• JéWé
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-10-2022
amphora schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Abo van Tado zelf (voor die extra opties) staat los van hoe je de tado hardware zelf aanschaft? Abo via Vattenfall (lijkt me overigens op lange termijn altijd duurder) is iets heel anders dan abo in de app
oké, thnx - dat klinkt duidelijk - beter dan zelf aanschaffen en eventuele opties via Tado en niet via Vattenfall

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-01 20:59
Vorig jaar begonnen met Tado en dit jaar alle kranen vervangen voor ventielkranen zodat ik meer tados kan plaatsen. Ons huis heeft 5 woonlagen en we hebben in totaal nu 9 tados geplaatst, nog twee resterend. De bridge zit op begane grond maar ik merk dat de tados op de 5e woonlaag af en toe offline raken. Ik begreep dat eventuele frequentie van de bridge aangepast kan worden? Ik zit dit niet terug in mijn app, weet iemand op welke wijze hier mee gespeeld kan worden om te kijken of er dan een beter bereik is tussen de bridge en Tado?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:30
Kun je de bridge niet gewoon een beetje in het midden van de woonlagen plaatsen?

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-11-2025
BraX schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:26:
[...]

Nu beschikt de woonkamer over 1 traditionele kraan en de bovenstaande thermostaat kraan.
Daarnaast heeft 1 studeer kamer een thermostaat kraan en de andere een traditionele.

Om 4 slimme Tado knoppen te instaleren moet ik dus sowieso 2 kranen (laten) vervangen voor thermostaat kranen.
Is het dan verstandig om deze 2 te vervangen door (https://www.imi-hydronic.com/product/eclipse in verstand met waterzijdig inregelen) of gelijk maar alle 4?

In principe zullen deze 4 kranen alleen open of dicht staan + Badkamer of gang voor bypas met normale knop.
Dat is helemaal wat je zelf wilt. Waterzijdig inregelen via de heimeier kranen is makkelijk, maar kan ook prima via het voetventiel. Het hoeft ook allemaal niet zo precies.
Houdt er wel rekening mee dat als je een radiator in de gang of badkamer gebruikt als bypass, dat je de flow door deze radiator beperkt. Anders krijg je de situatie dat er ergens een beetje warmtevraag is, maar het grootste deel van het warme water door de bypass radiator stroomt.

Let ook op dat heimeier eclipse kranen er in twee debieten (150 en 300) zijn. Mocht je een gigantische radiator hebben die het grootste deel van de verwarming in de woonkamer doet, dan kan het zijn dat de 150 variant niet afdoende is.

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Aankomend weekend wil ik eens kijken of ik mijn twee bestaande radiatoren kan voorzien van thermostatische knoppen. Nu lag ik bij de reviews van deze knop dat hij geschikt zou zijn voor Tado. Uiteraard staat er geen merk bij, dus ik kan hem niet naast de lijst van Tado houden. Iemand enig idee hoe ik er zeker van ga zijn dat deze past?

per aspera ad astra

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:14

MrScratch

I am rubber, you are glue

LAD93 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:48:
Aankomend weekend wil ik eens kijken of ik mijn twee bestaande radiatoren kan voorzien van thermostatische knoppen. Nu lag ik bij de reviews van deze knop dat hij geschikt zou zijn voor Tado. Uiteraard staat er geen merk bij, dus ik kan hem niet naast de lijst van Tado houden. Iemand enig idee hoe ik er zeker van ga zijn dat deze past?
2 dingen:
  • Neem zeker niet dit type, want de knop staat zo recht omhoog en dan wordt de temperatuurmeting beinvloed door de warmte van de leiding (die stijgt op). Neem er 1 waar de knop horizontaal erop komt te staan. Dit noemen ze vaak "haaks verkeerd".
  • Neem als je toch je kranen gaat vervangen, meteen een type met dynamische debietregeling zoals een Heimeier Eclipse of een Danfoss dynamic valve. Dan kun je je systeem meteen goed waterzijdig inregelen. Van de heimeier Eclipse weet ik dat de Tado hierop perfect past zonder enige verloopstuk of iets.

Look behind you! A three headed monkey!

• Beamerman
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-02-2025
tado schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:52:
[...]

Dit is het antwoord:
Officieel ondersteunen wij dit niet, onze slimme radiatorknoppen zijn alleen bedoeld voor radiatoren.
Onofficieel antwoord: Er zijn al meerdere tweakers die op eigen initiatief en eigen risico een slimme radiatorknop hebben gebruikt om een vloerverwarming aan te sturen. LET OP: Zorg dat u wel een speciale radiatorkraan neemt die gemaakt is voor hoge debieten.

LET OP: Waar vaak verwarring over is: De meeste vloerverwarmingen hebben al een radiatorknop. Deze meet de watertemperatuur. Die knop moet blijven zitten, anders kan er theoretisch 80 graden water door de vloer gaan en dat kan het einde van de vloer betekenen. Dit laatste punt is een grote overweging geweest om te zeggen: We ondersteunen het niet, er kan te veel verwarring ontstaan, en risico te groot dat iemand de knop op de verkeerde kraan plaatst en zijn/haar vloer sloopt.
Dank Tado. Dit is een antwoord waar ik iets mee kan. Ik heb geen vloerverwarming dus dit probleem heb ik niet. Wel moet er nog een bypass of drukventiel komen, dat begrijp ik.

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-01 16:50
De grote thermostaat kraan post:

Idee:
- Tado Thermostaat bedraad aan muur in woonkamer voor temperatuurmeting
- 2 Thermostaatkranen met Tado knoppen in woonkamer, termperatuurmeten uitzetten.
- 1 Thermostaatkraan met Tado in studeerkamer 1 (groot)
- 1 Thermostaatkraan met Tado in studeerkamer 2 (klein)
- Bypass, badkamer radiator + aangesloten vloerverwarming, of anders radiator gang.

Met deze opstelling zou het mogelijk moeten zijn om de studeerkamers en woonkamer individueel te verwarmen, in verband met thuiswerkdagen komende winter.
Daarnaast zou ik graag makkelijk de 4 radiatoren waterzijdig inregelen.

Huidige situatie:
- Woonkamer 1 normale radiator kraan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJAL4kyYpeHGpBo73OeMc3-P-bY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3kLPgispDJxKBAvOTgb5nD7.jpg?f=fotoalbum_large
* Aanpassen naar haaks verkeerd

- Woonkamer 2 thermostat radiatorkraan Danfos 34mm?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8u2W8BkWDyQuJXJ8_N6Oa9pCkHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Deqe6bfVeYB70tRoznqzhPBm.jpg?f=fotoalbum_large
*Eventueel aanpassen naar haaks verkeerd

- Studeerkamer 1 groot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/698meI4gRvJkvvhfzCzHo3Gy6Vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yk25mA7JXqVutTUEJi3O0Zco.jpg?f=fotoalbum_large

- Studeerkamer 2 klein
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTEcMa7lHMbTRAH7vLr3RE7GxRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWcoYyA7rTZlyhkiBrsdR1HX.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag 1:
Ik ben met bovenstaande vraag naar de lokale Warmteservice vestiging gegaan, en die kwamen met het advies om alleen de kleine studeerkamer een thermostaat kraan aan te brengen Vtecs. Dat lijkt me sowieso niet werkbaar, want dan kan je de woonkamer niet afsluiten.

Minimale zou volgensmij moeten zijn:
- Woonkamer 1 aanpassen en vervangen voor een verkeerd haaks thermostaatkraan
- Studeerkamer 2 klein vervangen door thermostaat kraan recht.

Zover ik kan zien zijn mijn radiatoren niet voorzien van voet-ventielen.
Is het dan niet verstandig om alle 4 de kranen te vervangen met dynamische thermostat kranen om makkelijk waterzijdig de kunnen inregelen? Bijvoorbeeld Eclips Heiemer?

Bestellijst :
2 rechte dynamische thermostaatkranen (studeerkamers)
1 haaks verkeerd 1/2 dynamische thermostaat kraan (woonkamer 1)
1 haaks verkeerd Welke maat??? 27.x mm dynamische thermostaat kraan (woonkamer 2)
Klopt dit? En is het verstandig om nieuwe knelsetjes aan te brengen?

Vraag 2:
2 kranen zijn nu heimeier, en 2 Danfoss. Kan het kwaad om 2 heimeier dynamische kranen te bestellen en 2 Danfoss?

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-01 22:58
BraX schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:51:
De grote thermostaat kraan post:

Idee:
- Tado Thermostaat bedraad aan muur in woonkamer voor temperatuurmeting
- 2 Thermostaatkranen met Tado knoppen in woonkamer, termperatuurmeten uitzetten.
- 1 Thermostaatkraan met Tado in studeerkamer 1 (groot)
- 1 Thermostaatkraan met Tado in studeerkamer 2 (klein)
- Bypass, badkamer radiator + aangesloten vloerverwarming, of anders radiator gang.

Met deze opstelling zou het mogelijk moeten zijn om de studeerkamers en woonkamer individueel te verwarmen, in verband met thuiswerkdagen komende winter.
Daarnaast zou ik graag makkelijk de 4 radiatoren waterzijdig inregelen.

