Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-10 01:17
Dat is de aanvoertemperatuur.
Deze heb ik ivm vloerverwarming al op 45 graden gezet in die app. Temperatuur van tapwater kun je hier niet aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:05

13art

Moderator Mobile
Die eerste link even langs gelopen en alles stond al goed, alleen wifi scannen stond uit. Al kan ik me niet voorstellen dat dit het probleem was aangezien het voorheen (weet niet precies hoe lang, mogelijk tot switch van telefoon) wel goed werkte. En ik heb de Tado al sinds 2016 en op de nodige andere telefoons gehad waar ik ook op allen wifi scannen uit zette.

Verwarmen voor aankomst staat op eco. Dat stond op comfort en deze op eco gezet om wat kosten te besparen. Mijn vrouw werkt wel dichter bij huis (op zo'n 6km afstand) maar eerder is het me niet opgevallen dat toen ook al het huis dusdanig vroeg begon op te warmen als zij nog niet onderweg naar huis was.

Wat me dus wel opvalt is dat Tado alleen bij het opstarten en bij het openen van de app mijn locatie opvraagt. Maar daar tussen niet meer (is terug te zien in het privacy dashboard van Android, plus mijn vrouw zag dat ik op afwezig stond op haar telefoon waar ik toch echt gewoon thuis was). Dus dan is het ook niet zo gek dat het één en ander niet lekker werkt.
Maar goed, wifi scannen staat nu aan, dus maar eens zien of dat wat doet.

Morgen via de browser maar eens inloggen en zien of Tado door heeft dat ik niet thuis ben. Is dat niet het geval dan moet het bijna wel de geofencing zijn die opeens roet in het eten gooit.

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 12-12-2022 21:56 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-10 08:04
Heb je wellicht 'beperk data gebruik' aanstaan? In Android is er een instelling waarmee je dat per app kunt uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
janne_nl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:26:
Heb je wellicht 'beperk data gebruik' aanstaan? In Android is er een instelling waarmee je dat per app kunt uitzetten.
Nee dat stond niet aan.
Maar vooralsnog lijkt het nu weer goed te gaan. Althans vanochtend heeft de Tadoe inderdaad op afwezig gezet. Nu nog eens zien of hij ook door heeft dat ik weer thuis ben vanavond. Misschien is het dan toch het wifi scannen geweest dat uit stond.

[ Voor 17% gewijzigd door 13art op 13-12-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-10 22:11
JohnAlbregtse schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:50:
[...]

Ergens een radiator verkeerd om ?
Als ik zonder Tado hier geen last van had, zou het dan wel zich kunnen profileren doordat Tado de kraan aanstuurt nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 18:58
Hi! Ik heb al een aantal jaar een Tado thermostaat en sinds deze winter heb ik ook knoppen op al mijn radiatoren gezet. Nu merk ik dat de Tado al vrij snel vindt dat de kamer op temperatuur is, waarschijnlijk omdat de knop zo dicht bij de radiator zit. Is dit te verwachten of hoort dit niet? Ik weet dat er losse temperatuursensors zijn maar vind dit wel weer een extra investering, zeker omdat mijn huis al vol hangt met andere temperatuursensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-10 07:19
Webarcher schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:35:
[...]

Als ik zonder Tado hier geen last van had, zou het dan wel zich kunnen profileren doordat Tado de kraan aanstuurt nu?
Ja , omdat je voordien de flow over heel je syteem rondstuurde en nu gericht naar 1 of enkele radiatoren

Kloppende geluiden duiden op eentje die verkeerd om zit (found out the hard way ) , na 2 stookseizoenen geprust met instellingen , andere kranen , bypass plaatsen enz , 2 radiatoren gevonden bij mn zoon die verkeerd om zaten

Bij mn dochter (geen tado ) ging een Heimeier kraan regelmaatig tikken en fluiten bij het dichtlopen van de thermostaatknop. Na bovenstaand bevinding , ook hier op verder onderzoek gegaan en ook 1 gevonden die verkeerd om zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMisplon
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-09 07:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TB4tIpyi3zVSAIHbMqVuBVpSkk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4SOIFb5MyBRySMl4kjztYWy.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn thermostaat. Volgens google lens een Theben RAM 582. Is tado daarmee compatibel?

Moet ik ook voor mijn radiatoren (2 in leefruimte, 1 badkamer en 1 in slaapkamer) aparte knoppen kopen naast de thermostaat?
Of misschien volstaat gewoon de knoppen en moet ik de thermostaat niet kopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gt5ZXfUAGo34Br5dilBADi1QEss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Seu4pjRP2dPUD0P4w6AOSXTe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-10 21:17
JohnAlbregtse schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:11:
[...]
Ja , omdat je voordien de flow over heel je syteem rondstuurde en nu gericht naar 1 of enkele radiatoren

Kloppende geluiden duiden op eentje die verkeerd om zit (found out the hard way ) , na 2 stookseizoenen geprust met instellingen , andere kranen , bypass plaatsen enz , 2 radiatoren gevonden bij mn zoon die verkeerd om zaten

Bij mn dochter (geen tado ) ging een Heimeier kraan regelmaatig tikken en fluiten bij het dichtlopen van de thermostaatknop. Na bovenstaand bevinding , ook hier op verder onderzoek gegaan en ook 1 gevonden die verkeerd om zat
Hmm, ik had hier ook pas last van ná installatie van Tado-knoppen, maar omdat ik de vloerverwarming nog niet van knop of klep heb voorzien, is er bij ons altijd een flow over het vloersysteem als er ergens warmtevraag is.

Kan het niet zijn dat het kloppende geluid bij Tado-knoppen (op verkeerd aangesloten radiatoren) sneller opvalt omdat Tado zodanig regelt, dat de kraan vaak maar een klein beetje open staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-10 05:53
dimmak schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:54:
[...]

Nee de knop maakt een te verwaarlozen geluidje, maar vervolgens lijkt het net alsof het warme water met 1000 bar mijn radiator wordt ingepompt.

Maar denk dat ik inderdaad eens moet kijken of de druk dan goed is ofzo. Geen verstand daar verder van. :+
Heb je wel ergens een bypass of een radiator die altijd mee draait?
Ik heb er verder ook niet echt verstand van, maar beroep me op mijn kennis uit dit topic :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• darth-vader81
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-10 12:14
FMisplon schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:45:
[Afbeelding]

Dit is mijn thermostaat. Volgens google lens een Theben RAM 582. Is tado daarmee compatibel?

Moet ik ook voor mijn radiatoren (2 in leefruimte, 1 badkamer en 1 in slaapkamer) aparte knoppen kopen naast de thermostaat?

[Afbeelding]
Als je deze vraag zo stelt, vraag ik me af of je je er wel in verdiept hebt en of een slimme thermostaat überhaupt wel iets voor je is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MischaBoender
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-10 14:11
FMisplon schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:45:

Je kunt beter kijken of Tado je ketel kan aansturen. Nog beter is om je eerst iets meer te verdiepen in de materie, enige kennis is wel vereist om te beslissen welke Tado producten je nodig hebt en zeker om deze na aanschaf aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbosmans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik moet elke 12 uur mijn Tado opnieuw pairen met de bridge.
Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
joostbosmans schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:02:
Ik moet elke 12 uur mijn Tado opnieuw pairen met de bridge.
Klopt dat?
Nee, ik heb sinds 2016 één keer gepaird en dat was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rein_08
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-03-2024
Ik ben voornemens een slimme thermostaat aan te schaffen en voorlopig heeft Tado mijn voorkeur (ivm intallatie gemak/mogelijkheden tot uitbreiding/keuzewijzer consumentenbond/design)

Mijn situatie:

Cv ketel remeha calenta + Remeha isense themostaat

Beneden-verdieping:
-Vloerverwarming als bijverwarming (met thermostaatknop)
-2 radiatoren (zonder thermostaatknop)

Eerste verdieping:
3 slaapkamers met radiator zonder themostaatknop

Zolder
2 kamers met beide een radiator met thermostaatknop

Slimme thermostaat zou in de woonkamer komen te hangen.
1a. Stel ik zou slimme knoppen kopen (voor 1 zolderkamer en vloerverwarming), moet ik nog steeds alle aan/uit knoppen in overige kamers handmatig dichtdraaien om daar niet voor niks te zitten stoken, correct?
1b. En moet ik uberhaupt een knop voor de vloerverwarming kopen? Deze slaat momenteel aan wanneer ik de temperatuur op de huidige themostaat hoger zet.
2 Is Tado eigenlijk de beste optie als slimme thermostaat met de huidige knoppen op mijn radiatoren? Ik zou de knoppen ivm prijzig, sowieso over langere periode aanschaffen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:15
rein_08 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:23:
Ik ben voornemens een slimme thermostaat aan te schaffen en voorlopig heeft Tado mijn voorkeur (ivm intallatie gemak/mogelijkheden tot uitbreiding/keuzewijzer consumentenbond/design)

Mijn situatie:

Cv ketel remeha calenta + Remeha isense themostaat

Beneden-verdieping:
-Vloerverwarming als bijverwarming (met thermostaatknop)
-2 radiatoren (zonder thermostaatknop)

Eerste verdieping:
3 slaapkamers met radiator zonder themostaatknop

Zolder
2 kamers met beide een radiator met thermostaatknop

Slimme thermostaat zou in de woonkamer komen te hangen.
1a. Stel ik zou slimme knoppen kopen (voor 1 zolderkamer en vloerverwarming), moet ik nog steeds alle aan/uit knoppen in overige kamers handmatig dichtdraaien om daar niet voor niks te zitten stoken, correct? Klopt
1b. En moet ik uberhaupt een knop voor de vloerverwarming kopen? Deze slaat momenteel aan wanneer ik de temperatuur op de huidige themostaat hoger zet. Als je die apart wilt regelen moet er een zoneklep tussen die gestuurd wordt door een thermostaat, anders verwarmt de vvw altijd mee
2 Is Tado eigenlijk de beste optie als slimme thermostaat met de huidige knoppen op mijn radiatoren? Ik zou de knoppen ivm prijzig, sowieso over langere periode aanschaffen verwacht ik. Ik ben er tevreden over, maar of jou dat helpt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:49

