• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-12 22:37
Wordt het ooit nog eens mogelijk om die thermostaat in te stellen op decimalen?

Afhankelijk van hoe koud het buiten is, is bij mij thuis 19,5 of 20,5 echt de sweet spot.
Als ik hem nu op 21 zet, wordt het gewoon (onnodig) te warm, maar met 20 is het af en toe net niet behaaglijk...

Nu moet ik dat dus altijd finetunen met de app en gasten kunnen het sowieso niet aan passen.

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:37

amphora

Websites & Fotografie

Pusherman_ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:35:
Wordt het ooit nog eens mogelijk om die thermostaat in te stellen op decimalen?

Afhankelijk van hoe koud het buiten is, is bij mij thuis 19,5 of 20,5 echt de sweet spot.
Als ik hem nu op 21 zet, wordt het gewoon (onnodig) te warm, maar met 20 is het af en toe net niet behaaglijk...

Nu moet ik dat dus altijd finetunen met de app en gasten kunnen het sowieso niet aan passen.
De hoofdthermostaat en de losse sensor die te koop is kunnen dat. De radiator kranen niet, die zijn gewoon niet nauwkeurig genoeg omdat ze naast de radiator zitten.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• Pusherman_
amphora schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:06:
[...]

De hoofdthermostaat en de losse sensor die te koop is kunnen dat. De radiator kranen niet, die zijn gewoon niet nauwkeurig genoeg omdat ze naast de radiator zitten.
hoe doe ik dat dan op de hoofdthermostaat? ik kan alleen hele graden up en down

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Pusherman_ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:22:
[...]

hoe doe ik dat dan op de hoofdthermostaat? ik kan alleen hele graden up en down
Dat kan alleen via de app inderdaad. Sorry, heb nu pas je 'probleem' echt door...
Andere optie is misschien een homekit knop of zo een daar een actie aan hangen maar dat lijkt me ook beetje overdreven.

Kan me voorstellen dat Tado er voor heeft gekozen om niet in stappen van 0,1 te doen via thermostaat zelf omdat je dan wel erg veel moet klikken, maar stappen van 0,5 zou inderdaad een mooie toevoeging kunnen zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door amphora op 03-02-2021 11:52 ]

• RobinFoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-12 17:31
tado schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:12:
[...]

Heeft u ook al 3 zonekleppen die bedraad kunnen worden aan tado muurthermostaten?

Of als u geen echte zones heeft, gewoon slimme radiatorknoppen toevoegen en dan kunt u per kamer regelen.
De vloerverwarming dient nog aangelegd te worden, maar ik wil qua Tado-apparatuur alvast alles in huis hebben. Er zijn dus volgens de officiële Tado-installatie 3 zonekleppen nodig? En dan per zoneklep een koppeling met een bedrade of draadloze thermostaat (met draadloze ontvanger)?

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb al lange tijd een tado thermostaat die prima werkt.

Nu wil ik de badkamer voorzien van een tado radiatorknop zodat we die wat beter kunnen instellen.
Dan moet je uiteraard het hele systeem gaan voorzien van knoppen anders wordt het een raar verhaal neem ik aan?

In de woonkamer zit een normale radiator en in de keuken plintverwarming.
De normale radiator kan ook een knop op, dat is geen probleem.
Alleen wat is er mogelijk met die plintradiator?
Die zit onder een keukenkastje dus qua temperatuur is een knop niet logisch, kan je de knop ook open/dicht laten gaan op basis van een andere gemeten temperatuur?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:33

Haan

dotnetter

@gri- Het hangt er een beetje van af wat je precies voor ogen hebt. Ik denk dat je wilt voorkomen dat de CV aan gaat voor het hele huis, terwijl je alleen de badkamer wilt verwarmen?
Je kunt prima alleen in de badkamer een slimme knop plaatsen, je kunt er dan voor kiezen om deze passief te houden (dus dat deze knop niet de CV aan kan sturen, maar afhankelijk blijft van de thermostaat). Dan houo je de huidige situatie, maar kan je wel een schema aanhouden.
Maar een badkamer wordt meestal nou niet zo heel lang verwarmd (bij mij niet iig), dus je zou ook gewoon de knop zelf warmte kunnen laten vragen. Grote kans dat je op dat moment toch ook al andere ruimtes aan het verwarmen bent dus dan maakt het sowieso niet uit.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• gri-
  • Niet online
Haan schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:04:
@gri- Het hangt er een beetje van af wat je precies voor ogen hebt. Ik denk dat je wilt voorkomen dat de CV aan gaat voor het hele huis, terwijl je alleen de badkamer wilt verwarmen?
Je kunt prima alleen in de badkamer een slimme knop plaatsen, je kunt er dan voor kiezen om deze passief te houden (dus dat deze knop niet de CV aan kan sturen, maar afhankelijk blijft van de thermostaat). Dan houo je de huidige situatie, maar kan je wel een schema aanhouden.
Maar een badkamer wordt meestal nou niet zo heel lang verwarmd (bij mij niet iig), dus je zou ook gewoon de knop zelf warmte kunnen laten vragen. Grote kans dat je op dat moment toch ook al andere ruimtes aan het verwarmen bent dus dan maakt het sowieso niet uit.
Bedankt voor je reactie.
Klopt, voorkomen dat het beneden te warm wordt omdat de badkamer verwamt.
Snap het passieve niet helemaal, hoe is dat anders dan een 'domme' knop die open staat?
Momenteel wordt de badkamer niet heel erg warm als hij in het grote geheel meedraait, dus daarom dacht ik aan specifiek kunnen verwarmen.
Dus zou eens kunnen experimenteren met warmte laten vragen en zien wat het effect op de rest van het huis is.

• Haan

Haan

dotnetter

gri- schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:22:

Snap het passieve niet helemaal, hoe is dat anders dan een 'domme' knop die open staat?
Momenteel wordt de badkamer niet heel erg warm als hij in het grote geheel meedraait, dus daarom dacht ik aan specifiek kunnen verwarmen.
Het enige verschil is dat je nu via de app kunt bepalen wanneer de knop open gaat, bij een domme knop moet je zelf draaien ;) Maar als het probleem nu is dat de badkamer niet genoeg verwarmd wordt is dat misschien niet de beste optie inderdaad.
Dus zou eens kunnen experimenteren met warmte laten vragen en zien wat het effect op de rest van het huis is.
Dat kan sowieso geen kwaad, als het niet goed blijkt te werken kan je altijd nog verder kijken naar uitbreiding van het systeem. Nogmaals, ik verwacht dat je er prima mee weg komt als je alleen 1 of 2 uurtjes per dag extra de badkamer wilt verwarmen.
Zo heb ik zelf nu bjivoorbeeld de vloerverwarming in mijn woonkamer meedraaien met de rest van de installatie (zonder zoneklep te installeren zoals wordt aanbevolen, of via andere oplossing) en dat blijkt in de praktijk ook gewoon prima te werken.

• Seafarer
  • Laatst online: 16:34

Seafarer

XXX

gri- schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Klopt, voorkomen dat het beneden te warm wordt omdat de badkamer verwamt.
Als je aan het verwarmen bent en de badkamer wordt niet warm. Dan is of de radiator veel te klein. Dit is vaak het geval.
Of er stroomt te weinig water door je radiator. Dat kan komen omdat je waterzijdig niet bent ingeregeld of een voetventiel dat dicht staat of vervuild is. Je kunt dan wel sofisticated knoppen eraan hangen maar er moet wel voldoende water door die radiator stromen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• gri-
  • Niet online
Seafarer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:34:
[...]

Als je aan het verwarmen bent en de badkamer wordt niet warm. Dan is of de radiator veel te klein. Dit is vaak het geval.
Of er stroomt te weinig water door je radiator. Dat kan komen omdat je waterzijdig niet bent ingeregeld of een voetventiel dat dicht staat of vervuild is. Je kunt dan wel sofisticated knoppen eraan hangen maar er moet wel voldoende water door die radiator stromen.
De badkamer is gerenoveerd en er is inderdaad een te kleine radiator opgehangen, die gaat nog (na veel gedoe) vervangen worden door de leverancier.
Wilde alvast verder kijken wat nog kon.

Waterzijdig inregelen lijkt me ook nog interessant om te laten doen, maar eens zoeken naar een partij in Zuid Holland.

• Seafarer

Seafarer

XXX

gri- schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:58:
[...]

De badkamer is gerenoveerd en er is inderdaad een te kleine radiator opgehangen, die gaat nog (na veel gedoe) vervangen worden door de leverancier.
Wilde alvast verder kijken wat nog kon.

Waterzijdig inregelen lijkt me ook nog interessant om te laten doen, maar eens zoeken naar een partij in Zuid Holland.
Let erop dat het vermogen voor jou badkamer echt serieus te groot is. Met 25% overbemeten gaat het pas goed komen.
Heb je iemand anders al laten narekenen wat je echt nodig hebt? Voordat ze je afschepen met een net te kleine!!

Regel1: Te kleine radiatoren moet je vervangen.
Regel2: Te grootte radiatoren kun je altijd de flow beperken met een ventiel.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• RobinFoot
tado schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:12:
[...]

Heeft u ook al 3 zonekleppen die bedraad kunnen worden aan tado muurthermostaten?

