• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-03 15:51

MrScratch

I am rubber, you are glue

rsbroer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:17:
[...]

Zou dit zeker niet doen icm Tado.
De Tado regeling calibreert zich namelijk op de volle "slag" van het thermostaatventiel.
Met een dynamische versie zal je max flow al voor het einde van de volle "slag" worden behaalt en daarna komt er echt niet meer water doorheen. Als de Tado zich op of voorbij dat punt zit krijg je mogelijk intergrator wind-up effecten van de regelaar.
Kun je dit in iets begrijpelijkere termen uitleggen? Wat bedoel je met de volle slag? En wat zijn integrator wind-up effecten?

Look behind you! A three headed monkey!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:43
Misschien is er iemand die mij kan helpen..

Net de starter kit (draadloos) geïnstalleerd via de Tado app.
Wel Warm water maar helaas verwarming reageert niet.
Ik heb een Vaillant Ecotec plus, deze is aangesloten aan de draadloze ontvanger via bus naar digital plus en min. Verder voor HC01 en D07 gekozen.
Iemand een idee wat ik fout doe?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:24
Als je via de app installeert kies je toch zelf niet voor bv D07? Dat doet de app toch zelf?

• chulin
Volgens mij well, weet ik niet zeker, ook D05 geprobeerd zonder resultaat

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
me1299 schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:44:
[...]

Wat heb ik allemaal nodig om mijn huidige thermostaat knoppen te vervangen?
[Afbeelding]

Kan ik ook alleen het binnenwerk vervangen van de huidige koppeling met zoiets:
https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955 ? (Ik begrijp dat ik dan geen debietregeling heb)

Ik zie op mijn huidige thermostaat knop SAR staan dus ik neem aan dat dit Comap Sar is.
Ja die dus. Heb ik ook gedaan. Zoek maar even mijn reactie, kan em zo snel niet vinden.

• chulin
Google is your friend 👏👏👏
Het werkt nu, mijn oude ontvanger was aangesloten op de 24v RT, bruggetje geplaatst, klaar is Kees 👍

• BGFG
  • Nu online
Folkert1985 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 00:44:
[...]

Hoe heb je ingesteld dat de thermostaat knoppen als afsluiters werken en dat de centrale thermostaat leidend is? Ik wil dit ook graag in mn woonkamer.

Ik zit tevens met het probleem dat als bijvoorbeeld de slaapkamer onder de doel temperatuur komt de desbetreffende knop de ketel aan zet (modulerend, niveau 1 dus weinig warmte vraag) maar de radiator niet warm wordt. Alsof de knop de radiator te weinig open zet. Gaat hier om een comap thermostaatkraan met het Tado opzetstuk en het op 1 na kleinste pinnetje erin. Herkent iemand dit?
Zo:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDib4PgA2P5a3TNrTnzKcp-6po0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGUmNbap0IY36KKAX6THgOOw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ud4BhkiJbFvAM1pUYz6UHSVWtL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F29MVPOKxcGKgAb0rRPHGIUT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door BGFG op 22-11-2022 18:59 ]

• Folkert1985
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-02 12:51
Check! Dank je wel, bij mij is dat dan de slimme thermostaat.

• BGFG
  • Nu online
Folkert1985 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:24:
[...]

Check! Dank je wel, bij mij is dat dan de slimme thermostaat.
Klopt. Bij mij ook, is bij mij een draadloze, maar bedraad kan ook.

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-03 19:54
rsbroer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:17:
[...]

Zou dit zeker niet doen icm Tado.
De Tado regeling calibreert zich namelijk op de volle "slag" van het thermostaatventiel.
Met een dynamische versie zal je max flow al voor het einde van de volle "slag" worden behaalt en daarna komt er echt niet meer water doorheen. Als de Tado zich op of voorbij dat punt zit krijg je mogelijk intergrator wind-up effecten van de regelaar.
De debiet regeling werkt los van de thermostatische afsluiter. Ik zie geen enkele rede waarom een Tado knop niet zou werken op een Heimeier Eclipse.

• yolliebollie_
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-09-2024
Hallo allemaal! Ik zou graag onze verwarming in huis slimmer inregelen en kwam uit op Tado. Al veel gelezen maar het blijkt soms erg lastig te volgen. Wij moeten van ver komen, want we hebben een huis met alleen maar niet-thermostatische knoppen. Daarnaast op de begane grond vloerverwarming (zonder zoneklep?) gecombineerd met twee radiatoren. Omdat het hele systeem direct omzetten op Tado, mij (te) ingrijpend lijkt, ben ik nu aan het onderzoeken of het een optie is om eerst alleen de bovenverdieping op slimme radiatoren te zetten, met daarbij alleen een slimme thermostaat op de benedenverdieping en dan de vloerverwarming zoveel mogelijk op een continue temperatuur in te stellen.

Het doel waarvoor ik eigenlijk Tado zou willen inzetten:
  • Werkkamer afzonderlijk kunnen verwarmen zonder dat de benedenverdieping verwarmd hoeft te worden --> deze optie lijkt niet meer mogelijk als ik de radiatoren beneden en vloerverwarming niet op Tado zet?
  • Kamer voor de was op lage temperatuur kunnen verwarmen, afzonderlijk van de andere kamers
  • Werkkamer kunnen verwarmen, ongeacht of de thermostaat beneden al op de gewenste temperatuur zit. Want nu slaan de radiatoren boven niet meer aan als de juiste temperatuur beneden is bereikt
  • Temperatuur slimmer in kunnen regelen van plekken als ik niet thuis ben (bijvoorbeeld voor de was, vergeten uit te zetten, etc.)
Ik ben door de bomen een beetje het bos kwijt geraakt en vraag mij af of ik bovenstaande cases kan behalen met het installeren van slimme radiatorknoppen (+ het omzetten naar thermostatische ventielen) op de bovenverdieping en daarbij dan een slimme thermostaat beneden. De thermostaat beneden komt dan ter vervanging van onze Honeywell Chronoterm IV. Ketel is overigens een Intergas HR 36/30.

Kan iemand mij vertellen of deze aanpak gaat werken? Of zie ik iets over het hoofd en heb ik veel meer nodig? En moet ik eigenlijk ook meteen de benedenverdieping meenemen?

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-03 13:02
yolliebollie_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:37:
Hallo allemaal! Ik zou graag onze verwarming in huis slimmer inregelen en kwam uit op Tado. Al veel gelezen maar het blijkt soms erg lastig te volgen. Wij moeten van ver komen, want we hebben een huis met alleen maar niet-thermostatische knoppen. Daarnaast op de begane grond vloerverwarming (zonder zoneklep?) gecombineerd met twee radiatoren. Omdat het hele systeem direct omzetten op Tado, mij (te) ingrijpend lijkt, ben ik nu aan het onderzoeken of het een optie is om eerst alleen de bovenverdieping op slimme radiatoren te zetten, met daarbij alleen een slimme thermostaat op de benedenverdieping en dan de vloerverwarming zoveel mogelijk op een continue temperatuur in te stellen.

Het doel waarvoor ik eigenlijk Tado zou willen inzetten:
  • Werkkamer afzonderlijk kunnen verwarmen zonder dat de benedenverdieping verwarmd hoeft te worden --> deze optie lijkt niet meer mogelijk als ik de radiatoren beneden en vloerverwarming niet op Tado zet?
  • Kamer voor de was op lage temperatuur kunnen verwarmen, afzonderlijk van de andere kamers
  • Werkkamer kunnen verwarmen, ongeacht of de thermostaat beneden al op de gewenste temperatuur zit. Want nu slaan de radiatoren boven niet meer aan als de juiste temperatuur beneden is bereikt
  • Temperatuur slimmer in kunnen regelen van plekken als ik niet thuis ben (bijvoorbeeld voor de was, vergeten uit te zetten, etc.)
Ik ben door de bomen een beetje het bos kwijt geraakt en vraag mij af of ik bovenstaande cases kan behalen met het installeren van slimme radiatorknoppen (+ het omzetten naar thermostatische ventielen) op de bovenverdieping en daarbij dan een slimme thermostaat beneden. De thermostaat beneden komt dan ter vervanging van onze Honeywell Chronoterm IV. Ketel is overigens een Intergas HR 36/30.

Kan iemand mij vertellen of deze aanpak gaat werken? Of zie ik iets over het hoofd en heb ik veel meer nodig? En moet ik eigenlijk ook meteen de benedenverdieping meenemen?
Ik denk dat je beneden toch ook Tado knoppen moet installeren als je werkruimte wilt verwarmen terwijl de huiskamer al op temperatuur is.
De ketel wordt namelijk aangezet door de knop op de werkkamer. Maar in de huiskamer is het al op temperatuur. Die die in de huiskamer moet(en) worden dicht gedraaid.