Haan

dotnetter

@tado waarom vertoont de thermostaat dit achterlijke gedrag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60ehr_OGrJf33eCPhyV-YS4sl3k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Fi9ucP7TSDVJUtsXNTSX6yO.jpg?f=user_large
het lijkt me dat 1.2 graden boven de ingestelde temperatuur toch voldoende moet zijn om te stoppen met warmtevraag 8)7 En de CV was ook echt nog aan het stoken, dus het is geen glitch in de app.
Gek genoeg lijkt dit uitgerekend bij de woonkamer, waar vloerverwarming ligt en je dus juist voor de gewenste temperatuur al af wil bouwen, te gebeuren, bij andere kamers zie ik dit minder vaak en ook niet zo extreem.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MischaBoender
Haan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:17:
[Afbeelding]
het lijkt me dat 1.2 graden boven de ingestelde temperatuur toch voldoende moet zijn om te stoppen met warmtevraag 8)7 En de CV was ook echt nog aan het stoken, dus het is geen glitch in de app.
Gek genoeg lijkt dit uitgerekend bij de woonkamer, waar vloerverwarming ligt en je dus juist voor de gewenste temperatuur al af wil bouwen, te gebeuren, bij andere kamers zie ik dit minder vaak en ook niet zo extreem.
Dit is mij ook opgevallen. Temperatuur ging op basis van schedule naar beneden, maar Tado bleef (minimaal een half uur) nog lekker doorstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:15
Hier hetzelfde. Ik krijg hem enkel van het verwarmen af door er een 'koud' blok achter te programmeren of handmatig de temperatuur voor enkele minuten op bijv 18c te zetten. Bijzonder storend gedrag en het kost gewoon onnodig gas. Als de doeltemperatuur bereikt is moet de thermostaat de warmtevraag stoppen, lijkt me niet zo lastig :?.
Het enige 'slimme' aan de Tado op dit moment is dat het programmeren via de app kan.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-10 22:27
Wellicht niet de vraag in het juiste topic, welk topic dan wel?

Iemand een aanrader voor een pompschakelaar en een AVDO voor de vloerverwarming?
Vloerverwarming = bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
BaBoK schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:50:
Wellicht niet de vraag in het juiste topic, welk topic dan wel?

Iemand een aanrader voor een pompschakelaar en een AVDO voor de vloerverwarming?
Vloerverwarming = bijverwarming.
Ik heb het wel met een Tado slimme radiator knop gedaan, werkt perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97bPapGb2qTnkkacN3IUDqUnykk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALBrpLNGQNz59lPfdA2XknaT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Haan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:17:
[Afbeelding]
Tja het is er niet stabieler op geworden laatste tijd. Ik hoor hier ook de hele nacht de CV op deellast draaien terwijl alle ruimtes ruim boven de ingestelde temperatuur zijn.

Waar ik overigens ook totaal klaar mee ben is de auto-assist voor thuis/weg. Dat heeft in de 6 jaar dat het systeem draait eigenlijk nooit echt goed gewerkt op dit soort koude dagen. Wij gaan in de ochtend weg en Tado registreert dat netjes. We komen altijd rond dezelfde tijd weer thuis en vertekken 9 vd 10 keer vanaf dezelfde locaties ca 15km tot 30km hemelsbreed van huis (partner/ik). Desondanks laat Tado de temperatuur veel te ver terugzakken (nu minimum op 17 graden gezet handmatig) en gaat pas stoken als ik halverwege de terugweg ben. Daarmee kom je thuis in een koud huis dat er dan nog een uur over doet om verder op te warmen... Fijn! Dit zou zogenaamd "voorspellend" moeten werken, maar een oude klokthermostaat heeft nog meer vooruitziend vermogen in onze situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
[quote]DennisLMB schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:56:
[...]

Dat vind ik riskant, de thermostaatknop die er normaal zit heeft een capillair die in de verdeler zit en die regelt dus op watertemperatuur
Die Tado op ruimtetemperatuur. Dus kan het water in de verdeler veel te warm worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-10 01:17
BaBoK schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:03:
[...]

Dat vind ik riskant, de thermostaatknop die er normaal zit heeft een capillair die in de verdeler zit en die regelt dus op watertemperatuur
Die Tado op ruimtetemperatuur. Dus kan het water in de verdeler veel te warm worden..
Die moet er dan ook opblijven.
Je zet deze ernaast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisLMB
BaBoK schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:03:
[...]

De thermostaatknop zit er ook nog :) Die zie je alleen niet op de foto. Tado knop zit op de retourleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCKLOw1OA-LdFST_CcOBUnqhECA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYoccU1xDybGyNAFwvAp1gzA.jpg?f=fotoalbum_large

En dan nog een Tado temperatuursensor in de badkamer, waar deze vloerverwarming voor is.

[ Voor 27% gewijzigd door DennisLMB op 13-12-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
DennisLMB schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:08:
[...]

De thermostaatknop zit er ook nog :) Die zie je alleen niet op de foto. Tado knop zit op de retourleiding.

[Afbeelding]

En dan nog een Tado temperatuursensor in de badkamer, waar deze vloerverwarming voor is.
Bedankt voor je reactie.
Waar stuur je dan op?
Als ik de TADO knop zou pakken en deze verdeler zit in de garage waar het nu 8 graden is dan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisLMB
BaBoK schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:41:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Waar stuur je dan op?
Als ik de TADO knop zou pakken en deze verdeler zit in de garage waar het nu 8 graden is dan..
Een losse Tado temperatuursensor. Beide toewijzen aan dezelfde ruimte en dan de losse sensor als meettoestel selecteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnT-3qsQ1ugoKjQinh0jknvEKAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8yotc88mukYdafwhyCqtOJs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:08
Ik wil zojuist naar bed en merk dat een van de radiatoren gloeiend heet is (woonkamer). In de app staat deze als niet verbonden.
De batterijen eruit, na 10 sec er weer in, minuutje wachten.... Geen reactie van de radiatorknop, andere batterijen geprobeerd, hetzelfde resultaat. Zelfs draaien aan de knop levert niks op. Ter info de knop bevindt zich ca. 4 meter van de bridge met vrij zicht.

Nu uit armoe maar een originele knop teruggezet, morgen verder kijken.

Wellicht heeft iemand een tip?

Vorige week hetzelfde gehad in een van de slaapkamers, echter deze stond uit, de volgende dag weer geprobeerd met andere batterijen en deze kwam weer tot leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Kan ik ook een continu programma aanzetten?
Ik heb nu een klokprogramma in de app aangemaakt, maar zou eigenlijk met de vrieskou de temperatuur op continu 20 graden willen hebben.

Op mijn oude celcia 20 thermostaat kon ik kiezen tussen 2 klokprogramma’s en een vakantie en continu programma.

Of moet ik bij Tado dan de boel verwijderen en een nieuw programma er in zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Crxtreem schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:36:
Ik heb nu een klokprogramma in de app aangemaakt, maar zou eigenlijk met de vrieskou de temperatuur op continu 20 graden willen hebben.

Op mijn oude celcia 20 thermostaat kon ik kiezen tussen 2 klokprogramma’s en een vakantie en continu programma.

Of moet ik bij Tado dan de boel verwijderen en een nieuw programma er in zetten?
Je kan de afwezigheid temperatuur op 20 zetten zodat hij nooit onder de 20 komt. Ongeacht of je weg bent of niet.

Andere optie is de temperatuur handmatig op 20 te zetten met het schuifje en dan de tijdsduur aan te passen naar oneindig/totdat je het schema handmatig hervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtWBcs-OeBvXvA6A0lFnIodSS5c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mq4N8qnq5AhiWKSxeBI9sLv3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door 13art op 14-12-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Crxtreem schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:36:

In het Schema gewoon alle tijdsblokken verwijderen. Dan hou je er eentje over en die zet je op de gewenste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tado schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:48:
[...]

De mallen waar het plastic voor de tado Slimme Radiatorknoppen in gespoten word zijn over de jaren heen iets aangepast.

In sommige VA02 zullen de dikkere Ladda's 2450 passen, maar niet in allemaal.

Daarom adviseren we in ons artikel ook alleen de: Panasonic Eneloop AA 1900 mAh NiMH
https://support.tado.com/...paraten-hoe-vervang-ik-ze

Die passen namelijk in elke VA02 (omdat ze iets dunner zijn).

En als toevoeging: De normale Alkaline AA niet-oplaadbare batterijen zijn nog dunner dan die Eneloop 1900's
Even hierop terugkomend: ik heb 5x VA01, ben blijkbaar een van het eerste uur en ik vind het nogal zonde om alle 5 de radiatorknoppen te gaan vervangen voor VA02, maar tegelijkertijd ook zonde om elke paar maanden de batterijen te vervangen en weg te gooien.

Gebaseerd op jullie eerdere reactie dat de VA01 een hoger voltage nodig heeft: zou een 1.5V oplaadbare batterij wel moeten werken technisch gezien? Of is het echt alleen de niet-oplaadbare? Ik ben nu namelijk door mijn Ikea voorraad van wegwerp batterijen heen en ze verkopen ook niks anders dan oplaadbaar meer. Dat is ook wel waar we met z'n allen heenmoeten, dus ik wil nu ook die stap maken.

Ik heb hier Ikea Ladda 1900 mAh 1.2V liggen (4 stuks) maar die geven inderdaad aan dat de batterij leeg is en de Tado knop wil niet calibreren. Daarnaast nog een onbekend merk (Tronic, geen idee hoe ik eraan kom) 2500 mAh maar ook 1.2V en zelfde resultaat.

Overigens glijden ze er beide zonder problemen in en uit, dus VA01 is op dit gebied blijkbaar beter dan de VA02?

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-12-2022 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webarcher
Erik1805 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:37:
Ik heb al een aantal jaren een Tado met radiatoren. Ik blijf het vaag vinden dat de Tado zoveel problemen heeft met overschot. Als de cv-ketel moet verwarmen naar bijvoorbeeld 17.5 en bereikt dat, dan blijft de ketel vrolijk doorstomen. Terwijl het op mijn losse tempratuurmeter de 17,5 al bereikt is.
Ik kwam het volgende tegen.

https://support.tado.com/...te-temperatuur-is-bereikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:52
Dit is mogelijk al eerder gevraagd, maar ik kon het zo snel niet vinden en de buren hebben het koud...

