• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Hmm al mijn tado apparaten hebben geen externe toegang meer in de app. Is er een storing? Heb geen melding gekregen dat die eruit ligt...
Xtince schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:52:
Hmm al mijn tado apparaten hebben geen externe toegang meer in de app. Is er een storing? Heb geen melding gekregen dat die eruit ligt...
Er lijkt geen storing te zijn?
Even uw bridge nakijken?

Anders de Slimme Thermostaat zelf.

• Xtince
tado schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:53:
[...]

Er lijkt geen storing te zijn?
Even uw bridge nakijken?

Anders de Slimme Thermostaat zelf.
Dank voor je snelle reactie! Bridge leek gewoon verbonden met internet. Maar heb het even van de stroom afgehaald en weer verbonden. Lijkt nu weer een voor een op te starten.

Edit: alles is opgestart behalve 1 van de radiatorknoppen. Die blijft aangeven dat die geen verbinding heeft. Wat kan ik doen?

Editv2: ff aan de knop gedraaid en toen kwam die weer online. All working again. Gelukkig maar

[ Voor 22% gewijzigd door Xtince op 10-02-2021 20:06 ]

Xtince schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:59:
[...]

Dank voor je snelle reactie! Bridge leek gewoon verbonden met internet. Maar heb het even van de stroom afgehaald en weer verbonden. Lijkt nu weer een voor een op te starten.

Edit: alles is opgestart behalve 1 van de radiatorknoppen. Die blijft aangeven dat die geen verbinding heeft. Wat kan ik doen?
Even wachten, die komt vanzelf weer online in de komende uren.
Of eventueel batterijen er kort uit en dan weer in.

• Xtince
tado schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:06:
[...]

Even wachten, die komt vanzelf weer online in de komende uren.
Of eventueel batterijen er kort uit en dan weer in.
Ff aan gedraaid en hij is weer online. Dank voor je snelle hulp!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-12 21:18
Allen, ik kom er zelf niet meer uit dus ik vraag jullie vriendelijk of jullie met mij mee willen denken.

Huidige:
begane grond alleen vloerverwarming aangestuurd door bedrade TADO thermostaat, rechtstreeks aangesloten op HReco 24 compact. Dit werkt allemaal naar behoren (aanvoertemperatuur via tado maximaal 45 graden).

1e verdieping:
Losse radiatoren allen voorzien van thermostaatkranen. Deze radiatoren verwarmen met beneden mee indien ze open staan. Daarnaast heb ik nog een losse Honeywell round kamerthermostaat die draadloos verbonden is met de ketel. Zodra ik deze opendraai om warmte te vragen, geeft de ketel de maximum aantemperatuur (70 graden) aan de radiatoren. Beneden verwarmt dan niet mee (komt dit door een zoneklep)?

Nu wil ik graag dat ik de radiatoren boven ook met de app kan instellen. Voldoet het dan om de huidige thermostaatkranen alleen te vervangen voor tado kranen? Kan ik de kranen dan een andere aanvoertemperatuur laten vragen aan de ketel dan beneden? Of moet ik dan ook een andere draadloze kamerthermostaat verbinden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
jerring1980 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:52:
Allen, ik kom er zelf niet meer uit dus ik vraag jullie vriendelijk of jullie met mij mee willen denken.

Huidige:
begane grond alleen vloerverwarming aangestuurd door bedrade TADO thermostaat, rechtstreeks aangesloten op HReco 24 compact. Dit werkt allemaal naar behoren (aanvoertemperatuur via tado maximaal 45 graden).

1e verdieping:
Losse radiatoren allen voorzien van thermostaatkranen. Deze radiatoren verwarmen met beneden mee indien ze open staan. Daarnaast heb ik nog een losse Honeywell round kamerthermostaat die draadloos verbonden is met de ketel. Zodra ik deze opendraai om warmte te vragen, geeft de ketel de maximum aantemperatuur (70 graden) aan de radiatoren. Beneden verwarmt dan niet mee (komt dit door een zoneklep)?

Nu wil ik graag dat ik de radiatoren boven ook met de app kan instellen. Voldoet het dan om de huidige thermostaatkranen alleen te vervangen voor tado kranen? Kan ik de kranen dan een andere aanvoertemperatuur laten vragen aan de ketel dan beneden? Of moet ik dan ook een andere draadloze kamerthermostaat verbinden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
U vervangt de honeywell round door een draadloze ontvanger (kijk op tado.com)
Daarna radiatorknoppen toevoegen, die dan communiceren met de draadloze ontvanger om warmte te vragen aan de ketel.

De draadloze ontvanger zal de interne honeywell ontvanger vervangen om zo tado controle te geven over het radiator circuit van uw ketel.

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:48
Seafarer schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:46:
[...]

Never ever thermostaat kranen kopen zonder voorinstelling.!!

Voor die paar euro meer kun je een hoop plezier hebben. Is het achteraf net niet nodig om een voorinstelling te maken/gebruiken. Jammer dan van die paar euro. Maar dan hoef je niet dat ventiel alsnog te vervangen.

Het idee erachter is waterzijdig inregelen. Google even op youtube en waterzijdig inregelen. Wordt het meteen duidelijk. ;)
Wat een goede tip!
De hele installatie waterzijdig laten in regelen staat nog op m'n to do lijst trouwens, maar ik wist niet dat er überhaupt zoiets bestond als een voorinstelling.

Precies de reden dat ik het hier ff double check voor aankoop.

Heb je misschien een tip voor een goede met voorinstelling?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:34

Seafarer

XXX

Pusherman_ schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:08:
[...]

Wat een goede tip!
De hele installatie waterzijdig laten in regelen staat nog op m'n to do lijst trouwens, maar ik wist niet dat er überhaupt zoiets bestond als een voorinstelling.

Precies de reden dat ik het hier ff double check voor aankoop.

Heb je misschien een tip voor een goede met voorinstelling?
Zonder reclame te maken of aandelen te hebben.
Heimeier eclipse is makkelijk. app downloaden en gaan.
Danfoss dynamic valve. ook app.
Comap AutoSar.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:47
tado schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:35:
- Helaas werkt de early start niet helemaal goed op dit moment, dit is iets waar we hopelijk binnenkort verbetering gaan brengen.
Enig idee wanneer dit gefikst gaat worden? Nu zit het hele huishouden midden in de nacht rechtop in bed omdat de ketel harder aanslaat dan dat die onder normaal bedrijf doet. En dat terwijl die zichzelf 2 uur gunt om de boel op temperatuur te krijgen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-12 14:33
Seafarer schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:38:
[...]

Jazeker.

De radiatoren in de woonkamer een beetje knijpen. Het wordt niet meer overdreven warm omdat je nu minder vermogen hebt voor de woonkamer. De ruimte thermostaat stookt nu wat langer en daardoor wordt het boven ook warm.

Staat de cv ketel in de kelder? Want dan heb je meer water door je woonkamer radiatoren. Waarschijnlijk zelfs teveel.
Of woonkamer met dubbelglas en boven enkelglas?
Ik heb ze nu geknepen zodat ze niet zo hard verwarmen als er ergens anders warmtevraag is. CV staat op zolder, alles dubbelglas. (woning uit 2009). Mocht ik de gewone kranen in de woonkamer vervangen, mijn vader is 50 jaar loodgieter geweest dus dat komt wel goed.

www.weitjerock.com

• Jay-K
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Jay-K

1337 Bhagwag

Ik heb een Tado draadloze thermostaat. Is die bevestigingsplaat waar je hem aan vast klikt los te verkrijgen?

Before me there were many, after me there will be none

LordSinclair schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:47:
[...]

Enig idee wanneer dit gefikst gaat worden? Nu zit het hele huishouden midden in de nacht rechtop in bed omdat de ketel harder aanslaat dan dat die onder normaal bedrijf doet. En dat terwijl die zichzelf 2 uur gunt om de boel op temperatuur te krijgen.
Lijkt me niet zinvol om de early start dan aan te zetten, slecht voor je gezin en portemonnee. Zet het uit en pas je schema aan zodat ie op het juiste moment begint met verwarmen, werkt prima. Early start is een black box brol feature.
RobinFoot schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:05:
[...]

@tado
Ik blijf er toch niet uitkomen, graag nog eenmaal advies. Ook andere Tweakers mogen meedenken, ik sta ook open voor niet-officiële Tado-oplossingen zoals Slimme radiatorknoppen als slave gebruiken van de (draadloze) thermostaat.

Er is ongeveer 75 m2 aan vloeroppervlakte beneden, dit zijn dan 7 aanvoerlijnen en 7 afvoerlijnen.