Of als u geen echte zones heeft, gewoon slimme radiatorknoppen toevoegen en dan kunt u per kamer regelen.
Op dit moment ligt er nog geen vloerverwarming, maar de officiële oplossing is dus 2 zonekleppen (1 voor hal/woonkamer en 1 voor studio/speelkamer) plaatsen en de bovenverdieping via de slimme radiatorknoppen aansturen? Of dienen er zelfs 3 zonekleppen te worden geinstalleerd? Hoe dienen deze zonekleppen aangestuurd te worden, met een extensiekit?
@RobinFoot

Het ligt helemaal aan je situatie.
  • Heb je veel radiatoren in een enkele zone en wordt die zone in de huidige situatie al mooi gelijkmatig verwarmd, dan loont daar een zoneklep ipv tig Tado knoppen. Nadeel zoneklep: het is meer werk om te installeren want hij moet in de cv leiding gezet worden.
  • Zijn er maar een paar radiatoren met al geschikte thermostatische ventielen in de zone dan is het goedkoper om een setje Tado knoppen aan te schaffen. Nadeel knoppen: ze zoemen wat bij het regelen door de ingebouwde elektromotor en elke knop gebruikt 2 batterijen, dat is dus om de zoveel tijd de batterijen vervangen / weer opladen. Als er geen thermostatische ventielen op de radiatoren zitten moet je die ook vervangen, dus dan is het al sneller meer werk / duurder dan een zoneklep.
  • Is de temperatuurverdeling van de zone nu niet op orde (bijv de eethoek altijd te koud en de zithoek te warm) dan kunnen knoppen ook lonen omdat deze apart kunnen regelen. Maar in principe zou je bij een goed aangelegd systeem ook met gewone (thermostaat)knoppen een prima warmteverdeling over de zone moeten krijgen, dus dit geldt eigenlijk alleen als het verwarmingssysteem slecht is aangelegd.
  • Let wel op dat je voor een goede temperatuurcontrole eigenlijk altijd een losse Tado thermostaat / temperatuursensor nodig hebt, de knoppen meten veel minder goed de kamertemperatuur omdat ze per definitie vlak naast de warmtebron zitten, bovendien gaat dit vrij grof per hele graad. De thermostaat / temperatuursensor doet dit per tiende graad en meet de ruimte veel nauwkeuriger, mits op de juiste plek opgehangen.
  • Ander puntje dat eventueel een rol kan spelen: in onze woonkamer/keukenzone hebben wij nu standaard kleine knoppen van een paar centimeter hoog en paar centimeter doorsnede (ze regelen niets want het is 1 grote ruimte met een centrale thermostaat, per radiator is de doorstroom ingesteld middels de voetventielen). Die kleine verticale knoppen in RAL9010 zijn in ons klassieke huis heel wat mooier bij de RAL9010 radiatoren en lijstwerk dan de behoorlijk grote spierwitte Tado knoppen die we boven in de slaapkamers hebben. Die zijn al met al toch meer dan 2 keer zo hoog en anderhalf keer de doorsnede, dat scheelt nogal. In onze woonkamer zou het bij de radiatoren echt misstaan en de vensterbank zelfs her en der in de weg zitten. Boven valt het mee.
  • Bij vloerverwarming in zones zonder radiatoren ligt het natuurlijk weer heel anders, daar ben je niet afhankelijk van thermostaatknoppen. :)
Dus bekijk het per zone wat voor jou het beste is. De bovenverdieping is bij jou waarschijnlijk ook geen echte enkele zone maar allemaal losse kamers die je naar believen wilt verwarmen of koud laten. Dus elke kamer is zijn eigen zone. :) Dan zijn knoppen handig.

Bij de grotere zones neig ik zelf al snel naar een zoneklep (anderen kunnen daar anders over denken, benieuwd naar hun argument), ik vind dat gewoon wat eleganter dan al die (licht zoemende) batterijknoppen. En hoe meer knoppen, des te meer punten waarop de regeling kan gaan haperen (batterijaangedreven elektromotortjes die de ventielpinnen van de radiatoren moeten indrukken).
De zoneklep zoemt ook wel een beetje, maar die kan je met een beetje mazzel bij de cv-ketel monteren dus dan hoor je hem niet. Ik neem tenminste aan dat je cv-ketel niet middenin de woonkamer hangt. :P

Ook heb je met een zoneklep natuurlijk geen issue met de connectie, bij knoppen die ver van de bridge af zitten / veel obstakels ertussen hebben kan het nog wel eens zo zijn dat deze regelmatig de verbinding kwijt is (en dus niet reageert op de commando's / schema's).

Bij een meerzonesysteem stuur je de zonekleppen aan met het relais van de (draadloze / bedrade) thermostaat, de extensiekit neemt de communicatie met de ketel voor zijn rekening.

Maar er zijn afhankelijk van de situatie een aantal opties mogelijk, zie ook:

Hoe regelt tado° een multizone radiatorverwarmingssysteem?

en

Hoe stuurt tado° vloerverwarmingssystemen aan?

Dus... puzzelen maar. :)

[ Voor 90% gewijzigd door Cap op 04-02-2021 17:51 ]

• RobinFoot
RobinFoot schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:26:
[...]

Op dit moment ligt er nog geen vloerverwarming, maar de officiële oplossing is dus 2 zonekleppen (1 voor hal/woonkamer en 1 voor studio/speelkamer) plaatsen en de bovenverdieping via de slimme radiatorknoppen aansturen? Of dienen er zelfs 3 zonekleppen te worden geinstalleerd? Hoe dienen deze zonekleppen aangestuurd te worden, met een extensiekit?
@tado
Hierbij mijn situatie in een plaatje. Ik weet dat er voor de zones beneden qua vloerverwarming aparte thermostaten nodig zijn. De vraag is vooral hoe ik dit aanstuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjgzDepLRzeEye4eprHcs8R8TZw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5zm1zZgRDrygQZvbN6Zu1FlY.png?f=user_large

@Cap Bedankt voor je uitgebreide post. Boven zijn inderdaad 5 aparte ruimtes die met een Tado aangestuurd gaan worden. Beneden (als het goed is) geen radiatoren, maar volledig vloerverwarming, waarbij er twee aparte ruimtes afzonderlijk verwarmd dienen te worden.
RobinFoot schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:09:
[...]

@tado
Hierbij mijn situatie in een plaatje. Ik weet dat er voor de zones beneden qua vloerverwarming aparte thermostaten nodig zijn. De vraag is vooral hoe ik dit aanstuur.
[Afbeelding]

@Cap Bedankt voor je uitgebreide post. Boven zijn inderdaad 5 aparte ruimtes die met een Tado aangestuurd gaan worden. Beneden (als het goed is) geen radiatoren, maar volledig vloerverwarming, waarbij er twee aparte ruimtes afzonderlijk verwarmd dienen te worden.
Waar het vraagteken staat gewoon een draadloze ontvanger van tado die de ketel aanstuurt.
Dan zorgen dat beide bedrade tado thermostaten met een ZONEKLEP verbonden zijn voor hun vloerverwarming.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Cap schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:28:

De zoneklep zoemt ook wel een beetje, maar die kan je met een beetje mazzel bij de cv-ketel monteren dus dan hoor je hem niet. Ik neem tenminste aan dat je cv-ketel niet middenin de woonkamer hangt. :P
Jij gebruikt zonekleppen met een motortje begrijp ik?
Zo ja , welke zijn dat dan?

@Seafarer Er zijn er meerdere, o.a.:

https://www.warmteservice...et-AMZ-112-SES/p/37654775

https://www.warmteservice...-trafo-24-Volt/p/37651565

(Dit laatste is als je de foto mag geloven een Belimo CQ24A-T)

Dit zijn kleppen met metalen kogelventielen, dat is het type dat ik zou nemen. Die zijn namelijk 'onderhoudsvrij', dwz ze lopen niet zomaar vast bij wat vervuiling. Je hebt ze ook met kunststof piston / zuigerkleppen met een veer (o.a. Honeywell). Daar zou ik niet aan beginnen. Ze openen en sluiten sneller (binnen 15 sec) maar gaan veel sneller vast zitten dan een kogelventiel en zijn ook minder duurzaam. Daarom vind je ook overal onderhoudssetjes voor deze kleppen.

Ik heb zelf de Danfoss maar er zijn hier al meerdere types voorbij gekomen zoals de Belimo.

Zoek even op zoneklep in dit deel en het vorige deel. @smooky was ook bezig met de aanschaf van een klep en zou daarover nog wat over scrhijven in dit topic, misschien binnenkort. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 04-02-2021 18:31 ]

• smooky
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@Cap De installatie is inmiddels gedaan en het werkt.. nog niet helemaal .. mijn draadloze temperatuur sensor en bedraadde thermostaat moeten in de Tado app in dezelfde kamer geplaatst worden. Helaas, bij een volgende keer openen van de Tado app is de draadloze temperatuur sensor verdwenen uit de kamer en heeft hij een nieuwe kamer aangemaakt “verwarming”. Kortom, beneden wordt het nu niet meer warm. Straks het tado noodnummer maar eens bellen...
@smooky Apparaten kan je zelf verplaatsen.

Bij instellingen, Kamers & Apparaten ga je naar de kamer "verwarming" en selecteer je de draadloze temperatuursensor. Vervolgens kan je in dat scherm de juiste kamer kiezen, bijvoorbeeld "woonkamer".

Vervolgens tik je op de kamer "woonkamer" en selecteer je onder Meettoestel de draadloze temperatuursensor die je er net aan hebt toegevoegd.

Op zich wel vreemd dat er vanzelf een apparaat naar een andere kamer verplaatst wordt.

Maar even iets anders, waarom heb je zowel een temperatuursensor als thermostaat in 1 kamer? Wat is het doel daarvan. Als je op 2 plekken in 1 kamer temperatuur wilt meten en regelen dan kan dat wel, maar dan zijn het voor Tado wel 2 kamers. Dus dan maak je bijv. een "woonkamer voor" en "woonkamer achter" aan met elk een eigen thermostaat / sensor.

Het concept "kamer" wil binnen Tado zeggen "temperatuurregelzone". Kamer ligt natuurlijk beter in de mond en begrijpen gebruikers beter. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Cap op 05-02-2021 09:53 ]

• smooky
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nee, de bedraadde thermostaat zit fysiek in de hal, bij de vloerverwarming. De draadloze temperatuursensor hangt in de woonkamer. Beide zet ik in de tado app in de kamer “woonkamer”, en geef dan aan dat de draadloze temperatuursensor het “meettoestel” is. ( situatie 3 van de tado handleiding voor vloerverwarming) Alleen springt de draadloze temperatuursensor continue uit de kamer “woonkamer” en maakt een eigen kamer “verwarming” aan. Het lijkt er op dat dan de vloerverwarming het helemaal niet meer doet. Gister ochtend was het 20 graden in huis, vanochtend 17,5. Geen schema, maar continu op 20 graden. En elke keer als ik de tado app open, zet ik de draadloze temperatuursensor weer terug in de kamer “woonkamer”... Verwarmingsknoppen doen het allemaal prima tot nu toe...
Ok, vreemd hoor. Verwijder anders beide uit de kamer naar een (tijdelijke) andere kamer en probeer ze opnieuw toe te wijzen? Eerst de temperatuursensor toewijzen en dan pas de thermostaat. En als dat niet werkt juist andersom? Kijken of ze dan wel blijven staan.

Maar @tado zal er wel meer over kunnen vertellen.

Je hebt dus zowel een draadloze ontvanger + temperatuursensor voor het meten en aansturen van de ketel, en een bedrade thermostaat puur om de klep van de vloerverwarming aan te sturen, onderstaande situatie? Of zit het toch iets anders?

https://support.tado.com/...rverwarming-en-radiatoren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeiNBoXw-Px0reFEh-Wr-YL9sPE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LAG6GmlbSPFqeMhDpmDrTUkn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 05-02-2021 11:08 ]

• RobinFoot
tado schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:58:
[...]