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:52
Hey allemaal, weet iemand of de Tado radiatorknoppen softwarematig aan te passen zijn als zijnde open/sluit ipv modulerend? Mijn vloerverwarming werkt behoorlijk prut met een TRV als zoneklep die aangestuurd wordt door de thermostaat als meettoestel namelijk.
Kan evt in home assistant, als dat in de opties zit.

• MrScratch

MrScratch

Hetisookwat schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:08:
Hey allemaal, weet iemand of de Tado radiatorknoppen softwarematig aan te passen zijn als zijnde open/sluit ipv modulerend? Mijn vloerverwarming werkt behoorlijk prut met een TRV als zoneklep die aangestuurd wordt door de thermostaat als meettoestel namelijk.
Kan evt in home assistant, als dat in de opties zit.
Kun je iets uitgebreider vertellen wat je configuratie precies is? Wat is een TRV?

Ikzelf heb Tado met vloerverwarming in de woonkamer. Dit is een Slimme thermostaat die de temperatuur in de woonkamer meet en die een zoneklep op de aanvoer van de vloerverwarming open of dicht zet. Daarnaast heb ik een Extension Kit die de warmtevraag naar het verwarmingsapparaat regelt.

Heb jij een soortgelijke opzet?

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:52
MrScratch schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:33:
[...]

Kun je iets uitgebreider vertellen wat je configuratie precies is? Wat is een TRV?

Ikzelf heb Tado met vloerverwarming in de woonkamer. Dit is een Slimme thermostaat die de temperatuur in de woonkamer meet en die een zoneklep op de aanvoer van de vloerverwarming open of dicht zet. Daarnaast heb ik een Extension Kit die de warmtevraag naar het verwarmingsapparaat regelt.

Heb jij een soortgelijke opzet?
Trv is een thermostatic radiator valve, ofwel de tado radiatorknop. Deze gebruik ik als afsluiting voor de watertoevoer van de vloerverwarming. Maar hij gaat minimale watervraag ook maar minimaal open, dus ik wil deze volledig openen of sluiten. Ofwel ik wil; er is watervraag of niet. Geen modulatie op de knop want dan geeft hij onvoldoende water door.
De thermostaat regelt verder OF er een warmtevraag is.

• Folkert1985
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-02 12:51
Hetisookwat schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:04:
[...]

Trv is een thermostatic radiator valve, ofwel de tado radiatorknop. Deze gebruik ik als afsluiting voor de watertoevoer van de vloerverwarming. Maar hij gaat minimale watervraag ook maar minimaal open, dus ik wil deze volledig openen of sluiten. Ofwel ik wil; er is watervraag of niet. Geen modulatie op de knop want dan geeft hij onvoldoende water door.

Ik heb ditzelfde probleem met een gewone cv ketel. De slimme thermostaat moduleert de ketel maar ook de radiatoren. Met een lage warmtevraag knijpt ie dus de ketel en ook de radiatoren wat resulteert in weinig tot geen verwarming.

[ Voor 8% gewijzigd door Folkert1985 op 23-11-2022 16:36 ]

• MrScratch

MrScratch

Hetisookwat schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:04:
[...]

Dan heb je dus een zoneklep nodig. Die gaat open of dicht. Geen tussenvorm mogelijk. En dan zit je dus vast aan de configuratie zoals ik eerder noemde.

• BGFG
  • Nu online
MrScratch schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:21:
[...]

Dan heb je dus een zoneklep nodig. Die gaat open of dicht. Geen tussenvorm mogelijk. En dan zit je dus vast aan de configuratie zoals ik eerder noemde.
Eens, de configuratie die @Hetisookwat heeft, wordt ook afgeraden door Tado. Al meerdere malen aan de orde geweest hier.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-03 12:24
Vanmorgen een update gehad naar android 12, en nu doet de Tado app het niet meer. De webversie doet het nog wel op mijn laptop.

Zijn er meer met een storing in de app? Anders ga ik hem opnieuw installeren, kijken of dat helpt.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:58
robkrekel schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:39:
Vanmorgen een update gehad naar android 12, en nu doet de Tado app het niet meer. De webversie doet het nog wel op mijn laptop.

Zijn er meer met een storing in de app? Anders ga ik hem opnieuw installeren, kijken of dat helpt.
Ik heb gisteren Android 13 binnen gehad, zelfde probleem, app start niet op, maar ik draai wel de bèta die gisteren ook een update kreeg.

[ Voor 3% gewijzigd door ardvark99 op 24-11-2022 08:38 ]

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:35
Ook bij mij start de Tado app niet.

Mijn telefoon is dinsdag geupdate naar Android 13 en volgens mij heeft de app gister wel gewerkt.

Volgens de play store is er gister een update van de Tado app geïnstalleerd.

Aan alles komt een eind.

• janne_nl
Hier ook android 13, al een tijdje, geen problemen met de app

Moest wel een paar keer opnieuw inloggen gisteren.

[ Voor 30% gewijzigd door janne_nl op 24-11-2022 09:30 ]

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-03 09:06
Sinds gister airco draaien met Tado AC control

Nu zie ik in mn app de 'thermostat functie' keuze mogelijkheid niet ?

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:49
Vraagje over het reduceren van gasverbruik icm Tado en vloerverwarming.

Ik heb hier een Tado setup thuis met radiatoren op de 1e verdieping en vloerverwarming beneden :) Daarnaast heb ik Home Assistant om mijn gasverbruik direct uit te lezen ;)
Ketel staat ingesteld op 60 graden (want legionella en radiatoren). Vloerverwarming staat op 30 graden (want dat doe je met vloerverwarming).

Stel, het is 7:59, en beneden is het 17 graden. Ik heb in mijn schema ingesteld dat het om 8:00, 19 graden mag worden. "Vroege start" staat uit.

Dit heeft tot gevolg dat mijn CV-ketel om 8:00 gaat loeien, een hele zwik aan gas verbruikt om wat warmte te creeren.
Gevolg is dat er een hele zooi aan warm water bij de vloerverwarming aan komt. De vloerverwarming gaat dit vervolgens ik geloof met retourwater mengen om op 30 graden uit te komen en pomt dat langzaam door het systeem heen. Pas na een uur of 2 stopt de CV met flink gasverbruik en gaat hij slim moduleren om niet té warm water naar beneden te pompen.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TH1F-laKColSpMMGrQx6LL1Q0Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kjM35wEmcyyNbdUNvqhGaqM4.png?f=user_large

Snap dat een cv ketel dit doet icm radiatoren die relatief snel opwarmen als je ze vol met warm water pompt. Maar, icm vloerverwarming komt dit inefficient over op mij :P Klopt dat?

Kan ik Tado leren dat hij bij warmtevraag beneden niet per se direct op vol vermogen hoeft te stoken? Bij mijn radiatoren is dit gewenst, bij de vloerverwarming niet.
Ik weet dat ik ook de hele nacht door zou kunnen stoken om 24/7 vloerverwarming op temperatuur te houden. Dat werkt misschien al efficiënter dan hoe het nu staat (ben benieuwd naar iemand die het verschil heeft gemeten!) maar ik vermoed dat het desalniettemin nog steeds béter kan. In de nacht heb ik geen warme vloer nodig.

Ik overweeg om proefondervinderlijk wat te proberen te doen icm Home Assistant, waarmee ik Tado de opdracht geef om, in plaats van 17->19 te stoken, eerst van 17,0 -> 17,5 te stoken, en als 'ie 17,4 bereikt -> 18,0 in te stellen, en zo door tot we 19,0 bereiken.
Om zo feitelijk het moduleren van de ketel 'af te dwingen'.

Is er iemand die dat al eerder heeft gedaan; werkt dit?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:44
Meer mensen bij die de app niet doorstart?

• janne_nl
A-Waxxx schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:39:
Meer mensen bij die de app niet doorstart?
Heb je geen webpagina die om een inlog vraagt?

• A-Waxxx
  • Laatst online: 12:44
nee, via de site ging het wel. Zojuist alle gegevens gewist, nu doet hij het weer.

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:35
Gegevens van de app wissen heeft er idd voor gezorgd dat de app weer werkt.

Wel jammer dat Tado nu onnodig mijn huis heeft verwarmd omdat niet heeft doorgegeven dat ik niet thuis ben.

Aan alles komt een eind.

• robkrekel
  • Laatst online: 13-03 12:24
App opnieuw instaleren was voor mij de truc. Vaag.

[ Voor 9% gewijzigd door robkrekel op 24-11-2022 12:14 ]

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:14
Ik wil graag diverse zones creëren en zit al een tijdje mee te lezen.

Ik ga vloerverwarming krijgen en wilde dit eerst met een TRV van Tado doen. Maar ik lees nu dat deze ook moduleert in tegen stelling tot een zoneklep.

Als ik het op de officiële manier wil doen komt er dus in de woonkamer de draadloze thermostaat en bij de vvw verdeler een bedrade thermostaat die de zone klep aanstuurt. En bij de ketel de draadloze ontvanger.