Er zullen dus zelfs meerdere zones komen, waarbij de verste zone (studio/speelkamer), niet bedraad zal worden. Kan dit opgelost worden door iedere zone apart te koppelen met een draadloze ontvanger in in combinatie met een draadloze thermostaat? En de radiatoren boven krijgen een slimme radiatorknop.

Er komen dus 4 zones, plus 1 zone die altijd mee blijft lopen (WC + HAL)

Zone 1: Keuken/Serre
Zone 2: Woonkamer (hier is bedrading richting huidige thermostaat)
Zone 3: Woonkamer (hier is bedrading richting huidige thermostaat)
Zone 4: Studio + speelkamer
Zone 5: niet aangestuurd (blijft altijd lopen)

[Afbeelding]

Zone 1,2, en 3 zijn in dezelfde ruimte, hier hangt al een bedrade thermostaat voor de gehele ruimte.

Is dit mogelijk met TADO, en welke producten heb ik nodig?
U moet echt elke zoneklep bedraden.

Anders graag naar andere oplossing dan tado zoeken.

Voor kleinere opstellingen laten we nog wel de 3e optie toe (maximaal 1 zone):
https://intercom.help/tad...rverwarming-en-radiatoren

Maar voor uw opstelling zou ik dit echt afraden.

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 19:42
Binnen 1 a 4 weken komt er een nieuwe feature aan, namelijk de kinderbeveiliging

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-12 20:13
Momenteel ben ik bezig met het uitzoeken van een thermostaatsysteem voor in m'n nieuwe huis. Graag zou ik Tado hiervoor willen gebruiken. Nu las ik dat Tado niet compatible is met Oventrop, 3 keer raden welke ik overal in m'n huis heb. Hoe kan ik dit nou het beste aanpakken? Kan ik deze gewoon laten vervangen of wordt dat al met al wel een prijzig plaatje? Ik las op de consumentenbond een overzicht met adapters en die worden beschreven als "Schroefdraad: M30 x 1.5 mm". Waar staat die M30 voor? 30 MM kan ik mij voorstellen, maar welk vlak dien ik precies op te meten? Ik ga er vanuit dat de 1.5mm de opening voor het water is? Het huis is uit 2010 en ik zag dat de meeste van die adapters voor Oventrop ventielen van voor 1998 zijn. Ook heb ik in de badkamer nog zo'n oude radiatorkraan zitten terwijl ik juist in de badkamer gebruik zou willen maken van zo'n "slimme" meter.

[ Voor 18% gewijzigd door whoopy_ op 12-02-2021 08:39 ]

• GekkeGerrit83
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-12 08:31
whoopy_ schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:35:
Momenteel ben ik bezig met het uitzoeken van een thermostaatsysteem voor in m'n nieuwe huis. Graag zou ik Tado hiervoor willen gebruiken. Nu las ik dat Tado niet compatible is met Oventrop, 3 keer raden welke ik overal in m'n huis heb. Hoe kan ik dit nou het beste aanpakken? Kan ik deze gewoon laten vervangen of wordt dat al met al wel een prijzig plaatje? Ik las op de consumentenbond een overzicht met adapters en die worden beschreven als "Schroefdraad: M30 x 1.5 mm". Waar staat die M30 voor? 30 MM kan ik mij voorstellen, maar welk vlak dien ik precies op te meten? Ik ga er vanuit dat de 1.5mm de opening voor het water is? Het huis is uit 2010 en ik zag dat de meeste van die adapters voor Oventrop ventielen van voor 1998 zijn. Ook heb ik in de badkamer nog zo'n oude radiatorkraan zitten terwijl ik juist in de badkamer gebruik zou willen maken van zo'n "slimme" meter.
M30, metrische schroefdraad 30mm buitendiameter is 30, de 1.5 staat voor de spoed. Oftewel tussen iedere gang van de schroefdraad zit 1.5mm, oftewel ieder rondje schuift de schroefdraad 1.5 op 😉

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik had de kraantjes in elk geval door M30 thermostaatkranen laten vervangen, zodat de Tado knoppen zonder adapter erop konden :) Als je ze dan toch moet vervangen, is dat iets om in het achterhoofd te houden.

March of the Eagles

• whoopy_
GekkeGerrit83 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:51:
[...]

M30, metrische schroefdraad 30mm buitendiameter is 30, de 1.5 staat voor de spoed. Oftewel tussen iedere gang van de schroefdraad zit 1.5mm, oftewel ieder rondje schuift de schroefdraad 1.5 op 😉
Interessant, nooit geweten. Bedankt!

• whoopy_
XWB schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:55:
Ik had de kraantjes in elk geval door M30 thermostaatkranen laten vervangen, zodat de Tado knoppen zonder adapter erop konden :) Als je ze dan toch moet vervangen, is dat iets om in het achterhoofd te houden.
Ik heb dat schema er even bijgepakt (https://tado-hc-downloads...atibility_Guide-NL-V1.pdf) en zie dus dat er voor 1 Oventrop aansluiting dus helemaal geen adapter nodig is. Beetje stellig gezegd door Coolblue dus. Kan ik zo'n temperatuurkraan er gewoon afdraaien zonder dat er water in m'n gezicht knalt?

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Even een vraag, ben benieuwd hoe dat bij Tado is...

Ik heb pas een Fritz 301 slimme thermostaatknop gekocht. Om zo hopelijk de temperatuur wat beter te kunnen beheren in de slaapkamer van onze pas geboren dochter.

Maar nu zit deze uiteraard aan een radiator, onder het raam en achter de gordijnen. Als ik hem instel op 20c, dan wordt het in de kamer geen 20c. Ik geloof direct dat het op het plekje van de thermostaatknop 20c is, maar in de rest van de kamer niet. Je kan dit wat bijstellen in de FritzBox, maar het blijft erg schommelen. Ik heb het idee dat de temperatuur blijft hangen achter het gordijn, en het zo nooit overeenkomt met de rest van de kamer.

De enige goede optie lijkt te zijn om een externe temperatuursensor te plaatsen, maar dan kom je uit op een ander product van Fritz wat minimaal 50€ kost... hoe ervaren jullie dit met Tado? Klopt de temperatuur met wat er wordt aangegeven door de knop zelf?

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Heeft iemand wel eens meegemaakt dat een radiatorknop ongeacht de temperatuur toch om de zoveel tijd lijkt te regelen. Alsof de kalibratie cyclus wanneer je hem net op de houder plaatst steeds weer wordt herhaald.

En dat dus de hele nacht door op willekeurige momenten (soms minuten uit elkaar). Heb er al nieuwe batterijen in gedaan en dat maakt geen verschil.

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-12 15:11

Jeoh

blaat

Bakema schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:48:

Ik heb pas een Fritz 301 slimme thermostaatknop gekocht. Om zo hopelijk de temperatuur wat beter te kunnen beheren in de slaapkamer van onze pas geboren dochter.

Maar nu zit deze uiteraard aan een radiator, onder het raam en achter de gordijnen. Als ik hem instel op 20c, dan wordt het in de kamer geen 20c. Ik geloof direct dat het op het plekje van de thermostaatknop 20c is, maar in de rest van de kamer niet. Je kan dit wat bijstellen in de FritzBox, maar het blijft erg schommelen. Ik heb het idee dat de temperatuur blijft hangen achter het gordijn, en het zo nooit overeenkomt met de rest van de kamer.

De enige goede optie lijkt te zijn om een externe temperatuursensor te plaatsen, maar dan kom je uit op een ander product van Fritz wat minimaal 50€ kost... hoe ervaren jullie dit met Tado? Klopt de temperatuur met wat er wordt aangegeven door de knop zelf?
Je kan inderdaad een externe temperatuursensor aanschaffen (dat is imo ook de beste oplossing voor de lange termijn). Je kan ook een offset configureren, dan moet je zelf even kijken wat het verschil is tussen de temperatuur achter het gordijn en in de ruimte zelf.

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:27

Heb nu ruim 2 maand een TADO thermostaatknop, deze zit onder een bar gemonteerd, hier warmt het snel op terwijl de ruimte zelf nog niet opgewarmd is. Zelfs met een offset kom ik niet in de buurt (offset zit nu al op 4 graden). Oplossing zou dan de tempratuursensor van tado zijn. Maar vind 70 euro erg veel. Ben nu aan het kijken of ik zelf in home assistant iets in elkaar kan knutselen.

• Bakema
Ja dat probleem heb ik dus ook, offset instellen kan, maar dit lijkt niet constant. Zowel te warm als te koud(wellicht omdat die tegen een buitenmuur/onder het raam hangt).

