• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:10
Even een vraag, kan ik op de bijgevoegde kraan Tado knoppen plaatsen? En gaat dat makkelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOxTCGaBuJ8QryR8Y6Jb3xz0VHc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dXDcsxMAWxICkk5m1ENidbX5.png?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-01 15:46
Gisteravond begonnen met de Tado te installeren. De eerste stappen gingen redelijk eenvoudig. Daarna stokte het en kwam ik er na wat lezen achter dat de Toon die de Tado vervangt nog een apparaat bij de CV-ketel had hangen. Die ertussenuit gehaald, draadjes middels een kroonsteentje verbonden en beneden weer de Tado aangesloten. Paar minuten wachten en de verwarming werd warm, succes!

Alleen zitten we nu al een tijdje in de situatie dat de verwarming niet meer uit gaat. Alle radiatoren staan volop te loeien en het is binnen inmiddels bijna 23 graden. De tado staat ingesteld op 18 graden na de test, maar dat wordt niet doorgegeven.

Wat kan hier nog mis gaan? Configuratie heb ik nogmaals gecontroleerd, maar die staat correct ingesteld als ik 't goed heb.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44

Haan

dotnetter

@JanW een foto van hoe je de draden nu hebt aangesloten bij de ketel, en welk merk/type ketel zou wel handig zijn hè ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• JanW
@Haan 8)7 Goeie. De ketel die we hebben is een Itho Daalderop 32/80+. De draden zijn aagesloten middels een kroonsteentje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ii8v_xIHiNX9TUUkrGthuGy_s24=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogIQNAvuWXDmo0U7rwwJzUBZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Op de Tado zit 't als volgt aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8R3Kd02QtwGLLxYZ_Y59nA_r28=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlHvZpcwFiArjsZwRQn4fLff.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik twijfel nog of 't op de Opentherm interface moet of op NO en COM. Is dat 't gene wat 't verschil kan maken? De temperatuur liep op toen de draadjes op NO en COM zaten. Ik heb ze net gewisseld naar Opentherm zoals op de foto nu.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:55
JanW schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:30:
p_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vlHvZpcwFiArjsZwRQn4fLff.jpg?f=user_large][Afbeelding][/url]

Ik twijfel nog of 't op de Opentherm interface moet of op NO en COM. Is dat 't gene wat 't verschil kan maken?
Dat maakt zeker uit, vandaar ook de vraag naar de aansluiting in de ketel en niet dat daar een draadje met kroonsteentjes uit komt ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:17
Das's jammer. Dat is dan vooral de functionaliteit op Chronotherm IV, die ik al bijna 10 jaar mis.

• JanW
LordSinclair schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:57:
[...]

Dat maakt zeker uit, vandaar ook de vraag naar de aansluiting in de ketel en niet dat daar een draadje met kroonsteentjes uit komt ;)
Daar was ik al bang :D voor en daar heb ik naar zitten kijken, maar dan moet ik eerst eens zoeken hoe ik 'm open krijg. Ik heb nu dus de draadjes gewisseld naar Opentherm interface en de radiotoren koelen nu af. Ik wacht het nog even af, maar het kan zijn dat het al is opgelost...

• LordSinclair
tado schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:26:
[...]

Ja, helaas nog steeds beter uit laten staan.
Mooi waardeloos dat functionaliteit die het apparaat daadwerkelijk slim maakt zo slecht ondersteund wordt. :X

Helaas kan je hem nu twee jaar ook niet meer retourneren aan de winkel. Als ik dit geweten had had ik nooit een Tado gekocht.

• JanW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WowaUMvEBVk2PbN6tPr7wehpqa4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCoSWA18gAbyOCSI80Ca6PDQ.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84ouHPfsRoSOrGM50aTw8ZzyhlQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsUtFyQvdeo8Q1XbE5dHxncf.jpg?f=fotoalbum_medium

Foto's van de CV geopend. Zoals ik 't nu zie, zit ie niet op Opentherm, daarvoor moet ik de bovenste draad aansluiten op K3, modulerende kamerthermostaat. Correct? De thermostaat zit nu aangesloten op K1.

• LordSinclair
JanW schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:17:
[Afbeelding][Afbeelding]

Foto's van de CV geopend. Zoals ik 't nu zie, zit ie niet op Opentherm, daarvoor moet ik de bovenste draad aansluiten op K3, modulerende kamerthermostaat. Correct? De thermostaat zit nu aangesloten op K1.
Als je de twee bovenste zwarte draden bedoeld dan lijkt mij dat correct.

• JanW
LordSinclair schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:23:
[...]

Als je de twee bovenste zwarte draden bedoeld dan lijkt mij dat correct.
Ja, de bovenste twee zwarte draden zitten op K1. Die kan ik verplaatsen naar K3. Dan zit ie op modulerend en kan ik de draadjes laten zoals ze zitten op deze afbeelding: https://tweakers.net/foto...vZpcwFiArjsZwRQn4fLff.jpg

Bedankt @LordSinclair, sorry als ik af en toe wat onduidelijk was, ik vervang niet iedere dag zo'n ding.

[ Voor 32% gewijzigd door JanW op 28-09-2022 14:30 ]

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-01 14:22
JanW schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:27:
[...]

Ja, de bovenste twee zwarte draden zitten op K1. Die kan ik verplaatsen naar K3. Dan zit ie op modulerend en kan ik de draadjes laten zoals ze zitten op deze afbeelding: https://tweakers.net/foto...vZpcwFiArjsZwRQn4fLff.jpg

Bedankt @LordSinclair, sorry als ik af en toe wat onduidelijk was, ik vervang niet iedere dag zo'n ding.
Volgens mij moet je dan nog wel even checken of Tado dan ook de juiste modulerende stand staat voor jouw ketel. Hier staat een handleiding:
https://manuals.coolblue....ket-2-radiatorknoppen.pdf

Voor Itho Daalderop is dit volgens mij OpenTherm, code D01

• Beamerman
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-02-2025
Ik heb al een tijdje een Tado Slimme Thermostaat met Tado knoppen boven. Nu heb ik een nieuwe ketel en wil ik eigenlijk ook beneden gescheiden kunnen aansturen waardoor ik alles beter kan instellen.

Nou heb ik beneden 4 radiatoren waarvan ik bij twee heel moeilijk een knop kwijt kan en bij eentje moet ik mijn halve huis slopen. Daarom denk ik eraan een Slimme Knop op de verdeler boven bij de ketel te zetten.

Mijn installateur raadt het af omdat de doorstroming van de radiatoren beneden dan niet meer optimaal is. Ondanks het feit dat ik een 3/4 duims radiator knop heb gevonden.

Toch zie ik dit hier vaak langskomen en vraag me af of ik er wijs aan doe om dit te doen? Dan heb ik gewoon 1 regelaar voor de hele woonkamer. Maar dan heb ik ook overal thermostaatkranen en moet er een bypass ventiel komen. Kan ik die het beste dichtbij de ketel plaatsen of juist niet? En ik zie deze ventielen met een instelbare druk tot 6 bar en tot 0.5 bar. De ene is de druk vanuit de aanvoerzijde lijkt me en de andere is drukverschil tussen aanvoer en retour? Klopt dit? Maakt het verschil welke ik gebruik?

En dan al die diameters... half duims, driekwart duims, 22 millimeter. Het lijkt wel of de helft uit de VS of UK is overgewaaid en de andere helft gewoon metrisch hebben gebleven. Heerlijk.
Oudere Itho ketels hebben soms problemen met OpenTherm. Zeker als de vorige thermostaat relais (aan/uit) was dan kan ik niet garanderen dat het gaat werken met OpenTherm.

Daarnaast: Het is ketelafhankelijk of bij gebruik van OpenTherm de aansluiting voor relais aan elkaar verbonden moeten worden (draadbruggetje). Dat kan vaak met trial & error gevonden worden.
Beamerman schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:14:
Ik heb al een tijdje een Tado Slimme Thermostaat met Tado knoppen boven. Nu heb ik een nieuwe ketel en wil ik eigenlijk ook beneden gescheiden kunnen aansturen waardoor ik alles beter kan instellen.

Nou heb ik beneden 4 radiatoren waarvan ik bij twee heel moeilijk een knop kwijt kan en bij eentje moet ik mijn halve huis slopen. Daarom denk ik eraan een Slimme Knop op de verdeler boven bij de ketel te zetten.

Mijn installateur raadt het af omdat de doorstroming van de radiatoren beneden dan niet meer optimaal is. Ondanks het feit dat ik een 3/4 duims radiator knop heb gevonden.

Toch zie ik dit hier vaak langskomen en vraag me af of ik er wijs aan doe om dit te doen? Dan heb ik gewoon 1 regelaar voor de hele woonkamer. Maar dan heb ik ook overal thermostaatkranen en moet er een bypass ventiel komen. Kan ik die het beste dichtbij de ketel plaatsen of juist niet? En ik zie deze ventielen met een instelbare druk tot 6 bar en tot 0.5 bar. De ene is de druk vanuit de aanvoerzijde lijkt me en de andere is drukverschil tussen aanvoer en retour? Klopt dit? Maakt het verschil welke ik gebruik?

