• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-01 12:56
bastiaandegoede schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:56:]ipv een warmteklep heb ik een shelly tussen de vloerverwarmingspomp zitten die de pomp aan of uit zet wanneer de tado in de woonkamer om warmte vraagt. (via Home Assistant dit geautomatiseerd,
Wat is die trigger 'above 1 ' precies ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sr-sha_cNmvnnirluXq-X7GMi6k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/61FDFBvWkfgMD8EeDNueqBnE.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door JohnAlbregtse op 04-12-2022 14:31 ]

• bastiaandegoede
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 19:15
JohnAlbregtse schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:30:
[...]

Wat is die trigger 'above 1 ' precies ?[Afbeelding]
1% of meer warmte vraag vanuit Tado.
Heb dan een tweede automate die bij 0 de pomp uitzet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orINjJUhhpSUqY1LVE4YK4UuBsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EuaixDg4UuTcoCnV2rTgTzK6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door bastiaandegoede op 04-12-2022 14:44 ]

• bastiaandegoede
JohnAlbregtse schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:14:
[...]
Ook als pomp niet draait zal er flow zijn over je verdeler , rechtstreeks de retour in
Ik denk dat er bij ons in dat geval genoeg weerstand is (ca 45 M3 vloer) in vergelijking met de radiatoren boven, want ik merk niet beneden dat de vloer warm word nu als boven de radiatoren om warmwater vragen.
En mocht dat wel zo zijn, is dat in de winter toch in meerder of minder maten verwarming nodig beneden, daar is ook de grootste " vraag".

Verder (wel wat off topic) heb ik ons gasgebruik volgens mindergas.nl met 53,9% gedaald sinds 2019.
Daar Komen wel maatregelingen bij zoals
- Tado + automatisering en shelly voor de vloerverwarming (ca 10%) -> Weet je dus wat je ongeveer kan besparen met Tado. + comfort natuurlijk om per kamer te kunnen verwarmen, wat ik erg prettig vind.
- Zolder isolate (ca 30%) -> Is namelijk met een open trap, dus scheelt wel veel.
- Afgelopen winter met Airco boven verwarmen. (ca 10%)
- Verwarming woonkamer verlaagd dit jaar naar 19 grade (ca 5 %)

- Vloer isolatie + verwarming (wat ik niet mee kan rekenen want dat hebben we direct gedaan en dus geen meet gegevens van) (IDK)
- Spouwmuur isolatie verwacht ik (ca 10%) te gaan behalen, maar dat hebben we pas sinds september dit jaar.

Zitten we dit jaar tot nu toe op 490 m3 gas. :)
Binnenkort al het glas vervangen met HR++ glas of HR+++, ben ik nog niet overuit.
Mede omdat ik nog geen geld heb voor nieuwe kozijnen.

• JohnAlbregtse
bastiaandegoede schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:43:
[...]

Ik denk dat er bij ons in dat geval genoeg weerstand is (ca 45 M3 vloer) in vergelijking met de radiatoren boven, want ik merk niet beneden dat de vloer warm word nu als boven de radiatoren om warmwater vragen.
En mocht dat wel zo zijn, is dat in de winter toch in meerder of minder maten verwarming nodig beneden, daar is ook de grootste " vraag".
Maar op basis HA schema word pomp ook ingeschakeld bij vraag boven of kun je daarin onderscheid maken binnen HA ?

Of word pomp alleen geschakeld bij vraag vloer ?

(Sorry HA noob hier , maar nooit te oud om te leren dus komen we wel uit 8) )

• bastiaandegoede
JohnAlbregtse schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:51:
[...]

Maar op basis HA schema word pomp ook ingeschakeld bij vraag boven of kun je daarin onderscheid maken binnen HA ?

Of word pomp alleen geschakeld bij vraag vloer ?

(Sorry HA noob hier , maar nooit te oud om te leren dus komen we wel uit 8) )
In ditgeval heeft elke kamer een eigen tado slimmer radiator knop en dat witte vierkantje kastje in de woonkamer. Hierdoor kan je ook per Tado knop (of kastje) de waardes lezen en apart aansturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOKkrg9TOUy3JUREQkvgmZE3PDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rpMehxMFDemlmv2lao4XTueo.png?f=user_large

Dus kort gezegd inderdaad alleen bij de vraag van de vloerverwarming.
"Verwarming" == in dit geval bij deze intergratie (tado) de benaming van de vloerverwarming.

[ Voor 9% gewijzigd door bastiaandegoede op 04-12-2022 15:04 ]

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-01 14:41
Tomono schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:59:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Atag i36ec. Heb jij toevallig de aanvoertemp ook verlaagd?
Je schrijft "had", inmiddels geen issue meer ?

Vandaag mee bezig geweest. Ketel weer op ouderwetse stooklijk 85 graden gezet, geen limitatie.
Tado ketel instelling ook geen limitaties.

Ik heb 5 zones, waarvan de 4 kleinere zone meestal op 15 graden staan. Af en toe iets hoger werkt en de ketel hoeft dan ook nauwelijks wat te doen.

Mijn grootse zone is de woonkamer met de smart thermostaat en 2 smart radiator knoppen.
Nu met de kou kan mijn airco de woonkamer nauwelijks op temperatuur krijgen, dus ik dacht laat ik even het setpoint op 21 zetten. Duurt een eeuwigheid voordat de ketel aan gaat en een klein beetje wat doet en al snel weer uitgaat.
Ok, dan de boel forceren door setpoint op max te zetten, 25 graden. Dan zou je toch verwachten dat de ketel voluit gaat net als met de Atag WIZE thermostaat ? Echt niet !
Ding begint te pruttelen op 30 en neemt in toe tot 37 graden in kleine 10 minuutjes, en gaat vervolgens uit ?
De temperatuur error is nog steeds 5 graden maar liefst.
Dan echt de boel forceren, alle zone's op 25 graden gezet. Ketel gaat weer aan maar nog steeds begint de aanvoer op 30 om met 1 graad per minuut omhoog te kruipen. En als ik de andere kamers (behalve woonkamer) weer terugzet op schema, gaat de ketel ook weer uit vrij snel.

Je kan verder zelf ook niet veel. Probeer van de week de chat nog maar vrees dat er binnenkort een set met 6 knoppen op MP bij komt, wat een prutzooi... :(

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
Raling schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:21:
Top, dan zou ik het daarmee kunnen regelen. Dat ga ik dan maar eens proberen.

[...]

Ik denk niet dat dit van toepassing is. Daar is juist de kalibratie voor. En elk ventiel is nu eenmaal anders. Dus als ik er om denk dat de knop daadwerkelijk opnieuw gekalibreerd wordt als ik het er tussen heb gedaan, dan kan er volgens mij niets gebeuren.

Ik heb ook maar even contact opgenomen met de tado support. Wellicht dat ze de calibratie parameters aan kunnen passen.

En ook nog maar even de 'tado for installers' app bekijken, schijnbaar heeft die meer configuratie mogelijkheden dan de gewone app...
Ik lees niet actief mee in dit topic, dus sorry als ik een later deel gemist heb. Maar had je dit nog geprobeerd / antwoord op ontvangen van Tado?

Reden dat ik het vraag is naast "een kamer mag ook een beetje mee warmen zonder expliciete vraag" ook het feit dat de (oudere) ketel hier altijd 24 uur de pomp laat na-lopen na gebruik. Gevolg: CV pompt warm water rond terwijl er geen warmte vraag is, terwijl bv nu net een zone op 19° is ingesteld, het 19,0° is, maar de radiator nog dicht is en de warmte daar dus niet terecht komt. Door de kalibratie een beetje te manipuleren kan er in ieder geval nog iets van warm water uit de desbetreffende radiatoren komen (permanent uiteraard, en niet alleen "op de grens") waarmee de rest warmte uit het systeem niet verloren gaat (of in dit geval: de hal wordt opgewarmd, want daar zit nog een oude knelkraan op de radiator en doet dus ook dienst als bypass).

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-01 22:40
rsbroer schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:49:
[...]

Je schrijft "had", inmiddels geen issue meer ?

Vandaag mee bezig geweest. Ketel weer op ouderwetse stooklijk 85 graden gezet, geen limitatie.
Tado ketel instelling ook geen limitaties.

Ik heb 5 zones, waarvan de 4 kleinere zone meestal op 15 graden staan. Af en toe iets hoger werkt en de ketel hoeft dan ook nauwelijks wat te doen.

Mijn grootse zone is de woonkamer met de smart thermostaat en 2 smart radiator knoppen.
Nu met de kou kan mijn airco de woonkamer nauwelijks op temperatuur krijgen, dus ik dacht laat ik even het setpoint op 21 zetten. Duurt een eeuwigheid voordat de ketel aan gaat en een klein beetje wat doet en al snel weer uitgaat.
Ok, dan de boel forceren door setpoint op max te zetten, 25 graden. Dan zou je toch verwachten dat de ketel voluit gaat net als met de Atag WIZE thermostaat ? Echt niet !
Ding begint te pruttelen op 30 en neemt in toe tot 37 graden in kleine 10 minuutjes, en gaat vervolgens uit ?
De temperatuur error is nog steeds 5 graden maar liefst.
Dan echt de boel forceren, alle zone's op 25 graden gezet. Ketel gaat weer aan maar nog steeds begint de aanvoer op 30 om met 1 graad per minuut omhoog te kruipen. En als ik de andere kamers (behalve woonkamer) weer terugzet op schema, gaat de ketel ook weer uit vrij snel.

Je kan verder zelf ook niet veel. Probeer van de week de chat nog maar vrees dat er binnenkort een set met 6 knoppen op MP bij komt, wat een prutzooi... :(
Ik heb het probleem nog steeds. Misschien dat de radiatoren die open staan het minimum vermogen van de ketel niet kunnen afgeven en dat de ketel daardoor weer afslaat. Ik stuur je zo een linkje in een DM voor meer info.

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
JohnAlbregtse schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:55:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie

Had je zelfde probleem ?

Draait hier nu op OpenTherm , zou overstappen AAN/UIT oplossing kunnen zijn ?
Aanleiding voor de vraag was inderdaad dat hij niet aan ging op 1 streepje. Maar heb naar aanleiding van de reactie nog niet gekeken of die wel soms / tijdelijk aangaat, zoals ze aangeven in de reactie.

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-01 09:29
Ik vind dat mijn verwarming wel heel veel geluid maakt met de Tado knoppen als deze aanslaan. Is er een manier om dit te verhelpen/verminderen?

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-12-2025
hpmkruit schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:05:
[...]

Dat is niet goed. Hoe heb je het nu aangesloten, hoe heb je de app ingesteld. Meer info is nodig om wat zinnigs te zeggen.
Ik heb in de woonkamer een Honey Round thermostaat vervangen door de bedrade Slimme Thermostaat, op de eerste verdieping heb ik de bridge aangesloten.
Daarnaast heb ik nog 1 knop in de slaapkamer(1e verdieping), 1 knop in de werkkamer(1e verdieping) en 1 knop op zolder(2e verdieping) aangesloten.