Nu heb ik de handleidingen en instructies bekeken (ook voor de installateurs) maar kom er niet echt uit hoe ik de bedrade thermostaat van stroom voorzie. Normaal komt dit van de ketel. Moet ik nu zelf een adapter kopen en deze aansluiten op de bedrade thermostaat van Tado op dezelfde + en - als waar ik hem normaal op de OpenTherm zou aansluiten als hij rechtstreeks op de ketel zou hebben gezeten?

Het aansluiten van de zoneklep is me wel duidelijk.

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08-2025
caspertje19 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:36:
Ik wil graag diverse zones creëren en zit al een tijdje mee te lezen.

Ik ga vloerverwarming krijgen en wilde dit eerst met een TRV van Tado doen. Maar ik lees nu dat deze ook moduleert in tegen stelling tot een zoneklep.

Als ik het op de officiële manier wil doen komt er dus in de woonkamer de draadloze thermostaat en bij de vvw verdeler een bedrade thermostaat die de zone klep aanstuurt. En bij de ketel de draadloze ontvanger.

Nu heb ik de handleidingen en instructies bekeken (ook voor de installateurs) maar kom er niet echt uit hoe ik de bedrade thermostaat van stroom voorzie. Normaal komt dit van de ketel. Moet ik nu zelf een adapter kopen en deze aansluiten op de bedrade thermostaat van Tado op dezelfde + en - als waar ik hem normaal op de OpenTherm zou aansluiten als hij rechtstreeks op de ketel zou hebben gezeten?

Het aansluiten van de zoneklep is me wel duidelijk.
Ook de bedrade thermostaat werkt op batterijen. Bedraad betekent in deze ofwel aangesloten op een klep ofwel je cv.

Wij hebben hetzelfde. Dus vloerverwarming met zoneklep en die wordt aangestuurd door de tado thermostaat die met een draad op de zoneklep zit aangesloten.

Of begrijp ik je vraag niet goed..?

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:56
Op mijn 2 stuks Tado Smart AC Controls is zojuist een nieuwe firmware gezet (nav een e-mail van Tado) waardoor er een aantal functies zijn bijgekomen die toch wel erg gemist werden:
- het licht op je airco kun je nu aan of uit zetten
- je kunt de airco nu op auto zetten ipv enkel cool/heat
- de swing en air flow is nu aan/uit te zetten

Ik neem aan dat dit uiteindelijk in de gewone firmware terecht gaat komen.
Zelf heb ik voornamelijk de licht functie erg gemist afgelopen zomer. De hele nacht stond hier de airco aan, maar was de normale afstandsbediening nodig om het licht uit te zetten nadat de Tado de airco had aangezet volgens schema. Nu kun je in een schema meteen het licht uitzetten.

• BGFG
  • Nu online
thaan schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:33:
Op mijn 2 stuks Tado Smart AC Controls is zojuist een nieuwe firmware gezet (nav een e-mail van Tado) waardoor er een aantal functies zijn bijgekomen die toch wel erg gemist werden:

Zelf heb ik voornamelijk de licht functie erg gemist afgelopen zomer. De hele nacht stond hier de airco aan, maar was de normale afstandsbediening nodig om het licht uit te zetten nadat de Tado de airco had aangezet volgens schema. Nu kun je in een schema meteen het licht uitzetten.
Die volg ik niet helemaal. Heb er ook 2, maar kan bij beide altijd al de stand auto kiezen(wordt trouwens ontraden om deze stand te gebruiken) en de swing/flow ook. Alleen het lampje lukt niet, maar dat kan bij mijn Panasonics helemaal niet uit, alleen standaard gedimd als je dat wilt. En dat moet idd op de afstandsbediening, die we verder totaal nooit gebruiken.

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:14
Homewin schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:18:
[...]

Ook de bedrade thermostaat werkt op batterijen. Bedraad betekent in deze ofwel aangesloten op een klep ofwel je cv.

Wij hebben hetzelfde. Dus vloerverwarming met zoneklep en die wordt aangestuurd door de tado thermostaat die met een draad op de zoneklep zit aangesloten.

Of begrijp ik je vraag niet goed..?
Je begrijpt het helemaal goed hoor!
Ik heb alleen de professionele installateurs handleiding gelezen en daar wordt nergens iets gezegd over batterijen. Ik ben in de veronderstelling dat de bedrade thermostaat zijn stroomvoorziening ook over de 2 aders kreeg die vanaf de cv ketel lopen (hier krijgt mijn huidige simpele Honeywell modulaire thermostaat ook zijn stroomvoorziening vandaan).

Maar dan is het duidelijk, de thermostaten werken allebei op batterijen, zowel bedraad als de draadloze (wat voor zich spreekt, anders is er weinig draadloos aan).

• Marcopano
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-03 11:18
thaan schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:33:

Dat verschilt per airco-merk vermoed ik. Ik heb een LG hangen en meerdere Mitsubishi Heavy's, en op die kon dat allebei al

• thaan
Marcopano schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:18:
[...]

Dat verschilt per airco-merk vermoed ik. Ik heb een LG hangen en meerdere Mitsubishi Heavy's, en op die kon dat allebei al
Ah, excuses! Aangezien ik het nog nooit in screenshots had gezien (en voor mijn Chigo's dus ook geen functie was) dacht ik dat het nieuw was (aangezien ze het aanboden per email indien ik interesse had, en of ik feedback kon geven), maar dan is het het enige nieuwe eraan dat ze dus bezig zijn om dat uit te rollen voor meer merken airco's.

• MischaBoender
  • Laatst online: 13-03 20:40
Vandaag een Tado starter set besteld en meteen maar even een Tado account aangemaakt. Maar tot mijn verbazing geen mogelijkheid voor MFA en als ik iemand toevoeg dan krijgt deze meteen beheerder rechten? 😱

Dat is toch niet meer van deze tijd?

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:14

Vos

AFCA

Ik heb de V3+ gekocht en merk dat je via de thermostaat geen halve graden kan kiezen. Kom dat hier in het topic ook tegen als minpunt.

Maar waarom zie ik op alle Tado afbeeldingen die halve graad wel staan :? Zodoende ga je er vanuit dat dit gewoon mogelijk is. Niet goed voor de WAF...

• BGFG
  • Nu online
Vos schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:36:
Ik heb de V3+ gekocht en merk dat je via de thermostaat geen halve graden kan kiezen. Kom dat hier in het topic ook tegen als minpunt.

Maar waarom zie ik op alle Tado afbeeldingen die halve graad wel staan :? Zodoende ga je er vanuit dat dit gewoon mogelijk is. Niet goed voor de WAF...
Klopt, dat is idd gek. In de app kan het wel, maar op de thermostaat rondt ie het af. Kan je wel verzekeren dat je na verloop van tijd die thermostaat niet meer aanraakt als je alles hebt geprogrammeerd. In uitzonderlijke gevallen gebruiken we de app (of Google ;) ) maar dat gebeurt vrijwel nooit meer.

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-03 12:43
Laatste tijd worden de app en knoppen hier juist weer vaker gebruikt. Toen ik alleen was werkte de schema's icm geofencing perfect. Nu mijn vriendin vaker bij mij is en ik haar telefoon gekoppeld heb zitten we dus vaker aan de knoppen te draaien:
- Ik thuis, zij weg: schema
- Ik thuis, zij thuis: woonkamer handmatig aan omdat ze aan de eettafel zit
- Ik weg, zij thuis: woonkamer handmatig aan en werkkamer handmatig uit omdat die anders onnodig aan is
Heb nu ook al zitten denken om de woonkamer toch maar weer in een schema te gieten, die handmatig uitzetten als ze er niet is. Maar ideaal is het niet, zou liever zien dat ik de schema's aan kon passen op wie thuis is, Tado weet prima welke telefoon waar is.

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:28
Vandaag toch problemen met het systeem, de verwarming aanzetten geeft bij de meeste kamers de melding "ingesteld op 20 graden" Terwijl het dat niet is. Hij gaat niet naar verwarmen en de radiator blijft koud..

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
Tonkey schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:10:
Vandaag toch problemen met het systeem, de verwarming aanzetten geeft bij de meeste kamers de melding "ingesteld op 20 graden" Terwijl het dat niet is. Hij gaat niet naar verwarmen en de radiator blijft koud..
Had ik 2 dagen geleden ook enkele uren. Bridge even van stroom af verhielp het probleem.

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:28
hpmkruit schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:22:
[...]

Had ik 2 dagen geleden ook enkele uren. Bridge even van stroom af verhielp het probleem.
Dat in combinatie met eenmalig een keer de knop zelf gebruiken om de verwarming aan te zetten lijkt de combinatie te zijn..

Het werkt in elk geval weer, bedankt!