Mijn buren hebben een Remeha Avanta en afgelopen weekend de thermostaat vervangen door een Tado in de woonkamer en een Tado knop op de werkkamer. Nu hebben ze een programma ingesteld waarbij alles om 6 uur 's ochtends 20 graden moet zijn, maar een uur geleden was het nog maar 18,4 in de woonkamer. Dankzij zoninval was de werkkamer wel redelijk op temperatuur, maar zonder zon schiet het ook daar niet op.

Waar zou dit aan kunnen liggen? De ketel staat nog braaf op 85 graden en ze hebben in de kamer speedcomforts en nog nooit problemen met de temperatuur gehad. Any tips?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-10 16:44
Weet iemand hoe het kan dat Tado op 'Off' staat maar dat de radiator toch gloeiend heeft blijft?
Op een of andere manier krijg ik deze knop niet goed ingesteld terwijl de overige 6 stuks het wel allemaal perfect doen. Ik heb al op het pinnetje geslagen zodat hij eventueel los komt.

Ik heb meerdere radiatoren met dezelfde soort aansluiting en die doen het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
pvink schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:40:
Weet iemand hoe het kan dat Tado op 'Off' staat maar dat de radiator toch gloeiend heeft blijft?
Op een of andere manier krijg ik deze knop niet goed ingesteld terwijl de overige 6 stuks het wel allemaal perfect doen. Ik heb al op het pinnetje geslagen zodat hij eventueel los komt.

Ik heb meerdere radiatoren met dezelfde soort aansluiting en die doen het gewoon.
Heb je al geprobeerd twee Tado-knoppen om te wisselen? Dan kun je in elk geval bepalen of het aan de Tado-knop of aan de onderdelen rond de radiator ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
RonnnL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:20:
[...]

Heb je al geprobeerd twee Tado-knoppen om te wisselen? Dan kun je in elk geval bepalen of het aan de Tado-knop of aan de onderdelen rond de radiator ligt...
Het zijn niet mijn dagen. Deze vraag van mij is redelijk knullig voor iemand op tweakers. Het is maar een pinnetje wat moet bewegen. Ik ga eerst nog even troubleshooten door het uitwisselen en ook met de adapters spelen.
Ik trek mijn vraag voorlopig in, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
Bij mij treden de overshoots op in de woonkamer met een zeeer traag vloerverwarmingssysteem. Het zou me niet verbazen dat achter de schermen de lange opwarmtijd daarmee te maken heeft. In de kamers met (snellere) radiatoren, treden de overshootproblemen bij mij niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Aziraphale schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:28:
Dit is mogelijk al eerder gevraagd, maar ik kon het zo snel niet vinden en de buren hebben het koud...

Mijn buren hebben een Remeha Avanta en afgelopen weekend de thermostaat vervangen door een Tado in de woonkamer en een Tado knop op de werkkamer. Nu hebben ze een programma ingesteld waarbij alles om 6 uur 's ochtends 20 graden moet zijn, maar een uur geleden was het nog maar 18,4 in de woonkamer. Dankzij zoninval was de werkkamer wel redelijk op temperatuur, maar zonder zon schiet het ook daar niet op.

Waar zou dit aan kunnen liggen? De ketel staat nog braaf op 85 graden en ze hebben in de kamer speedcomforts en nog nooit problemen met de temperatuur gehad. Any tips?
Ik denk dat de Tado nog aan het leren is hoe snel de kamer opwarmt, en zeker met de koude nachten kan het dus zo zijn dat de ingestelde temperatuur nog niet bereikt is op de ingestelde tijd.

Iets anders om nog na te gaan is of de vroege start aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-10 13:53
Wij zijn aan het kijken of een Tado bij ons voor wat extra comfort en hopelijk wat besparing kan zorgen. We zien dat onze CV lang onnodig aan staat voor zeer beperkte warmte en we vergeten hem soms naar beneden te draaien.

Onze huidige situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://us.v-cdn.net/6031070/uploads/TCU0BCDOASIU/tado-compatibility-request.jpg

Hierbij maken wij gebruik van 2 thermostaten, aangesloten op een Intergas HR36. De ene thermostaat is OT aangesloten in de woonkamer, de ander een aan/uit in de badkamer. De OT-thermostaat schakelt de LT zone (klep open, LT + HT zone worden verwarmd). De aan/uit enkel de HT zone (klep dicht). Aan/uit en OT is een beperking vanuit de ketel. Het is nu als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://us.v-cdn.net/6031070/uploads/05XP0RGTJJWG/dualzone-hreco36.png

Zoals je ziet zijn beide thermostaten aangesloten op de ketel, en schakelt de ketel de klep. Een stukje logica zit dus in de ketel. Nu is de vraag of ik de thermostaten 1-1 kan vervangen met Tado’s (gevoel zegt: de 2 thermostaten vervangen met 2 bedrade tado’s en ik ben er) en de radiatoren kan voorzien van knoppen en ik dan klaar ben. Of is het mogelijk of slimmer om de logica te verplaatsen naar de Tado? Heeft iemand een vergelijkbare opstelling die hierbij kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Cyleo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:27:
Wij zijn aan het kijken of een Tado bij ons voor wat extra comfort en hopelijk wat besparing kan zorgen. We zien dat onze CV lang onnodig aan staat voor zeer beperkte warmte en we vergeten hem soms naar beneden te draaien.

[Afbeelding]

Hierbij maken wij gebruik van 2 thermostaten, aangesloten op een Intergas HR36. De ene thermostaat is OT aangesloten in de woonkamer, de ander een aan/uit in de badkamer. De OT-thermostaat schakelt de LT zone (klep open, LT + HT zone worden verwarmd). De aan/uit enkel de HT zone (klep dicht). Aan/uit en OT is een beperking vanuit de ketel. Het is nu als volgt aangesloten:
[Afbeelding]

Zoals je ziet zijn beide thermostaten aangesloten op de ketel, en schakelt de ketel de klep. Een stukje logica zit dus in de ketel. Nu is de vraag of ik de thermostaten 1-1 kan vervangen met Tado’s (gevoel zegt: de 2 thermostaten vervangen met 2 bedrade tado’s en ik ben er) en de radiatoren kan voorzien van knoppen en ik dan klaar ben. Of is het mogelijk of slimmer om de logica te verplaatsen naar de Tado? Heeft iemand een vergelijkbare opstelling die hierbij kan helpen?
En waarom niet gebruik maken van één thermostaat in de woonkamer en in de andere kamers op de radiatoren een slimme thermostaatknop van Tado?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:50
13art schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:49:
[...]

Ik denk dat de Tado nog aan het leren is hoe snel de kamer opwarmt, en zeker met de koude nachten kan het dus zo zijn dat de ingestelde temperatuur nog niet bereikt is op de ingestelde tijd.

Iets anders om nog na te gaan is of de vroege start aan staat.
Vroege start bij Tado werkt al 6 jaar niet. Zoek maar eens in dit forum.
Zelf leren doet het systeem trouwens ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Simple mind schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:56:
[...]

Vroege start bij Tado werkt al 6 jaar niet. Zoek maar eens in dit forum.
Zelf leren doet het systeem trouwens ook niet.
Vreemd, want bij mij werkte dat wel degelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simple mind
  • Laatst online: 01:50
Reactie van Tado zelf:https://gathering.tweaker...message/65012746#65012746
Sindsdien is er vlgs mij niks meer aangepast.
Als je zoekt op vroege start in dit forum krijg je 5 pagina's met treffers......

[ Voor 19% gewijzigd door Simple mind op 14-12-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-10 13:53
13art schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:29:
[...]

En waarom niet gebruik maken van één thermostaat in de woonkamer en in de andere kamers op de radiatoren een slimme thermostaatknop van Tado?
Dan zit ik met mijn aanvoer temperatuur, zeker voor de badkamer is het wel lekker om die snel te kunnen verwarmen (het kan uiteraard wel) maar wordt ook niet aangeraden door Tado zelf: https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MischaBoender
Cyleo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben nog niet 100% thuis in het Tado universum, maar als je ook zo'n klep wilt aansturen kun je volgens mij het beste een draadloze Tado nemen met extension kit waar je zowel de klep als ketel op aansluit (please correct me if I am wrong).

2e thermostaat in de slaapkamer kun je vervangen voor een extra draadloze Tado sensor, of de temperatuur laten reguleren door alleen de radiator knop. Er moet trouwens al wel een thermostatische kraan op zitten om een Tado knop te kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
MischaBoender schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:02:
[...]

Ik ben nog niet 100% thuis in het Tado universum, maar als je ook zo'n klep wilt aansturen kun je volgens mij het beste een draadloze Tado nemen met extension kit waar je zowel de klep als ketel op aansluit (please correct me if I am wrong).
Nee dat kan niet. De extensionkit wordt bedraad aangesloten op de ketel en is bedoeld om je draadloze thermostaat de ketel te laten bedienen. Hoe wil je anders je ketel laten communiceren met je tado systeem? Al meerdere keren uitgelegd, maar het blijft lastig blijkbaar :)
Een zoneklep stuur je met een bedrade thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-10 08:04
Simple mind schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:06:
Reactie van Tado zelf:https://gathering.tweaker...message/65012746#65012746
Sindsdien is er vlgs mij niks meer aangepast.
Als je zoekt op vroege start in dit forum krijg je 5 pagina's met treffers......
Hier lijkt vroege start ool prima te werken. Dat is ool wat Tado zegt als je die link volgt. Im sommige situaties werkt het blijkbaar niet en dan is het advies om het uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MischaBoender
BGFG schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:31:
[...]

Nee dat kan niet. De extensionkit wordt bedraad aangesloten op de ketel en is bedoeld om je draadloze thermostaat de ketel te laten bedienen. Hoe wil je anders je ketel laten communiceren met je tado systeem? Al meerdere keren uitgelegd, maar het blijft lastig blijkbaar :)
Dat is toch ook zo'n beetje wat ik zeg? Extension kit aansluiten op de ketel icm een draadloze thermostaat?

Alleen kun je dus geen klep aansturen met een extensionkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-10 23:24
BGFG schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:31:
[...]

Ter info, gek genoeg vertelde Tado mij via de helpdesk dat de extension kit niet hetzelfde is als de bridge welke een thermostaat draadloos met de ketel verbindt, ondanks dat mij nog steeds lijkt dat dit wel zo is. Dergelijke verwarring komt dus ook door henzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Spherix schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:45:
[...]

