• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-10-2025
Heeft iemand bijgehouden wat de besparing kan zijn aan gas als je zuinig stookgedrag combineert met slimme thermostaten?

Als je slechts 1 of 2 ruimtes gaat verwarmen, dan lijkt me dat je snel overcapaciteit van je CV hebt. Ook staat je CV over de hele dag gezien langer aktief te draaien.

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:38
Verwijderd , verkeerd gelezen :+

[ Voor 96% gewijzigd door JohnAlbregtse op 11-11-2022 12:20 ]

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-01 05:22
D-e-n schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:42:
[...]

De opmerking over de extra draad snap ik niet. Je krijgt sowieso een thermostaat bij de zoneklep maar de draad naar de woonkamer is er toch al? Of bedoel je een draad van zoneklep naar ketel? Die zitten niet ver van elkaar namelijk. En bij een nieuwe ketel nog wat dichterbij.
Oh inderdaad. Als je vvw verdeler en zoneklep in dezelfde ruimte als de ketel zitten dan gaat mijn argument niet op.

Maar in principe, als je toch van plan bent om draadloze temperatuursensor te gebruiken, dan is de kabel naar de woonkamer niet eens meer nodig omdat je bedrade termostaat dan dicht bij de zoneklep kan monteren.

• Spyran
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-01 13:51
Kaaschef schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:17:
Heeft iemand bijgehouden wat de besparing kan zijn aan gas als je zuinig stookgedrag combineert met slimme thermostaten?

Als je slechts 1 of 2 ruimtes gaat verwarmen, dan lijkt me dat je snel overcapaciteit van je CV hebt. Ook staat je CV over de hele dag gezien langer aktief te draaien.
Heb nu 2 weken een setje hangen (1x thermostaat, 3x knop). Je merkt wel dat bij het opstoken van 1 kamer, bijvoorbeeld kantoor tijdens thuiswerken, de temperatuur sneller zakt. De ketel moet daardoor vaker bijstoken. Daar tegenover staat dat ik voorheen het gehele huis verwarmde om die ene kamer warm te krijgen. Dan lekt er dus ook warmte weg, maar dan uit (andere) radiatoren. Ik kijk er niet gek van op als het verbruik redelijk op hetzelfde neerkomt, maar heb nog niet echt gemeten.

Ik bekijk overigens liever over een geheel jaar wat de verschillen zijn. Voor wat betreft kortere periodes is er veel te veel kans op fluctuatie in bijvoorbeeld weer of uren thuis aanwezig.

Qua comfort wel echt een dikke plus. Integratie met Google Home werkt bijvoorbeeld ideaal en toch wordt de afwezigheidsfunctie ook wel gebruikt. Ook een beetje inzicht in het temperatuurverloop gedurende de dag vind ik wel fijn om te bepalen welke temp het beste voor welke kamer werkt.

Wellicht dus (voor een gedeeelte) nogal gimmicky, maar ben vooralsnog blij met de overstap.

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-01 19:49
Mogelijk plaats ik dit bericht in het verkeerde topic, ik dacht het eerst bij cv tuning te proberen omdat het "probleem" niet door Tado komt.
Sinds gister heb ik een nieuwe ketel, Remeha Avanta Ace 28 cw4 en een Tado thermostaat i.c.m. vloerverwarming beneden en radiatoren boven.
Het vreemde is nu dat mijn vloer verwarming niet aan gaat ( juiste maat tado verloop geplaatst) en de pomp is een jaar oud.
Met de vorige thermostaat liep de vloerverwarming ook vreemd. Dit geven de verkopers vorig jaar aan een dat er voor heen een ander systeem op zat.
Veel warmwater stroomt via de bypass (links onder op de foto) direct naar de retour. Maar nu gaat alles op de retour.
Foto is de orginele situatie, geen idee waarom er motortje op de knop rechtsboven zit, op deze heb ik de tado geplaats.

Mijn vraag is wat doe ik fout? Ik vermoed dat alleen de pomp en tado aangesloten moet worden en de andere elektra er tussenuit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdMNcBqzS_10qej55E1N9jrXkF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SstNpH4Edfxf0qBgsG2pExlP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNoVdFT9HzkQzv_ooGSzXcRm2lE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Phaxp6D9acE6eiS1ifuJTpkH.jpg?f=fotoalbum_large
Rood en groen. Geen idee wat die doen er loopt ook een signaal draad op laagspanning maar die is niet aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJU1k8vlylfDu_mWIFJ1kTzSo1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDmhNW6DwcbfiVjYZ8aaRF3H.jpg?f=fotoalbum_large
Op de bovenste had ik de tado geplaatst.

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:57
Zijn er nog mensen bij wie de Tado app enorm traag een kamer opent als je er op klikt. Het overzicht met alle kamers verschijnt direct. Maar als ik dan op een kamer tik, duurt het echt minstens 15 seconden eer ik de controls van die kamer te zien krijg. Is al ruim een week zo, schat ik.
EDIT: overigens eens getest, en het lijkt erop dat dit enkel met de eerste kamer is. Daarna gaan andere kamers wel direct. Als ik de app afsluit en terug opstart, is het weer van dat. Dus het lijkt eerder app gerelateerd en niet server gerelateerd. Dit is overigens op IOS,

[ Voor 32% gewijzigd door Twixie op 13-11-2022 16:02 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:17
Twixie schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:00:
Zijn er nog mensen bij wie de Tado app enorm traag een kamer opent als je er op klikt. Het overzicht met alle kamers verschijnt direct. Maar als ik dan op een kamer tik, duurt het echt minstens 15 seconden eer ik de controls van die kamer te zien krijg. Is al ruim een week zo, schat ik.
EDIT: overigens eens getest, en het lijkt erop dat dit enkel met de eerste kamer is. Daarna gaan andere kamers wel direct. Als ik de app afsluit en terug opstart, is het weer van dat. Dus het lijkt eerder app gerelateerd en niet server gerelateerd. Dit is overigens op IOS,
Op Android heb ik dit ook een hele periode gemerkt. Ook dat een kamer helemaal niet opent. Klikte ik er nog eens op opende die wel meteen. Recentelijk echter niet opgevallen, en ook nu openen ze allemaal direct.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:33
Taarmen schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:50:
Mogelijk plaats ik dit bericht in het verkeerde topic, ik dacht het eerst bij cv tuning te proberen omdat het "probleem" niet door Tado komt.
Sinds gister heb ik een nieuwe ketel, Remeha Avanta Ace 28 cw4 en een Tado thermostaat i.c.m. vloerverwarming beneden en radiatoren boven.
Het vreemde is nu dat mijn vloer verwarming niet aan gaat ( juiste maat tado verloop geplaatst) en de pomp is een jaar oud.
Met de vorige thermostaat liep de vloerverwarming ook vreemd. Dit geven de verkopers vorig jaar aan een dat er voor heen een ander systeem op zat.
Veel warmwater stroomt via de bypass (links onder op de foto) direct naar de retour. Maar nu gaat alles op de retour.
Foto is de orginele situatie, geen idee waarom er motortje op de knop rechtsboven zit, op deze heb ik de tado geplaats.

Mijn vraag is wat doe ik fout? Ik vermoed dat alleen de pomp en tado aangesloten moet worden en de andere elektra er tussenuit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Rood en groen. Geen idee wat die doen er loopt ook een signaal draad op laagspanning maar die is niet aangesloten.
[Afbeelding]
Op de bovenste had ik de tado geplaatst.
Tis niet helemaal goed te zien op je foto, maar volgens mij:
Blauw is zoneklep. Die wordt bediend door een thermostaat? Kijk maar naar de bedrading die van de klep naar het grijze kastje loopt
Groene pijl: lasdoos. Er loopt een voedingskabeltje naar de pomp van je vloerverdeler en eentje naar de zone klep
Rode pijl: huidige thermostaat (?)
Paars: thermostaatknop, die de temperatuur van je vloerverwarming beperkt. Niet weghalen! Er zit een ext temp voeler op je vv verdeler

Je hebt nu de tadoknoo op je plek van je zoneklep gezet. Dit gaat niet werken. De zoneklep moet je laten zitten en bedienen met een tado bedrade thermostaat.(geen knop)
De zoneklep zorgt dat als de tadothermostaat warmtevraag singnaleert, het water door je vloerverwarming gaat stromen.

• Taarmen
BGFG schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:55:
[...]

Tis niet helemaal goed te zien op je foto, maar volgens mij:
Blauw is zoneklep. Die wordt bediend door een thermostaat? Kijk maar naar de bedrading die van de klep naar het grijze kastje loopt
Groene pijl: lasdoos. Er loopt een voedingskabeltje naar de pomp van je vloerverdeler en eentje naar de zone klep
Rode pijl: huidige thermostaat (?)
Paars: thermostaatknop, die de temperatuur van je vloerverwarming beperkt. Niet weghalen! Er zit een ext temp voeler op je vv verdeler

Je hebt nu de tadoknoo op je plek van je zoneklep gezet. Dit gaat niet werken. De zoneklep moet je laten zitten en bedienen met een tado bedrade thermostaat.(geen knop)
De zoneklep zorgt dat als de tadothermostaat warmtevraag singnaleert, het water door je vloerverwarming gaat stromen.
Bedankt, kan de zoneklep bediend worden door de hoofdthermosstaat? Ik heb een bedraade tado thermostaat aan de cv ketel. Die gebruikt alleen de + en - pin. De vorige thermostaat had andere letters dan de tado. Zie foto, deze kabels van naar de vloer verwarming en niet naar de ketel.
Het grijze kastje is denk ik de omvormer voor de zoneklep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tt1GUm6ByOOVtQjQoN9s7vIK82Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfTLXAYHOTigcDbzeymcyUSK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3ERac1KmbGg-eK-CMUfift6Kog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arsak4alx0qEYyjwTleAxNto.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts gaat stroom 230v naar het kastje en komt terug naar het kroonsteentje voor mijn hand. Hieruit naar de zoneklep, wittekabel. En blauw groen rood (dunne kabel) en gaat naar de oude thermostaat, hier komt ook de plus min kabel vd ketel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3x66VMChpaNHTuYaz5ejhn3n0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFS2eOUhWdoZVtu6QXgD4l4z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Taarmen op 13-11-2022 21:05 . Reden: Aanvulling ]

• BGFG
@Taarmen : die snap ik niet helemaal; je zult voor je vloerverwarming een aparte thermostaat moeten hebben, of heb je alleen vloerverwarming en geen radiatoren verder?

• Taarmen
BGFG schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:03:
@Taarmen : die snap ik niet helemaal; je zult voor je vloerverwarming een aparte thermostaat moeten hebben, of heb je alleen vloerverwarming en geen radiatoren verder?