Afgelopen weekend alle verwarmingen veel uit geweest, dan gaat de vloerverwarming niet aan.Vanochtend half 7 gaat de radiator aan voor de zolder om voor te verwarmen. Nu zie ik direct weer een stijgende lijn in de woonkamer dat de temperatuur daar ook stijgt. De zoneklep werkt dus niet zoals die zou

Hierbij een foto van de vloerverwraming opstelling:

Edit: dit is een oude foto, de temperatuur is aangepast naar 38 graden dus het opwarmen gaat nu een stuk aangenamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5z7lBBZ7QO5TarydnDVlM84z8qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWbYK97ovULfAQ6hG17FNo5P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auBbW-m8iWHjmBZzdmxUwXPFSXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYBn4zjqSwdawUoGrJo5NATA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door assn op 05-12-2022 09:10 ]

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-01 14:22
assn schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:09:
[...]

Ik heb in de woonkamer een Honey Round thermostaat vervangen door de bedrade Slimme Thermostaat, op de eerste verdieping heb ik de bridge aangesloten.
Daarnaast heb ik nog 1 knop in de slaapkamer(1e verdieping), 1 knop in de werkkamer(1e verdieping) en 1 knop op zolder(2e verdieping) aangesloten.

Afgelopen weekend alle verwarmingen veel uit geweest, dan gaat de vloerverwarming niet aan.Vanochtend half 7 gaat de radiator aan voor de zolder om voor te verwarmen. Nu zie ik direct weer een stijgende lijn in de woonkamer dat de temperatuur daar ook stijgt. De zoneklep werkt dus niet zoals die zou

Hierbij een foto van de vloerverwraming opstelling:

Edit: dit is een oude foto, de temperatuur is aangepast naar 38 graden dus het opwarmen gaat nu een stuk aangenamer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is niet goed te zien, maar dat witte kastje op de achtergrond is je zoneklep? Hoe is deze op de Tado Thermostaat aangesloten? Maw: hoe wordt deze aangestuurd?

• assn
hpmkruit schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:25:
[...]

Het is niet goed te zien, maar dat witte kastje op de achtergrond is je zoneklep? Hoe is deze op de Tado Thermostaat aangesloten? Maw: hoe wordt deze aangestuurd?
Ik heb even wat nieuwe foto's gemaakt. Dat is inderdaad de zoneklep(zo ver ik dit kan beoordelen). Deze is op het witte kastje aangesloten die gaat vervolgens de grond in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbpTxUQELwCg-_60rL_3fBKHq2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4FA9hF0EjdeTnk9R765WL0J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x50Em9ynoQD5f5xLeXYHS1wWlhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNJeiU6gkEW4qQfbVOBrpyiO.jpg?f=fotoalbum_large

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:22
RobertMe schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:02:
[...]

Ik lees niet actief mee in dit topic, dus sorry als ik een later deel gemist heb. Maar had je dit nog geprobeerd / antwoord op ontvangen van Tado?

Reden dat ik het vraag is naast "een kamer mag ook een beetje mee warmen zonder expliciete vraag" ook het feit dat de (oudere) ketel hier altijd 24 uur de pomp laat na-lopen na gebruik. Gevolg: CV pompt warm water rond terwijl er geen warmte vraag is, terwijl bv nu net een zone op 19° is ingesteld, het 19,0° is, maar de radiator nog dicht is en de warmte daar dus niet terecht komt. Door de kalibratie een beetje te manipuleren kan er in ieder geval nog iets van warm water uit de desbetreffende radiatoren komen (permanent uiteraard, en niet alleen "op de grens") waarmee de rest warmte uit het systeem niet verloren gaat (of in dit geval: de hal wordt opgewarmd, want daar zit nog een oude knelkraan op de radiator en doet dus ook dienst als bypass).
Ik heb de support de vraag gesteld, en toen hebben ze alle radiatorknoppen opnieuw gekalibreerd, zonder eerst te vragen of dat was wat ik wilde.

De vraag werd dus niet goed begrepen, en na verdere uitleg was het antwoord dat dit absoluut niet mogelijk was. Ik heb er van geleerd niet te veel van de support te verwachten.

Ik ga zometeen nog wel even mijn kalibratie tactiek uitproberen.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Raling schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:17:
[...]

Ik heb de support de vraag gesteld, en toen hebben ze alle radiatorknoppen opnieuw gekalibreerd, zonder eerst te vragen of dat was wat ik wilde.

De vraag werd dus niet goed begrepen, en na verdere uitleg was het antwoord dat dit absoluut niet mogelijk was. Ik heb er van geleerd niet te veel van de support te verwachten.

Ik ga zometeen nog wel even mijn kalibratie tactiek uitproberen.
Ik denk dat het niet gaat lukken want de knop her-kalibreert zichzelf gewoon wéér nadat je het ‘obstakel’ verwijderd hebt…? Maar je kunt het proberen. :)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
MrAcid schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:48:
[...]

Ik denk dat het niet gaat lukken want de knop her-kalibreert zichzelf gewoon wéér nadat je het ‘obstakel’ verwijderd hebt…? Maar je kunt het proberen. :)
De hercalibratie is naar mijn idee alleen na het verwijderen van de batterijen. Als ik nu een knop los draai van de houder en daarna terug plaats "gebeurt er niks". Als de batterijen er uit zijn geweest doet die volgens mij wel een hercalibratie.

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-11-2025
rsbroer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:29:
Vandaag voor het eerst problemen met de Tado, waarbij diverse ruimtes vraag hebben, Tado van 1 to 3 streepjes omhoog gaat zie in in de trend, maar alle radiatoren ijskoud bleven. Atag 325EC ketel ging niet aan !
Direct nadat ik had gedouched, voelde ik eens aan de badkamer radiator, en ja hoor, nu opeens werkte de verwarming wel ?
Vreemde is dat tot voor kort het allemaal prima werkte, 's-nachts doken bepaalde ruimtes onder 15 degC en werd daar dan even verwarmd en ieder uur of zo herhaalde dit zich.
Tomono schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:59:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Atag i36ec. Heb jij toevallig de aanvoertemp ook verlaagd?
.

@tado

Ik heb recent zowel de maximale aanvoertemperatuur van mijn Atag i28c verlaagd alswel het vermogen verlaagd (P0 was 1, nu ingesteld op 4, waarmee de maximale aanvoertemperatuur op 50°C komt te liggen; Vermogen P1 was 63%, nu verlaagd naar 30%; Google atag i28c installatie servicemanual voor handleiding, hoofdstuk 12.1 en 12.2)

Sinds het aanpassen van die instellingen heb ik ook problemen met het verwarmen van mijn woonkamer. Ik heb het gevoel dat Tado een reset zeg maar nodig heeft om te wennen aan de nieuwe instellingen. Ik heb eerst hier op dit forum gezocht of anderen dezelfde problemen ervaren en of de oplossing er misschien ook tussen staat.

Ik heb slechts 2 ruimtes die ik regelmatig verwarm, een slaapkamer met hoogslaper op het zuiden die heel makkelijk warm blijft en opwarmd met een radiator met een Tado radiatorthermostaat, en een woonkamer met een Jaga convector met DBE ventilatoren met een Tado radiatorthermostaat, en een kleine type 11 radiator in de erker van de woonkamer zonder thermostaat die altijd vol open staat. Ook de woonkamer kan heel snel opwarmen door de convector met ventilatoren.
Beide ruimtes hebben ook een Tado Wall Thermostaat, en de verbinding met de ketel is middels de Extension Kit. Ik heb bij de ketel gekeken hoe één en ander nou precies is aangesloten, en dit blijkt OpenTherm middels de Tado OT-LPA te zijn.
Ik woon in een appartement uit 1935, slecht geïsoleerd, tussenwoning, dus ik heb de verwarming tot nu toe altijd alleen aangezet als ik ook werkelijk in de ruimte verbleef; Ben ik een dag weg dan koelt de ruimte af naar een graad of 13°C bij 0°C buitentemperatuur. Was vorige jaren 14,5°C, dus buren hebben duidelijk de verwarming lager of uit gezet 😅

De reden dat ik de aanvoertemperatuur en het vermogen wou/wil verlagen is omdat me gebleken is dat de ketel voor mijn situatie extreem is overgedimensioneerd. De woonkamer warmde heel snel op (en kreeg ook steeds water met hoge aanvoertemperatuur) maar zodra de ingestelde temperatuur was bereikt altijd een overshoot, en vervolgens lange tijd geen aanvoer waarbij er tocht ontstond en het niet aangenaam bleef. Ik verwacht(te) met lagere temperatuur aanvoer minder overshoot en een constantere aanvoer van water op een lagere temperatuur. Dat is gelukt. Echter is de gemiddelde aanvoertemperatuur als alleen de woonkamer warmte vraagt nu 25°C bij een ∆t van 3°C, waarbij de pomp continue aan staat. Door de enorme convector met DBE warmt de woonkamer daarbij ook werkelijk op, zij het (veel) te langzaam. Vraagt de slaapkamer ook warmte, zelfs bij slechts ∆t 1°C, dan schiet de aanvoertemperatuur opeens omhoog naar 40°C tot 50°C en is de ingestelde temperatuur van de woonkamer ook binnen no-time bereikt. Beide situaties vind ik niet ideaal. Aanvoertemperatuur bij warmtevraag slaapkamer kan veel lager, en aanvoertemperatuur woonkamer bij grote ∆t zou veel hoger moeten liggen dan 25°C 🙂
Voor mijn gevoel zijn de instellingen op de ketel niet te laag, gezien de maximale aanvoertemperatuur nog steeds 50°C bereikt en de woonkamer daarbij snel opwarmt wanneer nodig, maar dus enkel als er ook warmtevraag in de slaapkamer is..
Ik heb het gevoel dat Tado een reset nodig heeft zeg maar nu de ketel-instellingen zijn aangepast, maar heb tot nu toe niet kunnen vinden hoe ik dit zelf kan doen. Het liefst doe ik het zelf zonder aanpassingen door Tado support, zodat ik verder kan experimenteren met ketel-instellingen.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-01 01:18
Basekid schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:54:
Ik vind het toch wel wat raar dat 55 graden als standaard tapwater temperatuur ingesteld staat.. Dit kan ik op de CV-ketel ook niet veranderen want Tado overrult dat steeds terug naar 55.

Omdat ik comfortmode niet aan heb staan, kan ik dit ook niet op de app wijzigen naar 60.
Hier is nog steeds geen oplossing voor?
Ik heb hetzelfde en zie dit topic er vol mee staan. Helaas geen duidelijke oplossing/workaround.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-01 15:58
Ik heb gemaild met Tado maar die zeggen dingen die niet kloppen helaas:
Nee, het tapwater kan niet worden aangepast zoals u bedoelde.

