mijn use case.
  • Als ik alle vertrekken voorzie van Tado slimme radiatorknoppen, inclusief de 2 radiatoren in de woonkamer, dan moet de Tado-thermostaat die de ketel aanstuurt weten dat als de woonkamer warmer moet worden, dat dat getriggerd moet worden vanuit de thermostaat en er dus 2 radiatoren open moeten gaan. Snapt Tado dat? En snapt Tado dat als de studeerkamer warm moet worden, dat de thermostaat dan wel de ketel aanzet maar de radiatorknoppen in de woonkamer dichtzet? Dat is namelijk mijn voornamelijke use case: alleen die ruimtes verwarmen die nodig zijn.
  • Ik wil eigenlijk geheel zonder cloudaccount werken. Kan ik voor bovenstaande scenario Tado lokaal (via Homekit of iets dergelijks) vertellen dat de woonkamer één ruimte is? En als dat niet kan, kan ik dan zelf in Home Assistant regelen dat als de thermostaat in de woonkamer vindt dat de woonkamer warm moet worden, ik zelf de juiste radiatorknoppen open- en dichtzet? En, belangrijker nog, als de studeerkamer warm moet worden, dat de radiatorknoppen in de woonkamer dan dichtgaan? Maar hoe stuur ik de ketel dan aan? Dat zal via de bridge / thermostaat moeten? Dit is waar ik niet kan vinden hoe dat werkt als je zonder cloud-account wilt werken.
  • Kan ik de thermostaat zelf instellen via Homekit? Of alleen de radiatorknoppen individueel?
  • Er wordt gezegd dat er aardig wat intelligentie zit in mijn huidige thermostaat. Zo is hij modulerend en leert hij hoe snel je huis afkoelt. Doet de Tado-thermostaat dat ook? En ook als hij warmte nodig heeft voor een andere ruimte dan de woonkamer?
  • Als ik de woonkamer inderdaad voorzie van TRV's van Tado en daar hangt de thermostaat, dan heb ik een bypass dan wel een radiartortje nodig dat altijd open staat als failsafe. Mocht de ketel warmte gaan stoken paar door een fout / whatever staan alle TRV's dicht, dan kan de ketel in ieder geval zijn warmte kwijt. Klopt dit?
Ik kom enorm veel reviews tegen van allerlei andere systemen die allemaal met een cloud-account werken. Komend vanaf een appartement met stadsverwarming waar je gewoon in elke ruimte een domme TRV hebt, vind ik het ondenkbaar dat er geen simpel systeem is met een centrale CV-ketel voor multizone-verwarming waar je géén cloudaccount voor nodig hebt. Zo moelijk kan dat niet zijn toch lijkt me? En ik ben toch ook niet de eerste die dit wil? 8)7 Alternatieven dan Tado hoor ik uiteraard ook heel graag.

• RobertMe
Pimmeh schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:42:
Als ik alle vertrekken voorzie van Tado slimme radiatorknoppen, inclusief de 2 radiatoren in de woonkamer, dan moet de Tado-thermostaat die de ketel aanstuurt weten dat als de woonkamer warmer moet worden, dat dat getriggerd moet worden vanuit de thermostaat en er dus 2 radiatoren open moeten gaan. Snapt Tado dat? En snapt Tado dat als de studeerkamer warm moet worden, dat de thermostaat dan wel de ketel aanzet maar de radiatorknoppen in de woonkamer dichtzet? Dat is namelijk mijn voornamelijke use case: alleen die ruimtes verwarmen die nodig zijn.
Tado werkt met zones. De thermostaat bevind zich in een zone en de knoppen zitten uiteraard ook in en zone. Een zone heeft 1 warmte-meet-punt (dus of de thermostaat, of (een van de) knop(pen) in de ruimte. Voor elke zone kun/moet je ook aangeven wat de "zoneregelaar" is. Dit is de thermostaat/regelaar die de ketel aanstuurt. Concreet v.w.b. jouw vraag. Als de woonkamer dus niet op de ingestelde temperatuur is (op basis van de thermostaat of knop die is ingesteld als meettoestel) dan zal dit een seintje geven aan de thermostaat dat de ketel "aan moet". Hetzelfde geldt voor de studeerkamer. Als de knop aldaar een te lage temperatuur meet (ten opzichte van de ingestelde temperatuur dus) dan zal de zone min of meer als "te koud" worden gemarkeerd en alle knoppen (gedeeltelijk) open gaan en wederom de thermostaat / regelaar worden gevraagd om te warmen. Dus ja, met Tado is het mogelijk om alleen de ruimtes te verwarmen die je wilt warmen.
Ik wil eigenlijk geheel zonder cloudaccount werken. Kan ik voor bovenstaande scenario Tado lokaal (via Homekit of iets dergelijks) vertellen dat de woonkamer één ruimte is? En als dat niet kan, kan ik dan zelf in Home Assistant regelen dat als de thermostaat in de woonkamer vindt dat de woonkamer warm moet worden, ik zelf de juiste radiatorknoppen open- en dichtzet? En, belangrijker nog, als de studeerkamer warm moet worden, dat de radiatorknoppen in de woonkamer dan dichtgaan? Maar hoe stuur ik de ketel dan aan? Dat zal via de bridge / thermostaat moeten? Dit is waar ik niet kan vinden hoe dat werkt als je zonder cloud-account wilt werken.
Ik denk dat volledig werken zonder cloud-account niet kan. Je zult via de Tado app de knoppen moeten toevoegen en de kamers moeten aanmaken etc. Lokaal aansturen, zonder tussenkomst van de cloud, kan zoals je al gevonden hebt via HomeKit. Maar de setup zul je echt via de Tado app / website moeten doen.
Kan ik de thermostaat zelf instellen via Homekit? Of alleen de radiatorknoppen individueel?
Zoals in het eerste stukje. Er is geen "thermostaat" in de zin zoals je het nu benoemd. De Tado thermostaat zijn twee apparaten in een. Een "(zone)regelaar" (met de CV aangesloten en dus kan de thermostaat de CV aan en uit zetten etc) en een meettoestel. De knopjes op de thermostaat passen dus de temperatuur van de zone aan waarin de thermostaat zich bevind. Dus als je de thermostaat in zone "woonkamer" plaatst samen met de 2 knoppen, dan heb je 1 ingestelde temperatuur voor de zone, en of je die temperatuur aanpast via de thermostaat, een van beide knoppen, de Tado app, of HomeKit, maakt niet uit. Via HomeKit kun je dus wel de temperatuur aanpassen voor een knop of de thermostaat, maar dat geldt dan dus voor de hele zone, en niet voor dat ene apparaat.
Er wordt gezegd dat er aardig wat intelligentie zit in mijn huidige thermostaat. Zo is hij modulerend en leert hij hoe snel je huis afkoelt. Doet de Tado-thermostaat dat ook? En ook als hij warmte nodig heeft voor een andere ruimte dan de woonkamer?
Ik weet niet alle "slimme" zaken (persoonlijk vind ik het meer lijken op een "connected" systeem dan een "slim" systeem). Maar moduleren kan gewoon, en volgens mij past hij de warmte vraag van de ketel ook aan op basis van de warmte vraag van de zones. Als 1 zone "een beetje" warmte vraagt (dus bv kamer was op temperatuur maar koelt een beetje af) dan zal ook "een beetje" warmte van de ketel worden gevraagd. Is een zone ver onder de temperatuur dan zal die ook meer warmte vragen van de ketel. En als meerdere zones tegelijkertijd net onder de temperatuur zijn zal die als het goed is / neem ik aan ook meer warmte vragen van de ketel (dus zeg maar de warmte vraag van de zones bij elkaar optellen). V.w.b. het slimme: naar mijn idee is Tado ook niet zo slim dat als bv 1 zone net onder de temperatuur zit, en de ander exact op de temperatuur zit, om dan meteen beide zones te verwarmen. Hij laat dan eerst de ketel lopen om de eerste zone te verwarmen, omdat die te koud is, en zou dan bv 5 minuten later de ketel opnieuw aan zetten omdat de tweede zone net die 0,1 graden is afgekoeld en dan wel onder de temperatuur is. Hij is dus niet "slim" in dat die ziet dat die andere zone ook op het randje is en al "mag" verwarmen. Bij een groot verschil in temperatuur doen ze bewust een (kleine) overshoot en zul je waarschijnlijk sowieso zien dat de temperatuur nog een beetje blijft stijgen ook nadat de knop al is dicht gedraaid dus gaat die "te ruim", maar daarna richt die zich echt op de ingestelde temperatuur. En dus niet bv dat je 19 instelt en die streeft naar tussen de 19.0 en 19.5 en dus bv als het 19.0 is en een andere zone moet warmen dat die meteen mee warmt naar 19.5.
Als ik de woonkamer inderdaad voorzie van TRV's van Tado en daar hangt de thermostaat, dan heb ik een bypass dan wel een radiartortje nodig dat altijd open staat als failsafe. Mocht de ketel warmte gaan stoken paar door een fout / whatever staan alle TRV's dicht, dan kan de ketel in ieder geval zijn warmte kwijt. Klopt dit?
Correct. En het het laten lopen van de pomp gebeurd ook niet alleen bij een fout of zo. Dat kan bv ook zijn als de ketel lang heeft gewarmd en niet alle warmte heeft afgegeven. De warmte moet dan "uit de ketel" en zal daardoor ook de pomp een tijdje laten lopen zodat alles wat afkoelt. Tado houd hier echter geen rekening mee en dus heb je een bypass nodig. [small]Naar mijn idee zou je idealiter bv moeten kunnen aangeven dat je bv de knoppen in de woonkamer standaard open wilt hebben staan tenzij expliciet een andere zone verwarmd wordt. Dan hoef je ook geen bypass te plaatsen of warmte te verspillen in en "loze" ruimte / radiator.
Ik kom enorm veel reviews tegen van allerlei andere systemen die allemaal met een cloud-account werken. Komend vanaf een appartement met stadsverwarming waar je gewoon in elke ruimte een domme TRV hebt, vind ik het ondenkbaar dat er geen simpel systeem is met een centrale CV-ketel voor multizone-verwarming waar je géén cloudaccount voor nodig hebt. Zo moelijk kan dat niet zijn toch lijkt me? En ik ben toch ook niet de eerste die dit wil? 8)7 Alternatieven dan Tado hoor ik uiteraard ook heel graag.
Als alternatief voor Tado en echte zelfbouw zou je ook naar losse systemen kunnen kijken. Zeker als je het echt slimme in Home Assistant wilt doen. Er zijn verschillende soorten/merken Zigbee gebaseerde thermostaatknoppen te vinden. Alleen zijn AFAIK thermostaten wat moeilijker te vinden. Bij mijn weten is er alleen een Honeywell thermostaat met Z-Wave. Maar dan zul je dus wel zelf alles aan elkaar moeten knopen. Dus dat als bv de woonkamer niet op temperatuur is dan zul je zowel de knoppen moeten aansturen als de thermostaat moeten aansturen. Daarbij vervolgens ook weer rekening houdende met hoe veel ruimtes niet op temperatuur zijn (harder warmen als meerdere kamers een beetje onder temperatuur zijn), etc etc.

