rsbroer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:29:
Vandaag voor het eerst problemen met de Tado, waarbij diverse ruimtes vraag hebben, Tado van 1 to 3 streepjes omhoog gaat zie in in de trend, maar alle radiatoren ijskoud bleven. Atag 325EC ketel ging niet aan !
Direct nadat ik had gedouched, voelde ik eens aan de badkamer radiator, en ja hoor, nu opeens werkte de verwarming wel ?
Vreemde is dat tot voor kort het allemaal prima werkte, 's-nachts doken bepaalde ruimtes onder 15 degC en werd daar dan even verwarmd en ieder uur of zo herhaalde dit zich.
.
@
tado
Ik heb recent zowel de maximale aanvoertemperatuur van mijn Atag i28c verlaagd alswel het vermogen verlaagd (P0 was 1, nu ingesteld op 4, waarmee de maximale aanvoertemperatuur op 50°C komt te liggen; Vermogen P1 was 63%, nu verlaagd naar 30%; Google atag i28c installatie servicemanual voor handleiding, hoofdstuk 12.1 en 12.2)
Sinds het aanpassen van die instellingen heb ik ook problemen met het verwarmen van mijn woonkamer. Ik heb het gevoel dat Tado een reset zeg maar nodig heeft om te wennen aan de nieuwe instellingen. Ik heb eerst hier op dit forum gezocht of anderen dezelfde problemen ervaren en of de oplossing er misschien ook tussen staat.
Ik heb slechts 2 ruimtes die ik regelmatig verwarm, een slaapkamer met hoogslaper op het zuiden die heel makkelijk warm blijft en opwarmd met een radiator met een Tado radiatorthermostaat, en een woonkamer met een Jaga convector met DBE ventilatoren met een Tado radiatorthermostaat, en een kleine type 11 radiator in de erker van de woonkamer zonder thermostaat die altijd vol open staat. Ook de woonkamer kan heel snel opwarmen door de convector met ventilatoren.
Beide ruimtes hebben ook een Tado Wall Thermostaat, en de verbinding met de ketel is middels de Extension Kit. Ik heb bij de ketel gekeken hoe één en ander nou precies is aangesloten, en dit blijkt OpenTherm middels de Tado OT-LPA te zijn.
Ik woon in een appartement uit 1935, slecht geïsoleerd, tussenwoning, dus ik heb de verwarming tot nu toe altijd alleen aangezet als ik ook werkelijk in de ruimte verbleef; Ben ik een dag weg dan koelt de ruimte af naar een graad of 13°C bij 0°C buitentemperatuur. Was vorige jaren 14,5°C, dus buren hebben duidelijk de verwarming lager of uit gezet 😅
De reden dat ik de aanvoertemperatuur en het vermogen wou/wil verlagen is omdat me gebleken is dat de ketel voor mijn situatie extreem is overgedimensioneerd. De woonkamer warmde heel snel op (en kreeg ook steeds water met hoge aanvoertemperatuur) maar zodra de ingestelde temperatuur was bereikt altijd een overshoot, en vervolgens lange tijd geen aanvoer waarbij er tocht ontstond en het niet aangenaam bleef. Ik verwacht(te) met lagere temperatuur aanvoer minder overshoot en een constantere aanvoer van water op een lagere temperatuur. Dat is gelukt. Echter is de gemiddelde aanvoertemperatuur als alleen de woonkamer warmte vraagt nu 25°C bij een ∆t van 3°C, waarbij de pomp continue aan staat. Door de enorme convector met DBE warmt de woonkamer daarbij ook werkelijk op, zij het (veel) te langzaam. Vraagt de slaapkamer ook warmte, zelfs bij slechts ∆t 1°C, dan schiet de aanvoertemperatuur opeens omhoog naar 40°C tot 50°C en is de ingestelde temperatuur van de woonkamer ook binnen no-time bereikt. Beide situaties vind ik niet ideaal. Aanvoertemperatuur bij warmtevraag slaapkamer kan veel lager, en aanvoertemperatuur woonkamer bij grote ∆t zou veel hoger moeten liggen dan 25°C 🙂
Voor mijn gevoel zijn de instellingen op de ketel niet te laag, gezien de maximale aanvoertemperatuur nog steeds 50°C bereikt en de woonkamer daarbij snel opwarmt wanneer nodig, maar dus enkel als er ook warmtevraag in de slaapkamer is..
Ik heb het gevoel dat Tado een reset nodig heeft zeg maar nu de ketel-instellingen zijn aangepast, maar heb tot nu toe niet kunnen vinden hoe ik dit zelf kan doen. Het liefst doe ik het zelf zonder aanpassingen door Tado support, zodat ik verder kan experimenteren met ketel-instellingen.