Ik heb mijn vorige post uitgebreid, met foto's en beschrijvingen.
Ik heb vloerverwarming in de woonkamer en wil die met de bedrade thermostaat bedienen, deze bedrade thermostaat is met de ketel verbonden niet met de vloerverwarming. Verder in huis heb ik radiatoren, 5 krijgen een tado knop en 2 niet (badkamer en wc).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0djau981aB1mPdMzHFU6sevDyIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhXLiSyANsoj2Fa97zwMdvc9.jpg?f=fotoalbum_large
Kunnen de drie kabels van de vloerverwarming links aangesloten worden, rechts zit de ketel.

• BGFG
Taarmen schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:16:
[...]

Ik heb mijn vorige post uitgebreid, met foto's en beschrijvingen.
Ik heb vloerverwarming in de woonkamer en wil die met de bedrade thermostaat bedienen, deze bedrade thermostaat is met de ketel verbonden niet met de vloerverwarming. Verder in huis heb ik radiatoren, 5 krijgen een tado knop en 2 niet (badkamer en wc).
[Afbeelding]
Kunnen de drie kabels van de vloerverwarming links aangesloten worden, rechts zit de ketel.
Nope, je kunt zover ik weet niet en je cv ketel en de zoneklep op dezelfde thermostaat aansluiten. De linker aansluitingen zijn in feite aan/uit schakelaars die de zoneklep aan of uitzetten. Rechts is de digitale modulerende aansluiting, je kunt ze volgens mij niet samen tegelijk gebruiken. Simpel gezegd moet je de huidige thermostaat die bij de vloerverwarmingsunit zit (het grijze kastje met de rode pijl) vervangen door een bedrade thermostaat. Zoals jij wilt zou kunnen, maar dan moet je de zoneklep er tussenuit halen en verwarmt de vv altijd mee (niet ideaal lijkt me) net als trouwens de badkamer en de wc.

• Taarmen
BGFG schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:49:
[...]

Nope, je kunt zover ik weet niet en je cv ketel en de zoneklep op dezelfde thermostaat aansluiten. De linker aansluitingen zijn in feite aan/uit schakelaars die de zoneklep aan of uitzetten. Rechts is de digitale modulerende aansluiting, je kunt ze volgens mij niet samen tegelijk gebruiken. Simpel gezegd moet je de huidige thermostaat die bij de vloerverwarmingsunit zit (het grijze kastje met de rode pijl) vervangen door een bedrade thermostaat. Zoals jij wilt zou kunnen, maar dan moet je de zoneklep er tussenuit halen en verwarmt de vv altijd mee (niet ideaal lijkt me) net als trouwens de badkamer en de wc.
Is het ook mogelijk om de zoneklep er volledig uit te halen(nieuw stuk pijp) en een thermostaatkraan met tado op plaatsen. Een tweede thermostaat kopen is wel prijzig.

• Molsti
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-01 20:50
amphora schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:23:
[...]

Zoek in dit topic en je vind 100 meldingen dat dit niet werkt maar ze laten het toch in de app...
Bij mij werkt de "vroege start" prima. 's morgens wordt de betreffende kamer eerder verwarm om op tijd op temp te zijn. Heb de tado ook nog kort, zo'n drie weken. Ik heb losse tado thermometers. Wellicht dat dit uitmaakt, kan ik niet bevestigen.

• Kevjan
Taarmen schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:38:
[...]

Is het ook mogelijk om de zoneklep er volledig uit te halen(nieuw stuk pijp) en een thermostaatkraan met tado op plaatsen. Een tweede thermostaat kopen is wel prijzig.
Dat is hetzelfde als wat je al gedaan hebt. De huidige zoneklep vervangen voor de Tado knop.
Een Tado als zoneklep gebruiken is niet ideaal. De Tado kraan zal de waterflow doseren naarmate de warmtevraag veranderd en die dosering is wat de thermostatische kraan op de vvw verdeler moet regelen.

• Taarmen
Kevjan schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:04:
[...]

Dat is hetzelfde als wat je al gedaan hebt. De huidige zoneklep vervangen voor de Tado knop.
Een Tado als zoneklep gebruiken is niet ideaal. De Tado kraan zal de waterflow doseren naarmate de warmtevraag veranderd en die dosering is wat de thermostatische kraan op de vvw verdeler moet regelen.
Bedankt voor de reacties, als ik het goed begrijp heb ik een tweede bedrade thermostaat nodig. 1 voor de vvw en 1 om de ketel aan te sturen. Wat mij onlogisch lijkt, de bestaande kan toch de ketel aansturen en de zoneklep?

• JohnAlbregtse
Taarmen schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:38:
[...]

Technisch wel , word door sommigen ook zo gedaan , echter door Tado zelf afgeraden
Taarmen schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:16:
[...]

Bedankt voor de reacties, als ik het goed begrijp heb ik een tweede bedrade thermostaat nodig. 1 voor de vvw en 1 om de ketel aan te sturen. Wat mij onlogisch lijkt, de bestaande kan toch de ketel aansturen en de zoneklep?
Die 2e word alleen als 'schakelaar' gebruikt , je hudige blijft de ketel aansturen

[ Voor 36% gewijzigd door JohnAlbregtse op 14-11-2022 07:39 ]

• Taarmen
JohnAlbregtse schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:37:
[...]
Technisch wel , word door sommigen ook zo gedaan , echter door Tado zelf afgeraden

[...]
Die 2e word alleen als 'schakelaar' gebruikt , je hudige blijft de ketel aansturen
Dat is jammer en prijzig, een bedrade thermostaat voor de ketel die draadloos verbonden is met een bedrade thermostaat die verbonden is met de vvw. En dat terwijl de draden voor de ketel en vvw in dezelfde lasdoos uitkomen. ;(
En dan zit ik nog met de kabels omdat de codering niet overeen komen.
oude thermostaat <-> op kroonsteentje bij vvw
Rood L1 <-> ? Schakeldraad?
Blauw L2 <-> Blauw N-Nuldraad, afvoer stroom
Groen ↑ <-> Bruin Fase-draad, aanvoer stroom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3x66VMChpaNHTuYaz5ejhn3n0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFS2eOUhWdoZVtu6QXgD4l4z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tt1GUm6ByOOVtQjQoN9s7vIK82Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfTLXAYHOTigcDbzeymcyUSK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door Taarmen op 14-11-2022 09:05 . Reden: opmaak ]

• Kevjan
Taarmen schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:34:
[...]

Dat is jammer en prijzig, een bedrade thermostaat voor de ketel die draadloos verbonden is met een bedrade thermostaat die verbonden is met de vvw. En dat terwijl de draden voor de ketel en vvw in dezelfde lasdoos uitkomen. ;(
En dan zit ik nog met de kabels omdat de codering niet overeen komen.
oude thermostaat <-> op kroonsteentje bij vvw
Rood L1 <-> ? Schakeldraad?
Blauw L2 <-> Blauw N-Nuldraad, afvoer stroom
Groen ↑ <-> Bruin Fase-draad, aanvoer stroom
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Twee bedraden thermostaten gaat niet werken. Je hebt 1 bedrade thermostaat en een extentiekit nodig.
Dit is overigens 1 pagina terug ook behandeld.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:35
Kevjan schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:25:
[...]

Twee bedraden thermostaten gaat niet werken. Je hebt 1 bedrade thermostaat en een extentiekit nodig.
Het werkt wel, met twee bedrade thermostaten. Je moet contact zoeken met TADO en beide in dezelfde kamer plaatsen. Wat jij aangeeft werkt OOK.

• Taarmen
Kevjan schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:25:
[...]

Bij Robbshop een extention box besteld, een van de weinige plaatsten waar deze nog te koop is.
De extention ga ik bij de ketel hangen en in de huiskamer gaan de ketel draden van de thermostaat eraf en de draden van vvw erop.
Instellen volgens de installateurshandleiding en video OpenTherm (Remeha Avanta Ace 28) draadloze opstelling.
Maar welke draad moet waar op thermostaat?
Op tado <-> oude thermostaat <-> op kroonsteentje bij vvw
?(COM) ?<-> Rood L1 <-> ? Schakeldraad?
? (NO) ? <-> Blauw L2 <-> Blauw N-Nuldraad, afvoer stroom
? (NC) ? <-> Groen ↑ <-> Bruin Fase-draad, aanvoer stroom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyptvcc8eD21isK1Hg5uf20CEzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0Yfd0KETgcElgJdzU4rUDad.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Taarmen op 14-11-2022 11:11 ]

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

Taarmen schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:38:
[...]

Bij Robbshop een extention box besteld, een van de weinige plaatsten waar deze nog te koop is.
De extention ga ik bij de ketel hangen en in de huiskamer gaan de ketel draden van de thermostaat eraf en de draden van vvw erop.
Instellen volgens de installateurshandleiding en video OpenTherm (Remeha Avanta Ace 28) draadloze opstelling.

[Afbeelding]
Bij mij zit het zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Lq6_FpsgdrNtE16GDgu1luF49k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbVXlb0uoL8cgiUohhYI4aed.jpg?f=fotoalbum_large

Look behind you! A three headed monkey!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:57

Ankh

|true

Ik haak hier ook even op in, heb momenteel de volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6vFAPhXoyY-BtmN0FGRG9gMDhY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0B0tuCddKjTHJEgWzDYx7IGk.png?f=user_large
Nu zijn de nest thermostaten vervangen voor 1 evohome systeem, maar loopt het niet lekker.
Nu kan de evohome niet overweg met twee warmte aanvragen (de zoneklep per verdieping). Dus ik wil voor beneden de Tado plaatsen, dan gaat de huidige evohome naar boven en uit eindelijk zal ik die ook vervangen voor tado (mits het goed werkt).

Nu ben ik even aan het kijken in de installatiehandleiding hoe ik dus de zoneklep moet aansluiten op de Tado (
https://cdn.brandfolder.i...ER_MANUAL-TA-NL-00-V2.pdf )
Het gaat bij mij om een zoneklep MT4-024-NC. Ik heb dus nu een 36v aansluiting naar de zoneklep, welke door het aan uit relais module wordt aangestuurd. Vanuit de meterkast gaat er een 4 aderig draad naar de thermostaat (waarover stroom naar de evohome basis module gaat). En de communicatie tussen de het aan-uit relais is draadloos. Ben dus even benieuwd hoe ik de tado bedrade variant moet gaan aansluiten.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Kevjan
medu80 schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:28:
[...]

Het werkt wel, met twee bedrade thermostaten. Je moet contact zoeken met TADO en beide in dezelfde kamer plaatsen. Wat jij aangeeft werkt OOK.
Ah! Eindelijk een ervaringsdeskundige die twee bedrade thermostaten op zijn account heeft. Goed om te weten dat dit wel mogelijk is :) .