• Remco Tr
  • Laatst online: 12-01 09:47
Als de Tado moduleerd, vraagt hij dan % van het vermogen of temperatuur?

• BGFG
Ik zie dat @RobertMe je meeste vragen al heeft beantwoord. Wat ik je kan melden ook als Remeha Avanta gebruiker is dat het voordeel voor mij is dat je heel precies je warmtevraag kunt plannen per kamer en per moment als je dat wilt. Tado houdt ook nog rekening met je afwezigheid: hoe verder je weg bent, hoe verder tado je woning laat afkoelen. Ik heb ook airco’s en vloerverwarming sinds net en dat is ook volledig Tado gestuurd. Omdat ik de laatste 2 pas net heb kan ik je nog niet informeren over het hoe en wat tijdens de winterperiode. Afgelopen winter functioneerde het geheel (met de.radiatoren) meer dan prima en kun je dus veel preciezer stoken, of eigenlijk niet stoken als je het niet wilt.

• RobertMe
BGFG schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:01:
[...]

Ik zie dat @RobertMe je meeste vragen al heeft beantwoord. Wat ik je kan melden ook als Remeha Avanta gebruiker is dat het voordeel voor mij is dat je heel precies je warmtevraag kunt plannen per kamer en per moment als je dat wilt. Tado houdt ook nog rekening met je afwezigheid: hoe verder je weg bent, hoe verder tado je woning laat afkoelen. Ik heb ook airco’s en vloerverwarming sinds net en dat is ook volledig Tado gestuurd. Omdat ik de laatste 2 pas net heb kan ik je nog niet informeren over het hoe en wat tijdens de winterperiode. Afgelopen winter functioneerde het geheel (met de.radiatoren) meer dan prima en kun je dus veel preciezer stoken, of eigenlijk niet stoken als je het niet wilt.
Bij mijn weten heeft Tado bij vloerverwarming juist minder nut. Dit omdat VVW een traag systeem is. Met een gewone radiator kun je snel warmen als dat nodig is, met VVW kan dat niet. Dus de verwarming uit zetten als je een paar uurtjes van huis bent is dan waarschijnlijk minder efficiënt / levert niet de gewenste temperatuur op. Bij VVW kun je bij mijn weten beter een constante temperatuur aanhouden i.p.v. continu bijstellen. Met radiatoren, die lekker snel warm worden, heeft het dan meer effect.

• BGFG
RobertMe schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:12:
[...]

Bij mijn weten heeft Tado bij vloerverwarming juist minder nut. Dit omdat VVW een traag systeem is. Met een gewone radiator kun je snel warmen als dat nodig is, met VVW kan dat niet. Dus de verwarming uit zetten als je een paar uurtjes van huis bent is dan waarschijnlijk minder efficiënt / levert niet de gewenste temperatuur op. Bij VVW kun je bij mijn weten beter een constante temperatuur aanhouden i.p.v. continu bijstellen. Met radiatoren, die lekker snel warm worden, heeft het dan meer effect.
Dat klopt. Het mooie van tado is dat je per zone kunt aangeven of de afwezigheid impact heeft of niet. We laten de vloerverwarming zonodig lekker sudderen op een laag pitje als we er niet zijn. Als we thuiskomen kan de lucht/lucht zorgen voor snelle bijverwarming…..

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:12
RobertMe schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:09:
[...]