Huidige situatie:
- Woonkamer 1 normale radiator kraan
[Afbeelding]
* Aanpassen naar haaks verkeerd

- Woonkamer 2 thermostat radiatorkraan Danfos 34mm?
[Afbeelding]
*Eventueel aanpassen naar haaks verkeerd

- Studeerkamer 1 groot
[Afbeelding]

- Studeerkamer 2 klein
[Afbeelding]

Vraag 1:
Ik ben met bovenstaande vraag naar de lokale Warmteservice vestiging gegaan, en die kwamen met het advies om alleen de kleine studeerkamer een thermostaat kraan aan te brengen Vtecs. Dat lijkt me sowieso niet werkbaar, want dan kan je de woonkamer niet afsluiten.

Minimale zou volgensmij moeten zijn:
- Woonkamer 1 aanpassen en vervangen voor een verkeerd haaks thermostaatkraan
- Studeerkamer 2 klein vervangen door thermostaat kraan recht.

Zover ik kan zien zijn mijn radiatoren niet voorzien van voet-ventielen.
Is het dan niet verstandig om alle 4 de kranen te vervangen met dynamische thermostat kranen om makkelijk waterzijdig de kunnen inregelen? Bijvoorbeeld Eclips Heiemer?

Bestellijst :
2 rechte dynamische thermostaatkranen (studeerkamers)
1 haaks verkeerd 1/2 dynamische thermostaat kraan (woonkamer 1)
1 haaks verkeerd Welke maat??? 27.x mm dynamische thermostaat kraan (woonkamer 2)
Klopt dit? En is het verstandig om nieuwe knelsetjes aan te brengen?

Vraag 2:
2 kranen zijn nu heimeier, en 2 Danfoss. Kan het kwaad om 2 heimeier dynamische kranen te bestellen en 2 Danfoss?
Als je toch bezig gaat zou ik zeker de Danfoss kranen vervangen, het verloopje wat bij de Tado knoppen zit heb ik nooit goed werkend gekregen, mijn kranen vielen er daarmee spontaan af. Ze zijn bij mij allemaal vervangen door Heimeier's omdat daar de Tado knop meteen op past, dat scheelt gewoon een hoop gedoe.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

DeFeCt schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:10:
Kwam vanmorgen in een kamer waar het aardig heet was, terwijl toch echt alle thermostaatkranen nog uitstaan.. Bleek de knop een foutmelding te geven (knipperend sletuteltje) en lege batterij. Andere batterijen erin, maar bij het opdraaien van de knop op de adapter merk ik dat er eigenlijk geen weerstand is bij het vastklikken. Knoppen omgewisseld om te zien waar het probleem zit, maar het lijkt toch echt in de knop zelf te zitten. Alsof het zwarte knopje in het midden te ver naar binnen is gezakt..

Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe het is op te lossen?
*kick*

Niemand? Helaas ook nog geen reactie van @tado ontvangen. Heb de knop nu op een andere radiator gezet en heb daar precies hetzelfde gedrag. Knop zet de radiator helemaal open en lijkt er daarna niks meer mee te doen.

Flickr

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:09
DeFeCt schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

*kick*

Niemand? Helaas ook nog geen reactie van @tado ontvangen. Heb de knop nu op een andere radiator gezet en heb daar precies hetzelfde gedrag. Knop zet de radiator helemaal open en lijkt er daarna niks meer mee te doen.
Ik snap je verhaal niet helemaal: aan de ene kant heeft de knop helemaal geen weerstand en geef je aan dat het pennetje is weggezakt; logische combi imo. Maar hier zeg je dat de knop de radiator helemaal openzet en dat betekent dat het pennetje in de tado maximaal uitsteekt om je ventiel open te zetten…
Anyhow, ik vermoed dat je nickname van toepassing is :)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:21

Haan

dotnetter

@DeFeCt Normaal gesproken gaat zo'n knop zichzelf opnieuw kalibreren op het moment dat je hem opnieuw plaatst. Heb je al geprobeerd om de batterijen er een minuutje uit te halen en dan opnieuw de knop op een radiator te plaatsen?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

Haan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:46:
@DeFeCt Normaal gesproken gaat zo'n knop zichzelf opnieuw kalibreren op het moment dat je hem opnieuw plaatst. Heb je al geprobeerd om de batterijen er een minuutje uit te halen en dan opnieuw de knop op een radiator te plaatsen?
Yes, dat had ik allemaal al gedaan, volgens de handleiding. Ik heb het nu met andere batterijen geprobeerd en het sleuteltje knippert niet meer, dus heb stiekem hoop dat dit de oplossing is.

BGFG schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:42:

[...]

Ik snap je verhaal niet helemaal: aan de ene kant heeft de knop helemaal geen weerstand en geef je aan dat het pennetje is weggezakt; logische combi imo. Maar hier zeg je dat de knop de radiator helemaal openzet en dat betekent dat het pennetje in de tado maximaal uitsteekt om je ventiel open te zetten…
Anyhow, ik vermoed dat je nickname van toepassing is :)
Ah mijn aanname was dat als het pennetje helemaal uit staat de radiator kraan dicht zou zijn, maar het is dus net andersom :)

Flickr

DeFeCt schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

*kick*

Klinkt als een knop die misschien toe is aan vervanging :(

Eerst natuurlijk nieuwe set batterijen proberen maar als dat niet de oplossing is even contact opnemen met onze support.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:45
Ik heb al sinds het begin dat ik TADO heb een probleem. Het valt sinds een jaar of 2 op omdat ik nu naast de ketel aan het werk ben. De ketel springt geregeld aan zonder verwarming en soms voor een paar minuten om dan weer af te slaan. Ik heb dit al vaker gevraagd. TADO reset een keer mijn instellingen en zegt probeer het nogmaals. Ik heb een vrij gangbare ATAG i28ECZ.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiOb2aG7kBZKWgONrWiPyD-wqho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S66SEk7ojQfsDuJPS56HayG4.png?f=user_large

Iemand anders met een ATAG I28 of i model met dit fenomeen. In bovenstaande plaatje dus 5 starts binnen een uur. Met soms (oranje lijn) dat de brander ook langer aangaat. Vaak valt dit niet op dat de brander aanspringt omdat ik maar eens per minuut poll en is het maar een 30 seconden brander aan. Trouwens de kamertemperatuur is 20.2 de ingestelde temperatuur is 20.0

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:18
medu80 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:30:
Ik heb al sinds het begin dat ik TADO heb een probleem. Het valt sinds een jaar of 2 op omdat ik nu naast de ketel aan het werk ben. De ketel springt geregeld aan zonder verwarming en soms voor een paar minuten om dan weer af te slaan. Ik heb dit al vaker gevraagd. TADO reset een keer mijn instellingen en zegt probeer het nogmaals. Ik heb een vrij gangbare ATAG i28ECZ.

[Afbeelding]

Iemand anders met een ATAG I28 of i model met dit fenomeen. In bovenstaande plaatje dus 5 starts binnen een uur. Met soms (oranje lijn) dat de brander ook langer aangaat. Vaak valt dit niet op dat de brander aanspringt omdat ik maar eens per minuut poll en is het maar een 30 seconden brander aan. Trouwens de kamertemperatuur is 20.2 de ingestelde temperatuur is 20.0
Is dit mogelijk de COMFORT stand van je ketel ?
Die houdt een kleine hoeveelheid water op temperatuur voor sneller warm water.
Bij mij kost dit ca. 0.18 m3 gas gebruik per dag
Heb 'm wel eens uitgezet, maar dan duurt het helemaal een eeuwigheid voordat het water warm is

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:30
Dat kostte bij mij al snel een halve kuub per dag, die enkele keer dat ik warm water nodig heb wacht ik wel even.

• medu80
Helaas het is niet warmwater. Het is echt TADO die dit doet. Zonder TADO heb ik nergens last van....

• totororo
  • Laatst online: 11-12-2025
Hi,

Sinds kort huis gekocht waar geen thermostaat hangt.

Er hangt een Remeha tzerra ace 28c cw4 en ook een warmte boiler. De ketel ondersteund Opentherm.

Mijn vraag is of ik hier de Tado v3+ op aan kan sluiten? Dus ketel icm boiler.

Alvast bedankt ;)

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:30
totororo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:23:
Hi,

Er hangt een Remeha tzerra ace 28c cw4 en ook een warmte boiler. De ketel ondersteund Opentherm.

Alvast bedankt ;)
https://letmegooglethat.com/?q=tado+ondersteunde+ketels

• bovade
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:18
totororo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:23:
Hi,

Alvast bedankt ;)
Ja voor de verwarming werken die goed samen, heb dezelfde combinatie hangen verbonden via OpenTherm.
De "heet water" functie werkt echter niet helemaal zoals bedoelt, deze heb ik in de Tado app uitgezet zodat ik via de ketel parameters zelf het heet water kan instellen.

• BraX
Vast een vraag die al een paar keer langs is gekomen maar ik kom er toch even niet uit.

- Woonkamer met 1 slimme knop en bedrade tado thermostaat.
- Studeerkamer met 1 slimme knop.
Gisteren de Tado geinstalleerd en deze 2 ruimtes gemaakt.

Mijn idee was dat de Studeerkamer de zone crontroller op 'No Zone Controller' gezet moest worden.
Maar het lijkt erop dat ik de zonecontrolller van de woonkamer moet gebruiken om warmte vraag te genereren?

Dus de losse slimme knop gebruikt de woonkamer zonecontroller als aansturing voor de CV?

• nirgilis
BraX schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:32:
Vast een vraag die al een paar keer langs is gekomen maar ik kom er toch even niet uit.