Waar het vraagteken staat gewoon een draadloze ontvanger van tado die de ketel aanstuurt.
Dan zorgen dat beide bedrade tado thermostaten met een ZONEKLEP verbonden zijn voor hun vloerverwarming.
En wanneer er een draadloze thermostaat in één van de zones met vloerverwarming komt, dan moet de zoneklep aangestuurd worden met een draadloze ontvanger? Of kan een zoneklep alleen bedraad met Tado worden aangesloten?

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-12 23:19
Seafarer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:34:
[...]

Waterzijdig inregelen kan ook juist als gevolg hebben dat er weinig water door een te kleine radiator stroomt.

Juist met Tado denk ik dat je met een kleine radiator beter wat kunt knijpen; als er veel radiatoren dicht staan is de flow zo hoog dat de temperatuur in de retour leiding erg hoog wordt.

Ik heb zelf mijn badkamer radiatorknop zo ingesteld dat hij niet zelf om warmte kan vragen. Hoe doen jullie dit?

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:05

page404

Website says no

Ik heb gisteren Tado bedrade thermostaat en slimme knoppen geïnstalleerd. Proces is met gemengde gevoelens verlopen. Sommige knoppen zaten er zo op en waren meteen ingeregeld. Andere zijn een drama. Één knop wil niet goed pairen en als het dan lukt regelt hij de verwarming niet, dus die gaat denk ik terug. Een andere wil niet goed op de verwarming blijven zitten. Ik ga toch contact met support opnemen, want hij blijft ook melden dat er een onvoltooide installatie is. Kan ik meteen vragen of er een degelijkere oplossing voor die betreffende adapter is.
Ook kan je geen nieuwe kamer opgeven tijdens het installeren. Je krijgt een foutmelding. Installatie onderbreken en dan een nieuwe kamer toewijzen gaat wel.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

RobinFoot schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:18:
[...]

En wanneer er een draadloze thermostaat in één van de zones met vloerverwarming komt, dan moet de zoneklep aangestuurd worden met een draadloze ontvanger? Of kan een zoneklep alleen bedraad met Tado worden aangesloten?
Alleen bedraad.
Alle zonekleppen bedraad.

Draadloze ontvanger (max 1 per account) aan de ketel.

https://intercom.help/tad...rverwarming-en-radiatoren

We zijn op zoek naar feedback van tado klanten over de nieuwe "Global ON/OFF" feature die nu gelanceerd is als "Quick Actions" via my.tado.com

Log in via my.tado.com om de nieuwe feature te bekijken en te gebruiken.

Het is de bedoeling om dit ook in de komende 2-3 weken naar de mobiele apps (iOS/Android) te brengen, maar voor nu, graag feedback via:
https://community.tado.com/en-gb/discussion/8248

• Smash
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:31
Ik hoop de "Starterskit – Draadloze Slimme Thermostaat V3+" met een mooie deal op te pakken. Volgens mij heb ik net de boot gemist in december, afwachten maar weer!

• Haan

Haan

dotnetter

@tado Ik heb op een paar van die knoppen geklikt, als laatste weer 'resume schedule' (de nieuwe buttons zijn trouwens Engels, terwijl de rest van de tekst in NL is) en daarna begon 1 kamer 100% warmte te vragen, terwijl dit een kamer betreft die in het schema op UIT staat. Dus daar klopt ergens iets nog niet helemaal.

Waarschuwing

Eigenlijk werkt het voor geen meter, als ik de Global off kies na de Boost functie (geen idee wat je überhaupt met die feature zou moeten?) blijven meerdere kamers op 100% hangen. En ik controleer dit op de ketel zelf, dus het is glitch in de UI.

Laatste update: ik heb mijn CV ketel moeten resetten omdat deze maar door bleef stoken, geen enkele acties via Tado kon dat laten stoppen.

Ik zou dit dus maar snel van de site halen en eerst beter testen.

Toch nog een update, ketel is nu weer vol aan het stoken en schiet nu dus in beveiling omdat de radiatoren verder niet open staan (en ik heb geen bypass in het systeem). Heel erg bedankt hiervoor, ik moet nu de ketel dus uitzetten :/

[ Voor 57% gewijzigd door Haan op 05-02-2021 16:05 ]

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

@tado wat ik eigenlijk mis in die extra knoppen is een 'alvast aan' knop. Ik zit nu op kantoor en ga zo naar huis dus wil de verwarming alvast aanzetten zodat het warm is als ik thuis kom. Dus eigenlijk tijdelijk geolocatie overrulen, dat kon nu al via geolocatie door afwezig op thuis te zetten maar dan moet ik die handmatig weer op automatisch zetten. Zou mooi zijn als het overrulen alleen werkt tot ik daadwerkelijk thuis ben.

Het nut van de 'Boost' functie zie ik totaal niet overigens. Het wordt echt niet sneller warm als ik 'm op 20 of 25 zet lijkt me.

[ Voor 20% gewijzigd door amphora op 05-02-2021 16:05 ]

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Haan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:33:
@tado Ik heb op een paar van die knoppen geklikt, als laatste weer 'resume schedule' (de nieuwe buttons zijn trouwens Engels, terwijl de rest van de tekst in NL is) en daarna begon 1 kamer 100% warmte te vragen, terwijl dit een kamer betreft die in het schema op UIT staat. Dus daar klopt ergens iets nog niet helemaal.

Waarschuwing

Eigenlijk werkt het voor geen meter, als ik de Global off kies na de Boost functie (geen idee wat je überhaupt met die feature zou moeten?) blijven meerdere kamers op 100% hangen. En ik controleer dit op de ketel zelf, dus het is glitch in de UI.

Laatste update: ik heb mijn CV ketel moeten resetten omdat deze maar door bleef stoken, geen enkele acties via Tado kon dat laten stoppen.

Toch nog een update, ketel is nu weer vol aan het stoken en schiet nu dus in beveiling omdat de radiatoren verder niet open staan (en ik heb geen bypass in het systeem). Heel erg bedankt hiervoor, ik moet nu de ketel dus uitzetten :/
Bedankt voor de waarschuwing, heb net op afstand de boost functie even aangeklikt als test maar dus even checken voor de zekerheid straks of dat wel goed is gegaan zodra ik thuiskom.

Haan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:33:

Waarschuwing

Dank voor de melding, dit kan misschien komen als u continu tussen aan/uit schakelt ?
In principe zijn de Quick Actions alleen maar shortcuts om een manuele modus te starten/eindigen.
Op firmware niveau is er geen enkel verschil. Dit kan dus net de onderliggende reden zijn voor uw problemen met de ketel. Daarom denk ik dat het komt omdat u heel snel tussen aan/uit heeft geschakeld waardoor de thermostaat/app uit sync raken.

Dan kan het 20 minuten duren voor de staat weer gescynct zal worden.

De vertalingen komen nog.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Megalomania schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Waterzijdig inregelen kan ook juist als gevolg hebben dat er weinig water door een te kleine radiator stroomt.
Oeps.

Met waterzijdig inregelen, zorg je er juist voor dat radiatoren hun ontwerp debiet krijgen.

Waterzijdig inregelen bewerkstelligt juist dat er nergens teveel of te weinig stroomt.

Hier in de openings post staat het netjes omschreven: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

• Megalomania
Seafarer schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:12:
[...]

Oeps.

Met waterzijdig inregelen, zorg je er juist voor dat radiatoren hun ontwerp debiet krijgen.

Waterzijdig inregelen bewerkstelligt juist dat er nergens teveel of te weinig stroomt.

Hier in de openings post staat het netjes omschreven: Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Klopt, en vaak staan kleine radiatoren niet genoeg geknepen. Dus waterzijdig in regelen zorgt voor een lager debiet, en zou moeten zorgen een gelijkmatige opwarming van de radiator. Dat zorgt voor een efficiëntere werking van je ketel. Het zorgt er alleen niet voor dat je badkamer sneller warm wordt.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Megalomania schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:19:
[...]

Klopt, en vaak staan kleine radiatoren niet genoeg geknepen. Dus waterzijdig in regelen zorgt voor een lager debiet, en zou moeten zorgen een gelijkmatige opwarming van de radiator. Dat zorgt voor een efficiëntere werking van je ketel. Het zorgt er alleen niet voor dat je badkamer sneller warm wordt.
Denk jij nu per radiator? Of lees ik dit nu niet goed.

Waterzijdig inregelen gaat over het verdelen van een waterstroom over de totale installatie. Zodat alle radiatoren met het juiste debiet doorstroomt worden en dan het hele huis gelijkmatig aan gewarmd wordt.

Als je badkamer aan het einde van een strang zit dan maakt dit wel degelijk uit. (bij niet waterzijdig ingeregeld) Krijgen de radiatoren aan het begin van de strang teveel water en de laatste,de badkamer, veel te weinig.

[ Voor 13% gewijzigd door Seafarer op 06-02-2021 10:30 ]

• rtavwijk
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:54
Vraag : mijn 3 jaar oude Tado V3 thermostaat heeft nog steeds firmware versie 54.19 . Doet het verder prima en volgens mij mis ik geen functionaliteit. De Tado V3 is via een Nefit Easy Connect adapter modulerend aangesloten op een Nefit Economie Excellent HRC30 CV-combiketel.

Ik zie nooit een firmware update voor de thermostaat, terwijl de internetbridge (nu firmware 60.8) soms nog wel een update krijgt.
Gaat er misschien iets mis met de firmware updates voor de Tado V3 thermostaat? Of zijn er geen updates meer voor de V3 versie?
@rtavwijk ik heb er hier ook 2 op versie 54.19. Werkt prima toch? Ik maak me geen zorgen.

Als je dit soort dingen eens in de paar jaar zou moeten vervangen dan is het hele besparings / milieuaspect natuurlijk volledig weggevaagd. Ik reken er dus op dat Tado ook vindt dat je de thermostaat een flink aantal jaren moet kunnen gebruiken. Dus 10+ jaar, niet 3 jaar. Zo niet: exit Tado. ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Cap op 06-02-2021 12:06 ]

• rtavwijk
  • Laatst online: 08:54
@Cap Helemaal eens! De V3 werkt verder prima, maar was benieuwd naar evt updates / ondersteuning vanuit Tado... 👍
tado schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:04:

We zijn op zoek naar feedback van tado klanten over de nieuwe "Global ON/OFF" feature die nu gelanceerd is als "Quick Actions" via my.tado.com

Log in via my.tado.com om de nieuwe feature te bekijken en te gebruiken.