55 graden is de standaardtemperatuur voor warm water.

Het wordt toegepast als de Warm water regeling in de app op Uit staat.

tado° kan namelijk Warm water niet volledig uit zetten, wanneer u tado° warm water uit zet geeft hij de controle terug aan de ketel.

U kunt in de tado° app het warme water hoger zetten( indien hij dat toelaat), of UIt zetten en de temperatuur aanpassen op uw ketel.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 84% gewijzigd door Basekid op 06-12-2022 22:06 ]

• qwasd
Basekid schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:03:
Ik heb gemaild met Tado maar die zeggen dingen die niet kloppen helaas:

[...]
Wel vreemd.

Op mijn Intergas hreco heb ik de comfort modus uit (dus vraaggestuurd) en ik heb warm water aansturing op de Tado ingeschakeld.

Ik heb nu de keuze in de app om een schema in te stellen maar ik heb daar een vaste temperatuur van 60 graden ingesteld en onderin de schuifbalk de instelling veranderd naar "tot je het schema hervat".

Is dit dan geen oplossing? De comfort en eco modus staat immers niet aan.
Uit: (Beide LED’s uit) De warmtewisselaar wordt niet warm gehouden waardoor de
levering van warm tapwater even op zich laat wachten. Als er geen behoefte is aan
snelle levering van warm tapwater, kan de tapcomfortfunctie uitgeschakeld worden
Zet ik de warm water aansturing uit op de Tado dan blijft het 55 graden.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-01 15:58
qwasd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:15:
[...]

Wel vreemd.

Op mijn Intergas hreco heb ik de comfort modus uit (dus vraaggestuurd) en ik heb warm water aansturing op de Tado ingeschakeld.

Ik heb nu de keuze in de app om een schema in te stellen maar ik heb daar een vaste temperatuur van 60 graden ingesteld en onderin de schuifbalk de instelling veranderd naar "tot je het schema hervat".

[...]

Zet ik de warm water aansturing uit blijft het 55 graden.
Hmm gaat die dan niet de hele tijd tot 60 stoken? Lijkt me dat Tado dan gewoon je CV overruled

• qwasd
Basekid schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:21:
[...]

Hmm gaat die dan niet de hele tijd tot 60 stoken? Lijkt me dat Tado dan gewoon je CV overruled
Je bedoelt dat ie dan stiekem toch in een soort eco/comfort mode staat? Ik zou het niet weten. Op deze manier blijft het 60 graden zodra ik de kraan aanzet.

• Tomono
qwasd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:15:
[...]

Wel vreemd.

[...]

Zet ik de warm water aansturing uit op de Tado dan blijft het 55 graden.
Daarmee haal de ketel van eco stand en zet je hem in comfort stand met 60c.

• Tomono
qwasd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:51:
[...]

Hier is nog steeds geen oplossing voor?
Ik heb hetzelfde en zie dit topic er vol mee staan. Helaas geen duidelijke oplossing/workaround.
Ik heb er een opentherm Gateway tussen gezet. Hiermee kan ik warm water op 60 instellen zonder comfort mode zodat de ketel in eco mode blijft staan.

• Tomono
dabachata schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:04:
[...]

[...]

.

@tado

Ik heb recent zowel de maximale aanvoertemperatuur van mijn Atag i28c verlaagd alswel het vermogen verlaagd (P0 was 1, nu ingesteld op 4, waarmee de maximale aanvoertemperatuur op 50°C komt te liggen; Vermogen P1 was 63%, nu verlaagd naar 30%; Google atag i28c installatie servicemanual voor handleiding, hoofdstuk 12.1 en 12.2)

Sinds het aanpassen van die instellingen heb ik ook problemen met het verwarmen van mijn woonkamer. Ik heb het gevoel dat Tado een reset zeg maar nodig heeft om te wennen aan de nieuwe instellingen. Ik heb eerst hier op dit forum gezocht of anderen dezelfde problemen ervaren en of de oplossing er misschien ook tussen staat.

Ik heb slechts 2 ruimtes die ik regelmatig verwarm, een slaapkamer met hoogslaper op het zuiden die heel makkelijk warm blijft en opwarmd met een radiator met een Tado radiatorthermostaat, en een woonkamer met een Jaga convector met DBE ventilatoren met een Tado radiatorthermostaat, en een kleine type 11 radiator in de erker van de woonkamer zonder thermostaat die altijd vol open staat. Ook de woonkamer kan heel snel opwarmen door de convector met ventilatoren.
Beide ruimtes hebben ook een Tado Wall Thermostaat, en de verbinding met de ketel is middels de Extension Kit. Ik heb bij de ketel gekeken hoe één en ander nou precies is aangesloten, en dit blijkt OpenTherm middels de Tado OT-LPA te zijn.
Ik woon in een appartement uit 1935, slecht geïsoleerd, tussenwoning, dus ik heb de verwarming tot nu toe altijd alleen aangezet als ik ook werkelijk in de ruimte verbleef; Ben ik een dag weg dan koelt de ruimte af naar een graad of 13°C bij 0°C buitentemperatuur. Was vorige jaren 14,5°C, dus buren hebben duidelijk de verwarming lager of uit gezet 😅

De reden dat ik de aanvoertemperatuur en het vermogen wou/wil verlagen is omdat me gebleken is dat de ketel voor mijn situatie extreem is overgedimensioneerd. De woonkamer warmde heel snel op (en kreeg ook steeds water met hoge aanvoertemperatuur) maar zodra de ingestelde temperatuur was bereikt altijd een overshoot, en vervolgens lange tijd geen aanvoer waarbij er tocht ontstond en het niet aangenaam bleef. Ik verwacht(te) met lagere temperatuur aanvoer minder overshoot en een constantere aanvoer van water op een lagere temperatuur. Dat is gelukt. Echter is de gemiddelde aanvoertemperatuur als alleen de woonkamer warmte vraagt nu 25°C bij een ∆t van 3°C, waarbij de pomp continue aan staat. Door de enorme convector met DBE warmt de woonkamer daarbij ook werkelijk op, zij het (veel) te langzaam. Vraagt de slaapkamer ook warmte, zelfs bij slechts ∆t 1°C, dan schiet de aanvoertemperatuur opeens omhoog naar 40°C tot 50°C en is de ingestelde temperatuur van de woonkamer ook binnen no-time bereikt. Beide situaties vind ik niet ideaal. Aanvoertemperatuur bij warmtevraag slaapkamer kan veel lager, en aanvoertemperatuur woonkamer bij grote ∆t zou veel hoger moeten liggen dan 25°C 🙂
Voor mijn gevoel zijn de instellingen op de ketel niet te laag, gezien de maximale aanvoertemperatuur nog steeds 50°C bereikt en de woonkamer daarbij snel opwarmt wanneer nodig, maar dus enkel als er ook warmtevraag in de slaapkamer is..
Ik heb het gevoel dat Tado een reset nodig heeft zeg maar nu de ketel-instellingen zijn aangepast, maar heb tot nu toe niet kunnen vinden hoe ik dit zelf kan doen. Het liefst doe ik het zelf zonder aanpassingen door Tado support, zodat ik verder kan experimenteren met ketel-instellingen.
Ik heb tado er nog niet op kunnen betrappen dat ze een lerend algoritme o.i.d. gebruiken en vraag me af of een reset zin heeft.

Max set point van 50c wordt netjes door de ketel naar tado gestuurt en direct door tado gebruikt. Tado past daarna de gevraagde setpoint aan naar 50c (of lager).

• Tomono
dabachata schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:04:
[...]

[...]

.

@tado

Kan ook zijn dat je hetzelfde probleem hebt als mij. De minimale capaciteit van de ketel is te groot voor de radiatoren die open staan. Daardoor stopt de ketel bijna weer direct en probeert het een tijdje later opnieuw.

Kan je zien op de ketel dat de vlam weer snel van het display verdwijnt. Ook zal de ketel weer even stil zijn.

Door er een opentherm Gateway tussen te zetten kan je het makkelijk inzien en terugzien.

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-01 19:51
Herkennen mensen hier het volgende;

In onze woonkamer hebben wij vloerverwarming en een Tado thermostaat. Deze is direct verbonden met de CV ketel (Intergas Xtreme). Schema staat 24/7 ingesteld op 19 graden. Nou kom ik vanochtend beneden is de temperatuur 22 graden! Een deel van de avond/nacht is er continue verwarmd (+- 4m3).

Weet iemand hoe dit kan? Dat schema is er toch niet voor niks?

Alvast bedankt.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:12
Morpheus2003 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:15:

In onze woonkamer hebben wij vloerverwarming en een Tado thermostaat. Deze is direct verbonden met de CV ketel (Intergas Xtreme). Schema staat 24/7 ingesteld op 19 graden. Nou kom ik vanochtend beneden is de temperatuur 22 graden! Een deel van de avond/nacht is er continue verwarmd (+- 4m3).

Alvast bedankt.
Vroege start toevallig aan staan? Heb je alleen vloerverwarming in de woonkamer, of ook nog radiatoren? Post is het grafiekje van de nacht…..

[ Voor 5% gewijzigd door BGFG op 07-12-2022 09:29 ]

• assn
Morpheus2003 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:15:

Alvast bedankt.
Als je hierboven leest zitten er meerdere met het probleem, ik dus ook. Bij mij gaat de vloerverwarming aan als er ergens anders vraag in het huis is. Het lijkt wel alsof Tado de zoneklep niet kan bedienen maar weet niet hoe ik dit kan oplossen. Heb ook al eerder foto's gedeeld van mijn opstelling.
Vanochtend ook weer 22,8 graden omdat de slaapkamer verwarming minimaal aan stond.
Vreemde is dat er ergens een verwarming in huis altijd aan staat zonder knop, die heeft geen invloed op de vloerverwarming beneden, dus het zit echt in de aansturing van Tado.

• BGFG
assn schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:28:
[...]

Als je hierboven leest zitten er meerdere met het probleem, ik dus ook. Bij mij gaat de vloerverwarming aan als er ergens anders vraag in het huis is. Het lijkt wel alsof Tado de zoneklep niet kan bedienen maar weet niet hoe ik dit kan oplossen. Heb ook al eerder foto's gedeeld van mijn opstelling.
Vanochtend ook weer 22,8 graden omdat de slaapkamer verwarming minimaal aan stond.
Vreemde is dat er ergens een verwarming in huis altijd aan staat zonder knop, die heeft geen invloed op de vloerverwarming beneden, dus het zit echt in de aansturing van Tado.
Zou kunnen, maar dan zou er in de rest van het huis een forse warmtevraag moeten zijn geweest gedurende de nacht en dat lijkt me sterk. Grafiekje zegt meer, ook van de andere ruimtes

• assn
BGFG schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:31:
[...]

