Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.881 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-09 22:09
Is de designradiator voorzien van de "essentiele" stijgbuis?
Deze word vaak vergeten met als gevolg dat hij te snel doorstroomt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53
witterholt schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:26:
@Blihi , sinds ik rond het middaguur de minimale pompsnelheid heb verlaagd van 90 naar 70% schiet ie niet meer constant door z'n maximale aanvoertemperatuur heen en is de druk in het systeem ook lager.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zou het kunnen dat de motor op de klep voor de begane grond de vertragende factor is i.c.m. de hoge pompsnelheid waardoor ie zijn warmte niet op tijd kwijt kon?
Dat is heel goed mogelijk. Is dat in te stellen in de regelaar? In de Honeywell die hier hangt wel. Daar kan ik precies instellen hoe lang het duurt voordat de kleppen open sturen en voordat ze weer dicht zijn.
Op het moment dat de brander uit sloeg gaf ie trouwens nu statuscode 3 "de ketel is aan het voorventileren". Is dat normaal?
Dat doet ie altijd. Na branden wordt even extra lucht door de brander gepompt om alle rookgassen netjes af te voeren.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:17
Blihi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:03:
[...]

Dat is heel goed mogelijk. Is dat in te stellen in de regelaar? In de Honeywell die hier hangt wel. Daar kan ik precies instellen hoe lang het duurt voordat de kleppen open sturen en voordat ze weer dicht zijn.
Nee, voor de klepmotor is verder niets in te stellen.
Blihi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:03:
Dat doet ie altijd. Na branden wordt even extra lucht door de brander gepompt om alle rookgassen netjes af te voeren.
Ok, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:50
goodfella schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:09:
@danny.s

Heb je een oplossing gevonden? Ik heb hetzelfde probleem i.c.m.vloerverwarming.

Mijn Tado regelt de warmte aanvraag. Indien het om flink bij stoken gaat, dan gaat het goed en stabiel.
Indien het om minimaal bijverwarmen gaat van .2 graden verschil, dan gaat hij pendelen.

Vloerverwarming configuratie en details:
- 5 groepen, staan maximaal open
- doorvoer van CV ketel gaat via een thermostatische kraan, die maximaal openstaat. Knijpt dus niet. Had voorheen hier een Tado knop op, maar eraf gehaald. Vandaar dat er een kraan tussen zit.

Reeds geprobeerde instellingen:

CV slaat uit bij het volgende experiment
Maximaal vermogen 25 KW
Maximaal pomp 100%
Aanvoertemp op 80 (ja heel hoog maar om te testen. gelukkig beschermt mijn verdeler de vloerverwarming)

Slaat ook uit op
En idem instellingen maar dan het maximaal vermogen op 7KW

Ik sta op punt om mijn afgiftesysteem omhoog te krikken door de badkamer maar open te gooien.
@goodfella bij mij heeft het minimale toerental van de pomp omhoog schroeven nog geholpen. Maar uiteindelijk krijg ik hem niet helemaal uit het pendelen. Denk gewoon weg omdat de laagste stand van het maximale vermogen nog steeds meer is dan dat ie kwijt kan.
Ik heb het voor nu voor lief genomen. Niet ideaal, maar hoop binnenkort een WP te ontvangen, dus daarom besteed ik er niet al te veel aandacht meer aan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:59
witterholt schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:28:
[...]

Nee, voor de klepmotor is verder niets in te stellen.

[...]

Ok, bedankt.
Had ik het goed begrepen dat beide thermostaten aan/uit schakelen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Seafarer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:18:
[...]

Had ik het goed begrepen dat beide thermostaten aan/uit schakelen?
Yes, het is een aan/uit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 14:17
@witterholt
Jij hebt twee zonekleppen die je voor dual functie van de ketel gebruikt dat zou op zich prima moeten werken.
Mits beide thermostaatcontacten van ketel worden gebruikt en kleppen vanuit de ketel worden aangestuurd. Wat kan met deze ketel.

Een van je twee zonnekleppen is een thermische motor die is hier niet voor geschikt als je geen bypass toepast die openent veel te traag wat allerlei gekke storingen oplevert.
Vervang die klep!

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 26-11-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
leonbong schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:39:
@witterholt
Jij hebt twee zonekleppen die je voor dual functie van de ketel gebruikt dat zou op zich prima moeten werken.
Mits beide thermostaatcontacten van ketel worden gebruikt en kleppen vanuit de ketel worden aangestuurd. Wat kan met deze ketel.

Een van je twee zonnekleppen is een thermische motor die is hier niet voor geschikt als je geen bypass toepast die openent veel te traag wat allerlei gekke storingen oplevert.
Vervang die klep!
😀 ik wilde hem andersom doen.
Iedere thermostaat stuurt een klep aan en het eindschakelaartje in de open stand zet de ketel aan. Dus eerst klep open en dan ketel aan.
Mits beide kleppen zo'n schakelaar hebben. Mits beide groepen hetzelfde temperatuur regime hebben.

Maar als de ketel dit zelf kan aansturen zoals @leonbong voorstelt lijkt me logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wat jij schrijft kan ook als je inderdaad zonekleppen hebt met eindcontacten.
De kleppen van Honeywell hebben dat bijvoorbeeld. Maar dan heb je ook maar een thermostaat aansluiting nodig op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Kees85 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 04:23:
Is de designradiator voorzien van de "essentiele" stijgbuis?
Deze word vaak vergeten met als gevolg dat hij te snel doorstroomt...
Dat helpt.

Maar "een design buizen ding" kan gewoon geen warmte afgeven, hij heeft ook totaal geen oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Seafarer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:40:
[...]

Dat helpt.

Maar "een design buizen ding" kan gewoon geen warmte afgeven, hij heeft ook totaal geen oppervlakte.
Als ik het op het plaatje goed zie zijn dit dubbele radiatoren, dus met buizen tussen de staanders en buizen voorlangs. Op dit manier is het oppervlakte natuurlijk al dubbel zo groot. Als bijverwarming in de badkamer in plaats van de elektrische meuk die daar vaak opgehangen wordt is dat al een goed idee.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
leonbong schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:39:
@witterholt

Vervang die klep!
Volgens mij haal je de systemen van @AOC en @witterholt door elkaar.

@AOC heeft een Intergas ketel met twee aan/uit thermostaten en twee zonekleppen. De aansturing kan zoals deze nu is (de ene klep open betekent de andere dicht en de ketel ondersteunt twee temperatuurregimes)

@witterholt heeft die zoneregelaar met thermische knop die de hele verdieping bedient en heeft dan ook pendelproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:18
CV noob hier. Ik heb door het hele huis (woning uit 1992; radiatorkranen waarschijnlijk net zo oud) normale radiatorkranen van Herz. Kan ik deze waterzijdig inregelen? Zit een inbus aan de zijkant. Aan de voorkant lijkt de binnenkant gewoon rond.

Andere vraag, zou ik het binnenwerk kunnen vervangen door thermostatisch binnenwerk voor in de slaapkamers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diAJxWjZEmJoj0gLL7Mt_c3goA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8Do1BhBpWMj3JmsOxARDiZ9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIB-LLtaSKT1Ka9x-NsYMV-Gc5w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwAklN4DuP9F9tDTAKrpxzDQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 15:56
Iemand een idee welke kraan dit is? Gok zelf op v-exact.

En kan hem niet echt knijpen hij blijft maar rond draaien en aan de flow lijkt niets te veranderen. Nu wil ik er een losse knop op zetten om hem te knijpen. Maar dit lijkt geen m30 met dat korte draad. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4abCRjKeIhNtOJW0_sP6PSLnOJw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PB1qA2mpszdyXlSbatNXhlg.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Remco Tr schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:40:

En kan hem niet echt knijpen hij blijft maar rond draaien en aan de flow lijkt niets te veranderen. Nu wil ik er een losse knop op zetten om hem te knijpen. Maar dit lijkt geen m30 met dat korte draad. Iemand een idee?

[Afbeelding]
Heimeier zo te zien, de meeste compactradiatoren met insert is m30.
mastair schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:09:
CV noob hier. Ik heb door het hele huis (woning uit 1992; radiatorkranen waarschijnlijk net zo oud) normale radiatorkranen van Herz. Kan ik deze waterzijdig inregelen? Zit een inbus aan de zijkant. Aan de voorkant lijkt de binnenkant gewoon rond.

Andere vraag, zou ik het binnenwerk kunnen vervangen door thermostatisch binnenwerk voor in de slaapkamers.