- Woonkamer met 1 slimme knop en bedrade tado thermostaat.
- Studeerkamer met 1 slimme knop.
Gisteren de Tado geinstalleerd en deze 2 ruimtes gemaakt.

Mijn idee was dat de Studeerkamer de zone crontroller op 'No Zone Controller' gezet moest worden.
Maar het lijkt erop dat ik de zonecontrolller van de woonkamer moet gebruiken om warmte vraag te genereren?

Dus de losse slimme knop gebruikt de woonkamer zonecontroller als aansturing voor de CV?
Dat ligt eraan wat je wilt.

Als de zone op no zone controller staat, dan gaat de knop open en dicht afhankelijk van de temperatuur, maar kan deze knop niet de ketel aan laten gaan. Hij draait dus alleen mee als er ook warmtevraag is in de woonkamer.

Wil je de kamer ook onafhankelijk kunnen verwarmen, dan moet je de knop in de studeerkamer als controller voor die kamer instellen.

• BraX
nirgilis schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Wil je de kamer ook onafhankelijk kunnen verwarmen, dan moet je de knop in de studeerkamer als controller voor die kamer instellen.
Is dat wel zo, ik lijk de knop niet als controller te kunne instellen? https://support.tado.com/...zone-controller-of-a-room

A Heating Zone refers to the piping system that carries hot water from the boiler to your rooms, and back to the boiler. This is also commonly called a heating circuit. The rooms could have radiators or underfloor heating in them.

Ik heb scenario A.

Example A: there is one Wired Smart Thermostat which controls the heating of the whole house. This is the Zone Controller. Smart Radiator Thermostats are installed in all rooms to control the temperature in each room individually. To request heat, the Smart Radiator Thermostats communicate with the Smart Thermostat to turn on the boiler.

De 'zonecontroller' is dan eigenlijk de enige kleppen controller op de CV. En dus de slimme kraan in studeerkamer moet de woonkamer thermostaat vragen om de CV aan te zetten.
Ondertussen blijft dan de slimme thermostaatkraan in de woonkamer dicht lijkt me.
Ik ben dus even in de war met Zone en Kamer, de zone is in mijn geval het gehele huis? Tenzij je bijvoorbeeld een losse vloerverwarming installatie zou hebben.

• nirgilis
BraX schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Is dat wel zo, ik lijk de knop niet als controller te kunne instellen? https://support.tado.com/...zone-controller-of-a-room

A Heating Zone refers to the piping system that carries hot water from the boiler to your rooms, and back to the boiler. This is also commonly called a heating circuit. The rooms could have radiators or underfloor heating in them.

Ik heb scenario A.

Example A: there is one Wired Smart Thermostat which controls the heating of the whole house. This is the Zone Controller. Smart Radiator Thermostats are installed in all rooms to control the temperature in each room individually. To request heat, the Smart Radiator Thermostats communicate with the Smart Thermostat to turn on the boiler.

De 'zonecontroller' is dan eigenlijk de enige kleppen controller op de CV. En dus de slimme kraan in studeerkamer moet de woonkamer thermostaat vragen om de CV aan te zetten.
Ondertussen blijft dan de slimme thermostaatkraan in de woonkamer dicht lijkt me.
Ik ben dus even in de war met Zone en Kamer, de zone is in mijn geval het gehele huis? Tenzij je bijvoorbeeld een losse vloerverwarming installatie zou hebben.
Je verwart nu twee dingen doordat de Engelse instructies worden gebruikt.
Echte zones betreffen een CV systeem met kleppen, waardoor je losse circuits krijgt. Dat is bij jou niet van toepassing.

Waar ik het over heb is of een kamer warmte kan vragen van de cv. Dit stel je als volgt in:
Instellingen > kamers & apparaten > studeerkamer (het bovenste kopje, niet de knop zelf). Binnen dit menu heb je de optie zoneregelaar. Daar kan je de thermostaat kiezen als je wilt dat de cv ketel aan gaat als alleen deze kamer verwarmt hoeft te worden. Kies je voor geen zoneregelaar dan wordt de kamer alleen verwarmt als de temperatuur te laag is en de woonkamer verwarmt wordt.

De verwarring over deze instelling is hier al regelmatig voorbij gekomen en dat komt vooral omdat de Tado documentatie twee dingen een zone noemt.

• BraX
nirgilis schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:30:
[...]
Kies je voor geen zoneregelaar dan wordt de kamer alleen verwarmt als de temperatuur te laag is en de woonkamer verwarmt wordt.

De verwarring over deze instelling is hier al regelmatig voorbij gekomen en dat komt vooral omdat de Tado documentatie twee dingen een zone noemt.
Ja dus als de studeerkamer los warmte mag vragen, moet alsnog de kamerthermostaat de controller zijn. Dat staat inderdaad niet handig in de app.

• Hans vd Bosch
  • Laatst online: 18-06-2024
Hallo, ik ben nieuw hier en heb een paar vragen over Tado.

Ik heb sinds kort vloerverwarming en gelijk een thermostatisch ventiel en bypass laten monteren.
In eerste instantie wilde ik hier een Tado slimme knop opzetten, toen ik las dat deze modulerend zijn, heb ik een robot js 230v nc thermomotor aangeschaft, die schakel ik via de bedrade thermostaat.

Ik vroeg me af wat nu het verschil is tussen mijn thermostatisch ventiel met motor en een zoneklep? (Heimeier v exact 22mm/robot js 230v NC)

De vraag komt door het volgende:
Wij hebben een aanleunwoning gebouwd met begane grond vloerverwarming (robot pro 4gr) en in het souterrain ook vloerverwarming(robot pro 4gr)

Omdat er in het souterrain minder gestookt hoeft te worden wil ik daar ook een ventiel/klep plaatsen.

Nu heb ik al een draadloze ontvanger set.:
Draadloze temperatuur sensor begane grond
Draadloze ontvanger aan de ketel(Remeha avant-garde) in souterrain

Normaal zou ik de te plaatsen klep nu in het souterrain moeten schakelen met een bedrade thermostaat. De COM NO aansluitingen zitten ook op de draadloze ontvanger.
Kan je deze ook gebruiken om de klep te schakelen?

Dan zou er wel een nog draadloze temperatuur sensor bij moeten komen in het souterrain.

Bedankt vast.

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-01 10:45
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ga binnenkort aan de slag om onze cv installatie te voorzien van Tado. Onze situatie is als volgt:
  • ATAG ketel, met opentherm
  • Geen vloerverwarming aanwezig
  • Twee woonlagen
  • Begane grond bevat 3 grote ouderwetse radiatoren in de woonkamer. Hal, toilet en keuken beschikken ieders over een nieuwe radiator. De huidige thermostaat gaat vervangen worden door een bedraad exemplaar van Tado.
  • Eerste verdieping heeft op alle vier de slaapkamers een nieuwe radiator hangen, badkamer beschikt over een designradiator (enige radiator met een thermostaatknop)
Het plan is om allereerst alle radiatoren te voorzien van Heimeier Eclipse kranen en dan op de meeste radiatoren een Tado knop te installeren. Echter zit ik nog met een paar vragen waar ik niet uit kom:
  • Ik lees regelmatig over een by-pass, is dit ook van toepassing voor mijn setup (zonder vloerverwarming)? Zo ja, is dan de radiator in het toilet voldoende om deze open te laten staan? Dat is een radiator zo groot als een pizzadoos.
  • Ik wil de woonkamer niet hoeven te verwarmen wanneer ik enkel een slaapkamer wil verwarmen. Betekent dit dat ik de drie radiatoren in de woonkamer ook ieders een eigen knop dien te geven?
  • De radiatorknop in de badkamer bevind zich zo'n 25 cm boven de tegelvloer en zo'n 120 cm van de douchestraal vandaan. Er is geen direct spatwater wat de knop raakt, maar kan de knop dit aan met z'n ip20 rating?

[ Voor 4% gewijzigd door bartsled op 13-10-2022 13:08 ]

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:06
bartsled schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:06:
  • Ik lees regelmatig over een by-pass, is dit ook van toepassing voor mijn setup (zonder vloerverwarming)? Zo ja, is dan de radiator in het toilet voldoende om deze open te laten staan? Dat is een radiator zo groot als een pizzadoos.
  • Ik wil de woonkamer niet hoeven te verwarmen wanneer ik enkel een slaapkamer wil verwarmen. Betekent dit dat ik de drie radiatoren in de woonkamer ook ieders een eigen knop dien te geven?
  • De radiatorknop in de badkamer bevind zich zo'n 25 cm boven de tegelvloer en zo'n 120 cm van de douchestraal vandaan. Er is geen direct spatwater wat de knop raakt, maar kan de knop dit aan met z'n ip20 rating?
1 Ja, als er maar water door kan stromen
2 Ja
3 Das wel eng.

[ Voor 8% gewijzigd door robkrekel op 13-10-2022 13:58 ]

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:56
Ik wilde vandaag de ketel weer eens aanzetten. Ik gebruik hiervoor een draadloze ontvanger, omdat de ketel jn het bijgebouw staat. Helaas geen warm cv water.... nu zie ik dat er geen lampjes branden op de ontvanger, ook niet nadat ik deze in een ander stopcontact geplugd had. Er staat wel stroom op de wcd's.... maar dus 0 lampjes. Ook de pair-knop indrukken geeft geen reactie. Iemand een idee ? Of is ie overleden (8 maanden jong)

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:35

spok9

Groen...

@tado, werkt tado modulerend met een Nefit/ Bosch Envline warmtepomp? Volgens mij is dat de EMS2 bus.