Tado werkt met zones. De thermostaat bevind zich in een zone en de knoppen zitten uiteraard ook in en zone. Een zone heeft 1 warmte-meet-punt (dus of de thermostaat, of (een van de) knop(pen) in de ruimte. Voor elke zone kun/moet je ook aangeven wat de "zoneregelaar" is. Dit is de thermostaat/regelaar die de ketel aanstuurt. Concreet v.w.b. jouw vraag. Als de woonkamer dus niet op de ingestelde temperatuur is (op basis van de thermostaat of knop die is ingesteld als meettoestel) dan zal dit een seintje geven aan de thermostaat dat de ketel "aan moet". Hetzelfde geldt voor de studeerkamer. Als de knop aldaar een te lage temperatuur meet (ten opzichte van de ingestelde temperatuur dus) dan zal de zone min of meer als "te koud" worden gemarkeerd en alle knoppen (gedeeltelijk) open gaan en wederom de thermostaat / regelaar worden gevraagd om te warmen. Dus ja, met Tado is het mogelijk om alleen de ruimtes te verwarmen die je wilt warmen.
Ah zo, dat verklaart wel een boel. Thanks, dan is dat inderdaad van toepassing voor wat ik wil bereiken.
Ik denk dat volledig werken zonder cloud-account niet kan. Je zult via de Tado app de knoppen moeten toevoegen en de kamers moeten aanmaken etc. Lokaal aansturen, zonder tussenkomst van de cloud, kan zoals je al gevonden hebt via HomeKit. Maar de setup zul je echt via de Tado app / website moeten doen.
Ik blijf het heel frappant vinden dat er geen enkel systeem lijkt te zijn behalve complete zelfbouw waar je geen cloud nodig hebt. Aan de andere kant, als ik dit eenmalig instel en daarna de Tado bridge van het internet verban, dan is mijn grootste pijnpunt wel geaddresserd: beveiliging. Dan kan ik de functionaliteit van de Tado-app nabouwen in Home Assistant en stuurt Tado de TRV's en de ketel aan.
Zoals in het eerste stukje. Er is geen "thermostaat" in de zin zoals je het nu benoemd. De Tado thermostaat zijn twee apparaten in een. Een "(zone)regelaar" (met de CV aangesloten en dus kan de thermostaat de CV aan en uit zetten etc) en een meettoestel. De knopjes op de thermostaat passen dus de temperatuur van de zone aan waarin de thermostaat zich bevind. Dus als je de thermostaat in zone "woonkamer" plaatst samen met de 2 knoppen, dan heb je 1 ingestelde temperatuur voor de zone, en of je die temperatuur aanpast via de thermostaat, een van beide knoppen, de Tado app, of HomeKit, maakt niet uit. Via HomeKit kun je dus wel de temperatuur aanpassen voor een knop of de thermostaat, maar dat geldt dan dus voor de hele zone, en niet voor dat ene apparaat.
Ok, dat is wel een belangrijke checkvraag: via HomeKit krijg je toegang tot de zonetemperatuur en niet van een individuele TRV? Indien dat eerste, dan kan ik via Home Assistant dus netjes zeggen: verwarm de woonkamer in plaats van dat ik zelf moet nadenken dat er ook andere TRV's zijn die open moeten én dat de ketel dus aangestuurd moet worden.
Correct. En het het laten lopen van de pomp gebeurd ook niet alleen bij een fout of zo. Dat kan bv ook zijn als de ketel lang heeft gewarmd en niet alle warmte heeft afgegeven. De warmte moet dan "uit de ketel" en zal daardoor ook de pomp een tijdje laten lopen zodat alles wat afkoelt. Tado houd hier echter geen rekening mee en dus heb je een bypass nodig. [small]Naar mijn idee zou je idealiter bv moeten kunnen aangeven dat je bv de knoppen in de woonkamer standaard open wilt hebben staan tenzij expliciet een andere zone verwarmd wordt. Dan hoef je ook geen bypass te plaatsen of warmte te verspillen in en "loze" ruimte / radiator.
Helder, ik ga hier nog over nadenken / ervaren (als ik Tado neem) of dat ik via Home Assistant dan alleen een radiator openzet als alle andere dicht staan. Brengt wel enige risico's met zich mee natuurlijk, maar je hebt altijd de ketel die in 'fout' kan gaan in plaats van dat er iets oververhit.
Als alternatief voor Tado en echte zelfbouw zou je ook naar losse systemen kunnen kijken. Zeker als je het echt slimme in Home Assistant wilt doen. Er zijn verschillende soorten/merken Zigbee gebaseerde thermostaatknoppen te vinden. Alleen zijn AFAIK thermostaten wat moeilijker te vinden. Bij mijn weten is er alleen een Honeywell thermostaat met Z-Wave. Maar dan zul je dus wel zelf alles aan elkaar moeten knopen. Dus dat als bv de woonkamer niet op temperatuur is dan zul je zowel de knoppen moeten aansturen als de thermostaat moeten aansturen. Daarbij vervolgens ook weer rekening houdende met hoe veel ruimtes niet op temperatuur zijn (harder warmen als meerdere kamers een beetje onder temperatuur zijn), etc etc.
Ja, en dat wordt dus heel erg afgeraden om dat te gaan doen, tenzij je echt snapt waar je mee bezig bent en er heel veel tijd in wilt steken en ook nog een prettig leefklimaat voor jezelf (en je huisgenoten ;) ) wilt. Dus ik ben toch een beetje huiverig voor die weg.

Ok, so far bedankt voor je antwoorden. Ik heb nog een vraag: kun je in Tado ook de maximaal CV-watertemperatuur instellen? CV-ketels zijn veel efficiënter bij lagere temperaturen en de vorige bewoner heeft laag-temperatuur-radiatoren geplaatst waardoor dat ook goed werkt. Als Tado heel veel gaat vragen, dan doet dat die efficiëntieslag weer teniet.

• BGFG
@Pimmeh : antwoord op je laatste vraag is ja.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:06
RobertMe schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:12:
[...]

Het CV tuning topic is hier toch wel erg duidelijk in dat dit wel degelijk zin heeft. http://www.olino.org/blog...rverwarming-rendeert-wel/

Ik ben aan het kijken of ik deze winter nachtverlaging in kan gaan voeren. Ik heb op de beneden verdieping vloerverwarming en op de bovenverdieping radiatoren. Ik heb de radiatoren op mijn bovenverdieping altijd allemaal dicht en gebruik dus alleen vloerverwarming om mijn benedenverdieping te verwarmen.

Heb op dit moment enkel een eenvoudige manueel bediende honeywell modulerende thermostaat zonder enige tijd/smart functies. Deze zal dus vervangen moeten worden en ik denk maar meteen een slimme Tado thermostaat te kopen. Op dagen dat ik werk wil ik de temperatuur dus van ~21.00 uur tot ~16.00 uur de volgende dag terugschroeven naar 15°C (mijn huis is dermate goed geïsoleerd dat hij de 15 wel niet zal halen maar dat terzijde). In het weekend zo van 21.00-8.00 oid. Daarnaast is het handig dat ik deze programma’s via de app heel makkelijk aan kan passen als ik toch wat eerder thuis ben/thuiswerk of wat dan ook.

Zijn hier meer mensen die de Tado enkel gebruiken in combinatie met een enkele zone vloerverwarming en hier positieve ervaringen mee hebben?

[ Voor 22% gewijzigd door Janpietertje89 op 06-09-2022 09:26 ]

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 15:58
Kan je met de Tado V3+ ook het aantal KWH uitlezen\weergeven in de app? En dan dat je maandelijks een overzicht kan zien wat je verbruikt heb in gas en elektra?

• renzo4000
  • Laatst online: 22:43
CarJunkyXL schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:33:
Kan je met de Tado V3+ ook het aantal KWH uitlezen\weergeven in de app? En dan dat je maandelijks een overzicht kan zien wat je verbruikt heb in gas en elektra?
Nope, dat zal je echt bij je ketel zelf moeten zoeken als die dat ondersteunt of een p1 meter aanschaffen voor je slimme meter. Sws heeft gas niks met kWh te maken (dat is de uitdrukking voor je stroomverbruik) maar praten we over m3 gas verbruik.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• CarJunkyXL
renzo4000 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:09:
[...]

Nope, dat zal je echt bij je ketel zelf moeten zoeken als die dat ondersteunt of een p1 meter aanschaffen voor je slimme meter. Sws heeft gas niks met kWh te maken (dat is de uitdrukking voor je stroomverbruik) maar praten we over m3 gas verbruik.
Ja, ik riep ook, omdat ik er vanuit ging dat de tado wel het m3 gas verbuik kon bijhouden. Bedankt!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-01 19:57

GVR

CarJunkyXL schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:12:
[...]

Ja, ik riep ook, omdat ik er vanuit ging dat de tado wel het m3 gas verbuik kon bijhouden. Bedankt!
Indirect kan Tado je gasverbruik bijhouden, met de Energy IQ functie, maar dan moet je wel zelf je meterstand invoeren in de Tado app. Met het uitlezen van je slimme meter heb je automatisch inzicht, zoals renzo al zegt.

• RobertMe
renzo4000 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:09:
[...]