[Afbeelding][Afbeelding]
Volgens mij kan in deze herz kraan geen ander binnenwerk gezet worden.
Als je besluit de kranen te vervangen neem dan weer Herz kranen, deze hebben een kortere inbouwmaat dan b.v. Danfoss of Heimeier.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Blihi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:00:
[...]

Als ik het op het plaatje goed zie zijn dit dubbele radiatoren, dus met buizen tussen de staanders en buizen voorlangs. Op dit manier is het oppervlakte natuurlijk al dubbel zo groot. Als bijverwarming in de badkamer in plaats van de elektrische meuk die daar vaak opgehangen wordt is dat al een goed idee.
UUUuuhhh, ik krijg dat plaatje van die badkamer radiator niet meer voor m'n neus. Waar ga ik de fout in? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Remco Tr schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:40:

[Afbeelding]
https://www.radiator-outl...1b0Q75EAQYASABEgJEzvD_BwE

Lijkt er wel een beetje veel op. :)

Oeps was al beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Seafarer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:38:
[...]

UUUuuhhh, ik krijg dat plaatje van die badkamer radiator niet meer voor m'n neus. Waar ga ik de fout in? :F
Misschien haal ik dingen door elkaar. Ik dacht aan deze radiator: Pixal in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Hoor je deze helemaal door te kunnen draaien. Ik heb na 1 geen stop hij draait dan weer door naar 8. Twijvel of deze nog juist werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Remco Tr schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:33:
[...]

Hoor je deze helemaal door te kunnen draaien. Ik heb na 1 geen stop hij draait dan weer door naar 8. Twijvel of deze nog juist werkt.
Nee hoor dat is helemaal normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Gelukkig ben ik nog niet helemaal mataklap. :)

Dit is inderdaad een stuk beter dan de gemiddelde buizen radiator voor op de badkamer.

persoonlijke mening: niet kopen. koop iets met echt vermogen en veel oppervlak.
https://www.saniweb.nl/va...450180000660600-0000.html
Belachelijke prijs. Maar de WAF stond erop. :) De badkamer boer begreep het niet helemaal. Volgens hem veel teveel vermogen. Maar ozo lekker als je badkamer met 40 graden al warm wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 17:28
Onze tado thermostaat hangt net boven mijn aquarium met een 100watt lamp boven.

Met warm water verdamping en een lamp, is deze plek denk ik niet de ideale plek ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3qm9TGok5ddyNW0A0RTX6hYgYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xaYf0ZjFscMcR5Nxjr61C9BN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer
Signs schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:26:
Onze tado thermostaat hangt net boven mijn aquarium met een 100watt lamp boven.

Met warm water verdamping en een lamp, is deze plek denk ik niet de ideale plek ?

[Afbeelding]
Nee dat is absoluut niet APK.

Maar waarom vraag je dat als je het antwoord al weet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Martine schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:24:
[...]

Er bestaan grotere Eclipse kranen met debietregeling, echter is de vraag hoe groot jou radiator is en dat uberhaupt nodig heeft qua aantal liters per uur. Mijn gevoel zegt van niet, bereken het huidige vermogen in de HyTools app zou ik zeggen.
Type 40, 2m breed, 40cm hoog.
Met Ta 70 en Tr50 met kamertemperatuur 19, zou de radiator 29.1 kW afgeven.
De flow staat volgens HyTools dan op 1258.59. Dat zou dan 12,5 op de Eclipse?
Let wel op als je Eclipse kranen koop mét debiet regeling, met oranje dop. Bij de kranen komt altijd en puntstuk wat in de radiator gedraaid wordt, maar denk als jij de dikkere aanvoerleiding bedoeld, links onderop de foto. Zo te zien kan dat lekker 15mm blijven en ben zo klaar met ombouwen. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8u2W8BkWDyQuJXJ8_N6Oa9pCkHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Deqe6bfVeYB70tRoznqzhPBm.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is toch juist geen 15mm? Volgensmij is dit 1 Inch. Dan zou ik een zelfde verloop stuk moeten maken zoals hieronder.
Is dat een beetje te doen? Of iemand voor laten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJAL4kyYpeHGpBo73OeMc3-P-bY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3kLPgispDJxKBAvOTgb5nD7.jpg?f=fotoalbum_large
In mijn bericht doe ik nogal wat aannames, controleer het zelf ook. :9
In de app staat ook meteen de instelling van de kraan en ben je meteen waterzijdig ingeregeld. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
Seafarer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:33:
[...]

Nee dat is absoluut niet APK.

Maar waarom vraag je dat als je het antwoord al weet? :)
Vergeten “retorische vraag” bij te zetten :+

Ipv deze thermostaat dan maar een draadloze op een andere plek hangen ? Is dat de betere keuze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-09 14:34
Wie kan mij uitleggen wat de ketel aan het doen is in onderstaand plaatje?

De test is met een Intergas Combi Kompact HR 36/30 op 70% vermogen ingesteld en aangesloten op een modulerende Honeywel T4M thermostaat (OpenTherm).

Op onderstaand plaatje is te zien dat de aanvoertemperatuur (rode lijn) op het pad naar boven heen en weer slingert terwijl de thermostaat 90 graden vraagt (grijze lijn). Ta op de ketel is ingesteld op 75 graden, stappenmodulatie staat aan.

Ik zou verwachten dat de ketel-aanvoertemperatuur in een vloeiende lijn omhoog gaat en kan niet verklaren waarom dat slingerend is. De ketel staat gewoon continu flink te blazen, er is geen toerental-vermindering te horen, en de vlam is continu aan (geen code 1 te zien). Hoe flikt die ketel het om dan toch de aanvoertemperatuur te laten slingeren?

PS Als je een lager vermogen instelt (25% of 40%) dan gaat de aanvoertemperatuur wèl in kleine stapjes omhoog zonder te slingeren.

Edit: inmiddels de test opnieuw gedaan met de ketelkap eraf om beter te kunnen zien wat er gebeurt. Het blijkt dat de ketel continu brandt, afwisselend met een grotere en kleinere vlam. Stappenmodulatie aan of uit maakt niks uit, in allebei de gevallen vertoont de ketel het slingerende gedrag in de aanvoertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_Q8Zt1ZjZJQKEhlLUwOb8BSiPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tXdeFqxLikfsiKl9uv5jbJBP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door pkrpkr op 03-12-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wat bedoel je met "vermogen ingesteld op 70%". Is dat het maximum of het minimum?

En waarom vraagt de thermostaat 90 graden?

Er staat geen schaal bij het plaatje. De rode lijn schommelt, maar tussen welke waardes?

[ Voor 26% gewijzigd door Blihi op 26-11-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
pkrpkr schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:59:
Wie kan mij uitleggen wat de ketel aan het doen is in onderstaand plaatje?

De test is met een Intergas Combi Kompact HR 36/30 op 70% vermogen ingesteld en aangesloten op een modulerende Honeywel T4M thermostaat (OpenTherm).

Op onderstaand plaatje is te zien dat de aanvoertemperatuur (rode lijn) op het pad naar boven heen en weer slingert terwijl de thermostaat 90 graden vraagt (grijze lijn). Ta op de ketel is ingesteld op 75 graden, stappenmodulatie staat aan.

Ik zou verwachten dat de ketel-aanvoertemperatuur in een vloeiende lijn omhoog gaat en kan niet verklaren waarom dat slingerend is. De ketel staat gewoon continu flink te blazen, er is geen toerental-vermindering te horen, en de vlam is continu aan (geen code 1 te zien). Hoe flikt die ketel het om dan toch de aanvoertemperatuur te laten slingeren?

PS Als je een lager vermogen instelt (25% of 40%) dan gaat de aanvoertemperatuur wèl in kleine stapjes omhoog zonder te slingeren.

[Afbeelding]
Wat ik me afvraag is waarom het buiten -31 is :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Dat doet Intergas als de sensor niet aangesloten is. Weerstand oneindig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Signs schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:47:
[...]

Ipv deze thermostaat dan maar een draadloze op een andere plek hangen ? Is dat de betere keuze ?
Nou de thermostaat zal wel goed zijn. Maar deze kan niet juist de kamer verwarmen omdat hij een verkeerde veel te warme omgeving meet.

Meestal hangt een thermostaat aan een binnen muur naast de woonkamer deur. Gewoon ver weg van andere verwarmings bronnen.