• Tempestus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-02 20:44
Zojuist op een ATAG A serie de Tado V3+ bedraad aangesloten.

Er zat een ATAG One thermostaat op inclusief een BCU adapter in de ketel. De BCU adapter heb ik verwijderd en heb de draden van de CV ketel naar de thermostaat direct aangesloten op de blauwe BUS poort. Deze kabels heb ik in de woonkamer op - en + aangesloten. De thermostaat zou nu moeten werken want ik heb de Tado V3+ ingesteld op D01 config menu id. Echter gebeurt er niks als ik de Tado verhoog manueel of via de app, behalve dat de display aangeeft dat de cijfers wijzigen, verder geen geluid bij de CV ketel.

Ik las iets over dat Tado een speciale Vendor ID op de thermostaat moet zetten om met de ketel te communiceren? Is het misschien wachten daarop? Het is nu natuurlijk zaterdag, dus zit ik vanavond en zondag zonder warme verwarmingen zeker?

Ik hoor graag wat wijsheid is, heb ik het misschien verkeerd geïnstalleerd of?

Ik heb geen idee. Heb alles aangesloten zoals de installatiehandleiding liet zien.

• assn
  • Laatst online: 19-02 14:42
Ik ben begonnen met Tado, nu vloerverwarming wordt aangestuurd door de thermostaat en heb 3 radiatoren met knoppen geïnstalleerd.

- Hoe werkt het schema precies? Ik heb op zolder een kleine radiator voor een te grote ruimte eigenlijk. Nu heb ik ingesteld om 8:30 - 20 graden. Betekent dit dat Tado om 8:30 dan zorgt dat het 20 graden is of dat dan pas de verwarming aan gaat?
- Nu is de zolder met die kleine radiator te klein. In Februari krijg ik zonnepanelen, nu leek het mij handig om een infrarood kacheltje aan te sluiten op zolder. Zijn er ook accessoires die Tado heeft om een dergelijk kacheltje te koppelen?
- In de woonkamer had ik gister bij thuiskomst de vloerverwarming ingesteld op 20 graden. In het grafiek verloop zie je dat de temperatuur uiteindelijk oploopt naar 21,8 graden. Dus vooral in de nacht was het lekker warm. Is dit iets wat standaard is of beter gaat worden?

Edit: ondertussen is het al 23 graden in de woonkamer. In de app staat de woonkamer op 18 graden ingesteld maar de vloerverwarming blijft maar aan. Iemand enig idee hoe dit kan? Vorige week leek dit wel goed te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door assn op 28-11-2022 13:01 ]

• hderoock
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11-2022
?

[ Voor 99% gewijzigd door hderoock op 28-11-2022 10:04 ]

• zh8
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-02-2023

zh8

Goedemorgen, ik heb een aantal vragen, wellicht dat iemand mij kan helpen.

Ik wil graag Tado gebruiken in mijn appartement dat wordt verwarmd middels stadsverwarming. Er zit een Honeywell VC8015 klep op de unit. Nu wordt het aangestuurd door een bedrade 'domme' Honeywell.

Eerst waren er vijf radiatoren in het huis, maar dat heb ik terug laten brengen naar drie omdat die andere twee nooit werden gebruikt. Die zijn afgedopt inmiddels.

De oude radiatoren zijn verwijderd en daar komen nieuwe voor in de plaats, namelijk kolomradiatoren. Ik kan dus zelf nog kiezen wat voor ventiel daarop moet/kan.

In de woonkamer komen er twee radiatoren, in de studeer/slaapkamer eentje. De thermostaat blijft in de woonkamer, zover ik begrepen heb kan die Honeywell 1 op 1 vervangen worden door de Tado.

Nu mijn vragen:

Is het verstandig om op alledrie een radiatorknop van Tado te zetten? Aangezien de thermostaat ook in de woonkamer komt is dat misschien niet nodig. Of werkt het wel beter samen? Ik had gelezen dat ze dan sowieso in de slavestand moeten.

Als ze wel alledrie met knop zijn kan ik dan problemen met de waterdruk krijgen? Ik had ook ergens gelezen dat er een radiator beter los van het systeem kon staan, is dit zo?

En welk ventiel heb ik nodig voor de knoppen? Gewoon een standaard thermatisch radiatorventiel?

Dank alvast voor jullie reactie!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Haan

dotnetter

assn schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:21:
Ik ben begonnen met Tado, nu vloerverwarming wordt aangestuurd door de thermostaat en heb 3 radiatoren met knoppen geïnstalleerd.

- Hoe werkt het schema precies? Ik heb op zolder een kleine radiator voor een te grote ruimte eigenlijk. Nu heb ik ingesteld om 8:30 - 20 graden. Betekent dit dat Tado om 8:30 dan zorgt dat het 20 graden is of dat dan pas de verwarming aan gaat?
Hij begint op dat moment met verwarmen. Dus als je het eerder op temperatuur wilt hebben, moet je het programma eerder laten ingaan. Eigenlijk zou de 'vroege start' dit moeten doen, maar dat werkt niet.
- Nu is de zolder met die kleine radiator te klein. In Februari krijg ik zonnepanelen, nu leek het mij handig om een infrarood kacheltje aan te sluiten op zolder. Zijn er ook accessoires die Tado heeft om een dergelijk kacheltje te koppelen?
Voor zover ik weet niet. Maar ik zit zelf ook op een zolderkamer met een te kleine radiator en sinds ik er een grote ventilator voor heb gezet die de lucht lekker de kamer in blaast, warmt de kamer een stuk beter op. Dus dat zou je ook kunnen proberen, je hebt ook speciale radiator-fans hiervoor
- In de woonkamer had ik gister bij thuiskomst de vloerverwarming ingesteld op 20 graden. In het grafiek verloop zie je dat de temperatuur uiteindelijk oploopt naar 21,8 graden. Dus vooral in de nacht was het lekker warm. Is dit iets wat standaard is of beter gaat worden?

Edit: ondertussen is het al 23 graden in de woonkamer. In de app staat de woonkamer op 18 graden ingesteld maar de vloerverwarming blijft maar aan. Iemand enig idee hoe dit kan? Vorige week leek dit wel goed te gaan.
Hier is niet zo veel over te zeggen zonder extra informatie, Wat is je schema precies, zit de vloerverwarming achter een zoneklep zoals Tado aanbeveelt, of loopt deze mee met warmtevraag vanuit andere ruimtes (hier lijkt het namelijk op)? Ik heb zelf voor de woonkamer met vloerverwarming voor in het weekend uiteindelijk maar een schema gemaakt dat om de 2 uur de temperatuur lager zet en dan weer 2 uur normaal, precies om te voorkomen wat jij beschrijft dat de boel veel te lang aan het opwarmen is.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• assn
Haan schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:33:

Voor zover ik weet niet. Maar ik zit zelf ook op een zolderkamer met een te kleine radiator en sinds ik er een grote ventilator voor heb gezet die de lucht lekker de kamer in blaast, warmt de kamer een stuk beter op. Dus dat zou je ook kunnen proberen, je hebt ook speciale radiator-fans hiervoor
Ok Top, zie veel van die ventilatoren voorbij komen inderdaad. Vroeg mij af of dat echt kon helpen maar ga dat maar eens proberen.
Hier is niet zo veel over te zeggen zonder extra informatie, Wat is je schema precies, zit de vloerverwarming achter een zoneklep zoals Tado aanbeveelt, of loopt deze mee met warmtevraag vanuit andere ruimtes (hier lijkt het namelijk op)? Ik heb zelf voor de woonkamer met vloerverwarming voor in het weekend uiteindelijk maar een schema gemaakt dat om de 2 uur de temperatuur lager zet en dan weer 2 uur normaal, precies om te voorkomen wat jij beschrijft dat de boel veel te lang aan het opwarmen is.
Ik heb stadsverwarming, dus geen ketel. En de vloerverwarming zit achter een zoneklep als ik het goed heb.Zie de foto hieronder. En het leek er op dat vorige week dit wel goed ging. Van het weekend ben ik van huis geweest dus stond alles uit. Toen ik terugkwam schema hervat en sindsdien staat de vloerverwarming dus volledig aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auBbW-m8iWHjmBZzdmxUwXPFSXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYBn4zjqSwdawUoGrJo5NATA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5z7lBBZ7QO5TarydnDVlM84z8qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWbYK97ovULfAQ6hG17FNo5P.jpg?f=fotoalbum_large

• Haan
  • Nu online

Haan

dotnetter

@assn Stuur je nou water van 50 graden de vloer in? Want dan kan ik me wel voorstellen dat het te warm wordt :X Het lijkt wel te matchen met de thermostaatknop die ik links zie.

