KingFox schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:43:
[...]

Ik kan enkel aanraden om het te melden bij support en eventueel op hun community page: https://community.tado.co...ndividuele-kamer-opwarmen

Tado moet hun software fixen. Een kamer vraagt warmte -> alle andere kamers moeten dicht, ketel moet aan zodat de ene kamer verwarmt.

@tado Kijken jullie even mee? Support laat me in cirkels draaien. Antwoorden zoals "Kunt u eerst a.u.b. de installatie-instructies voor de Slimme Thermostaat via de app volgen en voltooien zodat alles correct is bedraad en geconfigureerd" helpen me echt niet verder. Er is een duidelijk (software)probleem voor velen. Het zou fijn zijn mocht dit probleem ook effectief opgenomen worden. Tado werkte goed, maar met de huidige onbetrouwbaarheid is het echt moeilijk werken.
tado werkt exact zo:

Een kamer vraagt warmte -> alle andere kamers moeten dicht, ketel moet aan zodat de ene kamer verwarmt.

Als het niet zo werkt, is er iets mis.

Eerst testen of de ketel uberhaupt nog werkt, zet alle kamers op 25 graden voor 30 minuten. Gaan alle kamers aan (ook de radiatoren).

Daarna kamer voor kamer testen.

Misschien is er een radio probleem vanaf die slimme knop naar de bridge, dan kan het zijn dat de warmtevraag niet doorkomt.

Er zijn zeer veel mogelijkheden waarom het niet werkt zoals hierboven beschreven.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:19
Ongeveer 2 maanden geleden heeft Tado 'Black Edition' aangekondigd :)

Heel tof, en komt goed uit. We willen een zwarte radiator in de badkamer ophangen en eigenlijk kan daar natuurlijk geen Tado knop op ontbreken. In het zwart, als het even kan.

Wanneer kan ik een zwarte radiatorknop kopen in Nederland?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• MischaBoender
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-01 18:42
Richh schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:42:
[...]
Wanneer kan ik een zwarte radiatorknop kopen in Nederland?
Black Friday? :+

Nou ja, dat hoop ik in ieder geval voor de thermostaat.

• KingFox
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-01 10:45
tado schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

tado werkt exact zo:

Een kamer vraagt warmte -> alle andere kamers moeten dicht, ketel moet aan zodat de ene kamer verwarmt.

Als het niet zo werkt, is er iets mis.

Eerst testen of de ketel uberhaupt nog werkt, zet alle kamers op 25 graden voor 30 minuten. Gaan alle kamers aan (ook de radiatoren).

Daarna kamer voor kamer testen.

Misschien is er een radio probleem vanaf die slimme knop naar de bridge, dan kan het zijn dat de warmtevraag niet doorkomt.

Er zijn zeer veel mogelijkheden waarom het niet werkt zoals hierboven beschreven.
Helaas, al die stappen al lang doorlopen, maar er is echt niets dat helpt. Ik vind het zo ontzettend jammer want het is een goed product dat door firmware-updates niet meer lijkt te doen wat het zou moeten doen.

Ik vind het ook wel matig dat er blijkbaar settings zijn die ik zelf niet kan zien of aanpassen, zoals: zien of de Tado ingesteld staat voor aan/uit, modulair, opentherm? Zijn zaken die enkel remote uitgelezen kunnen worden door medewerkers, terwijl dat mogelijke pistes kunnen zijn.

Dat maakt het onmogelijk voor mezelf om te debuggen, alsook afhankelijk van doorgestuurd te worden naar de juiste medewerker die de case opneemt. Beetje jammer ook, want het is mijn hardware in mijn huis en features zoals "Aanpassing aan Weersvoorspelling", dat me ook wel een mogelijke piste kan zijn want 't is buiten nog behoorlijk zacht weer, kunnen niet worden uitgeschakeld.

Ik wil het gewoon simpel: een kamer wilt warmte -> Thermostaat stuurt "aan" -> temperatuur bereikt -> Thermostaat stuurt "uit". Als ik op een kamer een hogere temperatuur vraag, zou ik dus de relais moeten horen tikken. Maar, dat gebeurd dus niet. Ik kan dus niet anders dan concluderen dat er softwarematig nog heel wat if-else structuren zitten die bepalen of er al dan niet moet worden geschakeld, wat niet hoort bij een aan/uit systeem. De ketel wordt dus niet correct aangestuurd vanuit Tado.

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-01 11:38
JohnAlbregtse schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:23:
Met een tado thermostaat (bedraad) onderweg die ik op een Vaillant EcoTEC plus (met losse OpenTherm module) wil aansluiten ben ik me alvast wat aan het inlezen

Nu lees ik dat de Tado zowel OpenTherm als Ebus ondersteund welke dus beiden op mn ketel aanwezig zijn

-Welke te kiezen en wat zijn de evt verschillen in protocol en/of in stookgedrag ?
tado schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Beste is de eBUS (zorg dat u dan wel de VR33 module (google dat) loshaalt van het moederbord).

Maar OpenTherm is ook prima. Dus als het OpenTherm zit zou ik het niet omzetten.
Bedrade thermostaat binnen en aangesloten met D5 protocol op Ebus en OpenThem module losgekoppeld van moederbord

Werkt niet .... , met 24v lusje erin brand hij maar slaat niet af , zonder lusje erin slaat ie niet aan

Iemand tips ?

Edit > D7 config geeft zelfde resultaat

Edit2 > Werkt ! In de config (D7) stond EK ingeschakeld die moet blijkbaar uit

[ Voor 49% gewijzigd door JohnAlbregtse op 25-10-2022 19:44 ]

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb vorige week een setje Tado radiatorknoppen besteld, aankomend weekend ga ik die installeren.

In mijn zoektocht kwam ik ook een nieuwe variant tegen die in dit topic nog niet benoemd wordt: Tado Basic. Alleen te koop bij Amazon.de (niet .nl). Ze zijn net iets goedkoper en doen in de basis hetzelfde. Paar features zijn verschillend (open raam, handmatige temperatuurinstelling en luchtkwaliteit). Mogelijk interessant voor als iemand goedkoper wil uitbreiden.

Ik kocht uiteindelijk de gewone Tado's omdat die in de aanbieding bijna dezelfde prijs hadden.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61EIa5nkAqL._AC_SX569_.jpg
https://www.amazon.de/-/n...o+basic%2Caps%2C92&sr=8-5

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-01 10:10
Bij het aanmaken van mijn huis in de Tado app moet ik al mijn persoonsgegevens invullen, waaronder mijn telefoonnummer. Echter gebeurt er niets als ik op 'Done' druk. Geen foutmelding. Helemaal niets.

Hoe kan ik nu verder met het aanmaken van mijn huis?

Edit: na in te loggen op de Tado website kan ik wel een huis aanmaken met mijn telefoonnummer.

Edit 2: ohja, wellicht vals alarm, ik blokkeer automatisch behoorlijk wat trackers op m'n telefoon. Ik heb niet gecontroleerd of het daar aan lag.

[ Voor 33% gewijzigd door Raling op 26-10-2022 12:41 ]

• nemesis09
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Hallo allen,

Een poosje terug advies gevraagd omtrent thermostaat kranen. Vandaar zijn dan eindelijk de Eclipse kranen er op gezet.

Nu wil ik de knoppen installeren maar 1 krijg ik er mee geen mogelijkheid op. Als ik zo kijk ziet het er ook niet echt lekker uit. Het lijkt alsof de pin op de knop zelf te ver uit steekt? Zie bijgevoegde foto. Linker is niks mis mee, maar rechts krijg ik er dus niet op. Hoort de zwarte pin al voor installatie zo ver uit te steken? Ik heb het gevoel dat hij stuk is?

Edit: het is gelukt door de batterijen eruit te peuteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJN2ohsVl89RcJoJejLkpQVrNAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rrhzpp2vi3RxLUEScfJPc24D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door nemesis09 op 26-10-2022 13:39 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-01 14:21

Haan

dotnetter

Normaal gesproken gaat die pin vanzelf naar binnen als de batterijen er uit zijn geweest inderdaad. Als ie uitsteekt is het bijzonder lastig om de knop te monteren (maar het kan wel weer ik uit eigen ervaring, ik wist het eerst ook niet van de baterrijen eruit halen :P )

Kater? Eerst water, de rest komt later

• nemesis09
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Ja, dat doet hij dus als hij zo zoemt 😂 Zou op zich wel handig zijn als je vanuit de app een commando kan geven om opnieuw te kalibreren. Maar goed, ze zitten. Nu net heel warm weer de hele week, maar hopelijk kan ik nu van de winter mijn werkhoek ook warm houden zonder dat de huiskamer staat te loeien. Ben heel benieuwd!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:30
Als de knop in de app op 25gr zet, gaat tie dan niet naar binnen?
KingFox schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:40:
[...]

Helaas, al die stappen al lang doorlopen, maar er is echt niets dat helpt. Ik vind het zo ontzettend jammer want het is een goed product dat door firmware-updates niet meer lijkt te doen wat het zou moeten doen.

Ik vind het ook wel matig dat er blijkbaar settings zijn die ik zelf niet kan zien of aanpassen, zoals: zien of de Tado ingesteld staat voor aan/uit, modulair, opentherm? Zijn zaken die enkel remote uitgelezen kunnen worden door medewerkers, terwijl dat mogelijke pistes kunnen zijn.

Dat maakt het onmogelijk voor mezelf om te debuggen, alsook afhankelijk van doorgestuurd te worden naar de juiste medewerker die de case opneemt. Beetje jammer ook, want het is mijn hardware in mijn huis en features zoals "Aanpassing aan Weersvoorspelling", dat me ook wel een mogelijke piste kan zijn want 't is buiten nog behoorlijk zacht weer, kunnen niet worden uitgeschakeld.

Ik wil het gewoon simpel: een kamer wilt warmte -> Thermostaat stuurt "aan" -> temperatuur bereikt -> Thermostaat stuurt "uit". Als ik op een kamer een hogere temperatuur vraag, zou ik dus de relais moeten horen tikken. Maar, dat gebeurd dus niet. Ik kan dus niet anders dan concluderen dat er softwarematig nog heel wat if-else structuren zitten die bepalen of er al dan niet moet worden geschakeld, wat niet hoort bij een aan/uit systeem. De ketel wordt dus niet correct aangestuurd vanuit Tado.
zoals aangegeven, er zijn heel veel redenen waarom deze warmtevraag misschien niet bij de ketel komt.