Ter info, gek genoeg vertelde Tado mij via de helpdesk dat de extension kit niet hetzelfde is als de bridge welke een thermostaat draadloos met de ketel verbindt, ondanks dat mij nog steeds lijkt dat dit wel zo is. Dergelijke verwarring komt dus ook door henzelf.
De bridge bedient de ketel niet, hoe zou die verbonden zijn dan? Die verbinding leg je door de extension kit bedraad aan te sluiten op je ketel, of dmv een bedrade thermostaat direct op de ketel aan te sluiten.

@MischaBoender : Dan begrijp ik je verkeerd. Een zoneklep kun je alleen bedraad aansluiten omdat een zoneklep niet draadloos is, en de extensionkit wordt juist bedraad aan de ketel verbonden. Die kit kun (moet) je dan wel weer draadloos bedienen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Waxxx
A-Waxxx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:09:
Ik wil zojuist naar bed en merk dat een van de radiatoren gloeiend heet is (woonkamer). In de app staat deze als niet verbonden.
De batterijen eruit, na 10 sec er weer in, minuutje wachten.... Geen reactie van de radiatorknop, andere batterijen geprobeerd, hetzelfde resultaat. Zelfs draaien aan de knop levert niks op. Ter info de knop bevindt zich ca. 4 meter van de bridge met vrij zicht.

Nu uit armoe maar een originele knop teruggezet, morgen verder kijken.

Wellicht heeft iemand een tip?

Vorige week hetzelfde gehad in een van de slaapkamers, echter deze stond uit, de volgende dag weer geprobeerd met andere batterijen en deze kwam weer tot leven.
Niemand met een suggestie hoe de knop weer tot leven te wekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 13:34
Knop zelf gereset of opnieuw verbonden met systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-10 15:46

Louw Post

Cerenas

janne_nl schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:55:
[...]

Hier lijkt vroege start ool prima te werken. Dat is ool wat Tado zegt als je die link volgt. Im sommige situaties werkt het blijkbaar niet en dan is het advies om het uit te zetten.
Hier lijkt het ook prima te werken. Wist niet dat er issues mee waren, dus maar even gecheckt in de grafiekjes.

Ik heb van 22:00 tot 08:00 de verwarming op 18 graden staan en met vroege start begint het opwarmen dagelijks om kwart over 6 al zie ik nu. Dit is op basis van de afgelopen paar (koude) dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 16:08

KarlHungus

I fix the cable.

Blije gebruiker van een hoop Tado radiatoren, Etwist gekregen bij recente nieuwe Remeha Tzerra CW5, die al zeker vijf keer deze foutmelding geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8YUU8WLiyAHUJKeW-1aj8yN6s8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cq6NUnyEB9LU20KQM47PECk.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ik momenteel 1200 km van huis ben, niet ideaal en dus gaat ie bij thuiskomst de deur uit voor een Tado thermostaat.

Zijn er zaken waar ik bij aanschaf op moet letten, los van het vinden van een goede installateur?

My name is Karl. Ich bin expert.

• A-Waxxx
Dragunov schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:47:
Knop zelf gereset of opnieuw verbonden met systeem?
De batterijen er al een aantal keer uitgehaald, 10 sec wachten met terugplaatsen. Een minuut later terugplaatsen, maar geeft geen kik.

• pvink
RonnnL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:20:
[...]

Het is opgelost door twee knoppen om te wisselen 8)7 Het is tijd voor vakantie :F

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-10 15:55
Sinds gisteren nieuwe tado V3+ woonkamer thermostaat gebruiker. Na de eerste kennismaking met het ding zijn er 2 vragen naar voren gekomen, en op de tado website vind ik niet de zekerheid die ik zoek.
De thermostaat is met aan/uit (dus niet modulerend) aangesloten op een oude (ook niet modulerende) CV
ketel.

In de grafiek van de ruimte ("woonkamer") zie ik dat er licht grijze en donker grijze 'stook' periodes zijn geweest. Dit zou betekenen dat de warmte vraag 'laag' en 'hoog' periodes had. Maar dit is toch irrelevant bij een aan/uit schakeling? Denkt mijn tado dat hij modulerend aangesloten is?

In het smart schedule heb ik een paar blokken geconfigureerd. Voor 1 van die blokken zou ik 'early start' willen, voor de andere blokken niet. Is dat mogelijk? Het lijkt dat early start een globale setting is voor een betreffende ruimte/zone, en dus voor elk blok in het schedule van die zone van toepassing is?

De start tijd van dat blok handmatig (op basis van ervaring over aanwarm tijden) instellen (zodat early start uitgezet kan worden) is geen optie omdat de duur erg varieert met de buiten temperatuur. (Mijn ouwe trouwe honeywell chronotherm IV was een ster in het goed timen van de 'early start'.)

• 13art

13art

Moderator Mobile
Louw Post schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:56:
[...]

Hier lijkt het ook prima te werken. Wist niet dat er issues mee waren, dus maar even gecheckt in de grafiekjes.
Toch fijn om te lezen dat ik niet gek ben en mijn idee dat het bij ons wel werkte klopt ;)

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
AzertyNL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:14:

In de grafiek van de ruimte ("woonkamer") zie ik dat er licht grijze en donker grijze 'stook' periodes zijn geweest. Dit zou betekenen dat de warmte vraag 'laag' en 'hoog' periodes had. Maar dit is toch irrelevant bij een aan/uit schakeling? Denkt mijn tado dat hij modulerend aangesloten is?
Tado zegt dat dit echt puur UI is.
In het smart schedule heb ik een paar blokken geconfigureerd. Voor 1 van die blokken zou ik 'early start' willen, voor de andere blokken niet. Is dat mogelijk? Het lijkt dat early start een globale setting is voor een betreffende ruimte/zone, en dus voor elk blok in het schedule van die zone van toepassing is?
Klopt, dit kan niet per blok.

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 10:56
MrScratch schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:29:
[...]

Mijn advies zou zijn om met Tado via de chat op hun site in overleg te treden en aan hen te vragen hoe je jouw configuratie moet aansluiten. Zeg hierbij dat je vloerverwarming hebt met een zoneklep en stadsverwarming/warmtenet.
Contact gehad met Tado, kreeg als antwoord:

We hebben het voor u aangepast.

Dus ben verrast. Nu kijken of het ook werkt
Maar het zit schijnbaar ergens in de pro manuals, was natuurlijk benieuwd om het zelf aan te passen.. Ze geven niet aan wat het exact is. As ik ooit een reset moet doen, moet ik het ze weer benaderen. Maar in ieder geval blij dat het lijkt opgelost te zijn.

De thermostaat stuurt nu alleen de klep aan. En de Slimme Knoppen vragen geen warmte meer aan de Thermostaat.

https://www.tado.com/hr-en/professional-manuals

• joostbosmans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik zoek een niet al te dure installateur voor mijn tado. Volgens mij hoeft alleen de extensie kit nog aangesloten te worden. Door mijn handicap lukt dit mij niet zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:37
assn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:48:
[...]

Contact gehad met Tado, kreeg als antwoord:

We hebben het voor u aangepast.

Dus ben verrast. Nu kijken of het ook werkt
Maar het zit schijnbaar ergens in de pro manuals, was natuurlijk benieuwd om het zelf aan te passen.. Ze geven niet aan wat het exact is. As ik ooit een reset moet doen, moet ik het ze weer benaderen. Maar in ieder geval blij dat het lijkt opgelost te zijn.

De thermostaat stuurt nu alleen de klep aan. En de Slimme Knoppen vragen geen warmte meer aan de Thermostaat.

https://www.tado.com/hr-en/professional-manuals
Ik heb die Tado pro app eens geopend, bridge gescand en toen system check gedaan. Je moet dan je ketel selecteren en bij mij werd ook gevraagd om de max aanvoer temperatuur die Tado dan gebruikt in te stellen. Standaard staat die op 80° nu verlaagt naar 55° omdat dat prima werkt.

Zag meerdere keren de vraag voorbij komen hoe dit in te stellen dus hopelijk heeft iemand er ook wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
Ruimte met 2 zones , elk een aparte Nefit ketel en thermostaat

Kan dan met 2x bedraad in 1 app (1 acount )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-10 22:15
JohnAlbregtse schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:13:
Ruimte met 2 zones , elk een aparte Nefit ketel en thermostaat

Kan dan met 2x bedraad in 1 app (1 acount )
Ik neem aan dat je nu ook twee thermostaten hebben? In dat geval nee. Wij hebben op de zaak ook Tado in gebruik in combinatie met 2 geschakelde ketels, dat kan wel want daar zit 1 thermostaat, die beide ketels (middels een tussenkastje) aanstuurt. Maar de Tado babbelt dan feitelijk ook gewoon met dat kastje, en dat kastje stuurt de ketels aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
wvanommen schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:18:
[...]

Ik neem aan dat je nu ook twee thermostaten hebben? In dat geval nee. Wij hebben op de zaak ook Tado in gebruik in combinatie met 2 geschakelde ketels, dat kan wel want daar zit 1 thermostaat, die beide ketels (middels een tussenkastje) aanstuurt. Maar de Tado babbelt dan feitelijk ook gewoon met dat kastje, en dat kastje stuurt de ketels aan.
Nu twee afzonderlijke systemen idd , twee ruimtes het zelfde gebouw , twee Nefit ketels met elk zijn eigen bedrade thermostaat , rechtstreeks op de ketel aangesloten

Idee is om elk syteem een eigen bedrade Tado thermostaat te geven , die dan beiden met 1 bridge moeten communiceren

Benodigde parts ; 1 starterkit bedraad , 1 losse thermostaat bedraad

Kan dit ? Iemand dit al gedaan ?

[ Voor 5% gewijzigd door JohnAlbregtse op 17-12-2022 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paajx2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-07 19:18
Hi allen,
Waarom blijft Tado verwarmen als de doeltemperatuur al lang en breed gehaald is? Ik snap dat er een overshoot is bij vloerverwarming omdat ie traag afkoelt maar dit helpt daar niet echt bij. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Edit: wat extra info: ik heb geen radiatorknoppen. Enkel de thermostaat in de woonkamer waar ook de vloerverwarming ligt.