Uit gas wordt natuurlijk wel ook energie gehaald. Op basis van de efficiëntie van de ketel en de hoeveelheid energie in gas (per m3) kun je dus ook ook uitrekenen hoeveel kWh aan warmte je verbruikt hebt. En zo kun je ook weer vergelijken met een elektrische warmtepomp. Of je kunt kijken hoeveel energie je verbruikt met een CV-ketel / op gas en uitrekenen hoeveel elektriciteit je ongeveer zou gebruiken als je op een andere manier doet verwarmen (elektrische verwarming is ongeveer 1-op-1, dus voor 1kWh warmte gebruik je 1kWh elektriciteit. Warmtepomp heeft een bepaalde COP, een COP van 5 betekent 5kWh energie uit 1kWh elektriciteit). Dus als je bv 10m3 aan gas verbruikt voor te verwarmen levert dat ongeveer 100kWh aan warmte op (blijkbaar zit er 10kWh aan energie in 1m3, gaat dan wel nog wat efficientie van de ketel vanaf). Kijk je naar een warmtepomp met een COP van 5 zou je dus 20kWh aan elektriciteit verbruiken voor dezelfde warmte. En dus kun je dan ook nog uitrekenen bij welke gas en elektriciteitsprijs elektriciteit goedkoper is dan gas.

Note: getallen zijn fictief.

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb een vraagje over Opentherm i.c.m Tado...
Accepteert Opentherm het maximale vermogen en pomp-toerental wat ik instel op de CV zelf?
Volgens mij blijft hij moduleren tussen wat ik als minumum en maximum vermogen en pomp-toerental instel op de CV zelf toch?
Alleen de ingestelde CV aanvoertemperatuur op de CV negeert Opentherm dacht ik, en moduleert hij via de thermostaat.
Ik heb een Remeha Tzerra Ace 39C

Edit: Kun je eigenlijk op de Tado de maximale CV aanvoertemperatuur instellen?

[ Voor 13% gewijzigd door edgarf28 op 06-09-2022 20:52 ]

• yoshmite
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-08-2025
Het is me nog steeds niet duidelijk als ik slaapkamer en badkamer apart willen bedienen met tado radiator knoppen of ik in de woonkamer dan ook tado knoppen moet hebben op elke verwarming of dat tado thermostaat in de woonkamer goed genoeg is. Wil bijvoorbeeld alleen de slaapkamer verwarmen en niet de woonkamer

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05:09
yoshmite schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:43:
Het is me nog steeds niet duidelijk als ik slaapkamer en badkamer apart willen bedienen met tado radiator knoppen of ik in de woonkamer dan ook tado knoppen moet hebben op elke verwarming of dat tado thermostaat in de woonkamer goed genoeg is. Wil bijvoorbeeld alleen de slaapkamer verwarmen en niet de woonkamer
Als je alleen de slaapkamer wilt verwarmen, heb je in de woonkamer ook knoppen nodig.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• yoshmite
Maar de gang en bijkeuken die afgesloten kunnen worden met een deur hoeven dan geen knoppen te hebben toch? Of moeten alle radiatoren dan knoppen hebben?

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05:09
yoshmite schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:49:
Maar de gang en bijkeuken die afgesloten kunnen worden met een deur hoeven dan geen knoppen te hebben toch? Of moeten alle radiatoren dan knoppen hebben?
Alle ruimtes die je niet wilt verwarmen, moeten dan knoppen hebben. Als jij het prima vindt dat de gang/bijkeuken altijd meedraaien, hoeft dat niet.

[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 07-09-2022 12:50 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• yoshmite
Bijvoorbeeld als ik de slaapkamer alleen wil verwarmen en heb in de bijkeuken geen tado radiator knop maar normale thermostaat knop dan wordt de bijkeuken zeker ook verwarmt als ik hem open heb staan?

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

dat hangt ervan af hoe warm het is in de bijkeuken en op welke stand de thermostaatknop in de bijkeuken staat.

Los van dit alles wil je voorkomen dat je tado-thermostaat om warmte gaat vragen aan de ketel terwijl al je (thermostatische) radiatorknoppen dicht staan. Dus tado-knoppen in de ruimte waar je tado-thermostaat hangt (de woonkamer?) zijn wel aan te bevelen in de meeste scenario's.

@hieronder: ja, tenzij de thermostatische knop in de andere ruimte de boel afsluit.

[ Voor 65% gewijzigd door woekele op 07-09-2022 13:00 ]

• yoshmite
In principe als je een zone verwarmt dan liften de andere die geen tado knoppen hebben ook mee toch?

• yoshmite
Scheelt het veel gas als ik het zo regel dat badkamer, woonkamer en 2 slaapkamers apart geregeld kunnen worden? Zag ergens 10% staan namelijk dat het kan schelen

• RobertMe
yoshmite schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:16:
Scheelt het veel gas als ik het zo regel dat badkamer, woonkamer en 2 slaapkamers apart geregeld kunnen worden? Zag ergens 10% staan namelijk dat het kan schelen
Daar valt niks over te zeggen. Wij weten niet welke verwarmings schemas je er op na houd. Als je de hele dag de woonkamer op 25° hebt staan en de radiator op de slaapkamer open staat zodat die ook lekker mee warmt terwijl het alleen 's avonds / 's nachts daar warm hoeft te zijn dan kan Tado lonen. Als je de verwarming nooit aan hebt (goed geïsoleerd, verwarming op 17°) dan gaat een Tado daar geen verschil in maken als je effectief op een etmaal bv maar 1 uur de CV aan hebt staan en je dan wel of niet alle ruimtes verwarmd.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
yoshmite schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:16:
Dat hangt van heel veel randzaken af.. Hoe vaak zijn er mensen thuis? Stook je de hele dag (thuiswerken) of alleen in de avond? Hoe oud is je huis qua isolatie? Vrijstaand of volledig ingebouwd appartement? Hoe oud is je ketel? Is je ketel waterzijdig ingeregeld voor optimaal rendement? Hoe warm stook je? Misschien is het wel elke dag 23 graden bij jou thuis.

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Je bespaart het meeste door bijv alleen de vertrekken waar je lang verblijft (bijv woonkamer + studeerkamer) te verwarmen, terwijl radiatoren in andere 'zinloze' kamers dich blijven (gang, overloop, slaapkamer, badkamer etc).

• yoshmite
Jullie hebben hier natuurlijk helemaal gelijk in :)
Denk dat het voor mij ook weinig zin heeft, die thermostaat knoppen zijn ook nog best prijzig.
Ik zou dan als ik thuiswerk de slaapkamer verwarmen en de woonkamer niet of nauwelijks maar of dat zoveel gas gaat schelen vraag ik me sterk af

• RobertMe
yoshmite schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:15:
Jullie hebben hier natuurlijk helemaal gelijk in :)
Denk dat het voor mij ook weinig zin heeft, die thermostaat knoppen zijn ook nog best prijzig.
Ik zou dan als ik thuiswerk de slaapkamer verwarmen en de woonkamer niet of nauwelijks maar of dat zoveel gas gaat schelen vraag ik me sterk af
Dat ligt natuurlijk ook er aan hoeveel de woonkamer afkoelt. Als je 's morgens de thermostaat op 19° zet en die vervolgens opwarmt en daarna tot 's avonds laat nog maar 1 of 2 keer een paar minuten aan gaat dan ga je natuurlijk niks besparen met Tado. Als de woonkamer zonder bijverwarmen na bv 8 uurtjes nog maar 15° is dan kan zone-gebaseerd verwarmen wel rendabel zijn juist doordat die dan niet de woonkamer doet verwarmen omdat de thermostaat daar lager staat.
Als je nu voor een aangename temperatuur zorgt op die slaapkamer door gewoon de radiator open te zetten en die de hele dag warm is doordat de woonkamer continu verwarmd moet worden dan heeft Tado dus nut (want dan hoeft de CV nog maar aan voor één ruimte / radiator, en maakt de weg lekkende warmte uit de woonkamer niet/minder uit).

• edgarf28
  • Niet online
nirgilis schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:00:
[...]

Nee, het gaat om de instelling off in het installateursmenu. Tijdens het instellen van opentherm ga je daar doorheen en kan je bij de optie HW kiezen om warmwater sturing aan of uit te zetten. Als je dit uit zet (dus aan de ketel overlaat), zet Tado automatisch de tapwater temperatuur vast op 55. Wanneer je deze temperatuur op de ketel anders instelt, zet Tado deze automatisch terug.