Het is wel de duurdere oplossing, maar beter duur dan niet te koop.

• JohnAlbregtse
Kevjan schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:13:
[...]

Ah! Eindelijk een ervaringsdeskundige die twee bedrade thermostaten op zijn account heeft. Goed om te weten dat dit wel mogelijk is :) .

Het is wel de duurdere oplossing, maar beter duur dan niet te koop.
X2 dan , want m'n zoon draait ook zo

Op Tado FB groep nog meerdere mensen trouwens , die hebben me namelijk op de mogelijkheid gewezen en me geholpen met wiring

• BGFG
Taarmen schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:38:
[...]

[Afbeelding]
Ik zou goed oppassen, want de beschrijving die je hierboven geeft gaat 1 vonkenregen geven, zeker als je een 230 volt zoneklep hebt, dat kan ik niet goed zien op je foto’s. Com is je fase, dat is normaliter bruin, NO is normally open en NC normally closed, welke je moet hebben hangt af van je zoneklep.

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
Probleempje met een van onze radiatorknoppen: er moet blijkbaar wat vuil onder het 'draai'-stuk gekomen zijn waardoor deze nu stroef draait. Hierdoor hebben we af en toe de knop in onze handen als we de verwarming uitzetten.

Is er een manier waarop ik het vuil van onder de knop kan krijgen?

• Taarmen
BGFG schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:32:
[...]

Ik zou goed oppassen, want de beschrijving die je hierboven geeft gaat 1 vonkenregen geven, zeker als je een 230 volt zoneklep hebt, dat kan ik niet goed zien op je foto’s. Com is je fase, dat is normaliter bruin, NO is normally open en NC normally closed, welke je moet hebben hangt af van je zoneklep.
Zonneklep: Herz 1771001 24v ACAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNkGdtXamdwgkuoc7cQ8fllYRu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjMiCK1QZbj9WjN5LkIecEaU.jpg?f=fotoalbum_large
Met een 24v transformator.
Uit de zoneklep komen 2 draden,
bruin (op kroonsteen verbonden met groen uit de thermostaatkabel) en blauw (op kroonsteen verbonden met blauw uit de thermostaatkabel en blauw uit de omvormer)
Op de kroonsteen is bruin uit omvormer aangesloten op rood uit de thermostaatkabel

Ik heb de zoneklep eraf gehaald, zodat de leiding openstaat naar de vvw. Maar na 2uur vol de thermostaat op max en de watertemperatuur is van 18 naar 25 gestegen :? Retour onder de bypass is lauw en boven de bypass steenkoud.
Edit 2153
Extention is aangesloten, alle zones werken. De vloer blijft een probleem watertemp schommelt, loopt eerst op naar 28 graden na 3 uur en zakt nu weer naar 16 , de zone klep ligt er naast en heb een tado los liggen en ingesteld op de kamer. Deze geeft 15 graden aan het idee is dat deze de ketel laat lopen. Maar er komt zo weinig water door dat ik denk dat de ketel terugmoduleerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Taarmen op 14-11-2022 22:27 ]

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:25
@tado
Feature request:

Het kunnen selecteren wanneer een zone wel of geen warmtevraag mag doen.

Reguliere thermostaatkranen liet ik in de slaapkamer bijvoorbeeld op stand 2 staan. Als er dan warm CV-water rondgepompt wordt, dan warmt het wel op tot een graad of 17.
Bij installatie heb ik de tado-radiatorknop in de slaapkamer toegevoegd aan de zone controller en in een schema op 17 graden gezet. Vervolgens springt de ketel direct aan als het onder de 17 is. Maar voor mij hoeft de ketel hier niet voor aan, ik wacht liever tot ergens anders in huis warmtevraag is, en dan de slaapkamer ook meeverwarmd wordt.
Mijn doel is gas besparen, dus de ketel hoeft niet aan voor alleen mijn slaapkamer. Dus nu heb ik de slaapkamer vervolgens maar weer uit de zone controller verwijderd. Maar nu kan ik dus niet meer alleen mijn slaapkamer verwarmen (voor als de vriendin er een keertje wil thuiswerken).

Daarom zou het ontzettend fijn zijn als je in het schema ook een optie hebt "mag geen warmtevraag doen". Dan kan de zone gewoon meeverwarmd worden als er ergens anders warmtevraag is, en op andere momenten wel zelf warmte vragen, zoals wanneer de temperatuur in de app of op de knop wordt aangepast.

Ik begin namelijk het idee te krijgen dat ik helemaal geen gas ga besparen als mijn ketel 24/7 steeds maar weer kort in moet schakelen om 1 vd 4 zones een paar tienden te verwarmen. Ik heb liever dat het langer wacht om meerdere zones tegelijk halve graden of meer te verwarmen. Of zijn hier oplossingen voor?

Edit: of zou ik via Home Assistant een zone kunnen toevoegen aan de zone controller, om vervolgens in die zone warmtevraag te doen, en later (volgens schema) de zone weer uit de zone controller verwijderen?

[ Voor 6% gewijzigd door Raling op 14-11-2022 22:52 ]

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:14
Dat kan al, als je naar instellingen en vervolgens op een kamer drukt kan je daar zoneregelaar invullen. Als je die op geen zet zal die geen temperatuur vragen vanuit je cv

• Raling
incomer schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:46:
Dat kan al, als je naar instellingen en vervolgens op een kamer drukt kan je daar zoneregelaar invullen. Als je die op geen zet zal die geen temperatuur vragen vanuit je cv
Klopt, dat kan. Maar dan kan die zone überhaupt geen warmtevraag doen. En ik zou juist willen dat de zone soms wel zelf warmte kan vragen (bijvoorbeeld als je de temperatuur zelf instelt), en andere momenten gewoon meeverwarmd als er al toch al in een andere zone warmte is gevraagd.

Dus een combinatie van beide, soms wel zoneregelaar en soms niet.

Het alternatief is natuurlijk steeds handmatig de zoneregelaar toevoegen en verwijderen, maar dat is wel extra handelingen.

Ik wil dus dat de radiatorkraan gewoon de hele tijd voor een deel open staat, en soms warmte mag vragen wanneer ik dat wil.

Edit:
Of misschien dat 'off'/'uit' niet betekent dat de kraan echt dicht is, maar gewoon een kwart open staat. Dat zou voor mij al de oplossing zijn. In kunnen stellen dat de kraan iets open kan zijn in de off positie. Eigenlijk gewoon de gecalibreerde waarde een stukje op kunnen schuiven.

[ Voor 30% gewijzigd door Raling op 15-11-2022 00:53 ]

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:57

Ankh

|true

Ankh schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:24:
Ik haak hier ook even op in, heb momenteel de volgende situatie:

[Afbeelding]
Nu zijn de nest thermostaten vervangen voor 1 evohome systeem, maar loopt het niet lekker.
Nu kan de evohome niet overweg met twee warmte aanvragen (de zoneklep per verdieping). Dus ik wil voor beneden de Tado plaatsen, dan gaat de huidige evohome naar boven en uit eindelijk zal ik die ook vervangen voor tado (mits het goed werkt).

Nu ben ik even aan het kijken in de installatiehandleiding hoe ik dus de zoneklep moet aansluiten op de Tado (
https://cdn.brandfolder.i...ER_MANUAL-TA-NL-00-V2.pdf )
Het gaat bij mij om een zoneklep MT4-024-NC. Ik heb dus nu een 36v aansluiting naar de zoneklep, welke door het aan uit relais module wordt aangestuurd. Vanuit de meterkast gaat er een 4 aderig draad naar de thermostaat (waarover stroom naar de evohome basis module gaat). En de communicatie tussen de het aan-uit relais is draadloos. Ben dus even benieuwd hoe ik de tado bedrade variant moet gaan aansluiten.
Even als vervolg, vroeger (voordat ik het evohome systeem had) heeft de cv monteur de volgende situatie opgebouwd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50fPM22Z0tVrKY4IDO_74wbf1Ws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACk4JxFsS68yvHqhPEsyGUfe.jpg?f=fotoalbum_large
Dit werkte dus goed, de thermostaat kreeg voeding en kon dus een z'n relais omzetten..
Dit zou ik weer kunnen nabouwen, enkel zie ik door de wirwar geen volgorde meer :+

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:20

Haan

dotnetter

@tado Ik heb een probleem met 1 kamer die niet meer wil verwarmen en ik heb geen idee hoe dit zit.
Het is een kamer met 1 radiatorknop en een draadloze temperatuursensor. Nu het weer kouder wordt wil ik de ruimte (mijn thuiswerkplek) verwarmen, maar dit werkt niet meer. Tado zelf zegt vrolijk dat er verwarmd wordt (100% warmtevraag), maar de ketel reageert niet en de knop hoor ik ook niet iets doen. Testoptie 'HI' laten knipperen doet niets, op de sensor werkt dit wel.
Ik heb nu de knop vervangen door een andere knop die ik nog over had, dit geeft hetzelfde probleem. Ik heb daarna een hele nieuwe kamer aangemaakt en nog steeds hetzelfde probleem.. Als ik aan de knop draai voor handmatige bediening krijg ik even twee streepjes te zien die heen en weer bewegen

Bij andere kamers reageert alles nog wel gewoon zoals het hoort, dus ik heb geen flauw idee wat er aan de hand is.

En dan heb ik nu dat ik de woonkamer waar het nu 18.9 is volgens de thermostaat, op 20.0 graden heb gezet, en er gebeurt nu al minutenlang niks. Waarom komt er geen signaal naar de CV om te gaan verwarmen?

En dan heb ik het nog niet eens gehad over het doorverwarmen terwijl de temperatuur al lang bereikt is, terwijl je bij een systeem met vloerverwarming juist veel eerder zou moeten stoppen. Ik heb bij de instellingen aangegeven dat er vloerverwarming is, maar of daar verder ook maar iets mee gedaan wordt betwijfel ik (sowieso zou je het per ruimte aan moeten kunnen geven om echt iets nuttigs met die informatie te moeten doen)

Toen ik het systeem twee jaar geleden installeerde was ik er wel blij mee, maar op de manier zoals het nu gaat zou ik het teruggestuurd hebben en ik zal het ook niet meer zo snel aanraden om aan te schaffen.

[ Voor 32% gewijzigd door Haan op 15-11-2022 13:12 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Montoya200x
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@tado

Als V3 gebruiker van het eerste uur, een vraag over de black edition van jullie thermostaat:

Wat voor consequenties heeft de vervanging van mijn oude V3 thermostaat naar de black edition, voor het gebruik met mijn oude Nefit HRC22H ketel, met Nefit Easy connect adapter ?