Zou kunnen, maar dan zou er in de rest van het huis een forse warmtevraag moeten zijn geweest gedurende de nacht en dat lijkt me sterk. Grafiekje zegt meer, ook van de andere ruimtes
Ik heb de vloerverwarming thermostaat al teruggedraaid naar 30 graden omdat die anders continue blijft doorverwarmen, nu valt het nog mee hoeveel de temeperatuur stijgt, maar zoals je in de grafiek ziet er is geen directe vraag naar verwramen door Tado.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_xBAj1wGUtZQqXrhydN5edv9Xo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fse2Dl83w1LNY84OpW8jVyX1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3O8EFrWwBLmTAjMZ2c6ctqNv7r0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RJ92ruijPJbP8axkVEKfnVA1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dce0nrxlnF38QGD3i98v92fNv30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aIrVEoNFsY9nBUNsSgqa2UkX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GdmEtfCx9AU7DWM_6ycCAMohmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zIMQrB7h4JUgmvw4fs465fkE.png?f=fotoalbum_large

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-01 14:22
assn schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:20:
[...]

Ik heb de vloerverwarming thermostaat al teruggedraaid naar 30 graden omdat die anders continue blijft doorverwarmen, nu valt het nog mee hoeveel de temeperatuur stijgt, maar zoals je in de grafiek ziet er is geen directe vraag naar verwramen door Tado.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je wilt dat die zoneklep wordt aangestuurd door Tado, dan zul je deze correct moeten aansluiten. Dus direct op de thermostaat of via een aparte extensiekit. Vandaar mijn eerdere vraag hoe de zoneklep nu wordt aangestuurd.

• assn
hpmkruit schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:51:
[...]

Als je wilt dat die zoneklep wordt aangestuurd door Tado, dan zul je deze correct moeten aansluiten. Dus direct op de thermostaat of via een aparte extensiekit. Vandaar mijn eerdere vraag hoe de zoneklep nu wordt aangestuurd.
Ik heb deze vloerverwarming/zoneklep niet aangelegd, dus ik weet niet hoe die direct wordt aangestuurd.Daarnaast ben ik helaas ook geen expert dus snap nog niet de gehele constructie.

Ik heb stadsverwarming, daar komt de warmte binnen, dan lopen er warmte leidingen onder naar de trap. Daar zit de verdeler(zie foto's).

Bij de binnenkomende leiding zit naar mijn weten een zoneklep(witte kastje). Deze klep is verbonden met een kabel naar het witte kastje op de muur die een kabel heeft lopen in de grond naar de thermostaat.Dan loopt de leiding door naar de verdeler. Hier zit een thermostaat op. Daaronder zit weer een zoneklep(zwarte kastje)? maar die zet alleen met een zwarte kabel op de stroom.

Dus ergens geeft een radiator het signaal af om warmte nodig te hebben bij Tado, waardoor die zoneklep open gaat. Tado heeft nu dus geen mogelijkheid om zelf die zoneklep dicht te zetten, daar lijkt het op. Maar ik ben geen expert dus weet niet hoe dit wel zou kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbpTxUQELwCg-_60rL_3fBKHq2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4FA9hF0EjdeTnk9R765WL0J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x50Em9ynoQD5f5xLeXYHS1wWlhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNJeiU6gkEW4qQfbVOBrpyiO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5z7lBBZ7QO5TarydnDVlM84z8qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWbYK97ovULfAQ6hG17FNo5P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auBbW-m8iWHjmBZzdmxUwXPFSXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYBn4zjqSwdawUoGrJo5NATA.jpg?f=fotoalbum_large

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-01 10:18

MrScratch

I am rubber, you are glue

@assn Dat witte kastje op de muur, dat hoort bij je zoneklep. Die krijg stroom vanonder uit het stopcontact en heeft verbinding met de Danfoss klep via het zwarte kabeltje. Links komt er een grijze kabel uit het kastje, waar gaat deze heen? Dat is de aansturing van de zoneklep.

Bij mij zit deze in de Tado Slimme Thermostaat. Die zet de klep open of dicht afhankelijk van de woonkamer warmtevraag.

Zoals hier rechts op dit plaatje is te zien. De slimme thermostaat is op R01 gezet, daardoor fungeert deze als een Relais (Open/Dicht), precies wat de zoneklep nodig heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Lq6_FpsgdrNtE16GDgu1luF49k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbVXlb0uoL8cgiUohhYI4aed.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ik nou dat je je temperatuurbegrenzing van je vloerverwarming op 51 graden hebt staan? Dat lijkt me echt veel te hoog. Dat moet echt veel lager, lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door MrScratch op 07-12-2022 12:43 ]

Look behind you! A three headed monkey!

• BGFG
[quote]assn schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:20:

Helder: zoals anderen al melden werkt de zoneklep van je vloerverwarming niet goed of beter gezegd helemaal niet volgens mij. Dat betekent dat de vvw mee opwarmt als er elders in huis warmtevraag is s nachts. En die is er in de slaapkamer en zolder, kijk maar in je grafiekjes. 30 graden is trouwens wel prima voor vvw. Je moet een aparte tado-thermostaat koppelen aan je zoneklep, die alleen open mag gaan als er warmtevraag in de woonkamer is. Zie de tado tekening in de post hierboven.

• assn
MrScratch schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:37:
@assn Dat witte kastje op de muur, dat hoort bij je zoneklep. Die krijg stroom vanonder uit het stopcontact en heeft verbinding met de Danfoss klep via het zwarte kabeltje. Links komt er een grijze kabel uit het kastje, waar gaat deze heen? Dat is de aansturing van de zoneklep.

Bij mij zit deze in de Tado Slimme Thermostaat. Die zet de klep open of dicht afhankelijk van de woonkamer warmtevraag.

Zoals hier rechts op dit plaatje is te zien. De slimme thermostaat is op R01 gezet, daardoor fungeert deze als een Relais (Open/Dicht), precies wat de zoneklep nodig heeft.

[Afbeelding]

Zie ik nou dat je je temperatuurbegrenzing van je vloerverwarming op 51 graden hebt staan? Dat lijkt me echt veel te hoog. Dat moet echt veel lager, lijkt me.
Dank voor je uitleg. Welke kabels zitten er dan bij jou in de Tado? Ik heb nu alleen een zwarte en rode aangesloten zoals het schema voorschreef. En hoe zet je een thermostaat in R01 staat want dat zou die van mij ook moeten gaan doen? En moet ik dan een aparte thermostaat kopen eigenlijk en die op die grijze kabel aansluiten?

Daarnaast zie ik bij jou de verwarmingsketel met Extensiekit. Ik heb dus geen verwarmingsketel. Ik vraag mij af waar mijn radiatoren dan worden aangestuurd?

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-11-2025
Tomono schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:50:
[...]

Daarmee haal de ketel van eco stand en zet je hem in comfort stand met 60c.
Nee, dat is niet waar.

Je hebt bij intergas 3 opties voor voorverwarmen: aan, eco (zelflerend) en uit. Alleen in de eco stand luistert de ketel naar OpenTherm voor tapwater.
Dus als de instelling uit is, kan Tado de ketel niet laten voorverwarmen, ongeacht of HW aan staat en er een temperatuur is ingesteld in de app.

De enige uitzondering hierop is dat Tado, ongeacht de instellingen, in staat is de temperatuur van het tapwater aan te passen. Ongeacht of HW in OpenTherm is geactiveerd en ongeacht de instellingen van de ketel.

Dit is een verkeerde implementatie van OpenTherm door Tado, waarschijnlijk gecombineerd met een fout in de software van Intergas, omdat het probleem niet andere ketels treft. Hoe dan ook is dit mijn inziens de fout van Tado, omdat de instelling van 55 graden niet zou moeten bestaan. Het wordt immers door alle instanties afgeraden. Helaas hebben de klantenservice en @tado hier geen enkele boodschap aan en weigeren ze zo iets simpels aan te passen.

• qwasd
nirgilis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:28:
[...]

Nee, dat is niet waar.

Je hebt bij intergas 3 opties voor voorverwarmen: aan, eco (zelflerend) en uit. Alleen in de eco stand luistert de ketel naar OpenTherm voor tapwater.
Dus als de instelling uit is, kan Tado de ketel niet laten voorverwarmen, ongeacht of HW aan staat en er een temperatuur is ingesteld in de app.

De enige uitzondering hierop is dat Tado, ongeacht de instellingen, in staat is de temperatuur van het tapwater aan te passen. Ongeacht of HW in OpenTherm is geactiveerd en ongeacht de instellingen van de ketel.

Dit is een verkeerde implementatie van OpenTherm door Tado, waarschijnlijk gecombineerd met een fout in de software van Intergas, omdat het probleem niet andere ketels treft. Hoe dan ook is dit mijn inziens de fout van Tado, omdat de instelling van 55 graden niet zou moeten bestaan. Het wordt immers door alle instanties afgeraden. Helaas hebben de klantenservice en @tado hier geen enkele boodschap aan en weigeren ze zo iets simpels aan te passen.
Ik vind dit inderdaad een kwalijke zaak. Ik durf de ww functie niet uit te laten op Tado, omdat het anders op 55 graden functioneert. Ik heb dus de ww functie ingeschakeld en ben dus voor niks gas aan het gebruiken, omdat ik het voorverwarmen op de ketel eigenlijk uit heb staan..Tado overruled dit dus momenteel...

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:15
In onze woning (bj 2018) hangt een Intergas Kombi Kompact HReco 36. Als verwarming hebben we vloerverwarming zonder aanvullende pomp. Waarbij er op de eerste verdieping zoneregeling op zit voor de drie slaapkamers. Dit in combinatie met een Tado thermostaat. Nu ik na aanschaf van een p1 meter meer op het verbruik ben gaan letten valt me het volgende op.

In onderstaande situatie laat ik de Tado zijn ding doen. Je ziet dat de ketel frequent aanslaat met een relatief hoog verbruik en weinig 'verwarming' tot gevolg. Ook lijkt de ketel niet aan te slaan wanneer er 1 van de 3 vlammetjes brandt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQzSmxN6yHMweNi5w9WkLET_qSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wiETwQ1lNni8Ek6smEuW6dk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beR3Li9T6EJ8rcJCOY96DuIUVCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQVfOK2CSLLeu7BkCuSaFDIZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJraYk5dSyjJfuMCAQs8KYnNBKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HAU7URZD2ecrWwxP80mY3u6.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik 's ochtends handmatig een blok erin zet van 21c van zeg twee/twee en een half uur dan gaat de ketel vol branden, warmt het huis genoeg op voor de rest van de dag en verbruik ik minder gas. Wat ik wel moet doen is na dit blok even de verwarming op bijv 18c zetten zodat de ketel uitgaat. Anders vindt de Tado het een leuk idee om, ook al ligt de temperatuur hoger dan de doeltemperatuur, de ketel aan te laten slaan. Onderstaande afbeeldingen zijn van gisteren. Voor een groot deel van de dag is het 20.5c in de woning. De hoogste pieken in het gasverbruik zijn voor sanitair warm water, ongeveer 1m3 per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrzXh4Yc9IszXPwOd4t8hh9aNnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzXv2Uaq4IxB5bos3SpAyRDY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCRWKZJQ2huaa3ovgCDEm0xIeZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpIVMWhKcfvvuyp40Z2pwQPc.jpg?f=fotoalbum_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-01 12:14

amphora

Websites & Fotografie

Ik snap die Tado 55 graden discussie niet zo, ik kan gewoon in de Tado app instellen dat warmwater 60 graden moet zijn? Jullie niet dan? Of heb ik iets anders gemist?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• MrScratch

MrScratch

assn schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:20:
[...]