De "OFF" waar jij het over hebt betekent dat de ketel geen water voorverwarmt op de warmtewisselaar of boiler (afhankelijk van de ketel), waardoor het iets langer duurt om warm water te krijgen. De meeste moderne ketels hebben hier ook zelf instellingen voor: off om nooit voor te verwarmen, on om altijd voor te verwarmen en eco om voor te verwarmen op de momenten dat de ketel verwacht dat je warm water gebruikt. Die laatste is bijvoorbeeld als je vaak rond dezelfde tijd doucht en is zelflerend.

Die laatste optie wil ik dus gebruiken, maar dat is bij Tado om onduidelijke redenen alleen mogelijk bij een tapwater temperatuur van 55.

Nu kan ik hier ook prima zonder, maar omdat deze instelling automatisch gebeurt en niet verandert kan worden zijn er dus veel mensen met een Tado thermostaat die onbewust een tapwater temperatuur met hoger risico op legionella hebben.
Heel raar dit idd!

Ik heb sinds vandaag een Tado v3+ en heb dit net uitvoerig uitgetest en is idd nog steeds zo.
Ook als HW aan staat in het installateursmenu, maar water op uit staat in de Tado app, dan krijg je max. 55 graden water op het display van je CV, zodra je water op aan zet in de app (en op een hogere temp. dan 55 instelt) dan gaat de temperatuur omhoog. Maar zodra je het water in de app weer uit zet dan komt er max 55 gr. water uit de kraan.

En met HW op uit in het installateursmenu dan heb je ALTIJD 55 graden water.
En worden de instellingen die op de CV zelf ingesteld staan alsnog steeds genegeerd!!
Terwijl je dan verwacht dat hij de instellingen van het water van de CV zou pakken, maar niet dus!

Dus de enigste optie is om een tijdschema in te stellen op 60+ graden overdag, of het water altijd op aan te laten staan op min. 60+ graden in de Tado app, om veilig te zijn voor legionella.

Dit vind ik ZEER kwalijk van Tado, heel veel Tado gebruikers hebben nu veel meer kans op legionella, want zonder dat ze het weten staat hun water op 55 gr. ingesteld! (als water uit staat in de app of als HW uit staat in het installatiemenu)

Voor de duidelijkheid: In NL is de wet dat het tapwater op een CV op minimaal 60 graden ingesteld MOET zijn, vanwege legionella.

Edit: Dus een 'eco' mode, met tapwater van hogere temp. dan 55gr. kan niet met een Tado
Zodra je water in de app uit zet, heb je wel eco mode, maar is het water altijd 55gr.
Ik wil graag een Eco mode op 60gr. kunnen instellen.

@tado
martinzweep schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:02:
[...]

Duidelijk. Ik heb het warm water uitgeschakeld zodat hij alleen bij vraag warm water geeft.
Tapwater staat netjes op 60 graden. Ik zal in de gaten houden hoe het draait op deze manier.

In ieder geval weer heel erg bedankt nirgilis!!
Dit doet hij bij mij dus niet, zodra ik het in de app op uit zet, dan geeft mijn CV 55 graden aan bij warm water gebruik, terwijl het op de CV zelf ingesteld staat op 60.

[ Voor 17% gewijzigd door edgarf28 op 07-09-2022 20:33 ]

• edgarf28
  • Niet online
BGFG schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:25:
@Pimmeh : antwoord op je laatste vraag is ja.
Waar kun je dat instellen dan? Ik kan alleen maar de temperatuur van het warm water instellen met mijn tado hoor, niet de aanvoertemperatuur van het CV circuit.

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-12-2025
Beste mensen ik heb een aantal vragen.

Ik ben niet ingeschoten in de materie dus mogelijk zijn ze niet allemaal relevant. Er staan hier in dit topic veel suggesties en op de sites van de Tado producten kom ik er niet uit.

Ik woon in een oud huis, met allemaal kamers. Op zolder hangt de CV. Deze is net intern helemaal vernieuwd ivm garantie (bekende probleem van de Nefit lekkages).

Overdag werk ik regelmatig thuis en zit ik in de eetkamer/keuken.

Eind van de middag komen de kinderen thuis en die gaan naar de woonkamer om te gamen etc.

In mijn woonkamer / keuken hangen 2 grote radiatoren. In de woonkamer 1 grote en 1 kleine. Verder is de badkamer een ruimte die verwarmt moet zijn. Daar zit 1 radiator en de vloerverwarming zit op de retour van de woonkamer/ keuken. In de bijkeuken zit vloerverwarming, die zit wel op de aanvoer.

Al met al 5 radiatoren die bediend moeten worden. En mogelijk een 6de voor de vloerverwarming.

De thermostaat (bedraad) hangt in de eetkamer. Woonkamer en eetkamer/ keuken worden gescheiden door een gang / hal.

Al met al wil ik niet de hele dag heen en weer rennen om de knoppen open en dicht te draaien. Daarnaast blijft de ketel ook ander ruimtes verwarmen waar niemand aanwezig is als de knoppen open blijven staan. Daarnaast lijkt mij het concept van Geofenching ook heel handig.

Wat heb ik nu nodig?

Thermostaat
5 of 6 knoppen

Of moet er ook een bridge bij?

Ik hoop dat jullie mij wat in de juiste richting kunnen helpen?

Wie heeft er ervaring met de aankoop via dit forum (V/A) of MP, vwb levensduur en kwaliteit van de producten.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

[ Voor 6% gewijzigd door tommy2005 op 08-09-2022 10:54 . Reden: Type error en aanvullingen ]

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-01 18:56
acidfever schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

Hmmm dat is wel een beetje zonde ja. Het kan dus wel maar je zult met de schema's moeten werken om te zorgen dat de airco en conventionele CV elkaar niet in de weg zitten.

Gezien de nogal beperkte voortgang in algemene ontwikkeling ga ik er maar niet op hopen dat hier op korte termijn grote verandering in zal komen maar normaal gezien zou het werkbaar moeten zijn.
Ja, dit werkt inderdaad nog niet helemaal lekker in Tado inderdaad. Bij ons thuis gebruik ik een bedrade Tado voor de elektrische vloerverwarming in de badkamer + een slimme radiatorknop op de verwarming. Hier heb ik ook 2 "kamers" voor moeten aanmaken, zodat ik bijv. met de elektrische vloerverwarming (losgekoppeld van de gateway) met een schema heel de dag de badkamer gewoon een beetje op temperatuur kan houden, zonder dat heel de dag de CV-ketel staat te draaien. De slimme radiatorknop bedien ik (via Domoticz) op basis van beweging/verlichting, zodra er iemand in de badkamer is gaat deze (en dus ook de CV-ketel) aan en gaat de temperatuur iets omhoog.

Het is wel lastig dat je 2 "kamers" hebt die dezelfde ruimte zijn en dat je bijv. ook niet de historie van 2 (of meerder) ruimtes in 1 grafiek kunt zien. Heb hier ook al contact over gehad met Tado, maar verwacht inderdaad ook dat daar weinig verandering in gaat komen. :|
Van 22% naar 38% besparing lijkt me nogal optimistisch en geloof ik ook niet. Ik moet zeggen dat ik die 22% hier ook niet haal. Onze oude Remeha iSense had een programma waarbij elke dag om 08:30, 12:30, 16:30 (zoiets geloof ik) de temperatuur terugging naar 19 graden, 's avonds kwam er een graadje bij. Hadden we het koud, dan zetten we 'm iets hoger. Gingen we van huis, dan ging ie vanzelf wel weer terug. Tado doet eigenlijk nagenoeg hetzelfde, met het verschil dat ie iets eerder opmerkt dat we weg zijn.

Ik moet zeggen dat Tado me wel inzicht heeft gegeven in m'n verbruik, maar tegelijkertijd verwarm ik nu ook vaker ruimtes waar dat normaal niet het geval was. Afgelopen winter een paar keer gehad dat het behoorlijk koud was op de slaapkamer, dan zetten we daar de slimme radiatorknop ff lekker open op 22 graden ofzo, even de kou eruit. Voorheen zou ik dat niet hebben gedaan en gewoon met een wat dikker paar sokken onder de dekens zijn gekropen. Komende winter wordt dat denk ik weer het scenario ;(

Hoe ervaren jullie Tado, en dan met name de besparing die hun claimen? Hebben jullie na de aanschaf van Tado een (aanzienlijk) lager gasverbruik dan daarvoor, of is het vooral ook extra inzicht en comfort wat het jullie biedt?