Meen me te herinneren dat jullie met de V3+ thermostaat, een stap hadden gemaakt om de Nefit HRC22H toch modulerend aan te kunnen sturen ZONDER deze Nefit Easy Connect adapter.

Is deze black edition thermostaat identiek aan de V3+ versie, of is deze versie weer een stap verder dan de V3+ ?

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Raling schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:38:
@tado
Feature request:

Reguliere thermostaatkranen liet ik in de slaapkamer bijvoorbeeld op stand 2 staan. Als er dan warm CV-water rondgepompt wordt, dan warmt het wel op tot een graad of 17.
Bij installatie heb ik de tado-radiatorknop in de slaapkamer toegevoegd aan de zone controller en in een schema op 17 graden gezet. Vervolgens springt de ketel direct aan als het onder de 17 is. Maar voor mij hoeft de ketel hier niet voor aan, ik wacht liever tot ergens anders in huis warmtevraag is, en dan de slaapkamer ook meeverwarmd wordt.
Mijn doel is gas besparen, dus de ketel hoeft niet aan voor alleen mijn slaapkamer. Dus nu heb ik de slaapkamer vervolgens maar weer uit de zone controller verwijderd. Maar nu kan ik dus niet meer alleen mijn slaapkamer verwarmen (voor als de vriendin er een keertje wil thuiswerken).

Daarom zou het ontzettend fijn zijn als je in het schema ook een optie hebt "mag geen warmtevraag doen". Dan kan de zone gewoon meeverwarmd worden als er ergens anders warmtevraag is, en op andere momenten wel zelf warmte vragen, zoals wanneer de temperatuur in de app of op de knop wordt aangepast.

Ik begin namelijk het idee te krijgen dat ik helemaal geen gas ga besparen als mijn ketel 24/7 steeds maar weer kort in moet schakelen om 1 vd 4 zones een paar tienden te verwarmen. Ik heb liever dat het langer wacht om meerdere zones tegelijk halve graden of meer te verwarmen. Of zijn hier oplossingen voor?

Edit: of zou ik via Home Assistant een zone kunnen toevoegen aan de zone controller, om vervolgens in die zone warmtevraag te doen, en later (volgens schema) de zone weer uit de zone controller verwijderen?
+1 - ik zou dit ook graag via een schema willen regelen.

Dus voor radiatorknoppen wisselen tussen:
- Warmtevraag via zoneregelaar
- Geen warmtevraag via zoneregelaar maar wél open

• MrAcid
  • Niet online
Ik heb de laatste tijd wat problemen met Tado via HomeKit aansturen. Op willekeurige momenten lijken bepaalde HomeKit scénes niet geactiviteerd te worden, waardoor 's ochtends de verwarming niet aan springt. Alles staat gewoon goed en de ene keer werkt het wel, de andere keer niet. Ik weet ook niet of het een HomeKit probleem is sinds iOS16 of dat het een Tado probleem is - maar feit is dat het niet betrouwbaar werkt.

Ik heb nu de slimme schema's maar weer in de Tado gezet en dat ging (in elk geval vanmorgen) goed en werkt ook wel een stuk overzichtelijker dan het via HomeKit inregelen met automatiseringen.

Vraag:
Ik heb ook de 'vroege start' aangezet en die ging vanmorgen in één ruimte prima op tijd van start (ruim 2 uur vantevoren, en dat is ook nodig) maar in een andere ruimte dan weer niet. Kwestie van een paar dagen aan laten staan om 'm te laten leren?

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-01 22:40
medu80 schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:08:
[...]

Op de ketel zelf op ECO zetten. In mijn geval wordt het niet door tado meer overruled.
Maak je nog wel gebruik van de warm water schedule in Tado?

• Tomono
nirgilis schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:58:
[...]

Ja, Dat is hier al vaker langsgekomen. Een echt goede oplossing is hier niet voor en de helpdesk weigert hier constructief mee te helpen. Het lijkt voornamelijk met Intergas ketels een probleem te zijn.
De helpdesk is inderdaad vreselijk. Blijven maar hameren op dat Tado de temperatuur niet aanpast.

• medu80
Tomono schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:12:
[...]

Maak je nog wel gebruik van de warm water schedule in Tado?
Schedule. Nee, warmwater altijd aan op 60 graden. En op de ketel eco aan. Waarom wil je een warmwater schedule, ik ben geen Romeins badhuis. 🤣

• Tomono
medu80 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:21:
[...]

Schedule. Nee, warmwater altijd aan op 60 graden. En op de ketel eco aan. Waarom wil je een warmwater schedule, ik ben geen Romeins badhuis. 🤣
In Tado warm water altijd aan en op de ketel eco modus aan?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-01 21:17
Ik heb inbTado warm water altijd uit en de ketel op eco. Ik wacht wel 30 seconden extra op warm water.

• Raling
MrAcid schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:43:
[...]

Fijn om te zien dat ik hier niet alleen in ben! Wellicht dat de gekalibreerde onderwaarde naar boven bijgesteld kan worden. Dat de knop denkt helemaal dichtgedraaid te zijn, maar eigenlijk nog een deel open is.

Of zou ik nog zelf de kalibratie kun beïnvloeden door iets van een paar mm dikte op de radiator pin te plaatsen, te kalibreren, en vervolgens dat er weer tussenweg te halen?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
Raling schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:49:
Of zou ik nog zelf de kalibratie kun beïnvloeden door iets van een paar mm dikte op de radiator pin te plaatsen, te kalibreren, en vervolgens dat er weer tussenweg te halen?
Dat zou mogelijk moeten werken denk ik. Hoe verder de pen van de kraan naar buiten staat hoe meer water er doorheen stroomt. Dus als je de kalibratie doet met iets ertussen dat je daarna weg haalt heeft de pen van de kraan wat speling zodat die dus naar buiten kan en open staat. De Tado knop doet ook alleen kalibreren nadat de batterijen verwijderd zijn geweest als ik mij niet vergis. Dus na kalibratie de knop weer er af pakken om dat wat je ertussen gedaan hebt weer weg te halen zou moeten lukken. Mocht dat toch niet gaan kun je altijd nog de knop incl. "bevestigingsring" er af draaien (dus aan de volledige schroefdraad, i.p.v. allee die kwartslag draaien van de knop op de plastic ring van Tado). Dan blijft de knop zelf gewoon bevestigd. In de knop zit wel een microswitch die schakelt op een lipje van de bevestigingsring, dus de knop weet wet dat die verwijderd is (geweest), maar doet daar IIRC niks mee zolang die nog gekalibreerd is / batterijen niet verwijderd zijn geweest.

Enige gevaarlijke vraagstuk is dan of die pen op de kraan niet een standaard (minimum) lengte heeft of iets dergelijks en de knop dus te ver probeert in drukken terwijl dat dus niet gaat en daardoor mogelijk zelfs de knop beschadigd wordt.

• Raling
Top, dan zou ik het daarmee kunnen regelen. Dat ga ik dan maar eens proberen.
RobertMe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:02:
Enige gevaarlijke vraagstuk is dan of die pen op de kraan niet een standaard (minimum) lengte heeft of iets dergelijks en de knop dus te ver probeert in drukken terwijl dat dus niet gaat en daardoor mogelijk zelfs de knop beschadigd wordt.
Ik denk niet dat dit van toepassing is. Daar is juist de kalibratie voor. En elk ventiel is nu eenmaal anders. Dus als ik er om denk dat de knop daadwerkelijk opnieuw gekalibreerd wordt als ik het er tussen heb gedaan, dan kan er volgens mij niets gebeuren.

Ik heb ook maar even contact opgenomen met de tado support. Wellicht dat ze de calibratie parameters aan kunnen passen.

En ook nog maar even de 'tado for installers' app bekijken, schijnbaar heeft die meer configuratie mogelijkheden dan de gewone app...
Montoya200x schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:59:
@tado

Als V3 gebruiker van het eerste uur, een vraag over de black edition van jullie thermostaat:

Wat voor consequenties heeft de vervanging van mijn oude V3 thermostaat naar de black edition, voor het gebruik met mijn oude Nefit HRC22H ketel, met Nefit Easy connect adapter ?

Meen me te herinneren dat jullie met de V3+ thermostaat, een stap hadden gemaakt om de Nefit HRC22H toch modulerend aan te kunnen sturen ZONDER deze Nefit Easy Connect adapter.

Is deze black edition thermostaat identiek aan de V3+ versie, of is deze versie weer een stap verder dan de V3+ ?
Identiek aan V3+
Dus u kunt zonder easy connect aansluiten (Nefit UBA)
U kunt zonder problemen de black edition toevoegen aan een V3 account zonder dat u uw Auto-Assist verliest.
Haan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:09:
@tado Ik heb een probleem met 1 kamer die niet meer wil verwarmen en ik heb geen idee hoe dit zit.
Het is een kamer met 1 radiatorknop en een draadloze temperatuursensor. Nu het weer kouder wordt wil ik de ruimte (mijn thuiswerkplek) verwarmen, maar dit werkt niet meer. Tado zelf zegt vrolijk dat er verwarmd wordt (100% warmtevraag), maar de ketel reageert niet en de knop hoor ik ook niet iets doen. Testoptie 'HI' laten knipperen doet niets, op de sensor werkt dit wel.
Ik heb nu de knop vervangen door een andere knop die ik nog over had, dit geeft hetzelfde probleem. Ik heb daarna een hele nieuwe kamer aangemaakt en nog steeds hetzelfde probleem.. Als ik aan de knop draai voor handmatige bediening krijg ik even twee streepjes te zien die heen en weer bewegen

Bij andere kamers reageert alles nog wel gewoon zoals het hoort, dus ik heb geen flauw idee wat er aan de hand is.

En dan heb ik nu dat ik de woonkamer waar het nu 18.9 is volgens de thermostaat, op 20.0 graden heb gezet, en er gebeurt nu al minutenlang niks. Waarom komt er geen signaal naar de CV om te gaan verwarmen?

En dan heb ik het nog niet eens gehad over het doorverwarmen terwijl de temperatuur al lang bereikt is, terwijl je bij een systeem met vloerverwarming juist veel eerder zou moeten stoppen. Ik heb bij de instellingen aangegeven dat er vloerverwarming is, maar of daar verder ook maar iets mee gedaan wordt betwijfel ik (sowieso zou je het per ruimte aan moeten kunnen geven om echt iets nuttigs met die informatie te moeten doen)

Toen ik het systeem twee jaar geleden installeerde was ik er wel blij mee, maar op de manier zoals het nu gaat zou ik het teruggestuurd hebben en ik zal het ook niet meer zo snel aanraden om aan te schaffen.
Dit zou het 10 kamer limiet kunnen zijn.
Of radio problemen tussen die kamer en de tado bridge.