En dan al die diameters... half duims, driekwart duims, 22 millimeter. Het lijkt wel of de helft uit de VS of UK is overgewaaid en de andere helft gewoon metrisch hebben gebleven. Heerlijk.
Waarom geen zoneklep (van Honeywell of Uponor ofzo) en dan bedraad aan een tado thermostaat?

Dan werken uw 4 radiatoren hetzelfde als een vloerverwarming.

Lees dit artikel:
https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 10:53
Ik vind dit product werkelijk ongelooflijk. Heb nu werkende aansturing middels Aan/uit, maar de thermostaat blijft vrolijk door aansturen na dat de doeltemperatuur (20 graden) is bereikt, het is nu 21 graden in huis. Ik haal de Tado nu maar van de muur als ik de gewenste temperatuur heb bereikt. 8)7

@tado Wat moet ik doen om gewoon een werkende setup te krijgen? Of moet ik hem gewoon terugsturen?

[ Voor 12% gewijzigd door Orcie op 28-09-2022 17:19 ]

• Erik1805
Erik1805 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:58:
Even een vraag, kan ik op de bijgevoegde kraan Tado knoppen plaatsen? En gaat dat makkelijk?

[Afbeelding]
Niemand?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• Sluissie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-12-2025
@Erik1805 Dit lijkt in mijns opzien geen thermostaat kraan? maar meer een uit en aan systeem. Tado werkt alleen op thermostaat systemen.

https://cdn.brandfolder.i...lity_Guide_NL_V12-min.pdf

• Erik1805
Sluissie schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:39:
@Erik1805 Dit lijkt in mijns opzien geen thermostaat kraan? maar meer een uit en aan systeem. Tado werkt alleen op thermostaat systemen.

https://cdn.brandfolder.i...lity_Guide_NL_V12-min.pdf
Thermostaat knop is eraf. Dit is de koppeling

Zo ziet ie er uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jnpi0whJdJ9DT_3HI198kGgJHT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OujB6qurhcfNRQNXWfGiH1m.jpg?f=fotoalbum_large

• Sluissie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-12-2025
@Erik1805 Dit zou dan moeten lukken. Je krijgt een aantal verschillende koppelingen erbij die dan vergelijkbaar zijn met jouw koppeling. Je hebt dus meerdere opties om het pasbaar te maken. De rest is volgens de gebruiksaanwijzing van Tado.

• Orcie
JanW schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:41:
Gisteravond begonnen met de Tado te installeren. De eerste stappen gingen redelijk eenvoudig. Daarna stokte het en kwam ik er na wat lezen achter dat de Toon die de Tado vervangt nog een apparaat bij de CV-ketel had hangen. Die ertussenuit gehaald, draadjes middels een kroonsteentje verbonden en beneden weer de Tado aangesloten. Paar minuten wachten en de verwarming werd warm, succes!

Alleen zitten we nu al een tijdje in de situatie dat de verwarming niet meer uit gaat. Alle radiatoren staan volop te loeien en het is binnen inmiddels bijna 23 graden. De tado staat ingesteld op 18 graden na de test, maar dat wordt niet doorgegeven.

Wat kan hier nog mis gaan? Configuratie heb ik nogmaals gecontroleerd, maar die staat correct ingesteld als ik 't goed heb.
Bij mijn setup heb ik exact hetzelfde. Hij stuurt de ketel aan, maar hij stop niet meer. Ik trek de Tado nu van de muur en dan stopt de ketel direct met branden.

@tado Volgens mij is er echt iets mis met jullie product

• JanW
@Orcie Na wat troubleshooten hier werkt 't inmiddels goed... Lijkt het. De aansluiting op de ketel heb ik terug gezet naar K1. De Tado aangesloten op NO en COM. De radiatoren gaan nu netjes uit bij de goede temp. Morgen heb ik vrij, dan nog eens alles goed testen, maar het lijkt nu OK te zijn.

• Orcie
JanW schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:19:
@Orcie Na wat troubleshooten hier werkt 't inmiddels goed... Lijkt het. De aansluiting op de ketel heb ik terug gezet naar K1. De Tado aangesloten op NO en COM. De radiatoren gaan nu netjes uit bij de goede temp. Morgen heb ik vrij, dan nog eens alles goed testen, maar het lijkt nu OK te zijn.
Dat is goed nieuws! Op basis van jouw post ga ik nog 1 keer de draadjes omwisselen. Ik zit op de ketel sowieso goed.

Ook dit werkt niet. Ik denk dat ik gewoon een defecte Tado heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Orcie op 30-09-2022 15:32 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb hier inmiddels sinds 2016 Tado in huis hangen en merk dat ik steeds meer neig om in bepaalde ruimtes zoals bijv de Hal, bijkeuken de knoppen terug te wisselen voor thermostaatknoppen. Ik merk dat dat de ruimtes zijn waarvoor het prima is als ze meelopen bij warmtevraag, maar waarbij ik het zonde vind als de ketel aanslaat voro alleen die ruimtes. Dat gebeurd nu zeker in het overgangsseizoen vrij vaak als de buitendeur even open is geweest. Het is dan voor ons prima dat de ruimte niet weer 'instant' warm is.

Alternatief is zelf wat automatisering rondom de knop doen waarbij het tado schedule standaard op een lage temperatuur staat (bijv 15 graden) en ik hem zelf laat 'meelopen' op moment dat er een andere ruimte aan het verwarmen is door dan tijdelijk de vraag te verhogen. Iemand zoiets al eens gebouwd in bijv homeassistant of nodered?

• Beamerman
Sander schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:04:
Ik heb hier inmiddels sinds 2016 Tado in huis hangen en merk dat ik steeds meer neig om in bepaalde ruimtes zoals bijv de Hal, bijkeuken de knoppen terug te wisselen voor thermostaatknoppen. Ik merk dat dat de ruimtes zijn waarvoor het prima is als ze meelopen bij warmtevraag, maar waarbij ik het zonde vind als de ketel aanslaat voro alleen die ruimtes. Dat gebeurd nu zeker in het overgangsseizoen vrij vaak als de buitendeur even open is geweest. Het is dan voor ons prima dat de ruimte niet weer 'instant' warm is.

Alternatief is zelf wat automatisering rondom de knop doen waarbij het tado schedule standaard op een lage temperatuur staat (bijv 15 graden) en ik hem zelf laat 'meelopen' op moment dat er een andere ruimte aan het verwarmen is door dan tijdelijk de vraag te verhogen. Iemand zoiets al eens gebouwd in bijv homeassistant of nodered?
Je kunt ze toch zo instellen dat ze de ketel niet aansturen? Dan doen ze alleen mee als de ketel toch al draait. Zo heb ik het meeste ook ingesteld.

• Beamerman
tado schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:33:
[...]

Waarom geen zoneklep (van Honeywell of Uponor ofzo) en dan bedraad aan een tado thermostaat?

Dan werken uw 4 radiatoren hetzelfde als een vloerverwarming.

Lees dit artikel:
https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming
De ketel wordt nu al bedraad aangestuurd. Dan heb ik dus ook een extension kit nodig denk ik?

Plus dat de klep zeker de ene of de andere kant aanstuurt, dus nooit alles tegelijk verwarmd wordt?

Lijkt mij niet de meest praktische en wel de meest dure oplossing. Want ook dan heb ik een bypass nodig.

Wat is het bezwaar om er een thermostaatkraan met slimme knop op te zetten van 3/4 duims?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Beamerman schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:13:
[...]

Je kunt ze toch zo instellen dat ze de ketel niet aansturen? Dan doen ze alleen mee als de ketel toch al draait. Zo heb ik het meeste ook ingesteld.
Dat kan je dus met iedere thermostaat knop. Zo heb ik mijn hele huis. Tado in de huiskamer en voor de GeoFencing en alle andere kamers gemaximeerd door standaard thermostaat knoppen.
Ale je huis in balans is dan komt het praktisch nooit voor dat je bv de zolderkamer wel wilt verwarmen en je huiskamer helemaal niet

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 13:01
Ortep schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:26:
[...]

Ale je huis in balans is dan komt het praktisch nooit voor dat je bv de zolderkamer wel wilt verwarmen en je huiskamer helemaal niet
Ligt eraan, als je boven werkt en er is niemand beneden de hele dag... Kan wel voorkomen en verschilt per gebruik/huis.

PVO

• Sander
  • Niet online
Ortep schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:26:
[...]

Dat kan je dus met iedere thermostaat knop. Zo heb ik mijn hele huis. Tado in de huiskamer en voor de GeoFencing en alle andere kamers gemaximeerd door standaard thermostaat knoppen.
Ik heb er nu overal Tado knoppen opzitten, dus die zou ik dan idd terugverwisselen voor regulier. Overigens is het voorbeeld van de zolderkamer in mijn geval een slechte: Als ik de hele dag op zolder zit te werken blijft de rest van het huis mooi op 18 tot een uurtje of 5!

