Millert schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:39:
In onze woning (bj 2018) hangt een Intergas Kombi Kompact HReco 36. Als verwarming hebben we vloerverwarming zonder aanvullende pomp. Waarbij er op de eerste verdieping zoneregeling op zit voor de drie slaapkamers. Dit in combinatie met een Tado thermostaat. Nu ik na aanschaf van een p1 meter meer op het verbruik ben gaan letten valt me het volgende op.
Ik onderstaande situatie laat ik de Tado zijn ding doen. Je ziet dat de ketel frequent aanslaat met een relatief hoog verbruik en weinig 'verwarming' tot gevolg. Ook lijkt de ketel niet aan te slaan wanneer er 1 van de 3 vlammetjes brandt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik 's ochtends handmatig een blok erin zet van 21c van zeg twee/twee en een half uur dan gaat de ketel vol branden, warmt het huis genoeg op voor de rest van de dag en verbruik ik minder gas. Wat ik wel moet doen is na dit blok even de verwarming op bijv 18c zetten zodat de ketel uitgaat. Anders vindt de Tado het een leuk idee om, ook al ligt de temperatuur hoger dan de doeltemperatuur, de ketel aan te laten slaan. Onderstaande afbeeldingen zijn van gisteren. Voor een groot deel van de dag is het 20.5c in de woning. De hoogste pieken in het gasverbruik zijn voor sanitair warm water, ongeveer 1m3 per dag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik reageer hier even op omdat dit volgens mij lijkt op mijn situatie.
Huis
Twee-onder-één-kap, bouwjaar 2000, dus toch vrij goed geïsoleerd.
Wel met een flinke uitbouw, dus wat meer oppervlakte buitenmuren en plat dak.
Ketel
Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 (uit 2013) die zich op zolder splitst in 2 circuits: boven- en benedenverdieping.
Tussen het circuit van de benedenverdieping is een Honeywell-zoneklep geplaatst.
Tado draadloze kit modulerend aangesloten.
Benedenverdieping:
Bedrade Tado-thermostaat in de woonkamer die de zoneklep open stuurt (R01/relais NO)- Geheel vloerverwarming (woonkamer, keuken, bijkeuken. Totaal +/- 60m² schat ik). Vaste thermostaatknop op de verdeler, en die staat op 40°C.
- M.u.v. de hal: Één radiator met een open/dicht-kraan die een kwart slag open staat zodat hij een klein beetje mee circuleert met de vloerverwarming.
Blokkenschema gemaakt met voor iedere dag van de week wat kleine aanpassingen. 's Nachts steeds naar 19°C en overdag en 's avonds 20°C. Op een aantal dagen is er overdag niemand thuis en dan staat hij ook op 19°C.
Op zich werkt dit allemaal in de praktijk wel naar behoren (de woonkamer warmt prima op), maar er is een 'maar' ... (zie verderop)
Bovenverdieping:
Alle 4 de ruimten hebben een Tado-radiatorknopDe 3 slaapkamers staan 24/7 uit en alleen op vorstbeveiliging.
De badkamer heeft 's ochtends en 's avonds een kort verwarmingsprogramma. Dit werkt allemaal perfect.
Tweaking
Ik heb verder n.a.v. het CV-tuning topic en diverse YouTube-kanalen mijn ketelinstellingen aangepast. O.a. de pompsnelheid is naar beneden gebracht (stand 1) en het vermogen is naar beneden gezet (25-30%). Verder ben ik nog een beetje aan het uitproberen met de aanvoertemperatuur (vooral door wat tegenstrijdige uitleg die ik daarover hier en
daar lees/zie). Eerst op 75°C laten staan (
bron,
bron en
bron) en nu op 60°C gezet. Kijkende naar de 'gewone' radiatoren lijkt dit allemaal goed te gaan. Temperatuurverschil tussen aan- en afvoer komt nu veel meer in de buurt van de 20 graden en alles warmt overal nog prima op.
Maar nu de 'maar' ...