Heeft u al een keer alles naar 25 graden gezet? Gaat de ketel dan wel aan?

Graag contact opnemen met onze normale support via de chat. En dan exact aangeven in welke exacte situaties de ketel wel/niet aanzetten.

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:03

Church of Noise

Drive it like you stole it

Heeft er iemand al een tado / een extension kit op een Itho Daalderop Cube Duo geinstalleerd op het Lage Temperatuur deel, meer specifiek OpenTherm?

Mijn situatie:
- Draadloze v3+ en 4 radiatorknoppen op HT circuit geinstalleerd, werkt vlekkeloos
- Wil een v3 (niet nieuw uiteraard, maar niet meer geregistreerd) aansluiten op het LT circuit, en meer specifiek op de Opentherm aansluitingen. Hiervoor zijn de instructies niet aanwezig in de app.

Heb netjes een ticket aangemaakt en kreeg de melding dat de specifieke instructies klaar waren, alleen blijkt dat er een error verschijnt als ik die probeer te bereiken...

Zou dus graag - indien mogelijk - een idee hebben rond welke connecties ik moet leggen.

Dank!

[Edit: nvm, ondertussen zelf al uitgevonden]

[ Voor 3% gewijzigd door Church of Noise op 06-11-2022 18:00 ]

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-01 12:03
Vorige week eindelijk na lange levertijd mijn appartement voorzien van een tado thermostaat en slimme radiatorthermostaten.

Momenteel de thermostaat in de woonkamer met daar ook een aantal radiatorthermostaten die dezelfde instelling overnemen. In de twee slaapkamers en de keuken ook de nodige kranen geinstalleerd. De radiator in de badkamer doet dienst als bypass en staat dus altijd open.

Waar ik nu tegen aan loop is het volgende: Door de zonneschijn op de ramen in de kamers (op oost) en de keuken en woonkamer (op west) is er nooit warmtevraag in deze ruimtes, echter de badkamer (zit op noord) blijf dus jammer genoeg koud.

Wat ik nu bedacht is om de thermostaat in de badkamer te hangen ipv in de woonkamer zodat ik daar op gezette tijden de warmtevraag kan creëren en deze opwarmt ook al hangt er geen radiatorthermostaat en blijft de radiator ten allen tijde open. Volgens mij moet dit werken maar ik check even hier vooraleer aan te passen. De bedoeling is natuurlijk om gas te besparen en wil niet dat de ketel om wat voor reden dan ook (die ik nu niet zie) zou blijven stoken door de open radiator in de badkamer.

Zie ik iets over het hoofd?

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-11-2025
ItsValium schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:47:
Vorige week eindelijk na lange levertijd mijn appartement voorzien van een tado thermostaat en slimme radiatorthermostaten.

Momenteel de thermostaat in de woonkamer met daar ook een aantal radiatorthermostaten die dezelfde instelling overnemen. In de twee slaapkamers en de keuken ook de nodige kranen geinstalleerd. De radiator in de badkamer doet dienst als bypass en staat dus altijd open.

Waar ik nu tegen aan loop is het volgende: Door de zonneschijn op de ramen in de kamers (op oost) en de keuken en woonkamer (op west) is er nooit warmtevraag in deze ruimtes, echter de badkamer (zit op noord) blijf dus jammer genoeg koud.

Wat ik nu bedacht is om de thermostaat in de badkamer te hangen ipv in de woonkamer zodat ik daar op gezette tijden de warmtevraag kan creëren en deze opwarmt ook al hangt er geen radiatorthermostaat en blijft de radiator ten allen tijde open. Volgens mij moet dit werken maar ik check even hier vooraleer aan te passen. De bedoeling is natuurlijk om gas te besparen en wil niet dat de ketel om wat voor reden dan ook (die ik nu niet zie) zou blijven stoken door de open radiator in de badkamer.

Zie ik iets over het hoofd?
Het is zeker een mogelijkheid, maar de thermostaat is veel beter in het meten van de temperatuur dan de knoppen. Je wil dus zeker een thermostaat (of draadloze temperatuursensor) in de woonkamer. Helemaal als je meerdere radiatoren hebt in de woonkamer.

Is het niet beter om gewoon een echte bypass te plaatsen in plaats van de badkamer hiervoor te gebruiken? De badkamer is een ruimte die je eigenlijk maar korte momenten wilt verwarmen, en om deze dan altijd mee te laten draaien is best zonde. Als het een designradiator is, is deze ook nog eens behoorlijk slecht in het afgeven van warmte, waardoor je een hoge retourtemperatuur krijgt en de ketel kan gaan pendelen.

• ItsValium
Bedankt voor het meedenken @nirgilis

Allereerst een bypass steken is geen optie. Er is nergens plaats op de leidingen die bloot liggen. (Slechts een metertje onder de ketel voor ze de grond in gaan en bij de radiatoren nergens meer dan een paar cm voor ze aangesloten zijn op de radiatoren zelf.

Wat je zegt over het meten van de temperatuur daar heb je een punt natuurlijk. In de badkamer is het geen designradiator maar een T33 van 1 meter breed en 1,2m hoog. Die kan zijn warmte best goed kwijt en de badkamer is altijd de koudste ruimte van het appartement. Maar dat pendelen zou natuurlijk wel snel kunnen tijdens het stookseizoen.

Misschien moet ik een andere radiator als bypass laten dienst doen dan? De radiatoren in de keuken en één kamer zitten op het einde van de buizen. Maar ik denk dat ik dan gewoon het probleem verleg. Of misschien met een extra temperatuur sensor die dan de thermostaat vervangt in de woonkamer terwijl de thermostaat dan in de badkamer hangt? Geen idee eerlijk gezegd ik ben maar 'luidop' aan het denken.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

ItsValium schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:44:

Allereerst een bypass steken is geen optie. Er is nergens plaats op de leidingen die bloot liggen. (Slechts een metertje onder de ketel voor ze de grond in gaan en bij de radiatoren nergens meer dan een paar cm voor ze aangesloten zijn op de radiatoren zelf.

Wat je zegt over het meten van de temperatuur daar heb je een punt natuurlijk. In de badkamer is het geen designradiator maar een T33 van 1 meter breed en 1,2m hoog. Die kan zijn warmte best goed kwijt en de badkamer is altijd de koudste ruimte van het appartement. Maar dat pendelen zou natuurlijk wel snel kunnen tijdens het stookseizoen.

Misschien moet ik een andere radiator als bypass laten dienst doen dan? De radiatoren in de keuken en één kamer zitten op het einde van de buizen. Maar ik denk dat ik dan gewoon het probleem verleg. Of misschien met een extra temperatuur sensor die dan de thermostaat vervangt in de woonkamer terwijl de thermostaat dan in de badkamer hangt? Geen idee eerlijk gezegd ik ben maar 'luidop' aan het denken.
De buizen komen bij iedere radiator toch uit de grond of muur? Dan kleine moeite om daar even een bypass te maken daar.

Hoi!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:27

Dat metertje onder de ketel zoals jij het noemt, is meer dan voldoende voor een bypass, heb ik ook. Slimme thermostaat op je badkamerdradiator en je hebt het perfect voor elkaar. Al het andere is gerommel in mijn optiek.

• nirgilis

Heb je nergens verdelers? De buizen van de CV moeten toch ergens aftakken naar de verschillende radiatoren. Of is dat direct onder de CV?

Als je een T33 in de badkamer hebt is het sowieso een ander verhaal en dan is je huidige plan mogelijk de beste oplossing. Je kan het in ieder geval proberen en op een later moment alsnog aanpassingen maken aan het systeem als je niet tevreden bent.

• ItsValium
@EWK de buizen komen in derdaad uit de grond maar zijn maar een paar centimeter bloot vooraleer de aansluiting op de radiator. Dat is niet te doen om daar nog leidingwerk tussen te gaan werken.

@BGFG Met dat 'metertje' bedoel ik dat de buizen slechts een meter onder de ketel vrij bereikbaar zijn voor ze de grond in gaan. Mij is verteld dat een bypass zo dicht bij de ketel geen goed idee is aangezien de druk vanuit de ketel nog te hoog zou zijn en de bypass dan altijd open zou gaan. Of heb ik me iets laten wijsmaken?

@nirgilis Er zijn hier geen verdelers (open en bloot) te zien. Dit is een appartementsgebouw uit het jaar 1973, de leidingen (aanvoer en retour en sww) vanuit de ketel gaan direct de grond in en zullen ergens in de vloeren (ik vermoed in de hal) afgetakt worden richting de verschillende ruimtes. Om dat nu te gaan aanpassen is wat te veel werk en investering (hoewel ooit in een verre toekomst ik dat wel wil doen als ik een grondige renovatie uitvoer). Misschien moet ik het inderdaad proberen en in de gaten houden of de ketel gaat pendelen éénmaal de andere ruimtes ook warmte beginnen vragen.

• BGFG
ItsValium schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:18:

@BGFG Met dat 'metertje' bedoel ik dat de buizen slechts een meter onder de ketel vrij bereikbaar zijn voor ze de grond in gaan. Mij is verteld dat een bypass zo dicht bij de ketel geen goed idee is aangezien de druk vanuit de ketel nog te hoog zou zijn en de bypass dan altijd open zou gaan. Of heb ik me iets laten wijsmaken?
Bij mij zit ie direct onder de ketel, functioneert prima!

• ItsValium
BGFG schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:59:
[...]

Bij mij zit ie direct onder de ketel, functioneert prima!
Bedankt, ik ga het eens navragen bij de man die de ketel plaatste destijds en het leidingwerk zou moeten doen als ik het aanpas. Overal, ook hier op tweakers, kom je nogal wat opmerkingen tegen dat de bypass niet te dicht bij de ketel mag enzoverder ... Vandaar mijn twijfel.

Welk type bypass heb jij hangen?

• BGFG
ItsValium schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:18:
[...]

Bedankt, ik ga het eens navragen bij de man die de ketel plaatste destijds en het leidingwerk zou moeten doen als ik het aanpas. Overal, ook hier op tweakers, kom je nogal wat opmerkingen tegen dat de bypass niet te dicht bij de ketel mag enzoverder ... Vandaar mijn twijfel.