• Twixie
Als 1 radiatorknop offline staat in de app, welke connectiviteit is dan het probleem ? Is dat tussen de knop en de kamerthermostaat, of tussen de knop en de bridge ?
Ik dacht altijd dat de knoppen met de kamerthermostaat verbinden en dat die dan met de bridge verbinding heeft met het Internet. Maar nu ik ook een 2de kamerthermostaat heb (maar die niet verbonden is met de ketel), begon ik nu te twijfelen.
Een andere reden van twijfel is ook dat een van mijn knoppen nu dus offline is, maar dat is eigenlijk de knop die het dichtst bij de kamerthermostaat zit. Toen ik de knop eraf deed, en in mijn werkkamer er nieuwe batterijen in stak, zag ik die weer online, maar nu hij gemonteerd is, is hij weer offline. In mijn werkkamer heb ik echter dus ook zo een vierkante kamerthermostaat, dus vraag me af of de knop met die probeert te verbinden.

• Softmore
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-01 11:09
Twixie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:51:
Als 1 radiatorknop offline staat in de app, welke connectiviteit is dan het probleem ? Is dat tussen de knop en de kamerthermostaat, of tussen de knop en de bridge ?
Ik dacht altijd dat de knoppen met de kamerthermostaat verbinden en dat die dan met de bridge verbinding heeft met het Internet. Maar nu ik ook een 2de kamerthermostaat heb (maar die niet verbonden is met de ketel), begon ik nu te twijfelen.
Een andere reden van twijfel is ook dat een van mijn knoppen nu dus offline is, maar dat is eigenlijk de knop die het dichtst bij de kamerthermostaat zit. Toen ik de knop eraf deed, en in mijn werkkamer er nieuwe batterijen in stak, zag ik die weer online, maar nu hij gemonteerd is, is hij weer offline. In mijn werkkamer heb ik echter dus ook zo een vierkante kamerthermostaat, dus vraag me af of de knop met die probeert te verbinden.
De link wordt gemaakt met de bridge, zowel door de thermostaten als door de knoppen (hub and spoke, geen ster).

• Janpietertje89
Ik heb vorige week een bedrade Tado gekocht om mijn vloerverwarming (1 zone, woonkamer+keuken) aan te sturen. Ik gebruik verder geen radiatoren.

Mijn idee was om de Tado de vloerverwarming op 15°C te laten zetten van 21.00-15.00 en van 15.00-21.00 op 20°C en in de weekenden van 8.00-21.00 op 20°C met daarbij de optie om op afstand in/uit te schakelen als ik op andere momenten van huis ben. Nu lees ik online dat Tado helemaal niet zo geweldigd moduleert in combinatie met vloerverwarming en dat het maar de vraag is hoeveel gas ik ga besparen als ik een relatief eenvoudig schema zoals deze introduceer.

Ik lees veel klachten over ketels die op vol vermogen gezet worden, die hun temperatuur ver overschieten etc. Als mijn woonkamer gedurende de nacht/dag afkoelt van 20>17 graden oid en daarna om 15.00 naar 20 graden gaat moduleert Tado dit dan automatisch dat hij vanaf 19 graden het vermogen weer helemaal terugschroeft en gewoon op laag vermogen de boel warm houdt? Ik lees echter ook verhalen dat Tado de ketel uit zet als hij 20 aantikt, dan vervolgens weer op vol vermogen verwarmt als deze naar 19.5 gaat (oftewel nauwelijks moduleert), wat is jullie ervaring hiermee want dan is Tado misschien helemaal niet zo geschikt voor mij use-case.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tado moduleert prima in mijn ervaring, alleen heeft hij een paar dagen/weken nodig om te leren hoe dat moduleren voor jouw situatie/huis het best werkt.

Volgens mij is het met lage temperatuur verwarming (LTV) alleen niet aan te raden om de temperatuur in de nacht zover te verlagen - aangezien het vrij lang duurt voordat het dan overdag weer opwarmt. Maar ik heb zelf regulieren radiatoren dus dat weten anderen vast beter.

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-01 21:12
Janpietertje89 schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:17:
Ik heb vorige week een bedrade Tado gekocht om mijn vloerverwarming (1 zone, woonkamer+keuken) aan te sturen. Ik gebruik verder geen radiatoren.

Mijn idee was om de Tado de vloerverwarming op 15°C te laten zetten van 21.00-15.00 en van 15.00-21.00 op 20°C en in de weekenden van 8.00-21.00 op 20°C met daarbij de optie om op afstand in/uit te schakelen als ik op andere momenten van huis ben. Nu lees ik online dat Tado helemaal niet zo geweldigd moduleert in combinatie met vloerverwarming en dat het maar de vraag is hoeveel gas ik ga besparen als ik een relatief eenvoudig schema zoals deze introduceer.

Ik lees veel klachten over ketels die op vol vermogen gezet worden, die hun temperatuur ver overschieten etc. Als mijn woonkamer gedurende de nacht/dag afkoelt van 20>17 graden oid en daarna om 15.00 naar 20 graden gaat moduleert Tado dit dan automatisch dat hij vanaf 19 graden het vermogen weer helemaal terugschroeft en gewoon op laag vermogen de boel warm houdt? Ik lees echter ook verhalen dat Tado de ketel uit zet als hij 20 aantikt, dan vervolgens weer op vol vermogen verwarmt als deze naar 19.5 gaat (oftewel nauwelijks moduleert), wat is jullie ervaring hiermee want dan is Tado misschien helemaal niet zo geschikt voor mij use-case.
Ik verlaag de temperatuur van de vloerverwarming een halve graad, en zie dat de Tado de CV in de winter op lage stand aanstuurt. Bij dagtemperatuur gaat hij even naar vol vermogen en moduleert weer keurig terug, max een halve graad overshoot.

• Janpietertje89
Bla65 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:28:
[...]

Ik verlaag de temperatuur van de vloerverwarming een halve graad, en zie dat de Tado de CV in de winter op lage stand aanstuurt. Bij dagtemperatuur gaat hij even naar vol vermogen en moduleert weer keurig terug, max een halve graad overshoot.
Top, dat is goed om te horen!

• Bla65
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/668Xc8R_nyURvKRiTO50wco7RKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0EdGzskxqrNfNQBSwlOV4Yi4.png?f=fotoalbum_large Ter indicatie

Verwijderd

Even een installatie vraag:

1 van onze convectoren zit vrij dicht op de muur, zo dicht dat ik de oude knop er wel af kreeg, maar om de tado knop er op te zetten moest de kachel los. Heb echt nog een halve milimeter tussen de knop en de muur zitten.
Nu zijn we 1,5 jaar verder en moet ik hem er weer afhalen, om de batterijen te vervangen!

Weet er iemand of er een 90 graden hoek te krijgen is, waarmee ik de knop het hoekje om ken zetten? dan zou ik hem rechtopstaand naast de kachel kunnen monteren in plaats van elke keer de kachel los moeten halen 🙈

Gewoon een M30 hoekstuk die de pin ook verlengt dus, iemand een idee?

• BGFG
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:41:
Even een installatie vraag:

1 van onze convectoren zit vrij dicht op de muur, zo dicht dat ik de oude knop er wel af kreeg, maar om de tado knop er op te zetten moest de kachel los. Heb echt nog een halve milimeter tussen de knop en de muur zitten.
Nu zijn we 1,5 jaar verder en moet ik hem er weer afhalen, om de batterijen te vervangen!

Weet er iemand of er een 90 graden hoek te krijgen is, waarmee ik de knop het hoekje om ken zetten? dan zou ik hem rechtopstaand naast de kachel kunnen monteren in plaats van elke keer de kachel los moeten halen 🙈

Gewoon een M30 hoekstuk die de pin ook verlengt dus, iemand een idee?
Kijk hier eens https://www.warmteservice...view=LIST&context=DEFAULT

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 13:01
Je ziet ook dat hij om 4AM al begint om hem op 19.5 te houden.