Ik denk even de tado bridge proberen te verplaatsen, en dan kijken of de warmtevraag wel aankomt bij de thermostaat/draadloze ontvanger zodat de ketel aangezet kan worden.
Raling schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:38:
@tado
Feature request:

U kunt via de kamer instellingen zelf aangeven of een kamer wel/geen warmte mag vragen van de ketel via de tado thermostaat.

tado app
instellingen
kamers/apparaten
klik nu op de kamernaam.

Dan de "zoneinstellingen"

• Raling
tado schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:56:
[...]

U kunt via de kamer instellingen zelf aangeven of een kamer wel/geen warmte mag vragen van de ketel via de tado thermostaat.

tado app
instellingen
kamers/apparaten
klik nu op de kamernaam.

Dan de "zoneinstellingen"
Klopt, en zoals ik al had omschreven in mijn post, had ik die al gevonden. Maar dan kan de zone nooit warmte vragen. Zoals hier wat korter en bondiger omschreven:
MrAcid schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:43:
[...]

Of de mogelijkheid om in te stellen dat de radiator gewoon een deel open staat, wanneer die 'uit' is.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Nu 2 weken Tado in huis.
1 thermostaatknop gemonteerd.
En krijg nu al een melding dat de batterijen leeg zijn….

Zijn de bijgeleverde batterijen zo slecht?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:51
Crxtreem schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:35:
Nu 2 weken Tado in huis.

Hier hetzelfde verhaal, ik ga er maar oplaadbare in doen.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Crxtreem schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:35:
Nu 2 weken Tado in huis.

bekend probleem. ik had het ook, nieuwe batterijen erin, toen hier gelezen dat je het kon negeren. Oude batterijen er in en kreeg weer de melding. Toen genegeerd, en een week later (of zo) was de melding weg en vond hij het weer goed :D

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

@Crxtreem @MADG0BLIN @ArthurMorgan

Er lijkt inderdaad misschien een probleem te zijn met de batterijen die in een van de laatste productiebatches gebruikt zijn. Ik neem aan dat dit GP batterijen zijn? Normaal zou dat prima kwaliteit moeten zijn, maar namaak is natuurlijk altijd mogelijk.

Kunnen jullie mij een DM sturen met het email van jullie tado account?

Onze Customer Experience afdeling is nu cases aan het verzamelen om daarmee onze data science department te overtuigen dat een diepere analyse nodig is om te kijken of we van batterijfabrikant moeten wisselen.

• Kaaschef
Ik ga 3 standaard radiator knoppen vervangen. Welke thermostaat kraan moet ik hebben?
Ik wil niet werken met die opvulringen , als standaard 1 beter past.

Is de DANFOSS Thermostaatkraan RA-N 15 gewoon goed?

https://www.hornbach.nl/s...-1-2/5014493/artikel.html

• janne_nl
Op de site van Tado staat een lijst met compatible kranen.

• JohnAlbregtse
Kaaschef schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:40:
Ik ga 3 standaard radiator knoppen vervangen. Welke thermostaat kraan moet ik hebben?

Met danfoss RA-N 15 heb je verloopring nodig , als je zonder verloop wil moet je M30 x 1,5 aansluiting hebben

https://www.robbshop.nl/m..._TD-33-036_download_2.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door JohnAlbregtse op 18-11-2022 06:22 ]

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:51
Kaaschef schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:40:

https://www.warmteservice...raan-recht-1-2/p/44852205

• medu80
Ik zou de dynamische variant halen, Kost je 30 euro totaal meer.

• rambocus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:27
Situatie:

Combi-ketel REMEHA CALENTA 40C CW5 van 2014 met toon thermostaat , Tapwater in de eco stand ( dus niet voorwarmen).

Momenteel gebruiken wij de airco in onze huiskamer om deze warm te houden ( CV blijft vermoed ik wel nodig om bij te springen als het buiten te koud wordt ( afgelopen seizoen is een paar keer nodig geweest) Gevolg is uiteraard dat onze kamerthermostaat niet aanslaat en dat de badkamer koud blijft .

De overige kamers ( slaapkamers 2x ) verwarmen wij niet ( zitten wel radiatoren met aan-uit knoppen , die dichtstaan) . In de kleine hal ( 3 x 1,5 meter) zit een radiator met een Honeywell thermostaat knop.

De badkamer wil ik verwarmen zonder de woonkamer beneden op te warmen met de cv .

Dus ik denk aan Tado knoppen op de woonkamerradiatoren ( zijn nu aan-uit knoppen ( dus vervangen voor thermostaatknoppen) ) . Tado thermostaat bedraad in de huiskamer ( vervangt de Toon) en een Tado knop op die van de badkamer .

Zal waarschijnlijk nog ergens een bypass moeten worden geplaatst of ik moet de hal voluit open zetten dat die radiator werkt.

Hoelang blijft overigens deze ketel nalopen als de badkamer op temperatuur is ( en alle radiotoren dichtstaan/-gaan), dus hoelang blijft water via bypass lopen ( wellicht weten jullie dit met een Remeha).

En is dit gehele bovenstaande een slimme oplossing of zijn er nog betere oplossingen om de badkamer te verwarmen.

Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45

• janne_nl
Met een andere ketel, maar wel ongeveer de oplossing die ik ook ga implementeren. De tijd dat er water door de bypass loopt is min of meer de nadraaitijd van je pomp, normaal gesproken redelijk instelbaar.

Bypass ga ik niet gebruiken, ik heb een radiator op een toilet die altijd openstaat en dus eigenlijk dienstdoet als bypass.

• Haan

Haan

dotnetter

tado schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:55:
[...]

Dit zou het 10 kamer limiet kunnen zijn.
Of radio problemen tussen die kamer en de tado bridge.

Ik denk even de tado bridge proberen te verplaatsen, en dan kijken of de warmtevraag wel aankomt bij de thermostaat/draadloze ontvanger zodat de ketel aangezet kan worden.
Het gaat inderdaad mis bij de bovenste verdieping waar het signaal niet altijd even goed doorkomt. Maar wat er volgens mij vooral mis gaat, is dat de status die in de Tado app staat totaal niet up-to-date is met de werkelijkheid. In de app kan een knop dan gewoon online staan, terwijl in werkelijkheid de verbinding is weggevallen. Ik heb het idee dat daar zeker een half uur of zelfs wel een uur vertraging in kan zitten. Wat wél werkt is de 'HI' laten knipperen functie, als die het niet doet, is de knop offline, en als het niet werkt, doet de knop niks, ook al zegt de app van wel.
Kan je deze vermoedens bevestigern @tado ?

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-11-2025
medu80 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:02:
Ik zou de dynamische variant halen, Kost je 30 euro totaal meer.
Inderdaad, nog altijd spijt van dat ik dat als leek niet gedaan heb.

• nirgilis
rambocus schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:26:
Situatie:

Combi-ketel REMEHA CALENTA 40C CW5 van 2014 met toon thermostaat , Tapwater in de eco stand ( dus niet voorwarmen).

Momenteel gebruiken wij de airco in onze huiskamer om deze warm te houden ( CV blijft vermoed ik wel nodig om bij te springen als het buiten te koud wordt ( afgelopen seizoen is een paar keer nodig geweest) Gevolg is uiteraard dat onze kamerthermostaat niet aanslaat en dat de badkamer koud blijft .

De overige kamers ( slaapkamers 2x ) verwarmen wij niet ( zitten wel radiatoren met aan-uit knoppen , die dichtstaan) . In de kleine hal ( 3 x 1,5 meter) zit een radiator met een Honeywell thermostaat knop.

De badkamer wil ik verwarmen zonder de woonkamer beneden op te warmen met de cv .

Dus ik denk aan Tado knoppen op de woonkamerradiatoren ( zijn nu aan-uit knoppen ( dus vervangen voor thermostaatknoppen) ) . Tado thermostaat bedraad in de huiskamer ( vervangt de Toon) en een Tado knop op die van de badkamer .

Zal waarschijnlijk nog ergens een bypass moeten worden geplaatst of ik moet de hal voluit open zetten dat die radiator werkt.

Hoelang blijft overigens deze ketel nalopen als de badkamer op temperatuur is ( en alle radiotoren dichtstaan/-gaan), dus hoelang blijft water via bypass lopen ( wellicht weten jullie dit met een Remeha).

En is dit gehele bovenstaande een slimme oplossing of zijn er nog betere oplossingen om de badkamer te verwarmen.
Het is wel erg zonde om voor alleen de badkamer Tado aan te schaffen. Het minimum vermogen van de ketel is daar waarschijnlijk ook te hoog voor, dus de ketel gaat gegarandeerd pendelen.

In dat geval zou je ook een elektrische radiator kunnen overwegen.

Maar om je vraag te beantwoorden: je ketel zal op basis van het stoppen van warmtevraag weer uitgaan. Meestal is er een nadraaitijd van 1 minuut. Dit kan je op de ketel instellen.

• Church of Noise
  • Laatst online: 10-01 19:31

Church of Noise

Drive it like you stole it

Is er iemand die een andere manier heeft om een Tado thermostaat te voeden - in plaats van de 3 AAA batterijen?
Ik ga een bedrade thermostaat met de ketel verbinden, in de technische ruimte (waarom is een ander topic en nu niet ter discussie) en zou indien mogelijk graag de thermostaat voeden van het net ipv met batterijen.

Nu bestaan er wel opties zoals dit: https://www.amazon.com.be...y-batteries/dp/B07J3STJYQ maar dan moeten er gaten in de thermostaat gemaakt worden natuurlijk. Vandaar de vraag als er andere mogelijkheden zijn.

• idbike
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08-2023
Is het iemand al gelukt de Tado aan te sturen met de real time energieprijs? Da kan ik mijn warmtepomp vol aan zetten als de prijs onder een dubbeltje komt bv.
Kan dat met IFTTT ?

• rambocus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:27
nirgilis schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:17:
[...]

Het is wel erg zonde om voor alleen de badkamer Tado aan te schaffen. Het minimum vermogen van de ketel is daar waarschijnlijk ook te hoog voor, dus de ketel gaat gegarandeerd pendelen.

In dat geval zou je ook een elektrische radiator kunnen overwegen.

Maar om je vraag te beantwoorden: je ketel zal op basis van het stoppen van warmtevraag weer uitgaan. Meestal is er een nadraaitijd van 1 minuut. Dit kan je op de ketel instellen.
Elektrische radiator moet voor onze badkamer min 900 Watt zijn. Had al een en ander uitgezocht . Hij zou op de plek moeten komen waar onze huidige handdoek radiator hangt. Zo een radiator kost min 700 en ik heb daar geen elektra/ wandcontactdoos . Dat zal helaas flinke badkamer verbouwing moeten worden om daar elektra te krijgen .