( en dan niet boven de TV ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 22:48
Blihi schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:05:
Zet de regelkarakteristiek maar eens op hysteresis in plaats van PWM. Dan gaan de zones open als de temperatuur daalt en sluiten als de temperatuur stijgt. Helaas is 0.5 graad best veel, dus het zou kunnen dat dit niet goed is voor het comfort. Dat moet je testen.
Het is precies andersom, bij pwm gaat hij steeds korter pulseren zodra de gevraagde temperatuur in zicht komt en bij hysteresis gaat hij zo lang warmte vragen van de CV totdat het set point bereikt is.
Zie Hulp met Watts Vision 868Mhz systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
smaij schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:04:
[...]

Het is precies andersom, bij pwm gaat hij steeds korter pulseren zodra de gevraagde temperatuur in zicht komt en bij hysteresis gaat hij zo lang warmte vragen van de CV totdat het set point bereikt is.
Zie Hulp met Watts Vision 868Mhz systeem
Dat zeg ik toch? Bij hysteresis krijg je langere stooksessies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 22:48
Blihi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:24:
[...]

Dat zeg ik toch? Bij hysteresis krijg je langere stooksessies.
Excuus, verkeerd gelezen! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
Blihi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:06:
Wat bedoel je met "vermogen ingesteld op 70%". Is dat het maximum of het minimum?

En waarom vraagt de thermostaat 90 graden?

Er staat geen schaal bij het plaatje. De rode lijn schommelt, maar tussen welke waardes?
- 70% is het ingestelde maximum vermogen
- de thermostaat vraagt 90 graden denk ik omdat het voortraject een nachtverlaging is. Het plaatje is 's ochtends vroeg vlak na de nachtverlaging. 's nachts zakt de temperatuur tot 2,5 graden onder de control setpoint van overdag
- de schaal kon niet in beeld maar is verticaal 5 graden per vakje en horizontaal 5 minuten per vakje. De aanvoertemperatuur schommelt dus 10 graden top-top met een cyclustijd van 5 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:44

Haan

dotnetter

Signs schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:47:
[...]

Je kunt een offset instellen voor de gemeten temperatuur van die thermostaat. Dus als je mbv een andere thermometer constateert dat de thermostaat bijvoorbeeld een graad te hoog meet, zet je de offset op -1. Maar dit werkt natuurlijk alleen als de afwijking redelijk constant is, dat zou je met een paar dagen meten wel vast moeten kunnen stellen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
pkrpkr schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:46:
[...]

Ik neem aan dat je het maximum vermogen bewust beperkt? Meestal is dat helemaal niet nodig
- de thermostaat vraagt 90 graden denk ik omdat het voortraject een nachtverlaging is. Het plaatje is 's ochtends vroeg vlak na de nachtverlaging. 's nachts zakt de temperatuur tot 2,5 graden onder de control setpoint van overdag
Dus na de nachtverlaging gaat de thermostaat 90 graden vragen, maar de ketel levert dat niet.
- de schaal kon niet in beeld maar is verticaal 5 graden per vakje en horizontaal 5 minuten per vakje. De aanvoertemperatuur schommelt dus 10 graden top-top met een cyclustijd van 5 minuten.
Ik zou zeggen, probeer die er de volgende keer even in paint zelf bij te schrijven. Nu moeten we nog steeds gokken, maar bedoel je te zeggen dat de aanvoertemperatuur dus schommelt tussen de 55 en 50 graden?

Er staan geen gegevens over de brander bij, stookt deze inderdaad continu? Het is heel vreemd als de brander wel continu stookt, de thermostaat een hogere temperatuur vraagt, maar er geen warmte het systeem in komt. Hoe ziet het systeem er verder uit.

Weet je zeker dat de ketel de maximum temperatuur van het OpenTherm protocol niet beperkt heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 22:14

dbzfan

Nee.

[...]

Lijkt me sowieso handig om de maximum temperatuur van de ketel en thermostaat op gelijke waardes in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

Vraagt hij langdurig 90 graden of 1min.

In laatste normaal gedrag, dit doet de thermostaat om ketel “wakker” te schudden.
Sommige ketels negeren namelijk ene lage watertemperatuurvraag als ze nog uit staan.
Hiermee weet de thermostaat zeker dat de ketel aan gaat.
Dit is een typisch Honeywell gedrag.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 27-11-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
  • Laatst online: 14-09 22:55
Zoals vele hier mijzelf aan het inlezen om ook met het cv tuning avontuur te starten.

Als eerste heb ik een OTGW geplaatst tussen mijn Tado thermostaat en de Atag i36ec ketel. Daarna de aanvoertemp op 60c graden gezet. Dit zou al een eerste besparing kunnen zijn. De ketel lijkt hier weinig rekening mee te houden zoals te zien op onderstaande grafieken. Heel toevallig komt de retourtemp nooit boven de 60c uit. Ook niet op andere momenten. Ik ga proberen om de aanvoer temp nog later te zetten zodat deze ook echt nooit boven de 60c uitkomt. Of heeft dat weinig zin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAb7tpR4s8NN0z2W4zTS6LojG5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRV72hZ5h44cEwmzEkDVOWfj.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sA2U1ghdV-OsggJNQDZW2zWwb-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8u4PLdWJco38gRy8hWukF7Zu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco Tr
Tomono schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:29:
Zoals vele hier mijzelf aan het inlezen om ook met het cv tuning avontuur te starten.

Als eerste heb ik een OTGW geplaatst tussen mijn Tado thermostaat en de Atag i36ec ketel. Daarna de aanvoertemp op 60c graden gezet. Dit zou al een eerste besparing kunnen zijn. De ketel lijkt hier weinig rekening mee te houden zoals te zien op onderstaande grafieken. Heel toevallig komt de retourtemp nooit boven de 60c uit. Ook niet op andere momenten. Ik ga proberen om de aanvoer temp nog later te zetten zodat deze ook echt nooit boven de 60c uitkomt. Of heeft dat weinig zin?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet niet of je je radiatoren waterzijdig hebt ingeregeld. Daarmee krijg je je retour ook naar beneden. Zo te zien zou dat nog beter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Remco Tr schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:36:
[...]

Weet niet of je je radiatoren waterzijdig hebt ingeregeld. Daarmee krijg je je retour ook naar beneden. Zo te zien zou dat nog beter kunnen.
Thanks! Nog niet, staat wel op de planning. In huis bijna allemaal heimeier kranen en daarvoor een instelsleutel nodig die ik volgende binnenkrijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
Haan schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:01:
[...]

Je kunt een offset instellen voor de gemeten temperatuur van die thermostaat. Dus als je mbv een andere thermometer constateert dat de thermostaat bijvoorbeeld een graad te hoog meet, zet je de offset op -1. Maar dit werkt natuurlijk alleen als de afwijking redelijk constant is, dat zou je met een paar dagen meten wel vast moeten kunnen stellen.
Goede tip! Bedankt! Ga er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 19:01
danny.s schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:17:
[...]

@goodfella bij mij heeft het minimale toerental van de pomp omhoog schroeven nog geholpen. Maar uiteindelijk krijg ik hem niet helemaal uit het pendelen. Denk gewoon weg omdat de laagste stand van het maximale vermogen nog steeds meer is dan dat ie kwijt kan.
Ik heb het voor nu voor lief genomen. Niet ideaal, maar hoop binnenkort een WP te ontvangen, dus daarom besteed ik er niet al te veel aandacht meer aan nu.
Op het Tado forum zijn andere lotgenoten met Nefit ketels waarvan het minimaal vermogen alsnog te hoog is voor de low-load modus van Tado.

Ik heb een vraag aan Tado uitstaan om de aanvoertemperatuur te verhogen in mijn configuratie voor de de low-mode. Ik ben benieuwd of dit gaat schelen.

Excuses voor het wederom opbrengen van deze uitdaging. Bedankt voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
goodfella schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:23:
[...]

Op het Tado forum zijn andere lotgenoten met Nefit ketels waarvan het minimaal vermogen alsnog te hoog is voor de low-load modus van Tado.

Ik heb een vraag aan Tado uitstaan om de aanvoertemperatuur te verhogen in mijn configuratie voor de de low-mode. Ik ben benieuwd of dit gaat schelen.

Excuses voor het wederom opbrengen van deze uitdaging. Bedankt voor je input.
Aanvoertemp kan je zelf instellen bij Tado met de installateurs-app sindskort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Tomono schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:50:
[...]

Thanks! Nog niet, staat wel op de planning. In huis bijna allemaal heimeier kranen en daarvoor een instelsleutel nodig die ik volgende binnenkrijg.
Of je hebt exotische Heimeiers :) maar steek of ring sleuteltje 11 past toch ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Tomono schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:46:
[...]