Maar dan weet ik in ieder geval dat dit probleem niet enkel bij de Fritz knop is :)

• Jeoh

Jeoh

blaat

Aangezien (tweedehands) radiatorknoppen meestal goedkoper zijn dan een aparte thermostaat, kan je ook een thermostaatknop ergens in de ruimte neerzetten en die als temperatuursensor gebruiken :+

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
In de Tado communities en in dit forum wordt regelmatig gevraagd waarom er geen internetonafhankelijke oplossing door Tado gecreëerd wordt om problemen in de aansturing van het systeem bij hapering van internet te voorkomen.
In de Duitse community een reactie van Tado over dit "sehr gefragten Feature¨ : https://tado.vanillacommu...mment/23812#Comment_23812

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

De Tado knop heeft een temperatuursensor, maar:

Het hangt er een beetje vanaf waar je die knop plaatst. In één ruimte heb ik de knop helaas in een hoekje zitten en daar wordt het al snel warm. Ik heb in die ruimte, aan de muur tegenover de radiator, deze draadloze temperatuursensor opgehangen en dat lost het probleem op. Kost je helaas nog eens 70 euro,

Ik zou de knop ook kunnen laten verplaatsen naar de andere kant van de radiator. Maar dan moet er weer een loodgieter komen om de CV-leiding te verlengen en drie uurtjes werk aan 55 euro per uur is dan weer duurder dan die Tado temperatuursensor.

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 12-02-2021 21:00 ]

March of the Eagles

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jij bent opzoek naar iets wat gewoon niet kan.

Een radiator achter een gordijn kan gewoon geen kamer verwarmen. Laat staan dat een thermostaat (ongeacht het merk) achter een gordijn iets kan regelen.

Ik dacht overigens dat we anno 2021 geen radiatoren meer achter gordijnen gingen verstoppen om toch wel bekende opwarmings problemen van onze aardkloot. 8)7

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Bakema
In de meeste oudere huizen zitten toch echt vaak de radiatoren onder het raam? Hier zowel beneden als boven(jaren 60 huis, inmiddels beneden vloerverwarming), ik snap dat het misschien niet optimaal is, maar dit was vroeger toch zon beetje de standaard lijkt me?
XWB schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:49:
[...]

De Tado knop heeft een temperatuursensor, maar:

Het hangt er een beetje vanaf waar je die knop plaatst. In één ruimte heb ik de knop helaas in een hoekje zitten en daar wordt het al snel warm. Ik heb in die ruimte, aan de muur tegenover de radiator, deze draadloze temperatuursensor opgehangen en dat lost het probleem op. Kost je helaas nog eens 70 euro,

Ik zou de knop ook kunnen laten verplaatsen naar de andere kant van de radiator. Maar dan moet er weer een loodgieter komen om de CV-leiding te verlengen en drie uurtjes werk aan 55 euro per uur is dan weer duurder dan die Tado temperatuursensor.
Ja hier zit die ook nog eens in een hoek, achter het gordijn :') Maar beetje dezelfde oplossing als wat AVM heeft; https://nl.avm.de/producten/fritzdect/fritzdect-440/ kost +-55€

Moet zeggen dat het nu met 2 graden offset redelijk klopt...

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bakema schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 05:32:
In de meeste oudere huizen zitten toch echt vaak de radiatoren onder het raam? Hier zowel beneden als boven(jaren 60 huis, inmiddels beneden vloerverwarming), ik snap dat het misschien niet optimaal is, maar dit was vroeger toch zon beetje de standaard lijkt me?

[...]

Ja hier zit die ook nog eens in een hoek, achter het gordijn :') Maar beetje dezelfde oplossing als wat AVM heeft; https://nl.avm.de/producten/fritzdect/fritzdect-440/ kost +-55€

Iets wat vroeger de standaard was hoeft toch niet gehandhaafd te worden?

Vroeger was gas heel goedkoop en werd daar niet over nagedacht. Om de kamer te verwarmen moet het nu extra heet worden achter de gordijnen. Het meest warmte verlies gevende deel in een gevel, glas, wordt nu nog warmer gemaakt met nog meer verlies.

• diederikd
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-11 19:48
fommas schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:12:
[...]

Heb nu ruim 2 maand een TADO thermostaatknop, deze zit onder een bar gemonteerd, hier warmt het snel op terwijl de ruimte zelf nog niet opgewarmd is. Zelfs met een offset kom ik niet in de buurt (offset zit nu al op 4 graden). Oplossing zou dan de tempratuursensor van tado zijn. Maar vind 70 euro erg veel. Ben nu aan het kijken of ik zelf in home assistant iets in elkaar kan knutselen.
Je kunt overwegen om met een ESP bordje met bijvoorbeeld een BME280 sensor te werken. Deze meet de juiste temperatuur. Via home assistant kun je dan om de paar minuten de Tado radiatorknop calibreren door de offset aan te passen met het verschil tussen de twee waarnemingen.
Bakema schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 05:32:
Uiteraard kwam het vaker voor, maar de situatie waarbij de (vaak dikke) gordijnen rustig 40 cm van de muur hangen en tot de vloer over de radiatoren vallen mag dan ooit gecreëerd zijn, maar is echt niet ok. ;)

Bij een goed aangelegde verwarmingsinstallatie zit de raambekleding niet te ver van het raam en als er een radiator onder zit dan loopt de raambekleding hier niet overheen. Onder het raam zit een goede vensterbank die een stukje uitsteekt, hier komt de raambekleding boven. De vensterbank zorgt ervoor dat de lucht voor de raambekleding geleid wordt in plaats van tussen raam en raambekleding.

Bij het allerbeste triple glas kan je zeggen dat het wel kan, maar nog steeds de warmtedoorlatenheid van dergelijk glas nog 3 maal dat van een geïsoleerde muur.
Tijdens het verwarmen misschien, maar dan niet op het moment dat de verwarming uit staat. Je hebt het nu zo ingesteld dat de knop tijdens het verwarmen koeler aangeeft ondanks de opgehoopte warmte tussen raam en gordijn, zodat ie meer warmtevraag geeft.
Maar op het moment dat er een tijd NIET verwarmd wordt (en de radiatoren dus goed zijn afgekoeld) dan geeft de radiatorknop veel te koel aan.

Immers A. hij zit al dicht bij het raam en vaak achter een gesloten gordijn, waardoor de kou zich daar ophoopt, en B. je hebt er nog een offset naar beneden overheen gegooid ook.

En bij 10 graden of meer warmer klopt die offset dan weer niet meer. Die moet je dan weer bijstellen.

Daar zit hem het probleem met de offset. Een offset is geen oplossing voor een meetinstrument dat op een verkeerde plaats gemonteerd is, het kan alleen goed een *constante* afwijking oplossen.

Het meetinstrument moet op de plek zitten waar de temperatuur niet beinvloed wordt door directe warmtestraling van de radiator, en ook niet door directe koude van de raampartijen of tocht. Daarom is dus een temperatuursensor of kamerthermostaat altijd een stuk beter dan een thermostaatknop, helemaal als die tussen ramen en gordijnen of andere obstakels in zit.

• Bakema
Ik begrijp dat dit niet constant is, het mooiste zou inderdaad een losse sensor zijn. Het punt is alleen dat als je dit per kamer wil doen, je dan +-120€ kwijt bent. (Incl de knop dan)

De gordijnen tot aan de vensterbank vind ik persoonlijk op een slaapkamer geen porum, design over function in dit geval :+
Seafarer schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:06:
[...]

Iets wat vroeger de standaard was hoeft toch niet gehandhaafd te worden?

Vroeger was gas heel goedkoop en werd daar niet over nagedacht. Om de kamer te verwarmen moet het nu extra heet worden achter de gordijnen. Het meest warmte verlies gevende deel in een gevel, glas, wordt nu nog warmer gemaakt met nog meer verlies.
Zeker, maar er zijn weinig mensen die dit om die reden gaan aanpassen lijkt me. Hell, ik heb er ook niet over nagedacht 3 jaar geleden met de aankoop van het huis. Toen is alles er nieuw ingekomen, had hem makkelijk op een andere plek kunnen hangen...

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bakema schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:03:
Ik begrijp dat dit niet constant is, het mooiste zou inderdaad een losse sensor zijn. Het punt is alleen dat als je dit per kamer wil doen, je dan +-120€ kwijt bent. (Incl de knop dan)

De gordijnen tot aan de vensterbank vind ik persoonlijk op een slaapkamer geen porum, design over function in dit geval :+

[...]