Het is de bedoeling om dit ook in de komende 2-3 weken naar de mobiele apps (iOS/Android) te brengen, maar voor nu, graag feedback via:
https://community.tado.com/en-gb/discussion/8248
Lijkt hier te werken. Wel graag vertalingen toevoegen zodat de taal vd nieuwe knoppen overeen komt met de rest.

Wat van mij weg mag: de Boost functie. Niet bepaald energiebesparend, ik vind het niet echt van deze tijd, en beperkt nuttig.
amphora schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:00:

Het nut van de 'Boost' functie zie ik totaal niet overigens. Het wordt echt niet sneller warm als ik 'm op 20 of 25 zet lijkt me.
Een wat modernere thermostaat houdt rekening met de delta T, oftewel de ingestelde temperatuur versus de gemeten temperatuur. Is de delta T groot dan neemt de thermostaat/ketel de maximale aanloop en gaat volle kracht, nadert de gemeten thermostaat de gemeten temperatuur dan gaat de cv ketel al een stuk minder hard stoken. Dat begint naar mijn ervaring al op ruim meer dan graad van de doeltemperatuur.

De boost functie is volgens mij niets meer of minder dan het op de maximale temp (25 graden) zetten van de ingestelde temperatuur. Dan heb je dus een flinke delta T dus de cv ketel zal volle kracht gaan stoken. Alleen voor mensen die de thermostaat standaard al op 24 graden hebben staan denk ik niet dat de boost functie nog wat doet. Hopelijk zijn dat er niet zoveel, indien wel dan valt er natuurlijk nog wel heel veel te winnen op onze nationale uitstoot. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 06-02-2021 14:22 ]

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
tado schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:49:
Nieuwe feature: Support voor oplaadbare batterijen in de VA02 hardware revisie van de Slimme Radiatorknoppen.

Goed nieuws voor de meeste mensen die een slimme radiatorknop in/na 2019 gekocht hebben.
Als u de VA02 hardware revisie van de Slimme Radiatorknop heeft (firmware is dan op versie 70 of hoger), kunt u vanaf nu gebruik maken van Panasonic Eneloop AA 1900 mAh NiMH oplaadbare batterijen (we raden af om een ander type oplaadbare batterijen te gebruiken).

Dit is ook na te lezen in dit artikel:
https://support.tado.com/...paraten-hoe-vervang-ik-ze

Technische achtergrondinformatie: Voor deze hardware revisie is het mogelijk om te kijken naar het batterijvoltage terwijl de motor beweegt. (Voltage under load). Door de nieuwe firmware kijken we helemaal niet meer naar het batterijvoltage in standbygebruik, waardoor het verschil tussen NiMh (1.2V standby) en Alkaline (1.5 standby) niet meer uit maakt.
Het was helaas niet mogelijk om deze manier van meting ook naar de VA01 hardware revisie te brengen vanwege compleet verschillende componenten in de knop, VA01 heeft daarnaast een hoger voltage nodig om juist te werken waardoor NiMh met 1.2V niet altijd juist zou werken.

Als het goed is kan de tado knop langer/even lang werken op de Eneloop 1900 NiMh oplaadbare batterijen ten opzichte van alkaline.

Waarom alleen Eneloop 1900? Andere oplaadbare batterijen zijn dikker, en passen niet fysiek in het batterijvakje van de slimme radiatorknop.
Ik quote deze nog even voor wie ‘m gemist heeft. Zojuist een hele batterij (:+) Eneloop batterijen gehaald. Top! 👍🏼
tado schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:49:

Waarom alleen Eneloop 1900? Andere oplaadbare batterijen zijn dikker, en passen niet fysiek in het batterijvakje van de slimme radiatorknop.
@MrAcid @tado Energizer 2000 en Amazon Basics black 1900 zouden dan ook moeten werken.

Wie test even? Ik zal mijn bijdrage doen en proberen Hema en Varta rechargeables in een knop te duwen. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jVMxPw2p3DiKfCLv69nyoU_oR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xRrJ5lEA3zUKAuh9Sd4On8jj.png?f=fotoalbum_large

Edit: geen Hema gevonden, wel Varta 2100 en Eneloops.
Resultaat: Eneloops glijden er zo in. Varta glijdt er wat moeizemer in en stopt zo'n beetje als ie er nog 0.5 cm uitsteekt. Heel licht duwtje met een vinger en die zit ook gewoon. Gaat er ook wel uit door de knop even om te keren.

(We blijven hier tweakers he. ;))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qttck_HnruMJBqAfQ9lryYJLA_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rWjThhiVq5M5IQNOBpEl2AgA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Cap op 06-02-2021 20:45 ]

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:45
@rtavwijk Bij mij draait op alle V3 thermostaatknopen firmware 75.2 en op de bridge 60.8.
Dus de firmware op de bridge is gelijk, maar je thermostaatknopen lijken achter te lopen. Maar wellicht is de hardware toch niet allemaal hetzelfde.
@royaljoop Dat kan je niet vergelijken, de firmware van thermostaten is een ander nummer dan die van de thermostaatknoppen. Knoppen hier ook 75.2.V3 thermostaat 54.19. Temperatuursensor 73.1. Extensiekit (de oude draadloze ontvanger) 77.1. V3 bridge 60.8.

Volkomen normaal dat ze allemaal verschillen. Elk type apparaat immers zijn eigen firmware.

[ Voor 48% gewijzigd door Cap op 07-02-2021 10:19 ]

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Totale n00b qua slimme thermostaten hier. Maar wil me er wel wat in gaan verdiepen, dus wellicht dat jullie mij wat van advies kunnen voorzien.

Huidige situatie:
Tussenwoning uit 2013, aangesloten op stadsverwarming ( :( )
In de woonkamer twee radiatoren. De radiator die in de keuken stond hebben we na de bouw laten afdoppen i.v.m. een ongelukkige locatie i.c.m. keuken / eetkamer tafel. Na bijna 8 jaar nog nooit last gehad dat we deze missen.
Op de eerste verdieping twee slaapkamers, een werkruimte en de badkamer (met designradiator).
Op de tweede verdieping twee slaapkamers.
Alle vier de slaapkamers en de werkruimte hebben (uiteraard) een eigen radiator.
In de woonkamer hangt een simpele Honeywell round aan/uit kamerthermostaatknop vanuit de bouw.

De thermostaat hebben we over het algemeen ergens rond de 16 graden staan en alle radiatorknoppen zijn volledig dicht gedraaid. De thermostaat geeft aan dat het vaak 19,5 - 20,5 graden is (zonder te stoken dus).
Als het echt wat kouder weer wordt, dan =draaien we 'm op 20 graden en draaien we de radiatorknoppen in de woonkamer een klein stukje open. Binnen no time voel je daar de warmte vanaf komen. Door de afstand van de radiator naar de thermostaatknop, blijft de radiator nog enige tijd door verwarmen. Temperatuur op de thermostaat loopt dan vaak op tot 22+ graden (tenzij we eerder de radiatorknoppen uitdraaien natuurlijk).

Als we boven (zolder) de kamers willen verwarmen, slaan deze niet aan als de ruimte in de woonkamer hoger is dan waarop de thermostaat is ingesteld. Nu met het koude weer, is de zolder over het algemeen wat koeler / net te koud voor de kinderen om lekker te kunnen slapen.
Maar als ik de thermostaat hoger zet, wordt het in de slaapkamers weer te warm (tenzij ik de radiatorknop 's nachts dicht draai - en daar heb ik natuurlijk niet iedere avond zin in).

Nu zit ik er dus aan te denken, om een Tado set met 6 knoppen aan te schaffen. Waarom 6? Ik zat zelf te denken aan de twee radiatoren in de woonkamer en de vier slaapkamers. De werkkamer en badkamer zijn (vooralsnog) niet nodig. De badkamer vind ik altijd wel lekker als die wat frisjes is en de werkkamer zitten we toch amper (ondanks het thuiswerken) en de temperatuur daar is prima!

Maar dan komt mijn onwetendheid van de slimme thermosstaat. Zou ik met bovenstaand pakket de kamers per stuk kunnen verwarmen? Dus bijv. de woonkamer 20 graden, de zolder 22 graden (nee, dat ga ik niet doen, is te warm, maar als ik nu beide kamers de radiator opendraai is het vaak beneden eerder warm dan boven).

En past de (vierkante) Tado thermostaat mooi om het ronde gat van de Honeywell? Of is het gat net wat groter en moet ik daar straks nog eerst wat stuccen voordat ik de Tado er mooi afgewerkt op kan plaatsen?

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ja, dat kan. Wel kans dat je nog thermostaatkranen moet plaatsen.

Of het over het gat heen past kan ik vanaf hier niet zien. De afmetingen van de Tado thermostaat erbij zoeken zal je dichter bij het antwoord brengen. ;)

• Megalomania
Die antifrost stand functioneert niet. Tado laat de cv een minuut aanslaan en dan stopt hij weer. Perfecte manier op wakker te worden door de geluiden van de elektrische tsv. Heeft nog iemand hier last van?

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
MrAcid schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:06:
Ja, dat kan. Wel kans dat je nog thermostaatkranen moet plaatsen.
Met thermostaatkranen bedoel je de radiatorknoppen (van Tado) neem ik aan?
Dat was wel mijn idee ja, zodat ik per kamer de warmte kan bepalen. Dus de ene (slaap)kamer op bijv. 18 graden, de ander op bijv. op 20 graden en de woonkamer (voor vrouwlief) op 21 graden.

Als ik nu (zonder slimme thermostaat) de temperatuur instel op 21 graden en de radiatorknoppen opendraai in de verschillende ruimtes, dan worden alle ruimtes verwarmd (afhankelijk hoe ver ik de knoppen opendraai) totdat de woonkamer de 21 graden heeft bereikt. Als ik in een andere kamer dus de knoppen minder ver open draai, dan blijft het daar koeler (maar hoeveel koeler kan ik niet exact instellen), maar het kan dus ook warmer worden (als ik deze verder opendraai).