• assn
Haan schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:48:
@assn Stuur je nou water van 50 graden de vloer in? Want dan kan ik me wel voorstellen dat het te warm wordt :X Het lijkt wel te matchen met de thermostaatknop die ik links zie.
Ik woon er sinds een maand, de vorige bewoners hebben dit zo ingesteld. Blijkbaar willen ze het graag heel warm hebben. Ik moet de thermostaat knoppen dus even terugschroeven naar 38 graden?

• Haan
  • Nu online

Haan

dotnetter

assn schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:52:
[...]

Ik woon er sinds een maand, de vorige bewoners hebben dit zo ingesteld. Blijkbaar willen ze het graag heel warm hebben. Ik moet de thermostaat knoppen dus even terugschroeven naar 38 graden?
Dat is wel een stuk gangbaarder qua temperatuur ja ;) Bij mij is de thermostaatknop een keer stuk geweest waardoor er ook water van 50 graden de vloer in ging, maar dat merkte je echt wel doordat het onaangenaam warm aan de voeten werd ;)

• assn
Haan schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:55:
[...]

Dat is wel een stuk gangbaarder qua temperatuur ja ;) Bij mij is de thermostaatknop een keer stuk geweest waardoor er ook water van 50 graden de vloer in ging, maar dat merkte je echt wel doordat het onaangenaam warm aan de voeten werd ;)
Wel vreemd, want de vloerverwarming heeft altijd al op 50 gestaan, daar hebben we nooit last van gehad.
Vanochtend is de stroom er wel af geweest. De stijging in de grafiek is precies vanaf het moment dat de stroom er weer op kwam. Lijkt wel of die daardoor alles open heeft gezet en sindsdien is gaan verwarming.

• Kingeling
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-01 20:57
Ik heb sinds een paar jaar Tado, met een thermostaat in de woonkamer icm 5 radiatorknoppen, en op zolder ook 2 radiatorknoppen. Er zit nog een verdieping tussen, en dus 2 lagen beton.
Om connectie te hebben met de bridge ben ik dus genoodzaakt om deze op de tussenverdieping te leggen, maar vaak heb ik met 1 van beide groepen geen contact. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Ik had gehoopt dat het protocol ala zigbee en zwave een soort mesh zou vormen, of een tweede bridge uitkomst kon bieden, maar dat werkt allemaal niet.
Tado support blijft hier ook behelpen, want die verwijzen alleen maar naar wat de producten kunnen en komen niet met een oplossing of uberhaupt een intentie tot productontwikkeling op dit vlak lijkt het.
MrScratch schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:39:
@tado Hoe is jullie helpdesk te bereiken? Ik kan geen telefoonnummer vinden en ook een e-mail adres lijkt er niet te zijn.

Ik wil graag dat de helpdesk mijn parameters aanpast zodat de thermostaat via Aan/Uit-regeling gaat werken, maar niet telkens aan en dan weer uit schakelt. Ik heb namelijk een warmtepomp en dan zijn lange, lage runs juist nodig. Aan/Uit heb ik reeds ingesteld (R01), maar de parameter voor de aantal schakelingen per uur zijn niet door mij te wijzigen.

Zie dit bericht waar dit ook wordt besproken: Ronaldvdijk in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Zoals al aangegeven, we bieden support via de chat.

Maar hopelijk kunt u zich ook voorstellen dat dit de drukste weken van het jaar zijn. (13x hogere contact volumes ten opzichte van in zomer)
Het is kostentechnisch gezien niet slim om op de drukste weken ook een live support te kunnen bieden, zeker als u zich bedenkt dat het meerdere weken/maanden duurt voor een support medewerker en goede support kan bieden. (het is vooral lastig omdat tado niet een losstaand product is, als support moet je ook ketels/verwarmingssystemen/radiatoren/stadsverwarming etc.. snappen).

Hier meer informatie over de manieren waarop tado te bereiken is:
https://support.tado.com/...ning-van-tado-contacteren

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-03 08:39
Ik zie dit stookseizoen behoorlijk wat overshoot in de TADO-regeling voor mijn woonkamer. Systeem met vloeverwarming, uiteraard erg traag (lage aanvoertemperatuur, vloerverwarmingspomp ook op lage stand). Zodanig ingesteld dat 's ochtends de ruimte weliswaar nog wat fris is, maar we wel al warme voeten hebben. Gedurende de dag warmte het verder op. Vervolgens is er 's avonds genoeg interne warmtelast (iedereen thuis, koken, apparatuur aan) zodat er niet meer verwarmd wordt tot de volgende ochtend. Het systeem verwarmt van ca. 6 tot 13h.

De ingestelde ruimtetemperatuur is 18,3 C, maar ik zie dat TADO vrolijk nog op vol vermogen probeert te verwarmen als de 18,5 C al is aangetikt. Bij 18,7 C schakelt hij wat terug, pas bij 19 C gaat hij uit. Juist omdat de vloer natuurlijk nog lang warmte afgeeft heb ik dat liever niet. Enig idee hoe dat zit?

Ik kan het natuurlijk compenseren door een lagere temperatuur in te stellen, maar ben benieuwd of meer gebruikers dit zien.

• R-R-L
Die overshoots lijken meer regel dan uitzondering te zijn en zijn een van de vele dingen waarin ik Tado alles behalve slim vind. De knoppen gaan initieel vol open en gaan na een tijdje wel stapsgewijs dicht, maar dan is de radiator al warm genoeg om de doeltemperatuur (ruim) voorbij te schieten. Tado leer daarbij niet hoe ruimtes verwarmen, ik blijf de overshoots houden.

Omdat ze in bijna alle kamers vaak 2 graden voorbij de doeltemperatuur schieten heb ik maar extra tijdblokken toegevoegd met 2 graden onder de gewenste temperatuur. Als de boel eenmaal op temperatuur is blijft Tado het wel redelijk vlak houden.

• RonnnL
R-R-L schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:16:
Omdat ze in bijna alle kamers vaak 2 graden voorbij de doeltemperatuur schieten heb ik maar extra tijdblokken toegevoegd met 2 graden onder de gewenste temperatuur. Als de boel eenmaal op temperatuur is blijft Tado het wel redelijk vlak houden.
Hoe bedoel je dit? Ik begrijp dat je kunt corrigeren door alles simpelweg twee graden lager in te stellen, maar waarom zou je extra tijdblokken nodig hebben?

• R-R-L
RonnnL schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:49:
[...]

Hoe bedoel je dit? Ik begrijp dat je kunt corrigeren door alles simpelweg twee graden lager in te stellen, maar waarom zou je extra tijdblokken nodig hebben?
Makkelijkste om het maar even met de woonkamer als voorbeeld uit te leggen.
- Temperatuur om 17u direct op 19 graden: overshoot naar 21, daarna afkoelen tot 19 en vanaf daar vasthouden
- Temperatuur om 17u naar 17 graden en 18u naar 19: overshoot naar de 19 graden die ik eigenlijk wil, tijdsblok daarna om die 19 vast te houden.

Het is suboptimaal maar heb daarmee wel gemerkt dat het voor het comfort beter is om de overshoot zo af te vangen, anders was het wennen aan de 21 en daarna die 19 als onaangenaam beschouwen, terwijl het met deze workaround qua comfort prima is.

• assn
R-R-L schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:43:
[...]

Makkelijkste om het maar even met de woonkamer als voorbeeld uit te leggen.
- Temperatuur om 17u direct op 19 graden: overshoot naar 21, daarna afkoelen tot 19 en vanaf daar vasthouden
- Temperatuur om 17u naar 17 graden en 18u naar 19: overshoot naar de 19 graden die ik eigenlijk wil, tijdsblok daarna om die 19 vast te houden.

Het is suboptimaal maar heb daarmee wel gemerkt dat het voor het comfort beter is om de overshoot zo af te vangen, anders was het wennen aan de 21 en daarna die 19 als onaangenaam beschouwen, terwijl het met deze workaround qua comfort prima is.
Soort van Machine learning voor ons zelf. Is hier oorspronkelijk niet 'AI' voor bedacht?

On topic: Ik ervaar hetzelfde en zal komende tijd goed in de gaten houden hoe mijn schema er uit moet zien. Het positieve van Tado is vooral het gemak dat je op afstand alles kan besturen voor nu nog. Maar geld besparen heb ik zeker nog niet gedaan.

• ingameIV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-02-2023
Vandaag een Tado thermostaat proberen installeren maar dit is niet gelukt. De thermostaat komt ter vervanging van onze TR-21 (Junkers) CV-ketel.

Na het aansluiten van alle 3 de draden: A op 2, - op 4 en + op 1 en de configuratie A01 blijft de ketel opwarmen en koelt deze niet af. Volgende de tado zou de verwarming afstaan.

Zie ik hier iets over het hoofd?