PVO

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44

Haan

dotnetter

Het grote voordeel van Tado is wat mij betreft dat je via de radiatorknoppen ruimtes afzonderlijk kunt verwarmen zonder dat je daarvoor afhankelijk bent van een thermostaat in de woonkamer. Zodat je dus niet of boven in de kou zit, of dat je de thermostaat op 25 graden moet zetten om de verwarming op gang te houden.
In jouw geval zou je in principe gewoon een domme thermostaat waarin je een aantal programma's in kunt stellen kunnen gebruiken. Eventueel iets van een Nest oid als je graag op afstand wilt kunnen bedienen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• CarJunkyXL
Ik heb een vraagje. Ik heb de Tado V3+ bedrade thermostaat besteld. Daar zit de bridge bij en de thermostaat. Mijn vorige thermostaat is een Eneco Toon. Toon (Eneco) leverde toentertijd een opentherm ketelmodule mee. Moet ik deze laten zitten, of kan deze verwijderd worden en dat ik de draden weer met een kroonsteentje aan elkaar verbind?

Ik heb een Nefit Trendline CV.
We hebben vloerverwarming. (weet niet of dat nog uit maakt)

[ Voor 20% gewijzigd door CarJunkyXL op 13-09-2022 14:18 ]

• Janpietertje89
Haan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:38:
[...]

Het grote voordeel van Tado is wat mij betreft dat je via de radiatorknoppen ruimtes afzonderlijk kunt verwarmen zonder dat je daarvoor afhankelijk bent van een thermostaat in de woonkamer. Zodat je dus niet of boven in de kou zit, of dat je de thermostaat op 25 graden moet zetten om de verwarming op gang te houden.
In jouw geval zou je in principe gewoon een domme thermostaat waarin je een aantal programma's in kunt stellen kunnen gebruiken. Eventueel iets van een Nest oid als je graag op afstand wilt kunnen bedienen.
Tado was volgensmij de goedkoopste thermostaat die ik op afstand kon bedienen. Nest is een stuk duurder. Daardoor toch voor Tado gekozen ook al gebruik ik geen slimme radiatorknoppen.

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-01 14:43

Ik zou bij vloerverwarming het dag/nacht verschil niet zo groot laten zijn trouwens. Vanwege het trage opwarmen van vloerverwarming (lage temperatuur), zou ik het verschil dag/nacht rond de twee graden instellen.

• Janpietertje89
Zigg schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:02:
[...]

Ik zou bij vloerverwarming het dag/nacht verschil niet zo groot laten zijn trouwens. Vanwege het trage opwarmen van vloerverwarming (lage temperatuur), zou ik het verschil dag/nacht rond de twee graden instellen.
Meer verlaging is altijd beter voor je gasverbruik zou ik zeggen (hoe lager de temperatuur hoe minder warmte er 'weglekt' en dus verspilt wordt). Jouw argument wordt enkel relevant als het comfort niet acceptabel blijkt.

• Bla65
S0epkip schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:41:
[...]

Je ziet ook dat hij om 4AM al begint om hem op 19.5 te houden.
Klopt, op laag vermogen. Wat wil je daarmee zeggen? Als ik de nachttemperatuur lager zet moet hij veel harder stoken en heeft hij hem niet op tijd op de gewenste temperatuur + overshoot. Zoals hier al vaker opgemerkt wil je bij vloerverwarming je temperatuur niet te veel laten variëren. Dit geeft ook een hoge WAF :)

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 13:01
Bla65 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:48:
[...]

Klopt, op laag vermogen. Wat wil je daarmee zeggen? Als ik de nachttemperatuur lager zet moet hij veel harder stoken en heeft hij hem niet op tijd op de gewenste temperatuur + overshoot. Zoals hier al vaker opgemerkt wil je bij vloerverwarming je temperatuur niet te veel laten variëren. Dit geeft ook een hoge WAF :)
Nee gewoon, dat kan je zien in de grafiek. Het lijkt een redelijk effectieve regeling inderdaad!

PVO

• CarJunkyXL
CarJunkyXL schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:10:
Ik heb een vraagje. Ik heb de Tado V3+ bedrade thermostaat besteld. Daar zit de bridge bij en de thermostaat. Mijn vorige thermostaat is een Eneco Toon. Toon (Eneco) leverde toentertijd een opentherm ketelmodule mee. Moet ik deze laten zitten, of kan deze verwijderd worden en dat ik de draden weer met een kroonsteentje aan elkaar verbind?

Ik heb een Nefit Trendline CV.
We hebben vloerverwarming. (weet niet of dat nog uit maakt)
Hij is binnen en al meerdere uren aan klooien om dat ding online te krijgen.
Thermostaat is gekoppeld aan de bridge, maar hij blijft maar offline weergeven. Iemand een idee?

• hpmkruit
CarJunkyXL schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:19:
[...]

Hij is binnen en al meerdere uren aan klooien om dat ding online te krijgen.
Thermostaat is gekoppeld aan de bridge, maar hij blijft maar offline weergeven. Iemand een idee?
Ik zou even wachten. Er is op dit moment een storing bij tado.

https://tado.statuspage.io/

[ Voor 4% gewijzigd door hpmkruit op 13-09-2022 20:25 ]

• CarJunkyXL
hpmkruit schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:24:
[...]

Ik zou even wachten. Er is op dit moment een storing bij tado.

https://tado.statuspage.io/
Oh Serieus? Ik zat echt al te twijfelen of ik hem door het raam ging gooien of terug zou sturen.
Dan wacht ik nog even af.

• edgarf28
  • Niet online
Ja klopt bij mij is hij ook voor het eerst offline

• fatbenny
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik heb de Ziggo Connectbox Giga en de Tado° Slimme Draadloze Thermostaat Starter Kit V3+ inclusief bridge en 8 radiatorknoppen.

Ik heb de stappen op deze Tado supportpagina (meerdere malen) gevolgd, maar mijn bridge krijgt geen verbinding met Internet. De cloud led blijft knipperen |:(

Heeft iemand dit zelf al aan de praat of suggesties hoe dit werkend te krijgen?

Update: 20.49. Alledrie de leds branden, alle Internetverbindingen in app staan op offline, ook na herstart app. Ik wacht even af of dit gerelateerd is aan de storing.

[ Voor 14% gewijzigd door fatbenny op 13-09-2022 20:51 . Reden: Update situatie ]

• fleu
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-01 12:19
fatbenny schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:40:
Ik heb de Ziggo Connectbox Giga en de Tado° Slimme Draadloze Thermostaat Starter Kit V3+ inclusief bridge en 8 radiatorknoppen.

Ik heb de stappen op deze Tado supportpagina (meerdere malen) gevolgd, maar mijn bridge krijgt geen verbinding met Internet. De cloud led blijft knipperen |:(

Heeft iemand dit zelf al aan de praat of suggesties hoe dit werkend te krijgen?

Update: 20.49. Alledrie de leds branden, alle Internetverbindingen in app staan op offline, ook na herstart app. Ik wacht even af of dit gerelateerd is aan de storing.
Ik bericht gekregen van de helpdesk van hen dat er een storing is. Lastig want ik was ook vandaag begonnen aan de totale smarthome make over. Morgen opnieuw proberen.

Gisteren ging het goed tot dat ik zag dat men 2de kans pakket van coolblue een warmtesensor bevatte ipv de thermostaat. Goed bezig Coolblue. Chapeau voor de man die het pakket zo heeft teruggestuurd. Een aankoop uitgespaard voor hem.
fleu schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:15:
[...]

Ik bericht gekregen van de helpdesk van hen dat er een storing is. Lastig want ik was ook vandaag begonnen aan de totale smarthome make over. Morgen opnieuw proberen.

Gisteren ging het goed tot dat ik zag dat men 2de kans pakket van coolblue een warmtesensor bevatte ipv de thermostaat. Goed bezig Coolblue. Chapeau voor de man die het pakket zo heeft teruggestuurd. Een aankoop uitgespaard voor hem.
Storing zou nu grotendeels voorbij moeten zijn.
Apart verhaal van de Coolblue 2e kans. Hopelijk heeft de webshop een gepaste oplossing geboden?