Daarom dit alternatief opdat de huidige radiator kon blijven hangen . Dat pendelen is dat niet te voorkomen met bijv die bypass? Wellicht ook wat te doen met toerental van de cv pomp ( zou niet weten waar hij nu op staat ) dan heb ik toch ook minder druk ?

[ Voor 5% gewijzigd door rambocus op 18-11-2022 16:54 ]

Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45

• nirgilis
rambocus schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:46:
[...]

Elektrische radiator moet voor onze badkamer min 900 Watt zijn. Had al een en ander uitgezocht . Hij zou op de plek moeten komen waar onze huidige handdoek radiator hangt. Zo een radiator kost min 700 en ik heb daar geen elektra/ wandcontactdoos . Dat zal helaas flinke badkamer verbouwing moeten worden om daar elektra te krijgen .

Daarom dit alternatief opdat de huidige radiator kon blijven hangen . Dat pendelen is dat niet te voorkomen met bijv die bypass? Wellicht ook wat te doen met toerental van de cv pomp ( zou niet weten waar hij nu op staat ) dan heb ik toch ook minder druk ?
En elektrische radiator bij de Gamma is er al vanaf 320 euro. Dus in dat geval is het vooral de vraag hoe makkelijk het is om hiervoor een WCD te realiseren.

Pendelen gebeurt omdat de ketel meer warmte genereert dan de radiatoren kunnen afvoeren. Een bypass verandert daar weinig aan, omdat deze geen afgifte heeft. In jou geval levert de cv een minimum vermogen van 5.6kw. dat zal betekenen dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en dus gaat pendelen.

Op zich is dat niet erg als het incidenteel gebeurt. Zo verwarm ik bijvoorbeeld mijn kantoor van 9m2 als ik thuis werk. Maar dat is incidenteel en de ketel moet ook iedere dag de woonkamer verwarmen.

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08-2025
Graag stel ik hier een vraag. Heb al gezocht, vind de vraagstelling wel, maar dan zonder antwoord.
Wij hebben nu 1 jaar tado voor zowel vloerverwarming als radiatoren. Werkt(e) prima. Alleen nu valt het me op bij de radiatoren in de slaapkamer dat die soms vragend zijn, maar niet allemaal verwarmen. Bijvoorbeeld nu heb ik 3 vragende radiatoren. 1 slaat gewoon goed aan en verwarmt en de andere 2 zijn volgens de app vragend, maar er stroomt geen warm water in. Dan speel ik wat met de temperatuur en dan gebeurt er wel wat en verlaag ik de temperatuur weer. Eerst dacht ik, misschien calculeert tado in dat het zo'n kleine vraag in graden is, dat die denkt dat het door beweging oid wel tot de gevraagde temperatuur gaat komen. Alleen
in de app zie ik dat die met 2 van de 3 streepjes vragend is, dus dat lijkt me het ook niet.

Batterijen zijn volgens de app vol.
Wel sinds kort handdoekradiator erbij met een knop en daar hadden we wat strubbelingen mee. Lijkt nu redelijk te werken, maar ook daar bovenstaand aan de hand gehad afgelopen week.

Iemand enig idee?

Edit: hebben ook de temperatuur verlaagd naar 45 op onze Remeha Avanta 35c ivm test voor warmtepomp.

[ Voor 4% gewijzigd door Homewin op 19-11-2022 12:06 ]

• Haan

Haan

dotnetter

Homewin schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:55:
Graag stel ik hier een vraag. Heb al gezocht, vind de vraagstelling wel, maar dan zonder antwoord.
Wij hebben nu 1 jaar tado voor zowel vloerverwarming als radiatoren. Werkt(e) prima. Alleen nu valt het me op bij de radiatoren in de slaapkamer dat die soms vragend zijn, maar niet allemaal verwarmen. Bijvoorbeeld nu heb ik 3 vragende radiatoren. 1 slaat gewoon goed aan en verwarmt en de andere 2 zijn volgens de app vragend, maar er stroomt geen warm water in. Dan speel ik wat met de temperatuur en dan gebeurt er wel wat en verlaag ik de temperatuur weer. Eerst dacht ik, misschien calculeert tado in dat het zo'n kleine vraag in graden is, dat die denkt dat het door beweging oid wel tot de gevraagde temperatuur gaat komen. Alleen
in de app zie ik dat die met 2 van de 3 streepjes vragend is, dus dat lijkt me het ook niet.

Batterijen zijn volgens de app vol.
Wel sinds kort handdoekradiator erbij met een knop en daar hadden we wat strubbelingen mee. Lijkt nu redelijk te werken, maar ook daar bovenstaand aan de hand gehad afgelopen week.

Iemand enig idee?

Edit: hebben ook de temperatuur verlaagd naar 45 op onze Remeha Avanta 35c ivm test voor warmtepomp.
Dat probleem met radiatoren die niet reageren is precies waar ik ook last van had. Ik heb vandaag de bridge verplaatst van de meterkast naar midden in de hal tegen het plafond (met 3m kabel) en nu hebben alle kamers tot nu toe weer goed bereik en reageert alles weer normaal.
Het probleem van Tado is dus dat het lijkt alsof er verbinding is, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is, zie ook mijn post van gisteren hierover.

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08-2025
Haan schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:27:
[...]

Dat probleem met radiatoren die niet reageren is precies waar ik ook last van had. Ik heb vandaag de bridge verplaatst van de meterkast naar midden in de hal tegen het plafond (met 3m kabel) en nu hebben alle kamers tot nu toe weer goed bereik en reageert alles weer normaal.
Het probleem van Tado is dus dat het lijkt alsof er verbinding is, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is, zie ook mijn post van gisteren hierover.
Nou hier lijkt het toch een batterij probleem. Van de 3 slaapkamers werd 1 gisteren gewoon normaal verwarmt en die heeft recent nieuwe batterijen gekregen en verwarmde op het laatst met de vorige batterijen ook niet altijd. Alleen daarvan hadden we al een melding de andere 2 zouden voldoende batterij spanning hebben volgens app. Stonden nog helemaal groen (eigenlijk gek, want wel zelfde periode gemonteerd en slaapkamers worden redelijk tegelijk verwarmd).
Ik had toch nog iets gevonden over de knoppen resetten dus dat hebben we voor de 2e overige slaapkamers gedaan en direct erna kreeg ik een melding bij 1 van de slaapkamers dat de batterijen vervangen moesten worden, dus maar direct voor beide slaapkamers gedaan. We gaan het nu goed in de gaten houden. Wel verbaasd dat de Tado dus qua batterij spanning niks aangeeft wat tussen volledig vol en leeg zit..
Vind het wel

[ Voor 3% gewijzigd door Homewin op 20-11-2022 09:08 ]

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:38

The Chosen One

Zie signature!

Zag nog een actie van Tado komende week bij AH dus kwam dit (weer) op mijn radar.

Om even soort van op bovenstaande 'standaard radiatorknoppen' in te haken. Ik neem aan dat deze ook van die standaard knoppen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cQjkgzv/IMG-1773.jpg Kan niks van die knoppen vinden en zoeken op zwarte knoppen, SC etc. doet niet veel.

2e foto; https://mega.nz/file/cxBi...qsfdqCeUk-4QZ8XdOG3CLK1TI

En als die op dezelfde manier vervangen moeten worden.... gezien ik in een huurhuis zit is dat niet direct de handigste manier.

Heeft iemand daar ervaring mee? Zou een mail kunnen sturen naar de hoger rangen om te vragen of ze vervangen kunnen worden door die thermische knoppen (die knoppen met 1-5 er op) onder het mom van toekomstige besparing en dus tado vervangmogelijkheid. Geen idee of ze daar receptief voor zijn. ;p
Dan kun je (als het goed is) die er direct 'afschroeven' en tado's er op zetten.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• Kaaschef
The Chosen One schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:49:
Zag nog een actie van Tado komende week bij AH dus kwam dit (weer) op mijn radar.

Om even soort van op bovenstaande 'standaard radiatorknoppen' in te haken. Ik neem aan dat deze ook van die standaard knoppen zijn?
[Afbeelding] Kan niks van die knoppen vinden en zoeken op zwarte knoppen, SC etc. doet niet veel.

2e foto; https://mega.nz/file/cxBi...qsfdqCeUk-4QZ8XdOG3CLK1TI

En als die op dezelfde manier vervangen moeten worden.... gezien ik in een huurhuis zit is dat niet direct de handigste manier.

Heeft iemand daar ervaring mee? Zou een mail kunnen sturen naar de hoger rangen om te vragen of ze vervangen kunnen worden door die thermische knoppen (die knoppen met 1-5 er op) onder het mom van toekomstige besparing en dus tado vervangmogelijkheid. Geen idee of ze daar receptief voor zijn. ;p
Dan kun je (als het goed is) die er direct 'afschroeven' en tado's er op zetten.
Dit zijn inderdaad standaard radiator knoppen. Zal je moeten vervangen. Loop er zelf ook tegenaan.

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
The Chosen One schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:49:
gezien ik in een huurhuis zit is dat niet direct de handigste manier.
Natuurlijk eerst met de huurbaas kijken wat die hierin wil betekenen.

Ligt ook aan wat voor huurder jij bent: "Ik zit hier tijdelijk, dus doe geen grote investeringen" of "dit is een goede woning, goede buurt, hier ga ik niet meer weg".

Het vervangen naar thermostatische radiatorkranen lijkt mij een verbetering die je niet meer hoeft terug te draaien als je de huurwoning ooit verlaat. Tenzij je iets als blokverwarming hebt is jouw uitdaging vooral wie jij wilt dat voor de kosten opdraait.

• BGFG
Homewin schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:06:
[...]