Zeker, maar er zijn weinig mensen die dit om die reden gaan aanpassen lijkt me. Hell, ik heb er ook niet over nagedacht 3 jaar geleden met de aankoop van het huis. Toen is alles er nieuw ingekomen, had hem makkelijk op een andere plek kunnen hangen...
Nou volgende huis dan. ;)

Bakema schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:03:

Dat ligt er maar aan hoe je het oplost. Je kan ook andere raambekleding kiezen. Mooi strak in de dag opgehangen jaloezieën of plissé's misstaan niet, in tegendeel. Uiteraard heeft het ook te maken met je vensterbank en het uiterlijk van je radiatoren. En voor de afwerking kan je er dan nog tot aan de vloer luchtige transparante voiles o.i.d. ophangen als je van romantisch houdt, die laten wel de lucht door en filteren het licht nog een wat extra.

Maar goed, als het goed is boeit in een slaapkamer de verwarming een stuk minder, met een beetje isolatie hoef je daar weinig te stoken, en sowieso zullen de meesten ook niet in 20+ graden willen slapen.

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 13-02-2021 12:57 ]

• Kevv1990
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-06-2022
Eerder deze week mijn Toon thermostaat vervangen met een Tado starterskit + 4 radiatorknoppen in 3 verschillende ruimtes. Voornaamste doel is om de temperatuur in de ruimtes apart te kunnen controleren. Mijn huiskamer is op het zuiden en warmt dus snel op, terwijl mijn kantoor (waar ik nu 40 uur p/w zit) op het noorden is en daarom dus nooit op temperatuur komt - De ketel ging simpelweg nooit aan omdat de huiskamer wel op temperatuur is.
Dit probleem lijkt nu grotendeels opgelost en daar ben ik echt blij mee - Hoewel er nog te optimaliseren valt.

Het is wat voorbarig (is Tado ook "zelflerend" zoals Toon dat beweert?), maar toch al een aantal opmerkingen. Hierbij lees ik een aantal dingen al terug in dit topic, dus ben bang dat dat gewoon tekortkomingen zijn van het systeem.

1) De temperatuur op de Tado slimme thermostaat klopt van geen kant. Temperatuurverschil met die van Toon was ruim 1,5 graden. Daarnaast weet ik 100% zeker dat het nu warmer is dan 20 graden in mijn woonkamer (dat voel ik inmiddels wel), terwijl Tado nog steeds slechts 17,6 graden registreert. Blijft hierdoor dus onnodig verwarmen tenzij ik handmatig uitschakel (maar waarom dan een slimme thermostaat?). Ga hier nog wel even een apart weerstationnetje voor gebruiken, om het daadwerkelijke verschil bij te houden (een sensor á €70 is voor nu een 'last resort').. Desalniettemin, een offset van 3+ graden lijkt me extreem?

2) Het opwarmen van de woonkamer sochtends duurt véél langer dan voorheen. Volgens de app heeft de ketel maar liefst 3 uur staan branden voor 3,5 graden temperatuurverschil. Met Toon was dit hoogstens een half uur. Geen idee hoe dit zo kan verschillen, maar ben benieuwd wat dit voor mijn m³ gasverbruik doet.
Daarnaast kiest Tado er regelmatig voor om een ruimte die al boven de ingestelde temperatuur is alsnog verder te verwarmen (bijv. 19,5 graden ingesteld, huidige temperatuur is 20,3, verwarming springt toch aan). Begrijp niet waarom dit gebeurt.

2) De 'vroege start' werkt helemaal niet. Ik wil om 8:00 mijn kantoor op comfortabele temperatuur hebben, de woonkamer iets eerder maar op lagere temperatuur. Het verwarmen begint nu pas op dat tijdstip, dus ik moet nu zelf gaan uitvogelen wat de ideale starttijd is? Dat lijkt me per seizoen ook weer te verschillen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kevv1990 op 13-02-2021 14:54 ]

Kevv1990 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:42:
1) De temperatuur op de Tado slimme thermostaat klopt van geen kant. Temperatuurverschil met die van Toon was ruim 1,5 graden. Daarnaast weet ik 100% zeker dat het nu warmer is dan 20 graden in mijn woonkamer (dat voel ik inmiddels wel), terwijl Tado nog steeds slechts 17,6 graden registreert. Blijft hierdoor dus onnodig verwarmen tenzij ik handmatig uitschakel (maar waarom dan een slimme thermostaat?). Ga hier nog wel even een apart weerstationnetje voor gebruiken, om het daadwerkelijke verschil bij te houden (een sensor á €70 is voor nu een 'last resort').. Desalniettemin, een offset van 3+ graden lijkt me extreem?
Temperatuursensor is niet nodig al je al een Tado slimme thermostaat hebt, dat apparaat is hetzelfde afgezien van het releais.

Het klinkt alsof je Tado inderdaad een grote afwijking heeft. Hangt / ligt ie niet op een gekke plek?

Of je obv de Toon kan zeggen dat je 100% zeker weet dat het warmer is dan 20 graden snap ik niet helemaal. De Toon kan net zo goed 1.5 graden te hoog aangeven en dan ben je gewend geraakt aan 18.5 graden als standaard?

Bijv werkelijke temperatuur in de kamer = 18.5 graden, Toon zegt 20 graden, Tado zegt 17 graden. Allebei even fout alleen de andere kant op. :)

Dus alleen een goede meting kan dingen uitzluiten. Als je de boel echt goed wilt inregelen zou ik het als volgt doen:

Meet in elke ruimte op de belangrijke leefplekken de temperatuur op c.a. 1 a 1.5 meter hoogte. Gebruik voor elke ruimte verschillende belangrijke plekken om een goed gemiddelde op dat moment vast te stellen. Bijv de bank, de tafel, het bed, het bureau. Wel ff opletten dat je niet gaat meten als er het laatste uur nog iemand gezeten heeft. ;)

Hiervoor raad ik echt een infraroodthermometer aan: zeer snel, nauwkeurig en ook goedkoop. Gebruik geen andere sensoren omdat die te langzaam zijn en de delay in gemeten temperatuur enorm kan verschillen per device. Ze geven de temperatuur alleen goed weer als deze urenlang heel erg constant is (zeg binnen 1/10e graad). Dat komt eigenlijk alleen voor als de buitentemperatuur heel constant is en de ruimte een etmaal lang niet verwarmd wordt.

Doe de meting als de temperatuur stabiel & gemiddeld is, dus niet 15 graden bij het opstaan, niet 25 graden in de zomer, en ook niet als de verwarming de boel net flink staat op te warmen. Beste is om te meten als de verwarming al een tijdje klaar is met verwarmen en de woning rond de 20 graden is. Dit is een goede referentie die echt binnen 1 a 2 tienden klopt.

Ook niet de vloer gaan meten want die is of te hoog (vloerverwarming) of te laag (geen vloerverwarming). Ook geen buitenmuren meten of iets wat in de zon komt. Gewoon de stoelen / banken / tafels waar je normaal verblijft.

Zodra je een goede meting hebt dan pas je de offset van de thermostaat aan zodat de temperatuur overeenkomt met de gemeten waarde van de infraroodmeter.

Dit doe je voor elke ruimte. De dagen daarna controleer je meermaals per dag of de met de IR meter gemeten temperatuur goed overeenkomt met die van de thermostaat, blijkt het er toch consequent meer dan 2 a 3 tienden naast te zitten dan stel je nog een beetje bij, ik raad stapjes van max 1/10e graad per keer aan.

Zo heb je binnen een week een prima ingeregelde temperatuurmeting die bepaald is op basis de belangrijkste leefplekken in de ruimtes, en niet op de plek waar de meter hangt of een of ander onderbuikgevoel wat "goed" zou moeten zijn. ;)

Uiteraard kan dit nooit corrigeren voor een slecht gekozen locatie van de temperatuursensor (zon, raam, tocht, te laag, te dicht bij verwarmde vloer, teveel in een hoek/nis waar warmte/kou blijft hangen, etc).

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 13-02-2021 15:13 ]

• Kevv1990
Cap schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:00:
[...]
Of je obv de Toon kan zeggen dat je 100% zeker weet dat het warmer is dan 20 graden snap ik niet helemaal. De Toon kan net zo goed 1.5 graden te hoog aangeven en dan ben je gewend geraakt aan 18.5 graden als standaard?
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. In die uitspraak ga ik er vanuit dat de temperatuur van Toon correct is, terwijl dat natuurlijk geen garantie is. Wat ik bedoelde is dat ik de 20 graden die Toon aangaf als comfortabele temperatuur ervaar en dat die waardes heel ver uit elkaar liggen.

Ik zal inderdaad met een thermometer aan de slag moeten om de Tado handmatig in te regelen. Niet ideaal - ik verwacht wel wat meer van een slimme thermostaat, maar daarmee los ik dit issue wel op.Onwijs bedankt voor je uitgebreide uitleg en tips!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kevv1990 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:05:
[...]