Zo niet, ligt dat in de planning? Steeds meer installaties worden hybride, dus warmtepompen worden steeds relevanter, ook voor tado :)

Deze warmtepomp wordt vandaag bij mij geïnstalleerd. Aan/ uit sturing op een warmtepomp kan natuurlijk, maar lijkt me niet ideaal? Ik snap in ieder geval uit dit forum dat ik via de klantenservice instellingen kan laten omzetten voor betere werking met een warmtepomp, ook als deze aan/uit is aangesloten.

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• bartsled
robkrekel schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

1 Ja, als er maar water door kan stromen
2 Ja
3 Das wel eng.
Thanks voor je antwoorden! Er zit geen minimaal limiet op wat die bypass moet zijn? En wat de badkamerkraan betreft: eng maar kan wel, of eng want ik verwacht niet dat die knop het lang vol gaat houden? :P Want idealiter zou ik ook aan de hand van een tijdschema en temperatuur de badkamer laten verwarmen. 's Morgens een warme ruimte binnen stappen in de winter is wel fijn.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Het overschoot fenomeen is me bekend, maar de reden dat Tado nog volle bak (3 streepjes) verwarmt als de actuele temperatuur de doel temperatuur bereikt of zelfs overstijgt niet. Waarom gebeurt dat?

Doeltemperatuur: 19 graden.
Actuele temperatuur: 19.2 graden.
Tado is desondanks volle bak warmte aan het vragen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDusJ1f6rpzn4_J5xh4rE08yuQQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bpKobAprGt185U0Xq5toS0RO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 14-10-2022 11:34 ]

• robkrekel
Of er een minimum limiet aan zit weet ik niet, ik baseer mijn antwoord op wat ik hier gelezen heb. Dat houdt samengevat in dat je er voor moet zorgen dat het niet kan voorkomen dat de pomp van je ketel draait, maar er nergens een mogelijkheid is om water rond te pompen.

Over de badkamer: Tsja, geen idee. Ik weet niet of ik het aan zou durven. Mezelf kennende zou ik het er op wagen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de knop het begeeft, en dan weet je dat het niet kan, en je er dus een gewone thermostaatknop op moet zetten.

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• BGFG
JBS schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:33:
Het overschoot fenomeen is me bekend, maar de reden dat Tado nog volle bak (3 streepjes) verwarmt als de actuele temperatuur de doel temperatuur bereikt of zelfs overstijgt niet. Waarom gebeurt dat?

Doeltemperatuur: 19 graden.
Actuele temperatuur: 19.2 graden.
Tado is desondanks volle bak warmte aan het vragen?

[Afbeelding]
Maar is ie ook echt aan het verwarmen? Het valt mij op dat die 3 “slingertjes” in de app niet altijd corresponderen met de activiteiten van de ketel. Vaak is de ketel uit, terwijl er wel 1of meerdere slingertjes zichtbaar zijn, ik verbeeld me dat dit vorig stookseizoen niet zo was. Of zou het zijn dat Tado weer moet “leren”?

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

BGFG schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:14:
[...]

Maar is ie ook echt aan het verwarmen? Het valt mij op dat die 3 “slingertjes” in de app niet altijd corresponderen met de activiteiten van de ketel. Vaak is de ketel uit, terwijl er wel 1of meerdere slingertjes zichtbaar zijn, ik verbeeld me dat dit vorig stookseizoen niet zo was. Of zou het zijn dat Tado weer moet “leren”?
Ben niet thuis dus kon het niet fysiek checken, maar ik zag het gasverbruik oplopen dus ja, de ketel was daadwerkelijk nog aan het werk (er was geen andere activiteit wat voor gasverbruik zorgde). Heb inmiddels de doeltemperatuur naar 18 graden teruggezet, en zag daarna vrijwel direct het aantal 'kringeltjes' van 3 naar 1 gaan, en inmiddels naar 0.

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 14-10-2022 13:26 ]

spok9 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:24:
@tado, werkt tado modulerend met een Nefit/ Bosch Envline warmtepomp? Volgens mij is dat de EMS2 bus.

Zo niet, ligt dat in de planning? Steeds meer installaties worden hybride, dus warmtepompen worden steeds relevanter, ook voor tado :)

Deze warmtepomp wordt vandaag bij mij geïnstalleerd. Aan/ uit sturing op een warmtepomp kan natuurlijk, maar lijkt me niet ideaal? Ik snap in ieder geval uit dit forum dat ik via de klantenservice instellingen kan laten omzetten voor betere werking met een warmtepomp, ook als deze aan/uit is aangesloten.
EMS2 helaas nu (nog) geen ondersteuning van tado.

Aan/uit niet ideaal maar wel mogelijk, inderdaad beter "langere aan/uit" tijden instellen voor het relais voor wamtepomp ten opzichte van gasketel.

• Hans vd Bosch
  • Laatst online: 18-06-2024
Zijn er hier, die Tado werkend hebben gekregen op een Remeha avanta ace 28c? Ik heb de draadloze ontvanger op r-bus (7/8) aangesloten, maar die lijkt geen verbinding te maken met de ketel. De ketel blijft ook volle kracht verwarmen. De Tado chat/helpdesk kan ook nog niet tot een oplossing komen.

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:35

spok9

Groen...

tado schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:23:
[...]

EMS2 helaas nu (nog) geen ondersteuning van tado.

Aan/uit niet ideaal maar wel mogelijk, inderdaad beter "langere aan/uit" tijden instellen voor het relais voor wamtepomp ten opzichte van gasketel.
Staat EMS2 wel op de roadmap?

Is "langere aan/uit" tijden de enige instelling die gedrag voor een warmtepomp kan optimaliseren?

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• edgarf28
  • Niet online
Werkt bij meer mensen de afwezigheids stand niet in de Tado app?

Ik had begin aan de avond in de app handmatig onze tado op afwezig gezet, dan zou de verwarming op 18,7 graden moeten staan.
Het normale schema staat normaal gesproken op 20,2 rond dit tijdstip.

Maar de verwarming sloeg net toch gewoon aan zag ik in de app en ging verwarmen naar 20,2, terwijl de app in afwezig stond zag ik.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:42
Ik heb momenteel een simpele Atag kloktermostaat aan mijn atag ketel (Z-wave) hangen.

Nu wil ik upgraden naar Tado, en tegelijkertijd draadloos gaan (thermostaat hangt heel onhandig). Is dat altijd gewoon mogelijk? De Tado website adviseert draadloos alleen als je momenteel al draadloos (of geen) thermostaat hebt.

Voor de volledigheid: ik heb vloerverwarming als hoofdverwarming, en een radiator in de studeerkamer (die staat gewoon altijd open en lift mee op de CV activiteit voor de woonkamer)

• Beamerman
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-02-2025
bartsled schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:03:
[...]

Thanks voor je antwoorden! Er zit geen minimaal limiet op wat die bypass moet zijn? En wat de badkamerkraan betreft: eng maar kan wel, of eng want ik verwacht niet dat die knop het lang vol gaat houden? :P Want idealiter zou ik ook aan de hand van een tijdschema en temperatuur de badkamer laten verwarmen. 's Morgens een warme ruimte binnen stappen in de winter is wel fijn.
Ik heb nu gedurende twee jaar een slimme knop een stuk dichterbij mijn douche hangen dan in jouw situatie. Misschien soms wel eens wat druppels erop als het even verkeer spettert. Tot dusver geen enkel probleem.

• BGFG
Basekid schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:38:
Ik heb momenteel een simpele Atag kloktermostaat aan mijn atag ketel (Z-wave) hangen.

Nu wil ik upgraden naar Tado, en tegelijkertijd draadloos gaan (thermostaat hangt heel onhandig). Is dat altijd gewoon mogelijk? De Tado website adviseert draadloos alleen als je momenteel al draadloos (of geen) thermostaat hebt.

Voor de volledigheid: ik heb vloerverwarming als hoofdverwarming, en een radiator in de studeerkamer (die staat gewoon altijd open en lift mee op de CV activiteit voor de woonkamer)
Kan prima hoor, heb ik ook gedaan. Ontvanger bij de ketel en je kunt de draadloze thermostaat hangen waar je wilt.

• golden1988
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:20
Hoi,

Omdat ik stadsverwarming heb, heb ik gekozen om de radiatoren te voorzien van Tado Radiatorknoppen. Echter in het huis zijn verschillende merken thermostaat kranen aanwezig, nu merk ik bijvoorbeeld bij de radiator in de keuken, waar een danfoss radiatorkraan op zit, dat de tado deze niet ver genoeg opent om warmte er door te laten, je hoort wel dat de tado wat doet, maar vervolgens wordt deze niet warm. behalve bij de eerste keer opwarmen, omdat hij dan waarschijnlijk verder open gaat. terwijl de woonkamer wel warm wordt. De knop van de woonkamer en van de keuken zijn gekoppeld middels een temperatuursensor.

Nu zit ik er aan te denken om de thermostaatkranen in de woonkamer te vervangen, om zo overal gelijke warmte te krijgen. Welke thermostaatkraan raden jullie aan in combinatie met Tado?

Verwijderd

golden1988 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:50:
Nu zit ik er aan te denken om de thermostaatkranen in de woonkamer te vervangen, om zo overal gelijke warmte te krijgen. Welke thermostaatkraan raden jullie aan in combinatie met Tado?
Pak een kraan die past tussen je bestaande koppelingen en voorzien is van een M30 schroefdraad.
Zelf heb ik overal Jaga zitten, maar dat is niet universeel qua koppelingen, zou dus even de specialist bellen voor advies. En kijk even hoeveel rechte en hoeveel haakse je nodig hebt.