Dank voor je uitleg. Welke kabels zitten er dan bij jou in de Tado? Ik heb nu alleen een zwarte en rode aangesloten zoals het schema voorschreef. En hoe zet je een thermostaat in R01 staat want dat zou die van mij ook moeten gaan doen? En moet ik dan een aparte thermostaat kopen eigenlijk en die op die grijze kabel aansluiten?
In de tado zitten twee draden, dus net als bij jou. De thermostaat moet hangen in de ruimte die de vloerverwarming verwarmd. Het installateursmenu kun je gebruiken om de thermostaat op R01 te zetten. Zoals hier te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxEl6wbzZwWoXyqzsgZpz6FQjM0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yVtPLpJTzKxZTQTEwCnOLzrl.jpg?f=user_large
Daarnaast zie ik bij jou de verwarmingsketel met Extensiekit. Ik heb dus geen verwarmingsketel. Ik vraag mij af waar mijn radiatoren dan worden aangestuurd?
Als je geen verwarmingsketel of Warmtepomp of iets hebt, dan heb je geen Extensiekit nodig. Wat heb je voor verwarmingssysteem? Stadverwarming?

• Morpheus2003
  • Laatst online: 11-01 19:51
BGFG schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:28:
[...]

Vroege start toevallig aan staan? Heb je alleen vloerverwarming in de woonkamer, of ook nog radiatoren? Post is het grafiekje van de nacht…..
Ik heb geen radiatoren in de woonkamer. Op de 1ste en zolder radiatorknoppen en de extensiekit rechtstreeks aangesloten op de CV ketel.

Vroege start stond aan, nu uit. Screenshots van de nacht;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pO4f8j0_IwHB-t-GTYWb-zBqUUM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9EeRzi0N6gldv5FjjFhFGR2u.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmfqyvzVFZS__ovcHNmPeMC0nss=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sk0zg4wKvPP1Ejjzm4yuvqgk.png?f=fotoalbum_tile

En vanuit de Slimme meter;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00BDOgxDpZZIt1NC1_zEpkAa-pk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1et4An8VqKFMaAZWrCxOLQXk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4pJ3jsO2jdETj6KbzGePR7qwsE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWguLtw3bxXuuBwqZJdZx1pC.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 159% gewijzigd door Morpheus2003 op 07-12-2022 16:10 ]

• assn
MrScratch schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:46:
[...]

In de tado zitten twee draden, dus net als bij jou. De thermostaat moet hangen in de ruimte die de vloerverwarming verwarmd. Het installateursmenu kun je gebruiken om de thermostaat op R01 te zetten. Zoals hier te zien:
[Afbeelding]
Die stap van de thermostaat op R01 zetten had ik nog niet gedaan, dus dit zou alleen al de oplossing zijn?

Edit: Zojuist in het menu gegaan, daar stond de eerste keuze al op R01, geen idee of dat dan iets zegt.
[...]

Als je geen verwarmingsketel of Warmtepomp of iets hebt, dan heb je geen Extensiekit nodig. Wat heb je voor verwarmingssysteem? Stadverwarming?
Ja Stadsverwarming inderdaad.

[ Voor 5% gewijzigd door assn op 07-12-2022 16:33 ]

• nirgilis
amphora schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:35:
Ik snap die Tado 55 graden discussie niet zo, ik kan gewoon in de Tado app instellen dat warmwater 60 graden moet zijn? Jullie niet dan? Of heb ik iets anders gemist?
Het probleem is dat het niet intuïtief is hoe het werkt, en dat het niet mogelijk is de eco stand van de ketel te gebruiken in combinatie met Tado.

In een normale situatie zou je, zeker in deze tijd, tapwater verwarming uitzetten. Doe je dat echter op de standaard manier, dus uit op de ketel en niet activeren in OpenTherm, of uitzetten in de Tado app. Dan gaat automatisch de tapwater temperatuur naar 55.
De enige manier om dit te ontdekken is specifiek naar de ketel instelling kijken.

Ik kwam er dus pas na enkele maanden achter dat mijn tapwater te koud ingesteld stond. Toen heb ik het teruggezet op de ketel, om er vervolgens twee maanden later achter te komen dat Tado die instelling steeds terug naar 55 zet.
In de app kon ik helemaal niets instellen, want de tegel voor warm water was afwezig. Die is er namelijk niet als je in het installateurs menu HW niet activeert.

Gevolg: ik heb maandenlang warm tapwater gehad dat te koud is om legionella af te doden, zonder dat er enige indicatie was dat dit het geval was.

Nu is het hier inmiddels werkbaar opgelost, maar als je op het internet zoekt zijn er veel meer van deze verhalen. En ongetwijfeld veel meer Tado gebruikers die geen idee hebben dat de temperatuur is aangepast.

Er zijn de laatste jaren al steeds meer gevallen van legionella in Nederland. Het laatste wat we dan kunnen gebruiken is een bedrijf dat unaniem besluit dat ze het beter weten dan het RIVM.

Ik ben trouwens zelf microbioloog, voor mij is het dus ook een principe kwestie. Het voelt een beetje als een fabrikant van koelkasten die besluit dat 8 graden ook een prima temperatuur voor voedsel is.

[ Voor 5% gewijzigd door nirgilis op 07-12-2022 16:50 ]

• nirgilis
qwasd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:34:
[...]

Ik vind dit inderdaad een kwalijke zaak. Ik durf de ww functie niet uit te laten op Tado, omdat het anders op 55 graden functioneert. Ik heb dus de ww functie ingeschakeld en ben dus voor niks gas aan het gebruiken, omdat ik het voorverwarmen op de ketel eigenlijk uit heb staan..Tado overruled dit dus momenteel...
De ww functie doet niets zolang de instelling op je ketel "uit" is. Dus in principe verstook je niets extra.

• qwasd
nirgilis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:51:
[...]

De ww functie doet niets zolang de instelling op je ketel "uit" is. Dus in principe verstook je niets extra.
Maar ik zie via mijn p1 meter dat er gestookt wordt. Waarschijnlijk om het water warm te houden? Dus Tado overruled het ofzo? Op de Intergas hreco cv ketel zijn beide lampjes uit en in de Tado app heb ik 60 graden geconfigureerd. Ik snap er iig niks meer van en wat nu de beste oplossing is om toch 60 graden te hanteren.

[ Voor 8% gewijzigd door qwasd op 07-12-2022 18:32 ]

• MrScratch

MrScratch

assn schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:22:
[...]
Die stap van de thermostaat op R01 zetten had ik nog niet gedaan, dus dit zou alleen al de oplossing zijn?

Edit: Zojuist in het menu gegaan, daar stond de eerste keuze al op R01, geen idee of dat dan iets zegt.
Dat zorgt ervoor dat de Tado thermostaat zich als een relaisthermostaat gaat gedragen, hetgeen voor een zoneklep goed is. Maar dat is in de situatie dat in de configuratie de extensiekit is aangewezen als het apparaat dat de warmtevraag doet naar het verwarmingsapparaat.

Hoe dat zit bij een Warmtenet is mij niet duidelijk. Wat ik van jou begrijp is dat er dus eigenlijk niet een dergelijk apparaat is bij een warmtenet. Hoe wordt dan het CV-water rondgepompt bij een warmtenet? Ik neem aan dat er een warmtewisselaar zit in de meterkast. Zit daar dan niet ook een soort apparaat dat reageert op warmtevraag en warmwater maakt voor douche of bad?

• assn
MrScratch schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:58:
[...]

Hoe dat zit bij een Warmtenet is mij niet duidelijk. Wat ik van jou begrijp is dat er dus eigenlijk niet een dergelijk apparaat is bij een warmtenet. Hoe wordt dan het CV-water rondgepompt bij een warmtenet? Ik neem aan dat er een warmtewisselaar zit in de meterkast. Zit daar dan niet ook een soort apparaat dat reageert op warmtevraag en warmwater maakt voor douche of bad?
Helaas stond de Tado waarschijnlijk al als R01, vannacht was het niet anders dan normaal waarbij de woonkamer door blijft verwarmd.

Ik weet ook niet exact hoe het werkt. Ik heb gewoon een leiding naar binnen lopen met warm water, dit gaat door een enorme unit die het waarschijnlijk aanstuurt, deze meet ook de hoeveelheid water en dat wordt gecommuniceerd met Eneco.

Edit: Links zie je blauw en rood die zijn voor de verwarmingen, rechts zijn blauw en rood voor de keuken en badkamer.

Dus wellicht gaat het daarom nu ook mis omdat de klep dus open gaat wanneer een ruimte verwarming vraagt, maar die zou eigenlijk alleen aan mijn woonkamer gekoppeld worden. Is dit niet op een manier in te regelen ?

Dus warmte vraag van Woonkamer Tado - klep open/dicht.

Hierbij foto's hoe het in de meterkast er uit ziet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7rdi_2EIQZF50ayUO0t1Ivnw4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ts6kJmGiX7yQFZfsyJCGptwK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwJRtMym7CW5HKbqq20CJIjqGDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMscHZQS9TPvpLSAViRmTg20.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door assn op 08-12-2022 10:12 ]

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:15
Millert schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:39:
In onze woning (bj 2018) hangt een Intergas Kombi Kompact HReco 36. Als verwarming hebben we vloerverwarming zonder aanvullende pomp. Waarbij er op de eerste verdieping zoneregeling op zit voor de drie slaapkamers. Dit in combinatie met een Tado thermostaat. Nu ik na aanschaf van een p1 meter meer op het verbruik ben gaan letten valt me het volgende op.