Ik zag echter aan de Tado-grafiekjes van de woonkamer, en daarbij het gasverbruik in HomeWizard, dat de ketel wel heel erg vaak aan en uit ging. Alleen als er volledige warmtevraag was dan bleef de ketel wel continu stoken. Ook ging de temperatuur in best grote golfbewegingen over de dag heen-en-weer.
Na wat beter naar de ketel te hebben gekeken, viel het me op dat bij 1 of 2 golfjes warmtevraag, de ketel inderdaad heel snel weer terug sprong naar "1" (temperatuur bereikt). Even later zag ik daarbij ook dat de zoneklep heel snel alweer werd dicht gezet, terwijl ik zou verwachten dat die open blijft staan zo lang er ook maar íets van warmtevraag is in de woonkamer. Deze combinatie van factoren leek er voor te zorgen dat Tado (in de woonkamer) bijv. 1 golfje warmte vroeg van de ketel, die ook netjes modulerend wordt geregeld, maar diezelfde Tado in de woonkamer tegelijk ook de zoneklep dicht liet gaan terwijl hij dus wel warmte vroeg. Dat zorgde er weer voor dat de ketel zijn warmte niet kwijt kon (want er kon geen circulatie plaatsvinden) en dus heel snel weer op "1" sprong, totdat het water in de ketel zelf weer voldoende was afgekoeld, hij weer aan sprong, en wederom heel snel uit, enz, enz.
Ik heb hierover een bericht gestuurd naar Tado en kreeg zaterdag een reactie dat ze parameters hadden aangepast, zodat de klep bij de kleinste warmtevraag al open zou gaan. Op zich vreemd dat dat niet al zo was, maar goed. Ik zie sinds zaterdag inderdaad dat de woonkamer veel beter op temperatuur wordt gehouden (veel hele kleine golfbeweginkjes over de dag) doordat de ketel steeds even aan springt (en blijft) op de temperatuur die Tado bij 1 golfje warmtevraag van de ketel vraagt.
Ik ben de ombouw naar Tado oorspronkelijk aangegaan omdat ik gas wil besparen. De afgelopen 2 jaar heb ik zo'n 1500-1600m³ per jaar gebruikt en gezien de woning is dat niet enorm, maar wel aan de hoge kant. De handmatige kamerthermostaat stond echter al die tijd (m.u.v. vakanties) 24/7 op 20,5°C (dus t.b.v. de vloerverwarming beneden, en op de bovenverdieping alle knoppen dicht). Door de prijzen van nu was de prikkel om het eens aan te pakken ineens wat meer aanwezig

. Als ik echter de afgelopen weken vergelijk met vorig jaar, dan vind ik het verschil in gasverbruik nog niet heel groot. Ik dacht met bovenstaande aanpassing van Tado dat ik misschien had ontdekt waarom het gasverbruik nog steeds zo hoog was, maar ook de afgelopen dagen (sinds de aanpassing) vind ik het gasverbruik nog steeds hoog. Ik vind ook dat het verschil tussen de verschillende modulaties in warmtevraag van de ketel, als ik kijk naar het gasverbruik daarbij, niet zo groot is. Maar dat kan ook komen door hoe ik de ketel nu heb ingesteld.
Ik weet eigenlijk niet meer zo goed wat ik nu moet doen. Ik neig er toch ook bijna naar om te proberen wat jij ook doet: een paar verwarmingsblokken over de dag plannen zodat de ketel alleen daar even volle bak verwarmt en daar buiten niet aan springt.
Oh ja, kleine toevoeging (wellicht ook in de plaatjes wel te zien): Ik heb van vrijdagavond t/m zondagavond de temperatuur in de woonkamer continu op 20°C gezet. Puur om te kijken wat dat met het verbruik doet. Ik heb namelijk het idee dat het qua gasverbruik allemaal niet zo veel uit maakt hier ...

. In alle plaatjes hier boven zie je dat het gasverbruik rond de 9 kuub is, terwijl ik toch best wat dingen heb veranderd.
[
Voor 30% gewijzigd door
Wouter! op 19-12-2022 15:30
. Reden: Plaatjes toegevoegd ]