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. In die uitspraak ga ik er vanuit dat de temperatuur van Toon correct is, terwijl dat natuurlijk geen garantie is. Wat ik bedoelde is dat ik de 20 graden die Toon aangaf als comfortabele temperatuur ervaar en dat die waardes heel ver uit elkaar liggen.

Ik zal inderdaad met een thermometer aan de slag moeten om de Tado handmatig in te regelen. Niet ideaal - ik verwacht wel wat meer van een slimme thermostaat, maar daarmee los ik dit issue wel op.Onwijs bedankt voor je uitgebreide uitleg en tips!
Jij hebt meerdere thermostaat knoppen geiinstalleerd?

Want het kan zijn dat de tado knoppen even iets sneller reageren dan ouderwetse thermostaten. Hierdoor knijpen ze eerder en loopt de systeem druk op. Ook niet erg. Maar als je een bypass ventiel hebt die net effe tevroeg open gaat dan gaat de ketel wel vaak aan uit maar je huis wordt niet warm.
Omdat de bypass veel te snel opent. En warm cv water direct in je retour geloosd wordt.

• Kevv1990
Seafarer schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:40:
[...]

Jij hebt meerdere thermostaat knoppen geiinstalleerd?

Want het kan zijn dat de tado knoppen even iets sneller reageren dan ouderwetse thermostaten. Hierdoor knijpen ze eerder en loopt de systeem druk op. Ook niet erg. Maar als je een bypass ventiel hebt die net effe tevroeg open gaat dan gaat de ketel wel vaak aan uit maar je huis wordt niet warm.
Omdat de bypass veel te snel opent. En warm cv water direct in je retour geloosd wordt.
Ik heb 4 slimme radiatorknoppen geïnstalleerd. 2 in de woonkamer, 1 in home office en 1 in de slaapkamer.
Hoe kom ik erachter of ik een bypass ventiel heb, en wat kan ik daar eventueel aan doen?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:14

Haan

dotnetter

Ik stap net een ijskoude woonkamer in, 16.4 graden :( Ik heb voor de woonkamer wél vroege start aan, normaal gesproken werkt dit wel redelijk (vloerverwarming), maar nu is er pas om 7.30 begonnen met verwarmen, het tijdstip waarop mijn schema begint. Maar los van dat de vroege start niets heeft gedaan, is ook de minimale temperatuur van 18.7 graden compleet genegeerd :/ Andere kamers in het huis zijn vannacht wel op temperatuur gehouden.
@tado kan jij hier iets over zeggen? Is er soms een wijziging doorgevoerd waardoor de vroege start nu echt helemaal stuk is?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kevv1990 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:17:
[...]

Ik heb 4 slimme radiatorknoppen geïnstalleerd. 2 in de woonkamer, 1 in home office en 1 in de slaapkamer.
Hoe kom ik erachter of ik een bypass ventiel heb, en wat kan ik daar eventueel aan doen?
Met deze link een uitleg van hoe en wat.

https://assets.danfoss.co...008986402751nl-000501.pdf

Eventuele acties, druk wat hoger afstellen zodat klep niet te snel open gaat.
Klep zo veel mogelijk bij de ketel vandaan plaatsen.
Of klep verwijderen en zorgen dat een radiator altijd open staat en deze dus als bypass fungeert.

Haan schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:08:
Ik stap net een ijskoude woonkamer in, 16.4 graden :( Ik heb voor de woonkamer wél vroege start aan, normaal gesproken werkt dit wel redelijk (vloerverwarming), maar nu is er pas om 7.30 begonnen met verwarmen, het tijdstip waarop mijn schema begint. Maar los van dat de vroege start niets heeft gedaan, is ook de minimale temperatuur van 18.7 graden compleet genegeerd :/ Andere kamers in het huis zijn vannacht wel op temperatuur gehouden.
@tado kan jij hier iets over zeggen? Is er soms een wijziging doorgevoerd waardoor de vroege start nu echt helemaal stuk is?
Je weet wat het antwoord gaat zijn ;)
tado schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:12:
[...]

De vroege start werkt niet optimaal. Deze feature is niet meer bijgewerkt sinds de introductie van de Slimme Radiatorknoppen. Ik zou nu aanraden om hem uit te zetten voor kamers waar het niet goed werkt.

Graag allemaal deze feature request upvoten en ook een comment achter laten

tado schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:13:
[...]

- Staat de vroege start aan ? Zet dit uit!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:14

Haan

dotnetter

Cap schreef op zondag 14 februari 2021 @ 09:18:
[...]

Je weet wat het antwoord gaat zijn ;)

[...]

[...]
Ja dat weet ik ;) , maar het probleem is meestal dat vroege start veel te vroeg start. Nu deed het helemaal niks en negeerde zelfs de ingestelde temperatuur van de thermostaat. Terwijl het al maanden gewoon werkte. Dus dat is ofwel een eenmalige bug of er is iets veranderd bij Tado

Kater? Eerst water, de rest komt later

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:02
tado schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:12:
[...]

De vroege start werkt niet optimaal. Deze feature is niet meer bijgewerkt sinds de introductie van de Slimme Radiatorknoppen. Ik zou nu aanraden om hem uit te zetten voor kamers waar het niet goed werkt.

Graag allemaal deze feature request upvoten en ook een comment achter laten

@tado: waarom adviseren jullie op 1 december nog te voten voor deze feature (destijds op een oude thread met amper reacties terwijl er meerdere threads met in totaal al honderden votes waren) en is nu alles weggehaald?!

Alle oude threads over de vroege start zijn gewist, en er zijn alleen nog een paar recente threads over!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:06
Hier was vanmorgen ook het hele huis ijskoud, blijkbaar iets met geo. Blijkbaar zag tado dat er sinds gistermiddag half 3 dat wij niet thuis waren. Gisteravond niet veel van gemerkt.
Haan schreef op zondag 14 februari 2021 @ 09:44:
[...]

Ja dat weet ik ;) , maar het probleem is meestal dat vroege start veel te vroeg start. Nu deed het helemaal niks en negeerde zelfs de ingestelde temperatuur van de thermostaat. Terwijl het al maanden gewoon werkte. Dus dat is ofwel een eenmalige bug of er is iets veranderd bij Tado
Uiteraard, maar het is dus duidelijk dat het momenteel de status "niet werkend" / niet ondersteund heeft, dus elke vraag erover zal beantwoord worden met: we adviseren het uit te zetten want het werkt niet/niet optimaal. Toch? ;)
tado schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:49:
Nieuwe feature: Support voor oplaadbare batterijen in de VA02 hardware revisie van de Slimme Radiatorknoppen.

Goed nieuws voor de meeste mensen die een slimme radiatorknop in/na 2019 gekocht hebben.
Als u de VA02 hardware revisie van de Slimme Radiatorknop heeft (firmware is dan op versie 70 of hoger), kunt u vanaf nu gebruik maken van Panasonic Eneloop AA 1900 mAh NiMH oplaadbare batterijen (we raden af om een ander type oplaadbare batterijen te gebruiken).

Dit is ook na te lezen in dit artikel:
https://support.tado.com/...paraten-hoe-vervang-ik-ze
Is er een technische reden waarom dit niet voor de thermostaten / temperatuursensors geldt? Hebben die het hogere voltage van alkalines echt nodig?

• Kevv1990
Haan schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:08:
Hier was dat gisteren ook zo. Vanochtend idem dito, inclusief negeren van ingestelde temperatuur. Verwarming slaat hier af op 18.5 graden terwijl ik hem op 19.5 heb ingesteld. Nu maar vroeger start helemaal uit gezet en kijken of het morgen anders is.

Dit is mijn 3e dag met Tado, maar voor dit geld verwachtte ik er een stuk meer van. Toon is wat dat betreft een stuk slimmer @tado

• Yellax
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-12 13:52
Heb sinds gisteren tado en ik merkte dat de aangegeven temperatuur van de kamer vandaag niet klopt met de werkelijkheid. Zo geeft de tado 17,3 aan terwijl het 19.7 is. Vind ik nog al een groot verschil. Nu heb ik het softwarematig aan kunnen passen. Komt dit vaker voor of is mijn thermostaat niet goed?
Hoe weet je dat die 19.7 wel goed is maw hoe heb je die bepaald?
Cap schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:57:
[...]