Met de slimme knoppen, hoop ik dat te kunnen voorkomen. Dus thermostaat op bijv. 21 graden instellen en de slaapkamers zet ik dan bijv. op 18 graden en eentje op bijv. 20 graden (een van de kinderen vind een warme kamer lekker).
Of het over het gat heen past kan ik vanaf hier niet zien. De afmetingen van de Tado thermostaat erbij zoeken zal je dichter bij het antwoord brengen. ;)
Ga dat inderdaad nog even uitzoeken, maar dacht dat er hier vast al wel meer mensen zijn die hun Honeywell standaard klokthermostaat hebben vervangen door een Tado _/-\o_

• Haan

Haan

dotnetter

BastaRhymez schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:32:

Een thermostaatkraan is heel wat anders dan een radiatorknop ;) De thermostaatkraan is het onderdeel dat open en dicht gaat, bij een thermostaatkraan is dat dmv een pinnetje. De knop bevestig je op de kraan en de knop zorgt er voor dat het pinnetje van de kraan wordt ingedrukt of juist niet.
Heb je geen thermostaatkraan - die werkt door te draaien ipv een pinnetje - gaat een Tado knop niet werken en zou je die dus moeten vervangen.

Megalomania schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:10:
Die antifrost stand functioneert niet. Tado laat de cv een minuut aanslaan en dan stopt hij weer. Perfecte manier op wakker te worden door de geluiden van de elektrische tsv. Heeft nog iemand hier last van?
Hoe moet de antifrost stand dan werken in jouw geval? Mij lijkt dat de cv om de zoveel tijd even moet aanslaan om bevriezing te voorkomen. Een minuut branden kan evt voldoende zijn afhankelijk van de hoeveelheid water / capaciteit vd cv ketel.
Megalomania schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:10:
De antivriesstand is niets meer dan een ingestelde temperatuur van 5 graden.
BastaRhymez schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:32:
[...]

Dat was wel mijn idee ja, zodat ik per kamer de warmte kan bepalen. Dus de ene (slaap)kamer op bijv. 18 graden, de ander op bijv. op 20 graden en de woonkamer (voor vrouwlief) op 21 graden.

Als ik nu (zonder slimme thermostaat) de temperatuur instel op 21 graden en de radiatorknoppen opendraai in de verschillende ruimtes, dan worden alle ruimtes verwarmd (afhankelijk hoe ver ik de knoppen opendraai) totdat de woonkamer de 21 graden heeft bereikt. Als ik in een andere kamer dus de knoppen minder ver open draai, dan blijft het daar koeler (maar hoeveel koeler kan ik niet exact instellen), maar het kan dus ook warmer worden (als ik deze verder opendraai).

Met de slimme knoppen, hoop ik dat te kunnen voorkomen. Dus thermostaat op bijv. 21 graden instellen en de slaapkamers zet ik dan bijv. op 18 graden en eentje op bijv. 20 graden (een van de kinderen vind een warme kamer lekker).
Er zitten nu geen thermostaatknoppen op maar gewone knoppen neem ik aan? Zo klinkt het althans wel.

Want als jij streeft naar een constante warmteverdeling van 21 beneden en 18 boven dan kan dat ook gewoon met normale thermostaatknoppen. De thermostaat zit immers in de knop en sluit de radiatorkraan obv de gemeten temperatuur.

Wil je dus een constante 21 beneden en 18 boven dan heb je in principe geen slimme thermostaat(knoppen) nodig, domme thermostaatknoppen voldoen.

Wil je zonder steeds aan veel knoppen te draaien ruimtes afzonderlijk kunnen verwarmen volgens een schema terwijl de overige koud blijven, wil je dat de verwarming automatisch aan / uit gaat als iemand thuis is / niemand thuis is, wil je in de luie stoel vanaf je telefoon/tablet/notebook de temperatuur kunnen bekijken en regelen...

dan heeft een systeem als Tado toegevoegde waarde. ;)

Advies: koop in de belangrijkste ruimte (of ruimtes) niet alleen Tado thermostaatknoppen maar ook een draadloze temperatuursensor, deze meet (en dus regelt) de temperatuur een factor 10 nauwkeuriger, mede omdat ie niet vlakbij de warmtebron (radiator) zit. De Tado thermostaatknop regelt per hele graad, de temperatuursensor / kamerthermostaat per 1/10e graad.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 08-02-2021 11:42 ]

• Lupine_Wonse
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-12 07:03
Tado blijft warmte vragen ondanks het feit dat de actuele temperatuur al met 0.4 graden is overschreden.

Ik heb een vreemde situatie: de Tado blijft warmte vragen ondanks het feit dat de gevraagde temperatuur al lang is bereikt.

Ketel: Intergas HRE 28/24A.
Aansturing via Opentherm.
Voor de rest geen slimme thermostaat knoppen

Voor de rest werkt het allemaal prima. 's ochtends springt de ketel aan volgens het schema. En op het display van de ketel zie ik de de gewenste CV aanvoer termperatuur verschijnen (die dus variabel kan zijn, volgens de handleiding van de gebeurt dit bij een opentherm aansturing). Ook zal de ketel om een geven moment stoppen met verwarmen (in het display staat even code 1: gewenste temperatuur bereikt, en de ketel gaat dan in rust stand. Maar de tado blijft en blijft maar warmte vragen (Zie ook bijgevoegd plaatje. Ingestelde temperatuur is 21.5, het is 21.9, maar tado blijft maar willen verwarmen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVlQ5iT3nzf9XR5eSsCFAvI4I60=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b1e9NXWznfaBuJgoKVvAXVk1.png?f=user_large

De temperatuur blijft ook contant, maar de tado blijft maar warmte vragen. Hebben meer mensen hier last van? Of is dit normaal gedrag bij deze ketels (de ketel is recentelijk vervangen. Hiervoor had ik een Intergas HR 28, maar daar deed de tado het niet. De ketel gegevens heb ik op de dag van de installatie aangepast in mytado.

[ Voor 9% gewijzigd door Lupine_Wonse op 08-02-2021 13:06 ]

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:28
@Lupine_Wonse Ja, hij stookt tot zo'n 0,5 graden warmer.

Dit doen ze om te zorgen dat de temperatuur na het uitgaan van de thermostaat niet direct weer zakt onder de targettemperatuur (hij heeft immers geleerd hoe snel je huis afkoelt). Als dit voelbaar te warm is, moet je misschien het target met een paar tienden verlagen.

Dat Tado warmte blijft vragen nu is goed. Het is zeer koud buiten, dus als hij je huis op temperatuur kan houden door constant op een laag pitje warmte te vragen, dan verbruik je minder gas dan steeds flink te moeten bijstoken. Een stabiele stooklijn is beter dan pieken.

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Klopt het dat ik met een draadloze ontvanger mijn Tado Thermostaat kan verplaatsen in mijn woonkamer? Door dit weer ben ik erachter gekomen dat de huidige locatie van mijn thermostaat niet ideaal is waardoor de cv continue blijft verwarmen omdat hij de ingestelde temperatuur niet kan bereiken, dit terwijl in andere delen van mijn woonkamer al de ingestelde temperatuur bereikt is (gemeten met losse xiaomi bluetooth thermometertjes).

• FrenzyFreak
@Vaenir Ja. Zolang je thermostaat nu alleen de CV ketel aanstuurt via kabel, dan kan dat.

Een thermostaat plaats je op een binnenmuur, uit de buurt van ramen, deuren, warmtebronnen en looppaden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3QIMTaPsg8-kfb8Q16I9y9qwQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0QYZW1QkdwfoZ2kiHFRjsLpR.png?f=fotoalbum_large

• Vaenir
FrenzyFreak schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:59:
@Vaenir Ja. Zolang je thermostaat nu alleen de CV ketel aanstuurt via kabel, dan kan dat.

Een thermostaat plaats je op een binnenmuur, uit de buurt van ramen, deuren, warmtebronnen en looppaden.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://cloud.serverbak.nl/s/aRRjLL76GSYTtAp/preview

Mega slechte situatieschets waarvan de proporties en temperatuur verdeling alles behalve klopt. :+ De temperatuur kleuren zijn nu meer een inschatting op basis van de 3 extra thermometertjes die ik in huis heb hangen. Het is trouwens een hoekhuis de huidige locatie is tegen een (spouw)muur naar de buren toe. De blauwe gedeeltes zijn buiten.

Maar ik had het idee dat de thermostaat al op de juiste plek hangt maar nu in de praktijk valt dit erg tegen. Als ik de thermostaat instel op 20 graden blifjt hij op de huidige locatie de hele dag hangen op ~18.5-19.50. Dus de cv blifjt maar doorgaan omdat hij de gewenste temperatuur niet bereikt. Terwijl waar ik hem nu voor ogen heb de temperatuur wel 20+ is. Plus in die regio is ook het leeft gedeelte en niet waar hij nu hangt.

[ Voor 4% gewijzigd door Vaenir op 08-02-2021 14:28 ]

• Haan

Haan

dotnetter

@Vaenir Je kunt ook gewoon een offset meegeven aan je thermostaat om zo handmatig de temperatuur te corrigeren, zie https://support.tado.com/...ergegeven-wat-kan-ik-doen puntje 2.

• Vaenir
Haan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:46:
@Vaenir Je kunt ook gewoon een offset meegeven aan je thermostaat om zo handmatig de temperatuur te corrigeren, zie https://support.tado.com/...ergegeven-wat-kan-ik-doen puntje 2.
Thanks! Gaan we dat eerst maar eens proberen voordat we de portemonnee weer los trekken. Scheelt nu bijna 1.8 graden en dat op tien stappen afstand..

• Holland1994
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-12 12:13
Ik heb last van een lage CV temp, die 45C is. Ik heb de Agpo Econpact 135A (32KW) en al enkele maanden een Tado. Ik had de max CV aanvoertemp ooit naar 50C gezet om te kijken of de CV het huis warm krijgt. Nou had ik een maand geleden weer op 70C gezet. Sindsdien heeft hij nooit meer de 70C bereikt, vroeger voordat ik de Tado had zeker wel.

Kan het de Tado zijn of toch wellicht de ketel?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Holland1994 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:06:
Ik heb last van een lage CV temp, die 45C is. Ik heb de Agpo Econpact 135A (32KW) en al enkele maanden een Tado. Ik had de max CV aanvoertemp ooit naar 50C gezet om te kijken of de CV het huis warm krijgt. Nou had ik een maand geleden weer op 70C gezet. Sindsdien heeft hij nooit meer de 70C bereikt, vroeger voordat ik de Tado had zeker wel.

Kan het de Tado zijn of toch wellicht de ketel?
De maximaal instelling op de ketel (ongeacht ketel) is een maximaal instelling. Als het niet nodig is wordt het niet gebruikt.
Als Tado of een of andere thermostaat het niet nodig vindt om die 70 graden te gebruiken dan gebeurt dat ook niet. Als het goed is moet je huis warm genoeg zijn?