Aanvoertemp kan je zelf instellen bij Tado met de installateurs-app sindskort.
Alleen de maximale aanvoertemperatuur toch?
Hij heeft het over de minimale aanvoer-temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
edgarf28 schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:17:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het verkeerd gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
Blihi schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:04:
Ik neem aan dat je het maximum vermogen bewust beperkt? Meestal is dat helemaal niet nodig
Dus na de nachtverlaging gaat de thermostaat 90 graden vragen, maar de ketel levert dat niet.
Ik zou zeggen, probeer die er de volgende keer even in paint zelf bij te schrijven. Nu moeten we nog steeds gokken, maar bedoel je te zeggen dat de aanvoertemperatuur dus schommelt tussen de 55 en 50 graden?
Er staan geen gegevens over de brander bij, stookt deze inderdaad continu? Het is heel vreemd als de brander wel continu stookt, de thermostaat een hogere temperatuur vraagt, maar er geen warmte het systeem in komt. Hoe ziet het systeem er verder uit.
Weet je zeker dat de ketel de maximum temperatuur van het OpenTherm protocol niet beperkt heeft?
- het systeem is in grote lijnen een kantoor met radiatoren (thermostatische kranen vol open) dat als referentie dient voor de OT thermostaat die daar hangt. Daarnaast is er een ruimte met vloerverwarming die gevoed wordt door een verdelerunit met pomp. In de toevoer naar de vloerverwarming zit een klep die open of dicht gezet wordt door een andere thermostaat (aan/uit) in de vloerverwarmde ruimte. In de tijdspanne van het plaatje levert de ketel zowel aan de radiatoren als aan de vloerverwarming (klep staat open en pomp staat aan).
- het maximum vermogen is beperkt omdat ik wil zien of een beperking van maximum vermogen iets uitmaakt in het dagelijkse gasverbruik en met verschillende settings aan het testen ben. John Visser geeft een suggestie om het max vermogen op 25% te beperken maar in mijn metingen zie ik geen significant verschil (in dagelijks gasverbruik) behalve dan dat bij lager max vermogen het langer duurt om de boel op temperatuur te krijgen
- ik heb geen indicaties dat de brander niet continu aan is dus daarom vond ik het plaatje ook vreemd. Je ziet wel dat de aanvoertemperatuur (schommelend) omhoog gaat. Ik denk dat de stappenmodulatie van de ketel de door de thermostaat gevraagde aanvoertemperatuur beperkt maar ik verwacht daarbij geen schommelingen. Oorzaken buiten de brandersturing zijn niet uitgesloten maar dan lijkt het geen pendelgedrag te zijn omdat de ketel niet uit gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ky2O4XfI__Li2HolHSEk-uqs_uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9CEJk4KDeA7eHFW1E0ZD4Hc4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door pkrpkr op 27-11-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Seafarer schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:00:
[...]

Of je hebt exotische Heimeiers :) maar steek of ring sleuteltje 11 past toch ook?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0I0bYFIzkb9O7W2fRWfK7RlYea4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8C1caLnoFlBjxd7qnPufxUYv.jpg?f=fotoalbum_large
Deze zijn het.

Dank voor de tip. Probeer ik het met een 11 sleutel.

Inkeping links op de foto geeft de waarde aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Tomono schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:35:
[...]

[Afbeelding]
Deze zijn het.

Dank voor de tip. Probeer ik het met een 11 sleutel.

Inkeping links op de foto geeft de waarde aan?
Ja dat is het stilstaande streepje. Het witte gedeelte verdraaien totdat het gewenste nummer voor het streepje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
leonbong schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:22:
[...]
Vraagt hij langdurig 90 graden of 1min.
Landurig (1,5u).
In low load (aan/uit gedrag) gebeurt dat 90 graden vragen overigens ook: eerst vraagt de Honeywell thermostaat 90 graden, dan 10 graden. Dat is in een cyclus van 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Mijn thermostaatkranen zijn vervangen en staan denk ik allemaal op de hoogste stand ingesteld.

Is het verstandig om ze eerst in te stellen op basis van type en grootte radiator en daarna pas te beginnen met waterzijdiginregelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja want dan ben je meestal al een heel eind.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 27-11-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Tomono schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:46:
Mijn thermostaatkranen zijn vervangen en staan denk ik allemaal op de hoogste stand ingesteld.

Is het verstandig om ze eerst in te stellen op basis van type en grootte radiator en daarna pas te beginnen met waterzijdiginregelen?
Je bedoelt dat ze vervangen zijn door voor instelbare ventielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Seafarer schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:46:
[...]

Je bedoelt dat ze vervangen zijn door voor instelbare ventielen?
Ja, dezeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0I0bYFIzkb9O7W2fRWfK7RlYea4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8C1caLnoFlBjxd7qnPufxUYv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
pkrpkr schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:35:
[...]

- het systeem is in grote lijnen een kantoor met radiatoren (thermostatische kranen vol open) dat als referentie dient voor de OT thermostaat die daar hangt. Daarnaast is er een ruimte met vloerverwarming die gevoed wordt door een verdelerunit met pomp. In de toevoer naar de vloerverwarming zit een klep die open of dicht gezet wordt door een andere thermostaat (aan/uit) in de vloerverwarmde ruimte. In de tijdspanne van het plaatje levert de ketel zowel aan de radiatoren als aan de vloerverwarming (klep staat open en pomp staat aan).
- het maximum vermogen is beperkt omdat ik wil zien of een beperking van maximum vermogen iets uitmaakt in het dagelijkse gasverbruik en met verschillende settings aan het testen ben. John Visser geeft een suggestie om het max vermogen op 25% te beperken maar in mijn metingen zie ik geen significant verschil (in dagelijks gasverbruik) behalve dan dat bij lager max vermogen het langer duurt om de boel op temperatuur te krijgen
- ik heb geen indicaties dat de brander niet continu aan is dus daarom vond ik het plaatje ook vreemd. Je ziet wel dat de aanvoertemperatuur (schommelend) omhoog gaat. Ik denk dat de stappenmodulatie van de ketel de door de thermostaat gevraagde aanvoertemperatuur beperkt maar ik verwacht daarbij geen schommelingen. Oorzaken buiten de brandersturing zijn niet uitgesloten maar dan lijkt het geen pendelgedrag te zijn omdat de ketel niet uit gaat.
[Afbeelding]
Die filmpjes van meneer Visser moet je even vergeten. Daar zitten wel meer haken en ogen aan.

Aangezien je een mengverdeler in je systeem hebt moet je de stappenmodulatie sowieso uit zetten. Stappenmodulatie slaat puur op het moduleren van de pompsnelheid.

Als de Ta daalt terwijl de brander brandt, dan wordt er dus geen warmte aan het systeem toegevoegd. Waarop baseer je dat de brander ook echt brandt? Kun je dat uitlezen, of heb je de hele tijd voor het display gezeten?

Het lijkt er namelijk echt op dat iets je maximum temperatuur beperkt.

Wat zijn alle instellingen van de ketel? Heb je niet per ongeluk het maximum voor zone 2 op 55 staan en de thermostaat op de aansluiting voor zone 2 gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:25
Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:49:
Zet in de ketel de pompsnelheid eens zo hoog mogelijk.

De thermostaat van de vloer op 55, gewoon helemaal open. Die heeft geen functie en zijn dramatisch onnauwkeurig.

Als je die op 35 zet kan het goed zijn dat die toch steeds dicht loopt. Dan krijg je precies dit gedrag.
Bedankt voor je input. Ik heb het even geprobeerd, maar helaas wordt de grafiek er niet anders van.
De thermostaat op de verdeler op net boven 40 gezet, hierdoor hoorde ik geen geruis meer tijdens verwarming van de cv. Houdt het liever wat aan de veilige kant mocht de cv eens een overshoot oid hebben.

De pompsnelheid van de ketel heb ik verhoogd naar 99%, maar dat lijkt niks te helpen. Hierbij de rest van mijn cvketel instellingen, een Remeha Avanta 35c:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2741ucukdC_wMMNI5VwzAIIxNSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hGw8lj8ZO3ZpSnuNoAEdNNk4.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFndsjMM7RWFOVBVRIpTzJA3is4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7CB2wFuUMq5BtKVsbb3nugfe.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Dfd9PEPRON3Rsky9n7SCwT49XY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0plrfyi4msdAkg9iduCmAfIc.png?f=fotoalbum_large

De thermostaat in de kamer vraagt ook steeds weer om warmte, net nadat de ketel uit is. De temperatuur die de thermostaat aangeeft is ook stabiel 18 graden, is ook niet 17,5 of 18,5.
Wel is de thermostaat aangesloten met een utpkabel. Wellicht zijn deze draden net te dun of zou dat niks uit moeten maken?