Is er een technische reden waarom dit niet voor de thermostaten / temperatuursensors geldt? Hebben die het hogere voltage van alkalines echt nodig?
We hebben de focus gelegd op Slimme Radiatorknoppen, omdat mensen daar vaak veel van inzetten.
Omdat de meeste klanten maar 1 wandthermostaat heeft, hebben we daar nu geen focus op gelegd.
Als er een grote vraag naar is, kan het ook onderzocht worden of het mogelijk is om daar oplaadbare NiMh batterijen te gebruiken. Verder weet ik dat er op het Tweakers forum mensen zijn die zelf een 4.5/5V voeding op de batterij terminals hebben aangesloten.
Ja dat zou natuurlijk gewoon moeten werken. Alleen moet je dan weer een stopcontact hebben en fraai staat het niet met zo'n draad naar de thermostaat. Of indien aanwezig de ongebruikte aders van de draad die naar de CV loopt gebruiken. ;)

Ik heb 2 thermostaten en 3 temperatuursensors, de batterijen van beide thermostaten moesten deze week vervangen worden, vandaar dat de vraag opkwam.

M.i. zijn er best meer mensen met meerdere thermostaten / temperatuursensors, het zal zeker in de toekomst vaker gebeuren omdat de temperatuursensor sinds kort verkrijgbaar is en een goede verbetering geeft.
jeanpaulh schreef op zondag 14 februari 2021 @ 09:56:
[...]

@tado: waarom adviseren jullie op 1 december nog te voten voor deze feature (destijds op een oude thread met amper reacties terwijl er meerdere threads met in totaal al honderden votes waren) en is nu alles weggehaald?!

Alle oude threads over de vroege start zijn gewist, en er zijn alleen nog een paar recente threads over!
Er waren 10+ pagina's met veel dubbele feature requests. Ik heb gesorteerd op aantal votes, en toen alles terug gebracht naar 4 pagina's door alle feature requests met zeer weinig upvotes te archiveren.

Ik denk dat dit nu het beste topic is om te upvoten:
https://community.tado.com/nl/discussion/7007

Als iemand anders een andere suggestie heeft sta ik daar natuurlijk ook voor open.

Feit blijft natuurlijk dat we deze bestaande feature of moeten verbeteren of moeten verwijderen, want op dit moment geeft het voor veel mensen een vals vertrouwen. Jullie kunnen zeker zijn dat dit ook op mijn persoonlijke lijst staat met dingen die we in 2021 moeten aanpakken en dat ik dit doorgeeft (en heb doorgegeven) aan ons product management team.
tado schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:47:
[...]

Feit blijft natuurlijk dat we deze bestaande feature of moeten verbeteren of moeten verwijderen
+1, en niet te lang meer mee wachten. (y) Is al veel te lang zo.

• Yellax
Cap schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:11:
Hoe weet je dat die 19.7 wel goed is maw hoe heb je die bepaald?
Ik heb nog een thermometer voor buiten/binnen en mijn oude thermostaat gaven beide de zelfde temperatuur aan.
Yellax schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:02:
[...]

Ik heb nog een thermometer voor buiten/binnen en mijn oude thermostaat gaven beide de zelfde temperatuur aan.
Weet u zeker dat de tado de ketel goed kan aansturen? Sommige mensen laten bijvoorbeeld de Toon Ketelmodule zitten waardoor de tado kan opwarmen wat er weer voor zorgt dat de tado meting niet juist is.

Maar als de tado de ketel goed kan aansturen zou ik me er niet te veel zorgen over maken, gewoon de tado "ijken" via de expert instellingen en dan zou het daarna geen probleem meer moeten zijn.
@Yellax en allemaal op precies dezelfde plek gemeten? Dat kan namelijk nog al wat uitmaken. Een halve meter verder, wel vs niet aan de muur, het kan al snel veel schelen.

• Yellax
tado schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:06:
[...]

Weet u zeker dat de tado de ketel goed kan aansturen? Sommige mensen laten bijvoorbeeld de Toon Ketelmodule zitten waardoor de tado kan opwarmen wat er weer voor zorgt dat de tado meting niet juist is.

Maar als de tado de ketel goed kan aansturen zou ik me er niet te veel zorgen over maken, gewoon de tado "ijken" via de expert instellingen en dan zou het daarna geen probleem meer moeten zijn.
De ketel wordt goed aangestuurd en het huis warmt ook op. Alleen de indicatie voor het aantal graden in mijn woning klopte niet. Zal eens kijken onder de expert instellingen.

• Yellax
Cap schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:11:
@Yellax en allemaal op precies dezelfde plek gemeten? Dat kan namelijk nog al wat uitmaken. Een halve meter verder, wel vs niet aan de muur, het kan al snel veel schelen.
Ja allemaal op hetzelfde punt gehouden. De thermometer zelfs op de tado gelegd.
Ok opvallend. Dat heb ik ook met mijn Tado's gedaan (5 stuks thermostaten/tempsensors) en die wijken onderling niet meer dan een halve graad van elkaar af. Ook vergeleken met verschillende thermometers zoals in een set Netatmo weather units. In mijn geval was de fout tov de infraroodmeter max 0.5 graden.

De beste referentie is m.i. een infrarood thermometer die heel snel en nauwkeurig meet, zodat je weet dat het met de meetfout wel goed zit. Zie mijn post op de vorige pagina. 2 andere thermometers is m.i. toch een wat dunne referentie.

En vooral ook meten op de plek waar je verblijft (stoel/bank/tafel), niet waar de thermostaat hangt. Daar de offset op aanpassen. De thermostaat moet immers reageren op de temperatuur op de plek waar jij zit, niet op de temperatuur op de plek waar hij aan de muur hangt.

PS Mijn ervaring: je moet verschillende thermometers echt ruim voldoende tijd geven om zich aan te passen, dus niet een kwartier of zo, dat is veel te kort. En niet meten in een ruimte die opgewarmd wordt of snel afkoelt, daar zijn de meeste thermometers te traag voor een betrouwbare weergave itt een infrarood thermometer.

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 14-02-2021 18:37 ]

• acidfever

acidfever

I am allready working!

acidfever schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:51:
Heeft iemand wel eens meegemaakt dat een radiatorknop ongeacht de temperatuur toch om de zoveel tijd lijkt te regelen. Alsof de kalibratie cyclus wanneer je hem net op de houder plaatst steeds weer wordt herhaald.

En dat dus de hele nacht door op willekeurige momenten (soms minuten uit elkaar). Heb er al nieuwe batterijen in gedaan en dat maakt geen verschil.
Na uitgebreid testen (met o.a. een nieuwe knop) kan ik niet anders dan concluderen dat bij mij een radiatorknop is overleden door de nieuwe 79.1 firmware (of in ieder geval is dit wel heel toevallig).

De knop lijkt aanvankelijk goed te functioneren maar blijft willekeurig (om de zoveel minuten( de kalibratie herhalen die je ook hoort wanneer je de knop net plaatst.

@tado is hier een geadviseerde oplossing voor of is de knop dan gewoon kapot?

• acidfever

acidfever

I am allready working!

tado schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:31:
@acidfever Wij kennen geen problemen op dit moment.
Graag een PM sturen met:
- VAxxx serienummer
- Email van uw account
- Exacte tijd dat de knop aan het kalibreren was.
Heb je een PM gestuurd met de gevraagde gegevens.

• Brutus de Bruut
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-12 09:09
Voorheen gebruikte wij de Tado met een AWB Thermomaster HR2 uit 2003 via de aan/uit wat goed werkte. Nu een jaartje Google Nest gebruikt met OpenTherm via dezelfde ketel wat op zich goed werkte maar wil minder Google.

Tado weer afgestoft en aangesloten maar nu met OpenTherm, instructies op via internet gevolgd met aansluiten en Tado instellingen aangepast voor OpenThem volgens de Extensiekit Handleiding waar ook instructies instaan voor bedraad:
Selecteer OpenTherm D01
Selecteer Verwarming HC01
Activeer warm water
Geen Extensiekit
Save

Helaas gaat de verwarming niet aan en Google maar weer teruggeplaatst maar Tado bridge aangesloten gelaten.
Na email wisseling met Tado kreeg ik de instructies die ik moest volgen welke exact hetzelfde zijn als ik al gedaan had. Net dus weer allemaal gedaan met hetzelfde resultaat, nog geprobeerd om een reset te doen (10sec) maar ook dat werkte niet.

Iemand nog een idee voor ik weer de boel moet terugbouwen naar Nest?
Brutus de Bruut schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:28:
Voorheen gebruikte wij de Tado met een AWB Thermomaster HR2 uit 2003 via de aan/uit wat goed werkte. Nu een jaartje Google Nest gebruikt met OpenTherm via dezelfde ketel wat op zich goed werkte maar wil minder Google.

