RobertMe schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:09:
[...]
Tado werkt met zones. De thermostaat bevind zich in een zone en de knoppen zitten uiteraard ook in en zone. Een zone heeft 1 warmte-meet-punt (dus of de thermostaat, of (een van de) knop(pen) in de ruimte. Voor elke zone kun/moet je ook aangeven wat de "zoneregelaar" is. Dit is de thermostaat/regelaar die de ketel aanstuurt. Concreet v.w.b. jouw vraag. Als de woonkamer dus niet op de ingestelde temperatuur is (op basis van de thermostaat of knop die is ingesteld als meettoestel) dan zal dit een seintje geven aan de thermostaat dat de ketel "aan moet". Hetzelfde geldt voor de studeerkamer. Als de knop aldaar een te lage temperatuur meet (ten opzichte van de ingestelde temperatuur dus) dan zal de zone min of meer als "te koud" worden gemarkeerd en alle knoppen (gedeeltelijk) open gaan en wederom de thermostaat / regelaar worden gevraagd om te warmen. Dus ja, met Tado is het mogelijk om alleen de ruimtes te verwarmen die je wilt warmen.
Ah zo, dat verklaart wel een boel. Thanks, dan is dat inderdaad van toepassing voor wat ik wil bereiken.
Ik denk dat volledig werken zonder cloud-account niet kan. Je zult via de Tado app de knoppen moeten toevoegen en de kamers moeten aanmaken etc. Lokaal aansturen, zonder tussenkomst van de cloud, kan zoals je al gevonden hebt via HomeKit. Maar de setup zul je echt via de Tado app / website moeten doen.
Ik blijf het heel frappant vinden dat er geen enkel systeem lijkt te zijn behalve complete zelfbouw waar je geen cloud nodig hebt. Aan de andere kant, als ik dit eenmalig instel en daarna de Tado bridge van het internet verban, dan is mijn grootste pijnpunt wel geaddresserd: beveiliging. Dan kan ik de functionaliteit van de Tado-app nabouwen in Home Assistant en stuurt Tado de TRV's en de ketel aan.
Zoals in het eerste stukje. Er is geen "thermostaat" in de zin zoals je het nu benoemd. De Tado thermostaat zijn twee apparaten in een. Een "(zone)regelaar" (met de CV aangesloten en dus kan de thermostaat de CV aan en uit zetten etc) en een meettoestel. De knopjes op de thermostaat passen dus de temperatuur van de zone aan waarin de thermostaat zich bevind. Dus als je de thermostaat in zone "woonkamer" plaatst samen met de 2 knoppen, dan heb je 1 ingestelde temperatuur voor de zone, en of je die temperatuur aanpast via de thermostaat, een van beide knoppen, de Tado app, of HomeKit, maakt niet uit. Via HomeKit kun je dus wel de temperatuur aanpassen voor een knop of de thermostaat, maar dat geldt dan dus voor de hele zone, en niet voor dat ene apparaat.
Ok, dat is wel een belangrijke checkvraag: via HomeKit krijg je toegang tot de
zonetemperatuur en niet van een individuele TRV? Indien dat eerste, dan kan ik via Home Assistant dus netjes zeggen: verwarm de woonkamer in plaats van dat ik zelf moet nadenken dat er ook andere TRV's zijn die open moeten én dat de ketel dus aangestuurd moet worden.
Correct. En het het laten lopen van de pomp gebeurd ook niet alleen bij een fout of zo. Dat kan bv ook zijn als de ketel lang heeft gewarmd en niet alle warmte heeft afgegeven. De warmte moet dan "uit de ketel" en zal daardoor ook de pomp een tijdje laten lopen zodat alles wat afkoelt. Tado houd hier echter geen rekening mee en dus heb je een bypass nodig. [small]Naar mijn idee zou je idealiter bv moeten kunnen aangeven dat je bv de knoppen in de woonkamer standaard open wilt hebben staan tenzij expliciet een andere zone verwarmd wordt. Dan hoef je ook geen bypass te plaatsen of warmte te verspillen in en "loze" ruimte / radiator.
Helder, ik ga hier nog over nadenken / ervaren (als ik Tado neem) of dat ik via Home Assistant dan alleen een radiator openzet als alle andere dicht staan. Brengt wel enige risico's met zich mee natuurlijk, maar je hebt altijd de ketel die in 'fout' kan gaan in plaats van dat er iets oververhit.
Als alternatief voor Tado en echte zelfbouw zou je ook naar losse systemen kunnen kijken. Zeker als je het echt slimme in Home Assistant wilt doen. Er zijn verschillende soorten/merken Zigbee gebaseerde thermostaatknoppen te vinden. Alleen zijn AFAIK thermostaten wat moeilijker te vinden. Bij mijn weten is er alleen een Honeywell thermostaat met Z-Wave. Maar dan zul je dus wel zelf alles aan elkaar moeten knopen. Dus dat als bv de woonkamer niet op temperatuur is dan zul je zowel de knoppen moeten aansturen als de thermostaat moeten aansturen. Daarbij vervolgens ook weer rekening houdende met hoe veel ruimtes niet op temperatuur zijn (harder warmen als meerdere kamers een beetje onder temperatuur zijn), etc etc.
Ja, en dat wordt dus heel erg afgeraden om dat te gaan doen, tenzij je echt snapt waar je mee bezig bent en er heel veel tijd in wilt steken en ook nog een prettig leefklimaat voor jezelf (en je huisgenoten

) wilt. Dus ik ben toch een beetje huiverig voor die weg.
Ok, so far bedankt voor je antwoorden. Ik heb nog een vraag: kun je in Tado ook de maximaal CV-watertemperatuur instellen? CV-ketels zijn veel efficiënter bij lagere temperaturen en de vorige bewoner heeft laag-temperatuur-radiatoren geplaatst waardoor dat ook goed werkt. Als Tado heel veel gaat vragen, dan doet dat die efficiëntieslag weer teniet.