Maar of je raakt geërgerd door die lage temperatuur of je krijgt het ergens niet warm? ;)
Twee dingen kun je doen, op je ketel of in de thermostaat een minimale aanvoer temperatuur opgeven.
Of je flow beperken zodat het water wel heter moet worden. (heb je nu alle radiatoren vol open staan?)

• Holland1994
Seafarer schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:19:
[...]

De maximaal instelling op de ketel (ongeacht ketel) is een maximaal instelling. Als het niet nodig is wordt het niet gebruikt.
Als Tado of een of andere thermostaat het niet nodig vindt om die 70 graden te gebruiken dan gebeurt dat ook niet. Als het goed is moet je huis warm genoeg zijn?

Maar of je raakt geërgerd door die lage temperatuur of je krijgt het ergens niet warm? ;)
Twee dingen kun je doen, op je ketel of in de thermostaat een minimale aanvoer temperatuur opgeven.
Of je flow beperken zodat het water wel heter moet worden. (heb je nu alle radiatoren vol open staan?)
Vrij groot huis uit 2000 met relatief veel m3. Het blijft op 19,3C steken beneden, net wat te fris. Als ik temp omhoog zet op 25C dan gebeurt er niks aan de aanvoer. Sinds twee weken werkt de (bij)vloerverwarming weer en ik merk dat de max aanvoer iets lager ligt, max 45C ipv 54C? zoals ie altijd was. 2 maanden geleden vroeg een CV monteur (die was voor de warmtepompboiler) of ik even max de CV aankon zetten dmv (Tado) thermostaat). Er gebeurde eigenlijk niks, aanvoer ging niet omhoog.
Maar in begin periode met Tado (sep 2020) ging de CV aanvoer echt wel omhoog als ik hem op 25C zetten.

Er staan nu 7 radiatoren halfvol open, (van de 15) + een bijvloerverwarming op 45C. Ik heb de radiatoren uitgezet en de hoofd Tado thermostaat op 25C gezet. Nu steeg hij van 45C naar 51C. Niet echt adembenemend :+

Maar jaren geleden kon ie met alle radiatoren en vloerverwarming open makkelijk 85C-90C stoken.

Edit, hij topte op 51C met alles uit behalve vloerverwarming. Alle 7 radiatoren aan en vol vragen van alle ruimtes zakte die naar 44C. Niet echt een groot verschil. Zonder vloerverwarming was het iets van 65C?
Vroeger ging het zelfs naar 90C.

[ Voor 7% gewijzigd door Holland1994 op 08-02-2021 20:57 ]

• jerring1980
  • Laatst online: 15-12 21:18
Edit: niet meer van toepassing

[ Voor 96% gewijzigd door jerring1980 op 10-02-2021 20:53 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Holland1994 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:37:
[...]

Vrij groot huis uit 2000 met relatief veel m3. Het blijft op 19,3C steken beneden, net wat te fris. Als ik temp omhoog zet op 25C dan gebeurt er niks aan de aanvoer. Sinds twee weken werkt de (bij)vloerverwarming weer en ik merk dat de max aanvoer iets lager ligt, max 45C ipv 54C? zoals ie altijd was. 2 maanden geleden vroeg een CV monteur (die was voor de warmtepompboiler) of ik even max de CV aankon zetten dmv (Tado) thermostaat). Er gebeurde eigenlijk niks, aanvoer ging niet omhoog.
Maar in begin periode met Tado (sep 2020) ging de CV aanvoer echt wel omhoog als ik hem op 25C zetten.

Er staan nu 7 radiatoren halfvol open, (van de 15) + een bijvloerverwarming op 45C. Ik heb de radiatoren uitgezet en de hoofd Tado thermostaat op 25C gezet. Nu steeg hij van 45C naar 48C. Niet echt adembenemend :+

Maar jaren geleden kon ie met alle radiatoren en vloerverwarming open makkelijk 85C-90C stoken.
Je vberhaal is duidelijk. Maar de situatie is mistig. De parameters op de ketel zijn waarschijnlijk ook hetzelfde gebeleven?
Niemand heeft de flow van de pomp aangepast?

Als simpele test zou ik even bij iemand een thermostaat lenen.
Tenzij tado als aan/uit is ingesteld want dan kun je tado ook even loshalen en de twee draadjes doorverbinden, je hebt dan eigenlijk continue warmte vraag. Ketel moet dan blijven branden en het water moet dan echt heet worden. Tenzij ketel op zijn vermogen te ver beperkt is.

• Holland1994
Seafarer schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:07:
[...]

Je vberhaal is duidelijk. Maar de situatie is mistig. De parameters op de ketel zijn waarschijnlijk ook hetzelfde gebeleven?
Niemand heeft de flow van de pomp aangepast?

Als simpele test zou ik even bij iemand een thermostaat lenen.
Tenzij tado als aan/uit is ingesteld want dan kun je tado ook even loshalen en de twee draadjes doorverbinden, je hebt dan eigenlijk continue warmte vraag. Ketel moet dan blijven branden en het water moet dan echt heet worden. Tenzij ketel op zijn vermogen te ver beperkt is.
Twee weken geleden is er regulier onderhoud aan de ketel gedaan. Printplaatje is vervangen. Ketel werkte volgens de installateur prima.
Net dus weer de 7 radiatoren aangezet en weer naar 44C ketel temp. Dat zou dan toch wel zo'n 7KW moeten zijn. Nu wel echt alle Tado ruimtes vol op 25C gezet, maar geen enkel verschil.
Om e.e.a. het uit te sluiten heb ik mijn oude Cenvax liggen, die zal ik dan wel aansluiten. Maar het lijkt dus op een ketel probleem? Ik kan mij niet voorstellen als je alle ruimtes vol aanzet en er een temp verschil is van 5C+ (berging zelfs 10C) t.o.v. 25C, dat de Tado de ketel niet maximaal laat branden via Opentherm.

• LtGruber
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
amphora schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:00:
@tado wat ik eigenlijk mis in die extra knoppen is een 'alvast aan' knop. Ik zit nu op kantoor en ga zo naar huis dus wil de verwarming alvast aanzetten zodat het warm is als ik thuis kom. Dus eigenlijk tijdelijk geolocatie overrulen, dat kon nu al via geolocatie door afwezig op thuis te zetten maar dan moet ik die handmatig weer op automatisch zetten. Zou mooi zijn als het overrulen alleen werkt tot ik daadwerkelijk thuis ben.
In de oude versie van de app kon dat, daar kon je een manuele wijziging ingeven "tot de volgende automatische verandering". Je thuiskomst telde als zo'n automatische verandering.
In de nieuwe app kan dat helaas niet meer.
Iemand met slechtere bedoelingen zou misschien durven zeggen "iets wat goed was hebben ze stuk gemaakt".

Exact om die reden draai ik al maanden de oude app vanaf een manueel geïnstalleerde .apk, en auto-updates van de tado app staan mooi uitgeschakeld in de Play Store totdat ze deze functie eindelijk terug invoeren.

Je kan hier deze functie upvoten, maar of het veel uithaalt weet ik niet. De originele poster daar had dit ondertussen al meer dan een jaar geleden aangebracht.

[ Voor 12% gewijzigd door LtGruber op 08-02-2021 21:23 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Holland1994 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:14:
[...]

Twee weken geleden is er regulier onderhoud aan de ketel gedaan. Printplaatje is vervangen. Ketel werkte volgens de installateur prima.
Net dus weer de 7 radiatoren aangezet en weer naar 44C ketel temp. Dat zou dan toch wel zo'n 7KW moeten zijn. Nu wel echt alle Tado ruimtes vol op 25C gezet, maar geen enkel verschil.
Om e.e.a. het uit te sluiten heb ik mijn oude Cenvax liggen, die zal ik dan wel aansluiten. Maar het lijkt dus op een ketel probleem? Ik kan mij niet voorstellen als je alle ruimtes vol aanzet en er een temp verschil is van 5C+ (berging zelfs 10C) t.o.v. 25C, dat de Tado de ketel niet maximaal laat branden via Opentherm.
Geen aan/uit. dus opentherm. Kun je ook aan de ketel horen of deze harder gaat branden of zachter als je met dit weer 7 radiatoren bij of af zet dan moet je dat toch merken. Dus naast de ketel gaan zitten en dan in een keer al die 7 radiatoren aan of uit zetten. Misschien geeft de ketel ook een vermogens stand aan.(aantal balletjes, kruisjes, of vlammetjes of percentage) Ik krijg het vermoeden dat hij niet hoger gaat branden. Dus Tado wil wel maar de ketel niet.

edit: Als je toch naast de ketel zit ;) hoe vaak en hoelang brand hij en hoelang weer uit?

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 08-02-2021 22:04 ]

• Holland1994
Het is Opentherm idd.
Ik kan nergens vinden op de ketel zelf vinden op hoeveel % die werkt.
Ik heb via de Tado alles uitgezet, dus geen warmte vraag via Tado. CV gaat van CV-bedrijf naar nadraaien en dan in de ruststand. Als ik weer warmte wil vragen dan hoor ik een klik geluid en hoor ik volgens mij de vlam. Temp gaat van 32C naar 41C en je hoort weer klik en vlam wordt zachter lijkt het blijft lekker op 41C. Zal waarschijnlijk oplopen richting 45C. CV blijft de hele dag dan op 45C zitten met als modus 'in bedrijf'.
Voorheen hoorde je de CV ketel rammelen als hij (snel) warm moest worden en schoot de temp rap omhoog.

Handleiding: https://www.ferroliservic...g_econpact_127a_135a_.pdf

Pagina 7 menu-optie 1 instelling max. cv-temp staat op 70C bij mij.

Ik denk dus dat die altijd wel brand? Hij gaat in ieder geval niet uit, want anders zou die steeds in na-bedrijf gaan en ruststand en dan weer stoken. (pendelen, dat gebeurt o.a. in de lente en herfst) Ik heb het vandaag een aantal keer gecheckt en hij stond altijd in CV-bedrijf. Overigens is het verbruik wanneer de CV aan staat op 1,07-1,09m2 per uur. Misschien toch gezien zijn leeftijd helemaal op?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Holland1994 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:44:
Het is Opentherm idd.
Ik kan nergens vinden op de ketel zelf vinden op hoeveel % die werkt.
Ik heb via de Tado alles uitgezet, dus geen warmte vraag via Tado. CV gaat van CV-bedrijf naar nadraaien en dan in de ruststand. Als ik weer warmte wil vragen dan hoor ik een klik geluid en hoor ik volgens mij de vlam. Temp gaat van 32C naar 41C en je hoort weer klik en vlam wordt zachter lijkt het blijft lekker op 41C. Zal waarschijnlijk oplopen richting 45C. CV blijft de hele dag dan op 45C zitten met als modus 'in bedrijf'.
Voorheen hoorde je de CV ketel rammelen als hij (snel) warm moest worden en schoot de temp rap omhoog.