Tado weer afgestoft en aangesloten maar nu met OpenTherm, instructies op via internet gevolgd met aansluiten en Tado instellingen aangepast voor OpenThem volgens de Extensiekit Handleiding waar ook instructies instaan voor bedraad:
Selecteer OpenTherm D01
Selecteer Verwarming HC01
Activeer warm water
Geen Extensiekit
Save

Helaas gaat de verwarming niet aan en Google maar weer teruggeplaatst maar Tado bridge aangesloten gelaten.
Na email wisseling met Tado kreeg ik de instructies die ik moest volgen welke exact hetzelfde zijn als ik al gedaan had. Net dus weer allemaal gedaan met hetzelfde resultaat, nog geprobeerd om een reset te doen (10sec) maar ook dat werkte niet.

Iemand nog een idee voor ik weer de boel moet terugbouwen naar Nest?
Kijk of bedrading goed zit.

Stuur anders foto's door hoe de Nest zat aangesloten en hoe u nu tado heeft aagesloten.

Weet u zeker dat u via Nest OpenTherm gebruikte? En niet stiekem aan/uit ?

• Brutus de Bruut
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-12 09:09
Dag Tado, allemaal al gedaan en foto's doorgestuurd. Op de ketel zitten 2 aansluitingen met duidelijk label, een kroonsteen met + - OpenTherm aanduiding\label en kroonsteen met alleen + - waar voorheen de aansluiting op zat.

• Kevv1990
Seafarer schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:34:
[...]

Met deze link een uitleg van hoe en wat.

https://assets.danfoss.co...008986402751nl-000501.pdf

Eventuele acties, druk wat hoger afstellen zodat klep niet te snel open gaat.
Klep zo veel mogelijk bij de ketel vandaan plaatsen.
Of klep verwijderen en zorgen dat een radiator altijd open staat en deze dus als bypass fungeert.
Ik heb te weinig technische kennis om dit te begrijpen, maar het klinkt alsof er potentieel veel verlies van rendement is, als idd warm water terugstroomt voordat het gebruikt wordt om ruimtes mee op te warmen. Hoe kom ik erachter of dit het geval is bij mijn installatie?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Kevv1990 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:38:
[...]

Ik heb te weinig technische kennis om dit te begrijpen, maar het klinkt alsof er potentieel veel verlies van rendement is, als idd warm water terugstroomt voordat het gebruikt wordt om ruimtes mee op te warmen. Hoe kom ik erachter of dit het geval is bij mijn installatie?
Sowieso is het raadzaam om de bypass zo ver mogelijk van de ketel te plaatsen, zodat heet water niet direct terug de ketel in gaat wanneer alle knoppen dicht staan. Om er achter te komen of dit het geval is kan je voelen of de retour vanaf de bypass net zo warm aanvoelt als de aanvoer. Of gebruik een warmtemeter.

De nadraaitijd van mijn ketel staat ingesteld op één minuut, dus in het ergste geval gaat er even een korte periode heet water terug naar de ketel. Maar dat is nog altijd beter dan geen flow meer hebben, want dan gaat de ketel in storingsmode.

March of the Eagles

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:45
Ik zie dat je bij een bepaalde serie thermostaatknoppen de tekst 180 graden kunt draaien. Is er ergens een manier hoe je weet dat je deze serie hebt? Ik zie namelijk niets in de app.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kevv1990 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:38:
[...]

Dat heb je dus helemaal goed.

Maar heb je zo'n klep ergens kunnen vinden?

• page404
  • Laatst online: 18-12 14:05

page404

Website says no

Beste @tado , ik heb er al een call voor ingediend dus wellicht krijg ik antwoord via de website, maar ik heb één Danfoss RA koppeling in huis waar de knop niet op blijft zitten. Bij het monteren zit het al niet echt stabiel, maar zodra het motortje aangaat schuift de knop langzaam van de radiator af. Afbeelding kon ik niet bijvoegen in de call dus die heb ik hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11mTLaAw0VoPvI0emgLQH3ysjaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PsXnsgmenwgYy8YLrzXJBFB.jpg?f=fotoalbum_large

Alle andere knoppen kon ik vrij probleemloos installeren, dus dat is gek.

[ Voor 4% gewijzigd door page404 op 15-02-2021 19:23 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

page404 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:22:
Beste @tado , ik heb er al een call voor ingediend dus wellicht krijg ik antwoord via de website, maar ik heb één Danfoss RA koppeling in huis waar de knop niet op blijft zitten. Bij het monteren zit het al niet echt stabiel, maar zodra het motortje aangaat schuift de knop langzaam van de radiator af. Afbeelding kon ik niet bijvoegen in de call dus die heb ik hier:
[Afbeelding]

Alle andere knoppen kon ik vrij probleemloos installeren, dus dat is gek.
De RA adapter hoort een beetje los te zitten. Vooral de schroef in de adapter niet te strak zetten.

Eventueel in een metalen adapter investeren?
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

• page404
  • Laatst online: 18-12 14:05

page404

Website says no

tado schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:38:
[...]

De RA adapter hoort een beetje los te zitten. Vooral de schroef in de adapter niet te strak zetten.

Eventueel in een metalen adapter investeren?
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Ik heb alles geprobeerd van bijna niet vastdraaien tot heel strak. Maar hij komt er na 3x inschakelen al bijna zelf afvallen dus dat kan niet goed zijn. Zo'n metalen adapter vind ik wel een te proberen alternatief. Metaal op metaal zal minder speling hebben dan metaal op kunststof.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Kevv1990
Seafarer schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:46:
[...]

Dat heb je dus helemaal goed.

Maar heb je zo'n klep ergens kunnen vinden?
Als je bedoelt, ergens in mijn installatie? Dan nee, zie ik hier nergens op zitten

• Kevv1990
Cap schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:00:
[...]

Dus alleen een goede meting kan dingen uitzluiten. Als je de boel echt goed wilt inregelen zou ik het als volgt doen:
Wel leuk om nog ff op terug te komen misschien.. Vandaag met een IR thermometer wat metingen gedaan en Tado lijkt toch wat dichterbij te zitten dan ik aanvankelijk dacht. Tado meette bijv. 18,6 graden, de IR thermometer op verschillende plekken 18,2 en 18,4. En dat is vergelijkbaar met een temperatuur die ik op 20 graden gewend was 😅

In mijn kantoor scheelde het wel veel (kleine 4,5 graad), maar daar wordt een deel van de radiator geblokkeerd door een vensterbank. De warmte blijft hier denk ik onder hangen, waar de radiatorknop dus meet.
Zie je wel.

Wat betreft de radiatorknop: die meting kan je dus negeren, tenzij de verwarming uit staat. ;)

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kevv1990 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:13:
[...]

Als je bedoelt, ergens in mijn installatie? Dan nee, zie ik hier nergens op zitten
Dan heb je er ook geen probleem mee. :)

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Dragunov schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:06:
Binnen 1 a 4 weken komt er een nieuwe feature aan, namelijk de kinderbeveiliging
Nuttige nieuwe feature! Nu beschikbaar :)

https://support.tado.com/...849684-what-is-child-lock

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Rt8knOihttaCXdzV0FklMQLjKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9SsLAcRXdviVuJCneeYq5lIX.png?f=user_large

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:56
Ein-de-lijk. Mocht ook wel, 3 jaar na aankondiging:
Napsju schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 21:41:
@tado Hoe is het eigenlijk met de ontwikkeling van de Child Lock feature? Deze staat nu al zo lang op de planned features pagina, maar nog altijd is de feature niet te vinden. Ook niet in de beta versie van de iOS app.

Lekker!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12 08:51
Top! Gelijk op alle knoppen ingeschakeld _/-\o_

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:29

mphilipp

Romanes eunt domus

JBS schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:29:
[...]
Nuttige nieuwe feature! Nu beschikbaar :)
Ik noem het ook de werksterbeveiliging. Vorige week probeerde Tado nog mijn keuken naar 25 graden te brengen. En ik mij maar afvragen hoe dat kwam... :+
Nu gewoon alles op kinderbeveiliging gezet. Doe toch alles via de app. Hooguit de woonkamer via het kastje.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:33

robertwebbe

Robert Webbe

Inderdaad: ein-de-lijk!

Ik heb een paar pubers in huis die het soms koud hebben en in plaats van een dikke trui aan te doen of een rondje te gaan lopen, zetten ze de knop op 25, het liefst maken ze een sauna van hun slaapkamer. Die dagen zijn voorbij.
robertwebbe schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:45:
Inderdaad: ein-de-lijk!