• Sander
  • Niet online
Beamerman schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:13:
[...]

Hoe stel je dit in dan?

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-01 18:56
Sander schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:04:
Ik weet niet of je de losse gateway gebruikt aan je ketel? Wat je zou kunnen doen, is dat je de slimme radiatorknop in de ruimtes waar je niet wilt stoken loskoppelt van de gateway. In de app ga je dan naar Instellingen -> Kamers en dan de gewenste kamer. Bij "Zoneregelaar" kies je dan voor "Geen zoneregelaar".

De slimme radiatorknop werkt dan eigenlijk gewoon als een normale thermostaatknop. Als het te koud wordt, dan gaat ie aan. Totdat de temperatuur bereikt is, dan knijpt ie 'm weer dicht. Enige verschil is dat ie dus niks vraagt aan de ketel. Zet je 'm op bijv. 20 graden, dan zal die net zo lang open staan totdat het 20 graden is, maar dat gebeurt pas als er vanuit een andere kamer vraag is.

Op deze manier stook je niet voor deze ruimtes, maar behoud je wel de 'slimme' functionaliteiten zoals het instellen van schema's en het op je telefoon zien welke temperatuur het waar is.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Sander schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:50:
[...]
Overigens is het voorbeeld van de zolderkamer in mijn geval een slechte: Als ik de hele dag op zolder zit te werken blijft de rest van het huis mooi op 18 tot een uurtje of 5!
De besparing van je hele huis niet verwarmen behalve één kamer valt vies tegen. De buitenkant van je huis is meestal wel goed geïsoleerd. Maar tussen de kamers onderling is veel warmte overdracht. Die 18 krijg je haast cadeau. Het warmte verlies vanuit je woonkamer gaat gedeeltelijk door opstijgende lucht. Maar dat gaat dus niet/minder gebeuren als de zolder al warmer is.
Andersom is nog erger. Alleen je woonkamer verwarmen zorgt er voor dat de rest van je huis ook warmer wordt.
Het zal vast besparen, maar of het of het ooit financieel de moeite loont om daarvoor enige tientjes per radiator uit te geven is maar de vraag.
Het is natuurlijk wel onzin om Tado knoppen die er al zitten te vervangen door bv Danfoss knoppen.
Maar blind overal Danfoss te vervangen door slimme knoppen is niet altijd de handigste oplossing.
Ook als je gewone ventielen hebt is het slim om na te denken waar je die door gaat vervangen.

• Sander
  • Niet online
wnwiigrtz schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:10:
[...]

Ik weet niet of je de losse gateway gebruikt aan je ketel? Wat je zou kunnen doen, is dat je de slimme radiatorknop in de ruimtes waar je niet wilt stoken loskoppelt van de gateway. In de app ga je dan naar Instellingen -> Kamers en dan de gewenste kamer. Bij "Zoneregelaar" kies je dan voor "Geen zoneregelaar".

De slimme radiatorknop werkt dan eigenlijk gewoon als een normale thermostaatknop. Als het te koud wordt, dan gaat ie aan. Totdat de temperatuur bereikt is, dan knijpt ie 'm weer dicht. Enige verschil is dat ie dus niks vraagt aan de ketel. Zet je 'm op bijv. 20 graden, dan zal die net zo lang open staan totdat het 20 graden is, maar dat gebeurt pas als er vanuit een andere kamer vraag is.

Op deze manier stook je niet voor deze ruimtes, maar behoud je wel de 'slimme' functionaliteiten zoals het instellen van schema's en het op je telefoon zien welke temperatuur het waar is.
Thanks! Dit ga ik eens instellen, klinkt precies als wat ik wil bereiken!
Ortep schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:10:
[...]

De besparing van je hele huis niet verwarmen behalve één kamer valt vies tegen. De buitenkant van je huis is meestal wel goed geïsoleerd. Maar tussen de kamers onderling is veel warmte overdracht. Die 18 krijg je haast cadeau. Het warmte verlies vanuit je woonkamer gaat gedeeltelijk door opstijgende lucht. Maar dat gaat dus niet/minder gebeuren als de zolder al warmer is.
Andersom is nog erger. Alleen je woonkamer verwarmen zorgt er voor dat de rest van je huis ook warmer wordt.
Het zal vast besparen, maar of het of het ooit financieel de moeite loont om daarvoor enige tientjes per radiator uit te geven is maar de vraag.
Het is natuurlijk wel onzin om Tado knoppen die er al zitten te vervangen door bv Danfoss knoppen.
Maar blind overal Danfoss te vervangen door slimme knoppen is niet altijd de handigste oplossing.
Ook als je gewone ventielen hebt is het slim om na te denken waar je die door gaat vervangen.
Ik heb het systeem al sinds 2016 hangen, de uitgave is al lang en breed geweest en afgeschreven. En op dagen met vergelijkbare graaddagen is alles aan of alleen de zolder wel een significant verschil, want die radiator op de zolder van 30m2 (met schuine daken) stuurt de ketel relatief kort aan en heeft dan de ruimte op temperatuur gedurende langere tijd (overshoot en nawarmen). Verschil liep op koude dagen op tot meerdere kuubs.

Belangrijkste reden destijds was ook om (zoals velen hier) in de nachten de kinderkamers beetje op peil te houden toen de kinderen nog (echt) klein waren. Nu ook om makkelijk een kinderkamer in de middag even omhoog te zetten voor een uurtje als ze er spelen (en nee een kind van 5 gaat dat niet zelf doen). Dus het gemak van Tado heeft nog steeds de overhand. Het is vooral dat in sommige ruimtes de slimmigheid minder nodig is, maar om daarvoor dan weer een 'domme' knop terug te hangen is ook weer tegen de tweakers mindset en interne honger naar data :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Sander op 29-09-2022 22:21 ]

• janne_nl
Ortep schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:10:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Als ik de woonkamer warmstook blijft het boven onder de 15. En andersom is het niet veel beter. Nu is het idd de vraag of je de investering terugverdiend...maar een beter milieu begint bij jezelf

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-01 18:56
FlashHeaven schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:04:
Ik ben zelf aan het oriënteren om misschien ook een Tado aan te schaffen voor deze winter, maar ben benieuwd naar de echte realistische besparing van Tado t.o.v. een traditionele thermostaat. Is dit echt zoals beweerd wordt of is in de realiteit de besparing relatief minder en moet je het meer doen voor de online functies?
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk weinig merk qua besparing. Hier ging de thermostaat voorheen een aantal keer per dag gewoon terug naar een lage temperatuur (18 graden, vloerverwarming). Als we het koud hadden zetten we 'm met de hand op 19 of 20, gingen we later op de dag weg, dan ging ie vanzelf wel weer terug naar 18. Bleven we thuis en hadden we het later toch koud, dan ging ie weer even aan.

De overige kamers verwarmde mee met de woonkamer. Badkamer stond altijd een beetje open. Zat er iemand op zolder, meestal alleen in het weekend, dan zette ik de thermostaat iets hoger en zodra het in de woonkamer te warm werd de pomp van de vloerverwarming uit, zodat er vraag bleef en dus het kleine radiatortje op de zolder heel de dag een beetje warmte kreeg.

Tado gaat bij ons nu dus iets eerder uit als we van huis gaan, dus dat bespaart wellicht iets. Verder geeft het vooral gewoon veel comfort! De badkamer heeft z'n eigen schema, daar staat (in de winter) elke ochtend tussen 06:30 en 10:00 de radiator aan. Na het douchen hangen we de handdoeken op, die kunnen dan even lekker drogen. Zolder kunnen we nu gewoon apart regelen, als daar dus iemand is zet je 'm even wat hoger en verwarmt ie alleen daar.

Slaapkamers hebben we ze ook zitten, maar die staan eigenlijk nooit aan. Winter 2021 paar keer gebruikt toen het echt héél erg koud was. En afgelopen zomer hebben we de Tado app gebruikt om in de grafiekjes te kijken of de mobiele airco een beetje z'n werk deed :+

Al met al levert het ons weinig besparing op, maar wel meer gemak en comfort. Zou ik niet de andere kamers erbij verwarmen maar net als eerst alleen Tado in de woonkamer gebruiken, dan denk ik wel dat het wat kan besparen. Het hangt natuurlijk ook af van hoe je nu je thermostaat gebruikt. Als je 'm op vrijdagmiddag op 21 graden zet en maandagochtend pas weer lager zet, maar ondertussen ben je de hele zaterdagavond en zondagmiddag van huis, dan stook je in het weekend voor niks op de momenten dat je er niet bent. Met Tado heb je dit dan dus niet.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:11
Ik kan niets anders dan die ervaring beamen. Ik heb niet het idee dat wij écht veel besparen, maar het gemak dat je er voor terugkrijgt vind ik de prijs wel waard. De echte besparingen maken wij op het feit dat we niet elke keer aan een knop hoeven te draaien en er niet over na hoeven te denken om de verwarming uit te zetten als wij weg zijn.

