Totale n00b qua slimme thermostaten hier. Maar wil me er wel wat in gaan verdiepen, dus wellicht dat jullie mij wat van advies kunnen voorzien.
Huidige situatie:
Tussenwoning uit 2013, aangesloten op stadsverwarming (

)
In de woonkamer twee radiatoren. De radiator die in de keuken stond hebben we na de bouw laten afdoppen i.v.m. een ongelukkige locatie i.c.m. keuken / eetkamer tafel. Na bijna 8 jaar nog nooit last gehad dat we deze missen.
Op de eerste verdieping twee slaapkamers, een werkruimte en de badkamer (met designradiator).
Op de tweede verdieping twee slaapkamers.
Alle vier de slaapkamers en de werkruimte hebben (uiteraard) een eigen radiator.
In de woonkamer hangt een simpele Honeywell round aan/uit kamerthermostaatknop vanuit de bouw.
De thermostaat hebben we over het algemeen ergens rond de 16 graden staan en alle radiatorknoppen zijn volledig dicht gedraaid. De thermostaat geeft aan dat het vaak 19,5 - 20,5 graden is (zonder te stoken dus).
Als het echt wat kouder weer wordt, dan =draaien we 'm op 20 graden en draaien we de radiatorknoppen in de woonkamer een klein stukje open. Binnen no time voel je daar de warmte vanaf komen. Door de afstand van de radiator naar de thermostaatknop, blijft de radiator nog enige tijd door verwarmen. Temperatuur op de thermostaat loopt dan vaak op tot 22+ graden (tenzij we eerder de radiatorknoppen uitdraaien natuurlijk).
Als we boven (zolder) de kamers willen verwarmen, slaan deze niet aan als de ruimte in de woonkamer hoger is dan waarop de thermostaat is ingesteld. Nu met het koude weer, is de zolder over het algemeen wat koeler / net te koud voor de kinderen om lekker te kunnen slapen.
Maar als ik de thermostaat hoger zet, wordt het in de slaapkamers weer te warm (tenzij ik de radiatorknop 's nachts dicht draai - en daar heb ik natuurlijk niet iedere avond zin in).
Nu zit ik er dus aan te denken, om een Tado set met 6 knoppen aan te schaffen. Waarom 6? Ik zat zelf te denken aan de twee radiatoren in de woonkamer en de vier slaapkamers. De werkkamer en badkamer zijn (vooralsnog) niet nodig. De badkamer vind ik altijd wel lekker als die wat frisjes is en de werkkamer zitten we toch amper (ondanks het thuiswerken) en de temperatuur daar is prima!
Maar dan komt mijn onwetendheid van de slimme thermosstaat. Zou ik met bovenstaand pakket de kamers per stuk kunnen verwarmen? Dus bijv. de woonkamer 20 graden, de zolder 22 graden (nee, dat ga ik niet doen, is te warm, maar als ik nu beide kamers de radiator opendraai is het vaak beneden eerder warm dan boven).
En past de (vierkante) Tado thermostaat mooi om het ronde gat van de Honeywell? Of is het gat net wat groter en moet ik daar straks nog eerst wat stuccen voordat ik de Tado er mooi afgewerkt op kan plaatsen?