Zie ook de screenshot:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fF6V7AwAVsAxnR_FQG45AIV5_EE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qN5iIcD7c44Qgcd7WDz62uEa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door paajx2 op 17-12-2022 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
paajx2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:38:
Hi allen,
Waarom blijft Tado verwarmen als de doeltemperatuur al lang en breed gehaald is? Ik snap dat er een overshoot is bij vloerverwarming omdat ie traag afkoelt maar dit helpt daar niet echt bij. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Edit: wat extra info: ik heb geen radiatorknoppen. Enkel de thermostaat in de woonkamer waar ook de vloerverwarming ligt.
Zo’n overshoot is dit nou ook weer niet ;) . Daarnaast: is ie echt nog wel aan het verwarmen? De kringeltjes tonen niet altijd de actuele situatie. We zien in de zone verwarming alleen je woonkamer? Ook radiatoren of alleen vvw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
Als Tado slim was zou hij bij vloerverwarming voor het bereiken van de doeltemperatuur al minder gaan branden. Omdat de ruimte nog even verder opwarmt. Ik zie hier hetzelfde als @paajx2 en heb er voor gekozen om de verwarming voor een bepaalde duur aan te laten gaan in plaats van Tado dit te laten regelen aan de hand van de doeltemperatuur. Proefondervindelijk vast gesteld hoe lang deze perioden moeten zijn. Dit is zuiniger in verbruik dan dat Tado wat aan gaat rommelen met 2/3 verwarmen waardoor de ketel aan/uit gaat met weinig 'verwarming' tot gevolg. Met onderstaand schema kom ik hier uit op zo'n 20c op de begane grond waar de Tado hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpEpVg3ircwdX1KnxizzX0iLWPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gwV0rYUkB2VdkUtFXBIlDSd.jpg?f=fotoalbum_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Millert schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:54:
Als Tado slim was zou hij bij vloerverwarming voor het bereiken van de doeltemperatuur al minder gaan branden. Omdat de ruimte nog even verder opwarmt. Ik zie hier hetzelfde als @paajx2 en heb er voor gekozen om de verwarming voor een bepaalde duur aan te laten gaan in plaats van Tado dit te laten regelen aan de hand van de doeltemperatuur. Proefondervindelijk vast gesteld hoe lang deze perioden moeten zijn. Dit is zuiniger in verbruik dan dat Tado wat aan gaat rommelen met 2/3 verwarmen waardoor de ketel aan/uit gaat met weinig 'verwarming' tot gevolg. Met onderstaand schema kom ik hier uit op zo'n 20c op de begane grond waar de Tado hangt.

[Afbeelding]
Is een oplossing, zo heb ik het ook, maar hij gaat bij jou wel om 6.00 uur volle bak verwarmen tot 8:30 om daarna volledig uit te gaan vrees ik. En zo’n kort blokje voor 17:30 heeft weinig zin denk ik, daar is vvw te traag voor. Blijft inderdaad lastig. Ik compenseer het met het verwarmen met een l/l warmtepomp, die reageert wat sneller en dan maak ik gebruik van de opgewarmde vloerverwarming, vloer is goed geïsoleerd dus die blijft best lang comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@BGFG Dat klopt inderdaad. Maar na het verwarmen in de ochtend houdt de woning overdag vrij goed de warmte vast. Dat blok van twee uur in de namiddag gecombineerd met koken en bedrijvigheid zorgt toch dat de temperatuur nog wat stijgt in huis :). Ben me voor komend jaar aan het beraden. Oftewel een airco beneden te hangen of een hybride lucht/water warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paajx2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-07 19:18
@BGFG Klopt, dit is niet zo'n enorme overshoot. Echter gaat het verwarmen nog even door na deze screenshot. Immers nadat Tado stopt met verwarmen geeft de vloer nog een tijdje warmte af. Wat er bij mij niet in gaat is dat Tado niet stopt op het moment dat hij de doeltemperatuur meet...

Geen radiatoren overigens. Enkel vloerverwarming, inderdaad in de woonkamer.

@Millert Ja, eerder stoppen dan de beoogde temperatuur zou slim zijn. Maar later stoppen is gewoonweg dom 8)7... of ligt dat nou aan mij? Dat schema is inderdaad een oplossing, tnx! Wellicht dat ik Tado ook nog even benader hierover. En misschien dat ik zelf ook nog wat ga klooien met home assistant icm de homekit integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Millert schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:07:
@BGFG Dat klopt inderdaad. Maar na het verwarmen in de ochtend houdt de woning overdag vrij goed de warmte vast. Dat blok van twee uur in de namiddag gecombineerd met koken en bedrijvigheid zorgt toch dat de temperatuur nog wat stijgt in huis :). Ben me voor komend jaar aan het beraden. Oftewel een airco beneden te hangen of een hybride lucht/water warmtepomp.
Duidelijk. Ben wel bang dat 2 uurtjes in de namiddag “dure uurtjes” zijn. Airco bevalt mij meer dan prima. Ook voor de snelle opwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
paajx2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:21:
@BGFG Klopt, dit is niet zo'n enorme overshoot. Echter gaat het verwarmen nog even door na deze screenshot. Immers nadat Tado stopt met verwarmen geeft de vloer nog een tijdje warmte af. Wat er bij mij niet in gaat is dat Tado niet stopt op het moment dat hij de doeltemperatuur meet...

Geen radiatoren overigens. Enkel vloerverwarming, inderdaad in de woonkamer.

@Millert Ja, eerder stoppen dan de beoogde temperatuur zou slim zijn. Maar later stoppen is gewoonweg dom 8)7... of ligt dat nou aan mij? Dat schema is inderdaad een oplossing, tnx! Wellicht dat ik Tado ook nog even benader hierover. En misschien dat ik zelf ook nog wat ga klooien met home assistant icm de homekit integratie.
@paajx2 : check wel of ie echt nog aan het verwarmen is. Ik heb op de vvw verdeler losse thermometertjes gezet om dit te checken. Vaak wel kringeltjes, maar geen verwarming meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:55
Vandaag hadden we ergens in huis kortsluiting en daardoor had de CV ketel geen stroom. Prima, kan gebeuren. Ik dacht dat ik de stroom er weer op had gezet, maar dat bleek niet zo en dus werd het koud. Maar wat mij een beetje tegenviel van mijn Tado thermostaat is dat hij hier niets van liet zien.

De thermostaat zelf krijgt zijn stroom van batterijen geloof ik en deze lichtte gewoon op nadat ik op het knopje drukte en de hub (en router etc) zit in een andere groep.

Hoort de app of de thermostaat op de muur dan niet een foutmelding te geven? Hij deed alsof er niets aan de hand was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-10 23:15
Wij hebben een paar jaar tado.

Het valt ons op dat het erg lang duurt voordat het huis opgewarmd is. Van 14°of 15° tot 19° duurt makkelijk 3uur.
Komt dit door tado?

Wij wonen in een appartement uit de jaren 70 dat nog glas heeft uit de jaren 80. Dus dat het wat langer duurt doordat het slecht is geïsoleerd is begrijpelijk. Cv water staat op 70°

Als het warmer is buiten dan zet ik hem op 60° en dan wordt het uiteindelijk ook 19°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin_VH
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-10 18:41
Ik heb een tado wireless + 6 TRV's gekocht om te werken met een Buderus Logamax 172 boiler + Thermostaat Buderus RC 300.

1.

Het aansluiten van de ontvanger lukte aanvankelijk niet (geen Wifi) waardoor ganse systeem offline ging.
Ik heb het apparaat dan verwijderd.

De verdere uitleg (Pdf bestand) kon -omdat ik het verwijderd had neem ik aan- kon daardoor niet bezorgd worden.

ik kreeg wel deze mail:
"Sorry, instructies konden niet worden verzonden. Plaats de RC300 in je verwarmingsketel (waar de witte plaat kan zitten), en verbind de twee kabels van de RC300 met + en - op het tado° apparaat. Zorg ervoor dat je ook de voedingskabel kabel op N en L op de tado° Draadloze Ontvanger."

Ik kan blijkbaar de bestaande thermostaat in de boiler plaatsen en moet dan wat draden verbinden.

Ik weet echter niet welke kabels er bedoeld worden!! Zijn het deze die uit de muur komen bij huidige thermostaat??
Ik had echter begrepen dat de draadloze ontvanger rechtstreeks met de boiler verbonden zou worden.

De draadloze ontvanger in de leefruimte plaatsen lijkt me bovendien ook niet bijzonder esthetisch..

Of heb ik het toch verkeerd begrepen??

Kortrijk | 5250 Wp Sunpower - 9x375 WZW 45° + 5x375 ONO 45° | Solis 3,6 kW | Batterij: Pylontech 9,6 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Edwin_VH schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:16:
Ik heb een tado wireless + 6 TRV's gekocht om te werken met een Buderus Logamax 172 boiler + Thermostaat Buderus RC 300.

1.

Het aansluiten van de ontvanger lukte aanvankelijk niet (geen Wifi) waardoor ganse systeem offline ging.
Ik heb het apparaat dan verwijderd.

De verdere uitleg (Pdf bestand) kon -omdat ik het verwijderd had neem ik aan- kon daardoor niet bezorgd worden.

ik kreeg wel deze mail:
"Sorry, instructies konden niet worden verzonden. Plaats de RC300 in je verwarmingsketel (waar de witte plaat kan zitten), en verbind de twee kabels van de RC300 met + en - op het tado° apparaat. Zorg ervoor dat je ook de voedingskabel kabel op N en L op de tado° Draadloze Ontvanger."

Ik kan blijkbaar de bestaande thermostaat in de boiler plaatsen en moet dan wat draden verbinden.

Ik weet echter niet welke kabels er bedoeld worden!! Zijn het deze die uit de muur komen bij huidige thermostaat??
Ik had echter begrepen dat de draadloze ontvanger rechtstreeks met de boiler verbonden zou worden.

De draadloze ontvanger in de leefruimte plaatsen lijkt me bovendien ook niet bijzonder esthetisch..