Welk type bypass heb jij hangen?
Ik heb geen idee wat voor merk, maar op de foto zie je hoe ie gemonteerd is. Erachter zie je nog net de Tado ontvanger zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ad3AusYVWdkWw5AJ63QwhYZJIuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0jj1iQ5tEuGlYafbLH68wPs.jpg?f=fotoalbum_large

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

KwameMpufu schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:52:
Een andere optie, waar ik vanwege de lage kosten wel gecharmeerd van ben, is het plaatsen van een smart plug tussen de vloerverwarmingspomp (Grundfos Alpha 2l) en het stopcontact en deze dan koppelen aan de warmtevraag van Tado. Wat zijn hier de nadelen eigenlijk van? Ik snap dat je dan extra afhankelijkheid van een slim systeem creeërt en de pomp af en toe moet laten draaien om niet vast te lopen. Maar is er ook sprake van verlies van warmte omdat de cv-ketel wel gewoon water richting de (weliswaar niet draaiende) vloerpomp blijft duwen als er ergens anders een radiator wordt opengedraaid, of is dit verwaarloosbaar?
Interessante vraag, dit zou je kunnen voorkomen met een temperatuursensor op de aanvoer leiding en de pomp ook inschakelen als de temperatuur van die sensor boven de X graden komt. Een pompschakelaar met temperatuursensor kost pak 'm beet 40-60 euro. Alternatief is om, als je toch al iets als Home Assistent hebt draaien, zelf een sensor te maken (bijvoorbeeld met een ESP met DS18B20 sensor(en), dan ben je ook voor een paar euro wel klaar.

Blijft natuurlijk nog wel de vraag staan hoeveel warmte er verloren gaat als de pomp niet draait maar er elders wel warmte wordt gevraagd door radiatoren en/of douche?

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:17
Bij mij is TADO traag icm met home assistant. Soms hoor ik de ketel aan springen en duurt het enkele minuten voordat ik dit terug zie ik HA.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Van de week een Tado set aangeschaft.

Hiervoor had ik een Remeha Celcia 20 thermostaat.
Ketel is een Remeha Avanta.

Nu heb ik de Bedrade Thermostaat op Opentherm aangesloten.
Ook heb ik om te testen een radiatorknop in de badkamer gemonteerd.

Nu zijn er een paar dingen die volgens mij anders zijn dan voorheen, of niet goed werken zoals ik wil.

Punt 1:
Warm water functie.
Ik had voorheen in de ketel de Eco stand uitgezet (P4 op 1).
Overruled de Tado nu deze parameter?
Of is deze optie in de app nu nutteloos?
In de app staat deze op 55graden en snachts uit.
Maar volgens mij kan ik deze sowieso links laten liggen omdat ik het in de ketel uit heb staan en qua besparing beter uit kan hebben.

Punt 2:
Omdat ik nu een Tado thermostaatkraan heb gemonteerd in de badkamer heb ik het idee dat de Tado nu deze ruimte op temperatuur probeer te houden door te blijven verwarmen.
Als ik dan de Zoneregelaar op “niet toegewezen zet” werkt hij dan als gewone thermostaatknop?

Punt 3:
Kan ik in de app ook zien welk vermogen er gevraagd wordt van de ketel op een centraal punt?
Of moet je dan alle tegels af om te zien wie er warmte vraagt?

Punt 4:
Bij de Celcia 20 thermostaat zag je een kraan symbool als er gedoucht werd.
Kan ik dit nu ook in de app zien?
Of eventueel op het display?

Punt 5:
Ik krijg nu voor beide ruimtes een open raam detectie.
Moet Tado leren wanneer dit echt is?
Er zijn namelijk geen ramen open enkel wat ventilatieroosters.

[ Voor 6% gewijzigd door Crxtreem op 02-11-2022 21:03 ]

• BGFG
Crxtreem schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:00:
Van de week een Tado set aangeschaft.

Hiervoor had ik een Remeha Celcia 20 thermostaat.
Ketel is een Remeha Avanta.

Nu heb ik de Bedrade Thermostaat op Opentherm aangesloten.
Ook heb ik om te testen een radiatorknop in de badkamer gemonteerd.

Nu zijn er een paar dingen die volgens mij anders zijn dan voorheen, of niet goed werken zoals ik wil.

Punt 1:
Warm water functie.
Ik had voorheen in de ketel de Eco stand uitgezet (P4 op 1).
Overruled de Tado nu deze parameter?
Of is deze optie in de app nu nutteloos?
In de app staat deze op 55graden en snachts uit.
Maar volgens mij kan ik deze sowieso links laten liggen omdat ik het in de ketel uit heb staan en qua besparing beter uit kan hebben.

Zover ik weet is Tado leading, maar weet het niet 100% zeker. Anyone?

Punt 2:
Omdat ik nu een Tado thermostaatkraan heb gemonteerd in de badkamer heb ik het idee dat de Tado nu deze ruimte op temperatuur probeer te houden door te blijven verwarmen.
Als ik dan de Zoneregelaar op “niet toegewezen zet” werkt hij dan als gewone thermostaatknop?

Het principe van een tado knop is dat de daarmee ingestelde temperatuur voor die ruimte gehandhaafd wordt. Als je in de rest van het huis geen knoppen hebt, liften die mee.

Punt 3:
Kan ik in de app ook zien welk vermogen er gevraagd wordt van de ketel op een centraal punt?
Of moet je dan alle tegels af om te zien wie er warmte vraagt?

Ja dat kan bij care & protect. Als je klikt op “ verwarmt momenteel” zie je de historie per ruimte per dag, maand jaar etc,

Punt 4:
Bij de Celcia 20 thermostaat zag je een kraan symbool als er gedoucht werd.
Kan ik dit nu ook in de app zien?
Of eventueel op het display?

i]Nee dat kan niet, ( en dat mis ik ook wel eens)[/i]
[

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb een paar (3-4) weken geleden de batterijen van beide mijn radiatorknoppen vervangen na een mailtje over de knop die we in de badkamer hebben hangen, nu krijg ik een mailtje van Tado dat het weer zou moeten, weer voor de badkamer..

Ik heb gewoon normale AA batterijen gebruikt, is het daar fout gegaan? Heeft bijna een jaar zonder problemen gedraaid met de batterijen die er bij zaten, deze waren ook nieuw, kan me niet voorstellen dat ze ineens leeg zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Oon op 03-11-2022 00:10 ]

• nirgilis
Oon schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:50:
Ik heb een paar (3-4) weken geleden de batterijen van beide mijn radiatorknoppen vervangen na een mailtje over de knop die we in de badkamer hebben hangen, nu krijg ik een mailtje van Tado dat het weer zou moeten, weer voor de badkamer..

Ik heb gewoon normale AA batterijen gebruikt, is het daar fout gegaan? Heeft bijna een jaar zonder problemen gedraaid met de batterijen die er bij zaten, deze waren ook nieuw, kan me niet voorstellen dat ze ineens leeg zijn.
Wacht even een week en kijk dan in de app of de batterij nog steeds bijna leeg is. Er zijn meerdere berichten op het Tado forum dat dit een foutje is.

Ik moest van de zomer ook batterijen vervangen volgens Tado. Dat ben ik toen vergeten en nu werkt de knop nog steeds.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik kwam hier net kijken voor een vraag over baterijen. Wij hebben sinds een week of 3 een Tado systeem, en 1 van de radiatorknoppen wilde ook al nieuwe batterijen hebben nu :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37

ChangeLife4Ever

owned by above

Lakini schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:58:
Ik heb een starterskit gekocht met een thermostaat omdat die goedkoper was dan zonder maar nu heb ik dus die thermostaat hier liggen en ik twijfel erover om hem te gaan gebruiken.
Ik heb een hybride verwarming, een wamtepomp (vaillant geotherm) en een ketel (vaillant ecotec) voor bijverwarming en water. Mijn huis is ingedeeld in twee zones, beneden met uitsluitend vloerverwarming en boven met laag temperatuur radiatoren.

Nu wil ik de thermostaat boven eigenlijk vervangen door de tado, ik wil de vloerverwarming gewoon laten voor wat het is (die koelt ook dus dat laat ik verder graag over aan de thermostaat van vaillant). Er zit een vaiilant VR70 tussen die volgens mij de zones regelt. Beneden zit een weersafhakenlijke themostaat (vaillant multimatic vrc 700/5) en boven een gewone thermostaat (VR91).

Kan ik die VR 91 gewoon vervangen door de Tado zonder dat hij de vloerverwarming beinvloed? Iemand hier ervaring mee?
Is het je gelukt om dit aan te sluiten met de Tado?

Heb hier ook een Geotherm die Ik aan wil sluiten op n Tado. Praat t wat makkelijker met de andere apparaten en HomeAssistant namelijk. Werkt dit? Iemand n idee?

[ Voor 6% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 03-11-2022 18:21 ]

remember your end, someone owns us

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:38

amphora

Websites & Fotografie

Ik heb nu twee draadjes uit de muur waar ik m’n normale tado v3 thermostaat op heb aangesloten maar die zit niet op een ideale plek. Ik wil de thermostaat liever in het midden van de woonkamer maar geen zin om die draadje te verlengen. Nu kan ik volgens mij twee dingen doen: ik koop een extra temperatuur sensor of een draadloze extension kit. Voordeel van extra sensor is dat ik wat flexibeler ben met die sensor en ooit een keer in een andere ruimte kan hangen en toch de huidige thermostaat in woonkamer gebruiken. Voordeel van extension kit is dat ik die kabel helemaal kan wegwerken en ook nooit meer bang hoef te zijn dat dat kabeltje ooit een breukje krijgt. Wat zouden jullie doen en waarom denk je dat die optie beter is? Qua kosten vergelijkbaar volgens mij.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-01 22:40
Hebben meer mensen dat Tado warm tapwater op 55c graden instelt als tapwater met het schema wordt uitgezet?

Sinds kort heb ik een OTGW tussen Tado en ketel. Ik zie dat Tado netjes de ingestelde temp voor tapwater naar de ketel stuurt als tapwater in het programma aanstaat. Ook zet Tado netjes weer de eco stand op de ketel voor warm water aan als het warm water in het programma uit staat. Maar tado stelt de temp dan ook meteen in op 55c. Dat vind ik vreemd, wat dat heb ik nergens ingesteld. Zien meer mensen dat gebeuren? Je de warm water temp instelling vaak ook uitlezen op het display van je ketel.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-01 15:36
Tomono schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:26:
Hebben meer mensen dat Tado warm tapwater op 55c graden instelt als tapwater met het schema wordt uitgezet?