Alvast weer bedankt voor wat input! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Komt me bekend voor die foto. :)

Ik had het even niet in de gaten. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
BlackthunderAwf schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:34:
[...]

Bedankt voor je input. Ik heb het even geprobeerd, maar helaas wordt de grafiek er niet anders van.
De thermostaat op de verdeler op net boven 40 gezet, hierdoor hoorde ik geen geruis meer tijdens verwarming van de cv. Houdt het liever wat aan de veilige kant mocht de cv eens een overshoot oid hebben.

De pompsnelheid van de ketel heb ik verhoogd naar 99%, maar dat lijkt niks te helpen. Hierbij de rest van mijn cvketel instellingen, een Remeha Avanta 35c:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De thermostaat in de kamer vraagt ook steeds weer om warmte, net nadat de ketel uit is. De temperatuur die de thermostaat aangeeft is ook stabiel 18 graden, is ook niet 17,5 of 18,5.
Wel is de thermostaat aangesloten met een utpkabel. Wellicht zijn deze draden net te dun of zou dat niks uit moeten maken?

Alvast weer bedankt voor wat input! :)
Je Max toerental staat op 10, dus 1000. Alleen is dat niet onder het minimum van de ketel als je de grafiek bekijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
Blihi schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:29:
[...]
Die filmpjes van meneer Visser moet je even vergeten. Daar zitten wel meer haken en ogen aan.
Aangezien je een mengverdeler in je systeem hebt moet je de stappenmodulatie sowieso uit zetten. Stappenmodulatie slaat puur op het moduleren van de pompsnelheid.
Als de Ta daalt terwijl de brander brandt, dan wordt er dus geen warmte aan het systeem toegevoegd. Waarop baseer je dat de brander ook echt brandt? Kun je dat uitlezen, of heb je de hele tijd voor het display gezeten?
Wat zijn alle instellingen van de ketel? Heb je niet per ongeluk het maximum voor zone 2 op 55 staan en de thermostaat op de aansluiting voor zone 2 gebruikt?
Bedankt voor het meedenken!
- ik vermoed dat we het over verschillende uitvoeringen van de HR 36/30 ketels hebben en er mogelijk een verschillende vorm van stappenmodulatie is. Het betreft hier een ouder model ketel met een pomp die op een vaste snelheid draait (externe handle met 3 standen). Heeft ook geen functionaliteit voor 2 zones zoals de latere ketels. Vind je dat bij die ketelvariant ook dat de stappenmodulatie uit moet?
- ik heb een tijd voor de ketel gezeten en geen verschil in geluid gehoord maar misschien niet lang genoeg. Zal de test tzt herhalen en ook met stappenmodulatie uit. De ketel staat grotendeels op fabrieksinstelling behalve de Ta instelling op de ketel en het max vermogen. 70% max vermogen is overigens de fabrieksinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:38
LinuxMan schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:57:
[...]

het gaat niet om de delta T, het gaat om de retourtemperatuur van alle radiatoren gelijk te krijgen. Met waterzijdig inregelen optimaliseer je de warmte-afgifte van je gehele systeem, dus het kan zijn dat er een radiator minder afgifte krijgt, maar daardoor krijgen andere radiatoren zodanig meer dat het geheel stijgt.
Retour van alle radiatoren is zo'n 30-33 graden en van deze ene radiator is de retour ongeveer 38 graden.

Maar klopt het dat door te knijpen het totale vermogen van deze radiator omlaag zal gaan?

Als dat zo is de dan kan ik het waarschijnlijk beter allemaal laten zoals het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
pkrpkr schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:35:
[...]

[Afbeelding]
Ik had hetzelfde met mij Avanta. Stookte tot 35 graden en weer uit en dat continue. Eerst dacht ik dat dit kwam door Tado.

De Avanta gaf steeds code 8 aan. (Aanvoer > Tset)
Draai met toerental van 18 en max temp stond op 75.
Elke keer dus hele korte stook tijden.

Nadat ik de max temperatuur op 85 had gezet stookt hij lekker door. 85 haalt hij nooit begint bij 40 en gaat langzaam door naar 55 na lange tijd.

Hij kan dus toch pendelen als hij op 75gr staat en wellicht ook met lagere instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:25
Hercul3s schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:34:
[...]

Je Max toerental staat op 10, dus 1000. Alleen is dat niet onder het minimum van de ketel als je de grafiek bekijkt?
Bedankt voor je scherpte. Hij wou niet lager dan 10, dus ik ben er vanuit gegaan dat dat ook wel een instelling kon zijn. Ik ga straks nog eens proberen op 15, misschien dat het systeem daar wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Omdat onze ketel na 20+ jaar aan vervanging toe is ben ik de upgrade aan het plennen en kijk naar een aantal andere verbeteringen om die tegelijkertijd door te laten voeren. Daarvan is de eerste het aanbrengen van de mogelijkheid om radiatoren waterzijdig te kunnen inregelen, want nu heb ik bij geen enkele radiator een regel mogelijkheid. (geen voetventielen en de eenvoudigste thermostaatkranen).

Tot nu toe dacht ik te snappen dat door het vervangen van de radiatorkranen door Heimeier eclipse thermostatische kranen, ik elke radiator waterzijdig zal kunnen inregelen. Maar nu las ik het onderstaande in een actuele thread:
Ook zijn alle radiatoren voorzien van voetventielen en Heimeier eclipse thermische radiator kranen en daarna is alles waterzijdig ingeregeld
Is dit niet dubbel op ? Is het inderdaad nodig om ook voetventielen te plaatsen en is het plaatsen van een eclipse thermostatische radiator kraan niet voldoende om effectief waterzijdig de radiator te kunnen inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
Blihi schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:05:
Zet de regelkarakteristiek maar eens op hysteresis in plaats van PWM. Dan gaan de zones open als de temperatuur daalt en sluiten als de temperatuur stijgt. Helaas is 0.5 graad best veel, dus het zou kunnen dat dit niet goed is voor het comfort. Dat moet je testen.
...
Ik heb vanmiddag alle ruimtethermostaten gewijzigd naar hysteresis. Het lijkt erop dat dat de oplossing is voor het pendelen en ook de druk is nu veel lager. Het pendelen en de hoge druk werd dus waarschijnlijk toch veroorzaakt door de trage gemotoriseerde kleppen in combinatie met de hoog ingestelde pompsnelheid. Ik las in het topic waar @smaij naar verwees ook dat hysteresis een meer voor de hand liggende instelling is voor vloerverwarming.
Qua comfort merk ik weinig verschil en of het zuiniger is moet nog blijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43lDCSQCnJeexDHlF8qROCtOeBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uHH8R9JWueDjLpzxNxA8hxB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door witterholt op 27-11-2022 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
AzertyNL schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:19:
Omdat onze ketel na 20+ jaar aan vervanging toe is ben ik de upgrade aan het plennen en kijk naar een aantal andere verbeteringen om die tegelijkertijd door te laten voeren. Daarvan is de eerste het aanbrengen van de mogelijkheid om radiatoren waterzijdig te kunnen inregelen, want nu heb ik bij geen enkele radiator een regel mogelijkheid. (geen voetventielen en de eenvoudigste thermostaatkranen).

Tot nu toe dacht ik te snappen dat door het vervangen van de radiatorkranen door Heimeier eclipse thermostatische kranen, ik elke radiator waterzijdig zal kunnen inregelen. Maar nu las ik het onderstaande in een actuele thread:

[...]

Is dit niet dubbel op ? Is het inderdaad nodig om ook voetventielen te plaatsen en is het plaatsen van een eclipse thermostatische radiator kraan niet voldoende om effectief waterzijdig de radiator te kunnen inregelen.
Als je de kraan en het voetventiel beide dicht zet dan kun je de radiator verwijderen, om erachter te behangen, zonder de hele installatie te laten leeglopen. Kan handig zijn.
Heimeiers hebben nogal eens de neiging wat geluid te produceren als de cv pomp loopt, met het voetventiel kun je wat extra weerstand in de flow maken zodat je geluid kunt voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:05
Reintje schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:08:
[...]

Retour van alle radiatoren is zo'n 30-33 graden en van deze ene radiator is de retour ongeveer 38 graden.

Maar klopt het dat door te knijpen het totale vermogen van deze radiator omlaag zal gaan?