Ik onderstaande situatie laat ik de Tado zijn ding doen. Je ziet dat de ketel frequent aanslaat met een relatief hoog verbruik en weinig 'verwarming' tot gevolg. Ook lijkt de ketel niet aan te slaan wanneer er 1 van de 3 vlammetjes brandt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik 's ochtends handmatig een blok erin zet van 21c van zeg twee/twee en een half uur dan gaat de ketel vol branden, warmt het huis genoeg op voor de rest van de dag en verbruik ik minder gas. Wat ik wel moet doen is na dit blok even de verwarming op bijv 18c zetten zodat de ketel uitgaat. Anders vindt de Tado het een leuk idee om, ook al ligt de temperatuur hoger dan de doeltemperatuur, de ketel aan te laten slaan. Onderstaande afbeeldingen zijn van gisteren. Voor een groot deel van de dag is het 20.5c in de woning. De hoogste pieken in het gasverbruik zijn voor sanitair warm water, ongeveer 1m3 per dag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het normaal dat de ketel niet aanslaat bij 1 vlammetje, de verwarming aanblijft na het bereiken van de doeltemperatuur en dat het verbruik hoger is als ik Tado zijn 'slimme' ding laat doen?
Zoals het nu functioneert kan ik beter 's ochtends een blok van 2 uur erin zetten dat de ketel met 3 vlammetjes aan gaat, gevolgd door een kort blok waarbij de verwarming helemaal uit gaat. En er vervolgens op letten dat Tado de ketel niet aan laat gaan met 2 vlammetjes.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• pixieeej
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb nu een aantal dagen Tado V3 thermostaat met (voolopig) 3 thermostatische kranen in 2 ruimtes geïnstalleerd. Eerste 3 dagen liep alles goed, maar vanaf gisteren krijgen we heel vaak een F2 storing op de Viessman vitodens 200 ketel, iets wat we vroeger nooit hadden. Ik heb ondertussen alle radiatoren al eens ontlucht.

Hoe kan een installatie van Tado systeem voor deze error zorgen en wat kan ik er aan doen?

• MrScratch

MrScratch

assn schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:11:
[...]

Helaas stond de Tado waarschijnlijk al als R01, vannacht was het niet anders dan normaal waarbij de woonkamer door blijft verwarmd.

Ik weet ook niet exact hoe het werkt. Ik heb gewoon een leiding naar binnen lopen met warm water, dit gaat door een enorme unit die het waarschijnlijk aanstuurt, deze meet ook de hoeveelheid water en dat wordt gecommuniceerd met Eneco.

Edit: Links zie je blauw en rood die zijn voor de verwarmingen, rechts zijn blauw en rood voor de keuken en badkamer.

Dus wellicht gaat het daarom nu ook mis omdat de klep dus open gaat wanneer een ruimte verwarming vraagt, maar die zou eigenlijk alleen aan mijn woonkamer gekoppeld worden. Is dit niet op een manier in te regelen ?

Dus warmte vraag van Woonkamer Tado - klep open/dicht.

Hierbij foto's hoe het in de meterkast er uit ziet. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn advies zou zijn om met Tado via de chat op hun site in overleg te treden en aan hen te vragen hoe je jouw configuratie moet aansluiten. Zeg hierbij dat je vloerverwarming hebt met een zoneklep en stadsverwarming/warmtenet.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:10
Ik heb al een aantal jaren een Tado met radiatoren. Ik blijf het vaag vinden dat de Tado zoveel problemen heeft met overschot. Als de cv-ketel moet verwarmen naar bijvoorbeeld 17.5 en bereikt dat, dan blijft de ketel vrolijk doorstomen. Terwijl het op mijn losse tempratuurmeter de 17,5 al bereikt is.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Erik1805 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:37:
Ik heb al een aantal jaren een Tado met radiatoren. Ik blijf het vaag vinden dat de Tado zoveel problemen heeft met overschot. Als moet verwarmen maar bijvoorbeeld 17.5 en bereikt dat, dan blijft de ketel vrolijk doorstomen. Terwijl het op mijn losse tempratuurmeter de 17,5 al bereikt.
Eens. En dan terwijl de temperatuur al bereikt is, en zelfs eroverheen zit, nog lekker een hele tijd lang met 3 vlammetjes (of 100% via de API) doorblijven vlammen tot het mooi 20.6 graden is in plaats van de ingestelde 20 graden.

Ik vraag me ook serieus af of er uberhaupt iets 'slim', 'smart' of 'zelflerend' is aan dit geheel. Tot nu toe is vooral mijn eigen schema nog het slimste...

Edit: Zie hier temperatuurverloop en daarna verwarming van dezelfde ruimte. Dit betreft wel vloerverwarming, maar dit is al vloerverwarming sinds ik Tado heb draaien, dus na ruim een jaar mag ie toch wel weten dat dit misschien wat trager opwarmt en dan doorwarmt. Maar nee, Tado gaat rustig aan stapje voor stapje afschalen, waardoor er lekker teveel verwarmd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhghIjXLyuHv9pJcjx7Vcmie4KI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J0OHQjpShJwb1oUgaM5ioVM9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSAolusN0iUSWVnXQSpkkFSvYeI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kj1rTpgVYaQwsvFJxMOggAGR.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Drawer op 08-12-2022 13:59 ]

• Your Grandma
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:08
Tomono schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:40:
[...]

Ik heb het probleem nog steeds. Misschien dat de radiatoren die open staan het minimum vermogen van de ketel niet kunnen afgeven en dat de ketel daardoor weer afslaat. Ik stuur je zo een linkje in een DM voor meer info.
Ik heb sinds een paar weken ook een Tado icm een ATAG I36EC met vloerverwarming beneden en radiatoren boven en ik heb geen enkel probleem.
ik heb op de ketel de max temperatuur van het cv circuit op 55graden gezet (- drukken bij het radiator symbooltje).
Lager krijg ik hem niet ingesteld, maar dit stookt al best mooi.
De overshoot is max 0,5 graden.
Een andere stooklijn krijg ik niet geselecteerd in de ketel, in het menu houdt de ketel de instelling niet vast.

• MischaBoender
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-01 10:09
Weet iemand hoe tado zich gedraagt als er 2 thermostaten (slaapkamer en woonkamer) zijn gekoppeld, maar helemaal geen radiatorknoppen, zone kleppen, ed? Opstelling is draadloos, dus met die extention kit aan CV. Blijft de verwarming dan aan tot beide hun temperatuur hebben bereikt? Of gaat de verwarming juist al dicht als 1 van de 2 de temperatuur heeft bereikt?

• BGFG
MischaBoender schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:36:
Weet iemand hoe tado zich gedraagt als er 2 thermostaten (slaapkamer en woonkamer) zijn gekoppeld, maar helemaal geen radiatorknoppen, zone kleppen, ed? Opstelling is draadloos, dus met die extention kit aan CV. Blijft de verwarming dan aan tot beide hun temperatuur hebben bereikt? Of gaat de verwarming juist al dicht als 1 van de 2 de temperatuur heeft bereikt?
Huh? Kun je 2 thermostaten draadloos koppelen? Hoe dan? En waarom, als je geen knoppen hebt?

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:00
MischaBoender schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:36:
Lijkt mij geen ideale opstelling. Een losse radiatorknap in de slaapkamer lijkt mij handiger.

Ik denk dat de ketel blijft doorstoken totdat de laatste thermostaat de temperatuur heeft bereikt. Waardoor het in 1 van de 2 ruimtes veel te warm is.

• MischaBoender
Olaf91 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:31:
[...]
Lijkt mij geen ideale opstelling. Een losse radiatorknap in de slaapkamer lijkt mij handiger.
Ja, dat is ook handiger. Maar dat is wel even een investering. Overal Tado radiatorknoppen, thermostatische kranen, iemand die de huidige standaard knoppen komt vervangen... Staat wel op de planning om volgend jaar ergens te doen.
Ik denk dat de ketel blijft doorstoken totdat de laatste thermostaat de temperatuur heeft bereikt. Waardoor het in 1 van de 2 ruimtes veel te warm is.
Het is geen probleem om even 2 radiatoren dicht te draaien. Dat doe ik nu ook als het in de slaapkamer wat te koud is, maar nu blijft de ketel natuurlijk doorstoken omdat de woonkamer niet tot de ingestelde temperatuur wordt bereikt. Maar ik zoek bevestiging of het inderdaad werkt zoals jij nu aangeeft.

• BGFG
MischaBoender schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:44:
[...]

Ja, dat is ook handiger. Maar dat is wel even een investering. Overal Tado radiatorknoppen, thermostatische kranen, iemand die de huidige standaard knoppen komt vervangen... Staat wel op de planning om volgend jaar ergens te doen.

[...]

Het is geen probleem om even 2 radiatoren dicht te draaien. Dat doe ik nu ook als het in de slaapkamer wat te koud is, maar nu blijft de ketel natuurlijk doorstoken omdat de woonkamer niet tot de ingestelde temperatuur wordt bereikt. Maar ik zoek bevestiging of het inderdaad werkt zoals jij nu aangeeft.
Ik weet vrijwel zeker dat je geen 2 thermostaten draadloos aan de extensiekit kan koppelen.

• MischaBoender
BGFG schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:00:
[...]

Ik weet vrijwel zeker dat je geen 2 thermostaten draadloos aan de extensiekit kan koppelen.
Waarom zou dat niet kunnen? Je kunt ook er meerdere gebruiken icm een bedraade thermostaat. Technisch gezien koppel je ze allemaal aan je bridge.

• Folkert1985
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-01 14:49
MischaBoender schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:57:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Je kunt ook er meerdere gebruiken icm een bedraade thermostaat. Technisch gezien koppel je ze allemaal aan je bridge.
Je kunt wel een draadloze temperatuursensor kopen voor je slaapkamer, die vraagt dan warmte via de thermostaat.

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-01 12:18
Ik zie voor vandaag en gisteren geen informatie meer bij Heating Activity (0h) on Care & Protect. Is dit alleen bij mij of algemeen een probleem.

• JohnAlbregtse
C0C0 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:42:
Ik zie voor vandaag en gisteren geen informatie meer bij Heating Activity (0h) on Care & Protect. Is dit alleen bij mij of algemeen een probleem.
Zag net op een engels fora zelfde melding

• BGFG
MischaBoender schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:57:
[...]

Je koppelt ze niet aan je bridge maar aan de ketel (bedraad) of de extensiekit (draadloos). Ik heb een bedrade aangesloten op de zoneklep van de vvw en eentje draadloos voor de zithoek. Beiden zijn gekoppeld aan de draadloze ontvanger (extensiekit) die op zijn beurt de ketel weer bedient.

• MischaBoender
BGFG schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:52:
[...]

Je koppelt ze niet aan je bridge maar aan de ketel (bedraad) of de extensiekit (draadloos). Ik heb een bedrade aangesloten op de zoneklep van de vvw en eentje draadloos voor de zithoek. Beiden zijn gekoppeld aan de draadloze ontvanger (extensiekit) die op zijn beurt de ketel weer bedient.
Nee, je koppelt alle devices aan de bridge, dat is het middelpunt van je Tado netwerk. Heb je een draadloze sensor en extension kit dan communiceren deze via de bridge.

• BGFG
MischaBoender schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:07:
[...]