Sinds kort heb ik een OTGW tussen Tado en ketel. Ik zie dat Tado netjes de ingestelde temp voor tapwater naar de ketel stuurt als tapwater in het programma aanstaat. Ook zet Tado netjes weer de eco stand op de ketel voor warm water aan als het warm water in het programma uit staat. Maar tado stelt de temp dan ook meteen in op 55c. Dat vind ik vreemd, wat dat heb ik nergens ingesteld. Zien meer mensen dat gebeuren? Je de warm water temp instelling vaak ook uitlezen op het display van je ketel.
Heb ik ook last van.

PVO

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:30

Don Quijote

El Magnifico

Meer mensen een probleem dat de warmwater regeling niks lijkt te doen?

Op de Tado heb ik ingesteld dat er in de nacht geen verwarming voor sanitair water hoeft te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLy7uns_Y8s3R0VIhMLiuXYS824=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrlalfIMg3pYbXhy7bHKQqiA.jpg?f=fotoalbum_large

Echter zie ik iedere nacht dat de ketel (Remeha Calenta Ace 40C) toch gas verstookt. En niet te zuinig ook. 0,5m3 per dag verbruik. Zelfs als we er niet zijn. Dat is bij de huidige prijzen bijna 600(!) Euro per jaar. Iemand een idee wat hier fout gaat?

Hier een voorbeeld van een dag in de vakantie dat we niet thuis waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3OCEx0Xhi-PlwjwR4R7JtlEf48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8sh44Zbwbj4kAbfohUg1DTn.jpg?f=fotoalbum_large

• nirgilis

Ja, Dat is hier al vaker langsgekomen. Een echt goede oplossing is hier niet voor en de helpdesk weigert hier constructief mee te helpen. Het lijkt voornamelijk met Intergas ketels een probleem te zijn.

• nirgilis
Don Quijote schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:41:
Meer mensen een probleem dat de warmwater regeling niks lijkt te doen?

Op de Tado heb ik ingesteld dat er in de nacht geen verwarming voor sanitair water hoeft te zijn.
[Afbeelding]

Echter zie ik iedere nacht dat de ketel (Remeha Calenta Ace 40C) toch gas verstookt. En niet te zuinig ook. 0,5m3 per dag verbruik. Zelfs als we er niet zijn. Dat is bij de huidige prijzen bijna 600(!) Euro per jaar. Iemand een idee wat hier fout gaat?

[Afbeelding]
Hoe is het ingesteld op de ketel? Vaak werkt warm water via opentherm alleen bij bepaalde instellingen hiervoor op de ketel. De handleiding zou hier duidelijkheid over moeten geven.

Het is in deze tijd gezien het minieme extra comfort eigenlijk niet te verantwoorden om de hele dag water warm te houden. Je kan dus ook overwegen om het uit te zetten.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Don Quijote schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:41:

[Afbeelding]
Eco stand aan zetten op de ketel of comfort modus uit (iets in die trant) Heeft bij mij ook geholpen. Al was mijn stand-by verbruik wel lager.

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-01 22:40
nirgilis schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:58:
[...]

Ja, Dat is hier al vaker langsgekomen. Een echt goede oplossing is hier niet voor en de helpdesk weigert hier constructief mee te helpen. Het lijkt voornamelijk met Intergas ketels een probleem te zijn.
Toch maar een issue voor aangemaakt bij Tado.

Overigens heb ik het icm OTGW met Atag i36ec.

• janne_nl
Ik heb warm water gewoon uitstaan in de Tado, eco op de ketel. Ongeveer een kuub gas aan warm water per week. Douchen en beetje afwassen.

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-01 10:10
Sinds ik gisterochtend de warmwater-aansturing op de thermostaat zelf heb uitgezet, is er geen communicatie meer tussen mijn Tado en mijn ketel (Atag A203EC). Via OTGW zag ik geen communicatie meer voorbij komen.
Vanochtend maar de warmwater-aansturing weer aangezet. Ketel gaf ook de foutcode dat er geen communicatie was. Ketel herstart, zelfde foutcode.
OTGW er maar eens tussenweg gehaald. Nu geen foutcode meer, maar er wordt ook niet verwarmd. Ketel werkt prima, warmwater doet het gewoon.

Toch maar eens de bekabeling omgeplugd bij de ketel naar relais. Blijkt de Tado ineens veranderd te zijn naar een aan/uit thermostaat.

Pfff, waarom kan ik niet zelf kiezen wat de instelling is... Nu moet ik wachten tot de support deze instelling van afstand kan wijzigen...

@hierboven: ik herken eenzelfde hoeveelheid verbruik. Het zou mogelijk moeten zijn om via de stappen in de installateurs handleiding de warmwater-aansturing uit te schakelen, en je ketel niet te laten overrulen, maar daarbij kan je thermostaat techniek dus wel ineens omwisselen.

Edit: er zijn behoorlijk wat instellingen te wijzigen via de thermostaat zelf, daar zal toch ook wel de OpenTherm/Aan-uit instelling tussen zitten? Bestaat er nergens een lijst van wat er nog meer te wijzigen is, naast de warmwater-aansturing?

Edit 2: oh, dit kan ik dus toch zelf wijzigen? Okee, blijkbaar gewoon door de stappen in de installateurshandleiding te volgen en D01 te kiezen. Ik voel mij nu echt heel erg dom. Waarschijnlijk heb ik het zelf gewijzigd naar R01, de relais stand.

Nu vraag ik mij wel af waarom de support verdorie eerder tegen mij verteld heeft dat ik absoluut zelf niet kan switchen tussen OpenTherm en relais.

[ Voor 28% gewijzigd door Raling op 06-11-2022 12:38 ]

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:17
Tomono schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:20:
[...]

Toch maar een issue voor aangemaakt bij Tado.

Overigens heb ik het icm OTGW met Atag i36ec.
Op de ketel zelf op ECO zetten. In mijn geval wordt het niet door tado meer overruled.

• Church of Noise
  • Laatst online: 21:03

Church of Noise

Drive it like you stole it

[Post verwijderd wegens probleem zelf opgelost]

[ Voor 95% gewijzigd door Church of Noise op 06-11-2022 17:23 ]

• Raindeer
  • Laatst online: 14-01 14:01
Ik heb Tado nu sinds 2017. Werkt tot nu toe uitstekend. We hebben stadsverwarming in Almere. Tado was de eerste slimme thermostaat die goed werkte in mijn situatie. Vanochtend klaagde tiener dat kamer warm was en de knop niet reageerde. Dit verbaasde me, want ik had er net nieuwe batterijen in gedaan van Varta Industrial. Die kunnen nog niet leeg zijn. De knop geeft een error door middel van een sleutel. Maar, de knop reageert niet op het laten blinken van HI, geen reactie op draaien knop, maar nog wel een temperatuur meting. Batterijen er uit en er in levert niets op. Geen kalibratie. Verwijderen en weer toevoegen gaar uitstekend, maar weer geen kalibratie. Reset doet niets.

Ik had gelukkig de oude knoppen nog bewaard en heb nu een knop uit de gang omgewisseld, zodat de tiener niet de verwarming op 5 zet.

Iemand een idee wat ik nog kan doen om deze knop tot leven te wekken? De radio/sensor werkt, maar het lijkt er op dat het mechaniek moeilijk doet.

• Hans vd Bosch
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-06-2024
Ik wil een elektrische kogelkraan aansluiten op een Tado bedrade thermostaat.

De kraan heeft 3 draden, groen geel=N blauw=open bruin=sluiten.

Kan ik blauw op NO aansluiten en bruin op NC? Of moet ik hier een wisselrelais tussen plaatsen?
Heb de draden nu op COM en NO aangesloten, maar dan sluit de kraan niet als de thermostaat afslaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WFh8VkmQUe1usOPFKnqSxt5Whk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5NfjvJikeOaZctSmdCb3ZtiR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MIJpwVkufECReLT-yIJb5t4I44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBDEa6bH8Es3n2EjtrXLDbZB.jpg?f=fotoalbum_large

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 14:44
zucht, vrees dat er iets mis is gegaan

Ik heb een Tado met aardig aantal knoppen en een ruimtethermostaat. Mijn ouders hebben er ook eentje. Om dat een beetje in de gaten te kunnen houden verzocht ik hun mij uit te nodigen, echter op hetzelfde e-mail adres als ik voor mijn eigen tado heb gebruikt.

Nu kan ik wel hun woning bedienen maar is mijn eigen huis verdwenen. Hij lijkt mijn configuratie overschreven te hebben. Toen ik me weer liet verwijderen uit het huis van mijn ouders en opnieuw inlogde kreeg ik het menu waar ik een woning moet creëren. Dit is wel knap waardeloos als dat zo zonder waarschuwing gebeurt. Dat je met een account maar een woning mag bedienen is al dom genoeg: ongevraagd alles overschrijven is wel heel lomp.

Mis ik iets of zou Tado Support hier nog wat aan kunnen doen?

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Als ik de reacties lees, zie ik dat er veel problemen zijn met Tado in combinatie met de cv.
Dan ben ik blij dat ik alleen de Tado Airco schakeling heb, want die werkt in ieder geval redelijk goed.

Have Fun Funske

• IlyaBS
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-09-2024
Dag allemaal,

Ik was even benieuwd of iemand mij kan helpen met het volgende;

Ik zou graag Tado willen installeren in mijn nieuwe woning (nieuwbouw voor zover relevant). Mijn situatie:
* De woning is aangesloten op stadsverwarming.
* Beneden hebben wij vloerverwarming.
* Boven hebben wij radiatoren; Hiervan hebben wij enkele permanent weg laten halen.

Mijn vraag is met name of ik de Tado correct heb aangesloten om het geheel goed te laten functioneren? Of dat ik iets in mijn setup-up moet wijzigen of wellicht aanvullende componenten nodig heb?