Als dat zo is de dan kan ik het waarschijnlijk beter allemaal laten zoals het was.
als de retour van deze 38 graden is dan zorgt deze dus voor een onbalans in je systeem. Dan moet je bij andere radiatoren iets minder knijpen, of bij deze iets meer om het weer in balans te krijgen.

(en ja: met knijpen daalt het vermogen van de radiator die je knijpt, maar daardoor stijgt de flow in je andere radiatoren en stijgt dus het vermogen van al je andere radiatoren - als de retour overal gelijk is dan is je systeem gebalanceerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
pkrpkr schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:05:
[...]

Bedankt voor het meedenken!
- ik vermoed dat we het over verschillende uitvoeringen van de HR 36/30 ketels hebben en er mogelijk een verschillende vorm van stappenmodulatie is. Het betreft hier een ouder model ketel met een pomp die op een vaste snelheid draait (externe handle met 3 standen). Heeft ook geen functionaliteit voor 2 zones zoals de latere ketels. Vind je dat bij die ketelvariant ook dat de stappenmodulatie uit moet?
Als de pomp in de ketel een vaste stand heeft is het goed. Dan ben ik wel benieuwd wat stappenmodulatie inhoudt in die ketel.
- ik heb een tijd voor de ketel gezeten en geen verschil in geluid gehoord maar misschien niet lang genoeg. Zal de test tzt herhalen en ook met stappenmodulatie uit. De ketel staat grotendeels op fabrieksinstelling behalve de Ta instelling op de ketel en het max vermogen. 70% max vermogen is overigens de fabrieksinstelling.
Ik denk niet dat je het verschil kunt horen. Houdt eens de gasmeter bij, iedere paar minuten. Dan krijg je een idee hoeveel gas per minuut er verbruikt wordt en dat kun je omrekenen naar vermogen (1 m3 gas is +/- 9 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
witterholt schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:16:
[...]

Ik heb vanmiddag alle ruimtethermostaten gewijzigd naar hysteresis. Het lijkt erop dat dat de oplossing is voor het pendelen en ook de druk is nu veel lager. Het pendelen en de hoge druk werd dus waarschijnlijk toch veroorzaakt door de trage gemotoriseerde kleppen in combinatie met de hoog ingestelde pompsnelheid. Ik las in het topic waar @smaij naar verwees ook dat hysteresis een meer voor de hand liggende instelling is voor vloerverwarming.
Qua comfort merk ik weinig verschil en of het zuiniger is moet nog blijken.
[Afbeelding]
Vanaf 20:00 vanavond zie je weer pendelgedrag in de aanvoer. Waarschijnlijk omdat een van de ruimtes warm is en dus geen warmte vraagt. De andere ruimte nog wel, en die zorgt voor pendelen omdat daar niet genoeg afgiftevermogen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Blihi schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:23:
[...]

Vanaf 20:00 vanavond zie je weer pendelgedrag in de aanvoer. Waarschijnlijk omdat een van de ruimtes warm is en dus geen warmte vraagt. De andere ruimte nog wel, en die zorgt voor pendelen omdat daar niet genoeg afgiftevermogen is.
Klopt helemaal. De flat-line is een test om de woonkamer 1,5 graad op te warmen. Bij de golfbeweging daarna is de woonkamer op temperatuur en de werkkamer, welke een ruimte van ongeveer 12m2 is, moet dan nog een halve tot één graad verwarmd worden. Ik zou niet goed weten hoe in zo'n geval pendelgedrag te voorkomen is eigenlijk omdat de kraan voor de grootste oppervlakte op dat moment dicht is gegaan.

[ Voor 11% gewijzigd door witterholt op 27-11-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
witterholt schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:24:
[...]

Klopt helemaal. De flat-line is een test om de woonkamer 1,5 graad op te warmen. Bij de golfbeweging daarna is de woonkamer op temperatuur en de werkkamer, welke een ruimte van ongeveer 12m2 is, moet dan nog een halve tot één graad verwarmd worden. Ik zou niet goed weten hoe in zo'n geval pendelgedrag te voorkomen is eigenlijk omdat de kraan voor de grootste oppervlakte op dat moment dicht is gegaan.
Dat is nauwelijks te voorkomen. Je hebt daar nu eenmaal te weinig afgifte.

Wel kun je, door inregelen, proberen die twee ruimtes tegelijk op te laten lopen bij het opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Blihi schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:33:
[...]

Dat is nauwelijks te voorkomen. Je hebt daar nu eenmaal te weinig afgifte.

Wel kun je, door inregelen, proberen die twee ruimtes tegelijk op te laten lopen bij het opwarmen.
Met inregelen bedoel je dan het programmeren van de tijdstippen voor de omgevingstemperaturen van de thermostaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Blihi schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:29:
[...]

Stappenmodulatie bij de HR en HRE is wat anders dan jij stelt. Bij die ketels is de pomp een ouderwetse 3-standen pomp die altijd op dezelfde snelheid draait. Stappenmodulatue is puur een aan/uit regeling op de ketel die in stapjes opschaalt tot maximaal vermogen. Stel je hebt 90 graden ingesteld, ketel weet niet of hij 5 minuten of een uur moet branden. Dan zorgt stappenmodulatie ervoor dat er elke minuut wat vermogen bij gaat om naar die 90 graden te klimmen. Bij OpenTherm kan dat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Workaholic schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:03:
Ik heb nog een relatief oude ketel en hopelijk is dit een geschikte vraag voor dit topic (vond een eigen topic overdreven).

In ons huis willen we de CV ketel vervangen aangezien deze van 2010 is. De opstelling is inclusief losse boiler en ik begrijp dat dit gebruikelijk is bij een CW6 toestel. Gaat om een Remeha Quinta 65. Zie foto:
[Afbeelding][Afbeelding]

Mijn vraag voor dit topic is: wat vinden jullie van het idee om bijvoorbeeld een cw6 toestel te nemen met ingebouwde 40liter boiler en dan nog een losse boiler er naast die elektrisch werkt? Of 2 losse boilers er naast 1 gas en 1 elektra? Dit lijkt me voordeliger dan gas en als we straks 10-20 zonnepanelen hebben pak je die winst ook?

[...]

@Seafarer We hebben 2,5 badkamers (2 badkamers met bad en regendouche en 1x douche op zolder). Feitelijk hebben we in totaal 4x douche omdat de master een dubbele douche betreft waarbij we tegelijk kunnen douchen.

Mijn aanname voor CW6 was op basis van de huidige ketel (zie type foto hierboven) en de losse 80L boiler. Ook heeft ons huis ongeveer 300m2 oppervlakte en zo uit mijn hoofd 20 radiatoren.
Om nog even terug te komen op mijn vorige post.

Zijn er hier mensen ervaring met een Zonneboiler?
https://www.warmteservice...eboilersysteem/p/02050330

In combinatie met wat isolatie maatregelen kun je al gauw 2000 EUR terug krijgen vanuit de overheid en dit zou misschien voor ons een mooie oplossing zijn voor de 2 badkamers met stortdouches + bad in combinatie met een CW5 toestel i.p.v. CW6 + 80L Gas boiler? Of zelfs nog CW4 afhankelijk van capaciteit die we nodig hebben.

Als laatste nog een tip van een collega kijk naar een CV ketel met RVS warmtewisselaar. Zou ook erg goed moeten zijn.

Benieuwd naar jullie feedback.. na een week nog geen bedrijf kunnen vinden die op korte termijn tijd heeft. Leuk die huidige markt.. :X

[ Voor 13% gewijzigd door Workaholic op 27-11-2022 21:54 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Workaholic schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:49:
[...]

Om nog even terug te komen op mijn vorige post.

Zijn er hier mensen ervaring met een Zonneboiler?
https://www.warmteservice...eboilersysteem/p/02050330
Ja zeker. Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2 en nog veel meer topics. Maar verdiep je er goed in. Geen zon is geen warm water.
In combinatie met wat isolatie maatregelen kun je al gauw 2000 EUR terug krijgen vanuit de overheid en dit zou misschien voor ons een mooie oplossing zijn voor de 2 badkamers met stortdouches + bad in combinatie met een CW5 toestel i.p.v. CW6 + 80L Gas boiler? Of zelfs nog CW4 afhankelijk van capaciteit die we nodig hebben.
Vreemd dat je met een regendouche geen interesse toont voor een DWTW.
Als laatste nog een tip van een collega kijk naar een CV ketel met RVS warmtewisselaar. Zou ook erg goed moeten zijn.
En ongeveer ieder merk heeft problemen gehad met rvs wisselaars. Dat is nu wel verholpen. :) Maar niets is heilig.
Benieuwd naar jullie feedback.. na een week nog geen bedrijf kunnen vinden die op korte termijn tijd heeft. Leuk die huidige markt.. :X
Als jij een bedrijf vind dan krijg je daarna roterende hartkleppen van de offerte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
edgarf28 schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:17:
[...]