• CarJunkyXL
Hij is hier nu online. Kwam toch door de storing en niet door mijn onkunde...
Geef de storing wel de schuld. ;) Morgen maar even verder.

• fatbenny
fatbenny schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:40:

.....

Alles werkt nu. Waarschijnlijk was het al direct goed opgezet

4 uur geleden was het slechtste moment ooit om met de installatie te beginnen :/

• CarJunkyXL
fatbenny schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:47:
[...]

4 uur geleden was het slechtste moment ooit om met de installatie te beginnen :/
Check. :9

[ Voor 13% gewijzigd door CarJunkyXL op 13-09-2022 21:47 ]

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:10
Vraag, ik ga een test uitvoeren door cv aanvoer op 50 graden te zetten. Houdt de cv ketel dit of overruled de tado de instelling?

Mocht de tado dat wel doen kan ik dat op de tado dan ergens instellen ?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• fleu
tado schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:38:
[...]

Storing zou nu grotendeels voorbij moeten zijn.
Apart verhaal van de Coolblue 2e kans. Hopelijk heeft de webshop een gepaste oplossing geboden?
ik wacht er nog op. intussen heb ikhet startspakket maar nieuw opnieuw besteld. Mss dat ik het 2dekanspakket met mijn 2 oude analoge thermostaatkranen opstuur :D

• fleu
Weet iemand hoe ik deze kraan van giacomini eraf haal. De thermostaat kraan van het merk lukt vlotjes. Mr deze gewone kranen heb ik schrik deze kapot te makenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9w_5etytARAucKeSC7NyXIcIQK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvUvtMF3K4cahpotdO0k0uio.jpg?f=fotoalbum_large

• fatbenny
fleu schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:09:
Weet iemand hoe ik deze kraan van giacomini eraf haal. De thermostaat kraan van het merk lukt vlotjes. Mr deze gewone kranen heb ik schrik deze kapot te maken[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHIGR8rfH8sjlvq85Faq8bek9pU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnaFR640g4qUOGGammrZehYz.jpg?f=fotoalbum_large

• fleu
Ja zo heb ik de thermostatische kraan erafgekregen mr de gewone kraan van de foto heeft dat extra klepje niet en durf niet doortrekken. Toch al bedankt om me te helpen

• hpmkruit
fleu schreef op woensdag 14 september 2022 @ 00:39:
[...]

Ja zo heb ik de thermostatische kraan erafgekregen mr de gewone kraan van de foto heeft dat extra klepje niet en durf niet doortrekken. Toch al bedankt om me te helpen
Als dat geen thermostaatkraan is dan moet je waarschijnlijk wat meer vervangen dan alleen de knop. Van wat ik op de foto zie zal de radiator er ook even af moeten om erbij te kunnen.

• CarJunkyXL
Even een vraagje aan degene die de Tado thermostaat al wat langer hebben. (Tado V3+) Ik was enigszins verbaasd dat er drie tripple A batterijen in de thermostaat zaten en dacht dat de thermostaat gevoed zou worden door de CV bedrading. Mijn vraag is of de batterij vaak vervangen moet worden, of zijn de batterijen puur als backup\configuratie?

• Janpietertje89
Bla65 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:48:
[...]

Ik begrijp dat verhaal over niet te veel variëren van vloerverwarming nog steeds niet en er is echt heel veel tegenstrijdige informatie.

Stel:
- Ik verlaag de temperatuur van mijn woonkamer vloerverwarming van 20>15 graden, dan verlies ik steeds minder warmte naar buiten omdat de ΔT tussen buiten en binnen steeds kleiner wordt.
- Vervolgens moet mijn vloerverwarming de ruimte weer gaan verwarmen, omdat ik minder warmte verloren ben vanwege de temperatuurverlaging kost het dus netto minder energie om de ruimte weer op temperatuur te krijgen.
- De slimme modulerende component in mijn thermostaat zorgt er voor dat dit verwarmen zo efficiënt mogelijk is zonder "overshoot" en vervolgens netjes op temperatuur gehouden wordt zonder 'aan-uit-aan-uit-aan-uit'.

Als ik de temperatuur minder variëer krijg ik toch automatisch een hogere gemiddelde temperatuur, dus meer verlies naar buiten, dus moet mijn verwarming ook meer energie verstoken om dit extra verlies naar buiten te compenseren?

Als de installatie niet in staat is om op tijd de ruimte warm te hebben is dit een kwestie van eerder beginnen met verwarmen, niet een kwestie van de minimum temperatuur verhogen en de ruimte maar onnodig warm houden als er niemand is.

• Zigg
Wat mij destijds verteld is: het kost bij vloerverwarming minder energie om hem op een stabiele temperatuur te houden (i.e. 2 graden lager 's nachts maximaal), dan hem flink te laten afkoelen (5 graden) en daarna weer op te stoken.

Desalniettemin, als je er twijfels bij hebt kan je beide manieren eens testen, in een periode met een redelijk lange dezelfde lage buitentemperatuur.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44

Haan

dotnetter

@Zigg Dat is inderdaad precies het punt, het kost in het algemeen minder energie om een vloerverwarming op temperatuur te houden, dan om hem af te laten koelen en weer op temperatuur te brengen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• hpmkruit
In onze situatie heeft het daadwerkelijk wel significant gescheeld (200-300 kuub gas per jaar gemiddeld) om wél nachtverlaging toe te passen met vloerverwarming.

Ik heb dit gemeten nav het gasverbruik van de vorige bewoners die de thermostaat altijd op dezelfde temperatuur hielden tov ons gasverbruik waarbij de 's nachts de ruimte laten afkoelen tot 16 graden.

Ik zou dit dus wel als een optie zien om gasverbruik te verminderen, ook als je bijvoorbeeld overdag van huis bent.

• Zigg
In een specifiek geval kan het schelen inderdaad.. Over het algemeen loont het niet, daarnaast is het ook nog eens afhankelijk van het type vloer of het verstandig is om grote temperatuurverschillen te willen.
(Daarnaast zakt bij goed geïsoleerde huizen de vloertemperatuur niet zo veel in de nacht.)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-01 11:19

Rannasha

Does not compute.

Janpietertje89 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:23:
[...]

Ik begrijp dat verhaal over niet te veel variëren van vloerverwarming nog steeds niet en er is echt heel veel tegenstrijdige informatie.
Ik ook niet. Volgens mij is het vooral gebaseerd op de tijd dat thermostaten enkel nog dom waren en de traagheid van vloerverwarming zorgde voor een forse overshoot, wat uiteraard verloren energie is.

Verder kan ik me helemaal vinden in de rest van jouw verhaal. Als je de temperatuur laat zakken, dan verlies je netto minder warmte aan de buitenlucht dan als je deze constant houdt. Iedere Joule warmte die je verliest, moet er via de verwarming weer in.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Janpietertje89
Rannasha schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:31:
[...]

Ik ook niet. Volgens mij is het vooral gebaseerd op de tijd dat thermostaten enkel nog dom waren en de traagheid van vloerverwarming zorgde voor een forse overshoot, wat uiteraard verloren energie is.

Verder kan ik me helemaal vinden in de rest van jouw verhaal. Als je de temperatuur laat zakken, dan verlies je netto minder warmte aan de buitenlucht dan als je deze constant houdt. Iedere Joule warmte die je verliest, moet er via de verwarming weer in.
Precies, het idee dat je vloer 'warm houden' ooit minder energie kan verbruiken dan laten afkoelen en opnieuw verwarmen gaat er bij mij natuurkundig gewoon niet in. Een vloerverwarming heeft bij het opnieuw verwarmen van een relatief 'koude' ruimte ook niet ineens een heel laag rendement ofzo, eerder een hoger rendement omdat het verschil in temperatuur tussen de vloer en de ruimte groter is en hij dus makkelijker zijn warmte kwijt kan (waardoor het verschil in aanvoer en afvoer warmte groter is, wat weer gunstig is voor je rendement).
Pagina: 1 ... 39 ... 69 Laatste