Een vraag mbt Tado icm HomeKit en Siri commando's:
Ik heb al een paar jaar een Tado starterskit (bridge en slimme thermostaat) welke hier in huis de CV en Warm water aansturen.
Sinds half augustus ook 2 Haier Airco units, een Haier Expert en een Haier Flexis Plus. De Haier Expert hangt in de woonkamer en de Haier Flexis Plus in het trapgat zolder/1e verdieping.
Via een actie op Amazon zag ik dat de Tado Smart AC V3+ daar in de aanbieding was voor 69€, dus 2 van deze besteld. Helaas werd tijdens de setup de afstandsbediening van de Haier Expert niet herkend. Dit is een AB met uitklapgedeelte zoals een motorola razer telefoon van wat jaren geleden inclusief display. De AB van de Haier Flexis Plus werd gelukkig wel herkend door de Smart AC units en de AB's zijn onderling ook uitwisselbaar dus ik kan beide AB's gebruiken op beide units. Zo dus ook de Smart AC kunnen instellen voor de Haier Expert die beneden hangt.
De setup in de Tado app is als volgt en mede zo ingericht door de tips uit dit topic (gezocht op Airco en alles doorgelezen) dus voor de CV en Smart AC's een aparte kamers gemaakt.
Kamers:
- CV: stuurt dus de cv op zolder aan via de Slimme Thermostaat
- Airco Bendeden: stuurt de Haier Expert in de woonkamer aan via de Slimme Aircobediening
- Airco Boven: stuurt de Haier Flexis Plus aan op de 1e verdieping via de Slimme Aircobediening
- Warm water: stuurt de cv op zolder aan via de Slimme Thermostaat
In eerste instantie ging het verwarmen via Siri niet goed. Bij een commando: Hey Siri verwarm de woonkamer naar 21 graden werden zowel de CV als de Airco beneden ingeschakeld terwijl ik alleen de Airco wil bedienen omdat ik zo min mogelijk gas wil verbruiken.
Met behulp van dit topic dus gevonden dat je voor de cv en airco die in dezelfde ruimte hangen, dus een aparte kamer moet maken.
Echter het Siri commando: Hey Siri, Airco beneden verwarmen naar 21 graden, werkt ook niet lekker. Op het moment dat ik dit riep, was de temperatuur 19,3 graden in de woonkamer. Siri antwoord terug met: Oke, ik verwarm de airco beneden naar 21 graden. Ik zie dan de Haier aangaan echter de tado app geeft als icoon van de airco beneden als kleur blauw aan met koelen naar 21 graden. In de officiele app van Haier, is de status ook Koelen ipv verwarmen.
Dus op de site van Tado gezocht naar de siri commando's:
https://support.tado.com/...ijn-beschikbaar-voor-siriDenk eraan dat je deze vragen op verschillende manieren kunt formuleren, bijvoorbeeld: ‘Hé, Siri, zet de woonkamer op verwarmen’, ‘Hé, Siri, verwarm woonkamer tot 25 graden’, of ‘Hé, Siri, zet de woonkamertemperatuur 3 graden hoger’. Dus bekijk wat het beste werkt voor jou.
Het commando: Hey Siri, verwarm Airco beneden naar 22 graden" uitgevoerd. Antwoord van Siri: Oke, ik verwarm het naar 22 graden. Vervolgens kijk ik weer in de Tado app en staat de tegel van de Airco beneden weer op blauw (koelen) ipv oranje (verwarmen) naar 22.
Exacte tekst op de blauwe tegel: 21.3 graden - Koelt naar 22 graden.
Wat gaat hier fout ? Ik geef exact de naam van de Airco beneden op (airco beneden) inclusief verwarmen. Het enige wat nu wel goed gaat, is dat de CV niet aangaat omdat ik specifiek de kamer Airco beneden aanroep.