Of heb ik het toch verkeerd begrepen??
De draadloze ontvanger plaats je bij de ketel. De bedrading die nu van je ketel naar je bedrade thermostaat gaat sluit je aan op je draadloze ontvanger. Hoe en wat hangt af van je ketel. De L en N zorgen dat de ontvanger stroom krijgt (vanaf een stopcontact ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Laatst online: 11:33

Church of Noise

Drive it like you stole it

JohnAlbregtse schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:24:
[...]
Nu twee afzonderlijke systemen idd , twee ruimtes het zelfde gebouw , twee Nefit ketels met elk zijn eigen bedrade thermostaat , rechtstreeks op de ketel aangesloten

Idee is om elk syteem een eigen bedrade Tado thermostaat te geven , die dan beiden met 1 bridge moeten communiceren

Benodigde parts ; 1 starterkit bedraad , 1 losse thermostaat bedraad

Kan dit ? Iemand dit al gedaan ?
Jawel, dat kan. Ik heb dat hier zo draaien op een gasketel die zich gedraagt als 2 ketels en dus voorheen ook 2 aparte thermostaten had.
1 bridge volstaat, meer zelfs, ik had 2 bridges en heb toen van de Tado helpdesk te horen gekregen dat ik er een moest uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

paajx2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:38:
Hi allen,

Zie ook de screenshot:[Afbeelding]
Hier hetzelfde. De woonkamer is ingesteld op 20 graden, en er is een over- en undershoot van een halve graad, maw een schommeling van een graad.
De Tado is aangesloten op een modulerende ketel, ik zou ook verwachten dat de ketel langer op een lagere vraag werkt, ipv het op en neergaan wat ie nu doet.
Ik ga eens proberen de flowtemperatuur te verlagen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0543jGFfFhJ3Vgyfucla0CPkCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNOWpKbK1Lc2nTspfWuctDFy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Laatst online: 24-10 11:07
Ik wil mijn tado aan mijn zus geven, gebruik hem zelf niet omdat hij niet lekker werkt met de Elga Ace. maar ben de adapters kwijt voor de radiatorkranen. Zijn deze ergens los te krijgen? @tado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruceleet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-01-2023
Ik heb een vraagje heb een beetje gezocht en ook al bij Tado gevraagd maar niet echt een duidelijk antwoord gevonden.

Ik heb een split level woning aangesloten op stadsverwarming. Nu heb ik in de woonkamer/keuken vloerverwarming gevoed door een pomp in de garage. Nu heb ik een vraag, mijn thermostaat hangt in de woonkamer/keuken maar de temperatuur van de vloerverwarming wordt geregeld door een radiator knop die zit op de aanvoer van de pomp.

Zou het mogelijk zijn om een slimme radiatorknop op in de garage te zetten die triggered wordt door een warmtevraag van de thermostaat in de woonkamer/keuken? Ik wil dus de warmte op de radiatorknop in de garage voor de pomp af laten hangen van de huidige temperatuur in de woonkamer/keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-10 11:51
Millert schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:39:
In onze woning (bj 2018) hangt een Intergas Kombi Kompact HReco 36. Als verwarming hebben we vloerverwarming zonder aanvullende pomp. Waarbij er op de eerste verdieping zoneregeling op zit voor de drie slaapkamers. Dit in combinatie met een Tado thermostaat. Nu ik na aanschaf van een p1 meter meer op het verbruik ben gaan letten valt me het volgende op.

Ik onderstaande situatie laat ik de Tado zijn ding doen. Je ziet dat de ketel frequent aanslaat met een relatief hoog verbruik en weinig 'verwarming' tot gevolg. Ook lijkt de ketel niet aan te slaan wanneer er 1 van de 3 vlammetjes brandt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik 's ochtends handmatig een blok erin zet van 21c van zeg twee/twee en een half uur dan gaat de ketel vol branden, warmt het huis genoeg op voor de rest van de dag en verbruik ik minder gas. Wat ik wel moet doen is na dit blok even de verwarming op bijv 18c zetten zodat de ketel uitgaat. Anders vindt de Tado het een leuk idee om, ook al ligt de temperatuur hoger dan de doeltemperatuur, de ketel aan te laten slaan. Onderstaande afbeeldingen zijn van gisteren. Voor een groot deel van de dag is het 20.5c in de woning. De hoogste pieken in het gasverbruik zijn voor sanitair warm water, ongeveer 1m3 per dag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik reageer hier even op omdat dit volgens mij lijkt op mijn situatie.

Huis
Twee-onder-één-kap, bouwjaar 2000, dus toch vrij goed geïsoleerd.
Wel met een flinke uitbouw, dus wat meer oppervlakte buitenmuren en plat dak.

Ketel
Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 (uit 2013) die zich op zolder splitst in 2 circuits: boven- en benedenverdieping.
Tussen het circuit van de benedenverdieping is een Honeywell-zoneklep geplaatst.
Tado draadloze kit modulerend aangesloten.

Benedenverdieping:
Bedrade Tado-thermostaat in de woonkamer die de zoneklep open stuurt (R01/relais NO)
  • Geheel vloerverwarming (woonkamer, keuken, bijkeuken. Totaal +/- 60m² schat ik). Vaste thermostaatknop op de verdeler, en die staat op 40°C.
  • M.u.v. de hal: Één radiator met een open/dicht-kraan die een kwart slag open staat zodat hij een klein beetje mee circuleert met de vloerverwarming.
Blokkenschema gemaakt met voor iedere dag van de week wat kleine aanpassingen. 's Nachts steeds naar 19°C en overdag en 's avonds 20°C. Op een aantal dagen is er overdag niemand thuis en dan staat hij ook op 19°C.
Op zich werkt dit allemaal in de praktijk wel naar behoren (de woonkamer warmt prima op), maar er is een 'maar' ... (zie verderop)

Bovenverdieping:
Alle 4 de ruimten hebben een Tado-radiatorknop
  • 3 slaapkamers
  • Badkamer
De 3 slaapkamers staan 24/7 uit en alleen op vorstbeveiliging.
De badkamer heeft 's ochtends en 's avonds een kort verwarmingsprogramma. Dit werkt allemaal perfect.

Tweaking
Ik heb verder n.a.v. het CV-tuning topic en diverse YouTube-kanalen mijn ketelinstellingen aangepast. O.a. de pompsnelheid is naar beneden gebracht (stand 1) en het vermogen is naar beneden gezet (25-30%). Verder ben ik nog een beetje aan het uitproberen met de aanvoertemperatuur (vooral door wat tegenstrijdige uitleg die ik daarover hier en daar lees/zie). Eerst op 75°C laten staan (bron, bron en bron) en nu op 60°C gezet. Kijkende naar de 'gewone' radiatoren lijkt dit allemaal goed te gaan. Temperatuurverschil tussen aan- en afvoer komt nu veel meer in de buurt van de 20 graden en alles warmt overal nog prima op.

Maar nu de 'maar' ...
Ik zag echter aan de Tado-grafiekjes van de woonkamer, en daarbij het gasverbruik in HomeWizard, dat de ketel wel heel erg vaak aan en uit ging. Alleen als er volledige warmtevraag was dan bleef de ketel wel continu stoken. Ook ging de temperatuur in best grote golfbewegingen over de dag heen-en-weer.
Na wat beter naar de ketel te hebben gekeken, viel het me op dat bij 1 of 2 golfjes warmtevraag, de ketel inderdaad heel snel weer terug sprong naar "1" (temperatuur bereikt). Even later zag ik daarbij ook dat de zoneklep heel snel alweer werd dicht gezet, terwijl ik zou verwachten dat die open blijft staan zo lang er ook maar íets van warmtevraag is in de woonkamer. Deze combinatie van factoren leek er voor te zorgen dat Tado (in de woonkamer) bijv. 1 golfje warmte vroeg van de ketel, die ook netjes modulerend wordt geregeld, maar diezelfde Tado in de woonkamer tegelijk ook de zoneklep dicht liet gaan terwijl hij dus wel warmte vroeg. Dat zorgde er weer voor dat de ketel zijn warmte niet kwijt kon (want er kon geen circulatie plaatsvinden) en dus heel snel weer op "1" sprong, totdat het water in de ketel zelf weer voldoende was afgekoeld, hij weer aan sprong, en wederom heel snel uit, enz, enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcCPgMWCAj2ap_pvHdDtFWvJq_w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vzMozivzS4wbNkp2I82Ktejr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Btjstkxb2F8uyB15-6M-qJFS1N0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fibR3KZfGpvoeb5WwO6t47yX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePBskuAwlNy-TBur6wgQ6PLDgkg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NLWspURydQfK57IG1zgCcolv.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrHTZAyjNH36R-wAlfDpnCLeYqc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rx1xYqke5JsmrC8jsuvD5TFZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMmvstmDkil8qPSfJVu7vMt6K6g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VGg153xLsWw5bwnq2MhHi0Sk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLlBl-52tmcFE25-tuWP97MsETE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NoJRg6UHPLqt1r8brw0E9yrx.png?f=fotoalbum_tile

Ik heb hierover een bericht gestuurd naar Tado en kreeg zaterdag een reactie dat ze parameters hadden aangepast, zodat de klep bij de kleinste warmtevraag al open zou gaan. Op zich vreemd dat dat niet al zo was, maar goed. Ik zie sinds zaterdag inderdaad dat de woonkamer veel beter op temperatuur wordt gehouden (veel hele kleine golfbeweginkjes over de dag) doordat de ketel steeds even aan springt (en blijft) op de temperatuur die Tado bij 1 golfje warmtevraag van de ketel vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-B3lHMlHC7KJk924P-JY1PGwnQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QdeRtsTliMKDKSSbg5byh7Og.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p54YUgFTbGWPxjWV5KduLUICm20=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JfCnBoh2YxCqTeNsuf0IaKaV.png?f=fotoalbum_tile

Ik ben de ombouw naar Tado oorspronkelijk aangegaan omdat ik gas wil besparen. De afgelopen 2 jaar heb ik zo'n 1500-1600m³ per jaar gebruikt en gezien de woning is dat niet enorm, maar wel aan de hoge kant. De handmatige kamerthermostaat stond echter al die tijd (m.u.v. vakanties) 24/7 op 20,5°C (dus t.b.v. de vloerverwarming beneden, en op de bovenverdieping alle knoppen dicht). Door de prijzen van nu was de prikkel om het eens aan te pakken ineens wat meer aanwezig :). Als ik echter de afgelopen weken vergelijk met vorig jaar, dan vind ik het verschil in gasverbruik nog niet heel groot. Ik dacht met bovenstaande aanpassing van Tado dat ik misschien had ontdekt waarom het gasverbruik nog steeds zo hoog was, maar ook de afgelopen dagen (sinds de aanpassing) vind ik het gasverbruik nog steeds hoog. Ik vind ook dat het verschil tussen de verschillende modulaties in warmtevraag van de ketel, als ik kijk naar het gasverbruik daarbij, niet zo groot is. Maar dat kan ook komen door hoe ik de ketel nu heb ingesteld.