Comap zou mogelijk wel iets hebben, dus warmteservice even horen.

• KwameMpufu
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 12-01 19:41
Een tijd geleden heb ik wat Tado spullen besteld, maar ben nog niet toegekomen aan de installatie. Ik heb me inmiddels helemaal suf ingelezen over de opties voor de combinatie gesloten vloerverwarmingsysteem op begane grond en radiatoren in de rest van het huis. Oorspronkelijk wilde ik gebruik maken van de op het Tado-forum gepresenteerde optie van een extra slimme thermostaatkraan voor de vloerverwarmingspomp. Echter, niet iedereen raadt dat aan omdat die kraan ook (te veel) kan knijpen.

Uiteraard is er de officiële optie van de zoneklep met bedrade thermostaat. Ik sta daar niet onwelwillend tegenover, maar die beide apparaten moet ik dan nog kopen en dat kost me toch weer 250 euro extra. Stel dat dit het wel wordt, welke zoneklep kan men aanraden?

Een andere optie, waar ik vanwege de lage kosten wel gecharmeerd van ben, is het plaatsen van een smart plug tussen de vloerverwarmingspomp (Grundfos Alpha 2l) en het stopcontact en deze dan koppelen aan de warmtevraag van Tado. Wat zijn hier de nadelen eigenlijk van? Ik snap dat je dan extra afhankelijkheid van een slim systeem creeërt en de pomp af en toe moet laten draaien om niet vast te lopen. Maar is er ook sprake van verlies van warmte omdat de cv-ketel wel gewoon water richting de (weliswaar niet draaiende) vloerpomp blijft duwen als er ergens anders een radiator wordt opengedraaid, of is dit verwaarloosbaar?

• RednasXCIII
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-01 22:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQciT3cGj1J_Bjv3QJ5fZe6En8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gHBNOPHIs836XHy3SsJpCIUT.png?f=fotoalbum_large

Ik wil in mijn nieuwe huis op de 1e verdieping Tado-knoppen installeren, alleen alle radiatoren/leidingen zien er zo uit (foto). Is er een goede manier om de huidige radiatorknoppen te vervangen door thermostatische knoppen die verkeerd haaks staan? Ik heb liever dat de knoppen niet naar buiten steken, maar horizontaal langs de muur wijzen.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

RednasXCIII schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:48:
[Afbeelding]

Ik wil in mijn nieuwe huis op de 1e verdieping Tado-knoppen installeren, alleen alle radiatoren/leidingen zien er zo uit (foto). Is er een goede manier om de huidige radiatorknoppen te vervangen door thermostatische knoppen die verkeerd haaks staan? Ik heb liever dat de knoppen niet naar buiten steken, maar horizontaal langs de muur wijzen.
Wat is verkeerd haaks? Verticaal? Diagonaal?

Hoi!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:30
[Afbeelding]

Heb je een close up van de kraan bij de radiator?

• m.robers
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09-2024
[Afbeelding]

Ik had 2 jaar lang een soortgelijke setup waarbij ik mijn TADO knop naar boven had laten wijzen, ook omdat ik hem niet wilde laten 'uitsteken' in de kamer. Echter regelde hij de temperatuur in de kamer erg slecht doordat de warmte van de radiator opstijgt en de temperatuursensor in de knop verkeerd beïnvloed. Bij mij ook nog eens doordat de verticale verwarmingsbuizen er dichterbij liepen. Uiteindelijk vorig jaar gedraaid zodat ie de kamer in wijst en nu een veel en veel betere regeling van de temperatuur.

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:49
Het plan is om allereerst alle radiatoren te voorzien van Heimeier Eclipse kranen en dan op de meeste radiatoren een Tado knop te installeren. Echter zit ik nog met een paar vragen waar ik niet uit kom:
De bypass kan belangrijk zijn, afhankelijk van je situatie. Als je op iedere radiator Tado knoppen hebt of de verwarming zonder Tado dicht heb staan, bestaat de kans dat op enig moment alle radiatoren gesloten zijn. Dat is slecht voor de pomp in je CV; die kan de druk niet kwijt. Een bypass zorgt er dan voor dat dit wel mogelijk is. Doe je dit niet dan gaat je pomp zeer snel kapot.

• Webarcher
bartsled schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:06:
De bypass kan belangrijk zijn, afhankelijk van je situatie. Als je op iedere radiator Tado knoppen hebt of de verwarming zonder Tado dicht heb staan, bestaat de kans dat op enig moment alle radiatoren gesloten zijn. Dat is slecht voor de pomp in je CV; die kan de druk niet kwijt. Een bypass zorgt er dan voor dat dit wel mogelijk is. Doe je dit niet dan gaat je pomp zeer snel kapot.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:23
Vraagje aan de Tado gebruikers hier... ik zie elke ochtend dat Tado de cv aanspreekt en dat een paar keer terwijl de temperatuur daar totaal niet on vraagt(die staat op 20 graden ingesteld). Er wordt namelijk momenteel alleen verwarmd met een airco. Enige idee waarom Tado dit doet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3Vs2cRwU5OCm3px6U8bXQ_7QrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHEemUNw6MbIfWWZ6P10OsHr.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op de hoge temperaturen, dat wordt veroorzaakt door de warme luchtstroom vanuit de airco die deels op de thermostaat blaast (ik moet deze nog verplaatsen).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• bartsled
Webarcher schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:05:
[...]

Dan rest alleen nog de vraag of een kleine radiator op 't toilet (formaat pizzadoos) voldoende is als bypass?

• Webarcher
bartsled schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Dan rest alleen nog de vraag of een kleine radiator op 't toilet (formaat pizzadoos) voldoende is als bypass?
Als er 1 radiator altijd openstaat, dan is het ook goed. Dat fungeert dan als bypass.

• Dutchy_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-01 13:53
Ik heb een kamer waar ik (nog) geen slimme radiatorknop kan installeren, omdat er geen thermostaatkraan op de radiator zit.

Is het mogelijk om hiervoor een losse draadloze sensor te gebruiken?

Ik heb gelezen dat de sensor bedoeld is in combinatie met de slimme knoppen, maar kan het ook zonder deze knoppen gebruikt worden om de CV aan en uit te zetten? Ik had gedacht om dan de knop dan nog handmatig open en dicht te draaien.

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:56
renzo4000 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:51:
Vraagje aan de Tado gebruikers hier... ik zie elke ochtend dat Tado de cv aanspreekt en dat een paar keer terwijl de temperatuur daar totaal niet on vraagt(die staat op 20 graden ingesteld). Er wordt namelijk momenteel alleen verwarmd met een airco. Enige idee waarom Tado dit doet?

[Afbeelding]

Let niet op de hoge temperaturen, dat wordt veroorzaakt door de warme luchtstroom vanuit de airco die deels op de thermostaat blaast (ik moet deze nog verplaatsen).
Wat zegt het plaatje als je met je vinger tapt? Staat dan ook 1 of meerdere streepjes aan?

• renzo4000
Deshmir schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:51:
[...]

Wat zegt het plaatje als je met je vinger tapt? Staat dan ook 1 of meerdere streepjes aan?
Ja hij geeft dan idd 2 of 3 golfjes aan, maar ik zie de ketel fysiek ook aangaan als ik erbij zit. Dus lijkt wel of ie kortstondig een signaal krijgt van Tado.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• medu80
@renzo4000 welke ketel heb je?

• renzo4000
Intergas hre 28/24.

• BGFG
Dutchy_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:58:
Ik heb een kamer waar ik (nog) geen slimme radiatorknop kan installeren, omdat er geen thermostaatkraan op de radiator zit.

Ik heb gelezen dat de sensor bedoeld is in combinatie met de slimme knoppen, maar kan het ook zonder deze knoppen gebruikt worden om de CV aan en uit te zetten? Ik had gedacht om dan de knop dan nog handmatig open en dicht te draaien.
Voor echt een paar tientjes heb je een ventiel waar een tado slimme knop op past, waarom doe je het niet in één keer goed?

• carlob
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:10
KwameMpufu schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:52:
Een andere optie, waar ik vanwege de lage kosten wel gecharmeerd van ben, is het plaatsen van een smart plug tussen de vloerverwarmingspomp (Grundfos Alpha 2l) en het stopcontact en deze dan koppelen aan de warmtevraag van Tado. Wat zijn hier de nadelen eigenlijk van? Ik snap dat je dan extra afhankelijkheid van een slim systeem creeërt en de pomp af en toe moet laten draaien om niet vast te lopen. Maar is er ook sprake van verlies van warmte omdat de cv-ketel wel gewoon water richting de (weliswaar niet draaiende) vloerpomp blijft duwen als er ergens anders een radiator wordt opengedraaid, of is dit verwaarloosbaar?
Dit heb ik inmiddels 1,5 jaar draaien. Een simpele Lidl-plug van 8 euro toegevoegd aan de Hue en vervolgens met Home Assistant ingesteld dat de pomp alleen draait bij een warmtevraag in de woon- of eetkamer. En natuurlijk een automation dat de pomp om 3 uur 's nachts een paar minuutjes ronddraait. Ik merkt totaal niets van warm water dat door de niet-draaiende vloerpomp sijpelt. Daar werd voor gewaarschuwd maar is verwaarloosbaar.