Zie hieronder enkele foto’s om mij situatie te verduidelijken:

Zo was mijn oude thermostaat opgeleverd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08UYNEvxLUQt0NdNxj1Zlvmt_ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AF7jj1ViG95d7sRcopne9CXH.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vloerverwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nevMLKFC6ZjvnApzu0VLwcy5rsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZqwoBCelBaIrKAu4QTPS0kK.jpg?f=fotoalbum_large

De wijze waarop ik mijn Tado aan wil sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjYKkHxqRgSUN4Ikf3Zxly_I-ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKEQ5fhEWuG72MQUQlC5Lx4s.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die mij kan helpen? 😊

• janne_nl
funske schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:04:
Als ik de reacties lees, zie ik dat er veel problemen zijn met Tado in combinatie met de cv.
Dan ben ik blij dat ik alleen de Tado Airco schakeling heb, want die werkt in ieder geval redelijk goed.
Ik denk dat dat reuze meevalt. Van de mensen die ik ken (5) is iedereen dik tevreden. Daarnaast zijn de nodige honderdduizenden thermostaten verkocht, dan zijn die paar problemen die ik lees peanuts. Maar ja, het zal maar net niet goed werken met jouw cv.

• nirgilis
funske schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:04:
Ach, dat zal vooral selection bias zijn. Als het allemaal werkt heb je hier in principe niets te melden.

Hier werkt het in ieder geval al een jaar allemaal goed. De combinatie van geolocatie en per ruimte warmte vraag kunnen kiezen werkt ideaal en bespaart mij op thuiswerk dagen behoorlijk wat gas. Ook kan mijn wederhelft niet meer vergeten dat de thermostaat uitgezet wordt als ze van huis gaat. Iets dat eerder minimaal 1x per week gebeurde.

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-01 19:18

MevrouwDeKat

Miauw

Wij hebben inmiddels alweer bijna 5 jaar een Tado hangen, en nooit problemen gehad. Ik heb dus ook nooit in dit topic gepost!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:21
Raindeer schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:18:
Iemand een idee wat ik nog kan doen om deze knop tot leven te wekken? De radio/sensor werkt, maar het lijkt er op dat het mechaniek moeilijk doet.
Ik heb ook een oude knop die al sinds enkele jaren niet automatisch start met kalibreren bij het terugplaatsen na het verwisselen van de batterijen.
Oorzaak: de microswitch in de knop word niet meer bediend.
Als je met een grote naald o.i.d, (er is al een gaatje in de behuizing voorzien) deze microswitch indrukt en de knop meteen op het basisdeel monteert start bij mij de kalibratie wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Simple mind op 06-11-2022 18:10 ]

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:37
Is zo'n TADO thermostaat te koppelen aan een HRC 30CW 6+ Nefit (is een modulerende ketel)? Ben een beetje door de bomen het bos kwijt :-)

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-01 05:22
Hans vd Bosch schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:38:
Ik wil een elektrische kogelkraan aansluiten op een Tado bedrade thermostaat.

De kraan heeft 3 draden, groen geel=N blauw=open bruin=sluiten.

Kan ik blauw op NO aansluiten en bruin op NC? Of moet ik hier een wisselrelais tussen plaatsen?
Heb de draden nu op COM en NO aangesloten, maar dan sluit de kraan niet als de thermostaat afslaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is een 220V wisselstroom ventiel. De bruine en blauwe draad uit het ventiel moeten op de no/nc van de thermostaat. Vervolgens heb je ook 220V voeding nodig. De bruine fasedraad gaat op de com van de thermostaat en de blauwe nul moet op kleur SR (wat voor kleur dat ook is) van het ventiel.

Persoonlijk had ik ook voor een dc laagspanningsventiel gekozen, maar dat terzijde.

[ Voor 0% gewijzigd door Kevjan op 07-11-2022 07:01 . Reden: Typo ]

• Lakini
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
ChangeLife4Ever schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:09:
[...]

Is het je gelukt om dit aan te sluiten met de Tado?

Heb hier ook een Geotherm die Ik aan wil sluiten op n Tado. Praat t wat makkelijker met de andere apparaten en HomeAssistant namelijk. Werkt dit? Iemand n idee?
Ik zou er even weer in moeten duiken maar volgens mij was ik na lang puzzelen tot de conclusie gekomen dat het niet ging werken dus ik heb dat verder ook niet geprobeerd.

• MrAcid
  • Niet online
Ik heb mijn Tado omgezet naar “aan/uit” sinds de komst van een hybride warmtepomp. Ik zie nu echter toch weer de 1-2-3 ‘kringeltjes’ van mate van verwarming in de Tado app. Is dit een UI wijziging of is dit een indicatie dat ‘ie toch nog/weer op OpenTherm staat?

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:50

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Vraagje: wij hebben een Tado radiatorknop op de kamer van m'n dochter, die wel open kan, maar niet de ketel het signaal geeft dat er warm water gepompt moet worden. Wil ik die kamer opwarmen, dan moet ik die + een andere kamer verwarmen, zodat die andere radiatorknop het startsignaal geeft aan de ketel. Maar zo wordt er onnodig een kamer verwarmd.

Kortom, fysiek gezien kan hij de kachel openen, en als ik aangeef via de app dat de kamer verwarmd moet worden hoor ik de knop ook openen (en sluiten als ik stop). Batterijen zijn net vervangen. Wat moet ik doen?
MrAcid schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:45:
Ik heb mijn Tado omgezet naar “aan/uit” sinds de komst van een hybride warmtepomp. Ik zie nu echter toch weer de 1-2-3 ‘kringeltjes’ van mate van verwarming in de Tado app. Is dit een UI wijziging of is dit een indicatie dat ‘ie toch nog/weer op OpenTherm staat?
Dit is gewoon UI.

Als u klikjes hoort dan weet u dat het relais actief is.

Or als u nakijkt en uw thermostaat staat op R01 dan weet u het ook (in het installateursmenu, www.tado.com/professional-manuals )
apNia schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:08:
Vraagje: wij hebben een Tado radiatorknop op de kamer van m'n dochter, die wel open kan, maar niet de ketel het signaal geeft dat er warm water gepompt moet worden. Wil ik die kamer opwarmen, dan moet ik die + een andere kamer verwarmen, zodat die andere radiatorknop het startsignaal geeft aan de ketel. Maar zo wordt er onnodig een kamer verwarmd.

Kortom, fysiek gezien kan hij de kachel openen, en als ik aangeef via de app dat de kamer verwarmd moet worden hoor ik de knop ook openen (en sluiten als ik stop). Batterijen zijn net vervangen. Wat moet ik doen?
Haal de knop eens uit uw account. Haal ook de batterijen eruit.

Wacht dan 1 uur.

Voeg de knop opnieuw toe.

Heeft u toevallig meer dan 10 kamers?
Lees ook eens dit grondig door: https://support.tado.com/...aar-in-een-kamer-wijzigen

De Zoneregelaar veranderen
Om de Zoneregelaar voor je kamers

te veranderen neem je de volgende stappen in de tado° app:

Ga naar Instellingen > Kamers & Apparaten en

selecteer de naam van de kamer die je wilt aanpassen.

Selecteer Zoneregelaar onder Verwarmingszone en verander naar een andere regelaar of laat het niet-toegewezen. Op deze manier kunnen tot 10 kamers met een zoneregelaar communiceren.

[ Voor 17% gewijzigd door tado op 07-11-2022 10:49 ]

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-01 10:19
sinterklaas1975 schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:20:
Is zo'n TADO thermostaat te koppelen aan een HRC 30CW 6+ Nefit (is een modulerende ketel)? Ben een beetje door de bomen het bos kwijt :-)
Werkt hier prima met een HRC25. Alleen het probleem met het warm water niet hoger dan 55C krijgen speelt ook bij deze ketel.

[ Voor 13% gewijzigd door DynaSpan op 07-11-2022 11:53 ]

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 14:44
maxtrash schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:46:
zucht, vrees dat er iets mis is gegaan

Ik heb een Tado met aardig aantal knoppen en een ruimtethermostaat. Mijn ouders hebben er ook eentje. Om dat een beetje in de gaten te kunnen houden verzocht ik hun mij uit te nodigen, echter op hetzelfde e-mail adres als ik voor mijn eigen tado heb gebruikt.

Nu kan ik wel hun woning bedienen maar is mijn eigen huis verdwenen. Hij lijkt mijn configuratie overschreven te hebben. Toen ik me weer liet verwijderen uit het huis van mijn ouders en opnieuw inlogde kreeg ik het menu waar ik een woning moet creëren. Dit is wel knap waardeloos als dat zo zonder waarschuwing gebeurt. Dat je met een account maar een woning mag bedienen is al dom genoeg: ongevraagd alles overschrijven is wel heel lomp.

Mis ik iets of zou Tado Support hier nog wat aan kunnen doen?
inmiddels heeft Tado helpdesk me uitgenodigd voor mijn eigen huis en is alles weer in orde.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb in mijn slim schema “vroege start” aan staan.
Volgens mijn schema moet het om 17:00 20 graden zijn.
Maar ik zie nu nog geen temperatuur verhoging.
Temperatuur is nu 19,3 graden en stijgt nog niet.

Moet de Tado dat nog leren?
Hij hangt nu nog maar een week.

Had hem vandaag wel handmatig verlaagd weet niet of het dan niet werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Crxtreem op 07-11-2022 17:00 ]

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Crxtreem schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:58:
Ik heb in mijn slim schema “vroege start” aan staan.
Volgens mijn schema moet het om 17:00 20 graden zijn.
Maar ik zie nu nog geen temperatuur verhoging.
Temperatuur is nu 19,3 graden en stijgt nog niet.

Moet de Tado dat nog leren?
Hij hangt nu nog maar een week.

Had hem vandaag wel handmatig verlaagd weet niet of het dan niet werkt.
Zoek in dit topic en je vind 100 meldingen dat dit niet werkt maar ze laten het toch in de app...

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:02
amphora schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:23:
[...]

Zoek in dit topic en je vind 100 meldingen dat dit niet werkt maar ze laten het toch in de app...
Het werkt niet voor de thermostaat knoppen, volgens mij wel voor de gewone thermostaat.

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:37
DynaSpan schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:53:
[...]

Werkt hier prima met een HRC25. Alleen het probleem met het warm water niet hoger dan 55C krijgen speelt ook bij deze ketel.
Ik heb momenteel een Nefit Moduline 300 - die dus ook moduleert. Is er dan winst (behalve inzicht) te behalen met een tado?

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-01 12:42
Kwam er vandaag achter dat mijn Tado mn CV op 85 graden had gezet en het tapwater op 55....

Ik kon gelukkig de verwarmingstemperatuur verlagen naar 35 (heb vloerverwarming), maar het tapwater springt steeds terug naar 55, ondanks dat ik het op 60 zet...

Servicedesk maar gemaild en hopelijk lossen ze dit snel op. Maar wel slim om dus even te checken hoe je CV na een Tado installatie staat ingesteld! Veel besparing zal het niet opleveren als je ongewenst op 85 graden stookt....