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-02 21:56
Taarmen schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:50:
Mogelijk plaats ik dit bericht in het verkeerde topic, ik dacht het eerst bij cv tuning te proberen omdat het "probleem" niet door Tado komt.
Sinds gister heb ik een nieuwe ketel, Remeha Avanta Ace 28 cw4 en een Tado thermostaat i.c.m. vloerverwarming beneden en radiatoren boven.
Het vreemde is nu dat mijn vloer verwarming niet aan gaat ( juiste maat tado verloop geplaatst) en de pomp is een jaar oud.
Met de vorige thermostaat liep de vloerverwarming ook vreemd. Dit geven de verkopers vorig jaar aan een dat er voor heen een ander systeem op zat.
Veel warmwater stroomt via de bypass (links onder op de foto) direct naar de retour. Maar nu gaat alles op de retour.
Foto is de orginele situatie, geen idee waarom er motortje op de knop rechtsboven zit, op deze heb ik de tado geplaats.

Mijn vraag is wat doe ik fout? Ik vermoed dat alleen de pomp en tado aangesloten moet worden en de andere elektra er tussenuit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Rood en groen. Geen idee wat die doen er loopt ook een signaal draad op laagspanning maar die is niet aangesloten.
[Afbeelding]
Op de bovenste had ik de tado geplaatst.
Mijn vloerverwarmingsprobleem is deels opgelost, na 12 bedrijven gebeld te hebben was er 1 die na 7 dagen langs kon komen. Door een simpele opdracht aan de ketel om maximaal te pompen en te verwarmen liep de vvw weer normaal door. De temperatuur steeg gelijk in de verdeler.
Stap 2 was de bedrade Tado thermostaat op de zoneklep aan te sluiten, hier was hij niet bekend en dit moest ik zelf maar via de Tado helpdesk regelen. De Tado helpdesk kon mij niet helpen omdat de oude thermstaat niet meer aanwezig was. (Snap niet waarom dat uit maakt).
Nu een 4 dagen later blijft de vvw enorm veel over de bypass sturen, terwijl deze op de zwaarste stand staat .5 bar en andere radiatoren in het huis open staat. Lijkt mij dat deze defect is.
Mogelijk is de zoneklep knop of de omvormer kapot, als ik met de mulitmeter meet krijg geen waardes uit de omvormer en wel uit de aanvoer naar omvormer. Kijken op het forum zie ik wel adviezen voor complete zonekleppen en maar niet voor losse servomotoren.
Als ik kijk kan de bedrade kamerthermostaat 230v wissel spanning 3(1)A aan.
Kan ik dan een 230v servomotor aansluiten (scheelt een omvormer) en maakt een NC of NO versie uit?

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:03

GVR

R-R-L schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:16:
Die overshoots lijken meer regel dan uitzondering te zijn en zijn een van de vele dingen waarin ik Tado alles behalve slim vind. De knoppen gaan initieel vol open en gaan na een tijdje wel stapsgewijs dicht, maar dan is de radiator al warm genoeg om de doeltemperatuur (ruim) voorbij te schieten. Tado leer daarbij niet hoe ruimtes verwarmen, ik blijf de overshoots houden.

Misschien dat in de regel tweakers eerder gaan posten als iets niet werkt ten opzichte van een goed werkende situatie zal ik ook maar even reageren; hier maximaal een halve graad overshoot, meestal minder, dus tevreden hier! Ik stook direct naar de gewenste temperatuur (20 graden) met de vroege start optie.

• Rapedapeda
  • Laatst online: 09-03 09:33
Hier ook weinig last van overshoots.

• BGFG
  • Nu online
Taarmen schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:25:
[...]
Als ik kijk kan de bedrade kamerthermostaat 230v wissel spanning 3(1)A aan.
Kan ik dan een 230v servomotor aansluiten (scheelt een omvormer) en maakt een NC of NO versie uit?
Ja, dat kan. Links is 230 volt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoXX_UXUuaa3GqdYEGV-ANuSNpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PLWo1qtV7v6oD0fT4uZVr3W.jpg?f=fotoalbum_large

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:32
die kabeltjes zijn naast de witte isolatie tot op het koper ingesneden.....

• Taarmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pATwJKKiKUsWbTAh479JmUbq2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TAb9i1ZDX6Do1mE35N8JZUhm.png?f=fotoalbum_large ik snap er geen snars meer van. De Tado's zijn na 22uur op 16 in gesteld en toch heb ik midden in de nacht enkele kuubs gas verbruikt.

• BGFG
  • Nu online
akatar schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:28:
die kabeltjes zijn naast de witte isolatie tot op het koper ingesneden.....
Klopt, deze foto was even snel gemaakt van een testsetting. Is inmiddels uiteraard aangepast, maar gaat even om de aansluiting. Scherp!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-03 15:01
Vandaag voor het eerst problemen met de Tado, waarbij diverse ruimtes vraag hebben, Tado van 1 to 3 streepjes omhoog gaat zie in in de trend, maar alle radiatoren ijskoud bleven. Atag 325EC ketel ging niet aan !
Direct nadat ik had gedouched, voelde ik eens aan de badkamer radiator, en ja hoor, nu opeens werkte de verwarming wel ?
Vreemde is dat tot voor kort het allemaal prima werkte, 's-nachts doken bepaalde ruimtes onder 15 degC en werd daar dan even verwarmd en ieder uur of zo herhaalde dit zich.

Herkenbaar ? Wordt hier toch wel nerveus van als dit systeem zo buggy werkt...

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• janne_nl
Kan het niet zijn dat de douchekraan een beetje lekte waardoor de ketel niet overschakelde naar verwarmen?

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:03

GVR

Taarmen schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:20:
[Afbeelding] ik snap er geen snars meer van. De Tado's zijn na 22uur op 16 in gesteld en toch heb ik midden in de nacht enkele kuubs gas verbruikt.
Wat zegt de Tado grafiek? Heeft tado de cv aangestuurd? Of ligt het aan de cv instelling, bijvoorbeeld de warm water comfort stand.

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-03 15:01
GVR schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:54:
[...]

Wat zegt de Tado grafiek? Heeft tado de cv aangestuurd? Of ligt het aan de cv instelling, bijvoorbeeld de warm water comfort stand.
Ik dacht dat ik toch zei dat ik in de trend zie dat de Tado knoppen worden aangestuurd en ik de vermogens zie oplopen van 1 naar uiteindelijk 3 streepjes naarmate de temperatuur error groter wordt ?
Precies na het douchen schieten in 1 keer de Tado's temperaturen omhoog voor de 2 ruimtes met vraag.

In de nacht staat de warmwater temp uit, maar tot voor kort werkte het wel zoals verwacht.

Enige dat ik kan bedenken is dat de ketel het commando niet heeft ontvangen om om te schakelen naar verwarming en dat dit maar eenmalig wordt verstuurd door Tado of zo ?

Kreeg nu ook enorme overshoots op beide ruimtes, veel meer dan normaal. Lijkt erop dat Tado een heel raar short term integrator algoritme toepast.

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• JohnAlbregtse
Weeet er iemand wat die kleurtjes onderin betekenen in de grafieken ?

Ik zie blauw en geel , is geel max vermogen vraag ?

Edit ; ik zie ook geel bij geen warmte vraag

[ Voor 16% gewijzigd door JohnAlbregtse op 01-12-2022 10:13 ]

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-03 09:06
JohnAlbregtse schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:10:
Weeet er iemand wat die kleurtjes onderin betekenen in de grafieken ?

Ik zie blauw en geel , is geel max vermogen vraag ?

Edit ; ik zie ook geel bij geen warmte vraag
Geel en donkerblauw zijn zo te zien de kleuren als hij het schema volgt, grens tussen geel en blauw is bij mij zo te zien 19 graden.
Zwart is handmatig ingestelde temperatuur
Groen is niet thuis.
Lichtblauw is een raam/deur open.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• R-R-L
GVR schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:11:
[...]

Misschien dat in de regel tweakers eerder gaan posten als iets niet werkt ten opzichte van een goed werkende situatie zal ik ook maar even reageren; hier maximaal een halve graad overshoot, meestal minder, dus tevreden hier! Ik stook direct naar de gewenste temperatuur (20 graden) met de vroege start optie.
Geen nieuws goed nieuws ;)

Intussen zie ik dat de woonkamer vanochtend op 16,4 stond. Het opwarmen naar 17 graden gaf een overshoot naar 20. Voor 35m2 0,6 graden bijwarmen hoeft ruim 5 meter aan kolomradiatoren niet volle bak aan en toch doet Tado dat.

• Taarmen
GVR schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:54:
[...]