Handleiding: https://www.ferroliservic...g_econpact_127a_135a_.pdf

Pagina 7 menu-optie 1 instelling max. cv-temp staat op 70C bij mij.

Ik denk dus dat die altijd wel brand? Hij gaat in ieder geval niet uit, want anders zou die steeds in na-bedrijf gaan en ruststand en dan weer stoken. (pendelen, dat gebeurt o.a. in de lente en herfst) Ik heb het vandaag een aantal keer gecheckt en hij stond altijd in CV-bedrijf. Overigens is het verbruik wanneer de CV aan staat op 1,07-1,09m2 per uur. Misschien toch gezien zijn leeftijd helemaal op?
In het gasbesparings topic komen ook meldingen van 10 kuub per dag door. dus niet abnormaal.
Hij wil dus niet hoger stoken.

• Wescobar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-11 13:00
Ik zie hier allemaal voor mij ingewikkelde vragen, maar heb een noob vraagje tussendoor.

Ik kom van een eTwist af. In die app kon ik makkelijk mijn verbruik per dag / week / maand / jaar zien. Daarnaast kon ik het tarief invoeren per M3, zodat ik ongeveer kon zien wat ik aan kosten had.

Kan dat bij Tado ook?

(Ik heb een oud jaren '30 huis met een Tado thermostaat en 7 radiator knoppen, alles werkt vanaf het begin af aan prima).
@Wescobar Ik ben ook van een eTwist af gekomen en begrijp je vraag. Helaas, nee dat kan niet. Je zult je (slimme) meter zelf uit moeten lezen.

Dat kan meestal dmv een (web/smartphone) app van je energieleverancier als je die toestemming geeft de meter op afstand uit te lezen. Je kan dan het verbruik over verschillende periodes bekijken.

Nog mooier is de optie om de P1 poort van je slimme meter zelf uit te lezen, dit kan met een Raspberry PI maar ook met kant en klaar oplossingen als HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter. Je kan dan zowel het verbruik van je stroom als gas (quasi-) realtime monitoren, de frequentie waarmee het gebeurt hangt af van je slimme meter model/versie. Uiteraard zijn er ook grafieken voor langere periodes.

Wat je ook zult missen van de eTwist: de handige manier om schema's te maken mbv activiteiten (slapen, werken, relaxen, afwezig die dan elk hun eigen temperatuur hebben), en de mogelijkheid om snel dagen / blokken te kopiëren naar andere dagen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 09-02-2021 10:30 ]

• Wescobar
Thanks, het is dat Tado die slimme knoppen heeft, want ik vind dat soort inzichten toch wel handig van die eTwist. Anders was ik waarschijnlijk niet overgestapt.

Ik krijg van mijn leverancier alleen maandelijks een rapportage per mail en dan echt veel later, terwijl je bij eTwist veranderingen in je gedrag bijv. na een week kan bekijken of dat besparingen heeft opgeleverd.

Maargoed, back to Tado dan maar...

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Bij Eneco kan ik simpelweg het verbruik per dag zien, misschien dat jouw energieleverancier ook zoiets biedt?

March of the Eagles

Wescobar schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:15:
Thanks, het is dat Tado die slimme knoppen heeft, want ik vind dat soort inzichten toch wel handig van die eTwist. Anders was ik waarschijnlijk niet overgestapt.

Ik krijg van mijn leverancier alleen maandelijks een rapportage per mail en dan echt veel later, terwijl je bij eTwist veranderingen in je gedrag bijv. na een week kan bekijken of dat besparingen heeft opgeleverd.

Bij welke leverancier zit je? Weet je zeker dat die geen app heeft? Verreweg de meeste hebben dat inmiddels wel. Overzichten per mail zijn inderdaad te traag.

• Wescobar
Cap schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:55:
[...]

Bij welke leverancier zit je? Weet je zeker dat die geen app heeft? Verreweg de meeste hebben dat inmiddels wel. Overzichten per mail zijn inderdaad te traag.
https://www.innovaenergie.nl/

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Ik zie dat je achteraf een maandelijks overzicht van je verbruik krijgt. Ze doen hun naam dus niet perse eer aan "Innova.....". De meeste aanbieder geven toch wel inzicht in dagelijks gebruik via de slimme meter inmiddels en de meesten al jaren.

Niet perse essentieel maar wel handig.

• StoOker
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-12 15:07
Ik heb regelmatig dat de app zegt 'Geen externe toegang' bij de verwarming en warm water.
De thermostaat zegt in de app ook 'geen verbinding', maar de bridge wel.
Maar de verbinding tussen beide apparaten hersteld ook niet automatisch...
Ik moet dan de thermostaat van de muur halen en de batterijen er uit, opnieuw starten en dan werkt het weer.

De bridge en thermostaat zitten 3 meter uit elkaar met 1 houten plankje er tussen.

Meer mensen die hier last van hebben of mensen nog een mogelijke oplossing?

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:28
Waarom fluctueert de vraag van een Tado toch zo enorm? Binnen een minuut is vraag 47, dan 51, direct erna 48 om daarna weer 52 graden te vragen. Zou het niet zuiniger zijn om één en dezelfde temperatuur voor een iets langere tijd te vragen.
@medu80 vreemd, dat is hier niet het geval, het verandert langzaam in de loop van een uur en gaat zeker niet op en neer.

Je bedoelt toch de verwarmingsactiviteit onder Care & Protect, of iets anders?

Wat voor Tado spullen heb je? Thermostaat, temperatuursensor, knoppen? In welke kamer treedt het op en welk Tado device meet daar de temperatuur? Is je ketel niet heftig aan het pendelen?

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpLmtpodNnCdcdquBPj42sQieYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9M7KjBQHfQVWH5TVCLBhx0jk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik bedoel dus de daadwerkelijke cv aanvoer temperatuur. Vreemde is dat ie zomaar 5 graden zakt waardoor de ketel uitgaat. Als ie het zakken nu geleidelijk deed valt de ketel ook niet uit.
Ok, je hebt zo te zien een EMS-ESP van BBQkees. Ik zie dat de aanvoer temperatuur ook best snel stijgt, blijkbaar anticipeert Tado daarop door de vraagtemperatuur omlaag te brengen. Althans, ik neem niet aan dat de kamertemperatuur in die 5 minuten significant gestegen is. :)

Maar is wat wordt weergegeven wel puur de temperatuurvraag van de thermostaat, of speelt de ketel hier zelf ook een rol? Ik ben niet bekend met de EMS-ESP.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 09-02-2021 21:57 ]

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Ik heb mijzelf aangemeld bij www.umeter.nl hierdoor kan ik dagelijks mijn verbruik inzien en uitlezen. Dit is ook onafhankelijk van leverancier.
Wescobar schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:15:

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Binnenkort zal de Kinderslot feature beschikbaar zijn voor slimme radiatorknoppen (verwacht in de komende 1-2 weken)

Op die manier kunt u het draaiwiel van uw slimme radiatorknop uitschakelen om te voorkomen dat er ongewild temperatuuraanpassingen gemaakt worden.

De nieuwe instelling is te vinden via de instellingen en dan via kamers/apparaten en dan op de slimme radiatorknop klikken.

De feature vereist de laatste firmware op de slimme radiatorknop en deze firmware zal in de komende weken automatisch naar uw apparaat gedownload worden. (er is geen manier om dit te versnellen)

Dit zijn de firmware versies waar u naar uit moet kijken (ligt aan de hardware revisie):
- VA02: 79.1
- VA01: 54.20

[ Voor 42% gewijzigd door tado op 10-02-2021 09:18 ]

• RobinFoot
tado schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:02:
[...]

Alleen bedraad.
Alle zonekleppen bedraad.

Draadloze ontvanger (max 1 per account) aan de ketel.

https://intercom.help/tad...rverwarming-en-radiatoren
@tado
Ik blijf er toch niet uitkomen, graag nog eenmaal advies. Ook andere Tweakers mogen meedenken, ik sta ook open voor niet-officiële Tado-oplossingen zoals Slimme radiatorknoppen als slave gebruiken van de (draadloze) thermostaat.

Er is ongeveer 75 m2 aan vloeroppervlakte beneden, dit zijn dan 7 aanvoerlijnen en 7 afvoerlijnen.

Er zullen dus zelfs meerdere zones komen, waarbij de verste zone (studio/speelkamer), niet bedraad zal worden. Kan dit opgelost worden door iedere zone apart te koppelen met een draadloze ontvanger in in combinatie met een draadloze thermostaat? En de radiatoren boven krijgen een slimme radiatorknop.

Er komen dus 4 zones, plus 1 zone die altijd mee blijft lopen (WC + HAL)

Zone 1: Keuken/Serre
Zone 2: Woonkamer (hier is bedrading richting huidige thermostaat)
Zone 3: Woonkamer (hier is bedrading richting huidige thermostaat)
Zone 4: Studio + speelkamer
Zone 5: niet aangestuurd (blijft altijd lopen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YznLZ0FYUmUGsQM6iVtm0DVDnQw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UctZSbr3DImqiQUCVMveX7Nm.jpg?f=user_large

Zone 1,2, en 3 zijn in dezelfde ruimte, hier hangt al een bedrade thermostaat voor de gehele ruimte.

Is dit mogelijk met TADO, en welke producten heb ik nodig?

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:13

mphilipp

Romanes eunt domus

tado schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:03:

Vanaf vandaag is de kinderslot functionaliteit gelanceerd op alle 3 de platforms (iOS, Android, web-app).

Op die manier kunt u het draaiwiel van uw slimme radiatorknop uitschakelen om te voorkomen dat er ongewild temperatuuraanpassingen gemaakt worden.

De nieuwe instelling is te vinden via de instellingen en dan via kamers/apparaten en dan op de slimme radiatorknop klikken.
Mijn Android app is 19u geleden bijgewerkt, maar ik kan deze instelling niet vinden. Als ik via kamers/apparaten de betreffende kamer/knop kies, zie ik nergens een instelling voor dat kinderslot.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

mphilipp schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:17:
[...]

Mijn Android app is 19u geleden bijgewerkt, maar ik kan deze instelling niet vinden. Als ik via kamers/apparaten de betreffende kamer/knop kies, zie ik nergens een instelling voor dat kinderslot.
Ik was helaas iets te voorbarig. Zie mijn aangepaste post.