• Dutchy_
BGFG schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:38:
[...]

Voor echt een paar tientjes heb je een ventiel waar een tado slimme knop op past, waarom doe je het niet in één keer goed?
Omdat ik absoluut geen klusser ben en dit lijkt me veel te ingewikkeld. Hier moet ik dus iemand voor langs laten komen om het te doen.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-01 15:36
edgarf28 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:43:
[...]

Heel raar dit idd!

Ik heb sinds vandaag een Tado v3+ en heb dit net uitvoerig uitgetest en is idd nog steeds zo.
Ook als HW aan staat in het installateursmenu, maar water op uit staat in de Tado app, dan krijg je max. 55 graden water op het display van je CV, zodra je water op aan zet in de app (en op een hogere temp. dan 55 instelt) dan gaat de temperatuur omhoog. Maar zodra je het water in de app weer uit zet dan komt er max 55 gr. water uit de kraan.

En met HW op uit in het installateursmenu dan heb je ALTIJD 55 graden water.
En worden de instellingen die op de CV zelf ingesteld staan alsnog steeds genegeerd!!
Terwijl je dan verwacht dat hij de instellingen van het water van de CV zou pakken, maar niet dus!

Dus de enigste optie is om een tijdschema in te stellen op 60+ graden overdag, of het water altijd op aan te laten staan op min. 60+ graden in de Tado app, om veilig te zijn voor legionella.

Dit vind ik ZEER kwalijk van Tado, heel veel Tado gebruikers hebben nu veel meer kans op legionella, want zonder dat ze het weten staat hun water op 55 gr. ingesteld! (als water uit staat in de app of als HW uit staat in het installatiemenu)

Voor de duidelijkheid: In NL is de wet dat het tapwater op een CV op minimaal 60 graden ingesteld MOET zijn, vanwege legionella.

Edit: Dus een 'eco' mode, met tapwater van hogere temp. dan 55gr. kan niet met een Tado
Zodra je water in de app uit zet, heb je wel eco mode, maar is het water altijd 55gr.
Ik wil graag een Eco mode op 60gr. kunnen instellen.

@tado

[...]

Dit doet hij bij mij dus niet, zodra ik het in de app op uit zet, dan geeft mijn CV 55 graden aan bij warm water gebruik, terwijl het op de CV zelf ingesteld staat op 60.
Ik heb met een Intergas ketel precies hetzelfde en kom hier maar niet vanaf; Tado blijft het warmwater op 55gr zetten. Ook met HW=off.

Is hier al een oplossing voor? @tado

PVO

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:18
Dutchy_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:58:

Dat werkt gewoon, zie ook setup 4. alhier: https://support.tado.com/...with-a-central-thermostat

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• nirgilis
S0epkip schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:21:
[...]

Ik heb met een Intergas ketel precies hetzelfde en kom hier maar niet vanaf; Tado blijft het warmwater op 55gr zetten. Ook met HW=off.

Is hier al een oplossing voor? @tado
Ik loop hier al meer dan een jaar over te klagen. De eerste lijn ondersteuning snapt niet waar je het over hebt, en de tweede lijn (waar je pas na heel lang zeuren contact mee krijgt), zegt dat dit nu eenmaal de implementatie is en dat ze die niet gaan aanpassen.

De best werkbare oplossing die ik kon vinden is:
Op je CV ketel tapwatercomfort uit.
Op CV ketel temperatuur ook instellen op gewenste stand.
In installateursmenu HW aanzetten.
In de app temperatuur permanent vastzetten op de temperatuur die je wilt.

Uiteraard is dit beslist niet ideaal, en zou je gewoon willen dat de thermostaat van je CV instellingen afblijft als je dit expliciet uit zet, maar dat is een algemeen probleem met tado, waar instellingen totaal niet inzichtelijk zijn. De reden achter deze keuze is mij nog steeds onduidelijk. Tado besluit op de stoel van het RIVM te gaan zitten en besluit beter te weten wat veilig is.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-01 15:36
nirgilis schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

In installateursmenu HW aanzetten.
In de app temperatuur permanent vastzetten op de temperatuur die je wilt.
Bedankt voor je reactie!

Deze oplossing zorgt dan expliciet niet voor "warmhouden" van warmwater?

Als tussenoplossing gebruik ik nu namelijk een krot schema van ~30minuten in de ochtend waarbij ik het heet water op 60C heb staan, om af en toe het douchemoment af te vangen. Echter zie ik dan dan de ketel warmwater gaat voorwarmen wat zelfs invloed heeft op de CV-water temperatuur....

PVO

• Dutchy_
Dankjewel, ik had die setup niet gezien omdat ik dacht dat de draadloze sensor net iets anders was dan de draadloze thermostaat, maar het is eigenlijk wel logisch dat het hetzelfde werkt!

• Haan

Haan

dotnetter

S0epkip schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Als tussenoplossing gebruik ik nu namelijk een krot schema van ~30minuten in de ochtend waarbij ik het heet water op 60C heb staan, om af en toe het douchemoment af te vangen. Echter zie ik dan dan de ketel warmwater gaat voorwarmen wat zelfs invloed heeft op de CV-water temperatuur....
Ik heb zelf het schema voor tapwater gewoon voor onbepaalde tijd op UIT gezet. Het gaat bij mij alleen om de douche, dat duurt dan even iets langer voor het water op temperatuur is, maar dan wordt in ieder geval nooit het tapwater onnodig op temperatuur gebracht / gehouden.

• nirgilis
S0epkip schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Klopt. In principe accepteert intergas alleen opentherm informatie voor het tapwatercircuit als de ketel in "eco" stand staat. Tado houdt zich hier echter niet volledig aan en reset alsnog de tapwatertemperatuur als je deze wijzigt in de app. Daarom heb ik deze permanent op de gewenste temperatuur staan. De ketel reageert niet op het signaal van Tado, waardoor dit de best werkbare situatie was.
Haan schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:34:
[...]

Ik heb zelf het schema voor tapwater gewoon voor onbepaalde tijd op UIT gezet. Het gaat bij mij alleen om de douche, dat duurt dan even iets langer voor het water op temperatuur is, maar dan wordt in ieder geval nooit het tapwater onnodig op temperatuur gebracht / gehouden.
Het probleem is dus dat Tado op dat moment via opentherm de tapwatertemperatuur op 55C zetop de CV-ketel.

• Haan

Haan

dotnetter

nirgilis schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:53:

Het probleem is dus dat Tado op dat moment via opentherm de tapwatertemperatuur op 55C zetop de CV-ketel.
Ik zie het nu ja. Ik heb toevallig zelf het tapwater al op 55 graden staan (met een boilertje van 2 of 3 liter is er toch geen legionella risico) dus ik weet niet wat Tado bij mij dan doet

• nirgilis
Haan schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Ik zie het nu ja. Ik heb toevallig zelf het tapwater al op 55 graden staan (met een boilertje van 2 of 3 liter is er toch geen legionella risico) dus ik weet niet wat Tado bij mij dan doet
Met een boiler is het inderdaad prima. Maar 55 graden is niet voldoende om Legionella snel af te doden. Dat gebeurt pas boven de 58 graden. In een staande leiding, zeker na korte warmwatervraag, zit dat voor mijn comfort veel te lang in de optimale range.

Als microbioloog zit me dat gewoon echt niet lekker. En eerlijk gezegd vind ik het ronduit idioot dat Tado bewust de adviezen van gezondheidsinstanties onmogelijk maakt.

• robkrekel
Ik heb exact dezelfde ketel, en de ecostand uitgezet. Scheelt me een halve kub gas per dag op dagen dat de CV niet draait (staat nog steeds uit ivm houtkachel). Dan maar even langer wachten als ik ga douchen, ik laat liever 15 liter water weglopen dan 0.5m3 gas.

• renzo4000
robkrekel schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:21:
[...]
Ik heb exact dezelfde ketel, en de ecostand uitgezet. Scheelt me een halve kub gas per dag op dagen dat de CV niet draait (staat nog steeds uit ivm houtkachel). Dan maar even langer wachten als ik ga douchen, ik laat liever 15 liter water weglopen dan 0.5m3 gas.
Dat klopt, die heb ik ook in het begin al afgezet, maar dit is niet het warm water wat wordt gevraagd maar echt de verwarming die aangesproken wordt. Het gaat om minder dan 0.1 m3 gas maar toch. Ik heb inmiddels de verwarming maar uitgezet (vorstbeveiliging) aangezien het voorlopig nog niet nodig is om te verwarmen met gas aangezien de airco dit prima kan. Wellicht bij strenge vorst dat de CV moet bijspringen.

• robkrekel
renzo4000 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

Dat klopt, die heb ik ook in het begin al afgezet, maar dit is niet het warm water wat wordt gevraagd maar echt de verwarming die aangesproken wordt. Het gaat om minder dan 0.1 m3 gas maar toch. Ik heb inmiddels de verwarming maar uitgezet (vorstbeveiliging) aangezien het voorlopig nog niet nodig is om te verwarmen met gas aangezien de airco dit prima kan. Wellicht bij strenge vorst dat de CV moet bijspringen.
Haha, ik heb twee verhaallijnen alhier door elkaar gehaald 8)7
Ach ja, laatste dag van de week zeg maar.