Nee, je koppelt alle devices aan de bridge, dat is het middelpunt van je Tado netwerk. Heb je een draadloze sensor en extension kit dan communiceren deze via de bridge.
Maar waarom doe je dat dan niet in plaats van thermostaatknoppen, zoals het systeem bedoeld is? Jouw setup is het natuurlijk net niet maar als je zelf aan de knoppen wil blijven draaien, prima toch?

• MischaBoender
BGFG schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:45:
[...]

Maar waarom doe je dat dan niet in plaats van thermostaatknoppen, zoals het systeem bedoeld is? Jouw setup is het natuurlijk net niet maar als je zelf aan de knoppen wil blijven draaien, prima toch?
Ik wist niet of dat zou gaan werken omdat 1 sensor om warmte zou vragen en omdat beide ruimtes dan verwarmt worden misschien de 2e sensor de ketel weer uit zou schakelen. Maar zoals ik het nu begrijp zal dat niet gebeuren, dus vandaag een 2e draadloze temperatuur sensor besteld. Helaas geen zwarte kunnen vinden, die lijken alleen als set te worden verkocht.

• BGFG
MischaBoender schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 02:53:
[...]

Ik wist niet of dat zou gaan werken omdat 1 sensor om warmte zou vragen en omdat beide ruimtes dan verwarmt worden misschien de 2e sensor de ketel weer uit zou schakelen. Maar zoals ik het nu begrijp zal dat niet gebeuren, dus vandaag een 2e draadloze temperatuur sensor besteld. Helaas geen zwarte kunnen vinden, die lijken alleen als set te worden verkocht.
Het is andersom: omdat je maar 1 zone hebt, zullen alle ruimtes verwarmen als een van de thermostaten warmtevraag heeft. De andere zal geen impact hebben op dat moment, totdat je met tado thermostaaatknoppen gaat werken of je iedere keer handmatig radiatoren gaat dicht zetten Dus je setup heft nu imho weinig zin, maar anyway: suc6 en laat even weten hoe het bevalt.

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-11-2025
Tomono schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:13:
[...]

Kan ook zijn dat je hetzelfde probleem hebt als mij. De minimale capaciteit van de ketel is te groot voor de radiatoren die open staan. Daardoor stopt de ketel bijna weer direct en probeert het een tijdje later opnieuw.

Kan je zien op de ketel dat de vlam weer snel van het display verdwijnt. Ook zal de ketel weer even stil zijn.

Door er een opentherm Gateway tussen te zetten kan je het makkelijk inzien en terugzien.
@Tomono Dank voor je reactie ☺️

Tot nu toe heb ik het volgende geconstateerd:
Als er enkel warmtevraag (2 of 3 van 3 symbooltjes) vanuit de woonkamer is dan schakelt de Atag i28C de pomp in en pompt continu. T-Set volgens de info van de ketel is dan vaak 20°C, soms schiet ie naar 25°C om vervolgens na een paar minuten weer naar 20°C te zakken. Daarbij dus constant de pomp aan. De woonkamer warmt hierbij zowaar op, zij het tergend langzaam 😅
Als er warmtevraag is vanuit slaapkamer dan zit de T-set volgens de info van de ketel binnen no-time op 40°C of hoger. Is er, op het moment dat de warmtevraag vanuit de slaapkamer onstaat, ook warmtevraag vanuit de woonkamer, dan hoor ik de Tado Radiatorknop op de convector in de woonkamer bewegen, waarschijnlijk naar stand minder open. De woonkamer warmt vervolgens enorm snel op en overschiet dan met 1°C ofzo de ingestelde temperatuur. Allemaal heel duidelijk terug te zien in de grafiekjes in de Tado app. Streef-temperatuur al bereikt en nog steeds 2 of 3 van 3 balkjes vanuit de woonkamer 😕

Het vermogen van de Convector + DBE in de woonkamer is véél groter dan het vermogen van de Radiator Type 22 in de slaapkamer, factor vijf zo niet hoger. "Daardoor stopt de ketel bijna weer direct en probeert het een tijdje later opnieuw." zou in mijn ogen dan veel eerder van toepassing moeten zijn op warmtevraag vanuit de slaapkamer, temeer omdat er in de woonkamer er dus nog een kleine type 11 Radiator staat die altijd vol open staat.

Bij warmtevraag vanuit de slaapkamer is de T-set van de ketel in feite veel hoger dan nodig om de slaapkamer te verwarmen (vaak 0,5°C lager dan streef-temperatuur, soms wat hoger)
Bij warmtevraag vanuit de woonkamer is de T-set dus véél te laag (vaak 20°C, soms 25°C) om de woonkamer te verwarmen, ∆t 4°C ofzo.

Als ik ga slapen zet ik de verwarming uit, en hij schakelt pas weer aan nadat ik m vanuit de Tado app daarop instel. De woonkamer is op dat moment vaak afgekoeld naar 13°C ofzo nu de laatste dagen. De slaapkamer koelt veel minder snel af en zit op 15,5°C ofzo als ik weer thuis kom.

De slaapkamer staat ingesteld op 16°C als thuis tussen 10:30 en 20:00, en vanaf 20:00 op 17°C als thuis. Woonkamer bedien ik geheel handmatig via de app.

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:25
Weten jullie of ik een tweede slimme thermostaat gebruiken als draadloze temperatuur sensor, of moet ik daar speciaal de sensor voor kopen?

• MischaBoender
menzo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:51:
Weten jullie of ik een tweede slimme thermostaat gebruiken als draadloze temperatuur sensor, of moet ik daar speciaal de sensor voor kopen?
Dat zou moeten werken. Ik vroeg bij Tado of de draadloze sensor ook al in het zwart te koop is en kreeg dit antwoord:
Bedankt dat u contact met ons opneemt.

Ik stuur u een link naar de zwarte draadloze temperatuursensor: LINK.

Als u in de war raakt door de naam, zal ik opmerken dat onze Slimme Thermostaat ook als Draadloze Temperatuursensor kan fungeren. Dit apparaat kan dus ook bedraad en draadloos zijn.

• Folkert1985
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-01 14:49
C0C0 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:18:
[...]

Ja dat was het? Bleef maar de ketel terug zetten naar 60.
Nu een schema aangemaakt voor de hele dag op 60 graden en gaat goed.
De Intergas HR eco36 cw5 op ECO modus gezet en dit blijft nu op 60 staan.

Heb ook de ketel op laag vermogen gezet, dit mag op minimaal 25%, anders gaat de ketel in storing. Ik zie dat de TADO op 1-streepje de ketel probeert aan te sturen, als temperatuur zakt naar ingestelde temp (op b.v. 8%), de ketel slaat dan niet aan. Ik denk, omdat het minimaal vermogen 25% is. Pas als de temperatuur te ver zakt gaat TADO meer vragen en met als gevolg dat de temperatuur overschiet.

Kan ik ik ergens instellen dat TADO begint bij 25%?
Heb je dit nog steeds of inmiddels een oplossing gevonden want ik heb het ook, ook een Intergas en ook op 25% vermogen.

• joostbosmans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik heb een Tado Starterskit.
Het verbinden met de app is gelukt,werkt hij nu al of moet hij nog opgehangen worden ipv oude thermostaat.
Dat ophangen is moeilijk ivm handicap.

Kan er iemand mij helpen?
Ik woon in Arnhem Zuid.

• MischaBoender
joostbosmans schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:17:
Ik heb een Tado Starterskit.
Het verbinden met de app is gelukt,werkt hij nu al of moet hij nog opgehangen worden ipv oude thermostaat.
Dat ophangen is moeilijk ivm handicap.

Kan er iemand mij helpen?
Ik woon in Arnhem Zuid.
Er van uitgaande dat je een bedrade thermostaat hebt dan moet je je huidige thermostaat vervangen voor de Tado thermostaat. Tado moet namelijk een koppeling hebben met de CV ketel. Dat kan met draden vanaf je Tado thermostaat naar de ketel, of met draden vanaf een extension kit naar de ketel.

• joostbosmans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik heb tado° Slimme Draadloze Thermostaat Starter Kit V3+

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-01 15:52
Hoe houdt een Tado radiatorknop zich een een (vochtige) badkamer? Gevoelig voor de corrosie en/of voortijdige slijtage?

• BGFG
Webarcher schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:41:
Hoe houdt een Tado radiatorknop zich een een (vochtige) badkamer? Gevoelig voor de corrosie en/of voortijdige slijtage?
Heb er nu 1 jaar eentje gemonteerd; tot nu toe geen issues

• chippie777
  • Laatst online: 22:05
Bij mij werkt het al 2 jaar probleemloos in de badkamer.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:57
Op de begane grond in mijn woning heb ik de volgende mogelijkheden voor verwarmen;
- vloerverwarming (bijverwarming)
- radiatoren
- Lucht/lucht warmtepomp (airco)

Nu zou ik het prettig vinden als de airco het grootste deel van de warmte inbrengt en de vloerverwarming zorgt voor een niet al te koude vloer.
Ik ben met ervan bewust dat ik meerdere “begane gronden“ kan aanmaken maar hoe kan ik dit inregelen als ik ervoor wil zorgen dat dit elkaar niet bijt?

Wie heeft een idee welke module ik moet hebben voor een airco? Systeem TADO V3+

[ Voor 75% gewijzigd door BaBoK op 11-12-2022 21:47 ]

• MischaBoender
joostbosmans schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:32:
Ik heb tado° Slimme Draadloze Thermostaat Starter Kit V3+
In dat geval heb je er een extension kit bij. Als je deze toevoegt in de app dmv de QR code dan zou je een interactieve wizard moeten krijgen hoe je deze aansluit op je CV ketel. De eerste stap zal zijn om je huidige thermostaat te identificeren en op basis daarvan krijg je dan een stappenplan specifiek voor je huidige situatie.

• BGFG
BaBoK schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:24:
Op de begane grond in mijn woning heb ik de volgende mogelijkheden voor verwarmen;
- vloerverwarming (bijverwarming)
- radiatoren
- Lucht/lucht warmtepomp (airco)

Nu zou ik het prettig vinden als de airco het grootste deel van de warmte inbrengt en de vloerverwarming zorgt voor een niet al te koude vloer.
Ik ben met ervan bewust dat ik meerdere “begane gronden“ kan aanmaken maar hoe kan ik dit inregelen als ik ervoor wil zorgen dat dit elkaar niet bijt?

Wie heeft een idee welke module ik moet hebben voor een airco? Systeem TADO V3+
Ik heb dezelfde setting. Je moet de tado AC modules hebben. Wel moet alles in een aparte “kamer” anders zitten ze elkaar in de weg.

https://www.tado.com/nl-n...TLzDnI7A7aU8aAsWjEALw_wcB

• dimmak
dimmak schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:43:
Ik vind dat mijn verwarming wel heel veel geluid maakt met de Tado knoppen als deze aanslaan. Is er een manier om dit te verhelpen/verminderen?
Iemand een idee? Mijn vrouw en ik worden er toch minimaal 3 per nacht wakker van.