Ik heb Tado op zo'n manier aan Home Assistant gekoppeld dat bij een afwezigheid van >45 minuten deze automatisch op 'Afwezig' gaat en dus stopt met het verwarmen van de ruimtes. Bij terugkomst wordt de status weer teruggezet naar 'Thuis' en werkt alles weer via schema's.

Een ander voordeel van Tado is het feit dat je de temperaturen kan uitlezen en dus kan zien wat het gedrag is in een kamer voor een bepaalde week. In de warme maanden is dat vooral een leuke gimmick, in de winter zou je er op kunnen acteren.

Het nadeel van Tado is dat je nooit 100% zekerheid van de functionaliteit, omdat de aansturing via de app op dit moment nog altijd via een internetkoppeling gaat en je dus altijd afhankelijk bent van Tado.

• Sander
  • Niet online
Ik weet vrij zeker dat de auto away feature ons een hoop geld heeft bespaard sinds 2016. Je kan het omlaag zetten niet meer zo makkelijk vergeten en ook bij eerder of later thuis past de verwarming zich aan ipv dat er voor niks verwarmd wordt of je in koud huis thuis komt.

daarnaast geeft het meten en sturen per ruimte ook inzicht, je hebt sneller door welke ruimtes veel warmte vragen en kunt daar evt op inspelen met verduurzaming of aanpassingen in gedrag.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:12
tagican schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:45:n
Ik heb Tado op zo'n manier aan Home Assistant gekoppeld dat bij een afwezigheid van >45 minuten deze automatisch op 'Afwezig' gaat en dus stopt met het verwarmen van de ruimtes. Bij terugkomst wordt de status weer teruggezet naar 'Thuis' en werkt alles weer via schema's.
Dat snap ik niet. Daarvoor heb je Home Assistant toch niet nodig, zit standaard in de tado app toch? Je kunt zelfs je range ingeven en de mate waarin ie de temperatuur verlaagt.

• MischaBoender
  • Laatst online: 10-01 10:09
BGFG schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:40:
[...]

Dat snap ik niet. Daarvoor heb je Home Assistant toch niet nodig, zit standaard in de tado app toch? Je kunt zelfs je range ingeven en de mate waarin ie de temperatuur verlaagt.
Dat is tegenwoordig een betaalde optie volgens mij. Met HA kun je hetzelfde bereiken, maar zonder abonnement.

• Beamerman
Beamerman schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:19:
[...]

De ketel wordt nu al bedraad aangestuurd. Dan heb ik dus ook een extension kit nodig denk ik?

Plus dat de klep zeker de ene of de andere kant aanstuurt, dus nooit alles tegelijk verwarmd wordt?

Lijkt mij niet de meest praktische en wel de meest dure oplossing. Want ook dan heb ik een bypass nodig.

Wat is het bezwaar om er een thermostaatkraan met slimme knop op te zetten van 3/4 duims?
@tado ?

• janne_nl
MischaBoender schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:40:
[...]

Dat is tegenwoordig een betaalde optie volgens mij. Met HA kun je hetzelfde bereiken, maar zonder abonnement.
ZOnder abbo gaat het inderdaad niet automagisch, maar krijgt de laatste die het huis verlaat een melding.

• BGFG
MischaBoender schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:40:
[...]

Oké, helder. Ik heb inderdaad dat abonnement, maar voor HA moet je ook investeren toch? Ken dat eigenlijk niet. Dat automatisch uitschakelen is mij heel wat waard trouwens, zeker met de huidige energieprijzen. Handmatig vergeet je toch maar en dan zit je eerst in de kou als je weer terugkomt.

• sniperxnl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-12-2025
Gisteren aantal kranen vervangen naar hemeier eclipse en tado thermostaat.

Nu vroeg ik mij af hoe het beste de hemeier waterzeidig goed in te regelen valt. Is daar een app voor of truckje hoe beste de kraan in te stellen?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

sniperxnl schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:35:
Gisteren aantal kranen vervangen naar hemeier eclipse en tado thermostaat.

Nu vroeg ik mij af hoe het beste de hemeier waterzeidig goed in te regelen valt. Is daar een app voor of truckje hoe beste de kraan in te stellen?
Er is een topic op Tweakers incl excelbestand die het voor je uitrekent. Als je de ts leest, weet je precies hoe en wat. Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Hoi!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

Kwam vanmorgen in een kamer waar het aardig heet was, terwijl toch echt alle thermostaatkranen nog uitstaan.. Bleek de knop een foutmelding te geven (knipperend sletuteltje) en lege batterij. Andere batterijen erin, maar bij het opdraaien van de knop op de adapter merk ik dat er eigenlijk geen weerstand is bij het vastklikken. Knoppen omgewisseld om te zien waar het probleem zit, maar het lijkt toch echt in de knop zelf te zitten. Alsof het zwarte knopje in het midden te ver naar binnen is gezakt..

Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe het is op te lossen?

Flickr

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

janne_nl schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:58:
[...]

ZOnder abbo gaat het inderdaad niet automagisch, maar krijgt de laatste die het huis verlaat een melding.
Met de huidige gasprijs hoef je maar 10 kuub gas per jaar te besparen en je hebt het er uit.

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:00
Een aantal radiator thermostaten blijven zich steeds resetten of herstarten. Hij maakt dan steeds dat kalibratie geluid en er komt even een sleuteltje op het display. Na een paar seconden zegt deze weer Hi en doet die het weer. Tevens lijkt 1 thermostaat de verbinding te verliezen met de app.

Iemand enig idee waar dit aan ligt? Of zelfde problemen ervaren?

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-01 13:20
Is er voor Tado niet een mogelijkheid om een server local te laten draaien?

Had van de week geen internet en dan werkt de app niet, niet handig dus.

Aangezien alle knoppen via de app met kinderbeveiliging zijn geblokkeerd kon ik dus overal de batterijen verwijderen en weer monteren maar echt handig is dit niet.

Heel moeilijk moet dat toch niet zijn.

• BGFG
Ortep schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:05:
[...]

Met de huidige gasprijs hoef je maar 10 kuub gas per jaar te besparen en je hebt het er uit.
Klopt en die heb je in een paar dagen te pakken >:)

• Sander
  • Niet online
amiaima schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:55:
Is er voor Tado niet een mogelijkheid om een server local te laten draaien?

Had van de week geen internet en dan werkt de app niet, niet handig dus.

Aangezien alle knoppen via de app met kinderbeveiliging zijn geblokkeerd kon ik dus overal de batterijen verwijderen en weer monteren maar echt handig is dit niet.

Heel moeilijk moet dat toch niet zijn.
Ik dacht dat HomeKit lokaal werkt met Tado?

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Sander schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:58:
[...]

Ik dacht dat HomeKit lokaal werkt met Tado?
Klopt.

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-01 13:20
Maar ik gebruik geen Apple homekit maar al zou ik dat doen werkt dat via een api toch? Met andere woorden geen internet geen Tado lijkt me.

• Sander
  • Niet online
amiaima schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:20:
[...]

Maar ik gebruik geen Apple homekit maar al zou ik dat doen werkt dat via een api toch? Met andere woorden geen internet geen Tado lijkt me.
Homekit werkt in de basis lokaal, dit is een eis van Apple om te certificeren. Tado doet dat dus ook.

Helaas heeft Tado verder nooit iets gezegd over lokale APIs. Verder blijft Tado als je geen internet hebt wel het schema gewoon volgen, alleen zaken als auto-away en overrides via de app werken niet meer. Dat zou je dan kunnen oplossen via HomeKit,

• demosselman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-01 22:41
Ik heb al verscheidene posts gezien over Tado icm vloerverwarming en radiatoren, maar toch twijfel ik een beetje wat voor mij de beste oplossing is. Als er mensen zijn met een vergelijkbare situatie hoor ik graag jullie advies.

Mijn situatie: Vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Alle radiatoren zijn voorzien van tado knoppen. Hierdoor wordt de woonkamer dus onnodig verwarmt bij warmtevraag boven. De thermostaat hangt in de woonkamer, CV is op zolder. Direct achter de thermostaat zit de bijkeuken waar de vloerverwarmingverdeler zich bevindt. Het is dus mogelijk voor mij om een draad te trekken naar de vloerverwarming vanaf de thermostaat

De opties die ik zie na wat onderzoek:

1. De Tado aanbevolen oplossing: Zoneklep laten plaatsen bij de vloerverwarming . Thermostaat in de bijkeuken en een draadloze ontvanger bij de huidige thermostaat locatie. Dit is een optie maar het lijkt mij nogal vreemd dat de thermostaat dan niet meer in de woonkamer is en ook een lagere temperatuur zal meten.