Nou hier lijkt het toch een batterij probleem. Van de 3 slaapkamers werd 1 gisteren gewoon normaal verwarmt en die heeft recent nieuwe batterijen gekregen en verwarmde op het laatst met de vorige batterijen ook niet altijd. Alleen daarvan hadden we al een melding de andere 2 zouden voldoende batterij spanning hebben volgens app. Stonden nog helemaal groen (eigenlijk gek, want wel zelfde periode gemonteerd en slaapkamers worden redelijk tegelijk verwarmd).
Ik had toch nog iets gevonden over de knoppen resetten dus dat hebben we voor de 2e overige slaapkamers gedaan en direct erna kreeg ik een melding bij 1 van de slaapkamers dat de batterijen vervangen moesten worden, dus maar direct voor beide slaapkamers gedaan. We gaan het nu goed in de gaten houden. Wel verbaasd dat de Tado dus qua batterij spanning niks aangeeft wat tussen volledig vol en leeg zit..
Vind het wel
Bijzonder. Ik heb 9 thermostaatknoppen, 2 thermostaten en 2 airco afstandsbedieningen. Alles draait nu 1 jaar, en ik vond ook dat de radiatoren slecht of soms helemaal niet reageerden op warmtevraag. Wel 3 “kringeltjes” in de app, maar geen warmte in de radiatoren. Volle batterijmelding in de app, en die Hi-grap functioneert ook. Voor de zekerheid alle batterijen vervangen door Eneloops en nu draait alles als een trein, in ieder geval tot nu toe. Duzzz: batterijmelding zegt niet alles, “say Hi-grap” ook niet. Blijkbaar gaan de ventielen toch niet open als de spanning wat minder wordt, ook al zegt de app dat alles ok is…. 8)7

• Allewiljoe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-12-2025
Hier Tado geïnstalleerd op een Junkers (EMS) Boiler, er was hier een Anna aanwezig, maar besloten naar Tado over te schakelen. De Anna was dmv een Opentherm EMS convertor aangesloten op de bus van de CV Ketel.

In eerste instantie gewoon de smile ertussenuit gehaald, de Tado rechtstreeks op de OT convertor aangesloten, blijkt niet te werken. Daarna de OT convertor ertussenuit gehaald en de Tado rechtstreeks op de bus aangesloten met de D31 instelling ( EMS). Dit haalt ook niks uit.

Om de test te vervolledigen opnieuw de anna aangesloten, waar de CV ketel ook niet meer mee moduleert. Gezien het eerst wel werkte, vraag ik mij af of het mogelijk is dat ik de bus- ingang heb kortgesloten?

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-01 17:46
Is het normaal dat wanneer de batterijen van een tado radiator knop leeg zijn de hele kamer in de app "ofline" gaat? Er zijn nog 3 andere radiator knoppen en een temperatuur aan de zelfde kamer gekoppeld in de app.

• BGFG
BoerFrits schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:34:
Is het normaal dat wanneer de batterijen van een tado radiator knop leeg zijn de hele kamer in de app "ofline" gaat? Er zijn nog 3 andere radiator knoppen en een temperatuur aan de zelfde kamer gekoppeld in de app.
Nee, ik heb dezelfde situatie en dat heb ik nog nooit gezien.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:08
Ik heb het idee dat Tado niet erg goed met vloerverwarming kan omgaan... Hij laat de temperatuur veel te ver zakken voordat de CV weer wordt aangezwengeld lijkt het. Welke ervaring hebben mensen hier met puur vloerverwarming?

Minimumtemperatuur heb ik op 18 graden, en als ik thuis ben (zoals weekend) staat de temperatuur op 20. Heb de indruk dat ik de minimumtemperatuur eerder op 19 moet zetten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmsodItlbo89lVaeS_FSkn3BPGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSO5zZxvfjrXn9UVm7TYB5Zk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X14WBwXo-3j0OuQUHGKFudQbwJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dROsM4vvUSwwJl76XHIlOmgX.jpg?f=fotoalbum_large

• Tigletx
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-12-2025
Hey iedereen,

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen met mijn tado wireless V3 installatie.

De situatie is als volgt:
Ik heb een junkers cerapur top 30-3 zwb ketel met 2 verschillende zones, 1 met vloerverwarming en 1tje met radiatoren. Er hangen reeds 2 thermostaten van junkers waarvan die van de radiatoren op een zeer slechte plaats hangt (de gang). Dit is ook de reden waarom we de wireless thermostaat hebben gekocht, aangezien de gang altijd koud zal zijn en anders al onze verwarming blijft draaien, we zijn alleen geïnteresseerd in de temperatuur op de slaapkamer (+ badkamer waar slimme thermostaat knop komt).

We hebben nu de tado gekocht en proberen installeren. Waarschijnlijk op een iets te optimistische manier want ik heb eigenlijk praktisch gewoon de draadjes van de radiator thermostaat aangesloten op de tado wireless receiver. Nu lijkt het eigenlijk wel te werken wanneer er warmte gevraagd word, maar onze thermostaat van de vloerverwarming geeft steeds een error aan. De slimme tado wifi thermostaat staat op onze slaapkamer waar er radiatoren zijn. Ik begrijp dat ik een zoneklep zou nodig hebben om de vloerverwarming en radiatoren apart te sturen, maar die is er nu ook al niet dus de vvw zal nu ook mee verwarmen met de oude thermostaten.

Op de ketel zelf gaan er 2 draadjes van de thermostaten naar een wago klem om dan naar van daaruit via een ander draadje naar de 2 verschillende openingen op de ketel te gaan zoals op deze fotos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmRrPGtKDV8YPSrvl6I25b6sifQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4B0VOZ2GGwIE8tHai8K9JQ5z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnbYiqfk8q8ihEMQ7IX-ECGB6UY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/idNfiOH7VesdgUJvRvodhz51.png?f=fotoalbum_large

Is er iemand die weet waarom de vloerverwarming thermostaat een error geeft en hoe ik dit eventueel kan oplossen?

Nog even vermelden dat ik op de thermostaat van de vloerverwarming ook de temperaturen en klokregeling kan doen voor de radiatoren en niet andersom, dus het lijkt alsof deze thermostaat de "master" is, ook al zijn ze exact op dezelfde manier op de ketel aangesloten. Die vloerverwarming thermostaat is wel van een iets duurder type dan die van de radiatoren, maar wel beide junkers.

[ Voor 9% gewijzigd door Tigletx op 21-11-2022 10:12 ]

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:55

me1299

$ondertitel

Waarschijnlijk al meermaals in dit topic besproken maar ik kan niet een helder antwoord vinden. Ik wil meerdere radiatoren in mijn huis voorzien van thermostaatkranen. Momenteel heb ik enkel en alleen niet-thermostatische radiatorventielen.

Wat zijn een beetje goede thermostaatkranen die ik kan plaatsen waar ik niet op leegloop en dadelijk zonder verloopstukken te voorzien zijn Tado knoppen?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-01 14:41
me1299 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:32:
Waarschijnlijk al meermaals in dit topic besproken maar ik kan niet een helder antwoord vinden. Ik wil meerdere radiatoren in mijn huis voorzien van thermostaatkranen. Momenteel heb ik enkel en alleen niet-thermostatische radiatorventielen.

Wat zijn een beetje goede thermostaatkranen die ik kan plaatsen waar ik niet op leegloop en dadelijk zonder verloopstukken de voorzien zijn Tado knoppen?
Ik heb al mijn radiator afsluitventielen vervangen door deze thermostatische ventielen:
https://www.cvtopper.nl/h...staatkraan-1-2-recht.html

Op een radiator heb ik een normale thermostaat kop, de badkamer radiator heeft zijn oude afsluitventiel behouden en functioneert ook als bypass (gaat dus meeverwarmen bij warmtevraag waar dan ook)
De andere 6 hebben nu Tado's

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• MrScratch

MrScratch

rsbroer schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:48:
[...]

Ik heb al mijn radiator afsluitventielen vervangen door deze thermostatische ventielen:
https://www.cvtopper.nl/h...staatkraan-1-2-recht.html

Op een radiator heb ik een normale thermostaat kop, de badkamer radiator heeft zijn oude afsluitventiel behouden en functioneert ook als bypass (gaat dus meeverwarmen bij warmtevraag waar dan ook)
De andere 6 hebben nu Tado's
Als je kranen gaat vervangen, overweeg dan de Heimeier Eclipse (300) variant te plaatsen. Die kunnen dynamisch druk regelen en zijn daarmee perfect om waterzijdig in te regelen.

• me1299

me1299

$ondertitel

MrScratch schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:06:
[...]

Als je kranen gaat vervangen, overweeg dan de Heimeier Eclipse (300) variant te plaatsen. Die kunnen dynamisch druk regelen en zijn daarmee perfect om waterzijdig in te regelen.
Heeft waterzijdig inregelen nog veel meerwaarde bij slimme thermostaten? Als 1 kamer relatief te snel opwarmt dan zet tado hem toch zelf al dicht? De meerprijs van die Heimeier Eclipse telt aardig op bij 8 kranen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door me1299 op 21-11-2022 11:46 ]

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• MrScratch

MrScratch

me1299 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:45:
[...]

Heeft waterzijdig inregelen nog veel meerwaarde bij slimme thermostaten? Als 1 kamer relatief te snel opwarmt dan zet tado hem toch zelf al dicht? De meerprijs van die Heimeier Eclipse telt aardig op bij 8 kranen ;)
Zo had ik er nog nooit naar gekeken, maar misschien heb je wel een punt inderdaad.

Alhoewel, een radiator gaat dan vol open en de stroomsnelheid wordt dan te hoog waardoor de radiator geen tijd krijgt om de warmte af te geven. Dan wordt de radiator dus alleen maar minder goed warm. Ik verwacht niet dat de slimme knop in staat is te leren wat de juiste doorstroomsnelheid voor elke radiator is, dus dan misschien toch efficienter die in te stellen.

• nirgilis
[...]

De 300 is eigenlijk alleen te adviseren voor echt grote radiatoren (T33 in de woonkamer). Voor de rest zou de oranje 150 variant geschikter zijn, met ook een lagere minimale doorvoer.

• nirgilis
me1299 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:45:
[...]

Jazeker. Bijvoorbeeld bij meerdere radiatoren in 1 ruimte zal Tado de radiatoren niet individueel afsluiten. Zonder aanpassingen zal de kleinste radiator dan in verhouding teveel flow krijgen, waardoor de retourtemperatuur hard stijgt en de ketel gaat moduleren of zelfs remmen.

In de praktijk kan het redelijk ingesteld worden met het voetventiel, maar wanneer er veel kamers verwarmd worden tegelijkertijd zal het niet optimaal gaan.

• Zartos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:13
Misschien niet helemaal de juiste plek voor dit, dan laat het maar weten, maar toch even de vraag: de bedrade starterskit is nu bij AH te koop voor 109,-. Is dit inderdaad een heel goede deal, of zie ik iets over het hoofd? (Ik vind het lastig, zelfs bij Tweakers in de pricewatch om de verschillende versies van elkaar te onderscheiden.)
https://bonusklappers.ah....at-v3-starter-kit/158776/

You are not a beautiful and unique snowflake.

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-01 10:45
Zartos schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:35:
Misschien niet helemaal de juiste plek voor dit, dan laat het maar weten, maar toch even de vraag: de bedrade starterskit is nu bij AH te koop voor 109,-. Is dit inderdaad een heel goede deal, of zie ik iets over het hoofd? (Ik vind het lastig, zelfs bij Tweakers in de pricewatch om de verschillende versies van elkaar te onderscheiden.)
https://bonusklappers.ah....at-v3-starter-kit/158776/
Dat is deze: uitvoering: Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit (bedrade versie)

Ik heb 'm via AH gekocht, zit een bedrade thermostaat en een bridge in. Geen knoppen dus, en die combi pakketten maken dat het soms lastig het verschil vinden is :)

• Zartos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:13
bartsled schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:10:
[...]