• BGFG
Dutchy_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Dankjewel, ik had die setup niet gezien omdat ik dacht dat de draadloze sensor net iets anders was dan de draadloze thermostaat, maar het is eigenlijk wel logisch dat het hetzelfde werkt!
Ik blijf dit een vreemde oplossing vinden omdat dan de kamer zonder slimme thermostaatknop altijd meeverwarmd wordt als er elders in het huis warmtevraag is. Tenzij je natuurlijk de knop met de hand dichtdraait, maar dan verwarmt ie weer niet als het te koud wordt in die kamer 8)7 . Stuur eens een foto van je ventiel: kan best zijn dat je daar zo een thermostatisch ventiel (zonder gewone thermostaatknop) op kunt zetten. Dat heb ik ook bij een paar gedaan, is kleine moeite met veel plezier…. Dan kun je namelijk simpel een tadoknop monteren en maak je wel optimaal gebruik van de mogelijkheden.

• KwameMpufu
carlob schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:35:
[...]

Dit heb ik inmiddels 1,5 jaar draaien. Een simpele Lidl-plug van 8 euro toegevoegd aan de Hue en vervolgens met Home Assistant ingesteld dat de pomp alleen draait bij een warmtevraag in de woon- of eetkamer. En natuurlijk een automation dat de pomp om 3 uur 's nachts een paar minuutjes ronddraait. Ik merkt totaal niets van warm water dat door de niet-draaiende vloerpomp sijpelt. Daar werd voor gewaarschuwd maar is verwaarloosbaar.
Klinkt goed. Wat voor soort pomp heb je? Een nieuwe, zuinige (waarvan hier en daar wordt gezegd dat ze niet zo graag vaak aan/uit worden gezet)?

• carlob
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:10
KwameMpufu schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

Klinkt goed. Wat voor soort pomp heb je? Een nieuwe, zuinige (waarvan hier en daar wordt gezegd dat ze niet zo graag vaak aan/uit worden gezet)?
Grundfos Alpha2 L

• KwameMpufu
Thanks voor je reactie, ik heb precies dezelfde pomp. Wil volgend jaar nog wel een zoneklep installeren als ik sowieso bezig ben, maar deze winter probeer ik het op deze manier.

• Jiroco
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-11-2022
Ik heb een leefruimte met 2 radiatoren (thermostaatkranen) in die zelfde ruimte is de thermostaat geplaatst. Ik heb ook een badkamer met een thermostaatkraan. Op ketel zijn geen zonekleppen geïnstalleerd voor badkamer.

Heb ik genoeg met een nieuw bedrade thermostaat (startpakket) + 3 tado thermostaatkranen en een draadloze thermostaat voor badkamer, om in beide ruimtes de temperatuur afzonderlijk te regelen?-

• nirgilis
Jiroco schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:46:
Ik heb een leefruimte met 2 radiatoren (thermostaatkranen) in die zelfde ruimte is de thermostaat geplaatst. Ik heb ook een badkamer met een thermostaatkraan. Op ketel zijn geen zonekleppen geïnstalleerd voor badkamer.

Heb ik genoeg met een nieuw bedrade thermostaat (startpakket) + 3 tado thermostaatkranen en een draadloze thermostaat voor badkamer, om in beide ruimtes de temperatuur afzonderlijk te regelen?-
De draadloze thermostaat is niet nodig. In principe kan de knop zelf de temperatuur meten in de badkamer en op basis daarvan de CV aansturen via de thermostaat in de woonkamer. Zeker als de knop onderaan de designradiator zit is dit in mijn ervaring best accuraat. Zeker voor een ruimte die je maar korte momenten zult verwarmen.

Mocht je uiteindelijk toch beter willen meten op een andere plek, dan kan je altijd een draadloze temperatuursensor toevoegen.

• Jiroco
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-11-2022
Okay, thans. Was dit niet zeker omdat dit niet zo goed in de specificaties vermeld staat. Ik dacht dat thermostaat in leefruimte de circulatie van de pomp regelde en eens leefruimte op temperatuur de Tado thermokraan in badkamer niet de circulatie opnieuw kon activeren.

Zal sowieso die extra thermostaat aankopen, want ben wel geïnteresseerd in die vochtigheidsmeter die daar bij zit.

• nirgilis
Jiroco schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:33:
Okay, thans. Was dit niet zeker omdat dit niet zo goed in de specificaties vermeld staat. Ik dacht dat thermostaat in leefruimte de circulatie van de pomp regelde en eens leefruimte op temperatuur de Tado thermokraan in badkamer niet de circulatie opnieuw kon activeren.

Zal sowieso die extra thermostaat aankopen, want ben wel geïnteresseerd in die vochtigheidsmeter die daar bij zit.
Lees alles nog even goed door. Want de knoppen meten ook de vochtigheid =)

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-01 11:38
Met een tado thermostaat (bedraad) onderweg die ik op een Vaillant EcoTEC plus (met losse OpenTherm module) wil aansluiten ben ik me alvast wat aan het inlezen

Nu lees ik dat de Tado zowel OpenTherm als Ebus ondersteund welke dus beiden op mn ketel aanwezig zijn

-Welke te kiezen en wat zijn de evt verschillen in protocol en/of in stookgedrag ?

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 07:54
tado schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:21:
[...]

Atag WiZe maakt gebruik van zet Atag Z-protocol.
Het Atag Z-protocol is niets anders dan OpenTherm met de speciale ATAG Vendor ID (zodat ATAG kan forceren dat mensen een ATAG thermostaat gebruiken en niet zomaar een ander merk OpenTherm thermostaat)

U kunt dit Atag vendor ID niet zelf op uw tado zetten. Daar kan onze support bij helpen.
Hoe gaat dit in de praktijk? Moet ik dan de thermostaat opsturen naar Tado? Of gaat het ook op afstand?
JohnAlbregtse schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:23:
Met een tado thermostaat (bedraad) onderweg die ik op een Vaillant EcoTEC plus (met losse OpenTherm module) wil aansluiten ben ik me alvast wat aan het inlezen

Nu lees ik dat de Tado zowel OpenTherm als Ebus ondersteund welke dus beiden op mn ketel aanwezig zijn

-Welke te kiezen en wat zijn de evt verschillen in protocol en/of in stookgedrag ?
Beste is de eBUS (zorg dat u dan wel de VR33 module (google dat) loshaalt van het moederbord).

Maar OpenTherm is ook prima. Dus als het OpenTherm zit zou ik het niet omzetten.

• Luinwethion
  • Registratie: Oktober 2010
JohnAlbregtse schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:23:

Ik woon in een huurhuis met een EcoTec Classic, die had ook een OpenTherm module maar, na alles te hebben ingesteld werkte de modulatie na mijn idee niet, ook was de vraag van warmte relatief klein ging de ketel standaard op maximaal temperatuur draaien. Ik heb toen de module er uit gehaald en Tado ingesteld voor de Valiant ebus en alles werkt.

Nou, bijna alles, WarmWater regulering is voor mij nog een mysterie, ik dacht eerst dan Off betekende voorverwarmen (comfort modus) uit en aan, comfort modus on want dit was de functie op mijn vorige woning met een Remeha ketel + Remeha OpenTherm thermostaat, maar dat is niet zo, uit doet ook niks want zodra de kraan open gaat komt gewoon warm water. Misschien dat temperatuur regulering wel werkt, maar ik heb gewoon in de ketel een maximale water temperatuur van 40 graden* ingesteld en voor de rest doe ik daar niks met de Tado.

*hierboven heb ik e.e.a. gelezen wat betreft legionella en water temperatuur, voor mijzelf heb ik de risico best klein ingeschat, aangezien ik geen deel maak van een risico groep en ik zeker meerdere keer per dag de kleine water reservoir van de CV ketel leeg gebruik dus water die voor een langere periode stationair blijft is geen issue. Maar ieder moet zelf zijn eigen onderzoek werk doen en eigen keuzes maken :)

• KingFox
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:45
Raafje68 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:03:
Sinds januari heb een Tado hangen aan mijn Intergas hre 36/30 (nieuw).
Heeft het gedurende de rest van de winter goed gedaan.
Nu het kouder begint te worden wilde ik het systeem weer eens testen….
Resultaat op het scherm is warmtevraag maar de ketel reageert niet.
Verwijder ik de Tado en kortsluit de 2 dragen reageert de ketel meteen.

In de instelling staat hij op D01 voor opentherm er is dus aan de installatie niets veranderd.
Wat ik wel zie is dat de software in de Tado vernieuwd is naar 97.1
Door support word ik met onzin mails aan het lijntje gehouden.

Is er een mogelijkheid om de Tado naar fabrieksinstellingen terug te zetten.

Of weet iemand een andere oplossing ?
Niet veel reactie geweest op deze post, maar ik ervaar hetzelfde. Ketel hier is echter niet opentherm, maar het probleem dat ik ervaar is exact hetzelfde. (Waar zie je trouwens dat deze op D01 staat? Zie nergens iets van configuratie-opties van de thermostaat)

Echter, blijkbaar zijn we niet de enige. Zijn er nog mensen met deze problematiek?

Ik vermoed namelijk een firmware/software issue. De ketel is nagekeken en springt aan bij rechtstreekse verbinding, de slimme thermostaat is vervangen (ben 1x zelf een nieuwe gaan halen bij Coolblue, de 2e komt van Tado zelf) en allebei werkt het voor even, tot er een update naar 97.1 plaatsvindt. Vanaf dan stopt de slimme thermostaat met het inschakelen van de verwarming voor een andere kamer dan diegene waar de thermostaat zelf hangt. En zelfs dan lukt het soms niet.