Vreemd genoeg heeft die gestookt in de nacht, terwijl het warmer was als het minimum van 16 graden.
Maar dan lijkt het verwarmen richting de 17/18 graden niet iets wat een paar kuub gas kost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8eSYhJD1N4BrKeZs8chDiClIFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9AvTa9X8mO3XrQT5e0IJ6WzV.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbpS4C1-63Ea0Gczz0w-Nj2iPqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ut5xyuXLBqiJqeNXy6bZFIgH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ox8YHJbdyp_KQZHWwItfGQvwlXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r2Bptip1fLKPUSy4vKmHKF98.png?f=fotoalbum_large

• janne_nl
Hier eigenlijk ook wel redelijk tevreden. Hij staat eigenlijk pas een dikke week smorgens aan, ondat anders de badkamer te koud gevonden wordt. Met aanwarmvervroeging, ongeveer een halve graad overshoot, van 15 naar 18. Het hoogste punt bereikt de temp precies op de ingestelde tijd/temp.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:33
rsbroer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:05:
[...]

Ik dacht dat ik toch zei dat ik in de trend zie dat de Tado knoppen worden aangestuurd en ik de vermogens zie oplopen van 1 naar uiteindelijk 3 streepjes naarmate de temperatuur error groter wordt ?
Precies na het douchen schieten in 1 keer de Tado's temperaturen omhoog voor de 2 ruimtes met vraag.

In de nacht staat de warmwater temp uit, maar tot voor kort werkte het wel zoals verwacht.

Enige dat ik kan bedenken is dat de ketel het commando niet heeft ontvangen om om te schakelen naar verwarming en dat dit maar eenmalig wordt verstuurd door Tado of zo ?

Kreeg nu ook enorme overshoots op beide ruimtes, veel meer dan normaal. Lijkt erop dat Tado een heel raar short term integrator algoritme toepast.
Klinkt mij meer als een kapotte 3 weg klep eigenlijk. Ineens ontstaan, radiatoren warm als je de douche aanzet. Misschien dat ook een mogelijkheid om te onderzoeken ipv direct de schuld bij Tado te leggen wat tot voor kort zonder problemen functioneerde?

• assn
Haan schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:55:
[...]

Temperatuur teruggeschroefd naar 38 graden, thermostaat geeft dat bij de vloerverwarming ook aan.

Toch lijkt het erop dat wellicht een klep defect is. Woonkamer staat op 19 graden ingesteld en toch wordt de vloer verwarmd. Nu de woonkamer volledig uitgezet gezet maar temperatuur blijft stijgen overdag, steeds als andere radiatoren aangaan. Je ziet ook in het schema dat tado geen verwarmingssignaal afgeeft. Maar de vloer voelt warm aan en de woonkamer stijgt in temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6g_oJg9h4P2wK7i5BK590Fme88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDcSovLMAdOCog4UbqNWcHTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/di4gsIb-_r6qoO6d5OOytr6WHRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qW9dFCiFvEV7jp3W5hCvGQPo.jpg?f=fotoalbum_large

Is er een manier hoe ik de klep kan testen of bekijken of deze defect is? Wat kost het om zoiets te vervangen en is dit makkelijk zelf te doen?

[ Voor 7% gewijzigd door assn op 02-12-2022 09:27 ]

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:55
Ik kom er in de wirwar van outdated community posts bij Tado zelf niet uit, dus hoop dat iemand hier mij kan helpen. Na renovatie hebben wij op de begane grond overal vloerverwarming, verdeler onder in de trapkast. Verder in huis staan radiatoren met elk een thermostaatknop.

Ik heb het Tado draadloze systeem besteld met bridge en 4 radiatorknoppen, zodoende zou ik voldoende moeten hebben om alles aan te sluiten. Nu rest de vloerverwarming. Ik zie verschillende berichten over het gebruik van een zoneklep of een extra (tado) kraan voor de temperatuurregelaar van de verdeler om te zorgen dat de vloerverwarming niet altijd mee gaat in warmtevraag elders in huis.

Wat is de betere oplossing: een zoneklep, of extra tado knop? In het geval van een zoneklep, zijn er dan nog aanraders qua type/merk?
Verder lees ik dat zonekleppen aangesloten moeten worden op een extension kit. Dat lijkt hetzelfde apparaat te zijn als de bridge die ik voor de draadloze versie heb. Klopt het dan dat ik de zoneklep evt. kan aansluiten op deze bridge waar ook de CV ketel bedraad op zit?

Thanks!

• RonnnL
Zelfde situatie bij mij, ik heb de zoektocht naar een zoneklep voor het vloersysteem nu even geparkeerd, want krijg nog niet echt een consistente oplossing gevonden.

Indien de andere ruimtes maar weinig verwarmd worden, dan zou je kunnen afwachten of het uberhaupt een probleem gaat zijn. Momenteel verwarm ik buiten de huiskamer sowieso niets, tgv de gasprijs, maar ook afgelopen jaar had ik geen last van een te warme woonkamer door incidentele warmtevraag in kantoor en badkamer (half uurtje aan in ochtend en avond). Of dat bij jou werkt hangt natuurlijk sterk van je gebruiksprofiel af...

• hpmkruit
Ik had geen zin in een extra extension kit en zoneklep en heb daarom een extra Tado knop voor de VVW verdeler gezet met de gedachte als het niet werkt deze in te zetten op een andere radiator. Werkt nu 2 stookseizoenen prima.

• assn
hpmkruit schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:50:
Ik had geen zin in een extra extension kit en zoneklep en heb daarom een extra Tado knop voor de VVW verdeler gezet met de gedachte als het niet werkt deze in te zetten op een andere radiator. Werkt nu 2 stookseizoenen prima.
Ik heb vloerverwarming en dacht dat de bedrage thermostaat de vloerverwarming automatisch regelt omdat die is aangesloten op de zoneklep bij de vvw. Maar het lijkt er dus op dat die altijd open gaat wanneer er elders in huis een vraag is. Heb jij die knop nog anders ingesteld? Kan je die knop direct koppelen met de thermostaat in de woonkamer dat die pas open gaat als de gemeten temperatuur door de thermostaat niet gehaald wordt?

• hpmkruit
assn schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:25:
[...]

Ik heb vloerverwarming en dacht dat de bedrage thermostaat de vloerverwarming automatisch regelt omdat die is aangesloten op de zoneklep bij de vvw. Maar het lijkt er dus op dat die altijd open gaat wanneer er elders in huis een vraag is. Heb jij die knop nog anders ingesteld? Kan je die knop direct koppelen met de thermostaat in de woonkamer dat die pas open gaat als de gemeten temperatuur door de thermostaat niet gehaald wordt?
Ik heb geen zoneklep. Ik heb een kamer aangemaakt in de app waar zowel de thermostaat als de radiatorknop inzitten en daar de thermostaat als meettoestel geselecteerd.

[ Voor 10% gewijzigd door hpmkruit op 02-12-2022 12:01 ]

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:55
Thanks voor de input! Daar lijk ik ook op uit te komen. Ik vond wat eerdere posts van Tado zelf dat ze dit vooral afraden omdat ze bang zijn dat mensen de warmteregeling knop op de verdeler voorzien van tado in plaats van dat er een extra thermostaatknop vóór die temperatuurregelaar geplaatst wordt. Wij slaan de zoneklep dus over en gaan voor een extra Tado gestuurd thermostaatkraan.

• assn
hpmkruit schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:00:
[...]

Ik heb geen zoneklep. Ik heb een kamer aangemaakt in de app waar zowel de thermostaat als de radiatorknop inzitten en daar de thermostaat als meettoestel geselecteerd.
Ik heb wel een zoneklep, maar hoe weet ik dan dat deze correct wordt aangestuurd? Want nu krijgt de woonkamer steeds ook warmte als er een andere radiator energie vraagt. Kan Tado normaal dan deze zoneklep dichthouden en alleen openen als de woonkamer warmte nodig heeft? Oftewel, mijn zoneklep werkt niet goed?

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03 22:50
Ik merk wel dat als je alleen vloerverwarming hebt je eigenlijk heel veel automatische functies (raamdetectie, geofencing) niet nodig hebt... Maarja was misschien te verwachten.

Eigenlijk vooral blij dat het een draadloos design is, daarnaast is er niet zoveel extra waarde in mijn geval.

• hpmkruit
assn schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:08:
[...]

Ik heb wel een zoneklep, maar hoe weet ik dan dat deze correct wordt aangestuurd? Want nu krijgt de woonkamer steeds ook warmte als er een andere radiator energie vraagt. Kan Tado normaal dan deze zoneklep dichthouden en alleen openen als de woonkamer warmte nodig heeft? Oftewel, mijn zoneklep werkt niet goed?
Dat is niet goed. Hoe heb je het nu aangesloten, hoe heb je de app ingesteld. Meer info is nodig om wat zinnigs te zeggen.

• Tomono
  • Laatst online: 10-03 20:22
?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xj40VA3rr1ksAgShv6Rk881lVyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YTKFO1HaEiJiKg6ngfxjaFKm.png?f=fotoalbum_large

Mijn verwarmingsprogramma begint om 6:30 maar Tado krijgt de ketel niet aan het werk.

