Vraagje over het reduceren van gasverbruik icm Tado en vloerverwarming.
Ik heb hier een Tado setup thuis met radiatoren op de 1e verdieping en vloerverwarming beneden

Daarnaast heb ik Home Assistant om mijn gasverbruik direct uit te lezen
Ketel staat ingesteld op 60 graden (want legionella en radiatoren). Vloerverwarming staat op 30 graden (want dat doe je met vloerverwarming).
Stel, het is 7:59, en beneden is het 17 graden. Ik heb in mijn schema ingesteld dat het om 8:00, 19 graden mag worden. "Vroege start" staat uit.
Dit heeft tot gevolg dat mijn CV-ketel om 8:00 gaat loeien, een hele zwik aan gas verbruikt om wat warmte te creeren.
Gevolg is dat er een hele zooi aan warm water bij de vloerverwarming aan komt. De vloerverwarming gaat dit vervolgens ik geloof met retourwater mengen om op 30 graden uit te komen en pomt dat langzaam door het systeem heen. Pas na een uur of 2 stopt de CV met flink gasverbruik en gaat hij slim moduleren om niet té warm water naar beneden te pompen.
Voorbeeldje:
Snap dat een cv ketel dit doet icm radiatoren die relatief snel opwarmen als je ze vol met warm water pompt. Maar, icm vloerverwarming komt dit inefficient over op mij

Klopt dat?
Kan ik Tado leren dat hij bij warmtevraag beneden niet per se direct op vol vermogen hoeft te stoken? Bij mijn radiatoren is dit gewenst, bij de vloerverwarming niet.
Ik weet dat ik ook de hele nacht door zou kunnen stoken om 24/7 vloerverwarming op temperatuur te houden. Dat werkt misschien al efficiënter dan hoe het nu staat (ben benieuwd naar iemand die het verschil heeft gemeten!) maar ik vermoed dat het desalniettemin nog steeds béter kan. In de nacht heb ik geen warme vloer nodig.
Ik overweeg om proefondervinderlijk wat te proberen te doen icm Home Assistant, waarmee ik Tado de opdracht geef om, in plaats van 17->19 te stoken, eerst van 17,0 -> 17,5 te stoken, en als 'ie 17,4 bereikt -> 18,0 in te stellen, en zo door tot we 19,0 bereiken.
Om zo feitelijk het moduleren van de ketel 'af te dwingen'.
Is er iemand die dat al eerder heeft gedaan; werkt dit?