Ik heb een paar pubers in huis die het soms koud hebben en in plaats van een dikke trui aan te doen of een rondje te gaan lopen, zetten ze de knop op 25, het liefst maken ze een sauna van hun slaapkamer. Die dagen zijn voorbij.
Ah, die hebben dus geen toegang tot de app / instellingen? ;)

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:33

robertwebbe

Robert Webbe

@Cap Nee, het gaat op tijdschema. En in de toekomst wordt de zonale aanwezigheid hier nog aan toegevoegd.

• Zota
  • Laatst online: 18-12 13:46
Fijn dat dit er nu is, heeft inderdaad lang genoeg geduurd :)

• ChrisHoorn
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-03-2021
Vraag me af, zijn er mensen die hun "Tado" zogenaamde modulerende thermostaat loggen in HomeAssistant en of Grafana?

Ik heb er een OTGW gateway tussen hangen, en vindt het ronduit teleurstellend hoe Tado moduleert.

Met tado is het Setpoint of 0 of voluit, ongeacht of hij een aantal tiende moet opwarmen of sochtends een aantal graden moet opwarmen. Schakelt je ketel ook echt onnodig vaak aan/uit.

Ik heb voor de proef mn Remeha iSense weer teruggehangen en deze houd de ketel veel langer aan, moduleert beter, stapsgewijs schroeft hij het water setpoint omhoog, en ook weer rustig omlaag.

Zal later wel wat screenshots toesturen.. Tado is meer voor de basic user, die alleen de "besparing" in beeld krijgt. maar niet voor mensen die zich meer verdiepen in wat hij zo al doet.

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-12 21:05
Ik heb nu al een tijdje Tado in mijn huis en ben er erg tevreden over. Daarom voor onze vakantiewoning ook een Tado set aangeschaft. Echter het lijkt erop dat Tado nog steeds geen ondersteuning voor "Multi Home" heeft wat nogal teleurstellend is. Het stond ooit als feature aangekondigd:

https://web.archive.org/w...pmentRoadmap201809_EN.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wmw7atk--xewBdcaAbO5Rg8Zmog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6x6oWzWqyv5Fobq8r7SZzce6.png?f=fotoalbum_large

Bron

Helaas heb ik van support en via Twitter 0 reactie terug gekregen en reageert Tado ook niet meer op dit topic.

Iemand hier een idee of deze feature nog een keer komt?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:47
ChrisHoorn schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:13:
Vraag me af, zijn er mensen die hun "Tado" zogenaamde modulerende thermostaat loggen in HomeAssistant en of Grafana?

Ik heb er een OTGW gateway tussen hangen, en vindt het ronduit teleurstellend hoe Tado moduleert.

Met tado is het Setpoint of 0 of voluit, ongeacht of hij een aantal tiende moet opwarmen of sochtends een aantal graden moet opwarmen. Schakelt je ketel ook echt onnodig vaak aan/uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUf5cn0y46-_K5sVJMXzGqRc8nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i0P8OOgqSSwWfCcMfOFOejs2.png?f=fotoalbum_large
Hier mijn grafiek van vandaag, ik heb hem net een week, maar ik heb wel het idee dat die moduleert. Begin van de dag stookt ie hard en de rest van de dag een stuk rustiger.

- Rood, Heating
- Groen, vochtigheid
- Blauw, accuniveau van mijn telefoon }:O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCtGhU6UCvw08BpRVzdMeq4IgHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RPrpGu4h9lBEoOnEv2A8V8PF.png?f=fotoalbum_large

Dit was gisteren.

[ Voor 29% gewijzigd door LordSinclair op 16-02-2021 15:41 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

ChrisHoorn schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:13:

Ik heb voor de proef mn Remeha iSense weer teruggehangen en deze houd de ketel veel langer aan, moduleert beter, stapsgewijs schroeft hij het water setpoint omhoog, en ook weer rustig omlaag.

Zal later wel wat screenshots toesturen.. Tado is meer voor de basic user, die alleen de "besparing" in beeld krijgt. maar niet voor mensen die zich meer verdiepen in wat hij zo al doet.
Weet je zeker dat je je Tado thermostaat modulerend hebt ingesteld en niet gewoon op aan/uit? OpenTherm en Aan/uit zijn fysiek andere aansluitingen op de thermostaat.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-12 13:58

Sharky

Skamn Dippy!

acidfever schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:35:
[...]

Weet je zeker dat je je Tado thermostaat modulerend hebt ingesteld en niet gewoon op aan/uit? OpenTherm en Aan/uit zijn fysiek andere aansluitingen op de thermostaat.
Aan de grafiek te zien moduleert hij wel. Of dit normaal moduleergedrag is weet ik niet. Moet wel zeggen dat hij bij mij echt amper under-/overshoot heeft dus lijkt goed te gaan.

This too shall pass

• Jeoh

Jeoh

blaat

acidfever schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:35:
[...]

Je moet dan ook nog wat dingen in het menu aanpassen, geloof ik.

• ChrisHoorn
Tado is uiteraard correct ingesteld, OT Protocol en settings ook correct.
Van iSense is een korte grafiek me OTGW ben ik aan het updaten, maar verschil is wel te zien hoop ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeQD6y0hKb_Vu_xlXzff-uGk890=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCbdkyeSwuED6eOURMelGpmH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7rR8PO4ngiPJPn-0Ei5w-2CMRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLfqQ1aAhFt443ZP8GRBjQtK.jpg?f=fotoalbum_large

• ChrisHoorn
Dit is Tado, of max water temperatuur 65 graden aanvraag of 0...
Percentage doet niks en is uitgelezen vanuit Tado, blijkbaar niets zeggend..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jcDbLoox5G7vwNK2ImZUjxctVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kc96U89uPnzTCzjlF8db79H6.jpg?f=fotoalbum_large

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 19:42
bommel schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:29:
Ik heb nu al een tijdje Tado in mijn huis en ben er erg tevreden over. Daarom voor onze vakantiewoning ook een Tado set aangeschaft. Echter het lijkt erop dat Tado nog steeds geen ondersteuning voor "Multi Home" heeft wat nogal teleurstellend is. Het stond ooit als feature aangekondigd:

https://web.archive.org/w...pmentRoadmap201809_EN.png[Afbeelding]

Bron

Helaas heb ik van support en via Twitter 0 reactie terug gekregen en reageert Tado ook niet meer op dit topic.

Mooi dat je dit hebt teruggevonden.

Hopelijk komen de upcoming features nog steeds in het product terecht!!!

Kinderslot is vandaag uitgerold, dus op naar het volgende!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-12 11:38
bommel schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:29:

https://web.archive.org/w...pmentRoadmap201809_EN.png[Afbeelding]

Bron

Is het een optie (al is het natuurlijk geen mooie feature integraded in tado) om de app te clonen (android), zodat je er 2 naast elkaar kunt draaien?

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-12 15:17

Sabbi

je denkt aan mij.

@ChrisHoorn Heb je geen grafiek van de aanvoertemperatuur? (ketel met Tado) Daaraan kan je het beste zien of er gemoduleerd wordt. Aanvoertemp altijd max> geen modulatie.
Bij mijn Tzerra+Tado komt de aanvoertemperatuur overeen met wat Tado als powerlevel in de app en api toont; 100% is max keteltemp, 50 procent de helft enz.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hj9bcxv.png

[ Voor 7% gewijzigd door Sabbi op 16-02-2021 23:37 ]

• Kevv1990
Vorige week Tado geïnstalleerd op mijn bestaande cv-ketel (vr-ketel van ca. 17 jaar oud), en gisteren is mijn nieuwe cv-ketel geplaatst. Dit is (i.v.m een beperking vanuit de gemeente en VVE) een elektrische combi cv-ketel. Wát een verschil qua comfort - Ik heb het nog nooit zo warm in huis gehad als ik 's ochtends uit bed kwam, en nog op 2 graden lager dan m'n oude cv-ketel ook!

Hopelijk ontvang ik snel de Tado installatie instructies die ik heb aangevraagd via de app. Aangezien het (voor zover ik begrijp) een modulerende ketel is wil ik deze correct installeren. Het zou immers zonde zijn om altijd 6 kWh te vragen, terwijl het gedurende dag misschien wel makkelijk 2 kWh zou kunnen zijn :)

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-12 14:26
Hoe werkt Tado in combinatie met vloerverwarming? Ik hoor een hoop goede dingen over Tado, maar dit is me nog niet helemaal duidelijk.

Mijn huis uit 2013 heeft in totaal slechts 5 radiatoren (en nog 1 design-radiator in de badkamer), verdeeld over drie etages. Ik zou dan al die kranen moet laten vervangen voor thermische kranen, als ik het goed begrijp.

Op dit moment hebben we een Toon, die moet er dan tussen uit, keuzes...
Pagina: 1 ... 15 ... 68 Laatste