• robkrekel
  • Laatst online: 12-01 13:16
Wordt je wakker van de knoppen zelf? Is je systeem goed ontlucht? Staat er voldoende druk op?

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Webarcher
dimmak schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:46:
[...]

Iemand een idee? Mijn vrouw en ik worden er toch minimaal 3 per nacht wakker van.
Ik ervaar dat ook soms. Een kabaal ineens. Lijkt wel een klopboormachine. Duurt dan een seconde of 4-5

• MrAcid
  • Niet online
Zou het frictie kunnen zijn bij het indrukken van de thermostaatpin? Draai de knop er eens af druk handmatig de thermostaatpin in om te kijken of deze 'soepel' loopt?

• JohnAlbregtse
Webarcher schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:57:
[...]

Ik ervaar dat ook soms. Een kabaal ineens. Lijkt wel een klopboormachine. Duurt dan een seconde of 4-5
Ergens een radiator verkeerd om ?

• Webarcher
Niet dat ik weet. Niets aan de opzet gewijzigd. Bovenaan erin en onderaan de radiator weer retour.

• NoepZor
  • Laatst online: 21:37
Is dat niet omdat alles dichtgezet wordt door de Tado's en de druk in de leiding te hoog oploopt?

De wijzen komen uit het Oosten!

• dimmak
robkrekel schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:49:
Wordt je wakker van de knoppen zelf? Is je systeem goed ontlucht? Staat er voldoende druk op?
Nee de knop maakt een te verwaarlozen geluidje, maar vervolgens lijkt het net alsof het warme water met 1000 bar mijn radiator wordt ingepompt.

Maar denk dat ik inderdaad eens moet kijken of de druk dan goed is ofzo. Geen verstand daar verder van. :+

• Softmore
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-01 11:09
Webarcher schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:57:
[...]

Of misschien snel uitzetten van de verwarmingsbuizen of radiator omwille van de warmte?
Enkel op te lossen door trager te verwarmen, waardoor de verwarmingsbuizen meer tijd hebben om uit te zetten. Trager opwarmen kan door toevoer temperatuur te beperken of door meerdere tijdsloten te voorzien, en elk kwartier of half uur de temperatuur met een halve graad te verhogen.

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-01 12:18
Folkert1985 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:50:
[...]

Heb je dit nog steeds of inmiddels een oplossing gevonden want ik heb het ook, ook een Intergas en ook op 25% vermogen.
Nee, maar ook niet mee bezig geweest. Zie dat het systeem nu lekker werkt. Sinds de ketel minder vermogen heeft zie ik een stabiele temperatuur en blijf ik ook van af.

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:56
JohnAlbregtse schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:50:
[...]

Ergens een radiator verkeerd om ?
Dat was bij mij het probleem. Bij badkamerrenovatie had de vorige eigenaar blijkbaar aanvoer en retour verkeerd aangesloten. Inderdaad het geluid van een klopboor...

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik herken de klopboor ook, in ons geval ook een retour en aanvoer bij de betreffende radiator die verkeerd om aangesloten waren.
Testen is simpel, zat de thermostaatkraan op 'laag/dicht' en wacht tot de leidingen afgekoeld zijn. Daarna als de ketel aan is en warm water voor de rest van je huis aanvoert, zet je de thermostaatkraan op hoge temperatuur (open), en voel aan de leidingen waar de warmte vandaan komt. Dat zou de buis voor de thermostaankraan moeten zijn, als het uit de radiator komt of de radiator is onder warmer dan boven, is de stroomrichting verkeerd. (En kan je de klopboor krijgen omdat de waterdruk het thermostaatkraanventiel met die (foute) stroomrichting weer dichtduwt als hij net open wil gaan)

[ Voor 6% gewijzigd door AzertyNL op 12-12-2022 16:16 ]

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:18

13art

Moderator Mobile
Ik zit met een probleem waarvan ik niet weet waar dit vandaan komt en hoe het op te lossen.

Ondanks dat de geolocatie op afwezig staat pikt de Tado toch het schema op en begint het huis te verwarmen ook al is er niemand thuis. Zo ook vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjIjvxYxdQri-8TyN23m8vyYtAs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vKpkDIBE68p7GQg42aqCOxel.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2CMDBb3OaCJj8nocUegLQecskM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AjT0L8JldsICJkVIPAHvLuKy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuwgani_vL3vyJIsjySq7sP8Ki4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rSC6i4XKNNjryi1KP2i988v9.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/731JVGgx2g444viYrnAm164ipLk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/l9PgVsEBdJQCCMHVMI4GFZ4a.png?f=fotoalbum_tile

Het vreemde is ook dat de ingestelde temperatuur op 14 staat, maar we gewoon volgens schema opgewarmd wordt naar 19 graden.

Iemand enig idee? Voor zover ik kan zien staan er geen instellingen anders.

Wat ik zo kan bedenken is dat de geolocatie niet meer top werkt (heb sinds een paar weken een nieuwe telefoon, overigens staat accu optimalisatie voor de Tado app uitgeschakeld en locatierechten op 'altijd').

Edit:
Lijkt er inderdaad op dat de geofencing op mijn nieuwe telefoon niet goed werkt. Deze wordt pas geüpdate wanneer ik de app open, ondanks dat het accugebruik onbeperkt is evenals de toegang tot de locatie.
@tado enig is wat ik nog meer kan doen? Betreft een Motorola Edge 30 Ultra. Op het privacy dashboard zie ik ook dat de Tado app geen locatie vraagt wanneer ik de app niet open.

[ Voor 12% gewijzigd door 13art op 12-12-2022 20:50 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• qwasd
nirgilis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:49:
[...]

Het probleem is dat het niet intuïtief is hoe het werkt, en dat het niet mogelijk is de eco stand van de ketel te gebruiken in combinatie met Tado.

In een normale situatie zou je, zeker in deze tijd, tapwater verwarming uitzetten. Doe je dat echter op de standaard manier, dus uit op de ketel en niet activeren in OpenTherm, of uitzetten in de Tado app. Dan gaat automatisch de tapwater temperatuur naar 55.
De enige manier om dit te ontdekken is specifiek naar de ketel instelling kijken.

Ik kwam er dus pas na enkele maanden achter dat mijn tapwater te koud ingesteld stond. Toen heb ik het teruggezet op de ketel, om er vervolgens twee maanden later achter te komen dat Tado die instelling steeds terug naar 55 zet.
In de app kon ik helemaal niets instellen, want de tegel voor warm water was afwezig. Die is er namelijk niet als je in het installateurs menu HW niet activeert.

Gevolg: ik heb maandenlang warm tapwater gehad dat te koud is om legionella af te doden, zonder dat er enige indicatie was dat dit het geval was.

Nu is het hier inmiddels werkbaar opgelost, maar als je op het internet zoekt zijn er veel meer van deze verhalen. En ongetwijfeld veel meer Tado gebruikers die geen idee hebben dat de temperatuur is aangepast.

Er zijn de laatste jaren al steeds meer gevallen van legionella in Nederland. Het laatste wat we dan kunnen gebruiken is een bedrijf dat unaniem besluit dat ze het beter weten dan het RIVM.

Ik ben trouwens zelf microbioloog, voor mij is het dus ook een principe kwestie. Het voelt een beetje als een fabrikant van koelkasten die besluit dat 8 graden ook een prima temperatuur voor voedsel is.
Hoe heb jij het 55 graden probleem nu eigenlijk opgelost?

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-01 18:55
Ene vraag: onze domme thermostaat laat onze vloerverwarming continue draaien, wat zorgt voor een constante temperatuur. De ketel verwarmt water elke vijf minuten voor tien seconden.

Ik twijfel of een slimme thermostaat dit efficiënter kan maken, maar misschien ben ik mis? Mensen die voordeel zien bij vloerverwarming?

• MrAcid
  • Niet online
13art schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:38:
Ik zit met een probleem waarvan ik niet weet waar dit vandaan komt en hoe het op te lossen.

Ondanks dat de geolocatie op afwezig staat pikt de Tado toch het schema op en begint het huis te verwarmen ook al is er niemand thuis. Zo ook vandaag.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Het vreemde is ook dat de ingestelde temperatuur op 14 staat, maar we gewoon volgens schema opgewarmd wordt naar 19 graden.

Iemand enig idee? Voor zover ik kan zien staan er geen instellingen anders.

Wat ik zo kan bedenken is dat de geolocatie niet meer top werkt (heb sinds een paar weken een nieuwe telefoon, overigens staat accu optimalisatie voor de Tado app uitgeschakeld en locatierechten op 'altijd').

@tado een idee wat het kan zijn of kunnen jullie achter de schermen zien waar het mis gaat?
De tado doet 'slim' - by design denk ik: https://support.tado.com/...-aan-die-ik-heb-ingesteld

Op basis van je screenshots lijkt je 'redelijk dicht bij huis' te zijn dus gaat (mede/mogelijk daardoor dit in werking).

• MrAcid
  • Niet online
qwasd schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:41:
[...]

Hoe heb jij het 55 graden probleem nu eigenlijk opgelost?
Hebben jullie hier nog wat aan: https://community.tado.co...-flow-temperature-setting

@nirgilis

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:18

13art

Moderator Mobile
MrAcid schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:27:
[...]

De tado doet 'slim' - by design denk ik: https://support.tado.com/...-aan-die-ik-heb-ingesteld

Op basis van je screenshots lijkt je 'redelijk dicht bij huis' te zijn dus gaat (mede/mogelijk daardoor dit in werking).
Nope, ik was in Utrecht ruim 30km van huis.
Overigens lijkt het er op dat het inderdaad een geofencing ding is. Zojuist stond ik op afwezig (zag mijn vrouw op haar mobiel) terwijl ik toch echt thuis was.

Heb alleen geen idee hoe dit kan gezien batterij optimalisatie uit staat en de locatie toegang ook op altijd staat.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• MrAcid
  • Niet online
13art schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:39:
[...]

Nope, ik was in Utrecht ruim 30km van huis.
Overigens lijkt het er op dat het inderdaad een geofencing ding is. Zojuist stond ik op afwezig (zag mijn vrouw op haar mobiel) terwijl ik toch echt thuis was.

Heb alleen geen idee hoe dit kan gezien batterij optimalisatie uit staat en de locatie toegang ook op altijd staat.
https://support.tado.com/...erweg-ben-wat-kan-ik-doen

Let ook even op dat het niet alléén geofencing hoeft te zijn hé. Staat deze optie aan: https://support.tado.com/...s-verwarmen-voor-aankomst

[ Voor 13% gewijzigd door MrAcid op 12-12-2022 20:44 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 69 Laatste