• ray_alcalde
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-03-2025
goedemorgen fellow tado-tweakers.
Ik zit met het volgende waar ik niet goed aan uit kan.
Ik ga een arotherm hybride warmtepomp van vaillant laten installeren, in combinatie met mijn reeds bestaande vaillant ecotec plus ketel. Momenteel heb ik een draadloze tado thermostaat, in combinatie met slimme radiatorknoppen op elke verwarming in het huis.
Ik zou deze graag willen blijven gebruiken want op zich is het een mooi systeem en handig te bedienen via de app vanuit de luie zetel (en soms roep ik ook al eens op Alexa om het wat warmer te zetten:-)

TLDR: ik heb contact opgenomen met tado helpdesk voor vragen rond compatibiliteit met een hybride warmtepomp van vaillant, en het onderstaande antwoord van hen gekregen.
Ik snap echter niet goed wat ze bedoelt. Kan ik tado dan nog blijven gebruiken om de verwarming aan te zetten in de kamers? Dit in combinatie met de thermostaat van Vaillant? Of totaal niet meer? Hebben jullie ervaring?

Bedankt dat u contact met ons op neemt.
Helaas is tado° incompatibel met deze warmtepomp.
tado° kan dan de kamers individueel aansturen met gebruik van Bedrade Slimme Thermostaten voor aansturing van de zonekleppen voor de vloerverwarming, of Slimme Radiatorknoppen voor aansturing van de radiatoren.
Maar tado° kan helaas niet direct de Warmtepomp aansturen.
Op dit moment zouden wij niet adviseren uw aankoopbeslissing voor een warmtepomp alleen te baseren op de compatibiliteit met tado°. Zorg er liever voor dat u de juiste warmtepomp koopt die aan de eisen van uw specifieke woning installatie voldoet.
Met vriendelijke groet,

voor extra verduidelijking had ik nog een vraag gesteld en kreeg ik onderstaand antwoord
Zoals vermeld zou tado° uw verwarming zo kunnen besturen;
Slimme Radiatorknoppen voor aansturing van de radiatoren
Bedrade Slimme Thermostaten voor aansturing van de zonekleppen voor de vloerverwarming, (indien relevant)
Als je nog vragen hebt, neem dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,

en dan ook nog het volgende
De thermostaat zou dan aan/open moeten staan wanneer u wilt dat de kamers en radiatoren warmte krijgen. tado° zal er altijd voor zorgen dat de kamers niet te warm worden met Slimme Radiatorknoppen. Waardoor er geen warmte verloren zal gaan.

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-01 12:18

Ja dat was het? Bleef maar de ketel terug zetten naar 60.
Nu een schema aangemaakt voor de hele dag op 60 graden en gaat goed.
De Intergas HR eco36 cw5 op ECO modus gezet en dit blijft nu op 60 staan.

Heb ook de ketel op laag vermogen gezet, dit mag op minimaal 25%, anders gaat de ketel in storing. Ik zie dat de TADO op 1-streepje de ketel probeert aan te sturen, als temperatuur zakt naar ingestelde temp (op b.v. 8%), de ketel slaat dan niet aan. Ik denk, omdat het minimaal vermogen 25% is. Pas als de temperatuur te ver zakt gaat TADO meer vragen en met als gevolg dat de temperatuur overschiet.

Kan ik ik ergens instellen dat TADO begint bij 25%?

• MrAcid
  • Niet online
ray_alcalde schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:21:
goedemorgen fellow tado-tweakers.
Ik zit met het volgende waar ik niet goed aan uit kan.
Ik ga een arotherm hybride warmtepomp van vaillant laten installeren, in combinatie met mijn reeds bestaande vaillant ecotec plus ketel. Momenteel heb ik een draadloze tado thermostaat, in combinatie met slimme radiatorknoppen op elke verwarming in het huis.
Ik zou deze graag willen blijven gebruiken want op zich is het een mooi systeem en handig te bedienen via de app vanuit de luie zetel (en soms roep ik ook al eens op Alexa om het wat warmer te zetten:-)

TLDR: ik heb contact opgenomen met tado helpdesk voor vragen rond compatibiliteit met een hybride warmtepomp van vaillant, en het onderstaande antwoord van hen gekregen.
Ik snap echter niet goed wat ze bedoelt. Kan ik tado dan nog blijven gebruiken om de verwarming aan te zetten in de kamers? Dit in combinatie met de thermostaat van Vaillant? Of totaal niet meer? Hebben jullie ervaring?

Bedankt dat u contact met ons op neemt.
Helaas is tado° incompatibel met deze warmtepomp.
tado° kan dan de kamers individueel aansturen met gebruik van Bedrade Slimme Thermostaten voor aansturing van de zonekleppen voor de vloerverwarming, of Slimme Radiatorknoppen voor aansturing van de radiatoren.
Maar tado° kan helaas niet direct de Warmtepomp aansturen.
Op dit moment zouden wij niet adviseren uw aankoopbeslissing voor een warmtepomp alleen te baseren op de compatibiliteit met tado°. Zorg er liever voor dat u de juiste warmtepomp koopt die aan de eisen van uw specifieke woning installatie voldoet.
Met vriendelijke groet,

voor extra verduidelijking had ik nog een vraag gesteld en kreeg ik onderstaand antwoord
Zoals vermeld zou tado° uw verwarming zo kunnen besturen;
Slimme Radiatorknoppen voor aansturing van de radiatoren
Bedrade Slimme Thermostaten voor aansturing van de zonekleppen voor de vloerverwarming, (indien relevant)
Als je nog vragen hebt, neem dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,

en dan ook nog het volgende
De thermostaat zou dan aan/open moeten staan wanneer u wilt dat de kamers en radiatoren warmte krijgen. tado° zal er altijd voor zorgen dat de kamers niet te warm worden met Slimme Radiatorknoppen. Waardoor er geen warmte verloren zal gaan.
Verwarrende reacties inderdaad - dit zou gewoon moeten werken als je de Tado instelt op 'Aan/Uit'.

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:18

Ypho

Allround Nerd

Ik heb een stukje advies nodig van de Tweakers onder ons. Ik heb momenteel het volgende:

- Intergas CV ketel (2019)
- Draadloze thermostaat
- Benedenverdieping 2 CV elementen
- Boven 3 slaapkamers met CV element
- Zolder met CV element
- Badkamer met vloerverwarming + designradiator (staat eigenlijk altijd uit)
- Hal bij de voordeur met CV element

- Benedenverdieping krijgt volgend jaar vermoedelijk vloerverwarming, waardoor 1 CV element in de woonkamer mogelijk verdwijnt, tweede element blijft als bijverwarming indien nodig (grote woonkamer met open keuken). De CV in de hal verdwijnt dan ook, aangezien dat stukje ook vloerverwarming krijgt (en verder niet warm hoeft te zijn).

We zitten vaak boven (hobbyen op de balkonkamer, gamen/werken op zolder etc), en om daar te verwarmen moet de thermostaat in de woonkamer aan, zodat de ketel aanslaat.

Nu wil ik alles gaan Tado'en, met het idee dat ik alleen de zolder kan verwarmen als ik aan het werk ben, of alleen de balkonkamer als daar gehobbyt wordt. Maar een aantal dingen zijn me niet helemaal duidelijk.

- Als ik een slimme thermostaat ophang beneden, moet ik ook slimme knoppen op de radiator daar doen, want anders houd ik het probleem met het verwarmen van de woonkamer terwijl daar niemand is. Moet ik buiten de thermostaat dan óók slimme knoppen aansluiten? Alleen slimme knoppen in de woonkamer is niet wenselijk, aangezien we een designradiator hebben, waar de knop vlakbij het plafond zit. Idealiter pakken we ook niet iedere keer een telefoon om de temperatuur te wijzigen, maar liefst gewoon via een "thermostaat-kastje". Is dit te combineren in de zin van we zetten de temperatuur op 20 graden via het "kastje", en de "slimme knoppen" gaan dan mee?

- Hoe werkt dit samen met vloerverwarming? De badkamer wordt warm als de ketel loopt, en dat gaat prima. Maar de woonkamer willen we wellicht wel reguleren als we daar vloerverwarming krijgen. We hebben nog geen concrete plannen, dus als we ergens rekening mee moeten houden kan dit nog.

Verder is mijn idee om dus in iedere ruimte waar een CV element hangt een slimme knop op te plaatsen om daar de temperatuur te regelen. Mijn CV ketel hangt op zolder, daar zal ook het kastje opgehangen worden, en de thermostaat beneden.

Voor de bridge echter, hoe sterk is die communicatie? Gaat dit via Wifi? Want dan vraag ik me af of ik met de bridge verbinding kan krijgen met alle verdiepingen, iemand daar ervaring mee?

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:16
C0C0 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:18:
[...]
Heb ook de ketel op laag vermogen gezet, dit mag op minimaal 25%, anders gaat de ketel in storing. Ik zie dat de TADO op 1-streepje de ketel probeert aan te sturen, als temperatuur zakt naar ingestelde temp (op b.v. 8%), de ketel slaat dan niet aan. Ik denk, omdat het minimaal vermogen 25% is. Pas als de temperatuur te ver zakt gaat TADO meer vragen en met als gevolg dat de temperatuur overschiet.

Dit gedrag zie ik bij mij ook sinds dit seizoen.
Mijn installatie draait al een aantal jaren zonder wijzigingen maar het viel me deze week op dat als de TADO maar 1 streepje warmte vraagt de ketel niet aan springt.

Andere jaren was dit wel het geval.

Aan alles komt een eind.

• ray_alcalde
MrAcid schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:24:
[...]

Verwarrende reacties inderdaad - dit zou gewoon moeten werken als je de Tado instelt op 'Aan/Uit'.
En moet ik de tado dan zien als bijkomend op de Vaillant thermostaat?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet goed aan uit kan:-)

• MrAcid
  • Niet online
ray_alcalde schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:25:
[...]

En moet ik de tado dan zien als bijkomend op de Vaillant thermostaat?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet goed aan uit kan:-)
Nee, je vervangt gewoon je Vaillant thermostaat die (waarschijnlijk) in je woonkamer hangt.

• ray_alcalde
[...]

Met in storing, bedoel je dan dat de tijdloper zichtbaar wordt op het scherm? (Als het een Vaillant is?) het zogenaamde pendelen?)