Ik weet eigenlijk niet meer zo goed wat ik nu moet doen. Ik neig er toch ook bijna naar om te proberen wat jij ook doet: een paar verwarmingsblokken over de dag plannen zodat de ketel alleen daar even volle bak verwarmt en daar buiten niet aan springt.

Oh ja, kleine toevoeging (wellicht ook in de plaatjes wel te zien): Ik heb van vrijdagavond t/m zondagavond de temperatuur in de woonkamer continu op 20°C gezet. Puur om te kijken wat dat met het verbruik doet. Ik heb namelijk het idee dat het qua gasverbruik allemaal niet zo veel uit maakt hier ... :|. In alle plaatjes hier boven zie je dat het gasverbruik rond de 9 kuub is, terwijl ik toch best wat dingen heb veranderd.

[ Voor 30% gewijzigd door Wouter! op 19-12-2022 15:30 . Reden: Plaatjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
Wouter! schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:02:
[...]Ik heb hierover een bericht gestuurd naar Tado en kreeg zaterdag een reactie dat ze parameters hadden aangepast, zodat de klep bij de kleinste warmtevraag al open zou gaan. Op zich vreemd dat dat niet al zo was, maar goed. Ik zie sinds zaterdag inderdaad dat de woonkamer veel beter op temperatuur wordt gehouden (veel hele kleine golfbeweginkjes over de dag) doordat de ketel steeds even aan springt (en blijft) op de temperatuur die Tado bij 1 golfje warmtevraag van de ketel vraagt.
Soortgelijke vaststelling gedaan en ook voorgelegd wij kregen volgende antwoord ;

-Bij 1 streepje warmtevraag zal de klep 20 minuten per uur open zijn (33% van de tijd),
-Bij 2 streepjes zal hij 40 minuten per uur open zijn (66% van de tijd )

De klep zal dus openen bij 33% of 66% warmtevraag (een of 2 streepjes), maar niet altijd en alleen tot de streeftemperatuur is bereikt.

-Als er 20% warmtevraag is, zie je dat niet in de app, maar de klep zal ook 12 minuten per uur open zijn (20% van de tijd) totdat de temperatuur is bereikt

Edit > moest je een HW socket hebben moet je die eens op je pomp van je verdeler aansluiten (mits die door klep word geschakeld ) en die grafiek over je gasverbruik leggen , bevestigd en verduidelijkt bovenstaande

[ Voor 8% gewijzigd door JohnAlbregtse op 19-12-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Softmore
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:51
Bruceleet schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:59:
Ik heb een vraagje heb een beetje gezocht en ook al bij Tado gevraagd maar niet echt een duidelijk antwoord gevonden.

Ik heb een split level woning aangesloten op stadsverwarming. Nu heb ik in de woonkamer/keuken vloerverwarming gevoed door een pomp in de garage. Nu heb ik een vraag, mijn thermostaat hangt in de woonkamer/keuken maar de temperatuur van de vloerverwarming wordt geregeld door een radiator knop die zit op de aanvoer van de pomp.

Zou het mogelijk zijn om een slimme radiatorknop op in de garage te zetten die triggered wordt door een warmtevraag van de thermostaat in de woonkamer/keuken? Ik wil dus de warmte op de radiatorknop in de garage voor de pomp af laten hangen van de huidige temperatuur in de woonkamer/keuken.
Perfect mogelijk!
Zodra thermostaat is toegevoegd in een kamer , wordt er enkel rekening gehouden met de temperatuur die de thermostaat registreerd. En wordt er dus geen rekening meer gehouden met de temperatuur die de radiatorknop registreerd. Dus gewoon thermostaat en radiatorknop in dezelfde kamer instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruceleet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-01-2023
Softmore schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:33:
[...]

Perfect mogelijk!
Zodra thermostaat is toegevoegd in een kamer , wordt er enkel rekening gehouden met de temperatuur die de thermostaat registreerd. En wordt er dus geen rekening meer gehouden met de temperatuur die de radiatorknop registreerd. Dus gewoon thermostaat en radiatorknop in dezelfde kamer instellen.
Helemaal top! Bedankt van de Tado chat kreeg ik een ander antwoord maar ik had het idee dat ze niet helemaal begrepen wat ik wou. En ik zag online wat vergelijkbare situaties die het wel leken te hebben. Ik ga met dit antwoord het gewoon proberen en even een start pack aanschaffen met een knop of twee erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Laatst online: 20-10 21:42
Allen,

Is er hier iemand die de ean code heeft van de eneloop batterijen? Ik lijk nl wat verschillende varianten tegen te komen 1900/2500 en wat lijkt ook dan nog varianten volgens mij.

Is de eneloop eigen lader ook nog aan te raden of maakt dat niets uit?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-10 11:51
JohnAlbregtse schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:08:
[...]

Soortgelijke vaststelling gedaan en ook voorgelegd wij kregen volgende antwoord ;

-Bij 1 streepje warmtevraag zal de klep 20 minuten per uur open zijn (33% van de tijd),
-Bij 2 streepjes zal hij 40 minuten per uur open zijn (66% van de tijd )

De klep zal dus openen bij 33% of 66% warmtevraag (een of 2 streepjes), maar niet altijd en alleen tot de streeftemperatuur is bereikt.

-Als er 20% warmtevraag is, zie je dat niet in de app, maar de klep zal ook 12 minuten per uur open zijn (20% van de tijd) totdat de temperatuur is bereikt

Edit > moest je een HW socket hebben moet je die eens op je pomp van je verdeler aansluiten (mits die door klep word geschakeld ) en die grafiek over je gasverbruik leggen , bevestigd en verduidelijkt bovenstaande
Goede tip van die HW socket :). Ik zat al te bedenken hoe ik dat makkelijk zou kunnen monitoren. Hier had ik nog niet aan gedacht. Daar wilde ik er toch al een paar van bestellen om o.a. wasmachine, droger en vaatwasser te monitoren.

Ik vind het echt een vreemde aanname van Tado om dat op die manier te doen. Door het dicht zetten van de zoneklep tijdens warmtevraag wordt de ketel tegengewerkt. Het lijkt mij veel logischer om de klep bij warmtevraag altijd open te sturen en de warmtevraag te regelen door de ketel te laten moduleren. Of ze zouden ook de warmtevraag van de temperatuursensor waar de zoneklep op is aangesloten moeten stoppen als de klep wordt dicht gestuurd. Maar dat was niet het geval, de ketel bleef gewoon verwarmen.

Als het goed is hebben ze mijn parameters nu aangepast (en n.a.v. zondag heb ik ook het idee dat dat zo is). Maar dat wil ik nu wel graag bevestigd zien in HW :).

Ik realiseerde me overigens wel dat we een paar koude dagen hebben gehad dus dat het gasverbruik natuurlijk wel flink kan hebben beïnvloed.

Oh ja, en ik heb ook de vroege start uit gezet. Hij ging soms al om 4u 's nachts verwarmen om het om 8u op 20°C te hebben. Dat is echt niet nodig. Ik laat het schema nu een uurtje eerder beginnen zonder vroege start. 19°C is toch al niet erg koud en als er een beetje warmte in de vloer zit voelt het sowieso al aangenamer.

[ Voor 17% gewijzigd door Wouter! op 20-12-2022 12:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:13

polthemol

Moderator General Chat
m3gA schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:32:
Ik wil mijn tado aan mijn zus geven, gebruik hem zelf niet omdat hij niet lekker werkt met de Elga Ace. maar ben de adapters kwijt voor de radiatorkranen. Zijn deze ergens los te krijgen? @tado
ik ben net hier overal tado's ana het installeren. Welke adapters heb je nodig? Misschien heb ik ze nog over, dan stuur ik ze je wel op.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remixtyle
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-10 11:09

remixtyle

Member

nirgilis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:49:
[...]

Het probleem is dat het niet intuïtief is hoe het werkt, en dat het niet mogelijk is de eco stand van de ketel te gebruiken in combinatie met Tado.

In een normale situatie zou je, zeker in deze tijd, tapwater verwarming uitzetten. Doe je dat echter op de standaard manier, dus uit op de ketel en niet activeren in OpenTherm, of uitzetten in de Tado app. Dan gaat automatisch de tapwater temperatuur naar 55.
De enige manier om dit te ontdekken is specifiek naar de ketel instelling kijken.

Ik kwam er dus pas na enkele maanden achter dat mijn tapwater te koud ingesteld stond. Toen heb ik het teruggezet op de ketel, om er vervolgens twee maanden later achter te komen dat Tado die instelling steeds terug naar 55 zet.
In de app kon ik helemaal niets instellen, want de tegel voor warm water was afwezig. Die is er namelijk niet als je in het installateurs menu HW niet activeert.

Gevolg: ik heb maandenlang warm tapwater gehad dat te koud is om legionella af te doden, zonder dat er enige indicatie was dat dit het geval was.

Nu is het hier inmiddels werkbaar opgelost, maar als je op het internet zoekt zijn er veel meer van deze verhalen. En ongetwijfeld veel meer Tado gebruikers die geen idee hebben dat de temperatuur is aangepast.

Er zijn de laatste jaren al steeds meer gevallen van legionella in Nederland. Het laatste wat we dan kunnen gebruiken is een bedrijf dat unaniem besluit dat ze het beter weten dan het RIVM.