2. Een slimme thermostaatknop plaatsen op mijn verdeler en die laten sturen door de thermostaat in de woonkamer. Het lijkt erop dat er een ongebruikt DN20 koppelen op mijn systeem zit (rode pijl). Zou ik die bijvoorbeeld kunnen gebruiken om een knop op te plaatsen?

3. Zijn er meer opties? Het heeft mijn voorkeur als de themostaat gewoon op de huidige locatie kan blijven hangen in de woonkamer.

Foto van min verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dIHWNOi4dtRtt0ShvGIbwk0hGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KswipXbdVUlhHKQW3jFhg6Ku.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHPIrpa4cY5sAk9Ma4A4WZUMnTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jl61FhGof7JTHNX064aH4pVm.jpg?f=fotoalbum_large

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:08
demosselman schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:17:
Ik heb al verscheidene posts gezien over Tado icm vloerverwarming en radiatoren, maar toch twijfel ik een beetje wat voor mij de beste oplossing is. Als er mensen zijn met een vergelijkbare situatie hoor ik graag jullie advies.

Mijn situatie: Vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Alle radiatoren zijn voorzien van tado knoppen. Hierdoor wordt de woonkamer dus onnodig verwarmt bij warmtevraag boven. De thermostaat hangt in de woonkamer, CV is op zolder. Direct achter de thermostaat zit de bijkeuken waar de vloerverwarmingverdeler zich bevindt. Het is dus mogelijk voor mij om een draad te trekken naar de vloerverwarming vanaf de thermostaat

1. De Tado aanbevolen oplossing: Zoneklep laten plaatsen bij de vloerverwarming . Thermostaat in de bijkeuken en een draadloze ontvanger bij de huidige thermostaat locatie. Dit is een optie maar het lijkt mij nogal vreemd dat de thermostaat dan niet meer in de woonkamer is en ook een lagere temperatuur zal meten.

2. Een slimme thermostaatknop plaatsen op mijn verdeler en die laten sturen door de thermostaat in de woonkamer. Het lijkt erop dat er een ongebruikt DN20 koppelen op mijn systeem zit (rode pijl). Zou ik die bijvoorbeeld kunnen gebruiken om een knop op te plaatsen?

3. Zijn er meer opties? Het heeft mijn voorkeur als de themostaat gewoon op de huidige locatie kan blijven hangen in de woonkamer.

Foto van min verdeler:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor optie 1) is normaal gesproken de gedachte dat je de ontvanger bij de ketel plaatst en de thermostaat laat zitten waar jij wil, en zorgt dat er een draad van de thermostaat naar de zoneklep loopt. De zoneklep hoeft niet bij de verdeler, hij zit bij mijn naast de cv in de aanvoer die naar de verdeler gaat. Ik heb de kabel die naar de cv liep hier dan ook gewoon voor gebruikt.

• demosselman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-01 22:41
wvanommen schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Voor optie 1) is normaal gesproken de gedachte dat je de ontvanger bij de ketel plaatst en de thermostaat laat zitten waar jij wil, en zorgt dat er een draad van de thermostaat naar de zoneklep loopt. De zoneklep hoeft niet bij de verdeler, hij zit bij mijn naast de cv in de aanvoer die naar de verdeler gaat. Ik heb de kabel die naar de cv liep hier dan ook gewoon voor gebruikt.
Dus in mijn geval zou ik dan een draad trekken vanaf de thermostaat naar de verdeler en de ontvanger op zolder op de cv aansluiten. De huidige draad vanaf beneden naar zolder wordt dan een niet gebruikte draad

• wvanommen
demosselman schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:33:
[...]

Dus in mijn geval zou ik dan een draad trekken vanaf de thermostaat naar de verdeler en de ontvanger op zolder op de cv aansluiten. De huidige draad vanaf beneden naar zolder wordt dan een niet gebruikte draad
Nee, je moet een draad trekken naar de zoneklep, deze komt in de aanvoer van je verdeler, waar je die fysiek plaatst is aan jou. Dat zou dus ook op zolder kunnen zijn al naar gelang hoe je leidingen lopen. Als je de zoneklep bij je verdeler plaatst heb je op zich gelijk.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:11
BGFG schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:32:
[...]

Oké, helder. Ik heb inderdaad dat abonnement, maar voor HA moet je ook investeren toch? Ken dat eigenlijk niet. Dat automatisch uitschakelen is mij heel wat waard trouwens, zeker met de huidige energieprijzen. Handmatig vergeet je toch maar en dan zit je eerst in de kou als je weer terugkomt.
Ik heb het abonnement niet, ik heb al geïnvesteerd in de aanschaf van het systeem plus meerdere radiatoren. Het liefst had ik ook dat het systeem niet via het internet werkte, maar alles gewoon lokaal werkte. Ik heb toentertijd gekocht voor de bepaalde features (bijvoorbeeld per ruimte aansturen, vanaf afstand kunnen kijken naar de temperaturen) en dat werkt allemaal prima. De manier waarop ik het nu met HA heb gedaan is op basis van presence detection door middel van wifi. Dat werkt voor ons goed genoeg. Zodra we thuis komen, gaat de kachel aan als dat nodig is - die opwarm periode nemen wij voor lief.

Ik snap overigens best waarom Tado voor hun huidige set-up kiest: niet iedereen is in staat om HA op te zetten / te draaien of heeft daar zin in. Laat staan de uitdaging om het vanaf afstand bereikbaar te maken. Dat is gewoon iets dat Tado nu out-of-box kan leveren door hun manier van het aansturen via internet.
Orcie schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:16:
Ik vind dit product werkelijk ongelooflijk. Heb nu werkende aansturing middels Aan/uit, maar de thermostaat blijft vrolijk door aansturen na dat de doeltemperatuur (20 graden) is bereikt, het is nu 21 graden in huis. Ik haal de Tado nu maar van de muur als ik de gewenste temperatuur heb bereikt. 8)7

@tado Wat moet ik doen om gewoon een werkende setup te krijgen? Of moet ik hem gewoon terugsturen?
Er zijn zoveel mogelijkheden waarom dit kan gebeuren.

Heeft u wel de stap voor stap handleiding gevolgd via de app?

Heeft u andere kamers die misschien warmte vragen aan de thermostaat?

Ik zou even contact opnemen met onze support.
Orcie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:55:
[...]

Dat is goed nieuws! Op basis van jouw post ga ik nog 1 keer de draadjes omwisselen. Ik zit op de ketel sowieso goed.

Ook dit werkt niet. Ik denk dat ik gewoon een defecte Tado heb.
Het komt zo goed als niet voor dat het tado relais kapot it.
U geeft aan dat het op de ketel goed zit, als dat zo is kunt u makkelijk testen:
Doe draadjes samen = ketel moet aan
Doe draadjes los = ketel moet uit

Als dat zo is, dan is het volgende om na te gaan of tado echt een relais sturing doet:
www.tado.com/professional-manuals
Zorg dat tado op R01 staat

Daarna, verwijder alle andere tado kamers uit uw app (dus zorg dat u alleen tado thermostaat heeft) om te voorkomen dat er een warmtevraag komt van een andere kamer.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
@tado (en mede-tweakers) is het eigenlijk mogelijk om een slimme radiatorknop op bepaalde tijdstippen alléén méé te laten verwarmen wanneer elders in het systeem vraag is?

Use case: in de ochtend laat ik mijn handdoekradiator verwarmen volgens een schema, maar de rest van de dag staat die verder uit. Als er nou tóch gestookt wordt - dan mag opzich die handdoekradiator ook best warm water krijgen. Ik wil alleen niet dat hij gaat 'vragen' om warmte, als die elders in het huis niet nodig is.

Kan dit met de Tado-app? Kan dit met HomeKit (daar staan nu al mijn schema's in)?

• Beamerman
MrAcid schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:34:
@tado (en mede-tweakers) is het eigenlijk mogelijk om een slimme radiatorknop op bepaalde tijdstippen alléén méé te laten verwarmen wanneer elders in het systeem vraag is?

Use case: in de ochtend laat ik mijn handdoekradiator verwarmen volgens een schema, maar de rest van de dag staat die verder uit. Als er nou tóch gestookt wordt - dan mag opzich die handdoekradiator ook best warm water krijgen. Ik wil alleen niet dat hij gaat 'vragen' om warmte, als die elders in het huis niet nodig is.

Kan dit met de Tado-app? Kan dit met HomeKit (daar staan nu al mijn schema's in)?
Dit kan zeker. Je moet echter kiezen of de knop in de badkamer ketel mag aansturen of niet. Indien wel gaat je ketel branden wanneer in de badkamer warmtevraag is en zal de rest meedraaien. Indien niet loopt hij alleen mee indien een ander apparaat (meestal kamerthermostaat) warmte vraagt. Deze instelling is helaas globaal en kun je dus niet per tijdsblok in- of uitschakelen.