Dat is deze: uitvoering: Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit (bedrade versie)

Ik heb 'm via AH gekocht, zit een bedrade thermostaat en een bridge in. Geen knoppen dus, en die combi pakketten maken dat het soms lastig het verschil vinden is :)
Ok, dan is het dus de juiste versie en een extreem goede deal. Bedankt voor de vlotte reactie!

You are not a beautiful and unique snowflake.

• me1299

me1299

$ondertitel

nirgilis schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:30:
[...]

Jazeker. Bijvoorbeeld bij meerdere radiatoren in 1 ruimte zal Tado de radiatoren niet individueel afsluiten. Zonder aanpassingen zal de kleinste radiator dan in verhouding teveel flow krijgen, waardoor de retourtemperatuur hard stijgt en de ketel gaat moduleren of zelfs remmen.

In de praktijk kan het redelijk ingesteld worden met het voetventiel, maar wanneer er veel kamers verwarmd worden tegelijkertijd zal het niet optimaal gaan.
Wat heb ik allemaal nodig om mijn huidige thermostaat knoppen te vervangen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wtsgla_6mtvWFyks-MlndHNKs2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdRz0cphtbHFyDTr4yN18c6f.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik ook alleen het binnenwerk vervangen van de huidige koppeling met zoiets:
https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955 ? (Ik begrijp dat ik dan geen debietregeling heb)

Ik zie op mijn huidige thermostaat knop SAR staan dus ik neem aan dat dit Comap Sar is.

[ Voor 4% gewijzigd door me1299 op 21-11-2022 18:08 ]

• MrScratch

MrScratch

nirgilis schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:26:
[...]

De 300 is eigenlijk alleen te adviseren voor echt grote radiatoren (T33 in de woonkamer). Voor de rest zou de oranje 150 variant geschikter zijn, met ook een lagere minimale doorvoer.
Ik heb 5 Jaga LTV-radiatoren met DBH die ik met een aanvoertemperatuur van 28 graden probeer te verwarmen. Daar heb ik de oranje 150 variant opgedaan omdat ik het verschil niet precies begreep. Ga nu alle 5 vervangen door de 300 variant, omdat ik een liters/uur van tussen de 190 en 450 nodig heb. Dus is zeker niet altijd zo dat de 150 (150 staat voor maximaal 150 liter per uur doorlaat) variant genoeg is.

• MrScratch

MrScratch

@tado Hoe is jullie helpdesk te bereiken? Ik kan geen telefoonnummer vinden en ook een e-mail adres lijkt er niet te zijn.

Ik wil graag dat de helpdesk mijn parameters aanpast zodat de thermostaat via Aan/Uit-regeling gaat werken, maar niet telkens aan en dan weer uit schakelt. Ik heb namelijk een warmtepomp en dan zijn lange, lage runs juist nodig. Aan/Uit heb ik reeds ingesteld (R01), maar de parameter voor de aantal schakelingen per uur zijn niet door mij te wijzigen.

Zie dit bericht waar dit ook wordt besproken: Ronaldvdijk in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

• MrAcid
  • Niet online
MrScratch schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:39:
@tado Hoe is jullie helpdesk te bereiken? Ik kan geen telefoonnummer vinden en ook een e-mail adres lijkt er niet te zijn.

Ik wil graag dat de helpdesk mijn parameters aanpast zodat de thermostaat via Aan/Uit-regeling gaat werken, maar niet telkens aan en dan weer uit schakelt. Ik heb namelijk een warmtepomp en dan zijn lange, lage runs juist nodig. Aan/Uit heb ik reeds ingesteld (D01), maar de parameter voor de aantal schakelingen per uur zijn niet door mij te wijzigen.

Zie dit bericht waar dit ook wordt besproken: Ronaldvdijk in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Via de Chat op de website zijn ze vrij snel en responsief (paar uur meestal - je krijgt antwoord per mail).

Qua instelling moet je R01 hebben, niet D01 (dat is mogelijk een typo - maar just to be sure, D01 is OpenTherm).

• MrScratch

MrScratch

MrAcid schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:13:
[...]

Via de Chat op de website zijn ze vrij snel en responsief (paar uur meestal - je krijgt antwoord per mail).

Qua instelling moet je R01 hebben, niet D01 (dat is mogelijk een typo - maar just to be sure, D01 is OpenTherm).
Inderdaad, typo aangepast naar R01.

Dan is er vandaag misschien vakantie in het land waar de helpdesk zit. Vanochtend via de chat contact gezocht en nog niets gehoord. Hopelijk hoor ik morgen iets.

[ Voor 17% gewijzigd door MrScratch op 21-11-2022 20:18 ]

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-01 15:27
In mijn nieuwe huis (1982) wil ik de temperatuur per kamer afzonderlijk regelen.
Het gaat om:

Remeha Cv ketel
Huiskamer en keuken met 3 radiatoren
Bijkeuken 1 radiator
Slaapkamer 1 radiator
Kantoor 1 radiator

Klopt het dat ik dan 3 thermostaatknoppen in de huiskamer nodig heb als ik bv het kantoor wil verwarmen zonder dat de huiskamer verwarmd wordt?
Dus voor elke radiator een thermostaatknop? Zodat de knoppen in de huiskamer dicht gaan en het kantoor open. Of kan ik met minder knoppen af?

Dan zou ik dus een bedrade thermostaat, bridge en 6 knoppen nodig. Klopt dat?
En is dit echt een deal die er alleen met Black Friday te verkrijgen is?
https://www.tink.nl/tado-...ge-6-pack-radiatorknoppen

• MrAcid
  • Niet online
Ja. Ja. Nee. Ja. Waarschijnlijk wel, maar check even de Pricewatch + eerder in dit topic. Wellicht kun je een andere/goedkopere combinatie maken.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:49
Kitser schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:31:

Klopt het dat ik dan 3 thermostaatknoppen in de huiskamer nodig heb als ik bv het kantoor wil verwarmen zonder dat de huiskamer verwarmd wordt?
Dat hangt van je leidingwerk af, in mijn geval heb ik in de woonkamer 4 radiatoren waar 1 leiding heen gaat en daarna weer teruggaat. Ik heb in die leiding 1 kraan gezet ipv op elke radiator 1.

• medu80
Ja. Bijvoorbeeld bij de AH is een Tado iets meer als 100 euro.

• Folkert1985
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-01 14:49
BGFG schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:26:
Zo. Bijna klaar met de volledige ombouw naar Tado. Ik zal mijn ervaringen met jullie delen, misschien heb je er wat aan. We hebben 8 thermostaat knoppen op bestaande radiatoren gemonteerd, 2 daarvan in de woonkamer en de rest in gang, badkamer en 4 slaapkamers. Op zich is dat ombouwen niet zo’n punt: in 4 gevallen kon ik simpel een thermostatisch ventiel in mijn Comap/Sar kranen monteren, dat stelt echt niks voor. Ik heb deze gebruikt daarvoor. https://www.warmteservice...955?origin=-tl001-11-170-. Alleen heb je dan wel altijd een adapter nodig. Dat staat iets minder mooi omdat de knop dan iets verder uitsteekt. Vreemd genoeg stond in de instructies van Tado dat ik pennetje van 18,5 mm moest gebruiken, maar dat paste voor geen meter. Wat ik ook probeerde, ik kreeg de kraan er niet fatsoenlijk op en hij schoot steeds weer los. Daarna nog eens goed gemeten en het pennetje van 17mm geprobeerd en dat was de oplossing. Gek dat dit anders in de handleiding staat, doe er je voordeel mee. In de overige 4 gevallen heb ik compleet nieuwe kranen gemonteerd, omdat de knop anders boven de leiding zou komen te zitten. Dat is wel meer werk, maar je hebt geen adapter nodig als je de juiste kranen kiest. Veel mooier. Ik heb deze gebruikt:https://www.cvkoopjes.nl/...uery=3710-02000&results=1

Dat resulteert dan hierin links is nieuwe kraan, rechts bestaande met adapter
[Afbeelding][Afbeelding]

In de woonkamer gebruik ik de thermostaat knoppen alleen als afsluiters, de draadloze thermostaat meet de temperatuur. Bij de ketel uiteraard de draadloze ontvanger gemonteerd. We gaan binnenkort verbouwen en dan komt in de uitbouw vloerverwarming met een zoneklep. Deze zal geschakeld worden met een bedrade Tado thermostaat. Ook komt er nog een l/l warmtepomp/airco. Dan hebben we alles voor elkaar. Tot nu toe tevreden, softwarematig vind ik de instantie prima geregeld; de instructies in de app leiden je prima door het proces heen.
Hoe heb je ingesteld dat de thermostaat knoppen als afsluiters werken en dat de centrale thermostaat leidend is? Ik wil dit ook graag in mn woonkamer.

Ik zit tevens met het probleem dat als bijvoorbeeld de slaapkamer onder de doel temperatuur komt de desbetreffende knop de ketel aan zet (modulerend, niveau 1 dus weinig warmte vraag) maar de radiator niet warm wordt. Alsof de knop de radiator te weinig open zet. Gaat hier om een comap thermostaatkraan met het Tado opzetstuk en het op 1 na kleinste pinnetje erin. Herkent iemand dit?

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-01 14:41
[...]

Zou dit zeker niet doen icm Tado.
De Tado regeling calibreert zich namelijk op de volle "slag" van het thermostaatventiel.
Met een dynamische versie zal je max flow al voor het einde van de volle "slag" worden behaalt en daarna komt er echt niet meer water doorheen. Als de Tado zich op of voorbij dat punt zit krijg je mogelijk intergrator wind-up effecten van de regelaar.

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• Blue-Bird
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:48
Mijn Tado gebruik ik in combinatie met een Atag E325EC. 2 jaar geleden bij installatie heb ik samen met de support de aanvoertemperatuur op 65 graden laten zetten. Daar hield hij zich volgens mij ook netjes aan. Gisteren merkte ik dat de radiatoren heet waren. De aanvoertemperatuur op de cv betrof toen 74 graden, iets later 72 graden.
In de Tado Installateur app zie ik dezelfde waarden, en daarnaast de setting van maximale aanvoer temperatuur op 65 graden. Is het gebruikelijk dat deze wel eens de maximale waarde voorbij schiet?
Tado supprt geeft aan van wel, maar het lijkt mij niet logisch.
Pagina: 1 ... 44 ... 69 Laatste