• ray_alcalde
MrAcid schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:27:
[...]

Nee, je vervangt gewoon je Vaillant thermostaat die (waarschijnlijk) in je woonkamer hangt.
Ok maar dan kan de ketel niet moduleren?

• MrAcid
  • Niet online
ray_alcalde schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:29:
[...]

Ok maar dan kan de ketel niet moduleren?
Dat klopt, maar de meeste warmtepompen werken met een weersafhankelijke regeling waardoor ze sowieso niet meteen 'maximaal' warmte gaan produceren/leveren als ze worden ingeschakeld. Dit is anders dan een gasgestookte CV-ketel die bij 'aan/uit' meteen maximaal gaat leveren als je hem 'aan' schakelt.

Overigens beantwoord ik je vragen obv mijn ervaringen met een Remeha Elga Ace hybride warmtepomp - ik heb dus geen ervaring met jouw specifieke apparaat maar wat ik ervan lees werkt dit gewoon hetzelfde.

Kijk anders deze video even op 22min. Die heeft mij destijds goed op weg geholpen om de mogelijkheden/beperkingen te begrijpen. YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha

Licht off-topic: waar je voor moet zorgen/naar moet vragen bij installatie is dat er een voldoende groot buffervat geplaatst wordt, aangezien je op álle verwarmingen Tado slimme radiatorknoppen hebt zitten. Het kan dan zijn dat álles dicht zit en je warmtepomp de warmte niet kwijt kan - dat moet dan worden opgevangen in een buffervat.

[ Voor 32% gewijzigd door MrAcid op 08-11-2022 20:36 ]

• nirgilis
[...]

Heb je nu niet dat de ketel de hele dag water warm houdt? Intergas accepteert sturing via OpenTherm in de eco-stand. Dat is niet echt gunstig voor je gasverbruik voor zo'n minieme toename in comfort.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-01 14:06
@nirgilis @C0C0 Dat gaat de ketel inderdaad doen. Dit is wat er dan gebeurd. Kost je zo 100 liter gas per dag. Ik heb hem inmiddels op uit gezet.
De hele CV staat overigens nog op uit, maar dat is hier niet relevant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/It65SBREofIcsorlYKH7jtAfheo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MlvABXXpnGVzd8meCgylIW7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door robkrekel op 08-11-2022 12:10 ]

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Kevjan
Ypho schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:28:
Ik heb een stukje advies nodig van de Tweakers onder ons. Ik heb momenteel het volgende:

- Intergas CV ketel (2019)
- Draadloze thermostaat
- Benedenverdieping 2 CV elementen
- Boven 3 slaapkamers met CV element
- Zolder met CV element
- Badkamer met vloerverwarming + designradiator (staat eigenlijk altijd uit)
- Hal bij de voordeur met CV element

- Benedenverdieping krijgt volgend jaar vermoedelijk vloerverwarming, waardoor 1 CV element in de woonkamer mogelijk verdwijnt, tweede element blijft als bijverwarming indien nodig (grote woonkamer met open keuken). De CV in de hal verdwijnt dan ook, aangezien dat stukje ook vloerverwarming krijgt (en verder niet warm hoeft te zijn).

We zitten vaak boven (hobbyen op de balkonkamer, gamen/werken op zolder etc), en om daar te verwarmen moet de thermostaat in de woonkamer aan, zodat de ketel aanslaat.

Nu wil ik alles gaan Tado'en, met het idee dat ik alleen de zolder kan verwarmen als ik aan het werk ben, of alleen de balkonkamer als daar gehobbyt wordt. Maar een aantal dingen zijn me niet helemaal duidelijk.

- Als ik een slimme thermostaat ophang beneden, moet ik ook slimme knoppen op de radiator daar doen, want anders houd ik het probleem met het verwarmen van de woonkamer terwijl daar niemand is. Moet ik buiten de thermostaat dan óók slimme knoppen aansluiten? Alleen slimme knoppen in de woonkamer is niet wenselijk, aangezien we een designradiator hebben, waar de knop vlakbij het plafond zit. Idealiter pakken we ook niet iedere keer een telefoon om de temperatuur te wijzigen, maar liefst gewoon via een "thermostaat-kastje". Is dit te combineren in de zin van we zetten de temperatuur op 20 graden via het "kastje", en de "slimme knoppen" gaan dan mee?
Het systeem werkt het beste als alle radiatoren van een eigen knop zijn voorzien. Als je meerdere knoppen in 1 ruimte met een thermostaat indeelt dan zal de thermostaat (of de optionele draadloze temperatuursensor) de 'master' zijn. Dus alle cv-knoppen zullen tegelijk openen wanneer de thermostaat warmte gaat vragen.
- Hoe werkt dit samen met vloerverwarming? De badkamer wordt warm als de ketel loopt, en dat gaat prima. Maar de woonkamer willen we wellicht wel reguleren als we daar vloerverwarming krijgen. We hebben nog geen concrete plannen, dus als we ergens rekening mee moeten houden kan dit nog.
Je zal voor de aanvoerleiding van de vvw een elektrische bedienbare zoneklep moeten installeren. Deze kan je bedraad aansturen met de thermostaat. Doordat je de bedrade output van je kamerthermostaat opoffert om de klep te bedienen zul je een Tado draadloze ontvanger bij je ketel moeten monteren voor communicatie met je kamerthermomstaat. Op deze manier is de vvw als een zone te bedienen met de Tado app en kunnen ook de andere ruimte separaat verwarmd worden zonder dat de huiskamer ook warm water krijgt.
Verder is mijn idee om dus in iedere ruimte waar een CV element hangt een slimme knop op te plaatsen om daar de temperatuur te regelen. Mijn CV ketel hangt op zolder, daar zal ook het kastje opgehangen worden, en de thermostaat beneden.

Voor de bridge echter, hoe sterk is die communicatie? Gaat dit via Wifi? Want dan vraag ik me af of ik met de bridge verbinding kan krijgen met alle verdiepingen, iemand daar ervaring mee?
De grootste afstand bij mij tussen radiatorknop en bridge is een meter of 9. Een gewapend betonnen bijkeukendak, buitenmuur en houten verdiepingvloer hebben iig geen nadelige invloed. In mijn geval heb ik geen klachten mbt het bereik.

[ Voor 2% gewijzigd door Kevjan op 08-11-2022 12:31 . Reden: Aanvulling ]

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-01 10:19
sinterklaas1975 schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:42:
[...]

Ik heb momenteel een Nefit Moduline 300 - die dus ook moduleert. Is er dan winst (behalve inzicht) te behalen met een tado?
Ik weet niet of je Nefit ook via een app o.i.d. te bedienen is, dat is met een Tado wel het geval. Alleen voor de "slimmigheid" zoals geofencing moet je een abonnement afsluiten.

Ik regel dat zelf via Home Assistant en gebruik de Tado alleen als 'domme' thermostaat, alle logica zit in HA.

• pasop8erje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-01 17:26
Hallo Tado-vrienden,

Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik gebruik al zo'n 3 jaar een Tado op mijn Nefit ketel. Deze is aangesloten met alleen de + en - op de rode en blauwe kabel. Helaas is hij niet lang geleden overleden en heb ik een nieuwe (dezelfde) gekocht. (Ja, ik heb het eerst nog geschuurd en gelijmd, maar ook de tweede set batterijen was binnen een dag weer wit uitgeslagen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1zhGgEOemBnk_9GD1idx21yFkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUCdpcO5afs07rR4yyXeW1oh.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik het volgende: In de app staat hij als 'Connected'. Hij stuurt de radiatorknoppen ook aan, die hoor je draaien. Maar wat ik ook doe, de ketel blijft standby (code OH) en hij verwarmt dus nooit. De boiler is wel warm, maar de cv geeft nooit een lampje. De brander van de ketel werkt wel en de waterdruk is 1.6 bar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/km3NGS1ZrgJafAVHyqkyYQ1xneI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3KwW8BR5Ko7ouE8G4GFXObn.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al heb ik de obvious dingen volgens mij gecheckt en lijkt de Tado de ketel gewoon niet aan te sturen. Ik verdenk dus de kabel, of de aansluiting in de ketel. Wellicht heeft de vorige thermostaat toch nog verder iets gesloopt. Voordat ik een loodgieter moet bellen, wat kan ik nog checken om uit te vinden waarom het niet werkt?

[ Voor 5% gewijzigd door pasop8erje op 08-11-2022 13:53 ]

• Kevjan
@pasop8erje Ik denk dat je nieuwe thermostaat nog niet is ingesteld op de Nefit protocol. In de installateurs handleiding staat dit prima omschreven hoe dit moet.

[ Voor 11% gewijzigd door Kevjan op 08-11-2022 14:02 ]

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-01 12:18
robkrekel schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:06:
@nirgilis @C0C0 Dat gaat de ketel inderdaad doen. Dit is wat er dan gebeurd. Kost je zo 100 liter gas per dag. Ik heb hem inmiddels op uit gezet.
De hele CV staat overigens nog op uit, maar dat is hier niet relevant.
[Afbeelding]
Lijkt met mijn Intergas, goed te gaan. Blijft op ECO, dus uit staan.

• pasop8erje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-01 17:26
Kevjan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:01:
@pasop8erje Ik denk dat je nieuwe thermostaat nog niet is ingesteld op de Nefit protocol. In de installateurs handleiding staat dit prima omschreven hoe dit moet.
Jaa, dat was hem! Ik moest de D31 instellen. Soms zie je het zelf gewoon even niet. Bedankt!

• ray_alcalde
MrAcid schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:37:
[...]

Dat klopt, maar de meeste warmtepompen werken met een weersafhankelijke regeling waardoor ze sowieso niet meteen 'maximaal' warmte gaan produceren/leveren als ze worden ingeschakeld. Dit is anders dan een gasgestookte CV-ketel die bij 'aan/uit' meteen maximaal gaat leveren als je hem 'aan' schakelt.

Overigens beantwoord ik je vragen obv mijn ervaringen met een Remeha Elga Ace hybride warmtepomp - ik heb dus geen ervaring met jouw specifieke apparaat maar wat ik ervan lees werkt dit gewoon hetzelfde.

Kijk anders deze video even op 22min. Die heeft mij destijds goed op weg geholpen om de mogelijkheden/beperkingen te begrijpen.