Het komt binnenkort, helaas nog niet vandaag. De app zal het vanaf vandaag supporten, maar de feature zal pas gelanceerd worden zodra de meeste knoppen op de juiste firmware zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door tado op 10-02-2021 09:21 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Vanaf vandaag is de kinderslot functionaliteit gelanceerd op alle 3 de platforms (iOS, Android, web-app).

(Dit was al een tijdje beschikbaar via my.tado.com en iOS maar vanaf nu ook in de laatste versie van de Android app.)
Ik was in de nieuwe app versie helemaal uitgelogd en moest mijn device weer toevoegen / een naam geven. Is dat bewust gedaan?

March of the Eagles

• FrenzyFreak
@tado Gisteren geüpdatet naar v6.4.0 (ingeschreven als beta gebruiker), maar niet opnieuw hoeven in te loggen.

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:33
Ik zit met het volgende probleem.

Doordat de thermostaat in de woonkamer zit, deze heeft 3 radiatoren zonder thermostaat knoppen, krijg ik die ruimte alleen goed geregeld als er geen warmte vraag is in de andere ruimtes.

Deze week (koud) zijn mijn dochters er, koud op hun kamertje, verwarming aan en daardoor blijven de radiatoren in de woonkamer ook heel warm. (resultaat 24 gr+ ipv 20).

Ik neem aan dat er geen andere oplossing is dan ook in de woonkamer thermostaatkranen te installeren ?

www.weitjerock.com

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:20
Ik heb sinds een paar dagen een (bedraade) Tado. De installatie was eenvoudig alleen jammer dat de link in de meterkast aan de kabeltjes hangt (ze gaan er ook vanuit dat het stopcontact en het modem niet te ver uit elkaar hangen met die korte kabels). Maar ik zie het gas besparen nog niet helemaal zo gebeuren.
- Hij schiet zeker een halve graad door met verwarmen.
- Het voorverwarmen begint 2 uur van te voren, waardoor je zeker een uur voor jan doedel stookt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTB9Z1BM6GitQHA1zCXYwSWqiNI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SBmY83fZCAXEeipj2KeLHo0c.png?f=user_large
- De app moedigt aan de verwarming hoger te zetten. Terwijl ik dit al jaren een prima temperatuur vind.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

LordSinclair schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:17:
Ik heb sinds een paar dagen een (bedraade) Tado. De installatie was eenvoudig alleen jammer dat de link in de meterkast aan de kabeltjes hangt (ze gaan er ook vanuit dat het stopcontact en het modem niet te ver uit elkaar hangen met die korte kabels). Maar ik zie het gas besparen nog niet helemaal zo gebeuren.
- Hij schiet zeker een halve graad door met verwarmen.
- Het voorverwarmen begint 2 uur van te voren, waardoor je zeker een uur voor jan doedel stookt.
[Afbeelding]
- De app moedigt aan de verwarming hoger te zetten. Terwijl ik dit al jaren een prima temperatuur vind.
- Helaas werkt de early start niet helemaal goed op dit moment, dit is iets waar we hopelijk binnenkort verbetering gaan brengen.
- De air comfort is gebaseerd op officiële internationale studies. Maar ik ben zelf ook van mening dat de gemiddelde Nederlander geen 20.5 graden nodig heeft om zich goed te voelen in huis. Dat is in Duitsland/Oostenrijk bijvoorbeeld anders, waar hogere temperaturen zelfs de norm zijn.

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
tado schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:35:
[...]

- Helaas werkt de early start niet helemaal goed op dit moment, dit is iets waar we hopelijk binnenkort verbetering gaan brengen.
Laat ik nou toch vaag het idee hebben dat we dit drie jaar geleden ook al hoorden ........ (Sorry Tado-medewerker, u kunt dit ook niet helpen😉)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Klein_Kipje schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:12:

Ik neem aan dat er geen andere oplossing is dan ook in de woonkamer thermostaatkranen te installeren ?
Helemaal correct.

Ik had hetzelfde probleem, heb de loodgieter laten komen en die heeft de kraantjes van twee radiatoren vervangen door thermostaatkranen. En ik had direct een bypass laten plaatsen zodat er nog flow mogelijk is.

March of the Eagles

• Pusherman_
Even een vraag aan jullie die hier veel meer verstand van hebben dan ik...

Ik wil op 2 kamers een thermostatische radiatorkraan plaatsen om daar een tado knop op te doen.
Aansluitingen zijn recht en standaard.

Is dit een goede oplossing?

https://www.toolstation.n...sche-radiatorkraan/p16085

Of adviseren jullie een ander type?

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-12 15:11

Jeoh

blaat

Pusherman_ schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:55:

Ik wil op 2 kamers een thermostatische radiatorkraan plaatsen om daar een tado knop op te doen.

Ja, hier past je Tado TRV direct op. Misschien kan je 'm ook ergens vinden zonder knop, wellicht scheelt dat weer een paar euro.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-12 09:58

DeFeCt

je wéét toch

Binnenkort zal de Kinderslot feature beschikbaar zijn voor slimme radiatorknoppen (verwacht in de komende 1-2 weken)

De feature vereist de laatste firmware op de slimme radiatorknop en deze firmware zal in de komende weken automatisch naar uw apparaat gedownload worden. (er is geen manier om dit te versnellen)

Dit zijn de firmware versies waar u naar uit moet kijken (ligt aan de hardware revisie):
- VA02: 79.1
- VA01: 54.20
Gaan oplaadbare batterijen dan nu ook goed werken?

Ik heb vijf radiatorknoppen:
1 op 54.9
2 op 54.19
2 op 75.2

De drie op 54.* kunnen niet omgaan met oplaadbare batterijen, de 2 op 75.2 doen het prima.

Vragen:

Waarom is er in de verkoop niet duidelijk gemaakt dat er hardware verschillen zijn?
Waarom reageert Tado niet via Twitter op gebruikersvragen?

Flickr

DeFeCt schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:21:
[...]

Gaan oplaadbare batterijen dan nu ook goed werken?

Ik heb vijf radiatorknoppen:
1 op 54.9
2 op 54.19
2 op 75.2

De drie op 54.* kunnen niet omgaan met oplaadbare batterijen, de 2 op 75.2 doen het prima.

Vragen:

Waarom is er in de verkoop niet duidelijk gemaakt dat er hardware verschillen zijn?
Waarom reageert Tado niet via Twitter op gebruikersvragen?
Het is niet ongewoon dat een product met dezelfde "naam" verschillende hardware revisies heeft. Denk aan Samsung telefoons die in sommige regio's een Exynos en in andere regio's een Qualcom SOC hebben of aan routers die over meerdere jaren verkocht zijn en verschillende onderliggende SOC's hebben. (er zijn vast meer voorbeelden maar dit schiet me nu te binnen).

Als bedrijf hebben we geprobeerd om feature parity te krijgen, maar dat is in dit geval niet gelukt vanwege de onderliggende verschillen in de hardware tussen VA01 en VA02. Om toch een zo goed mogelijke klantenervaring te bieden (en denk ook aan milieu), en vanwege het feit dat er een stuk meer VA02's in het veld zijn ten opzichte van VA01's hebben we als bedrijf besloten om toch ondersteuning te bieden voor oplaadbare batterijen voor de nieuwere hardware versie.

Hier kunt u in het engels meer lezen over ondersteuning van oplaadbare batterijen (in het Engels):
https://community.tado.co...va02-hardware-revision/p1

Over uw twitter vraag: We willen niet de indruk wekken dat mensen die online het hardst schreeuwen door alles publiek op twitter te zetten, eerder technische support krijgen. Dit zou dat gedrag alleen maar verder aanmoedigen. Daarom handelen we alle vragen af via de normale communicatiekanelen en reageren we niet op alles wat op twitter gepost zal worden.

Een andere feature die binnenkort nog wel naar de VA01 hardware versie zal komen is het kinderslot. Ik verwacht de release in de komende 1-4 weken.

[ Voor 9% gewijzigd door tado op 10-02-2021 17:49 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Klein_Kipje schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:12:
Ik zit met het volgende probleem.

Doordat de thermostaat in de woonkamer zit, deze heeft 3 radiatoren zonder thermostaat knoppen, krijg ik die ruimte alleen goed geregeld als er geen warmte vraag is in de andere ruimtes.

Deze week (koud) zijn mijn dochters er, koud op hun kamertje, verwarming aan en daardoor blijven de radiatoren in de woonkamer ook heel warm. (resultaat 24 gr+ ipv 20).

Jazeker.

De radiatoren in de woonkamer een beetje knijpen. Het wordt niet meer overdreven warm omdat je nu minder vermogen hebt voor de woonkamer. De ruimte thermostaat stookt nu wat langer en daardoor wordt het boven ook warm.

Staat de cv ketel in de kelder? Want dan heb je meer water door je woonkamer radiatoren. Waarschijnlijk zelfs teveel.
Of woonkamer met dubbelglas en boven enkelglas?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Pusherman_ schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:55:

Never ever thermostaat kranen kopen zonder voorinstelling.!!

Voor die paar euro meer kun je een hoop plezier hebben. Is het achteraf net niet nodig om een voorinstelling te maken/gebruiken. Jammer dan van die paar euro. Maar dan hoef je niet dat ventiel alsnog te vervangen.

Het idee erachter is waterzijdig inregelen. Google even op youtube en waterzijdig inregelen. Wordt het meteen duidelijk. ;)

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-12 09:58

DeFeCt

je wéét toch

tado schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:43:
[...]
Over uw twitter vraag: We willen niet de indruk wekken dat mensen die online het hardst schreeuwen door alles publiek op twitter te zetten, eerder technische support krijgen. Dit zou dat gedrag alleen maar verder aanmoedigen. Daarom handelen we alle vragen af via de normale communicatiekanelen en reageren we niet op alles wat op twitter gepost zal worden.
Het zou fijn zijn als hier dan ook een consequente lijn in te ontdekken is, de ene keer komt er namelijk wel een antwoord en de andere keer wordt je doodgezwegen. Maar als ik het dus goed begrijp hoef ik geen support te verwachten via Twitter?

Voor wat betreft de hardware revisies, ik heb drie thermostaten gekocht, waarvan er dus twee op de oude hardware zitten en 1 op de nieuwe. Het lijkt erop dat de verkopende partij (Amazon) hier niet van op de hoogte was, getuige het feit dat er nergens over een hardware versie wordt gesproken.

Flickr

Pagina: 1 ... 14 ... 68 Laatste