Ik ben trouwens zelf microbioloog, voor mij is het dus ook een principe kwestie. Het voelt een beetje als een fabrikant van koelkasten die besluit dat 8 graden ook een prima temperatuur voor voedsel is.
Het is niet waar dat je je tapwater minimaal op 60 graden moet hebben voor legionelle bestrijding. Er is zoveel desinformatie op internet dat mensen dit gewoon voor lief aannemen. Minimaal één keer per week (1 uur) moet een boiler vat (stiltaand water) naar 60 graden worden verwarmd. Hoe warmer hoe korter deze periode mag zijn. Je tapwater wordt direct door de CV opgewarmd en is geen boiler. Daarbij gebruik je zowat elke dag warmwater, dus het water zit nooit langer dan een week in de leiding. Nog een reden waarom het totaal niet nodig voor tapwater, is dat het water koud is alvorens het de CV bereikt, dus alles voor je CV heb je geen issue. Legionella gaat pas groeien zodra de temperatuur langere tijd warm is of stilstaat. In je CV is dat dus niet het geval. Het opgewarmde water verlaat meteen weer de CV bij tapvraag.
Ik heb mijn tapwater gewoon op 50 graden staan (alleen gebruikt voor de badkamer, want heb een elektrische keuken boiler voor water en gas besparing) en die 50 graden spaart weer gas. Niks onveiligs aan. Na lange vakantie even de leidingen doorspoelen (zowel warm als koud wat je altijd al doet).
Ik hoop dat dit jullie meteen een besparing oplevert. Ook in alle handleidingen van alle CVs staat een parameter legionella bestrijden altijd alleen maar in combinatie met een boiler. Er staat nooit dat tapwater niet lager mag dan zoveel graden ivm legionella, het lijkt wel verzonnen door de gas lobby :P. De overheid kan hierin niet adviseren, want stel iemand stelt die in met een boiler, hebben ze een probleem, daarom hoor/lees je er weinig over. ;)

Bugs Bunny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Is hier ajb iemand die overshoot had bij vloerverwarming en daar iets op gevonden heeft?
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:30
Fantastic_fox schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:31:
Allen,

Is er hier iemand die de ean code heeft van de eneloop batterijen? Ik lijk nl wat verschillende varianten tegen te komen 1900/2500 en wat lijkt ook dan nog varianten volgens mij.

Is de eneloop eigen lader ook nog aan te raden of maakt dat niets uit?
Ikea Ladda 1900. Past perfect en kost 3,50 per 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@medu80 ga ik die halen zijn toch een klap goedkoper! Nog een speciale lader voor de ladda nodig? Anders bestel ik die ergens? Of is een normale aa lader voldoende heb er nog een van gp liggen

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:30
Ik laad ze op met de GP oplader, maar Ikea heeft ook opladers voor een paar euro. Denk dat je voor een tientje klaar bent. Trouwens er zijn geruchten en verhalen dat de LADDA 1900 van de IKEA onderhuids Enerloops zijn. Geen idee of dat zo is, maar deze passen er wel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Laatst online: 24-10 11:07
polthemol schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:15:
[...]

ik ben net hier overal tado's ana het installeren. Welke adapters heb je nodig? Misschien heb ik ze nog over, dan stuur ik ze je wel op.
Super. Ik zal even mijn zus vragen welke ze nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Ik wil jullie iets voorleggen.

Ik heb de tado kamerthermostaat in de woonkamer hangen en in de woonkamer heb ik 2 radiatoren met tado knoppen erop. De rest van het huis heeft op dit moment nog gewone aan uit knoppen (manueel).

Ik zag net dat de ketel opstookte, de aanvoer in de Keuken oploopt maar de woonkamer radiatoren niet warm worden. De knoppen lijken niet echt snel genoeg of ver genoeg open te gaan.

Voetventielen staan open, misschien teveel tegendruk op een of andere manier? Pompsnelheid verhogen (trendline pompsnelheid 30-35%)

Nu heb ik net beide tado knoppen eraf gehaald batterijen los en opnieuw gemonteerd. Dit om de kalibratie te vernieuwen.

Toch lijken de woonkamer tado’s later open te sturen (of meer weerstand te hebben)? Pinnetjes van de thermostaat kraan lopen soepel, als hij langer doorstookt sturen ze wel open.

Thermostaat en de 2 knoppen zitten ik een ruimte en worden dus obv de thermostaat aangestuurd.

Heeft iemand dit ooit gehad en ho dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-10 12:03
remixtyle schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:29:
[...]

Het is niet waar dat je je tapwater minimaal op 60 graden moet hebben voor legionelle bestrijding. Er is zoveel desinformatie op internet dat mensen dit gewoon voor lief aannemen. Minimaal één keer per week (1 uur) moet een boiler vat (stiltaand water) naar 60 graden worden verwarmd. Hoe warmer hoe korter deze periode mag zijn. Je tapwater wordt direct door de CV opgewarmd en is geen boiler. Daarbij gebruik je zowat elke dag warmwater, dus het water zit nooit langer dan een week in de leiding. Nog een reden waarom het totaal niet nodig voor tapwater, is dat het water koud is alvorens het de CV bereikt, dus alles voor je CV heb je geen issue. Legionella gaat pas groeien zodra de temperatuur langere tijd warm is of stilstaat. In je CV is dat dus niet het geval. Het opgewarmde water verlaat meteen weer de CV bij tapvraag.
Ik heb mijn tapwater gewoon op 50 graden staan (alleen gebruikt voor de badkamer, want heb een elektrische keuken boiler voor water en gas besparing) en die 50 graden spaart weer gas. Niks onveiligs aan. Na lange vakantie even de leidingen doorspoelen (zowel warm als koud wat je altijd al doet).
Ik hoop dat dit jullie meteen een besparing oplevert. Ook in alle handleidingen van alle CVs staat een parameter legionella bestrijden altijd alleen maar in combinatie met een boiler. Er staat nooit dat tapwater niet lager mag dan zoveel graden ivm legionella, het lijkt wel verzonnen door de gas lobby :P. De overheid kan hierin niet adviseren, want stel iemand stelt die in met een boiler, hebben ze een probleem, daarom hoor/lees je er weinig over. ;)
In veel gevallen heb je een punt, maar het is zeker niet altijd het geval. Jou beschrijving gaat uit van stromende leidingen, waarbij het water met behoorlijke regelmaat vervangen wordt. Bij warm water tappunten die sporadisch gebruikt worden heb je wel degelijk warm water dat langere tijd in de leiding staat. Een tapwater temperatuur van 60 graden is voldoende om bijna instantaan legionella te inactiveren. Bij 55 graden is dit niet het geval en kan het dus bij langere stilstand vermenigvuldigen. Ik gebruik zelden warm water in de keuken dus is dit bij mij wel degelijk een risico.

Daarnaast heb ik ook gewoon andere redenen om warmer tapwater te willen (dunne leidingen naar badkamer) en moet de thermostaat zich daar niet mee bemoeien als de instelling uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Net ook het ganse huis uitgerust met tado. Nog nooit iets gedaan waar ik werkelijk niets van ken, wat zo eenvoudig ging door goeie documentatie (in de app). In 3h was ik klaar met alle kamers. Ook schedelles aanmaken voor individuele kamers was eenvoudig.

Nu zit k met volgende case:
Wij hebben geen voorspelbaar patroon.

Ikzelf werk op onregelmatige dagen en uren thuis, mijn vrouw werkt shiften volgens een onregelmatig patroon.. Afhankelijk wie thuis is willen we een ruimte opwarmen. Als ik thuis ben dan moet mijn bureau warm hebben maar de woonkamer niet. Als zijn vrouw thuis is dan wil ze de woonkamer warm hebben.

Bij vroegdiensten van mijn vrouw willen we de badkamer om 5h warm hebben, in de andere gevallen willen ze de badkamer om 10 warm hebben. Ikzelf wil de badkamer om 6h warm hebben (dat is dus wel voorspelbaar)

elke dag uitzoeken welk schema we de volgende dag nodig hebben is geen gemak, liefst zou ik gewoon knoppen hebben die een scenario vertegenwoordigen:

Morgen werkt Yalopa thuis, Mevrouw Yalopa heeft vroegdienst
-Badkamer warm tussen 5-7h
-Bureau warm tussen 8-17h
-Woonkamer warm tussen 15-21h

Morgen werkt Yalopa uit, Mevrouw Yalopa heeft laatdienst
-Badkamer warm tussen 6-7h, 10-11h
-Bureau niet verwarmen
-Woonkamer warm tussen 10-14h

etc.

Uiteraard een overide waneer geofencing ziet dat geen van ons beiden thuis is, dan mag er niets warmen.

Hoe zou je dit aanpakken?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
Yalopa schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:39:
Net ook het ganse huis uitgerust met tado. Nog nooit iets gedaan waar ik werkelijk niets van ken, wat zo eenvoudig ging door goeie documentatie (in de app). In 3h was ik klaar met alle kamers. Ook schedelles aanmaken voor individuele kamers was eenvoudig.

Nu zit k met volgende case:
Wij hebben geen voorspelbaar patroon.

Ikzelf werk op onregelmatige dagen en uren thuis, mijn vrouw werkt shiften volgens een onregelmatig patroon.. Afhankelijk wie thuis is willen we een ruimte opwarmen. Als ik thuis ben dan moet mijn bureau warm hebben maar de woonkamer niet. Als zijn vrouw thuis is dan wil ze de woonkamer warm hebben.

Bij vroegdiensten van mijn vrouw willen we de badkamer om 5h warm hebben, in de andere gevallen willen ze de badkamer om 10 warm hebben. Ikzelf wil de badkamer om 6h warm hebben (dat is dus wel voorspelbaar)

elke dag uitzoeken welk schema we de volgende dag nodig hebben is geen gemak, liefst zou ik gewoon knoppen hebben die een scenario vertegenwoordigen:

Morgen werkt Yalopa thuis, Mevrouw Yalopa heeft vroegdienst
-Badkamer warm tussen 5-7h
-Bureau warm tussen 8-17h
-Woonkamer warm tussen 15-21h

Morgen werkt Yalopa uit, Mevrouw Yalopa heeft laatdienst
-Badkamer warm tussen 6-7h, 10-11h
-Bureau niet verwarmen
-Woonkamer warm tussen 10-14h

etc.

Uiteraard een overide waneer geofencing ziet dat geen van ons beiden thuis is, dan mag er niets warmen.

Hoe zou je dit aanpakken?
Zou je zoiets dan niet in Apple Homekit of Google huis kunnen instellen? Bij Apple Homekit kan je op basis van je telefoon bepaalde acties in gang zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Folkert1985
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-10 08:02
medu80 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:22:
[...]

Ikea Ladda 1900. Past perfect en kost 3,50 per 4
Ladda 2450 past ook en dan heb je nog wat meer capaciteit. Ik heb in de slimme thermostaat de ladda aaa 900 zitten trouwens, werkt ook prima!
Pagina: 1 ... 47 ... 67 Laatste