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-01 15:58
Beamerman schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Dit kan zeker. Je moet echter kiezen of de knop in de badkamer ketel mag aansturen of niet. Indien wel gaat je ketel branden wanneer in de badkamer warmtevraag is en zal de rest meedraaien. Indien niet loopt hij alleen mee indien een ander apparaat (meestal kamerthermostaat) warmte vraagt. Deze instelling is helaas globaal en kun je dus niet per tijdsblok in- of uitschakelen.
Dat lijkt me dan een onlogische functie.
Als hij altijd (dus zonder tijdsblok) meeloopt als een andere ruimte warmte vraagt kun je net zo goed geen knop op die radiator zetten toch? (behalve dan als de badkamer een bepaalde temperatuur heeft bereikt, maar dan voldoet een niet slimme, reguliere thermostaatknop ook wel)

Ik heb nu op mijn radiator in de badkamer geen TADO knop zitten, maar zou het van toegevoegde waarde vinden als ik bv alleen in de ochtend de badkamer mee kan laten verwarmen (zonder directe warmtevraag van de badkamer) maar in de avond of op andere momenten is dat totaal niet nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door ikmattie op 03-10-2022 14:41 ]

Mijn Flickr; Sony A7iii

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:17
ikmattie schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

Als hij altijd (dus zonder tijdsblok) meeloopt als een andere ruimte warmte vraagt kun je net zo goed geen knop op die radiator zetten toch? (behalve dan als de badkamer een bepaalde temperatuur heeft bereikt, maar dan voldoet een niet slimme, reguliere thermostaatknop ook wel)

Ik heb nu op mijn radiator in de badkamer geen TADO knop zitten, maar zou het van toegevoegde waarde vinden als ik bv alleen in de ochtend de badkamer mee kan laten verwarmen (zonder directe warmtevraag van de badkamer) maar in de avond of op andere momenten is dat totaal niet nodig.
als dat een beetje smart werkt zou het wel een toevoeging kunnen zijn. Bijvoorbeeld: Kantoor en woonkamer staan beide op 20 graden. Woonkamer koelt iets sneller af, ketel gaat daarvoor verwarmen, en tado ziet meteen dat over 5 minuten kantoor ook aan de beurt is, dus pakt ie die meteen mee.

Dat is wel een iets andere use-case. De use-case die MrAcid beschrijft zou in bijvoorbeeld Home Assistant wel goed op te lossen zijn.

• Beamerman
[...]

Hij loopt mee op de tijden die jij hebt geprogrammeerd. In dat opzicht is het zeker slim en handig. Bij mij staat hij 's morgens lekker warm wanneer ik ga douchen. Op dat moment vraagt de huiskamer ook warmte dus loopt de badkamer mee. Daarna gaat de badkamer terug naar 18 graden en dan ook alleen wanneer de woonkamer warmte vraagt. Ik had dit liever ook per tijdblok geschakeld gezien, maar dat zit er niet in.

• MrAcid
  • Niet online
[...]

Inderdaad.
Maar dit kan dus ook met een niet slimme, regulieren thermostaatknop. :D Aaah, wacht - ik lees verkeerd. Voor wat jij wilt kun je dat wél met een Tado doen toch? 's Ochtends instellen op 20 graden zonder zoneregeling en 's avonds gewoon dichtzetten via het tijdsblok.

Ik wilde dus eigenlijk van mijn Tado SLIMME thermostaatknop in sommige tijdsblokken een niet slimme (thermostaat)knop maken die alleen 'open' staat zonder warmtevraag. Maar dat kan dus niet.

[ Voor 9% gewijzigd door MrAcid op 03-10-2022 15:29 ]

• Beamerman
MrAcid schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:21:
[...]

Inderdaad.

[...]

Maar dit kan dus ook met een niet slimme, regulieren thermostaatknop. :D

Ik wilde dus eigenlijk van mijn Tado SLIMME thermostaatknop in sommige tijdsblokken een niet slimme (thermostaat)knop maken die alleen 'open' staat zonder warmtevraag. Maar dat kan dus niet?
Als jij 2x per dag je knop open en dicht wilt draaien kan dat met een gewone knop ja. Met de Tado kun je programmeren dat hij op sommige tijdstippen wel meeloopt en op andere dus niet. Het is ook een kwestie van zorgen dat je het zo programmeert dat de badkamer en de woonkamer synchroon lopen op dat moment.

• MrAcid
  • Niet online
Beamerman schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:29:
[...]

Als jij 2x per dag je knop open en dicht wilt draaien kan dat met een gewone knop ja. Met de Tado kun je programmeren dat hij op sommige tijdstippen wel meeloopt en op andere dus niet. Het is ook een kwestie van zorgen dat je het zo programmeert dat de badkamer en de woonkamer synchroon lopen op dat moment.
Ja, dit is nog wel een goed inzicht, want dit is in de praktijk zo. Helaas koelt mijn badkamer flink sneller af dan mijn woonkamer, waardoor er soms in de ochtend géén warmtevraag is in de woonkamer, wel in de badkamer.

• StoOker
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 09:07
Ik zie door al de tado producten het bos niet meer :)

Mijn situatie: Mijn bedrade Tado thermostaat hangt in de keuken naast een deur naar de hal, geen goede plek.
In de keuken ben ik niet vaak en ik wil de thermostaat naar de woonkamer verhuizen, maar een draad trekken is geen optie.

Hoe kan ik dit het beste met mijn huidige bedrade Tado thermostaat oplossen?

• janne_nl
Volgens mij 1 of meer draadloze temperatuur sensoren van Tado erbij kopen en die de temperatuur in de ruimte te laten regelen. Dat stel je bij elke ruimte in, wat de bron van de temperatuur is.

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-01 15:10
Ik zit met een soort gelijk vraagstuk.

Thermostaat hangt beneden bij ons in de woonkamer. Beneden zijn wij voorlopig aan het verbouwen en om die reden hebben we beneden alle radiatoren dicht gedraaid. Boven hebben we ingericht om te leven en zouden graag daar een sensor ophangen waarop de Tado Thermostaat beneden dan op schakelt.

We hebben verder geen knoppen.

Zou het toevoegen van een Tado Temperatuur Sensor dit probleem kunnen oplossen?

• MrAcid
  • Niet online
MR.Harok schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:07:
Ik zit met een soort gelijk vraagstuk.

Thermostaat hangt beneden bij ons in de woonkamer. Beneden zijn wij voorlopig aan het verbouwen en om die reden hebben we beneden alle radiatoren dicht gedraaid. Boven hebben we ingericht om te leven en zouden graag daar een sensor ophangen waarop de Tado Thermostaat beneden dan op schakelt.

We hebben verder geen knoppen.

Zou het toevoegen van een Tado Temperatuur Sensor dit probleem kunnen oplossen?
Ja.

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-01 15:10
Dank je wel voor je snelle reactie. Temperatuur sensor komt morgen binnen :-)

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:03
Mijn situatie: Ik ga volgende week van radiatoren verwarming naar vloerverwarming. Mijn Tado is via OpenTherm gekoppeld. Ik meen me te herinneren dat ik bij de initiële Setup voor radiatoren heb gekozen. Hoe krijg ik de Tado nu omgeschakeld naar vloerverwarming?

En wat is het handigst voor het reguleren van de aanvoertemperatuur voor in de vloerverwarming?

Voor wat het waard is, ik heb een Remeha Calenta ketel.

• wvanommen
basmq schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:49:
Mijn situatie: Ik ga volgende week van radiatoren verwarming naar vloerverwarming. Mijn Tado is via OpenTherm gekoppeld. Ik meen me te herinneren dat ik bij de initiële Setup voor radiatoren heb gekozen. Hoe krijg ik de Tado nu omgeschakeld naar vloerverwarming?

En wat is het handigst voor het reguleren van de aanvoertemperatuur voor in de vloerverwarming?

Voor wat het waard is, ik heb een Remeha Calenta ketel.
Als het goed is zit er op je verdeler een thermostaatknop die de aanvoertemperatuur regelt, die moet er gewoon altijd zijn en mag niet weggehaald worden. Voor wat betreft overgaan naar vloerverwarming is de vraag of je een zoneklep laat plaatsen. In dat geval schakelt de thermostaat die, en heb je de draadloze ontvanger bij je ketel nodig. Als je geen zoneklep plaatst, veranderd er niet en wordt je vloerverwarming altijd van warmwater voorzien als er ergens anders warmtevraag is. Mocht je meerdere zonnekleppen hebben bedacht, dan heb je ook meerdere thermostaten nodig. Er is in dit topic overigens al veel over gezegd, dus de zoekfunctie is je vriend. En omzetten van je thermostaat kan het makkelijkst met de installateurshandleiding.

[ Voor 3% gewijzigd door wvanommen op 03-10-2022 19:57 ]

• vtrke
Even mijn huidige situatie: een intergas 30/36 HRE combiketel met een aan en terugleiding naar een centrale CV verdeler met 7 groepen (7 radiatoren dus). Er is dus geen sprake van doorlussing tussen radiatoren. Nu heb ik in de woonkamer/keuken een A+++ lucht/lucht airco warmtepomp van Daikin geinstalleerd afgelopen zomer waarmee het ook de bedoeling is te verwarmen. In de woonkamer/keuken bevindt zich ook de honeywell home round modulerende ruimtethermostaat.