Ik vraag me af of het misschien te maken kan hebben met de "Aanpassing aan Weersvoorspellingen"-feature?

Liefst van al zou ik hebben dat ze het geheel zo 'dom' mogelijk maken. Namelijk: een kamer vraagt warmte, schakel ketel in, en wat later als de temperatuur bereikt is, uit. Kan toch niet zo moeilijk zijn :+

• JohnAlbregtse
tado schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Beste is de eBUS (zorg dat u dan wel de VR33 module (google dat) loshaalt van het moederbord).

Maar OpenTherm is ook prima. Dus als het OpenTherm zit zou ik het niet omzetten.
Beter als in 'ander stookgedrag' ?

• JohnAlbregtse
Luinwethion schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:37:
[...]Nou, bijna alles, WarmWater regulering is voor mij nog een mysterie, ik dacht eerst dan Off betekende voorverwarmen (comfort modus) uit en aan, comfort modus on want dit was de functie op mijn vorige woning met een Remeha ketel + Remeha OpenTherm thermostaat, maar dat is niet zo, uit doet ook niks want zodra de kraan open gaat komt gewoon warm water. Misschien dat temperatuur regulering wel werkt, maar ik heb gewoon in de ketel een maximale water temperatuur van 40 graden* ingesteld en voor de rest doe ik daar niks met de Tado.
En als je die functie op de ketel zelf uitschakelt in het config menu ?

• BraX
KingFox schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Niet veel reactie geweest op deze post, maar ik ervaar hetzelfde. Ketel hier is echter niet opentherm, maar het probleem dat ik ervaar is exact hetzelfde. (Waar zie je trouwens dat deze op D01 staat? Zie nergens iets van configuratie-opties van de thermostaat)

Echter, blijkbaar zijn we niet de enige. Zijn er nog mensen met deze problematiek?

Liefst van al zou ik hebben dat ze het geheel zo 'dom' mogelijk maken. Namelijk: een kamer vraagt warmte, schakel ketel in, en wat later als de temperatuur bereikt is, uit. Kan toch niet zo moeilijk zijn :+
Ik lijk dit probleem ook te hebben. :-(
2 slimme knopen in woonkamer met bedrade thermostaat.
1 slimme knop in studeerkamer met zone controller bedrade thermostaat.
Warme vraag vanuit studeerkamer, maar de intergas 36/30 doet niks. :X

Is er een mogelijkheid om hier omheen te werken, zonder de woonkamer te gaan zitten verwarmen?
Mijn woonkomer is nu trouwens boven de gevraagde temperatuur in de studeerkamer. Zou dat er wat mee te maken kunnen hebben?

• KingFox
BraX schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

Ik lijk dit probleem ook te hebben. :-(
2 slimme knopen in woonkamer met bedrade thermostaat.
1 slimme knop in studeerkamer met zone controller bedrade thermostaat.
Warme vraag vanuit studeerkamer, maar de intergas 36/30 doet niks. :X

Is er een mogelijkheid om hier omheen te werken, zonder de woonkamer te gaan zitten verwarmen?
Mijn woonkomer is nu trouwens boven de gevraagde temperatuur in de studeerkamer. Zou dat er wat mee te maken kunnen hebben?
Ik kan enkel aanraden om het te melden bij support en eventueel op hun community page: https://community.tado.co...ndividuele-kamer-opwarmen

Tado moet hun software fixen. Een kamer vraagt warmte -> alle andere kamers moeten dicht, ketel moet aan zodat de ene kamer verwarmt.

@tado Kijken jullie even mee? Support laat me in cirkels draaien. Antwoorden zoals "Kunt u eerst a.u.b. de installatie-instructies voor de Slimme Thermostaat via de app volgen en voltooien zodat alles correct is bedraad en geconfigureerd" helpen me echt niet verder. Er is een duidelijk (software)probleem voor velen. Het zou fijn zijn mocht dit probleem ook effectief opgenomen worden. Tado werkte goed, maar met de huidige onbetrouwbaarheid is het echt moeilijk werken.

[ Voor 5% gewijzigd door KingFox op 25-10-2022 09:44 ]

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:10
Huh wat? Dit is toch exact waarvoor je een slimme thermostaat met ruimteregeling op zou willen hangen? Het mogelijk maken om individuele kamers te verwarmen.

Blijkt Tado hier dan toch niet geschikt voor te zijn?

Ik heb juist net gisteren een Tado-set aangeschaft om individuele kamers te kunnen verwarmen.

• KingFox
Raling schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:56:
Huh wat? Dit is toch exact waarvoor je een slimme thermostaat met ruimteregeling op zou willen hangen? Het mogelijk maken om individuele kamers te verwarmen.

Blijkt Tado hier dan toch niet geschikt voor te zijn?

Ik heb juist net gisteren een Tado-set aangeschaft om individuele kamers te kunnen verwarmen.
Het werkte ook heel lang goed, en ik ben best tevreden van het gebruiksgemak wanneer het werkt, maar sinds kort merk ik de benoemde problematiek. Soms werkt het nog en gaan verwarmingen aan, maar het merendeel van de tijd niet.

In jouw plaats zou ik de Tado zeker plaatsen. Mogelijks werkt het bij jou wel en is het probleem dat ik en anderen ervaren, gerelateerd aan bijv. een specifiek soort cv-ketel oid.

• iscorpio
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-06-2024
Graag jullie hulp voor deze Tado newbie. In de woonkamer hangt de Tado thermostaat en op de drie radiatoren in de woonkamer zitten een Tado radiatorknop. De thermostaat is het meettoestel voor de temperatuur. Heb een schema aangemaakt waarbij de temperatuur ‘s avonds om 22:30 terug gaat naar 16 graden. In de middag om 16:15 mag deze weer naar 20 graden. Alles is ondergebracht in 1 kamer in de app.
Nu zie ik dat de ketel ook blijft verwarmen terwijl ik 16 graden heb aangegeven in het schema. Zie ook de afbeelding. Ik heb zelfs de vorstbeveiliging een keer aangezet en toch bleef de ketel verwarmen.

Alles bedraad aangesloten als aan/uit op een ATAG Blauwe Engel II ketel (klemmen 22-23).

Doe ik iets verkeersd of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVBmAtqfvvVpPZ-3S6KXpl_Vow8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dM4Fk7Zje7aCvVJwwVq1DXBc.jpg?f=fotoalbum_large

• nirgilis
iscorpio schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:15:
Graag jullie hulp voor deze Tado newbie. In de woonkamer hangt de Tado thermostaat en op de drie radiatoren in de woonkamer zitten een Tado radiatorknop. De thermostaat is het meettoestel voor de temperatuur. Heb een schema aangemaakt waarbij de temperatuur ‘s avonds om 22:30 terug gaat naar 16 graden. In de middag om 16:15 mag deze weer naar 20 graden. Alles is ondergebracht in 1 kamer in de app.
Nu zie ik dat de ketel ook blijft verwarmen terwijl ik 16 graden heb aangegeven in het schema. Zie ook de afbeelding. Ik heb zelfs de vorstbeveiliging een keer aangezet en toch bleef de ketel verwarmen.

Alles bedraad aangesloten als aan/uit op een ATAG Blauwe Engel II ketel (klemmen 22-23).

Doe ik iets verkeersd of zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]
Wat staat er op de tile op de hoofdpagina qua ingestelde temperatuur? Want hij verwarmt niet tot de 20 graden die je hebt ingesteld op andere delen van de dag, zo lijkt het. Ook is halverwege de nacht je instelling verandert, aan de balk onderaan te zien.

Staat je locatie wel op aanwezig? Want het zou ook de afwezigheidstemperatuur kunnen zijn.

• iscorpio
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-06-2024
Op de hoofdpagina staat huidige temperatuur rond de 19 graden met verwarmen naar 16 graden volgens het ingestelde schema. Ik heb inderdaad tijdens de nacht alles uitgezet (vorstbescherming) om te kijken wat er toen gebeurde. Scherp gezien!
De woning staat ingeschakeld op Thuis en ik gebruik geolocatie niet.

[ Voor 12% gewijzigd door iscorpio op 25-10-2022 12:29 ]

• BraX
KingFox schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:43:
[...]

Ik kan enkel aanraden om het te melden bij support en eventueel op hun community page: https://community.tado.co...ndividuele-kamer-opwarmen

Tado moet hun software fixen. Een kamer vraagt warmte -> alle andere kamers moeten dicht, ketel moet aan zodat de ene kamer verwarmt.

@tado Kijken jullie even mee? Support laat me in cirkels draaien. Antwoorden zoals "Kunt u eerst a.u.b. de installatie-instructies voor de Slimme Thermostaat via de app volgen en voltooien zodat alles correct is bedraad en geconfigureerd" helpen me echt niet verder. Er is een duidelijk (software)probleem voor velen. Het zou fijn zijn mocht dit probleem ook effectief opgenomen worden. Tado werkte goed, maar met de huidige onbetrouwbaarheid is het echt moeilijk werken.
Even naast de ketel gestaan om te kijken wat er allemaal gebeurt, en voor de ruimte waar ik problemen had (studeerkamer) opnieuw de zone controller eraf gehaald en toegevoegd. Dit lijkt wel wat te doen. Hopelijk zijn de problemen hier structureel meer opgelost.
Pagina: 1 ... 42 ... 69 Laatste