Mijn hoop is dat Tado support de minimale aanvoertemperatuur kan verhogen idd. Zodanig dat het pendelen stopt maar en dat het geen godsvermogen kost door het iet-wat inefficiënte stoken.

[ Voor 5% gewijzigd door goodfella op 27-11-2022 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
goodfella schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:30:
[...]

Mijn hoop is dat Tado support de minimale aanvoertemperatuur kan verhogen idd. Zodanig dat het pendelen stopt maar en dat het geen godsvermogen kost door het iet-wat inefficiënte stoken.
Het probleem is dat Tado je huis probeert te verwarmen met 30 graden water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Seafarer schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:47:
[...]

Het probleem is dat Tado je huis probeert te verwarmen met 30 graden water?
Correct, in het geval als het zijn temperatuur heeft bereikt, dan probeert Tado het idd bij te verwarmen met dergelijk temperatuur, ik meen rond de 30-38 graden.

Mijn Nefit Trendline 24/CW4 heeft de eigenschap om in soort van burst mode te gaan bij het initiëren van warmte met als gevolg dat de gecreerde aanvoertemp te hoog is en de excessieve hitte niet kwijt kan aan mijn huidige afgiftesysteem (enkel vloerverwarming overdags). :|

Als laatste redmiddel, vrees ik dat een modulatie schema moet maken d.m.v. Home Assistant om een wat constantere comfort te creëren binnenshuis.

[ Voor 14% gewijzigd door goodfella op 28-11-2022 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
goodfella schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:57:
[...]

Correct, in het geval als het zijn temperatuur heeft bereikt, dan probeert Tado het idd bij te verwarmen met dergelijk temperatuur, ik meen rond de 30-38 graden.

Mijn Nefit Trendline 24/CW4 heeft de eigenschap om in soort van burst mode te gaan bij het initiëren van warmte met als gevolg dat de gecreerde aanvoertemp te hoog is en de excessieve hitte niet kwijt kan aan mijn huidige afgiftesysteem (enkel vloerverwarming overdags). :|

Als laatste redmiddel, vrees ik dat een modulatie schema moet maken d.m.v. Home Assistant om een wat constantere comfort te creëren binnenshuis.
Tado doet ook je vloerverwarmings klep aansturen? Gaat die wel snel genoeg open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Seafarer schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:17:
[...]

Tado doet ook je vloerverwarmings klep aansturen? Gaat die wel snel genoeg open?
Heb er nog geen klep tussen zitten. Ik had een thermostatische kraan voor de verdeler laten zetten voor een Tado knop die ik nog over had. Al snel kwam ik erachter dat de Tado knop te veel afkneep en dus hem eraf heb gehaald. Het staat nu geheel open en de vloerverwarming krijgt genoeg influx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
witterholt schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:35:
[...]

Met inregelen bedoel je dan het programmeren van de tijdstippen voor de omgevingstemperaturen van de thermostaten?
Ik bedoel eigenlijk dat je de vloerlussen waterzijdig inregelt, zodanig dat beide ruimtes tegelijk warm worden en blijven.

Maar dat heeft alleen zin als je beide ruimtes ook op dezelfde tijden warm wilt hebben. Anders is het inderdaad beter om de aan-tijden op de juiste manier te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:15:
[...]
Ja zeker. Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2 en nog veel meer topics. Maar verdiep je er goed in. Geen zon is geen warm water.

[...]
Vreemd dat je met een regendouche geen interesse toont voor een DWTW.

[...]
En ongeveer ieder merk heeft problemen gehad met rvs wisselaars. Dat is nu wel verholpen. :) Maar niets is heilig.

[...]

Als jij een bedrijf vind dan krijg je daarna roterende hartkleppen van de offerte. ;)
Thanks / zonneboiler zou dan in combinatie met normaal toestel zijn, idee is dat je dan allebei hebt.

Dwtw staat zeker (ook) op de vragenlijst. Ben alleen bang dat er dan veel gewijzigd moet worden en dat het sloopwerk betreft. Leidingen zijn slecht bereikbaar.

RVS warmtewisselaar - dit zou weer andere techniek zijn en zeer energiezuinig vs “normale” combi ketel. Is dit een verkooppraatje?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
_JGC_ schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:38:
[...]

Stappenmodulatie bij de HR en HRE is wat anders dan jij stelt. Bij die ketels is de pomp een ouderwetse 3-standen pomp die altijd op dezelfde snelheid draait. Stappenmodulatue is puur een aan/uit regeling op de ketel die in stapjes opschaalt tot maximaal vermogen. Stel je hebt 90 graden ingesteld, ketel weet niet of hij 5 minuten of een uur moet branden. Dan zorgt stappenmodulatie ervoor dat er elke minuut wat vermogen bij gaat om naar die 90 graden te klimmen. Bij OpenTherm kan dat uit.
@pkrpkr Zie hierboven. Stappenmodulatie zou je dus inderdaad uit moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Workaholic schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:37:
[...]

Thanks / zonneboiler zou dan in combinatie met normaal toestel zijn, idee is dat je dan allebei hebt.

Dwtw staat zeker (ook) op de vragenlijst. Ben alleen bang dat er dan veel gewijzigd moet worden en dat het sloopwerk betreft. Leidingen zijn slecht bereikbaar.

RVS warmtewisselaar - dit zou weer andere techniek zijn en zeer energiezuinig vs “normale” combi ketel. Is dit een verkooppraatje?
Ik zou niet direct andere techniek zeggen. Maar ander materiaal.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Beste mensen, goedemorgen!

Korte update van mijn ‘koude muur’ experiment nadat ik enkele weken geleden had gemerkt dat mijn kamerthermostaat behoorlijke ‘overshoot’ veroorzaakte met het stoken en ook overmatig hoog stookte wanneer het helemaal niet nodig was waardoor er ook behoorlijke ‘swings’ in het stookgedrag van de ketel ontstond omdat het OT algoritme ook niet precies wist hoe eea een beetje normaal te regelen.

Zie de oplossing op de foto: de kamerthermostaat zit nu op afstand van de muur op 2 nylon bussen + ook nog wat EPS er tussen. Er bovenop staat ook een Xiaomi Mi Temperature and Humidity Monitor 2 sensor met 0.2C accuracy voor referentie.

De verbetering is echt verbluffend:

- De overshoots (was soms 1.5 tot 2 C) van de temperatuur in de ruimte tav de ingestelde temp op de thermostaat zijn praktisch geheel verdwenen!

- De actuele omgevings-temp gemeten door de kamerthermostaat loopt nu praktisch geheel in de pas (delta-T kleiner dan 0.2C op de 2 displays) met wat de Xiaomi Mi meet die een heel nauwkeurige digitale temp sensor aan boord heeft.

Niet normaal het verschil tav toen de kamerthermostaat nog strak tegen de muur zat geschroefd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAupCMm044IAN-keLtbOiP6TFDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8qQxCGLfWR2nHIJoJVsK8eD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 22:14

dbzfan

Nee.

Alleen niet echt een eyecatcher in je woonkamer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
dbzfan schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:53:
Constante temperatuur is ook wat waard. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
Ik denk juist van wel. De vraag is of het dan als mooi (industrial look) of niet wordt gezien. :+

[ Voor 3% gewijzigd door witterholt op 28-11-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Blihi schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:39:
[...]

Ik bedoel eigenlijk dat je de vloerlussen waterzijdig inregelt, zodanig dat beide ruimtes tegelijk warm worden en blijven.

Maar dat heeft alleen zin als je beide ruimtes ook op dezelfde tijden warm wilt hebben. Anders is het inderdaad beter om de aan-tijden op de juiste manier te programmeren.
Als ik de werkkamer gelijk laat lopen met de logeerkamer, welke ook aan de westzijde zit en iets groter is, heeft ie genoeg warmte afgifte en pendelt ie niet meer. Daarbij staat de groep van de verkeersruimte in het midden altijd open; dit is een handmatige kraan.
Nu verstookt ie in elk geval veel minder gas dan voorheen als er alleen warmtevraag is voor die ruimtes. Stappenmodulatie staat trouwens geactiveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
witterholt schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:50:
[...]