Hoe te werk gaan? De honeywell ruimtethermostaat weg. Op elke radiator gewoon een draadloze tado slimme radiatorkraan installeren, een bridge op de wifi router en een draadloze ontvanger? Is dat voldoende? Geen slimme thermostaat nodig toch?

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:37
Sinds vandaag heb ik een Nefit ProLine NxT HRC 24/CW4. Voorheen een oude ketel op D31 die prima werkte. (Nefit). Ik krijg het nu alleen niet aan de praat. Ik heb D31 geprobeerd met HC01, want ik kan geen HC00 selecteren. Weet iemand waarom dit is? Met D01 Ipv D31 werkt de ketel wel, via OT denk ik? Niet via de Nefit EMS Bus.

Lees nu onderstaand:

De Proline NxT is de enige Nefit ketel die communiceert via OpenTherm.

OpenTherm
De Nefit Proline NxT is de enige cv-ketel uit het Nefit assortiment die gebruik maakt van de communicatie protocol OpenTherm. Hierdoor is deze Nefit cv-ketel in staat modulerend te communiceren met thermostaten van onder andere Honeywell, Nest, Intergas en Remeha.

Dan lijkt me D01 prima toch?

[ Voor 53% gewijzigd door Clavis op 03-10-2022 21:43 ]

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:49

mno

Ja, ik gebruik ook D01 voor Opentherm (Remeha ketel).

Gewoon rösti

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-01 13:16
vtrke schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:43:
Even mijn huidige situatie: een intergas 30/36 HRE combiketel met een aan en terugleiding naar een centrale CV verdeler met 7 groepen (7 radiatoren dus). Er is dus geen sprake van doorlussing tussen radiatoren. Nu heb ik in de woonkamer/keuken een A+++ lucht/lucht airco warmtepomp van Daikin geinstalleerd afgelopen zomer waarmee het ook de bedoeling is te verwarmen. In de woonkamer/keuken bevindt zich ook de honeywell home round modulerende ruimtethermostaat.

Hoe te werk gaan? De honeywell ruimtethermostaat weg. Op elke radiator gewoon een draadloze tado slimme radiatorkraan installeren, een bridge op de wifi router en een draadloze ontvanger? Is dat voldoende? Geen slimme thermostaat nodig toch?
Zonder thermostaat zal je ketel niet aangestuurd worden. Die heb je volgens mij dus wel nodig.

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• vtrke
robkrekel schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:36:
[...]
Zonder thermostaat zal je ketel niet aangestuurd worden. Die heb je volgens mij dus wel nodig.
Ok stel dat ik de slimme tado thermostaat in de woonkamer/keuken hang, en een tado radiatorkraan in het bureau boven en de badkamer. Kan ik dan de thermostaat in de woonkamer/keuken bvb op vorstbeveiliging zetten en ook de radiatoren daar in woonkamer/keuken dichtdraaien (omdat ik die ruimte met de zeer zuinige airco kan verwarmen) en dan onafhankelijk via gasketel de badkamer of bureau boven met hun tado radiatorkraan verwarmen?

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-01 13:16
Ja. Omdat er geen warmtevraag beneden is blijven de kranen dicht (beneden ook tado knoppen toch?). Als er warmtevraag boven is zal de bewuste kraan open gaan, en een seintje geven aan de thermostaat welke de ketel aanstuurt. De warmte zal alleen naar de ruimte gaan die warmte vraagt, omdat de rest dicht staat.
Denk wel even aan een by-pass of radiator die altijd open staat. Even zoeken op by-pass in dit topic.

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• janne_nl
vtrke schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Ok stel dat ik de slimme tado thermostaat in de woonkamer/keuken hang, en een tado radiatorkraan in het bureau boven en de badkamer. Kan ik dan de thermostaat in de woonkamer/keuken bvb op vorstbeveiliging zetten en ook de radiatoren daar in woonkamer/keuken dichtdraaien (omdat ik die ruimte met de zeer zuinige airco kan verwarmen) en dan onafhankelijk via gasketel de badkamer of bureau boven met hun tado radiatorkraan verwarmen?
Wat doe je dan als je een tijd niet thuis bent in de winter? Draai je de kranen dan open of gaat de airco dan ook aan?

Mijn plan is om in de woonkamer/keuken ook thermostaatkranen te (laten) monteren om het door jou geschetst 'probleem' op te lossen.

• Orcie
tado schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:30:
[...]

Er zijn zoveel mogelijkheden waarom dit kan gebeuren.

Heeft u wel de stap voor stap handleiding gevolgd via de app?

Heeft u andere kamers die misschien warmte vragen aan de thermostaat?

Ik zou even contact opnemen met onze support.
Toch is de eerste reactie weer heeft u wel gedaan wat wij zeggen. Ik heb inmiddels al twee keer de support gebeld. En de handleiding nauwgezet gevolgd. Ik heb hem op R01 staan. Als ik de kabel tegen elkaar aanhoudt dan gaat de CV branden. Kabels los dan uit. Het lijkt er dus op dat het relais van de Tado dus toch open blijft staan. Anders zou de ketel toch stoppen? Overigens stopt de ketel ook direct als ik de tado van de muur trek.

Voor de volledigheid er is maar 1 Tado en geen andere Tado Radiator knoppen. Er is dus maar 1 kamer..

Zie ook onderstaande screenshot. Dit stuurt jullie support mij terug na het aanleveren van allerlei foto's. Maw zoek het maar uit. Terwijl in dit geval het product ook gewoon niet goed kan werken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxPnUaPIUuBvTarNcOv4nkh6ByY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jbQ6PaBr1E7jHAPMu1nzcEaP.png?f=fotoalbum_large

Update: Zojuist de Tado van de muur gehaald. Die gaat terug naar de winkel. Oude Chronotherm IV terug gehangen. Die stuurt mooi en schakelt ook weer uit. Heb niks aan de ketel verandert bij het wisselen van de thermostaten. @tado Voor mij de bevestiging dat het niet bij de ketel ligt. Ik vind het bizar slecht hoe jullie in de service verlening wijzen naar de consument. Voor mij nooit meer een Tado.

[ Voor 15% gewijzigd door Orcie op 04-10-2022 21:13 ]

• vtrke
janne_nl schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:25:
[...]

Wat doe je dan als je een tijd niet thuis bent in de winter? Draai je de kranen dan open of gaat de airco dan ook aan?

Mijn plan is om in de woonkamer/keuken ook thermostaatkranen te (laten) monteren om het door jou geschetst 'probleem' op te lossen.
Als ik er niet ben zet ik geen verwarming aan…

• janne_nl
Moet ik niet doen. Na een paar weken weg in de winter zal er vanalles bevriezen in een iets koudere winter.

• Beamerman
Mijn vraag is wat het bezwaar is om er een thermostatische kraan met Slimme Knop te plaatsen. Kan @tado daar een inhoudelijke reactie op geven? Dat we het niet ondersteunen is daar geen antwoord op. Ik heb niet heel veel trek om een dure en onhandige klep te monteren en dan ook nog te moeten investeren in een extension kit.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44

Haan

dotnetter

janne_nl schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:48:
Moet ik niet doen. Na een paar weken weg in de winter zal er vanalles bevriezen in een iets koudere winter.
Je woont in een tuinhuis, of in Scandinavië oid? Het moet in een gemiddeld huis in Nederland wel heel bar en boos zijn wil de temperatuur binnen onder het vriespunt gaan dalen. En dan nog is 'uit' bij Tado alsnog vorstbeveiliging, dus nog steeds geen probleem ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• janne_nl
Vriespunt wil ik niet zeggen, maar beetje wind en een week -10 zonder verwarming....kom ik een heel eind. Slaapkamers komen regelmatig onder de 10.

Daarnaast, Tado uit is geen uit, maar dat zei je niet echt.

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-01 15:33
Ik ben van plan slimme Tado thermostaat knoppen aan te brengen in mijn woning.
Nu beschikt 1 radiator over een Danfoss RAV 34 mm thermostaat kraan.

De huidige thermostaat knop lijkt niet helemaal lekker te werken. (ligt er naast, waarschijnlijk te lang niet gebruikt.)
Ik heb handmatig het pinnetje ingedrukt, en dit gaat met enige moeite
Is de Tado thermostaat knop krachtig genoeg om het pinnetje in te drukken?
Eventueel wil ik anders de hele kraan gaan vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8u2W8BkWDyQuJXJ8_N6Oa9pCkHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Deqe6bfVeYB70tRoznqzhPBm.jpg?f=fotoalbum_large
Orcie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:00:
[...]