Licht off-topic: waar je voor moet zorgen/naar moet vragen bij installatie is dat er een voldoende groot buffervat geplaatst wordt, aangezien je op álle verwarmingen Tado slimme radiatorknoppen hebt zitten. Het kan dan zijn dat álles dicht zit en je warmtepomp de warmte niet kwijt kan - dat moet dan worden opgevangen in een buffervat.
Kan je de link naar de video toevoegen?

• MrAcid
  • Niet online
ray_alcalde schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:36:
[...]

Kan je de link naar de video toevoegen?
Hé, wat dom. Toegevoegd en bij dezen: YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:18

Ypho

Allround Nerd

Kevjan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:28:

[...]

Je zal voor de aanvoerleiding van de vvw een elektrische bedienbare zoneklep moeten installeren. Deze kan je bedraad aansturen met de thermostaat. Doordat je de bedrade output van je kamerthermostaat opoffert om de klep te bedienen zul je een Tado draadloze ontvanger bij je ketel moeten monteren voor communicatie met je kamerthermomstaat. Op deze manier is de vvw als een zone te bedienen met de Tado app en kunnen ook de andere ruimte separaat verwarmd worden zonder dat de huiskamer ook warm water krijgt.
Thanks voor je input! Een electrisch bedienbare zoneklep zegt me zo 123 niet heel veel, maar dat is iets waar rekening mee gehouden kan worden bij het aanleggen van VVW neem ik aan? Als de installateur er van weet moet hij dat kunnen regelen lijkt me.

De "draadloze ontvanger", bedoel je daarmee dit product? Zeg maar het kastje naast de ketel, en een bedieningskastje beneden? Dat is sowieso wat ik in gedachten had om te gaan gebruiken, dus dat zou geen probleem zijn.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-01 11:38
Kevjan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:28:

[...]

Doordat je de bedrade output van je kamerthermostaat opoffert om de klep te bedienen zul je een Tado draadloze ontvanger bij je ketel moeten monteren voor communicatie met je kamerthermomstaat. Op deze manier is de vvw als een zone te bedienen met de Tado app en kunnen ook de andere ruimte separaat verwarmd worden zonder dat de huiskamer ook warm water krijgt.
Of extra bedrade thermostaat die klep bediend , en laten 'toevoegen' door Tado zelf als 'schakelaar'

• Kevjan
Ypho schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:46:
[...]

Thanks voor je input! Een electrisch bedienbare zoneklep zegt me zo 123 niet heel veel, maar dat is iets waar rekening mee gehouden kan worden bij het aanleggen van VVW neem ik aan? Als de installateur er van weet moet hij dat kunnen regelen lijkt me.
Voor een installateur zal het niks nieuws zijn. Die kunnen een zoneklep leveren en monteren.
De "draadloze ontvanger", bedoel je daarmee dit product? Zeg maar het kastje naast de ketel, en een bedieningskastje beneden? Dat is sowieso wat ik in gedachten had om te gaan gebruiken, dus dat zou geen probleem zijn.
Dat ja. Extentiekit noemt Tado het.
JohnAlbregtse schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:36:
[...]
Of extra bedrade thermostaat die klep bediend , en laten 'toevoegen' door Tado zelf als 'schakelaar'
Een thermostaat is duurder dan de extentiekit (bij Robbshop). En, ik weet niet of dat nog steeds zo is. Maar dat ik twee jaar geleden mijn vloerverwarming monteerde, was het niet mogelijk om twee bedrade thermostaten op 1 account te hebben. Pin me er niet aan vast, maar zoiets speelde ook mee.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-01 12:42
Ik vind het toch wel wat raar dat 55 graden als standaard tapwater temperatuur ingesteld staat.. Dit kan ik op de CV-ketel ook niet veranderen want Tado overrult dat steeds terug naar 55.

Omdat ik comfortmode niet aan heb staan, kan ik dit ook niet op de app wijzigen naar 60.

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37

ChangeLife4Ever

owned by above

Lakini schreef op maandag 7 november 2022 @ 06:55:
[...]

Ik zou er even weer in moeten duiken maar volgens mij was ik na lang puzzelen tot de conclusie gekomen dat het niet ging werken dus ik heb dat verder ook niet geprobeerd.
Heb nu n Geotherm 3KW hangen die een hygiëne buffervat opwarmt naar 35 graden. Enige wat die thermostaat moet doen is de Geotherm uitzetten als de PVT panelen te koud zijn. Zelfs dat lukte niet?

remember your end, someone owns us

• D-e-n
  • Laatst online: 23:32
Wij hebben nu al een tijdje een Tado thermostaat, bedraad aangesloten op de plek van de oude "domme" thermostaat in de woonkamer. Dat gaat nu prima.

Nu hebben we het plan iets aan de woonkamer te veranderen. Er komt een deur naar de keuken en de vloer wordt vervangen door een nieuwe vloer met vloerverwarming, en de bedoeling is dan als hoofdverwarming.

Voor de vloerverwarming heb je, als ik het goed begrijp, een extensie kit nodig zodat de zoneklep aangestuurd kan worden. Ook moet je dan thermostaat kranen op je radiatoren boven hebben (hebben we nu niet).

Maar ik heb een aanvullende vraag. Bij het herindelen van de woonkamer komt de tv onder de thermostaat te hangen. En ik vermoed dat dat de temperatuur kan gaan beïnvloeden.

Vraag is: kan ik dan een tweede thermostaat toevoegen die ik elders in de woonkamer puur als temperatuur sensor gebruik, op basis waarvan dan de verwarming geregeld wordt?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
D-e-n schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:29:
Maar ik heb een aanvullende vraag. Bij het herindelen van de woonkamer komt de tv onder de thermostaat te hangen. En ik vermoed dat dat de temperatuur kan gaan beïnvloeden.

Vraag is: kan ik dan een tweede thermostaat toevoegen die ik elders in de woonkamer puur als temperatuur sensor gebruik, op basis waarvan dan de verwarming geregeld wordt?
Elke knop kan ook worden ingesteld als meetinstrument voor de ruimte waarin ze zich bevinden. Je kunt dus ook een knop als meetpunt instellen i.p.v. een tweede thermostaat, of een extra knop, ingesteld in dezelfde zone, ergens neerzetten waar je wilt meten. Maar officieel verkopen ze ook een extra bedieningselement. Dat is dan puur een draadloze "sensor", ik meen ook met + & - knoppen, die je ook on dezelfde ruimte kunt plaatsen gok ik.

• MrAcid
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:29:
Wij hebben nu al een tijdje een Tado thermostaat, bedraad aangesloten op de plek van de oude "domme" thermostaat in de woonkamer. Dat gaat nu prima.

Nu hebben we het plan iets aan de woonkamer te veranderen. Er komt een deur naar de keuken en de vloer wordt vervangen door een nieuwe vloer met vloerverwarming, en de bedoeling is dan als hoofdverwarming.

Voor de vloerverwarming heb je, als ik het goed begrijp, een extensie kit nodig zodat de zoneklep aangestuurd kan worden. Ook moet je dan thermostaat kranen op je radiatoren boven hebben (hebben we nu niet).

Er is een aparte temperatuursensor voor dit doel.

• D-e-n
RobertMe schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:48:
[...]
Je kunt dus ook een knop als meetpunt instellen i.p.v. een tweede thermostaat, of een extra knop, ingesteld in dezelfde zone, ergens neerzetten waar je wilt meten.
Een knop had ik nog niet aan gedacht. Maar de knop stuurt dan zelf niks aan. En ik moet Tado dan kunnen vertellen dat de sensor van de knop de thermostaat overrulet

@MrAcid
Ah, die kende ik nog niet. Ze hebben het in de omschrijving over extra sensor voor radiator knoppen maar dat lijkt me geen noodzaak voor de werking dan

[ Voor 15% gewijzigd door D-e-n op 10-11-2022 22:02 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
D-e-n schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:57:
[...]

Een knop had ik nog niet aan gedacht. Maar de knop stuurt dan zelf niks aan. En ik moet Tado dan kunnen vertellen dat de sensor van de knop de thermostaat overrulet
Dit kun je dus instellen. Bij de kamerinstellingen is een instelling genaamd "Meettoestel", hier kun je zowel een van de knop(pen) als de thermostaat (indien in die kamer) selecteren. Het geselecteerde toestel is wat dan dus gebruikt wordt om te bepalen of "de verwarming aan moet" (dus CV aansturen en knoppen openen).

• D-e-n
@RobertMe
Mooi, die instelling had ik nog niet gezien (ik heb ook maar één apparaat nu). Maar dan moet het goedkomen.

Scheelt breekwerk alleen voor een indeling van je meubels.

• BGFG
RobertMe schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:01:
[...]

Dit kun je dus instellen. Bij de kamerinstellingen is een instelling genaamd "Meettoestel", hier kun je zowel een van de knop(pen) als de thermostaat (indien in die kamer) selecteren. Het geselecteerde toestel is wat dan dus gebruikt wordt om te bepalen of "de verwarming aan moet" (dus CV aansturen en knoppen openen).
Hou wel in het achterhoofd dat een thermostaat veel nauwkeuriger werkt dan een knop is mijn ervaring. Daarnaast heb je de kans dat de meting van de knop wordt beïnvloed door de warmte-uitstraling van de radiator en/of de aanvoerleiding

• Kevjan
@D-e-n
Als de bedrade thermostaat boven de tv dan toch geen functie heeft dan kun je hem net zo goed niet in de woonkamer monteren maar vlakbij de zoneklep. Dat scheelt je een draad trekken en een kastje aan de muur. Uiteraard moet je de bedrade thermostaat in de app dan wel in de woonkamer indelen.

Vervolgens kan je de aanvullende draadloze temperatuursensor dan monteren waar het jou het beste uitkomt.

• D-e-n
Kevjan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 06:06:
@D-e-n
Als de bedrade thermostaat boven de tv dan toch geen functie heeft dan kun je hem net zo goed niet in de woonkamer monteren maar vlakbij de zoneklep. Dat scheelt je een draad trekken en een kastje aan de muur. Uiteraard moet je de bedrade thermostaat in de app dan wel in de woonkamer indelen.
De opmerking over de extra draad snap ik niet. Je krijgt sowieso een thermostaat bij de zoneklep maar de draad naar de woonkamer is er toch al? Of bedoel je een draad van zoneklep naar ketel? Die zitten niet ver van elkaar namelijk. En bij een nieuwe ketel nog wat dichterbij.
Pagina: 1 ... 43 ... 69 Laatste