Ik denk juist van wel. De vraag is of het dan als mooi (industrial look) of niet wordt gezien. :+
Misschien is het wel Retro EPS? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Mijn vrouw vindt het wel heel mooi hoor zo :*)
Zij is mijn eerste referentie en vindt t bijna altijd positief als ik ‘een probleem’ creatief op los.

Bottom line is mijn advies aan iedereen die iets aan CV’s wil gaan tunen: haal eerst je kamerthermostaat van de muur af (of koop iets wat je op tafel kan zetten met RF connectie naar je CV, zoals een Evohome, of andere draadloze thermostaat op batterijen).

Zorg dat alle lucht uit je systeem is.

Daarna zorgen dat je retour temp van de ketel niet boven de 58C komt (door eventueel je max aanvoer temp te verlagen).

En dan zien hoe het hele systeem performt onder aansturing van OT.

Ik denk dat kamerthermostaat issues (o.a het ‘koude muur issue’) de bron zijn van heel veel niet efficiënte CV performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Marc_Sway schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:36:
Beste mensen, goedemorgen!

Korte update van mijn ‘koude muur’ experiment nadat ik enkele weken geleden had gemerkt dat mijn kamerthermostaat behoorlijke ‘overshoot’ veroorzaakte met het stoken en ook overmatig hoog stookte wanneer het helemaal niet nodig was waardoor er ook behoorlijke ‘swings’ in het stookgedrag van de ketel ontstond omdat het OT algoritme ook niet precies wist hoe eea een beetje normaal te regelen.

Zie de oplossing op de foto: de kamerthermostaat zit nu op afstand van de muur op 2 nylon bussen + ook nog wat EPS er tussen. Er bovenop staat ook een Xiaomi Mi Temperature and Humidity Monitor 2 sensor met 0.2C accuracy voor referentie.

De verbetering is echt verbluffend:

- De overshoots (was soms 1.5 tot 2 C) van de temperatuur in de ruimte tav de ingestelde temp op de thermostaat zijn praktisch geheel verdwenen!

- De actuele omgevings-temp gemeten door de kamerthermostaat loopt nu praktisch geheel in de pas (delta-T kleiner dan 0.2C op de 2 displays) met wat de Xiaomi Mi meet die een heel nauwkeurige digitale temp sensor aan boord heeft.

Niet normaal het verschil tav toen de kamerthermostaat nog strak tegen de muur zat geschroefd!

[Afbeelding]
Zou een stukje aluminiumfolie ook gewerkt hebben?

Het is inderdaad wel een goed punt: De thermostaat hangt tegen een muur met aan de andere kant van die muur een veel koudere ruimte. Dan krijg je afwijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Blihi schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:18:
[...]

Het is inderdaad wel een goed punt: De thermostaat hangt tegen een muur met aan de andere kant van die muur een veel koudere ruimte. Dan krijg je afwijkingen.
Ik heb hem ook al jaren 5mm van de muur afhangen. Met wat isolatie erachter. Ik geloof toch dat ik eens upgrade naar 10 if 15mm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Blihi schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:18:
[...]

Ik heb het vaak andersom... thermostaat hangt aan een binnenmuur, en aan de andere kant van die muur zit de keuken met een combimagnetron. Is altijd heerlijk met een dekentje op de bank zitten als we 's avonds lasagne of pizza gehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Toen ik de modificatie met de kamerthermostaat nog niet had gedaan, had ik zeer regelmatig temp. overshoots (de hoogte daarvan afh. van hoe veel de living ‘s nachts was afgekoeld en de temp. buitenshuis), na het opstarten van de CV ‘s ochtends na de nachtperiode.

Dus als ik de thermostaat op bijv 18C had gezet, was de overshoot zo maar 1.5 of 2C en stopte de brander pas als de lucht temp in de living 19.5 of 20C had bereikt.
Ik weet niet precies hoe lang de ketel te lang aanbleef, maar door de overshoot is dat zeker 30 min of wat meer geweest dan nodig om een werkelijke kamer-temp van 18C te bereiken (wat ik op de kamerthermostaat had ingesteld).

Nu met de kamerthermostaat ca 1.5 cm van de muur met de EPS er tussen is de overshoot nu minder dan 0.2C ten aanzien van de temp setpoint als gezet op de thermostaat!
Bizar die verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:07
Kun je niet een raampje printen om het EPS netjes weg te werken?
soort rechthoekige rand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Tuurlijk! Even een mooie 3D printer vragen aan de Sint :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
Ik ben ook bezig om eens kritisch naar mijn CV te kijken. We hebben vloerverwarming beneden (geen radiatoren) en boven wordt er 1 kleine kamer met een radiator warmgehouden. De badkamer heeft vloerverwarming middels een RTL. Ik heb een Nefit Trendline AquaPower Plus II HRC30 CW6 met een Nefit Easy thermostaat.

We proberen de kamer zo rond de 20 graden te houden en ik gebruik de volgende parameters:
  • Max vermogen: 40% (12kWh)
  • Aanvoertemperatuur: 55 graden
Mijn CV programma laat het 's nachts afkoelen naar zo'n 19 graden en om 5:30 en 6:30 even naar 20 graden (dan is het met het douchen meestal warm). Op maandag werkt mijn vrouw thuis (woonkamer), dus vanaf 9 uur blijft de CV op 20 graden ingesteld. De thermostaat hangt ook in de woonkamer.

De temperatuur blijft nu heel mooi rond de 20 graden, maar het lijkt er op dat de ketel flink loopt te pendelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qur0jtqItYjoPIrCSR8e1wQYgK8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VxnEkupgp8aZYb93t4Sh7CEl.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgbDq5WpKx7xu5X6QI3AGMPHMYE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TiKhKeMJoKZPoA6Ib3SUy5WV.png?f=user_large
Qua comfort is het prima zo, maar ik vraag me af hoe ik het in-/uitschakelen van de ketel (pendelen?) kan voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door BugBoy op 28-11-2022 15:04 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BugBoy Vermoedelijk is het minimale vermogen van de CW6 ketel op dit moment
met de vrij zachte buitentemperaturen te hoog voor het te compenseren warmteverlies.
Helaas niets aan te doen - behalve een andere warmteopwekker kiezen met lager minimumvermogen.
Just my 2 mW

Over pendelen gesproken: In de TS op pagina 1 vind u over "pendelen"
nog steeds exact: NIETS. Eigenlijk vreemd omdat gevoeld de helft van de bijdragen hier over "pendelen" gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 28-11-2022 15:22 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
BugBoy schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:02:
Ik ben ook bezig om eens kritisch naar mijn CV te kijken. We hebben vloerverwarming beneden (geen radiatoren) en boven wordt er 1 kleine kamer met een radiator warmgehouden. De badkamer heeft vloerverwarming middels een RTL. Ik heb een Nefit Trendline AquaPower Plus II HRC30 CW6 met een Nefit Easy thermostaat.

We proberen de kamer zo rond de 20 graden te houden en ik gebruik de volgende parameters:
  • Max vermogen: 40% (12kWh)
  • Aanvoertemperatuur: 55 graden
Mijn CV programma laat het 's nachts afkoelen naar zo'n 19 graden en om 5:30 en 6:30 even naar 20 graden (dan is het met het douchen meestal warm). Op maandag werkt mijn vrouw thuis (woonkamer), dus vanaf 9 uur blijft de CV op 20 graden ingesteld. De thermostaat hangt ook in de woonkamer.

De temperatuur blijft nu heel mooi rond de 20 graden, maar het lijkt er op dat de ketel flink loopt te pendelen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Qua comfort is het prima zo, maar ik vraag me af hoe ik het in-/uitschakelen van de ketel (pendelen?) kan voorkomen.
Ik zie hier geen pendelgedrag. Wel een heel mooie low-load regeling gestuurd door een OpenTherm thermostaat die zich helemaal niets aantrekt van de ingestelde 55 graden op de ketel. Laat ik proberen uit te leggen hoe ik dit lees:

Om 6 uur springt je ketel even aan en levert 70 graden water. . Om 7:30 zie ik iets soortgelijks, dus gaat hij even aan. Aan, om 12:00 begint de ketel in low-load modus te stoken. Er is steeds een tijdje warmtevraag met een mooi constante ta en een tijdje geen warmtevraag.

De tijden 5:30, 6:30 en 9:00 zie ik in dit grafiekje helemaal niet terug, dus ofwel je woning is al op temperatuur, ofwel de tijden kloppen niet in je grafiek.

Pagina: 1 ... 94 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?