Toch is de eerste reactie weer heeft u wel gedaan wat wij zeggen. Ik heb inmiddels al twee keer de support gebeld. En de handleiding nauwgezet gevolgd. Ik heb hem op R01 staan. Als ik de kabel tegen elkaar aanhoudt dan gaat de CV branden. Kabels los dan uit. Het lijkt er dus op dat het relais van de Tado dus toch open blijft staan. Anders zou de ketel toch stoppen? Overigens stopt de ketel ook direct als ik de tado van de muur trek.

Voor de volledigheid er is maar 1 Tado en geen andere Tado Radiator knoppen. Er is dus maar 1 kamer..

Zie ook onderstaande screenshot. Dit stuurt jullie support mij terug na het aanleveren van allerlei foto's. Maw zoek het maar uit. Terwijl in dit geval het product ook gewoon niet goed kan werken.[Afbeelding]

Update: Zojuist de Tado van de muur gehaald. Die gaat terug naar de winkel. Oude Chronotherm IV terug gehangen. Die stuurt mooi en schakelt ook weer uit. Heb niks aan de ketel verandert bij het wisselen van de thermostaten. @tado Voor mij de bevestiging dat het niet bij de ketel ligt. Ik vind het bizar slecht hoe jullie in de service verlening wijzen naar de consument. Voor mij nooit meer een Tado.
Ik wil me verontschuldigen voor de niet optimale communicatie tussen u en onze support. Het is zeer druk bij ons op dit moment vanwege hoge vraag naar onze producten, en de kou inval die we normaal gezien pas mid October verwachten. (denk aan het trainen van nieuwe mensen bij onze support).

Helaas kan er zelfs bij een simpele installatie veel mis gaan.
Veel mensen doen de draden namelijk op PLUS en MIN omdat ze denken dat de MAX 230V betekent dat je geen laag voltage op de NO en COM mag aansluiten.
Daarnaast denken veel mensen dat alles in NL OpenTherm is, dat is zeker niet zo. In uw geval is het een relais (aan/uit) sturing.
Mocht u per ongeluk tado al op D01 (OpenTherm) hebben gezet, dan is het relais niet meer actief.
Sommige mensen klikken ook aan "ik vervang een oude thermostaat". Dan denkt tado: "ik ben dus een draadloze sensor" en schakelt het relais uit.

Zoals u kunt zien, er zijn meerdere redenen waarom het relais in tado niet kan werken zonder dat er een hardware defect is.
Helaas heb ik geen toegang tot uw account maar ik stel voor dat u de onderstaande stappen nogmaals doorloopt:

Als u instructies aanvraagt om Chronotherm IV te vervangen moeten die instructies bestaan.
Draden moeten in NO en COM (Niet plus en min)

Daarnaast moet uw tado op R01 staan (www.tado.com/professional-manuals)

Wij bieden geen telefonische support. Graag dus een chat openen op www.tado.nl als u verdere hulp nodig heeft. Stuur daar ook foto's van de bedrading in uw tado thermostaat.

[ Voor 23% gewijzigd door tado op 06-10-2022 09:56 ]

Beamerman schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

Mijn vraag is wat het bezwaar is om er een thermostatische kraan met Slimme Knop te plaatsen. Kan @tado daar een inhoudelijke reactie op geven? Dat we het niet ondersteunen is daar geen antwoord op. Ik heb niet heel veel trek om een dure en onhandige klep te monteren en dan ook nog te moeten investeren in een extension kit.
Dit is het antwoord:
Officieel ondersteunen wij dit niet, onze slimme radiatorknoppen zijn alleen bedoeld voor radiatoren.
Onofficieel antwoord: Er zijn al meerdere tweakers die op eigen initiatief en eigen risico een slimme radiatorknop hebben gebruikt om een vloerverwarming aan te sturen. LET OP: Zorg dat u wel een speciale radiatorkraan neemt die gemaakt is voor hoge debieten.

LET OP: Waar vaak verwarring over is: De meeste vloerverwarmingen hebben al een radiatorknop. Deze meet de watertemperatuur. Die knop moet blijven zitten, anders kan er theoretisch 80 graden water door de vloer gaan en dat kan het einde van de vloer betekenen. Dit laatste punt is een grote overweging geweest om te zeggen: We ondersteunen het niet, er kan te veel verwarring ontstaan, en risico te groot dat iemand de knop op de verkeerde kraan plaatst en zijn/haar vloer sloopt.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

demosselman schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:17:

Foto van min verdeler:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb het bij mij op de volgende wijze draaien :

4 radiatoren bovenverdieping, allen op smart-thermostaatknop
vloerverwarming begane grond, aangesloten met aan/uit zoneklep, direct in verbinding met Tado Thermostaat (V3+)
Tado Thermostaat draadloos verbonden met Draadloze verbindingskit aan de CV-ketel (Nefit).

De Tado stuurt individueel de thermostaatknoppen aan, als hier warmtevraag is, dan schakelt de zoneklep niet in. De verwarming geldt dan alleen voor de bovenverdieping.
Bij vraag op begane grond schakelt de zoneklep in en gaat de verwarming aan en verwarmt alleen de radiatoren waar de knop van open staat.

Dit is de enige manier waarop je individueel kan schakelen met een zoneklep.

Wabbawabbawabbawabba

BraX schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:56:

De huidige thermostaat knop lijkt niet helemaal lekker te werken. (ligt er naast, waarschijnlijk te lang niet gebruikt.)
Ik heb handmatig het pinnetje ingedrukt, en dit gaat met enige moeite
Is de Tado thermostaat knop krachtig genoeg om het pinnetje in te drukken?
Eventueel wil ik anders de hele kraan gaan vervangen.

[Afbeelding]
De tado slimme radiatorknop kan vrij veel druk uitoefenen op zo'n radiatorpin.
Misschien ook even de pin smeren met wat olie (zoek even online hoe dit precies moet).

Dan tado proberen.
Mocht het niet lukken merkt u het vanzelf bij de kalibratie van tado. Dan is het misschien tijd om de kraan zelf te vervangen.

• JéWé
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-10-2022
Goedemiddag, ben niet bekend met Tado slimme meter, maar wat is beter/goedkoper om te doen: zelf exemplaar aanschaffen of abonnement nemen (via Vattenfall?)
Gaat mij puur om gas te besparen op de verwarming, wat mij ca. €25 per maand kan schelen volgens de verkoper aan de deur. Maar ga dan wel € 8,99 per maand voor abonnenment betalen.

wat is wijsheid of het beste om te doen?

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JéWé schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:07:
Goedemiddag, ben niet bekend met Tado slimme meter, maar wat is beter/goedkoper om te doen: zelf exemplaar aanschaffen of abonnement nemen (via Vattenfall?)
Gaat mij puur om gas te besparen op de verwarming, wat mij ca. €25 per maand kan schelen volgens de verkoper aan de deur. Maar ga dan wel € 8,99 per maand voor abonnenment betalen.

wat is wijsheid of het beste om te doen?
Dat kun je toch makkelijk zelf uitrekenen? Je kent het maand bedrag en bedragen voor koop staan ook overal.

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-01 15:33
BraX schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:56:

[Afbeelding]
Nu beschikt de woonkamer over 1 traditionele kraan en de bovenstaande thermostaat kraan.
Daarnaast heeft 1 studeer kamer een thermostaat kraan en de andere een traditionele.

Om 4 slimme Tado knoppen te instaleren moet ik dus sowieso 2 kranen (laten) vervangen voor thermostaat kranen.
Is het dan verstandig om deze 2 te vervangen door (https://www.imi-hydronic.com/product/eclipse in verstand met waterzijdig inregelen) of gelijk maar alle 4?

In principe zullen deze 4 kranen alleen open of dicht staan + Badkamer of gang voor bypas met normale knop.

[ Voor 5% gewijzigd door BraX op 06-10-2022 13:28 ]

• JéWé
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-10-2022
JBS schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:40:
[...]
Dat kun je toch makkelijk zelf uitrekenen? Je kent het maand bedrag en bedragen voor koop staan ook overal.
dat kan ik zeker :)
maar bedoelde meer de vraag abo of zelf aanschaffen - wat doen de meesten hier?
wil ook niet onnodig lang betalen voor een abo als zelf aanschaffen hetzelfde resultaat geeft

lees over apps, opties etc. om iets te kunnen gebruiken wat dan alleen weer kan als je abo hebt?

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-01 12:14

amphora

Websites & Fotografie

JéWé schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:34:
[...]

dat kan ik zeker :)
maar bedoelde meer de vraag abo of zelf aanschaffen - wat doen de meesten hier?
wil ook niet onnodig lang betalen voor een abo als zelf aanschaffen hetzelfde resultaat geeft

lees over apps, opties etc. om iets te kunnen gebruiken wat dan alleen weer kan als je abo hebt?
Abo van Tado zelf (voor die extra opties) staat los van hoe je de tado hardware zelf aanschaft? Abo via Vattenfall (lijkt me overigens op lange termijn altijd duurder) is iets heel anders dan abo in de app

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Pagina: 1 ... 41 ... 69 Laatste