Relatieve modulatie blijft op 0 of piekt maar heel kort. Pas nadat ik ben gaan douchen 7:00 stijgt de relatieve modulatie en blijft de ketel aan om te verwarmen.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

• jim7
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-02 21:00
Spherix schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:37:
Ik kom er in de wirwar van outdated community posts bij Tado zelf niet uit, dus hoop dat iemand hier mij kan helpen. Na renovatie hebben wij op de begane grond overal vloerverwarming, verdeler onder in de trapkast. Verder in huis staan radiatoren met elk een thermostaatknop.

Ik heb het Tado draadloze systeem besteld met bridge en 4 radiatorknoppen, zodoende zou ik voldoende moeten hebben om alles aan te sluiten. Nu rest de vloerverwarming. Ik zie verschillende berichten over het gebruik van een zoneklep of een extra (tado) kraan voor de temperatuurregelaar van de verdeler om te zorgen dat de vloerverwarming niet altijd mee gaat in warmtevraag elders in huis.

Wat is de betere oplossing: een zoneklep, of extra tado knop? In het geval van een zoneklep, zijn er dan nog aanraders qua type/merk?
Verder lees ik dat zonekleppen aangesloten moeten worden op een extension kit. Dat lijkt hetzelfde apparaat te zijn als de bridge die ik voor de draadloze versie heb. Klopt het dan dat ik de zoneklep evt. kan aansluiten op deze bridge waar ook de CV ketel bedraad op zit?

Thanks!
Ik heb een vergelijkbare uitdaging en lees inderdaad wisselende berichten tegen over de afgelopen jaren. Bij mij gaat het om een renovatie, alles wordt vloerverwarming met 6 zones. Bedraad gaat lastig worden omdat het meeste al zo goed als dicht is gezet. Vandaar dus ook erg benieuwd naar deze mogelijkheid.

Daarnaast zie ik in dit forum ook soms de duurdere optie van het kopen van een extra thermostaat (per zoneklep?), maar volgens mij is er niemand in dit forum die echt voor die optie gaat bij meerdere zones. Toegegeven, niet ideaal, maar ik ben benieuwd of anderen daar niet voor gaan alleen ogv de kosten is of dat dit totaal onmogelijk is.

• ghostygod
  • Laatst online: 06-03 22:41
Vraagje, boven 3 tado thermo knoppen zitten, beneden de tado thermostaat in de woonkamer met gewone radiators met gewone thermostaatkranen er op, niet van tado. De temperatuur is ingesteld op 20 graden, echter liep die nu op naar 23 graden...? Iemand een idee hoe dit komt dat het toch wel een stuk warmer wordt dan de ingestelde temperatuur?

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-03 15:52
ghostygod schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:32:
Vraagje, boven 3 tado thermo knoppen zitten, beneden de tado thermostaat in de woonkamer met gewone radiators met gewone thermostaatkranen er op, niet van tado. De temperatuur is ingesteld op 20 graden, echter liep die nu op naar 23 graden...? Iemand een idee hoe dit komt dat het toch wel een stuk warmer wordt dan de ingestelde temperatuur?
De temperatuur in je woonkamer?

Aangezien daar geen smart thermostaatkraan op zit kan Tado alleen maar zeggen “stop hier met verwarmen”. Als er echter een ruimte nog niet warm genoeg is in huis blijft het systeem doorverwarmen. Er kan namelijk niet automatisch afgesloten worden in je woonkamer omdat de thermostaatkraan niet automatisch dicht gaat

https://valid.x86.fr/s6z3z0

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

ghostygod schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:32:
Als er bijvoorbeeld boven wamtevraag is, worden de radiatoren beneden ook warm omdat je daar geen slimme knoppen hebt geïnstalleerd. Die staan immers gewoon open. Oplossing is om daar ook tado-knoppen te installeren.

Hoi!

• Tomono
  • Laatst online: 10-03 20:22
rsbroer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:29:
Vandaag voor het eerst problemen met de Tado, waarbij diverse ruimtes vraag hebben, Tado van 1 to 3 streepjes omhoog gaat zie in in de trend, maar alle radiatoren ijskoud bleven. Atag 325EC ketel ging niet aan !
Direct nadat ik had gedouched, voelde ik eens aan de badkamer radiator, en ja hoor, nu opeens werkte de verwarming wel ?
Vreemde is dat tot voor kort het allemaal prima werkte, 's-nachts doken bepaalde ruimtes onder 15 degC en werd daar dan even verwarmd en ieder uur of zo herhaalde dit zich.

Herkenbaar ? Wordt hier toch wel nerveus van als dit systeem zo buggy werkt...
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Atag i36ec. Heb jij toevallig de aanvoertemp ook verlaagd?

• vinfoto
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-09-2025
Wij hebben een intergas kompakt hre ketel met 2 thermostaten eentje in de woonkamer voor de begane grond en eentje op de eerste verdieping voor de radiatoren op verdieping 1 en de zolder. Er is een 2 weg klep van honeywell geïnstalleerd. Zou ik de thermostaat op verdieping 1 kunnen vervangen met een tado v3 en de thermostaat in de woonkamer gewoon zo laten ?

• JohnAlbregtse
Hier mensen met de combi radiators/vloerverwarming en gebruik maken van een 2e bedrade thermostaat waarmee ze de zoneklep bedienen ? (setup = Tado ondersteund )

Bij geringe warmtevraag ( 1 streepje) opent hier de zoneklep niet , pas wanneer er 2 of 3 vraag is gaat klep open

Gevolg dat ketel soms uren over bypass staat te draaien , voordat er (bij vraag 2-3 streepjes ) warmte in de vloer komt

[ Voor 10% gewijzigd door JohnAlbregtse op 04-12-2022 15:27 ]

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
JohnAlbregtse schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:44:
Hier mensen met de combi radiators/vloerverwarming en gebruik maken van een 2e bedrade thermostaat waarmee ze de zoneklep bedienen ?

Bij geringe warmtevraag ( 1 streepje) opent hier de zoneklep niet , slecht wanneer 2of 3 vraag is gaat klep open
Ik stelde een vraag aan Tado over de link tussen 1, 2 of 3 streepjes warmtevraag en het aan/uitzetten van de zoneklep. Dit was het antwoord:
Bij 1 streepje warmtevraag zal de klep 20 minuten per uur open zijn (33% van de tijd), bij 2 streepjes zal hij 40 minuten per uur open zijn. De klep zal openen bij 33% of 66% warmtevraag (een of 2 streepjes), maar niet altijd en alleen tot de streeftemperatuur is bereikt. Als er 20% warmtevraag is, zie je dat niet in de app, maar de klep zal ook 12 minuten per uur open zijn totdat de temperatuur is bereikt.

Houd er echter rekening mee dat de app niet is geprogrammeerd om precies te laten zien wanneer de ketel aan of uit is en de klep open of dicht. Gebruik de warmtebalken niet als indicator voor het open/dicht zetten van de klep. Het systeem is complexer dan dat.

Indien u nog vragen heeft hoor ik het graag.

• JohnAlbregtse
vanardenne schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:51:
[...]

Ik stelde een vraag aan Tado over de link tussen 1, 2 of 3 streepjes warmtevraag en het aan/uitzetten van de zoneklep. Dit was het antwoord:

[...]
Bedankt voor je snelle reactie

Had je zelfde probleem ?

Draait hier nu op OpenTherm , zou overstappen AAN/UIT oplossing kunnen zijn ?

• bastiaandegoede
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-03 20:15
Wij hebben beneden vloerverwarming en boven radiatoren.

ipv een warmteklep heb ik een shelly tussen de vloerverwarmingspomp zitten die de pomp aan of uit zet wanneer de tado in de woonkamer om warmte vraagt. (via Home Assistant dit geautomatiseerd, (net als GEO detectie als we wel of niet thuis zijn en openraam detectie allemaal in geautomatiseerd, scheelt weer een betaalde dienst :P) dus is niet voor iedereen een oplossing) Hierdoor is de pomp uit wanneer er in de slaapkamers vraag is naar warmte. Eerder had ik dit niet en was het ineens 23+ graden beneden na een nacht met vorst.

Dit heb ik nu al drie jaar zo, en werkt prima bij ons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4Fs4VcPS-NwlJ2dfe72-JYaTCA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8qnV0tEBNoIBBX4FjNQLbmdx.png?f=fotoalbum_large

1 is warmtevraag in % dus 0 t/m 100.

[ Voor 21% gewijzigd door bastiaandegoede op 04-12-2022 14:04 ]

• JohnAlbregtse
bastiaandegoede schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:56:
Hierdoor is de pomp uit wanneer er in de slaapkamers vraag is naar warmte.

Dit heb ik nu al drie jaar zo, en werkt prima bij ons.
Ook als pomp niet draait zal er flow zijn over je verdeler , rechtstreeks de retour in
Pagina: 1 ... 45 ... 70 Laatste